'VfL Wolfsburg sluit in periode van onzekerheid miljoenendeal met sportgigant'
Moederbedrijf Volkswagen zit in de problemen, maar VfL Wolfsburg komt toch met positief nieuws wat betreft de sponsoring. Bas Dost speelt met zijn club momenteel nog in tenues van Kappa, dat na het seizoen ingeruild zal worden voor de Amerikaanse sportgigant Nike. Dat levert VfL Wolfsburg tachtig miljoen euro in tien jaar op, weet Kicker.
Acht miljoen euro per jaar is een prima bedrag, maar het steekt schril af bij de megasom die Bayern München ieder seizoen incasseert. Der Rekordmeister krijgt liefst zestig miljoen euro per jaar van adidas, terwijl Borussia Dortmund vijftien miljoen euro per jaar ontvangt van Puma. In Nederland krijgt Ajax zeven miljoen euro per seizoen van adidas.
Nike is geen onbekende leverancier voor VfL Wolfsburg, dat tussen 2004 en 2009 ook al in de shirts van het Amerikaanse merk speelde. In 2009 werd de club kampioen.
Meer nieuws
Hedwiges Maduro kan Ajax gaan verlaten en voert gesprekken met Almere City
FC Barcelona wil Frenkie de Jong om vier redenen deze zomer verkopen
Kroes over terugkeer bij Ajax: ‘Ik denk niet zo in streepjes en titeltjes’
Slot is overtuigd is dat hij manager van Liverpool wordt en benoemt waarom
Ajax gaat voor terugkeer Ten Hag; naast Potter ook Italiaanse coach op lijstje
Alex Kroes schetst één scenario waarin hij alsnog gaat vertrekken bij Ajax
Meer sportnieuws
Haha, en bij Heerenveen springen we al een gat in de lucht als we weer eens een sponsor strikken voor 8 ton.
Wolfsburg heeft in ieder geval de middelen om de komende jaren "uitdager" te spelen.
Tja, enkel naar de shirtsponsor gekeken staan elk jaar 52 miljoen achter op de titelfavoriet. Ze hebben middelen genoeg, maar wanneer je daar naar kijkt zou je toch niet zeggen dat ze uitdager nummer 1 zijn.
Als je de tekst leest zie je dat Wolfsburg over 10 jaar gezien 80 miljoen ontvangt van Nike, terwijl Bayern 60 mil per jaar ontvangt van Adidas dus uitdager zal voorlopig nog meevallen.
Volkswagen heeft natuurlijk ook wel wat geld. En als we het hebben over andere uitdagers. Dortmund en Leverkusen hebben ook niet bijzonder veel meer geld dan Wolfsburg. Tezamen zijn zij toch wel de voornaamste uitdagers van Bayerns, als je al van uitdagen kan spreken natuurlijk want de dominantie van Bayern is totaal.
En PSV kreeg niks van de shirtsponsor Nike lol. Echt te gek en nu zitten ze opgescheept met C-sponsor Umbro.
Vitesse volgens mij ook niets. Nu hebben we ook 'n een of andere sponsor Macron..
Macron is echt wel een degelijke kledingsponsor hoor, mag je net onder Adidas, Nike en Puma zetten. Macron heeft ploegen als Lazio, Sporting CP en Aston Villa onder zich dus dat is zeker geen C-merk.
Macron heeft qua pasvorm de mooiste tenues en trainingspakken van allemaal.
Dus niet zo heel veel geld. Redelijk weinig die 8miljoen per seizoen voor een club als Wolfsburg, die on the rise is.
Dit os ongelooflijk veel voor een club als Wolfsburg. Ze verkopen hooguit 10% van het aantal shirts van BVB en die krijgen 15 miljoen. Ook Ajax verkoopt veel meer shirts dan Wolfsburg.
Denk je dat het gaat om shirts verkoop? Wat de fans brengen bij een top club financieel is bijna niets in verhouding. Een seizoenkaart kan veel voor jou zijn maar mocht een club er 50k verkopen dan hebben ze er nog steeds niets aan, qua financieel. Het gaat om de support van de fans, daarom komen de fans ook.
In Duitsland ligt het zo, de tickets zijn in verhouding goedkoop want ze willen volle stadions en als een seizoenskaart nou 200euro of 400 euro kost, uiteindelijk maakt dat het verschil niet. In Engeland daarentegen betalen de supporters de absolute hoofdprijs en winnen ze daardoor dan alle prijzen? Nop.
Sponsors betalen veel geld voor een reden, ze willen hun product ook verkopen. Het gaat erom dat iedere keer als Wolfsburg speelt dat er duizenden mensen kijken en dus hun naam laten zien. In dit geval Nike, Wolfsburg speelt in de Bundesliga, niet goed begonnen maar komen er wel. Ze zitten nog in de CL en wellicht daarna El; dus de volle aandacht is er. Iedereen ziet Nike en het is niet zo dat Nike de sponsor wordt van Wolfsburg om shirtjes van Wolfsburg te verkopen, nee Nike wordt de sponsor van Wolfsburg om 'nike' te verkopen. Of het nou schoenen, shirts of sokken zijn het gaat om Nike. Zo is dat bij iedere sponsor en uiteindelijk brengen de reclameborden die je altijd ziet het meeste op, als je oplet laat de camera beeld altijd de reclame borden zien, zij doen dit met een reden; verkoop het product.
De shirtverkoop zegt alles over de populariteit van de club. Minder shirts betekent dus ook minder kijkers op tv. Aan een shirt verdient een club zelf maar rond de 5 euro, de kledingsponsor des te meer. Wolfsburg komt qua populariteit in de Bundesliga zo rond de 15e plaats schat ik. Daarom is dit bedrag in vergelijking met BVB dus veel te hoog.
Wow 8 miljoen is erg weinig. Ajax verdiend alleen al 7 aan de shirt sponsering van het eerste team, daar komt nog eens enkele miljoenen boven op van ABN amro voor de jeugd teams. Maar ik snap dat bedrijven niet staan te popellen om Wolfsburg te sponseren, die staan zo bekend om hun verbinding met Volkswagen dat het ander sponserschap onder belicht laat.
Oh pardon Abn heeft er niets mee te maken natuurlijk, het gaat om shirts sponsers. ABN deelt het sponserschap met Ziggo. Ik kan het alleen niet aanpassen via de mobiele app.
Wolfsburg is als stad te klein. Binnen een paar jaar komt RB Leipzig er ook bij in de Duitse top schat ik in. Dan heb je daar echt concernvoetbal met VW, Bayer, Red Bull, Sap, Adidas, Allianz. De nieuwe topclubs hebben vaak veel kortere lijnen en worden niet gehinderd door lastige vijfde kolonnes zoals bij de Traditionsvereine.
Ja, maar als het minder gaat met het moederbedrijf komen deze clubs meteen in de problemen. We moeten nog zien wat er in Wolfsburg (VW Krise) en Ingolstadt gebeurd. Voordat er medewerkers worden ontslaan, wordt het sponsorgeld tenminste gedeeltelijk ingetrokken.
Dat is al eerder bij deze club gebeurd, precies na het kampioenschap in 2009, met daarop mindere seizoenen en verkoop van de top spelers. Toen Bayer wat minder Aspirintjes ging verkopen was het daar hetzelfde verhaal. Dan toch maar liever "traditionsklubs" met een grote achterban, die altijd voor geregelde inkomsten zorgt.
ze laten volkswagen echt nooit failliet gaan..komen veelte veel mensen op straat te staan..ik zou me over de vfl wolfsburg niet zo druk maken..
Dat klopt. Nu heeft Dortmund het de laatste jaren natuurlijk ook fantastisch gedaan en Schalke een paar treetjes daaronder ook nog wel. Maar Traditionsvereine als Hsv, Eintracht, Köln, Stuttgart en inmiddels ook Werder hebben een te onrustig Umfeld om stabiel te zijn. Terwijl Kaiserslautern weer te klein lijkt. Hsv, Kaiserlautern, Köln en Frankfurt waren tot enkele jaren geleden de vier Bundesliga-Dino's die nog nooit gedegradeerd waren sinds de oprichting van de Bundesliga. Inmiddels is dit alleen nog HSV met de hakken over de sloot.
SAP is niet meer dan een normale sponsor bij Hoffenheim en ze komen daar aan 65 miljoen omzet per jaar. Die zullen ook in de toekomst geen potten gaan breken. Leipzig zie ik wel meer geld gaan krijgen aangezien RB in Salzburg wil afbouwen en eventueel uit de formule 1 stapt. Wel is de vraag of ze zomaar een licentie zouden krijgen voor de eerste Bundesliga wanneer ze promoveren omdat een lidmaatschap daar niet voor iedereen open is.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.