Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

PSV mogelijk in pot 1 bij loting groepsfase CL

Laatste update:

PSV gaat komend seizoen proberen te realiseren wat Ajax in de afgelopen jaren steeds niet lukte: overwinteren in de Champions League. Ajax mocht in de afgelopen seizoenen steeds meedoen aan de groepsfase van het miljoenenbal, maar belandde keer op keer in een te sterke groep. PSV zou de beste clubs van Europa bij de loting voor volgend seizoen wel eens kunnen gaan ontlopen.

/

De UEFA heeft dinsdag drastische wijzigingen voor de loting voor de groepsfase van de Champions League aangekondigd. In pot 1 zaten voorheen de teams die door de jaren heen het best gepresteerd hadden in Europa, maar in de komende jaren zullen in pot 1 de Champions League-houder en de kampioenen van de zeven sterkste Europese competities zitten. Het gaat hier om de kampioenen van Spanje, Engeland, Duitsland, Italië, Portugal, Frankrijk en Rusland.

De Nederlandse competitie staat in de lijst voor komend seizoen achtste (Oekraïne heeft de Eredivisie inmiddels ingehaald, maar dit telt pas vanaf volgend jaar) en valt dus net buiten de boot, maar PSV zou nog in pot 1 terecht kunnen komen. Wanneer de Champions League wordt gewonnen door een ploeg die ook landskampioen wordt in een van de zeven sterkste competities van Europa, dan komt er een plekje vrij en zal PSV tijdens de loting ook in pot 1 terecht komen. In dat geval zouden de Eindhovenaren de kampioenen van Spanje, Engeland, Duitsland, Italië, Portugal, Frankrijk en Rusland dus ontlopen in de groepsfase van de Champions League.

Op het moment staat Barcelona bovenaan in Spanje, Chelsea in Engeland, Bayern München in Duitsland, Juventus in Italië, Benfica in Portugal, Olympique Lyon in Frankrijk en Zenit Sint-Petersburg in Rusland. Van deze ploegen zitten er nog drie (Barcelona, Bayern en Juventus) in de kwartfinales van de Champions League. De andere kwartfinalisten zijn Real Madrid, Atlético Madrid, FC Porto, Paris Saint-Germain en AS Monaco; van deze clubs kunnen Atlético en Monaco het kampioenschap in eigen land wel vergeten. PSV zal de ontwikkelingen gespannen volgen.

Bekijk hier het door de UEFA uitgebrachte document.

De nieuwe regels zijn eerlijker

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zou nog eens goed nieuws zijn, en de kans is vrij groot!

21 april 2015 om 15:20

Aan de andere kant, stel dat Barca kampioen wordt en de CL pakt, dan komen Real en Atletico in pot 2 terecht (en PSV dus in 1). Zelfde geldt voor een United en Arsenal wanneer Chelsea kampioen wordt, en ga zo maar door. Het is gunstiger, maar je moet alsnog heel veel geluk hebben met de loting.

21 april 2015 om 15:23

Daar had ik nog niet eens aan gedacht inderdaad haha. Wat dat betreft zal het inderdaad niet zoveel uit maken.

21 april 2015 om 15:23

Dan hoop ik dat Barcelona de CL pakt en de PD hahah.
Het is wel gunstig voor ons maar zo kan je ook de nummers 2/3 van die andere landen tegen komen en die zijn mischien wel net zo sterk.

21 april 2015 om 15:26

Maar anders zit PSV waarschijnlijk in pot 4 en krijgt het een top team tegen uit pot 1 en pot 2. Wanneer PSV in pot 1 zit krijgt het nog een top team tegen uit pot 2, en misschien te pakken tegenstanders uit pot 3 en 4.

21 april 2015 om 15:26

Je moet het maar zo zien: als je Chelsea niet trekt, trek wel een ManU of Arsenal, het is loten om oud ijzer... met Depay en Wijnaldum die weggaan krijg je het sws heel moeilijk. Ik zou zeggen: haal Gudelj er zeker bij, die is wel CL waardig

21 april 2015 om 15:35

Je meot het iets verder zien. Als je pot 1 zit dan krijg je sterke tegenstander uit pot 2. De eerste 2 potten zitten toch alle europese topclubs.

Maar pot 3 of 4 (waar bijvoorbeeld ajax in zat) daar tref je nu ook 1 van. Die je Ajax bijvoorbeeld niet kon treffen. Dat is nogal een verschil, okay natuurlijk is het geen garantie maar dat teams in pot 1 en 2 sterk zijn dan pot 3 en 4 is wel een zekerheid.

21 april 2015 om 15:35

Groenergras, tuurlijk scheelt het wel iets, maar je moet nog steeds hopen op geluk met de loting. Alles schuift hierdoor wat op naar beneden toe he. Een Benfica, Schalke, Man City, Arsenal, Valencia, Sjachtar Donetsk, Leverkusen, Wolfsburg, Roma, Napoli etc. Daalt allemaal iets en wordt dus verdeeld over pot 2 en 3. Nu zie ik PSV daar allemaal niet zomaar van winnen. De kans is gewoon zeer aanwezig dat je een poule krijgt met PSV, Real, Benfica en nog een kleine club, om maar wat te noemen.

21 april 2015 om 15:39

Oxxis,
Natuurlijk moet je geluk hebben bij de loting. Het blijft de Champions League en het niveau ligt ontzettend hoog. Daarom is het belangrijk dat iedere strohalm wordt aangepakt wil je de kans hebben om verder te komen. Een iets eenvoudigere loting helpt hierbij ontzettend.

21 april 2015 om 15:58

Dit klopt toch allemaal van geen kant. Volgens de Uefa staat Oekraïne hoger dan Nederland, deze bron lijkt me wat betrouwbaarder dan VZ. Dit zou dus betekenen dat de kampioen van Oekraïne in pot 1 komt, dus niet PSV.

21 april 2015 om 16:10

Lees nog eens, Santeetje.

21 april 2015 om 16:15

Je hebt gelijk!

21 april 2015 om 17:41

Noverca, dat stukje is later aan het artikel toegevoegd, ik dacht eerst ook aan een fout van VZ.

21 april 2015 om 19:29

Ik dacht dat Oekraine Nederland vorig seizoen al was ingehaald? Volgens mij kijkt UEFA naar de competitieranglijst op het moment van loten, en dan is Nederland heel ver verwijdert van die pot 1. Voor de rest maakt het niet al te veel uit. Alles schuift door waardoor het zo kan zijn dat pot 2 sterker is dan pot 1. En pot 3 wordt weer sterker dan de ploegen die in het huidige systeem in pot 3 zitten. Voor beiden systemen valt wat te zeggen imo. Ik denk dat de kans op spannendere poules nu wel groter wordt.

21 april 2015 om 19:31

Dat klopt ook, maar dat gaan pas het jaar daarop in. Over volgend seizoen gaan ze nog indelen met de oude lijst, waarbij NL nog 7e stond dit seizoen.

21 april 2015 om 19:51

het is eigenlijk heel simpel.
Op dit moment zou PSV pot 3 zitten en in het nieuwe systeem in 1. Voor de rest verschuiven er alleen clubs van 2 naar 1 of andersom en één club van 2 naar 3.
De andere 7 kampioenen zullen ook in het oude systeem in de eerste of tweede pot zitten.
Dit betekent dus voor PSV dat er 1 ploeg is die eerst 2e pot zat en nu 3e pot. Deze club was eerst mogelijk en blijft nu ook mogelijk
Er zijn nu dus 7 1e/2e pot clubs die PSV eerst wel kon loten en nu niet meer.
In plaats daarvan zijn er nu 7 clubs in de derde groep die PSV kan loten.
Het verschil is dus dat PSV 7/8 kans heeft om een club die nu 3e pot is te loten ipv een 1e/2e pot club. Dit is dus duidelijk een verbetering voor PSV

21 april 2015 om 23:44

Helder!!!

22 april 2015 om 07:40

Als utd 4e wordt heb je alsnog een kans dat je bijv, psv real madrid roma en manchester utd loot

21 april 2015 om 15:49

Maar we staan volgens mij 9e, onder oekraine en gaan volgend jaar zakken want belgie komt eroverheen... wie kan mij uitleggen waar ik een denkfout maak...

21 april 2015 om 15:52

Dit is de virtuele potindeling als CL winnaar 2015 landskampioen wordt!

Pot 1:

FC Barcelona
Chelsea
Bayern München
Juventus
SL Benfica
Paris Saint Germain
Zenith Sint-Petersburg
Psv

Pot 2:

Real Madrid
Atlético Madrid
FC Porto
Arsenal
Man United
Valencia Cf
Bayer 04 Leverkusen
Manchester City.

Pot 3:

Shakhtar Donetsk
FC Basel
SSC Napoli (verwachte EL winnaar 2015)
Olympique Lyon
Ajax (als ze voorronde CL doorkomen)
Dynamo Kiev
Olympiacos
Sporting Cp

Pot 4:

SSC Lazio
Red Bull Salzburg
Viktoria Pilzen
Club Brugge
Celtic
Bate Borisov
VFL Wolfsburg
Fenerbahçe Sk

21 april 2015 om 16:20

Lees de tekst.

21 april 2015 om 16:39

Dan worden pot 2 en pot 3 zwaarder, waardoor het per saldo niet zoveel uitmaakt. Het wordt met name voor de topploegen die in pot 2 en 3 komen interessant om een club als PSV te loten

21 april 2015 om 20:44

PSV heeft het verdiend!

Dit lijkt me vrij gunstig voor psv, want als je in pot 1 wordt ingedeeld word je gezien als de beste van de desbetreffende poule, wat betekent dan de teams in pot 3 2 1 minder zijn dan jou.

21 april 2015 om 15:25

Je zegt het perfect. Je wordt gezien als.. kijk voor de gein even wat er in die andere landen op de 2de en 3de plek eindigt. Of zelfs via voorrondes nog in pot 4 kunnen komen. Het is fijn dat je e kampioenen mist maar een pot met real, arsenal en roma behoort ook tot de mogelijkheden. het is eerlijker.. maar nog steeds.. pffff.

21 april 2015 om 15:25

Tot en met dit seizoen wordt je als groepshoofd gezien als beste van de desbetreffende poule. Met deze regeling gaat dit anders zijn, vanaf volgend seizoen ben je niet de beste maar gewoonweg de kampioen van de sterkste competities. Als Real of United uit pot 2 bij PSV komen ziet niemand PSV als sterkste natuurlijk.

21 april 2015 om 15:25

Dat is met deze potindeling dus minder het geval aangezien de ploegen die met de oude indeling in pot 1/2 zouden zitten nu in pot 2/3 zitten.

Toch is dit goed nieuws aangezien psv anders in pot 3/4 zouden zitten

21 april 2015 om 15:26

Niet perse, Bijvoorbeeld in Engeland zal Chelsea kampioen worden. United, Arsenal & City zitten dan in pot 2 of zelfs 3. Hetzelfde geld voor Spanje waar Real Of Barca dan in pot 2 zitten...

Niet echt zwakke teams zullen we maar zeggen.

21 april 2015 om 16:08

Dit maakt vrij weinig uit. Normaal gezien zitten Barcelona en Real in pot 1, nu zit er een van die twee in pot 2.

Waarschijnlijk heb je in pot 2 komend seizoen clubs als Atletico, Arsenal, United, Barca/real, Benfica/porto, Valencia, Leverkusen en City. Van de echt sterke ploegen ontloopt PSV dus Bayern, Real/barca, Chelsea, Juve, PSG en Zenit, maar ze kunnen net zo goed nog in een groep met Wolfsburg, Arsenal en Lazio zitten, dat maakt niet heel veel verschil.

21 april 2015 om 16:46

Wolfsburg, Lazio en Arsenal zou een mooie poule zijn met mogelijkheden.
Dan ontloop je de absolute topploegen.
Maar deze verandering veranderd niet heel veel.

Stiekem hoop ik nog steeds dat ze alle ploegen op een hoop gooien en dan gewoon poules maken, ongeacht land van herkomst of prestaties.
Dan krijg je sterke en zwakkere poules, leuker voor het verloop van het tournooi.

21 april 2015 om 17:58

Inderdaad, Wolfsburg lazio Arsenal geeft een club uit nl toch een betere loting dan bijvoorbeeld Ajax met barca, psg en apoel.

21 april 2015 om 19:07

Juist, topploegen uit 3 van de grootste competities ter wereld, daar ga je van winnen? Ik schat Galatasaray hoger in dan Psv, en die hebben geen kans gehad tegen Arsenal. Lazio is verdedigend enorm sterk, en Wolfsburg is al sterk, en volgend jaar waarschijnlijk nog sterker. Nee, in die groep word PSV 4e.

21 april 2015 om 19:42

Met wolfsburg lazio en arsenal is de derde plaats ook het hoogst haalbare

21 april 2015 om 16:42

Ik denk juist dat teams in pot 2, 3, 4 vurig hopen op PSV. Zal wss het minste team zijn in pot 1 en zal worden gezien als dé ideale ploeg

21 april 2015 om 18:32

Dat is niet per definitie slecht voor Psv, Armo078. Laat ze maar komen zou ik zeggen! De kans op een makkelijkere poule wordt in ieder geval wel groter. Maar het is en blijft de Champions League. Makkelijke ploegen kom je hier niet tegen.

Dit zou echt een goede zaak zijn voor Psv. Dan nog wordt het erg moeilijk om door te komen, maar wordt de kans een stukje groter. Nu worden de Champions League en de buitenlandse competitie dit seizoen nog spannender !!

21 april 2015 om 15:19

Elk team dat nou nog in de CL zit speelt in één van de beste zeven competities. Wat dat betreft voegt deze regeling dus weinig extra spanning toe aan de CL.

21 april 2015 om 15:21

Klopt, maar het is voor PSV belangrijk dat de teams door gaan in de CL die er in de competitie het beste voor staan. Wanneer bijvoorbeeld de CL finale Real Barca is en Barca staat bovenaan in de competitie komt er voor PSV de spanning bij dat Barca de CL moet winnen.

Hadden zit dit maar 5 jaar geleden besloten.....

Hoe dan ook zou dit goed nieuws zijn voor het Nederlands voetbal

21 april 2015 om 15:37

Ja gelukkig zijn de prestaties van nederlands clubs de laatste jaren zo goed dat we wel 8e blijven staan ;--)

21 april 2015 om 15:38

Maakt geen snars uit hoor. In deze vorm kan je als PSV zijnde gewoon nog met Real, AS Roma en Manchester City in de groep komen.

21 april 2015 om 15:41

Dit maakt de poules juist nog moeilijker!
Ajax had achteraf veel mazzel met Milan en Lyon en had tegen beide grote kans om door te gaan.

21 april 2015 om 16:01

Nee hoor, die kans was nul.

21 april 2015 om 16:08

^ Kan me iemand vertellen waarom mensen dit doen?

Doen alsof ze die fluke van Lyon in Zagreb vergeten zijn? En de twee gigantische kansen van Sulejmani in Lyon? En toen Milan vroeg in de wedstrijd tegen Ajax met tien man kwam te staan in de allesbeslissende?

Dan spoor je toch niet?

21 april 2015 om 17:07

Jaloezie noemen ze dat.

21 april 2015 om 16:10

Ja? Want nu komt PSV in het slechtste geval in een poule met clubs als Barca/real, Wolfsburg en een Lazio, die poule is niet veel minder dan de poule met Real, City en Dortmund.

21 april 2015 om 17:12

Europees gezien is er een gigantisch verschil. Het jaar dat Dormund in de poule bij Ajax, City en Real zat kwam Dortmund in de finale en Real in de halve finale. Dat was dus vooraf én achteraf gezien de zwaarste poule van het toernooi. Ook dit jaar zat Ajax weer in de zwaarste poule gezien het feit dat PSG én Barca er nog inzitten. Aangezien ze nu tegen elkaar spelen zullen ze niet beide weer in de halve finale komen maar dat had er zeker in gezeten bij een andere loting.

De kans dat een poule met Barca/real en Wolfsburg en Lazio op voorhand én op naderhand zo zwaar is, is nihil. Ajax'poules zijn gewoon altijd bewezen de zwaarste de afgelopen jaren.

Haha, dat is geweldig nieuws! Ik lach me de ballen uit m'n broek als PSV dit jaar een gunstige loting heeft, die grote clubs ontloopt en overwinterd in de Champions League!

21 april 2015 om 15:22

Dit betekent niet dat PSV gelijk in een makkelijk groep komt. Als ze de nummer 2 en 3 van de beste competities krijgen word het nog steeds een hele opgave on te overwinteren.

21 april 2015 om 15:25

Dit. Het maakt geen zak uit als de sterke ploegen die normaal in pot 1 zitten, nu in andere potten zitten.

21 april 2015 om 15:33

Tuurlijk gaat het heel lastig worden om te overwinteren, maar de kans is een stuk groter als je niet tegen clubs zoals Barcelona, Real, Chelsea en Real hoeft te voetballen.

21 april 2015 om 15:43

Je komt alsnog clubs als Porto, Atletico, Arsenal, Man United, Man City en Barca of Real tegen.

21 april 2015 om 16:12

Bootsjungen, je weet dat in pot 2 teams als Atletico, Barca/real, Arsenal, United, City, Valencia, Leverkusen en Benfica/porto zitten? Dus ik denk niet dat het heel veel uitmaakt voor de Nederlandse clubs.

21 april 2015 om 16:49

Je loot tenminste niet barca en bijvoorbeeld real want dan kan je al meteen je koffers gaan pakken. Als je bijv leverkusen loot en de rest ook wat goed zie ik toch kansen.

21 april 2015 om 18:01

Arsenal, Valencia, Leverkusen, Benfica/porto en zelfs City zijn clubs waar dit PSV (met wat moeite) gewoon van kan winnen. De kans dat PSV door gaat is klein maar het is zeker niet onmogelijk.

21 april 2015 om 21:01

Help het je hopen Bootsjong, meen ik serieus.

Het punt is dat je de grote jongens niet ontloopt. Je treft sowieso een Spaanse club, ivm televisie gelden en omdat ze niet bij elkaar in een poule mogen, lijkt het erop dat deze automatisch bij "ons" worden gestalt. Verder zullen de "mindere" uit de Engelse en Duitse competie wel in pot 3 komen.

Je hebt wel gelijk, er is (meer) kans.

Dat betekend dus dat andere sterke ploegen in pot 2 zitten. Maakt dus geen zak uit

21 april 2015 om 15:24

Nou en of dit uitmaakt !
Normaal zit je sws al bij een sterk team uit pot 1 en pot 2. In dit geval zal PSV alleen maar sws een sterk team uit pot 2 krijgen en kunnen ze geluk hebben bij de tegenstanders uit pot 3 en 4

21 april 2015 om 15:24

Inderdaad ze kunnen nog steeds in een groep met clubs als Arsenal, United, City, Atletico en noem maar op belanden

21 april 2015 om 15:24

Nuja, je ontwijkt toch de kampioen van Engeland, Spanje, Duitsland, Italie en Frankrijk. Dan zul je er waarschijnlijk wel 2 sterkere tegenstanders tegenkomen maar je zou zomaar Chelsea, Barca/real, Bayern, Juve en PSG kunnen ontwijken hierdoor.

Als PSV zijnde zou ik gewoon een zo sterk mogelijke poule willen. Kansloos zijn ze toch wel, net zoals elk andere Nederlandse club. Kun je in ieder geval nog een paar mooie wedstrijden spelen!

Mooi voor PSV en de Nederlandse competitie dan. Maar wij staan toch ook onder Oekraine in de rangschikking van sterkste competities?

21 april 2015 om 15:28

Ik heb dit nog even snel opgezocht, en Oekraine is ons gewoon voorbij op de ranglijst hoor. PSV komt dus sowieso niet in pot 1.

21 april 2015 om 15:43

Als je ook de moeite had genomen om het Uefa document te bekijken, waar VZ zelfs naar linkt, had je de 'access List for the 2015/16 Uefa Club Competitions' gevonden (annex A, pagina 73), waarin Nederland als achtste staat. De ranglijst incl dit seizoen die jij benoemt, waar Nederland dus op plek 9 staat, geldt pas voor kwalificatie voor het seizoen 2016/2017.

Ik waardeer dat je wat onderzoek doet, maar probeer de volgende keer iets verder te kijken dan de eerste de beste tabel die je ziet en kijk ook even naar de regels en bepalingen daarachter.

Edit: zie hier de bepalingen omtrent welke seizoenen mee tellen voor de coefficienten (waarbij dus onderscheid gemaakt wordt tussen de ranking van de bond en de ranking van de club):

"reference periods for rankings

The associations' positions in the 2015/16 Uefa Champions League and Uefa Europa League access list (annex A) are determined on the basis of the association rankings established at the end of the 2013/14 season, on the basis of the associations' coefficients from seasons 2009/10 to 2013/14 inclusive.

The club coefficient rankings for the 2015/16 Uefa Champions League and Uefa Europa League are drawn up before the start of the 2015/16 season, on the basis of their coefficients from seasons 2010/11 to 2014/15 inclusive."

Zou gunstig zijn al zijn er tegenwoordig in pot 4 en 3 ook hele sterke tegenstanders door de financiële verhoudingen

Volgens mij heeft Oekraïne ons al ingehaald. Dus die staan nu op een 8ste plaats. Jammer, was mooi geweest als Juve de treble pakt en PSV daarmee een hele hoop vooruit helpt.

21 april 2015 om 15:22

Die hebben ons inderdaad ingehaald maar ze kijken voor 15/16 tot en met seizoen 13/14. En daar staan we inderdaad op de 8e plaats. Dit is een eenmalige kans want volgend jaar zal Oekraïne de nummer acht zijn waar de kampioen wellicht groepshoofd van word.

21 april 2015 om 16:23

Oke bedankt, dat wist ik niet! Waarom eigenlijk?

Dit kan trouwens heel goed uitpakken voor PSV, maar met pech loot je alsnog heel zwaar. De kans op een loodzware poule wordt met deze constructie wel kleiner gemaakt.

Vergeten ze hier Oekraine niet? Die staan 8e....nederland staat 9e.

Vraag me af wat er dan in pot 2 en 3 zit. Denk dat je nog steeds topclubs kan loten hoor.

21 april 2015 om 16:27

Pot 1
PSV
Chelsea
Bayern
Juventus
Barca/Real
Benfica/Porto
PSG
Zenit

Pot 2
Real/Barca
Atletico
Porto/Benfica
Arsenal
United
Valencia*
Leverkusen
City*

Pot 3
Lyon
Shakhtar
Basel
Dinamo Kiev
Olympiakos
Sporting*
Galatasaray
Lazio

Pot 4
Brugge/Gent/Anderlecht
Roma*
Wolfsburg
BMG*
Monaco/Marseille*
-
-
- aanvulling van playoffrondes

*Ik ging er voor het gemak vanuit dat 3/4de clubs van de toplanden zich weten te kwalificeren via de playoffrondes, wat natuurlijk niet altijd het geval is. Dus er kunnen een paar mindere goden ipv een Roma, Valencia etc staan.

En de standen kunnen natuurlijk nog veranderen. Zoals een Lyon die kampioen wordt.

Zo zullen de potten er dan uit gaan zien ongeveer.

Goed nieuws!
Ook dat de winnaar zich automatisch plaatst is goed.

21 april 2015 om 16:44

De winnaar plaatste zich sowieso altijd al direct voor het seizoen daarop, ongeacht de positie het seizoen daarop in de competitie

21 april 2015 om 18:37

Dat was officieel niet helemaal zo, dat is pas volledig zo sinds 2005/2006.

Voor toen was het zo dat de titelverdediger een extra ticket voor zijn land verdiende (die het zelf innam), maar een land mocht maar maximaal 4 tickets hebben. In geval dat een team uit de 3 beste landen zich niet via de competitie plaatste, zou het niet gebruik kunnen maken van dat ticket.

Dat gebeurde in 2005, toen CL-winnaar Liverpool als 5e eindigde in Engeland. Liverpool had toen eigenlijk niet deel mogen nemen, want zou dan de 5e afgevaardigde van Engeland zijn en dat mocht niet. De Uefa heeft toen een noodoplossing gebruikt en Liverpool als 'landloos' team deel laten nemen (instromen in de allereerste voorronde). Liverpool kon daarbij ook in alle rondes een Engelse ploeg loten (waar dat normaal niet kan).

Als gevolg hiervan heeft de Uefa de regels gewijzigd. Als zo'n situatie weer voor doet, dan krijgt de CL-winnaar het ticket van de nummer 4 uit de competitie (en stroomt dus in in de laatste voorronde). De nummer 4 uit de competitie heeft dan pech en wordt tot de Europa League veroordeeld, ondanks dat ze gezien hun plaatst eigenlijk recht heeft op CL. (niet erg eerlijk systeem dus).

In principe maakt dit niets uit. In plaats van alle sterke ploegen in groep 1 te stoppen, worden die ploegen nu verdeeld over pot 1, pot 2 en misschien wel pot 3. Zo zou het kunnen dat PSV alsnog Real Madrid, AS Roma en Wolfsburg loot, om maar een paar ploegen te noemen.

In mijn ogen is het dus geen 'verbetering' ten opzichte van het huidige systeem. PSV zal er waarschijnlijk wel een iets betere loting op na houden, maar de kans op een loodzware loting is nog steeds vrij groot.

21 april 2015 om 18:38

Als je geen loodzware loting wil, moet je geen CL gaan spelen. Dan krijg je altijd een zware loting.

Lullig voor Ajax. Eerst het startgeld al verhoogt, en nu dit.. Maaf denk dat het niet echt veel uit maakt, je loot dan waarschijnlijk alsnog een Barca/Real, Arsenal etc waar PSV vrijwel kansloos tegen is.

Ach ja het word toch waarschijnlijk een moeilijke poule en Oekraine staat ook nog hoger dan ons.

Maar even voor de duidelijkheid: het gaat dus om de kampioenen of niet? Een land als Engeland heeft volgens mij vier deelnemers in de CL, betekent dat dan dat alle vier de deelnemers in pot 1 zitten? Dat lijkt me toch niet?

edit: nee lees net beter en dat klopt idd niet. Maar goed, de nummer twee van Engeland is Manchester dus dat is een hele makkelijke loting...ahum!

Geweldig voor PSV en het voetbal in het algemeen! Maar hadden ze dit een paar jaar geleden niet kunnen doen? Ajax was jaar in jaar uit vaak kansloos tegen Real Madrid, Dortmund, Barcelona, PSG etc. en nu we voor het eerst in 5 jaar niet mee doen gaan ze de regeltjes veranderen... lekker hoor...

21 april 2015 om 15:29

e hebben bij de uefa idd gewacht tot ajax geen kampioen zou worden om deze regel door te voeren...

21 april 2015 om 15:35

Je zal het bijna gaan geloven dat de Uefa iets tegen Ajax heeft als je die 1-7 van Dynamo Zagreb-Lyon nog kunt herinneren....

21 april 2015 om 15:42

dat is idd p verzoek van de uefa geweest

platini is persoonlijk naar zagreb gegaan om dat met de spelers te bespreken

of zou het wellicht iets met gokken te maken kunnen hebben en helemaal niks met een ajaxafkeer?

beetje jammer dit calimerogedrag...

21 april 2015 om 15:53

Ik zeg niet dat de Uefa hier de oorzaak van is. Maar ze hebben dit na afloop ook nooit goed onderzocht of kenbaar gemaakt open te staan hier iets aan te doen.

21 april 2015 om 15:30

Lucky psv eerst geldbedragen flink omhoog gegooid en nu deze regels die de kans op een gusntige loting doen toenemen...

Ach we zullen het zien! Hoop dat Nederland eens echt weer een goed seizoen draait qua Europese punten!

21 april 2015 om 15:39

Er verandert niet zoveel hoor. Clubs die geen kampioen worden en doorgaans in pot 1 zaten: De arsenals, Manchester Uniteds, Real Madrids van deze wereld - zullen nu in potten 2 t/m 4 komen. Je kunt als PSV dus gewoon bij fiks van die ploegen in de poule komen.

21 april 2015 om 15:51

Weet jij in welke pouls Ajax de afgelopen jaren heeft gezeten?
seizoen 2010-11
Real Madrid, AC Milan, Auxerre. Ajax werd 3e met 1 punt minder dan Milan. Dat destijds nog grote spelers had als Seedorf, Ibrahimovic, Nesta etc.

Seizoen 2011-2012
Real Madrid, Olympique Lyon, Zagreb. Hier ga ik geen woorden meer over vuil maken, word er nog steeds kwaad over als ik hier aan terug denk.

Seizoen 2012-2013
Dortmund, Real Madrid, Man City. Ajax werd derde. Een straatlengte achter nr 2 Real maar goed, dit was al een wereldprestatie gezien het feit dat dit allemaal kampioenen waren van de drie grootste competities van Europa.

Seizoen 2013-2014
Barca, Milan, Celtic. Ajax werd derde. 1 puntje achter Milan.

Een kleine verandering kan gewoon een wereld van een verschil zijn. Als Ajax in die jaargangen wat gunstiger had geloot dan hadden we vast een keer overwinterd wat gewoon een miljoentje of 20 kan schelen.

21 april 2015 om 16:14

Welke poule kan PSV nu krijgen? Want dan kan PSV alsnog tegen Barca/real/atletico moeten spelen, en met wat pech ook nog tegen Wolfsburg en pakweg Lazio, dat is nou niet veel beter dan de poule van Ajax van de laatste jaren.

In Pot 2 zitten nog enorm veel monsters. De nummer 2, 3 en 4 van Spanje en Engeland bijvoorbeeld, en dan nog Leverkusen en Porto of Benfica, niet bepaald makkelijke tegenstanders.

21 april 2015 om 16:47

Dat weet ik zeker. Jij ook kennelijk. Mooi, weten we dat.

'een kleine verandering kan gewoon een wereld van een verschil zijn.'

Maar er is dus geen verandering. Dat wil ik je duidelijk maken.

Ze vervangen wat ploegen uit pot 1 en plaatsen die ploegen in de andere potten (2 of 3). PSV kan dus alsnog de nr2 uit Spanje, Engeland etc tegen zich krijgen. Dan ontloop je misschien een kampioen van Engeland (chelsea), maar je kunt nog altijd United. Arsenal of Manchester City loten. Nee, die zijn stukken minder Xd

21 april 2015 om 16:57

Tuurlijk kan dat als je pech hebt. Maar statistisch gezien is de kans op een gunstigere loting gewoon een stuk groter.

21 april 2015 om 17:12

Met de huidige standen zou de potindeling de volgende zijn:

Onderstaand alle teams van de top 8 landen (en wat extra teams) inclusief degene die play-offs moeten spelen.

Pot 1: Chelsea, Barcelona, Bayern, Juventus, Benfica, Lyon, Cska & Psv.
Pot 2: Real, Atletico, Porto, Arsenal, United, Psg, Valencia & Zenit.
Pot 3: Leverkusen, City, Shakhtar Donetsk, Basel, Ajax, As Roma, Dynamo Kyiv & Galatasaray.
Pot 4: De (zwakkere) rest... met o.a. Wolfsburg, Borussia Mönchengladbach, Lazio, Sporting Lissabon & Monaco.

Sterkste poule (met Psv)
Psv
Real
City/shakhtar
Wolfsburg

Zwakste poule (met Psv)
Psv
Valencia (of Zenit...)
Galatasaray of Leverkusen
Een play-off winnaar zoals dit jaar Malmo of Maribor.

21 april 2015 om 18:20

dus als ik het goed begrijp wordt pot 2,3,4 beslist dmv coëfficient?

Logische en terechte wijziging. Heb altijd gevonden dat de kampioenen van de grotere competities wat meer 'beloond' mogen worden. Het kon nu zo zijn dat je als 3e eindigde in bijv. PL, Serie A, La Liga en alsnog de sterkste ploegen ontlopen, terwijl de kampioen uit diezelfde divisie zelfs eventueel in een 'mindere' pot terecht kon komen. Vrij scheef eigenlijk.

Goed nieuws voor Psv. Aangezien ik denk dat een club uit Madrid niet de Champions League zal pakken, denk ik dat PSV een plekje krijgt in pot 1.

Zou toch een mooie gunstige ontwikkeling zijn. Of het goed is voor de Champions League is een tweede.

Dit maakt echt helemaal niks uit voor Psv. Er zitten nauwelijks teams in de CL die wij zo maar verslaan. De clubs die als 'minder' worden gezien, hebben meestal nogsteeds 3x de begroting van Psv.

Tja, het wordt makkelijker om in pot 1 te zitten, maar dat betekent ook dat het minder voordelig is om in pot 1 te zitten. Wat heb je aan loting vanuit pot 1 als vervolgens Real Madrid uit pot 2 komt, Porto uit pot 3 en Monaco uit pot 4 komt gerold?
De clubs die meedoen blijven toch ongeveer hetzelfde, alleen kun je met wat geluk nu in een poule terecht komen vol clubs die anders in pot 3 en 4 zouden komen. Dat zou voordelig kunnen zijn voor Psv.

maar Vz... Oekraine staat op een 8e plaats.

21 april 2015 om 15:32

komend seizoen wel, maar er wordt naar dit seizoen en bijbehorende eerdere jaren gekeken

dus bij de ticketverdeling is nl nog precies competitie nr 8, maar bij de volgende verdeling van de tickets zijn we idd al ingehaald door ukraine

Ajax jarenlang een poule des doods, PSV komt een keer de CL in en profiteerd gelijk van de nieuwe regels xD Ach, zo heel veel verschil zal het niet maken denk ik. Hoe dan ook is een derde plek tegenwoordig het maximaal haalbare voor Nederlandse clubs. Dan heb je je geld gepakt en mag je daarna hopelijk nog 2 rondjes EL meedoen en is het Europees avontuur weer voorbij. Meer zit er niet in.

21 april 2015 om 15:40

zal voor psv erg weinig uitmaken idd, al kan het nooit kwaad om in pot 1 te zitten natuurlijk

vor psv is het veel belangrijker dat ze zich goed versterken dee zomer dan of ze in pot 1 of 2 terecht komen

ook is het voor het nederlands voetbal goed dat ajax in de voorronde terecht komt,omdat door hun uefa-ranking ze het meest kans hebben oo een goede loting en het bereiken van et hoofdtoernooi

en met de beker gun ik het beide ploegen heel erg, maar is het wellicht het best als groningen die prijs en biijbehorend ticket pakt, nijland zal met dat geld vast wel iets leuks op de transfermarkt opduikelen en ik denk dat groningen meer kans heeft om punten te pakken in europa dan pec

aan de andere kant zou het wellicht ook het duwtje in de rug voor pec kunnen zijn dat ze daar nodig hebben om aansluiting bij de subtop te vinden

ron jans vind ik een fantastische trainer die europees zn ploeg ook optimaal zal laten presteren, maar de selectie zal heel erg ver boven zichzelf uit moeten stijgen om te overwinteren

21 april 2015 om 16:03

pec staat na de lening niet meer op de rand van fallissement gelukkig

en om de reden dat pec financieel wat tegenvallers heeft gehad zou ik het ook goed zien dat zij het geld en de exposure binnenhalen, om op die manier de cllub sterker te maken

dat er van het uefa startgeld (bijna) niks naar de selectie vloeit bij pec zou ik daarom ook helemaal geen probleem vinden, pec moet juist doorgaan met het gevoerde beleid, dan komt in de toekomst vanzelf meet budget voor de spelergroep vrij

als ik het goed heeft pec namelijk een groot deel van hun liquiditeitstekort aan het winnen van de knvb-beker te danken, omdat daarvoor veel kosten gemaakt moesten worden en het een tijd duurde voordat de opbrengsten binnenkwamen

dus in dat licht zou het voor de eredivisie wellicht het best zijn als pec het directe ticket pakt zodat ze als club door kunnen groeien, ook maakt groningen meer kans om zich bij het winnen van de play-ofs door de voorrondes heen te spelen dan pec

Het maakt allemaal niet uit overwinteren in de CL doet PSV toch niet het niveau verschil is te groot

21 april 2015 om 16:10

@ Peterhak

Sorry, maar wat een cliché matig gebrabbel zeg. Overwinteren in de Champions League is echt nog wel mogelijk. Ajax heeft nou al drie keer aangetoond dat ze er heel dichtbij zaten en gewoon serieuze kansen hadden ondanks alle voorspellingen dat ze wel puntloos vierde zouden eindigen. Alleen is al het altijd dat typisch naïeve Nederlandse geklungel wat Nederlandse clubs in Europa de das omdoen.

- Motivatie problemen waardoor ze te vaak niet scherp aan de aftrap verschijnen.

- Niet of te laat ingrijpen omdat men niet alert is.

- Naïef en slap de duels aangaan of denken dat je alle tijd in de wereld hebt om open te draaien, een voorzet te geven etc.

- Denken dat er in de slotminuten/seconden niets meer kan gebeuren.

Tegenwoordig zijn daar de nieuwe kwaaltjes "overdreven balbezit" en "een slakkentempo" nog bij gekomen. Dit heeft in mijn ogen alles met motivatie en concentratie te maken, veel spelers zijn niet van wereldtop niveau, maar ze kunnen wel meer brengen dan wat ze doorgaans laten zien. Als het al teveel gevraagd is voor spelers om een gezonde motivatie hebben en om simpele afspraken na te komen zou dit al een slok op een borrel schelen, in plaats van dat beschamende geklungel van veel spelers alsof ze bij de Fjes spelen.

21 april 2015 om 16:58

Praat niet zo gek joh! Welke Nederlandse club/speler droomt nou niet van spelen in de Cl.
Gemotiveerd zijn ze dus zeker wel. Ik heb nog geen één eredivisie speler in de CL met de houding zien spelen van; 'hmmm lijkt me niet echt nodig om alles te geven tegen dit café elftal uit Spanje'

Het heeft gewoon puur te maken met kwaliteit verschil! Je kan als Ajax/ PSV zijnde Barca misschien 1 keer verassen maar 2 keer in een korte tijd zal dat jou echt niet lukken.

Goede zaak dit. Zo worden de competities onder de grote vier ook interessanter.

Ten eerste staat Nederland geen 8e.. dus vallen ze buiten de boot & ten tweede staat PSG eerste en niet OL. Weer lekker goed opgelet Voetbalzone

Weten de PSV-supporters ook meteen voor wie ze in de CL moeten supporteren

21 april 2015 om 16:04

Psv?

21 april 2015 om 17:14

Ik bedoel dit jaar nog, maar dat had je (hopelijk) waarschijnlijk al door.

21 april 2015 om 17:15

Voor de CL winst... Een ploeg die dit jaar dus ook kampioen wordt.

Barcelona of Real, Bayern, Juventus of een stunt van Psg.

Off topic:
Ik zie dat Rusland bij de top 7 competities hoort en de Eredivisie niet. Waarom doen wij dan altijd zo dramatisch dat een speler vanuit de Eredivisie naar een Spartak gaat? Hij gaat immers bij een betere club spelen in een competitie met meer topclubs.

21 april 2015 om 19:19

Haha, dat zal inderdaad door de paar Eredivisiespelers komen...

Russische clubs zijn veel rijker dan Nederlandse en kunnen gewoon topspelers betalen. Verkijk je niet op hoeveel met name Zenit en Cska te besteden hebben.

Daarnaast is de Russische competitie ook erg jong. Na ineenstorting van de Sovjet-Unie verloor de competitie natuurlijk topclubs als Dinamo Kiev, Dnjepr en Dinamo Minsk. De kampioenschappen gingen toen voornamelijk tussen Dinamo Kiev en Spartak Moskou. Na de splitsing bleef dus vooral Spartak Moskou zo'n beetje over. De laatste Sovjet-kampioen was weliswaar Cska, maar de eerste 10 jaar was Spartak altijd kampioen (op 1 seizoen na, toen werd Alania kampioen). Er moest dus opgebouwd worden. Tel daarbij op dat Rusland door de koude oorlog er niet goed op stond bij de westerse wereld, waar de betere spelers rond liepen. Goede buitenlandse spelers aantrekken was toen ook nog lastig. Dit terwijl de goede Russen juist naar Spartak trokken. Dan houdt je geen kwalitatief goede overige ploegen over die punten konden sprokkelen in Europa.

Die topspelers hebben nu Rusland ook ontdekt, mede ook doordat Rusland een tijd lang positiever op de internationale kaart stond (al weet Poetin dat nu weer goed weg te werken). Het geld dat daar zit (en dat is enorm met die rijke eigenaren en enorme oliegiganten die daar massaal sponsoren) kan nu ook echt de goede spelers aantrekken. Nu komt de competitie uiteindelijk naar boven en zie je dat Rusland met Cska, Zenit en Lokomotiv eindelijk een vaste top heeft naast Spartak. Dat brak de competitie eerst nog op, maar nu zijn er dus meerdere ploegen met niveau. Tel daarbij op dat rijke eigenaren in het buitenland (met name Abramovic, die zeer nauwe banden heeft met Cska en de Russische bond) ook de voetbalkennis uit de grote landen mee nemen naar Rusland. Rusland zal gewoon verder blijven groeien verwacht ik. Het zou me niets verbazen als Rusland binnen een aantal jaren Portugal, Frankrijk en Italië voorbij zal gaan.

wat euforie om niks zeg, dan ontloop je 7 goeie, maarja dan loot je straks real united en benfica ofzo, dat is wel gunstig zeg, der veranderd niet zoveel alleen dat je dan niet zo een poule krijgt met city real en dortmund wat ajax een aantal jaar geleden overkwam

21 april 2015 om 19:30

Real en City zullen in pot 2 komen en die kun je dus niet beiden loten.

Ajax trof die poule toen Man City nog nauwelijks Europees had gespeeld en dus nog in pot 4 zat. Inmiddels heeft City allang veel punten verzameld.

Maakt helemaal niks uit. Al die Duitse, Engelse of Spaanse club kunnen niet bij elkaar in de groep.
De rest van clubs is simpele opvulling en de naam van de pot maakt geen ene moer uit.

Graag wil ik zenit kunnen ze opnieuw pakkie krijgen , real madrid en dan dat 2 zuivere doelpunten afgekeurd worden en die wedstrijd verliezen, en liverpool (als ze het halen ) zodat balotelli nog een penalty versierd in de laatse minuut waardoor ze net niet winnen.

Het maakt toch niks uit, nog PSV of Ajax zal overwinteren in de CL. Kwaliteitsverschil is te groot. Europa league was al zwaar laat staan de CL waar je te maken hebt met egte toppers van Europa!

Dat is nou precies 1 van de redenen dat Nederlandse clubs die Europees spelen het verdomme eens serieus moeten nemen. Het moet echt eens afgelopen zijn met bepaalde amateuristische gestuntel tegen ploegen waar we nog nooit van gehoord hebben. Reacties dat het allemaal niets uitmaakt deel ik niet, er is ook nog zoiets als prestige, lijken weinig mensen daar om te geven. De Nederlandse clubs moeten eens meer van de spelers eisen:

- Het moet afgelopen zijn met spelers die vaak niet de motivatie uit zichzelf kunnen halen en daardoor niet scherp aan de aftrap verschijnen.

- Het verlies aan concentratie in de slotminuten/seconden van een wedstrijd.

- Dat naïeve denken, dat je alle tijd hebt om aan te nemen, open te draaien, dat een andere speler wel ingrijpt. het geven van nonchalante zacht te korte balletjes vlak voor de eigen zestien, de rode loper voor (directe) tegenstanders uitrollen etc etc.

Nederland verliest al zoveel jaren onnodig veel punten alleen omdat spelers niet gemotiveerd zijn of simpele afspraken niet nakomen. Als clubs nou eens duidelijk maken aan spelers dat bepaald soort gelanterfant niet meer geaccepteerd wordt. Daarmee dichten we natuurlijk lang niet de kloof, maar als spelers gemotiveerder zouden zijn weet ik zeker dat het al een slok op een borrel zal schelen. De afgelopen jaren hebben genoeg Nederlandse clubs laten zien dat ze op papier betere ploegen het vuur naar de schoenen konden leggen; zolang ze er maar echt voor gingen en hun kop erbij hielden. Het is zo triest om te zien dat er verschillende feesten zijn omdat ze Europees voetbal gehaald hebben, maar zodra de eerste voorronde begint worden ze als een stel kleine kleuters afgeserveerd.

Ook de clubs moeten eens een keer volwassen worden, ze willen allemaal Europees voetbal spelen, maar klagen vervolgens weer steen en been dat het seizoen dan eerder begint, maar nemen toch de start van de nationale competitie als startpunt. Dat is dus fout, zodra je de eerste voorronde speelt is dat het begin van het nieuwe seizoen en zul je er voor moeten zorgen dat de spelers er conditioneel klaar voor zijn. Iets wat helaas al jaren niet het geval is.

Nu zijn er nog wel een aantal andere zaken die beter kunnen, met name op fysiek en conditioneel gebied, maar daar is meer tijd voor nodig. Niet alle verbeteringen zijn afhankelijk van miljoenen, met gezonde motivatie en gewoon je kop erbij houden kun je al end komen. Helaas zien we te te vaak bij spelers, maar ook supporters in mijn ogen een overdreven onderdanigheid naar alles wat Europees voetbal is. Om een aantal clubs te kunnen pakken heb je echt een top dag nodig waar alles meezit. Alleen kunnen nog genoeg punten gehaald worden tegen tegenstanders die van ons winnen enkel en alleen; omdat zij wel de motivatie en concentratie kunnen opbrengen terwijl ze voetballend ook niet zoveel (soms nog minder) voorstellen. Het begint bij motivatie en focus..................................

Goed nieuws voor Nederland, maar apart is het natuurlijk wel, de lucky Ajax verhaaltjes kunnen in ieder geval 100% tot het verleden beschouwen.

23 april 2015 om 05:01

Maakte het wat uit of je Barcelona uit pot 1 trekt of uit pot 2, Een Manchester City uit pot 2 omdat Cealsea in pot 1 zit. Real uit pot 2 is een makkie, veel beter als Bayern. Geen Lyon maar PSG maakt het eenvoudiger?
Het maakt niks uit en is ook niet apart. De Uefa en kans geven aan de kleintjes ???

23 april 2015 om 13:34

Sorry, maar City is toch wel een stukkie makkelijker dan Chelsea, Atletic Balbao dan Barca, Leverkusen dan Bayern, enz enz enz...

PSV zal 99% zeker makkelijkere clubs loten dan Ajax de afgelopen jaren heeft gedaan en dan hebben we het nog niet over de scheidsrechters.
Vrijwel alle clubs waar Ajax tegen lootte hebben het (veel) verder geschopt in de CL dan gemiddeld. Ajax speelde City gewoon naar de laatste plaats toen en City had nog ronduit veel geluk ook. Alleen Milan wist zich met opvallend veel hulp van de scheids langs Ajax te werken. Real Madrid kreeg overigens ook het éne na het andere tegendoelpunt van Ajax om hun oren, maar werden stuk voor stuk foutief afgevlagd. Toeval of niet, uitgerekend door dezelfde grensrechter die een goal van Barcelona tegen Ajax onterecht wél goedkeurde en ook het tweede doelpunt toch wel erg discutabel was.

23 april 2015 om 16:02

Ken jij de transfer lijsten al? Verder een hoop gemekker en weinig realiteitszin.

Als je zo redeneert had PSV dit jaar wel overwinterd in de CL waar Ajax dat dus niet lukte. Het was niet het sterkste team dit seizoen .als je alle sterke teams in pot 1 stopt, dan kun je er maar 1 treffen. Als we alle sterke teams over verschillende potten gaan verdelen kun je er wel drie treffen. PSV zal misschien Anderlecht niet kunnen loten als die in pot 1 komt. Tel uit je winst als dat dan Real of Barca uit pot 2 wordt.

Het maakt allemaal geen reet uit. Tegen elke ploeg kan het lastig zijn, zie de geschiedenis in de El.
Van mij mag de poule er zo uitzien....

Psv
Barcelona
Manchester United
Lazio Roma

Je zult er wellicht weinig puntjes pakken, maar dit zou toch smullen zijn man.

21 april 2015 om 16:08

Nou ik kan je vertellen. Toen Ajax met 4-0 de boot in ging tegen Real Madrid en thuis ook met 0-3 zo kansloos verloor dat spelers van Real expres gele kaarten pakten omdat ze dan zonder schorsing naar de achtste finales zouden gaan, was dat niet bepaald smullen. Dan ben je blij dat je de volgende wedstrijd tegen Dynamo Zagreb mag spelen.

21 april 2015 om 16:15

Dat kan niet. United en Barcelona zitten in pot 1 en/of 2. Je kan ze niet allebei loten.

21 april 2015 om 16:22

@ Grootel

Alleen voor het prestige van Nederland zou het al goed zijn, niet alles draait natuurlijk om de punten. Verder geloof ik wel dat PSV kan overwinteren, maar dat hangt af van de selectie. We zagen de afgelopen drie edities dat Ajax er echt dichtbij was, maar zoals gebruikelijk het weer fout ging bij die typische Nederlandse kwaaltjes.

Wanneer Nederlandse clubs gewoon hun kop er bij houden en niet van die domme fouten maken zoals bij de Fjes kunnen we het een hoop ploegen echt moeilijk maken. Alleen het nadeel is dat zo´n beetje iedereen van te voren altijd al opgeeft, we verliezen gewoon teveel punten omdat spelers niet voldoende gemotiveerd zijn en zijn ook veel problemen hebben met concentratie.

Als we er dan ook eens voor zorgen dat we spelers opleidingen/scouting, die niet zo dun zijn als aan garnaal, niet zo klein zijn als een tuinkabouter maar ook over een over mijn lijk mentaliteit beschikken zal dat met een betere motivatie en concentratie al een hele hoop schelen.

Zou toch wel mooi zijn als dit door gaat. Kunnen ze het misschien toch halen maar veel hangt ook van de selectie af.

Hoezo is dit voordelig? Ik denk dat ze bij PSV liever Lyon, Zenit of Benfica loten dan Psg, Real, Atletico of Manu. In pot 2 en 3 heb je dan nog steeds hele zware tegenstanders.

Er is maar 1 manier om eerlijk te loten en dat is met z'n allen in dezelfde bak en dan 4 teams eruit trekken maar ja, eerlijk en uefa gaan niet zo goed samen.
Desalniettemin zal deze aanpassing niet zo veel uitmaken, de nummers 2 en 3 van de grote competities zijn nog steeds beter dan de top van nederland.

Wat een geleuter. Het zou echt een kampioenenliga moeten zijn. Alleen de nummers 1 van de diverse landen. En stoppen met de geldprijzen. Ik kijk al nauwelijks nog Champions League omdat het zo voorspelbaar en saai is. Je kan van te voren al uittekenen wie er bij de laatste 16 komen. En de geldmachine van de Champions League wordt door de beloningen in stand gehouden. De beste teams halen het meeste geld binnen waardoor ze in dat clubje blijven. De competitie binnen de Champions League is langzaam aan het doodbloeden. De UEFA zou een voorbeeld moeten nemen aan de Amerikaanse sporten. Daar staan niet de clubs voorop maar de competitie. Dat is hier duidelijk niet het geval.

Dat zou toch werkelijk onvoorstelbaar zijn. Jaren lang worden we kampioen, maar we worden geteisterd door K lotingen omdat we in groep 3 zitten, PSV wordt eindelijk weer 1 keer kampioen en ze zitten meteen in pot 1 ...

Zo kunnen die dingen natuurlijk gaan, maar dit is wel erg zuur voor ons.

21 april 2015 om 17:09

Je kan ook zeggen dat Nederland hierdoor meer punten kan scoren en daardoor standaard de kampioen in pot 1 komt... misschien wel ajax volgend jaar

21 april 2015 om 17:16

Gelukkig gaat het om de ranglijst aan het begin van dit seizoen en daar stonden we nog 8e.

Goed nieuws voor het Nederlandse voetbal...
Hopelijk kan PSV en misschien Ajax veel punten scoren en komen wij standaard op plek 7/8

Lastiger dan de loting van Ajax de laatste edities kan in ieder geval niet. Zullen vast weer leuke maar ook zware wedstrijden tussen zitten. Hopelijk plaatst Ajax zich ook via de voorronde voor het kampioenenbal.

En de nummers 2 van de grote compeities en de nummer 3 zitten in pot 3 en 4? Dan hebbe nog steeds geluk nodig om de grote te ontlopen.

Ja, dit is echt veel eerlijker. Voorgaande jaren had je alleen al uit Spanje 3 teams uit pot 1. Het betekent dat een verrassende kampioen meteen een goede loting kan krijgen, ook als die uit een goede competitie komt.

Voor het Nederlands voetbal is dit perfect! Nu hopen dat je een tegenstander uit pot 2 krijgt die te doen is, en verder kan je misschien wel 2 matige tegenstanders uit 3 en 4 krijgen. Maar PSV moet zeker niet teams gaan onderschatten, want dan is het ook tegen een Celtic of Apoel gedaan. Bovendien moeten ze het team eerst maar eens zien te herstellen, als Depay en Wijnaldum en misschien Rekik en Willems weggaan.
Maar op dit moment moet eerst maar eens een kampioen uit een goede competitie de CL winnen.

21 april 2015 om 17:42

Voor Nederland verandert er eigenlijk niets omdat Oekraïne 3000 punten meer heeft op die coeffencienten lijst.
Alleen dit seizoen zou psv in pot 1 kunnen komen maar de jaren erna neemt Oekraïne die plek over.

Goed voor het Nederlands voetbal, maar laten we de term "lucky Ajax" maar even tenietdoen want ze hadden de afgelopen 5 jaar ook weleens één keer dit geluk mogen hebben.

21 april 2015 om 17:39

Haha inderdaad balen de afgelopen jaren voor Ajax maarja alsnog een mooie ervaring met overwinningen op Barca en City.

Maar ik wil helemaal geen gunstige loting! Ik wil een loodzware loting!

Waarom vraagt u? Nou, ik ga er vanuit dat je als Nederlandse club volstrekt kansloos bent in de Champions League. Begrotingen, spelers, weerstand, bijna alles is daar beter/zwaarder.

Dan heb ik het liefst een loting tegen de absolute top. Hoe vaak kun je nou naar b.v. Barcelona, Real Madrid, Chelsea, Man City, Psg, Bayern, enz enz kijken? Is toch geweldig om die in je eigen stadion te hebben en het zijn ook nog eens mooie uitwedstrijden.

Kom maar op! Ik neem een passe-partout.

De overige potten gaan wel volgens dat coefficienten gedoe toch?

Mij maakt het helemaal niks uit in welke pot we komen. Natuurlijk is het goed voor de punten van de eredivisie als PSV overwinterd maar er is maar één feit; Je moet gewoon winnen, maakt niet uit tegen wie.

Naar mijn mening is het grootste probleem van ons land de grote onderschatting van de Eredivisie teams. Er wordt vooraf al vanuit gegaan dat 'het een lastige poule wordt'. In feite praat je jezelf al psychisch een achterstand aan als je opkijkt tegen ploegen als Bayern, Barcelona en Real. Realistische kijk is goed, maar je gaat jezelf veel te veel beperken naar mijn idee. Niks vrezen, gewoon doen! Elke poule moet je er staan, en je overwinterd pas als je het verdient!

Haha dat zou echt fantastisch zijn! Lucky PSV zou dan wel op z'n plaats zijn. Hoewel je dan uit pot 2, 3 en 4 nog steeds Real, Monaco/zenit en een nieuwe geldploeg zou kunnen loten bij wijze van.

Dubbel lucky omdat Nederland sowieso deze pot-1 plek aan Oekraïne kwijt gaat raken na dit seizoen (hopelijk pakt Nederland plek acht de komende twee-drie jaar weer terug).

Ik ben nu sowieso voor Bayern en Real/barca (wie van de twee ook kampioen wordt in Spanje) in het vervolg van deze CL-campagne, of Psg/porto als zij kampioen gaan worden. Al moet Porto nog een paar punten op Benfica goedmaken dan...

Lood om oud ijzer, dan komen de overige landen, nr twee van dat soort competities die net zo sterk zijn als de nr 1, terecht in pot 2. Die kunt je dus als nog loten, hetzelfde geldt natuurlijk voor pot 3 en 4. Enige echte verbetering zou kunnen zijn, per land slechts 2 deelnemers; de nummer 1 en de nummer 2. Uit de sterkste 8 landen wellicht de bekerwinnaar via play-offs.

21 april 2015 om 18:59

Niet helemaal waar natuurlijk, de ploegen in Psv's eigen pot zijn een stuk sterker en kan Psvdus al niet loten (1 t.o.v. 3). Verder is het gebaseerd op coefficienten en blijven de potindelingen dus hetzelfde. Statistisch gezien is de kans op een makkelijkere poule dus groter.

21 april 2015 om 19:47

Ik geloof daar niet zo in. Natuurlijk ontloop je de zware tegenstanders van pot 1, maar dat zijn enkel de kampioenen van die competities. Waar zitten de Man Uniteds, Man City's, Real Madrids en dergelijke dan in? Ervan uit gaande dat deze clubs geen kampioen worden. Voegen die zich bij de rest in pot 1, dan ontloop je inderdaad veel sterke ploegen. Zo niet, dan lost het niet zoveel op.

21 april 2015 om 20:07

Belanden in pot 2, de kans voor PSV om 2 sterke tegenstanders te loten is op deze manier een stuk kleiner dan voorheen.

Zonde voor Ajax na 5 jaar achter elkaar CL te hebben gespeeld en elke keer net niet lukte om door te gaan. Dit bied mooie kansen voor Psv. Het is ze wel gegund!

Wat zit iedereen te zeuren over die coëfficienten? Wanneer met alle respect ploegen als Groningen en PEC niet meer in Europa kunnen komen, kunnen onze topploegen het gemiddelde omhoog schroeven. Europaplaatsen inleveren is niet per definitie slecht, zolang de topploegen het goed doen. Het gaat immers over het gemiddelde. Met Groningen en Zwolle, die al in de eerste voorronde worden uitgeschakeld, moeten Psv, Ajax en Feyenoord (AZ laatste jaren) wonderen verrichten om een respectabel puntenaantal te halen.

Btw, voor alle Ajacieden die stoken over een complottheorie van de Uefa, -1

Ik mis nog een belangrijk deel van de loting. Barcelona kan niet tegen Real Madrid, dus de kans dat PSV die loot wordt daarmee groter. Dat geldt ook voor de Engelse clubs. Gezien de houding van PSV zelf (de competitie is belangrijker) verwacht ik heel weinig van Psv. Dat zien we ook al jaren in de Europa League.

21 april 2015 om 19:45

PSV wilt heus wel meedoen in Europa hoor.
Datgene wat jij zegt neem je gewoon over van de media, omdat de prestaties tegenvallen.

Het is dat we tegen Zenit speelden. Want die gaan denk ik ook de EL pakken.

Maar dan krijg je alsnog heel veel gedoe met het geval dat 2 landen niet bij elkaar in de poule mogen.
En aangezien de Nl'se club meestal alleen is in de CL krijg je dan altijd een sterke club erbij uit Spanje of Engeland.

Maar gelukkig gaat 1 club uit Madrid er al uit. Hoop dat Atl.madrid aangezien die geen kans meer maken op de titel.
Dan zou je met Barca/real/bayern//juventus 75% kans hebben dat ze kampioen worden en dat PSV dus in pot 1 zit.

Eerlijker? Zoals ik het nu zie word dit pot 2: Real, United, Arsenal, PSG, City, ATM...

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren