Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB baalt van FC Twente: ‘Het is heel teleurstellend dat het zover komt’

Laatste update:

De financiële problemen van FC Twente hebben er niet alleen voor gezorgd dat het elftal van trainer Alfred Schreuder in de Eredivisie drie punten in mindering heeft gekregen, de geldzorgen zijn er ook de oorzaak van dat Jong FC Twente komend seizoen niet meer in de Jupiler League zal spelen.

/

De KNVB baalt van die beslissing. “Het is heel teleurstellend dat het zover komt”, laat een woordvoerder van de voetbalbond weten aan de NOS. “Twente was juist een van de clubs die tot de Jupiler League is toegetreden om talent te laten rijpen.” De beloften van de Tukkers doen deze jaargang voor het tweede seizoen mee in de Eerste divisie, net als Jong Ajax en Jong PSV.

De KNVB wil snel met een oplossing komen. Een ander beloftenteam dat toetreedt is een optie, maar er zou ook een ploeg uit de amateurs kunnen doorstromen. “Dat hangt af van wat er mogelijk is. We zijn twee jaar geleden in het belang van de Jupiler League naar twintig ploegen gegaan. Dat is wel het mooiste, want dan hoeft er niet één ploeg een weekend thuis te zitten.”

Vind je dat beloftenteams in de Jupiler League thuishoren?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Feyenoord sla je slag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

4 maart 2015 om 09:21

Van Geel staat net te verklaren dat ze juist niets zien in de nieuwe piramide opzet van de KNVB omdat ze te weinig spelera hebben om tot een goed team te komen.
Waarom zouden ze dan in godsnaam wel de Jupiler in gaan / kunnen??

4 maart 2015 om 09:23

En het kostenplaatje is te groot, mese omdat ze te weinig contractspelers hebben en een compleet nieuw team moeten faciliteren

4 maart 2015 om 09:24

Zeker Feyenoord niet. Laat dit zinkend schip maar aan ons voorbij gaan.

4 maart 2015 om 09:48

Zinkend schip? De hele wereld is dus gek? Spanje, italie, duitsland, overal heb je jeugd en 2de garnituur in een divisie lager spelen. Leert men veel meer van dan ballen in de jeugd.

4 maart 2015 om 10:09

Hier is het pure competitievervalsing doordat men allerlei spelers van de eerste selectie mag gebruiken. Dan ligt het puur aan wanneer de wedstrijden tov elkaar gepland worden met welke sterkte je tegenstander gaat aantreden. Dat is oneerlijk. Tweede elftallen moet je alleen toelaten als het een gesloten volwaardige selectie is waar alleen mutaties mogen plaatsvinden tijdens de transferperiodes. Anders is het pure bullshit. Want ik vind een eerlijke competitie nog altijd belangrijker dan een verhoogde weerstand van wat net (nog) niet talentjes.

4 maart 2015 om 10:12

Guikstra
Volgens mij hebben alleen de topclubs de 2de teams in de 2de divisie. Het gat kwa geld is gewoon te groot daarom denk ik dat de Nederlandse clubs dit niet kunnen, omdat ze gewoon weg niet genoeg spelers hebben

4 maart 2015 om 17:27

@elastiek,
Eindelijk een van de weinigen hier die ik lees die wel iets zinnigs heeft te zeggen over de beloftenteams. Ik vind inderdaad ook een goed idee om 2e elftallen in te laten stromen in de voetbalcompetitie maar er moet een goed plan achter zitten. Leuk hoor, Veltman, Cilessen, Wijnaldum en dat soort spelers even ritme op laten doen in een Jupiler League wedstrijd, maar dat zorgt voor competitie vervalsing. Spelers moeten ten alle tijden hoger mee kunnen spelen maar na 10-15 wedstrijden spelen ze zich vast in het 1e elftal. Omlaag nog meedoen moet gewoon niet kunnen, ook geen uitzonderingen. Pas in de transferperiode inderdaad weer overschriven naar het laagste team, dat zou wel kunnen. Met de voorwaarde dat spelers die meer dan 30 wedstrijden ooit in het 1e hebben gespeeld ook weer niet naar het 2e terug te schrijven. Dan zou het eerlijk worden!

4 maart 2015 om 09:22

Feyenoord heeft de Knvb net laten weten geen interesse te hebben om opgenomen te worden in de nieuwe voetbal piramide. Dus waarom zouden ze dit nu dan wel willen?

4 maart 2015 om 16:56

Feyenoord heeft aangegeven niet te willen. Daarnaast heeft Vitesse aangegeven wel te willen en die gaan hoogstwaarschijnlijk kampioen worden in de beloftencompetitie. Lijkt me dus dat het dan Jong Vitesse zou worden.

Al denk ik dat het uiteindelijk een topklasser wordt. FC Lienden heeft namelijk al aangegeven naar de Jupiler League te willen promoveren en heeft ook goede papieren om kampioen te worden (en dat geeft ze sowieso al het recht om te promoveren).

Dus ik denk dat het FC Lienden wordt en anders Jong Vitesse.

Belofte teams horen net in de Jupiler League thuis tenzij de regels van deelname veranderd worden. Stel een vaste periode in (transfer periode) wanneer spelers bij het eerste meespelen en wanneer ze met de beloftes meedoen. Neem hiervoor de transfer periodes zodat spelers die normaal in het eerste spelen niet ineens om welke reden dan ook in een belofte team mee doen, zo voorkom je competitievervalsing.

Voor diegene die het willen weten hoe het zo ver is gekomen:

Fc Twente heeft een Plan van Aanpak ingediend die veel te ambitieus was. En achteraf gezien niet haalbaar. Daarnaast hebben ze niemand in de winter kunnen verkopen. Hierdoor hebben ze niet extra kunnen aflossen op het stadion. Dit stond wel in het plan van aanpak. Daarnaast zijn de salarissen niet genoeg omlaag gebracht (o.a. door het niet verkopen van spelers in de winter). Al met al, een terechte straf voor Fc Twente. Voor dit seizoen is het nog geen ramp want mocht er europees voetbal worden gehaald dan is de kans groter dat dit via de Knvb beker of de fair play gebeurd.

Wat gaat Twente er aan doen. Momenteel leeft Twente nog in een ongekende luxe. Er worden onnodige uitgaves gedaan. Twente verwacht met gemak 8 miljoen te kunnen bezuinigen. Dit gaat ook ten koste van de eerste selectie. Maar dat is niet anders. Het vrouwenvoetbal en het 2e in de JL worden afgestoten en in de gehele bedrijfsvoering kan bezuinigd worden. Twente gaat naar een begroting van 40 miljoen en naar een uitgavepatroon van 36 miljoen. Dus theoretisch maken ze 4 miljoen winst (zonder verkopen en europees voetbal).

Met een begroting van 40 miljoen is het gewoon mogelijk om een top 5 klassering te halen. De doelstelling, aansluiten bij de top 3 is dus mislukt. Maar dat is niet anders. We zijn terug bij af

4 maart 2015 om 10:26

Tukker1,

Ik snap niet hoe je een uitgaande transfer of transfers in je begroting mee kan opnemen?
Daar zou de Knvb toch al moeten steigeren?

Je kan dat niet begroten. Je weet nooit of ze effectief weg geraken en je weet niet aan welk bedrag.

Ik snap ook niet waarom Twente deze zomer spelers heeft gehaald. Die zullen wel leuk en aardig zijn, maar als je het niet kan betalen...

Ik snap ook niet waarom ze een aantal spelers niet gewoon transfervrij hebben laten gaan, zelfs desnoods ontslagen hebben.

Je mist dan wel het transfergeld én een ontslag kost geld, maar je haalt wel je maandelijkse lasten naar beneden, zodat je een begroting in evenwicht hebt.

Let wel, neem dit niet persoonlijk, jij kan er niks aan doen. lol

4 maart 2015 om 10:49

Transfers worden ook niet begroot. Maar in het plan van aanpak is waarschijnlijk wel meegenomen dat de verkoop van 1 a 2 spelers (in de winter) dat het een x bedrag moet opleveren.

In de zomer hebben ze allemaal bij Twente gedacht dat het wel mee viel. Dit werd ook aan ons (de supporters verteld). Promes en Tadic werden voor veel geld verkocht. De financiele zorgen zijn blijkbaar groter dan gedacht.

Wel wordt er hier gesproken dat een faillissement totaal niet aan de orde is. Twente moet enorm bezuinigen en dat is wel mogelijk. Maar goed, er werd wel vaker gezegd dat het allemaal niet zo erg was.

4 maart 2015 om 13:20

Kost het meedoen aan de Jupiler League dan zoveel geld zodat ze behoorlijk kunnen besparen met deze actie? Nee, ik denk dat ze dit doen als vergeldingsdaad. Jullie vd KNVB keuren onze boekhouding niet goed terwijl onze accountant hem volgens de wet wel heeft goedgekeurd. Dan trekken wij ons beloften team terug. Succes mer her oplossen daarvan.

4 maart 2015 om 17:00

Deelname aan de Jupiler League kost Ajax, PSV en Twente geloof ik 6 ton per jaar. Voor een club die elke maand maar weer genoeg geld bij elkaar moet zien te vinden om aan de betalingen te voldoen is dat erg veel.

Daarnaast maakt FC Twente nu extra kosten, omdat ze het stadion van FC Emmen moeten huren voor het beloftenteam, omdat spelen in de Grolsch Veste niet meer kon vanwege het veld en FC Twente te weinig geld heeft om het veld goed genoeg te onderhouden.

4 maart 2015 om 18:05

Daarnaast heb je ook meer contractspelers nodig, en dat is nou juist waar Twente op moet bezuinigen.

Kut voor Twente, maar mooi dat er al een belofteploeg weg is. Nu Jong Ajax en Jong PSV nog. Hoop dat Twente er wel weer snel bovenop komt

Overigens worden clubs ook niet blij van de Knvb. Dat licentiesysteem naait je waar je bij zit. Daarmee wil ik niet zeggen dat het onterecht is dat Twente puntenaftrek krijgt.

4 maart 2015 om 10:13

Goed verwoord. En dat licentiesysteem is inderdaad achterhaald met maar weinig meetmomenten per jaar...

4 maart 2015 om 10:22

ja, even als voorbeeld: Fortuna heeft nu 2 meetmomenten achter elkaar 64 punten gescoord (65 is nodig om in Cat 2. te komen). De eerste keer werd er 12 punten afgetrokken omdat de Knvb de haar eigen regels op een andere manier interpreteerde.

Bij de cijfers nu van november had Fortuna een doelstelling om een bepaald bedrag binnen te krijgen. De Knvb vond dat onrealistisch en keurde het daarom weer af voor -12 punten. Dat bedrag was een week later binnen.. Afgelopen vrijdag, 5 maanden! na inleveren cijfers, zegt de Knvb doodleuk dat die 12 punten er idd afgaan omdat ze het toen niet realistisch vonden...

4 maart 2015 om 17:03

Maar daar zou ook weer een beloftenploeg voor in de plaats kunnen komen. Als FC Lienden geen kampioen in de Topklasse zondag werd (en dus niet mag promoveren), zal Jong Vitesse die plaats hoogstwaarschijnlijk innemen als kampioen van de beloftencompetitie (moet wel heel raar lopen als ze niet kampioen worden lijkt me en Vitesse heeft al aangegeven dat ze hun beloftenteam in de voetbalpiramide willen hebben)

Ja KNVB dat krijg je er van als je met domme plannen komt. Ipv de regels en licentie-eisen zo maken dat iedere club (amateur en prof) er aan kan voldoen zodat je een serieuze (semi)profcompetitie onder de Eredivsie krijgt kiezen jullie voor de tweede elftallen. Lege stadions, competievervalsing maakt niet uit. Rot Ajax en PSV ook uit die liga. Ga naar 16 clubs in drie divisies. En gewoon doorstroming. Dus de onderste twee degraderen en de nummer drie van onderen speelt play off tegen de nr drie van de divisie er onder. Topklasse kampioenen promoveren en de nrs twee spelen tegen elkaar voor een play off tegen de nr 14 van de tweede divisie. Heel simpel, heel eerlijk. Klaar.

4 maart 2015 om 09:38

De reden dat het doorstromen nu niet gebeurd is omdat veel clubs dan in de financiele problemen komen. Laten we het verplicht stellen zodat er nog meer clubs in de problemen komen. Heel simpel, heel eerlijk. Nog even niet klaar!
ON: Jammer dat dit moet gebeuren, maar eigen schuld dikke bult (helaas)

4 maart 2015 om 09:48

Waarom denk je dat ik begin over de regels en licentie-eisen? Juist daarom. Die achterlijke eis van 16 full profs in de Eerste Divisie is een molensteen om de nek. Laat dat lekker semiprofs worden. De clubs die goed beleid voeren en publiek trekken hebben vanzelf genoeg om full profs vast te leggen. Door de onrealistische eisen van de KNVB zijn er diverse clubs mede daardoor (eigen wanbeleid is ook schuldig natuurlijk) failliet gegaan waardoor de KNVB nu kunstgrepen moet uithalen met tweede elftallen en nu Twente zich terugtrekt als een hoer moet bedelen om nog een club cq tweede elftal om de competitie rond te krijgen.

4 maart 2015 om 09:54

Inderdaad, de Knvb moet voor doorstroming gewoon kappen met die regels.

Club laten promoveren is prima maar de eisen die er dan gesteld worden zijn niet haalbaar.

Leuk hoor doorstroming verplicht stellen als de doorstromende club vervolgens naar de donder gaat.

Lienden heeft het onderzocht, kost ze meteen al 750.000 euro, onhaalbaar dus voor de meeste amateurclubs.

4 maart 2015 om 17:33

Is goed, haal Ajax en PSV er maar uit, binnen no-time is de Jupiler League failliet.
Niveau keldert weer ouderwets... niemand die er naar kijkt.
Ja snij de slagaders nog maar eens door.
Kan al het FOX geld lekker naar de Eredivisie.

Waarom heeft de Knvb toegelaten dat Twente toch aardig wat inkocht deze zomer?

Ik begrijp dat niet.

Als ik onder curatele zou staan, dan krijg ik echt geen toestemming van de curator om een Ferrari 365 Gtb/4 te kopen.

Tenzij het een liefhebbende kenner is, natuurlijk.

En degene die het business plan heeft opgesteld van Twente, die mogen ze ook afvoeren in pek en veren.

28.700 toeschouwers trokken ze gemiddeld dit jaar, het is een fractie minder dan vorig seizoen.

De inkomsten waren dus gekend. Waarom hebben ze dan toch meer uitgegeven dan er binnen kwam?

4 maart 2015 om 10:15

Omdat die sukkels bij de KNVB dat zelf toeliete .
Twente is uiteraard zelf verantwoordelijk voor het beleid, maar als de KNVB eerder ingrijpt zijn ze layer ook niet teleurgesteld...

4 maart 2015 om 17:34

Bij een stoplicht ga je toch ook niet klagen dat als je 2 meter voor de lijn hij op rood springt...of hij niet eerder op Oranje kan?
Lijkt wel of de Knvb steeds het handje moet vasthouden van clubs.

4 maart 2015 om 15:13

Hangover96,

Er is een zwaar verlies - met of zonder die verhoogde afschrijving. Dus lijkt het me wel dat er een kosten probleem is.

En dat wordt nog eens bevestigd doordat ze nu wél in hun kosten flink gaan snoeien.
Loonbudget voor de spelers gaat bv. van 16 naar 10 miljoen euro.

Het is alleszins geen 'kunstmatig' of boekhoudkundig probleempje.
Anders zouden ze geen draconische maatregelen treffen.

In seizoen 2012/13 hadden ze 8,7 miljoen euro verlies. Ze hadden dat jaar eerder een jaarrekening ingediend met winst, maar die werd verworpen. Grote blamage en schande was dat.

Daarna hebben ze die aangepast en kwamen ze uit op 8,7 miljoen verlies.

De cijfers van vorig seizoen heb ik niet, maar die zullen ook wel niet rooskleurig zijn.

Tsja, als je Ziyech haalt en de boete die daaraan vastzit voor lief neemt dan ben je op zakelijk gebied niet verstandig bezig. Er staat niet voor niks een boete voor als je je niet aan de richtlijnen houdt.

Straf is niks meer dan terecht.

4 maart 2015 om 10:30

Even lachend 5 miljoen neertellen... Die had Twente beter kunnen besteden ja

Laat dan jong AZ maar in de Jupiler spelen.. Een echte opleidingsclub met een sterke A-en B jeugd en ook sterk vertegenwoordigd in de oranje selecties

4 maart 2015 om 11:03

Waarom AZ, terwijl Vitesse kampioen gaat worden. Ook bij Vitesse komt heel veel door, goede spelers die bij vitesse of elders in de eredivisie terechtkomen. In allebei de poules zijn ze tot nu toe ongeslagen, dus zou raar zijn als AZ boven Vitesse gaat. Wat mij betreft, of AZ of Vitesse.

4 maart 2015 om 13:15

Lekker AZ laten gaan. Of nog beter ajax en psv terug trekken.. heb echt helenaal niets met beloftenteams in de JL

4 maart 2015 om 17:08

Het zal daarom ook wel tussen het FC Lienden en Jong Vitesse gaan wie die vrijgekomen plek mag innemen.

Ik denk dat de Knvb bewust wacht met het bekendmaken tot het duidelijk is of FC Lienden kampioen gaat worden van de Topklasse Zondag. FC Lienden heeft namelijk het promotierecht dan en de Knvb was al bang volgend seizoen een Jupiler League van 21 ploegen te krijgen. Als FC Lienden geen kampioen wordt, zal het wel Jong Vitesse worden denk ik, omdat FOX dat veel liever zal hebben.

Dat is één team minder die niet in de JL thuis hoort. Goed bezig . OF ze moeten de opzet echt gaan veranderen. Een ploeg moet gewoon een vaste selectie hebben en geen voordeel omdat de tegenstander niet weet waar ie 2 weken later aan toe is. Zijn kleine dingen, maar toch belangrijk. Sowieso hadden ze promotie degradatie in moeten voeren voor deze teams. Is het niet met de eredivisie dan met de andere beloftes. Het belofte team dat het slechts presteert eruit en de kampioen uit de normale competitie erbij.
Hoe dan ook is het belachelijk dat ze de regels hebben veranderd voor belofteteams en niet voor amateurs en dat allemaal vanwege een paar euro.

Die ondankbare Jupilerleague clubs begrijpen het nog steeds niet. De belofteelftallen zijn het beste wat de JL in tientallen jaren is overkomen. Fox betaalt hoofdzakelijk vanwege het toetreden van de drie belofteleftallen hogere Tvgelden aan de jupilerleage clubs. De overioge clubs waren financieel niet interessant. De belofteelftallen die bovendien niet meedelen in de Tvpot van de JL zijn als zodanig een financiele levensboei voor de overige clubs. Anderw waren er na Haarlem Agovv en Veendam nog wel meer clubs omgevallen in de JL.
Nu FC Twente uit de JL stapt zou je toch denken dat er hard gezocht wordt naar een ander belofteelftal als vervanger. Wat belet Fox immers om de tv gelden terug te schroeven door gebrek aan aansprekende clubs in de JL. Fox is immers geen filantropische instelling maar een bedrijf. Uiteindelijk draait het voor alle partijen om de centen. Geen geld is geen voetbal en vice versa.

5 maart 2015 om 16:10

Klopt Fox heeft meer geld gestopt in de Jupiler league op basis van de voorwaarde dat er enkele belofteteams zouden worden toegelaten. En de meeste (niet alle) Jupiler teams hebben er mee ingestemd. Maar maakt dat het het beste dat de JL is overkomen? Ten eerste is het idee dat meer mensen dan naar de JL wedstrijden op TV zouden kijken onterecht gebleken. De wedstrijden van de Jong-teams worden juist het minst bekeken, zowel in als buiten het stadion (tv). Zelfs de supporters van Ajax, PSV en met name Twente laten de belofte teams compleet links liggen. En vervolgens hebben we dus een drietal teams waar niemand op zit te wachten: sfeerloze lege stadions, ze spelen nergens om en de selectie op een vrijdag wijkt compleet af van de selectie op een maandag. Dus laten we aub stoppen met het verdere vervuilen van de jupiler league en later de 2e divisie en top- en hoofdklasses. Laten degene die het bedacht hebben hun fout toegeven en ze allemaal weer lekker tegen elkaar laten voetballen in een onderlinge competitie.

De KNVB baalt hier helemaal niet van, ze hebben zelf deze absurde regels verzonnen. Vind het zelfs competitievervalsing en ze ontnemen FCT de mogelijkheid om eerder uit de schulden te komen. Indien ze dmv play-offs Europa in kunnen en de kas weer kunnen spekken. Had ze dan in het nieuwe seizoen laten starten met 3 punten in de min. Denk dat ze de KNVB in Spanje zouden uitkotsen. Daar hebben de clubs nog grotere schulden en krijgen geen strafpunten.

4 maart 2015 om 17:16

Dus de Knvb mag niet balen als een club weigert zich aan de afspraken te houden? Het is niet de eerste keer dat de Knvb al moest concluderen dat FC Twente zich niet aan de gemaakte afspraken hield. Daarvoor moest de Knvb er ook al achter komen dat FC Twente de boel geflest had met creatief boekhouden. Lijkt me dat de Knvb dus terecht baalt.

En ik vind het nogal een raar argument dat de Knvb Twente maar even zou moeten helpen om Europees voetbal te halen, omdat Twente dan meer inkomen te geven. Dat zou volstrekt oneerlijk zijn ten opzichte van de clubs die zich wel aan de afspraken houden en zichzelf wel (probleemloos) overeind kunnen houden.

Wat is anders de volgende stap? Clubs die financieel wanbeleid voeren automatisch het landskampioenschap kado geven, zodat ze middels de CL-gelden weer uit de problemen komen en zich daarna weer opnieuw in de problemen kunnen brengen?
De enige manier om clubs te dwingen om verantwoord financieel beleid te voeren is juist om ze op het sportieve gebied aan te pakken. Die clubs nemen namelijk die financiële risico's om sportieve prestaties te krijgen en de fans blij te houden. Pas als ze sportief aangepakt worden zal deze drijfveer wegvallen en zullen bestuurders pas beseffen dat ze gezond beleid moeten voeren, aangezien ongezond beleid ze niet meer populair zullen maken bij de fans.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren