Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘En voor de duidelijkheid, lijfsbehoud is belangrijker dan Europees voetbal’

Laatste update:

Het gaat er dit seizoen bij het gepromoveerde Excelsior vooral om dat er ook de komende jaargang op het hoogste niveau gevoetbald wordt. Toch wordt er in Rotterdam ook met een schuin oog naar de fairplayranglijst van de UEFA gekeken; die zou Excelsior Europees voetbal kunnen opleveren.

/

Na de eerste seizoenshelft staat Nederland tweede op die lijst, een positie die voor komend seizoen een extra plaats in de voorrondes van de Europa League betekent. Staat Nederland ook aan het eind van het seizoen nog in de topdrie, dan mag de hoogstgenoteerde ploeg op de nationale fairplayranglijst Europa in. Excelsior staat momenteel vierde, achter Ajax, FC Twente en AZ. Het is allerminst ondenkbaar dat dit trio op eigen kracht Europees voetbal haalt en dus mogen de Rotterdammers hopen.

Algemeen directeur Ferry de Haan laat zich het hoofd echter niet op hol brengen. “Als we in de eerste drie wedstrijden vier rode kaarten krijgen, kelderen we natuurlijk meteen in het klassement. En voor de duidelijkheid, lijfsbehoud is voor ons belangrijker dan Europees voetbal. Je hoeft dus niet te verwachten dat de spelers het rustiger aan gaan doen”, maakt De Haan duidelijk in gesprek met het Algemeen Dagblad. “Maar het zou absoluut een stunt zijn.”

Denk je dat Excelsior zich dit seizoen handhaaft in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ah, net als 3 seizoenen terug. Jammer genoeg werd Twente toen in de eerste ronde van de Play-Offs al uitgeschakeld, waardoor hun het ticket kregen. Reken er daarom ook helemaal niet op, maar het zou wel heel erg grappig zijn. Waarschijnlijk moeten we dan ook nog op het Kasteel of in de Kuip spelen van de Uefa haha.

14 januari 2015 om 09:59

Voor het Nederlands voetbal in het algemeen is het verre van grappig maar kost het dure punten.

14 januari 2015 om 10:48

Hoeft niet. In 2012/2013 behaalde fair play deelnemer Twente de meeste punten van alle Nederlandse clubs. Zonder die 10,5 punten was de coëfficiënt van nederland 3.166(19/6) geweest ipv de 4.214 (29,5/7)die we nu hebben staan. Tel uit je winst.

14 januari 2015 om 10:56

Maar omdat Twente de Play-Offs niet won, kregen wij dat ticket niet. Anders hadden wij dat ticket gehad.

14 januari 2015 om 11:05

Klopt

14 januari 2015 om 13:49

Ja, maar dat is FC Twente. Die club was en is nog steeds van een totaal ander kaliber ten opzichte van Excelsior. Als ik mij goed herinner was Excelsior toen net gedegradeerd. Wanneer Excelsior inderdaad Europees mag spelen volgend seizoen worden ze vrijwel direct uitgeschakeld, tenzij ze een ploeg uit Andorra of dergelijken loot, maar dat kan volgens mij niet eens omdat Excelsior als ik het goed heb nooit Europees gespeeld.

14 januari 2015 om 14:04

Rock, je denkt toch niet dat Excelsior ook maar in de verste verte te vergelijken is met Twente? Excelsior mag blij zijn als ze uberhaupt kunnen scóren in de voorronde El.. Ik bedoel dit niet denigrerend, voor Excelsior zou het fantastisch zijn, maar voor Nederland in het geheel natuurlijk niet. Josephius heeft volkomen gelijk, laat dan AZ het maar niet op eigen kracht halen en via deze weg Europa bereiken, die hebben nog kans om daadwerkelijk de poolfase te halen. Die hebben namelijk een veel hogere uefa coëfficiënt en zullen daardoor minder aansprekende teams loten in de voorrondes dan Excelsior die 0,0 punten heeft. Buiten het kwaliteitsverschil tussen AZ en Excelsior..

14 januari 2015 om 16:25

Excelsior zou in de eerste ronde gewoon geplaatst zijn omdat het de basis coëfficiënt voor Nederlandse clubs zou krijgen.

Zal wel wat zijn. Hebben z al ooit in europa gespeeld

14 januari 2015 om 09:42

Dacht het niet neen. Zou daar idd wel een belevenis zijn.

14 januari 2015 om 09:45

Nee, ons hoogst behaalde resultaat ooit is 9e in de Eredivisie. Zoals ik hierboven ook al zeg, wel paar jaar terug bijna op dezelfde manier.

Alsjeblieft niet zeg. Spijtig voor Excelsior, gun ze het echt wel, maar dat zou dramatisch zijn voor het Nederlandse voetbal. Juist de komende jaren moeten er flink wat punten worden gepakt willen we niet nog verder zakken op de ranglijst. Een extra club via Fairplay betekent dat je het totaal aantal punten door meer clubs moet delen en als Excelsior die extra club is, is dat alleen maar een blok aan je been aangezien (waarschijnlijk) zij toch geen punten halen.

14 januari 2015 om 09:58

Ja, schuif het falen van het Nederlandse voetbal op het internationale toneel maar af op zo'n Excelsior die misschien en eventueel straks ook mag deelnemen.

Kan Excelsior niks aan doen. De andere clubs ook niet. Het geld is gewoon te belangrijk geworden en omdat Nederland een relatief klein land is, kan het financieel niet volgen met een Duitsland, Engeland, Spanje, Italië, Frankrijk, Rusland en zelfs Oekraïne.

En straks komen daar nog wat landen bij.

De grote clubs in de ED moeten het - met de middelen die ze hebben - waarmaken en dat doen ze ook niet altijd. Waar was Feyenoord al die jaren in Europa? Nergens eh.

14 januari 2015 om 10:02

Hij schuift niets af maar geeft aan dat het de situatie in Europa nog minder gunstig wordt dan ie al is. Precies daarom willen we in Nederland ook dat alleen de winnaar van de beker een ticket krijgt en niet de finalist of een club uit de halve finale

14 januari 2015 om 11:10

Ik geef Excelsior helemaal niet de schuld van wat dan ook, weet niet waar je dat vandaan haalt. Ik zeg alleen maar dat er de komende jaren flink wat punten gepakt moeten worden en dat dat alleen maar moeilijker wordt als er een club als Excelsior bij komt die totaal niet de mogelijkheden heeft om in Europees verband ook maar iets te presteren.

En dat je Feyenoord aanhaalt als voorbeeld vind ik een beetje zwak, want zij hadden de afgelopen jaren nou juist niet de middelen om het waar te maken...

14 januari 2015 om 11:13

Josephius,

Ik geloof niet dat een Excelsior veel schade kan veroorzaken. Dat hebben ze ook niet gedaan, want Europees nog nooit actief geweest.

Het zijn wél de clubs met beduidend meer middelen die de EL niet serieus namen.

Ze sturen dan B-teams de wei in of gaan met een arrogante houding 'dit varkentje wassen we wel even' het veld op tegen pakweg een Petrolul Ploiești.

Waarna ze worden uitgeschakeld en verweesd achterblijven met zero punten op de Uefa Coëfficiënt Listing.

Als die clubs nu wel alles ernstig zouden nemen, dan kan het geen kwaad dat een Excelsior ook eens meedoet.

14 januari 2015 om 11:19

Heb jij wel enig idee hoe de puntentelling van de coëfficiëntenlijst werkt?

14 januari 2015 om 11:26

Stormrage,

Ja, ik weet in grote lijnen hoe die werkt.

14 januari 2015 om 10:02

Als die andere clubs nu eens structureel punten zouden halen had je misschien een punt maar aangezien de Nederlandse clubs op een uitzondering na al jarenlang allemaal falen snijdt je betoog geen hout. Ik zou het geweldig vinden.

14 januari 2015 om 11:07

Dat is het hele punt juist. Doordat bijna alle clubs de laatste jaren structureel falen is het nu bittere noodzaak dat er de komende jaren wél punten worden gehaald. En dat wordt alleen maar lastiger als er een kleine club als Excelsior bij komt.

14 januari 2015 om 11:29

Stormrage,

Dus omdat de rest jaaaaaren gefaald heeft, moet een Excelsior het gelag maar betalen.

Als de rest niet gefaald had, dan kan het geen kwaad dat eens occasioneel een Excelsior mee doet.

Welke zekerheid hebben we trouwens dat de rest niet gaat blijven falen?

Voor Excelsior is Europees eens mee doen ook geweldig. Da's feest. Da's een historische mijlpaal. Ook al liggen ze er - misschien - snel uit.

14 januari 2015 om 13:04

Stormrage

Dat wordt helemaal niet lastiger. Als Ecelsior door een bijvoorbeeld Everton 2 x wordt afgedroogd met pak 'm bet 8-0 heb ik nog liever dan een subtobber die door een amateurploeg voor joker wordt gezet. Het eindresultaat is hetzelfde.

14 januari 2015 om 14:33

Idd iedereen komt, je zegt het goed, áls de rest niet gefaald had, dat hebben ze dus wel. Daarom is het van het grootste belang dat er nú clubs meedoen die een potje kunnen breken itt een club die slechts 2 voorronde wedstrijden speelt. Als Nederland nou niet zo was afgezakt de laatste jaren, was het niet zo'n probleem geweest, nu is dat dus gewoon wél een probleem.. Zekerheid heb je nooit, maar AZ en Twente hebben 100x meer kans om te slagen dan Excelsior, die eerst maar moet zien uberhaupt in de eredivisie te blijven.. Historische mijlpaal of niet. Bij excelsior wordt er al feest gevierd als ze geen playoffs hoeven te spelen voor lijfsbehoud, laat ze zich daar idd maar op concentreren. Excelsior zet ook volgend seizoen geen Europees waardige ploeg neer.. Als je dat verschil niet snapt, zit er echt een draadje bij je los..

Kaassie, Excelsior is wat dat betreft net zo'n club als Utrecht, stellen beide 0 voor in Europa, daarom dus liever AZ of Twente via Fairplay in Europa dan Excelsior of Utrecht. Desondanks blijft het van Utrecht alsnog een enorme wanprestatie om niet door te gaan ten koste van die Luxemburgers, maar om nou uit te gaan dat AZ of Twente datzelfde gebeurt is echt voorbarig..

14 januari 2015 om 14:52

trodat4030

Nergens zeg ik dat AZ of Twente hetzelfde gebeurd. Sterker nog, AZ is de enige Nederlandse club die, gezien het budget, naar behoren heeft gepresteerd in Europa. De rest doet het maar matig tot slecht dus wat mij betreft mag Excelsior meedoen. Overigens heeft het helemaal geen zin om je hier druk over te maken want mocht het lot Excelsior aanwijzen om Europa in te gaan dan hebben ze die plek volgens de regels gewoon verdiend.

Ik zie het wel zitten hoor een wedstrijdje tegen een club uit Luxemburg of iets dergelijks. Toch leuk een keer Europees mee met zo'n kleine ploeg.

Alle punten bij elkaar sprokkelen i.i.g. die hebben we de komende jaren hard nodig voor het Nederlands voetbal. Hoop ook zo dat PSV-Ajax en Feyenoord allemaal de volgende ronde bereiken.

Dit is allemaal leuk en aardig. En alle respect voor excelsior maar zo gaat het wel heel snel voor nederland.

Een paar jaar geleden waren de nederlandse clubs (2009/2010) nog kanshebbers om redelijk ver te komen. Nu zijn wij die kleine ploegjes geworden waar je liever tegen loot (op papier). En met excelsior zal dit verval alleen maar verder optreden.

Feyenoord, psv, ajax, az, twente zijn "de europese clubs". En daarnaast zie ik liever clubs als groningen, heereveen, pec of vitesse. Gezien deze ploegen stabieler zijn in mijn ogen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren