Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Beckenbauer: ‘Op gegeven moment wordt arbiter vervangen door drone’

Laatste update:

De voetbalwereld is vaak conservatief, maar langzaam maar zeker wordt er meer gebruikgemaakt van technologische hulpmiddelen; tijdens het WK in Brazilië werd doellijntechnologie ingevoerd. Volgens Franz Beckenbauer zullen die ontwikkelingen alleen nog maar verder gaan.

/

De erevoorzitter van Bayern München gaat ervan uit dat arbiters van een uitstervend ras zijn. “We leven in de eeuw van de technologie. En we weten allemaal dat met doellijntechnologie het einde niet in zicht is”, geeft de 69-jarige Duitser aan bij Sky90. “Op een gegeven moment zullen we geen scheidsrechter meer nodig hebben, omdat alles in de gaten wordt gehouden door een drone”, voorspelt der Kaiser.

Beckenbauer verwacht dergelijke veranderingen overigens niet op korte termijn. “Dat gaat er een keer van komen. Maar dan ben ik er niet meer, dus daarmee zullen anderen zich moeten bezighouden.” In de Bundesliga komt eerst doellijntechnologie, waar in de Eredivisie al mee geëxperimenteerd wordt. “Laten we afwachten wat de bevindingen in Nederland zijn”, stelt de oud-voetballer zich terughoudend op. “Het moet wel duidelijke beslissingen opleveren, anders kunnen we beter meteen ophouden met voetballen.”

Denk je dat Franz Beckenbauer gelijk krijgt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat zie ik nou echt nooit gebeuren. Wie moet er uitleg geven aan de spelers, de stadionspeaker?

8 december 2014 om 11:45

Dit zijn loze kreten. Hetzelfde als voetbal wordt over 100 jaar gespeeld door robots. Daarnaast kan iedere programmeur beamen dat het implementeren van subjectieve inkleuring van een spelmoment zoals een overtreding onmogelijk is. Een kunstmatige intelligentie kan harde spelgrenzen zoals wel/niet buitenspel of goal/geen goal prima op zich nemen. Maar het daadwerkelijk beoordelen of er wel/geen sprake is van een penalty, vrije trap, gele of rode kaart is niet te doen.

8 december 2014 om 11:54

Wat een onzin. Voetbal door robots is heel wat anders dan arbitragetechnologie. Wie wil trouwens kijken naar machines? Het gaat toch om de menselijke spelers op het veld die je (individueel en als team) kan bewonderen? Alles is relatief dus het hoeft niet speltechnisch verbeterd te worden door machines.

8 december 2014 om 12:03

Een andere mening is geen onzin, het is alleen een andere mening.

Maar je vergeet te vermelden waarom jouw mening dan zoveel betere is.

Denk jij bijvoorbeeld dat een robot/drone wel daadwerkelijk kan beoordelen of er wel/geen sprake is van een penalty, vrije trap, gele of rode kaart?

8 december 2014 om 12:07

Mentalist

Beckenbauer zegt hier niet dat de drone de beslissing neemt, dat is inderdaad onmogelijk. Voorlopig worden Drones vooral gebruikt om dingen te filmen. Volgens mij heeft Beckenbauer het in deze er dan ook over dat de drone hetgeen is wat het spel volgt, waarbij de arbitrage beslissingen kan nemen op basis van de beelden die de drone live schiet. Dat is wel een mogelijkheid.

Alleen is het nog onmogelijk om te bedenken hoe een scheidsrechter wordt vervangen op gebied van plaats van vrije trap aangeven, muur neerzetten etc., echter gaat de techniek zo snel dat er voor zulke dingen ook zeker vervanging denkbaar is.

Wat de eerste ontwikkeling zou kunnen zijn op dit gebied is nog wel een scheidsrechter in het veld, maar ook een drone die meevliegt en een 4e man die mee kan beslissen op basis van beelden van de drone.

8 december 2014 om 12:14

Waar is de drone dan voor nodig? Die 4e man zou nu al op basis van beelden beslissingen kunnen nemen... Beckenbauer doet hier gewoon een Blattertje, hij zit er compleet naast.

8 december 2014 om 12:39

wandering

Het is een onzinvergelijking. Een arbiter door een machine veranderen is heel iets anders dan een speler door een machine veranderen.

Verder heb ik idd niets over drones gezegd. Mijn mening is dat het goed mogelijk is om een arbiter te vervangen door een drone. Buitenspel is niet langer discutabel. Overtredingen worden altijd gezien dus die geniepige mannetjes zoals Fellaini worden in de kraag gevat. Mits de technologie naar behoren werkt natuurlijk. Daarmee beantwoord ik je laatste vraag. Dat het verwezenlijkt kan worden: zonder twijfel.

8 december 2014 om 12:58

Dat zegt hij wel InkeAjacied. Lees de tekst nog maar eens. Daarnaast kun je vallen over mijn vergelijking. Maar dat maakt mijn punt niet minder legitiem. Een robot scheids is mijn inziens net zo onwenselijk als een robotspeler. Maar het is niet ondenkbaar dat spelers over 100 jaar mechanische aanpassingen hebben om blessures te voorkomen. Wordt nu al mee geexperimenteerd. Dat kan je al een soort robots noemen.

8 december 2014 om 12:58

Hoe kan die drone buitenspel beoordelen? Hoezo moet je Fellaini specifiek benoemen? Beetje provocerend, net als het noemen van Barca hieronder.

8 december 2014 om 13:05

75draytonpark

Een Drone kan veel dichterbij de situatie komen dan de huidige beelden natuurlijk. Ook al is de eerste ontwikkeling inderdaad waarschijnlijk dat er ook een videoscheids zal komen op basis van huidige beelden.

Mentalist

Hmm ja ik vat het zo op dat hij bedoelt dat er geen scheidsrechter meer in het veld aanwezig hoeft te zijn, maar het kan ook zo zijn dat hij helemaal geen scheidsrechter meer bedoelt.

8 december 2014 om 13:25

Drayton

Je kan een drone programmeren om buitenspel te detecteren. Misschien is het moeilijk voor te stellen maar je kan echt wel zoiets verwezenlijken hoor.

Tsja misschien provocerend maar het zijn toch goede voorbeelden? Ter verduidelijking van het punt dat ik probeer te maken.

8 december 2014 om 14:57

Wat voetbal zo lastig maakt om te beoordelen is het feit dat er sprake is van een groot grijs gebeid. Er zijn zat overtredingen en penalty's waar zelfs scheidsrechters en oud voetballers niet unaniem 1 antwoord op kunnen kunnen geven. Beeldmateriaal geeft geen uitsluitsel. Verdeeldheid zal blijven bestaan. Doellijntegnologie is prima, maar het moet niet zo zijn dat een drone overtredingen moet gaan beoordelen.

8 december 2014 om 15:38

@ Matthaus,

Dat komt omdat mensen niet op basis van beelden in kunnen schatten welke krachten er precies een rol spelen.

Een drone kan op basis van de massa van de spelers en hun snelheden en dergelijke precies uitvogelen of iemand wel of niet onreglementair gehinderd wordt.

8 december 2014 om 11:49

Ik zie het in zoverre gebeuren dat drones registreren, maar dat beslissingen maken mensenwerk lijft. Zo kan een scheids zich volledig focussen op de acties op het veld en wordt niet beïnvloed door vermoeidheid.

8 december 2014 om 12:10

Lijkt me verre van wenselijk dat er geen persoon meer op het veld rondloopt die de zaken beoordeelt. Jij ziet het dus gebeuren dat er iemand vanuit een hokje op basis van de beelden gaat fluiten? Hoe wordt er beoordeeld of er verzorging het veld in mag bij een blessure bijvoorbeeld? Vermoeidheid is geen sterk argument, er zijn tests om te zorgen dat de conditie op een wenselijk niveau ligt.

8 december 2014 om 12:20

Ik zou niet weten waarom dat verre van wenselijk zou moeten zijn. Wat ziet en 'hoort' een drone niet wat een scheids wel kan zien/horen? Een scheidsrechter op de tribune zou prima beslissingen kunnen nemen en kan zelfs de beelden nog terugzien als het moet.

Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet hoop dat het gebeurt, maar ik voorzie technisch gezien geen problemen om het niet te doen. Op termijn, als de technologie zich nog verder verbetert, zou het misschien wel efficiënter zijn om het met drones te doen.

8 december 2014 om 12:24

Laten we het dan even over het 'horen' hebben. Neemt een scheids schelden op andere spelers ook mee in de optelsom voor een kaart? Dat kan met een drone al niet.

Nee, het lijkt me nou niet bepaald een fijne situatie.

8 december 2014 om 14:06

Als je er vanuit gaat dat je met een drone niet hetzelfde kan 'horen' als een mens dan niet. Maar waarom ga je daar vanuit? Met een koptelefoontje op de tribune moet dat prima te horen zijn. Sterker; je zou nog meer kunnen horen als er meerdere drones vliegen (en ook meer invalshoeken hebben dan een paar ogen). Maar ben het met je eens dat het geen ideale situatie is. Ik zou zelf gaan voor de videoref die de scheids het een en ander influistert.

8 december 2014 om 11:57

Je hoeft geen uitleg te geven. De spelers moeten de beslissingen gewoon accepteren. Dan krijg je ook niet van die taferelen waar de scheids helemaal omringd en belaagd wordt.

8 december 2014 om 17:19

Mensen mensen waarom er zo Sirieus erop in gaan ? Wat hij er wss mee bedoeld is dat er straks vast wel weer wat is dat word vervangen door technologie over 10 20 jaa hebben ze vast wel weer wat anders verzonnen op Dingen wat we nu zelf doen

doellijntechnologie mee geexperimenteerd? in de BPL gebruiken ze dit toch gewoon volledig..
d8 dat ze in nederland gingen experimenteren met video ref

Ik denk niet dat een drone een wedstrijd kan aanvoelen. Laten we eerst maar eens gewoon een videoref invoeren....zo'n eenvoudige en logische stap kost al zo veel moeite. Maar je weet nooit wat de toekomst brengt, maar de eerste 25 jaar zie ik dit nog niet gebeuren.

8 december 2014 om 15:48

Gevoel is logica die (nog) niet onder woorden is gebracht.

Een drone verwerkt logica op een niet-emotionele manier. Hoewel complex, kan een drone best geprogrammeerd worden om intenties van spelers te lezen, of om er voor te zorgen dat het tempo van de wedstrijd hoog blijft.

Nou dan ben je wel in1keer van het gezeik tegen scheidsrechters af. Nee maar dit is waanzin. Een scheidsrechter vervangen door een drone die moet constateren of er een overtreding is begaan? En als het muurtje smokkelt dan wat wilt die doen? haha

Een grensrechter die moet je laten vervangen door een drone of een camera die net zo werkt als bij het schaatsen!!! Daar onstaan erg veel fouten.

8 december 2014 om 11:58

idd, je zou de grensrechters kunnen vervangen met dorne's maar meer ook niet. een scheids heb je nodig om rust te bewaren op het veld. Een drone zou veel minder gezag kunnen tonen en zou misschien meer als een hinder worden ervaren.

Drones vind ik wel heel ver gaan.. en daar hebben we tot nu toe geen goede ervaring mee haha (Servië-Albanie)

Hooguit een drone die de scheidsrechter ondersteunt maar de scheidsrechter zal nooit helemaal weg gaan.

Maar effe zonder dollen de scheids zal nooit verdwijnen tegen wie moet je anders tieren als er een overtreding wordt gemaakt ;-)

Ik denk dat scheidsrechters nooit weggaan maar dat ze wel veel meer hulp zullen krijgen van beelden en foto's. Moet ook wel want 95% van de scheidsrechters kan niet fluiten.
Ben blij als dit soort dingen worden doorgevoerd want scheidsrechters verpesten veel wedstrijden met beslissingen die ze te snel nemen en niet goed konden zien.
Wat mij betreft mogen de lijnrechters meteen weg voor camera's.

8 december 2014 om 12:13

Iets met beste stuurlui en een wal... 95% kan niet fluiten? Vind jij dat je het beter kunt? Ik stel voor dat je er zelf even gaat staan om het te ervaren. Waarschijnlijk kom je de conditietests niet eens door, laat staan dat jij na een sprint nog adem hebt om überhaupt te fluiten.

Drones, haha. Wat een onzin. De camera's van tegenwoordig kunnen alles al vastleggen. Daar heb je echt geen drone voor nodig.

een arbiter hoort gewoon bij voetbal...

8 december 2014 om 15:53

Juist, heb je toch nog iemand om als supporter op te schelden als je club er niet goed voor staat.
haha

Nee arbitrage hoort gewoon bij het spelletje. Doe dan een extra optie net zoals bij hockey om de videobeelden terug te kijken.

Als de scheids het niet goed doet dan kan die drone hem gewoon optillen en buiten op de parkeerplaats zetten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren