Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff: ‘Het interesseert mij totaal niet, het is een en al bedrog’

Laatste update:

Johan Cruijff ontving in 1971, 1973 en 1974 de Ballon d’Or, de prijs voor de beste Europese voetballer van het Jaar. Een panel van voetbaljournalisten uit alle landen die bij de Europese voetbalbond UEFA waren aangesloten, deelde de prijs uit. Tegenwoordig heet de verkiezing FIFA Ballon d’Or en komen alle voetballers ter wereld in aanmerking.

/

De stemmen worden tegenwoordig uitgebracht door de bondscoaches, aanvoerders van de nationale ploegen en journalisten van over de hele wereld. Cruijff is nooit voorstander geweest van dergelijke prijzen. Hij verafschuwt zelfs de FIFA Ballon d’Or. “Het is een en al bedrog, het is doorgestoken kaart”, zo verzekert Cruijff vrijdag in gesprek met RAC-1.

De manier waarop de stemmen worden uitgebracht, staat Cruijff niet aan. “Het interesseert mij totaal niet. Het is een spelletje geworden. Iedereen heeft vooroordelen en kiest wat hem het beste uitkomt. Achter een beslissing moet logica zitten en daar is nu geen sprake van. We zullen het moeten accepteren, omdat iedereen toch zal doen wat hij of zij wil.”

De laatste jaren is de verkiezing om de FIFA Ballon d’Or uitgegroeid in een tweestrijd tussen Cristiano Ronaldo en Lionel Messi. Mede vanwege de massale aandacht van de media lijken veel voetballers van Barcelona, Real Madrid en de nationale elftallen van Argentinië en Portugal geen andere keus te hebben dan Ronaldo of Messi te steunen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

dit denk ik dus ook, het gaat altijd tussen CR7 en Messi, niet dat ze het niet verdienen.

5 december 2014 om 21:46

Maar als ze het verdienen, dan klopt het toch juist? Overigens wel eens met de rare manier van stemmen dat moeten ze toch anders doen.

5 december 2014 om 21:56

Neuer mag hem ook wel eens winnen... puur en alleen al om het feit dat ze bijna nooit keepers kiezen.
De rol van een keeper is onderschat.
Een keeper kan het goed doen... of slecht.
Dus of je bent de held omdat je goed speelt, een pingel pakt, of je bent de sjaak als je er een paar om je oren krijgt.
Een keeper kan geen fouten maken...alle andere spelers kunnen een paar kansen per wedstrijd missen en alsnog de held zijn.
Zo werkt dat helaas bij een keeper niet.

5 december 2014 om 22:07

Ik ben nog steeds van mening dat keepers een aparte prijs moeten hebben. Want laten we nou eerlijk zijn... je kan moeilijk om Ronaldo en/of Messi heen, hun prestaties zijn zo fenomenaal! echt genieten geblazen met die twee. Dan heb je daaronder nog is fantastische voetballers zoals Robben, Neymar, Aguero, Kroos om er maar een paar te noemen. Het is al een prestatie dat Neuer zich in de top 3 bevindt tussen die 2, iets wat niet voor veel keepers is weggelegd.

5 december 2014 om 22:13

Dat zou ideaal zijn inderdaad.

Heeft ook nog eens alle prijzen gewonnen dit seizoen(dacht ik) inclusief een WK Finale.
Zou het hem van harte gunnen.

5 december 2014 om 22:34

"neuer mag hem ook wel eens winnen... puur en alleen al om het feit dat ze bijna nooit keepers kiezen."

Neuer mag hem van mij best winnen hoor, ik gun hem het beste maar de reden die je geeft slaat werkelijk nergens op. Ben het wel eens met de rest van je betoog maar dat is geen reden om een keeper de prijs te geven.

Zo ben ik het ook eens met Cruijff, het is allemaal doorgestoken kaart, wie betaalt, bepaalt.

5 december 2014 om 22:39

Klopt, maar ik vind het meer een ''en'' situatie, het is weliswaar geen goede reden natuurlijk.
Maar een keeper krijgt van mij bonuspunten.
Iedereen herinnert zich na een wedstrijd die prachtige goal, die geweldige assist, die goede loopactie waardoor de spits alleen voor de keeper komt etc...
Nooit die reddingen die de ploeg behoede van een achterstand.

6 december 2014 om 00:05

Oke maar je kan ronaldo en messi ook niet echt vergelijken met verdedigers/verdedigende middenvelders....

6 december 2014 om 12:16

Daarom het is al lastiger voor hun om er in te komen.
Voor eigenlijk alle spelers behalve aanvallers is het al een hele klus om verkozen te worden.
Ach ben benieuwd.

Maar ik verwacht eerlijk gezegd 1. Ronaldo 2. Messi en 3. Neuer.
Messi heeft het langer volgehouden op het WK, maar Ronaldo was toch echt beter.
Maar persoonlijk zoals het inmiddels wel duidelijk is geworden uit mijn reacties... Neuer mag hem toch echt krijgen van mij.

6 december 2014 om 13:36

niet alle. de CL bv niet.

6 december 2014 om 13:44

Doe toch normaal man. Keepers zijn ook mindere voetballers. Die horen ook niet uit geroepen te worden tot de beste speler op aarde.

Je moet gewoon besluiten als je hem al eenmaal hebt gewonnen je niet meer in aanmerking komt voor de prijs zodat ook andere voetballers kans maken. Heel die discussie Messi of Ronaldo wordt iedereen al schijtziek van terwijl het allebei twee parels zijn voor de voetballerij.

5 december 2014 om 21:44

Je moet helemaal geen individuele prijs uitreiken.
Het is een teamsport.

5 december 2014 om 22:00

Dat is inderdaad ook de optie. Ik persoonlijk vond het altijd wel een mooie prijs voor dat deze strijd los barstte. Toen ik het voetbal ging volgen was het onderhand elk jaar iemand anders en sommige voetballers verdienen ook gewoon een individuele prijs in mijn ogen.
Ik kijk soms juist voor een individu terwijl ik met het team waar hij mee speelt helemaal niks mee heb.

5 december 2014 om 22:11

Ik heb er niks mee.
Ik vind het een cemmerciele prijs zo dat nike of adiddas nog meer geld uit een speler kunnen halen.
En een aanvaller maakt alleen maar kans op de prijs met een uitzondering van cannavaro omdat er toen geen messi ronaldo of zidane was die een prijs won.
En ik vertrouw de hele bond niet en denk dat de uitslag al bekend is.

5 december 2014 om 21:59

@gozer R dat gaat nergens over. De prijs moet gaan naar de beste speler over een bepaald jaar... Stel ronaldo schiet er dit jaar 150 in en wint met real en portugal alle prijzen. En dan krijgt iemand anders hem omdat ronaldo hem al een keer gewonnen heeft. Niet echt logisch.

Ben het meer met wve eens. waarom een individuele prijs bij een teamsport?

5 december 2014 om 22:03

Omdat op dit moment de schoonheid van de prijs wegvalt, dan kun je zeggen of helemaal geen prijs zoals wve of je kunt alternatieven bedenken zoals ik deed.
Ik vond het voor heen altijd een mooie prijs en als ik bijvoorbeeld een Ronaldinho of een Zidane zo'n prijs in ontvangst nam vond ik dat mooie momenten.

5 december 2014 om 22:06

Het is een individuele prijs omdat het om spelers gaat die zich onderscheiden van de rest door extra belangrijk te zijn voor het team.in het dagelijkse leven heb je dat ook, b.v werknemer van de maand , beste van de klas etc.

5 december 2014 om 22:13

Op school ben je voor jezelf en op het werk ook.
Sport is een heel ander verhaal en Zeker teamsport.

5 december 2014 om 22:17

Maar gozert Ronaldo en/of verdienen hem toch ook gewoon? Wie komt er nou in de buurt van Messi en Ronaldo? Niemand toch? Die twee presteren al jaren gewoon boven gemiddeld. Dat niemand daar in de buurt komt is toch overduidelijk.

5 december 2014 om 22:22

WVE er is niets mis met het belonen van individuele prestaties. Die prestaties zorgen er ook voor dat het team beter presteert. Tuurlijk komt dat mede door het team, maar ik vind niet dat je individuele prestaties niet mag belonen, zeker niet de prestaties die Ronaldo en Messi ons jaar in jaar uit voorschotelen zonder Messi en Ronaldo zijn beide teams minimaal bijna de helft minder.

5 december 2014 om 22:24

Minimaal hoort niet in die zin.

5 december 2014 om 22:37

Dat weet ik zo net nog niet.
Barcelona en madrid bestaan ook voor een groot gedeelte uit het spaanse team dat twee maal europees kampioen is geworden en een keer wereldkampioen.

Zet messi ronaldo eens bij ajax psv of feyenoord en laat hem dan ajax naar de cl winst schieten dan ben je voor mij de beste.
Net zoals maradonna napoli naar de titel heeft geschoten.
Voor de rest vind ik het mooi hun te zien spelen maar geniet ik net zo van robben zlatan en andere voetballers en wie de prijs wint maakt mij niet uit want het stelt voor mij niks voor.
Ik vind het meer een prijs voor nike of adiddas.

5 december 2014 om 22:51

wve

Wie verdient die prijs volgens jou dan?

5 december 2014 om 23:02

Niemand.
Maar ik denk dat nike hem wint.
De prijzen krijg je als ploeg niet als speler.
Het is een commercieel iets zodat er nog meer schoenen verkocht worden waar de zo genoemde beste voetballer van de wereld op speelt.

En ik weet ook wel dat zonder ronaldo of messi barcelona en madrid vele malen minder zijn en dat hun belangrijk zijn voor hun team weten we allemaal.
Maar zonder peppe of ramos had madrid ook geen prijs gewonnen en dat maakt het krom.

5 december 2014 om 23:06

Wve
Op school en/of op het werk ben je inderdaad voor je zelf maar het is wel belangrijk want het motiveert de rest om ook te presteren waarbij uiteindelijk het hele team, collega's, klasgenoten er profijt aan heeft.

5 december 2014 om 23:22

ja maar dat doe je ook niet door een prijsje uit te delen.
Motiveren doe je door middel van salaris op het werk vind ik.

6 december 2014 om 10:47

Vind ik ook. Het lijkt nu precies alsof er geen andere topvoetballers zijn dan Messi en Ronaldo. Fantastische voetballers die iets minder scoren hebben de prijs nu helaas niet gewonnen terwijl ze hem ook verdiend hadden, Xavi, iniesta, Lahm, Robben.

6 december 2014 om 12:18

Je bent op school en je werk voor jezelf maar voetbal ook. Niemand begint te voetballen met het idee om de beste teamspeler te worden maar de beste speler. Als mens ben je vooral egoïstisch ingesteld dus zelfs in een teamsport lijkt me de prijs beste speler gewoon logisch.

Het verschil ligt er gewoon in dat voetbal vreselijk onduidelijke regels heeft(natuurlijk nodig om te frauderen). Voetbal leeft puur op onderbuikgevoelens en is vandaag de dag niet anders dan een soapserie met huilende mannen die belang hechten aan hoe 'vriendelijk' een speler is of dat hij bescheiden is of niet.

NBA heeft ook de MVP prijs. De MVP daarentegen wordt vrijwel puur besloten op statistieken. En nee niet alleen punten en assists maar het belang op alle vlakken die belangrijk zijn voir jou positie. Zelfs scoren wordt vertaald in het uiteindelijke 'true shooting' wat onderverdeeld is in Free trows, Mid-range shooting en 3-point shooting. Ik kan verder gaan maarcde statistieken worden onderverdeeld in ruim meer dan 20 onderdelen waarvan rekening wordt gehouden tegen welke tegenstander(krachtsverschil) en degene die daarvan het beste is dus de beste statistieken bezit wordt Mvp. Dit is voordat er prijzen zijn gewonnen.

Maar voetbal kan niet evolueren en de fans ook niet. Wij moeten het maar allemaal op onderbuikgevoelens doen en stemmen op wie wij het liefst mee habd in hand lopen in plaats van subjectieve oneerlijkheid te elimineren door duidelijke regels op te stellen.

Andere sporten hebben door dat de gemiddelde mens te kinderachtig is(leeftijd heeft hier niks mee te maken maar persoonlijkheid en denkwijze/intellect) om daadwerkelijk eerlijk te zijn als ze oordelen.

Als je weet dat mensen simpelweg te kinderachtig zijn om subjectiviteit te ontstijgen, wat hier op VZ vaak door mensen als iets normaals is genoemd(lol) dan moet je ze die verantwoordelijkheid niet geven en het op een manier oplossen waar niemand omheen kan.

Statistieken.

"mede vanwege de massale aandacht van de media lijken veel voetballers van Barcelona, Real Madrid en de nationale elftallen van Argentinië en Portugal geen andere keus te hebben dan Ronaldo of Messi te steunen."

En Neuer dan? Die krijgt waarschijnlijk ook wel steun van de Duitse selectie en Bayern. Vorig jaar ook weer hetzelfde met Ribery, maar dat deed hij vooral zelf.

En wederom heeft Cruijff gelijk.
Objectiviteit is ver te zoeken, je moet iemand kiezen om z'n prestaties en niet omdat het je vriend, landgenoot, familie etc..is

6 december 2014 om 12:44

cruijff heeft gelijk, maar mocht hij stemmen, zou hij zijn standpunt naleven? Ik denk het niet. Mocht hij stemmen, dan was zijn stem zeker voor messi alhoewel ronaldo of neuer het meer verdienen dit jaar.

Ik denk dat Cruijff wel goed verwoord hoe veel mensen er over denken. Het is verworden tot een show, een grote farce, totaal ondoorzichtelijk en marketingcampagnes en entourage zijn minstens even belangrijk als de voetbalcapaciteiten.

Wat mij betreft verdient CR de prijs, al blijf ik Messi intrensiek de betere van de twee vinden en heb ik me ook gestoord aan het gepush om Ronaldo toch maar op de eerste stek te krijgen.

En Neuer ? Ja, hij is wereldkampioen geworden, net zoals Buffon 8 jaar geleden en Casillas 4 jaar geleden en die kregen geen Gouden Bal, dus waarom Neuer dan nu wel ?

En nog maar eens : zo een individuele prijs in een ploegsport, het klopt gewoon niet.

6 december 2014 om 12:24

@jorisdr

Huil niet zo. Natuurlijk krijgt CR de meeste aandacht van interviewers want iedereen weet dat hij de gedoodverfde winnaar is dus zoeken journalisten iedereen op om iets over Ronaldi te zeggen. Bij Messi was dit niet anders, bij Kaka was dit niet anders, bij Ronaldinho en bij iedereen.

Zeik niet omdat je het gewoon vervelend vind om Ronaldo de aandacht te zien krijgen die Messi kreeg 4 jaar achter elkaar. Wij hebben ook niet gezeikt toen, doe jij het nu dan ook niet.

6 december 2014 om 13:43

Nou Joris aangezien je zoals gewoonlijk geen discussue wilt voeren maar alleen je eigen mening wilt verkondigen heb ik het maar hier gedaan aangezien je me blokkeerde nadat je een privé bericht stuurde(je lijkt net mijn ex lol).

Dat weet ik dat het je niet interesseert. Dat is ook het hele idee. Vandaar denk ik de termen 'fanboy', 'ronaldodekentje' etc. Het is voor mij ook grappig dat je mij zelfs een privé bericht stuurt om aan te geven dat mijn gelul je niet interesseert, je mijn gezwam niet hoeft en je me niet hoeft te kennen. Ironisch niet? Ik hoef je in ieder geval ook niet te kennen andees had ik via een privé bericht je MSN gevraagd zodat we bij Starbucks onder het genot van een Latte Machiatto hadden kunnen bespreken wat nou een fanboy is.

Nu serieus. Ik interesseer me vrij weinig voor voetbal zoals men zich er in interesseert. Blijkbaar heb ik als een van de weinige hier het besef dat het spel bestaat uit 11 man die tegen een bal trappen, wat je dus ook olifanten had kunnen laten doen. Ik irrireer me dus aan het feit dat men hun verloren voetbaldroom willen herleven via een speler die zij zelf als meesr geschikt achten. Voor jou is dat Messi, voor mij is dat niemand.

Nu vraag ik me af is dit echt zo belangrijk voor je? Elke dag weer vermelden dat Ronaldo dit is, Messi dat, Barca dit, Real dat. Als dat is waar jij je frustratie vanuit je leven in kwijt kan dan denk ik mwa oke, iedereen heeft zijn eigen uitkaatklep. Als dat niet zo is, waarom? Vertel me is waarom je hier zo extreem veel belang aan hecht.

Want als ik het echt over voetbal heb, wie kan nou niet zien dat Messi van een paar jaar terug een niveau haalde die Ronaldo waarschijnlijk nooit zal halen. Wie kan nou niet zien dat Messi beter dribbelt. Waarom moet je dan persé je tijd nemen om het voor de 1000ste keer te vermelden? Word je het niet zat en zie je niet dat je vastzit in een viceuze cirkel van subjectiviteit waar jij, ik en niemand elkaar gelijk gaat geven tenzij we dezelfde mening delen? Dat is wat ik duidelijk wil maken. Ik ben hier om te discussiëren en jij en velen anderen maken dat onmogelijk. Jullie hebben stuk voor stuk je standpunt ingenomen en weigeren er ook maar iets vanaf te stappen en durf maar te zeggen dat het niet zo is. Je bent hier niet om te discussiëren maar om je mening als feit door te drammen als een geconstipeerde dictator.

Want laten we gewoon heel eerlijk zijn tussen ons 2, de enige due de Gouden Bal verdient, naar jou mening is Messi en als hij het niet is dan Neuer. Want dit gaat er vooral om dat je Messi het meeste gunt en Ronaldo minder puur op zijn gedrag.

Ik weiger om voetbal te zien als meer dan een bal waar een net kunnen lopende peuter tegen aan kan trappen. Wat ik dus al helemaal niet doe is kijken naar het gedrag van spelers alsof ik bij Celebrity Watch op de bank zit.

Ik ben sinds ik in het Fulham stadion een toernooiwedstrijd speelde tegen Arsenal, en een vrije trap scoorde, fan van deze club en ik heb soortgelijke verhalen voor Real Madrid, Porto en Santos.

Als er een ding is waar ik geen belang aan hecht zijn het passanten. Ik weet hoe de profwereld in elkaar zit en het is gabseerd op een hoop gebakken lucht. Ik heb geen interesse in niks van Ronaldo, niks van Messi en niks van niemand omdat ik weiger om deze spelers te zien als meer dan ze zijn.

Het zijn geen helden en hebben totaal geen belang in mijn levsn. Ze kunnen simpelweg goed tegen een bal aan trapoen en dat is het enige waar ik mij mee indentificeer, omdat ik ook ooit tegen een bal heb getrapt.

Ik wil daarentegen best wel een Ronaldo pyama aanschaffen en dergelijke. Als je mij kan vertellen waar zoiets verkrijgbaar is wil ik het best aantrekken en een foto naar je sturen waar ik een foto van Ronaldo vasthou.

Dan kan je dat aan de coolste groep van VZ laten zien: de Real en Barca supporters.

PS. Ik bestel liever. Spanje is zo ver. Oh en dit komt eigenlijk beter uit. Dit stukje is natuurlijk niet alleen naar jou gericht maar naar het grootste deel van de enclave voetballiefhebbers hier.

Er zijn geen betere spelers dan messi en ronaldo heel simpel je hebt geen een ster in het Duitse voetbal en geen een die zo veel doelpunten maakt als die twee . Duitsland een geweldige team maar geen een verdient om beste speler te zijn .

5 december 2014 om 22:16

Neuer is wel degelijk een veldspeler
Die man heeft alles gewonnen, op het WK van hem genoten...en ondanks zijn lengte is hij toch enorm lenig.
En zijn reflexen zijn geweldig.

6 december 2014 om 00:12

Juist, en hij krijgt 2 ballen per wedstrijd op goal. Dan ben je dus niet een MVP.

6 december 2014 om 12:18

Hij is vaak gewoon in het ''veld'' te zien hoor.
En hij krijgt er wel meer, heb je City - Bayern niet gezien?
Ook toen weer geweldige reddingen.

Of kijk wat meer naar Bayern, of roep niks.

5 december 2014 om 22:57

en zoals jij het nu zegt maakt het al voor mij dat de prijs niet eerlijk is.
Doelpunten doelpunten maar geen verdedigende spelers.
Geloof mij zonder pepe en ramos kan ronaldo nog zo goed zijn maar dan winnen ze geen een prijs met madrid en dan hebben we het nog maar over twee spelers.
En dat bewijs werd geleverd op het wk.
Want waar was ronaldo toen?

Net zoals messi er niet echt was bij barcelona het afgelopen seizoen maar hij was er wel op het wk.
Hij maakte geen hattricks maar stond wel mede dankzij doelpunten van hem in de finale.

En daarom vind ik de prijs al niks waard.
Het voetbal van tegenwoordig is zo ontwikkeld dat een team belangrijker is dan de individu.
Leuke commerciele prijs zo dat adiddas en nike weer schoenen kunnen verkopen waar de beste voetballer van de wereld op speelt.

5 december 2014 om 23:33

wve, verdedigen is makkelijker dan aanvallen. Pepe en Ramos zijn houthakkers wanneer je ze vergelijkt met Ronaldo of Messi. De grote Franco Baresi heeft deze Europese prijs nooit gewonnen terwijl het Milan van de jaren 80/90 ook gekenmerkt werd door de ontwikkeling van het team. Bij Van Gaal ging het ook om de ontwikkeling van het team en de godfather van teambuilding was Valeri Lobanovsky met Dynamo Kiev.
Het voetbal wordt al tientallen jaren wetenschappelijk benadert, in de jaren 80 en 90 stond het collectief ook al centraal en niet het individu.

6 december 2014 om 00:10

Natuurlijk zijn dat houthakkers vergeleken messi of ronaldo.
Maar zonder dit soort spelers wint ronaldo en Madrid geen prijs.
En zoals je zelf zegt je kan ze niet vergelijken maar ze zijn wel net zo belangrijk in je team want zonder sterke verdedigers en goede middenvelders heb je geen opbouw van je spel en krijgt ronaldo veel minder ballen.
En heb je geen mensen die het vuile werk opknappen.
daarom vind ik de prijs niet belangrijk.

6 december 2014 om 11:01

Wat een onzin.
Lahm speelt jaren op topniveau, heeft zo goed als alles gewonnen wat je kan winnen in het voetbal maar maakt geen enkele kans. Geen idee waarom.
Neuer is al jaren een topkeeper, leidde Schalke naar de Pokal winst en halve finale van de CL, won de CL en werd wereldkampioen maar is volgens jou geen ster.
Müller is wereldkampioen, CL winnaar en heeft in 2wk's al 10 doelpunten gemaakt en hij is 25. Ronaldo heeft er 3 en Messi 5 in 3 Wk's maar volgens jou ook geen ster.

Ik vind niet dat de prijs moet gaan naar de speler met het meeste doelpunten. Daarvoor bestaan er al veel prijzen.

Er is er maar een en dat is messi

Het is toch gwn een soort MVP bokaal geworden. Nou wie is het meest waardevol geweest voor zijn team afgelopen jaar. Juist, Ronaldo. Die verdienen het. Niet een keeper die 2 ballen per wedstrijd op doel krijgt. Schei uit man.

Uhu, de politici waar we op stemmen, daarvan kiezen wij ook niet de bekwaamste, maar degene die toevallig bekend zijn, mediageniek zijn en veel media coverage krijgen.

Komt nog eens bij dat die politici worden verkozen door een hoop mensen die niet weten waarvoor ze stemmen.

Hier heb je dat laatste al vast niet, het zijn kenners die hun stem uitbrengen. En ja de meer bekende voetballer heeft een voordeel. Maar die bekendheid heeft ie wel afgedwongen op het veld. Als Ronaldo vanaf nu als een dweil zou spelen, dan wint ie de Ballon d’or niet.

Dat heb je niet noodzakelijk met politici. Er zijn er wel meer geweest die als een dweil aan politiek bedrijven en toch herverkozen worden.

6 december 2014 om 12:37

Ach de meeste mensen zouden niet stemgerechtigd mogen zijn. Dat stemmen iets te maken zou moeten hebben met leeftijd is ook grappig maar vooral slim. Alleen door incapable mensen te laten stemmen kan je in een land de macht behouden. Zonder deze mensen is een 'schaduw-dictatuur niet mogelijk in een 'democratisch' land.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren