Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Profclubs gaan akkoord met nieuwe ‘voetbalpiramide’

Laatste update:

In navolging van het amateurvoetbal hebben ook de profclubs ingestemd met de invoering van een nieuwe competitieopzet, waarbij er vanaf het seizoen 2016/17 een promotie/degradatieregeling tussen het amateurvoetbal en betaald voetbal verplicht wordt gesteld. Tussen de Jupiler League en de Topklasse komt er bovendien een extra divisie.

/

Alleen de bondsvergadering moet later op de avond nog akkoord gaan met de zogeheten ‘voetbalpiramide’, maar dat lijkt een formaliteit te zijn. Het plan moet ervoor zorgen dat de doorstroming van amateurclubs naar het betaald voetbal soepeler verloopt en de kwaliteit van het Nederlands voetbal wordt verhoogd.

“Onze huidige voetbalstructuur voldoet niet om aan onze ambitie te voldoen. Dit is vitaal voor de toekomst van het Nederlandse voetbal”, licht bondsvoorzitter Michael van Praag toe. “Een attractieve en kwalitatief betere top heeft een positieve aantrekkingskracht op de breedte. We moeten jongensdromen blijven creëren en dat is met amateurs en profs onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.”

Beloften

De voetbalpiramide zorgt er ook voor dat er drie beloftenploegen actief blijven in de Jupiler League. Nu zijn dat die van Ajax, PSV en FC Twente. Vier beloftenteams gaan uitkomen in de nieuw te vormen Tweede Divisie en zes stromen in de Topklasse in. De Hoofdklasse wordt het nieuwe podium voor de overige beloftenteams van profclubs.

De nieuwe voetbalpiramide: een goed plan?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hoop dat netals in duitsland de beste beloften elftallen op het derde niveau uitkomen.

2 december 2014 om 20:42

Nee, maar dat zie je al in het bericht.

Kampioenspoule.
Jong AZ, Jong Sparta Rotterdam, Jong Feyenoord/excelsior, Jong Willem II, Jong Almere City FC, Jong Vvv/helmond Sport en Jong sc Heerenveen.
Mag toch hopen dat er dus 4 van deze clubs in de tweede divisie komen.

edit Jong Vitesse.
Maar had ergens over heen gelezen, gaat pas in seizoen 2016/2017 van kracht. Volgend seizoen maar zorgen dat je bovenin mee doet.

2 december 2014 om 20:54

Je vergeet jong Vitesse.

2 december 2014 om 21:04

O ja sorry.

Beter voor het nederlands voetbal. Maakt wel verschil dit!

Helaas de belofteteams blijven

2 december 2014 om 21:16

Ja, maar wel met andere regels. Hier heb je er 1 van.

"het voorstel houdt tevens in dat beloftenteams op dezelfde speeldag moeten uitkomen als het eerste elftal." en nu ze dus allemaal voor hebben gestemd, wordt dit dus de regel!

2 december 2014 om 22:23

Dus dat wil zeggen dat wanneer beloftenteams in zondag hoofdklasse speelt, de a ploeg altijd op zondag speelt. Niet te handhaven lijkt me?

2 december 2014 om 22:23

Goeie regel !

2 december 2014 om 23:11

Nee, dat betekend dat in de zondaghoofdklasse dan enkele duels op zaterdag of vrijdag gespeeld kunnen worden. Iets dat overigens al af en toe gebeurd (ook in de Topklasse). Zo vreemd is dat dus niet.

lijkt mij een goede ontwikkeling. nu nog de beloften teams uit de JL halen.

2 december 2014 om 20:11

Precies. Dat zou veel beter zijn voor het nederlands voetbal

2 december 2014 om 20:46

Dat denk ik juist niet.

2 december 2014 om 21:29

De beloftenteams moeten uitkomen op dezelfde speeldag als het eerste elftal, dat is een nieuwe regel.

2 december 2014 om 21:49

wat nu het gelval is is dat de ajax, PSv en twente gratis gebruik maken van de JL oom zo zich zelf nog beter te maken. de rijken worden rijker en de arme worden armer. er wordt hier een vies spelletje gespeeld.

2 december 2014 om 21:57

Gratis? De JL kost deze clubs minimaal 7 ton per jaar!

2 december 2014 om 21:58

Je kan ook zeggen dat Ajax PSV en Twente hun talenten eerder tot wasdom laten komen en het niveau van de Jupiler League gaat omhoog. Er komt meer tegenstand en daar worden de overige clubs alleen maar beter van..

2 december 2014 om 21:59

Hoezo worden de arme clubs armer? Zonder de beloften had je de JL dit seizoen al kunnen opdoeken. De beloften trekken meer mensen naar het stadion heen (als zij de uitspelende club zijn) en verder is er meer tv-aandacht dankzij de beloften. Dus op welk gebied worden de clubs in de JL de dupe?

2 december 2014 om 22:13

Je hebt alleen gelijk als je zegt dat ze door Fox erin geforceerd zijn en er dus meer tv gelden worden gegenereerd. Maar voor de rest zijn de wedstrijden tegen de belofteteams juist het slechtst bezocht, om maar over de thuiswedstrijden te zwijgen, meer dan 400 komen er niet.

2 december 2014 om 22:42

Als Jong Ajax komt kennen bijna alle clubs (op 2 na) een hogere opkomst. Dit verschil is zeer groot bij veel clubs. 50% meer bezoekers is haast geen uitzondering.

Als je het gemiddeld aantal toeschouwers neemt van vorig seizoen met en zonder de beloften dan zijn er 6 clubs die hoger scoren zonder de beloften en 11 clubs weten meer publiek te trekken als de beloften wel komen. Als je alle verschillen optelt dan kom je op meer publiek uit als de beloften wel meedoen.

Dit zijn de cijfers van vorig seizoen. Daarin blijkt dus gewoon dat wedstrijden tegen de beloften gemiddeld gezien beter worden bezocht. Voor veel clubs is de wedstrijd tegen Jong Ajax de wedstrijd met de meeste bezoekers.

3 december 2014 om 00:11

Kom eens met Bronnen...

On:
Erg slecht dat de beloftenteams erin komen/blijven algemeen bekend dat er 2 a 3 spelers voor het 1e erin lopen en de rest is aanvulling die 2 a 3 kunnen ook verhuurd worden. Zie Promes en Marsman 2 jaar terug bij Go Ahead...

3 december 2014 om 11:46

Google.com

Zoek gewoon op bezoekersaantallen Jupiler League, krijg je een tabel te zien met alle wedstrijden en het aantal bezoekers. Kun je eenvoudig kopiëren naar Excel waardoor je handmatig de beloftenteams kan verwijderen om zo het effect te zien.

3 december 2014 om 15:16

ja voor de "echte clubs" de belofte elftallen hoeven geen cent te betalen...

2 december 2014 om 21:26

Ze zouden in principe niet per se weg hoeven, als ze maar met een vaste selectie gaa werken (geen spelers uitwisselen met het eerste buiten de transferperiode). Dan blijft het gewoon eerlijk.

2 december 2014 om 22:35

Juist niet. Door de belofte team in de JL te laten spelen zullen ze niet alleen tegen leeftijdsgenoten voetballen en daardoor sneller wennen aan fysiek etc en zich dus makkelijker staande houden in de Eredivisie. Wel vind ik dat er een max moet komen op het aantal jeugd teams in de JL.

Beloften naar de 2de divisie alles opgelost.

2 december 2014 om 20:38

Maar die belofte elftallen zijn (in de huidige constructie) beter dan de teams uit de topklasse. Zometeen promoveert de nummer 9 uit de tweede divisie bijvoorbeeld naar de eerste divisie omdat de eerste 8 beloften zijn. Dat zou ook rare situaties kunnen opleveren.

2 december 2014 om 20:53

Dat is niet juist. De top 3 van de topklasse zaterdag is vele malen beter dan een belofteteam van bijvoorbeeld, met alle respect, Willem II of Nac.
Volgens mij onderschat jij het niveau van de Topklasse een beetje. Het niveau in de Jupiler League niet veel hoger. De toppers van de Jupiler League zijn natuurlijk wel wat beter, mat de goede teams uit de Topklasse doen niet onder voor de rest van de Jupiler League, geloof me.

2 december 2014 om 21:45

Ik sta geregeld langs de lijn bij lienden dus ik ken het topklasseniveau wel degelijk. En lienden staat nu eerste dus wat ik daar zie is ten minste representatief voor de rest van de competitie.

Het ligt er een beetje aan welke beloftenelftallen er in de divisie zitten. Zoals jij aangeeft kan een fc Lienden of cuijk het tweede van nac waarschijnlijk wel hebben. Maar wanneer de belofte teams maximaal in de tweede divisie mogen spelen hou je hier dus alleen de beste teams over.
En jong psv, twente, ajax, feyenoord etc. Schat ik hoger in dan de top van de amateurs, dat kunnen we nu ook zien met Achilles.

2 december 2014 om 22:01

Altijd weer mensen die beweren dat de amateurs beter zijn dan de clubs in de JL. 9 van de 10 keer wint de club uit de Jupiler League de confrontatie in bijvoorbeeld een bekerduel. Achilles laat nu ook zien dat zij toch wat te kort komen in de JL.

3 december 2014 om 12:42

Volgens de gegeven constructie gaan er 3 belofteteams in de Jupiler League spelen. Naar alle waarschijnlijkheid zijn dat de 3 teams die er nu al spelen, of misschien dat Feyenoord een plekje kan afdwingen. Daarna gaan er 4 belofte teams in de Tweede Divisie spelen, samen met 14 huidige Topklassers.
Lienden staat bovenaan en speelt in de Topklasse Zondag. Kozakken Boys staat bovenaan en speelt in de Topklasse Zaterdag. Ik schat Kozakken Boys op dit moment hoger in dan Lienden, maar deze twee teams kunnen het denk ik ook wel hoog schoppen in de Tweede Divisie. Dat er dan wat belofteteams bij komen maakt niet zo veel uit, omdat die teams elke week over een andere selectie beschikken en dus niet elke week op volle oorlogssterkte (als je het tweede team van AZ bijvoorbeeld al sterk mag noemen) aan de aftrap verschijnen. En als het verplicht degraderen en promoveren wordt, zul je eens zien wat voor zwakke teams er uit de Jupiler League verdwijnen.

Dat verplicht promoveren is voor mij nog onduidelijk eigenlijk. Kozakken Boys wil absoluut niet op zondag voetballen, en ik denk dat bijvoorbeeld een Lienden niet op een zaterdag wil voetballen. Hoe zijn ze van plan teams uit de zaterdag en zondag Topklasse bij elkaar te doen?

Een nadeel is wel dat er waarschijnlijk wat (dorps) derby's gaan verdwijnen. Of in ieder geval wat minder vaak op het programma staan.

2 december 2014 om 21:43

Inderdaad. Scheelt aardig wat inkomsten voor die clubs. Daarnaast lees ik niks over verplichte investeringen in stadions e.d.
Al met al lijkt het me dat de knvb bobo's toch weer hun plannetje hebben doorgedrukt.
Al zat dat er al een tijd aan te komen; gelijk na de invoering van de topklasse (wat al een compromis was om deze piramide juist te voorkomen), begonnen de bobo's alweer te klagen en 'ambities' uit te spreken. Hebben ze eindelijk hun zin.....

Beloften niet hoger dan de 2e divisie, en met een vaste selectie, Dan is het een top idee.

2 december 2014 om 22:30

De meest belofte teams zijn toch wel beter dan deze amateurteams.... Dan krijg je dat er maar 4 amateurteams in 1 competitie zitten, dat er daarvan 1 direct promoveert en dat er 2 nacompetitie voor promotie mag spelen en dat de laatste dan degradeert. Ik vind dat de beloftencompetitie gewoon gescheiden moet blijven (ook Ajax PSV en Twente dus)

Iedereen die klaagt over de beloftenteams, die kunnen dan toch ook gewoon degraderen? Niet promoveren naar de Eredivisie uiteraard maar dan lijkt dit me zo prima. Wanneer ze het verdienen (op basis van het spel) kunnen ze dus in de Jupiler League blijven.

2 december 2014 om 20:24

Het gaat hen (en mij) er vooral om dat er nu elke week enkele sfeerloze wedstrijden in Jupiler League zijn. Ik geloof ook niet dat ze zullen degraderen als die mogelijkheid er komt.

2 december 2014 om 20:39

Wamt sfeerloze wedstrijden zie je alleen bij beloftenteams? Ga voor de grap maar eens naar fc Emmen - fc den Bosch of een dergelijke wedstrijd, daar zit ook geen hond op de tribune.

2 december 2014 om 20:49

Wat jij roept is complete onzin !

Er zijn zoveel sfeerloze wedstrijden in de jupiler league waar het ( in iedergeval de meeste omgaat ).
Is dat er de ene week veelal jeugdspelers in staan en de andere week veel (basis spelers van Ajax 1 ).

Aangezien je hier dus grote verschillen in ervaring en niveau heb ben ik het er absoluut mee eens dat hier vorm van competitie vervalsing is.
Uiteraard voor de clubs van de beloften teams een groot voordeel dat er al veel spelers kunnen wennen aan een veel hoger niveau maar voor de overige teams in de jupiler is dit nadelig.

2 december 2014 om 20:53

Den Bosch trekt gemiddeld zo'n 4000 supporters bij thuiswedstrijden, en hebben een bloedfanatieke en sfeervolle aanhang dus dat vind ik n slecht voorbeeld.
Maar ik snap je punt

2 december 2014 om 20:51

Die beloften zijn prima zolang ze met een vaste selectie moeten voetballen. Ik vind het vreemd dat een speler tussen twee teams kan worden geslingerd. Je hoort bij Ajax/psv/twente 1 of niet.

2 december 2014 om 22:19

Dat valt toch ook allemaal wel mee het zijn dan wel spelers net terug van een blessure of spelers die geen speeltijd krijgen in het eerste, geen geweldenaars dus. Met competitievervalsing vind ik het allemaal dus nog wel meevallen. Als ik bijvoorbeeld naar Jong Twente kijk is het een keer een Breukers of een Koppers die mee doen, daar hoeft niemand bang van te worden lijkt mij.

2 december 2014 om 22:59

Dat is het hem nou juist. Ik vind dat je alle argumenten weg moet nemen omtrent competitievervalsing en dit is er 1 van. Die belofteteams schieten hun doel voorbij. Ze moeten er zijn om jeugd een kans te geven, niet voor de topclubs om hun eerste team wedstrijdfit te krijgen of wedstrijdritme voor alle spelers op een redelijk niveau te kunnen bewerkstelligen.

Lijkt me wel een beter systeem dan nu, maar het lijkt me nog veel beter om in 1 competitie te gaan met belgie.

2 december 2014 om 20:26

Dat denk ik niet. Want dan zullen we relatief veel minder clubs in europa hebben. Want ook een gezamelijke competitie zou alsnog niet kunnen concurreren met Engeland, Duitsland, Spanje, Italië en wrschnlk ook Frankrijk en Rusland. Dus dat schiet weinig op op de coefficientielijst en dan moet je de plekken bovendien nog eens delen.

2 december 2014 om 20:37

Ik denk dat we Rusland voorbij gaan en in de buurt komen bij Italië en Frankrijk. Dan houden we minimaal even veel Europese plaatsen als Nederland en België nu hebben bij elkaar.
Maar zo een competitie heeft toch alleen voordelen: meer kijkers, spannendere wedstrijden, het niveau van elke divisie gaat omhoog en dat is goed voor de topclubs die het uiteindelijk moeten doen in Europa, de begroting van de clubs gaat omhoog en er zitten vast nog wel meer voordelen aan.

Ik las elders dat er ook een aparte beloftencompetitie blijft. Niet alle teams zullen dus instromen in de reguliere piramide en dat lijkt me maar goed ook. Heel veel clubs kunnen die investering in overbodige spelers toch niet doen.

Beter dan wat er nu is in ieder geval.

Hopelijk komt er ook een goede regelgeving wat betreft de Jong-ploegen in de JL. Vaste selecties van minimaal 16 man en per weekend max. 2 spelers 'lenen' van het 1e team.

Mensen moeten niet zeuren on die beloftenelftallen, ik volg de jupiler league nu door de beloftenelftallen en voordat die clubs er waren zou ik nooit van mijn leven een wedstrijd kijken.

2 december 2014 om 20:35

Drogreden

Dus omdat jij de JL kijkt omdat de tweede elftallen er zijn, mogen de andere er niet over zeuren?

Wat boeit dat nou iemand die daar tegen is, die ene kijker meer of minder.

2 december 2014 om 20:38

Wat ik ermee bedoelde is dat die beloftenelftallen interesse trekt in de Jupiler league. Je moet het niet zo letterlijk opvatten dat ik mensen verbied te zeuren omdat ik het nu wel interessant vindt.

2 december 2014 om 20:44

Beloftenelftallen interesse trekt in jupiler league?? Sommige wedstrijden trekken nog geen 100man! Die beloftenteams zijn een aanfluiting.

2 december 2014 om 20:46

Oké, misschien ben ik een uitzondering. Maar ik kijken graag naar de beloftenelftallen.

2 december 2014 om 20:47

Tweede heb je hiero. Het gaat vooral om mensen die het op tv volgen.

2 december 2014 om 21:42

Je kan nog altijd een middenweg vinden. De belofteteams mogen wat mij betreft best in de competitie blijven, maar dan wel met vaste selecties en hoogstens 1 of 2 dispensatiespelers(of iets in die richting) Dan kunnen de talenten van de topploegen op een hoger niveau acteren zonder dat er sprake is van (teveel) competitievervalsing. Zeker geen perfecte oplossing maar beter dan hoe het nu gaat.

2 december 2014 om 21:51

Daar zit ik dus ook aan de denken. Dan kunnen die tweede elftallen best blijven. Ook in de 1e divisie. En dat ze dan thuis voor 3 man en 1 paardenkop spelen nemen we dan voor lief.

2 december 2014 om 22:04

Toch zijn er meer mensen die zoals hem denken. Het is gewoon een feit dat er meer tv-aandacht is door de beloften. Ook wedstrijden tegen de beloften worden beter bezocht dan gemiddeld. Oké, thuis kijkt geen hond, maar op tv en in uitwedstrijden is er juist wel meer interesse, wat voordelig is voor de overige clubs (meer bezoekers, hogere opbrengsten uit kaartverkoop, consumpties, sponsoring en dergelijke).

3 december 2014 om 00:30

Vaste selectie kan dus niet, of ze moeten beloften teams met interland periodes ook vrij geven. Dit seizoen miste ajax soms halve beloften elftal door interlands en moesten ze gewoon spelen. En dat kan dstn niet dus, heb je 6 man

3 december 2014 om 05:12

@dd28,

Voordelig voor de andere clubs? Als een Jong Ajax op bezoek komt levert dit echt geen extra bezoekers op. Dus ook geen hogere opbrengst van kaartenverkoop en dergelijke. Vele supporters boycotten deze duels omdat de teams geen toegevoegde waarde hebben. Ze spelen voor spek en bonen mee.

Alleen voor Fox en voor Ajax, PSV en Twente is dit een win-win-situatie. De clubs kunnen hun jeugd op een hoger niveau laten acteren en kunnen hun reserve-spelers(die bij het eerste op de bank zitten) fit houden op een hoger niveau dan de beloften-competitie.

Fox ziet door de komst van de jonge elftallen hun views en clicks stijgen. Voor de supporters van de 3 clubs is het gemakkelijker om de jonge elftallen aan het werk te zien. Alleen Ajax heeft al meer supporters/sympathisanten dan de hele JL bij elkaar. Logisch dat het dan ook meer clicks en views oplevert voor een wedstrijd van jong Ajax.

Supporters van JL-ploegen zien dat er duidelijke competitie-vervalsing is in de JL door de komst van de jonge elftallen. De meeste fans van de jonge elftallen vinden dit natuurlijk niet, want alleen hun team kan hierdoor beter worden. Dan wordt al snel de club-bril opgezet en moeten andere mensen maar niet zeuren. Maar als het andersom zou gebeuren, dan schreeuwen ze natuurlijk om moord en brand.

Het is een schande van de Knvb om wederom een divisie toe te voegen aan de NL-voetbalpiramide. Paar jaar geleden werd de Topklasse met bravour gepresenteerd en moest dat het gat tussen amateurs en de profs verkleinen. Dus waarom wederom een nieuwe divisie toevoegen als je hem toch grotendeels wilt gaan vullen met belofte-elftallen?

We kunnen schreeuwen dat de Fifa en de Uefa corrupt en maffia is, maar de Knvb volgt het voorbeeld van de 2 grote bonden netjes na...

3 december 2014 om 05:18

@rnieuwtje

Wat je zelf neerzet is de grootste flauwe kul die er bestaat.
Sinds dit seizoen speelt de JL geen wedstrijden tijdens interland periodes. Vorig seizoen heeft Jong Ajax zich hierover beklaagd bij de Knvb en natuurlijk wilt de bond de jonge elftallen natuurlijk de hand boven de kop houden en er alle rekening mee houden.

3 december 2014 om 11:53

@ Raffalaldo

Als je nu Jong PSV of Jong Twente had gezegd had je eerder gelijk kunnen krijgen, maar Jong Ajax is de publiekstrekker in de Jupiler League. Leuk dat je een mening hebt, maar onderbouw die dan met feiten die kloppen. Er zijn 2 clubs die minder bezoekers hebben dan gemiddeld als Jong Ajax op bezoek komt, alle overige clubs kennen juist meer bezoekers. Dit zijn de 2 clubs uit Rotterdam, wellicht komt dit door de haat richting de Amsterdamse club. Gemiddeld gezien trekken clubs 823 meer bezoekers als Jong Ajax op bezoek komt.

Dus nogmaals, kom met feiten die kloppen, want jouw mening is nergens op gebaseerd.

2 december 2014 om 20:37

Dat jij voor ajax en chelsea bent zegt al genoeg over jouw als 'supporter'.

2 december 2014 om 20:39

Wat zegt dat dan? Ik ben opgegroeid met Ajax en Chelsea en ik ben voor zolang ik me kan herinneren al fan van deze clubs.

2 december 2014 om 20:49

Fijn voor je dat je nu jupiler league kijkt jongetje, maar voor alle profcubs in de Jupiler League is dit de reinste competitievervalsing, de ene wedstrijd tegen die spelers en de andere spelers, beter zorgen ze ervoor dat de beloftenteams een vaste selectie hebben en dan 1 of 2 spelers mag lenen van het 1e team.

2 december 2014 om 20:49

Dat jij wel of niet kijkt is eigenlijk totaal irrelevant. Relevanter i.m.o. is dat Den Bosch gister opeens tegen een Jong Twente speelde dat in vergelijking met de wedstrijd ervoor met Lachman, Kusk, Stevens, Ould-Chick, Borven en Breukers aan kwam zetten. Zelfde geldt voor VVV dat opeens tegen Denswil, Zimling, Riedewald en Van der Hoorn moet spelen in vergelijking met Almere de vrijdag ervoor. Kan je wel zeggen 'ja, maar Jong Twente of Ajax speelt meestal met een vaste kern' of 'deze spelers zijn (nu) niet goed genoeg voor Twente of Ajax'. Zal allemaal wel, maar dit soort spelers zijn hele goede spelers op Jupiler League niveau.

Is het nou allemaal zo moeilijk te begrijpen dat deze mogelijkheid tot competitievervalsing gewoon niet hoort?

2 december 2014 om 22:08

Dat is ook mijn enige punt van kritiek. Het blijkt gewoon dat er door de beloften meer aandacht is en meer bezoekers. Niet bij de beloften zelf, maar als zij op bezoek gaan bij een andere club trekken zij doorgaans meer bezoekers dan gemiddeld. Ook leveren ze meer tv-aandacht op. Dus ik denk gewoon dat dit een positieve invloed is.

Alleen die wisselende selecties is gewoon competitievervalsing. Dat is hetzelfde als PSV 4x tegen Feyenoord moet en Ajax 4x tegen Dordrecht. Soms zijn de verschillen wel zo groot tussen de wisselende selecties. Ze moeten eens kijken hoe dit in bijvoorbeeld Spanje gebeurt, daar lossen ze dat prima op.

Voorstander van dit idee met uitzondering van de beloftenteams in de jupiler league. In de top / hoofdklasse heb ik er echter geen problemen mee.

Ik snap niet wat mensen zeuren over de beloften teams. Als spelers geen minuten bij het eerste krijgen verdienen de spelers toch ook minuten te krijgen anders kunnen die spelers ja nooit meer minuten maken. En door die beloften teams wordt de jupiler league ook een stuk leuker speel je als jupiler league team bijvoorbeeld tegen iemand die Champions league heet gespeeld of een topseler die terugkomt van een blessure.

Deze piramide is een goede idee zo wordt het kwalitatief hoger kunnen eindelijk de zwakker teams een keer degraderen.

2 december 2014 om 20:47

Makkelijk praten indd voor een ajax supporter! Arrogant als altijd, totaal niet kunnen of willen inzien dat andere clubs in de jupiler league nadeel hebben bij de huidige regeling van beloften teams.

2 december 2014 om 21:19

En groot Emmen supporter dus ik helemaal niet makkelijk praten

2 december 2014 om 20:59

' Ik snap niet wat mensen zeuren over de beloften teams.'

En ik snap niet waarom zoveel Ajacieden doen alsof hun neus bloedt. Leg voor de grap de opstellingen van Jong Twente en Jong Ajax van gister en afgelopen vrijdag naast mekaar. Als je het probleem dan niet ziet....

' Als spelers geen minuten bij het eerste krijgen verdienen de spelers toch ook minuten te krijgen anders kunnen die spelers ja nooit meer minuten maken'

Daar heb je een beloftecompetitie voor. Die is daar uitermate geschikt voor. Dat de topploegen hun teams tegen zwaardere weerstand getest willen zien worden zou niet ten koste moeten gaan van de eerlijkheid van de competitie.

' En door die beloften teams wordt de jupiler league ook een stuk leuker '

Op een troosteloze maandagavond op een sportpark in Amsterdam of in een leeg Philips Stadion in Eindhoven spelen is inderdaad geweldig.

' team bijvoorbeeld tegen iemand die Champions league heet gespeeld of een topseler die terugkomt van een blessure.'

Leuk joh. Je zult maar een periodetitel, nacompetitie of zelfs promotie mislopen omdat je tegen zo'n speler speelt(en dan ook nog het woord 'mag'erbij zetten, de arrogantie)

2 december 2014 om 21:18

Stel je niet zo aan ik ben een groot FC Emmen fan ben bij jou NEC geweest leg voor de grap die twee selecties en budgeten naast elkaar en kijk hoe goed Emmen het doet tegen iedereen en omdat alleen Nec bijna niet van een beloften team kan winnen moet jij je aanstellen

2 december 2014 om 21:37

' Stel je niet zo aan ik ben een groot FC Emmen fan'

Een groot Emmen fan met een Ajax-logo? Vind dat altijd zo apart, supporter zijn van 2 ploegen uit hetzelfde land. Een zwak hebben voor meerdere clubs snap ik wel, heb ik zelf ook, maar groot fan zijn van 2 ploegen?

' leg voor de grap die twee selecties en budgeten naast elkaar en kijk hoe goed Emmen het doet tegen iedereen'

Buiten dat het ongetwijfeld waar is is het ook volkomen irrelevant in deze discussie.

' en omdat alleen Nec bijna niet van een beloften team kan winnen moet jij je aanstellen'

Primitieve en goedkope opmerking. Lekker met geen enkel tegenargument komen en dan maar roepen. Beperkt hoor. Op deze manier mag bijna niemand uit de 2e divisie kritiek hebben op de beloftenteams, terwijl daar goede argumenten voor zijn.

En om toch maar even op je reactie in te gaan. Persoonlijk ben ik al sinds de invoer van de belofteteams een tegenstander ervan omdat de mogelijkheid tot competitievervalsing te groot is. Daarnaast ben ik niet zo simpel om als NEC punten laat liggen tegen een Jong team opeens te gaan roepen dat die teams eruit moeten. Dat jij dat denkt zegt meer over jou dan over mij. Dat NEC in die wedstrijden punten verliest had niks met de kracht van de tegenstander te maken maar met het missen van kansen en niet professioneel zijn, want zowel Jong PSV als Jong Ajax had qua spel en/of qua kansen vrij weinig in te brengen. De enigen die ik dat puntenverlies verwijt zijn de spelers van NEC zelf, al kan dergelijk puntenverlies tegen meer tegenstanders voorkomen(zoals Sparta). Denk dat het meer toeval is dat het nu 2x tegen een belofteteam is.

2 december 2014 om 22:19

Ik ga elke wedstrijd naar Emmen zowel uit als thuis ik heb geen zwak voor ik woon zelfs in Emmen. Maar het is wel zo dat de spelers na 15 wedstrijden niet meer in jupiler league spelen. En in Spanje vinden ze het geen probleem het wordt hier opgeblazen allemaal

3 december 2014 om 05:07

In Spanje vinden ze stierenvechten ook geen probleem, moeten we dat in Nederland dan ook maar gaan doen ? En als we dan toch bezig zijn laten we de doodstraf dan ook maar meteen invoeren, dat is in sommige landen ook geen probleem.

3 december 2014 om 05:38

@quaresma Madri,

Je maakt jezelf bij iedere letter die je neerzet meer belachelijk dan wat anders. Kijken hoe je straks loopt te piepen als "groot Emmen-supporter" als een jong elftal (waar eerste elftal spelers inzitten) je weerhoudt van een play-off plaats, titel of periode.

Je wijst nu naar Spanje dat het daar geen probleem is. Dat is het zeker niet, want in Spanje (ook in Duitsland) moet je meteen na de transfer-window je definitieve selectie doorgeven (23 spelers).

Het valt me trouwens wel erg op dat vooral de Ajax-supporters (uitzonderingen daargelaten) overal liggen te schreeuwen dat niemand zich moet aanstellen, maar als Ajax eens een keer wordt benadeeld, jullie allemaal lopen te schreeuwen als losgeslagen varkens die naar de slachtbank gaan.

2 december 2014 om 22:13

Dus een club kan tegen een Jong Ajax spelen met 8 spelers van Ajax 1 (bijvoorbeeld in een interlandweek) en een andere clubs speelt tegen broekies van gemiddeld 18 jaar. Dat is toch competitievervalsing ten top?

Nou, dan weet ik ook nog iets leuks. De eredivisie gaan we ook iets aanpassen. PSV en Feyenoord behouden het huidige programma, maar Ajax moet in plaats van Nac, Heracles, Ado en Dordrecht tegen buitenlandse clubs zoals Barcelona, Bayern, Chelsea en Psg.

Waarom? Nou, dat is toch leuk? Speel je tegen voetballers die de CL hebben gewonnen en/of het WK. Levert ook meer aandacht op dan een wedstrijdje tegen Dordrecht.

Snap je het punt niet? Normaal heb je wel eens een mindere tegenstanders door blessures/schorsingen, maar dat zijn er maar een paar en dat komt door onmacht. Dat een Jupiler-club tegen een Jong Ajax speelt met een leeftijd van 18 jaar of tegen spelers met CL-ervaring en 100 eredivisie-wedstrijden achter hun naam is een wereld van verschil.

De beloften leveren meer aandacht op, maar dit werkt competitievervalsing in de hand. Je kan beter in een later stadium tegen Jong Ajax spelen want dan is de kans groter dat zulke spelers niet meer mogen meedoen (zoals Hoesen destijds). Terwijl het voor een eerlijk verloop niet uit mag maken wanneer je een tegenstander treft.

3 december 2014 om 00:40

Ik vind het helemaal niet leuk als mijn c, ubje op maandag uit speelt tegen Jong Psv. Voor 223 toeschouwers en als uitspelende supporter wordt je ook nog s als een crimineel behandeld. Op 300 meter van het speelveld in n leeg stadion. Weg, weg, weg met dat waardeloze gedoe van die Beloften!

Hopen dat we in de toekomst ook meerdere competities uit Nederland in FIFA hebben ;-)

2 december 2014 om 20:50

Fifa 16 komt waarschijnlijk de Jupiler League! Hoop wel dat De Graafschap dan in de Eredivisie.

2 december 2014 om 21:06

Dat zeiden ze ook al van FIFA 15, maar we blijven hopen. Als dit de kwaliteit van het Nederlands voetbal zou verhogen, zal het voor EA ook aantrekkelijker worden de Jupiler League en misschien zelfs Tweede Divisie (zal wel niet, want ze hebben niet eens derde competitie Spanje en Italië) toe te voegen.

2 december 2014 om 23:18

Waarschijnlijk foutje gemaakt en bedoelde ze de Jupiler Pro League?

Ik had liever gezien dat ze een Beneliga opgezet hadden, dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten en de eredivisie een stuk aantrekkelijker maken.

2 december 2014 om 22:09

Zou ik zelf toe juichen.
Heb je gelijk een extra competitie erbij als je de eredivisie en Belgische competitie splist.

2 december 2014 om 20:53

Soort Braziliaans Campeonato systeem? Eerst een lokale competitie waarin clubs van velerlei niveaus zitten en daarna een landelijke competitie waarin de clubs op niveau zijn ingedeeld?

Edit: Als in 2 losse competities uiteraard.

2 december 2014 om 23:25

Ik denk niet dat een FC Groningen zit te wachten om eerst een half jaar lang alleen maar tegen amateurclubs te spelen.

Daarnaast is niet elke regio even sterk, waardoor je krijgt dat een kampioenspoule niet bestaat uit de sterkste clubs.

Nederland heeft vroeger al met zo'n soort systeem gewerkt (toen per regio en niet per provincie). De kampioenschappen gingen toen vrijwel altijd tussen de kampioen van west (vaak Sparta, Hvv) en de kampioen van oost (vaak Vitesse en GA Eagles) en Noord en Zuid kwamen er toen vrijwel niet aan te pas.

In Duitsland (het laatste Europese land dat met zo'n systeem werkte) hebben ze dat uiteindelijk ook opgegeven voor de Bundesliga. Dat was gewoon veel aantrekkelijker.

FC Twente zal ook veel liever tegen Ajax spelen dan tegen Hsc'21. Een wedstrijd FC Twente-HSC'21 is totaal niet aantrekkelijk voor de Twente-fans.

Kan het in de praktijk nu zo zijn dat er straks 8 beloftenelftallen zitten in de Jupiler League omdat de meeste gewoon sterker zijn als teams uit de topklasse. Want dit zou geen goede zaak zijn, er zou dan een maximaal aantal beloftenelftallen voor elke divisie moeten zijn. Hier moet eens goed overnagedacht worden zodat én de Jupiler League clubs hier geen nadelen in hebben én de beloftenelftallen niet dat ze elke week tegen zwakkere teams moeten spelen.

2 december 2014 om 21:09

Dat zal niet gaan gebeuren. Er worden vast en zeker grwnzen gesteld aan het aantal beloftenelftallen dat in een bepaalde klasse mag uitkomen.

2 december 2014 om 21:12

Volgens de regels is dat nog niet helemaal duidelijk.
"er zal een verplichte promotie- en degradatieregeling komen tussen het prof- en amateurvoetbal."

Wat ik me dan weer afvraag kunnen ze ook in de eredivisie komen?.

2 december 2014 om 21:18

Nee dat kan niet. Ze mogen nooit in dezelfde of hogere competitie uitkomen dan het 1e.
Zou jong az in de JL zitten, en AZ degradeert, degradeert jong az ook automatisch naar de 2e divisie.

2 december 2014 om 21:12

Hier ben ik ook bang voor. Even 1 seizoen aanzetten met de halve A selectie, en dan zorgen dat je in de JL komt. Zit je straks met 10 jeugd elftallen.

2 december 2014 om 23:31

Er zit een maximum aantal aan beloftenteams (dat blijft 3) in de Jupiler League.

Wat je je dan alleen af moet vragen: wat doe je als bijvoorbeeld een beloftenteam kampioen wordt in de Tweede Divisie, terwijl de 3 beloftenteams uit de Jupiler League ruim boven de degradatiestreep staan. Zo blijven de huidige 3 beloftenteams in de JL misschien wel erg beschermd, aangezien ze vorig jaar al niet bij de streep stonden (er is 1 degradant straks geloof ik) en dit seizoen alleen maar verder eraf staan. Zo wordt de toegang tot de JL voor andere beloftenteams wel erg versperd, terwijl andere clubs hier weldegelijk interesse in hebben.

Jong Vitesse had vanaf het begin al interesse (werd als enige toen geweigerd, terwijl Jong Psv, dat pas later interesse toonde, wel werd toegelaten) en intussen hebben ook Jong AZ en Jong Feyenoord al hun interesse laten weten (en Jong Vitesse hun interesse opnieuw bevestigd).

3 december 2014 om 15:41

Dankje voor de uitleg, wordt even afwachten dan hoe onze bond dit gaat oplossen...

Ik hoop dat de fans van de JL clubs protest acties zullen organiseren tegen de jong elftallen.
In tegenstelling tot wat de supporters van de 3 clubs die er nu inzitten ook zeggen, de wedstrijden tegen deze teams zijn nu voor bijna elke supporter een enorme doorn in het oog. Niemand zit er op te wachten. De wisselende wedstrijd selecties zijn pure competitie vervalsing, de wedstrijden zijn sfeerloos.

Laat ze meedoen tot maximaal de 2e divisie. Straks zorgen alle eredivisie clubs dat hun team promoveert, zit je straks met 9 jong elftallen in de Juup. Leuk dat het het de talenten van de grote clubs zou helpen ontwikkelen (dat gebeurt natuurlijk ook niet als je met jongens als jozefzoon en zimling in de basis speelt), maar daar hebben de andere supporters niks mee maken.

En het belangrijkste: laat ze in godsnaam met een vaste selectie werken, die net als elke andere club alleen in de transferperiode veranderd mag worden. Alsof die clubs 365 dagen transferperiode hebben.

Is er ook iets bekend over de grootte van de competities? Ik zou graag zien dat de Eredivisie verkleind wordt naar 16 teams en de Eerste en Tweede Divisie iets groter zijn. Dat maakt de Eredivisie exclusiever, het niveau van de tegenstand hoger, de druk van het spelschema minder en er valt tot het eind ergens voor of tegen te voetballen. Iets hierover bekend in de nieuwe plannen?

2 december 2014 om 21:23

Mooi. Het televisiegeld word dan wel minder natuurlijk en de opbrengsten van de kaartverkoop ook. Ik denk dat dat voor 75% van de eredivisie clubs niet is op te hoesten.

2 december 2014 om 21:24

Eredivisie volgens mij 18 teams, Jupiler League 20.

2 december 2014 om 22:19

In een voorstel van 11 oktober staat een schema met de volgende aantallen:
Eredivisie 18
Jupiler 20
Landelijke (tweede) divisie 18
Topklasse 2x18
Hoofdklasse 6x14

2 december 2014 om 23:34

Je weet dat in Europa de betere competities juist de grotere competities zijn en de kleinste competities juist ook minder presteren?

3 december 2014 om 00:18

Dat klopt wel. Maar omgekeerd is het niveau van het Belgisch, Oekraiens en Russisch voetbal ook niet achteruit gegaan door verkleining. Het Poolse voetbal gaat vooruit na verkleining en door het exclusief maken of houden kan de topclub van Oostenrijk en van Zwitserland redelijk mee in Europa. Dat is marginaal vergeleken met wat er In Engeland en Spanje gebeurt, maar daarom niet minder waar.

Daarbij komt dat in Nederland de grotere clubs hun grootste geld verdienen met commerciële exploitering (sponsoring, stadion, merchandise e.d.) en minder met bezoekers aan de poort. Ik denk dat door een kleinere competitie kleinere clubs inderdaad het wat zwaarder gaan krijgen en inderdaad de inkomsten zouden moeten herverdelen. Toch zie ik dat liever gebeuren dan dat het gehele Nederland Voetballand afzakt tot in de marge van Europa.

Immers - Zenit, Basel, Cska Moskou en Shakhtar Donetsk hebben allemaal nog kans op overwintering in de Champions League. En dat is geen incident vanwege een zware loting, dat neemt structurele vormen aan. Dan red ik liever het aanzien van het Nederlands voetbal, dan twee bescheiden clubs uit de regio die ten koste ervan kopje onder zouden gaan. In de nieuwe voetbalopzet heb je altijd kans uiteindelijk weer terug te keren, dus...

3 december 2014 om 01:57

Het Oekraïnse en Russische voetbal is tegelijkertijd vol gestroomd met rijke eigenaren en hun bedrijven die sponsoren (en veel gunstigere belastingregels + zwart betalen), die het niveau zwaar omhoog tilde. Dat ligt dus niet aan de competities.

in België is de competitie niet vooruit gegaan en ook hier zijn rijke eigenaren verschenen.

In Oostenrijk (RB Salzburg) komt het succes van de topclub door een rijk bedrijf als eigenaar.
In Zwitserland is er inderdaad één club die het goed doet, maar dat is dus één uitzondering.

Heeeeel goed dit...
.kun je iig niet meer lekker luieren in juup

Het voorstel houdt tevens in dat beloftenteams op dezelfde speeldag moeten uitkomen als het eerste elftal.

Dus al die supporters over competitievervalsing, hierbij u antwoord.

2 december 2014 om 21:23

Nou, wedstrijd selectie van 17 man bij het 1e. Heb je alsnog 7-8 spelers die normaal met het 1e mee doen die bij jong kunnen spelen. Nog steeds competitie vervalsing.

Vaste selectie is het toverwoord.

2 december 2014 om 21:46

Jij denkt echt dat de reserves van de eerste selectie op diezelfde dag met Jong gaan spelen......? Dat gaat niet gebeuren natuurlijk. En dan de reserves van Jong worden reserve bij de eerste selectie zeker?
Vaste selectie is helemaal geen toverwoord, aangezien je er dan niks van snapt......als je dus door blessures en schorsingen 2e seizoenshelft opeens 5,6 man mist en maar 18 man hebt....
Daarnaast willen dat voetballers zich ontwikkelen toch? Dus iemand die het verdiend kan niet naar de A selectie omdat hij vast in Jong zit?
En met jou idee moet de Knvb dus de interland periodes niet meer laten spelen, want dan missen beide selecties een half elftal en moeten er A2 spelers mee doen, die veel slechter zijn dus weer competitie vervalsing

2 december 2014 om 22:11

Waarom zou dat niet gebeuren? Lijkt me meer dan redelijk om te verwachten.
Daarbij noem je variabelen als interlands en blessures. Daar hebben JL clubs toch ook gewoon mee te maken, die kunnen er toch ook niet gewoon even een zooi spelers van een hoger team bij trekken.

En ja, dat is dan nou eenmaal een consequentie die er aan vast zit. Elke speler die een niveau hoger wil, moet wachten op een transferperiode.
Ook nog een extra motivatie voor bepaalde spelers, om een half seizoen te knallen om zo aan te mogen sluiten bij het 1e.

Wil je de Jong elftallen alle rechten van een club geven, dan ook alle plichten. Dat maakt het eerlijk.

3 december 2014 om 07:11

Lol, die 2 clubs die een international hebben in de JL, bij bijv Jong Ajax mis je dan 6-8 spelers en bij de eerste selectie ook.
Een reserve vind je competitie vervalsing, maar een handvol A2 spelers niet?

2 december 2014 om 21:47

Prima oplossing van de Knvb, nog steeds niet helemaal perfect maar toch al veel beter dan de huidige regeling.

Ik vind dit een mooi voorstel. Wel is het zo dat de Amateurs van nu natuurlijk niet akkoord gaan met een eventuele wedstrijd op de vrijdagavond. Als je alle wedstrijden op zaterdag en zondag laat spelen heb je ook niet het gezeur van spelers die zowel in de selectie zitten van het 1ste en van de reserves. Een elftal per speelronde niet twee.

2 december 2014 om 21:29

en voetbal in het weekend ook voor de jupiler

Hoeveel clubs gaan er in de Tweede Divisie meedoen? En welke clubs?

2 december 2014 om 22:31

Welke clubs is nog niet bekend, maar zijn top 7 van de topklasse zaterdag , de top 7 van de topklasse zondag en de top 4 van de beloften competitie.

2 december 2014 om 23:26

Geen degradant van de Jupiler League?

Verder, thanx voor je antwoord.

Dus als ik het begrijp komt de Nederlandse Voetbalpiramide er vanaf 1 juli 2017 als volgt uit te zien.

Profvoetbal;
Eredivisie - 18 teams
Jupiler League (of Eerste Divisie) - 20 teams (3 beloftenteams)

Semi-profvoetbal;
Tweede Divisie - 18 teams (4 beloftenteams)
Topklasse (of Derde Divisie) - 32 teams (6 beloftenteams)

Amateurvoetbal;
Hoofdklasse - 84 teams (x aantal beloftenteams)
Eerste klasse
Tweede klasse
Derde klasse
Vierde klasse
Vijfde klasse
Zesde klasse

2 december 2014 om 23:03

Met dien verstande dat na afloop van 2016/17 belofteteams kunnen promoveren en degraderen. Net zoals in landen als Spanje en Duitsland het geval is.

Ik vind het positief dat de Knvb met een nieuwe opzet komt. De voorwaarden om te promoveren moeten wel aangepast worden, anders krijg je straks hetzelfde als nu met de Topklasse, dat geen club wil promoveren. Dan zorgen clubs gewoon dat ze net onder de promotieplaatsen eindigen. Ik vind het wel zonde dat beloftenteams niet met vaste selecties werken. Hierdoor is er toch een beetje competitievervalsing. Als ze dit ook nog aanpassen denk ik dat het een goed systeem kan worden. Regionale competities lijkt me ook wel mooi, heb je meer derby's en waarschijnlijk ook meer publiek. We zullen het zien, eerste paar seizoenen zullen wel weer wat dingen mis gaan maar hopelijk draagt alles bij aan een sterkere nationale voetbalcompetitie.

Wat mij betreft mogen alle belofteteams gewoon weg uit de voetbalpiramide. De belofteteams toelaten in de Jupiler League was tijdelijk een goede oplossing, een competitie met 16 Jupiler League clubs, waarvan veel clubs financieel niet stabiel zijn, zonder degradatie was niet levensvatbaar. Er moest toen wat gebeuren. Maar ik denk dat het beter is wanneer de belofteteams weer een eigen competitie krijgen, die levensvatbaar gemaakt wordt. Dezelfde regels hanteren in die competitie die nu ook gelden voor de beloften in de Jupiler League.

Met de verplichte doorstroming tussen amateur en profvoetbal is bereikt wat nodig is. Namelijk promotie een voetbalpiramide waarin alle voetbalclubs in Nederland met elkaar verbonden zijn. Belofteteams zijn een jeugdtak van profclubs, van mij mogen die gescheiden spelen van de volwaardige clubs.

Met welk recht blijven de Beloften van Ajax Psv, Twente in de Juup? Nooit kampioen geworden itt bijv Jong Heerenveen. Dat nu lager ingedeeld wordt! Weer n bewijs dat van Praag zn Ajax roots nooit verloochend, he vriend van Blatter!

3 december 2014 om 10:19

Volgens mij op basis van waarop ze nu ingedeeld zijn, prestaties over langere tijd. En Fey mocht niet omdat ze samen met Excelsior een jeugd elftal hadden.
En daarnaast is kampioen worden niet het doel, maar spelers beter maken en afleveren aan de A selectie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren