Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Kan een paar jaar duren, maar Red Bull Leipzig wordt landskampioen’

Laatste update:

Energiedrankfabrikant Red Bull veroverde de wereld van de Formule 1, is bijzonder actief op het gebied van extreme sporten en ook de voetballerij moet er inmiddels aan geloven. De bekendste clubs van het Thais-Oostenrijkse merk zijn momenteel nog New York Red Bulls en Red Bull Salzburg, maar de Duitse afdeling moet het paradepaardje worden. Eigenaar Dietrich Mateschitz waarschuwt Duitse voetbalgrootmachten als Bayern München en Borussia Dortmund alvast: binnen enkele seizoenen wordt Red Bull Leipzig kampioen van de Bundesliga.

/

“Een aantal jaar is zo voorbij, maar uiteindelijk zal het zo zijn”, zegt de steenrijke zakenman in gesprek met SID. Red Bull Leipzig is gepromoveerd van de 3. Liga naar de 2. Bundesliga, maar Mateschitz is niet van plan lang op het tweede niveau te blijven. Hij wil omhoog en is niet te beroerd om flink te investeren. Een verplichte promotie, dat is dit jaar nog niet zo.

“Natuurlijk zijn we ambitieus en heeft promotie voordelen, we willen namelijk zo snel mogelijk naar de Bundesliga. Aan de andere kant kan het ook geen kwaad om even te wennen.” Uiteindelijk moeten Bayern München en Borussia Dortmund de grote concurrenten worden. “Als we dat niet willen, kunnen we net zo goed stoppen met de voetballerij."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat geld allemaal niet kan doen

28 juli 2014 om 15:21

Klopt maar red bull doet het wel rustig aan. Het is niet zo dat lompweg met geld smijten. Anders hadden ze wel een club gekocht die al in de bundes liga speelt. Op deze manier vind ik het wel mooi. Eerst wennen hoe het in duitsland gaat en wanneer ze in de bundesliga zitten met geld smijten.. eindelijk weer een ploeg erbij die voor wat concurrentie kan gaan zorgen. Zonde anders toch? Elke x strijd met bvb en bayern is ook 'niks' aan. Vooral nu bayern ook weer een belangrijke speler van bvb hebben gekocht. Nou leuke competitie haha

28 juli 2014 om 16:06

Nou ze hebben laatst nog voor 9 miljoen die Bruno van Anderlecht gehaald. Recordtransfer in de 2.bundesliga.

28 juli 2014 om 16:46

9 miljoen is wel wat anders dan de bedragen van boven de 75 miljoen die de grote clubs deze zomer betalen

28 juli 2014 om 18:27

Maar je moet het wel in perspectief zien. 9 miljoen os een belachelijk hoor bedrag voor een club die niet eens op het hoogste niveau uitkomt. Ook zal de speler niet op een houtje hoeven bijten daar.

28 juli 2014 om 18:41

Maar Bruno is een groot talent die ook gewoon in de toekomst meekan in de bundesliga. Slim werk.

28 juli 2014 om 19:52

In de Bundesliga is het niet toegestaan dat iemand een meerderheid van de aandelen in zijn bezit heeft. Het is dus niet mogelijk dat ze een club kunnen kopen en dan zeggenschap hebben.

28 juli 2014 om 21:52

Bruno is getransfereerd naar Red Bull Salzburg, niet Red Bull Leipzig. Toch wel een belangrijk verschil

28 juli 2014 om 22:11

Gekocht door Red Bull Leipzig, maar direct weer verhuurd aan Salzburg

28 juli 2014 om 22:26

Ohja, heb het even opgezocht en dat klopt inderdaad. Mijn excuses. Als je fout zit, moet je dat ook durven toegeven.

28 juli 2014 om 16:09

Kijk maar naar Bayern Munchen. Financieel super gezond en daaron kunnen ze het zich veroorloven om al die dure spelers te kopen. Dat maakt ze ook keer op keer kampioen en titelkandidaat in de Champions League. Ook mooi dat ze geen geldschieter nodig hadden.

Was het niet Rassen Ball Leipzig?? In ieder geval een ambitieuze voorzitter. Stadion zat trouwens nooit vol, mogen ze eerst aan werken

28 juli 2014 om 15:00

Klopt, het is Rassen Ball Leipzig, maar omdat in Duitsland clubs niet vernoemd mogen worden naar een sponsor, heet het geen Red Bull. Kijk maar naar de initialen van 'rassen Ball' en 'red Bull', beiden RB.

28 juli 2014 om 15:01

ja het officieel Rassen Ball Leipzig, dit omdat in Duitsland het verboden is om clubs te bezitten met meer dan 51 procent aandelen en de naam van de voetbal club te vernoemen naar de hoofdsponsor.

er zijn maar een handje vol clubs waarbij dit is toegestaan omdat deze clubs in het verleden zijn opgericht door het desbetreffende bedrijf. (bayer 04 Leverkusen, Bayer) en Carl-zeiss Jena (Carl-zeiss Camera's)

Edit: Wolfsburg is in bezit van Volkswagen (51 procent regel)

de club heeft haar naam veranderd naar RB (officieel Rassen Ball) omdat dit dus de enige manier was om de club te doen linken aan Red Bull (rb) overigens moest voor de 2e Bundesliga seizoen wel het logo aangepast worden.

in Duitsland moeten clubs in het bezit zijn van meerdere partijen dit om er voor te zorgen dat Duitse clubs geen speeltje worden. ook mogen clubs uit Duitsland maar een bepaald prive budget per seizoen. het kan dus niet zo zijn dat een club 10 mil euro budget heeft (inkomen) en 60 mil mee krijgt van Red Bull of Volkswagen. dat mag dus maar een bepaalde percentage zijn van het inkomen. (dit om vals spelen te voorkomen)

28 juli 2014 om 15:11

Interessant stukje, dat het in de bundasliga zo zat wist ik niet. Goed uitgelegd!

28 juli 2014 om 15:21

ja het is een zeer efficient systeem.

zo is bijvoorbeeld bij Hamburg SV. de heer Kuhne zeer bekend, en beetje de suikeroom van Hsv. het probleem is alleen dat hij prive geld doneerd aan HSV (transfer van Van der Vaart) en zijn salaris betaald.

het liefst wilde hij HSV overnemen met Kuhne en Nagel maar hij mocht destijds niet meer dan 49 procent van de aandelen bezitten dus zag hij af van een koop.

volgens mij moeten er in Duitsland minimal 3 partijen zijn die een aandeel in de club hebben die Niet met elkaar gelinkt zijn. de partijen moeten dus onafhankelijk van elkaar zijn.

voordat RB leizpig in de 2e liga mocht spelen moest men volgens mij aantonen dat men geen banden had met de overige 2 "bezitters" anders is het alsnog makkelijk een club te bezitten door via omwegen 100 of meer dan 51 van de club te bezitten. (wat dus illegaal is) elke club die uitkomt op de hoogste 3 a 4 niveau's (ben even kwijt hoeveel er nu zijn) moeten dit op papier kunnen aantonen, incls het budget en prive donatie.

28 juli 2014 om 16:03

Heel zwart wit klopt dit natuurlijk. Maar als er een groot bedrijf iets wil, kunnen ze geen privé geld investeren, maar wel exorbitante sponsorcontracten geven. Hierdoor worden de inkomsten van een club vele malen groter en worden ze weer interessanter voor andere sponsoren. Hierdoor kan het bedrag dat privé geïnvesteerd wordt weer vele malen hoger zijn.

Of dat al gebeurd, vast wel. Er is namelijk nergens vastgelegd wat je aan percentage sponsorgeld mag ontvangen ten opzichte van de rest van je inkomsten. Voor zover ik weet.

28 juli 2014 om 16:42

Dat klopt wel, maar er zijn wel voldoende mogelijkheden om toch een groot deel van de sponsoring bij 1 grote sponsor weg te halen. Zo is de Red Bull company verdeeld in een aantal verschillende takken, die allemaal los van elkaar de club mogen sponsoren. Natuurlijk mogen ze niet allemaal een deel van de aandelen in handen krijgen, want de 51% regel wordt strikt gehanteerd in Duitsland.

Wat ze goed doen bij de Red Bull verenigingen is eerst het budget aanzienlijk opkrikken en daarna door middel van gerichte investeringen iets opbouwen. Afgelopen 2 jaar is de begroting van RB Leipzig gegroeid met een factor 25. Ze hebben nu met bijna 100 miljoen al de hoogste begroting van de 2e bundesliga. Toch gaan ze niet als een gek investeren, maar halen ze jaarlijks voor 3 of 4 posities nieuwe spelers die de ploeg direct beter maken.

Gezien de afzetmarkt en beperkte concurrentie heeft de club de mogelijkheid om de komende jaren qua begroting door te groeien naar zeker 250 miljoen. Dat maakt het ook weer mogelijk dat Red Bull een grotere sponsorbijdrage kan leveren, waardoor ze naar schatting op een begroting van zo'n 350 miljoen uit kunnen komen. Hiermee lopen ze nog ongeveer 100 miljoen achter op Bayern (die nu op ruim 430 miljoen begroting staan), maar het is zeker genoeg om competitief te worden. Zeker ook omdat RB Leipzig nog geen schulden heeft en een eigen stadion. Al met al zijn dus alle ingredienten aanwezig om door te groeien tot topclub in Duitsland. Zou in elk geval goed zijn voor de Bundesliga!

28 juli 2014 om 19:59

Ik zie niet waar de grote afzetmarkt van RB Leipzig is, dus de bedragen die je noemt zijn best wel op los zand gebaseerd tenzij Red Bull hiervan 95% voor zijn rekening neemt.

29 juli 2014 om 00:49

De eigenaren van RB Leipzig zijn allemaal van het bedrijf Red Bull.
En waar staat dat ze niet zomaar hun prive vermogen mogen inzetten bij een club?

29 juli 2014 om 14:33

de eigenaren van RB Leipzig zijn niet allemaal van het bedrijf Red Bull. dit is namenlijk verboden. er mag officieel namenlijk geen band zijn tussen de eigenaren of de sponsoren op persoonlijk gebied.

dat behoord namenlijk tot de 50+1 (51%) regel zoals ik al heb uitgelegd.

uiteraard kan Red Bull er el geld in pompen door achterlijke sponsor contracten, dat is namenlijk aan ieder zelf te beslissen (zoals Harmjan zegt)

28 juli 2014 om 19:54

Rasenballsport Leipzig.

28 juli 2014 om 15:25

Ik geef jullie helemaal gelijk. Deze man zorgt voor een strakke organisatie en smijt niet zomaar met geld. Kben erg gecharmeerd van red bull hoe hun het doen. Kijk naar red bull salzburg. Daar smijten ze ook niet met geld en doen het gewoon degelijk. Bijna altijd kampioen. En tja champions league is gewoon een moeilijk toernooi.... petje af voor deze man hoe hij het doet.

RB Leipzig staat niet voor Red Bull toch?

28 juli 2014 om 15:00

Toch wel.

28 juli 2014 om 15:03

Nope, Rasenballsport Leipzig. Het is volgens de Duitse wetgeving verboden om een merknaam in de naam van een club te hebben.

28 juli 2014 om 15:04

In feite heet de club Redbull Leipzig. Wetgeving verbied het echter dat een club een bedrijfsnaam in de clubnaam te gebruiken (er zijn uitzonderingen, zoals Bayer Leverkusen, omdat de club vroeger is opgericht als bedrijfsvoetbalclub, zoals Psv). RB Leipzig heeft daarom gekozen voor een andere naam: Rasenballsport Leipzig. Dit wordt dan afgekort tot RB Leipzig en is de link met Redbull weer te trekken.

28 juli 2014 om 15:28

Dus dan is het niet in feite.. feit is en blijft rassen ballsport (rb).

Iedereen haat hun, zal een enorm zwaar seizoen worden voor hun en ze zullen in januari mogen bijkopen willen ze niet moeten vechten tegen degradatie.

28 juli 2014 om 15:09

*hen.
Ze zitten nog niet in de Bundesliga hoor. Ik denk niet dat het verschil tussen 2e en 3e Bundesliga zo groot is dat RB met wat investering hier niet mee kan doen om promotie.

In Leipzig is niemand geïnteresseerd in die club. Hoop echt niet dat het Red Bull het voetbal nog verder gaat verpesten, want daar zijn ze langzaam mee bezig.

28 juli 2014 om 15:08

Nu moet je mij toch eens uitleggen hoe Red Bull in jou ogen het voetbal kapot maakt. In tegenstelling tot veel oliesjeiken zijn de clubs die ze steunen niet op zich al Europese of zelfs nationale kleppers als Manchester City, Chelsea, PSG etc. Bovendien geven ze bij Salzburg bijvoorbeeld echt wel kansen aan jonge spelers.

28 juli 2014 om 15:29

(Y)

28 juli 2014 om 15:57

@ Alleenwinst

Dat is, helaas niet meer zo.

De "historische" clubs zoals Lok en Chemie zijn er nog wel en hebben ook nog wat hondstrouwe fans. Maar, net zoals overal wil het publiek topvoetbal zien, en, daarvoor hebben de traditionele clubs geen geld en ook niet de infrastructuur. Die gaan gewoon kapot.

28 juli 2014 om 18:30

Nee niemand is geïnteresseerd en daarom zit het stadion wekelijks vol en zit er bij Sachsen en Lokomotiv bijna geen kip.

29 juli 2014 om 01:17

De 35.000+ toeschouwers zijn dan wel van de laatste wedstrijden van het seizoen. Maar toch alles bij elkaar een indrukwekkende hoeveelheid toeschouwers bij elkaar op dat nivo: ruim 320.000 in 19 wedstrijden. ZIe ik een club uit de Jupiler League niet snel doen.

Waarom niet, veel geld en een mooi stadion hebben ze al, en in zo'n grote stad is zeker plaats voor een Bundesligaclub. Maar ze zullen toch moeten wachten op een stevig dipje van Bayern én Dortmund willen ze de komende jaren echt kampioen worden. Wie weet, van Wolfsburg in 2009 had ook niemand het verwacht

Belachelijk, Je richt in 2009 een club op, koopt een licentie van een 5e klasser op en zegt dat je over een aantal jaar kampioen van Duitsland wordt.... moet niet gekker worden

28 juli 2014 om 15:30

Hoe deze man het aanpakt kan dat nog cker gaan gebeuren... zodra ze in de bundesliga zitten gaan ze echt wel gericht met geld smijten!

28 juli 2014 om 15:47

Lees wel eens wat verhalen over mensen die dit doen met Football Manager, maar in het echt is toch wel heel bizar...

28 juli 2014 om 16:18

Ik zou het zelf ook zo hebben gedaan. Maar dan met jeugdspelers. Elk jaar doorselecteren, grote (onbekende) talenten binnen halen, een paar ervaren krachten er bij en proberen te promoveren elk seizoen. Zo krijg je de meeste waardering en symphatie van de mensen. Als je dan eenmaal op het hoogste niveau speelt en eventueel kampioen word, de cl wint en van je jeugdspelers wereldspelers hebt gemaakt kun je toch wel heel erg voldaan zijn. Als je geld hebt en je koopt een club als Chelsea waar je elk jaar tientallen miljoenen in stopt word je ooit wel kampioen maar dat wil niet zeggen dat je het goed hebt gedaan. Het liefste zou ik met een club uit mijn stad helemaal doorgroeien tot een wereldclub. Ik krijg spontaan zin in FM haha.

In voetbal liggen de zaakjes gelukkig vaak anders. Als een geldschieter een subtopper of een topclub overneemt, wil het nog wel eens lukken maar bij een kleinere club uit de lagere regionen niet.

28 juli 2014 om 15:26

RB Leipzig is begonnen in de 5e liga dacht ik. (toen nog Oberliga Nordost)

SSV Markranstädt

Reb bull heeft geloof ik ook nog een clubje in Brazilië Red Bull Brasil

Ze zijn net gepromoveerd naar de 2.Bundesliga en krijgen nu al kapsones wat betreft het winnen van de 1.Bundesliga?

28 juli 2014 om 16:08

Ja, en dat ook nog terecht, helaas.

Het Redf Bull sport management over de hele wereld is uitstekend. De clubs worden met vooruitziende blik en met absolute top managers (rangnick) opgebouwd. geld is er zat, en Mateschitz (eigenaar Red Bull) zal niet eerder rusten tot dat die kampioen wordt, net zoals met salzburg en de Formule 1

28 juli 2014 om 16:16

Misschien weet je het niet maar ambitie en kapsones zijn 2 heel verschillende dingen.
Red Bull had vorig jaar een omzet van meer dan 5 miljard euro, met zo'n sponsor achter je is het vrij logisch om zelfverzekerd te zijn.

Als Dietrich Mateschitz Stasi doping dokter Bernd Pansold inschakelt, zoals hij bij Salzburg heeft gedaan, moet ook een kampioenschap in de Bundesliga geen probleem zijn. Zover ik weet is die man nooit gepakt of geschorst, ondanks dat er Stasi documenten zijn gevonden waarin zijn praktijken zijn beschreven.

Leipzig is wel slim gekozen als stad. Er is daar best een grote sponsormarkt, maar in de wijde omgeving geen topclubs die concurreren in dezelfde sponsorenpoule. In het Ruhrgebied heb je bijvoorbeeld een enorme markt, maar die wordt gedeeld door meerdere clubs (dortmund, Schalke, Koln en Leverkussen als grote clubs).

Waarschijnlijk weten ze daar binnen relatief korte tijd een aardige groep sponsoren bij elkaar te brengen en schoppen ze het inderdaad tot in de Bundesliga. Of ze kunnen concurreren met Bayern en Dortmund blijft natuurlijk de vraag.

28 juli 2014 om 20:11

Welke grote sponsorenmarkt zie je dan in Leipzig? Buiten Berlijn is de hele economie van Oost-Duitsland op het niveau van Tsjechie en de rijkere gedeeltes van Polen. Er is ongelooflijk veel werkloosheid en de niet-kanslozen vertrekken voor een groot gedeelte naar het westen van Duitsland.

29 juli 2014 om 01:13

Leipzig en Dresden zijn twee regio's die behoorlijk in de lift zitten. De grote uittocht van de bevolking is inmiddels wel voorbij.

In het zuiden van het voormalige Oost Duitsland is alleen nog Erzgebirge Aue een club in de 2. Bundesliga. Een kleine club met een sterke regionale uitstraling. Clubs uit Halle, Erfurt, Cottbus, Dresden, Chemnitz en Jena spelen allemaal in de 3e Liga of lager. Volop mogelijkheden dus voor een club in die regio die wel succesvol kan zijn.

Grote bedrijven willen zich niet graag binden met Dynamo Dresden in verband met de beroerde repuatatie van de fans. Een club als RB Leipzig kan hier de vruchten van plukken. Ondanks de vervallen staat van vele gebieden hier is er ook volop bloei.

29 juli 2014 om 08:50

@kategoriege, Oost Duitsland is economisch gezien 1 van de snelst groeiende regios van Europa. Er trekken juist bedrijven (vooral IT en consultancy) die richting op, omdat daar nu kansen liggen. De industrie waar Leipzig het van moest hebben is verouderd en bezig aan een makeover. De bedrijven die nu die kant op gaan spelen hierop in en zijn potentieel grote sponsoren.

Daarnaast is Leipzig 1 van de belangrijkste steden aan het worden qua wegtransport. Dit vooral omdat Munchen en Berlijn simpelweg te duur zijn hiervoor. Leipzig is qua bereikbaarheid in Duitsland dan ook het ideale alternatief voor handel met het oostblok, de baltische staten en zuidoost Europa.

De stad biedt in elk geval mogelijkheden genoeg.

29 juli 2014 om 17:56

De IT sector zit vooral in Berlijn. Verder komt een heel groot gedeelte van de groei van bedrijven uit het West-Duitsland. BMW heeft bijvoorbeeld een fabriek in Leipzig, maar het hoofdkantoor staat in München. Net zoals VW meerdere fabrieken in het oosten heeft.

Zou fijn zijn om weer eens een club uit een grote Oost Duitse stad in de Bundesliga te zien, alle zijn ze stuk voor stuk afgegleden terwijl Lokomotiv Leipzig en Dynamo Dresden vroeger echt wel wat te vertellen hadden op de Europese velden.

Hahaha check Newey op die foto. Als Red Bull 1 ding goed kan is het winnen en dat niet door blind geld te gooien, zoals ze de formule 1 hebben gedomineerd is een prachtig voorbeeld. Ik denk wel dat ze bundesliga halen over 2/3 jaar. Want ze zijn geweldig in sport management

Hoe heette de club eigenlijk voor de overname?

RB Leipzig is een club met geld maar met een goed transferbeleid, waarmee ik bedoel dat ze met jonge spelers werken. Ze kopen en leiden goede jonge spelers op. Laatst hebben ze Bruno gehaald van Anderlecht en ze hebben Sabitzer(20jaar) van Rapid Wien gehaald. Sabitzer geldt ook als 1 van de beste talenten van Oostenrijk. Deze 2 spelers worden allebei verhuurd aan Salzburg Naast deze transfer hebben ze nog Terence Boyd gehaald van Rapid Wien. Een jonge speler met goede aanvallende kwaliteiten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren