Chinezen praten met Nederlandse clubs: 'Sponsoring is een optie'
Ajax neemt binnenkort afscheid van AEGON en Vitesse heeft al maandenlang geen hoofdsponsor meer. De twee Eredivisionisten zijn op zoek naar een multinational om mee in zee te gaan en in de afgelopen week verschenen er geruchten over een mogelijke samenwerking met het Chinese bedrijf Huawei. Een woordvoerder van dit bedrijf bevestigt dat er gesprekken gaande zijn.
Richard Spaans van Huawei noemt in gesprek met De Telegraaf echter niet de namen van Ajax en Vitesse: "We zijn met een aantal Nederlandse voetbalclubs in gesprek, en sponsoring is daarbij een optie", zegt hij. "We willen onze naamsbekendheid vergroten bij de Nederlandse consumenten." Huawei is ook met diverse clubs in gesprek over de aanleg van een wifinetwerk.
Huawei is in Nederland nog een onbekende naam, maar daar moet snel verandering in komen. Het Chinese bedrijf maakt apparatuur voor telecommunicatie en gebruikt 'eigen componenten' om smartphones te maken, waardoor het volgens Spaans 'scherpe prijzen' kan aanbieden. Huawei wil volgend jaar in Nederland vol de concurrentie aangaan met Samsung en Apple.
Meer nieuws
Vitesse krijgt goed nieuws van de KNVB: ‘Licht aan het einde van de tunnel’
Youth League-winnaar klaar voor het eerste van AZ: ‘Er liggen kansen’
Terugkeer van Stefan de Vrij bij Feyenoord is ‘totaal niet aan de orde’
FC Twente presenteert twaalfvoudig international als eerste zomeraanwinst
Thomas Tuchel gaat definitief niet verder als trainer van Bayern München
Clubtopscorer uit de Eredivisie vertrekt voor ‘niet te weigeren bod’ naar Azië
Meer sportnieuws
Huawei gaat Ajax sponsoren, dat is al bijna zo goed als zeker volgens enkele zeer goed ingelichte bronnen...
Verwacht ik ook.
Maar wat zullen ze betalen?
Dat kan best veel zijn denk ik.
Tussen de 12-15 miljoen per jaar. Dat is namelijk het streven van Ajax.
Ben wel benieuwd hoe ze dat logo op het Ajax-shirt gaan verwerken. Moet wel een beetje creatief gebeuren en niet als een opgeplakte sticker lijken zoals bij A. Madrid. Dat is echt een gruwelijk lelijk shirt geworden.
Creatief? Wat bedoel je met creatief? Moeten ze het logo gaan aanpassen voor het Ajax-shirt?
Leer begrijpend lezen!
Even voor jou in jip en janneke taal: het logo van huawei het liefst niet hetzelfde als dat van A. Madrid. Hij vindt dat een lelijk shirt. Dus op een creatieve manier vinden om het (sponsor) logo te veranderen ten opzichte van Atletico Madrid
Nou het logo van Huawei is een rood. Bij Atletico Madrid (ook een rood met wit shirt net als Ajax) is er een wit blok midden in het shirt geplaatst waarin het logo staat. Als je dit vertaalt naar het Ajax shirt zou dat betekenen dat de rode verticale baan onderbroken zou worden met een wit blok. Dat zou inderdaad erg lelijk zijn, dat is mijn mening althans.
@exteberria
Nee, dat is niet wat hij bedoeld. Dus beter bespaar je jezelf je Jip en Janneke taal...
@de10
Volgens mij bedoeld hij meer het glinsterende (sticker-like) logo, wat er gewoon opgeplakt lijkt te zijn. Daarover hoeven ze zich bij Ajax volgens mij niet druk te maken...
Aegon heeft ook een blauw blokje officieel. Die is wit op het ajax shirt, ik verwacht dan ook dat het huawei logo in het wit op het shirt zal komen te staan, zo niet wens ik ze veel plezier met vitesse!
Inderdaad, het logo moet in het wit anders ziet het er niet uit met zo'n wit blok dwars door een rode baan. Bij Atletico heb je het probleem dat je een wit-rood gestreept shirt hebt en daardoor moet je wel met zo'n blok werken. Bij Ajax zal dat niet hoeven en ook niet gebeuren denk ik.
Dit zei ik al maanden geleden.
Goed van jou man. Mij lijkt het toch jammer, heb liever een Nederlandse sponsor maar alles draait om de pegels dus wie het meest biedt die zal ons mooie shirt bezoedelen. Wat is het probleem met Vitesse eigenlijk, die zitten al tijden zonder shirtsponsor. Zijn hun eisen te hoog of hebben ze geen haast?
Wat is de meerwaarde van een Nederlandse sponsor mag ik vragen? Ik vind een groot internationaal bekend merk als Huawei (en dat is echt een immens bedrijf!) een grotere uitstraling hebben.
Het mooiste is gewoon een Nederlands groot internationaal bekend merk, zoals ABN Amro en ook Aegon dat waren. KLM zou ook zo'n bedrijf kunnen zijn. Huawei is dan gewoon minder "eigen"
veel te hoge eisen inderdaad, er wordt gemikt op, let op, een internationaal A-merk..
Binnen Huawei word gehinkt op twee gedachten ajax wil veel meer als vitesse en huawei wil zich zelf presenteren als de rising star kies je daar dan een Rising club bij of eentje van de gevestigde orde.
Daarnaast zou er binnen ajax nogal sceptisch gedaan worden over de naam en willen ze liever een sponsor van statuur net als vroeger Abn.
Binnen vitesse hebben ze op dit moment drie kanditaten op het sponsorship op zich te gaan nemen Huawei, Samsung & Socar het lawaai rondom Haber is verstomd dus ga er gemakshalve vanuit dat die afgevallen is
Samsung zou zich mengen in de strijd door tussenkomst van chelsea. maar huawei heeft daarin tegen liever niet er nog een tech merk zich verbind aan NL club.
Zowel voor vitesse als Ajax is het een hoop ALS en Maar, hoop daty ze beiden een goede sponsor vinden meer geld is meer mogelijkheden
Denk niet dat Ajax Huawei zal laten afvallen als mogelijke sponsor wanneer zij gewoon het geld op tafel leggen. Daarnaast heb je nog de link Ajax - China waar nu veel in geïnvesteerd wordt en daar zou deze sponsordeal alleen goed bij aansluiten.
Voor zowel het merk Ajax in China, als het merk Huawei in Nederland, als hoofdsponsor van de meest succesvolle Nederlandse club. Internationale exposure (champions League) is voor Huawei ook een vereiste.
Ik weet niet hoe je aan die informatie komt maar dat is de reinste onzin.
Het marketing doel van Huawei staat namelijk op NL gericht als ze internationale exposure willen hadden ze wel een club gesponsord die in europa een rol van betekenis speelt.
En ik kan het weten werk namelijk op marketing gebied al een mooi tijdje met hun samen dit jaar is er veel geinvesteerd in branding.
aankomend jaar word het jaar van de waarheid voor en dan willen ze ook alles uit de kas halen om te slagen.
Daarnaast is vitesse sponsoren 7,5 tot 10 mio en Ajax 12 tot 15 mio
ook een wezenlijk verschil op een 4 jarige deal..
Het marketing doel van Huawei is wel internationaal gericht en helemaal niet alleen op Nederland. Anders lees je even wat IT magazines, waarin genoeg vermeld wordt over Huawei. Capacity had bijvoorbeeld afgelopen maand een heel groot artikel over Huawei en hun mondiale strategie.
In Nederland willen ze de aanval openen op Samsung en Apple, maar dat is net zo in Spanje, Belgie, Frankrijk, Duitsland (waar ze al een aardig marktaandeel hebben), Oostenrijk en Zwitserland.
Leuk dat je met hun samenwerk op nationaal gebied, ik werk op internationaal gebied met deze mensen samen. Zij zijn onze vaste hardware leverancier, sinds mijn werkgever Cisco de wacht aan heeft gezegd. Dus ja, ik weet precies waar Huawei naartoe wil, aangezien ze dit ook aan ons hebben uitgelegd tijdens de meerdere vergaderingen die wij met hun hebben gehad.
Daarnaast heeft Huawei, vanwege de door mij genoemde internationale exposure al deals met AC Milan, Wellington Phoenix, het Spaanse LFP (betaalde voetbal coöperatie) en zijn zij in Engeland ook nog op zoek naar een club.
Maar goed, jij zal het allemaal wel beter weten, meneer de marketing-expert.
Gast..
Natuurlijk is het zo dat huawei op mondiaal niveau een ander doel nastreeft
Maar je hebt het hier over Huawei Nederland,die focuseen zich op nederland..
en niet over Huawei Europe. die focussen zich op europe
En hier gaat het dus over Nederlandse exposure
Net als dat Canon een nederlands en Europees kantoor heeft
Canon NL richt zich dus op NL en Europe richt zich op europe dat is toch niet zo moeilijk te snappen.
Natuurlijk liggen de doelen in verschillende disciplines uit elkaar maar ik had eigenlijk gedacht dat je dat zelf wel kon bedenken.
Alleen zo iets gaat volgen een gerichte groeistrategie.
eerst een pilot markt en vanuit daar verder bouwen..
Daarnaast heeft Huawei, vanwege de door mij genoemde internationale exposure al deals met AC Milan, Wellington Phoenix, het Spaanse LFP (betaalde voetbal coöperatie) en zijn zij in Engeland ook nog op zoek naar een club.
Hier heb je gelijk! alleen word dat niet vanuit NL geregeld maar op mondiaal niveau.
Dus je bent appels met peren aan het vergelijken..
edit: ik snap wel dat je met de international exposure dat het mooi mee genomen is maar Primair gaat het om NL
Nu doe je weer alsof ik niet kan nadenken enzo, maar jij weet net zo goed als ik dat ik gewoon gelijk hebt. Dus ga lekker verder met de wijsneus spelen en allemaal cliche's blijven aanhalen, je bent niet meer serieus te nemen...
Beste analyse, ik zou toch eens jouw posts en die van flokkeah herlezen als ik jou was. Flokkeah zegt niets raars en verteld gewoon de waarheid. De bewuste directeur van Huawei is enkel directeur van de Nederlandse afdeling en heeft als taak gekregen zich op de Nederlandse markt te gaan profileren. Daar heeft hij ook een budget voor gekregen en onderdeel daarvan is (mogelijk) het worden van sponsor bij een eredivisieclub. Dit betekent echter niet automatisch dat het een hoofdsponsorschap betreft, maar kan ook een sub-sponsorschap zijn.
Wat Huawei verder op andere (europese) kantoren doet of beslist, doet dus verder niet ter zake voor de gekozen strategie daar het verhaal van meneer Spaans puur op de Nederlandse markt slaat. Naast de namen van Ajax en Vitesse gonzen er namelijk nog twee namen van Nederlandse eredivisionisten rond waarbij het op zijn hoogst een sub-sponsorsschap zou worden...
de link met China is geen argument, Huawei is daar namelijk al een immens bedrijf dus die hebben er niets aan in China nog meer naamsbekendheid te genereren. Voor een Nederlands (of Europees) bedrijf daarentegen is gezien de link tussen Ajax en China (dat tv-programma) juist wel veel te halen met sponsoring van Ajax.
Als ze meer als 10 mil betalen, mogen ze Ajax sponsoren.
heey huawei das van de reclame!
"huawei is in Nederland nog een onbekende naam"
toch aardig wat mensen kennen het denk ik wel van de reclame hoor, aantal mensen die ik ken hadden toch al een mobieltje van het merk gekocht.
Klopt inderdaad. Je ziet steeds meer mensen met Huawei spullen rondlopen. Het is al een stuk bekender geworden. Maar je merk ook nog vaak dat mensen de hele naam Huawei niet eens kennen. Dus er valt nog genoeg winst te halen, ook met eventueel de CL in het achterhoofd.
Ben wel benieuwd hoeveel ze willen betalen.
In de IT-wereld is Huawei al jaren bekend in Nederland. Leveren zeer degelijke hardware en hebben daar de jacht al ingezet op Cisco en Juniper, hebben ook niet voor niets een deal met KPN om de Dslam's (verdeelstation van je wijk) van hun hardware te voorzien.
Zeer goed geprijsd voor zeer degelijk spul...
Iederen die iets met Tech heeft kent Huawei al een tijdje huawei vecht al een tijdje met de telecom gigangten om een eigen netwerk in nederland maar dat heeft niet zoveel met voetbal te maken
om je even een inzicht geven huawei is eigenlijk van nature een gigant in ICT en IT diensverlening.een bedrijf waar een enorme hoeveelheid geld in om gaat dus voor de consument een relatief onbekend merk als je vergelijkt met Samsung of LG of Phillips.
Voor de IT professional past makkelijk in het Rijtje HP, Cisco,ibm etc.
Op voetbal gebied hoop ik dat meer van dit soort tech bedrijven zich
gaan mengen in de sponsoring dat zijn namelijk de jongens die overeind blijven in de crisis maar ook de mensen die het minste met sport hebben.
@ analyse ik had jou reactie even gemist ^-^
Wat Nederland nodig heeft is 'n TV deal iets zoals Sky in Engeland zodat clubs salarissen kunnen betalen die competitive zijn en zodoende betere spekers kunnen aantrekken in plaats van de waardeloosheid die hier nu rond loopt.
Dan nog, een sky of fox gaat nooit hetzelfde betalen als in Engeland, omdat er gewoon veel minder kijkers zijn dan in Engeland. In het buitenland is de competitie al helemaal niets waard.
Bedenk nou zelf, waarom zou iemand evenveel betalen voor een niveau wat veel lager ligt (tov bijv. Engeland)? En waarom dan Nederland, waarom niet Frankrijk? Frankrijk heeft een veel grotere competitie potentieel gezien.
Ik weet de hedendaagse cijfers niet meer precies, maar had hiervoor paar jaar terug een keer gekeken. Premier league kreeg 1 miljard binnen aan tv geld en de eredivisie toen 50 miljoen.
Aan de andere kan was de omzet in engeland 2.5 miljard en dat van de eredivisie 400+ miljoen.
De cijfers zijn niet te vergelijken en de kijkcijfers al helemaal niet. Dit was zelfs nog 3 jaar geleden, sindsdien is de PL alleen maar groter geworden en dat durf ik over de eredivisie niet te zeggen.
Het zou mooi zijn, maar zolang de andere competities gewoon groter blijven worden, zullen de echt goede spelers gewoon niet hierheen komen.
Leuk bericht,
vooral omdat ik dit vanaf mijn huawei mobiel typ
Ik heb een router van Huawei al twee keer moeten laten vervangen omdat ze stuk bleven gaan. Dit vond ik niet leuk.
Alleen voor minimaal 10 miljoen per jaar mogen ze naar Ajax komen. Wij zijn Ajax, wij zijn de beste.
En staan derde...
En stonden in de afgelopen jaren lager, maar werden wel kampioen. Dus ja, wat is je punt? Laat hem lekker roepen wat ie wil...
Bloemen aan de finish...
Overigens zou ik me met je eigen zinkende schip bezig gaan houden. United gaat vanaf nu alleen maar bergafwaarts met deze selectie en trainer.
Werd tijd ook dat Vitesse een keer een sponsor krijgt, als je dergelijke ambities hebt dan kan je bijna niet zonder sponsor. Ik vind het bij de thuisshirts niet eens zo lelijk dat ze geen sponsor hebben maar die grijze uitshirts zonder sponsor zijn echt deprimerend zo lelijk.
Huawei is trouwens aardig aan de weg aan het timmeren, binnenkort heeft Vlassie ook een Huawei
@ Vlassie1980
Vitesse speelt niet in een grijs uitshirt maar wit met een blauwe baan erop wel bij de tijd blijven he
Een wifi netwerk, dat zie ik wel zitten in de Arena, op dit moment heb ik nooit verbinding in de Arena, nou is dat tijdens het voetbal ook niet nodig, maar in de rust of voor de aftrap is het wel fijn
Waarom heeft Vitesse eigenlijk geen shirtsponsor?
huawei is dat niet die Chinese telecom aanbieder die geweerd werd uit Australië omdat ze ervan verdacht werden een achterdeur in het netwerk te maken zodat ze data konden bespioneren ??
Maakt mij niet uit hoor zou leuk zij voor Ajax als ze weer een megadeal eruit krijgen.
Voor Vitesse wordt het ook wel eens tijd. Is eigenlijk gewoon zielig dat hun geen shirtsponsor kunnen vinden
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.