Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Douglas: 'Geld speelde een rol, heb een familie waarvoor ik moet zorgen'

Laatste update:

Douglas leek een aantal jaar geleden voorbestemd voor de Europese top, maar de Braziliaan maakt tegenwoordig zijn minuten in het shirt van Dinamo Moskou. Op het eerste gezicht een opvallende keuze, al ziet de voormalig stopper van FC Twente dat niet zo. Wonen en leven in de Russische metropool vergt weliswaar een omschakeling, maar de beloning is goed.

/

De 25-jarige Braziliaan met Nederlands paspoort erkent dat het leven in Rusland niet te vergelijken is met zijn bestaan in Enschede. " Als speler van Dinamo wordt alles voor je geregeld", zegt hij in Voetbal International. "Op de club is het allemaal veel groter dan bij FC Twente, daardoor ook wat minder persoonlijk. Het was even aanpassen. Maar ik ben goed opgevangen door Luke Wilkshire en Balázs Dzsudzsák. Mijn gezin en ik missen het rustige leventje in Nederland wel."

Douglas geeft echter onomwonden toe dat zijn keuze voor een belangrijk gedeelte samenhing met de financiële tegenprestatie. Volgens hem was er veel interesse, onder meer uit Duitsland, Engeland en Italië. "Maar ik was niet tevreden met wat ze mij boden. Dinamo is de enige club die er alles aan gedaan heeft om mij te halen. Geld speelde een rol. Ik heb ook een familie waarvoor ik moet zorgen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed dat hij het gewoon eerlijk toegeeft.

1 november 2013 om 10:17

dat is de rede van iedereen in rusland

1 november 2013 om 10:22

Voor het gros wel. Jammer is dat slechts een klein deel het daadwerkelijk toegeeft.

1 november 2013 om 10:23

Meestal wel maar er zijn zoveel gasten die daar met man en macht omheen proberen te lullen. Deze gast is tenminste eerlijk. Dan respecteer je zijn keuze ook gewoon een stuk makkelijker.

1 november 2013 om 11:20

Mooi toch, eindelijk iemand die het gewoon zegt. Moet je een Lens die maar blijft benadrukken dat het een sportieve keus was nou serieus nemen? Naar het oosten ga je voor het geld. Er zijn daar best mooie grote clubs, maar je gaat voor het geld. Daar hoeft niemand omheen te draaien.

1 november 2013 om 12:06

En wat dat nog als lens zegt dat het een sportieve keuze is geweest! Slaap jij daar 1 nacht minder om????? Wat maken mensen zich toch druk om niks. Wat maakt het uit of ze het toegeven of niet. Zal mij een worst wezen. Ik hoop dat ze de zakken lekker vullen. Groot gelijk!

1 november 2013 om 12:29

Niet volledig mee eens.
Ik kan een stap van AZ of VVV naar Cska Moskou wel begrijpen. Deze ploeg speelt vaak CL, is een stuk beter en je verdiend er ook meer. Maar dat is ook een grote sportieve stap.

1 november 2013 om 12:56

Klopt. Maar deze jongen werd ook begeerd door clubs uit Engeland en Duitsland. Dus als je dan voor een club uit Rusland kiest is het puur een financiele kwestie. Wat ik overigens heel goed kan begrijpen.

1 november 2013 om 13:15

Maar kom op zeg, 5 seizoenen in de Premier League of Bundesliga en je bent ook financieel onafhankelijk. Hoe groot is zijn familie dat hij echt voor Rusland moet kiezen? Een gemiddeld persoon verdient rond de 1.500.000 (bruto) in zijn hele leven. Dat haalt hij met 3 jaar Twente al, laat staan wat hij zou gaan verdienen in de Premier League. Ik vind het een heel zwakke redenatie. Eerlijk is hij wel, alleen snap ik het niet. Zo'n Bakkal snapte ik veel beter, eind 20 en geen interesse uit de grote competities, dan zou ik het ook doen. Maar als je kan kiezen om uit te komen in de grootste competities ter wereld of in Rusland..

1 november 2013 om 13:17

Beetje opgefokt, een rotdag of ben je altijd zo dominant aanwezig?

1 november 2013 om 13:47

Azalkmaar2, als het aan Douglas zelf lag, speelde hij allang voor Newcastle.
Kijk ook even iets lager bij de reacties van Riche en mij.

1 november 2013 om 14:47

Precies , die koekebakker van Kuyt die dan elke keer roept , ik kom terug hoor,
voor feijenoord, ( als ik achter de rollator loop ) , daar heb je wat aan.

1 november 2013 om 16:01

Wie kan de garantie geven dat hij er 5 jaar gaat spelen? En voor je familie zorgen met vele miljoenen lijkt mij logisch! Met wat hij nu verdient tot het einde van zijn contract kunnen zijn dochters en kleinkinderen gewoon prima van leven.
Hij wilt gewoon snel zekerheid hebben! Kijk naar bijvoorbeeld Mercio Richters. Die maakte die stap naar Engeland ook, maar waar is hij geeindigd en hoeveel heeft hij verdient dat hij echt vorstelijk kan leven? Hem werd ook een toekomst voorgehouden!

1 november 2013 om 10:23

Balázs Dzsudzsák had dat ook eerlijk gezegd tegen PSV dat hij voor het geld koos en zijn familie in Hongarije. Helaas voor de voetballiefhebbers zagen we in hem een grote speler toen en had hij belangstelling uit Engeland van onder meer Liverpool.

1 november 2013 om 10:41

@Vd.Vaart; Inderdaad. Ik vind het nog steeds jammer dat Dzsudzsak naar Rusland vertrok en niet naar Engeland. Ik heb hem altijd een erg gevaarlijke speler gevonden, met een heerlijk schot. Was 1 van de spelers die ik toen graag bij Ajax had gezien.

1 november 2013 om 10:55

Dzsudzsak wordt pas 27 in december en hij is alleen nog maar beter geworden dus wie weet gaat hij nog een mooie transfer maken.

1 november 2013 om 11:29

Ja precies, op Unibet kan je zelfs inzetten op een transfer van Balasz. Southampton of Everton lijkt me wel een vette club voor 'em.

1 november 2013 om 11:27

Klopt maar als je je familie nog niet kunt voeden van het geld wat hij bij twente verdiende heb je toch een gat in je hand denk ik..

1 november 2013 om 12:08

En jij vergeet dat hij geen voetballer kan blijven tot z'n 65ste. Nu zoveel mogelijk binnen harken. Na z'n voetbal carrière zal de geldkraan toch minder ver openstaan.

1 november 2013 om 13:18

Onzin. Een gemiddeld mens verdient 1.500.000 (bruto) in zijn hele leven. Dan ga ik ervan uit dat ze 30.000 euro per jaar pakken (wat geloof ik modaal is), voor een periode van 45 jaar. Dan kom je uit op 1,3 miljeon. Dat pakt meneer Douglas in 2,5 seizoen bij Twente al. Dat vind ik dus geen redenatie. In de Bundesliga en Premier Leagie verdient hij sowieso meer dan een miljoen per jaar, met nog de kans op een transfer naar een absolute topclub als hij presteert. Ik vind het derhalve ook een beetje een domme redenatie van Douglas, gezien zijn andere opties. Al was hij 28 of 29 geweest zonder interesse uit de topcompetities dan had ik hem volledig begrepen, nu vind ik het vooral zonde en een beetje dom.

2 november 2013 om 00:40

Azalkmaar, hij bedoelt niet zijn gezin. Waarschijnlijk bedoelt hij zo een 80procent van zijn familie en schoonfamilie als die ook braziliaanse is. Hij bedoelt heus niet alleen zijn gezin, althans dat mag je aannemen..

1 november 2013 om 14:34

wel mooi dat hij het toegeeft...

alleen met de salarissen die hij in de betere competities aangeboden kreeg kan hij ook voor zijn gezin zorgen hoor...ik verdien waarschijnlijk 10 tot 20 keer minder dan hem en ik kan ook mijn gezin makkelijk verzorgen...

1 november 2013 om 17:07

kan je van een goed contract bij een club in een normaal land niet je familie onderhouden ? lololol zeker 200 man

1 november 2013 om 18:57

tja met het salaris bij Twente kun je ook niet absoluut van rond komen :-)

Vind het echt niet gek dat hij daarvoor kiest, wie zal dat van ons hier nou niet doen als hij die keuze krijgt en misschien zelfs later zijn kleinkinderen niet hoeft te laten werken.

Hij komt er in iedergeval eerlijk vooruit, dat is voor 99% niet weggelegt

1 november 2013 om 10:32

Ligt eraan. Ik vind dat de meeste spelers die snel voor het geld kiezen in Rusland niet genoeg vertrouwen hebben in zichzelf. Dinamo Moskou betaald goed maar de topclubs in Europa betalen beter en er zijn ook genoeg subtoppers die die salarissen betalen. Dus je kan dan op korte termijn misschien meer verdienen. Als je naar een middenmoter in een Topland gaat en je speelt je daar in de picture kom je bij een subtopper of topper terecht en verdien je minimaal hetzelfde salaris. Bovendien heb je dan sportief gezien een veel beter leven. Het is ook niet zo dat je familie dan op een houtje hoeft te bijten wanneer je in de middenmoot blijft voetballen in een topland. Wat zou het verschil zijn dat je bij bv een Dinamo verdient en een pak em beet Monchengladbach. Denk dat dat verschil niet zo schokkend is hoor. Ik vind het i.i.g niet zo slim. Om jouw vraag te beantwoorden . In zijn situatie zou ik dat niet hebben gedaan nee. Dat hij er voor uit komt valt inderdaad te prijzen idd. Maar slim vind ik het niet.

1 november 2013 om 11:55

Als we voor Duitsland uitgaan van een miljoen per jaar bij een middenmotor met hoge belastingen, dan kan ik je op een briefje mee geven dat je in Rusland minimaal 2,5 miljoen krijgt op jaarbasis met lagere belastingen. Dus in mijn ogen rechtvaardigd dat geld heel veel.

1 november 2013 om 11:48

Inderdaad en daarom snap ik sommige leden niet als ze spelers bekritiseren omdat ze voor het geld kiezen. Ik bedoel elke persoon zou dat doen of niet?

1 november 2013 om 13:23

@cityoflight: Ik niet. Niet in de schoenen van Douglas in ieder geval. Die had ook kunnen kiezen uit Engeland, Duitsland of Italie en daar kan je je ook aardig binnen voetballen. Al ben je rond de 30 en je kan niet naar Engeland en wel naar Rusland dan zou ik ook het eerste vliegtuig naar Moskou pakken. In het geval van Douglas duidelijk niet.

1 november 2013 om 13:37

wie weet staat er familie in de schulden of iets dergelijks.

Ik vind h et al met al echt geen verwonderlijke keuze

Dat is wel een eerlijke bkentenis. Helaas kan deze keus wel ten koste gaan vcan zijn carriere.
In Duitsland / Engeland blijf je toch wat meer in de picture

1 november 2013 om 10:25

Je hebt wel gelijk maar als v. Gaal Lens in picture blijft houden lijkt het mij een kleine moeite hetzelfde te doen met Douglas..

1 november 2013 om 10:31

Lens is een Nederlander op een positie waar niet veel keuze is, Douglas een 'neppe' waar we talent genoeg hebben op zijn positie.

1 november 2013 om 10:35

Persoonlijk vind ik de Vrij en Indi op dit moment niet goed genoeg voor het Nl elftal. Bruma zou nog kunnen maar die maakt iedere wedstrijd ook zijn foutjes.
Ik wil er eigenlijk alleen maar mee zeggen geef die jongen een kans in de oefenpotjes die er aan komen. Vlaar is op dit moment imo op basis van zijn laatste wedstrijden een zekerheid.
En als je het over een 'neppe' hebt, volgens mij loopt er ook nog ene de Guzman rond..

1 november 2013 om 10:39

Precies, Nederland barst van de goede talentvolle verdedigers.....
Daarom spelen ze ook stuk voor stuk voor grote clubs in de grote competities.

Nu valt het echter nog niet zo heel erg op tegen landen als Andorra en Hongarije, maar op het WK ben ik bang dat we met deze verdediging keihard door de mand gaan vallen.

1 november 2013 om 10:40

Ik vind dat wel meevallen. Welke goede verdedigers hebben wij? Wij hebben Bruma die de een na de andere goal om zn oren krijgt. Wij hebben de Vrij en Bmi, twee jongens. Deze man is één van de betere van Nederland.

1 november 2013 om 11:27

Douglas en Lens hebben hetzelfde paspoort....

1 november 2013 om 11:34

de Guzman is natuurlijk weer een heel ander verhaal, hij kwam al op zijn twaalfde naar Nederland. Daarbij zijn zijn ouders toen ook meeverhuist en zijn zij beiden niet Canadees maar Jamaicaans en Filipijns.tuurlijk is hij een geneutraliseerde Canadees maar hij heeft langer in het buitenland gewoont dan daar.

1 november 2013 om 11:43

Elk verhaal is anders, maar dat is geen reden om iemand als 2e rangs Nederlander te zien en te behandelen.
Als je het niet mee eens bent met de regelgeving ontremd immigratie dan kun je gebruik maken van je stemrecht met verkiezingen.

Ja man, het is ook moeilijk rondkomen op een Bundesliga salaris. Lol....

1 november 2013 om 10:42

Dus jij hebt inzicht in de financiën van Douglas & Family?
Hoeveel boden de Engelse en Duitse clubs dan?
Hoeveel zullen zijn vele zaakwaarnemers opstrijken?
En hoeveel kan hij inleveren bij de "braziliaanse maffia"?

Alsof je met een salaris uit de Premier League niet voor je familie kunt zorgen.

1 november 2013 om 10:24

Ik denk zelf dat hij doelt op zijn familie in Brazillie, en niet alleen zijn gezin in Rusland.

1 november 2013 om 10:28

dat zegt hij ook niet, maar als je als hem zijnde terecht komt bij Norwich of Hannover en 2/3 mil verdiend (ruim gezegd) met zijn kwaliteiten en je verdiend bij Dynamo Moskou gewoon 5mil dan wist ik het ook wel. in 1 seizoen zal het wellicht niet veel uitmaken maar als je 3 seizoenen verder bent en je hebt 15mil op je rekening of 6/9 mil dan is dat toch een groot verschil.

en Moskou is zo slecht nog niet hoor, heb er 1 jaar gewoond en er gewerkt voor mijn Finse werkgever, het is even aanpassen maar je kunt er goed wonen en leven. het ligt meer aan je eigen instelling dan aan de instelling van Rusland naar jou toe.

1 november 2013 om 10:58

@jeronsaik. Hoeveel verdiend Douglas dan bij Dinamo ?

Ik denk dat het verschil tussen wat je bij Norwich verdiend en bij Dinamo echt niet zo groot is. Bij Dinamo verdiend Douglas max 2 miljoen euro en hij heeft misschien nog wat tekengeld gekregen. Bij Norwich had hij dat ook wel verdiend. Misschien een paar ton minder. Bij Hannover kon hij 1,4 miljoen verdienen. maar eiste hij 1.5 miljoen plus 2 miljoen tekengeld. Dan zou Dynamo wel gek zijn wanneer ze hem 5 miljoen per jaar betalen. Tel daar bij op dat je beter in de picture bent bij de bondscoach en bij de toppers, subtoppers in de competitie waar je meer dan bij Dinamo verdiend is het toch niet zo'n slimme keuze geweest denk ik. Dat je in Moskou beter kunt vertoeven dan hier word aangenomen geloof ik graag. Maar dan nog

1 november 2013 om 11:47

ik weet niet hoeveel hij precies verdiend, ben zijn zaakwaarnemer niet, maar bij Dynamo verdiend hij wel meer als bij Hannover en Norwich.

en wie houden we voor de gek, gast is nooit een serieuze kandidaat geweest voor het NL elftal. misschien alleen onder van Marwijk. en bij Hannover en Norwich zal hij ook niet in aanmerking komen voor het Nl elftal.

het is een goede speler met een goede dosis vechtlust maar hij is zeker niet beter als wat er nu rondloopt. liever Vlaar dan hem in iedergeval.

1 november 2013 om 13:40

Bago, maar vergeet niet dat de belastingtarieven in Engeland veel hoger zijn dan in Rusland. Daarnaast denk ik dat Douglas meer dan 2 miljoen verdient, als je ziet dat zelfs Bakkal iets van anderhalf kreeg.

Vind het grappig dat iedereen het beter weet dan Douglas, maar ik weet zeker dat als jullie in dezelfde situatie, dezelfde keuze zouden nemen. Zoals een Turkse gezegde luidt: Voor een vrijgezel is het makkelijk om te scheiden.

Oja want die spelers die bij Twente spelen of andere Duitse clubs hebben geen gezin? Schei toch uit man dat jou gezin jou dwong om naar dinamo te gaan om elk gezinslid een ferarri dan te kopen is een andere verhaal maar je komt nu over als iemand die niet rond kwam bij twente.. Bah geldwolf.

1 november 2013 om 10:25

Hij heeft het over familie, dus waarschijnlijk wel meer dan alleen zijn eigen gezin. Ik weet niet wat zijn achtergrond is maar in Brazillie is een hoop armoe hoor. Als hij zijn volledige familie van een goed bestaan, onderwijs en financiele zekerheid kan voorzien doordat hij in Moskou een veel beter salaris vangt is die keuze gewoon gerechtvaardigd.

1 november 2013 om 10:26

Misschien is die salaris van Twente niet genoeg om voor zijn kind een hele toekomst op te bouwen? Als je echt wilt dat je kind later goed leeft dan heb je wel zoiets nodig. Ik had het persoonlijk ook gedaan, voetbal doe je maar voor ongeveer tot je 33ste. En daarna moet je nog je kind, vrouw en alles wat er naast komt te staan zien te verzorgen. Dus nee met een Twente salaris gaat dat niet

1 november 2013 om 10:36

Dan kan je er ook gewoon voor kiezen om ,in de jaren dat je in de voetbalwereld een ''laag '' salaris verdient, minder luxe te gaan leven. Daarmee bedoel gewoon een doorsnee gezinsauto, normale personenauto enz.

1 november 2013 om 10:37

Doorsnee gezinswoning bedoel ik

1 november 2013 om 12:52

Volgens mij verdien je bij Twente meer dan genoeg om een perfecte opleiding voor je kind te bekostigen.

Hij zal wel heel z'n familie in Brazilie geld sturen.

1 november 2013 om 10:29

...je moest eens weten... Douglas is ook niet helemaal open over de reden dat hij in Rusland speelt maar geld was niet de bepalende factor, althans niet voor hem.

Ik kan me nog goed herinneren dat hij letterlijk stond te huilen van de kou toen Twente in Moskou tegen Rubin Kazan moest spelen. Douglas is gewoon door zijn zaakwaarnemers gedwongen om bij Dinamo te tekenen, pure Braziliaanse maffia. Ben benieuwd of dit verhaal ooit nog eens echt naar buiten komt.

1 november 2013 om 10:32

Heb je daar ook bewijs voor? Anders zijn het enkel loze kreten.

1 november 2013 om 10:42

Je mag geloven of denken wat je wilt, keiharde bewijzen zijn er uiteraard niet maar bij Twente hebben ze zich wel eens afgevraagd hoe het kwam dat Douglas terugkwam uit Brazilië en zich meldde met verwondingen waarvoor hij geen verklaring had of wilde geven.

De afgelopen drie jaar hebben zijn zaakwaarnemers met talloze clubs onderhandeld, Newcastle wilde heel ver gaan maar zijn zaakwaarnemers bleven vasthouden aan absurde tekengelden en hebben daardoor veel onderhandelingen gefrustreerd.

Douglas is gewoon eigendom van een stel Brazilianen die hem financieel uitbuiten, zijn tekengeld en een groot deel van zijn salaris verdwijnt in hun zakken.

Wanneer je hem in de voorbereiding op de wedstrijd tegen Rubin Kazan hebt gezien dan weet je dat hij nooit vrijwillig naar Moskou is verhuisd, in Engeland, Duitsland en Italië kon hij een vergelijkbaar salaris verdienen maar deze clubs wilden niet aan de voorwaarden voldoen die zijn management stelde.

1 november 2013 om 10:46

Heb het stuk over Douglas een paar maand geleden ook gelezen in de TC Tubantia. Wat een treurig en ook schokkend stuk was dat over maffiapraktijken en verwondingen.
Dit zal ook vast ten koste zijn gegaan aan zijn laatste jaar bij Twente, waarbij zijn focus volgens mij niet meer 100% op voetbal lag.

Noem hem een geldwolf, maar ik hoop dat hij eens een gelukkig leven zal krijgen.

1 november 2013 om 10:52

Meneer douglas heeft een casino te onderhouden niet z'n gezin,waar ik hem trouwens regelmatig tegenkwam.

1 november 2013 om 11:37

@jansen Joenite

Heb jij dat linkje naar dat artikel nog? Ben namelijk erg geïnteresseerd in dat stuk. Of is dat wat Riche getypt heeft het hele verhaal?

1 november 2013 om 12:00

Ik heb het artikel zelf niet meer. Heb het even teruggekeken en het artikel heet "douglas is zichzelf niet meer" in de TC Tubantia van 13-07-2013

Korte lijnen van het artikel:
- hebzuchtige zaakwaarnemer: elk bod van Newcastle was hem te laag (zonder inbreng van Douglas)
- Van vrolijk groepspersoon is hij verandert in een inzichzelf gekeerd negatief persoon
- Zeker in vakantietijden vreemde zaken. Zo is steevast familie een "alibi" om weken te laat aan te komen. Geruchten waren echter dat hij in de greep zou zijn van louche figuren, kreeg een auto-ongeluk en keerde terug met een flinke snee in z'n buik.

Wat Riche schrijft is vrijwel de gehele essentie van het verhaal.

Douglas zit in de greep van anderen en zit niet goed in zijn vel.
Hoe dit is ontstaan? Geen idee, maar ik gok wel een stukje naïviteit en te goed van vertrouwen.

1 november 2013 om 12:32

Maffia, he?
Dat zet het woordje "familie" in de titel toch even in een wat duisterder daglicht...

1 november 2013 om 12:44

Erg apart maar geloofwaardig verhaal. Volgens mij was Douglas altijd heel gelukkig hier in Enschede (vriendin kwam ook hier vandaan). Heb hem aantal jaren terug gezien bij de supermarkt waar ik toen nog werkte. Het nare is daarnaast dat hij waarschijnlijk in de greep is van zijn zaakwaarnemers.. zielig verhaal, moeilijk te bewijzen maar het lijkt er wel op dat dit gebeurd op dit moment

1 november 2013 om 12:45

Nou als je familie ook in Brazilie onder druk wordt gezet dan zou ik ook maar doen wat die zakenmannetjes zeggen..

1 november 2013 om 13:04

@kslolajidebt

Hier heb je de tekst van het artikel dat Jansen Joenite bedoeld (excuses voor de woordenbrij, het is een scan omgezet naar tekst, ik heb alleen geen tijd om alles te verbeteren en aan te passen, de essentie is denk ik wel duidelijk, als er iets onduidelijk is hoor ik het wel):

13-07-13 Print
De Twentsche Courant Tubantia 13/07/2013
Douglas is zichzelf niet meer
De voormalige verdediger van Fe 1\yente
kon naar topcompetities, maar zakt steeds
verder af.
door F ..... W ....... r .•.........
Ehschede_ Aln de overkl.llt van
dl' tml1it em hoge heer van
Niwc3stie United. Hij wil Douglas
grug nurzijn dub mien rn
i, bereid vet'! geld tt' bt'laien. De
Enf,!eisman treti: in hore! Van del:
vail in Hrngelo de oud-speler
van FC l\\leme en een z.1.lltw.urneider
dieonderuitgnakt in de
Slot'l71t. Elk bod is tt' lug. vindt
de spelersmakeluf. Zijn gespeelde
desintt'resse mot'{ ht't bedng
voor ziin Bnziliunse pare! doen
Slijgen Hi' brengt hl'lll nl'tgen !!l.
De afgt'yaardigdevan de Engelse
dubvraagt zicb hardop afwie de--
1.(' ffit'nsen zijn E~n lundtek.e-ning
t'n Douglas had voor vet'!
geld bij Newa.stle United gespaid,
maar'zover Itwam het
ru~
Ditvoorval spet\dt'1ich w'n
twet' maanden gel eden af. Sindsdien
is de onderlundt'lings.ctiek
van Dou21as' adviseurs er blijkba.:
lr nit' bewrop glwordl'n De-
1.1' weekluakil' H~nnover 96 afin
dl' strijd om hrm binnrn tr rulen,
Douglas tooildrzich niet er1-
thousiast genoeg l'n liet geen
greintjl' passil' zlrn, schrref Bijd
H""nover. 01' Duitse dubwildr
hem echt graag hrbberi, mour bpte
bet toch af Wet'r et'n gegadig-
~rtmj~~;~ ~i~j~!~et_
vasspor, ern club dil' blijkbaar
wei miljoer1en Optafel willt'ggl'n
1\irkijr in pbats voin dl' gro«' wrnperities
in Engeland ofduitslanel
In het Engt'ls zeggl'n u
1m: 'what ishr rhi1lki"9' Ooit
was dl' b3lzijn passie, nu lijkt atlet'f1
zijn bankrekl',lingte rellen,
En dil'van zijn u akwaarnemers.
Zijn verhaal wordt langzaam
steeds tn'urigt'f. Douglas, de Vt'f-
~~~~~:~nh:~~'~=~f
van Fe '!weme, iszichelfniet
mrer. Niet lang gt'iedl'n was hij
dil' vrolijkl' Braziliaan die uit oc.,v-
~7 :~tt~;~;,n~~~~ ~~r
dl' lach naar soaps leek en zijn
h.ut voor Fe 1\vrme l'n zijn
1\vl'nt5e vriendin liet klopjl'l'fl
Hij isveralldl'rd. ,lit't meer lo tot'ganlelijk,
afstandelijk bijlu..!.f'ver1d
in zijn rigen wl'ft'id er1 rerend
opzijn gooe jmon, rerwijl
hij zijn slechtste st'iwen net aeh-
~:~~~il=f~:s~uld van
Douglas? Nee. Al jaren is het mysterieus
om hl'm hren Wam dil'
Zi.lkwaarnemt'fs I'ln h1'lll ... Hebben
die het ~e mt't hl'm voor
.... Een handteke njng en Douglas
had voor veel geld b ij
Newcastle United gespeeld,
maar zover kwam het niet
.... Zijn famil ie was steevast
zijn a ~ bi om tijdens vakanties
langer weg te blijven
dan zijn ploeggenoten
.... De winnaar, de fan at iekste
van het veld, was het
afgelopen seizoen een
veriiezer geworden
of willen Zl' vooral zichzelfverrijken!
Hoevet'l agemer1 hern hij 1'1-
genlijk en wil'zijn ze? Maken 1.1'
gebruik van de naiy iteitvan dl'
speier? En laat Douglaszich niet
helemnl gekltlllen? Hij 1..11 altijd
ontlennen, mnr ren feit is dat
bij elke dub \\r,m Douglas er1 co
aankloppen 1.1' minimaal ren bedrag
van l miljoen telengeld vragen.
En dan ook nog een heel
hoog jol,:usalaris.
Douglas kwam op 18-jarige leeftijd
nour Nedl'rland, atsjochie uit
de mindere wijken van Sao Paulo.
Hij groeidl' niet op in de sloppenwijlen,
murzwierfwei dagt.'n
met zijn bat over strut, wnder
dat iemand rich bekommerde
over zijn school ert toelomst. Hij
zag het slecht aflopen met vriertdl'n
die bet verkeeme pad kozert
Het had hern oak kunnen gebeurt'll,
zei hij jarenlarer, maar de
passie .. oor de bal slet'pfe hern erd~.
Een toevalli~l'id bracht hern in
het profvoetb~l Hen neefmocht
op proefbij de dub Joinvillr en
nam Douglas mee als supponer.
De jonge tol'schouwer wem gevraagd
et'f1 potje mee re doen en
kreeg1.onderooit aangeslotm re
zijn gewet'st bij em amateurdub
et'f1 oontract.ofwt'l; de verdediger
londt'f schooldiploltll h~d op.
et'f1s een florissant toekomstperspectief.
Hij vernok een ja.ar later
al ruar Nedl'rland om er te slagen
en dolt lukil' de onbev:lllgen Braziliaan
wonderwel. Mt't1.ijn vriend
en fysielmainer bij Fe 1\vertte
Aless3ndroschoenltllkt't Jan zijn
zijde leerdl' hij snel Nederlands
ert pastezich rap aan
Allren bleven zijn vakanties nogal
schimmig Zijn f.uniliewas ~pe.
vast zijn ~libi om langer wegte
blijven dan zijn ploeggertoren bij
PC 1\veme. Elle wmer en wimer
wu er wei een familielid ziek: ert
moest hij langer in Brazili~ blijver1,
de dubtoondl' begrip. Maar
at 511el waren l'r atll'rle. geruchten
Douglas lOU in agen land in
de greppzijn vanlouchl' figuren.
Die ene keerdat hij een auto-ongt'Iukzou
hebben gehad en hij
wet'reens Lnerterugkwam uit
Brazili@warenwaropnieuwtwiifels.
De snijwond in1.ijn buik zag
t'fverdldn uit, nuarl'rviei niets
te bewijzen. Douglas lachre alles
_ jarenlong was hij onom.treden bij Fe T_nte, oer·winnaar Dougl .... tend er allijd. Maar het afgelopen oeimen ",ok·
t. hij zich .. lf kwijl. Inmiddel. i. hij in gespr1lk mot eon Turkse middenmoter. foto Emiol Mlijdermon
weg en bleefpresterm.
Elketransferperiode spet'lde er
wei Wat rondom hem En elle
keerdacht hij dl' stap omhoogte
mak1'll. Mour waar anderen hun
transfers kregen bleef Douglas
~eeds in Enschedeachtt't. Tnmiddeis
had hij een Nedl'rlands paspoort
op zak en was het balen
voin Oranjl' zijn nieuwe uitdaging.
Het WK in Brazilie als het groot~
e l'n ultiemsre doel
Maar hij gleed af, al vanafdl' eer~
e d3gvan bet afgelopen st'iwen.
Weer kwanl hij vee! te laatterug
uit Brazili~, nu nam hij ook nog
et'f1svell' extra kilo's spek mel'.
Hij lwn ht't niet meer opbrengen.
Voor Douglaswas ht't duidelijk.:
hij was klaar in Enschede ert lou
in de wmervan 2013 tr.l.llsfervrij
venrekk.l'n Gren chique actie Ilj
at diejaren lief en Iei'd re hebben
gedeeld bij ert mt't Fe 1\vente,
nuar weI zijn 'goed recht'. De beslissing
droegniet bij Jan zijn inl.
et. De winnur, de fanatiek~e
I'ln het veld, de man dievoorheen
scheidsrechtt'tswel Wat Jan
kon dol'll bij em twijfelachrigl' besiissing.
was een verliezer geworden
Hij werd van alll' kanten
voorbij gt'iopen Verhalen (ji't'f (3-
sinobez.oekjes, !ltapolyonden en
dollemansritten blevt'n maar komen
Traint'f Alfi:ed Schreuder
zene hernzeltsvoor et'f1 duel uit
de selectie ert steldl' hem in de
slotf.!.sevan dl' oompetitie nit't
meer op.
De jongen met dat mooie verlual,
die onbevangert lroers zene naar
Europa. leek bestl'md voor de top.
Maarhij is ver weggezak.t. Omdat
~~~a;:~a:~::!~~~~
dienstverband re bel!indigert lou
de dub noggeid voor hem kunnen
vragen. Maar PC 1\veml' laat
hem gaan Zijn eigert weg.

1 november 2013 om 15:21

Goede poging Riche, maar nét niet helemaal..

1 november 2013 om 15:34

Ach, met een beetje goede wil...

1 november 2013 om 17:35

Hahaha bedankt! Ik zal mijn best doen om het artikel te begrijpen.

1 november 2013 om 17:56

Zo was er niet ergens een linkje beschikbaar??

2 november 2013 om 15:11

Zuid Afrikaans? Ik heb de slappe lach ervan. Sorry!

Wat moet hij anders doen
Zonder voetbal kan ie niks

1 november 2013 om 10:26

Hoe weet jij dat dan?

1 november 2013 om 10:32

Ik vind het maar een beetje raar dat spelers voor het geld kiezen om hun familie te onderhouden. Profvoetballer verdienen sws veel meer dan een gemiddeld huishouden en die redden het wel gewoon. Hoeveel zou hij bij twente verdient hebben. Tussen de 5 ton en de 8 ton. Nou van dat geld kan ik meerdere jaren makkelijk rondkomen. Al die salarissen en transferbedragen in de voetbalwereld slaan gewoon nergens meer op. Er is een grote crisis gaande maar er zijn wel spelers die gewoon 2 tot 3 ton per week verdienen en een normaal iemand met redelijk betaalde baan moet blij zijn als ie dat in 4-5 jaar krijgt.

1 november 2013 om 11:16

En die bedragen houden jij en ik zelf in stand door naar wedstrijden te gaan, Fox te bestellen en shirtjes van de club te kopen. Die salarissen zijn alleen maar zo hoog doordat ze het uiteindelijk ook weer opleveren.

Rusland, Engeland, Spanje of Italië... Niemand gaat bij een club spelen voor een appel en een ei.

Rusland wordt gewoon een mooie tussenstop voor sommige spelers. Even lekker geld binnenhalen en dan hopen dat je terecht kan in de Bundesliga of Premier League. Het enige risico is dat je jezelf niet meer in de kijker speelt voor deze competities, maarja dan nog... er staat een paar miljoen op je bankrekening waar je je leven lang van kunt rentenieren.

Haha ja mooi dat hij het eerlijk toegeeft, maar hij insinueert dat hij niet voor zijn familie zou kunnen zorgen met een salaris uit een andere competitie. Dan is hij toch een beetje de realiteit uit het oog verloren óf hij is heeeeel zorgzaam

'douglas leek een aantal jaar geleden voorbestemd voor de Europese top,'
Als hij gewoon de kans had gekregen in oranje dan had hij zich verder kunnen ontwikkelen, sprongen kunnen maken en speelde hij nu bij de absolute top.
Helaas kreeg hij de kans niet , voelde zich miskend en gediscrimineerd. Kon zich niet meer doorontwikkelen raakte gedemotiveerd.

Van Gaal en sws de Knvb moeten zich is afvragen waarom spelers van de trad. top 3 na een paar goede wedstrijden al in oranje komen en deze speler die alles win wat er te winnen valt in NL , in het CL elftal van het jaar terecht komt geen kans krijgt.

1 november 2013 om 10:51

Ja, klopt. Erg apart dat jongens als de Vrij en BMI kansen blijven krijgen en verder niemand. Zie momenteel ook liever van Dijk dan die twee. Die zijn nog niet klaar voor Oranje.

De enige plekken waar ik Douglas tegenkwam was Holland Casino en Index.(discotheek)
En in het casino strooide hij flink met geld dus dan hou je natuurlijk niet over van wat hij bij twente verdiende

1 november 2013 om 11:29

Gokken, uitgaan en kiezen voor een club die het meest betaald. Het lijkt wel een profvoetballer die Douglas !

1 november 2013 om 12:42

Heb hem daar zelf ook gezien maar dat is alweer een paar jaar geleden. FC Twente heeft hem geloof ik een casinoverbod gedaan, dus hier is wel aan gewerkt!

Hij kwam toch tekort voor de top, dus dan is het logisch dat je voornamelijk naar je portemonnee kijkt. Er zijn echt nog teveel voetballers die niet durven toegeven dat geld hun drijfveer is, terwijl daar niets mis mee is.

Toch leuk overigens om te zien dat die Twente-fans er zo naast zaten. Ruiz was beter dan Suarez en Douglas beter dan Vertonghen. Nou, dat hebben we gezien jongens.

1 november 2013 om 10:55

Ruiz moest niet naar Fulham gaan, maar naar de Spaanse competitie. Had ie veel beter gepast. Destijds waren ze trouwens evengoed, alleen die twee hebben zich beter ontwikkeld. Beetje domme opmerking haha.

Douglas hoort overigens thuis in Oranje. BMI en de Vrij maken constant fouten, terwijl Bruma ook niet echt lekker speelt bij Psv.

1 november 2013 om 11:50

Destijds waren ze niet even goed, dat is juist mijn punt. Alleen Twentenaren dachten dat ze even goed waren

1 november 2013 om 13:09

Niet alleen Twentenaren, bijna iedereen. Maar dit is een discussie over smaak, en is totaal subjectief. Komen we toch niet

Ik snap best dat hij zijn familie moet onderhouden, maar kom op! Tegenwoordig de voetballer die toegeeft het voor het geld te doen zegt: maar mijn familie/gezin is de reden...

Spelers uit Brazilië hebben een hele familie te onderhouden. Het is een ongeschreven regel..profvoetballer? Dan zorg je voor je hele familie. Vind het wel mooi.

Haha familie onderhouden.

Zijn mensen met minimumloon die gezinnen met gemak onderhouden. Daarvoor hoef je echt niet na Rusland, je bent gewoon een geldwolf. Je wou zo snel mogelijk en zoveel mogelijk vangen.

Maar ieder zijn eigen.

1 november 2013 om 10:49

Lees anders even het verhaal van Riche. Je roept maar wat zonder iets van achtergrond te weten.

1 november 2013 om 10:52

Wat is het doel van je leven? een mooie carriere opbouwen waarbij je veel geld verdiend , een gezin stichten waar je voor kan zorgen? ik neem aan dat dat iedereen zijn doel van het leven is. En dat is wat douglas nu doet dus ik zie niet waarom je zeikt

Ik vraag me af wat er van waar is. Net als Riche zegt zit hier wel meer achter. Zakenwaarnemers zijn wolven. Ik weet wel dat Douglas als Braziliaan niks liever wil dan met Oranje naar het WK in zn vaderland! Logisch maar ik denk dat hij die kans nooit krijgt. Tja, de Guzman wel, vreemd de een wel de ander niet. Klopt niet. Van Gaal is Douglas al lang vergeten.

1 november 2013 om 11:03

De Guzman was in Nederland sinds zijn 12e. Die heeft tenminste zijn educatie in Nederland gehad. Douglas kwam al als een 19-jarige volwassen vent naar Nederland, dan hoor je niet in het Nederlands elftal thuis na 5 jaar. Dat is het verschil, De Guzman is hier deels opgegroeid en kwam hier naartoe als een kind, Douglas niet. Volkomen terecht dat De Guzman wel wordt opgeroepen en Douglas niet.

1 november 2013 om 11:25

Volgens jou theorie moeten dan heel wat mensen hun Nl paspoort inleveren.
Douglas is echt een meerwaarde voor NL en voor oranje. Goed dat hij het paspoort heeft. Jammer dat hij door vele mensen niet voor volwaardig burger wordt aangezien wegens zijn geboorteland of vanwege zijn leeftijd toen hij hier kwam ed.

1 november 2013 om 11:42

Je legt me woorden in de mond. Zijn paspoort mag hij houden, maar uitkomen voor het NL elftal, ho maar. Daarvoor heb je niet genoeg binding met het land als je op je 19e hier naartoe komt, dan ben je Braziliaan eerst en Nederlander als tweede. En ik wil zelf geen mensen in het elftal die Nederland op de 2e plek zetten of er alleen maar zitten, omdat Brazilië niet komt aankloppen. Het is immers geen clubvoetbal. En van mijn part was het Messi, dan nog.

1 november 2013 om 11:46

Dan creëer je dus 2e rang- burgers.
Douglas heeft volgens jou minder rechten dan andere Nederlanders. Misschien moeten we ze dan ook andere paspoorten geven of herkenbaar maken....

1 november 2013 om 12:10

Spelen voor het NL-elftal, is niet een sociale kwestie dat te maken heeft met rechten en plichten. Ook een probleem van velen, voetbalwereld vergelijken met andere, sociaal meer relevante zaken. Net als mensen die klagen over een 6+5 regeling, vanwege dat soort argumenten als tweederangsburgers.

Voetballers in je nationale elftal proppen om sportieve redenen, is een kwalijke ontwikkeling. Zoals Engeland, dat Januzaj probeert weg te pikken uit de handen van België/albanië enz., terwijl hij helemaal niks te maken heeft met dat land, buiten het feit dat hij voor een Engelse club speelt. Gelukkig hebben ze in Engeland regels, wat dit onmogelijk maakt, maar dat ze het proberen, is al erg genoeg. En ik heb Douglas horen praten, kan amper Nederlands.

Waarom zou je geen onderscheid mogen maken tussen spelers die een binding hebben met Nederland en spelers die als volwassenen een paspoort om sportieve redenen aanvraagt en dan ook nog wordt uitgenodigd? Spelers importeren voor je nationale elftal en dan een WK hebben waar Qatar in de finale wint van Rusland, dankzij een Braziliaan die 13 miljoen per jaar krijgt om voor Qatar te spelen. Maar daar mag je niet op tegen zijn, dan benadeel je mensen in hun rechten en word je nog net geen racist genoemd.

1 november 2013 om 14:17

Je haalt nu dingen door elkaar of je hebt niet begrepen hoe Douglas aan zijn paspoort komt.
Douglas is geen Nederlander om dat hij zo goed kan voetballen. Hij is niet geïmporteerd om voor het nationale elftal uit te komen. Douglas had ook als bv schilder ipv voetballer zijn ned. paspoort gekregen.

Dus echt onzin dat hij niet zoals elke Nederlander voor het nationale elftal mag uitkomen. De aanname dat hij minder binding met dit land heeft, is net zo irrelevant als ongegrond.

2 november 2013 om 10:56

Volgens jou maakt het ook niet uit of iemand geïmporteerd is voor het NL-elftal of niet, allemaal zelfde rechten toch? Maar ik begrijp heel goed hoe hij aan zijn paspoort komt, ik gebruik voorbeelden om aan te geven dat je dan nergens een grens kan gaan zetten. En er is geen nationale schildersbond met een vertegenwoordigend elftal. Sleutelwoord: vertegenwoordigd en dat gaat niet met Douglas erin. Je komt ook niet speciaal naar Nederland om hier te schilderen.

Binding is heus wel relevant, je moet criteria stellen aan wie er in dat elftal komt. Het is onzin om een Braziliaantje voor Nederland te laten uitkomen, omdat hij 5 jaar speelt voor FC Twente en niet goed genoeg is voor zijn eigen land. Je zegt dat Douglas geen Nederlander is, omdat hij goed kan voetballen. Klopt. Want als hij echt goed was, dan had Newcastle hem 2 zomers geleden al gehaald en dan had hij niet eens een paspoort.

Hij kan amper 3 woorden Nederlands, maar hij mag wel voor het Nederlands elftal uitkomen. Dat is pas onzin.
Dat hij dan volgens de wet officieel Nederlander is, betekent niet dat hij dan ook specifiek in het NL-elftal moet, de wet mag in sommige situaties ook in twijfel worden getrokken.

In Engeland hebben ze daar een speciale regeling voor. Je kan daar alleen voor Engeland spelen als je of er bent geboren of daar 5 jaar aan educatie hebt beleefd of Engelse ouders hebt of ouders hebben die in Engeland zijn geboren. Anders kom je er niet in, onafhankelijk van of je de Engelse nationaliteit bezit of niet. Januzaj kan dus over 3 jaar Engelsman zijn, maar spelen voor Engeland zit er niet in.

Zo'n iemand als Douglas geeft ook geen goed signaal af aan de jeugd. Als Virgil van Dijk het WK misloopt, omdat een Braziliaan die net "iek ben Douglas" kan zeggen de voorkeur geniet, dan kan je je verraden voelen.
Je moet ook talent van eigen bodem beschermen. Zoals ik al zei, het is geen clubvoetbal.

2 november 2013 om 15:07

Dat ben ik dus niet met je eens.

2 november 2013 om 17:38

Niet echt verrassend. Vraag me af of er uberhaupt een Twente-fan is die Douglas niet in Oranje wilt.

Vreemd verhaal. Doet nu net alsof hij hier in Nederland op het sociale minimum zat en geen zak rijst voor zijn familie meer kon kopen.

Volkomen eerlijk Douglas! Maar iemand met een modaal inkomen kan ook rondkomen om zijn gezin te onderhouden. Hoe groot is zijn familie? Heeft ie al achterkleinkinderen dan?

1 november 2013 om 10:59

Ik denk dat het hierbij niet alleen om zijn eigen vrouw en kinderen gaat, maar ook om al zijn neefjes, nichtjes, ooms en tantes in Brazilië.

Pfffff mensen doen hier alsof hij een misdaad bekent ofzo. Ik word hier zoooooo moe van, echt waar. Voetballers zijn mensen die 9 vd 10 keer rationeel handelen en daar hoort een hogere salaris ook bij. Het verschil tusse 1 miljoen en 2 miljoen, ik noem maar wat, is ech 1 miljoen hoor en dat is keiveeel geld. Mensen hou dus ajb op met dat gemekker en heb respect voor deze mensen. Ze hebben tussen hun 20ste en 34ste om het maximale eruit te halen en dat moeten ze echt doen, omdat de meeste voetballers na hun carriere in een zwarte gat terechtkomen.
Respect Douglas!!!!

Een geloofwaardig verhaal van Douglas, alleen dat laatste stuk over "ik heb ook een familie te onderhouden, moet aangepast worden naar "ik heb een familie én zaakwaarnemers te onderhouden".

1 november 2013 om 11:25

Alsof hij bij fc twente zn familie niet kan onderhouden... :/

1 november 2013 om 12:05

Kijk even wat hoger bij de reacties van Riche en mij.
Het betreft niet alleen familie (en zaakwaarnemers)

Tja als je amper 1 miljoen verdiend is het moeilijk om je familie te onderhouden....
Wat een onzin er zijn mensen die met een hongerloontje moeten rondkomen.
Meeste mensen moeten een heel leven werken voor een jaarsalaris van hem.

Ik vind dit altijd zo'n gelul zeg. Alsof hij in de Premier League, Serie A of Bundesliga niet voor z'n familie had kunnen zorgen. Zeg gewoon dat dit de enige club was die een beetje in de top van de competitie meekan. Als hij naar pakweg Southampton was gegaan, had hij ook meer dan een miljoen per jaar verdiend. Nou, met een miljoen kom je ook maar nét de winter door zeg.....

1 november 2013 om 12:30

Als het aan hem lag, speelde hij nu bij Newcastle.
Alleen zit hij in de tang van zaakwaarnemers e.d.

Chapeau dat hij er eerlijk voor uit komt, klasse reactie! Overigens vind ik het wel raar dat het geld nu al uitmaakt. In Duitsland en Engeland verdien je ook wel behoorlijk volgens mij en hij zit toch in de bloei van zn carrière. Mocht hij 30 zijn en dan de keuze maken, had ik het heel goed begrepen, nu een stuk minder.

1 november 2013 om 14:06

Jij bent dus ook iemand die de reacties niet leest... Ik weet niet wat ervan waar is, maar goed.

1 november 2013 om 21:34

Ergens kan ik het me niet voorstellen dat hij zo ernstig in de tang is van zijn zaakwaarnemers. Het kan uiteraard wel, maar zo gigantisch erg vind hij het blijkbaar niet, anders had ie in nederland daar wel vanaf gekund door een rechtszaak aan te spannen of contract af te kopen....

Netjes toegegeven, maar met die paar miljoen die hij al had kan hij er ook wel voor zorgen...

Hij is eerlijk, maar niet echt snugger. Hij was transfervrij, dus kon makkelijk ergens voor één of twee seizoenen tekenen. Als hij nu voor éénvan die subtoppers of middenmotors die hem wilden had getekend en hij presterde zeer sterk kon hij naar de top, waar hij zowel sportief als financieel op een hoog niveau zou zitten. Nu heeft hij alleen veel geld.

Als hij naar engeland, duitsland of italie ging dan zou zijn vrouw een bijbaantje moeten nemen om de luiers van hun kinderen te kunnen betalen?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren