Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Waarom kunnen we met Ajax niet een keer de halve finale halen?’

Laatste update:

Ajax staat voor een welhaast onmogelijke opgave om drie punten te pakken: woensdagavond speelt de jonge ploeg in Camp Nou tegen voetbalgrootmacht Barcelona. Johan Cruijff hoopt dat Ajax in de toekomst weer tot de Europese top gaat behoren en directeur Marc Overmars denkt dat het mogelijk is. Toen hij werd gevraagd voor de functie van directeur dacht hij direct: ik wil met Ajax terug naar de Europese top.

/

In gesprek met Het Parool trekt Overmars de vergelijking naar 1995, een ploeg met spelers die het verschil konden maken. “Het moet samenvallen. Als dat nu gebeurt, kun je een keer een team hebben dat mee kan doen.” Overmars weet dat Ajax wel een opleidingsinstituut is. “Ik zeg ook niet dat we de finale van de Champions League halen. Maar waarom kunnen we niet de finale halen van de Europa League? Waarom kunnen we niet een keer een kwartfinales of halve finales van de Champions League halen?”

De bestuurder geeft aan dat Ajax mikt op de onontdekte groeibriljanten en dat wil zeggen dat er ook eens risico genomen moet worden. “Dusan Tadic van FC Twente naar Ajax halen, dat kan mijn zoon ook. Het gaat erom dat je Tadic uit Servië haalt, en niet van FC Groningen of FC Twente koopt. Of dat je Nacer Chadli bij AGOVV weghaalt. We moeten bij Ajax spelers niet doodscouten, je moet ook eens een gokje nemen.”

Denk je dat Ajax ooit weer de halve finale haalt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel makkelijk antwoord, omdat Uefa het leuk vind om ons te pesten met die lastige lotingen steeds.

17 september 2013 om 16:03

En als Ajax de tegenstanders kan weerstaan dan is er altijd nog een scheidsrechter die daar een stokje ervoor steekt.

17 september 2013 om 16:08

Of Dynamo Zagreb die per ongeluk met 1-7 verliest.

17 september 2013 om 16:19

Afcavosje

Het is nog altijd Dinamo zagreb

17 september 2013 om 16:25

Nuttige toevoeging

17 september 2013 om 16:44

Het is Dinamo Zagreb

17 september 2013 om 16:52

Of een keer echte versterkingen kopen

17 september 2013 om 18:09

Hootch
Ze hadden juist geluk met de scheids hoor.. Van Rhijn trok aan Balotelli zn shirt en maakte het 2 maten groter, maar de scheids wou geen penalty geven..

17 september 2013 om 19:43

Like Homer would say; DOH

17 september 2013 om 20:09

Overmars heeft het in eerste instantie over de Europa League toch? Vergeten we voor het gemak maar even de wedstrijden tegen Kopenhagen, Sparta praag of nog veel recenter een 2-0 voorsprong tegen Steaua Boekarest die wordt weggegeven? Nee, zoek het vooral ergens anders.

18 september 2013 om 03:04

@ jasongrunn

Waar slaat het op dat je helemaal terug gaat naar die wedstrijd tegen Kopenhagen, jij bent wel lekker selectief bezig heh.dan kan ik ook een non argument gebruiken dat jij makkelijk vergeet dat Ajax genoeg Europese prijzen heeft gewonnen. Waarom vergeet jij zo gemakkelijk dat Ajax de laatste jaren ook goede prestaties heeft neergezet in Europees verband tegen tegenstanders die veel sterker werden geacht ?

Groningen heeft in haar bestaan nog nooit iets noemenswaardigs gepresteerd maar toch heeft men de ambitie omzich te ontwikkelen tot een subtopper in Nederland. Ongetwijfeld steun jij dit ambities, maar volgens jouw eigen redenatie kunnen dus de ambities van Groningen ook gelijk de prullenbak in toch ? Groningen presteert immers toch niets ? Natuurlijk slaat het nergens op wat ik nu zeg maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel, hou toch eens op met het meten met twee maten.

17 september 2013 om 16:06

Omdat Ajax haar beste spelers elk jaar voor een prikkie verkoopt. Plus er mindere spelers voor terug haald. Neem een voorbeeld aan de Portugese clubs. Als ze de spelers konden behouden had je nu: vdVaart, Vertonghen, Eriksen, Ibrahimovic, Suarez, Vermaelen, Stekelenburg, vdWiel etc. Een veel beter elftal dus.

17 september 2013 om 16:12

Je moet het zonnige Portugal niet gaan vergelijken met het regenachtige Nederland. De meeste spelers die een topniveau gaan bereiken willen niet meer in Nederland blijven, mar kiezen vaak competities in een zonnige land. Dat is ook één van de redenen dat de Nederlandse clubs hun spelers niet kan behouden.

17 september 2013 om 16:15

Een beetje een drogreden lijkt me. De Premier League kies je niet bepaald voor het prachtige mediterrane klimaat, of wel?

17 september 2013 om 16:19

Klopt. Hopelijk komt er een tijd dat wij dergelijke spelers één of twee jaar langer kunnen behouden. Dan zal het niveau structureel al een stuk hoger liggen en behoort overwinteren in Europa zeker tot de mogelijkheden.

Ik houd niet echt van de 'wat als' elftallen, maar voor één keer;
Stekelenburg
Van der Wiel, Alderweireld, Vertonghen, .. (emanuelson?)
De Jong, Anita, Eriksen
Babel, Suarez, Fischer

Zo had het elftal er dan ongeveer uit kunnen zien. Zeker een elftal dat Europees redelijk mee kan doen (al kunnen sommige mensen ongetwijfeld ook dit elftal naar het niveau van een Europese laagvlieger praten).

17 september 2013 om 16:19

Nee, en Rusland helemaal niet

17 september 2013 om 16:19

Nee maar wel voor de geweldigste competitie van Europa.

17 september 2013 om 16:27

Ik zou graag Ozbiliz willen posteren op 7

17 september 2013 om 16:29

Dus zijn we terug bij af: spelers gaan zich altijd sportief willen verbeteren en na enkele jaren uitblinken in Nederland de sprong naar Engeland of Spanje willen wagen. Niks aan te doen, dus dromen over het behouden van die talenten moet je als Ajax zijnde niet aan beginnen.

17 september 2013 om 16:38

Sneijder,Nigel de Jong,Maxwell,Chivu,Huntelaar

17 september 2013 om 16:45

@ stakkevdb

Sommige spelers zullen wel bereid zijn langer te blijven. Blind had vorig jaar een topjaar en kon transfervrij de deur uit. Ik ben, al zullen andere Blind helemaal de grond in kunnen praten, ontzettend blij dat hij gebleven is. Datzelfde geldt voor Siem de Jong. Geweldig dat onze aanvoerder, die al 3x op rij kampioen is geworden en dus volgens jou geen sportieve uitdaging meer in Nederland zou hebben, ervoor kiest om langer bij Ajax te blijven. Hij geef een signaal af. Zelfde gold eigenlijk ook al voor Vertonghen. Die had ook een jaar eerder kunnen vertrekken, maar koos voor een extra jaar bij Ajax. Stekelenburg stak er ook twee jaar echt bovenuit en had eerder weg kunnen gaan qua niveau (al bleef de interesse achter). Dus dat is één manier om het niveau hoog te houden.

De andere manier is spelers klaar hebben staan die snel op het niveau van de vertrokken speler kunnen komen. Ajax heeft Cillessen en Serero al enkele jaren in de selectie om Vermeer en Eriksen te vervangen. Eriksen is vertrokken en Serero vult het, tot nu toe, goed in. Dat is ook een manier om het niveau hoog te houden.

Dan moet er wel enkele jaren vooruit gedacht kunnen worden. Daarvoor is een rustige organisatie nodig. Die staat er nu. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met Ajax op lange termijn. En ja, wat is goed? Ik zou eens in de 2 jaar overwinteren in de Champions League of ver komen in de Europa League goed vinden onder de huidige omstandigheden. Dan moet de structuur in de club wel hetzelfde blijven.

17 september 2013 om 18:06

Lastige loting?? Een Barcelona wat al lang niet meer is wat het ooit was. Een Milan wat voor de helft in de lappenmand ligt en voor de ander helft geen kwaliteiten heeft en Celtic wat bestaat uit middelmatige voetballers van eredivisieniveau. Lijkt mij dat Ajax zich dit jaar nogal gelukkig mag prijzen met deze loting. Helaas blijft het feit staan dat de eigen selectie ook weinig tot geen kwaliteiten heeft....wat dus ook meteen de reden is waarom Ajax niet een keer de halve finale van de CL kan halen.

17 september 2013 om 19:17

"het lijkt mij dat Ajax zich dit jaar nogal gelukkig mag prijzen met deze loting."

Want in vergeljking zijn al die andere groepen natuurlijk veeeeel zwaarder.

Deze 3 teams hebben allemaal vorig seizoen de volgende ronde gewoon gehaald in het CL. Dat kan je bij geen enkele andere groep zeggen.

Barca heeft nog altijd Messi in huis en met Neymar erbij kan je moeilijk stellen dat ze er slechter op zijn geworden.

Milan heeft nu inderdaad personele problemen, maar wie zegt dat ze dat nog steeds hebben als Ajax ze treft in Oktober?

Celtic heeft inderdaad niet de meest grote namen, maar zijn haast onverslaanbaar thuis. Niet voor niets o.a. Barca verslagen.

Simpel. Ajax komt kwaliteit te kort. is geen schande. maar wel hoe het is

17 september 2013 om 16:03

Je doet je naam eer aan

17 september 2013 om 16:06

jij doet je naam weinig eer aan, als je niet met me eens bent dan heeft deze bob iets te diep in het glaasje gekeken.
OF wil je nu zeggen dat ajax op moment wel de kwaliteiten heeft om spelers met potentie vast te houden ?

Alleen Siem is gebleven. Zolang elke jaar je beste spelers weg gaan zal je er niet beter op worden. Dab kom je dus kwaliteit te kort. Is geen schande, maar wel hoe het is.

17 september 2013 om 16:12

Overmars heeft het helemaal niet over dit jaar, maar over de toekomst van Ajax. Op dit moment is het niet mogelijk, maar met de talenten die er aan zitten te komen en het nieuwe beleid, kan Ajax zomaar gaan verrassen over een paar jaar.

17 september 2013 om 16:18

Je kan wel lekker belerend gaan doen en hem voor gek proberen te zetten, maar Overmars doelt niet op de huidige ploeg, pannekoek.

De nieuwe leiding en het TH is net begonnen, ze zijn pas eeffectief anderhalf jaar bezig. Eerst is de niet sluitende begroting aangepakt, die bijna op orde is en er zijn nieuwe trainers aangesteld die de jeugd moeten gaan opleiden. Nu moet er worden gebouwd aan een nieuw Ajax. Wat er nu rondloopt is voornamelijk jeugd dat opgeleid is onder het oude bewind en wat extern aangetrokken talent.

Rome en Keulen zijn ook niet in een dag gebouwd, je moet ze even de tijd geven.

17 september 2013 om 16:18

Over de toekomst..? Makkelijk praten idd.. We zullen ooit nog een keer de halve finale halen! Maar ze baseren niks op feiten! Ajax is verder weggezakt mogen we wel concluderen..!

17 september 2013 om 16:26

Wie noem jij pannekoek ? harringhappert.

En geloof jij dat nieuwe beleid spelers behoud tot hun 24ste ? sterkte Misschien duarte of Shone, maar daar haal ke geen halve Finale mee. Als jij anders wilt geloven omdat jij als een Blind Vink meevaart met de woorden van Marc. Good luck.

Ik geloof het niet. Klaar en zoals ik al aangaf "alleen Siem is gebleven. Zolang elke jaar je beste spelers weg gaan zal je er niet beter op worden. Dan kom je dus kwaliteit te kort. Is geen schande, maar wel hoe het is."

17 september 2013 om 16:28

@ Mattie10

Natuurlijk hebben ze het bij Ajax over de toekomst. Nu komen ze te kort en het doel is over enkele jaren, misschien zelfs enkele tientallen jaren, weer op dat niveau te komen. Dus ja, ze praten over de toekomst..

17 september 2013 om 16:30

verwijder maar

17 september 2013 om 16:47

Weer reageer je zonder te lezen, want je hebt het wéér over het huidige team. Kansloos inderdaad.

Ik heb ook geen illusies dat Ajax iets gaat bereiken met de huidige selectie, want daarmee gaat Ajax waarschijnlijk de Europa League niet halen via een derde plek in de poule, maar daar heeft Overmars het ook niet over. Ik heb alle vertrouwen dat het in de toekomst beter gaat. Ik heb i.t.t jou wel inzicht in waar men bij Ajax mee bezig is.

17 september 2013 om 16:49

Toekomst van Ajax.
Er komt geen toekomst voor Ajax.overmars is hypokriet om te stellen dat zij de halve finale nog halen in de Cl.
Ajax is een productie huis,een kweekvijver en de grote buitenlandse clubs halen elk jaar de bijna talenten al weg.
En deze spelers worden elk jaar jonger en jonger met het gevolg binnen enkele jaren zit zowel Ajax of PSV of Nec zonder talenten.

17 september 2013 om 17:02

@ zapperboy

Gelul, gelul, gelul en nog eens gelul. Alleen Eriksen is de afgelopen jaren voor zijn 22ste vertrokken naar een grotere club of competitie. Wat nou steeds jonger? Daar is niks in verandert de afgelopen jaren.. Naast Eriksen is enkel Babel volgens mij eerder vertrokken de afgelopen 10 jaar..

Ken je feiten..

17 september 2013 om 17:07

En weer lees jij niet goed wat ik neerzet. Of je wilt het niet begrijpen. Ik wil het je niet uitleggen, want jou hoofd zit heel diep tussen de b*ll*n van Overmars. Maar geloof wat je wilt. Voor nederlands voetbal zou het mooi zijn als een team in eurpa weet te presteren.

17 september 2013 om 18:02

@zapperboy waarom hypocriet ? het eam dat in !995 de cl won was een team met wat oudere krachten die daarvoor de uefacup al hadden gewonnen aangevuld met compleet nieuwe jonge talenten zoals kluivert Seedorf , Davids , Reiziger enz enz Die verraste toch ook de hele europese top of niet ? Zelfs het jaar erop haalde men nog de finale waarin ze verloren van een Juve onder de doping met een leeg geroofd team nog wel ! Waarom zou zoiets niet weer kunnen gebeuren dan ? Niemand had ook voorspeld dat de spaanse suprematie neer gehaald zou worden door een duitse club of een aantal jaar geleden de engelse heerschappij? Alles kan en dat is al meer dan eens bewezen waarde vriend , dat jij het een ajax overduidelijk niet gunt is weer een geheel ander verhaal ?

17 september 2013 om 18:24

Als je Keulen weglaat of Rome vervangt door Aken dan lijkt het nog ergens op grapjas.

17 september 2013 om 16:49

de vraag is hoe komt het dat ze kwaliteit te kort komen

antwoord: geld maakt voetbal kapot

tegenwoordig hebben clubs geld om 11 goeie spelers te kopen daar kun je niet tegen op met alleen jeugd en een paar goeie spelers

vorig jaar manchester city-ajax was positieve uitzondering maar dit lukt ze geen 6x achter mekaar!

17 september 2013 om 17:12

Ik begrijp wat je bedoeld. Maar ook zonder kwaliteit moet je in staat zijn om ver te komen.

Schalke 04 kwam tot de halve finale CL in 2011. Ik schat Ajax hoger zo niet minstens gelijkwaardig in.

17 september 2013 om 17:20

Het ligt er ook aan dat ze hun topspelers niet kunnen houden. Als Ajax erin slaagt om spelers als Eriksen te behouden voor de club en een sterke team bouwt zou het best kunnen. Ajax werkt nu als een opleidings school.. spelers worden beter daar en maken een stap hogerop.

17 september 2013 om 18:03

Ik denk dat ze dat bij Ajax ook wel weten. Maarja, het is een soort cyclus. Er komen geen spelers door het lage salaris en de kwaliteit van het elftal, en om die te verbeteren moet je betere spelers halen. Lastig

Een consequent financial fairplay beleid zou al heel wat schelen. Maar de voetbal maffia zal dat niet toelaten.

17 september 2013 om 16:08

Alsof dan heel Europa ineens op hetzelfde niveau zal zitten... De grote competities gaan altijd zoveel meer middelen hebben dan Nederland. De tijd dat er met gelijke wapens werd gestreden is voorgoed voorbij, we kunnen er ons maar beter bij neerleggen.

17 september 2013 om 16:33

Je weet nooit hoe de voetbalwereld over 40 jaar eruit ziet. Ik denk zelf niet dat ik ooit nog een Champions League winst van Ajax mee ga maken, maar dromen mag toch? Als je jezelf erbij neer legt dat je Europees nooit meer wat gaat presteren kan je net zo goed voortaan de CL miljoenen pakken, een B-elftal opstellen en volop de competitie focussen!

17 september 2013 om 16:35

Ik denk niet dat het in de taakomschrijving van Overmars staat om zich bezig te houden met wat er over 40 jaar staat te gebeuren. De komende 5 à 10 jaar, dat is al lastig genoeg. En er zijn weinig tot geen redenen om aan te nemen dat de kleine landen binnen die periode de kloof met de grote landen gaan kunnen dichten.

17 september 2013 om 16:36

@ Stakkevb

Klopt. Klopt helemaal. Grote competities hebben langlopende sponsorcontracten, TV- rechten zijn voor enkele jaren verkocht voor hoge bedragen en sowieso alle aandacht is groter. Dat is haast niet in te halen. Fair Play is leuk, maar clubs met hogere inkomsten blijven de clubs die het meest uit kunnen geven. Dat klopt helemaal.

Echter brengt het alles wel dichter bij elkaar. Voor Ajax, of een andere Nederlandse club die jarenlang goed beleid hanteert en waar het sportief meezit, heeft dat sowieso voordelen. Het zal niet in één klap naast Manchester City staan, maar Ajax loopt wel een beetje in.

Voordeel is daarbij dat Nederlandse clubs al jaren het maximale halen uit hun begroting. Het niveau dat Nederlandse clubs halen is redelijk hoog in vergelijking met buitenlandse clubs die (veel) meer uit (kunnen) geven. Met het geld dat wij hebben kunnen wij dus redelijk goed omgaan ten opzichte van clubs in andere landen.

17 september 2013 om 16:37

Nee maar is dat wat je wil dan? Met financial fairplay zou er wel voor kunnen zorgen dat clubs zich niet in de schulden moeten kunnen steken om spelers aan te trekken. Hierdoor zouden spelers langer bij een bepaalde club blijven waardoor op den duur de beste spelers niet in een top 4 maar in een top 15 van Europa gecentreerd zit.

17 september 2013 om 16:41

@ De Toekomst: Dat klopt ook helemaal wat je zegt. Je kan (nee: moet) het maximum halen uit het budget dat je ter beschikking hebt en dat doen Nederlandse (en ook Belgische, ik ben zelf Belg) clubs heel goed vind ik. Maar het hedendaagse voetbal hangt veel minder dan vroeger van toevalligheden af, het wordt almaar professioneler op alle vlakken. Dat maakt dat de kans op uitschieters op verrassingen ook almaar kleiner wordt en dus dat de grote landen consequent beter zullen presteren. Zo'n grote club doet wel eens een verkeerde investering (carroll anyone? Torres?) maar heeft nu eenmaal meer foutenmarge doordat ze meer middelen hebben.

@slechtekont: het is een illusie te denken dat een club als Ajax bij die top 15 zou kunnen komen.

17 september 2013 om 16:54

@ stakkevdb

Juist. Uitschieters maken is echt een stuk moeilijker geworden. Voor een deel komt dit door het verschil in budget. Echter spelen ook dingen mee als 'in welke pot' je zit bij een loting, beschermde statussen van bepaalde clubs en ga zo maar door. Doordat uitschieters bijna uitgesloten zijn is het ook moeilijker om een beschermde status(of in een hogere pot ingedeeld te worden) te krijgen. Door die uitschieters konden clubs in korte tijd een grote(re) stap zetten. Nu moet bijvoorbeeld Ajax enkele jaren leuk presteren in Europa en hopen dat het een beetje mee zit qua grote clubs die geen Champions League behalen en dus hun plaats in pot 1 of 2 niet vrijlaten voor een minder hoog geplaatste club.

Je moet er op slot echt bij komen om structureel iets te kunnen presteren in Europa. Echter is dat de laatste jaren stukken lastiger geworden.. Dezelfde grote clubs vullen namelijk elk jaar de eerste 2 potten in de Champions League in. De potten 3 en 4 worden vaak ingevuld door clubs die dienen als opvulling...

17 september 2013 om 18:06

ooh dan heb je niet goed opgelet ? Vooral gezien het feit dat de uefa wel degelijk bezig is om met het fairplay regelement de boel drastisch aan te pakken ? En zoals gezegd als er weer een gouden lichting in zit dan is alles mogelijk net als in 95 !

Wie weet ooit.. zeg nooit nooit he ! Ik als ajacied moet ook toegeven dat het er dit seizoen in iedergeval niet in zal zitten..

Met dat dood scouten geef ik hem wel gelijk. Al doet Ajax het beter als Psv. Feyenoord vind ik echt topper hierin. Die weten waar ze moeten kijken en hoe ze moeten opleiden. PSV koopt alleen mensen die al bekend zijn ( Maher Strootman merten..)
Ajax koopt talenten Zoals erkson en Fisher en Meleg.

17 september 2013 om 16:15

Onzin Ajax koopt ook mensen die al bekend zijnoulsen, Schone, Duarte
En PSV koopt ook talenten zoals Bakkali, Affeley Hiljemakr.

Wat je zegt raakt kant noch wal

17 september 2013 om 16:25

Alle clubs doen hetzelfde. Sommige doen het op een onderdeel soms even beter, soms zelfs door geluk. Uiteindelijk proberen alle clubs precies hetzelfde voor elkaar te krijgen; jonge spelers die uit hun jeugdopleiding afgeleverd kunnen worden aan het eerste en daar een (belangrijke) bijdrage kunnen leveren om vervolgens veel te verdienen aan die speler. Vanaf de F'jes opleiden kan, op een (voor jeugdspelers) oudere leeftijd aantrekken of op een nog iets oudere leeftijd (wanneer die talenten al bekendheid hebben) ze erbij te halen.

Het maakt clubs uiteindelijk niet uit hoe ze aan die talenten komen al zal een talent opleiden vanaf de F'jes clubs natuurlijk het meest trots maken.

Ook al haal je Chadli / Tadic van Twente,die verkoop je toch weer met winst na jaren van ze genoten te hebben.ik begrijp Overmars wel maar 7 of 10 miljoen investeren kan op zich toch niet zo,n kwaad met zulke buiten categorie spelers ??

17 september 2013 om 16:07

Ja net zoals met suljemani zeker....

17 september 2013 om 16:16

Dit is nog heel vroeg om te zeggen. Ajax is een nieuwe weg ingeslagen en kopen niet zomaar spelers die miljoenen waard zijn. Met het oog op het cl vond ik het wel jammer, maar aan de andere kant ook heel sterk dat Ajax niet paniekerde en gewoon voet bij stuk hield.

Word Ajax kampioen dan hoor je niemand meer erover, dat Ajax niet goed had gehandeld op de transfermarkt. Worden ze geen kampioen dan kunnen er wel discussies komen over aankopen die niet zijn gedaan.

Maar vind dat Ajax zich wel kan permitteren, mochten ze de landstitel niet prolongeren.

17 september 2013 om 16:19

Dat is gelijk het probleem. Koop je tadic nu leg je hem 3, max 4 jaar vast dan moet je die gozer na 2 jaar eigenlijk al verkopen wil je er nog wat op verdienen. Die gaat na nog 2 jaar eredivisie ook echt niet meer bijtekenen.

17 september 2013 om 18:30

Voordat je zo,n juweeltje als Eriksen tegenkomt moet je van buiten categorie klasse zijn om dit soort spelers op te sporen. En daar is geen tijd voor de sub top zit ook niet meer stil.ik zou om de druk wat weg te halen bij de Jong wel ervoor zijn gegaan want zonder de Jong is Ajax 5 de plaats waard momenteel en duurt het naar mijn inziens alleen maar langer om aansluiting te vinden bij de EL top

Gaat zeker wel weer een keer gebeuren Marc, maar niet met dit elftal helaas. De ingeslagen weg is wel de juiste, het is alleen weer wachten ip een generatie met 3 of 4 echte toppers. Jullie zijn Ajax verdomme!

Vrij simpel, je weet de spelers niet vast te houden.
Ooit zal het allicht wel lukken, maar ik zie het dit jaar niet gebeuren.
de halve finale is dit jaar wel haalbaar, maar dan van de nationale beker of de Europa League

17 september 2013 om 16:08

Dat is toch ook wat Overmars bedoeld in zijn uitleg?

"overmars weet dat Ajax wel een opleidingsinstituut is" Hij bedoeld dus dat Ajax jonge spelers opleid voor de grotere clubs in Europa.

17 september 2013 om 17:31

dat zal best, maar als je ze dan opleid moet je ze wel doorsturen naar de absolute top (man Utd, Barca, Real, Bayern) op de leeftijd van 25 jaar ongeveer.
Wat je nu ziet is dat spelers rond de 21e al vertrekken naar een subtopclub (eriksen -- Spurs) waardoor Ajax niet meer de springplank is naar de absolute top maar naar de subtop.
Ajax moet het voor elkaar zien te krijgen om spelers naar het niveau Vertonghen te krijgen voordat ze vertrekken en ze pas op de 24/25e laten gaan.
Als ze dat voor elkaar krijgen, dan hebben ze een kans om die halve finale van de CL weer te bereiken.

Nou dit jaar zeker nog niet. Misschien over 3 jaar als de jeugd zijn vruchten afwerkt. In de B selectie zitten grote talenten aan te komen! Ajax komt echt wel weer terug naar de top. Daar heb ik alle vertrouwen in. Straks met de fair play regels heeft de jeugd de toekomst en de beste oplossing.
Ajax is financieel heel erg gezond.

17 september 2013 om 16:12

Dan moet Ajax wel spelers meer salaris kunnen bieden. Want met alleen maar jongetjes van 19 tot 21 ga je geen CL winnen. Dan heb je ook ervaren spelers nodig die op het hoogtepunt van hun carriere zitten. In 95 waren het niet de jongens als Litmanen, Seedorf, Kluivert en Davids die belangrijk waren maar ook de ervaren spelers als Blind en Rijkaard die balans brachten.

17 september 2013 om 17:19

Ja klopt, maar ik denk dat Ajax spelers zoals Eriksen dan probeert om tot hun 25ste te houden. Laten wij beginnen om Fischer langer te houden dan Eriksen. En belonen met salaris. Want soms moet je dat wel doen.
En dan geluk hebben of ex top spelers willen afbouwen bij ons. Net als Rijkaard en Blind die terug kwamen. Kunnen nu Van der Vaart en Sneijder terug komen en in de toekomst Huntelaar. Als ze uitgecasht zijn.

17 september 2013 om 16:48

Die B selectie die nu op de 10 plek staat en na 4 wedstrijden al 2 keer verloren heeft en 1 keer gelijk? Welke spelers daar uit zijn dan die grote talenten?

17 september 2013 om 17:17

Ik heb het over de B junioren he!

17 september 2013 om 23:53

Is dat wat anders dan de B1? Die bedoel ik namelijk.

het bosman arrest is de doodsteek geworden voor het europese voetbal wat de kleinere landen betreft.

sindsdien zitten er bij de uefa alleen maar gasten op de troon die er baat bij hebben dat de kloof tussen de grote landen en de kleinere landen steeds groter wordt.

zie ik niet zo makkelijk doorbroken worden.

maar wat ajax probeert met deze ingeslagen weg zou op termijn wel zijn vruchten moeten afwerpen (dat hopen we dan tenminste), en dat zou dan een mooi statement zijn naar alle grote landen toe.

17 september 2013 om 16:28

De situatie voor het Bosman arrest sloeg sowieso helemaal nergens op.

17 september 2013 om 16:32

Toen mocht je maar 3 buitenlanders in je team hebben.
Was niet zoveel mis mee als je dat nu ziet in de Europese competities.

Alleen het transfersysteem klopte toen niet.

Als je het niet probeert lukt het in ieder geval niet. Over 5 jaar weten we of het nieuwe beleid Ajax naar een hoger plan heeft kunnen leiden. Is er dan nog steeds geen duidelijke verbetering ten op zichten van nu, dan zal ook deze Ajacied niet meer geloven in het behalen van de Europese subtop.

De komende periode gaat dat in ieder geval niet lukken!

Team valt uiteraard niet te vergelijken met 1995! Tegenwoordig gaat het om hoeveel geld je uit kan geven!

Omdat je kwaliteit te kort komt

17 september 2013 om 16:29

Knap dat jij kan zien dat ajax over 4 jaar kwaliteit te kort komt.

17 september 2013 om 16:33

Uiteraard komt Ajax over 4 jaar nog steeds kwaliteit te kort, als je het hebt over het soort kwaliteit dat nodig is om de halve finales van de CL te halen. Waarom zou dat soort van kwaliteitsspelers met zijn allen gezellig bij Ajax gaan spelen? Als je dat soort spelers in Nederland zou hebben, dan worden ze weggekocht nog voor ze echt goed zijn.

17 september 2013 om 17:10

@ stakkevdb

Als er een club is in Nederland of België die nog enigszins kansmaakt om aan te haken dan is het toevallig wel Ajax. Grootste stadion, grootste sponsorcontracten, verdienen veel aan hun spelers.. Ajax heeft het, wat dergelijke zaken betreft, uitstekend voor elkaar (en dan bedoel ik natuurlijk voor een club in de lage landen).

De kas is met 80 miljoen goed gevuld. Als die nog meer omhoog gaat de komende jaren zullen we op een gegeven moment in staat zijn onze spelers beter te belonen. Echter zitten hier veel haken en ogen aan. Spelers zullen, onder de huidige omstandigheden, in het buitenland altijd meer kunnen verdienen. Het gaat er dus om dat spelers Ajax zien als een Europese subtopper en enkel willen verlaten voor een absolute topclub. Dat lukt alleen door in de Champions League structureel te overwinteren. Liefst zelfs af en toe één ronde te overleven.

Het is een ontiegelijk lange weg die bewandelt moet worden. Het is echt iets van de lange adem en geluk zal op sommige momenten ook erg belangrijk zijn. Met de mensen die bij Ajax nu de koers bepalen heb ik er in ieder geval vertrouwen in dat het maximale eruit word gehaald. We zullen over enkele jaren zien wat het maximale is dat er met Ajax gepresteerd kan worden (hopelijk, want dan moeten wel dezelfde mensen of even capabele mensen bij Ajax betrokken blijven).

Eigenlijk spreek je jezelf daar wel wat tegen beste Marc. Want uiteraard moet je proberen spelers als Tadic en Chadli aan de bron te gaan halen, niet wanneer ze miljoenen kosten omdat ze het al bewezen hebben in Nederland. Maar dat betekent ook dat je die jongens de kans moet geven om zich aan het vereiste niveau aan te passen, hetgeen op zijn beurt dan weer betekent dat ze fouten moeten kunnen maken. En dat kan je je niet permitteren als het je doel is om de Europese top te halen. Het is het één of het ander, beide doelen realiseren lijkt me niet realistisch.

17 september 2013 om 16:16

En dat is dus ook wat Ajax nu doet. Ajax geeft die jonge spelers juist kansen. Echter is het probleem dat die jonge spelers al te vroeg weggaan waardoor Ajax nooit een keer een geweldig ingespeeld team heeft dat mee kan doen in Europa.

17 september 2013 om 16:23

Dat is ook wat Ajax moet doen: jonge spelers kansen geven, dus dat doen ze goed. Maar je kan niet verwachten dat die jonge spelers allemaal gaan blijven, daarvoor is Ajax (en bij uitbreiding) financieel gewoon niet sterk genoeg. Dat zal ook zo blijven, dus heeft het geen zin om je illusies te maken over een halve finale in de CL.

17 september 2013 om 16:24

Door mee te spelen in de JL kunnen de echte jonkies alvast wennen aan een wat andere situaties. De talenten van Psv, Ajax en Twente zijn hier echt heel positief over. Totaal anders dan de beloftencompetities, veel beter en stukken professioneler.
Voor spelers van deze clubs een geweldig mooie mogelijkheid om vast te ruiken aan het voetbal op niveau. Extra voordeel is dat je meer spelers op een hoog niveau kunt laten spelen, waardoor je er inderdaad ook behoorlijk wat kunt scouten.

17 september 2013 om 16:26

Allemaal heel mooi en ik sta daar voor de volle 100% achter, maar leidt zoiets tot het behalen van Europese successen op dergelijk hoog niveau? Ik betwijfel het sterk. De ploegen die daar staan zijn jaar na jaar dezelfde, kleine garnalen komen daar nooit meer tussen.

17 september 2013 om 16:30

Voor doorstroming van talent is het inderdaad goed, en dan kom je uiteraard gewoon weer terug bij af: Nederland is een opleidingsinstituut.

Je hebt gelijk dat dit niet per se zal gaan leiden tot prestaties op het hoogste niveau (zolang er in andere landen meer geld en kwalitatief beter voetbal gespeeld wordt).

Om de doodeenvoudige reden dat wij daar geen kwaliteit voor hebben en als wij die hebben wordt die verkocht ook nu weer alle mensen 42000 hebben een seizoenskaart en de competitie is 3 weken verder en hup de 2 beste worden verkocht dus daarom Marc . dus niet naar de bekende weg vragen aub .

Die talenten waar je wel de halve finale mee zou halen die zijn er simpelweg niet.

Een grote bak met geld dat brengt je naar de halve finale Overmars en geen fabeltjes over onontdekte jeugd.

Leuk dat beleid, maar ik kan me niet voorstellen dat je als ajax supporter zijnde gelukkig wordt van deze selectie. Je hebt nu eenmaal gearriveerde spelers nodig om de halve finale te halen en dan heb ik het niet over de Moisanders en Bojans.

Ajax zal ongetwijfeld voor de titel spelen in de Eredivisie, maar zal met deze selectie nog wel vaker tegen zeperds aanlopen. Net als afgelopen zaterdag tegen Zwolle was het nivo zeer bedenkelijk.

Haha zit Marc aan de coke, die man krijgt last van hoogmoedswaanzin !

Ajax heeft 2 van hun belangrijkste spelers verkocht en was toen al kwalitatief niet sterk genoeg, maar nu al helemaal niet. de 8ste Finale halen zou mogelijk zijn, alleen moeten ze niet elk jaar in de groep des doods komen ''-_-

Om dat te kunnen bereiken zul je echte club mensen moeten opleiden die niets anders willen dan voor Ajax voetballen. Deze spelers moet het dan ook niet uitmaken dat ze in het buitenland 3x zo veel kunnen verdienen of dat het een interessantere competitie is sportief gezien.voorbeeld van zo'n iemand: Fransesco Totti. Maar een elftal vol met dit zoort type mensen, dat zie ik niet echt gebeuren.

@ajax4xcl

Wat is dat toch dat elkaar steeds napraten over die grote talenten in de Ajax B-jeugd. Deze competitie verloren de Ajax B1 en B2 van Feyenoord B1 en B2. Dus of het valt wel mee met die talenten of de talenten van Feyenoord zijn nog een klasse beter.

17 september 2013 om 16:23

Misschien kan Feyenoord ook wel de halve finale halen, in de Knvb beker of zo.

17 september 2013 om 16:29

Is dit wellicht een reactie op een ander bericht? Met mijn bericht heeft het in ieder geval niets te maken.

17 september 2013 om 16:37

Als Feyenoord werkelijk zulke grote talenten heeft (ze zijn immers een klasse beter omdat ze een wedstrijdje hebben gewonnen) kan Feyenoord misschien ook ooit weer eens een mooie prestatie neerzetten. Begrijp je de context nu?

17 september 2013 om 17:02

Jawel, ik begrijp nu dat dit een poging was tot "leuk" doen.

Ben het overigens met je eens dat voor alle Nederlandse ploegen gezien het huidige peil, als het gaat om een halve finale plaats, de Nederlandse beker wel eens heel lang het hoogst haalbare zal zijn. Zowel in de CL als in de EL zie ik geen Nederlandse ploeg voorlopig in staat een halve laat staan een hele finale te halen. En de vooruitzichten zijn niet dusdanig dat dit op korte termijn zal veranderen.

17 september 2013 om 16:33

Het gaat niet om de b1 of wat dan ook.
Het gaat om ajax 1.

Maar als je het zo wil stellen.
Als feyenoord verliest van zwolle is zwolle dus gelijk beter dan feyenoord?
Ook al zou zwolle dit seizoen degraderen??

17 september 2013 om 17:05

@wve

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar Ajax4xcl begon over grote talenten in de Ajax B-jeugd en daar reageerde ik op.

17 september 2013 om 16:41

Het gaat niet om de teams, maar om de individuen. Ik sta te ver af om er over te kunnen oordelen, maar jouw opmerking zegt in principe ook niets. Als er in de B jeugd van Ajax een Sneijder, een Kluivert en een Vertonghen spelen en die breken tegelijk door, dan kun je daar heel veel plezier aan hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Feyenoord B1 niet kan winnen van Ajax B1.

17 september 2013 om 17:14

@waarom toch

Ik weet niet of je wel eens jeugdwedstrijden bekijkt. Toevallig zag ik de wedstrijd Feyenoord B1 - Ajax B1. Er vielen me twee dingen op. In de eerste plaats won Feyenoord niet geheel verdiend, een gelijkspel was meer op z'n plaats. En in de tweede plaats zag ik aan beide kanten een paar heel goede voetballertjes, maar geen extreme talenten.

In 95 deed er per land maar 1 club mee toch? Kon je zomaar in de kwartfinale tegen Hajduk Split staan of in de halve finale tegen Panathinaikos.

17 september 2013 om 16:24

klopt, en de helft aan teams. als je de poule door kwam zat je al in de kwart finale

17 september 2013 om 16:31

Klopt inderdaad als een bus. Hajduk Split en IFK Goteborg zaten toen nog in de kwartfinales. Daar moeten we geen tekeningetje bij maken zeker?

Het verschil met 95 was dat je een uitzonderlijke goede lichting talenten had. Ook had je ervaring in je elftal met Blind, Rijkaard en Van den Brom

Toen ik de kop van dit artikel las dacht ik: Dit moet over de knvb beker gaan. Maar nee, de ploeg die afgelopen weekend bij vlagen weggetikt werd door Zwolle, wordt nu in verband gebracht met halve finales en finales europees gezien. Die Overmars is echt helemaal de weg kwijt.

17 september 2013 om 16:27

Dus.. de wedstrijd van zaterdag is representatief voor de toekomst?
Hij heeft het hier niet over het komende jaar of de komende 2 jaar. Toekomstvisie heet dat!

17 september 2013 om 16:34

Dan nog, droom verder. Nooit zal een nederlandse club een rol van betekenis gaan spelen europees gezien. Talenten gaan nu veel eerder weg als vroeger, een team bouwen is niet meer mogelijk. Misschien om nationaal kampioen te worden maar europees houdt het voor alle nederlandse clubs voor de winter op. Bij ons zelfs al voor de herfst

17 september 2013 om 16:28

Hij heeft het toch ook niet over dit jaar. Het is meer een doel voor de komende jaren.

Die laatste alinea een kritische opmerking richting Enschede?

Hij had net zo goed aankopen v Ajax kunnen noemen als voorbeelden.. Twente heeft blijkbaar tot nu toe betere beoordelingskwaliteiten wat betreft potentie van spelers..

17 september 2013 om 16:26

ik vind dat laatste ook een beetje krom. Uiteindelijk gaat het er toch om dat de speler wat toevoegt?
lijkt mij belangrijker dan dat de speler een onbekende van ver is.

17 september 2013 om 16:35

Hij gebruikt tadic omdat die overal als voorbeeld gebruikt word.

Heeft iets te maken met geld denk ik

Omdat Ajax niet meer de Ajax is van midden jaren 90!
Hou eens een keer op met dromen en wordt wakker in deze tijd. Deze tijd staat voor het slechte Nederlandse voetbal sinds heugenis!
Dus denken dat je een kans maakt op de halve finale is zinloos!
Wees blij als je niet afgeslacht wordt door Barcelona, Milan en Celtic
Accepteer nou maar gewoon dat clubs als Ajax, PSV, en de subtoppers als Vitesse, Feyenoord en Twente gewoon springplankjes zijn voor de grotere talenten

17 september 2013 om 17:40

Doemdenker.. Logisch dat Overmars zich hoge(re) doelen stelt. Als de club 3x op rij kampioen is geworden moet de de uitdaging ergens anders in gezocht worden. Meedoen aan de Champions League is geen doel meer. Presteren in de Champions League is dus het enige overgebleven doel. Logisch dat Overmars daarbij uitkomt en presteren in de Champions League als ambitie uitspreekt. Dat is het volgende niveau waarop stappen gezet kunnen worden.

Daarbij, wat moet Overmars anders? Als hij Europees presteren, net als jou, als onmogelijk beschouwd dan blijft enkel presteren op nationaal niveau over. En daar is Ajax al 3x op rij kampioen geworden, dus voor hem is de uitdaging wat dat betreft er ook wel vanaf...

Echte winnaars leggen de lat hoog. Soms te hoog, maar wel hoog. Dat motiveert het maximale uit jezelf te halen. Vervolgens is het uiteraard afwachten hoe realistisch het is, maar de lat moet ergens gelegd worden; dan maar hoog.

Begin dan eens met je topspelers vijfjarige contracten te laten tekenen op hun 19e of 20ste. Kijk naar Psv, die geven Maher gewoon een vijfjarig contract. Zo houd je een topspeler nog makkelijk 3-4 jaar bij je team. Als Ajax steeds talenten op hun 18e een vierjarig contract aanbiedt (eriksen) dan lopen ze de deur uit wanneer ze beginnen te presteren (20-21 jaar)

17 september 2013 om 16:39

spelers hebben daar ook een stem in.
Daarnaast, contracten worden vaker wel dan niet tussentijds opengebroken. Ik heb geen zin om het op te zoeken, maar ik verwacht dat het contract van Erikssen ook opengebroken is in de tijd dat hij bij ajax 1 speelde. Uiteraard inclusief salarisverhoging

17 september 2013 om 17:24

Ja, op zijn 18e tekende hij een nieuw contract (eerste contract was op zijn 16e) voor 4 jaar tot zijn 22ste. Dat betekent dat, mocht Ajax hem willen verkopen, hij op zijn 21ste moest vertrekken. Had hem op zijn 20ste een prachtige aanbieding gedaan met desnoods een clausule van 20 miljoen.

Waaron ging ajax dan niet in het buitenland kijken voor een vervanger voor eriksen ? Maher was al naar psv en v.ginkel naar chelsea. Toen had ajax in het buitenland moeten zoeken.

17 september 2013 om 16:36

Serero??

17 september 2013 om 17:22

Serero is een leuke voetballer maar zal Ajax niet verder in Europa helpen. Van het huidige team zie ik alleen Siem de Jong het niveau aankunnen. Er moet heel veel veranderen in Amsterdam (of welke plaats dan ook in Nederland) wil je het in Europa ver gaan schoppen.

Tja, Overmars dacht ook dat Heracles zou zwichten voor een lullig 'take it or leave it bod'.

Hij kan en mag een hoop denken, maar het mag toch wel bijna een feit genoemd worden dat de komende jaren geen sprake zal zijn van een rol van betekenis in de CL. Niet van Ajax, maar ook niet van een andere Nederlandse club.

Door de mondialisering van de wereld heeft de commercie een nog grotere invloed op het voetbal dan het al had. Daarmee is het formaat en dus de afzetmarkt van Nederland als land gewoon zwaar gaan tellen en daar valt niets aan te doen.

Als Ajax zorgt dat er een geweldige lichting is en er niemand wordt weggekocht dan kan Ajax misschien nog wat presteren, maar aan het eind van dat seizoen zal Ajax worden leeg gekocht en zullen we weer opnieuw moeten beginnen. Het is gewoon heel moeilijk om te concurreren met al die rijke clubs, opzich is Ajax ook rijk met 70 miljoen in kas, maar dat is lang niet voldoende en zeker met de nieuwe filosofie zal Ajax dit niet in transfers gaan stoppen. Ajax doet het in ieder geval goed de laatste jaren in de CL, het is alleen jammer dat Lyon opeens 7-0 wint en we vorig seizoen in zo'n dodelijke groep zaten. Dit jaar zal het ook weer EL of niet zijn, maar we spelen in ieder geval wel al 4 seizoenen CL achter elkaar.

Ten eerste blijven de talenten net 1 of 2 jaar tekort in Nederland om de Europese vruchten ervan te kunnen plukken.

Ten tweede komen de gevallen vedettes net 1 of 2 jaar te laat terug (als ze al terugkomen) om samen met de talenten een solide en uitgebalanceerd elftal te vormen.

Houdt spelers als Fischer en Anderson twee jaar langer en haal Sneijder, van der Vaart en Heitinga terug naar Amsterdam en je komt al een stuk verder.

17 september 2013 om 17:45

Waarschijnlijk is de aantrekkingskracht voor Sneijder, Heitinga of van der Vaart nog niet hoog genoeg. Ik verwacht dat spelers die onder de Boer gewerkt hebben eerder geneigd zijn terug te keren bij Ajax als de Boer dan nog trainer is. Als vertrouwde gezichten sinds het vertrek nog steeds bij de club zitten als een speler af wil bouwen zorgt dit gewoon voor extra binding met de club. De keuze om dan voor Ajax te kiezen is makkelijker.

Spelers moeten 'er sneller staan', langer blijven en eerder terugkeren. Uiteindelijk zal dit allemaal nodig zijn wil Ajax kans maken. De vraag is of het realistisch is, maar ik geloof dat als Ajax deze koers echt vasthoudt het met het jaar realistischer word.

Omdat tehenwoordig alleen maar geld telt..wij het meeste geld heeft die regeert. Van het team van 1195 zouden tegenwoordig al een stuk of 7 spelers zijn weggekocht voordat je als club had kunnen bouwen en de vruchten kan plukken van je opleiding en scouting.. Zie Eriksen,die had dit jaar echt van toegevoegde waarde kunnen zijn in de CL, maar is al weer weg nog voordat hij op Europees niveau belangrijk kan zijn

Een keer zal wel lukken. Echter met deze selectie, dit jaar niet. Of er moet een wonder gebeuren in de CL, zodat je nog 3e in de poule word en met winterse versterkingen toch die halve finale EL te pakken krijgt... Ach, ik hoop dat Ajax met deze mannen lang zicht blijft hebben op de titel en die uiteindelijk ook binnen haalt, maar dit Ajax is het zwakste van de afgelopen 10 jaar, dat is wel duidelijk...

Als je gewoon oplet merk je dat dit gewoon kan kijk naar dortmund eerst wilde iedereen hoger op naar bijvoorbeeld, real had interesse in gundogan maart hij bleef omdat dortmund ook sterker wordt. En denk na ieder jaar veel winst wat kan je met winst spelers kopen OF jeugd goed trainen en de echt goede spelers mooie contracten met dat geld aanbieden. En kijk naar arsenal ze hebben ozil worden gelijk gelinkt aan andere grote spelers.

18 september 2013 om 09:28

Nu haal je twee voorbeelden aan uit de grootste competities ter wereld. Je begrijpt zelf toch ook wel dat dit niets te maken heeft met hoe Ajax of bij uitbreiding eender welke Nederlandse club kan of moet werken?

Ooit gaat het nog wel gebeuren (binnen zo'n 10 jaar schat ik), maar laten we ons eerst maar focussen op de groepsfase.

Voorlopig even niet in ieder geval. Met deze beperkte spelers groep ga je niet ver komen. Ook voor de komende jaren zie ik het somber in.

Opstelling:
Stekelenburg
Van der Wiel Chivu Vertonghen Maxwell
N. de Jong
S. de Jong Eriksen
Suarez Ibrahimovic Fischer

Mooie mix qua leeftijd en ervaring, zou toch wat zijn als je de spelers vast kunt houden.

Dat zal nooit meer gebeuren. Ajax heeft de charme niet van het topvoetbal. Die clubs hebben we gewoon niet in Nederland. En helemaal met beleidt wat Ajax nu voert. Er zijn andere clubs die Nederland voorbij zijn gesteeft. Eigenlijk zou je je moeten schamen als Nederlander met Ajax in de CL en helemaal met die domme uitspraken van Overmars. Jammer dat ik Nederlander ben.

17 september 2013 om 17:15

Wat een drogreden. Als er een club in NL de charme heeft van topvoetbal is het Ajax wel. Altijd proberen om het maximale eruit te halen door middel van goed,sportief,attractief en aanvallend voetbal te spelen.

17 september 2013 om 17:25

Jij schaamt je voor iemand die dromen/ambities heeft en deze uit spreekt? Daarbij geeft hij niet aan dat het gemakkelijk zal zijn of binnen korte termijn realistisch is. Hij, en alle andere mensen bij Ajax, doen alles om het maximale uit de club te halen op elk aspect. Uiteindelijk moet dit leiden tot steeds een stapje hoger komen (en misschien gaan er soms enkele jaren overheen voordat er weer een stapje gezet kan worden, het is geen makkelijk traject).

Dit is al stukken beter dan bijvoorbeeld; jongens, ik heb het maximale eruit gehaald, de mazzel en zoek het maar uit. Hij is betrokken en wil steeds ietsje beter presteren. Dat is de mentaliteit van een echte winnaar. Daarbij word je ook alleen beter als je de lat steeds hoger legt voor jezelf. Realistisch of niet; ze werken zich kapot om het maximale uit de club te halen nu en in de toekomst.

‘waarom kunnen we met Ajax niet een keer de halve finale halen?’

omdat Ajax een flut elftal heeft.

17 september 2013 om 17:28

Kortzichtig..

Overmars heeft het niet over dit jaar. Het kan ook over 5 jaar pas zover zijn. Dan zal de selectie er helaas al heel anders uitzien.

Ze hadden Rodrigues nooit moeten verkopen. in plaats daarvan hebben ze een gapend gat op de flanken die door de backs moeilijk te belopen zijn. Ik zie het Alderweireld ook niet doen, en zonder snelheid zul je dit ook nooit waar kunnen maken. Ajax mist snelheid en heeft een type Ballack nodig. Of je moet de linies elkaar laten kruisen wat meer gelegenheid geeft voor passen die Rodrigues normaal gaf en waar Sighorsson makkelijk tegen aan kon lopen.

Tuurlijk kan het een keer meezitten, maar door de commercie, de ongelijke maten waar mee gemeten wordt en de enorme salarisverschillen is de kans veel kleiner dat het een keer 'samenvalt' zoals Overmars dat zegt. Ik snap zijn punt wel, maar voor een groot deel ben je dan afhankelijk van toevalligheden. Zullen een aantal talenten zich wel zo goed staande houden en ontwikkelen als Edgar Davids, Michael Reiziger, Clarence Seedorf en Marc Overmars destijds? Ondanks hun jonge leeftijd waren dit wel spelers waar je wekelijks op kon bouwen. Van Daley Blind en Ricardo van Rhijn kan ik helaas niet hetzelfde zeggen.

Maar niets is onmogelijk. Ik zou als ik Overmars was dan wel al een paar visjes uitgooien naar enkele oudgedienden. Met een roedel jonge honden wordt het niks. Destijds had men in Danny Blind, de teruggekeerde Frank Rijkaard, Sonny Silooy en vooruit, Jari Litmanen de nodige ervaring. Daaromheen krioelde het van toptalent. Wil Ajax nog eens iets betekenen, dan zou het mooi zijn om over drie jaar Wesley Sneijder, Nigel de Jong, Rafael van der Vaart en Klaas Jan Huntelaar in de Arena te zien spelen. Ik denk niet eens dat die jongens daar onwelwillend tegenover staan. In de wetenschap dat ook de talenten en beloften van vandaag zijn doorgerijpt, zou dat een scenario kunnen zijn waar Marc Overmars op hoopt.

PS: mijn opstelling geeft Nigel de Jong in de verdediging weer. Veel mensen vergeten dat hij daar ook in zijn eerste periode succesvol heeft geacteerd. Daarom begrijp ik niet dat hij tegenwoordig niet genoemd wordt als optie op die plek in de broze verdediging van Oranje. Niettemin zie ik voor hem een rol á la Rijkaard/davids weggelegd: bij balbezit doorschuiven als defensieve middenvelder om het aanvallend ingestelde middenveld te ondersteunen. Ook Moisander heb zie ik er tegen die tijd nog in staan; net als destijds Danny Blind ligt zijn top hoogstwaarschijnlijk in Nederland en heeft hij nu nog enkele jaren om zijn persoonlijke top te bereiken.

Cillessen
Ligeon
De Jong
Moisander
Boilesen
Meleg
Sneijder
Van der Vaar
Andersen
Huntelaar
Fisher

Omdat we ieder jaar onze beste spelers verkopen voor een prikkie en een middelmatige speler met potentie er voor terug halen.. Daarom..!

Theoretisch gezien is dat zeker een keer mogelijk Marc. Er is geen aanwijsbare reden waarom dat theoretisch niet een keer kan gebeuren. Het zal liggen aan veel factoren maar de belanrijkste factor is natuurlijk wat er op het veld staat. Op basis van de huidige selectie lijkt het me uitermate onwaarschijnlijk, maar niemand weet wat er over 4 jaar op het veld staat. Dus uitgesloten is het natuurlijk nooit.
Kwartfinale CL moet toch een keer mogelijk zijn met een gunstige loting en een kwalitatief betere selectie? Finale EL moet ook echt wel een keer te doen zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van ploegen die ver komen in deze toernooien zonder wereldselecties maar door een dosis geluk en doorzettingsvermogen.

Ik opper al veel langer voor eerlijkere regelgeving. Het is toch idioot dat Real 100 miljoen kan neerleggen voor een Bale? Als elk land onder Uefa-regelgeving valt(wat wettelijk niet kan) en die komen met regels over inkomsten, lonen en dergelijke, dan zou elke club in potentie mee kunnen doen en wordt een club veel sneller afgerekend op een slecht beleid, manager of spelers waardoor het weer een leuk spelletje wordt, ook op bestuurlijk niveau.

Maargoed, ontopic. In de aankomende 100 jaar kan Ajax wel een keer in de halve finale terechtkomen, maximaal, maar een feit is dat bijna alle winnaars het budget er ook naar is.

Wellicht over 50 jaar weer Mark. Eerst moet het voetbal naar de klote gaan door het geld. Aangezien een 100 miljoen voor Bale al mogelijk is en de maffia steeds meer voet aan de grond krijgt ten aanzien van match fixing gaat dat proces hard en kun je wellicht na de wederopbouw weer een gelijke verdeling van kwaliteit krijgen waardoor we door ons tactisch vermogen weer mee kunnen tellen. Tot die tijd geef ik ons weinig kans Mark, zeer weinig....

Ajax heeft vlak na de top-20 voetbalclubs een van de grootste begrotingen (volgens Deloitte Moneyball overzicht). Groter dan clubs als Malaga en Athletico Madrid en Benfica, die de afgelopen bij tijd en wijlen ook wel eens redelijk presteerden in de Champions-League/ Europa-League. Zorgvuldig financieel en transfer beleid, in combinatie met het doorzetten van de huidige sportieve prestaties zou toch op de lange termijn best toch wel eens kunnen uitmonden in europees resultaat? Waarom niet?

Simpel antwoord: Gebrek aan kwaliteit/geld..

afgelopen *periode bij tijd en wijlen

In een volgend millenium wellicht...

Omdat er minder geld is dan misschien wel 25 andere ploegen in Europa. Omdat er minder kwaliteit is dan die ploegen in Europa en omdat, mocht er een jeugdspeler tussen zitten die de nieuwe Messi is, die in de F1 al is weggekaapt door Barcelona.

Kort samengevat zijn dit toch wel de redenen.

Dat is dus precies wat ik probeer uit te leggen. Als je een vergelijking trekt met clubs die qua begroting in theorie dezelfde middelen zouden moeten hebben als Ajax, dan zie je dat deze clubs, hoewel ook wisselvallig, soms best wat presteren in Europees verband. Als het alleen maar om geld zou gaan, zou Dortmund bijvoorbeeld ook geen partij voor Real Madrid moeten zijn.

Mourinho presteerde een aantal jaren geleden toch op fantastisch met Porto? Toegegeven zij hadden misschien toen een iets groter transfer-budget dan Ajax, maar het is zeker geen Manchester City.

Ik ben er echt van overtuigd dat minder financiële middelen niet perse een absolute no-show in Europees voetbal verband moet betekenen.

En er zijn naar mijn idee zijn af en toe voorbeelden die dat ook bevestigen.

Die Overmars spreekt zichzelf wel erg tegen in dit artikel. Terug naar de Europese top en dan zeggen dat je hoopt ooit eens een halve finae CL of finale EL wilt halen? Wat een gezwets.
Dat Ajax supporters nog geloven in de sprookjes van deze TD ongelooflijk.
Geen enkele NL club zal structureel weer tot de Europese top gaan behoren. De hele opzet van CL en EL met zoveel deelnemers maakt het bijna niet mogelijk om je daar nog tussen te spelen.

17 september 2013 om 18:44

Er zijn toch voorbeelden waarbij clubs uit kleinere competities dit toch wisten te bewerkstelligen? Kom eens met wat feiten die laten zien waarom het per definitie niet mogelijk is voor een kleinere club als Ajax/psv/ om ook eens wat te presteren?

17 september 2013 om 19:37

Oh is dat zo? Welke clubs uit kleinere landen heb jij dan in de halve finale van de CL gezien?

Mensen die reageren met het team van '95 begrijpen niet dat de CL nu zo veel zwaarder is geworden waarin zelfs de nummer 4 uit de grote landen mee doen aan dit "feestje".
voor de CL zal Ajax sowieso al elk jaar kampioen moeten worden in eigen land (of als 2e via de voorronden). Dat lukt de laatste jaren aardig maar 1 jaar niet en je mist al weer de ervaring en niet te vergeten de centjes.
Het is mooi dat na de eerste poulefase wel direct weer het knock-out systeem wordt toegepast waardoor de "mindere clubs" een grotere kans op een stunt hebben tegen de grote clubs.

17 september 2013 om 18:50

Laatstaan ajax kan in 20 jaar niet eens de kwartfinale halen wat galatasaray wel kan

17 september 2013 om 19:03

PSV had toen een elftal vol toppers, bijna louter internationals. Bovendien had de ploeg veel meer ervaring. En ook nog een absolute toptrainer die gepokt en gemazeld was. Kijk alleen al naar het middenveld; Cocu, Vogel, van Bommel vs Duarte, Poulsen en De Jong. Dat is nogal een groot verschil.

17 september 2013 om 19:18

supersub9, ga je nou echt serieus de samenstelling van een elftal uit 2005 vergelijken met de samenstelling van een elftal uit 2013?

misschien even iets om wakker van te worden: er is geen enkel nederlands team meer die spelers van een dergelijk kaliber hebben, laat staan dat je ze vast houd binnen je club. wellicht was je dat 8 jaar later en een stortbak aan coëfficiëntiepunten minder nog niet zo opgevallen?

17 september 2013 om 19:19

en dat is precies de reden waarom een goed aankoopbeleid veel effectiever is dan een goed jeugdbeleid.

17 september 2013 om 20:04

Lees anders eerst even de reactie waarop ik reageer.

17 september 2013 om 20:06

Ik denk dat een Nederlandse club allebei top voor elkaar moet hebben om succes te hebben.

(groot) gebrek aan kwaliteit misschien? Als je Eriksen laat gaan en je haalt daarvoor Duarte, dan moet je niet gaan beginnen over halve finale CL.

Ik had Marc Netto veel toegedacht maar nog niet een gevoel voor humor.

Lang geleden dat ik zo gelachen heb om uitlatingen van een Technisch Directeur.
Een voetbal-cabaretier pur sang, die Marc.

17 september 2013 om 21:58

Fijn voor je dat je Marc zo grappig vindt. Met deze mening van jou zaten we nou echt te wachten.

Maar kun je ook wat inhoudelijker zijn over het bericht, zodat iedereen kan weten waar jij het nou over hebt, want ik snap totaal niet waarom jij Marc zo grappig vindt.

Maar tja, dat ben ik van jou wel gewend. En de volgende keer ben je zeker weer aan het zeuren dat VZ altijd maar jou berichten verwijderd?

Pas als er financial fairplay komt zal dat tot een kans behoren tot die tijd is het gewoon niet haalbaar

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren