Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Als we de garantstelling niet krijgen, trekken we de stekker eruit'

Laatste update:

Het zijn spannende tijden voor de supporters van RBC Roosendaal. De ploeg wist zich weliswaar te handhaven in de Jupiler League, maar heeft het financieel zwaar en heeft haar laatste hoop gevestigd op de gemeente. Mocht de gevraagde garantstelling van één miljoen euro worden afgewezen, houdt de eerstedivisionist op te bestaan.

De gemeente beslist hier volgende week over. “Het is een harde constatering, maar als we de garantstelling niet krijgen, trekken we er volgende week de stekker uit”, laat directeur Jeffrey Kooistra aan Voetbal International weten. “Ik vind het moeilijk om het woord uit te spreken, maar als de gemeente niet kan of wil helpen, moeten we een faillissement aanvragen. Op eigen kracht kunnen we het niet meer. Met deze garantstelling kunnen we de problemen op korte termijn oplossen en ook wat aan de langlopende schulden doen. Dan kunnen we komend seizoen een frisse start maken.”

De kans dat de gemeenteraad instemt met het voorstel van RBC lijkt klein. Eind april vroeg de club ook al om een garantstelling van 700.000 euro, maar die aanvraag werd resoluut afgewezen. Kooistra blijft strijdvaardig: “Het is als pas over als het over is. We hebben het laatste jaar verschrikkelijk hard gewerkt om tot een oplossing te komen. Dit is de eerste keer dat we het volledig uit handen geven. Ik hoop dat iedereen zich beseft wat het belang van RBC voor de gemeente Roosendaal is. Dit alles-of-niets-offensief is het enige wat wij nog konden doen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Eigenlijk wel vreemd. Nu speelt RBC in de staart van de Jupiler League en gaan ze bijna failliet.
5 jaar geleden speelden ze nog een aantal seizoenen achter elkaar Eredivisie.
Zo snel kan dat dus gaan.

28 mei 2011 om 16:28

PSV stond 6 jaar geleden nog in de halve finale van de Champions League , wanneer de lening uiteindelijk niet goedgekeurd wordt kan ook bij PSV de stekker eruit.

28 mei 2011 om 16:47

Weet waar je over praat jongen, bij PSV was er helemaal geen sprake van geweest dat e falliet zouden gaan. Ze hebben namelijk genoeg spelers die ze konden verkopen en als ze geen gekke dingen meer zouden doen zouden ze er binnen 4 a 5 jaar op eigen kracht uit gekomen zijn.

Toch jammer van zo'n club. Als ik het goed heb speelde ze 4 jaar geleden nog in de Eredivisie. Je ziet maar hoe snel het met een club kan gaan. Ik hoop dan ook maar dat de garantstelling geaccepteerd wordt.

zo dat gaat wel heel snel.
Een aantal jaren geleden nog gewoon eredivisie en nu degratdatiekanidaad Jupiler league en misschien word het ook nog eens opgeheven.

Gemeente zou wel dom zijn om het te doen.

RBC heeft namelijk nauwelijks bestaansrecht. Die paar duizend man, daar kun je de boel niet voor in leven houden. Bovendien zit er te veel concurrentie in de buurt met Nac, Willem II en Rkc. Het wordt (hard gezegd) eens een keer tijd dat daar wat omvalt. Ze vissen allemaal in dezelfde vijver, maar er zit niet genoeg vis in voor allemaal.

28 mei 2011 om 15:57

Trieste reactie. Je kan ook hopen dat er geen club omvalt maar dat sommigen clubs wellicht op een lager nivo gaan acteren.

28 mei 2011 om 16:00

@ Kaaiman

Het is inderdaad triest, maar wel de realiteit. Het is wachten op wie er het eerst om gaat vallen. RBC kan overigens wel gewoon op een lager niveau gaan acteren als ze zijn omgevallen. De club hoeft van mij niet helemaal van het toneel te verdwijnen, maar in het professionele voetbal is er blijkbaar geen ruimte voor 4 clubs in dezelfde regio.

28 mei 2011 om 16:01

Nee, hen_nie is realistisch en ik ben het volledig met hem eens. Er zijn daar teveel clubs, waardoor het kaf wel van het koren gescheiden moet worden. Als Rbc, wat ik wel een leuke club vind, het helaas niet kan bolwerken(mede door slecht bestuur en/of aflopende supportersaantallen), dan is dat niet meer dan jammer, maar wel verwacht.

29 mei 2011 om 12:35

Ik ben het met hen_nie eens. hoeveel clubs heb je wel niet in brabant. stuk of 10, 11. dat zijn er veel te veel. vroeg of laat gaat er gewoon een club verdwijnen daaro.

29 mei 2011 om 21:50

De strekking was of er een club daarom kapot moet gaan, of dat je hoopt dat ze niet kapot gaan maar een nivo lager gaan spelen. Dus als een clun moet verdwijnen heeft de laatste optie mijn voorkeur.

28 mei 2011 om 16:12

Excelsior, Feyenoord, Sparta en Dordrecht liggen dichter bij elkaar dan deze 4 clubs.
Te veel naar johan derksen geluisterd denk ik

28 mei 2011 om 16:15

Het verzorgingsgebied van Feyenoord, Sparta, Excelsior en Dordt is alleen vele malen groter dan dat van Roosendaal.

28 mei 2011 om 16:29

@ Kenanus1

Daar ligt ook een gigantische haven. Kortom, een grotere vijver om uit te vissen.

28 mei 2011 om 16:42

Ik onderschrijf jouw mening helemaal. Ook de andere 3 clubs hebben het al ontzettend moeilijk. Er zak gewoon een keer wat moeten gebeuren in het Brabandse. En van de genoemde clubs is RBC toch degene met het minste bestaansrecht.

Het is triest voor de RBC fans en ik begrijp hun emoties. Maar als je het nuchter bekijkt moet het maar gebeuren.

28 mei 2011 om 16:50

Ik denk eerlijk gezegd niet dat RBC concurrentie ondervind van RKC en Willem 2. Daarvoor is de afstand tot die plaatsen immers te groot. Nac daarentegen ligt dichtbij genoeg om een concurrent te zijn qua sponsoren/supporters. RBC hoeft mijns inziens niet om te vallen omdat er wel degelijk bestaansrecht is. Echter, meer dan de 1e divisie zal er nooit in zitten...

28 mei 2011 om 17:03

@ yatsemata

Waarop baseer je dat er bestaansrecht is. Die is er namelijk nauwelijks. Er komt wekelijks maar een handjevol mensen kijken en om de haverklap zullen zij steun nodig hebben. Dat kun je niet verantwoorden. Ik denk dat RBC om gaat vallen en ik denk dat het goed is als dat gebeurd. Zo zijn er volgens mij nog veel meer clubs in de 1ste divisie die niets in het professionele voetbal te zoeken hebben.

28 mei 2011 om 17:19

Ik baseer mij op het feit dat er qua potentie genoeg achterland is (heel Zeeland). RBC trekt hier echter nauwelijks vanwege slecht beleid maar ook omdat bijvooreeld Feyenoord hier veel mensen trekt. Geregeld oefenen in deze regio en een duidelijke advertentiecampagne die kant op en RBC zou zomaar eens wat meer sponsoren/supporters kunnen trekken. Dit in tegenstelling tot Rkc/willem 2 die elkaar echt in de weg zitten maar bijvoorbeeld ook Psv/helmond sport en Den Bosch/rkc/oss...

Toch wel een wereld van verschil : het bestaan van RBC hangt af van een garantstelling van de gemeente van 1 miljoen Euro terwijl PSV een lening krijgt van 50 miljoen Euro. Ik hoop dat RBC en de gemeente samen een oplossing kunnen vinden en dat de club behouden blijft.

28 mei 2011 om 15:44

met het verschil dat de kans dat PSV het terug betaald 10 keer zo groot is dan dat RBC het terug gaat betalen.

28 mei 2011 om 15:48

ach, misschien als RBC er ook 40 jaar de tijd voor krijgt....

28 mei 2011 om 15:53

De vraag is of ze die 40 jaar overleven al krijgen ze 1 miljoen.

28 mei 2011 om 16:44

@luc20:
geldt dat voor Psv niet dan? Die hebben direct na hoogtij 50 miljoen nodig, waarom zouden zij het wel 40 jaar uithouden?
in mindere tijden zou het dus nog harder kunnen gaan. Ben het met Annalyst eens dat het een schrale vertoning is; de ene wel, de andere niet. Maar dat er wat om moet vallen is duidelijk, wat dat betreft heeft Hennie hierboven ook gewoon gelijk.

28 mei 2011 om 15:46

@ annalyst

Er zit ook een wereld van verschil in de constructie die de gemeente Eindhoven heeft opgezet en deze garantstelling. Om nog maar te zwijgen over het wereld van verschil tussen PSV en Rbc.....

28 mei 2011 om 15:51

Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens. Het viel mij alleen op. Twee berichten op VZ over clubs in financiele nood met zo'n groot verschil in steun.

28 mei 2011 om 15:49

RBC is geen toevoeging voor het Nederlandse voetbal waar PSV dat natuurlijk wel is.

28 mei 2011 om 16:05

Ik heb jaren niet meer gereageerd hier maar nu kon ik het niet laten.
Hoezo zou RBC dat niet zijn ?
En Agovv, Eindhoven, Fortuna, Omniworld en de rest wel ?
En als gemeentes niet bijspringen blijft er nog maar 1 betaalde divisie over denk ik.
Zijn we wel gelijk ook van psv af

Ik woon vlak bij Roosendaal en de gemeente wil RBC niks geven.
Terwijl hier de schouwburg naar mijn informatie 1miljoen subsidie krijgt per jaar.
Door RBC kent de rest van Nederland Roosendaal, want Rosada is een flop (zullen jullie ook wel niet kennen, en de schouwburg hier geeft ook niet echt een landelijke uitstraling.
Zonder RBC zal Roosendaal helemaal een gat worden.

28 mei 2011 om 15:51

PSV krijgt geen lening en is kapitaalkrachtig genoeg om Eindhoven de pacht te blijven betalen.
En PSV kan nog voort blijven bestaan als de gemeente niet helpt, moeten alleen wel een stapje terug doen.
Appels met peren vergelijken in mijn ogen.

28 mei 2011 om 16:03

''de gemeente Eindhoven komt PSV te hulp met een lening van 48 miljoen Euro''. Aldus het Eindhovense Sp-raadslid Bianca van Kaathoven.

Het ging mij ook helemaal niet om de vergelijking tussen PSV en RBC maar puur om het contrast van 1 - en 48 miljoen.

28 mei 2011 om 16:19

''onderdeel is een verkoop van gronden aan Gemeente Eindhoven voor € 48,4 miljoen onder behoud van erfpacht.''
Bron: Psv.nl

Bianca van Kaathoven is een Sp-vrouw. Dus geen verstand van Voetbal en Economie

28 mei 2011 om 16:48

@ Deentje

Het is wel degelijk een lening. PSV moet immers jaarlijks een bedrag over maken aan de gemeente.

28 mei 2011 om 16:50

dus als jij mijn huis koopt, en ik huur hem daarna van jou, is dat een lening?

Geen fusiemogelijkheden?

Als RBC failliet gaat, is er dan een kans dat de degradatie van Almere City teruggedraaid wordt?

28 mei 2011 om 15:49

Indien dat vóór 1 juni gebeurt wel geloof ik, anders niet.

28 mei 2011 om 15:51

ja dan degradeert RBC en is Almere veilig.

28 mei 2011 om 15:58

Hm. Waarom is Oss dan vorig jaar wél gedegradeerd ondanks het faillissement van Haarlem?

28 mei 2011 om 16:08

Volgens mij had dat te maken met het feit dat de jupiler league van 20 naar 18 clubs ging.
Ik weet dit overigs niet zeker

28 mei 2011 om 16:11

Gingen ze niet met minder clubs spelen? (weet het niet zeker)

28 mei 2011 om 16:16

Ja, de eerste divisie moest van 20 clubs naar 18 clubs. 2 clubs moester degraderen. Dat waren in feite Haarlem en FC Oss...

Als Haarlem niet failliet ging, was het wederom Almere die degradeerde toch? Mazzelaars... :P

28 mei 2011 om 16:17

Volgens mij ging haarlem tijdens het seizoen failliet

Ik vind dat er richtlijnen moeten komen over Gemeentes en het helpen van de regionale prof clubs in hoeverre het wel en niet mag. Ik vind het heel triest dat de ene gemeente even 50 miljoen over de toonbank gooit en andere gemeente niets. Het kan niet echt competitievervalsing worden genoemd omdat voetbalclubs inmiddels als bedrijven worden beschouwd maar toch klopt het niet...

Raar dat hier een club met een relatief kleine schuld [in vergelijking met Juventus,real Madrid,barcelona,manchester United,valencia]bijna omvalt en de andere clubs maar mogen blijven kopen en kopen en daar word niks aan gedaan

28 mei 2011 om 16:12

Maar je vergeet voor het gemak te vermelden dat Manchester United bijv. een omzet draait van meerdere honderden miljoenen, terwijl het me zou verbazen als RBC een miljoen omzet draait.

28 mei 2011 om 16:13

Helemaal met je eens, al zijn bij die clubs, met alle respect voor rbc, de belangen veel groter en andere regels in die landen..

Het zou eens allemaal eens rechtgetrokken moeten worden met in alle landen dezelfde regels, het zou veel leuker zijn als de kloof tussen de europese top en teams uit nederland, belgie, en toch ook een beetje frankrijk en portugal wat kleiner word..

28 mei 2011 om 16:16

Er wordt zeker wel wat aan gedaan. Per 1 juni wordt namelijk de financial fair play ingevoerd.
In grote lijnen betekent dat dat clubs geen grote schulden meer mogen hebben en dat er bij het niet op orde zijn van de financien de clubs per 2014 kunnen worden uitgesloten van Europees voetbal.

28 mei 2011 om 17:58

@ daywalker

//[in vergelijking met Juventus,real Madrid,barcelona,manchester United,valencia]\\

Er is van deze clubs geen schuldeiser die het in z'n hoofd zal halen om het faillisement aan te vragen van zo'n club. Bij een club als RBC ligt dat nu eenmaal net even anders.

Da's een beetje bluffen wat die Jeffrey Kooistra doet. Stel dat hij straks echt geen miljoen euro krijgt, wat doet hij dan? Echt stoppen met de club? Dan heeft die man geen hart voor de club volgens mij. Die gaat gewoon een andere job zoeken. Oftewel bluft hij oftewel heeft hij gewoon geen hart. Ik vind het jamer voor zo'n club dat ze niet rondkomen. Ja, veel grote clubs hebben ook veel schulden maar je moest eens weten hoeveel (en de gronden rondom) bv het Camp Nou of Old Trafford waard zijn. RBC heeft die gronden of dat stadion niet en da's de reden waarom ze straks terecht de stekker zullen moeten uittrekken. Beetje jammer maar da's de realiteit.

28 mei 2011 om 16:48

Als hij straks geen miljoen garantstelling krijgt dan is het gewoon de stekker er uit. Daar heeft geen bluf of hart voor de club mee te maken. Wanneer de schulden bij een club te groot zijn en je moet aan je betalingsdeadlines voldoen ga je gewoon failliet. Dit is op het moment bij RBC het geval en het is dus pompen of verzuipen. De gemeente kan geld pompen, of RBC kan verzuipen.

Het klinkt vervelend maar moeten clubs ook niet met een beetje marktwerking gehanteerd worden? Een bedrijf met schulden valt om, terwijl voetbalclubs bij de gemeente aankloppen ivm leningen of garantstellingen. Wanneer een club niet rendabel genoeg is zal deze helaas op moeten houden met bestaan.

En om alvast reacties voor te zijn, de verkoop van de grond die PSV aan Eindhoven heeft gedaan heeft ze 48 miljoen opgeleverd. Daarvoor hebben ze dus wel grond verkocht dat hartje centrum ligt en een grote waarde per m2 heeft. Daarvoor betaald psv 2,4 miljoen per jaar om te gebruiken.. PSV verkoopt om uit de schulden te zijn, RBC vraagt om een vorm van een lening.

En clubs als Excelsior/feyenoord/dordt en sparta hebben een veel groter gebied om talenten uit te putten. Daarbij helpen excelsior en feyenoord elkaar waardoor je het in principe over 3 clubs hebt.

Het is lullig, de waarheid is hard. RBC zal of dat miljoen garantstelling krijgen, of gewoon ophouden.

Is er niet nog een speler van RBC die iets van een half miljoen euro kan opleveren bij verkoop ? Als je uiteindelijk falliet gaat op 1 miljoen euro dan is dat best wel triest.

28 mei 2011 om 16:24

Ga daar maar niet van uit. Als je kijkt dat Chadli Twente maar een paar 100k kostte, dan is er heel weinig kans dat iemand een speler voor 500k bij RBC gaat kopen, vooral omdat JL clubs vaak kortlopende contracten met spelers hebben.

Jammer maar helaas...

Ik denk wel goed voor het Nederlandse voetbal dat meerdere ongezonde verenigingen verdwijnen.
De top wordt hierdoor wel smaller, maar misschien daardoor ook wel weer wat sterker.

Zo gaan die dingen, valt weinig aan te veranderen. Maar als je he primitieve onderkomen alleen al ziet...dat is ook niet echt van toegevoegde waarde. Zelfs niet in de Jupiler League. Ik zou het volledig kunnen begrijpen als de gemeente niet gaat helpen. Als RBC Eredivisie speelt zit het stadion niet eens vol en er kunnen al zo weinig mensen in... In deze financieel harde tijden is het logisch dat clubs omvallen. Ik denk einde verhaal voor RBC dus.

28 mei 2011 om 18:39

Volgens mij heb je het oude stadion nog in gedachten.
Weet waar je over praat. ze noemen het de kleine kuip.

28 mei 2011 om 18:52

Dat stadion waar er 4 toeschouwers boven elkaar zitten en waar de eerst rij op 10 meter hoog begint? Volgens mij is/was dat stadion toch nog niet zo oud of ik moet me nu heel erg vergissen, wat me sterk lijkt.

Het valt mij op dat het management bijna nooit wat wordt verweten. Zij horen realistische begrotingen op te stellen en ervoor te zorgen dat zo'n club financieel goed gerund wordt. Deze bestuurders zouden moeten worden ontslagen. Laten we het daar eens over hebben. Het management van heel veel clubs is van een bedroevend laag niveau. Door clubs te steunen houdt je incompetent bestuur in stand. Op lange termijn is dat zeer slecht voor het voetbal.

28 mei 2011 om 17:44

De begroting was ook realistisch, hij is namelijk gehaald. Maar een langlopende schuld van 1,25 miljoen euro van het laatste Eredivisie jaar staat nog open. Ome Jan Pollemans heeft vorig jaar zijn handen ervan af getrokken en heeft nu geroepen dat hij er ook niets aan kan doen. Maar Ome Jan weet wel beter, hij zit nu lekker in Etten-leur zn nieuwe supermarktje te runnen, maar wij Rbc-supporters weten wel beter Jan.

JIJ bent de hoofdschuldige van het faillissement. Zoals Maaskant zei: 'geniet van de middenmoot Eredivisie, meer zit er niet in.' Nee Jan wilde meer en meer, naar de subtop van de Eredivisie.

Bedankt Jan, waar is het geld gebleven van de verkoop van Vierhoeven 1,4 miljoen euro? De verkoop van Duplan aan Sparta 9 ton?

Allemaal in je eigen zak gestoken, we zullen het nooit vergeten!

28 mei 2011 om 17:51

haha. Vakkieoc is geen manager. Ineens staat er een schuld van 1,25 miljoen open. Er is een schuldige gevonden. Het zijn natuurlijk niet de bestuurders die er iets aan kunnen doen. Je bevestigt eigenlijk wat ik bedoel. Incompetent management. En supporters zoeken alleen een rijk iemand die er geld in moet pompen. De begroting is gehaald. Maar RBC heeft een publieke waarschuwing gekregen. En drie punten in mindering. Dat zou reden moeten zijn om je bestuur en management aan te spreken. Niet een suikeroom of de gemeente. RBC is in beroep gegaan tegen de straffen, maar de beroepscommissie heeft de straffen bevestigd. De supporters moeten de directie of het management aanspreken op hun wanprestatie.

28 mei 2011 om 18:31

@jacks, wat kan jij in een klein stuk zoveel onzin schrijven zeg.

Jan Pollemans heeft 13 jaar lang de scepter gezwaaid bij RBC Roosendaal. Toen hij zag dat zijn geld dat hij erin stak niet meer terugverdient kon worden deed hij dit door de verkoop van Sportpark Vierhoeven van 1,4 miljoen euro.

Hij jaagde alle kleine sponsoren weg en alleen de grote mochten nog van hem meedoen.

Als hij een speler wilde halen en had nog enkele tienduizende euro's nodig belde hij sponsoren op, die al met veel geld erin zaten, of ze nog 10.000 euro geven voor die gewilde speler. Als je Nee zei kreeg je de volle laag van Jan.

Kooistra wordt nu gezien als de schuldige, maar voor de supporters blijft het gewoon iemand die er alles aan gedaan heeft om het benodige geld binnen te krijgen.

1,25 miljoen euro schuld is van het seizoen 2005/2006 dat nog open staat, ik denk dat ik iets dichter bij de club sta en uit de eerste hand vernomen hebt dat dit waar is.

Al met al is het nog maar een grote vraag welke clubs uiteindelijk aan het nieuwe seizoen gaan beginnen nu er nogal wat clubs op punt van omvallen staan.

Één miljoen euro?! Dat krijgen ze dan niet van de gemeente?! De gemeente verdient zoveel, die ene miljoen maakt toch niets uit, voetbalclubs stimuleren de economie in he stad, ze horen bij de stadscultuur! Het ziet er bij voetbalsteden zo uit rondom een wedstrijd om 14.30u:
14.00u-naar het stadion gaan
14.30u-naar de wedstrijd kijken
15.45u-het stadion verlaten
16.15u-drinken in de kroeg en de overwinning vieren/napraten over de wedstrijd en zeggen waarom je volkomen onterecht verloor
17.00u-de kroeg verlaten

De kroegen krijgen zo dus meer inkomsten dan die ene miljoen, het zou slecht zijn voor Roosendaal als RBC niet die ene, miezelige, miljoen krijgt.

29 mei 2011 om 00:25

We hebben het hier wel over RBC he, niet over Manchester Utd. Die paar honderd man die de kroeg induiken gaan echt geen miljoen aan belasting opleveren.

Ik zou het zeer zuur vinden als een club als RBC toch een miljoen van de gemeente gaat krijgen. RBC is het voorbeeld van een club die ver boven haar stand heeft geleefd en daar nu de rekening voor betaald krijgt.

Het is en blijft een raar gegeven dat de ene club wel een toeschietelijke gemeente heeft en de andere niet. Het gaat om geld, dat weet ik ook wel. Maar het is raar dat Eredivisie ''waardige'' clubs gemakkelijk een lening losgepeuterd krijgen terwijl JL clubs bij de gratie god nog een kleine bijdrage krijgen, als ze deze al krijgen. Vreemd deze vorm van competitievervalsing. En ja, ik snap de reacties dat er zal worden geroepen dat de JL weinig publiek trekt etc etc etc maar het blijft raar. Fair Play of niet, er wordt met verschillende maten gemeten!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren