5
1
Deze wedstrijd is gespeeld.
Status: Deze wedstrijd is gespeeld.
Competitie: UEFA Champions League
Datum: Woensdag 9 december 2020
Tijd: 18:55 uur
Scheidsrechter: D. Makkelie
Stadion: Parc des Princes (Paris)
Toeschouwers: 0
Opstellingen en wedstrijdverloop
Live meepraten
Leden op Voetbalzone kunnen tijdens de wedstrijd live meepraten.
8 december 2020 om 21:26

Iemand die kijkt en weet wat er aan de hand is? Kreeg een melding dat de wedstrijd gestaakt is

8 december 2020 om 21:26

Wil ik ook graag weten inderdaad

8 december 2020 om 21:28

4e official heeft iemand uitgemaakt voor neger geloof ik

8 december 2020 om 21:28

Er wordt beweerd dat de scheids een racistisch opmerking heeft gemaakt richting iemand van basaksehir

8 december 2020 om 21:34

Niet de scheids, de vierde official.

8 december 2020 om 21:29

Racisme

8 december 2020 om 21:27

4e scheids heeft negro gezegd

8 december 2020 om 21:28

Mag weg

8 december 2020 om 21:28

Voor wie zit het niet mee dan? Kijk zelf niet vandaar.

8 december 2020 om 21:30

Heb te snel gereageerd, blijkt echt gebeurd te zijn en PSG spelers hebben het ook gehoord. Er werd het woord Negro oid gezegd.

8 december 2020 om 21:30

Clown beide partijen zeggen het , zowel PSG als basakshir, zie al dat je je hersteld hebt

8 december 2020 om 21:31

Heeft niets met meezitten te maken.. Basaksehir is allang blij dat het CL speet en wilt dolsgraag deze wedstrijd (psg-uit) spelen geloof me.

8 december 2020 om 21:31

Ze 'gooien het' helemaal niet op racisme. Het heeft echt plaatsgevonden, ook PSG en haar spelers bevestigen dat blijkbaar. Bovendien was het nog 0-0 dus hoezo zou het slecht gaan?

8 december 2020 om 21:33

Je hebt helemaal gelijk, ik dacht dat het voorval gebeurde omdat de assistent rood kreeg, en hij daarom dingen ging zeggen. Zoals ik hierboven zeg, ik heb te snel gereageerd inderdaad

8 december 2020 om 21:31

Waarom praat je in aannames? Het stond pas 0-0

8 december 2020 om 21:31

Kom op eh, dit wordt bevestigt door beide ploegen dat hij dit gezegd heeft. Er wordt vaak zat onterecht de racismekaart getrokken maar dit kan natuurlijk niet he, terecht gestaakt.

9 december 2020 om 18:39

van een mug een olifant gemaakt nu kunnen ze weer lekker voetballen, alleen kan je het competitie vervalsing noemen want nu weet PSG welk resultaat het nodig heeft. en is het niet zo dat ze in de laatste minuten risico moeten nemen.

8 december 2020 om 21:31

De 4e man heeft het geroepen. En ook alle spelers van PSG stonden erachter om van het veld te lopen. Rare opmerking van je als je zelf dus niet eens door heb wat er gebeurd.

8 december 2020 om 21:34

Hier heeft Basaksehir helemaal niks te winnen, ze zijn al uitgeschakeld van zowel CL als EL. Wat heb ik toch een hekel aan mensen zoals jij. Bij elk racistische ongeval zijn er altijd typetjes zoals jij die racisme willen normaliseren door de slachtoffers te beschuldigen.

8 december 2020 om 21:38

Het werkt twee kanten op he, dat wordt wel eens vergeten.

8 december 2020 om 21:28

Lees iets over van het veld lopen en rasisme

8 december 2020 om 21:30

Ziggo zegt inderdaad dat de 4e official een speler van basaksehir racisitisch heeft bejegend. Iets met het wordt nigger/negro. Absoluut respect voor Basaksehehir en haar spelers dat ze van het veld afgaan. Daarnaast bevestigen spelers van PSG ook dat, dat is gezegd

8 december 2020 om 21:34

Geen speler maar de assistent van Basaksehir, Pierre Webo.

8 december 2020 om 21:35

Een opmerking daarbij: De scheidsrechters zijn Roemeens. Het woord voor zwart in het Roemeens is Negru. Dat helpt niet echt.

8 december 2020 om 21:38

Ooh ja verkeerd geschreven, excuus haha.

8 december 2020 om 22:25

Ziggo. Schijnt negru gezegd te hebben en dat is blijkbaar de vertaling van zwarte man in het roemeens?

8 december 2020 om 21:29

Racistisch gedrag van de 4e official

8 december 2020 om 21:29

Jeeitne wat een idiote scheids!

8 december 2020 om 21:38

Hoezo?

8 december 2020 om 21:44

De 4e official beschrijft een donkere speler op een hele racistische manier, alhoewel hij mssn in roemeens sprak. Who knows.

8 december 2020 om 21:48

Moet de context nog afwachten (negro/negru). Dacht dat je het over de scheidsrechter zelf had ipv de 4e official.

8 december 2020 om 21:29

Iemand zou negro negro hebben geroepen naar donkere speler van psg, vanaf iemand van uefa (4e official) roemeen

8 december 2020 om 21:34

Tegen iemand van Basaksehir geloof ik.

8 december 2020 om 21:29

De vierde official schijnt racistische uitlatingen gedaan hebben.

8 december 2020 om 21:30

Ik zat de wedstrijd te bekijken. Assistent trainer Pierre Webo werd door de 4e ref uitgemaakt voor ‘Negro’ waarna hij een beetje gek werd en 50x riep why you say Negro... vervolgens werd Ba gek.. en na lange discussie besloot Basak zich terug te trekken..

8 december 2020 om 21:32

Hebben ze zich definitief teruggetrokken? Als het echt zo is dan is dat uiteraard terecht

8 december 2020 om 21:30

domme scheids man!

8 december 2020 om 21:31

Op twitter staat dat de 4e official ‘negro’ zou hebben gezegd. Is voor mij niet duidelijk tegen wie maar beide elftallen zouden niet door willen spelen. Wordt nu vgm overlegd tussen de coaches en officials

8 december 2020 om 22:26

Het is ook gwn bullshit

8 december 2020 om 21:31

Op twitter staat dat de 4e official ‘negro’ zou hebben gezegd. Is voor mij niet duidelijk tegen wie maar beide elftallen zouden niet door willen spelen. Wordt nu vgm overlegd tussen de coaches en officials

8 december 2020 om 21:31

Het woordje negro is helemaal niet racistisch. Wanneer de scheids nigger zegt is het een ander verhaal. Maarja k heb het ook niet gehoord of gezien dus ja het is afwachten allemaal.

8 december 2020 om 21:36

Waarom wordt er uberhaupt negro gezegd dan? Waarvoor is dat nodig? Racisme dus.

8 december 2020 om 21:39

In bepaalde landen betekend negro zwart. Hij gaf aan dat de negro player een kaart moest hebben. Natuurlijk kan het niet, maar misschien wist hij de speler niet bij naam. Dan is het zo makkelijker aan te wijzen denk ik?

8 december 2020 om 21:42

In sommige landen is het een koosnaampje. Bijv. in Argentiniã« is het heel normaal om iemand negro/negra of negrito/negrita te noemen. En ook blanke mensen of aziatische mensen worden aangesproken met negro/negra. Ik weet niet hoe dat in Roemeniã« is (waar de scheidsrechters vandaan komen), maar in Argentiniã« (heb er een jaar gewoond) is het heel normaal en heeft het eigenlijk niets met huidskleur te maken. In de supermarkt waar ik altijd kwam werd ik ook negrito genoemd door de eigenaar en ik ben blank met blond haar.

8 december 2020 om 21:45

Zelfs dan is het erg ongepast om een speler bij zijn huidskleur aan te wijzen. Vooral als het om een zwarte speler gaat. De scheidsrechter had veel beter moeten weten.

8 december 2020 om 21:51

Ja, normaal gezien wel, maar is het zo anders dan zeggen "die blonde" of "die lange"?

8 december 2020 om 21:52

Ongepast miss wel maar meteen schandalig niet perse. Een huidskleur is ook iets opvallends, net als een matje of bepaalde tattoo. Weet de context nog niet maar iemand aanwijzen hoeft imo niet perse heel slecht te zijn

8 december 2020 om 22:27

Doe niet zo achtelijk, hij moet toch duidelijk maken wie t is.

8 december 2020 om 22:27

Maar echt

8 december 2020 om 21:31

Als het echt gezegd is lijkt het mij logisch dat de spelers weg liepen! Dit kan natuurlijk niet vooral niet na het tegen racisme campagne.

8 december 2020 om 22:28

Alles is tegenwoordig racisme, het is niks ergs in het Roemeens, maar omdat het toevallig iets betekent in een andere taal, maken we er weer een dingetje van

8 december 2020 om 21:32

Wat een taferelen in parijs... Indien waar natuurlijk zeer triest en teleurstellend. 4de man schijnt Demba Ba een neger te hebben genoemd. Lijkt me natuurlijk wel waar te zijn anders gaan Webo en Demba Ba niet zo los.

8 december 2020 om 21:45

Maar is het neger of negro? Iemand hierboven zegt dat het in het Roemeens negru is. Negro is bijv. gewoon het spaanse woord voor zwart. Negru is het Roemeense woord voor zwart Dus wat als de 4de official iets zei in de trend van: die zwarte speler moet een kaart krijgen. Of die donkere speler moet een kaart krijgen. Dan is de context wel erg belangrijk.

8 december 2020 om 21:53

Het is negro. Dat betekend niks anders dan zwart. Natuurlijk had die de desbetreffende speler beter aan kunnen wijzen of bij naam kunnen noemen. Dit in verband met de buitenlandse taal en het racistische verleden van donkere mensen. Het zal vast allemaal goed bedoeld zijn alleen niet slim.

8 december 2020 om 21:32

Dat is dan wel voordelig van minder publiek, kan je makkelijker onderzoek hier naar doen want het zal ongetwijfeld duidelijker te horen zijn op de audioband van de wedstrijd.... Echter wel schandalig dat dat nu nog voorkomt, zeker terwijl er zo veelvuldig aandacht voor is en is geweest...

8 december 2020 om 21:36

Ja echt hoor kan de man ook bij zijn naam noemen of even aanwijzen! Het is te horen net filmpje gezien op twitter.

8 december 2020 om 21:33

Vrij bizarre taferelen spelen zich af in Parijs vanavond. De 4e man van het scheidsrechterkorps schijnt negro geroepen te hebben naar een wisselspelers van Basaksehir. Zeer apart van de Roemeense man natuurlijk. Beide teams hebben besloten van het veld te stappen.

8 december 2020 om 21:35

Als ie tegen een blanke speler blanco zou zeggen is het dan ook racistisch?Dit is normaal in Spaanse landen en heeft niets met racisme te maken

8 december 2020 om 21:37

Dit kan je tegen je eigen vrienden in sommige Spaanstalige landen prima zeggen inderdaad. Maar een 4e official hoort dit nooit tegen een assistent/speler van Basaksehir te zeggen natuurlijk. Dat je dit nog moet uitleggen zeg..

8 december 2020 om 22:08

Het niveau is sowieso altijd bedroevend als het om dit soort 'discussies' gaat op VZ. Hetzelfde als het over coronamaatregelen gaat. Dan komen er verrassend veel bekrompen mensen tevoorschijn.

8 december 2020 om 21:38

Lange tijd was het een relatief neutraal woord, maar sinds het eind van de 20e en het begin van de 21e eeuw wordt het door een deel van de samenleving als minachtend, kwetsend en racistisch ervaren.. heb t op moeten zoeken wikipedia

8 december 2020 om 21:39

Ja, dan hoort dat ook niet. Noem een speler bij zijn naam en als je die niet weet zeg je gewoon ‘die’ en verwijs je niet naar zijn huidskleur. Maar dat de Uefa voor racisme is wisten wel al een tijdje met hun fopstraffen ervoor. Je kunt je beter racistisch uitten dan op de trappen staan in het stadion. Dat laatste wordt namelijk zwaarder gestraft,

8 december 2020 om 21:40

Probeer je dit daadwerkelijk goed te praten? Uitgerekend iemand van de uefa zelf na al die anti racisme campagnes.

8 december 2020 om 21:37

Dit kan dus niet. Gewoon morgen de rest van de wedstrijd uitspelen zonder de vierde man. Publiek is er toch niet dus lijkt mij de beste oplossing.

8 december 2020 om 21:37

De spelers van Paris Saint-Germain en Istanbul Basaksehir staan niet meer op het veld, ze hebben besloten de kleedkamer op te zoeken. Wat zou er gebeurd zijn? Demba Ba, een wisselspeler van Istanbul, zou iets gezegd hebben en daar rood voor hebben gekregen. Om aan te duiden wie de rode kaart verdiende op de bank, zou de vierde official hebben aangegeven dat het om 'die zwarte' zou gaan. Hierop werden de spelers van Istanbul en daarna PSG dusdanig boos dat de arbitrage het niet meer in de hand had. Dit is het verhaal nu.

8 december 2020 om 21:41

Duidelijk, natuurlijk niet slim, maar klinkt nu minder erg dan 1e instantie.

8 december 2020 om 21:38

Als het waar is dat hij negro riep. Dan schorsen voor het leven en ervoor zorgen dat hij nooit een stadion kan betreden binnen europa of de hele wereld. Als dit niet keihard wordt gestraft dan gaat die no racism en black lives matters campagne ook nergens over. Mocht dit waar zijn.

8 december 2020 om 21:43

Negru hoeft niet perse kwetsend te zijn. Betekend zwart. Beter eerst de context afwachten. Als je die straffen van de fifa ziet betekend no racism en BLM campagne (helaas) niks voor de fifa. Symbool politiek (b. Silva) aanpakken maar de echte problemen en racisme weer niet. Een situatie zoals cavani zou ik persoonlijk dan weer niet bestraffen ookal misschien onhandig.

8 december 2020 om 21:40

Demba Ba heeft gewoon gelijk eigenlijk.

8 december 2020 om 21:40

Iemand die dit goed heeft gehoord verder? Negro in romaanse (zoals Spaans) talen betekent zwart, negru in het Roemeens. Dat heeft verder geen andere betekenis dan dat wij het woord zwart gebruiken, wat je racistisch kunt gebruiken in een zin als je er kwetsende woorden bij zegt, maar absoluut niet hoeft. Hangt 100% van de context af. Hij kan ook zeggen ‘de speler met de zwarte schoenen’ via het oortje bijv. Als dit racisme is wil ik het absoluut niet bagatelliseren trouwens, wil alleen wel ff zeker zijn voor we hem aan de schandpaal nagelen.

8 december 2020 om 21:42

Hier zat ik ook aan te denken, ongeacht de intentie van de 4de official zal dit ook wel het excuus zijn!!

8 december 2020 om 21:43

1e verstandige reactie die ik lees

8 december 2020 om 21:44

Denk dat ze daarom ook van het veld afgestapt zijn om dit uit te praten en van de broodnodige context te voorzien en het is natuurlijk begrijpelijk dat je dit niet op het veld in het beeld van 20 camera's wilt doen

8 december 2020 om 21:41

negro in het roemeens is zwart... scheidsrechter wordt geroepen om opmerkingen van de bank van de turken, scheidsrechter vraagt wie het gezegd heeft, 4de man zegt; "de zwarte speler" en rel is geboren

8 december 2020 om 21:44

Negru, maar dat is bijna het zelfde, het zou me niks verbazen als demba ba te snel een conclusie heeft getrokken!

8 december 2020 om 21:49

Hoezo Demba Ba snelle conclussie? Waarom iemand aanwijzen op zijn huidskleur? Hij kan hem daarna wel aanwijzen. Had die dat ook daarvoor kunnen doen, zonder zijn huidskleur te hoeven benoemen. Kom op nou, dat mensen dit nog goed willen praten. Hetzelfde dat als je een roodharige speler zou aanwijzen/aangeven als rooie. Of een aziaat als gele.. ken gewoon niet

8 december 2020 om 21:56

Zwart/rood/aziaat is toch een kenmerk? Ken de context niet maar hoeft niet perse heel slecht te zijn. Kijk naar cavani laatst. Een suarez bijv gebruikte het om puur te kwetsen bij een ruzie, dan is een flinke straf volledig terecht.

9 december 2020 om 20:06

Hoe bedoel je te snel conlusie getrokken?? In Roemenie hebben ze het zelfs over de schande van de 4de scheids.

8 december 2020 om 21:56

Maar je hoort toch ook geen "zwarte speler" te zeggen of wel? Zwarte piet mag namelijk ook niet meer. Ik vind het zelf wat overdreven als dit indd het geval is. Maar negro hoor je niet te zeggen ookal is dit Roemeens. Je weet dat dit woordje hard aankomt bij sommige mensen.

8 december 2020 om 21:58

Toch triest om te lezen dat hier nog mensen zijn die dit willen goedpraten of bagatelliseren.

8 december 2020 om 22:15

Ik verbaas me er ook steeds over. Best eng.

8 december 2020 om 22:19

Net als meteen keihard veroordelen. Zullen we eerst de context afwachten? Cavani en b. Silva vond ik persoonlijk ook geen racisme.

8 december 2020 om 22:41

Ja zijn meestal mensen die niet in kunnen plaatsen in anderen.

8 december 2020 om 22:04

Haha wat een lachertje weer....niet aanstellen, door. Je bent een grote kerel, geen klein meisje.

8 december 2020 om 22:18

Soms vraag ik me af of je expres zulke extreme statements plaatst. Valt me op altijd een harde opmerking. Altijd provocerend of proberen te provoceren.

8 december 2020 om 22:25

Nee, ik erger me gewoon gigantisch. Ik krijg helaas echt meer en meer weerzin tegen mensen die dit soort gehuilebalk voorstaan. Iedere halve gare weet dat culturen en talen zeer verschillen. Laat iedereen toch zijn wie die is, in plaats van dit soort "statements" omdat je denkt moreel superieur te zijn.

8 december 2020 om 22:47

Ik vind het wel belangrijk in welke context dit is gezegd. Cultuur verschillen zullen er ongetwijfeld zijn, maar context is alles in deze situatie. Ook al zou het een slip of the tongue zijn, des te erger zou dat zijn. Laten we dat eerst afwachten voordat we er met gestrekt been in gaan.

8 december 2020 om 22:06

Wat een heisa of dat deze man bewust wilt discrimineren, gewoon een verkeerde opvatting.

8 december 2020 om 22:56

Tuurlijk niet goed ,maar als de UEFA met goed voorstel komt kan er toch gewoon verder gevoetbald worden?

9 december 2020 om 19:00

is de wedstrijd nog ergens te zien?

9 december 2020 om 19:12

Kan het ook nergens vinden.

9 december 2020 om 19:17

Ziggo Sport Extra

9 december 2020 om 19:24

Ofnee toch niet

9 december 2020 om 19:43

Net de goal van Ney teruggekeken. Wat eeen wereld goal!

9 december 2020 om 20:02

Leipzig is toch al groepshoofd

9 december 2020 om 20:04

Haha nee

9 december 2020 om 20:07

Ik snap er echt niks meer van 2-1 thuis winnen is toch beter dan 1-0 thuis winnen en het wordt toch gebasseerd op onderling resultaat

9 december 2020 om 20:10

Hoe is 2-1 thuis winnen beter? Dat betekent dat je 0 keer uit hebt gescoord. Psg heeft dat uitdoelpunt dus wel

9 december 2020 om 20:11

Uitdoelpunten tellen zwaarder dan thuisdoelpunten. Onderling resultaat is 2-2, maar psg heeft een uitdoelpunt.

9 december 2020 om 20:13

Ohja was het uitdoelpunten principe vergeten.

9 december 2020 om 20:07

Nee, Psg komt door de onderlinge wedstrijden op de 1ste plaats. Bovendien hebben ze ook nog een veel beter doelsaldo, dus heb geen idee hoe je erop komt dat Leipzig groepshoofd is.

9 december 2020 om 20:10

Volgens mij niet hoor.

De wedstrijd is afgelopen. Het is niet meer mogelijk om te reageren.

Wedstrijdverslag

Neymar creëert ‘groep van zeven’ na restant van PSG - Basaksehir
Paris Saint-Germain heeft woensdagavond flink uitgehaald in het restant van het Champions League-duel met Istanbul Basaksehir. Het team van Thomas Tuchel won de ontmoeting, die dinsdag na veertien minuten werd gestaakt vanwege een veelbesproken racisme-incident, met 5-1 en gaat zodoende niet als nummer twee maar als winnaar van Groep H door naar de achtste finales van het Europese milajrdenbal. Lees verder

1287 fans
Aanvaller, 29 jaar
SeizoenClubW
2020/2021 Paris Saint-Germain 13 6 5 2
2019/2020 Paris Saint-Germain 15 13 3 1
2018/2019 Paris Saint-Germain 17 15 2 0
2017/2018 Paris Saint-Germain 20 19 5 1
2016/2017 Barcelona 30 13 7 1
Laatste voetbalnieuws

Neymar gaat carrièreswitch maken na het voetbal: ‘Het is wat ik het liefst doe’

Neymar wil zich na zijn voetballoopbaan gaan storten op poker. De 29-jarige sterspeler van Paris Saint-Germain is groot liefhebber van het spel en wil een professioneel speler worden, zo onthult hij...Lees verder

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren