Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Arsène Wenger - Topcoach met gebreken

Laatste update:

We gaan dertien jaar terug in de tijd, naar september 1996 om precies te zijn. Arsenal –op papier de derde club van Engeland- gaat op dat moment door één van de meest beroerde fases die de rijke historie van de club kent. Men beschikt over een spelersgroep die meer waarde hecht aan gokken en drank dan voetbal, een gammel stadion dat op instorten staat en trainingsfaciliteiten waar je het vierde van FC Lutjebroek nog niet op zou laten uitlopen. De aanvoerder brengt meer tijd door in de rechtbank dan op het voetbalveld, in de competitie spelen The Gunners slechts een bijrol en als de club dan toch de schijnwerpers haalt, is dat doorgaans vanwege vechtpartijen en schandalen. Zojuist is ook nog manager Bruce Rioch op straat gezet, de roemruchte traditieclub lijkt nu een stuurloos projectiel.

We spoelen weer dertien jaar vooruit, terug naar het heden. Terugkijkend op ruim een decennium Arsène Wenger kan geconcludeerd worden dat de flamboyante Fransman een heuse revolutie heeft ingezet, zowel op als buiten het veld. Er is onder het regime van Wenger een gloednieuw stadion verrezen en een ultramodern trainingscomplex gerealiseerd. De jeugdopleiding is volledig omgegooid en produceert nu talent aan de lopende band, terwijl Arsenal er financieel beter voor staat dan welke Engelse club dan ook. Wenger’s ploegen spelen een aantrekkelijk en herkenbaar type voetbal, bovendien zijn in die dertien jaar toch een fors aantal grote prijzen binnengehaald.

Ondanks al dat moois beginnen de twijfels nu toch toe te nemen. In het Emirates Stadium staat nog altijd een lege prijzenkast; de afgelopen jaren wisten Wenger’s manschappen lang mee te doen om de prijzen, maar kwamen ze uiteindelijk toch net iets tekort. De frustratie groeit, en na een uitgebreide analyse kom ik, en velen met mij, tot de conclusie dat Arsène Wenger de club niet meer verder kan brengen.

De Fransman heeft vooral buiten het veld een ongekende staat van dienst. Arsenal is onder zijn bezielende leiding een topclub geworden én gebleven, ondanks het gebrek aan financiele stootkracht. Juist daar ligt de kracht van Wenger, maar juist op dat gebied is de club nu waar het wil zijn. Alles buiten het veld klopt, alle ingrediënten om uit te groeien tot een van ’s werelds beste clubs zijn aanwezig. Het enige wat de club nu nog afremt, is Arsène Wenger zelf. Le Prof is een fantastische manager, maar schiet tekort als trainer.

Één van de meest opvallende gebreken is zijn matige beleid op het gebied van man-management. Conflicten met dragende spelers als Kolo Touré, William Gallas, Emmanuel Adebayor en publiekslieveling Ashley Cole werden in de doofpot gestopt, waardoor die situaties zo uit de hand liepen dat Cole, Touré en Adebayor moesten vertrekken, terwijl Gallas het aanvoerderschap moest inleveren. Beoogd aanvoerder Gilberto Silva moest via teamgenoten vernemen dat hij na zijn blessure zijn basisplaats was verloren aan Mathieu Flamini, die zelf een jaar later vertrok via het Bosman-arrest. Jens Lehmann werd na twee matige optredens vervangen door Manuel Almunia, zonder dat die eerste de kans kreeg zich te herpakken of zelfs maar voor zichzelf op te komen. Dit waren allen loyale en trouwe spelers die op een nare wijze de club zijn uitgewerkt.

Ook op het gebied van tactiek schiet Wenger meer dan eens tekort. De achterban moet week in week uit aanzien hoe Arsenal op dezelfde manier wankelt, en vaker wel dan niet ten onder gaat. De kwetsbaarheid door de lucht en de concentratieproblemen zijn niet nieuw, maar al sinds 2006 overduidelijk aanwezig. Niet zelden werd de trouwe fanbase versterking en verbetering beloofd, maar vaak zag Wenger daar toch vanaf, met als reden dat de groei van jonge spelers niet belemmerd moest worden. Een geldige reden waar de achterban mee zou kunnen leven, ware het niet dat er geen sprake meer is van groei bij die jonge spelers. Deze groep is al vier à vijf jaar actief op het hoogste niveau, het enige wat nog ontbreekt in de ontwikkeling van de huidige selectie is het winnen van prijzen. Na vier jaar droogte moet het duidelijk zijn dat deze groep een groot gebrek aan winnaars heeft, maar Wenger weigert in te grijpen. Grote veranderingen zijn niet nodig, de gebreken zijn voor iedereen met een klein beetje verstand van voetbal te ontdekken. De Fransman prefereert de ontwikkeling van zijn spelers boven clubsucces op het veld.

Niet alle malheur valt te wijten aan het huidige beleid van Arsène Wenger. De problemen in de omgang met de spelers zijn, net als de huidige problemen op het veld, niets nieuws. In de goede jaren had Arsenal al last van discipline problemen. Rode kaarten waren, ook in de kampioensjaren, de orde van de dag en wie kan zich die grootschalige vechtpartijen met Manchester United niet herinneren? Ook op het gebied van tactiek is Wenger nooit de sterkste geweest, getuige de dramatische Europese prestaties. Niemand in Engeland wist hoe de Invincibles te bespelen, maar zodra er tegen continentale clubs met andere tactieken en spelopvattingen gespeeld moest worden, gaven spelers en manager zelden thuis.

Wenger is altijd zichzelf gebleven, altijd die flamboyante, principiële man. Hij is, meer dan terecht, zeer geliefd bij spelers en fans. Hij heeft altijd zijn gebreken gehad, maar heeft in het verleden ontzettend veel voor de club betekend. Echter vraag ik me nu af of hij dat in de toekomst ook nog kan doen. De rek lijkt er uit, de nadruk komt meer en meer te liggen op de negatieve aspecten en al het moois dat Wenger ons gegeven heeft komt in de verdrukking. Hij kan als scout, trainer of technisch directeur nog altijd van grote waarde zijn voor Arsenal, maar als manager lijkt het beste er wel van af. Wellicht is het tijd voor een frisse wind; in het voetbal is stilstand achteruitgang.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik moet toch direct een ding bestrijden: De invincibles verloren van Chelsea, en dat betekend dus dat het niet een buitenlands team was die ons wist te verslaan.

ook denk ik niet dat je geheel het recht hebt om te suggereren dat de rek eruit is, Wenger heeft zoveel meer betekend voor Arsenal dan wie dan ook, en ook voor het wereldvoetbal is hij uniek, maar daar kom ik nog wel een keer op terug in een eigen blog....de ondankbaarheid van sommige fans...grapje.

26 oktober 2009 om 12:46

Tsja, ik doel vooral op die kansloze series tegen Valencia, Ajax en die Duitse clubs. 2004 was een apart verhaal, ook in de FA Cup tegen Manchester United. Het is hoe dan ook zeer opmerkelijk dat Arsenal tussen 2002 en 2005 zo matig opereerde in de Champions League.

wenger heeft inderdaad heel veel betekend, maar ik zie gewoon niet in hoe hij Arsenal nog een niveau hoger kan tillen als hij zo koppig blijft vasthouden aan zijn principes, terwijl iedereen kan zien dat er slechts kleine aanpassingen en hoogstens twee aankopen nodig zijn om echt mee te gaan doen.

27 oktober 2009 om 14:40

Goed punt Goonernl, misschien dat je de relatie tussen de geringe prijzen en het vertrek van David Dein had kunnen uitstippelen. In mijn ogen mist Wenger iemand naast hem die hem corrigeert.

De conflicten die je noemt op het gebied van man-management zijn wel enigzins verschillend. Cole wilde meer verdienen dan Arsenal hem wilde betalen. Of dat een fout is van Wenger, Dein of Cole is mij onduidelijk, maar misschien weet jij hier meer over?
toure en Gallas hadden een onderling conflict, maar konden op het veld gewoon samenspelen. Vergelijkbaar met de spitsen van Man Utd (yorke-cole geloof ik). Dat Adebayor een lastpak is, is zowel bij Togo, Monaco en Arsenal gebleken, dus of je dit Wenger aan moet rekenen, ik weet het niet. Er zijn weinig oud-spelers die kritiek hebben op de man-management vaardigheden van Wenger, de meeste lopen met hem weg.
wat IMO zijn zwakke punt is, is dat hij geen teamspirit weet te creeren zoals Ferguson dat doet. De spelers lijken niet dat stapje extra voor elkaar willen zetten en lijken als geheel niet beter te operen dan elf individuen.

toch zou ik Wenger niet willen vervangen. Hij weet Arsenal met een beperkt budget bij de top te houden, er wordt prachtig voetbal gespeeld (het belang hiervan wordt nog wel eens onderschat) en tenslotte: wie moet het dan beter doen?

26 oktober 2009 om 13:36

Wat veel mensen niet weten, is dat het Cole incident van 2006, dus met die daaropvolgende transfer, het gevolg was van een ruzie die al in 2005 was ontstaan. Cole heeft publiekelijk aangegeven dat hij vond dat Wenger te grote risico's nam door ervaren krachten te laten gaan en ze vervolgens te vervangen door jonkies, indirect haalde hij dus uit naar spelers als Fabregas en Van Persie. Ook vond hij dat er een gebrek aan Engelse spelers was en dat er daardoor een gebrek aan eenheid was. Jammer genoeg lijkt Cole achteraf gelijk te gaan krijgen, maar professioneel was het niet en vervolgens heeft Wenger het, mijns inziens, niet goed afgehandeld. In Cole hadden we een publiekslieveling, een echte jongen van de club die zonder enige twijfel aanvoerder en boegbeeld had kunnen worden.

wenger heeft het fantastisch gedaan en niets anders dan lof, maar ben ervan overtuigd dat we aan het plafond zitten en dat Wenger de club niet meer verder kan brengen. Gezien het feit dat wij als Arsenal zijnde nog niet aan de top zitten, moeten we dus wel verder en dat lijkt met Wenger niet mogelijk. Ik hoop het ontzettend, maar zie het niet meer gebeuren.

26 oktober 2009 om 15:20

Even reageren op je artikel. Aan de ene kant vind ik het moedig van je om een coach die jaren actief is bij een club en een waar icoon is geworden zo te bekritiseren. Wenger is een prachtcoach, volgens mij ligt het meer aan de onderlinge samenwerking tussen het team. Daar heeft Wenger ongelofelijk goed aan gesleuteld. Ik kan me de Henry periode nog herinneren, met Gilberto Silva en Pires en natuurlijk Bergkamp. Wat een team! Dat komt door Arsene, en toen deze spelers vertrokken heeft hij middels een aantal goeie transfers: Adebayor, Rosisky, van Persie en Fabregas weer een topteam neergezet. Later weden daar Sagna en Clichy aan toegevoegd. Uiteraard met de nadruk op de jeugd, want ook uit eigen kweek kwamen de nodige spelers Kijk maar naar Walcott, Ramsey en Wilshere Je zegt dat Wenger de nadruk legt op ontwikkeling van eigen spelers en niet zozeer op resultaten Deze ontwikkeling heeft natuurlijk invloed indirect op wedstrijd resultaten. Wenger combineert deze twee aspecten dus heel handig. Ik ben het met je eens dat Arsene een slechte man manager is, maar hij weet wel gaten in het elftal briljant op te vullen. Ik zie dit Arsenal prijzen pakken, zeker als je naar de selectie kijkt. Het is mij een raadsel waarom dat niet gebeurt. Wat ik wel weet is dat Wenger hier niet schuldig aan is.

ik begrijp de conclusie van je verhaal helemaal, na een aantal mooie jaren sinds Wenger aan het broer stond werden er wel rijzen gepakt. Echter nu de nieuwe periode is aangebroken met jonge talenten, nieuw stadion en een nieuwe toekomst wordt het misschien ook tijd voor een nieuwe en jongere trainer?

Que Sera

26 oktober 2009 om 16:28

@ Goonernl: wou ten eerste nog even zeggen dat ik het goede column vind, je onderbouwt je punten een stuk beter dan andere mensen op deze site.

overigens heeft Wenger zelf ook gezegd dat als hij dit seizoen geen prijs pakt hij daarop mag worden afgerekend. Hij neemt dus wel de verantwoordelijkheid voor zijn gekozen strategie.

de situatie Cole leg je goed uit, maar aan de andere kant is het (neem ik aan) gebaseerd op Cole's biografie. Dit is natuurlijk maar 1 kant van het verhaal.
hierbij moet je natuurlijk ook rekening houden met het feit dat er op dat moment weinig Engelse spelers waren die Arsenal sterker zouden maken en betaalbaar waren. Wetende dat de verhuizing naar het nieuwe stadion eraan zat te komen heeft Wenger er voor gekozen om in de jeugd te investeren, een keuze die ik heel goed kan begrijpen. Natuurlijk heeft hij inschattingsfouten gemaakt en het grootste kritiekpunt dat ik heb op zijn beleid is het te vroeg laten vertrekken van dertigers (op basis van zijn 1 jaar contractverlenging voor 30-plussers policy). Pires en Vieira hadden bijvoorbeeld nog zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn voor Arsenal na hun vertrek.

wat betreft Engelse spelers en de eenheid ben ik het niet met je eens. Ik geloof niet dat een nationaliteit meer cohesie kweekt in een groep. Het probleem is dat het verlies van de iconen zoals Vieira, Pires, Campell, Henry en Bergkamp te laat is opgevangen en dat Wenger geen goede keeper weet te vinden. Sinds Seaman is het eigenlijk al bagger.

26 oktober 2009 om 16:49

Los van het feit of het maar van één kant komt, Cole heeft feiten blootgelegd die vier jaar na dato wel degelijk hout blijken te snijden. Dat hij Arsenal een mes in de rug heeft gestoken staat vast, maar ik ben het met hem eens dat Wenger te makkelijk heeft gedacht over de nationaliteitenkwestie. Bentley, Upson en Pennant zijn mijns inziens wel heel makkelijk laten gaan, uiterst onnodig want zij hadden zeker van waarde kunnen zijn. Dan kun je aankomen met ze waren niet geduldig genoeg, maar dat moet Wenger dan maar goed managen.

ik kan me vanuit Cole's oogpunt ook goed voorstellen dat hij zich geïsoleerd ging voelen, hij en Campbell waren de enige Engelsen bij een Engelse club. De voertaal in de kleedkamer was Frans en dat mag nooit het geval zijn. Niet iedereen kan vrij met elkaar communiceren en dat klopt gewoon niet. Een Engelse club moet een Engels gezicht hebben en Wenger heeft die kans laten liggen, zowel door het te makkelijk laten gaan van Engels talent als het niet benutten van buitenkansjes (denk aan Ashley Young).

27 oktober 2009 om 03:39

Van die drie namen die jij noemt is Upson misschien de enige die een toegevoegde waarde was geweest voor Arsenal. Bentley en Pennant zijn niet voor niets mislukt bij Spurs en Liverpool.

dat het slecht is dat de voertaal Frans is ben ik volkomen met je eens, maar ik weetniet of dat nu nog steeds zo is, aangezien ik denk dat vele buitenlandse jongens (cesc, Vermaelen, Rvp, Arshavin) in combinatie met de jonge Engelsen gewoon domineren met hun Engels.
dat Arsenal geen Engels gezicht heeft is duidelijk, maar het zit er aan te komen met veelbelovende jeugdspelers. En Young was toen hij naar Villa ging al vrij duur en ik ben nog niet overtuigd van het feit dat hij het absolute topniveau aankan (kijk maar naar zijn prestaties voor Engeland).

27 oktober 2009 om 08:35

Ik noem zeer bewust de namen van dat trio en laat net zo bewust namen als Sidwell en Muamba weg. Pennant scoorde een hattrick bij z'n thuisdebuut en was in het eerste half jaar bij Arsenal al van toegevoegde waarde, en dat was gedurende het kampioensjaar 2003/2004.

bentley deed in datzelfde seizoen zeer van zich spreken in hetzelfde Carling Cup elftal waar Cesc Fabregas en Gael Clichy hun opwachting maakten, als schaduwspits leek ook hij een grote toekomst tegemoet te gaan en hij heeft het in een Arsenal-shirt altijd naar behoren gedaan. Bentley is een tijdje volwaardig A-international geweest en was bij Blackburn een topspeler, hij heeft de pech gehad dat hij door Juande Ramos naar Spurs is gehaald, net zoiets als Pavlyuchenko dus.

zeker als ik zie dat we letterlijk jaren hebben zitten aanknoeien met types als Aliadiere vraag ik me echt af of Wenger z'n Engelse talenten niet wat al te makkelijk de deur uit laat lopen.

27 oktober 2009 om 10:03

Misschien zijn Pennant en Bentley wat makkelijk vertrokken, maar dit komt ook omdat ze (dit is later ook gebleken) qua karakter niet goed in elkaar zitten. Als je dan voetbaltechnisch ook niet uitblinkt, houdt het natuurlijk op. Ze hebben misschien geen slechte wedstrijden voor Arsenal gespeeld, maar ook niet zo goed dat ze een vaste plek hebben kunnen veroveren, zoals bijv. Ashley Cole in het verleden en ook Gibbs lijkt daar nu mee bezig. Upson heeft trouwens ook een karrevracht aan kansen gehad bij Arsenal, misschien is hij wel zo goed geworden omdat het via een andere weg is gegaan.

27 oktober 2009 om 12:08

Ik vind Clichy al een jaar bijzonder matig spelen, wat mij betreft had Gibbs al wel wat meer kansen kunnen krijgen, al was het alleen maar om de druk op Clichy wat op te voeren. Een fantastische back, één van de beste ter wereld als hij goede doen is, maar dat is hij de laatste tijd bij lange na niet en misschien moet Wenger even duidelijk maken dat niemand automatisch zeker is van z'n basisplaats.

edit: Punt is dus dat ik denk dat Bentley, Upson en Pennant wél wat hadden kunnen toevoegen als je kijkt hoeveel kansen types als Cygan, Aliadiere maar ook Diaby hebben gekregen. Upson heeft niet bijster veel kansen gehad, hij was iets te vaak geblesseerd en kon op die leeftijd de concurrentiestrijd uiteraard niet winnen van Campbell, Adams, Keown en Touré. Ik ben er wel van overtuigd dat zijn tijd wel was gekomen, desnoods met één of twee verhuurperiodes. Geldt ook voor Bentley en Pennant trouwens.

27 oktober 2009 om 16:06

Ben het wel met je eens dat Wenger soms onterecht meer vertrouwen lijkt te hebben in buitenlandse spelers dan Engelsen. Maar ik denk nog altijd dat hij het belang van Arsenal voorop stelt en dus dingen ziet die wij niet zien. Wel heeft ie sowieso een vreemde voorkeur voor kale, blanke verdedigers (stepanovs, Cygan, Senderos en Silvestre). Om dan nog maar even af te sluiten met een legendarische chant over Pascal Cygan:

"he's bold, he's shit, he plays when no-one's fit. It's Pascal Cygan!"

27 oktober 2009 om 12:47

Nouja ik vind dat Arsenal na Cole nog niet een speler van zijn Kaliber heeft terug gehaald Chlicy en Gibbs zijn wel talenten maar niet van het niveau van Cole

Ontzettend knap geschreven!
ik ben het niet met alles wat je zegt eens, maar je hebt in zekere zin met de meeste punten gelijk.
zoals bijvoorbeeld dat stuke van dat man-management, is ontzettend goed.!

heel knap, en ik zou graag nog eens een stukje zoals dit willen lezen!!

Ik kan me in veel punten vinden !!!

goed verhaal, niet zomaar je eigen gedachten neer zetten maar onder bouwen met feiten.

keurig verhaal...

Ik vind het inderdaad een zeer goed verhaal. En er zit wel enige waarheid in dat hij geen Topcoach is. Ik heb hier wel al is over gedacht en misschien moet hij maar is inzien dat hij het stokje door moet geven. Misschien kan hij Technisch directeur worden

goed verhaal

Goed verhaal! Kan me in veel punten wel vinden inderdaad! Maargoed wie zou het stokje van Wenger kunnen overnemen?

26 oktober 2009 om 15:12

Op de korte termijn gaat niemand dat doen, hij zal sowieso zijn tot 2011 doorlopende contract uitdienen, en dat verdient hij absoluut. Ik ben niet voor het ontslaan van coaches en bovendien zou het Arsenal onwaardig zijn om hem er nu uit te flikkeren. Gewoon z'n project af laten maken en dan met iets nieuws beginnen.

waarschijnlijk krijgt hij alsnog een nieuw contract, het bestuur boeit het niet dat de prijzenkast leeg is, die zien elk boekjaar hun saldo met 50 miljoen pond groeien.

Zeer duidelijk en bovenal goed onderbouwd verhaal, knap staaltje journalistiek werk zou ik haast willen zeggen.

wat betreft Wenger ben ik het in grote lijnen met je eens (zoveel weet ik niet over deze man, dus echt inhoudelijk kan ik er niet op reageren). Het enige kritiekpuntje is - waar ik waarschijnlijk een hoop Arsenal fans mee op de hals haal - dat Arsenal veel talenten produceert meer te maken heeft met het kopen ervan op relatief jonge leeftijd, dan échte home grown jeugd laten doorbreken. Hiermee doel ik op jongens die vanaf hun 10e levensjaar bij Arsenal spelen en het echt tot het eerste schoppen. Ik denk dat velen van hen het uitzicht op een debuut wordt ontnomen door jeugd van buitenaf.

desalnietemin een zeer interessant stuk wat erg goed leesbaar is. Bedankt voor de moeite en inzichten .

Wenger is een meer dan een topcoach. Hij komt inderdaad wat te kort:
* Geld waarmee Arsenal spelers kan kopen om meer kwaliteit in de team te brengen
* De sfeer ziet er heel anders uit, het teammoreel staat op nul
* De supporters moeten hun clbu steunen dat doen ze niet overtuigend.

26 oktober 2009 om 15:51

* Hij komt geen geld tekort, hij weigert het louter uit te geven
* Daar heeft hij zelf invloed op
* Dat doen ze inderdaad niet, het grootste deel van het Emirates publiek is een drama

Ja, Meneer Wenger betekent echt veel voor de club hij heeft ons groot gemaakt, door hem hebben we een nieuwe stadion gekregen, hij hééft het echt groot gemaakt, maar wat Goonernl net zei soms maakt Wenger echt raare beslissingen door bijvoorbeeld de verkeerde mensen op te stellen, Neem als voorbeeld tegen Manu liet hij Eduardo op de bank en gister tegen Westham Eduardo op de bank en Nasri, van Nasri kan ik het begrijpen maar Eduardo komop, Wenger zei nog begin van het seizoen dat Eduardo different maker kan zijn...maar dat kan niet als je hem telkens op de bank laat beginnen, wat heb je aan Eboué rechtsbuiten, Eboué is een verdediger. Echt jammer want door zulke acties kun je kostbare punten verliezen en je de titel kosten.

ontopic: Wenger betekent echt veel voor ons, een echte Arsenal fan zou echt zijn steentje meedragen.
ik hoop dat Wenger geen raare beslissingen meer gaat maken, ik hoop datie het heeft geleerd van gister avond.
maar ik ben er van overtuigd dat wij een prijs gaan pakken dit jaar.

comon gooners

De tekst zelf is meer dan goed geschreven, complimenten daarvoor. Ik kan mij echter niet in al je standpunten vinden. Zo ben ik het zeker met je eens dat Wenger Arsenal heeft hervormd, en weer groot heeft gebracht. Maar als we naar de prijslijst kijken vanaf 1996 zien we dit:

- Landskampioen 3x (1997-1998, 2001-2002, 2003-2004)
- FA cup 4x (1998, 2002, 2003, 2005)
- Community Shield 4x (1998, 1999, 2002, 2004)
- League Cup 0x
- Championsleague 0x

hier heb je toch in 13 jaar 11 prijzen (weliswaar ook de CS, maar toch, een prijs is een prijs). Als je bedenkt dat Arsenal een top-4 club is, en je gaat er van uit dat de clubs evenveel winnen, dan kloppen 4 landstitels in 13 jaar, en zou hij, als je deze berekening zou volgen, binnen 7 jaar nog een landstitel binnen moeten halen om op peil te blijven.
4 FA Cups in 13 jaar is ook een behoorlijke prestatie, ervan uitgaand dat 1x verlies een uitschakeling betekend, en dat verlies komt regelmatig voor tegen (sub)topclubs.
4 keer de Community Shield, van de 8 keer dat ze erom streden. Precies de helft, vind ik prima!
natuurlijk zijn deze argumenten gebaseerd op getallen en sommen, maar globaal gezien is dit toch zeker niet slecht te noemen, of wel? En al helemaal niet als je bedenkt hoe aantrekkelijk voetbal ze spelen!

het argument dat ik niet kan ontkennen, is dat ze de laatste jaren geen prijzen meer pakken. Ik kan dat argument daarintegen wel weerleggen! Want wie zegt dat Arsene niet nog zo'n prijzenfestival kan ontketenen? Hij deed het immers al eerder!

en een argument om de lege handen van de laatste tijd te verklaren heb ik ook: aangezien Arsenal veel geld en tijd in de opbouw van de eigen voorzieningen moest steken, kon dat niet in de transferpot worden gestopt. Maar omdat de rest van de originele top-4 dat wel kon doen, aangezien zij de desbetreffende voorzieningen al in bezit hadden, hadden zij meer geld te besteden aan spelersaankoop. Echter zul je zien dat dit ook een positieve kant heeft;
omdat Arsenal weinig geld had om dure transfers te regelen, moesten zij hun krachten putten uit de eigen jeugd. Dit bleven zij echter doen, ook toen zij meer geld uit te besteden hadden. Dit resulteert weer in het feit dat Arsenal nu 1 van de clubs is die er in financieel opzicht het beste voorstaat in de Premier League!

ik wil je nogmaals complimenteren met je goed geschreven stuk, en ik hoop dat je het ook van mijn standpunten kan inzien. Ik wacht op je reactie,
mvg Bitey

ps, kan zelf ook nog wel een column schrijven zeg

ik moet je echter wel nageven dat Wenger ook zijn fouten heeft, zoals zijn persoontje jegens sommige spelers. Hij gelooft soms een beetje te diep in zijn eigen gelijk. En ja, soms komt hij in tactisch opzicht ook wat te kort. Misschien helpt een werkweek met Guus Hiddink hem daar wel overheen

26 oktober 2009 om 17:00

Uitstekende reactie en inderdaad, je kan zomaar een eigen column schrijven

echter baseer ik mij op het feit dat ik zie dat Wenger bijvoorbeeld op wedstrijddagen beslissingen maakt die niet in het belang van het team zijn, maar van zijn spelers. Hij kan niet goed wisselen en geeft zijn spelers teveel vertrouwen. Na die Eboue flop van vorig jaar is het helemaal een drama, hij haalt zelden een slecht functionerende speler meer naar de kant.

ook geeft hij zelf (!!!) in juli aan dat twee verdedigende versterkingen -dus naast de komst van Vermaelen- zeer welkom zouden zijn, en doet vervolgens helemaal niets. Wenger ziet zelf dat het niet goed zit, maar neemt de gok en laat het maar gebeuren, hopende op succes. Allemaal om de (toch al stagnerende) ontwikkeling van zijn spelers niet te hinderen. Als argument voert hij aan dat hij bang is die spelers dan weglopen, nou laat ze dan maar weglopen want er is toch talent zat? Als het beter is voor de club, wat boeit die ontwikkeling van die speler dan?

wenger weet niet goed hoe hij met zijn spelers om moet gaan en dat is cruciaal in dit vak. De tijd van weinig geld is voorbij (enige domper is Highbury Square), als je Adebayor en Toure voor ongeveer vijftig miljoen verkoopt maak je mij niet wijs dat er geen geld is voor 'één of twee' verdedigende versterkingen.

nogmaals, Wenger heeft deze club eigenhandig drie niveau's omhooggebracht, maar voor die volgende, en hopelijk laatste stap, is een andere aanpak nodig, want dit werkt gewoon niet. Ik hoop echt dat hij het op miraculeuze wijze gaat flikken en dan slik ik graag m'n woorden in, maar ik zie het niet gebeuren.

26 oktober 2009 om 18:14

Ja, hier moet ik je denk ik opnieuw gelijk geven. Maar dit heeft ook te maken met mijn argument dat ik gebruikte om het wegblijven van prijzen te verklaren. Wenger en de zijnen halen namelijk nog steeds het gros van hun spelers van hun opleiding.
het probleem is nu dat het lijkt alsof Wenger bijna niets anders meer kan/wil/doet! Hij traint jonge spelers zoals het moet, en niemand kan het zoals hij. Maar hij lijkt wel te zijn vergeten of verleerd dat het toch echt nodig is om soms spelers te kopen!

Arsenal was ook voordat Wenger bij de club kwam een Engelse topclub, met iconen als Ian Wright, Tony Adams en Ray Parlour. Die ploeg speelde ook typisch Engels, kick & rush. Na de komst van Wenger is bij Arsenal veel meer de nadruk komen te liggen op combinatievoetbal. Ja, Wenger heeft de club structureel naar een hoger niveau getild, maar Arsenal was wel al een grote club.

als je de resultaten bekijkt, valt op dat de club moeite heeft om dat laatste stapje te maken van top naar absolute top. Logisch om je af te vragen of hij nog wel toegevoegde waarde heeft voor de club. Toch zou ik het niet erg vinden als Wenger nog lang bij Arsenal zou blijven. Ondanks dat de prestaties variëren speelt de ploeg wel vaak mooi en fris voetbal, waar ik wel van kan genieten.

26 oktober 2009 om 16:52

Los van het feit dat je gelijk hebt, Arsenal speelde ondanks dat men dat denkt, zeker geen kick en rush. Heel vroeg druk zetten en aanjagen, en achterin de buitenspelval tot in de perfectie uitgevoerd. George Graham liet zijn verdedigende lijn altijd met touwen aan elkaar vastbinden op de training, zodat ze altijd in één lijn leerden lopen. Met Rocastle en Merson had je dan goede voetballers, Alan Smith was het perfecte aanspeelpunt. Opzich was het niet van een bijster hoog niveau, maar ook geen kick and rush.

Mooi geschreven en ben het op veel punten met je eens, zoals dat Wenger wel degelijk gebrekken heeft. Ik erger me dood aan het keepersprobleem.
waar ik het niet mee eens ben is dat Wenger geen manager meer zou moeten zijn. Die man is echt waanzinnig belangrijk voor de club en van mij mag hij blijven tot hij 100 is.

die discipline problemen liggen niet alleen aan Arsene. Misschien een mental coach oid.? Of weet jij of ze dat al hebben?

ik zie Wenger als de op één na beste manager van de wereld, na Ferguson, en ik denk dat Arsenal blij moet zijn met de op één na beste manager van de wereld. Maar dat is mijn mening, er zijn natuurlijk nog genoeg andere top managers!

edit: ik ben het voor 100000 met ahmdgunner eens. Laat Eduardo spelen, Wenger! Als je denkt dat hij dé spits van de PL kan zijn, geef hem dan op zijn minst een basisplaats. Oke, gisteren was hij niet topfit, maar ook als hij fit is kiest Wenger hoogstwaarschijnlijk voor Bendtner - Van Persie - Arshavin..

26 oktober 2009 om 16:53

Ik ben ervan overtuigd dat Nasri op termijn de positie op rechts krijgt, hopelijk bestaat de concurrentie dan uit Walcott en Rosicky en dan weet je in ieder geval dat we Eboue en Bendtner daar hopelijk niet meer terugzien.

26 oktober 2009 om 17:20

Eboue voegt weinig toe aan het elftal maar ik doe niet mee met het massaal Bendtner bekritiseren. Ik heb veel liever Dudu maar in Bendtner zie ik een goede bankzitter samen met Vela (heb jij misschien enig benul waarom hij nooit meer speelt?).
wenger heeft veel vertrouwen in Nasri en hij krijgt die plaats wel.

26 oktober 2009 om 18:42

Ik ben ook pro-bendtner, maar op rechtsbuiten heeft hij natuurlijk niets te zoeken, dat bedoelde ik. Op termijn zou hij best wel in de punt van een 4-3-3 kunnen gaan spelen.

26 oktober 2009 om 18:58

Dat kan hij zeker. Dan heb ik Eduardo liever maar Bendtner kan het ook. Ik zie het alleen niet snel gebeuren aangezien Robin het ook naar behoren doet.

ps. Weet jij misschien waarom Vela totaal uit beeld is geraakt bij Wenger?

26 oktober 2009 om 19:50

Ik heb echt geen flauw idee, Vela lijkt gemaakt voor 4-3-3. Hij kwam natuurlijk zwaar geblesseerd terug van de Gold Cup, maar lijkt zich vooralsnog weer te moeten focussen op bekerwedstrijden. Tegen Liverpool in ieder geval een mooie kans om toch tegen een redelijke tegenstander te zien wat hij in huis heeft, maar de kans is ook aanwezig dat Arsenal er dan uitvliegt en dan vraag ik me af waar Vela z'n minuten gaat maken. Hij is 20 en zo ontzettend getalenteerd, het zou doodzonde zijn als Wenger daar niet het maximale uit weet te halen.

26 oktober 2009 om 20:44

Precies. Ik zie hem na dit seizoen nog wel weggaan, en dat zou echt een aderlating zijn, zo'n groot talent verliezen..

arsenal gaat woensdag spelen met een ''mixed-team'' volgens Wenger. Ik reken er op dat spelers als Van Persie en Arshavin rust zullen krijgen. Wenger zal vast en zeker geen 4-3-3 durfen te spelen en dan verwacht ik dat het spitsenduo bestaat uit Bendtner/eduardo - Vela/eduardo.

de kans is zeker aanwezig dat Arsenal er uit vliegt. Ik zie zo Torres in het veld staan hoor, met het excuus dat hij wedstrijdritme op moet doen.

26 oktober 2009 om 22:36

Nasri speelt zeker, dat heeft Wenger al gezegd. Ik denk dat Eduardo ook wel speelt voor wat wedstrijdritme, dit geld ook voor Bendtner. Vela speelt ook wel, dit is echt een wedstrijd voor hem om zich te bewijzen. Ramsey speelt vrijwel zeker op het middenveld samen met Coquelin. Wilshere zal hij ook nog wel ergens plaatsen. Ik denk dat Fabianski keept en dat de verdediging bestaat uit Gibbs, Silvestre, Senderos en Eboue(voor wat ervaring).

27 oktober 2009 om 15:13

Ja dat klinkt als een logische opstelling.. Denken jullie dat Wenger vast durft te houden aan een 4-3-3 met jonkies? Ik verwacht eigenlijk dat hij zo gaat spelen (zie opstelling.. Ik bedoel trouwens niet dat ik het ook hoop hè, van mij mogen ze lekker 4-3-3 spelen.)

Fabianski
Eboue
Senderos
Silvestre
Gibbs
Coquelin
Ramsey
Bendtner
Wilshere
Vela
Eduardo
27 oktober 2009 om 16:19

Ik denk dat ze gewoon 4-3-3 spelen. Als je de buitenspelers een linie naar voren zet is het logies. Voor de rest speelt Nasri ook. Ik denk IPV Bendtner.

27 oktober 2009 om 16:42

Nee ik denk niet dat Wenger het aandurft, al zal het vaak zo zijn dat de buitenspelers inderdaad naar voren zullen sluiten.

sorry foutje, dat hoort natuurlijk Nasri te zijn

26 oktober 2009 om 22:02

Ik denk dat Bendtner niet gaat spelen. Die positie werd de laatste wedstrijden ingevuld door Rosicky. Ik hoop dat Rosicky op den duur naar het middenveld verhuist IPV Diaby en dat Nasri, Eduardo of Walcott op rechts komt te staan. Het is ook nog mogelijk dat Nasri op het middenveld komt te staan en dat Rosicky mee gaat doen om de plek in de aanval. 1 ding is zeker, Diaby moet eruit. Het tempo van zijn spel is te laag. Hij haat het tempo uit het combinatiespel van Arsenal.

wanneer er geen tempo in het spel zit is Fabregas niks. Fabregas heeft een goed team om zich heen nodig die ruimte forceren. Dan gebruikt Fabregas die ruimte om de beslissende pass te geven. Nasri op het middenveld zou dan helemaal geen slechte optie zijn. De Fransman heeft een aardige actie en kan daarmee ruimte creëren. De mooiste oplossing komt denk ik over een jaar of 2. Wanneer Wilshere gaat spelen. Wilshere heeft een hele goede actie, passing en schot. Samen met het inzicht van Fabregas zou dit een droom duo zijn. Maar hiervoor zouden we nog even moeten wachten.

Respect Goonernl!

het leest makkelijk en leuk. Ben op veel punten met je eens.

wenger is geen trainer die zijn elftal aanpast op de tegenstanders. Daar is hij niet goed in en dat weet hij ook. Zijn grootste fouten is inderdaad echter het makkelijk laten gaan van goeie spelers die nog belangrijk kunnen zijn (oa Ashley Cole en Flamini) en de fans beloven om een gevestigde naam binnen te halen (enige gevestigde namen die hij haalde was Rosicky, Arshavin en Nasri -> zeker gevestigde naam in Frankrijk). Maar hij ziet ook wanneer het tijd is om spelers te laten gaan zie bijv. Henry en Vieira. Toen Henry vertrok spelen ze veel beter.

wel hoop ik dat Arsenal de filosofie van Wenger altijd blijft hanteren. Ik vraag me af wat Wenger gaat doen wanneer Arsenal helemaal van de schulden (stadion) verlost zijn. Gaat hij dan meer geld gebruiken om spelers van wereldformaten te halen of steekt hij zoals gewoonlijks in de jeugdopleiding?

26 oktober 2009 om 18:45

Die kans lijkt me ontzettend klein. De hypotheek van het stadion loopt sowieso nog een hele tijd door, dus waarschijnlijk kan hij zich de komende jaren nog wel achter die smoes verstoppen. Arsenal was ook vóór Wenger's periode een club van traditie en principes. Ik denk niet dat daar ooit verandering in komt.

Ik ben het denk ik wel met je eens dat Wenger Arsenal niet meer naar een hoger niveau kan tillen. Hij heeft het tot nu toe echt goed gedaan met het materiaal dat hij voorhanden heeft, maar als je zolang geen prijzen maar pakt dan ga je toch nadenken. Ligt het aan Wenger dat hij Arsenal niet beter maakt of is de concurrentie zo goed? Hoe je het went of keert: Als je de beste wilt zijn dan moet je naar jezelf kijken en niet naar de concurrent. Dus wat dat betreft denk ik dat Wenger het laatste stapje met Arsenal niet kan maken, anders had hij dit al gedaan.

maar ik vind Wenger wel een topcoach, want hij weet wel altijd bovenin mee te draaien en leuk en verzorgd voetbal te spelen met zijn team. En dit doet hij meestal zonder grote aankopen. Hij heeft bewezen talent te kunnen kneden en beter te maken. Misschien in een andere competitie (frankrijk, Duitsland, Nederland) dat hij wel prijzen zou kunnen pakken met deze filosofie.

Mooi stuk, mijn complimenten.

vind Wenger overigens wel een geweldige trainer. Echter komt Arsenal elk seizoen in een dip te zitten waar ze de kansen op het kampioenschap verspelen.
hij heeft wel een prachtige filosofie en ik hoop ook dat hij op korter termijn de Premier League een keer pakt.

Leuk stukje.

ik denk dat Arsenal door Wenger is wat het nu is, Arsenal heeft ook veel te danken aan Wenger.
ik kan me gewoon geen Arsenal voorstellen zonder Wenger, die man staat daar al bijna sinds ik geboren ben, daarom ken ik ook alleen 1 Arsenal en dat is het Arsenal met een fantastiche jeugd, Arsenal dat bijna nooit geld problemen heeft, Arsenal met fantastich voetbal, Arsenal die veel spelers topspelers heeft gemaakt, Arsenal die een totaal andere stijl heeft dan alle andere topclubs,arsenal die alles geeft om jeugd spelers, Arsenal die 1 van die jongste theams heeft van de Topclubs, Arsenal van Wenger!!

Toen ik hoorde dat jij clubexpert was geworden en een stuk had geschreven had ik niets anders verwacht dan dit. Jij hebt al vaker door laten schemeren dat je het wel gehad hebt met Wenger. En je hebt ook wel een punt. Maar Wenger moet niet eerder weggaan dan dat er een geschikte opvolger is gevonden.

over de spelers die verkocht werden ben ik het ook niet helemaal eens. Adebayor lag niet goed in de groep en bij de fans. Zijn manier van spelen paste niet bij Arsenal en dan is 29 mil een mooi bedrag. Het contract van Toure liep af dus logies dat hij voor 17 mil weg mocht. Cole kwam nog uit de tijd dat de salarissen van Arsenal veelte laag waren. Niemand verdiende veel en toen Chelsea met veel geld over de brug kwam wou hij vertrekken. Logies, misschien had Arsenal hem meer moeten bieden maar ook de grote sterspelers als Henry en Bergkamp hadden geen bonus salaris.

maar Wenger mag wel eens investeren. Misschien moeten ze hem eens een paar spelers cado doen. Een goede keeper zou mooi zijn en een ervaren verdedigende middenvelder. Arsenal zou met spelers als Eissien en Van der Sar zo kampioen worden. Het is jammer dat Wenger daar niet aan wil geloven. Misschien moet Wenger eens bij Villareal gaan shoppen. Ze hebben daar een goede keeper genaamd Gonzalez en een zeer goede en ervaren verdedigende middenvelder genaamd Senna. Senna kan nog 2 jaar mee en daarna kan Song hem prima overnemen.

sommige spelers moeten er ook uit, zoals gister duidelijk werd. Arsenal wil snel combinatievoetbal spelen. Dit kan niet met spelers als Diaby. En ook Eboue haalde het tempo eruit. Ik vind Eboue wel altijd een goede aanvallende optie op rechtsback. Natuurlijk Waren er veel blessures waardoor die 2 moesten spelen. Ik kan dan ook niet wachten totdat spelers als Ramsey, Wilshere en Merida doorbreken. Dan heb je Diaby niet meer nodig als er blessures zijn. Het tempo blijft dan hoog, dan is Fabregas ook veel beter want hij heeft de ruimtes nodig die geforceerd worden met het combinatiespel. Wenger moet dan wel het team bij elkaar houden want anders schiet je er nog niks mee op. Vooral op Wilshere kan ik niet wachten. Hij brengt meer individuele kwaliteit in het team.

maar voor de rest mooi stuk, misschien kun je nog wat overleggen met Marstolze. Hij heeft ook altijd leuke weetjes van Arsenal enzo. Houd ons op de hoogte :D

26 oktober 2009 om 19:57

Wenger heeft Adebayor niet onder controle kunnen houden. Toen hij Arsenal 'chanteerde' met de interesse van Milan en Barça had Wenger z'n conclusies moeten trekken en hem wegdoen. Nu kreeg hij een nieuw contract en we weten hoe dat afliep. Touré had in januari al een transferverzoek ingediend, omdat meneer het niet vond kunnen dat Wenger de voorkeur leek te geven aan Djourou. Prompt kwam Touré terug in de ploeg, om een half jaar later alsnog te verkassen, terwijl Djourou geen wedstrijd meer goed heeft gespeeld sindsdien.

wat Ashley Cole betreft, ik kan me zijn klaagzang enigzins voorstellen. Sol Campbell verdiende 100.000 p/w, Henry en Vieira 120.000 p/w tegenover Cole 50.000 p/w. Volgens Cole zelf had hij genoegen genomen met 60.000, dat lijkt me toch niet zo heel onredelijk vergeleken met die andere salarissen? Wenger kan gewoon niet goed omgaan met grote bekken en verzamelt liever softies om zich heen, die hij volledig naar de Wenger-filosofie kan kneden. Het resultaat is aardig, maar tot nu toe steeds net niet genoeg.

26 oktober 2009 om 20:46

Leuk stuk goonernl maar ik ben zeker niet voor om wenger te ontslaan. Hij heeft zoveel betekend voor de club vorig seizoen was ik hem wel effe zat maar ze filosofie blijft geweldig. Hoeveel hij voor spelers betaald en verkoopt is echt fenomenaal voor adebayor was niet eens meer dan 3 miljoen betaald dacht ik 26 miljoen winst fenomenaal wat hij uiit spelers kon halen ben ook blij dat adebayor weg was pastte niet nin het systeem bedankte bijna nooit ze teammaatjes nadat hij een doelpunt maakte. Maargoed wenger moet eens investeren in een keeper en eventueel een back up als song naar de africa cup gaat. Song was overigens erg goed tegen west ham vond ik zelf maar ik hoop dat we nu prijzen gaan pakken dat kan nu ook met vooral die aanvallende spelers die we nu hebben

26 oktober 2009 om 21:13

Ik ben ook niet voor ontslaan, Wenger heeft veel voor de club betekent en heeft het recht om zijn project af te maken, of tenminste zijn contract uit te dienen. Ik vrees echter dat het bestuur hem een nieuw contract geeft, want die kijken alleen maar naar hun bankrekening en niet naar de prijzenkast.

adebayor kostte acht miljoen. Spelers als Touré en Anelka werden voor drie ton aangetrokken en later voor miljoenen weggekocht.

26 oktober 2009 om 21:52

Oh ik meende dat in die tijd er nog een salaris plafon was. Dan hadden ze Cole idd beter wat meer kunnen geven, maar hij had natuurlijk clichy ook nog.

heeft hij Djourou de voorkeur boven Toure gegeven? Daar heb ik vorig seizoen niks van gemerkt. Toure was paar keer geblesseerd en Djourou speelde dan voor hem. Djourou brengt natuurlijk wel wat meer lengte in de verdediging wat wel een voordeel is. Kwam het transferverzoek niet omdat hij ruzie had met Gallas?

26 oktober 2009 om 22:11

Toen Touré vorig jaar malaria had en daar niet goed van herstelde experimenteerde Wenger eerst een tijdje met Silvestre. Vanaf de wedstrijd tegen Chelsea op Stamford Bridge koos hij voor Djourou, die toen anderhalve maand fantastisch speelde. Plotseling keerde Touré terug en werd Djourou naar de bank verwezen, pas later bleek dat Touré een transferverzoek had ingediend vanwege die situatie.

Je hebt op veel fronten gelijk hoor maar dat de spelers niet verder groeien vind ik echt onzin. van Persie wordt elke week beter evenals Fabregas, Denilson en met name Song. Ze hebben een geweldig team, vorig jaar maar net uitgeschakeld door Man U en komt elk jaar heel ver, van zelf komen ze een keer weer tot de finale. De landstitel pakken ze ook echt nog wel in deze jaren. Hebben veel pech gehad vind ik.

26 oktober 2009 om 22:13

Ik zie Fabregas en Denilson helemaal niet meer beter worden, en ook Van Persie zit akelig dicht tegen z'n top aan. Wat deze spelers niet hebben ervaring, en dan heb ik het niet over wedstrijden spelen, maar op beslissende momenten je ploeg erdoorheen slepen. Dat leer je alleen door wedstrijden en prijzen te winnen, en deze bewuste spelers hebben geen andere spelers om tegenop te kijken en hebben zelf nooit iets gewonnen. Van deze selectie heeft alleen Arshavin, en misschien Gallas, een fatsoenlijk palmares.

26 oktober 2009 om 22:50

Van Persie word hooguit nog wat koelbloediger bij het afronden, hij scoort veel de laatste tijd. Verder zie ik Fabregas zeker niet groeien. Hij kan Arsenal niet over het dooie punt heen helpen als het niet goed draait. Fabregas is goed wanneer Arsenal goed is. Ik ben het wel met Goonernl eens. Een paar 30 plussers met veel ervaring zouden bij Arsenal niet misstaan. Van wie moet Song nou het vak verdedigende middenvelder leren dan? Wie verteld Eduardo waar hij het beste kan lopen? niemand! Oke op aanvallend gebied is Arsenal wel sterk misschien hoeft daar niet zo zeer een ervaren speler bij te komen. Maar op het middenveld zou het een uitkomst zijn. Ik heb het al eens vaker gezegd, Senna zal voor Arsenal een hele mooie speler zijn. Hij is zeer professioneel en barst van de ervaring. Veel prijzen heeft hij niet gewonnen maar hij helpt Villareal regelmatig over hun dooie punt heen. Song kan heel veel van hem leren en als Senna over een paar jaar stop kan Song het zo overnemen.

alleen in de verdediging heeft Arsenal van zulk soort spelers. Silverstre en Gallas hebben veel bereikt in hun loopbaan. Tegen zulk soort spelers kijken de jonkies op. Hier heeft Arsenal er meer van nodig. Senna zou een goede optie zijn of Vieira terughalen. Voor in de aanval Henry erbij voor nog een jaar of 2 en binnen een paar jaar word Arsenal weer kampioen!

Mooi hoor al die 'club expert' berichten. Mooi initatief Vz.

maar goed. Prachtig stuk Goonernl. Ook complimenten voor je posts in dit topic. Erg jammer dat ik je geen complimenten kan geven.

nu ben ik ook erg benieuwd naar het stukje van martstolze.

Om nog even terug te komen op een paar opmerkingen hierboven over Eboue. Eboue is niet geschikt als rechtsbuiten of rechtsmidden, maar is een uitstekende rechtsback die zich altijd volledig inzet voor de ploeg. Daarom wat minder bashing van hem graag.

Ten eerste is dit stuk echt goed geschreven en respect daarvoor, niet veel mensen kunnen op deze manier een situatie bekijken bekritiseren en complementiteren ofzo

maar ik ben het niet helemaal met je eens als je zegt dat wenger moet opstappen als coach van The Gunners. De afgelopen jaren was het meer pech dan Wengers tactiek dat ze geen prijs konden ontvangen. Ze hebben een ongelooflijk jong team en die hebben zeker de kwaliteiten om daarmee een prijs te pakken, welke laat ik aan jullie over. Wat mij verbaast is dat de meeste mensen vergeten hoe moeilijk het is om zoiets als het team van Arsenal te creeeren. Want ik zie namelijk weinig verschil tussen het spel van barca enthe Gunners. Beide spelen ze prachtig combinatievoetbal en beide hebben niet echt spelers die hun team erdoorheen slepen.

ik vind Arsenal ook daarom het 2e Barcelona enigste verschil is Barca pakt prijzen.
arsenal doet al jaren mee met de top maar het is altijd net net dat geef ik toe, maar
als je zegt dat Wenger eruit moet zodat een nieuwe trainer daadwerkelijk prijzen gaan pakken,
vraag ik jouw wie zou zijn vervanger zijn...?
want weinig trainers hebben dezelfde stijl van trainen. Ze willen 9/10 x hun eigen draai eraan geven,
en voorzover ik vind en weet in mijn optiek vind ik dat alleen een Barcelona trainer waardig genoeg zijn om daar aan de slag te gaan. Of je moet hiddink of dick advocaat er neer zetten maar ik zie dat niet echt gebeuren. En daarbij de prijzen komen vanzelf wel jullie hebben jaren geduld gehad met
het aanzien van kweken en ontstaan van goed ontwikkelde voetbal van jeugd. Breng alsjeblieft dan ook het geduld tot de laaste dagen zodat wij en de spelers uiteindelijk de CL Beker of De schaal van de titel omhoog kunnen houden. Bovenal we hebben geen druk en dat maakt ons tot 1 van de beste in de algemene top van de wereld.

sorry dat zo lang is =P

Blijkbaar is het niet duidelijk genoeg, ik wil niet dat Wenger wordt ontslagen, maar wat mij betreft is het einde in zicht en is het beter om alvast te gaan oriënteren op het leven na Wenger. Uiteraard mag hij netjes z'n contract uitdienen.

27 oktober 2009 om 11:13

Nah mijn fout dan !

maar wat ik probeer te zeggen is dat als je zegt Wenger mag zijn project ofmaken of zijn contract uuitdienen en dat uiteindelijk de titel fa cup en CL title betekent is het zonder twijfel dat hij niet weg kan en weg zal gaan toch..? want ik neem dat dat zijn doel is met zijn Wenger project.
dus ik denk gewoon afwachten en kijken wat het uiteindelijk zal opleveren.

want die championsleage finale tegen Barca vergeet ik echt nooit meer !
god wat waren jullie er dichtbij toen kwam die rode kaart en doelpunt tegen.
toen weer gelijk en opeens was belleti daar -_-''

just be patient =D

27 oktober 2009 om 12:12

Probleem is dat we dat al vijf jaar doen. Daar kunnen we met z'n allen in principe wel mee leven vanwege de komst van dat nieuwe stadion en die overgang naar een heel ander type voetbal, maar de laatste tijd is er geen vooruitgang meer te zien en dát is zorgwekkend.

27 oktober 2009 om 12:19

Ik snap wat je bedoelt en als clubexpert heb je denk ik wel een betere visie op arsenal dan mij, maar ik bljif erbij dat Wenger vriend en vijand gaat verassen.
met de titel of CL ik weet het niet maar dit seizoen gaat er iets komen !

en anders kan ik niet anders dan de trieste conclusie trekken dat je gelijk hebt.
maar ik hoop dat wenger wel bij arsenal blijft=p

want ik zie hem zo naar AC Milan vertrekken die ploeg is aan verjonging toe en het is een uitdaging net als Arsenal en Milan is al een topclub. nja op dit moment niet zon goede maar ik neem aan dat je weet wat ik bedoel

27 oktober 2009 om 13:09

Ik hoop zelf ook dat er volledig naast zit, want niets zou mij meer plezier doen dan Wenger die landstitel of Champions League zien winnen!

27 oktober 2009 om 13:30

Inderdaad en die man verdient het toch ok gewoon !
na alle werk dat hij heeft verricht moet het toch ooit een keer gaan
uitbetalen kan gewoon niet anders

He-le-maal niet mee eens!

arsenal heeft geen grote inkopen gedaan omdat hij met dit team prijzen kan en zal pakken.
ja ik geef toe: het duurt allemaal best lang en waar blijven de prijzen dan?

Maar om nu te concluderen dat Wenger te kort komt als manager is echt belachelijk. En nog voor te stellen als scout te werken??? echt belachelijk

En als er iemand is die discipline in een ploeg brengt dan is dat Wenger wel. Bij elke club heb je lelijke eendjes. En bijvoorbeeld Lehmann sinds zijn transfer naar Arsenal toentertijd een prutser geweest dan is het toch niet gek dat de Spanjaard het doel overneemt? Hij doet het nu toch ook prima?

als Wenger weggaat stort Arsenal helemaal in!
dit jaar gaat Arsenal serieus mee doen!

27 oktober 2009 om 18:30

1. Vijf jaar is erg lang voor een club met de ambitie van Arsenal. Er is begrip voor de situatie omtrent het stadion, maar er wordt geen progressie meer geboekt en dát is dus het zorgwekkende van dit hele verhaal.

2. Ik zeg niet dat Wenger tekort komt als manager, hij komt tekort als trainer, wat een zeer groot verschil is. Hij beheerst alle facetten van het vak, met uitzondering van het hele gebeuren rond wedstrijddagen. Ik zeg niet dat hij als scout moet werken, maar hij kan wel via scoutingswerk van waarde zijn voor de club. Of hij dan scout wordt, het bestuur in gaat of thuis op de bank tv gaat zitten kijken boeit verder niet.

3. Wenger brengt geen discipline in de ploeg, anders hadden we de incidenten omtrent Gallas, Adebayor vs Bendtner, Ashley Cole, Gilberto Silva en Touré nooit gehad. Er kan wel eens wat gebeuren, maar eerder genoemde incidenten hebben zich in een tijdsbestek van slechts drie jaar afgespeeld. Bovendien pakt Arsenal al jaren schunnig veel rode kaarten (al valt dat de afgelopen twee seizoenen behoorlijk mee) en is het vaker dan welke club dan ook betrokken bij vechtschandalen, zoals de Carling Cup finale van 2007 en de Old Trafford brawl(s) in 2003/2004 en 2005.

4. Het punt van het huidige beleid is juist dat Arsenal zelfvoorzienend is en niet afhankelijk van individuen. Er is een fantastische infrastructuur, een geweldige jeugdopleiding, een mooie smak geld en bovendien, voordat Wenger arriveerde was Arsenal ook al tien keer de beste van Engeland. Arsenal is meer dan Wenger.

oh ja, en die Spanjaard zit tegenwoordig op de bank ten faveure van een Italiaans broekie, die week in week uit de fout in gaat.

27 oktober 2009 om 19:12

Ik bedoelde ook te zeggen dat ik het niet snap dat jij Wenger als trainer dan te kort vond komen.

jij hebt hele sterke argumenten dat moet ik toegeven. Maar geef deze presentatie maar voor aan het bestuur van Arsenal, die zullen er echt om lachen. Omdat jij veel wat daar gaande is echt niet weet.

jij onderschat de waarde van Wenger (en eigenlijk ook Patt Rice) bij Arsenal. Het team maakt elk jaar weer stappen en is naar elkaar toe gegroeid.

veel van de bovengenoemde (probleem)spelers hebben meer problemen met het de Arsenal-supporters en zichzelf dan met Wenger zelf.
wenger is een typetje van Gaal: bijna alle spelers zijn uitermate tevreden over hem.
om Adebayor die actie na zijn transfer naar man city maar als voorbeeld te geven.

mannone is 3e keeper, Fabianski in mijn ogen 1e keeper maar goed. Ik train niet elke dag met ze dus Wenger zal zijn reden hiervoor hebben.

welke aankopen moet je doen als je Arshavin, Persie, Nasri, Wallcott,bentner en co. voor in hebt.

ik vind je stukje goed dat zeer zeker maar ik bedoel te zeggen dat dit echt niet ligt aan Wenger maar aan de inzet van de spelers zelf. Want tactisch staat het als een huis daar.

wat Mourinho en ook Tony Adams een keer zeiden: Als alle spelers van Arsenal zich 100% geven worden zij kampioen met twee vingers in de neus..

27 oktober 2009 om 19:42

Het bestuur van Arsenal zal overal om lachen, want die zien hun banksaldo jaar in jaar uit groeien en dat is het enige waar zij om geven.

ik zie het team geen stappen maken, en als ze wel stappen maken vertrekken de belangrijkste stappenmakers. Stel je voor dat Flamini, Hleb, Arshavin, Fabregas, Rosicky, Van Persie, Adebayor, Toure, Vermaelen en Gallas er allemaal nog waren? Dán was je met twee vingers in de neus kampioen geworden! Natuurlijk is het niet reëel om over het verloop van drie seizoenen geen spelers kwijt te raken, maar dit waren/zijn allen sleutelspelers en veel daarvan heeft Wenger gewoon laten lopen.

het is een aardig rijtje wat je opnoemt, maar wat mij betreft had een extra spits niet misstaan. We zien nog steeds Eboue en Diaby op de vleugels opduiken en dan klopt er gewoon iets niet. Ik denk ook gewoon dat je met deze selectie beter 4-4-2 kan spelen, gezien het feit dat eigenlijk niemand geschikt is voor de rol in de punt maar er zijn wel een paar goede duo's.

wat die keepers betreft, ik zie door de bomen het bos niet meer en laten we het er maar op houden dat keepers niet bepaald Wenger's sterkste punt is.

Slimane , waarom zou Arsenal nu ineens het veel beter doen als andere jaren.
er zijn niet genoeg veranderingen daar die daarvoor zorgen.
vermaelen is absoluut een versterking maar verder is dit toch nog wel hetzelfde Arsenal wat er al jaren staat.
natuurlijk hadden ze in 2007 pech met dat van Eduardo , maar ik heb het gevoel dat als Arsenal in de problemen zit , ze er ook niet zo makkelijk uitkomen.
wedstrijden tegen stugge ploegen uit zijn toch altijd lastig voor ze.
de vraag is , wat vooraf al zo mooi werd gesteld : Hoe vaak komt Arsenal in hun eigen spel ?
waarschijnlijk is dat niet vaak genoeg om kampioen te worden , het is heel knap wat Wenger doet maar uiteindelijk zie je toch het verschil met de clubs die veel uitgeven zoals Chelsea en United.

27 oktober 2009 om 19:16

Ja je zou dat inderdaad wel denken. Maar aankopen zijn echt niet nodig bij Arsenal.
het is alleen het mentale vlak bij Arsenal. Dat kun je Wenger dus echt niet aanrekenen!

ik ben zelf echt geen Arsenal fan ofzo maar heb oneindig veel respect voor Wenger en wat hij allemaal heeft gedaan en nog steeds doet.

ik bedoel niemand dacht dat Vermaelen zo doorbreken daar. En moet je nu is kijken.
kwaliteit van Wenger!

Fabianski
Sagna
Vermaelen
Gallas
Clichy
Wallcot
Fabregas
Diaby /Song
Nasri
Arshavin
V Persie

Arsene Wenger heeft de club inderdaad weer op sleeptouw genomen na een aantal magere jaartjes. Het lijkt me inderdaad goed dat er weer eens een nieuwe wind door de club heen waait. Ik zat te denken aan Guus Hiddink ofzo die wilde wel graag nog een keer naar Engeland toe volgens mij en hij kan goed met grote spelers omgaan zie Chelsea.

Ey ik ben een Arsenal-fan en ik vind dat Arsene Wenger een prima trainer is, hij bouwt op de toekomst. Hij heeft Arsenal in 1996 onder zn hoede genome en er weer een team van gemaakt, hij heeft Arsenal landstitels en andere prijzen bezorgd. Oke hij heeft een paar jaar geen prijzen meer gewonnen en hij heeft misschien de clubiconen van vroeger zoals Pires, Vieira, Henry, Bergkamp en misschien nog een paar wel laten vertrekken, maar tog vind ik dat Arsene Wenger het goed heeft gedaan. Arsenal staat er financieel voor als een van de rijkste clubs als Europa en dat allemaal onder zijn beleid. Arsenal doet het nou goed, ze moeten mentaal sterk zijn, maar niet te veel zelfvertrouwen hebben anders gaan ze de mist in (zie wedstrijden Arsenal-west Ham United) en voor de rest kunnen ze wel de landstitel dit jaar winnen. In de CL zouden ze zoiezo tot in de Halve Finale kunnen komen en als Arsenal dit jaar geen prijzen wint, geen ramp. Hij zegt dan dat het zijn schuld is en dan gaat hij echte goede spelers halen en gaat ie minder aan talenten doen.

Almunia
Sagna
Vermaelen
Gallas
Clichy
Fabregas
Diaby
Rosicky
Nasri/Walcot
Arshavin
V. Persie

Ik vind het artikel te kort door de bocht.
zoals hier gezegd; het merendeel van de spelers loopt met hem weg.
daarnaast is het bewezen dat spelers als Pennant en Bentley het niveau niet aan kunnen maar ook niet echt makkelijk zijn voor hun managers.

dat succes lang op zich laat wachten klopt, maar noem 1 trainer die op lange termijn beter doet.
wanneer een nieuwe coach die 2 toppers binnenhaalt voor veel geld worden ze misschien 1x kampioen maar daarna zal het afbrokkelen omdat deze nooit zo goed zal kunnen bouwen dan Wenger.

je titel klopt wel, topcoach met gebreken, maar die kan ik bij iedere topcoach wel een paar noemen, wat iedereen die zich er een beetje mee bezig houdt zal beamen.

arsene is een wonderdokter en laten we hopen dat het geluk een keer aan onze zijde is mbt blessures en scheidsrechters dit seizoen!

27 oktober 2009 om 23:00

Dat je mijn artikel te kort door de bocht vind kan ik prima mee leven, maar Arsène een wonderdokter noemen en vervolgens weer naar die blessures en scheidsrechters gaan wijzen is weer typisch van dat Arsenal, veel-te-kort-door-de-bocht huilgedrag. Het gaat nu al structureel vijf jaar niet goed en dat gezeik over die scheidsrechters en blessures mag wel eens afgelopen zijn. Op het veld gaat het keer op keer op keer op keer fout, en telkens zijn de fouten zeer aanwijsbaar, en telkens zijn het fouten die door de trainer voorkomen hadden kunnen worden. Daarvoor hoeft hij geen 80 miljoen aan twee spelers uit te geven, hij hoeft niet zijn beleid niet radicaal om te gooien en hij hoeft Niet afhankelijk te zijn van scheidsrechters en blessures.

het merendeel van de spelers loopt met hem weg omdat hij een grenzeloos vertrouwen heeft in diezelfde spelers. Hoe bagger ze ook spelen, Wenger blijft ze maar verdedigen en blijft ze maar opstellen, dan vind ik het niet vreemd dat spelers gehecht aan hem raken. Daar komen Pennant en Bentley ook in beeld, want Wenger weet wél hoe hij het maximale uit z'n spelers moet halen en wat Bentley en Pennant in een Arsenal shirt hebben laten zien is voor mij voldoende om te concluderen dat het allebei weggegooide talenten zijn.

mourinho en Ferguson hebben ook hun zwaktes, maar zij kunnen dit veel beter camoufleren of zelfs omdraaien in een voordeel dan Wenger. Mourinho is hartstikke gestoord en heeft nog nooit een logische zin uitgesproken, maar toch doet hij er zijn voordeel mee. Ferguson maakt elk jaar wel weer ruzie met één van zijn sterren, maar pakt prijs op prijs.

Ik vind het een sterk geschreven column, maar ben het niet met je eens over vele dingen. Prijzen verbloemen eigenlijk alles, en daarom zit Ferguson nu nog prima op zijn trainersstoel. Als er iemand is die conflicten etc. met spelers heeft gehad dan moet hij het wel zijn. Echter haalt hij altijd zijn gelijk dmv prijzen te winnen, en moet je Wenger er dan op afrekenen dat hij (even optimistisch denken) wél juist handelt, maar omdat hij geen prijzen wint, dat het ineens een zwak punt van hem is. Vele spelers lopen met hem weg, en dat heeft ongetwijfeld een reden. Jij noemt het vertrouwen geven, ook als ze slecht spelen, maar je kunt het ook omdraaien. Elke trainer zou graag spelers voor langere tijd vertrouwen willen geven, maar daar hebben ze meestal het lef niet voor. Wenger doet dat wél, en daardoor stijgen sommige spelers boven zichzelf uit. Die worden dan gezien als Key spelers van Arsenal, maar eigenlijk zijn het prima vervangbare spelers (klinkt een beetje onrespectvol). Dit is zíjn waarheid, en dat houdt hij ook bij met allerlei statistieken. Hij is een freak qua cijfers betrefd. Zo heeft hij de situaties van Ljunberg, Pires, Henry, Viera, Hleb en Cambell (vast nog wel een paar) prima ingeschat, want ze haalden daarna allemaal hun niveau niet meer dat ze hadden bij Arsenal. Als Ferguson een paar jaar geen prijzen had gewonnen, dan hoor je ook opeens allerlei verhalen over hoe bar en boos het wel niet was. Je kunt allerlei dingen Wenger verwijten, maar niet dat hij vast houd aan zijn principes en visie. Dat spelers als Pennant en Bentley het niet gehaald hebben is dan ook helemaal hún fout en niet die van Wenger. Want als er iemand is die spelers beter maakt en boven zichzelf uit laat stijgen dan is hij het wel.

dan over het geld. Jij zegt dat Wenger de hoge kosten etc. als smoesje gebruikt, en dat het bestuur alleen tevreden is met 50 miljoen extra en dat Wenger veeel geld uit mag geven, maar het niet wilt. Ik denk dat jij hier de situatie verkeerd inschat. Want ik ben er stellig van overtuigd, dat er nauwelijks geld te vinden is bij Arsenal. Het peperdure stadion is vooral een investering in de toekomst, en ook al het andere geld gaan in de organisatie zitten, die het mogelijk moeten maken dat Arsenal nog steeds Arsenal is ná het tijdperk Wenger. Je vergeet een niet onbelangrijk detail, dat Arsenal aandelen heeft, en er alles aan doet om een overname te voorkomen. En juist doordat er aandelen zijn, moet het bestuur de waarde hoog proberen te houden. Dit doe je niet door te zeggen dat er geen geld is etc. Het is één groot toneelspelletje tussen Wenger en het bestuur. Wenger weet dat hij niet veel geld heeft, en dat hij sowieso niet van dure aankopen houdt, dat is een tweede, maar heeft er opzich minder mee te maken. Om zowel Wenger als het bestuur credit te geven, vertellen ze alle fans dat er tientallen miljoenen beschikbaar zijn in theorie, maar ze niet gebruikt worden. De fans nemen dit aan als feit, en gelijk wordt er allerlei goodwill gekweekt in de hele wereld, vanweg het transferbeleid. Het heeft alleen maar voordelen, en slechts één nadeel. Het kan en gaat tegen hun/wenger gebruikt worden, wanneer het tegenzit. Echter zal ook succes dit oplossen. Ik ben er dan ook van overtuigt dat dit een fabeltje is, en dat inderdaad Arsenal financiel krap zit.

het vetrek van een Adebayor, Henry, Hleb, Viera, Touré etc. heeft daar dan ook direct mee te maken. En je zegt dat er conflicten waren tussen Wenger en Adebayor, en dat Adebayor te makkelijk is laten gaan, maar je ontgaat het 'feit' dat juist Arsenal Adebayor weg wou hebben. Dit heeft hij meermaals verkondigt (en waar rook is is vuur), soortgelijke verhalen gingen ook op bij andere toppers die Arsenal verlieten. Arsenal kon een flinke zak geld verdienen en sowieso was Adebayor niet de perfecte schakel in Wengers visie. De club krijgt er geld voor, én kan op die manier gaten vullen in de begroting. Dit heeft Wenger ook meermaals aangegeven. Ze moeten nou eenmaal goede spelers verkopen om winst te maken. Het verhaal van Cole weet ik niet precies, dus het kan zijn dat je daar gelijk in hebt.

prijzen zullen alle twijfels wegnemen, en zal Arsenal weer veel glorie geven. Dat dat tot nu toe nog niet gelukt is, is zeker een zorgwekkende trend, maar de potentie is er wel ondanks de beperktere middelen. Als er snel wat prijzen volgen (en die kans is zeer reëel), dan zul je zien dat alles ineens veranderd en skepsis plaats zal maken voor bewondering. Echter ontbreken die prijzen nu, maar om Wenger direct daarop af te rekenen etc. dat is jammer genoeg normaal in de voetbal wereld, is eigenlijk ontzettend jammer. Juist omdat Wenger weet dat hij het volle vertrouwen heeft, kan hij altijd de lange termijn in de gaten houden, en die lange termijn ziet er beter uit dan welke club dan ook op het moment. Het stomste zou nu zijn om Wenger te laten vertrekken. Hij zit in de eindfase van zijn proces, en om dat nu te stoppen omdat het nóg geen resultaat oplevert is zelfmoord. Een nieuwe trainer zal grote aankopen doen, de spelers nu zullen wegkwijnen op de bank, en resultaten is nog maar de vraag. Eigenlijk moet ik concluderen dat Wenger moet blijven tótdat hij prijzen wint, en wanneer er geen rek in deze selectie meer zit, dán pas zou hij weg moeten mogen gaan.

wij zullen het echter nooit eens worden, omdat we verschillend denken over bepaalde zaken die echter wel cruciaal zijn in onze meningen als onderbouwing. Maar hopelijk vond je het toch interessant om mijn stuk te lezen. Ik kan nog genoeg andere dingen verklaren, maar eerst vind ik het wel goed zo. Misschien dat je me op andere gedachten kan brengen met een aanvullende onderbouwing.

leuk stukje, en ook netjes geschreven mij complimenten.
ik ben het eens met het idee dat Wenger beter af is als technisch directeur.
maar dan wie zou jij dan op zijn plaats willen zien, wie vind jij wel geschikt om Arsenal te leiden naar de grote prijzen en naar de status als grootse club ter wereld?

Tuurlijk zijn niet alle beslissingen die Wenger heeft genomen de afgelopen 4 á 5 de goede geweest. Wenger is zoekende naar een team dat aantrekkelijk voetbal speelt en prijzen wint zonder daar al te veel geld voor uit te geven. En in die werkwijze steun ik hem voor de volle 100%. Ik denk dat er met het team wat er momenteel op het veld staat zelfs kansen liggen voor de titel dit jaar. Ik zie Wenger graag nog jaren bij Arsenal, ongeacht met veel of weinig prijzen. En dat die prijzen er zullen komen, daar twijfel ik geen moment aan.

En wie gaat Arsenal dan wel de grote prijzen bezorgen?

Vind het niet een bijzonder sterk stuk, over een aantal inhoudeljke kwesties ben ik het niet helemaal met je eens. Een coach moet gezag uitstralen en mag dus bepaalde kwesties in de doofpot stoppen. Die spelers moeten niet de baas worden over hem, en uiteindelijk zeggen dat ze ophouden met de discussie. Dat zou nog meer imagoschade aan Wenger toebrengen!

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren