Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Jol: 'We moeten echt veel beter gaan verdedigen'

Laatste update:

Ajax leed zondagavond, een week voor de competitiestart bij FC Groningen, de eerste nederlaag in de voorbereiding. Benfica maakte op het Amsterdam Tournament duidelijk dat de defensie van Ajax nog steeds erg kwetsbaar is: 2-3. Bij alledrie de Benfica-goals ging een Ajacied in de fout. De ploeg van Jol had vrijdag tegen Atlético Madrid al laten zien dat het achterin kwetsbaar was door drie goals toe te staan.

"We moeten echt veel beter gaan verdedigen", zei Jol na afloop. "Concreter, meer solide. We hebben in twee wedstrijden zes doelpunten tegen gekregen, waarvan de meeste niet nodig waren. Dat moet eruit." Ismaïl Aissati passeerde zijn eigen doelman Kenneth Vermeer. Ángel di Maria profiteerde van een foutieve inschatting van Bruno Silva. Deze rechtsback had ook schuld aan de treffer van de voet van David Luiz.

Mitchell Donald hoorde volgens Jol in het rijtje 'verrassingen'. Hij zette vlak voor rust een combinatie op met Luis Suárez en haalde met links keihard en doeltreffend uit. "Terwijl hij hier vorig jaar op het Tournament nog zwaar geblesseerd raakte", zei Jol. "Dat is hartstikke goed en mooi voor zo’n jonge speler. Dat geeft ook vertrouwen en dat is belangrijk." Dennis Rommedahl bepaalde in de 78e minuut de eindstand.

Met het gelijke spel tegen Atlético (3-3) en het nipte verlies tegen Benfica, eindigde Ajax op de tweede plaats in het toernooi. "Ik vind dat wij het met deze jonge ploeg goed hebben gedaan", concludeerde Jol. "We hebben tegen sterke tegenstanders gespeeld en vijf keer gescoord. Dat is niet slecht. Er waren dit weekeinde steeds weer een paar positieve verrassingen, maar ook fouten. En die moeten eruit."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De verdediging van Ajax haalt het niet in europa. Waar bijna elke fout genadeloos wordt afgestraft. Ik verwacht dat Ajax in de eredivisie toch vaak door het oog van de naald kruipt, aangezien nationaal gezien de spitsen wat coulanter zijn. Neemt niet weg dat de verdediging een flinke boost nodig heeft.

Die goal van Luiz vond ik trouwens een fout van Oleguer en niet van Silva.

27 juli 2009 om 08:31

Ik vond het meer een fout van Donald, als je springt moet je m gewoon hebben. Oleguer zag die bal helemaal niet aankomen, komt toevallig op zn gezicht..

27 juli 2009 om 09:59

@ angelob

Klopt, voetbalzone schuift de fout in de voeten van Silva,terwijl Donald als een angstig kind de bal ontweek.

Ajax durft sowieso niet te verdedigen. een type Sno die slap omschakelt bij balverlies,en weigert om als een hyena bovenop zn mannetje te zitten.
Donald en Oleguer die niet durven te springen naar een inkomende bal,en ook niet kunnen timen. Silva en Vermeer die zo gespannen zijn dat ze de verkeerde beslissingen maken........veel Ajax spelers maken onder druk steeds maar weer dezelfde kinderlijke fouten.

Ajax kan niet omgaan met druk.

27 juli 2009 om 10:06

Ajax kan niet omgaan met druk?

of de verdedigers kunnen niet omgaan als er druk wordt gezet door aanvallers?

27 juli 2009 om 10:20

Wanneer -sta je onder- druk ? Als je zelf aanvalt ?

27 juli 2009 om 11:18

Ben ik met je eens. Hoewel ook Silva niet vrijuit ging want je moet een bal niet gaan aannemen binnen de vijf meter...

27 juli 2009 om 11:32

@ futballer

vermeer had hier ook schuld aan , want als je als keeper uit komt dan moet je hem toch hebben?

27 juli 2009 om 11:44

dat is mijn vraag toch niet of wel?

je kan onder druk staan van buitenaf..
de druk van het spelen bij ajax, de druk van je bewijzen.

of de druk die door een aanvaller komt.


er zit dus een verschil tussen die 2 soorten druk.

de verdedigers van ajax kunnen niet omgaan als tegenstander druk zet..
of

ajax kan niet omgaan met druk.



en dan is het toch echt ander soort druk!!

27 juli 2009 om 11:52

@futballer:
Dat vind ik wel heel snel geconcludeert. Ten eerste is het nog voorbereiding, met een nieuwe trainer. Dat kost wat tijd.

Ten tweede stonden er heel veel spelers in die normaal niet in de basis staan, of op een plek die ze nog niet gewend zijn.

Dat Vertonghen niet de beste verdediger is, wisten we al. Die is wel linksbenig en goed in de opbouw. Oleguer is een goede aanvul speler, maar niet iemand die de defensie op sleeptouw neemt.

Anita linksback, ook nieuw. Silva rechtsback, en net als die paar potjes vorig seizoen en het seizoen ervoor wil hij veel, maar laat hij toch te weinig zien. Dus dat is ook een defensie dat je denkt ... nee, dat wordt 'em nooit, in ieder geval niet als gelegenheid defensie.

Donald deed het aardig, maar leek ook nog wat onwennig en had toch ook veel onnodig balverlies, wat bij veel spelers gebeurde.

Dus een beetje kort door de bocht om daarom alles maar over 1 kam te scheren.

Een eigen goal, hoe knullig ook, kan gebeuren en kun je de defensie niet direct aanrekenen. Tenminste, niet zo slimme bal van Vermeer, maar dat aissati die bal zo raakte gebeurt je ook maar 1x denk.

De 2e goals was ook een fout van Vermeer. Al kwam Silva ook niet overtuigend over. Evenals de rest van de defensie.

De 3e goal was ook ongelukkig. Allemaal individuele fouten. Dat Oleguer die bal niet verwacht is een btje vreemd, maar hij had dan ook helemaal geen zicht op de situatie omdat Donald voor hem stond. Dat Donald een foutje maakt, moet kunnen lijkt me, van fouten leer je, en liever nu dan in een offi wedstrijd.

dat het beter moet, lijkt me duidelijk. Vooral veel feller, want soms stonden ze echt als zoutzakken bij. Maar beter nu dan volgende week.

Ik vond Ajax met name erg slordig in balbezit. Vooral veel individuele fouten zorgden ervoor dat er weinig pressie gespeeld kon worden en Ajax onnodig veel te doen had achterin. En dat gold voor iedereen eigenlijk, van Vertonghen tot aan Suarez. Als die bal eenmaal wel een paar keer rond ging werd het ook meteen gevaarlijk. Ik vond Benfica nou ook niet indrukwekkend, die wachtte gewoon de fouten van Ajax af, maar om nu te zeggen dat ze zelf iets gecreeerd hebben.

Dus ik neem het nog niet zo nauw. Als je met Alderweireld / Wielaert of Oleguer speelt zal het een stuk degelijker zijn denk ik. Zeker met een Atouba, als die het meteen goed gaat doen, en vd Wiel op rechts. Dan is het alweer wat degelijker. Donald zal wel ingeruild worden voor de Zeeuw, Lindgren, Enoh, Gabri of Vertonghen, die al meer ervaring hebben.

We zullen wel zien wat het wordt. Ik zie toch wel een hoop potentie bij veel spelers, maar dat is niet genoeg om ook prijzen te gaan pakken. Het is te hopen dat de nieuwe krachten en bewezen krachten er nog een schepje bovenop kunnen doen, en dan is alles mogelijk.

27 juli 2009 om 11:59

De 2e goal vond ik meer een fout van Vermeer, Silva maakte een sliding op de bal en stond dus nog bij de man in de buurt. Dan moet Vermeer niet uitkomen maar gewoon wachten wat Silva doet. Dankzij Vermeer was het goal nu leeg

27 juli 2009 om 13:37

Sno kan het niveau Ajax gewoon niet aan.
Het verhaal over Donald en Oleguer slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Bij dat doelpunt kan Donald gewoon net niet bij de bal, dit heeft niets met timen en durven te maken.
Door dat Donald onder de bal door gaat, ziet Oleguer hem niet aan komen.
Ook hij kan er dan niks aan doen.
Vervolgens komt de bal bij Silva, die hier gewoon niets mee kan, en dan komt de bal wéér gelukkig bij de tegenstander.
Alleen het 2e tegendoelpunt was echt een fout.
Die goal van Aisatti, is gewoon een en al pech.
Het is maar goed dat het nu gebeurd en niet over een week.
Bij het 2e tegendoelpunt moet er gewoon beter worden gepraat.
Of Silva moet die bal wegwerken en Vermeer moet blijven staan.
Of Vermeer moet uit komen en die bal hebben, dan moet Silva er gewoon afblijven.

Er mag dan ook wel wat gezegd worden over het spel beeld.
Ajax was constant aan de bal, en zocht de aanval.
Maar combinerend door een muur van 6 verdedigend ingestelde spelers komen, is niet makkelijk.

27 juli 2009 om 14:18

Dat was inderdaad een fout van Donald, ik heb op internet even nageken en het beeld stilgezet en je kon duidelijk zien dat olequer er op rekent dat Donald hem wegkopt.

27 juli 2009 om 09:23

Probeer die prachtige lob van Aisattie maar eens uit het doel te werken zonder je handen te gebruiken... Verder vond ik Vermeer echt dramatisch. Als je dit optreden zo ziet, dan vraag je je af waarom Van Basten ooit heeft getwijfeld tussen Stekelenburg en Vermeer...

27 juli 2009 om 09:47

Joh...ahv dit optreden wel ja. Toedertijd speelde Vermeer erg goed en Stekelenburg niet, kon de keuze op dat moment erg goed begrijpen. Dat Vermeer het daarna zelf verprutst daar kan een coach weinig aan doen.

27 juli 2009 om 11:33

De verdediging moet inderdaad veeeeeel beter, we weten dit al jaren en Jol onderstreept dit nu alleen nog maar eens.

Om maar eens te evalueren + cijfers:

Stekelenburg: 1e keeper, international, 7
Vermeer: 2e keeper, labiel, 5,5
vd Wiel: 1e Rb, international, 7
Silva: 2e Rb, drama, 4
Ogararu: 3e Rb, drama, 4
Oleguer: 1e Cv, labiel, 5,5
Wielaert: 2e Cv, imponeert niet, 5,5
Alderweireld: 3e Cv, talent, 6
Vertonghen: 4e Cv, international + talent, 6,5
Atouba: 1e Lb, international maar geen idee hoe hij speelt, x
Anita: 2e Lb?, veels te licht, 5

Het creatieve vermogen voorin + vanuit middenveld van Aisatti zit wel goed, maar op het moment als we 4-3-3 spelen gaat het gewoon mis.
4-4-2 met een verdedigende middenvelder vlak voor de verdediging (waar de Zeeuw voor is gehaald, international en ik denk dat hij dit goed kan, met als vervanger Donald als talent) zal er veel meer balans komen in de verdedigende taken.
Als daarnaast nog een goede verdediger (lugano of Bale zijn gewild) dan heeft Jol toch aangegeven echt belang te hechten aan een betere en andere verdediging.

Scoren kunnen we wel, en het lijkt erop dat in een 4-4-2 met Sulejmani (die eindelijk fit oogt en niet meer zo dik) en Suarez voorin we gewoon een ongelooflijk bewegelijk en dodelijk koppel hebben.

4-3-3 zie ik somber in tegen de wat betere tegenstanders. thuis tegen degradatiekanditaten kan je zo nog wel eens spelen, maar verder...

Zoals het er nu uitziet lijkt mij deze opstelling nu het beste:

reden dat Anita er nog instaat is omdat Atouba nog niet fit genoeg is.
reden dat vd Heijden speelt ipv Emanuelson is omdat ik Furby gewoon echt slecht vind na al die jaren bij Ajax. Is gewoon niet uitgegroeid tot een topper.
reden dat de Zeeuw rechts op midden speelt is omdat Enoh geen speelminuten heeft gekregen van Jol tot nu en Gabri nog geblesseerd is. Rommedahl zou daar nog kunnen staan, maar die vind ik te aanvallend ingesteld en meer voor 4-3-3.

Stekelenburg
vd Wiel
Oleguer
Vertonghen
Anita
Donald
de Zeeuw
vd Heijden
Aisatti
Suarez
Sulejmani
27 juli 2009 om 11:33

Ik vond gisteren vermeer echt heel erg goed keepen anders, je kunt hem die goals niks verwijten, behalve de 2de dan... Verder stond hij een puike wedstrijd te keepen en kwam hij op mij heel zelfverzekerd over... en over die 2de goal, dat was gewoon een communicatie fout tussen zijn verdediger en hem, voetballers zijn ook mensen dus een ongeluk kan voor hen net zo goed in een klein hoekje zitten als voor ons!

27 juli 2009 om 09:35

de verdediging van Ajax haalt het niet in Nederland kun je wel zeggen,
want met alle respect voor Benfica en Portugal, maar ze zijn toch echt een niveau lager als Nederland in het geheel
Ajax hoort gewoon van Benfica te winnen, zeker in eigen huis

maar de verdediging van Ajax is een echte drama,
er glipt telkens maar wat weer door, elke doelpunt kwam van defensieve blunders

assiati die als 1e blundert met die waardeloze terugspeel bal,
dan silva die vermeer helemaal blokkeert,
en dan oleguer/donald/silva die het samen verpesten

ik vond Vermeer heel zwak keepen, ik ben heel erg voor Vermeer,
want stekelenburg is een zwakke keeper en zeer onzekere factor
maar zoals Vermeer gister speelde, dat is gewoon heel erg ver onder zijn eigen kunnen

drama seizoen weer voor Ajax?
zit er dik in als je ziet dat Az al goed speelt terwijl Ajax een drama is,

weer geen kampioen, weer geen beker

27 juli 2009 om 09:38

waarom moet ajax zo makkelijk van benfica winnen.
daar staan onder andere een argentijns international en een braziliaans international in het veld

27 juli 2009 om 10:18

Het was niet de sterkste opstelling, ondanks alles vond ik het zeker geen slecht toernooi. Ajax speelde heel goed naar voren, alleen in de omschakeling kwamen ze zo nu en dan te kort. Maar ik heb een jong en fris team gezien, met veel van de eigen kweek. Nu is het wachten hoe Ajax met de Zeeuw en atouba en eventueel een nieuwe ervaren verdediger gaat spelen. Maar de eigen kweek is echt een lichtpuntje !!!

27 juli 2009 om 11:01

@ Glorioso helemaal met je eens clubs als Porto en Benfica staan in de europese subtop en nederlandse clubs spelen in de europese middenmoot zo simpel is het. Als je naar het spelersmateriaal van Benfica kijkt word je in nederland met 2 vingers in de neus kampioen.

27 juli 2009 om 12:07

Ik denk dat Jol echt werk moet maken van Lugano. Doe hem gewoon een bod die hij niet kan weigeren. Met hem en Atouba erbij achterin moet er beter verdedigd kunnen worden.

De 2 wedstrijden op het Amsterdam Tournament waren dramatisch. Hoewel Ajax in de aanval veel sterker was was de verdediging erg zwak. Atletco en Benfica hadden dit al snel door en verspilden hun energie niet om op te bouwen. Ze wachten gewoon op een blunder van de verdediging.

In beide wedstrijden had Ajax meer kansen en balbezit, maar de spitsen kunnen niet genoeg scoren om de blunders achterin bij te houden.

27 juli 2009 om 09:51

De portugese competitie streeft op dit moment de Nederlandse competitie voorbij. Heb je gisteren uberhaupt wel gekeken? Jongens als Nuno Gomes, Pablo Aimar, Luisao en Di Maria zouden bij elke Nederlandse club De speler zijn.

Ik voorzie voor Ajax zeker geen drama dit seizoen. Voor Heerenveen wel dat nog erger loopt te stuntelen. Ajax moet het verdedigend voor elkaar krijgen en dan zijn ze er klaar voor!

27 juli 2009 om 10:22

Ajax heeft volgens mij nog nooit van een Portugees team gewonnen. Die speelstijl ligt hen gewoon niet. Gisteren was Benfica ook gewoon weer keurig met 8 man aan het verdedigen, en daar zijn ze goed in. Dan moet het heel goed lopen wil je er doorheen komen.

27 juli 2009 om 10:37

Ik vind het wel jammer dat je conclusies trekt Bianco, zonder de werkelijke waarde van Benfica te kennen. Je lijkt in je eigen waanbeeld te leven en te geloven dat dit overschatte Ajax meer kwaliteit heeft dan de Benfica. Zoals babymongo ook al zegt, er lopen daar twee brasiliaanse(luisao en ramires) en twee argentijnse internationals(di maria en saviola). Verder heb je voormalig international Aimar die weer lijkt op te bloeien en met zijn 28 jaar nog tijd genoeg heeft om weer international te worden. Ik denk dat Maradona niet aan het slapen is.

Denk dus eerst na voor je iets zegt, laat dat maar aan degene over die er kennis van hebben.

27 juli 2009 om 11:53

Ik kan deze reactie ook niet serieus nemen. Waarom pak je heel Portugal erbij in de vergelijking? Heeft er helemaal niets mee te maken! Benfica is te vergelijken met een kampioenskandidaat in Nederland en dus 'hoort' Ajax niet perse van ze te winnen.

Trouwens, geen enkel team in Nederland heeft spelers lopen als Saviola, Aimar, Luisao en ga zo maar door. Dat zegt ook genoeg.

27 juli 2009 om 14:19

@ babymongno : Bij ons staan er 2 urgyaans internationals (suarez & Silva),1 deens international(rommedahl),1 catalaans international(oleguer), 1 belgisch international(verthongen) en 2 nederlands internationals (vd Wiel & Emanuelson) in het veld. Dus dat compenseert die 2 internationals van Benfica wel. Desondanks heeft Benfica misschien wel betere spelers dan Ajax, maar Benfica speelde ook niet bijster goed. En Ajax had wel kunnen winnen van dit Benfica als ze deze 3 goals niet zo makkelijk weggaven.


Ajax heeft gewoon slecht gespeeld, iig de verdediging.

27 juli 2009 om 15:08

Omdat Benfica geen ene mallemoer voorstelt?

Dat is nog het ergste van gisteren dat je zo slecht bent als Ajax dat je het voor elkaar krijgt om van een dramaploeg als Benfica te verliezen.

Ik zie de verdediging niet beter op worden, zonder een type stam of cocu in de ploeg. De verdediging kan zonder meer beter worden onder Jol, hij ken het vak verdedigen als geen ander, alleen niet genoeg kwaliteit in de ploeg. Jammer dat boularouz niet haalbaar is.

27 juli 2009 om 08:48

@kakinho

Lees je bericht nog eens door zou ik zeggen, want je bent nogal tegenstrijdig

Je ziet de verdediging er niet beter op worden, maar onder Jol zal het er wel beter op worden... rs

27 juli 2009 om 08:55

jaja, wat ik mee wil zeggen is dat zij zeker beter op zullen worden onder jol, maar niet goed genoeg zonder een topper erbij.

27 juli 2009 om 09:32

Ajax is toch bezig met die aanvoerder van Uruguay?

Heb een filmpje van hem gezien, dat is echt een beest!
Zo voetballer van, als het te gevaarlijk wordt of de bal komt de dicht bij de 16, dan moet die bal het stadion uit haha. Voetballers heeft ajax genoeg, een beul is wat ze nodig hebben dus idd een boula of die aanvoerder van urugauy. Hopelijk doet suarez een goed woordje want die jongen kan ajax er goed bij hebben !

27 juli 2009 om 10:13

Juist, dat viel mij ook op toen ik ff ging zoeken.
Maar als je gisteren Benfica bekijkt, vanaf de 75ste minuut.
zelfs bij vriendschappelijk duel. de bal gaat het stadion uit als die in de buurt komt... niets mooi, niets risico, gewoon die bal pleite.
winst is belangrijkste en maakt niet uit hoe.

tijdens de hele wedstrijd zie je middenvelders van Benfica het hele veld overlopen met de bal.
als iemand van Ajax de mogelijkheid had om gevaarlijk te worden.. dan gaat die gewoon ff naar de grond en geen gezeik.

Dat soort dingen zie je in Nl gewoon niet omdat het leuk moet zijn voor het publiek.
niet alleen bij Ajax maar geen enkele club in Nl heeft dat.

ach ja met de opstelling van gisteren heb je ook wel erg veel aanvallend ingestelde middenvelders. komisch dat aissati hem zo in eigen doel werkt maar hij hoort daar niet eens te lopen. verder was het weer een individuele fouten circus, net als het afgelopen jaar. gelukkig zijn de zeeuw en atouba er nog, misschien dat zij daar verandering in brengen. nu de voorbereiding voorbij is lijkt het me in elk geval zaak voor jol om zo snel mogelijk vastigheid en duidelijkheid te geven. echt letterlijk proberen te werken met 11 basisspelers en allleen ingrijpen als iemand geblesseerd of geschorst is. vooral niet te vaak roepen dat iedereen gelijkwaardig is en per tegenstander wisselen met het systeem. zo raakt men beter samen ingespeeld, dat moet een verschil maken.

27 juli 2009 om 08:51

Ik ben juist wel blij met de resultaten van dit toernooi en ik denk dat iedereen binnen Ajax dat ook wel zo zal zijn....

Heel de voorbereiding was het vooral optimisme wat naar buiten kwam en vaak nog terrecht ook. Weinig blessures, spelers die positief opvallen, goede en of redelijke uitslagen en bij vlagen het spel dat we nastreven....

Zo vlak voor de competitie is het dan ook niet verkeerd, om nog eens (weliswaar tegen tegenstanders van niveau die je in Nl niet vaak tegenkomt) te zien waar het zeker nog beter moet!

Ik ben benieuwd naar het nieuwe seizoen!

27 juli 2009 om 09:38

ik denk niet dat Ajax fans blij zijn met dit hoor,
want als je dit zo ziet dan zal je al zeggen:
seizoen bij voorbaat al verpest

als de hele voorbereiding positief is, dan is dat ja alleen maar goed voor Ajax, aangezien er dan niets fout is,
en Ajax gewoon helemaal in orde is

de voorbereiding is nu zeer negatief, waardeloos gespeeld,
ziet er slecht uit voor competitie, dus daar zijn ze vast niet blij mee

27 juli 2009 om 10:18

Vond dat ze tegen Atletico niet waardeloos hebben gespeeld.
en ze spelen tegen nummer 3 van spanje en komen 2 keer terug van achterstand.
Vond dat gewoon hele leuke wedstrijd om te zien.
en natuurlijk werden er veel fouten gemaakt maar ze spelen wel gewoon tegen een topclub.

gister was wel erg.. zijn hoop spelers door de mand gevallen die gewoon klaar zijn. silva, anita en vermeer die zijn gister weer gezakt voor examen. Emanuelsson ook, maar weet niet wat er verder op die positie kan.
hopen dat die vent van Fehnerbache komt, kan vertonghen naar linksback, en de Zeeuw, Enoh en Aissati op middenveld. Met die Donald, lindgren, Gabri of emanuelsson erbij.
maar er hebben er gister aantal goed gefaald..

27 juli 2009 om 10:26

Ben het met je eens. Anita, Silva en Vermeer zwaar ondermaats. Maar dat heeft Jol ook gezien. Die zijn voorlopig dus klaar. Ik vond Zeegelaar af en toe ook wel leuke acties hebben. Veel snelheid en diepgang.

27 juli 2009 om 11:24

@ Bianco
ik weet niet welke voorbereiding jij gezien hebt maar in Engeland heeft Ajax twee goede wedstrijden gespeeld. Oke, het was geen top tegenstander maar Engelse clubs zijn leuke clubs voor de voorbereiding.

Tegen atletico was het algemeen spelbeeld zeker niet negatief. Persoonlijke fouten doen je de das om. Alleen de wedstrijd van gisteren vond ik minder, maar dan nog zag ik een leuke aanvallende ploeg. Helaas nog te veel fouten.

Om nu te zeggen dat de complete voorbereiding mislukt is vind ik pure onzin. Ik denk dat Ajax er voor de Nederlandse competitie best goed voor staat en dat ze nog wat aan de verdediging moeten doen. Op Europees niveau zal Ajax het zwaar krijgen, maar dat moeten we maar aankijken.

27 juli 2009 om 18:26

Ik denk wel dat ze tevreden zijn....
Van fouten kun je leren, beter een paar persoonlijke fouten, dan de reden niet weten, en gewoon slechte taktiek ofzo hebben, toch?!

27 juli 2009 om 12:06

Ik vond de terugspeelbal van aissati ook echt slecht. Die bal leg je gewoon op zn rechtervoet zodat vermeer die bal een peer naaar voren kan geven. Waar ik het niet mee eens ben is dat je zecht aissati had daar niets te zoeken. Dan vraag ik me af zit je zelf op voetbal en kijk je wel is voetbal? de backs stonden ver weg en stonden aanvallers bij. Om toch te kunnen opbouwen komt aisssati vanaf het middenveld de bal ophalen zo krijg je meer ruimte. De spits trekt naar hem toe de back komt vrij. Aissati kaatst de bal en vermeer speelt op silva zo kun je beginnen aan de opbouw. en peer je niet iedere keer de bal ver naar vorne omdat niemand vrij staat. Dat aissati dan echt heel verkeerd de bal raakt is denk ik een gebrek aan concentratie. Ik hoop dat ajax nog die beul uit Uruguay haalt dan heb je een echte bikkel achterin. Ookal vond ik vertonghen ook zijn mannetje staan achterin hoor. Was ook wel een lichtpuntje.

Ajax' verdediging is de laatste tijd verzwakt. Daarmee worden ze nooit kampioen en kunnen ze Europa op hun buik schrijven. Zeker als je nu al die Alderweireld er in gaat zetten. Ik zie echt geen kwaliteiten in die jongen. Tis wel een goed talent misschien maar nog niet klaar voor de basis.

27 juli 2009 om 08:32

je ziet geen kwaliteiten in alderweireld maar je vindt het toch een goed talent???? beetje tegenstrijdig lijkt me

27 juli 2009 om 08:34

Je ziet geen kwaliteiten in die jongen maar het is misschien wel een goed talent? Klinkt nogal tegenstrijdig. Hij is wel goed genoeg voor de basis maar hij moet wel een sterke sturende verdediger naast zich hebben en die is er niet bij ajax.

27 juli 2009 om 09:23

Zo tegenstrijdig is het niet, hij zegt dat het een talent is maar dat hij vindt dat hij nog geen basisspelerkwaliteiten heeft. Wel zou hij misschien die kwaliteiten nog kunnen ontwikkelen, het is miscchien alleen wat slecht geformuleerd.

Ben het daar niet helemaal mee eens hoor, Alderweireld is een goede speler en heeft zeker talent, maar of hij nou al basisspeler moet zijn heb ik ook mijn twijfels over...

27 juli 2009 om 09:48

de ajax verdediging is in mij ogen niet heel erg verzwakt, natuurlijk is vermaelen een groot verlies, maar daar tegenover staat de komst van Atouba en hopelijk die van Lugano. Deze 2 jongens speelde of spelen allebei bij een europese topclub en zijn internationals.

27 juli 2009 om 10:43

Het verbaast mij dat de ajaxsupporters zoveel vertrouwen hebben in Atouba, als hij echt zo goed was als jullie denken had hij toch nog steeds bij Tottenham of Hsv gespeeld.
Bovendien heb ik bij ajax wel vaker verdedigers gezien die het in Duitsland erg goed deden en bij ajax drama waren, zoals Verlaat en Passanen.

27 juli 2009 om 10:56

Hsv wou hem houden, maar Atouba wou niet bij tekenen.

ja dat valt me ook op idd dat elke fout van een ajax speler direct een goal oplevert,
ze zullen de zeeuw hard nodig hebben die als controleur op het middenveld als leider gaat fungeren en zorgen dat er een goede opbouw plaats vind,en met de nieuwe afrikaan(kom ff niet op zijn naam) moet het ook goed komen, alleen ook met die 2 worden we niet zomaar ff 1 2 3 kampioen.

Er is zoveel geld in de verdedigin gepomt en nog is het niet goed, waarom speelde van der wiel niet op rechtsback dan?

Dat is toch een top verdediger, en silva als reserve erachter. En dan op linksback die nieuwe jongen hoe heet hij ook alweer.

En het centrum met wielaart vertonghen oleguer of alderweireld, zit toch ook genoeg kwaliteit. Je moet denk ik alleen de goeie combi nog even vinden daar.

27 juli 2009 om 09:11

Het is duidelijk dat Ajax in beide wedstrijden niet met de ideale opstelling speelde. Mensen als Sno, Kennedy, oleguer en Rommedahl komen gewoon te kort en moeten niet meer spelen. Verder deed Donald precies wat hij voor zijn blessure ook deed, sterk spelen. Hier kan Ajax veel plezier aan beleven.

stekelenburg
VD Wiel
Alderweireld
Verthongen
Atouba
Aisatti
Donald
de Zeeuw
Emanuelson
Suarez
Sulejmani
27 juli 2009 om 09:12

Waarom wel? Je gaat Van der Wiel toch niet in 2 dagen 180 minuten laten spelen. Ik denk dat jongens zoals Bruno Silva, Sulejmani, Oleguer en Anita zichzelf geen dienst hebben bewezen gisteren.

27 juli 2009 om 10:26

Silva mocht het gisteren proberen te laten zien.
maar daar is die volledig in gefaald, net als vermeer en anita als linksback en vertonghen als centrale verdediger.

was een laatste kans voor sommige jongens en die hebben het niet goed gedaan.

Het is al jaren hetzelfde. Verdediging is een lachertje. We zitten nu weer een week voor de competitie en wat de supporters allang wisten is nu ook weer bij de leiding bekend. Weer een seizoen verloren. Komend seizoen met sport 1 weer genieten van de spaanse competitie, want ik heb geen enkel vertrouwen in goede prestaties van Ajax en daar ben ik ziek van.

27 juli 2009 om 10:33

Mag ik vragen of je voor Ajax ben 14ever?
aan je naam te zien wel,
maar waarom doe je dan zo als de competitie nog niet eens begonnen is.
Hij is nog niet 1 keer met de sterkste opstelling begonnen omdat het niet kon.
en er komt zowieso nog 1 versterking bij achterin.

en jij zegt na 3-3 tegen de nummer 3 uit Spanje, en met een b-elftal verliezen Benfica dat het al een verloren seizoen is.
want je maakt wel tegen erg verdedigende ploegen gewoon 5 doelpunten en daar hoor je niemand over.

je mist gister Atouba, vd Wiel (die niet speelde), Gabri, Lindgren, Enoh en de Zeeuw.
Vertonghen staat centraal achterin om te proberen.
Donald speelt hele wedstrijd, Rommendahl ook.en dat zijn geen basis spelers.

en jij vind het nu al verloren seizoen?
kijk je dan ook geen wedstrijd van Ajax en juich je niet als ze wel iets winnen ofzo?

je weet nu nog niets en seizoen moet nog beginnen.
Zelfs bij Feyenoord is er gewoon weer euforie na vorig seizoen.
en jij zit nu al de grond in te praten..


sorry, maar dat snap ik niet.

27 juli 2009 om 17:16

Ben voor Ajax, maar baal gewoon van jaarlijkse mislukte voorbereidingen. Verdediging is al jaren struikelblok en had gehoopt op meer. Zit niet op dure aankopen te wachten, maar ben de jaarlijkse teleurstellingen nu een keer zat. Tegen Groningen moeten we er staan en ik verwacht gewoon weer een moeilijk seizoen. Weer een soort leerproces, waarbij we in de winterstop weer maatregelen moeten doen.

De verdediging blijft het zorgenkindje. Duidelijk is in elk geval dat Silva, Ogararu en Oleguer uit de Amsterdamse verdediging gehaald kunnen worden.
De laatste lijn dient: vd Wiel - aankoop - Vertonghen - Atouba. Als backup heb je dan nog de beschikking over Wielaert - Alderweireld - Blind - Anita.

Daarnaast kunnen Sno, Kennedy en Martina ook op zoek naar een andere club. We moeten weer terug naar een selectie van ruim 20 man aangevuld met talenten als Zeegelaar, Blind, Van der Heijden en Danilo.

27 juli 2009 om 09:51

helemaal mee eens, hopelijk halen ze die Lugano en dan is in mij ogen de verdediging wel sterk genoeg om een gooi te doen naar de landstitel

27 juli 2009 om 10:29

Die Lugano gaat natuurlijk nooit komen. Die is transfervrij en clubs die zijn salaris kunnen betalen komen niet uit Nederland......

Sorry hoor, maar dit weten ze al jaren bij Ajax. Zelfs vorig seizoen scoorde we de meeste doelpunten, maar weer kregen we meer dan 40 tegendoelpunten. Matige keepers (ik droom s'nachts van Romero), slechte verdedigers. Alleen v.d Wiel lijkt mij nog te redden, maar de rest? Alderweireld is nog erg jong, die heeft iemand volwassen naast zich nodig. Vertonghen? Oleguer? Wielaert? 3 spelers waarin ik absoluut niet geloof. We zullen zien wat Atouba gaat brengen, maar ik smeek Ajax toch echt om nog minimaal een verdediger te kopen. Kampioen word je eerst met een sterke verdediging anders ren je het hele seizoen achter de feiten. Ik hoop echt dat Jol begint te begrijpen wat voor problemen Ajax achterin heeft!

27 juli 2009 om 10:30

Klopt. De supporters smeken al jaren om verdedigers. Op een of andere manier zijn ze bij Ajax voetbal"blind" .

Gister stond er toch wel even een heel ander elftal dan Vrijdag met veel jeugd spul.
We geven inderdaad de goals veel te makkelijk weg maar ook gingen er twee in met gewoon ongelofelijk veel pech. Maar Anita linksback en Silva rechtsback vond ik helemaal niets en Oleguer was ook matig. Ik hoop dat er nog een goede ervaren verdediger bij komt want dat kunnen we wel gebruiken. Gelukkig heb ik ook positieve dingen gezien.
Ik was erg gecharmeerd van Donald. Het is natuurlijk mooi voor het vertrouwen voor zo'n jongen als hij er ook nog eentje weet te maken. Misschien moet Jol nog een keer uitleggen wat verdedigen inhoud. rs

Het is net zoals jan van halt gisteren zei, Ajax is een leuke ploeg maar geen toppploeg.
Ajax speelt precies zoals het onder van basten speelde, heel leuk maar zo weinig effectief, en een zeer zwakke verdediging.

Het probleem zit hem niet alleen in de achterhoede waar te weinig killers staan, maar ook de voorhoede mist scorend vermogen.

Ik hoop dat Atouba een killer is want aan de achterhoede moet echt wat aan gebeuren.

Daarnaast moet er in het centrum een spijkerharde verdediger komen, naast Wielaert of alderweireld.

Vertongen op het middenveld voor emanuelsson, en voor een scorende spits erbij.

Cvitanich heeft het niet en Suarez en Sulejmani zijn geen afmakers.


27 juli 2009 om 09:03

Ik vind wat jij hier zegt niet waar, ze spelen in mijn ogen beter dan onder van basten kwa aanval verdedegend wat slechter ,
en waarom heeft Cvitanich het niet ? ik vind hem een zeer goede aanvaller ik verwacht ook erg veel van hem dit seizoen!

27 juli 2009 om 09:15

Gast, als Ajax het 4-4-2 systeem hanteert zoals het gister in de laatste 20 minuten gedaan werd worden ze echt wel kampioen. Cvitanich en Suarez zijn goed op elkaar ingespeeld, let maar op mijn woorden. Daarnaast hebben ze een mannetje meer op het middenveld, dat is toch beter, aangezien Sulejmani toch niks doet daar voorin.

27 juli 2009 om 20:49

Suarez geen afmaker,
Hij was 2e op de topscoorderlijst van vorig seizoen.
dat zegt genoeg!

Grappig dat Jol niet veel zegt over de verdediging, maar wel over het verdedigen. Ik zie niet in hoe een betere verdediger fouten van Rommedahl, Emanuelson, Aissati en Vermeer kan voorkomen (4 van de 6 tegendoelpunten). Verdedigen doe je met het hele team en vooral daar ging het fout, Benfica kon zo het middenveld oversteken. En juist daar kan Ajax het team nog versterken door het inzetten van spelers als de Zeeuw, Gabri en Enoh.

27 juli 2009 om 09:07

Hele mooie reactie!
Alle spelers die we op het toernooi zagen vormde vorig seizoen de basis voor een waardeloos seizoen. Ik snap even niet dat Jol deze jongens nog zijn hand boven hun hoofd houd. Ik snap dat hij ze niet in de media publiekelijk gaat afmaken, maar kom op ik heb genoeg van al die clowns die jaar in en jaar uit hun fouten niet kunnen verbeteren. Emanuelson, Vertonghen, Wielaert, Anita, Silva, Oleguer en zelfs Stekelenburg en Vermeer. Is het niet eens tijd dat Ajax al had moeten begrijpen dat deze spelers ver beneden het gewenste niveau zijn? Ik kan niet geloven dat Atouba, de Zeeuw, Gabri en Enoh ineens het verschil zullen zijn. Zou dat waar zijn dan ben ik een zeer tevreden mens. Ik verwacht al jaren niet meer dat Ajax mme gaat doen in Europa, maar ik wil ergens het gevoel krijgen dat men bij Ajax aan het leren is. Helaas zie ik de spelers keer op keer in de fout gaan en de trainers en bestuur geen concrete stappen ondernemen om die middelmaat eruit te krijgen. Serieus, moeten Emanuelson, Vertonghen, Oleguer, Anita, Silva, Wielaert en de twee keepers ons naar het beloofde land brengen? Ik heb een hard hoofd erin, maar ik geef Jol alle steun. Ik hoop alleen dat hij spelers als Emanuelson en Vertonghen eens op de bank laat. Hoe lang spelen ze al bij Ajax? ik zie geen verbetering! "talenten"? tja, dat waren ze misschien, maar talenten leren ook van hun fouten niet? En alsjeblieft laat ook Anita buiten de selectie. Die jongen heeft z'n lengte niet mee en daarom heeft hij dubbel moeite. We hebben ook eens kerels nodig! Donald was goed bezig, die mag meer minuten krijgen, maar Anita? van mij part leen hem uit aan Vvv (misschien een deal om Honda te krijgen...).

27 juli 2009 om 10:42

Van een hoop spelers begrijp ik je reactie, maar niet van Stekelenburg en vertonghen.
de oud trainer van Feyenoord houdt hem 1ste keeper van Oranje terwijl die niet speelt en jij vind hem dramatisch.
daar klopt iets niet.
en ik denk dat Vertonghen 1 van de betere linksbacks was vorig jaar in nederland, en op het middenveld zal die ook echt niet eerste keus zijn op zijn favo positie.
maar hij is beter dan Urby op linkshalf en daar zal die ook te spelen komen hoop ik.
verder met de zeeuw en enoh vormt dat een goed en defensief middenveld.
denk dat daar zeker wel verschil in zit.

verder ben ik het met je eens dat emanuelsson anita silva en wielaert absoluut niet brengen wat nodig is.
en olequer staat er nu als ervaren man en dat die kan volgens mij niet praten en lopen tegelijk.
die moet je op een spits zetten en na 90 minuten weer vanaf halen.
dat kan die wel.
maar praten erbij en sturen etc.. dat gaat tever..
hahaha

anita, emanuelsson vermeer en silva grote strik er om heen...

27 juli 2009 om 10:56

Verthongen en Urby vind ik de meest frustrerende spelers van Ajax. Die gasten laten regelmatig zien over ontzettend veel kwaliteit te beschikken en Verthongen zie ik zelfs nog een hele grote worden. Maar het lijkt zo lang te duren voordat ze echt een Ajaxwaardige speler worden.

27 juli 2009 om 11:07

ja dat is waar. er zit te weinig progressie in.
Urby komt te kort.
maar vertonghen kan het best.
altijd linksback gestaan in het 1ste
maar is middenvelder.
nu weer centraal achterin.

denk dat die, als die op 1 plek kan richten, heel erg goed kan worden.

ze moeten gauw proberen een goede verdeliger aan te trekken, iemand van een jaar of 28, dan hebben ze wat meer routine achter in. hoop dat atouba ook gaat vlammen

De hele selectie herbergt gewoon teveel middelmaat:
Vermeer, Oleguer, Rommedahl, Kennedy, Wielaart, Sno, Cvitanitch..sulejmani heeft het ook totaal nog niet laten zien en zal ik er nog aantal vergeten zijn.
Van jonge talenten kun je nog niet verwachten dat ze er al staan. en bv de Zeeuw ook weer middenvelder waar je er al zoveel van hebt.
Nationaal kun je nog top 4 spelen maar internationaal val je echt genadloos door de mand vrees ik. Vond Benfica echt veel beter..terwijl echt niet zo'n wereldploeg is.
Succes Martin

27 juli 2009 om 09:02

En toch stond er een elftal van kaliber. Benfica telt louter Portugese, Argentijnse en Brazilaanse(jeugd)internationals. Het is dus degelijk wel een wereldploeg, alleen speelde ze niet voluit tegen Ajax. Dan had de score anders verlopen. Maar dat geldt ook als Aissati geen eigen goal had gemaakt. Als als telt helaas niet.

27 juli 2009 om 09:09

cvitanich en sulejmani middelmaat ?
haha doe ff normaal zeg. met de rest ben ik het met je eens.
Oleguer heeft soms wel een goede dag.

@luke
suarez net niet topscoorder vorig jaar en dan niet af kunnen maken
en ajax had vorig seizoen de meeste goals uit de eredivisie en dan weinig effectief?

ontopic: ik hoop dat de zeeuw en atouba de defensie gaan sturen anders komt het komend seizoen niet goed

& dat is een Feit, Ajax moet inderdaad beter gaan verdedigen, maar ach, nog 1 verdediger kan toch geen kwaat.. ? ze druk besig om er 1 te contracteren, hoop dat het ook gebeurd & dat ze een goeie binnen halen ook, w will see ...

Misschien had Jol, Toby Alderweireld naast Jan Vertonghen moeten laten starten en een meer verdedigend ingestelde speler op de positie van Mitchell Donald laten starten. Op rechts maakte Bruno Silva een slechte indruk. Dit seizoen is het te redden met de huidige groep, volgend jaar zullen er minstens 2 vedettes bij moeten komen. Misschien Mathijsen, Boulahrouz of Chivu dan een optie???

27 juli 2009 om 09:56

mathijsen, boulah of chivu? dream on..

27 juli 2009 om 10:44

nee die komen idd niet..
weinig kans!

Wat mij wel op viel was toen bruno silva gewisseld was dat het allemaal wat meer begon te lopen of zag ik dat nou verkeerd ?

27 juli 2009 om 09:07

nee dat zag je goed

bruno silva is echt slecht ik dacht dat van basten hem geen kans gaf ten onrechte, maar hij zag het kennelijk in de training al in hem dat hij waardeloos is .

punt 1 alderwereld is de beste centrale verdediger die ajax nu heeft !

punt 2 ik heb me heel erg lopen ergeren aan die commentator die constant maar bleef doorzeiken. over bijvoorbeeld vermeer toen hij in de 2de helft beetje uit zijn goal kwam om hem te verkleinen( dood normaal ) maar de commentator is blijkbaar keeper expert.( bij 2de goal zat vermeer wel fout )

punt 3 ik vind ajax wel meer lef tonen dan vorig seizoen in hun spel .

punt 4 ik vind de verdediging te zwak voor woorden

pnt 5 donald lijkt op yaya toure

punt 6 Ajax moet echt 2 sterke goedkope centrale verdedigers kopen is toch niet zoo duur kijk in zuid amerika,rusland,afrika !

en asjeblieft een centrum spits die rond de 185 cm is . !
zodat suares lekker van de zijkant kan komen en sulejmani ( die weer in vorm lijkt te izjn ) ook .

en aisati foutjes maken kan altijd ik was er niet zoo boos om.
hij speelde voorderest erg goed met zijn snelle dribbel en sterke passing.

en Wat Zou Ajax Moeten Zonder Suares !!! die man was weer bij alles betrokken wedstrijd tegen atletico ook al .
ik vind het zielig voor suares dat ze hem in de spits laten spelen zonder steun in de rug .


onz back posities zijn goedb ezet met atouba en van der wiel

en ohjaa bruno silva mag echt nooooooit meer spelen.
die gast rent als een kip zonder kop naar voren ( met de bal ) en besluit pas wat ermee te gaan doen als hij 1 of 2 man kwijt is. en dan komt er een waardeloze voorzet ( 1 keer mooie voorzet )

dus alderwereld in de basis tenzij er nog 2 goede verdedigers komen .

zie opstelling beneden

Stekelenburg
van der wiel
alderwereld
vertonghen
atouba
aisati
de zeeuw
Enoh/Gab
Sulejmani
een spits!!!
Suares

Zondagavond studio sport was altijd een feest, bord op schoot en voetbal kijken.
Zondag 26-07-2009 de dag van het einde van de tour de france, het wk zwemmen, Ajax - Benfica én Feyenoord- Sampdoria. Ik ben zo benieuwd naar hoe mijn clubje speelt tegen een goede tegenstander uit Italië. Helaas wordt de wedstrijd alsnog niet live uitgezonden, jammer maar dan maar een samentvatting. Ik kijk op teletekst en zie dat er een samenvatting is aangekondigd. Ik zit er helemaal klaar voor maar zie alleen maar zwemmen tot einde uitzending. Nou ja kan gebeuren denk ik nog, misschien doen ze het later bij Studio voetbal.
Wederom zit ik klaar en wederom wordt ik teleurgesteld.
Geen beelden van Feyenoord - Sampdoria alleen een kort bericht dat er met 3-0 gewonnen is. Maar Studio Sport zou Studio Sport niet zijn als er geen beelden van de wel live uitgezonden wedstrijd Ajax - Benfica worden getoond.
Nu zal ik me wel weer een calimero voelen maar de Nos bevestigd zo wel het beeld dat het in Nederland maar om één club draait en dat is Ajax.
Misschien moet men de naam maar eens gaan veranderen in de Aos en Studio Ajax.ook ik betaal belasting dus wil ook ik iets van mijn club zien bij de Publieke Omroep!!
Ik kan alleen maar hopen dat de tv rechten weer snel naar Rtl gaan!!.

27 juli 2009 om 10:57

Zijn er uberhaupt wel beelden gemaakt van Feyenoord-sampdoria? Ik heb ze nl nog nergens gezien.

Van Ajax-benfica waren de beelden natuurlijk direct voorhanden via rtl7 dus dat zou de reden kunnen zijn. Verder kan het ook zijn dat er meer mensen geinteresseerd zijn in beelden van Ajax dan die van Feyenoord en dat ze op basis daarvan een keuze maken.

27 juli 2009 om 11:47

Je kan wel zeiken op de Nos, maar de beelden zijn geschoten door de Rtl waarvan je zo graag hoopt dat ze de rechten terug krijgen.
Dat de Nos ze vervolgens gebruikt omdat daar tenminste wã©l beelden van zijn dat is hun goed recht en ik snap je gezever dan ook niet helemaal.
Misschien moet je een klaagbrief sturen naar Rtv Rijnmond, omdat zij ook geen beelden geschoten hebben, of niet hebben vrijgegeven aan de Nos.

Maar goed, om het ontopic te houden:
Ik heb me op zitten vreten bij al die tegentreffers. Stuk voor stuk grote fouten die op dit niveau niet gemaakt mogen worden. Tijd om deze week met Atouba en de Zeeuw flink te trainen en zorgen dat we aankomend weekend in elk geval achterin goed staan.

27 juli 2009 om 18:47

Vergeet hierbij Gabri niet is ook weer terug en straks komt Enoh er ook weer bij dus komt helemaal goed met het middenveld, want dat vond ik het punt waar we ook op moeten letten!

Langepim:
Verder is het zielig dat er een reactie komt dat het amsterdam tournament word uitgezonden en een oefenwedstrijd van Feyenoord niet:
Feyenoord speelde slechts een oefenduel en geen toernooi laat staan een toornooi wat elk jaar op tv komt! Het toernooi waar Ajax in Engeland aan meedeed was toch ook niet op televisie! Verder klopt het dan ook nog niet dat je zegt dat de tv-rechten naar rtl gaan die het juist hebben uitgezondenrs Kom Op Zeg!

ik snap best dat je wilt dat er oefenwedstrijden worden uitgezonden, dat zou ik ook wel graag hebben, maar ga dan niet zeggen dat Ajax de tv-rechten bezit of dat er alleen maar Ajax word getoont en dat de enige club is. Word Wakker!

dat je hier een compliment voor krijgt is al helemaal van de zotten en vraag gewoon of er oefenwedstrijden worden uitgezonden, of stuur zoals veldkampj zegt een brief naar Rtl!

Luke,

Weet jij in godsnaam wel wie Suarez is? Geen afmaker? Waar bazeer je dat op? Hij heeft 22 doelpunten gemaakt vorig seizoen en was héél erg beslissend voor Ajax met zijn doelpunten en acties. Echt nonsens!
Sulejmani en Cvitanich gaan het dit seizoen bewijzen.
Waarom zou Ajax een tópploeg moeten zijn? Onder topploegen versta ik Chelsea, Barcelona en Real Madrid. Clubs van dat niveau kunnen dat over zichzelf zeggen. Ajax is op basis van inkomen en spelers een leuke ploeg. Dat is in Europa, in Nederland is het gewoon een topploeg, dat weet iedereen (en ik ben voor P S V, en géén Ajax-fan).
De voorhoede mist scorend vermogen? Wie ben jij in godsnaam? De aanval van Ajax maakt elk seizoen de meeste doelpunten...

Sómmige mensen.

27 juli 2009 om 13:06

Ajax wil zichzelf bij de subtop van Europa plaatsen, zeg maar het Benfica niveau.

Dat niveau kunnen ze niet aan.
Een topploeg in nederland is een leuke ploeg voor europa, niet meer en minder.

Wat ajax mist is een goaltjesdief, zoals Huntelaar.
Suarez scoort wel veel, maar heeft ook heel veel kansen gemist, dus geen echte afmaker.

Suarez moet gewoon veel te veel doen.
Zet je een scorende spits erbij dan zal ook het rendement van Suarez veel hoger worden.

Ajax speelt vaak tot de 16 aardig combinatievoetbal maar in de zestien gaat het vaak op belangrijke momenten mis, dan missen ze een goed e spits.

De tegendoelpunten op dit toernooi zijn bijna allemaal individuele fouten in de zin van blunders of ongelukkige momenten die niets met de organisatie van de verdediging te maken hebben. Bijv. die eigen goal van Aissatti: zo'n eigen goal maakt hij zijn hele carriere niet meer. Daar kan je zes keer Nesta, Cannavaro of Jaap Stam in bloedvorm zetten maar daar doe je niks tegen.
Desondanks vind ik de verdediging van Ajax wel de achilleshiel, zeker dit toernooi. Daarentegen denk ik dat met Van der Wiel (bruno silva was bijzonder zwak), Atouba en Aldeweireld erbij het misschien ook weer niet zo kansloos is.

27 juli 2009 om 09:27

Ben ik wel met je eens. Als je met je sterkste 11 speelt (dus nu met De Zeeuw en Atouba) is het best wel een goed team wat Jol op de been kan brengen. Volgens mij begint Sulejmani ook wat beter te worden, dus geef die eens een paar wedstrijden vertrouwen. Silva was inderdaad een ramp! Volgens mij is Ogararu zelfs nog een betere stand-in voor Vd Wiel.

Misschien kan Ajax dan nog een verdediger weg pikken bij Fc Groningen. Is bijna een gewoonte voor hun ja. Misschien ook een optie om de clubnaam te veranderen : Tweede Fc Groningen

27 juli 2009 om 09:52

Dat zou dan het 1ste van Fc Groningen moeten zijn want ze kopen natuurlijk alleen basisspelers.
Dat zou betekenen dat jij naar het tweede van Fc Groningen mag gaan kijken.

27 juli 2009 om 10:00

hij bedoeld denk ik, het 2e fc groningen (omdat je er al eentje hebt zegmaar)

27 juli 2009 om 10:42

Mooie reactie, had je graag een compliment gegeven.

Ajax heeft overigens bij mijn weten de laatste 5 a 10 jaar maar een verdediger bij groningen gekocht: bruno silva. Moet Groningen dan ook maar Sparta 2 heten omdat de Fauw daar speeelt.

27 juli 2009 om 10:48

Nou volgens mij hebben we wel het 2de van groningen gekocht, want die silva bakt er geen pepernoot van.
en welke verdedigers zijn er nog meer van groningen gekomen dan?
als het een gewoonte is moeten er toch meer in me opkomen?

maar je mag silva terug hoor. wil em best komen brengen

Ik zou nog ff rondkijken naar een goede keeper.
Zowel Steek als Vermeer vond ik een drama. Ze zorgen beiden voor onrust achterin

Ik moet ook zeggen dat ik wel charmeerd was van het spel van Rommedahl deze 2 wedstrijden. Er kwam constant dreiging uit (ook al maakte hij een blunder in de wedstrijd..)

27 juli 2009 om 10:18

dit is cynisch bedoeld toch mag ik hopen?

Ajax heeft gewoon weinig kwaliteit. De spelers zijn in Nederland goed genoeg, maar geen Europese top. Verder missen ze routine en gogme. Leuke spelers allemaal, maar niet in balans. Az en Psv zijn verder in alle opzichten.

Luister eens, ik heb gister Ajax helemaal niet zo slecht zien spelen in aanvallend opzicht. In aanvallend opzicht zat het de 2de helft zeker goed toen er werd over geschakeld op 442.

Verdedigend opzicht is gewoon een drama. Ik was echt blij dat Van der Wiel gister nog even de boel recht probeerde te zetten. Anita terug naar Jong Ajax, hij mijdt nog de duels en het lijkt een kip zonder kop. De backs waren gisteren zo slecht, samen met Oleguer.

Verder mag ik hopen dat Stekelenburg start, want Vermeer zat ook weer te kloten. Domme uittrappen, terugspeel ballen van de verdediging ramt hij vak 120 in. Totaal geen verstand.

Daarnaast mag Aissati ook wel eens aangepakt worden, loopt veel te veel met de bal en is altijd op zoek naar de mooiste pass in plaats van de meest logische. Tikje hier tikje daar. Allemaal leuk en aardig, maar het lijkt wel alsof het Figo is. Te veel lopen, te veel moois.

Dan nu de 2 hoogtepunten van gisteravond. Donald en Rommedahl. Niet alleen omdat ze scoorden, maar om hun gehele prestatie. Rommedahl is dit seizoen misschien wel één van de beste in de voorbereiding. Echt dikke prima. Donald controleerde gister het middenveld. Jammer dat hij Emanuelson naast zich heeft, maar hij is echt goed.

Devies 1 goede verdediger bij, een sloper, iemand waar je met een grote bocht omheen loopt, iemand die liever met rood van het veld moet dan dat hij iemand laat passeren, een Joegoeslaaf, een Rus, iemand die kan halen.

Verder lekker doorballen. Met jongens als Enoh, de Zeeuw, hopelijk Atouba (leuk dat iedereen hem al in de basis zet, ik moet het nog zien)

Owja, niet echt nodig zeker welkom, Keirrison, we zullen het zien al denk ik van niet. Ach en als je kijkt wat de rest doet in de voorbereiding is het ook knap kut.

silva, urby en rommedahl speelden wel erg matig gister, denk dat het voor urby lastig wordt om een basisplek te behouden, want hij voegt weel heel weinig toe.

denk dat je er niet gek van op moet kijken als jol zich vededigend nog gaat versterken.
of lugano komt weet niet, denk dat ajax zijn salaris niet kan ophoesten, maar ik denk echt wel dat er achter de schermen aan gewerkt wordt

Grappig, Ajax en A Z hebben allebei een verdediging die op dit moment zo lek is als een mandje.
Alleen heeft A Z nog 1 jaar de beschikking over een keeper van wereldformaat Romero

Volgend jaar gaat Romero naar de absolute wereldtop toe............

Benieuwd met welke ervaren verdedigers Ajax en A Z komen aanzetten.

27 juli 2009 om 09:45

Vreemd en vorig jaar waren de az verdedigers oppermachtig?
Niemand kwam er doorheen.
Waar ligt dit dan aan volgnes jou?

27 juli 2009 om 10:50

aanvallers van heerenveen

27 juli 2009 om 12:16

@alfredo
Als je goed leest staat er .... op dit moment........
Resultaten uit het verleden zijn geen garanties voor dit seizoen.

Ik vond de 2de goal een fout van vermeer die had op dat moment niet moeten uitkomen.

In ieder geval hebben ze zeer zeker een topverdediger nodig van wereldformaat.

een nieuwe Jaap Stam.

En ik hoop een nieuwe Spits of rechtervleugel aanvaller. Want die rommedahl komt ook geen lantaarnpaal voorbij. Hij is zo snel en kan niet eens een man 1 op 1 uitspelen en de achterlijn halen.

27 juli 2009 om 10:59

Ja laten we even een nieuwe Jaap Stam kopen. Misschien ook nog een nieuwe Maradona of Cruyff er bij?

Dat is toch ontzettend lastig om zo een topverdediger voor een redelijk bedrag binnen te halen. Ik word echt moe van dit soort teksten, kun je werkelijk helemaal niks mee.

Ik snap die Jol ook niet hoor... Als je nou eens goed naar de selectie van Ajax kijkt...

We hebben heel veel middenvelder. We hebben kwalitatief 3 echt goede aanvallers (mickey, Suarez en Cvitanich). De verdediging is kwetsbaar. Maar als je gisteravond eens goed oplet is het ook niet heel erg moeilijk om te zien waarom wij al die jaren zo kwetsbaar zijn geweest. Het 433 systeem is gewoon een te moeilijk systeem voor de middenvelders die wij hebben (beetje harde conclusie maar toch). Met 433 is het als middenvelders namelijk ontzettend moeilijk om een balans en overwicht te vinden. Je mag niet op 1 lijn gaan staan want dan wordt je overlopen. Je moet proberen vrij te staan maar toch geen gaten laten vallen voor de omschakeling. Je kan eigenlijk dat systeem alleen maar spelen als je 3 hele dwingende spelers hebt die perfect elkaar aanvullen (voorbeeld Barcelona; Xavi en Iniesta en Yaya Toure. Toure is erg goed in gaten dicht lopen en het vuile werk verrichten. Xavi en Iniesta zijn zelfs bereid om vuil werk te verrichten... maar in balbezit kunnen deze 2 elkaar zo goed vrij spelen omdat ze zo goed in positiespel en combinatiespel zijn dat ze zo maar de voorhoede kunnen bereiken.... heb je daar 2 mindere goden staan met minder positiespel en die niet goed meeverdedigen ben je kwetsbaar en in de omschakeling en in balbezit.. de tegenstanders hoeft maar een beetje druk te zetten en een mannetje bij de andere 2 opties te zetten... de tegenstanders die meestal 442 spelen hebben dus altijd 2 spelers die iemand kunnen dekken en 2 spelers die de opbouwer kunnen opjagen.. dat is ontzettend moeilijk voetballen.. Komt nog bij dat als de bal al eens bij de voorhoede komt dat het nog moeilijk voetballen is omdat het geen typische buitenspelers zijn die de achterlijn opzoeken maar juist aanvallers zijn die naar binnen gaan.. waardoor je nog kleinere ruimtes krijgt en ontzettend moeilijk voetballen is.. als de tegenstander het achterin compact houdt kom je er gewoon simpelweg niet doorheen.. doordat er ook geen balans op het middenveld is maak je het je verdedigers ook ontzettend moeilijk om op te bouwen... de goal van aissati liet gisteren zien (behalve dat aissati mooie goals kan maken) dat hij ook gewoon geen afspeel mogelijkheden had. De 4 middenvelders van Benfica knepen allemaal en zetten die 3 middenvelders goed onder druk. waardoor ze die bal niet kwijt konden...

Als we met 442 gaan spelen kunnen we eindelijk die middenvelders die we hebben gaan gebruiken.. we ontlasten onze verdediging (opbouwen is makkelijker met meer afspeelmogelijkheden... de backs kunnen makkelijker opbouwen met iemand voor hun en de verdedigende middenvelder die vlakbij ze staat of de centrale verdediger waar ze weer op terug kunnen. Daarnaast als de backs eens opkomen is het makkelijker voor de middenvelders aan de zijkant op de positie van de backs enigszins op te vangen door die positie over te nemen. Waardoor je bij balverlies minder kwetsbaar bent voor de counters (grote probleem van ajax vorig seizoen)). Daarnaast kan je de middenvelders die je hebt in zijn gehele kracht gaan gebruiken. Aissati op een echte nummer 10 staat kan hij doen waar hij goed in is.. Tussen linies gaan lopen. Passes geven aan de spitsen.. Daarnaast hoeven de spitsen minder mee te verdedigen en hebben ze veel meer ruimte. Wat met de bewegelijke snelle spitsen van Ajax beter is en veel moeilijker te verdedigen. 433 is prachtig. je moet er wel de spelers voor hebben.. en die hebben we niet.. Daarnaast moest Jol eens snappen dat Urby er niet in hoort.. Hij neemt risico's op posities waar je dat niet moet gaan doen...

Een opstelling erbij hoe ik graag zou gaan spelen. Het liefst nog een echte bikkel achterin erbij omdat die Oleguer gisteren ook weer de duels aanging als een 5 jarige zonder agressie... Daarnaast is Verthongen beter op het middenveld.. De Zeeuw is de perfecte opbouwer. Gabri is een goede aanjager die ook goed de back over kan namen indien nodig (enige nadeel is dat hij in passing iets minder is). Je zou zelfs nog aan Donald kunnen denken op die positie als je zag hoe hij gisteren speelde. Aissati heeft mensen achter zich die bij balverlies en in de omschakeling die bal weer kunnen veroveren. De Spitsen krijgen de ruimte waar ze zo van houden en je benut de snelheid die ze hebben meer. Is veel moeilijker te verdedigen. Dit past beter bij het materiaal wat je hebt. Je maakt je eigen verdediging minder kwetsbaar. Opbouwen wordt makkelijker en aanvallen wordt onvoorspelbaar en moeilijker te verdedigen. Je benut je krachten en ontziet je zwakke punten..

Stekelenburg
vd Wiel
Alderweireld
Oleguer
Atouba
de Zeeuw
Gabri
Verthongen
Aissati
Suarez
Mickey
27 juli 2009 om 10:51

nee de verdeger van fehnerbache is aanvoerder van elftal van urugay.
die van 1.96 voetbalt nog in urugay volgens mij en is nog 18 jaar ofzo.
wel een beest!

27 juli 2009 om 20:36

coates bedoel je

Er moet zeker weten een verdediger bij. En ja over de keepers ook maar niet te spreken, want Vermeer is nog onzekerder dan Stekelenburg. Met dit materiaal achterin wordt je geen kampioen.

Teveel spelers die het niveau niet aankunnen. Snel verkopen, grote strik er om heen en niet meer aan denken (silva en Sno voorop, maar ook Vermeer, Anita, Oleguer, Wielaert, Kennedy, Luque, Rommedahl en er zullen er nog wel meer zijn).
Dan liever talenten die uit de eigen jeugd komen de kans geven om fouten te maken en beter te worden (bodul, vd Heijden, Blind, Alderweireld, .
Ajax heeft nog 1 verdediger nodig die het team beter maakt, aan de andere kant hebben we denk ik een heel groot talent met Alderweireld.
Sulejmani zag er de helft slanker uit dan vorig seizoen, nog een paar kilootjes eraf en hij kan eindelijk gaan laten zien waarom Ajax hem wilde hebben.
Het 4-4-2 systeem is trouwens wel goed, hadden we al een paar jaar geleden moeten gaan spelen omdat we om een of andere reden al jaren geen spelers meer hebben voor 4-3-3. Toch denk ik dat het systeem van oa het Nederlands elftal het beste is voor Ajax, met vooral veel vrijheid voor de avonturiers die wij gelukkig nog wel hebben.

Stekelenburg
vd Wiel
Alderweireld
Vertonghen
Atouba
Gabri
de Zeeuw
Suarez
Aisatti
Sulejmani
Cvitanich
27 juli 2009 om 10:23

Vergeet Donald niet bij je talenten.

27 juli 2009 om 10:51

Zeer waar, aardige opstelling ook, ben alleen nog steeds van mening wanneer je met een ruit speelt er 3 voordelen zijn

1 de beste man(suarez) heeft meer aansluiting van achteruit (aisatti, dario) en hoeft minder verdedigend werk op te pakken waardoor hij productiever blijkt.

2. er ontstaat geen gat op het middenveld bij balverlies (wat tegen ploegen als Az en Twente dodelijk blijkt) aangezien je compacter speelt en 3 van de vier middenvelders deze gaten zouden moeten kunnen dichten (wanneer je een opstelling maakt zoals hieronder)

3. op het moment dat je compacter speelt zoals hierboven weergeven staat de verdedigende linie ook niet als een linie opzich, verwijzend naar het verdegigend doe je met zijn allen.

Kortom, hieronder mijn opstelling, kleine toelichting. Ik snap niet dat vertonghen opeens een linie terug is gezakt en men op een of andere manier denkt dat hij daar het best tot zijn recht komt. De man met de meest precieze pass en het overzicht waar je als spelverdeler het van moet hebben van ajax moet naar mijn inziens in de as op het middenveld spelen, met jongens als zeeuw, donald/lindgren/gabri etc dichtbij om het compact te houden en de gaten te dichten.

Mensen als Oleguer, Silva, Rommedahl, Anita, Emanuelson, Kennedy zou ik graag willen bedanken voor de moeite.

27 juli 2009 om 10:53

vind het toch raar dat Lugue er vorig jaar 12 inschiet en een heleboel assist.
en dat die het hier niet klaar kan maken?

27 juli 2009 om 10:58

hier dus mijn opsteling, lastig de plek van de linker centrale middenvelder te bepalen, iemand als donald zou vast en zeker uit de verf kunnen komen, ik zou gaan voor een lindren, gabri, donald, of wanneer de wedstrijd vraagt om meer hardheid/onbezonnenheid en gebrek aan overzicht dan enoh

stekelenburg
wiel
aankoop
alderweireld
atouba
vertonghen
zeeuw
lindgr/g
aisatti
suarez
cvitanich

iedereen heeft weer een voor oordeel spelers als De Zeeuw Enoh (cvitanich kwam pas 70e minuut erin ) Vd Wiel Atouba stonden er nog niet in

Rommedalh Anita Donald Silva Vermeer stonden er wel in (allemaal wissel spelers)
dit was een halve B elftal wat je gister zag
dit is de 1e 11tal

toch wel een heel veel betere elftal dan gister ofniet ?

Stekelenburg
Vd Wiel
Oleguer
Vertonghen
Atouba
Gabri
De Zeeuw
Aissatie
Enoh
Cvitanich
Suarez
27 juli 2009 om 10:19

Nou zoveel beter vind ik die verdediging niet hoor. Die Oluguer hoort er niet en die Vertonghen hoort er ook niet. Zet die maar mooi op het middenveld neer. Verder staan de backs goed. Alderweireld centraal en aankoop ernaast. Dat moet hem worden. Verder voor het middenveld heb ik geen mening. Aanval met Suarez en Cvitanich.

27 juli 2009 om 10:44

Lijkt me idd een sterker elfta. gister begonnen beide ploegen overigens niet met hun sterkste elftal.

Dit Ajax is niet gewend om onder druk te spelen. veel spelers maken dan intuitief de verkeerde ,vaak fatale, beslissingen.

ajax heeft veel te aanvallende middenvelders en daarom kan de tegenstander makkelijk counteren.

Zoals je die aanvallers van benfica dwars door elkaar ziet crossen bij de 16! Dat is mooi voetbal! Ook zonder de bal lopen! Dat mis ik veel nog bij Ajax. Die beginnen heel goed en dan scoren ze en gaan ze wandelen. Als ze die eerste push vol houden en dan de verdediging op orde is, dan kan Ajax wel kamioen worden en het ook in Europa nog ver schoppen! Al moet ik ook zeggen, dat het wel knap is, dat ze telkens weer terug kunnen komen na een achterstand!
Ook mogen ze wel wat trefzekerder worden

Ps. Vond Zeggelaar ook wel een goede invaller! Jammer dat hij geblesseerd afhaakte!

27 juli 2009 om 10:57

Zou er niet vanuit gaan dat je lang de beschikking kan hebben over deze 3 voorhoede spelers.
is vorig jaar ook maar 4 wedstrijden gelukt ze alle 3 op te stellen.

en que verdediging komt er zowiezo nog versterking aan.
dus ik zou nog ff wachten, maar de sterkste opstelling mogelijk speel je pas over een maand ofzo.
nederland begint dit weekend al. de rest van europa over 3 weken pas.
is gewoon kut!

Het leek weer helemaal nergens op natuurlijk! Nu moeten De Zeeuw en Atouba natuurlijk nog ingepast worden maar de verdediging is zo ongelovelijk ondermaats. Hopelijk kunnen ze er nog een centrale verdediger aan toevoegen. Ook het spelen van een 4-2-3-1 op stelling moet een optie zijn, dan kan je eventueel Vertonghen en De Zeeuw voor onze verdediging zetten om wat meer controle te krijgen. Ook kan je dan spelen met Suarez, Aissati, Sulejmani en Cvitanich. Jammer voor Urby maar kan niet zeggen dat hij een duidelijke positieve bijdrage levert, zeker verdedigend niet.

Tsja,
Iedereen ziet waar het bij Ajax aan schort. En dat al jaren. Voor de oefencampagne wisten wij, de beste stuurlui, al dat Ajax een lange, kopsterke spits, een lange sterke verdedigende middenvelder, en een centrale verdediger van internationaal niveau nodig heeft. kennelijk leeft dat besef bij Ajax zelf niet. Al jaren niet moet ik zeggen, want eerst wordt een linkerspits (sulejmani) voor 16 miljoen gekocht en vervolgens gaat Ajax zich mengen in de strijd om Elia, die eigenlijk dezelfde speler is als Mickey. De focus zou dus eigenlijk moeten liggen op de bovengenoemde type spelers. Die mening deelt men bij Ajax dus niet en daarom kwalificeer ik de verantwoordelijken bij Ajax als onbekwaam.

27 juli 2009 om 11:02

Ajax heeft met de Zeeuw al een prima verdedigende middenvelder gekocht, zat achter Onyewu en nu blijkbaar nog Lugano aan, dus twee van de drie hebben ze al gehaald.

27 juli 2009 om 11:14

? De Zeeuw is om te beginnen niet de speler die ik bedoel. Bij Ajax lopen veel te veel dezelfde spelers rond. Allemaal met hetzelfde postuur. Maar vooruit, als je De Zeeuw meetelt dan kom ik maar tot 1 van de 3......

27 juli 2009 om 11:02

Ik begrijp dat je die spelers wil hebben.
al ben ik van mening dat je beter een sturende middenvelder kan hebben dan een lange sterke. als je ziet hoeveel enoh oplost daar vorig jaar. maar er moet gepraat en gestuurd worden.
die verdediger hebben ze met ... (die naar ac-milan is) geprobeerd.
en nu die verdediger van Fehnerbache. dus daar zijn ze mee bezig.
Elia was een leuke geweest voor erbij, maar hebben ze niet alles voor gedaan. dus was niet een Must-have.


en alleen die spits begrijp ik niet dat die niet komt.
1 waar suares en sulemani omheen kunnen spelen.

maar seizoen moet nog beginnen en kan nog van alles gebeuren.

27 juli 2009 om 11:17

Eliah een leuk voor erbij? Je gaat toch niet een leuke speler voor erbij kopen voor 8 miljoen?? Voor dat bedrag hadden ze dat Servische verdedigende talent kunnen kopen. En die wilde nog graag komen ook. Die verdediger van Fener komt echt niet naar Ajax, geloof mij nou maar. Hij wilt iets van 4 miljoen verdienen en zal dat eerder in een mediterraan land willen doen. Voorts lees ik net dat de transfervrije Vennegoor in verband wordt gebracht met Malaga? ik zou zeggen, Ajax sla je slag!

Zo zeg maar, dan krijg je toch meer grip op de verdediging lijkt me. Het middenveld heerst geen controle en spelers lopen zomaar door waardoor de verdediging geen benul heeft wat er loos is.

27 juli 2009 om 10:52

Volgens mij is hij al heel lang geblesseerd! Of alweer. Maar er zal altijd iemand naast moeten staan en ik denk dat De Zeeuw een betere keuze is dan Gabri. Begrijp me niet verkeerd, ik vnd Gabri om zijn inzet echt heel goed maar in de passing is hij niet zo heel sterk en ik denk dat je daarom beter De Zeeuw kunt opstellen en dan heb je minder balverlies en omschakel momenten.

27 juli 2009 om 10:51

Dat is wel leuk maar dan moeten de 3 voor De Zeeuw en Vertonghen ook met een opkomende man meelopen/meeverdedigen en dat zie ik Suarez niet snel doen waardoor die hele kant open komt te liggen.

27 juli 2009 om 10:58

Zie opstelling van mij, zo zou ik gaan spelen. Lekker aanvallend.

aissati kan ook nog Gabri worden in mijn opstelling.

Stekelenburg
V/D Wiel
Aankoop Beul
Alderweireld
Atouba
Donald
De Zeeuw
Vertonghen
Aissati/
Suarez
Cvitanich
27 juli 2009 om 11:00

Nu verdedigen ze lekker mee wil je zeggen! Suarez zie ik overigens best vaak jagen en Cvita doet dat ook! Maar Urby bijna niet en als wel loopt hij achter de feiten aan. Rommedahl kan niet verdedigen, sowieso moet die niet spelen, alleen als je echt op de counter wil voetballen is het misschien een optie (nadruk op misschien).

27 juli 2009 om 11:03

Zoals ik de opstelling heb gemaakt hoef je niet echt op de counter te spelen.

Je kunt opbouwend aanvallen door de vleugels te zoeken. Dan kunnen Suarez en Cvitanich het afmaken.

27 juli 2009 om 11:11

Aanvallend is het probleem niet bij Ajax, die ligt duidelijk achterin! En vandaar ook dat 4-2-3-1 mij het beste lijkt. Vertonghen en De Zeeuw zijn in mijn ogen perfecte spelers om als controleurs voor de verdediging te spelen. Aanvallen opties te over lijkt me. En als je vanaf het middenveld Suarez, Aissati, Mickey en Cvita hebt lopen dan ben je aanvallend ook duidelijk aanwezig!

We zouden ook eens de positieve kanten kunnen zeggen. Bijvoorbeeld aanvallend, als ik zie dat Ajax gelijk speelt met 3-3 tegen een club die hard bezig is om een Topper te worden (atletico Madrid) en op 1 doelpunt na verliest van Benefica (2-3) vind ik het nog niet eens zo heel slecht.

Uit die resultaten kun je concluderen dat het aanvallend allemaal wel redelijk goed zit. Verdedigend moet nog veel gebeuren, het gaat vooral vaak fout bij balverlies. Dan is Ajax te laat met terugschakelen waardoor de spitsen van de tegenpartij veel ruimte krijgen.

En dan nog het feit meegenomen dat je meestal niet speelt tegen het niveau zoals Atletico Madrid in de Eredivisie. En als Ajax dan nog een beul erbij haalt, die een echte aanvoerder is (want Suarez is dat gewoon niet) dan zie ik het allemaal nog wel goed komen met Ajax dit seizoen.

27 juli 2009 om 11:05

het was even zoeken naar een wat positievere reactie.
maar dank je wel.
er zijn natuurlijk hoop fouten gezien, maar toch 5 doelpunten gemaakt tegen alleen maar internationals.
je heb nog niet 1 keer in de sterkste opstelling gespeeld en 4 van de 6 goals waren persoonlijke fouten.

dus als je dadelijk op ze sterktst ben, dan wil ik het nog wel zien.

en hoop "ajax-fans" die nu al verloren seizoen verwachten moeten lekker andere sport gaan bekijken want dat is zo verschrikkelijk vermoeiend..

wat passieb zegt, balvaste aanvaller, sterke middenvelder, en een sterke verdediger hebben ze nodig. het lijkt zo simpel.het lukt gewoon niet met alleen de huidige spelers. te weinig extra.zoals cruiijff ook al zegt, hoeveel trainers hebben het al geprobeerd, dit gaat geen enkele trainer lukken.bezem er door heen.jol en blind zijn beiden verdedigers geweest, en nu komen ze pas met een conclusie dat het achterin niet deugt....

Okee, dit was verdedigend niet goed wat ze lieten zien, maar dat was ook de fout van het hele team. Benfica zet 1x aan en ze zijn weg. Ze moeten al vanaf het middenveld gaan verdedigen. En dat kan met spelers als, De Zeeuw, Enoh en Gabri... Dit neemt niet weg dat Ajax een verdediger er bij moet kopen, en het liefst iemand die keihard is en niet van het mooie voetbal in de 16 is, nee iemand die de bal wegrost als het gevaarlijk word. Als dat gebeurd kan Ajax volgens mij voor de titel mee doen, maar nu zijn ze er nog lang niet. En Jol Speel speel geen 4-4-2!

Stekelenburg
Van der wiel
Aankoop
vertonghen
Atouba
Gabri /
De Zeeuw
Suarez
Aisatti
Sulejmani
Cvitanich

ik vond dat vermeer een veel grotere fout maakte dan silva bij de 2e goal, die keeper hoorde daar niet te zijn als een verdediger nog bezig is.
Ik vond het ook een slechte opstelling spelers als rommedahl, silva en anita hebben weer laten zien dat ze niet in de basis thuis horen.

27 juli 2009 om 11:28

Ben het helemaal met jou eens!

Juist ja, positieve punten dit At? Die waren er zeker. Een aantal lichtpuntjes:

Mitchell Donald - Speelde sterk. Technisch, fysiek in orde. Komt er wel.
Marvin Zeegelaar - Viel leuk in. Gaat zeker speelminuten krijgen van Jol.
Alderweireld - Stiekem wisten we het al, maar deze jongen wordt een topper.

Tot slot:
Duidelijkheid - Silva, Vermeer en Oleguer vielen toch wel door de mand. Dit schept duidelijkheid, Steek en V.d Wiel kunnen rekenen op een basisstek.

Ajax moet nu echt gaan overschakelen naar 4-4-2 we kunnen gewoon geen 4-3-3 spelen daar heb je simpelweg de goede spelers er niet voor!

Ik zou de Zeeuw voor de verdedigers zetten, in de verdediding een aankoop doen, op het middenveld Gabri en daarnaast lindgren/enoh
op 10 aissati Zo zie ik goede tijden voor ajax aanbreken in de eredivisie en in de El want met 4-3-3 ben je natuurlijk kansloos in El....

Steek
wiel--- De man in vorm---- Aankoop---- Atouba

De zeeuw
gabri----------- Enoh/lindren
Aissati

Suarez ------ Dario/miralem

Ajax speelde ook niet in zijn sterkste opstelling, denk dat Jol spelers als Silva, vermeer, Rommeldahl en Oleguer een kans wilde geven. Vooral Silva werd een aantal keer aardig gedold. Donald speelde erg sterk. Denk dat Ajax er over een week wel klaar voor is.

Oke de verdediging bij Ajax staat nog niet helemaal lekker. Maar je kan nou ook weer niet zeggen dat zowel Benfica en vooral Atletico veel kansen hebben afgedwongen.

Dat is toch ook verdedigen? Als Rommendahl die domme terug speel bal niet geeft (deze fout was niet geforceerd door Atletico) win je gewoon van Altetico en in die wedstrijd hadden ze ook gewoon meer kansen. Hetzelfde geld voor die bal van Aisatti, dan speel je ook gewoon gelijk en had je het Tournooi gewoon gewonnen.

Ik wil niet zeggen dat de verdediging goed staat, alleen dat bijde tegenstanders zelf niet al te veel kansen hebben gecreeerd of afgedwongen. Terwijl Ajax wel zelf kansen heeft gecreeerd. Dus de focus moet er gewoon een beetje op, en sommige spelers moeten gewoon uit het elftal

27 juli 2009 om 11:40

zou je uit kunnen leggen waarom urby er in staat?

27 juli 2009 om 11:43

denk dat dat moeilijk wordt, de redenen om hem erin te zetten worden steeds geringer

27 juli 2009 om 11:48

Ik weet niet of deze reactie voor mij was, want heb post en opstelling ff opnieuw gemaakt. Had in eerste instantie Urby erin, hij kan in balbezig echt goed voetballen, en schijnt aardig het voor touw te nemen op dit moment. Echter, ik vroeg het mezelf ook af, waarom Urby? Hem opstellen is altijd een risico, staat verdedigend zo vaak fout, daarom post en opstelling veranderd

Zo trainer kom je der nu pas achter

Zowel Stekelenburg als Vermeer lijken me wat onzeker in het doel te staan op dit moment. En als je verdediging al niet goed staat dan kom je daar ook niet zo snel uit.
Tijd voor vastigheid achterin. Komende weken moet Jol gewoon kiezen voor de 5 (incl. keeper waar hij de meeste vertrouwen in heeft en ze gewoon de tijd geven.
Hij heeft nog behoorlijk wat keuzes te maken.
Achterin is van der Wiel de enige die zeker lijkt, en ziet het er goed uit voor Alderweireld (zou een goeie keuze zijn). De Zeeuw zal ook niet voor de bank gehaald zijn en Suarez is veruit de beste dus Sulejmani of Cvitanich er naast.

Mijn voorkeur gaat uit naar de volgende opstelling:

Stekelenburg
V/D Wiel
Oleguer
Alderweireld
Atouba
De Zeeuw
Donald
Verthongen
Aissati
Suarez
Sulejmani
27 juli 2009 om 11:55

Dus je zet Donald in de basis vanwege 1 wedstrijd waar hij redelijk speelde? Dat zou ik dus niet doen. Zelfde met Verthongen en Sulejmani, die zijn tot nu toe gewoon een drama, ik zou gewoon met wat zekerheden zoals Gabri spelen. Hij speelt altijd redelijk en zo iets heeft Ajax denk ik nodig.

Ik zou met een 3 mans middeveld spelen, om veel tegengoals te voorkomen. En op dit moment krijgt Cvitanich bij mij de voorkeur boven Sulejmani, ik vind hem erg slecht spelen.

Stekelenburg
Van der Wiel
Alderweireld
Wielaert
Atouba
Enoh
De Zeeuw
Gabri
Aisatti
Suarez
Cvitanich

3-2 verliezen tegen Benfica vind ik niet eens vernederend! Jol oefende veel, hij heeft wel gelijk de verdediging moet beter jammer dat Silva helaas zo negatief uit deze wedstrijd kwam. Ben erg benieuwd hoe het volgende week allemaal gaat lopen Benfica heeft een goede selectie.

ajax oogde tegen atletico veel scherper en feller als tegen befica waarin duidelijk was dat er nog hard gewerkt moet gaan worden ze speelden gwn weer een 4-3-3 opstelling terwel jol gwn dat 4-4-2 moet gaan vasthouden anders maken ze geen kans in mijn ogen

denk dat mijn opstelling veel verdedigend zekerheid geeft voor volgende week tegen fc groningen

stekelenburg
van de wiel
wielaert
alderweireld
atouba
donald
de zeeuw
vertonghen
aissati
suarez
sulejmani

De 2e goal was geen fout van Bruno Silva, het was een fout van Vermeer, die had daar niet mogen komen.
Domme keus van Jol om Vermeer op te stellen, Stekelenburg straalt veel meer rust uit.

Ajax is verdedigend, maar ook op het middenveld, nog altijd behoorlijk kwetsbaar. Gister tegen Benfica bleek dat ook weer. Tegen teams als Willem 2 en Heracles worden die defensieve fouten niet afgestraft, maar teams als Az, Psv en Twente zullen komende competitie wederom gaan profiteren van het geschutter van jongens als Vermeer, Oleguer, Wielaert en Vertonghen. Net zoals dat vorig seizoen ook gebeurde.

Ik hoop voor de Ajacieden dat het slecht uitgebalanceerde middenveld iets aan balans wint door de komst van De Zeeuw.

Veel mensen roepen hier dat Ajax weer eens kampioen gaat worden, maar ik zie een ploeg die nauwelijks beter is dan vorig jaar. En hoe liep het afgelopen seizoen ook alweer af?

De opstelling die ik gemaakt heb lijkt me een leuk voor komend seizoen. Aldeweireld is een talent en een goeie verdediger in mijn ogen, opbouwend hebben we vertonghen. De Zeeuw vanaf rechtshalf, Sulejmani opkomend vanaf links. Aissati achter de spitsen Suarez en Cvitanitch.

Steek
v/d Wiel
Aldeweireld
Vertonghen
Atouba
de Zeeuw
Aissati
Sulejmani
Enoh
Suarez
Cvitanitch

Ik ben het niet eens met Jol, het was niet goed. Het was niet beter dan de voorgaande jaren. Er werd niet goed en snel rondgetikt, nauwelijks combinaties aangegaan. Suarez kreeg kansloze ballen om achteraan te rennen. Ik had meer verwacht van Ajax, feit is dat Feyenoord het tot nu toe beter doet. Ik denk dat Jol ook wel meer had verwacht, en hij kan nu moeilijk zeggen dat het waardeloos was. Hij moet ze vertrouwen geven, mannen als Aisatti en Sulejmani zouden het elftal nu eens moeten gaan dragen, maar feit is dat die rol voor geen van beiden is weggelegd. Aisatti, ik weet niet maar komt dat ooit nog goed? Hij is zo iel, en hij verbetert niet echt zoals Suarez dat bijvoorbeeld wel heeft gedaan. Suarez is echt gegroeid, maar spelers als Sulejmani en Aisatti zet ik m'n vraagtekens bij.

dit is mij ideale opstelling voor de wedstrijd tegen groningen
als we tegen groning op de counter gaan spelen komt het helemaal goed
heb atouba er niet ingezet omdat hij nog niet helemaal fit is volgens jol.

Graag Reacties

steek
van de wiel
wielaert
alderweireld
verthongen
aissati
gabri,emma
de zeeuw
sulijmanie
suarez
cvitanich
27 juli 2009 om 12:40

mag je van mij eerst wielaert eruit halen...

laatste wedstrijd op het adam tournament was slecht
vermeer met grote fouten ligt veel te vroeg komt uit wanneer het niet moet
het ajax heeft nog veel te leren
maar als ajax gewoon speelt zoals ze vrijdag tegen atletico speelde dan heb ik vertrouwen!

Stekelenburg
VD Wiel
Oleguer
Aldewereld
Atouba
Gabri
de Zeeuw*str
Emanuelson
Rommedahl
Svitanich
Suarez

Bij Ajax ontbreekt het achterin aan scherpte. De duels worden niet vol aangegaan en vaak worden ze helemaal niet aangegaan. Als Ajax 1 keer scoort, dan is het team ineen keer een stuk scherper en feller. Na een tegendoelpunt kakt het dan weer in. Ik denk dat het dus vooral mentaal ligt. Dat zag je vorig jaar ook al met Van Basten. In thuiswedstrijden werden ze scherp gehouden door het eigen publiek, maar in uitwedstrijden was het allemaal zo slapjes.
Dit is hoe ik zou spelen

Vermeer
Silva
Wielaert
Oleguer
Anita
Kennedy
Sno
Emanuelson
Rommedahl
miskoop
miskoop

Kan niet wachten tot het seizoen weer begint.
Met spelers in de basis zoals Gabri, de Zeeuw, Suarez, de Wiel ( toch de beste back in Nederland!) en Aissati moet het goed komen.
Dit zijn spelers die de boel op scherp kunnen krijgen en met een persoonlijke actie de wedstrijd open kan breken.

Ik zie het rooskleurig in voor Ajax dit seizoen

Ondanks een gelijkspel en een verliespartij toch genoeg lichtpuntjes.
Het goede spel van Donald bijvoorbeeld. En een goede Sulejmani, dat hebben we ook heel lang gemist. En ik vond, waar waarschijnlijk niet veel mensen het met mij eens zijn, Oleguer goed spelen. En Aisatti, ondanks dat ongelukkige moment van hem, had zich meteen weer goed herpakt en was een van de betere spelers bij Ajax.
Verder weet ik niet echt of 4-4-2 wel zo goed bij Ajax past. Ajax zoekt altijd de aanval en nu moest dat telkens weer door het midden en dan liep de aanval weer vast. Met spelers als Zeegelaar en Sulejmani, twee echte vleugelspelers, kan je het veld heel goed breed maken wat weer ruimte creeã«rd. In mijn opstelling toch maar een 4-4-2, want daar zal Jol toch wel mee gaan spelen. Erg benieuwd hoe dat uitpakt in de competitie.

27 juli 2009 om 13:01

Bij deze nog eens mijn opstelling:

Stekelenburg
Van der Wiel
Oleguer
Alderweireld
Atouba
Donald
De Zeeuw
Lindgren
Aisatti
Suarez
Cvitanich

Ik vind het vooral knap van Ajax dat ze met 1 punt uit twee wedstrijden en een negatief doelsaldo toch mooi de tweede prijs hebben behaald op het eigen toernooi.
Verder zeggen deze twee wedstrijden helemaal niks, we wisten al dat het verdedigend nog niet klopt en het zal ook zonder een extra aankoop niet meer kunnen kloppen.
Ik heb vandaag gelezen dat Jelle van Damme nog een nieuwe club zoekt, dit is misschien een goede kans voor Ajax om weer iemand terug te halen.
Het is een fysiek sterke verdediger met internationale ervaring en bekend met de Ajax-cultuur.

de verdediging is al jaren het zorgen kindje van ajax dus dit komt niet echt als een verassing. er moet nog minstens een sterke sloper in de verdediging komen. en zolang zou ik met deze opstelling spele

steekie
Wiel
alderweireld
Vertonghen
atouba
gabri/en
zeeuw
lind/ema
aisatti
suarez
sule/cvi

als er een goede verdedigende middenvelder komt (een echte leider), dan zou het wel moeten lukken. (de Zeeuw)
want wielaert is opbouwend gewoon niet goed genoeg, hij moet gewoon alleen zijn taak in de verdediging doen, dus daarom twijfel ik tussen Oleguer en Wielaert die aanvallend niet goed zijn. Maar met een subtiel middenveld wel goed uit de voeten komen.

De Zeeuw vind ik trouwens een perfecte aanvoerder voor Ajax
Mijn opstelling

Stekelenburg
Van der wiel
Oleg/Wie
Vertonghen
Atouba
De Zeeuw
Enoh/Gab
Aissati
Sulejmani
Suarez
Cvitanich
27 juli 2009 om 15:11

Ook omdat hij iedereen al kent van Ajax zeker en er al jaren speelt:clown

Ik moet zeggen dat het inderdaad een type aanvoerder is, maar niet dit eerste jaar! kom op zeg!!!!

ot: tuurlijk moet er beter verdedigd worden, maar ik heb er wel vertrouwen in dat Jol dat kan goedmaken. Ben wel benieuwd hoe Atouba speelt.

Ajax heeft simpel gezegd een nieuwe keeper nodig.
Het is gewoon al achterlijk dat er eigenlijk geen 1ste keeper is... waarom?
Omdat ze beide hun fratsen hebben en gewoon zwaar tekort schieten voor een Nl-topclub, en ja... ook Steek.
Ik weet dat er veel fanboys hier zitten van beide keepers, maar toch gasten.... open uw ogen. Beide schieten gewoon tekort, dat is nu al tig vaak bewezen.
De zogenaamde potentie van beide keepers is er niet.

27 juli 2009 om 14:32

ik ben het volledig met je eens over de keepers van ajax,vermeer is nog veels te wisselvallig,terwijl Stekelenburg ook niet overtuigd en amper een punt pakt en totaal geen uitstraling heeft.
Spelers als Silva,kennedy,sno etc. hebben evenmin wat bij Ajax te zoeken.
Hopelijk komt die verdediger uit Uruguay,dat lijkt me echt een beul en die kunnen ze wel gebruiken met al die jochies en routiniers die amper wat toevoegen.
Zegelaar en Donald hebben me wel positief verrast.

ik ben voor benficsa ben gisteren naar de wedstrijd gegaan
en ajax was eerlijk gezegt beter dan benfica maar benfica heeft killer daar voor in di maria en saviola en cardozo
die zette heletijd druk op de verdegiging
ik vond ajax echt heel goed spelen maar toen aimar der in kwam bij benfica was het over voor ajax toen was benfica heletijd aan de bal want aimar zat bijna de hele wedstrijd op de bank toen die in viel gelijk zag je het verschil met benfica
en luisao kan nooit beste speler van toernooi zijn veel beter was david luiz
david Luiz Forca Benfica Vamos Ser Campioens

27 juli 2009 om 15:33

Weet jij wel zeker dat je voor Benfica bent, aangezien je analyse van de wedstrijd niet helemaal realistisch is. Benfica was minimaal gelijkwaardig aan Ajax, eigenljik gewoon beter.

dat David Luis als beste van het toernooi zou moeten worden benoemd, ben ik wel met je eens.

voor de rest lijkt het erop dat je nog te jong bent voor een geloofwaardig verslag van de wedstrijd.

campioens ??? Het is Campeoes Portugese grammatica leer je nog wel.

De verdediging van ajax is de grootste zwakte en daarom zijn ze niet kampioenskandidaat nummer 1. Ajax heeft een redelijk middenveld nu met de Zeeuw erbij maar geen fysiek sterke speler. De aanval van Ajax is top voor nederlandse begrippen. Denk dat Psv kampioenskandidaat nr 1 is doordat ze een top middenveld hebben, een redelijke aanval en een redelijke verdediging.

Ik vind Jol ook totaal geen uitstraling hebben naar de spelers toe soms is het gewoon een brul beer.
Dit zie je ook in het veld terug.
Nee Jol is een overschatte trainer maar daar komen ze bij ajax dit jaar weer achter.
Het is alleen de vraag hoelang houdt ajax het met Jol uit?

Klopt niks van, 2e doelpunt was fout van vermeer en 3e van oleguer en donald
dus ik weet niet wat ze lullen over silva

Als ajax een ervaren zoals die lugano koopt hebben ze nog een best goede verdediging anders....


atouba vertonghen oleguer van der wiel?

(links naar rechts)

en die lugano misschien in de plek voor olegeur?

Nou er word er 1 wakker, elk jaar heeft Ajax meer dan 30/40 tegendoelpunten als topclub kan dat gewoon niet en dan investeren ze alleen maar in aanvallers, bijvoorbeeld Sulejmani 16 miljoen gekost en was niks afgelopen seizoen.

Stekelenburg
Van der Wiel
Alderweireld
Wielaert
Atouba
Enoh
De Zeeuw
Aissati
Sulejmani
Suarèz
Cvitanich

Ajax moet nu eens een gok gaan nemen door Coates te gaan halen.
Hij is lang en breed en pas 18 jaar en hij zal hooguit 3 miljoen kosten.
Een echte bikkel in de verdediging is nodig.

De verdediging van Ajax is erg zwak. Ik hoop dat het beter wordt anders moeten ze een echte bikkel als Jaap Stam halen in de winterstop.

Tot en met de overwinningen in Engeland tijdens de oefenpotjes was het één en al gejuich. Sommigen waren er zelfs al helemaal van overtuigd: Ajax wordt dit jaar weer 'gewoon' kampioen.

Ajax krijgt tegen clubs die internationaal al een tijdje op een hoger niveau presteren 6 goals tegen, verliest nipt, speelt een keer gelijk, weet 5 keer te scoren. En het seizoen is bij voorbaat al verloren.

Een beetje meer nuchterheid & minder drama mag ook wel. Het zijn maar oefenpotjes, testmatches waarin spelers en speelwijzen geprobeerd worden. Pas als het er om gaat kun je zien hoe Ajax (en iedere andere club) er voor staat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren