Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van Hanegem ziet hele goede reden waarom Ajacieden niet moeten ‘zeuren’

Laatste update:

Willem van Hanegem vindt dat Ajacieden 'niet te lang moeten zeuren' over de niet gegeven tweede gele kaart aan Quilindschy Hartman. De linksback van Feyenoord kwam tijdens de Klassieker in de Johan Cruijff ArenA (2-3) goed weg, toen hij geen tweede gele kaart ontving na een overtreding op Mohammed Kudus. Van Hanegem vindt echter dat scheidsrechter Danny Makkelie de juiste beslissing nam. "Dezelfde Ajacieden die nu boos waren, hadden vorig seizoen mazzel toen Lisandro Martínez bijna het borstbeen van Cyriel Dessers brak."

Hartman begon nog uitstekend aan de wedstrijd. De jeugdinternational had in de vijfde minuut een goede voorzet in huis op Santiago Giménez, die voor de openingstreffer tekende. Makkelie gaf Hartman niet lang daarna geel na een stevige overtreding op Steven Bergwijn. De thuissupporters schreeuwden weer kort dáárna om een tweede gele – en dus rode – kaart voor de Feyenoorder na een harde tackle op Kudus, zijn directe tegenstander. Makkelie hield de kaarten op zak, al gaf hij Hartman wel zijn laatste waarschuwing. Feyenoord-trainer Arne Slot wilde geen enkel risico meer nemen en haalde de verdediger vrijwel direct na het veelbesproken moment naar de kant voor Marcos López.

"Ja, ik heb ze al voorbij zien komen, de mensen die jammerden dat Quilindschy Hartman eruit gestuurd had moeten worden", schrijft Van Hanegem in zijn column voor het Algemeen Dagblad. "Er zijn inderdaad scheidsrechters die een tweede gele kaart geven voor een been even laten hangen. Maar als je gevoel hebt als scheidsrechter, stuur je iemand niet voor zoiets weg. Dat deed Danny Makkelie gewoon goed." Van Hanegem wijst naar de Klassieker van vorig seizoen, toen Lisandro Martínez hard het borstbeen van Cyriel Dessers raakte.

De Argentijn deelde ogenschijnlijk bewust een harde bodycheck uit aan de toenmalig spits van de Rotterdammers. Het voorval bleef onbestraft door Makkelie, die toen ook de leiding had over de Klassieker. "Dezelfde Ajacieden die nu boos waren, hadden vorig seizoen mazzel toen Lisandro Martínez bijna het borstbeen van Cyriel Dessers brak", vervolgt Van Hanegem. "Dus niet te lang over zeuren, zou ik zeggen." Door de zege in Amsterdam - de eerste sinds 2005 - staat titelfavoriet Feyenoord zes punten los van Ajax.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Willem die zout in de wonden strooit is mijn favoriete Willem Dit gaat vast een mooi topic opleveren.

20 maart 2023 om 00:07

Ach die kromme weer.
Kan die man al lang niet meer serieus nemen.

20 maart 2023 om 00:10

Dat komt aan, Willem van Hanegem neemt ajax61990 op voetbalzone namelijk wel heel serieus.

20 maart 2023 om 07:01

Je zou bijna denken dat Willem een Feyenoord-verleden heeft…

20 maart 2023 om 07:48

Ja bijzonder argument weer van Willem. Zoals jij het uitlegt kan niemand (hijzelf dus ook niet) nooit meer kritiek op een beslissing van een scheidsrechter hebben. “Want weet je nog wat er vorig jaar gebeurde?…”

20 maart 2023 om 07:55

Kinderachtige comment Baardgrasmus, goedkoop scoren. Willem moet natuurlijk met een korreltje zout genomen worden, maar hij doet met zijn whataboutism precies wat veel Feyenoorders doen: kleinheid tonen. Wees gewoon eerlijk, waarom begin je over vorig jaar en waarom is het niet geven van overduidelijke kaarten goed voor een wedstrijd? Dat is vervalsing, wie de begunstigde ook is. En als ik Kökcü na de wedstrijd hoor, daar zit pure haat onder en zijn volledige focus ligt op Ajax. Hetzelfde voor de Feyenoordfans, die hebben in 24 jaar Eredivisie op 1 seizoen na eindelijk weer eens iets om uit te melken maar doen dat dan zo opzichtig. Laat je niet zo kennen denk ik dan, spreek over jezelf en de zwaarbevochten zege. Daarnaast is het toch niet moeilijk om toe te geven dat je minimaal 1 rode kaart had moeten hebben die het wedstrijdbeeld zou hebben beïnvloed? Het gaat steeds over die kaart van Hartman (wat in mijn optiek altijd een tweede is), maar die van Idrissi is echt een vieze. Makkelie geeft geen kaart, maar na een minuut of nog langer geeft hij na influisteren van de VAR dan toch maar geel. Mag niet, of rood of niet interfereren. Puur marchanderen, niks mis mee om dat toe te geven. Dat Feyenoord qua spelbeeld verdiend gewonnen heeft (ik kan me niet herinneren dat we ooit zo kansloos in een helft zijn geweest. Of toch: in maart 2020 tegen het AZ van jawel, Slot). Wat een formidabele trainer is dat zeg, ergens kan ik ervan genieten hoe hij zijn teams naar zijn hand en de tegenstander daarmee compleet voor lul weet te zetten. Mazzeltje dat AZ en PSV niet wonnen, zo blijft er een kans op voorronde CL. Als dat niet gebeurt is het demasqué van Ajax compleet.

20 maart 2023 om 09:06

Kleinheid tonen is subjectief. Denk ook niet dat er ook maar 1 Feyenoorder is die ervan wakker ligt dat jij ze klein noemt. Daar ben je even nét even te onbelangrijk voor haha.

Als er vooraf wat steekjes worden uitgedeeld moet je achteraf niet gek opkijken als je er een paar terug krijgt. Want laten we wel wezen: zo erg is het toch niet wat Kokcu zegt. Gewoon voor de fans en vanuit emotie net na de wedstrijd. Ik vind jou dan weer kleinheid tonen daar zo zwaar aan te wegen(zie je hoe subjectief).

Dat staat overigens helemaal los van de situaties/kaarten in de wedstrijd. Daarin heb je 100 procent een punt en daarin is Feyenoord goed weg gekomen. Dit voelde ook weleens goed, daar we toch ook vaak genaaid zijn in de ArenA. Moge de beste winnen en dat was gister zeker het geval.

Succes met de verwerking💪.

20 maart 2023 om 00:09

Tja vind het geen-woorden-maar-daden-gehalte wel weer erg laag na 1x winnen na 18 jaar. Met zoveel moeite om wedstrijden te winnen moeten we gewoon lekker ons bekkie houden tot het fluitsignaal van de laatste wedstrijd en volle focus op onszelf. De rest is alleen maar afleiding.

20 maart 2023 om 00:24

Eens Kuipman! Je doet me vermoeden een Feyenoorder te zijn en dat is één van de meest realistische reacties die ik gehoord heb vandaag heb.

Het boeide me vandaag niet zo heel veel wie won; Ajax zou voor een eventuele kampioensrace van mijn cluppie voordeliger zijn maar omdat iedereen weet dat dat niet meer gaat gebeuren hoopte ik eigenlijk op puntverlies voor Ajax omdat de kaarten dan voor plek 2-4 in ieder geval nog een keer geschud konden worden, maar vind de reacties van sommige (niet allemaal dus!) Feyenoordsupporters en -betrokkenen wel een beetje kleinzerig. Het was een terechte overwinning wat mij betreft, maar je wint voor het eerst in 18 jaar in de Arena, speelde eerder dit seizoen thuis nog gelijk tegen het slechtste Ajax sinds jaren en zover sta je nog niet eens van elkaar af op de ranglijst terwijl Ajax dat de afgelopen jaren altijd wel stond.

De rancune en het gefrustreerd gelijk halen van Feyenoorders over en weer vind ik dan wel een beetje vreemd aan doen. Dat de wedstrijd veel lading heeft en dat je je daar voor en tijdens de wedstrijd door laat opfokken komt de geest alleen maar ten goede, maar na de wedstrijd is dit allemaal toch een beetje onnodig? De Kromme schiet hier meteen in de verdediging, Kokcu heeft een interview alsof de gehele Ajaxstaf over zijn moeder heengeweest is en Feyenoorders hier en op Twitter schreeuwen ook allemaal vergelijkbare teksten. Dat allemaal terwijl Ajax juist bijzonder rustig was in aanloop naar deze Klassieker. Als Heitinga zegt dat hij hoopt dat het blessuretijd wordt donderdag is dat juist een teken van respect omdat hij Feyenoord goed vindt blijkbaar en voor de rest zijn er weinig uitlatingen gedaan. Ja, van een paar analisten op tv die behalve dat ze Ajax supporten op dit moment helemaal geen banden met de club hebben.

Feyenoord gaat waarschijnlijk kampioen worden, heeft een fantastische trainer, speelt vooralsnog nog Europees en er lijkt na donkere jaren eindelijk een stabiel en veelbelovend beleid gevoerd te worden. Juich daar gewoon voor en net wat je zegt, focus je op de rest van het seizoen. Jullie moeten nog heel veel 'finales' spelen.

20 maart 2023 om 00:28

Je slaat de spijker op zn kop! Chapeau!!!

20 maart 2023 om 00:54

Ach Kuipman, wat leedvermaak mag best wel hoor. Maar wat een sterke reactie van je, de titel kan jullie niet meer ontlopen.

20 maart 2023 om 06:24

Als je na 16 seizoenen eindelijk weer een keer weet te winnen (met scheidsrechterlijke hulp 😜), dan moet je dat wel ff uitbundig vieren. Straks duurt het weer tig jaar.

We kunnen altijd naar het verleden kijken, maar dat moet Willem niet doen. Het gaat om deze wedstrijd. Resultaten uit het verleden …. daar kunnen we na gisteren allemaal over meepraten.

Ik heb me in aanloop naar deze klassieker echt gestoord aan Heitinga.. Niet om, ja naar de verlenging. Dat is humor. Maar dat komt ook door de journalistieke vraagstelling. Daarentegen heb ik naar afloop van de klassieker enorm veel respect voor Heitinga. Hij toont zich een waardig verliezer, net als Tadic en Berghuis. Dan moet de Kromme dit niet doen.

20 maart 2023 om 00:32

Ach ja, Willempie. De man de twee keer geel en dus rood voor Maata in de Kuip toch echt heel tetecht vond, vind dat men nu niet moet zeuren dat Hartman en Idrissie gewoon mochten blijven staan.
Kan die man allang niet meer serieus nemen.

20 maart 2023 om 06:13

Hartman ontsnapt idd. Dat van Idrissi was natuurlijk nooit geen rood. Ja het is een overtreding, ja het is geel, maar nooit rood.

Dan had je Alvarez en Kudus er ook af kunnen sturen gisteren.

Met Hartman zijn we wel echt ontsnapt. Echter bij de 1e gele kaart van Hartman, geeft Makkelie eerst voordeel voor een overtreding op Szymanski, vervolgens heeft Ajax de bal en fluit hij niet. Dusja, fout van Makkelie daar al.

Sowieso alle twijfelgevallen waren in het voordeel van Ajax verder.

20 maart 2023 om 06:17

Welke wedstrijd heb jij gekeken

20 maart 2023 om 06:35

Mikeyduff ook idrissi ontsnapte aan zijn tweede gele kaart begin 2e helft. Hij was daar verschrikkelijk laat met zijn ingreep bij de zijlijn en mam daar een risico op blessures. Dat zijn standaard gele kaarten. Alleen gisteren opeens niet.

20 maart 2023 om 06:49

Als je daarvoor kaarten gaat geven, blijf je strooien. Nu wordt het een harde felle wedstrijd tot het randje en er iets over af en toe. Maar randje is bij veel spelers duidelijk

20 maart 2023 om 08:30

Oh ja, toen Conceicao net te laat bedacht dat Idrissi al geel had en heeeeeeeel veel pijn had. Was wel ook gelukkig na 10 seconde weer helemaal weg die pijn.

20 maart 2023 om 09:43

Indrissi trapt de achillespees van Wijndal zowat kapot.Heb je wel goed gekeken. Dat was donkerrood. En van Hartman was natuurlijk duidelijk 2x geel en dus rood.Van Hanegem kan zijn geluk niet op na zoveel jaar dus lekker laten kletsen over vorig jaar.Hij vergeet zeker dat 40 jaar terug ongeveer Rinus Israël ook goed weg kwam toen hij Cruijff twee keer neermaaide. Haha. Ook Pierre van Hooidonk gisteren in zijn uurtje slap lullen zonder inhoud sloeg weer behoorlijk wartaal uit.Dat die man nog in dat soort programma's mag zitten is erg irritant voor de kijkers.En uh waarschijnlijk wordt Makkelie straks uitgenodigd op de Coolsingel, als Feyenoord kampioen wordt.Maar zover is het nog niet met het zware programma wat Feyenoord nog heeft.En dan heb ik het over Roma 2x en Ajax voor de beker. Verder hebben ze ook nog niet van de andere teams in de competitie gewonnen. We gaan het zien.Voor nu Feyenoord gefeliciteerd met de overwinning op Ajax. Ook Willem.

20 maart 2023 om 06:32

Jep hopelijk heeft Alvarez zijn lange pinnen aan in de beker. Niet zeuren dan he 😁. En dan een tweede helft waar Berghuis goed weg komt hoort er dan ook gewoon bij. 👍🏾

20 maart 2023 om 08:33

Dit is zo typisch van Hanegem. Het is ook duidelijk dat hij als boegbeeld van Feyenoord supporters inspireert om hetzelfde te beredeneren. In plaats van te erkennen dat Feyenoord hierover niet mocht klagen en het dit seizoen vaak goed uitpakt voor Feyenoord als het gaat om gegeven of niet gegeven rode kaarten, stelt hij dat Ajacieden niet moeten zeuren en haalt hij een wedstrijd van een jaar geleden aan… treurig.

20 maart 2023 om 09:38

En om het allemaal nog wat ironischer te maken beging Gimenez tegen AZ precies de overtreding die Martinez destijds maakte, maar daar heb je hem dan weer niet over gehoord.

20 maart 2023 om 10:01

Ik wil Feyenoord eigenlijk alleen feliciteren. Als je 7-1 wint van Shaktar dan verwacht je dat er een beetje gemakzucht in sluipt bij een club, dat dat niet gebeurt bij Feyenoord is ontzettend knap. Slot wisselt knap op tijd voordat er rood valt.
Ik moet gewoon eerlijk zijn en zeggen dat Feyenoord de titel 100% verdient, Ajax had moeten winnen en minimaal gelijk moeten spelen om nog kans te houden. Die kans is weg.
Feyenoord speelt dit seizoen beter en heeft de visie van Ajax wel uitgevoerd (we leiden de sterren van de toekomst op) waar wij als Ajax dom 53 miljoen uitgaven aan Bergwijn en Bassey omdat we dachten daarmee wel een kwartfinale CL te kopen.
De visie sterren van de toekomst opleiden en aangevuld met ervaring werkt in de Eredivisie gewoon heel erg goed, Feyenoord bewijst dat dit jaar met een aantal goede aankopen die goed uitpakken, hulde, respect en jammer voor mijn club. Volgas voor die 2e plek en hopelijk verliest Feyenoord nog punten waardoor Ajax dichterbij kan sluipen en nog kans krijgt op de titel

Sorry hoor maar nergens in de wereld wordt vooral in een derby zo snel een tweede gele kaart gegeven (vind het ook een stomme beslissing van de refs altijd maar goed). Heerlijke week achter de rug. En klagende ajacieden, tja die mogen de wedstrijden van de afgelopen jaren even terugkijken.

Gefeliciteerd mede Feyenoorders. We zijn nog in de race voor de treble. Slot en co bedankt!

20 maart 2023 om 00:08

Sinds wanneer worden er tijdens derby's andere regels gehanteerd. Heel nederland loopt elke week te janken dat alvarez rood moet krijgen voor kleine overtredingen en wat hartman doet moet kunnen

20 maart 2023 om 00:15

Om een wedstrijd niet te doden kiezen ze vaak voor zulke overtredingen om geen geel te geven.

20 maart 2023 om 00:17

Je zal maar 1 punt te kort komen aan het einde van het seizoen omdat de scheids de regels niet correct toepast om de wedstrijd niet te doden.

20 maart 2023 om 00:29

Algemeen bekend dat er zoiets bestaat als een optelsom aan overtredingen.
Dan krijg je geel voor iets waar iemand anders geen geel voor krijgt, puur omdat je al vaker kleinere overtredingen hebt gemaakt.
De regels zijn niet zo nauw als dat jij denkt. Makkelie deed niks verkeerd om Hartman er niet af te sturen en ik vind het zwak dat het er zo veel over gaat. Genoeg om te bespreken over het spel zelf toch? Waarom mierenneuken over een gele kaart?

20 maart 2023 om 00:39

Een gele kaart met grote gevolgen voor de wedstrijd he

20 maart 2023 om 00:48

Oke maar je schiet er niks mee op.
Het was gewoon te verantwoorden dat hij hem niet gaf.

20 maart 2023 om 00:53

Dat is jou mening inderdaad....ik heb toch in het recent verleden spelers in de kuip met rood van het veld gestuurd zien worden voor gelijkwaardige zaken

20 maart 2023 om 01:12

Wat ik lastig vind aan dit soort discussies is dat iedereen reageert op basis van clubvoorkeur. Als je niet objectief kan kijken naar de situatie, kom je er nooit uit.

Als jouw club voordeel had, kun je best toegeven dat de beslissing niet correct was. Het verandert niks aan de beslissing.

20 maart 2023 om 07:11

Maar als je het interview van Makkelie na de wedstrijd hoort, hanteerde hij juist de regels en dus geen geel. Ik ga er vanuit dat Makkelie beter op de hoogte is van de regels dan jij en ik als hij het zo uitlegt.

20 maart 2023 om 07:43

Makkelie was zijn eigen straatje aan het schoonvegen, want waarom geef je na 6 minuten wel de gele kaart aan Hartman voor hetzelfde vergrijp zo ongeveer? Ik vond de eerste overtreding geen geel waard, want daar waren nog 3 Feyenoorders om Hartman heen, maar daar geeft hij hem wel. Bij de tweede was Kudus gewoon echt weg bij Hartman en de overige spelers, want alleen een Pedersen zou hem nog bij kunnen houden. Persoonlijk heb ik vrede met een enkele gele kaart voor Hartman hoor, maar Makkelie z’n uitleg is gewoon (weer) apart.

20 maart 2023 om 08:57

Tweede was op de helft van Ajax en Kokcu liep er praktisch naast. Dat Kokcu niet de snelheid heeft om Kudus bij te houden geloof ik direct, maar dat is niet iets wat de scheidsrechter mag meenemen in zijn oordeel.

20 maart 2023 om 09:08

Als Makkelie wel geel had gegeven had hij een net zo overtuigend verhaal kunnen houden voor de camera. Het ligt er maar net aan hoe je het uit wil leggen. Dat gezegd hebbende vind ik het verder ook prima hoor, de scheidsrechter bepaalt en je verliest deze pot uiteindelijk omdat je zelf gewoon een draak van een 2e helft speelt.

20 maart 2023 om 16:26

Als je het verhaal van makkelie hoort zou je kunnen denken dat hij een punt heeft, ware het niet dat hij later in de wedstrijd wel geel geeft voor eenzelfde overtreding.

20 maart 2023 om 00:12

Een scheids (en een Var) hoort gewoon de regels te hanteren. Dat levert vaak grijze gebieden op. In deze was dat zo'n grijs gebied.
Die van Idrissi was dat overigens niet. Als je ziet voor wat voor lullige dingen er soms rode kaarten vallen, dan mag Feyenoord (zoals wel vaker dit seizoen) van geluk spreken.

En dit vergoeilijken op basis van voorgaande seizoenen is voor mij een zwaktebod van Willem.

20 maart 2023 om 00:14

Var mag niet ingrijpen voor een gele kaart

20 maart 2023 om 00:24

Edoch gebruik jij hetzelfde zwaktebod door (zoals wel vaker dit seizoen) te schrijven. Is dat trouwens een Twentelogo op je avatar, die club waartegen ons de zuiverste penalty ooit is onthouden. Oh nee, nu gebruik ik zelf dat zwaktebod 😀

20 maart 2023 om 00:25

De var mag een scheidsrechter gewoon aanraden om een gele kaart in een rode te veranderen hoor.

20 maart 2023 om 04:00

Moment van Idrissi hebben ze nog behandeld bij ESPN. Daar zie je dat Wijndal op het laatste moment naar links stapt en Idrissi daar net zijn voet plant. Ondanks dat je dan opzet weg zou halen is het alsnog hard. Kudus kan je hetzelfde interpreteren natuurlijk. Wel beetje zwaktebod van sommige supporters dat het hier constant over gaat, lekker aangezwengeld door Hans Kraay. We zeiken tegenwoordig nog meer om kaarten dan de spelers zelf

20 maart 2023 om 06:15

Maar dat betekent dat Ajax dat ook mag. Gevalletje Kudus die dan ook rood had kunnen krijgen en Alvarez die weer minimaal 2 ellebogen heeft gegeven deze wedstrijd.

Ja Hartman had 100% z'n 2e geel moeten krijgen, daar is die echt goed weggekomen.

Ik heb de pot gisteren met meerdere Ajacieden gekeken en die konden verder ook allemaal prima leven met het feit dat hij er niet vanaf werd gestuurd

20 maart 2023 om 07:19

Maar dan gaat het om geven van een rode kaart. Hij mag niet zeggen dat hij geel moet geven, als de scheids fluit voor een overtreding.

20 maart 2023 om 08:58

@baargrasmus ik heb het over beslissingen van dit seizoen, niet voorgaande jaren. Regels veranderen per seizoen immers. En die 'zuiverste penalty' tegen Twente viel ook in dat grijze gebied (Gimenez beging een overtreding, volgens de arbiter).

Van Hanegem gedraagt zich als een rancuneuze supporter die z'n gram probeert te halen. Dat vind ik onverstandig voor een man in zijn positie.

20 maart 2023 om 11:11

Nee hoor, volgens de arbiter maakte Gimenez hands. Daar floot hij immers voor. Hij had alleen totaal niet door dat het Propper was. En daarnaast duwt Brenet Gimenez letterlijk richting Propper. Dan is het dus een duwfout van Brenet en alsnog een penalty. In die situatie is Feyenoord hoe dan ook genaaid.

Gisteren: Hartman tweede geel zou ik overdreven vinden. Idrissi wel rood en Kudus rood.

20 maart 2023 om 13:08

@ajax1812 De var mag alleen ingrijpen als ze de gele kaart een directe rode kaart vinden. Voor een evt tweede gele kaart mag de Var niet ingrijpen. Jij en je 8 likes mogen even de regels lezen.

20 maart 2023 om 00:15

Vandaag nog bij roma lazio. Minuut 34. Een echte derby

20 maart 2023 om 01:21

Onzin. Vandaag (gisteren) bij lazio-as roma nog een vroege 2e gele voor ibañez van Rome. Of het echt rood was voor hartman weet ik niet. Het boeit me ook minder dan normaal want je ziet aan alles dat feyenoord gewoon veel beter in elkaar zit. Lopen echt een aantal hele goede spelers rond. Geertruida en kokcu zijn denk ik de beste..

20 maart 2023 om 01:26

Dezelfde dag Lazio - AS Roma, boem!

20 maart 2023 om 07:16

Sinds wanneer is Ajax-Feyenoord een derby?

20 maart 2023 om 08:29

Hahaha wat een onzin. De grootste derby ter wereld: Boca Juniors - River Plate. Minuut 16, 2x geel en dus rood voor Rojo... Dat is dus ook nep volgens jou

20 maart 2023 om 09:02

De wedstrijd van afgelopen jaren argument vind ik een beetje bullshit. Soms heb je hem mee, soms tegen. Maar dan mag je dat toch gewoon benoemen? Anders mag niemand ooit meer klagen over de scheidsrechter.

Wat ik een veel beter argument vind is dat als je zo'n slechte 2e helft speelt je gewoon wat minder recht van spreken hebt. Ik denk dat ik me als Ajacied veel drukker had kunnen maken om wel of geen 2e geel als je die 2e helft niet zo weg was gedrukt door een Feyenoord dat nota bene donderdag nog gespeeld heeft. Dan verdien je het ook niet, en dan kan ik me ook niet echt meer druk maken om een scheidsrechter.

Vind dat Willem de plank compleet mis slaat. Een scheidsrechter moet geen gevoel hebben voor de wedstrijd, maar gewoon de regels correct toepassen.

20 maart 2023 om 00:29

Tja, dat gaat vaak hand in hand hè. Als 'de regels correct toepassen' werkelijk zo simpel was als jij nu doet voorkomen kan elke plantenspuit scheidsrechter worden, en toch hebben we slechts een hele beperkte poel van topscheidsrechters in Nederland, Europa en de wereld. Ook over elke potentiële gele of rode kaart in deze wedstrijd verschilt iedereen van mening, zelfs Feyenoorders en Ajacieden onderling. Je hoeft het echt niet altijd eens te zijn, maar onder bijvoorbeeld een 'wedstrijd aanvoelen' hoort bijvoorbeeld ook al iets als intenties van spelers aanvoelen, wat in bijna de helft van de gevallen de basis voor een kaart of geen kaart is.

20 maart 2023 om 00:38

Dat klopt! Maar in dit geval laat hartman zijn been staan. Daar lijkt me de intentie ook duidelijk

20 maart 2023 om 07:29

Niet iedere bewuste overtreding in een gele kaart. Dan zouden er iedere willekeurige wedstrijd meerdere rode kaarten vallen.

20 maart 2023 om 07:45

Als een scheidsrechter altijd geel moet geven voor zulke overtredingen spelen we alle wedstrijden in Nederland uit met 6 tegen 6.

Heel zwak van willem om een moment van vorig jaar erbij te halen. Zo kun je blijven gaan terug in de tijd om de niet gegeven kaarten, penalties etc. goed te praten

Kudus liep zonder rood na afloop de catacomben in. Dan zijn we toch klaar met lullen? Idrissi, Hartman of Kudus. Ze hadden allemaal rood kunnen krijgen, maar het gebeurde niet. En Feyenoord was gewoon de betere. Tuurlijk had ajax een punt kunnen stelen, maar dat had het nog niet terecht gemaakt.

20 maart 2023 om 00:15

Je kan een rode kaart in de 20e min niet vergelijken met een rode kaart in de 94e min. In principe zou het dan 10 tegen 9 zijn geweest

20 maart 2023 om 00:19

Rood is rood. De invloed op de wedstrijd kan verschillen, maar blijkbaar bereikte Kudus de grens nog niet met zijn overtreding. Dan hebben Hartman en Idrissi die grens natuurlijk ook totaal niet bereikt.

20 maart 2023 om 00:23

Deze opmerking slaat als een tang op een varken...wat bedoel je in godsnaam

20 maart 2023 om 00:27

Ja, ik weet niet of je het nu wel begrijpt, maar omdat je het zo aardig vraagt doe ik nog een poging.


Overtreding Kudus was vandaag blijkbaar geen rood. Dan is dat nog niet ernstig genoeg blijkbaar. Overtredingen Hartman en Idrissi waren zeker minder ernstig, dus dat zou dan nooit rood kunnen zijn.

Zo duidelijker? Geef het gerust aan als je het nog niet snapt, daarvoor zit ik hier immers.

20 maart 2023 om 00:30

Tenzij de scheids in de toekomst kan zien en weet dat kudus in de 94e min een nog ergere overtreding gaat maken snap ik de scheids.....

20 maart 2023 om 00:31

Ze hadden ook alle 3 van het veld gemoeten

20 maart 2023 om 00:57

Baardgrasmus FC Brabant heeft toch een heel sterk punt, zo vroeg in de wedstrijd had je een andere pot gehad. Dus dat was zeker van invloed, maar daardoor hebben we niet verloren. Wij moeten naar ons zelf kijken, en Feyenoord had een sterkere tweede helft.

20 maart 2023 om 06:40

Idrissi en Hartman hadden een 2e gele kaart moeten ontvangen. Dan kun je wel slap lullen over direct rood, maar Taylor kreeg voor een soort gelijk vergrijp ook gewoon geel en Klaassen ook.......

20 maart 2023 om 07:26

En Taylor had ook een tweede gele kunnen krijgen omdat hij zelf vind dat met geel op zak vrijwel hetzelfde nog eens kon doen, wat Makelie overigens niet zag maar heel tv kijkend NL wel kon zien.
Na de wedstrijd heeft Makelie overigens prima verwoord waarom het geen geel was voor Hartman volgens de regels die hij geleerd heeft.

Wat speelde Ugalde goed vanavond he? Misschien maakt Twente nog kans om AZ of PSV voorbij te gaan. Die belangen spelen namelijk ook gewoon, en we hebben zowel Ajax als Feyenoord een plezier gedaan door AZ vanavond te verslaan, geen dank!

20 maart 2023 om 00:36

Er is ook gewoon een topic over Twente he. Niet heel erg nodig om hier de calimero uit te hangen. De strijd om het kampioenschap is nou eenmaal interessanter dan de strijd om nummer 4 t/m 6

20 maart 2023 om 00:43

Als dat topic nou niet overspoeld werd met onzin over de Klassieker...
Ik dacht dat als iemand als Prem nou zou reageren dat we hier het vuurtje tussen Twente en Az wat konden opstoken

20 maart 2023 om 00:46

Dat had ik helemaal gemist. Had het topic nog niet aangeklikt om heel eerlijk te zijn. Snap de vergelijking met Prem dan wel

Ugalde speelde inderdaad lekker, mooie doelpunten. Verbazend vond ik ook ook hoe goed Van Wolfswinkel op links werkte. Dat had ik nooit verwacht, ik dacht dat Jans een borreltje teveel op had toen ik de opstelling zag.

Willem van hanegem de beste voetballer aller tijden van nederland die nog leeft. En wat een gelijk heeft hij.

Gouden leestip voor iedereen, lees de column van Van Hanegem nog even terug na de verloren klassieker in de ArenA van vorig seizoen. Dat was natuurlijk volledig in de geest van “niet lang over zeuren”. Het is ook niet zo dat iemand als Willem van Hanegem dan nog bijna een jaar later dat soort incidenten opnieuw gaat aanhalen.

Normaal zou je dan zeggen hypocriet, maar kun je dat zeggen van iemand die vanwege blinde clubliefde niet objectief kan analyseren? Het blijft een leuk item in de categorie “supporter met bril vindt iets”.

20 maart 2023 om 00:51

Dat is met alle analisten zo. Als je vandaag naar studio voetbal hebt gekeken, kon je dat perfect terugzien. Vd Vaart, Affelay en van Hooijdonk konden allemaal niks objectiefs zeggen, met vd Vaart voorop. Zelfs bij ESPN is dit zo met mensen als Perez en Been. Er zijn uitzonderingen als Kwakman en iets mindere mate Vink, maar qua objectieve analisten is dat het wel.

20 maart 2023 om 00:58

Maar voor wie is perez dan? Vind hem nou niet pro ajax overkomen.

20 maart 2023 om 01:24

Het is een fabel dat ze espn allemaal voor ajax zijn. Maat van me werkt daar op de redactie en er wordt echt het hardst gejuicht bij doelpunten van feyenoord daar hoor.

20 maart 2023 om 01:32

Tuurlijk, maar anders kan de rest van NL niet meer calimero zijn.. Bij de NOS juichte alleen Tom nog, die sturen ze dan weer naar huis..

20 maart 2023 om 06:53

Vink juicht het hardst dan samen met Milan en Fresia

20 maart 2023 om 13:02

Vink niet

Ik snap de discussie eerlijk gezegd niet zo. Ik ben voor Ajax (zeg dit niet voor de duimpjes maar om te laten zien dat ik objectief ben) en zou een tweede gele kaart te zwaar hebben gevonden. Ben juist blij dat de scheids in de geest van de wedstrijd fluit. Niet elke situatie is met elkaar te vergelijken. Ja, het had cruciaal kunnen zijn maar daar moet de nadruk niet op liggen vind ik. Ik vond dat Makkelie het ook goed uitlegde na de wedstrijd.

Prima beslissing, evenals de andere beslissingen waarover discussie was, doelend op Idrissi en Kudus. Beide acties waren, naar mijn mening, onbewust en rode kaarten waren te zwaar geweest. Idrissi rent achter Wijndal aan en Wijndal plaatst zijn linker voet meer naar links met als doel de bal af te schermen en daardoor staat Idrissi op die enkel. Kudus zijn voet is al onderweg naar de plek waar Kudus die wilt plaatsen als het been van Hancko net op die plek komt.

Willem van Hanegem die zegt dat anderen niet moeten zeuren? De wereld op z'n kop......

Ik denk persoonlijk niet dat je als ajacied moet gaan klagen als je zelf de afgelopen seizoenen een paar keer heel goed weggekomen bent met situaties rondom Tagliafico, Martinez, Alvarez en Tadic.

20 maart 2023 om 06:43

Antony met natrappen en ellebogen

20 maart 2023 om 07:18

Nou dan mag nooit iemand meer klagen, iedereen heeft wel eens wat mee gekregen. Je moet juist wel klagen want al die fouten komen door de scheidsrechters die fluiten op ‘gevoel’ en niet gewoon de regels hanteren.

20 maart 2023 om 07:53

Hoe ver moeten/mogen we dan terug gaan? Naar de tijden van De Wolf, Fraser en van Gobbel, of past dat dan weer niet in je straatje?

20 maart 2023 om 10:07

@herlev precies dat, je hoeft niet terug te gaan. Je moet gewoon accepteren dat dit erbij hoort en niet lopen janken. De ene keer krijg je wel geel, de andere keer niet.

20 maart 2023 om 08:59

Echt he. Alleen vind ik dat Willem van Hanegem ook niet mag klagen. Die is zelf in de jaren '70 een paar keer goed weggekomen. Alleen clubs en spelers die nog nooit in de geschiedenis van de mensheid een scheidsrechterlijke beslissing mee hebben gehad mogen klagen, de rest moet allemaal zijn mond houden.

Dus ook willem geeft hier toe dat die kaart er moest komen en dat was zo. Ik was gister zelf als Ajax supporter aanwezig in het stadion en heb echt een beter Feyenoord dan Ajax gezien 60 minuten van de wedstrijd. Maar hoe kan het zijn dat een KNVB een wedstrijd Ajax-Feyenoord geeft aan een politieman werkzaam in Rotterdam woonachtig in Dordrecht? Dan heb je al wat rare beslissingen in de Kuip gehad in het voordeel van Feyenoord waardoor er een indruk ontstaat dat Feyenoord veel mee krijgt en dan geef je deze wedstrijd weg aan een niet neutrale man want hij werkt en woont in de regio Rotterdam. Nogmaals echt raar! Maar om te zeggen dat hij de wedstrijd beslist gaat mij te ver en daar doe je Feyenoord geen recht mee want die hebben geknokt en gevoetbald en laten zien wat je als team met elkaar kan bereiken! Voor wat het waard is mijn felicitaties aan alle Feyenoorders.

Waarom moet van Hanegem altijd in vijandschap denken ipv dat hij gewoon sportief analyseert. Ook dan trapt hij altijd open deuren in overigens.

Weer die onzin van vorig jaar was het andersom. Moet je terugkijken wat toen het gezeur was. Een scheidsrechter is er niet om te fluiten op gevoel maar op regels. Dan boeit het niet of het minuut 1 of minuut 80 is. Van Hanegem probeert nu ook iets recht te lukken wat krom is. Wees blij met het mazzeltje wat je hebt gehad en geef het gewoon toe. Hoe moeilijk is dat nu…

Als je niet voor de bal gaat, maar vol op de speler, moet dat altijd een kaart zijn. En Feyenoord ontsnapt dus meerdere malen aan rood. Het is dat Ajax verdedigend dramatisch was, en aanvallend ongelukkig, maar ze hadden het betere van het spel en meer verdient. Daarbij vind ik nog steeds dat je niet meer haat voor de tegenstander moet hebben, dan liefde voor je eigen club. Is momenteel wel een beetje het verschil bij Ajax en Feyenoord.

20 maart 2023 om 11:12

Jij hebt dan weer iets teveel liefde voor je eigen club, als je daadwerkelijk vindt dat Ajax beter speelde en meer had verdiend. Dat fabeltje dat Feyenoorders meer met Ajax bezig zijn dan vice versa kan na afgelopen week volgens mij ook eindelijk eens uit de wereld.

20 maart 2023 om 12:32

Hoezo kan dat uit de wereld? Feyenoorders zijn nu toch massaal met Ajax bezig (dat ze zo arrogant zijn etc.), terwijl ze bij Ajax juist benoemen waar het bij zichzelf fout ging? Daarnaast weet ik niet of Ajax meer verdiende, maar het betere van het spel had Ajax zeker. Er werden meer duels gewonnen en er werd meer aangevallen. Maar verdedigend was het drama en aanvallend gewoon veel te slordig.

20 maart 2023 om 12:44

Dan ben ik echt heel erg benieuwd waar je op baseert dat Ajax het betere spel had, ik heb het namelijk niet gezien of niet als zodanig herkend. Ajax won in de eerste helft misschien meer duels, maar in de tweede hebben ze er voor mijn gevoel niet een gewonnen. Wat mij betreft is een overwinning voor Feyenoord een terechte uitslag, al had voor een gelijkspel wellicht iets te zeggen geweest.

Je hebt deze week toch de aanloop naar de Klassieker gezien? Dan kun je niet met droge ogen beweren dat men niet met Feyenoord bezig is geweest.

20 maart 2023 om 13:00

@poeheej! ''daarbij vind ik nog steeds dat je niet meer haat voor de tegenstander moet hebben, dan liefde voor je eigen club. Is momenteel wel een beetje het verschil bij Ajax en Feyenoord.'' Ze zijn gewoon heel blij dat ze weer eens de klassieker gewonnen hebben in de Arena en ook tegen de 'grootste' concurrent dit seizoen waardoor ze verder uitlopen. Ze hebben er alle reden toe om weer eens in euforie te verkeren, doe niet zo flauw.

''hoezo kan dat uit de wereld? Feyenoorders zijn nu toch massaal met Ajax bezig (dat ze zo arrogant zijn etc.), terwijl ze bij Ajax juist benoemen waar het bij zichzelf fout ging?'' Veel (niet alle) reacties die ik hier zie van een aantal Ajacieden kijken juist heel erg naar de scheids. Bovendien is het ook geen uitzondering om de nodige Ajacieden idd de nadruk te horen leggen op hoe slecht zij het deden i.p.v. toe te geven dat Feyenoord het goed deed.

Maar goed na bijna iedere topper klagen de supporters van de verliezende partij over de scheids lijkt het Discutabele beslissingen worden vaak meteen als 100% fout gebombardeerd, maar het zijn niet voor niets 'discutabele' beslissingen.

Scheidsrechter heeft het na de wedstrijd uitgelegd en gewoon de regels gehanteerd. Geen tweede gele kaart en geen rode kaarten voor de 2 andere acties.
Altijd leuke pot om te kijken en dit seizoen een terechte winnaar.

Willem, misschien een idee om een dvd te maken? Je hebt eindelijk weer eens een keer gewonnen in de Arena, na hoeveel jaar?

Makkelie heeft het na de wedstrijd haarfijn uitgelegd waarom hij geen tweede gele kaart heeft gegeven..geen spelt tussen te krijgen. En nu door.

20 maart 2023 om 09:02

Wat mij betreft is daar een hele vracht aan spelden tussen te krijgen.. interpretatie of regeltoepassing; het is geen exacte wetenschap blijkbaar. Maar achteraf verandert het niets.

20 maart 2023 om 12:34

Niet voor de bal gaan, maar voor de man, is altijd een kaart. Of de regels zo zijn weet ik niet maar zo zou het in ieder geval moeten zijn. Dan bescherm je de spelers. En hier was echt geen sprake van 'ja maar, ik ging voor de bal!' Dus er zijn behoorlijk veel spelden tussen te krijgen wat mij betreft.

Dus omdat er vorig jaar een overtreding was die niet bestraft is, moet je datvin deze wedstrijd goed maken.
Dat zegt genoeg over de geestelijke toestand van van hanegem.

Ja, volledig terechte opmerking van ons Willem! Ajax moet niet zeuren want die kwamen in de Klassieker van 1981 ook goed weg na een harde overtreding...
Aandoenlijke man word Willem, bij gebrek aan argumenten pakken we vorig seizoen er maar bij

Ach waarom zou je het bemoeien, focus je lekker op de extreem knappe overwinning en laat zeuren over deze dingen aan hen die er last van hebben. Makkelie gaf geen geel en stond hier na de wedstrijd nog steeds achter, klaar.

Beetje raar om een voorval van een jaar geleden te gebruiken, maar als we dat toch doen....willem, dat was dan niet zijn 2e gele kaart, maar zijn eerste. Hartman had gewoon zijn 2e gele kaart moeten hebben, maar Makkelie durfde dit niet. Zelfs Mario Been en andere analisten hebben toegegeven dat een 2e gele kaart gegeven had kunnen worden. De vraag is dan.....waarom durft Makkelie dit niet? Misschien toch de partijdigheid waar Mario van den Ende op doelt? We zullen het nooit weten.

20 maart 2023 om 09:45

Het heeft niks met durven te maken maar met het feit zoals je zelf al zegt je hem dus ook niet kan geven. Makkelie gaf hem niet en vond het dus niet genoeg.

Prima supporters praat toch? Willem is steeds meer die richting op aan het gaan en daar heb ik niet zoveel moeite mee.

Als fans nou gewoon stoppen om uberhaupt dit soort momenten eruit te pakken en daar het vergrootglas op te gaan leggen.

Als je een rode kaart nodig hebt om te kunnen winnen ben je het sowieso niet waard. Met 11 tegen 11 heeft Ajax het gewoon niet waargemaakt.

Sjesusss Willem, dus nu moeten scheidsrechters kijken naar de balans in eerdere seizoenen of er wel de juist beslissingen zijn genomen om hun beslissingen in de komende wedstrijd op te baseren. Willem is echt een leuke grappige bent maar objectief is hij niet echt. Dat is nog niet zo erg maar de domheid die dit soort uitspraken uitstraalt, daar zou iemand hem toch tegen moeten beschermen.

Was gewoon een duidelijke rooie kaart maar die demente ouwe lul wil dat gewoon niet toegeven omdat die alles door ze 010 bril bekijkt



Wat een seniele dweil begint die van Hanegem toch te worden.
In de trant van .. Maar vorig seizoen.. en toen .. en daarvoor ...

Overtreding is overtreding.. Van Hanegem moet niet zeuren. Objectiviteit is bij die man ver te zoeken, tot zo ver de objectieve journalistiek.

Maar goed.. in de gedachte van van Hanegem... Dus als er ooit iets is gebeurt moet je daarna alles maar goed vinden... was gezegd: Van Hanegem...

Dus als iemand je ooit een blauw oog geslagen hebt, dan mag je daarna .... jaja

Overigens hadden ook Idrissi (rood) en Kudus (donkergeel of rood) ergens wel een kaart mogen krijgen..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren