Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Barça aangeklaagd voor omkoping; uitsluiting Champions League dreigt

Laatste update:

Barcelona en twee voormalig voorzitters van de club zijn door de openbaar aanklager van een rechtbank in Catalonië aangeklaagd wegens omkoping. De Catalanen zijn al enkele weken verwikkeld in een corruptiezaak met het bedrijf DASNIL 95 SL. Barcelona wordt ervan verdacht miljoenenbetalingen te hebben gedaan aan het bedrijf, dat in handen is van José María Enríquez Negreira, voormalig scheidsrechter en vice-voorzitter van het scheidsrechterscomité van de Spaanse bond.

Volgens het regionale parket van Barcelona zou de club met de miljoenenbetalingen aan het bedrijf van Enríquez Negreira de aanstelling van scheidsrechters bij duels hebben beïnvloed. Indien Barcelona schuldig wordt bevonden, dreigt volgens Marca uitsluiting uit de Champions League of andere Europese toernooien.

Volgens El Mundo heeft Barcelona liefst zes miljoen euro overgemaakt aan het bedrijf dat in handen is van Enríquez Negreira. De krant voegde toe dat de ex-scheidsrechter werd doorbetaald door Barcelona toen hij het scheidsrechterscomité al had verlaten. Enríquez Negreira dreigde uit de school te klappen over het schandaal. Joan Laporta, de huidig president van Barça, beweerde onlangs nog nadrukkelijk dat de club nooit heeft geprobeerd scheidsrechters te beïnvloeden. “Dit is absoluut nooit het geval geweest.”

Zowel Barcelona als Negreira ontkende de betalingen niet. Volgens Barcelona nam de club 'technische verslagen' over de arbitrale leiding af van een 'externe consultant', maar dat zou 'een gebruikelijke praktijk voor professionele voetbalclubs' zijn. Ook Negreira beweerde dat de betalingen niets te maken hebben met mogelijke manipulatie van de arbitrage. Volgens hem zou hij Barcelona mondeling advies hebben gegeven over hoe spelers zich tegenover de arbitrage dienden te gedragen en er daarom geen documentatie van hebben.

Xavi reageerde vorige maand eveneens kort op het onderzoek. "Als ik erachter kom dat we winnen door vals te spelen, ga ik naar huis", liet de coach weten. Barça ligt al tijdenlang onder een vergrootglas vanwege onder meer de financiële technieken waarmee alle zomeraanwinsten werden gehaald en ingeschreven. Zo besloot Barcelona een deel van productiebedrijf Barça Studios te verkopen en werden ook percentages van de televisierechten verkocht. Ook werd er aan vrijwel alle selectiespelers gevraagd om salarisoffers te brengen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik pak de popcorn alvast

Is natuurlijk van de zotte dat een ploeg van dat kaliber al jarenlang sukkelt met allerlei schandalen en ellende.

10 maart 2023 om 19:35

Hier wordt je natuurlijk niet vrolijk van. Ik ben wel iemand die vind dat als Barca schuldig wordt bevonden, je hard moet straffen. En vooral de ex-bestuurders die dit op hun geweten hebben wreed straffen. Barca vroeg vorig jaar al aan het OM om Bartomeu te vervolgen voor onbehoorlijk bestuur, omkoping en andere duistere zaken. En als je leest dat hij ook bij deze zaak betrokken is...

Triest wat er gebeurt.

10 maart 2023 om 19:46

Werd verdomme eens tijd dat dit schijnheilig clubje aan de galg zou komen!

10 maart 2023 om 19:52

Het zou rechtvaardiger zijn als de schuldigen worden aangepakt. De koffiejuffrouw, de beveiliger, de supporters, nalatenschap van Johan Cruijff, Ronaldinho, Rijkaard, etc. vormen de club en zijn onschuldig.

10 maart 2023 om 20:02

Heeft iemand zijn Bingo-lot nog steeds niet vol? Het blijft maar komen.

10 maart 2023 om 20:06

Overigens is die Laporta ook even corrupt als die Bartomeu. Laporta begint nu al te roepen dat Barcelona nooit scheidsrechters heeft proberen te beïnvloeden, hoe kan hij nou daarover oordelen. Hij weet bij godsnaam niet wat er allemaal onder Bartomeu is gebeurd, dus dan kan je bij voorbaat al dat niet roepen. Als ik hem was zou ik gewoon lekker het onderzoek afwachten.

10 maart 2023 om 20:19

Clubje? Zijn gewoon de bestuurders, zoals bij elke club zijn dat passanten. Dat anti gedoe tegen een club, dit kan bij bijna elke club in Zuid Europa gebeuren. Straf de verantwoordelijke dus hard, niet de club.

10 maart 2023 om 20:26

Sociomasia,

Dat is exact wat ik probeer aan te geven hierboven. Maar ja, sommigen zien graag de club Barcelona kapot gaan. Totaal geen rekening houden met het feit dat bepaalde bestuurders dat gedaan hebben. En die vormen niet de club Barca.

Als wij zo gaan redeneren dan hadden een hoop clubs niet meer bestaan. Zelfs Nederland en Spanje hadden eigenlijk niet meer mogen bestaan door misstanden van vroeger gepleegd andere mensen. Tja...

10 maart 2023 om 20:41

Ook huidig bestuur hoor. Vergeet niet dat Laporta Negreira zelfs meer is gaan betalen... 4x meer dan wat hij in eerste instantie verdiende Marc433

10 maart 2023 om 20:41

Nee het is de hele club. Er is in al die jaren door niemand, zowel intern als uit het supporters collectief, geen enkele poging ondernomen zich van het duistere bestuur de distantiëren. Ze denken daar allemaal onschendbaar te zijn...

10 maart 2023 om 20:45

Maar wat als de club er van geprofiteerd heeft ??? Dat weten we allemaal nog niet .. misschien heeft hij wel een aantal wedstrijden beïnvloed waarbij hij de Scheids was … Dat zal nu allemaal uitgezocht worden. Bij Juventus hadden de spelers en de materiaalman en de toiletjuf er ook weinig mee te maken. En toch is de gehele club en vooral de huidige spelers gestraft met die 15 punten in mindering

10 maart 2023 om 21:10

mcgregor,

Punt wat ik probeer te maken is dat je niet de gehele club kapot moet maken omdat een paar idioten verkeerd gehandeld hebben. Of zeg je nu dat bijv. Real eigenlijk opgedoekt had moeten worden vanwege Franco...? Dat is toch gek.

Straf gewoon de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn.

10 maart 2023 om 21:55

Het lastige is wel dat de club er wellicht (financieel) voordeel van heeft gehad Marc. Daar kunnen de huidige spelers en Xavi en wellicht ook Laporta natuurlijk niks aan doen, maar het blijft wel voordeel en competitievervalsing als het echt waar blijkt te zijn.
Lastige zaak dus als het op straffen aankomt.

10 maart 2023 om 22:30

Elrompelineas,

Ik ben het met je eens dat er wat moet gebeuren. Ik heb echt een bloedhekel aan corruptie en valsspelen. Dus als Barca schuldig wordt bevonden dan moet het gestraft worden. Maar zoals sommigen populistisch schreeuwen dat de club opgedoekt moet worden, zijn de weg echt volledig kwijt. En het valt mij op dat het vaak Real en Koeman aanhangers zijn die zo extreem reageren als het om Barca gaat.

Sowieso vind ik dat men in Spanje eindelijk een keer moet opreden. Er zijn zoveel schandalen geweest bij verschillende clubs, maar er is nooit wat mee gedaan. Een van de grootste schandalen was de matchfixingszaak waarbij verschillende clubs en bekende spelers betrokken waren. Die werden door de politie opgepakt en daarna lijkt de zaak van de aardbodem verdwenen te zijn. Je hoort niets meer erover.

10 maart 2023 om 23:28

Maar waarom moet een Juventus dan wel in zijn geheel gestraft worden?

10 maart 2023 om 23:28

Je hebt gelijk, het zijn allemaal Real Madrid fans en Koeman fans die het hardste schreeuwen. De aanklachten worden behandeld door rechters die ook allemaal Real fans zijn. Wat een dom geschreeuw. Je verbale vaardigheden zijn sterker dan dat je je sociaal emotionele ontwikkeld hebt. Laten we het onderzoek, de strafeis en de straffen lekker afwachten. En vooral geen dom geleuter aub

11 maart 2023 om 00:42

Marc, een straf wordt opgelegd als je een overtreding begaat. Die straffen zijn altijd vooraf bekend. Overtreding, betekent sanctie. Zo simpel is het. Heeft helemaal niks net de ‘club kapotmaken’ te maken. Waarom zou je Barca moeten matsen en straks uit het onderzoek blijkt dat al deze verdenkingen kloppen. Dan kan een Real Madrid en Atletico dat ook doen, en als ze gepakt worden: beroep doen op het gelijkheidsbeginsel. Je komt daarmee op een feitelijke situatie uit dat de regels een lege huls worden.

Verder is de club Barcelona een entiteit. De club Barcelona kan letterlijk niets doen zonder mensen die bijvoorbeeld het bestuur vormen. Het bestuur, en in het bijzonder bij Barcelona omdat die door de leden wordt gekozen, vertegenwoordigd de club. Dus als het bestuur een fout begaat die zo ernstig is, dient de club gestraft te worden. Te meer vanwege het feit dat alle andere clubs ten opzichte van Barcelona zijn benadeeld dus. Of ja, je zou ook kunnen stellen dat Barcelona ten opzichte van de rest is bevoordeeld.

Een besloten of naamloze vennootschap heeft ook een bestuur. Als die wat verkeerd doen, wordt het bedrijf gestraft want nogmaals zij vertegenwoordigen het bedrijf. Als de bestuurders het erg bond hebben gemaakt kan het bedrijf (of de club) de bestuurders aanspreken. Maar daarmee ontloop je je straf niet.

Dus als Barca dit heeft gedaan, moeten ze gewoon kei hard gestraft worden.

10 maart 2023 om 19:41

Of is het een club van dit kaliber geworden door de schandalen en ellende?

10 maart 2023 om 19:45

Gewoon kommer en kwel onder laporta. Man moet opstappen, en anders afgezet worden. Xavi mag zich ook wel aan zijn lot verbinden

10 maart 2023 om 19:49

Haheahahaha, hallo daaar Alles goed met u

10 maart 2023 om 20:08

Jaa dat zit er natuurlijk ook in. Het is wel zaak om vast te stellen in welke periode de omkoping (mocht dat bewezen worden) heeft plaatsgevonden. De titels uit die periode moeten natuurlijk geschrapt worden en aan de nummers 2 gegeven worden.

10 maart 2023 om 21:27

@realxiiimadrid. Titels schrappen kan, maar de titels aan andere clubs geven vind ik wat lastiger. Je kunt niet enerzijds Barcelona uit de eindstand schrappen omdat zij de boel omgekocht hebben, maar tegelijkertijd alle resultaten van die omgekochte duels wel gewoon in jouw voordeel laten meetellen voor de eindstand.

Als je het écht eerlijk wil aanpakken, bereken je de ranglijst opnieuw zonder Barcelona, dus alsof alle mogelijk omgekochte duels in en tegen Barcelona niet gespeeld zijn. En als dat dan berekend is, ga je kijken of er nog bonnetjes openstaan. Is er een club die zonder de potjes tegen Barcelona Champions League voetbal had gehaald, dan krijgt Barcelona een factuurtje ter waarde van het startgeld van de Champions League van dat jaar + rente. Is er een club gedegradeerd die zonder de potjes tegen Barcelona wel boven de streep was geëindigd, dan krijg het een bonnetje ter waarde van de misgelopen inkomsten door Laliga tv-gelden en misgelopen recettes, bijvoorbeeld.

10 maart 2023 om 20:23

Goede zaak!

10 maart 2023 om 20:57

Doet mij denken aan De Oude Dame, ook zo'n grote club...

En maar fake news blijven droppen. Probeer het imago maar nog verder te schaden

10 maart 2023 om 19:32

Hoe kan een aanklacht van een aanklager fake news zijn? Die zullen echt wel gegronde redenen hebben om naar de rechter te stappen.

10 maart 2023 om 19:37

Nou Tebas dreigt een miljardendeal mis te lopen. Dit omdat Barcelona niet deel wil nemen aan die CVC deal. Tebas probeert al een tijdje het imago van Barcelona te beschadigen, dus het lijkt me sterk dat alles klopt. Daarbij komt dat Laporta uitlegt waar die betalingen voor dienden. Mocht dat echt zo zijn, is er natuurlijk niks aan de hand. Beide partijen schuiven ook niet onder de tafel dat er geld is betaald/ontvangen, dus ik snap deze storm niet echt.

10 maart 2023 om 19:40

Denk je nu echt dat een club 6 miljoen betaald voor wat rapporten. Geloof je ook nog in sprookjes?

10 maart 2023 om 19:41

Dat ligt eraan, als het om een langere periode gaat, is 6 miljoen geen raar bedrag. Denk je serieus dat de voorzitter van de Spaanse arbiterbond zich om laat kopen? Enkele arbiters kan ik snappen, maar de hoogste piet?

10 maart 2023 om 19:47

Hoe is dit precies fake news als de aanklager Barcelona wil vervolgen voor omkoping? Bij vervolging kun je ervanuitgaan dat er enig bewijs op tafel is.

10 maart 2023 om 19:48

Voor 6 miljoen kan ik dat aardig begrijpen. Ook voor zo'n hoge piet is dat een levensveranderend hoog bedrag.

10 maart 2023 om 19:48

Real Madrid heeft ook niet deelgenomen net zoals Bilbao. Beide worden ook niet beschadigd. Misschien is een keer zien dat het corrupte bestuur wat Barcelona had gewoon allerlei rare dingen heeft gedaan in het verleden...

10 maart 2023 om 19:52

Eerst effe alles lezen voordat je met een reactie komt

10 maart 2023 om 22:33

Die voorzitter zei in 2018 of 2019: ik kan jullie helpen met de VAR. En na de verloren liga (waar Real won): met mij had het jullie beter af gegaan. Klinkt allesbehalve onschuldig, en bevestigd toch met welke intenties hij voorheen in dienst was. Daarbij lijkt het mij slimmer om de voorzitter om te kopen. Die beslist welke scheidsrechters bepaalde matchen fluit. Als je een scheidsrechter omkoopt, kan je niet kiezen welke wedstrijd die gaat fluiten.

10 maart 2023 om 23:31

Geloof jij ook nog in Sinterklaas?
Doe nou niet zo naïef

11 maart 2023 om 02:03

Nou, heel simpel, los van dit gebeure (want wat ik nu ga zeggen heeft geen fuck met deze zaak te maken) werden zowel club als voorzitter (rosell) aangeklaagd door de spaanse staat en heeft Rosell twee jaar in voorarrest gezeten voor.... niets. Helemaal niets. Er was geen bewijs, er was niet eens voldoende voor een fucking zaak.

Dat was in die zin pure fake news. Zelfs al had Rosell het een en ander op zijn kerfstok, er was niet eens voldoende bewijs om hem vast te houden. En toch deed de spaanse staat dat. Twee jaar lang.

Zo kan een aanklacht van een aanklager, in een bananenrepubliek als spanje, nog steeds fake zijn.

10 maart 2023 om 19:32

Fake news? Dus ze worden niet aangeklaagd?

10 maart 2023 om 19:38

Het is fake news dat ze mogelijk worden uitgesloten van cl voetbal...

10 maart 2023 om 23:56

Wees blij dat het mogelijk alleen om uitsluiting van de CL gaat. Er zijn clubs voor minder teruggezet naar het laagste niveau.

11 maart 2023 om 02:04

Wel ja? Vertel eens, welke club in de spaanse competitie is om minder teruggezet naar het laagste niveau?

11 maart 2023 om 07:49

Ik spreek toch niet over de Spaanse competitie, of wel? Even zo uit mijn hoofd: AC Milan, Lazio, Juventus, Olympique Marseille en FC Twente. En voor alles komt een eerste keer, ook zo voor de Spaanse competitie. Die mooie club, het Barcelona met o.a. Ronaldinho, is compleet verwoest van binnenuit.

10 maart 2023 om 19:33

Gewoon accepteren, was ooit een mooie club, maar hebben het imago zelf kapot gemaakt. Verschillende omkopingen en schandalen, wat deze club allemaal aan zichzelf te danken heeft.

10 maart 2023 om 19:37

Of barca hun focus weg halen omdat ze 1ste staan. We gaan zien als het echt waar, maar zou mij niks verbazen bartomeou

10 maart 2023 om 20:24

Wat ben jij een clown zeg. Fake nieuws? Dus het parket in Catalonie heeft Barca niet aangeklaagd voor omkoping volgens jou?

11 maart 2023 om 01:41

Wat een insinuatie. Eerst goed alle reacties lezen voordat je reageert

11 maart 2023 om 11:43

Dat is het nieuws. Jij zegt fake nieuws. Dat jij te dom om te poepen bent is prima maar hoe moeten mensen dan wel weten wat je bedoelt.

Mes que un club!Verder natuurlijk onschuldig totdat schuldig bevonden.

10 maart 2023 om 20:07

There is something fishy about all of this!
Ik noem ze vanaf nu Fishcelona

Zal allemaal wel weer loslopen toch? Clubs als Barcelona zijn te groot en schakelen een enorm bataljon goede advocaten in om het proces te frustreren, een uitgang te bedenken of het geheel met de mantel der liefde te bedekken. De imagoschade zou natuurlijk ongekend zijn, indien ze schuldig worden bevonden en indien het daadwerkelijk waar is. Het is zo langzamerhand toch wel een behoorlijk bederfelijke club geworden helaas, waarbij ook de invloed van de media niet onderschat mag worden.

Mits schuldig zou ik overigens ook pleiten voor een forse degradatie naar het vierde niveau van Spanje. Enkel een Europese straf lijkt me niet passend in het geval van omkoping.

10 maart 2023 om 19:36

Juventus is gedegradeerd en mocht zijn titel inleveren in 2006

10 maart 2023 om 19:59

Heb je al hoor met de Uefa die in de zakken van Psg zit! Wel wakker blijven he! 🥱

10 maart 2023 om 21:20

Je haalt City en PSG door elkaar

10 maart 2023 om 22:17

Haha zie je wel, je bent duidelijk niet wakker! Man man man! 🤦

10 maart 2023 om 22:07

Er zouden al hogerop geplaatste personen hier weet van hebben sinds 2019. Door het in de doofpot te stoppen, is er al een deel van het materiaal 'verjaard'.

11 maart 2023 om 01:06

Als dit waar is moet barcelona gewoon helemaal onderin de voetbalpiramide beginnen wat mij betreft. Komt er ook niemand meer naar het stadion 😂😂

6 miljoen aan consulting hoe om te gaan met scheidsrechters. Bewijs maar eens dat het niet zo is, maar dit gelooft echt helemaal niemand. Hopelijk worden betreffende bestuurders ook vervolgd.

10 maart 2023 om 19:38

Zo werkt het niet. De Spaanse staat/bond moet bewijzen dat het wel zo is.

10 maart 2023 om 19:44

Excuus, dat bedoel ik. Bewijs maar eens dat die consulting niet heeft plaatsgevonden.

10 maart 2023 om 20:12

Er zijn geen fysieke of digitale rapporten. Dat is op zijn zachtst gezegd vreemd. Er is dus daadwerkelijk geen bewijs dat Negeira iets heeft gedaan om dat geld te verdienen.

Het stopt maar niet, schandalig dit. Al deze schandalen en omkopingen. Ik heb het te doen met de Barcelona fans. Blijft niks meer over van deze ooit zo mooie club...

Ben benieuwd waar dit gaat eindigen. Want als het daadwerkelijk zo is dan gaat Xavi dus ook vertrekken. Blijft een bizar rare zaak dit...

Bah!
Wat een vieze club, het juve van spanje

Aanpakken die corrupte bende. Club vol mega bobo's die het eerdere succes teveel naar hun hoofd is gestegen. Sportief keihard straffen. Wat mij betreft direct opheffen die vieze spelletjes daar in Catalonië. Johan Cruijff zou zich omdraaien in zijn graf als hij dit wist. Neem eens een voorbeeld als Bayern München. Dat is een tobclub met echt goed beleid. Mvg.

Ja maar Real Madrid, maar Madrid Var, maar maar Madrid dit, Reap Madrid dan...! Yeah right, wat een hypocriete zooi daar en zie ze nu eens. Keihard aanpakken! En wil de zeikerds nu wel eens horen, vele fans, Pique, xavi e.d.

Wel heb ik een ander punt, zie hoe dit barca veel sneller gestraft gaat worden dan een city lol. En ook frappant is dat de Uefa sluw bezig is de Pro ESL clubs aan te pakken zodra een error te vinden (wat uiteraard deze clubs zelf uitspoken). Bij Juve begon de Uefa een onderzoek en bij dit van barca had Tebas al meteen verzoeken gehad van de Uefa om alle info te verschaffen omtrent dit schandaal! 🙃

10 maart 2023 om 19:47

Inderdaad. Tenzij er van alles achter de schermen gebeurt wat gewoon nog niet in de media is gekomen, is het echt van de zotte dat clubs als City en PSG nog niet keihard gestraft zijn door de Uefa. Hoeveel geld zo'n PSG uitgeeft terwijl ze verlies draaien. En City had 100 keer de FFP overtreden? Echt enige goede straf is jarenlang uitsluiten van Europees voetbal en alle titels afpakken. Financiële doping is net zo erg als scheidsrechters omkopen.

10 maart 2023 om 19:56

Eerst was het een vermoeden, jaren lang van vraagtekens... maar natuurlijk wisten heel veel Madridistas dat er iets niet klopte. Maar dan was je een slechte verliezer etc. Ik zeg altijd, tijd zet iedereen op haar plek en gelukkig hebben we nu bewijs.
Ik vind het lekker voor idioten als Pique, maar ook zuur voor de socio's, want die 7miljoen is natuurlijk geld van de socio's.

10 maart 2023 om 20:03

Idd ja schandalig en als je er bij stil staat, er waren zoveel momenten geweest. Bizar. Vooral die ene keer dat Suarez gewoon Varane volop omver trapt en door mocht lopen op de keeper. Maar ook altijd dat zielig beinvloeden van de scheids. Hoevaak riepen we niet, ze trainen daar zeker op schwalbes en zielig huilen om kaarten e.d., kwam er een nieuwe speler (Masche beste vb.) nam ie zo die sluwe maniertjes over. Alsof ze idd les kregen van de refs.

En zie eens nu! Bah! 🤮

10 maart 2023 om 20:10

Al die titels die in de periode van omkoping zijn gewonnen (mocht dat bewezen worden) moeten naar de nummers 2 gaan.

10 maart 2023 om 22:16

Karma is a .... als dit waar. Dan is dit toch prachtig. Jarenlang altijd de mond vol hebben over Real en scheidsrechters op onderbuikgevoel, en nu dit. Dan moet je zien hoe ze dit allemaal proberen recht te praten en doen alsof dit een normale zaak is. Uiteraard moet alles bewezen worden voor het strafrecht, maar feit is dat het zowiezo een kwalijke zaak is en onethisch. Je ziet dan argumenten als: dan hadden we wel alles gewonnen, of kijk hoe we daar geen penalty kregen,... Het feit is dat ze iemand betaalde, die bepaalde welke scheidsrechters gepromoveerd werden, international werden of de topaffiches kregen. Een foutieve beslissing in het voordeel van Barcelona werd niet zwaar bestraft en zelfs beloond met een finale in de copa te fluiten van datzelfde Barcelona. Als dit allemaal bewezen wordt, is het echt wel ongelooflijk dat de meest succesvolle periode van Barcelona een grote farce is. Het is wel zonde, want ook zonder die refs hadden ze veel gewonnen want ze waren zo goed. Waarschijnlijk wel minder, want op moeilijke momenten kregen ze dan net dat discutabel momentje in hun voordeel lijkt het. Die fout van Suarez op Varane blijft voor mij nog steeds een van de meest discutabele momenten. Je ziet de 4de scheids, die er kort op staat, duidelijk zeggen 'es falta' verschillende keren, en Hernandez Hernandez (geloof ik?) weigert gewoon te fluiten. Nul bal, duidelijke trap op Varane. Onbegrijpelijk. Vandaag misschien iets meer te begrijpen.

11 maart 2023 om 02:10

Jarenlang de mond vol hebben over scheidsrechters en jouw club en dan vergeten dat een van de beste scheidsrechters (helaas nog steeds niet geweldig) openlijk heeft toegegeven dat 90 van de scheidsrechters een voorkeur heeft voor jouw club.

Godalletering, jullie grijpen met liefde en plezier iedere strohalm om je club wit te wassen en Barã§a te bevuilen. Schuldig tot onschuld is beweren.

De meest succesvolle periode van Barã§a was dankzij het voetbal van dat team. Het allerbeste team uit de geschiedenis. Het is bijna treurig hoe je dat voorbeeld aanhaalt, maar o.a. de handsbal tegen Betis "vergeet".

Vooropgesteld: als Barã§a zich schuldig heeft gemaakt aan omkoperij, ben ik de eerste die zegt dat er straf moet volgen. Maar een merengue die praat over "karma" en beweert dat het "een bitch is", is ronduit hilarisch.

11 maart 2023 om 11:15

Er is wel een klein verschil tussen een scheids die zegt dat 90% van arbiters ‘voor Real zijn’ (wat ook een manier van spreken is) en potentieel de scheidsrechterbaas omkopen. Verder krijg ik ook het gevoel dat iemand pro-Real, Barcelona ziet als rivaal waar het omgekeerd veelal blinde haat is (zoals ook in jouw reacties te zien is). Ik denk dat Barcelona bijgevolg minder last heeft van een Real gezinde scheids, dan omgekeerd. Verder is het niet abnormaal dat een Spaanse scheids een clubvoorkeur zal hebben gezien de voetbalcultuur. Daarom is niet iedereen zo fanatiek als jij of belet dat hun om professioneel en neutraal te fluiten. Maar ik snap dat de makkelijkste verdediging is om alles wat uit het centrum en Madrid is de boeman is en de oorzaak van al het kwaad. Ik ga zeker niet alles witwassen, maar kritisch op eigen falen en de hand in eigen boezem steken is iets wat men liever niet doet bij Barcelona. En Laporta is daar het perfecte kopstuk voor. ‘Dit is een campgne omdat we het zo goed doen’. Letterlijk een supercup gewonnen en halfweg de liga bovenaan. Geen idee hoe je het dan doet als je een CL wint. Maarja , lekker populistisch en iedereen lijkt het te slikken. Niemand die hem vraagt waarom hij de uitkering aan Negreira verviervoudigd.

10 maart 2023 om 20:13

Dit is alleen niet Uefa, dit is de Spaanse staat die Barcelona aanklaagt. En dat UEFA daar gevolgen aan vastmaakt is niet onlogisch. Juventus mocht na Calciopoli ook niet meedoen in Europa.

10 maart 2023 om 23:39

Doe maar rustig aan. We zijn er ook nu pas achter gekomen wat betreft Barca. Voor je het weet is jouw cluppie aan de beurt.

11 maart 2023 om 00:20

Real Madrid komt ook eraan want hun hebben zekers ook zoiets gedaan met hun oplichters praktijken we zullen wie gestraft wordt

Xavi reageerde vorige maand eveneens kort op het onderzoek. "als ik erachter kom dat we winnen door vals te spelen, ga ik naar huis", liet de coach weten.

Maar werd die scheids ook al betaald in de jaren dat Xavi speler was? Want dan zou met terugwerkende kracht toch die titels moeten worden afgepakt?

10 maart 2023 om 20:27

De eerste betaling vond plaats in 2001 als ik me niet vergis dus ja. Echter had Negreira destijds weinig invloed omdat hij geen functie bekleedde binnen de Spaanse bond of voor het scheidsrechterscomite. Dat was enkel tussen 2015 en 2018 het geval (toen de betaling toevallig met 3x werden verhoogd.) Toen was Xavi al naar de zandbak vertrokken.

10 maart 2023 om 20:55

Laten we eerlijk zijn: Die afgekeurde goal van Van Persie in de Champions League was op zijn zachtst gezegd verdacht. En ook het hele debacle met Overbo en Chelsea was op zijn zachtst gezegd vreemd. Verder kijk ik weinig La Liga, dus daar kan ik niet heel veel nuttigs over zeggen.

10 maart 2023 om 22:19

Ik las iets van iemand die zowel verwikkeld was bij Unicef als bij scheidsrechterskorps van Uefa. Geen idee of daar iets van klopt, er wordt nu enorm veel gespeculeerd. Anderzijds als dit klopt, kan je niets uitsluiten.

10 maart 2023 om 22:23

Alleen is dat een hele andere competitie, iets waar deze scheids geen invloed op heeft.

11 maart 2023 om 00:13

Dat kan je niet weten. Misschien had hij wel een nauwe band met andere scheids in het buitenland & kon zo dus ook op Europees gebied invloed hebben. Meestal reiken dit soort dingen verder dan alleen “eigen omgeving”. Zou mij iig niet verbazen als dat daadwerkelijk zo is!

11 maart 2023 om 02:13

Zeker, zeker. Uefalona en al die andere quats.

Oke we zien wel hoe dit eindigt. Tot die tijd zijn ze onschuldig. Uitsluiting Champions League vind ik eigenlijk wel meevallen. Je kunt ook gedegradeerd worden naar de Segunda. Bartomeu en co hebben wel hun best gedaan om de club kapot te maken zeg! Wat een rotzooi heeft hij er gemaakt zelfs als dit onschuldig bewezen word. Ik ben bang dat het hier niet blijft.

10 maart 2023 om 21:10

Je vergeet nog iemand. De eerste was Sandro Rosell. Hij heeft nog meer kapots gedaan.

Zou wat zijn om clubs uit te sluiten. Hier denk ik enkel aan FC Barcelona, Juventus, PSG en Manchester city.

10 maart 2023 om 19:56

Moet eens afgelopen zijn dat de clubs ermee wegkomen, zou mooi zijn als ze dit keer wel bestraft worden.

10 maart 2023 om 19:57

Nou ik garandeer je dat Juve en Barca idd bestraft worden en die staatsclubs niet. Psg heeft de Uefa in z'n zakken en zulke clubs hebben een hele staat achter zich. En dus ook macht via politieke belangen. Trieste gebeuren. En barca en juve zijn pro ESL dus de Uefa zal er alles aan doen hun aan te pakken waar mogelijk. 🤷‍♂️

10 maart 2023 om 20:09

Week geleden nog een artikel over Benfica. Porto komt ook vaak in het nieuws. Olympiakos, Cluij, Ferencvaros,en de lijst wordt almaar langer.

Wat ik me wel afvraag is of het het juiste is om Barcelona zelf aan te pakken. Ik snap het punt wel, maar wat kunnen een pakweg Frenkie de Jong, Xavi en op dit moment Laporte hier aan doen (ervan uit gaande dat ze nergens mee te maken hebben)? Omdat mensen in het verleden verkeerde dingen gedaan hebben voor en bij de club, worden de huidige mensen gestraft. Boete/gevangenisstraf lijkt me meer op z'n plaats voor de desbetreffende personen..

10 maart 2023 om 19:55

Precies dit

10 maart 2023 om 19:58

Eens. Tenzij er bewijs is gevonden dat er ook na 2021 dubieuze betalingen zijn gedaan maar dat staat nergens voor zover ik weet.

10 maart 2023 om 20:57

Ja, juist wel. Want Barcelona als club of bedrijf heeft een poging tot omkoping gedaan, of dat nu is of 15 jaar geleden maakt niet uit. En volgens mij is dit een zaak die meerdere voorzitters, waaronder Laporte zelf, betreft.

En die spelers kunnen als er echt serieuze sancties komen natuurlijk ook gewoon vertrekken.

11 maart 2023 om 09:53

Ze zijn verantwoordelijk voor de voetbalvereniging. Waarom zou je niet de voetbalvereniging straffen die ervan heeft mogen profiteren? Die profitering was onrechtmatig. Als ik geld steel en ik geef alles aan mijn zusje, dan pakken ze dat ook van haar af. En al die individuele personen die er nu zitten, kunnen ook gewoon vertrekken.

Gaat nooit gebeuren natuurlijk. Als het een kleine club was geweest wel, maar een club als Barcelona durven ze niet aan te pakken helaas.

Lijkt me een raar verhaal. Als je scheidsrechters zou willen omkopen ga je het toch niet via de officiële weg doen? Ik denk dat niemand bij Barcelona zo dom is om rechtstreeks via de rekening van de club te storten naar de rekeningnummer van het bedrijf van die scheids? Dan gebruik je toch cash geld in enveloppe? Ik geloof zeker dat er omkopingen bestaan in het voetbal maar er zijn 100 andere manieren om het te doen…

10 maart 2023 om 20:19

Of Barca waande zich onaantastbaar en dachten ermee weg te kunnen komen met een of ander smoesje. Was het niet ook een Barca voorzitter die een bedrijf inhuurde om zijn eigen spelers zwart te maken op social media? En die dacht daar ook mee weg te komen.

10 maart 2023 om 20:29

Maar als die betalingen uitlekken heb je op slag stront aan de knikker. Hier werd Negreira al een decennium lang betaald voor bepaalde diensten voor hij in een positie was scheidsrechters te beinvloeden. Dan bevindt die vent zich plots wel in die positie en heb je de kans om de betalingen te verhogen en die dekmantel die je hebt opgebouwd te gebruiken voor omkoping. Als iemand er ooit achter komt zoals nu kan je het altijd ontkennen en op die eerdere betalingen en diensten wijzen. Ik begrijp het wel als het zo gelopen is.

10 maart 2023 om 22:21

Dit is een bepaalde vorm van indirect. Barcelona koopt geen scheidsrechters om. Wel potentieel de persoon die beslist welke scheidsrechters goed of slecht werk hebben verricht. Die krijgen dus geen enveloppe met geld, wel met mooie affiches, Europees fluiten,... wat zich dus ook vertaald in geld onrechtsreeks.

Wat ooit een mooie club was is nu gewoon een kutclub geworden. Doet me een beetje denken aan juventus, rijke historie met legendarische spelers maar met psychopaten als voorzitters/directeuren die het helemaal verpesten

Alle mooie herinneringen worden gewoon verpest zo.

Ik hoop nu vaak dat Barcelona van zijn sokkel valt en een dikke straf krijgt terwijl ik vroeger best een fan was van deze club in de jaren 90 en begin ‘00. Ik gun ze nu een straf vanwege alle trieste pogingen die ze doen om geld te pakken of via omwegen regels te omzeilen. Dit heb ik overigens ook bij Juventus.

Wat een nachtmerrie is dit. Als dit waar is moet je dus vraagtekens plaatsen achter alle prijzen die de club heeft gewonnen in Spanje tussen 2001 en 2018 ... wat is het 9 of 10 landstitels? En al die copas en de plaatsing voor de CLs en dus ook de CLs die ze wonnen, daar kan je allemaal een asterisk achter plaatsen. De schade aan clubs die hierdoor benadeeld werden, die degradeerden (een Deportivo La Coruna bv), dat is niet te overzien. Ik denk dat de rechterlijke macht dit met een boete gaat afdoen of het wordt een gebrek aan bewijs verhaal want als het waar is en ze worden gestraft dan is de opgelopen schade toch met geen mogelijkheid terug te betalen? Laat het maar liever niet waar zijn denk ik dan.

10 maart 2023 om 20:58

Dat word geen asteriks denk ik, Juventus raakte 2 titels kwijt in het Calciopoli-verhaal.

10 maart 2023 om 22:23

Dan blijft er ineens 1 CL over Messi zijn palmares ineens ook een stuk magerder. Maar goed, verwacht niet dat het zo een vaart zal lopen. Het gaat in eerste instantie ook over de nationale competities.

10 maart 2023 om 22:44

Klopt Concha, maar de nationale successen gaven toegang tot Europees voetbal en Europees succes, wat dan dus onterecht miljoenen opleverde en andere La Liga clubs buiten een Europese ticket hielden. Als ze Uefa-regels hebben geschonden dan zal Ceferin niet mild zijn.

10 maart 2023 om 23:08

Ik zie Uefa zeker wel handelen.. op welke manier weet ik niet. Ik denk zelf uitsluiting.
Je moet namelijk uitgenodigd worden door de Uefa om mee te mogen doen aan bijv de CL. Cafferin kan gewoon beslissen om Barcelona geen uitnodiging te sturen, kampioen of niet.

Barcelona heeft liefst zes miljoen euro overgemaakt aan het bedrijf dat in handen is van Enríquez Negreira. Barcelona zou met de miljoenenbetalingen aan het bedrijf van Enríquez Negreira de aanstelling van scheidsrechters bij duels hebben beïnvloed
---------
Als het bewezen kan worden, is het uiteraard te schandalig voor woorden. Maar zowiezo zoveel geld overmaken, is verdacht
Wat kunnen ze eigenlijk nog wel goed doen hij barcelona?

10 maart 2023 om 20:21

Inderdaad. Is het niet sowieso al heel vaag dat een scheidsrechter aan een team gaat vertellen hoe ze het beste met een scheids om kunnen gaan? Ik bedoel, die scheidsrechters moeten een onafhankelijk entiteit zijn. Zelfs dit 'onschuldige' advies is in mijn ogen al veels te veel. En 6 miljoen voor simpel advies? Ook erg verdacht.

Hard aanpakken en terug zetten naar de 3de divisie. Die club heeft alleen maar oplichters als voorzitters gehad. Nunez was vroeger ook zo n boef eerste klas. Een hoop la Liga clubs hebben al een klacht ingediend. En terecht

Mondeling advies over hoe de spelers zich zouden moeten gedragen... daar hebben ze dan weinig van opgestoken.

Ach ik geloof er nog steeds niet in, al moet ik wel zeggen dat als je alle omstandigheden meeneemt het er allemaal enorm verdacht uit ziet. Als ik af ga op die omstandigheden zou ik denken van wel, het enige wat mij daarvan weerhoudt is het idee dat een voorzitter van Barca niet zo dom kan zijn. Er valt gewoon zo weinig bij te winnen wanneer een consistente plek in de top 3 en een titel elke 2-3 jaar zo goed als gegarandeerd is.

Hoe dan ook, of er nou wel omkoping heeft plaatsgevonden of niet, je krijgt het toch niet bewezen. Betalingen alleen zijn niet genoeg bewijs en fouten door scheidsrechters gebeuren altijd. Bovendien denk ik niet dat iemand zo dom is om zichzelf te comprimeren via mail of telefoon dus zolang er geen bekentenis uit de bus komt rollen van iemand kan je het nooit hard maken.

10 maart 2023 om 21:53

Ik vind dat de schijn wel erg tegen Barcelona is, zeker door de verhoogde betalingen tussen 2015-2018. Bewijzen zal lastig zijn, maar de aanklager is zo'n zaak natuurlijk ook weer niet voor niets begonnen.
Ben erg benieuwd naar de uitkomst hiervan. Straffen zou terecht zijn als er echt iets bewezen kan worden. En het is te hopen dat Barca ooit nog het Mes Que Un Club terugkrijgt.

Sjaak Swart : ik hoop dat ze degraderen

Duur telefoontje geweest.

Hoe uw spelers zich in het veld tegen mij dienen te gedragen?
Bedankt voor het fluiten na afloop van de wedstrijd en tijdens de wedstrijd kop dicht tegen mij.

Zo mag ik nu even 6 miljoen aftikken?

Wat een fantastische week zeg. Wat een club is dit toch, bah bah. Uitsluiten van cl en competitie terugzetten, is destijds bij Juventus ook gebeurt toch?

Het staat niet in het artikel, maar het laat zich wel raden dat die twee voormalig voorzitters die boeven Rosell en Bartomeu zijn.

Ik vraag mij wel af wat nou de juiste manier is om Barcelona te straffen als de omkoping bewezen wordt geacht. Enerzijds zegt het onderbuikgevoel (met pijn in het hart, want ik ben fan) dat je de club verplicht moet laten degraderen en alle gewonnen prijzen uit de omkoopjaren moet afnemen. Maar als ik er dan iets langer over nadenk, denk ik dat alleen dat laatste voldoende is. Het huidige bestuur noch de huidige spelers hebben ook maar iets te maken met het omkoopschandaal en verdienen het in mijn ogen niet om gestraft te worden.

10 maart 2023 om 20:59

Barcelona heeft dus wel jarenlang financieel voordeel gehad (want een titel levert over het algemeen flink wat geld op). Verder was dit iets wat speelde tussen pakweg 2001 en 2018, en er zijn best wel wat spelers die nu voor Barcelona spelen die toen al onder contract stonden.

10 maart 2023 om 21:34

Ik doel er vooral op dat de spelers, voor zover wij weten, niet zelf betrokken waren bij of op de hoogte waren van de omkoping.

Wat betreft die financiële voordelen zijn we snel klaar: Er zou dan ofwel een flinke boete richting Barcelona mogen gaan die verdeeld wordt tussen de clubs die in die omkoopjaren in de Primera met Barcelona gespeeld hebben, of er zou per club uitgerekend moeten worden wat er mis is gelopen aan tv-inkomsten, Europese startpremies etc.

10 maart 2023 om 21:52

Ja maar het is niet dat er bij Barcelona een slechte selectie stond, die hebben in die periode het allerbeste elftal ooit gehad, waarom zou je dan scheidsrechters moeten omkopen? Waren ze zonder hulp 9e geëindigd, met spelers als Messi/Iniesta/Xavi en noem maar op. En waarom is Barcelona niet jaarlijks kampioen geworden met alle scheidsrechters in hun zak?

11 maart 2023 om 09:49

"Maar als ik er dan iets langer over nadenk, denk ik dat alleen dat laatste voldoende is."

Vertaling: hij is teveel fan om toch te erkennen dat verplichte degradatie een goede straf zou zijn en komt nu met deze consequentieloze suggestie omdat dit beter voor hem aanvoelt. Want van het afpakken van prijzen merk je niks, de emoties en de herinneringen worden niet afgepakt namelijk.

Barcelona ontspringt gewoon de dans. Net als een poosje geleden Man. City. En daarvoor Juventus. Clubs zijn te groot om er diep het mes in te zetten.

10 maart 2023 om 21:30

Die hebben geen scheidsrechters omgekocht!

Doe maar een enkeltje Segunda División, à-la Juventus naar de Serie B toendertijd.

10 maart 2023 om 23:02

We kunnen lekker blijven dromen maar dat gaat niet gebeuren. La Liga baas Tebas zei het al. Alleen de Uefa kan ze nog straffen.

Er is nog steeds niks bewezen over omkoping. Een aanklacht maakt nog niet schuldig. Dus allemaal conclusies trekken zoals we hier doen is onzin. Afwachten, en als het echt om omkoping gaat, straffen.

6 miljoen voor mondeling advies over hoe spelers zich tegenovwr scheidsrechters dienen te gedragen. Best geloofwaardig🤓

Wordt tijd dat deze club nu eens echt aangepakt wordt. Er wordt barca altijd maar een hand boven het hoofd gehouden omdat het een traditionele mooie club is.. nou val die wolk mogen ze wat mij betreft hard vallen

Inshallah ik hoop dat Barcelona wordt opgedoekt. Misselijkmakende voetbalclub dat zich verschuilt achter dat Franco vroeger wat Catalanen in elkaar sloeg om sympathie op te wekken en het idee af te geven dat het een eervolle voetbalclub is. In werkelijkheid zijn ze daar al decennia lang zo corrupt als de pest en gedragen ze zich alsof de wereld hun wat verschuldigd is. Ik hoop oprecht dat dit het begin van het einde is en dat we spreken over FC Barcelona in verleden tijd over een jaar.

Iemand moet mij toch eens even uitleggen wat er dan precies omgekocht is. Een non actieve scheidsrechtersbaas die in de raad zetelt. Hij staat namelijk niet op het veld. Dat zou dan willen zeggen dat ALLE actieve scheidsrechters van die periode (waar er ongetwijfeld dan nu een heel deel nog actief van zijn) hieraan meewerkten. Dan is iedereen zo corrupt als het maar kan.

Als dit waar is, is het wel de allerbelabberdste poging tot omkoping aller tijden, want van overdreven bevoordeling door scheidsrechters viel weinig te merken. In tegendeel, zou ik haast willen zeggen (maar daar denkt het legertje Barca-haters vast anders over).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren