Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Brian Brobbey start net als Jorrel Hato in de basis bij Jong Ajax

Laatste update:

Brian Brobbey staat maandagavond in de basis bij Jong Ajax in de thuiswedstrijd tegen PEC Zwolle. De 21-jarige centrumspits pakte een dag eerder nog een hoofdrol bij de hoofdmacht, waar hij als invaller twee keer scoorde tegen SC Cambuur (0-5). De wedstrijd in de Keuken Kampioen Divisie begint om 20.00 uur op Sportcomplex De Toekomst. Er is geen live-uitzending.

Sinds John Heitinga het roer bij Ajax 1 overnam van Alfred Schreuder valt Brobbey buiten de basisopstelling. Tegen Excelsior (1-4 winst) en SC Cambuur koos Heitinga voor Dusan Tadic als centrumspits. Brobbey mocht een week eerder in Rotterdam ook niet invallen, maar in Friesland kreeg hij zondag achttien speelminuten. Die benutte hij optimaal door de 0-4 en 0-5 voor zijn rekening te nemen.

Brobbey gaat bij Jong Ajax samenspelen met de zestienjarige Jorrel Hato, die zondag tegen Cambuur zijn Eredivisie-debuut maakte. Hato werd eind 2022 door Heitinga overgeheveld uit de jeugd naar het beloftenteam. Daar staat de centrumverdediger maandag voor de achtste keer op rij in de basis. Jong Ajax ontvangt maandagavond met PEC Zwolle de koploper uit de Keuken Kampioen Divisie. De Amsterdamse beloften maken een moeizaam seizoen door en staan zestiende.

Opstelling Jong Ajax: Setford; Regeer, Aertssen, Warmerdam, Hato; Vos, Brobbey, Fitz-Jim; Rasmussen, Hlynsson, Banel.

Opstelling PEC Zwolle: Schendelaar, Chirino, Kersten, Beelen, Van Hintum, Lagsir, Van den Belt, Thomas, Taha, Van den Berg, Thy.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Blijft toch wel opmerkelijk dat dat mag he.

6 februari 2023 om 19:12

Aan de ranglijst te zien doet her er weinig toe

6 februari 2023 om 19:23

Is een hele simpele oplossing voor, de jong teams gewoon niet op maandag laten spelen.. En dat ze Hato noemen is een beetje sneu, die jongen is geen eens 17 en mocht een paar minuutjes mee doen

6 februari 2023 om 19:23

Lucca, Brobbey, Taylor, Gorter, Rensch, etc doen ook niet wekelijks mee. Vooral op de maandagavond. Terwijl op vrijdagavond vaak veel jongere spelers in de basis staan. Hadden spelers als Brobbey ook gewoon op vrijdag gespeeld had je dat echt wel teruggezien in de stand.

6 februari 2023 om 19:31

Inderdaad, soms is de oplossing te makkelijk om te zien.
Die andere jongen benoemen is weer eens een staaltje VZ op z'n best.

6 februari 2023 om 19:43

Dat versterkt de vervalsing ook alleen maar DR.Mario. Het ene team speelt tegen het 'goede' Ajax waar de concurrent speelt tegen het 'mindere' Ajax

6 februari 2023 om 19:49

Dit valt in het niet bij de grootste vorm van competitievervalsing, namelijk de periode titels. Je kunt promoveren als je 14e wordt. En je kunt geluk hebben dat je net in een periode tegen allemaal rechter rijtje clubs speelt. Ook hoort de nummer 3 van de kk divisie tegen de nummer 16 van de eredivisie te spelen voor een plek in de eredivisie. Zolang deze onzin nog gaande is moet je het niet eens hebben over de jong elftallen.

6 februari 2023 om 20:44

El Fenomeno, ben het niet vaak met je eens, maar hier heb je hier 100 procent gelijk. Wat mij ook altijd opvalt is dat het woord competitievervalsing alleen gebruikt bij Jong Ajax. De regels zijn nou eenmaal samen opgesteld met alle clubs en die gingen allemaal akkoord.

Daarnaast krijgen clubs in de Keuken Kampioen Divisie geld van clubs die een Jong team daar hebben spelen.

Als je al niet kan winnen van een veredeld jong team, hoe ga je dan overleven in de Eredivisie tegen de mannen. Daar speel je ook tegen wisselende teams.

6 februari 2023 om 19:29

Vind het ook wel netjes van Brobby zelf. Gisteren gewoon gespeeld he! 2 wedstrijden in 2 dagen

6 februari 2023 om 19:37

Hahaha "netjes van Brobbey zelf" dat meen je toch niet

6 februari 2023 om 20:01

18 min prem.. dat is basicly een warming up

6 februari 2023 om 19:38

Ik heb niks tegen Jong teams in de KKD maar het is vreemd dat spelers voor meerdere teams mogen uitkomen. Dat moeten ze gewoon verbieden voor spelers uit de eredivisie.

6 februari 2023 om 19:43

Dan kan Ajax geen eigen jeugd meer in de ED inzetten?

6 februari 2023 om 21:23

niet binnen een transferperiode

6 februari 2023 om 19:49

Hij is toch nog maar 21. Dus waarom zoi hij dan niet bij Jong Ajax mee mogen doen.

6 februari 2023 om 22:17

Tja, het tweede elftal is wel het elftal dat normaal gebruikt wordt om spelers ritme op te doen. Ik vind het dan ook belachelijk dat spelers die terugkomen van een blessure niet 1 of 2 wedstrijden mee mogen doen om wedstrijdritme op te doen als ze ouder zijn dan toegestaan. Dat is ook 1 van de taken van zo'n elftal. En het levert de andere clubs natuurlijk veel geld op, dat die Jong teams erin zitten.

Ookal kijk ik met een gekleurde bril, dit is gewoon competitievervalsing.

6 februari 2023 om 19:12

Inderdaad, Hato moet morgen naar school.
Schandalig.

6 februari 2023 om 19:13

Dat zegt de rest van Nederland ook over spelen op kunstgras, maar daar heeft PEC ook jarenlang op gespeeld.

6 februari 2023 om 19:14

Dat is ook gewoon onzin. Elke voetbalclub heeft/had de mogelijkheden/financiën een kunstgrasveld aan te leggen wat het dus per definitie geen competitievervalsing maakt.

6 februari 2023 om 19:18

Spelen op kunstgras is totaal anders dan spelen op natuurgras. Daarnaast bespaar je op het onderhoud van velden en een trainingsaccommodatie. Dus hou je geld over om net wel die ene extra speler voor je selectie te kopen. Wellicht was PEC Zwolle op natuurgras en met een trainingsaccommodatie al veel eerder gedegradeerd uit de ED.

6 februari 2023 om 19:18

Wat voor mogelijkheden je wel/niet hebt is niet echt relevant voor competitievervalsing. Anders is elke competitie in Europa per definitie vals. Dit soort opstellingen is niet competitievervalsing omdat andere ploegen geen mogelijkheid hebben om Brobbey te halen. Het is competitievervalsing omdat de ploegen die Jong Ajax opstelt zo extreem variëren. De ene ploeg die tegen Jong Ajax speelt krijgt een jeugdteam, de andere krijgt de B-ploeg van Ajax 1 (ik overdrijf een beetje om mijn punt te maken, ik weet het). En dat is competitievervalsing, omdat daarmee niet elke ploeg dezelfde competitie heeft. Het verschil is veel te groot. Het maakt zo veel verschil of je Jong Ajax op bijv. maandag of vrijdag treft.

6 februari 2023 om 19:36

@Lierse. Dat is onzin wat je zegt. Net zoals met kunstgras volgt jong Ajax gewoon de afgesproken regels.

En net als met kunstgras zijn continu veranderende jong-teams van psv, ajax, az ook slecht voor de competitie.

Gewoon veranderen naar alles op gras en je mag als speler maar x keer van team veranderen excl x wedstrijden opbouw na blessures etc.
Wordt je ingeschreven als speler van jong? Dan blijf je dat tot de winterstop. Je mag x keer meedoen met het eerste. Andersom hetzelfde.

6 februari 2023 om 19:39

@ewoud: Het is competitievervalsing als een team zich niet aan de regels hoeft te houden die de bond samen met alle teams heeft opgesteld. En is dat hier aan de orde? Volgens mij niet toch? Dus is het competitievervalsing?

6 februari 2023 om 19:42

Wat is er onzin aan dan? Dat mag je eens proberen uit te leggen.

6 februari 2023 om 19:46

@ewoud, daarom is het in mijn ogen ook het beste om heel die jong teams naar de maandagavond te schuiven. Op vrijdag alleen jong teams tegen elkaar. Dan treft iedere club de sterke Jong Ajax.

6 februari 2023 om 19:56

Het gezeur over een sterkere of zwakkere Jong teams vind ik eigenlijk ook een beetje gelul hoor. Als Ajax op dinsdag of woensdag CL of YL speelt dan heb je op maandag ook geen sterker Jong team. En zo is het ook met PSV en AZ wanneer die op donderdag Europees spelen.

6 februari 2023 om 19:25

Helemaal mee eens, tegen ons stond er ook een selectie van 25 miljoen

6 februari 2023 om 20:03

Dus nu gaat het excuus van al die andere trainers niet meer op dat het belangrijk is dat teams op elkaar ingespeeld zijn?

Dit is wel gewoon het failliet van zulke jong teams. Mag je het als een team als FC Eindhoven het opnemen tegen een aankoop van bijna 20 miljoen.

6 februari 2023 om 19:14

Als Brobbey niet naar Leipzig was gegaan dat halve jaar maar verlengd had, was het dan wel oke geweest? Ik begrijp je punt hoor met dat aankoopbedrag, maar het grootste probleem is dat dit gewoon een fulltime eerste elftal speler is. Dat zou wat mij betreft niet moeten kunnen.

6 februari 2023 om 19:19

Heb je zeker gelijk in. Het is natuurlijk wel een moeilijke scheiding. Enerzijds wil je dat jonge talenten die net aansluiten bij het eerste elftal nog speelminuten kunnen maken bij jong Ajax (zoals Fitz-Jim of Hato), maar anderzijds wil je absoluut niet dat iemand als Brobbey even komt opdraven in 1 of 2 potjes.

6 februari 2023 om 19:15

Ze spelen tegen PEC Zwolle, niet als FC Eindhoven. Maar het is ook on eerlijk dat Cambuur het afgelopen zondag op moest nemen tegen een aankoop van ruim 30 miljoen.

6 februari 2023 om 19:19

@paulr_1982

Je snapt toch zelf ook wel dat deze vergelijking slaat als een tang op een varken? Alle 17 clubs spelen uit bij o.a. Cambuur op kunstgras, het is niet dat Ajax de ene week wél op kunstgras speelt en Feyenoord de andere week niet. Verder speelt Ajax over het algemeen met de beste spelers en zit er, uitzonderingen daargelaten, geen absurd verschil tussen de #1 en #2 op een bepaalde positie.

Dit in tegenstelling tot de Jong-teams waar je op vrijdag tegen Misehouy kan spelen, maar als je toevallig op maandag tegen Jong Ajax moet dan kun je Brobbey en/of een Taylor tegenover je hebben. Daar zit een wezenlijk verschil in toch?

6 februari 2023 om 19:27

Wat heeft kunstgras nu te maken met mijn reactie? Het gaat er om dat de ene club duurdere en betere spelers kan halen dan de andere. En ja, wat je zegt klopt misschien wel, maar het is ook zo dat wanneer er internationaal gevoetbald wordt Jong Ajax allemaal spelers van 16/17 jaar op moet stellen, omdat er heel veel spelers met Jong Oranje of Oranje -19 mee moeten doen. Daar wordt in het competitie programma ook geen rekening mee gehouden. Dus Ajax en Jong Ajax spelen in de opstelling die hun het best uit komt op het moment van de wedstrijd. Het is allemaal volgens de regels. Er wordt dus niet vals gespeeld.

6 februari 2023 om 19:39

Klopt. Maar als bvb ajax psv of az of feyenoord een spelertje van 16 koopt voor 5 mil en die in jong laat spelen is dat dan ook niet eerlijk? Is wel pas een menneke van 16. Ik snap dat een brobby en n taylor laten mee spelen bij jong eigenlijk niet zou mogen.
In het amateur voetbal mag een speler uit het 2e na een bepaald aantal wedstrijden in het 1e ook niet meer met een lager elftal zoals het 2e meer spelen. Zou hier ook moeten zijn.

6 februari 2023 om 19:43

@paulr_1982

Dat kunstgras was op basis van reactie #6, waarin je zelf het kunstgras benoemd.

Verder wordt er wel degelijk rekening gehouden met de Jong teams en hun speelschema want zodra er internationale wedstrijden gespeeld worden dan spelen de Jong-teams tegen elkaar. Dit omdat, zoals je zelf ook al aangeeft, de Jong-teams veel jeugdinternationals afleveren en ze zo met hun 'normale kern van spelers' aan kunnen treden tegen de niet-jong-teams die over het algemeen weinig tot geen internationals afleveren.

6 februari 2023 om 19:49

@jjr12: Oke, excuus. Ik was een beetje verward omdat deze reactie zo ver naar beneden stond.

Die regel is ook pas sinds 2 jaar denk ik. En er zijn 4 Jong teams, waarvan Ajax, PSV en AZ veel meer spelers hebben die voor nationale bonden spelen dan FC Utrecht (denk ik). Dus het team dat dan tegen Jong FC Utrecht speelt wordt dan benadeeld toch?

6 februari 2023 om 22:23

Jeffrey, die regel geldt ook voor spelers van profclubs. Als Brobbey genoeg wedstrijden had gespeeld bij Ajax 1, had ie nu niet mee mogen doen.

6 februari 2023 om 19:16

Het is 1 speler. En we praten nou niet over een nieuwe Messi. Als je als Eindhoven zijnde daar al zorgen om maakt dan is het wel erg gesteld.

6 februari 2023 om 20:20

1 speler die in nagenoeg iedere wedstrijd (19) bij Ajax heeft gespeeld. Lachwekkend! Ik kan me nog herinneren dat dit vroeger helemaal niet kon bijvoorbeeld met Bakkali destijds. Een club zou door dit soort geintjes een kampioenschap mislopen. Laat die jong teams maar lekker op vrijdag avond spelen.

6 februari 2023 om 22:24

Dat mag nu ook niet. Het probleem is geloof ik de registratie. Pas bij een bepaald aantal minuten wordt het meegenomen als deelname aan de wedstrijd in het systeem van de knvb.

6 februari 2023 om 19:19

Ja want Jong Ajax staat stijf bovenaan.

6 februari 2023 om 19:21

Heb ik het daar over? Het is nogal een verschil of hij meedoet of niet. Leuk als hij er twee maakt waardoor je verliest en uiteindelijk een punt tekort komt voor de play-offs.

6 februari 2023 om 19:27

@zeuxis, juist dan zou het geen probleem zijn. Dat zou betekenen dat Jong Ajax toch al zo'n beetje alles zou winnen en Brobbey niet zo'n verschil zou zijn.

6 februari 2023 om 20:22

@Lierse1997, Eigenlijk vind ik het niet zo heel erg, zolang er wel wat extra regels toegepast worden. Als tegenstanders heb je gewoon geluk als de beste spelers meegaan met het eerste en ben je zwaar de *** als ze juist meedoen met Jong. Neigt soms naar competitievervalsing, vind ik.

Hiervoor mogen de jeugdteams gebruikt worden. Wel opmerkelijk, normaal gebeurt dit alleen als een speler terug komt van een blessure. Met de verhalen over het niet voluit trainen van Brobbey lijkt mij dit een goed keuze van John. Nu maar hopen dat ook dit geen kapitaalvernietiging gaat worden.

Zou hij hier de pest in hebben? Duidt misschien wel meteen aan dat John hem voortaan de laatste 70 minuten als invaller wilt gebruiken en dus via jong ajax hem wedstrijd fit wilt houden. (?)

Voor Brobbey natuurlijk prima. Hij lijkt nog steeds geen 90 minuten vol gas te kunnen geven, dus dan is het lekker dat hij ook van Jong Ajax gebruik kan maken om op dat niveau te geraken.

Voor de tegenstanders is het natuurlijk volstrekt belachelijk dat ze nu ineens de beoogde eerste spits van Ajax 1 in de KKD tegenover zich krijgen.

Fijn dat van Axel Dongen ook weer op de bank zit. Was er weer eventjes na een halfjaar en daarna weer opeens verdwenen bij Jong. Hoop echt dat hij die blessures achter zich kan laten

Wanneer noemen ze het nou eens een keer ajax 2 i.p.v jong. Ik vind dat zoiets raars. het is gewoon het 2e elftal. Hoe zit dat nu eigenlijk met die dispensatie regels? Volgens mij zijn die nog steeds te soepel in Nederland.

6 februari 2023 om 19:56

Het is toch ook gewoon jong Ajax en tegelijkertijd Ajax 2. Het zijn namelijk allemaal jonge spelers.

Hoezo geen live uitzending..

Mooie opstelling van Ajax, zit voldoende talent in alle linies voor de komende tijd. Hier hoeven echt geen breedteversterkingen voor het eerste voor gehaald te worden. Alleen nog spelers aantrekken die direct een meerwaarde hebben. Het opleiden moet de kracht van Ajax blijven. Misschien nog helemaal zo gek niet om Heitinga wat langer de kans te geven.

Als je zo nodig met Jong teams in de KKD moet spelen, laat ze dan gewoon een selectie inschrijven in de zomer en in de winter. Dit is natuurlijk 100% competitievervalsing.

6 februari 2023 om 19:57

Inderdaad iemand van 16 opstellen is Inderdaad niet eerlijk dat hij tegen minimaal 25 jarigen moet spelen.

Daarom ben ik tegen die Jong teams in de KKD.Weg met die team!!!

6 februari 2023 om 19:37

Je beseft zeker niet dat als de 4 "jong" niet meedoen aan deze competitie dat er geen bestaansrecht is. Ik snap dat dit specifieke geval ook gewoon krom is maar het mag wel volgens de regels. Het beste wat je kunt doen totdat de regels zijn aangepast is denk ik dat je het als een leuke uitdaging moet zien.

6 februari 2023 om 19:40

Dubbel

Beetje onzin natuurlijk dat dit uberhaubt kan en mag. Toch maakt het me vrij weinig uit, dan hebben we vanavond tenminste een beetje tegenstand.

Die zal wel uitvallen waarschijnlijk.
Kan al jaren geen hele wedstrijd aan en nu moet hij na de slijtage slag van Zaterdag alweer op komen draven, wat een hel.

Tijd voor nieuwe regels voor de Jong teams. In het amateurvoetbal is dit zelfs beter geregeld. Volgens mij ben je daar na een potje of 15 in het eerste elftal niet meer beschikbaar voor een jeugdelftal.

6 februari 2023 om 19:59

Dan stoppen ze ermee en kunnje ook direct de KKD opheffen, want zonder de jong teams is er geen bestaansrecht.

Het wordt wederom tijd dat dit stopt. Waarom heb vaste selecties? De Jong elftallen zijn er om de stap van jeugd naar de ED kleiner te maken. Nu wordt er door vooral psv en ajax veelvuldig misbruik gemaakt.

Kan die mooi ritme op doen. Best logisch.

Altijd goed, die miljoenen producten in de kkd zetten.
Na zoveel wedstrijden mogen ze wat mij betreft niet meer terug in de kkd

Er zitten veel meer clubs in de eerste divisie met spelers die al veel meer ervaring hebben in de eredivisie. Ook niet echt eerlijk dan ten opzichte van de jeugdteams. Ik denk dat Brobbey dit niet heel leuk vind trouwens.

Toch wel ironisch dat je hem met veel tamtam voor 20 miljoen binnen haalt en vervolgens met het jeugd elftal laat spelen…

Weet niet eens of dit een voor of na deel is voor Zwolle, Brobbey moet fitter worden dat is duidelijk maar of hij nou heel gemotiveerd over het veld zal lopen betwijfel ik.

Begint qua talent wel ergens op te lijken nu bij Jong Ajax, Warmerdam en Hlynsson nog eruit en er staat een elftal met genoeg potentie.

Ik ben echt van mening als een speler vaker dan 5 of 10x is uitgekomen voor het eerste dan mag je niet meer opkomen voor het jong elftal dit slaat toch helemaal nergens op?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren