Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Van der Gijp en Derksen gieren het uit na Ajax-suggestie van Leonne Stentler

Laatste update:

René van der Gijp en Johan Derksen nemen de suggestie van Leonne Stentler dat Sarina Wiegman op termijn een goede trainer voor Ajax zou zijn niet serieus. Het tweetal barst tijdens Vandaag Inside in lachen uit wanneer presentator Wilfred Genee de quotes van de analiste voorleest en Derksen stelt daarna ook dat Stentler 'een betwetertje' is.

Ajax maakte donderdag bekend dat John Heitinga het seizoen afmaakt als trainer van Ajax. De afgelopen tijd passeerden meer namen de revue en Stentler noemde daarbij Wiegman. Dat leidt tot hilariteit bij Van der Gijp. "Laten we nou gewoon allemaal normaal blijven doen", reageert hij tijdens Vandaag Inside op de suggestie van de voormalig Oranje Leeuwin. Derksen, die ook lachte toen hij de quotes van Stentler hoorde, sluit zich meteen bij Van der Gijp aan. "Ik word heel moe van dat meisje. Wat een betwetertje is dat."

"Het zal je vrouw zijn, zeg", gaat Van der Gijp meteen verder. "Dat jij tijdens een wedstrijd zegt dat er een is die aardig speelt en zij meteen vraagt waarom dat dan zo is. Dan moet je alles uit gaan leggen. Wat ik van de aanstelling van Heitinga vind? Eigenlijk is dat ook al raar, met die immer gevaarlijke Dwight Lodeweges erbij. Die hebben ze ook weer meegenomen. Ajax had uiteindelijk gewoon Peter Bosz moeten nemen."

Stentler liet in gesprek met RTL Nieuws weten dat ze in Wiegman op termijn een ideale nieuwe trainer van Ajax ziet. “Als je kijkt naar haar kwaliteiten, en wat ze heeft bereikt, denk ik dat ze het zeker in zich heeft om een topteam in het mannenvoetbal te coachen”, concludeerde de analiste. De oud-international zou Wiegman overigens niet aanraden om op dit moment in te stappen bij Ajax, mocht de kans zich voordoen. “Ik zou het haar niet aan willen doen om in deze periode als eerste vrouw bij een mannenclub te gaan zitten waar de hele organisatie zo'n puinhoop is.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mwah, als dit het uit gieren is, vraag ik me af wat er gebeurt als ze echt eens hard moeten lachen...On: Denk inderdaad (zoals Derksen ook al aangaf) dat ze wellicht dan eerst eens in de KKD bijvoorbeeld moet gaan proberen. Kijken of dat een beetje een goede match is voordat je aan het echte werk zou beginnen.. ff lekker bij Top Oss of Helmond Sport ofzo.

3 februari 2023 om 07:47

Een drie stappen plan kan je aan denken, eerst Ajax vrouwen. Als ze slaagt dan jong Ajax. Als ze slaagt dan Ajax 1. Minder dan Schreuder zal het niet zijn. Maar toch liever Peter Bosz

3 februari 2023 om 08:06

De Ajax-vrouwen 😅. Van de absolute wereldtop naar nog niet eens de subtop?

3 februari 2023 om 08:30

Dan kan Wiegman ze naar de top brengen, toch?

3 februari 2023 om 10:41

Dat kan gewoon niet. Daar heeft Ajax de financiën en aantrekkingskracht niet voor.

3 februari 2023 om 11:52

Waarom zou Wiegman, die zich al lang en breed bewezen heeft in het vrouwen voetbal, zich eerst moeten bewijzen bij de Ajax Vrouwen?

3 februari 2023 om 12:24

Ja hoor, een vrouw die met twee landen titels heeft gewonnen, eerst even Ajax-vrouwen laten doen, om zich te bewijzen. Absurd.

Ik zou het als Heerenveen of Zwolle wel aandurven hoor. Vrouw met kwaliteiten en gezag. En als dat goed gaat kan ze prima Ajax doen. Als Marcel Keizer, Alfred Schreuder en John Heitinga het mogen proberen, dan kan zij het ook.

3 februari 2023 om 13:46

"waarom zou Wiegman, die zich al lang en breed bewezen heeft in het vrouwen voetbal, zich eerst moeten bewijzen bij de Ajax Vrouwen? ".

Omdat de voetbalwereld aartsconservatief is en Wiegman niet wordt afgerekend op haar geloofsbrieven maar op het feit dat ze een vrouw is. Nu is Heitinga de nieuwe trainer en in een eerder stadium is Marcel Keizer dat geweest. Het CV dat zij kunnen of konden of kunnen overleggen voordat ze werden benoemd staat in geen enkele verhouding tot dat van Wiegman. Ik weet niet of Wiegman geschikt is om een mannenploeg te leiden omdat dat toch heel andere koek is. Maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor het omgekeerde omdat buiten kijf staat dat ze een op en top voetbalvakvrouw is en er geen enkele reden is om aan te nemen dat ze het sowieso niet zou kunnen. Wellicht zou het een goed idee zijn om eerst een paar jaar in het mannenvoetbal te gaan werken als assistent om daarna het stokje van de hoofdcoach over te nemen.

Het voetbal is gelukkig hard bezig om uit haar conservatieve schulp te kruipen en vrouwen en professionals uit andere takken van sport toe te laten. Precies zoals Cruijff zich daar altijd hard voor maakte. In het bestuur en RvC van Ajax zitten al diverse vrouwen en daar kan de aartsconservatieve Valentijn Driessen maar moeilijk mee omgaan en is daarom flink bezig aan hun stoelpoten te zagen. Gelukkig zijn het sterke vrouwen die in hun pink meer kwaliteiten en persoonlijkheid hebben dan notoire conservatieve vrouwenbashers als Driessen, Gijp en Derksen in hun hele lichaam, zij zullen dan ook recht overeind blijven in de hetze die er tegen hen wordt gevoerd. Daar ben ik heilig van overtuigd. Dat is goed voor het voetbal omdat we het van kwaliteit moeten hebben als we het voetbal vooruit willen hebben en we ons daarbij niet moeten laten belemmeren door het geslacht. Barbara Barend is ook een prima voetbalvrouw en ik vind het een uitermate prikkelende gedachte dat zij in de toekomst de eerste vrouwelijke TD van Ajax zou worden net als ik het persoonlijk een prikkelende gedachte vind dat Wiegman bij Ajax de eerste vrouwelijke coach zou worden in het mannenvoetbal. Dat soort noviteiten past Ajax als een handschoen.

3 februari 2023 om 13:55

Dus omdat ze in het amateurvoetbal (niet eens niveau 1e klasse) iets heeft gewonnen zou ze direct aan de slag kunnen bij Heerenveen of zwolle?

3 februari 2023 om 14:19

Barara Barend TD van Ajax?? Op basis van wat? Dat mensen Wiegman noemen als potentiële trainer snap ik nog wel; maar Barend TD bij Ajax? Dan ben je echt niet goed. Wanneer zij niet wil dan maar Fresia, Noa of Helene?

5 februari 2023 om 22:38

Nou ik heb weleens voorgesteld hier ten tijden van Rick van de Boog om Barend als TD aan te stellen. Ik werd compleet voor gek verklaard. Dus zo gek vind ik het niet Ahmed Hossam.
Maar Wiegman als coach van Ajax 1 moet ik ook hard om lachen. Het mannen voetbal is compleet anders dan het vrouwen voetbal. Wiegman had prima selecties met de Engelse en de Nederlandse vrouwen. Maar dat niveau ligt gewoon lager dan KKD bijvoorbeeld. Dus even aan Ajax wennen bij de vrouwen, is even een opstap. Kijken of ze dat ook tot een succes kan maken. De KKD mag ze dan van mij proberen

3 februari 2023 om 08:26

Wiegman is een hele goede voor Ajax. Kunnen ze beter direct contracteren en voor 5 jaar vastleggen.

3 februari 2023 om 16:09

Zeker, maar is Wiegman ook geïnteresseerd om het vrouwen elftal van Ajax te gaan coachen?

3 februari 2023 om 09:32

@tommulder Kijk er zullen mensen het wel weer minachting vinden (uitlachen). Maar echt slim is ze niet. Zoals jij zeg de weg naar Ajax 1 moet lopen via b.v top Oss is veel logischer.

Het is ook een belachelijke suggestie. Ze heeft veel te weinig ervaring en bovendien zul je als vrouw nog veel meer krediet moeten hebben dan Wiegman, of welke vrouw dan ook, momenteel heeft.

2 februari 2023 om 22:33

Heeft ze nog minder ervaring dan Heitinga ?

2 februari 2023 om 22:36

Wel in het mannenvoetbal en dat is waar het hier om gaat. Ook nog eens in de top van het mannenvoetbal.

2 februari 2023 om 22:36

Of Heitinga een goede coach is weet ik niet, maar hij is iig nog op een hoog niveau actief geweest dus hij weet wat er op dat niveau gevraagd wordt. Zo een Wiegman weet het misschien tactisch leuk neer te zetten tegen veredelde amateurteams wat die vrouwenteams zijn, maar tegen echte weerstand komt er tactisch vele malen meer bij kijken

2 februari 2023 om 22:46

Ik denk dat Wiegman fantastische prestaties heeft behaald en een absolute topcoach is. De tijd is alleen niet rijp voor een vrouwelijke hoofdtrainer bij een Nederlandse profclub. Het wereldje is daarvoor veel te conservatief. Zoals Gijp en Derksen aartsconservatief zijn. Het afbreukrisico is dan ook veel te groot om Wiegman aan te stellen. Ik zou Wiegman eerder aanstellen als directeur van de KNVB. Dat past beter bij het tijdsgewricht.

2 februari 2023 om 22:58

In de top van mannenvoetbal heeft Heitinga de ervaring van 1 wedstrijd. Dan is dat verschil niet heel groot. Of vind je de KKD ook de top ?

2 februari 2023 om 23:02

Japie,
Hiddink en van Gaal waren leraren en geen top voetballers. Het zijn / waren wel goede trainers. Ik zie echt wel problemen qua gezag als de eerste vrouw op het hoogste niveau trainer wordt, maar dat ze het tactisch moeilijk zou krijgen vind ik wel denigrerend.

2 februari 2023 om 23:06

Heitinga is in de top actief geweest en heeft onder grote coaches gewerkt. Op wat voor niveau is Wiegman actief geweest? En hoezo is dat tactische verhaal denigrerend? Het vrouwenvoetbal is van een erbarmelijk niveau dus de weerstand is ongeveer net zo groot als het verschil tussen een bakfiets een Bugatti . Ik zou het eerder denigrerend vinden als ze op basis van haar geslacht gepasseerd zou worden. Hiddink en Van Gaal braken door in een hele andere tijd. Tegenwoordig moet je als coach iets bewezen hebben of iig een achtergrond hebben als voetballer op een acceptabel niveau

2 februari 2023 om 23:14

Dat is gewoon een hele terechte opmerking van Japie. Het tempo van vrouwenvoetbal ligt dusdanig laag dat ze het lastig zouden hebben tegen 4e klasse amateurs. Sterker nog je hoort wel eens dat professionele vrouwenteams er tegen dat soort clubs wel eens met dubbele cijfers vanaf gaan. Dan is professioneel mannenvoetbal bijna een compleet andere sport qua tactiek en intesiteit. Een willekeurige trainer van een 3e klasse zondag elftal ga je toch ook niet zomaar aannemen in de Eredivisie? Leuk dat de vrouwen stappen maken in het voetbal, maar blijf wel realistisch.

2 februari 2023 om 23:25

Hiddink en van Gaal zijn anders allebei gewoon profvoetballer op het hoogste niveau geweest hoor.

2 februari 2023 om 23:28

Dus omdat Heitinga goede trainers had is hij ook een goede trainer? Maar waarom zou een vrouw per definitie tactisch minder zijn? Vind je dat zelf ook geen onzin?

2 februari 2023 om 23:39

Nee, dat vind ik geen onzin. Een boekhouding doen bij de plaatselijke bakker is wat anders dan een boekhouding doen bij een multinational. Daar komt veel meer bij kijken. Je teams spelen wekelijks tegen veredelde amateurs en nu speel je opeens tegen fukltime profs van een niveau wat honderdeb malen hoger ligt. Dat is absoluut niet hetzelfde coachen. Last Wiegman gewoon eerst eens bij een kleine club beginnen on te kijken of ze het niveau uberhaupt aankan. Dan kan ze in de toekomst altijd nog naar Ajax, als het een succes wordt. Ze heeft zowel als coach en als speler nul ervaring op een acceptabel niveau

2 februari 2023 om 23:42

Doe je dit nou om moeilijk te doen? Als je zelf niet kan inzien dat Heitinga een 100 keer logischere keuze dan Wiegman is dan hoeven we er niet eens meer serieus op in te gaan lijkt me. Je kan alleen al beginnen dat Heitinga al 25 jaar werkzaam is bij Ajax en Wiegman 0 jaar. Heitinga al een aantal jaar trainer van de beloften is (zeer relevant) en Wiegman die daar nog geen 3 spelers van kent waarschijnlijk. Het feit dat Heitinga als speler in de Eredivisie, La Liga, BuLi en PL heeft gespeeld en zij nog nooit iets binnen het mannenvoetbal heeft gedaan. Nee, een vrouw hoeft tactisch niet minder te zijn dan een man. Durf wel te stellen dat ze een betere kijk op voetbal heeft dan jij. Maar dat maakt niet dat ze klaar is voor een club als Ajax. Laat ze zich eerst maar eens bewijzen als Peter Bosz of Erik Ten Hag. Die hebben ook eerst een aantal clubs moeten trainen voordat ze de kans kregen bij Ajax. Als ze het daar goed doet is ze zeker welkom. Dat Heitinga nu interim is is volkomen logisch gezien zijn positie binnen de club en het feit dat er een trainer is ontslagen en ze eerst een nieuwe TD willen.

3 februari 2023 om 01:25

En daar gaan velen de mist in Heitinga heeft in de top mee gedaan als Voetballer niet als trainer. Het zijn twee totaal uit een lopende zaken, het is ook al bewezen dat in de hoogste top gevoetbald te hebben geen garantie is dat je ook in de top een goede trainer bent. En heeft nu niks met Heitinga te maken,van mij mag hij het doen en wens hem echt oprecht alle geluk en wijsheid toe.

3 februari 2023 om 07:04

Ik ben het met je eens, een vrouw kan een goeie leraar zijn.
Als ze verstand heeft van zaken, dan heeft ze dat toch ook.
Ik denk ook niet dat het gezag een probleem zou ijn. We hebben allemaal een moeder gehad toch?

3 februari 2023 om 07:10



Japie. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe onze ervaren man Andries Jonker het gaat doen aan het roer bij de oranje dames. Dat moet haast wel briljant worden, wetende dat zo’n groepje verdeelde amateurs door Sarina Wiegman al tot hoogte werden gestuwd.

3 februari 2023 om 09:30

Ik sluit niet uit dat Jonker een slechtere coach is dan Wiegman, maar Jonker heeft nooit Ajax 1 getraind. Hij heeft wel bij grote clubs gecoacht, maar ik heb altijd al gezegd dat Jonker daar puur en alleen zat omdat hij een vriendje is van Van Gaalen niet door zijn competenties, want ik vind het een hele matige coach

3 februari 2023 om 09:48

Ja ze heeft minder ervaring dan Heitinga in het mannenvoetbal. Heitinga heeft 2 jaar kkd ervaring als coach, Wiegmans heeft alleen ervaring op het niveau van vrouwenvoetbal en laten we eerlijk wezen dat is het niveau van de plaatselijke jeugdteams. Want redelijk vaak gebeurt het dat vrouwenteams worden weggespeeld door de jeugdelftallen van amateurclubs. Dus leuk dat ze het goed doet bij het vrouwenvoetbal maar dat maakt hier niet gekwalificeerd voor de baan van Ajax 1. Laat haar het eerst maar in de hoofdklasse of kkd proberen.

3 februari 2023 om 09:49

Lang verhaal maar Heitinga heeft ook nog nooit een mannenteam op het hoogste niveau getraind.

Ik zeg niet dat Wiegman een succes zou worden, maar haar prestaties worden wel heel makkelijk afgeschreven.

3 februari 2023 om 10:14

Kkd is van een vele malen hoger niveau dan de top in het vrouwenvoetbal. Het vrouwenvoetbal zit op het niveau van de onder 15 van de plaatselijke amateurclub

3 februari 2023 om 11:06

@Vernon Haar prestaties zijn te vergelijken met een hoofdcoach die het goed doet in het amateurvoetbal. Ik snap daarom heel die roep om Wiegman niet. Dat is hetzelfde als nu gaan roepen dat Ajax de coach van de Kozakken Boys of de IJsselmeervogels moet aanstellen

3 februari 2023 om 11:40

Als je nu echt zegt dat de prestaties van een hoofdcoach van de kozakken boys hetzelfde is als de prestatie van een dame die de laatste drie grote internationale toernooien drie keer de finale gehaald heeft (twee keer gewonnen en 1 keer verloren) dan gaat er toch echt iets fout hoor.

3 februari 2023 om 11:47

Klopt dat is iets heel anders, kozakkenboys is van een vele malen hoger niveau. Bij het vrouwenvoetbal wint de minst slechte maar tactisch is het niveau bedroevend.

3 februari 2023 om 11:51

Natuurlijk man. De druk van een potje bij de kozakkenboys is volledig te vergelijken met een WK-finale waar miljoenen mensen naar kijken. Geloof je het zelf? Sowieso is het statement dat ze tactisch zwak/niet sterk is volkomen uit de lucht gegrepen, of kan je dat onderbouwen?

3 februari 2023 om 11:51

Wat gaat er fout dan? Het landen vrouwenvoetbal is van een lager niveau dan de competities waarin de Kozakken Boys en de IJsselmeervogels actief zijn. Je kan ook een WK organiseren voor de beste campingelftallen, maar dat maakt het nog geen WK van een niveau dat iets voorstelt

3 februari 2023 om 12:03

Er gaat niks fout. Het verschil ligt in fysiek tussen man en vrouw en ontwikkeling van die sporttak.

Maar ga maar voorbij de twee gewonnen EK-finales en de verloren WK-finale in een periode van 6 jaar. Stelt helemaal niks voor joh. Zo makkelijk als maar zijn kan. Zouden jij en ik nog wel kunnen!

3 februari 2023 om 12:14

Je hebt toch ogen dat je kan zien dat het tactisch van een heel laag niveau is? Zo niet dan kan je denk beter badminton gaan kijk ofzo want op voetbal heb je geen enkel kijk. Het verschil aan niveau tussen de plaatselijke jongens onder 15 en de wereldkampioen vrouwen is al behoorlijk hoog. Paar jaar geleden verloor de ga wat de huidige kampioen is van een onder 15 elftal uit Amerika met redelijke ruime cijfers. En als Wiegmans het wil proberen bij het mannenvoetbal dan zal ze onder aan de ladder moeten instappen, vooruit iets hoger de kkd maar meer niet.

3 februari 2023 om 12:18

Ja is makkelijk overheen stappen de 2 je finales want het is het zelfde als dat je het wk campingvoetbal wint zoals Japie krekel hier boven zegt en dan weet ik zelfs nog zeker dat die campingelftal gewoon ruim wint van de wereldkampioen vrouwen. Maar ja iedereen zou dat bij die vrouwen kunnen zolang je maar wat minder slechtere spelers hebt dan die andere.

3 februari 2023 om 12:19

Ja vast. De lijst met volkomen mislukte trainers die voorheen top voetballers zijn geweest is ellenlang. En wat 'actief in de top' van Heitinga betreft vind ik dat maar zozo. Het gros van de huidige trainers was ondanks dat ze misschien niet de meest fantastische clubs spelen, wel vaak de onbetwiste chef in het veld en de aanvoerder bij hun (buitenlandse) club. Bij Heitinga kreeg ik altijd de indruk dat hij de volger was, een dooie klaas die zelfs niet genoeg overwicht had voor tweede of derde aanvoerder. Zijn enige verworvenheid is dat hij van de club is. Nou dan kun je beter die vrijwilliger aanstellen die belangenloos al dertig jaar de tribunes aanveegd.

3 februari 2023 om 12:29

Bij het tennis wordt de nummer 1 bij de vrouwen ook met 6-0 6-0 verslagen door de nummer 500 bij de mannen. En toch kan een coach bij de dames moeiteloos coach bij de mannen worden.

3 februari 2023 om 12:34

Nee, ik doe zeker niet moeilijk te doen. Maar ik vind het wel heel kort door de bocht (en ook nergens op gebaseerd) dat Heitinga wel de kwaliteiten heeft, maar een vrouw niet. Maar blijkbaar is voetbal een mannensport (terwijl het volgens mij juist voor vrouwen bedacht is) en kunnen vrouwen er niets van.
Maar geldt eigenlijk niet voor bijna elke sport dat mannen vanwege het fysiek beter zijn ? Mogen ook bij andere sporten vrouwen dan geen coach zijn ?

3 februari 2023 om 13:24

@janssen ten eerste is voetbal niet bedacht als vrouwensport maar het was een spelletje van de arbeidsklasse in Engeland, het word in Amerika gezien als vrouwensport maar ook alleen daar. Niemand zie ik zeggen dat ze geen coach mag zijn bij de mannen maar om van het vrouwenvoetbal in 1 keer naar de top van mannenvoetbal in Nederland te gaan is gewoon en vele malen te grote stap. Als Wiegmans het in het mannenvoetbal wil proberen dan kan ze beter in de hoofdklasse/topklasse beginnen want vrouwenvoetbal en mannenvoetbal is gewoon een wereld van verschil en dan niet alleen fysiek en technisch maar vooral ook tactisch.

3 februari 2023 om 13:32

Het is zondermeer waar dat de stap voor haar groot zal zijn, maar geldt dat ook niet voor de stap van Heitinga ? je ziet ook bij van Nistelrooy dat het iets heel anders is om trainer van een jong team te zijn dan trainer van het eerste. En dat verbaasd mij. Bij Heitinga en van Nistelrooy vinden we het allemaal heel gewoon (waarvan je je af kunt vragen of het werkelijk heel gewoon is) en als het om een vrouw gaat, dan is de stap te groot.

3 februari 2023 om 13:59

Of hij heeft het juist moeilijker, omdat men de basis van het mannenvoetbal niet heeft. Zijn gewoon 2 verschillende sporten gezien het grote verschil in kwaliteit. Laten we dit ook lekker gescheiden houden.

3 februari 2023 om 14:03

Net zoals tennis gescheiden moet blijven voor coaches? Oh wacht…

3 februari 2023 om 15:55

Dus omdat Heitinga toevallig kon voetballen, weet hij ook hoe hij om moet gaan met mensen en hoe hij een groep moet leiden? Wiegman weet juist wat 't is om op het allerhoogste niveau actief te zijn. Weliswaar binnen het vrouwenvoetbal, maar de mentale druk blijft hetzelfde.
Ik word juist een beetje moe van al die ex-voetballers, die meteen denken een geweldige trainer te zijn en allen hopeloos door de mand vallen, omdat ze totaal geen leiderschapskwaliteiten bezitten.

3 februari 2023 om 16:04

Natuurlijk ligt het niveau van de vrouwen lager dan dat van de mannen. Maar dit is toch in vrijwel elke topsport het geval?

En toch zijn er ook in andere sporten genoeg voorbeelden. In de NFL hebben ze inmiddels een wedstrijd gehad waar aan beide kanten een vrouwelijke hoofdcoach actief was. Het zal best dat er een groot gat zit tussen het mannen en vrouwen voetbal maar het gat in American football is nog vele malen groter.
Er wordt hier ook verwezen naar het tennis, ik kan me nog herinneren dat de Williams zusjes in hun prime kansloos van de baan werden gespeeld door de nummer 200 van de wereld, maar Andy Murray werd nummer 1 van de wereld met Mauresmo als coach.

Als het in andere sporten kan, ook in professionele team sporten, waarom in het voetbal dan niet?

Wiegman heeft in ieder geval een aardig CV. Of ze een goede coach is voor het mannen voetbal zullen we wellicht nooit weten. En het lijkt me niet dat een topclub de plek is om dat uit te vinden. Maar wat dat betreft zijn de keuzes voor trainers als Heitinga of van Nistelrooy net zo min heel rationeel.

Ik denk dat het voornaamste probleem van een vrouw in het mannenvoetbal op dit moment eerder is dat niemand in het mannen voetbal iets van een vrouw wil aannemen en dat het daarom al gedoemd is om te mislukken ongeacht of ze de kwaliteiten heeft voor de positie.

3 februari 2023 om 00:24

Ik wil niet zeggen dat ik ervoor ben, maar het staat of valt met vakkennis. Als zij daadwerkelijk de bagage en kennis heeft, zullen de spelers dat onderkennen, en zal succes bepalen of ze geschikt is. Net zoals dat met ten Hag en zij voorgangers gebeurt is. Of ze nu vrouw is of man, zou dat niet uit moeten maken.

3 februari 2023 om 12:00

Als Ajax het zelfs aandurft met iemand als Marcel Keizer, die ook echt helemaal niks had gepresteerd, of een Schreuder (die juist nergens iets had klaargespeeld als hoofdtrainer) kan dit er ook wel bij. Nu ook met Heitinga die H3 compleet maakt. Heeft ook niks bewezen/op basis van niks geschikt. Als relevante prestaties op het gewenste niveau toch niet nodig zijn, kan je alles proberen.

3 februari 2023 om 12:36

Aan de reacties te lezen is niet iedereen het met je eens. Volgens een aantal kunnen vrouwen nooit dezelfde capaciteiten hebben dan een man en is zelfs een man die nog niets heeft laten zien per definitie al beter dan een vrouw die zich al wel bewezen heeft.

3 februari 2023 om 00:34

Ze heeft meer ervaring dan Heitinga. Waarom niet?

Ach ajax nam ook Alfred Schreuder als trainer...dus waarom niet

2 februari 2023 om 22:31

He makkelijk

3 februari 2023 om 07:11

Net zo makkelijk als wiegman wegzetten als nietsnut, omdat het een vrouw is.

3 februari 2023 om 07:34

Heb juist het idee dat het andersom is. Wiegman daar neerzetten omdat ze een vrouw is. Dat lijkt me helemaal niet de bedoeling.

Net als die Leonne. Die snapt er werkelijk helemaal niks van. Hoop dat de praatprogramma's snel een vrouw ontdekken die dit wel kan, want zij zit er voor de bühne.

Die Belgische tijdens het WK was 'n topper. Meer van dat graag ipv Leonne.

Wat een bekrompen reactie. Wiegman heeft bewezen teams beter te laten voetballen. Zou niet weten waarom ze dat niet bij de mannen zou kunnen.

2 februari 2023 om 22:34

Ik denk omdat mannen het moeilijker vinden om iets aan te nemen van een vrouw dan van een man. Vooral op voetbal gebied. Dus het ligt denk ik niet perse aan haar...

2 februari 2023 om 22:35

Succes halen met een team wat vergelijkbaar is met een hoofdklasser is natuurlijk geen graadmeter voor een Eredivisie team. Je hebt totaal andere oefenstof bij vrouwen dan bij mannen

2 februari 2023 om 23:26

Andere oefenstof? Heb je daar ervaring mee?

2 februari 2023 om 23:43

En nog steeds lukt dat prima, ook als vrouw zijnde. De huidige coach van het Franse nationale elftal was eerst een paar jaar trainer van Clermont Foot op het tweede niveau in Frankrijk. Waar het team eerst vooral in de middenmoot belandde, zorgde zij ervoor dat club ging strijden voor promotie. Helaas net niet genoeg punten voor de top 3, maar het kan dus gewoon.

Dus waarom zou Wiegmann dat ook niet kunnen?

3 februari 2023 om 00:04

Je verhaal klopt totaal niet Sterke Jerke. Clermont is traditioneel een top 10 club in de Ligue 2. Eindigde er eigenlijk altijd. De 3 jaar dat zij aan het roer stond eindigden ze 12e, 7e en weer 12. De 4 jaar daarna eindigden ze 10e, 5e, 6e en 2e, waarna ze promoveerden.

3 februari 2023 om 01:27

Spelen de vrouwen een ander soort voetbal dan,dat de oefenstof anders zou moeten zijn.

3 februari 2023 om 07:13

Die over gecompliceerde oefenstof van onze knvb bedoel je? Waar we alle landen het nakijken mee geven?

3 februari 2023 om 09:49

Vrouwen en mannen voetbal zijn 2 verschillende soorten spelletjes.

3 februari 2023 om 12:37

Maar is de oefenstof dan anders ? En kan een vrouw deze stof niet leren ?

3 februari 2023 om 14:11

@janssen - Natuurlijk kan ze dat, maar waarom zou zij een voorkeursbehandeling moeten krijgen in tegenstelling tot al die coaches die op een hoger niveau actief zijn, maar niet in aanmerking komen voor Coach Betaald Voetbal? Ik denk dat dat vooral de discussie moet zijn, want het zou wel degelijk een behoorlijke voorkeursbehandeling zijn in dat geval.

3 februari 2023 om 15:07

Alsof een dergelijke voorkeursbehandeling speciaal is. Heitinga krijgt dat nu ook gewoon. Het gaat altijd om connecties binnen de voetbalwereld.

3 februari 2023 om 16:10

@messibazoer waarom zou het in andere prof sporten, ook team sporten, wel kunnen om een vrouw als coach te hebben. Ik denk bijvoorbeeld dat het gat tussen het mannen en het vrouwen voetbal kleiner is dan dat in het American Football en daar kan het ook.

3 februari 2023 om 16:15

@sirius ze hoeft geen voorkeursbehandeling te krijgen. Dat zou nergens zo moeten zijn in mijn ogen.

Alleen als je een coach hebt die met 2 landen Europees kampioen is geworden en een WK finale heeft gespeeld afzet tegen coaches als Heitinga of van Nistelrooy die alleen een jong elftal hebben getraind kun je niet direct spreken van een voorkeursbehandeling.
Sterker, ik denk dat als voetbal een normale bedrijfstak zou zijn geweest de Cv's van Heitinga of van Nistelrooy direct in de prullenbak waren beland omdat er een heleboel kandidaten waren met een beter CV.

2 februari 2023 om 22:42

Ja hier kon je natuurlijk op wachten. "ik word heel moe van dat meisje. Wat een betwetertje is dat." Dat 'meisjes en betwetertje' is een volwassen vrouw van 36 jaar.

Ongelooflijk dat die figuren al jaren een platform krijgen om op tv mensen te schofferen, te beledigen en kwetsen. Je kunt het niet eens zijn met Leonne Stentler, maar waarom weer persoonlijk aanvallen.

Meer dan ooit snap ik wat Berghuis laatst zei over hoe de media verantwoordelijk is voor de klote maatschappij waarin we leven.

Ik vind Sarina Wiegman een toptrainer. Je moet altijd gaan voor kwaliteit. Geslacht, afkomst of kleur, moet nooit een argument zijn om het niet te doen.

2 februari 2023 om 22:54

Ze heeft het zeker laten zien. Goeie trainster geen twijfel. Maar zij houdt zich meteen staande bij een eredivisie team ?

2 februari 2023 om 22:57

Omdat ze inhoudelijk geen punten hebben om het te counteren, daarom. Het zijn losers die denken dat de wetten van voetbal anders zijn dan de rest van de wereld, waar vrouwen als manager net zo goed of slecht kunnen zijn als mannen.

2 februari 2023 om 22:59

De echte slangen zitten juist bij de “nettere” media die niet direct zeggen waar het op staat maar de ander het licht in het ogen niet gunnen.

2 februari 2023 om 23:02

Klopt feitelijk ook gewoon niet wat je zegt. Er zijn gewoon verschillen in sectoren de een ligt de man beter de ander de vrouw. Kun je ook gewoon accepteren ipv krampachtig mensen willen plaatsen op plekken vanwege hun geslacht of uiterlijk ipv hun kwaliteiten.

2 februari 2023 om 23:16

Niemand die verschillen ontkent, pik. Alleen zien we in iedere sector dat een vrouw net zo goed kan slagen als een man. Mijn advies aan jou is om niet zo krampachtig naar het geslacht te kijken en daarom niet moeilijk te doen over het zien van een vrouw als manager.
De enigen die krampachtig zijn, zijn de knurften die hoog en laag springen met hun beweringen dat vrouwen niet thuis horen in de top van voetbal.

2 februari 2023 om 23:31

Wat vind je precies schofferen aan betwetertje en dat meisje? Die heren zelf zijn bijna bejaard dus voor hun is dat een meisje. En de rest is toch hun mening.. dus zo'n persoonlijke aanval vind ik het niet. Berghuis overdreef ook
En wat is de kwaliteit van Wiegman? Dat ze goed presteert met de betere vrouwenelftallen? Of dat ze ook echt de spelers beter maakt? Dat ze tactisch sterk is? Het vrouwenvoetbal ziet er in de meeste gevallen werkelijk niet uit en enig tactisch plan is er ook vaak niet uit te halen. De vrouwen op de juiste plek zetten en motiveren lukt haar wel. Denk dat er bij herenvoetbal toch echt wel wat meer bij komt kijken.

3 februari 2023 om 00:26

@marton3103

Meisje en betwetertje is in dit geval bewust gedaan om haar te kleineren. En Berghuis omschrijf exact wat er aan de hand is en hoe de media bijdragen aan de problemen die wij hier hebben. Hij overdreef niet. Wij verschillen hierover van mening blijkbaar.

Mbt Sarina Wiegman. We zullen het pas weten als zij ook de kans krijgt. Dan pas kunnen wij oordelen over haar kwaliteiten. Een man is niet per definitie slimmer en/of heeft meer kwaliteiten om een team te managen dan een vrouw.

Peter Hyballa krijgt de ene na de andere kans. Waarom zou Sarina Wiegman het niet beter doen.

3 februari 2023 om 07:45

Helemaal met jou eens, behalve dat geslacht in deze wel zeker uitmaakt. Dat ligt niet aan haar, dat ligt aan het feit dat professionele voetballers door hun haantjes/ego gedrag niet in staat zijn om haar net zo als een mannelijke trainer te behandelen. Het is een mannenwereld en hoewel dat een debiel en simpel argument is, klopt het in deze wel.

3 februari 2023 om 09:42

@marton32031 zoek de term gaslighting eens op.
Dat is precies wat de heren hier doen, bij gebrek aan argumenten.

3 februari 2023 om 09:42

Ik denk juist dat jij het voorbeeld ben van hoe kleinzerig we met z'n allen worden. Ze schofferen helemaal niemand door die uitspraken. Als je niet tegen dit soort uitspraken kunt, dan ben je totaal ongeschikt om op zo'n positie als Stentler te werken. Moet iedereen met fluwelen handschoentjes worden aangepakt? Wiegman heeft nog nooit iets gepresteerd bij een mannen elftal, dan ben je wel knettergek als Ajax zijnde om dat uit te gaan proberen.

3 februari 2023 om 09:55

Berghuis moet niet piepen over de media want als jij prof wil wezen hoort dat er gewoon bij. Een vrouw die geen aantoonbare ervaring heeft op het mannen niveau van voetbal gelijk maar bij de grootste club van een land neer zetten is gewoon lachwekkend. Heitinga heeft naast zijn ervaring als voetballer nu ook al wat ervaring als coach in de kkd en daardoor meteen meer geschikt dan Wiegmans. Laten we eerlijk wezen het vrouwenvoetbal is tactisch is een heel laag niveau en ik kan mij herinneren dat de wereldkampioen van de vrouwen met ruime cijfers verloor van de onder de 15 van een amateur club.

3 februari 2023 om 12:15

In Iedere sector ja? Denk dat ze daar bij het leger anders over denken, of wellicht de staalsector. Daarbij denk ik dat vrouwen weer beter vertegenwoordigd zijn in de zorg. Enfin we zijn het niet eens. Maar om mensen steeds weg te zetten als knurften en losers omdat ze anders denken dan jij Almogaver vind ik persoonlijk niet zo sterk. Prettig weekend gewenst.

3 februari 2023 om 12:33

Het gaat er niet om of ze er tegen kan. Het gaat erom dat het kleinerend bedoeld is. Het staat jou vrij om dat een normale omgangsvorm te vinden. Ik vind het kwetsend en onnodig.

3 februari 2023 om 14:20

@marc 433 - Mua, dit mag ook wel genuanceerder. Wiegman is een toptrainer in haar vakgebied. Dat betekent dus het vrouwenvoetbal. We hebben eigenlijk geen idee hoe ze zou functioneren bij de heren. Het probleem met dit soort dingen dat zo'n discussie altijd twee kanten op gaat en zoals altijd zijn het ook gelijk de uiterste kanten.

Of het wordt seksistisch waardoor ook niet-relevante zaken erbij worden gehaald, of het wordt emotioneel gebrabbel waardoor men voor iets pleit zonder ook daadwerkelijk met iets rationeels te komen. Derksen/van Der Gijp doen het eerste, Leonne Stentler doet het tweede. Nou, dat is dan ook je hele discussie.

Dus ja, Berghuis heeft gelijk. Dit is de manier waarop discussies worden gevoerd in de media. Niet het grote vlak in het midden waarin mensen goed discussieren over onderwerpen krijgt de aandacht. Nee, de extreme kanten krijgen de aandacht. Het verkoopt beter en je kunt de discussie sturen hoe je het wilt. Dat lukt niet met rationaliteit en logica.

Geslacht, afkomst of kleur mag inderdaad nooit een argument zijn om het niet te doen, maar het mag ook nooit een argument zijn om het wel te doen. Ik denk zelf niet dat het een goed idee zou zijn, maar het aanwijzen van een coach heeft lang niet altijd met verdiensten te maken. In dat opzicht heeft zij er dus niet minder 'recht' op dan een ander.

3 februari 2023 om 15:00

Goedemiddag Sirius,

Complimenten voor je reactie. Je legt vanuit verschillende invalshoeken heel goed het e.e.a. uit. Ik kan niet anders concluderen dat ik het met je eens ben.

Mijn reactie had zeker wat genuanceerder gekund. Het was laat en Ik liet mij even meeslepen

2 februari 2023 om 23:53

Mag weg! Reageerde op de verkeerde gebruiker.

2 februari 2023 om 23:53

Marc 433: het is biologisch volgens mij bewezen dat mannen in sport en spelsituaties sneller/beter kunnen denken doordat ze vroeger moesten jagen of de leiding moesten nemen terwijl vrouwen achter bleven om voor de kinderen te zorgen. Ook zijn mannen competitiever ingesteld doordat ze vaak een vrouw moesten versieren in plaats van andersom. Doordat mannen vaker in situaties komen dat ze snel moeten denken en van nature competitiever zijn zijn ze hier ook beter in. Dat is gewoon honderdduizenden jaren evolutie geweest. Bij spellen/sporten waar fysiek niet belangrijk in is domineren mannen ook compleet. Denk aan darten of schaken. Zelfs in esport zijn het alleen maar mannen. Dus ja ik denk dat de man in de hersenen tactisch gemiddeld zeker wel beter kan zijn. Dit bedoel ik niet om mannen te prijzen, maar dat is gewoon evolutie. Zo zijn vrouwen vaak empatischer, zorgzamer, etc.

3 februari 2023 om 01:38

Zytto34 evolutie is een biologisch proces, niet een maatschappelijk. Wat lul je over jagen, vrouwen versieren, snel denken terwijl dat niks met evolutie te maken heeft. Ben je zo onzeker over jezelf dat je gelukkig wordt van het idee dat je met je herseninhoud volgens je eigen beredenering in de bovenste helft van de mensheid zit?

3 februari 2023 om 07:00

@Zytto, handelingssnelheid is iets compleet anders dan tactische kennis hoor. En handelingssnelheid is alleen relevant als je de sport uitoefent. Niet als coach.

Een nogal matige poging om biologie bij vooroordelen te betrekken.

3 februari 2023 om 09:27

@zytto mannen zijn niet beter in sport omdat ze moesten jagen, mannen zijn beter in sport omdat ze meer rode bloedlichaampjes hebben. Waardoor ze ook beter zijn in jagen. "Ik denk dat de hersenen van de man beter zijn". Gelukkig hebben we zoiets als wetenschap dus is jouw mening hierover niet relevant.

3 februari 2023 om 09:57

Evolutionair heeft hij toch een punt. Mannen jagen en vechten. Vrouwen zorgen voor kinderen etc. Dat brengt verschillen met zich mee die relevant zijn in de sport

3 februari 2023 om 11:10

Lierse1997: was op een verwijderde reactie waar hij zegt dat hij gelooft in de fysieke voordelen, maar niet dat een man per se sneller kan denken in dezelfde situaties in sport (handelingssnelheid dus). Had het niet per se over tactiek, maar die reacties zijn dus verwijderd. Nu staat het er heel lullig ja zonder context. Waarom alleen mijn reactie er nog staat weet im ook niet. Hoe je het wendt of keert een man heeft er nou eenmaal veel meer aanleg voor door evolutie. Anders zie je vrouwen ook wel uitblinken bij sporten/spellen die niet fysiek gebonden zijn, maar daar zijn hele top 100's ook enkel en alleen mannen.

3 februari 2023 om 11:42

Dat is inderdaad waar. Maar zoals je zegt komt het nu nogal vreemd over aangezien dat voordeel er alleen is voor een uitvoerder van de sport en niet voor de coach ervan.

2 februari 2023 om 23:26

Het niveau verschil is zo enorm groot dat dit toch echt wel een behoorlijke belachelijke suggestie is. Ik hoef haar iig niet te zien bij Ajax we hebben een echte top trainer nodig niet dit soort rare experimentjes.

3 februari 2023 om 08:38

En Heitinga is in jou ogen een echte top trainer? paar potjes bij jong ajax en 1 bij ajax 1 en dan ben je al een echte top trainer dus?..

3 februari 2023 om 14:19

Woe zegt dat ik Heitinga wil? Vindt t helemaal geen goed idee hem tot einde seizoen aan te stellen.

3 februari 2023 om 09:54

Wiegman heeft teams van een zeer matig niveau naar een redelijk niveau gebracht. Van een 3 naar een 5. Als ze bij Ajax start, krijgt ze een team dat een 8 is, en moet ze er een 8,5 van maken. Dat is een heel andere opdracht. Ik zou het wel een mooi experiment vinden, maar een garantie op succes is het zeker niet.

3 februari 2023 om 14:06

Ze heeft het niveau van -10 naar -5 gebracht. Ze worden namelijk nog steeds met dubbele cijfers ingemaakt door jochies van 15.

3 februari 2023 om 14:22

Ik weet t niet Vernon, de keren dat ik dan toch weer denk; ga es vrouwenvoetbal wedstrijd kijken. Dan scrik ik me nog steeds een hoedje, wat een amateuristisch niveau. Het is langzame comedy capers.

3 februari 2023 om 13:04

Ik denk dat eerder jij een bekrompen reactie heb. Soms gaat een gelijk waardig maatschappij niet op. Ik ben het helemaal eens met oldspice

Derksen zijn eerdere suggestie dat Dick Advocaat de trainer-coach van Ajax had moeten zijn, vond ik anders ook om te gieren. 🤣

Was het niet Derksen die met de optie Advocaat kwam voor Ajax? Whahahahahahahahaha. Dat is nog wel iets lachwekkender. Wat hebben zij tegen Leonne. Ze moeten haar elke keer hebben. Wat heeft zij hen aangedaan.

2 februari 2023 om 22:39

Jij vind iemand met ervaring bij clubs als Ranger, Zenit, PSV, AZ en Feyenoord en de voormalig bondscoach aanraden, lachwekkender dan een vrouw die heeft gewerkt op amateurniveau met wat meer aandacht? En er dan ook nog om lachen, hoe zet je jezelf voor lul..

2 februari 2023 om 23:09

Maar hij heeft wel lekker deugpunten gescoord.

3 februari 2023 om 09:23

En welke punten heb jij dan gescoord? Een beargumenteerd punt maak je in ieder geval niet.

2 februari 2023 om 23:07

Advocaat is natuurlijk een veel conventionelere keuze dan Wiegman.

2 februari 2023 om 23:16

Ik kijk niet vaak naar Derksen en weet niet wat hij tegen Leonne heeft. Maar ik vind haar echt verschrikkelijk slecht op televisie. Ongekend slecht!

2 februari 2023 om 23:20

Pardon?? Wat is er mis met Advocaat dan? Een eindbaas die ik 3 keer liever dan Heitinga had

3 februari 2023 om 07:12

Hahahah Jezus toch 39 puntjes gescoord pfff advocaat is een van de succesvolste coaches van Nederland

3 februari 2023 om 07:37

Soccerfan als ik naar die Stentler luister haal ik mn schouders ook op eerlijk gezegd. Ik ben juist vaak benieuwd naar de meningen mensen die hun sporen in de voetballerij hebben verdiend. Stentler was/is voor mij een totaal onbekende en dus vind ik haarening wat minder interessant. Heeft er natuurlijk mee te maken dat het niveau v vrouwenvoetbal eigenlijk niet erg goed is, veel minder belicht werd. Dan kun je net zo goed een speler v Huttekutteveen 3 aan tafel zetten, haal ik ook mijn schouders voor op, ongeacht hoe de analyse is. Net als die Belgische die er bij WK vaak zat. Vind ik oninteressant en worden er puur voor inclusiviteit bij gezet. Inclusiviteit vind ik niet slecht, maar zet er dan iemand bij die daadwerkelijk wat bekender is uit het vrouwenvoetbal. Ik zou de mening v Lieke Martens of Jackie Groenen al een stuk interessanter vinden. Maar eens, ze hoeven er ook niet lacherig over te doen.

3 februari 2023 om 09:25

Dit snap ik niet. Ik luister toch veel liever naar een goede analyse van iemand die ik niet ken, dan naar lege praatjes en opengetrapte deuren door de Sneijders en Van der Vaarts van deze wereld.

3 februari 2023 om 12:02

Idd. Idealiter heb je beide zoals je vaak in Engeland ziet. Maar als ik moet kiezen dan zie ik idd liever betere, inhoudelijke analyses. Er is genoeg om te bespreken en te laten zien, bij motd krijg je meer het idee dat je echt iets kan leren over de speelstijl van teams waarbij het bij espn of studio sport met name over emoties en indrukken gaat.

3 februari 2023 om 14:31

@tilburgajax - Toch snap ik het punt van Twenteov wel. Dat heeft verder niets met haar persoonlijkheid of vrouw-zijn te maken, maar als ik naar dergelijke platformen kijk, zit ik ook niet te wachten op de mening van iemand die dol zou worden gedraaid door een lokale amateurploeg. Dan zou je daar namelijk net zo goed een willekeurige voetbalamateur aan tafel kunnen posteren. Dat inclusiviteitsgebeuren vind ik lang niet altijd een probleem, maar posteer er dan iemand die wel echt een status heeft binnen het vrouwenvoetbal en geen eigen agenda's heeft.

3 februari 2023 om 14:39

Volgens mij heeft Leonne Stentler wel degelijk een status binnen het vrouwenvoetbal. Speelde voor ADO en werd daarmee landskampioen en bekerwinnaar en speelde daarna voor Ajax. Ook international op het WK in 2013. Wegens blessures in 2015 gestopt.

Het punt van Twenteov waar ik tegenin ging, draaide er om dat hij geen waarde hecht aan de analyse van iemand die hij niet kent, hoe goed (of slecht) die analyse ook is. Dat is kortzichtig. Wesley Sneijder, om maar een voorbeeld te noemen, kent iedereen, maar aan zijn "analyse" hecht ik vrij weinig waarde, omdat ik vind dat hij er niks van bakt. Dan zap ik even weg. Ik hoef die bekende koppen namelijk niet te zien omdat ze bekend zijn. Ik wil dat er iemand op die stoel zit die een waardevolle inhoudelijke bijdrage levert.

Dus: bekend of onbekend, het gaat om geleverde kwaliteit.

Dit is ook een verschijkelijk domme suggestie. Ik geloof niet dat een vrouw, als trainer bij een mannenploeg, serieus genomen wordt. Helemaal niet in het macho wereldje wat de voetbal wereld toch is. Wiegman zal ongetwijfeld één van de beste trainers in het vrouwenvoetbal zijn, maar lekker daar laten in mijn optiek.

2 februari 2023 om 22:36

Diezelfde gedachte hadden we ook altijd bij ene vrouwelijke scheidsrechter of grensrechter. Dat is gewoon geaccepteerd. Dit gaat ook ooit een keer gebeuren.

2 februari 2023 om 22:39

Die zijn toch ook niet in de top begonnen? Als Wiegman ambities heeft in het mannenvoetbal, prima. Maar dan zal ze daar eerst haar carrière op moeten bouwen. Er zijn er maar een paar die de unieke kans krijgen om meteen bij Feyenoord, Ajax of PSV te beginnen. Dat zijn club iconen met een enorme staat van dienst, en dat is zij niet.

2 februari 2023 om 22:40

@Soccerfan, Rare vergelijking. Ik wist niet dat een scheidsrechter een organisatie moest leiden, persconferenties moet geven, boegbeeld moet zijn van een club, spelers beter maken, een groep van 30 mensen managen etc.

2 februari 2023 om 22:44

Hoevaak zien die spelers nou een vrouwelijke scheidsrechter? Zodra een vrouw voor de groep staat, heb je een totaal andere dynamiek. Spelers & coach zien elkaar 8 uur per dag. Ik vind de vergelijking die je maakt niet helemaal kloppen.@MessiBazoer, had het niet beter kunnen verwoorden.

2 februari 2023 om 22:50

@messibazour, je somt nu allemaal dingen op die een coach in het vrouwenvoetbal ook moet doen, dus wat is je punt?

2 februari 2023 om 22:58

Ohja want in de eredivisie fluiten ze wekelijks

2 februari 2023 om 23:07

@gofcte, Want de coach van de Ajax vrouwen leid een organisatie? Is die het boegbeeld van Ajax? Heeft die een staf en spelersgroep van 50 man? Werkt die met overbetaalde vedettes die helemaal het mannetje zijn? Als dat allemaal al zo zou zijn, dan is het op een 10x kleinere schaal. Totaal niet met elkaar te vergelijken. Als Ajax ineens de coach aanstelt van Harkemase Boys is het toch ook lachwekkend? Terwijl die op hetzelfde, zo niet hogere niveau werkt dan Wiegman.

2 februari 2023 om 23:20



Nou ben je me helemaal kwijt. Eerst is het argument dat vrouwen niet in de mannenvoetbalwereld passen, soccerfan schrijft dat scheidsrechters inmiddels ook met enige regelmaat een vrouw in het team hebben. Jij vind dat niet te vergelijken, want scheidsrechters hebben niet het takenpakket van een coach, dus dat is anders. Ik schrijf dat het takenpakket tussen een coach van een mannenteam en een vrouwenteam echt niet zo verschillend is. En nu is dat een enorm verschil vanwege (daar hebben we het weer) niveauverschil!

Sarina Wiegmann was bij Engeland en Nederland boegbeeld voor de vrouwenteams, gaf leiding aan de organisatie en had geen enorme overbetaalde vedettes tot haar beschikking omdat dat gat in salaris echt belachelijk is. Ik vraag je nogmaals welk punt je hier wil maken?

3 februari 2023 om 00:36

Soccer fan vraagje nog sterren gezien deze avond?

3 februari 2023 om 07:01

Haha kerel. En vrouwen kunnen dat niet? Er zijn vrouwelijke CEO’s van veel grotere bedrijven dan Ajax.

3 februari 2023 om 14:34

Dat is totaal anders. Verder vind ik het overigens sowieso geen probleem, maar dan wel op de juiste manier. Positieve discriminatie is ook niet de oplossing. Zelfs de meest onervaren coaches bij Ajax zijn in de jeugd gestart of hebben de beloften getraind. Weer een ander werd assistent bij de bondscoach en noem het maar op. Met alle respect, maar ik vraag me af of de Nederlandse vrouwenploeg van de C1 of B1 van Ajax wint.

3 februari 2023 om 06:11

Als je er niet mee eens bent , hoef je het toch niet gelijk in het belachelijke te trekken Aan de andere kant , het is wel de reactie die je van deze jongens kan verwachten. Het is wel mooi om te zien dat na al die jaren deze show zo erg voorspelbaar blijft.

Don't shoot the message, shoot the messenger. Dat VZ uberhaupt een artikeltje tikt over hoe twee ouwe lullen niets inhoudelijks te melden hebben over het doodenge idee van een vrouw als hoofdcoach, en dan maar wat meninkjes over iemands persoonlijkheid te quoten. Het voegt werkelijk helemaal niks toe. Het eerste inhoudelijke argument waarom dit niet zou kunnen moet ik nog horen, dat zegt denk ik wel genoeg.

2 februari 2023 om 23:10

Er zit een ontzettend niveauverschil tussen mannen en vrouwenvoetbal, dat is één. Het is echt niet veel beter dan de Hoofdklasse of Topklasse, ook niet bij de beste club en landenteams.

2 februari 2023 om 23:16

Dat is een vrij zwak argument. Wiegmann heeft bij Nederland en Engeland als bondscoach ook genoeg ervaring gehad met presteren op het hoogste niveau. En zodra ze bij een eredivisieclub terecht zou komen heeft ze spelersmateriaal dat volgens mensen als jij 'hoog niveau' heeft. Misschien dat je een punt zou hebben als een speelster van het Nederlands elftal in een mannenelftal geopperd zou worden, maar dan is totaal niet aan de orde.

2 februari 2023 om 23:25

Vrouwenvoetbal is niet het hoogste niveau. Vergeleken met het hoogste niveau in het mannenvoetbal is het kelderklasse niveau

2 februari 2023 om 23:31

Het feit dat je in al je reacties het vrouwenvoetbal vergelijkt met zowel de Hoofdklasse als de Topklasse en de Kelderklasse zegt precies hoelang je hierover hebt nagedacht. En het bewijst gelijk dat je niet weet waar je over praat

2 februari 2023 om 23:34

Leg mij dan eens uit waarom vrouwenteams verliezen van amateurteams en ruime nederlagen leiden tegen onder de 16 elftallen van mannenteams als het niveau van het vrouwenvoetbal hoger ligt?

2 februari 2023 om 23:44

Goh, misschien dat mannen een biologisch voordeel op het veld hebben. Maar daar zeg ik ook maar wat. En ik zit het niveau van vrouwenvoetbal niet te verdedigen, maar inmiddels is vrouwenvoetbal volgens jij van Hoofdklasse niveau naar slechter dan jeugdteams gegaan. Hoeveel denkwerk heb je hier nou daadwerkelijk inzitten?

3 februari 2023 om 05:44

Sorry gofcte, ik sta normaal gesproken aan de absoluut meest progressieve kanten van dit soort discussies. Maar heb je ooit wen volledige wedstrijd vrouwenvoetbal gekeken? Het is echt amateurvoetbal. Hard rennen, minimale techniek. Dan train je ook op een heel ander niveau. Nu zit je natuurlijk in een aparte niche doordat het vrouwenvoetbal de laatste tien jaar wnorm in de lift zit, maar op dan een Wiegman direct bij Ajax te zetten is absurd en dat zouden mensen niet serieus nemen.

3 februari 2023 om 07:20

Tuurlijk geen zwak argument.. tactisch en technisch gezien een wereld van verschil... Met jouw vergelijking zou een basisschool leerkracht op de universiteit quantumfysica kunnen geven want het leerlingenmateriaal is beter!

3 februari 2023 om 07:22

Ik ben jaren trainer geweest in de hoofdklasse vrouwen en geloof me het is gewoon het softbal / honkbal verhaal.... Prima sport maar hou het gewoon zo

3 februari 2023 om 07:33

Nee volgens jouw redenering kan een persoon die perfect bekwaam is quantumfysica te geven aan de universiteit maar momenteel les geeft aan 14-jarigen nooit van zijn leven dat gaan uitvoeren omdat hij les geeft aan 14-jarigen.

En je maakt dus zelf het perfecte tegenargument voor jezelf. Niet de personen met wie je werkt zijn de relevante factor, wel de intrinsieke kwaliteit van een individu.

3 februari 2023 om 08:41

Al die vrouwen dollen jou gewoon Japie..

3 februari 2023 om 09:58

Het is zelfs minder dan hoofdklasse en topklasse. De wereldkampioen vrouwen verloor ook gewoon met ruime cijfers van de onder 15 van een amateurclub

3 februari 2023 om 14:36

Was dat maar het geval. Dit staat verder los van de discussie of ze het zou kunnen hoor, maar het niveau van het vrouwenvoetbal ligt heel wat lager dan de Hoofdklasse.. Meerdere niveaus zelfs.

3 februari 2023 om 00:59

Het gaat er niet om dat een vrouw op den duur hoofdcoach kan worden van een club als Ajax, maar dat Wiegman niet ineens van niveautje 3e klasse amateurs word gepromoveerd naar een topclub in Nederland.

Ach Derksen zei ook dat Schreuder een hele goede trainer is en dat die Ajax weer aan het voetballen zou krijgen. Was Derksen ook niet een van de weinige die naast de Telegraaf zei dat Schreuder het tactisch brein was van Ajax?.

Dus tot zover de bijdrage van Derksen en hoe serieus je hem moet nemen, hahaha. Wiegman zou het 100% beter hebben gedaan dan wat Schreuder heeft gepresteerd bij Ajax.

2 februari 2023 om 22:46

Schreuder komt misschien tekort voor Ajax, maar is natuurlijk echt wel een betere coach dan Wiegman. Zelfs een Andries Jonker die overal is geflopt als coach is nu succesvol in het vrouwenvoetbal. Dat verteld eigenlijk al het hele verhaal over het niveau van het vrouwenvoetbal

2 februari 2023 om 22:55

Andries Jonker heeft sinds zijn komst nog precies niets gepresteerd bij Oranje, dus hoe bedoel je succesvol?.

2 februari 2023 om 22:57

De laatste keer dat ik keek had hij iig gewonnen met Oranje. Succesvol is misschien een overdreven statement, maar dat zo een man uberhaupt in beel dis als bondscoach dat zegt al alles over het niveau

2 februari 2023 om 23:49

Omdat hij overal geflopt is in het mannenvoetbal en al die 'mannenteams' hem toch maar aan bleven stellen? Da's inderdaad van een aandoenlijk erbarmelijk niveau.

3 februari 2023 om 01:06

Krekel, je haalt hier jouw eigen argument onderuit. Het zegt iets over het fysieke niveau van speelsters. Niet of ze wel of geen hersens hebben die zij wel of niet gebruiken. Je zegt eigenlijk dat de mentale capaciteiten van Jonker niet zo sterk zijn. Maw bij het coachen gaat het om mentale capaciteiten. Daarin kan een vrouw net zo sterk zijn (of wellicht sterker, want een vrouw ligt mentaal 2 jaar voor op een man. Wij zijn daarentegen weer fysiek sterker). Kan dus best zijn dat Wiegman wel de mentale capaciteiten heeft.

3 februari 2023 om 07:04

Hoe kan jij nu weten of ze een mindere coach is dan schreuder. Dat is een aanname die niet te onderbouwen valt.

3 februari 2023 om 09:31

Precies, behalve als je de woorden "natuurlijk echt wel" gebruikt, daar valt niets tegen in te brengen.

Ik heb in alle bijdragen hier nog niet 1 steekhoudend argument gelezen waarom Wiegman geen trainer van Ajax zou kunnen zijn. De meest herhaalde en grootste misvatting is dat het enkele feit dat het niveau (laten we zeggen: techniek en snelheid) van het vrouwenvoetbal lager ligt dan het mannenvoetbal en maakt dat een trainer uit het vrouwenvoetbal niet kan slagen in het mannenvoetbal. Volgens die redenering zou je ook geen jeugdtrainers kunnen laten doorgroeien richting het eerste, want dan lopen ze steeds tegen de muur van het niveauverschil op. Eigenlijk zijn al die toptrainers dus gewoon uit de lucht komen vallen?

3 februari 2023 om 11:09

@Lierse1997 Daar ga ik vanuit, omdat Schreuder heeft gecoacht op een niveau wat iets voorstelt. Wie zegt mij uberhaupt dat Wiegman beter is dan de coaches van de Kozakken Boys of de IJsselmeervogels, wat waarschijnlijk nog van een hoger niveau is dan het vrouwenvoetbal? Waarom hoor ik dan wel mensen roepen om een Wiegman, maar niet om de coaches van die clubs? Ik snap echt heel die roep om Wiegman niet

3 februari 2023 om 11:25

Best simpel. Ze heeft in haar discipline het allerhoogste gewoon bereikt. En dat op een internationaal niveau. Dat valt dus niet te vergelijken met de hoofdklasse of iets dergelijks.

Mensen vragen hierom omdat ze het wel eens willen zien. Vrouwelijke scheidsrechters hebben al aangetoond perfect de overstap te kunnen verteren van vrouwen naar mannenvoetbal. Dus waarom zou een trainer dat niet kunnen? Geef mensen eens een kans voordat je ze finaal afmaakt.

3 februari 2023 om 11:55

Scheidsrechters nemen overtredingen waar, dat is overal hetzelfde. Tactisch niveau is niet overal hetzelfde. Daarom traint een Guardiola bij City en een amateurtrainer meestal bij een amateurclub. Ik zeg niet dat Wiegman geen goede coach zou kunnen zijn of worden, maar laat haar eerst eens in het amateurvoetbal of in de KKD beginnen en ervaring opdoen op niveau voordat we haar in verband gaan brengen met clubs als Ajax

3 februari 2023 om 13:23

Ligt het aan de speelsters dat het tactisch niet zo sterk is of aan de trainers? Zet Guardiola bij Spakenburg en die voetballen ook anders hoor.

3 februari 2023 om 14:32

Lierse, vergeet het maar, Japie laat zich niet overtuigen, hoezeer hij het ook bij het verkeerde eind heeft.

Ik zie de plaat inmiddels vastlopen op: tweevoudig Europees kampioen bij de vrouwen moet eerst maar eens bij een amateurclub in het mannenvoetbal laten zien dat ze iets kan.

Overtredingen zijn overigens zeker niet overal hetzelfde, er worden in het mannenvoetbal brute overtredingen gemaakt die ik in het vrouwenvoetbal niet zie. Om even inhoudelijk op het (non-)argument in te gaan.

2 februari 2023 om 23:23

Derksen zei dat Lisandro Martinez een parodie op een verdediger was… daar denken ze in de beste competitie ter wereld iets anders over…

Hogeschooljournalistiek dit! Maar om even serieus te worden, hier zou ik me dus echt geen beeld bij kunnen vormen. Niet omdat ik het niet mogelijk zou achten, maar omdat ik geen enkel (succesvol) voorbeeld van een vrouw voor een mannelijke spelersgroep ken.

2 februari 2023 om 22:48

Omdat ze er ook niet zijn, omdat de voetbalwereld nog altijd aan een soort gatekeeping doet waar een onervaren mannelijke coach nog altijd meer kansen krijgt dan een vrouw met veel ervaring in het vrouwenvoetbal. Om het op Nederland te betrekken zegt het volgens mij genoeg hoe er (eigenlijk niet) op Vera Pauw gereageerd werd na haar openbaringen afgelopen jaar. Het interesseert mensen gewoon niet dat er vrouwen zijn die iets toe te voegen hebben aan de sport. Dus dan gaan ze zeuren over het niveau, want dat scoort..

2 februari 2023 om 22:54

Dus Ajax is ook slecht bezig dat ze nooit een coach uit de hoofdklasse voor de leeuwen gooien? Dat niveau is namelijk vergelijkbaar met het vrouwenvoetbal

2 februari 2023 om 23:06



Waar denk je dat dat aan ligt Japie? Aan coaches die geen verstand hebben van een relatief simpel spelletje of een KNVB die pas eind vorig jaar de vrouwencompetitie van een amateurcompetitie naar betaald voetbal promoveerde. Je bewijst precies mijn punt dat je zonder inhoud kunt zeuren op het niveau, terwijl Wiegmann zodra ze bij Ajax terecht zou komen ook de beschikking heeft over spelers als Alvarez, Timber, Tadic, noem het maar op. Of maakt ze daar dan ineens hoofdklasse niveau van?

2 februari 2023 om 23:08

Gezien Ajax ook coaches erin heeft gegooid als van Basten, Olde Riekering, Wouters en Blind, zou het juist niet verwonderlijk moeten zijn als ze iemand aan zouden stellen als Wiegman. Sterker nog, die heeft aanzienlijk meer ervaring met het vak managen. Bewezen resultaten e.d.

2 februari 2023 om 23:16

Dat waren bij allemaal oud spelers die in de top actief waren geweest. Ik heb Ajax nog nooit de coach van de Ijsselmeervogels of Kozakken Boys zien aanstellen dus waarom dan wel een Wiegman? Wiegman heeft ervaring in het vrouwenvoetbal idd. Dat is niet te vergelijken met het mannenvoetbal qua niveau

2 februari 2023 om 23:19

Ze wisten het allemaal zó goed, dat ze allen super succesvol zijn geweest als coach.

Die plank voor je kop, hoeveel meters dik is ie?

2 februari 2023 om 23:24

Hou nou op over dat niveauverschil Japie, dat is totaal irrelevant.

2 februari 2023 om 23:33

Hoezo is niveauverschil irrelevant? Schreuder is op een veel hoger niveau dan Wiegman actief geweest als coach en die redde het al niet bij Ajax omdat het niveau te hoog was voor hem. En dan gaat Wiegman met nul ervaring in het mannenvoetbal het wel even klaarspelen allemaal

2 februari 2023 om 23:41

Het enige verschil in ervaring tussen Sarina Wiegman en het gros van haar mannelijke collega's is dat ze weinig ervaring heeft met ontslagen worden door tegenvallende resultaten. Er is niemand die Wiegman als kandidaat nummer 1 voor Ajax ziet, maar zo onmogelijk als dit door veel mensen binnen de voetbalwereld (voornamelijk de oude stempel) wordt geacht is het verre van. Goede coaches tonen zich vanzelf, en Sarina Wiegman is er een van. Vroeg of laat gaat zij, als ze wil tenminste, bij een club in het mannenvoetbal terecht komen. Schreuder is overal, en dan bedoel ik ook echt overal, ontslagen. Wat is die ervaring nou meer waard dan een coach die op iets lager niveau alleen maar succesvol is geweest?

2 februari 2023 om 23:44

Ok, dan begrijp ik je wat beter. Ik dacht dat je vond dat Wiegman meteen moest instappen bij een club uit de top 3. Ik misgun Wiegman niets, maar laat haar zich eerst eens proberen te bewijzen bij een kleinere club en dan zichzelf omhoog werken naar de top, mocht ze die kwaliteit in huis blijken te hebben

2 februari 2023 om 23:44

Zij heeft geen enkele ervaring in de mannen voetbal wereld en daarmee een belachelijke suggestie.

2 februari 2023 om 23:50

Weetje, ik vond de suggestie (hoewel ik het een geweldige ontwikkeling zou vinden) ook maar wat naief van Stentler, maar hoe lacherig er wordt gedaan over de suggestie van een vrouw die leiding over mannen geeft vind ik zo verschrikkelijk achterhaald. Wiegman zou prima slagen als coach bij de mannen, misschien ook op CL niveau, maar dat prestaties die ze tot nu toe heeft gehaald tellen minder zwaar binnen het mannenvoetbal dan binnen het vrouwenvoetbal. De enige manier om dat stigma te doorbreken is door gewoon een keer de eerste vrouwelijke coach waar dan ook aan te stellen.

3 februari 2023 om 01:16

Frank De boer, Marco van Basten, Danny Blind en nu ook Heitinga hadden allen geen ervaring in het coachen in de mannen voetbal wereld. Enige ervaring die zij zelf hadden was/is als speler. Kennen jullie deze nog: Een goed paard is nog geen goede ruiter. Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen.

Of Wiegman geschikt is? Geen idee, maar als je het niet probeert weet je het ook niet. En het is ook geprobeerd met mindere goden bij Ajax: Schreuder, Aad de Mos....

3 februari 2023 om 03:53

@japie
'dat waren bij allemaal oud spelers die in de top actief waren geweest. Ik heb Ajax nog nooit de coach van de Ijsselmeervogels of Kozakken Boys zien aanstellen.

Marcel Keizer kwam aardig in de buurt of niet ?

3 februari 2023 om 11:11

Die trainde daarvoor in de KKD. Dat is toch wel van een aanzienlijk hoger niveau dan het vrouwenvoetbal. Laat Wiegman daarom eerst eens in die competitie zich bewijzen, zodat ze kan laten zien uit welk hout ze gesneden is

3 februari 2023 om 11:38

Bossie, Marcel Keizer had al bij Emmen, Cambuur en Jong Ajax gezeten. Allemaal clubs die van een veel hoger niveau zijn en dus ervaring in het mannenvoetbal.

3 februari 2023 om 16:25

Niveau van vrouwen ligt een stuk lager dan de hoofdklasse. NL vrouwenteam zal niet eens winnen van een ajax 016. Worden aan gort gespeeld

3 februari 2023 om 17:48

Wat versta je onder “ervaring in mannenvoetbal”? Wat is dat anders dan met vrouwen? De omgang met spelers? Andere normen en waarden? Niveau van voetbal? Krachtverhouding in het spelletje? Dat zijn allemaal variabelen die voor een coach te managen zijn.

Voetbal als spelletje is in principe overal hetzelfde. Als je de essentie begrijpt is het op elk niveau toe te passen. Dat je alleen ervaring hebt bij een vrouwen of mannen team is voor mij dan ook echt de mythe die van een voetbal trainer het verschil gaat maken.

Het helpt inderdaad mee dat je moet weten hoe de voetbalwereld elkaar steekt. Maar dat is niet leidend voor de successen van een voetbalcoach. Genoeg trainers die veel kennis hebben in de mannen voetballerij (basten, Gullit en Blind) en er niks van wisten te bakken bij grote clubs.

Als een trainer het ontbeert aan management kennis, structurering, communicatieve en leidingen gevend vaardigheden, dan zijn het meestal geen succes hebbende coaches bij grote organisaties,- ongeacht zijn kennis en knowhow van voetballende aspecten.

Laat ik Wiegman hier zeer hoog op beoordelen. Ik kan enigszins begrijpen dat Ajax het niet aandurft om met haar in zee te stappen- aangezien de druk abnormaal hoog is voor Nederlandse begrippen. Maar dat zou de enige reden zijn waarom ik haar niet bij Ajax zie passen.

Ik zie niet in waarom een Utrecht, Heerenveen, Groningen of Vitesse niet bij haar zou kunnen passen. En een belachelijke suggestie? Ik zou het wél gaaf vinden als het zou gebeuren.

Hoe stommer des harder zitten deze gasten te gieren. Ik heb er ook 1. Derksen schoof Advocaat naar voren als trainer bij Ajax.😂😂😂😂😂😂

2 februari 2023 om 23:27

Dat is idd lachwekkend… maar of ik het nou een slechtere optie vind/vond dan Schreuder. Die is overal weggejaagd… wie neemt hem aan? Juist… Ajax.

Op deze manier reageren laat maar weer eens zien hoe kortzichtig en bekrompen deze mannen zijn. Ik denk ook niet dat zij meteen een topclub kan trainen. Laat haar maar eerst eens vlieguren in de KKD.

Stentler wordt ook de hele tijd geforceerd naar voren geduwd, want vrouwen moeten ook een mening hebben in de voetballerij. Mooi dat er nog programma's zijn wasr ze keihard wordt uitgelachen, want het idee js waanzin..

2 februari 2023 om 23:51

Want?

3 februari 2023 om 01:20

Waarom mag zij geen mening hebben? De heren van VI en aanhang klagen altijd over cancelen door links, maar wat zij doen (en jij nu ook) is dus iemand cancelen, omdat die een andere mening heeft die niet in hun (en jouw) straatje past. Zo Woke rechts.

3 februari 2023 om 06:44

Dat er soms mensen naar voren worden geschoven - omdat ze van groep x zijn… Tja, daar vind ik ook wel wat van. Maar mooi dat ze (keihard) wordt uitgelachen slaat nergens op. Zelfs al wordt de plank enigszins misgeslagen.

Ik denk dat je, met alle respect, juist een grote coach in het vrouwenvoetbal wordt, als je het voornamelijk bij de basis blijft en het simpel houdt. In het vrouwenvoetbal kan 1 goede speelster je de wedstrijd winnen, terwijl in het mannenvoetbal 1 speler je eerder de wedstrijd laat verliezen dan hem voor je wint

3 februari 2023 om 08:26

Als de kracht zou liggen in het bij de basis houden, dan zou het leeuwendeel van de coaches daar wel toe in staat zijn en er dus per definitie niet zoiets als een 'groot coach' zijn.

Ze voetballen bij Ajax al maanden als een stel oude wijven, dus waarom niet.

Belachelijke suggestie, heeft geen enkele ervaring in het mannen voetbal, laat staan bij de Nederlandse top van het voetbal en de druk die daar bij hoort. Die neemt niemand serieus, en ook die prijzen die 15 jarige jongens ook hadden gewonnen niet. Hoe knap het ook voor vrouwen voetbal is.

2 februari 2023 om 23:53

Een paar keer Europees kampioen geworden geworden, maar druk? Nee, dat kent ze vast alleen als ze haar fietsband oppompt.

3 februari 2023 om 06:45

Druk is voor compressors, toch?

3 februari 2023 om 07:34

Ik zeg niet dat ze geen druk kent, alleen het vrouwenvoetbal vergelijken met een club als Ajax qua druk is natuurlijk een giller haha

Ik zeg niet dat je Wiegman gelijk moet afschrijven als trainer bij een professionele club. Maar Oranje en de Engelse vrouwen leiden als bondscoach is echt wat anders dan een grote club als Ajax.

Laat haar eerst maar eens leergeld betalen bij kleinere clubs.

Sowieso is het leiden van een team mannen anders dan een vrouwenteam. Vaak genoeg interviews over gezien en gelezen van Hockey coaches die nog wel eens daar tussen wisselen.

Mannen zijn meestal wat mondiger, maar je kunt er wel sneller mee aan de slag. Bij vrouwen moet je eerst een consensus in de groep hebben waar je heen wilt. Echter als je die hebt, gaan ze voor je door het vuur.

In een perfecte wereld zou het theoretisch wel moeten kunnen. Want waarom kan een vrouw tactisch niet minstens zo slim zijn als alle mannen om haar heen? Maar realistisch: hoe goed je ook bent als vrouwelijke trainer, je gaat het echt nooit redden bij de mannen. Er heerst in het mannenvoetbal nou eenmaal een ontzettende machocultuur met veel haantjesgedrag. In die wereld moet je als trainer toch een natuurlijk gezag uitstralen.

Ik probeer me een beetje voor te stellen hoe bijvoorbeeld een discussie tussen Tadic en Wiegman zou verlopen. Ik gok dat het heel snel zoiets wordt als: "ik heb bijna 150 wedstrijden gespeeld in de Premier League, 200 wedstrijden voor Ajax, 90 interlands voor Servie. En jij? 20 Jaar in het damesteam van een amateurclubje uit Sassenheim, toch? Nou, leg mij maar eens uit wat ik kan doen om mijn team weer naar de top van de Champions League te krijgen."

3 februari 2023 om 07:08

Vind ik nogal onzinnig. Zou Lewandowski ook niet iets dergelijks kunnen zeggen tegen een Nagelsmann?

Of de spelers van Reims tegen Will still?

3 februari 2023 om 08:40

Helaas een heleboel juiste constateringen, maar zo jammer. Erger me ook ontzettend aan de denigrerende manier van iemand wegzetten. En ja ik weet het is een café-programma. Iemand die ontzettend gewaardeerd wordt in Engeland en bij de Oranje vrouwen zo in haar hemd zetten. De dag dat we met zijn allen kijken naar iemands kwaliteiten in plaats van geslacht, geaardheid etc. hef ik mijn glas. Tenenkrommend!

3 februari 2023 om 09:57

Ik denk dat bij de vrouwen ook genoeg egootjes rondlopen

Het is heel moeilijk om hier iets realistisch over te zeggen omdat je meteen overkomt als sexist. Ik ben echt geen fan van Gijp en Derksen. Denk dat het domoren zijn. De wijze waarop zij hier reageren is ook heel infantiel. Alleen ben ik het wel eens met het hoofdargument, dat Wiegman niets te zoeken heeft bij Ajax. Er zit gewoon een realistisch niveau verschil tussen mannen en vrouwen voetbal. Misschien komt her ooit dichter bij elkaar, wanneer vrouwen voetbal kijkcijfers, shirtverkoop, volgepakte stadions heeft. Maar dat is nu zeer zeker niet het geval. Als het bijvoorbeeld om tennis ging, waar een vrouwelijke trainer van Serena Williams bijvoorbeeld Rafael Nadal gaat trainen, dan zou ik er niet zo vanop kijken. Beide spelen op dezelfde grandslams voor hetzelfde publiek met evenveel kijkers aan de buis. Beide halen miljoenen binnen. Er zit ook een niveauverschil tussen mannen en vrouwen tennis, maar het vrouwen tennis op zich heeft een ijzersterk fundament. Het staat op eigen benen. Bij vrouwen voetbal ziet het her allemaal zeer amateuristisch uit. Niemand kan het wat schelen dat er een vrouwen Eredivisie is. Wie kijkt er naar een vrouwen champions league? Wie kijkt er geen vrouwen voetbal interland kwalificatie wedstrijden? Het is allemaal niet hetzelfde niveau, de druk is niet hetzelfde, de consequenties zijn niet hetzelfde. Dit is niet sexistisch. Het is realistisch. Het vrouwen voetbal zal stagneren in haar ontwikkeling als het niet een eigen identiteit zal kweken. Ik blijf er raar van opkijken hoe er slechts vrouwen versies zijn van mannen clubs. Het zou naar mijn mening allemaal interessanter zijn geweest voor mij als er unieke vrouwen clubs waren. In plaats van een vrouwen Ajax dat een rivaliteit acteert met een vrouwen Feyenoord. Had ik liever een ''amsterdam Fc'' gezien vs een ''sporting Alkmaar'' dat een natuurlijke rivaliteit ontwikkelt na een jaar of 10 elkaar steeds tegen te komen in beslissende titel wedstrijden waar er geschiedenis wordt geschreven. Als ik nu naar het vrouwen voetbal kijkt, lijkt het slechts op een slechtere kopie. In Engeland acteren ze ook alsof er een rivaliteit is tussen vrouwen Arsenal en vrouwen Manchester United. Allemaal gebaseerd op het mannenvoetbal. Daarom denk ik dat het allemaal enorm zal stagneren en nooit een eigen identiteit zal hebben. Voordat vrouwelijke coaches door kunnen breken in het mannen voetbal moet het vrouwen voetbal gewoon maar eerst naar een hoger niveau getild worden.

3 februari 2023 om 08:44

Zolang we op die manier redeneren gaat er echter niks veranderen. Iemand met haar kennis en know how zou ik met alle liefde bij Jong PSV voor de groep zien. Ja, om dan uiteindelijk PSV1 aan de slag te gaan. Maja, dat ben ik..

3 februari 2023 om 23:33

Waarom zeggen we niet hetzelfde over amateur trainers? Wat is het verschil tussen een ''top amateur trainer'' vs een top trainer in het vrouwenvoetbal? Het mannen amateurvoetbal is zelfs van een hoger niveau.

Wat is voetbal soms toch ook een achterlijk conservatieve sector. Sarina heeft meer bewezen dan 97% van de Eredivisiecoaches. Visie en aangename persoonlijkheid. Ik denk dat zij kan verrassen.

3 februari 2023 om 16:22

Vind je dat? Mannen op dat niveau zullen nooit een vrouw accepteren in die functie.

3 februari 2023 om 16:36

Pardon? Woon jij in Afghanistan? Leef je onder de sharia? Want bij mijn weten zijn vrouwen en mannen gelijk en kan alleen een onprofessionele kleuter het niet hebben als een vrouw hem coacht.

3 februari 2023 om 19:52

Neem van mij aan dat Tadic&co dat niet van haar aannemen. De rest wat je erbij haalt is onzin.

Nee hun met ze tweeën zijn betwetentjes die denken echt alles beter te weten zijn echt twee droeftoeters bij elkaar

Je zou verdomme maar eens argumenten voor je mening moeten verzinnen als gerenommeerd talkshowhost.

Begint op werken te lijken en dat wil van der Gijp niet.

Als man mag je het vrouwenvoetbal niet vergelijken met de heren, maar andersom mag het natuurlijk wel. Heeft niets bij "ons" voetbal te zoeken, hele andere tak van sport natuurlijk.

Dat men Wiegman wegwuift lijkt me volstrekt logisch. Niet om haar kennis of kunde per se, dat kan ik niet beoordelen. Maar des te meer omdat de voetballerij daar veel te conservatief voor is en helemaal in de top, waar het krediet soms sneller op dan de dag voorbij trekt.

Intussen verbaast het me om dit laatste wel al jaren waarom lichtgewichten zonder bewezen staat van dienst trainers- en zelfs td-posities toevertrouwd worden zonder enige bedenkingen. Niet alleen van een club zelf, maar kon van analisten die het wel uitproesten als Wiegman genoemd worden. Hoe geforceerd Ajax en PSV met name ‘clubmensen’ in het voorjaar van hun carrière eindverantwoordelijk maken is belachelijk en onverantwoord werkelijk (Cocu, Van Bommel, Van Nistelrooij, John de Jong, Heitinga, Huntelaar). Zeker als er in de vorm van een seniore coach die veel geschikter zou zijn voor de eerste viool een ‘veiligheidsgordeltje’ wordt aangebracht of zoals bij Cocu en Van Bronckhorst zelfs moest worden ingevlogen om de meubelen te redden.

Waar slaat dat dan op en waarom worden die keuzes wel normaal gevonden? En zijn aantoonbaar goede trainers als Ron Jans of Maurice Steijn niet geschikt voor de top? Die worden dan vaak ‘niet representatief’ genoeg gevonden. Waarom, geen idee. Een te grote neus, haaruitval, overgewicht? Ze zullen toch niet zakkrabbend de persruimte binnenlopen of boerend en ruftend de media uitschelden als ze de club moeten vertegenwoordigen? Beter had Ajax Jans gewoon aangetrokken, geven ze gelijk een concurrent het nakijken.

3 februari 2023 om 09:36

Kostelijk gelachten om je laatste alinea!

In je openingszin zou ik "volstrekt logisch" wel vervangen door "helaas te verwachten". Want er is door Gijp&co geen goed argument te berde gebracht, zoals ook in het hele draadje hierboven, waarom het niet zou kunnen. Bewezen diensten en kwaliteiten zouden, ongeacht geslacht (of ras of geloof of wat dan ook), doorslaggevend moeten zijn.

Maar goed, het is pas 2023.

John Herdman van Canada has daarvoor ook alleen maar vrouwenelftallen getraind en toch met succes. Was ook geen voerballer. Ik zou niet weten waarom ze het niet zou kunnen.

Ajax een merk dat wereldwijd aanzien heeft, zou in een klap het lachertje van heel Europa worden.
Die schade is niet meer te herstellen en na Wiegman zal er nooit een trainer van naam meer voor Ajax kiezen.

Dus Stentler vind Wiegman de perfecte coach voor ajax, maar nu even niet want het is een zooitje en dat komt nu even niet uit, ze mag alleen instappen als het een gespreid bedje is en er niks aan de hand is. Ik denk dat elke trainer dat wel zou willen, oftewel ze is dus gewoon niet geschikt.
Denk ook niet dat er snel een vrouw bij een topclub aan het roer gaan staan, hoeveel kijk ze ook op het spelletje hebben, ik denk dat ze in die kleedkamer gewoon niet het overwicht kunnen houden, en ja, als alles goed gaat en de resultaten er zijn dan zal het nog wel loslopen, maar er kan altijd maar 1 ploeg bovenaan staan

De aanwezigheid van Stentler in voetbalprogramma’s is een uitvloeisel van we moeten nu ook eens een meisje er bij zetten. Anders krijgen we commentaar van extreem links. Dus we doen dat maar. Dat snap ik wel. Maar dan niet over voetbal mee praten. Dat is nog even een paar bruggen te ver….

3 februari 2023 om 11:29

Mensen hebben van nature moeite met veranderingen. Ons primaire brein is gericht op dat wat al werkt en dus weinig moeite kost. De comfortzone. Buiten de comfortzone is het spannend en dat kan tot angsten leiden. Vanuit deze basale psychische wetenschap begrijp ik jouw opmerking.

Ik zeg niet dat alles continu maar moet veranderen, maar ik wijs wel de houding af dat er niks kan of mag veranderen. Vrouwen in het mannenvoetbal, als commentator of analist, als scheidsrechter of als trainer, is een verandering waar je niet zo angstig naar moet kijken.

Probeer eens naar een ander en diens handelswijze te kijken en er iets van te leren. Slechter zul je er niet van worden.

3 februari 2023 om 11:35

Het is een hype, geef het een paar jaar, want er kijken simpelweg amper vrouwen naar voetbal.

3 februari 2023 om 14:27

Heb je een bron die deze bewering ondersteunt? Het woord 'simpelweg' typeert jouw reactie wel: is simpel, mag weg.

Ik wist meteen over wie dit zou gaan, wat een vervelende tafelgast is zij, hoort vooral zichzelf heel graag praten naar mijn mening.

Een belachelijke suggestie, maar het aanstellen van Heitinga, Schreuder en Keizer zit op hetzelfde niveau. Alsof zij wel een CV hebben met relevante succes op het niveau dat Ajax nastreeft? Alsof zij wel bij hun vorige grote profclubs hebben aangetoond succesvol een aantrekkelijke speelstijl te kunnen implementeren, (grote) successen hebben behaald én spelers beter hebben gemaakt..... Het opperen van Wiegman slaat nergens op, maar dat hoeft ook niet meer bij de club. Van der Sar en H3 zijn ook allemaal benoemd op basis van nagenoeg niks relevants.

Ze geeft ook gewoon aan dat het nu nog helemaal geen optie is maar dat willen de heren niet horen. Heb denk ik liever haar naast me op de bank om voetbal te kijken dan Gijp of Derksen met dat domme gelul. Die kunnen alleen maar mensen afzeiken.

Een vrouw als coach bij het mannenvoetbal komt raar over omdat het vrouwenvoetbal qua niveau mijlenver achter ligt. Iemand die 2 keer kampioen is geworden als coach bij de vrouwen zou je eventueel een keer kunnen proberen als club zijnde. Maar natuurlijk nog niet bij de top van Nederland of waar dan ook. Ik denk dat je hoort te beginnen bij de KKD. Maar waarom zou je dat op willen geven als je in grote stadions wereldwijd kan spelen.

Het zou mij niet verbazen als Telstar met die flamboyante voorzitter eens een vrouwelijke hoofdcoach aan stelt.
Ik weet niet of het zou werken maar dat maakt me ook wel weer heel nieuwsgierig. Als je het nooit probeert weet je het ook niet.

Op dit ogenblik zitten er teveel vrouwen bij Ajax aan de macht in de RVC. Ik ben helemaal voor gelijke kansen, maar er is wel een groot fysisch verschil tussen mannen en vrouwen.

Als trainer zie ik dat voorlopig nog niet zitten zolang ze niet bewezen hebben dat te kunnen. En ik vraag mij af of veel voetballende mannen daarop zitten te wachten.

Onze oranje leeuwinnen zouden van zowat elk jong amateurs elftal verliezen. Zelf jongen jongens vanaf 15 jaar zullen vaak fysiek al sterker kunnen zijn.

Uiteindelijk in de toekomst zal het wel gebeuren en dat is prima. Maar Heitinga is al zonder ervaring maar heeft wel op het hoogste niveau gevoetbald en het vrouwenvoetbal is niet meer dan een gemiddelde amateurvereniging qua niveau.

Als Oranje mannen tegen de vrouwen zouden spelen en ze er vol voor gaan kan het zomaar 50-0 worden voor de mannen.

Dan wil je toch nu nog niet een vrouw voor de groep?

3 februari 2023 om 15:50

Het gaat ook nooit gebeuren dat vrouwen gaan winnen van mannen, omdat er een groot fysiek verschil is. Dit betekent echter niet dat mannen per definitie betere managers zijn dan vrouwen. Vrouwen zijn over het algemeen beter in het managen van mensen en ik zie ook geen enkele reden waarom een vrouw tactisch niet sterk zou kunnen zijn.

Wat een ongelofelijke bekrompenheid lees ik hier. Het is al ruimschoots bewezen dat trainers die uitblinken in 'people management', het over het algemeen veel beter doen als voetbaltrainer, dan trainers die alleen maar verstand hebben van het spelletje en niet met mensen om kunnen gaan. Zie bijvoorbeeld trainers als Van Gaal en Hiddink, die juist mensen boven zichzelf uit konden laten stijgen en individuen op een goede manier konden laten samenwerken. Of Ferguson, die zelf nooit de veldtrainingen verzorgde, maar alleen de groep managede.
Het is geen toeval dat zoveel mannen die geweldige voetballers waren hopeloos falen als trainer, omdat ze deze kwaliteiten missen.
Hierbij zeg ik niet dat Wiegman meteen trainer van een top3 club moet worden op het hoogste niveau, maar om nou meteen te zeggen dat ze het eerst maar eens moet laten zien bij een hoofdklasser, omdat het niveau van voetbalsters veel lager ligt dan bij de mannen, is natuurlijk complete onzin.
Ik zie geen enkele reden waarom een fantastische manager als Wiegman, die al enkele malen bewezen heeft dat ze een team kan laten samenwerken op het allerhoogste niveau (binnen hun sport), het minder zal doen als Manager, dan een Heitinga waar werkelijk geen zinnig woord uitkomt. Het niveau verschil tussen mannen en vrouwen voetbal doet er hierbij totaal niet toe. Het gaat om hoe je een team voor elkaar kan laten werken en hoe je hen mentaal klaarstoomt om met grote druk om te laten gaan. En dat kan Wiegman als de beste.
En het argument dat een vrouw tactisch / technisch inzicht te kort komt, kan wat mij betreft alleen maar komen uit de mond van een man die zelf nog geen omeletje kan koken.

Ik wil het wel eens zien hoe ze het zou doen bij een middenmoter in de eredivisie.

Een goede lichting begeleiden op een eindronde is wel wat anders dan clubcoach zijn bij een grote club. WIl niet zeggen dat vrouwen niks kunnen maar er wordt wel meer gevraagd in de top. De gemiddelde eredivisie trainer vinden we al niet geschikt voor de top 3, laat staan deze mevrouw....

Al dat progressieve gezwets. Soms zijn dingen gewoon goed zoals ze zijn. Vernieuwen om het vernieuwen is zinloos. Dit is ook weer zo’n proefballonnetje (van Stentler). Ik vond de reactie bij VI Inside trouwens nogal meevallen. Maar ze zullen wel weer weggezet worden als vrouwenhaters. Want als je niet meegaat met de minderheid en van de uitzondering niet de regel maakt dan is hoon en haat je deel.

Wiegman heeft echt wel de kwaliteiten om een Eredivisie team bij de mannen te coachen. Maar die Stentler heb ik nog nooit op verstand van voetbal kunnen betrappen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren