Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Mühren: ‘Het spel van het Nederlands elftal is hem juist op het lijf geschreven’

Laatste update:

Nu de zondag voorbij is en de kranten weer op de matten verschijnen, druppelen er steeds meer beoordelingen van het Nederlands elftal binnen. Zo ook van oud-international Arnold Mühren, die het spel van Oranje tegen de Verenigde Staten namens De Telegraaf mocht beoordelen. Hoewel Denzel Dumfries het hoogste rapportcijfer krijgt (8), is er ook speciale aandacht voor collega-verdediger Nathan Aké. Die ontwikkelt zich in de luwte namelijk tot een van de sterkhouders van Oranje, vindt Mühren.

"Deze jongen doet echt weinig verkeerd in het hele toernooi", opent hij over de 27-jarige verdediger van Manchester City, die een 7,5 krijgt. "Net als Virgil van Dijk sterk in de lucht, en het is voor het elftal en de speelwijze een enorme winst dat hij achter Daley Blind speelt. Die stond tegen de Amerikanen verder naar voren en de ruimtes achter hem moet Nathan bespelen. Dat deed hij wederom voortreffelijk."

De krachttoer van Aké dit toernooi valt volgens Mühren deels toe te schrijven aan zijn ervaring in clubverband. De Hagenaar heeft namelijk al flink wat wedstrijden in een 5-3-2-systeem op zijn naam. "In zijn geval is het een voordeel dat hij bij Manchester City gewend is om met drie man achterin te spelen en met dezelfde aanvallende backs te opereren. Dus is het spel van Oranje bij hem juist op zijn lijf geschreven", oordeelt Mühren dan ook. Dit seizoen speelt City overigens 'gewoon' met vier verdedigers.

Aké is sinds Louis van Gaal na de WK-kwalificatie overstapte op een 5-3-2-formatie verzekerd van een basisplaats in Oranje. Doorgaans vormt hij een driemanscentrum met Virgil van Dijk en Jurriën Timber, geflankeerd door Daley Blind op links en Dumfries op rechts. Het meest voor de hand liggende alternatief voor Aké is Blind, die in zo'n geval naar het midden zou schuiven en op links vervangen zou worden door Tyrell Malacia. Dat is geen ondenkbaar scenario, aangezien Aké op scherp staat en bij een gele kaart tegen Argentinië de halve finale zou missen. Ook Frenkie de Jong moet daarvoor vrezen.

Vind jij de rol van Nathan Aké in dit Oranje ondergewaardeerd?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

VZ hoe kun je bij een gele kaart de kwartfinale missen als je die op dat moment speelt? Moet je dan terug ofzo? Ga niet langs start je ontvangt geen 200 euro?

5 december 2022 om 07:57

Klopt, maar de geruchten zijn Van Gaal Ake een 'get out of jail free' kaartje heeft gegeven, dus het kan nog alle kanten op. Spannend!

5 december 2022 om 08:08

Spannend? Ake speelt de kwartfinale gewoon, hij heeft maar een gele kaart.

5 december 2022 om 08:27

Goedemorgen Speedy! Ook een fijne maandagochtend aan jou gewenst. Ik wens je ook een grote mok koffie (of thee) toe, want hoe je mijn reactie nog enigszins serieus kon nemen vind ik knap. Gelukkig dat Ake speelt tegen Argentinië, anders had ik me zorgen gemaakt.

Absoluut ondergewaardeerd, en ik vind dat hij zelfs een belangrijke schakel is.

5 december 2022 om 07:56

Hoezo ondergewaardeerd? Volgens mij is iedereen het over eens dit WK dat Ake tot nu toe de gene is die het beste is bij NL

5 december 2022 om 07:59

Idd, door wie wordt hij ondergewaardeerd? Volgens mij is iedereen positief over hem. Je ziet hem de hele wedstrijd niet, dan doet ie het als verdediger dus foutloos. Hij speelt momenteel net zo goed als Van Dijk in mijn ogen. Timber vind ik echter niet echt bijzonder spelem, daarom zou ik hem toch vervangen door De Ligt om zo verdedigend en aanvallend extra kopkracht te hebben bij dode spelmomenten.

5 december 2022 om 08:28

Inderdaad. Hij is eigenlijk ook gewoon een veredelde linksback (heeft er zelf ook een tijd gespeeld) die ‘held’blind ondersteunt. Ik heb hier al geschreven straks pegelt Daley er nog 1 in a la Gio 2010 en dat is aardig uitgekomen 😜 Gun die jongen z’n laatste toernooi.

5 december 2022 om 11:34



Mee eens, heb zelf deze jongen voor het eerst zien spelen en moet zeggen dat ik hem 1 van de besten vind. Maakt geen fouten, heeft goed overzicht en niet onbelangrijk, heeft een snelle balbehandeling. Geweldige speler.

Denk ook dat Ake beter is dan Van Dijk. Van Dijk heeft moeite met het spel maken, vandaar dat hij nooit in de diepte speelt maar bij Ake gaat het makkelijker. Het enige minpuntje van hem is zijn lengte als CV denk ik.

Ik vind Ake juist een beetje overgewaardeerd dit WK, zie liever De Ligt op die positie. Matthijs kan prima aan linkerkant spelen en hij is net wat feller in de duels waar Ake soms nog ligt te slapen. Daarnaast is de Ligt ook een meer natuurlijke leider daar waar Ake meer een lulletje rozenwater is.

5 december 2022 om 07:58

Als er 1 overgewaardeerd is dan is het de Ligt wel, prima club voetballer maar bij het NL elftal maakt ie op mij meestal niet veel indruk

5 december 2022 om 08:00

Ik wou net zeggen, De Ligt en Oranje is nooit een goede combi geweest. Tegen Senegal was ie weer flink aan het schutteren met balverlies en weinig overtuigend ingrijpen…

5 december 2022 om 07:59

Ik ben nooit fan geweest van Ake in het Nederlands elftal, maar dit WK speelt hij echt heel goed. Hij pakt echt heel veel ballen af en zit overal tussen. Zonder hem was die linkerkant met Blind nog veel meer kwetsbaar.

5 december 2022 om 08:02

vind ik persoonlijk nogal onnodig negatief (lulletje rozenwater), voor iemand die goede kritieke krijgt op zijn spel. Prima als je zegt dat de Ligt beter is, maar vind de vergelijking niet helemaal netjes om Ake zo af te schilderen.

5 december 2022 om 08:15

Arie_AFCA a.k.a. de nieuwe Duiverdrecht: Kun je alsjeblieft stoppen met je zwaar gekleurde reacties plaatsen keer op keer en gewoon objectief naar voetbal proberen te kijken? Aké speelt een fantastisch toernooi, zonder twijfel de beste verdediger van Oranje. De Ligt was matig in het eerste duel, bovendien wil Van Gaal een linkspoot links in het centrum. Er is echt 0 reden om Aké te vervangen, en toch zeker niet voor De Ligt. Zag ook al posts van je dat Taylor in de basis zou moeten staan.. Kom toch op man, doe gewoon ff normaal.. Probeer gewoon een klein beetje objectief te blijven, groet 99 procent van de mede-Ajacieden.

5 december 2022 om 08:49

De Ligt heeft het nog niet echt in Oranje. Zijn niveau is nog te veel op en neer, ook in de wedstrijden zelf. Eerst maar even een heel seizoen goed presteren bij Bayern. Dat heeft hij wel nodig.

5 december 2022 om 11:02

Zet die Amsterdamse bril toch even af Arie, heb je het zelf dan niet door? Als de Ligt een betere speler dan Ake zou zijn geweest, had onze bondscoach hem opgesteld. Ake is in alle facetten van het verdediger een betere speler, en daarnaast faalt de Ligt ook nog eens structureel in Oranje. EK 2020 soms vergeten? En een leider hebben we al in het hart in de defensie.

5 december 2022 om 13:09

Ake overgewaardeerd. En ik dacht dat ik zo langzamerhand alle onzin wel had gelezen hier. Je bent gewoon aan het trollen, stop daar mee want het wordt iets te duidelijk wanneer je dit soort dingen verkondigd over een van onze beste 3 spelers dit toernooi.

5 december 2022 om 20:48

De Ligt is op het moment niet echt in vorm en komt onzeker over. Ake speelt met meer overtuiging en ook heb je in de persoon van Van Dijk een leider in de achterhoede

Elke keer als ik Ake zie, denk ik aan Gullit.
Hopelijk kopt Nathan er ook eentje raak in de finale.

Dit is inmiddels echt een verdediger van wereldniveau.

Ake doet het heel goed, maar dat komt omdat de de laatste 3 goed op elkaar zijn ingespeeld. Daar ligt ook meteen de zwakte van Oranje. Als 1 van de 3 geblesseerd of geschorst is, komt De Ligt (die altijd twijfelachtig speelt in Oranje) of De Vrij (is verre van fit) erin. De optie Blind naar binnen en Malacia als wingback is dramatisch, dan hebben we een wingback die de gaten van Blind moet dichtlopen en als van Dijk dat moet doen wordt het een gatenkaas achterin. Daarnaast heeft Malacia bij United zijn basisplaats verspeeld na een aantal blunders, maar ja Blind zit in hetzelfde schuitje…Als we het dan toch over zwaktes hebben. De Jong staat op scherp, de positie naast de jong is nog niet ingevuld door iemand die er staat. Als de jong geel pakt is hij bij een eventuele halve finale geschorst. De selectie is niet breed genoeg op dit op te kunnen vangen en om wereldkampioen te worden. Met alle respect, maar met jongens als Taylor, Simons, Lang, koopmeiners, Klaassen, ga je de oorlog niet winnen.

5 december 2022 om 08:12

Waarom zou Blind naar binnen moeten? De Ligt is een prima alternatief als centrale verdediger alleen niet in de rol die Timber momenteel vervult. Maar gewoon op de linker centrale positie zie ik geen enkel probleem. Heeft hij jaren bij Ajax gespeelt.

5 december 2022 om 09:13

Ajax speelt met 4 verdedigers, dat kun je totaal niet vergelijken. Daarnaast is De Ligt rechtsbenig. In het 3-5-2 systeem is het doorslaggevend dat de linker centrale verdediger linksbenig is voor de inspeel pass (langs de lijn) op de wingback en om te kunnen openen naar de rest van het veld. Als je als centrale linker verdediger rechtsbenig bent kun je alleen naar de zijlijn openen… Blind, Ake en Malacia zijn allen linksbenig, dus Malacia zou ook de centrale linker verdediger kunnen zijn, alleen is hij daar met zijn 1.69m weer te klein voor…

Heerlijk al die rapportcijfers op de maandagochtend! Kan niet wachten op de cijfers van Berry van Aarle.

Ake speelt inderdaad een heel sterk toernooi. Dat heeft denk ik niet eens zozeer met het systeem te maken, want hij moet ontzettend veel compenseren aan de linkerkant en heeft daarbij ook nog eens z'n eigen zone. Daarnaast is Ake eigenlijk altijd wel betrouwbaar in Oranje.

Bij mijn weten heeft City speelt vrijwel altijd 4-3-3.
Dus hoezo gewend aan 5-3-2?
Of was dat bij Bournemouth?

Omze beste CV van het toernooi tot dusver. Zeker tegen de VS zat hij er in de 2e helft echt over tussen. Alsof ie magneten had gegeten in de rust.

Nederland doet het goed in de verdediging..? Waar is dit op gebaseerd oranje is 0x echt getest. Het moment dat ze een zware tegenstander kregen (Ecuador) stonden ze te bibberen na de 1-1 en ging het bijna mis. Dus voor de mensen die roepen dat “we even Argentinië verslaan”. Nederland heeft nog helemaal niets laten zien en vrijdag begint de echte test en dan zal je het niveau van “blind” zien. Die zal om ver worden gelopen door de Argentijnen.

5 december 2022 om 11:05

Leuk verhaal hoor, maar als je zo gaat redeneren kun je ook stellen dat Nederland niet bang hoeft te zijn omdat de tegenstander in de groepsfase heeft verloren van Saudi-Arabië(!). Dat lijkt veel erger dan gelijkspelen tegen een fel Ecuador.Nederland heeft gewoon een goed ingespeeld team en tevens een veel betere en ervaren coach. Wellicht de beste coach van dit toernooi, dus zeg het maar .

Gele kaarten worden toch geseponeerd na de kwart-finales?

5 december 2022 om 11:49

Klopt. Typ-fout van VZ denk ik.

Was meteen duidelijk: Gakpo en Ake zijn top. Daar komt Dumfries nu bij, moet hij t nivo wel vasthouden. Frenkie kan veel beter.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren