Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Maduro legt haarfijn uit wat Van Gaal bedoelt met ‘provocerende pressing’

Laatste update:

Hedwiges Maduro heeft uitgebreid uitgelegd wat bondscoach Louis van Gaal met ‘provocerende pressing’ bedoelt. Na afloop van het gewonnen WK-duel met de Verenigde Staten (3-1) zei de keuzeheer dat die wijze van drukzetten doorslaggevend is voor het succes van Oranje, al legde hij niet precies uit wat hij daarmee bedoelde. Maduro, die in de laatste fase van zijn trainersopleiding zit, verheldert de tactiek van Van Gaal.

Verslaggever Jeroen Stekelenburg vroeg de bondscoach na de zege van Oranje of het ‘achteroverleunen’ van Oranje gepland was. “Het was provocerende pressing”, verbeterde Van Gaal de journalist. “Dat had je kunnen zien. Ik heb met provocerende pressing gespeeld, ja. Dat deden we om ruimte te creëren achter die twee verdedigers (Tim Ream en Walker Zimmerman, red.). Daardoor hebben we ook gescoord, maar we hadden het veel beter kunnen uitvoeren.”

Cody Gakpo en Memphis Depay schermden de passlijn naar de backs af.

Wat Van Gaal precies bedoelde met provocerende pressing legde hij niet uit. Maduro komt daags na de zege alsnog met tekst en uitleg bij de NOS. “Het is een term die gebruikt wordt in het verdedigen en wij doen het eigenlijk heel goed bij Nederland. Het begint eigenlijk bij hoe Depay en Gakpo staan. Zij staan tussen de backs en centrale verdedigers in, terwijl ze dat centrale duo dus vrijlaten. Daardoor denkt de tegenstander dat er veel tijd is en er rustig opgebouwd kan worden, maar dan maakt Nederland een val: ze worden gedwongen door het midden te dribbelen, waar veel spelers van Oranje staan.”

De centrumverdediger worden gedwongen door het drukke midden te spelen.

“Provocerende pressing is dus eigenlijk een fout afdwingen bij de tegenstander”, vervolgt Maduro. “Van Gaal zei al: 'Als de bal dan veroverd wordt, staan ze in de aanval direct één tegen één'. Dat doet Nederland heel goed: het provoceren van de tegenstander. We waren alleen heel slordig aan de bal wanneer er aangevallen werd. Bij de tweede goal trapte de VS weer in de val. Pulisic werd onder druk gezet, waardoor we met Dumfries en Gakpo ontzettend snel konden omschakelen. We hadden toen drie raketten met ook Depay nog, en uit die aanval kwam de 2-0”, besluit Maduro.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooie uitleg. Gecontroleerd countervoetbal. Van Gaal doet uiteindelijk iets wat niet vanzelfsprekend is, namelijk; naar behoren presteren. Dat is tussen 2015 en 2018 niet voorgekomen en ook in 2021 stelden we zwaar teleur. En ook een blik op landen met vergelijkbare kwaliteiten als België, Uruguay en Duitsland bewijst dat de kwartfinale niet vanzelfsprekend is.

4 december 2022 om 23:11

Wij hebben echt wel een betere selectie dan Uruguay hoor. Die selectie is echt helemaal opgebrand. Als Nunez en/of Valverde de kar kunnen gaan trekken, dan kan het weer wat worden.

OT: Echt nog nooit van deze tactiek/term gehoord. In eerste instantie lijkt het inderdaad ook alsof je open huis houdt, maar niets is minder waar. Louis heeft echt een gouden pik

4 december 2022 om 23:18

Misschien een betere selectie, maar echt niet veel beter. Ik vind Darwin Nunez bijvoorbeeld beter dan elke aanvaller die Oranje heeft en Valverde vind ik beter dan elke middenvelder die Oranje heeft (ja, zelfs Frenkie de Jong; slechts mijn mening). Tel daarbij op dat je nog spelers hebt als Bentancur, Oliveira en Gimenez en er staat toch een behoorlijk team met heel behoorlijke voetballers.

4 december 2022 om 23:43

Ik vind die term ook vrij grappig. Van Gaal doet een beetje alsof het een doodnormale term is, en dat iedereen die hem niet kent, een beetje achterlijk is. Maar niemand heeft hem eerder gehoord volgens mij. Volgens mij is het gewoon iets wat vroeger “voorchecken” werd genoemd. Dat komt ook neer op het afdwingen van een fout.

5 december 2022 om 00:03

Vind het eigenlijk wel meevallen hoe veel beter oranje is. Keepers bij beide landen zijn allebei matig. De verdediging van Oranje vind ik wel beter maar het middenveld met Valverde en Bentancur vind ik beter dan een Frenkie Koopmeiners en Klaasen en de aanval met Nunez, Suarez, Facu Torres, Cannobio vind ik ook beter dan de Nederlandse aanval. Nederland heeft in Van Gaal wel een hele ervaren trainer met veel verstand van tactiek waar Uruguay nog een beginner heeft in Alonso die aangetoond heeft nog heel veel te moeten leren qua tactiek en coaching als we kijken naar de 3 duels van Uruguay

5 december 2022 om 00:31

Nee het is juist geen forchevking. Dan zet je al.druk op de verdedigers ver op.eigen helft. Provocerende pressing wil juist zeggen dat je de afspeelmogelijkheden afdekt maar de verdedigers zeeën van ruimte geeft. Daarmee verleid je ze de fuik in te dribbelen en de bal te verliezen. Tegen usa de.ultieme tacktiek omdat die Dest als een dol paard loopt en die 2 centrale verdedigers geen hout kunnen voetballen. Zo profiteerden we iedere keer van de ruimte achter het middenveld. Een waarlijk geniale taxatiekosten en het is dat de spelers onnauwkeurig waren in de passing anders wordt het gewoon 0-4 0-5. Daarom was Louis ook niet tevreden.

5 december 2022 om 09:49

Pprins oke goed punt, dank. Denk dat ik door het woord “pressing” nog teveel denk aan druk zetten, maar eigenlijk doen ze dat dus juist niet.

Provocerende pressing is gewoon een eufemisme voor de bus parkeren. In de media wordt nu gedaan alsof het gisteren een tactische masterclass van Van Gaal was, maar de waarheid is dat we goed zijn weggekomen en zelfs verloren hebben op xG

4 december 2022 om 23:41

Vind je écht dat we goed zijn weggekomen? Het was zeker niet best, maar heb geen moment het gevoel gehad dat Usa zou winnen. Statistieken zeggen weinig imo

4 december 2022 om 23:47

Ja. Normaal gesproken sta je na 3 minuten 1-0 achter en had het hele tactische plan om de VS te laten komen de prullenbak al ingekund. Weet wel zeker dat ik hier dan 180 graden andere reacties zou lezen dan dat ik nu lees. Maarja dat is voetbal

4 december 2022 om 23:47

Davilla heeft niet gezien dat Louis de coach van usa tactisch heeft overklast. Hoe lelijk het ook is om naar te kijken. Hij heeft usa echt goed geanalyseerd en daar een perfect plan op losgelaten wat heeft gewerkt. Pijn aan de ogen maar het levert ze een overwinning op

5 december 2022 om 00:12

Davilla

Als je al 1-0 achter komt dan is het een individuele fout en geen tactisch probleem. Wat we in werkelijkheid gezien hebben is dat Nederland weinig weg heeft gegeven, veel minder dan de VS. De enige goal van de VS is een bal die je nog 1000 keer kan proberen, maaar die gaat er nooit meer zo in. De drie goals van Nederland waren gewoon goed uitgespeeld. Jij hangt alles op aan 1 situatie die anders had kunnen uitpakken. En dan waren er gewoon nog 90 minuten om het goed te maken.

5 december 2022 om 09:00

Normaal sta je na 3 min achter,telt de keeper niet mee dan.

4 december 2022 om 23:52

Ik vind Expected Goals een rotstatistiek. Op basis van Expected Goals had Ajax dit seizoen moeten winnen van bijvoorbeeld PSV, AZ en Eagles. Maar eenieder die deze wedstrijden bekeken heeft, zag vooral een dramatisch Ajax dat terecht verloor. Als je dan in twee goede minuten wat dreiging hebt, slaat de balans opeens om op die xG-kaart. Als het verschil nou echt groot is, oke. Maar dit was 1,85 om 1,88 uit mijn hoofd.

5 december 2022 om 00:11

xG is in mijn ogen wel een van de betere statistieken in in het voetbal, maar perfect is het zeker niet, eens. Zeker voor incidentele wedstrijden kan het misleidend zijn, maar kijk je naar de lange termijn dan is xG is wel gewoon een hele goede en bewezen voorspeller voor succes. Er is geen team ter wereld dat structureel zijn xG weet te overpresteren. Onmogelijk. Nederland heeft dit toernooi 7 goals uit 2.7 xG gemaakt, dan heb je het geluk echt aan je zijde en dat kan eigenlijk niet goed blijven gaan als je zo doorgaat qua veldspel. En zet dat af tegen de kans van Pulisic gisteren die alleen al op zich zelf een halve xG was. Letterlijk een coin flip. Krijg je die om de oren dan kan het hele plan van Van Gaal de prullenbak in en heeft niemand het meer over de genialiteit van Louis

5 december 2022 om 00:16

Waar vind ik die statistiek? Klinkt interessant. En hoeveel xG had de VS? Behalve die ene aan het begin kan het nooit veel zijn. En weet je ook hoe die goal telde? Want die kan je op voorhand nooit als een xG tellen lijkt me. Het was niet eens een kans, maar in werkelijkheid wel een goal.

5 december 2022 om 00:23

@vernon op sofascore kan je wedstrijden volgen met live momentum en statistieken zoals de XG

5 december 2022 om 00:39

xG is een prima statistiek vind ik, dat laat zien hoe groot de kwaliteit is van de kansen die je creëert. En vooral ook verdeeld over hoeveel schoten.

Anderzijds zegt dit niks over de eventuele uitslag, want een kans van 0.8 xG kan alsnog gemist worden door een Blind of Timber. Een Bergwijn schiet hem er een stuk sneller in. De kwaliteit van de speler wordt niet meegenomen in de kans. Maar op zich wel leuke statistiek, ook xA is handig voor keepers, daar scoorde Pasveer heel sterk op vorig seizoen.

5 december 2022 om 06:43

Je hent precies helemaal niks aan statistieken als de werkelijkheid de statistiek achterhaald. Je kan het geluk noemen maar ik noem het bijzonder scherp en efficiënt.. dat is wat er werkelijk gebeurd dus kan een waardeloze statistiek als xG de prullenbak in.

5 december 2022 om 07:01

@davilla_7

Expected goals is geen voorspeller van succes, dat is echt de allergrootste onzin.

Expected goals is gebaseerd op 12 statistieken waarmee men de kans inschat of een schot op doel succesvol zal zijn of niet. Alle andere factoren laat men buiten beschouwing.

Je zag het al in de wedstrijd tegen de VS. Pulisic kreeg de bal er niet in. Xg zat er bij hem compleet naast terwijl de goal die de VS maakte er helemaal niet in kon. Ook bij de doelpuntmaker van de VS zat de Xg er compleet naast. Kortom, een zeer matige voorspeller voor een enkele wedstrijd.

De genialiteit van van Gaal zit hem in zijn realisme. Waar heeft Nederland de beste spelers, hoe kan je die maximaal benutten om er voordeel uit te halen. Dat is wat van Gaal uitstekend gedaan heeft, je wint niet zomaar van Nederland.

Wil je een veel eenvoudiger statistiek om de winnende ploeg aan te duiden, kies dan gewoon de Fifa ranking van oktober. De laatste acht staan gewoon in de top tien van die ranking. De laatste zestien in de top twintig.

De enige verrassingen dit toernooi zijn Duitsland en Belgie. Die plekken zij ingenomen door Japan en Marokko. De rest is gewoon conform de ranking.

5 december 2022 om 08:10

Xg zegt helemaal niets. Snap niet dat mensen ernaar kijken. Het werkt misschien bij basketbal omdat daar ieder schot bijna raak is maar bij voetbal heb je dat gelukkig niet. Als je iemand in je team hebt die vanuit iedere positie op school schiet heb je al een hogere xg zonder dat er gevaar is. Maar prima als andere daar natte doekjes van krijgen

5 december 2022 om 00:34

Ga weg. De zwakte van de.usa ultiem uitgebuit. Met wat meer nauwkeurigheid wordt het 0-5.

5 december 2022 om 07:05

@davllla_7

Wederom grote onzin. De bus parkeren betekend dat je je volledig terug trekt rond de eigen zestien. Dat doet Oranje niet. ze dekken met de aanvallers de lijnen naar de vleugels af. Ze dwingen de tegenstander door het midden te gaan waarna die de trechter inlopen. Ze verliezen dan de slag ruim voor de zestien, waarna Nederland kan counteren.

De waarheid is dat oranje het gewoon uitstekend doet in de tactiek die van Gaal bedacht heeft om de beste spelers in hun kracht te laten komen en die van de tegenstander juist niet.

Argentinië zou wel eens kunnen verrassen door met 3 centrale te gaan spelen om zo onder dit "probleem" uit te spelen. Dan kom je centraal in de opbouw elke keer met een man meer te staan en kan in de aanval Licha ook nog wat verder doorschuiven en wat meer naast Enzo gaan voetballen. Dit zou sowieso best een goed systeem zijn aangezien de backs (Acuña en Molina) dan ook meer kunnen komen en daardoor meer in hun kracht komen. Messi en Alvarez kunnen dan gaan zwerven en centrale verdedigers met zich mee trekken en zo ruimte creëren voor elkaar en de Paul en MacAllister. Argentinië is ook al sinds begin dit jaar aan het trainen en oefenen met 532 voor tijdens het WK, als het nodig is

5 december 2022 om 00:08

Onze Scaloni is net zoals Louis ook een geweldig tacticus, onze albiceleste hebben ook de kwaliteit om te wisselen tussen verschillende systemen gedurende de wedstrijd. Een licha Martinez kan er idd ingezet worden en die kan ( op basis van of we balbezit hebben of moeten verdedigen) tussen Otamendi en Cuti lopen of als verdedigende middenvelder. Ik vraag me af of we nog veranderingen gaan zien in de opstelling. Ik hoop alleen dat Enzo wat verder naar voren gaat spelen en miss Leo Paredes erin maar MacAllister speelt ook heel goed. We gaan het zien iig, zie veel NL fans ouderwets positief zijn na wat prima potjes en kreten als ' Argentinië moet te doen zijn ' maar een machine als wij hebben ze nog niet getroffen en als ze zo gaan afwachten met hun 'provocerende pressing' zullen ze het niet gaan halen met onze kwaliteit

5 december 2022 om 00:27

Je spreekt wel goed Nederlands voor een Argentijn dan 😂. Wel met je eens dat dit gewoon een super moeilijke opgave wordt tegen een machine als Argentinie.

5 december 2022 om 00:33

Haha ik ben half half, me pa is Argentijns en ma NL, ik ben zelf gewoon in NL geboren ( gelukkig ) mijn NL familie geeft niks om voetbal en mijn Argentijnse familie zijn er helemaal gek van ( zoals de meesten) kan niet wachten tot de wedstrijd, ik verwacht een overwinning voor Argentinië maar als Nederland doorgaat kan ik er mee leven want dat betekend dat het gezellig in de stad wordt

5 december 2022 om 06:52

Praat jezelf maar moed in, maar het kan zo maar eens zijn dat Oranje wraak gaat nemen voor 2014 en dat Messi vrijdag zijn laatste duel gaat spelen voor Argentinië.
😉

5 december 2022 om 00:17

In feite zou Argentinië dan de tactiek van NL kopieëren. Zou boeiend zijn om te zien.

5 december 2022 om 07:06

We hebben dat al gezien, de wedstrijd tegen Senegal. Dan krijg je een wedstrijd waarin weinig gebeurt totdat de spelers moe worden rond de 70ste minuut waarna er gaten vallen en er dus kansen zullen ontstaan.

5 december 2022 om 00:36

Hier dacht ik gisteren inderdaad ook aan. Ze hebben al een paar keer geoefend. Aan de andere kant zie ik liever gewoon vleugelspelers zodat de backs van Nederland 2 tegen 1 staan. Maar goed, als je Licha in het elftal kan krijgen dan moet je dat zeker overwegen.

Vind het ook bijzonder hoe iedereen Argentinië steeds bestempeld als een mindere ploeg vergeleken met 2014. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Geen idee of dat puur gebaseerd is op Messi (die alsnog gewoon ijzersterk is dit toernooi) of napraterij. Ik denk een mix van beiden. Ik heb er wel vertrouwen in, vind Nederland geen geweldige ploeg.

5 december 2022 om 06:28

Ach er zijn maar weinig mensen hier die elke wedstrijd van Argentinië gezien hebben en daardoor weten wat een sterk collectief en geoliede machine dit is. Iedereen gaat alleen maar af op grote namen e.d. Mooi voorbeeld is Licha, is natuurlijk een uitstekende verdediger maar Otamendi doet het fantastisch al 2 jaar en is een van de leiders van dit elftal en toch is er altijd kritiek van mensen die hem amper zien spelen. Zelfde met Romero.

5 december 2022 om 07:14

Ja, eens. Ze komen er wel achter later. Ik heb vertrouwen in de staf, hebben wederom aangetoond dat ze keuzes durven maken en dat die ook goed uitpakken. We gaan het zien.

5 december 2022 om 00:37

Louis gaat Argentinië juist verrassen. De zwakte van usa lag achter het middenveld. Dat had zelfa ik al lang gezien. Voor Argentinië heeft Louis alweer een ander plan. Ik weet niet wat maar wij stervelingen kunnen dit alleen maar achteraf vernemen.

Ik denk dat als van Gaal een scheet laat er genoeg mensen zullen zijn die zullen zeggen; kijk dat doet hij om de tegenstander op afstand te houden daar heeft hij over nagedacht.

Alsof dit een nieuw systeem is. Een trechter vormen om de bal af te pakken en dan een counter te beginnen bestaat al veel langer. Messi gaat zich uit laten zakken, 3 man naar zich toe trekken en een overval situatie creëeren. Dit gaat niet werken tegen Argentinië.

5 december 2022 om 06:55

Ik bemerkt behoorlijk wat angst bij onze Argentijnse vrienden 😀 en terecht natuurlijk. Nederland heeft een geweldige traditie om grote landen eruit te kegelen.

5 december 2022 om 07:08

Alsof Nederland met drie man Messi gaat afstoppen. Zo werkt het niet, Messi mag zich uit laten zakken, rekent Frenkie wel met hem af.

Dit gaat prima werken tegen Argentinië. Hun aanvallers kunnen weinig tegen een overtal aan verdedigers terwijl in de counter Messi en Dimaria niet mee doen met het verdedigen dus hun man laten lopen.

5 december 2022 om 07:51

Wie zegt dat dit een nieuw systeem is dan? Het gaat überhaupt niet eens over systeem, maar over tactiek. De tactiek is overigens inderdaad niet nieuw, Van Gaal speelde al zo toen hij bij AZ kampioen werd. Daarnaast gaat het natuurlijk nooit gebeuren dat er 3 man van Oranje uit gaan stappen op Messi.

5 december 2022 om 09:58

Batistuta

We hebben in NL ook allemaal een televisie, dus we weten wie Messi is en wat hij kan. Laat hem maar lekker inzakken. Ik denk dat de grote vraag vooral gaat zijn of de drie spelers achterin dezelfde blijven, want het gevaar komt dan van dribbels door het midden. Dat is niet Virgil zijn sterkste punt. De Ligt kan dat beter maar pakt teveel kaarten. Toch zou het me niet verbazen als De Ligt er in staat ipv Timber bijvoorbeeld.



Toen ik vroeger op niet zo’n heel hoog amateur niveau m’n meters maakte, riepen we bij zulke gevallen naar elkaar eerst nog dat we zouden moeten inzakken tot de middenlijn. Om daarna elkaar te vertellen dat we die twee gasten centraal moesten laten opbouwen, want die leveren alles in. God wat had ik toen graag gewild dat de term provocerende pressie bestond zeg, dat zou heel veel communicatie hebben gescheeld.

5 december 2022 om 12:14

Haha mooi he, oude wijn in nieuwe zakken. Ik denk dat het enige “nieuwe” eraan is, dat je bewust kiest tegen welke tegenstander je dit wel en niet moet doen. Thats it.

6 december 2022 om 07:56

Haha, inderdaad. Maar zoals ik er naar kijk, was dit ook een beetje toevallige bijvangst, want in alle andere duels heeft Nederland nauwelijks druk gezet op de opbouw van de tegenstander. Oranje was sowieso al van plan een tegenstander op te vangen, maar in geval van usa konden ze dat nog meer doen omdat die 433 speelden, daardoor weet je, als die backs weg zijn dan kunnen we gevaarlijk worden.

De strijdwijze van usa was precies in hun straatje

Maduro wordt één van onze grootste trainers in zijn carrière imo. Hele, hele slimme dude die de wetten van het voetbal kent, maar ook tactisch en empathisch heel sterk is.

5 december 2022 om 08:23

Viel me ook op. Welbespraakte en intelligente jongen. Wordt een toptrainer

5 december 2022 om 08:39

Hoop echt dat FC Groningen een kansje waagt

5 december 2022 om 10:58

FC Groningen zal eerder voor Art Langeler gaan

Vreselijk al die nieuwe benamingen..

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren