Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Ruud Gullit wijst beste bondscoach ooit van het Nederlands elftal aan

Laatste update:

Oud-internationals Ruud Gullit en Wim Kieft kijken uit naar de wedstrijden van het Nederlands elftal op het WK in Qatar. De twee columnisten van De Telegraaf laten in gesprek met de krant hun licht schijnen op Louis van Gaal en op de ideale keeper voor Oranje. Gullit vindt Bert van Marwijk daarnaast de beste bondscoach ooit, terwijl Kieft kritisch is op Jurriën Timber. “Ik heb twijfels over hem.”

De twee oud-voetballers zijn het niet met elkaar eens over of Van Gaal de juiste man voor dit moment is. “Ja, dat is hij”, is Gullit duidelijk. “Van Gaal wil het voor zichzelf heel goed afmaken: dit moet voor hem de juiste afsluiting van zijn loopbaan als coach worden. Ik denk ook dat hij een geweldige trainer is voor zo’n groep, maar ik kan niet altijd overweg met hoe hij dingen brengt en het toe-eigenen van prestaties. Daar denk ik anders over”, zegt oud-speler van Feyenoord en PSV.

“Dan heb ik meer met Van Marwijk. Die deed dat totaal niet, terwijl hij veel grotere prestaties heeft geleverd als bondscoach van Nederland. Bert heeft ons naar een WK-finale gebracht, dus dat is gewoon de beste bondscoach geweest.” Kieft is van mening dat het nog maar moet blijken of Van Gaal de juiste man is. “Je ziet wel dat hij er heel erg mee bezig is. Hij kan het team heel goed voorbereiden, maar hij kan de ballen er zelf niet inschieten. Voor elk team is hij natuurlijk een goede coach en hij heeft denk ik wel iets bijgeleerd.”

De oud-spits van Ajax ziet ook dat de bondscoach sommige dingen en prestaties naar zichzelf toe trekt. “Dat moet je op de koop toenemen. Hij is een enorme vakman, maar ook enorm blij met zichzelf. Dat zie je dag in, dag uit en op elke persconferentie.” Zowel Gullit als Kieft kiezen voor Justin Bijlow onder de lat. “Die heeft het eerder goed gedaan in Oranje en laat ook dit seizoen in de Europese wedstrijden zien dat hij goed is”, zegt Gullit. Zijn collega-columnist is het daar mee eens. Kieft vindt de vermoedelijke opstelling met Cody Gakpo, Steven Bergwijn en Vincent Janssen tegen Senegal daarnaast ‘vrij logisch’. “Op het middenveld kan Steven Berghuis, zeker tegen mindere tegenstanders, naast Frenkie de Jong staan.”

De oud-Ajacied is kritisch op Timber. “Ik heb twijfels over hem. Die heeft vorig jaar een mega-ontwikkeling doorgemaakt: het ging hem relatief makkelijk af om zo door te breken, omdat hij kwaliteit heeft. Er was geen druk en als hij een keer slecht speelde zagen de mensen dat niet eens. Maar daarna krijg je te maken met hogere verwachtingen. Dan loopt het niet lekker bij Ajax en vond ik hem zwak spelen de laatste weken. Wat wel een sterk punt is, is dat hij vooruit verdedigt.” Of we eventuele blessures van Virgil van Dijk, De Jong of Memphis Depay kunnen opvangen? “Nee, dan hebben we niet genoeg achter de hand. Je moet echt de mazzel hebben dat je gevrijwaard blijft van blessures.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Is het dan niet Michels? Ook een finale en daarnaast een EK. En die WK finale was wel indrukwekkender dan 2010 (al was die ook moo).

19 november 2022 om 16:36

Op welk WK heeft Michels een finale gehaald dan?

19 november 2022 om 16:39

In 1974 in West-Duitsland.

19 november 2022 om 16:40

In '74. Beetje Nederlandse voetbalkennis mag wel.

19 november 2022 om 16:36

Tuurlijk Michels, maar die leeft niet meer, dus die is Ruud even kwijt.

19 november 2022 om 16:38

Wel apart, aangezien ze samen het EK hebben gewonnen .

19 november 2022 om 17:52

@oelie wapper - Werd wel vaak gezegd dat Michels ook niet heel veel hoefde te doen op dat ek, mede omdat de kwaliteiten van de spelers al zo goed was. Dus misschien daarom dat hij Michels niet echt meerekende.

19 november 2022 om 22:40

FcGrun050, probeer nog even wat info.over de mens en de trainer Michels te verzamelen. Ruud Gullit was een goede voetballer maar om in de termen van een andere goede trainer Re blijven. Een goed paard is nog geen goede ruiter.
Gullit begrijpt er buiten de uitvoering niet zoveel van. Zowel als trainer evenals als.analist is het niet een persoon die bekend staat om zijn zinnige en constructieve bijdragen aan een discussie over voetbal

Ja en van Marwijk heeft ook toegelaten dat er totaal geen eenheid in de selectie was in 2012 en ze allemaal aan zichzelf dachten waardoor het echt een EK om voor te schamen was

19 november 2022 om 16:46

Klopt, dus om van Marwijk dan te bombarderen als beste trainer vind ik onterecht. Sneijder gaf later in een interview ook openlijk toe dat hij al eerder weg wilde tijdens de voorbereiding.
Van Marwijk ging toen weg met 0 punten uit de poule.
Wat ik in 2009 en 2010 sterk vond bij Van Marwijk is dat hij echt een eenheid wilde creëeren net als nu. Richting 2012 was er grote discussie wie in de spits moest staan en daar was destijds van Marwijk niet open over. Van Persie was lang geblesseerd tijdens de kwalificatie en Huntelaar werd topscoorder tijdens de kwalificatie en vond dat hij een basisplek verdiende.

19 november 2022 om 17:06

Daarnaast waren de verwachtingen ook torenhoog want na de verloren finale zou Nederland revanche nemen en wel even dat EK winnen. Die eerste wedstrijd werd gewoon ongelukkig verloren , waarna je 2 lastige wedstrijden kreeg tegen Duitsland en Portugal, die poule was natuurlijk ook loodzwaar.

19 november 2022 om 17:20

Datzelfde probleem met dat gebrek aan eenheid in de selectie heeft Van Gaal veroorzaakt in 2002 waardoor we het WK misliepen

Van Marwijk had ook het geluk dat hij alleskunner Dirk Kuijt in zijn selectie had.

19 november 2022 om 16:39

Als hij niet werd gewisseld voor Elia waren wij wereldkampioen

19 november 2022 om 16:45

Als Kuijt die pass kreeg had hij Casilias met een stiftje gepasseerd.

19 november 2022 om 16:53

Iemand met de inzet van Kuijt moet je nooit het veld af halen. Hij bleef maar op en neer gaan. Hij kon in zijn eentje de hele rechterkant bestrijken. Mede dankzij zijn inspanningen en het schikken in het teambelang, konden wij zo ver komen. Sneijder was de grote man, maar hij had nooit zo kunnen excelleren zonder Kuijt. Die offerde zich volledig op en speelde in dienst van het team.

19 november 2022 om 23:59

Huntelaar was hard nodig geweest in de finale..

19 november 2022 om 17:05

Robben, Sneijder en Van Bommel. Stekelenburg was ook in bloedvorm, maar de defensie was bagger. Nu is de defensie de sterkste van alle landen, kijk alleen al naar de bank met Frimpong, Malacia, De Ligt en De Vrij. Middenveld is degelijk, maar alleen Frenkie is wereldtop. De rest is middelmaat helaas. Maar met juiste tactiek kan Van Gaal met inbreng van Xavi en Taylor zeker potten breken. Xavi is in potentie wel de beste qua talenten. Hij rolde Arsenal in zijn eentje bijna hardhandig op. Frenkie is in vorm. Noa Lang die heeft altijd wel momenten waardoor hij het spel kan openbreken. Alleen jammer dat hij geen Danjuma had meegenomen. Die is snel. Hetzelfde met Kluivert. Je wilt snelheid hebben, maar goed met een Bergwijn, Noa Lang, Xavi en Gakpo heb je genoeg explosiviteit. Frenkie mag sws niet geblesseerd raken. Daarom vind ik het jammer dat hij geen Gravenberch en Botman heeft meegenomen. Die kunnen Van Dijk en Frenkie goed vervangen (dat is naar mijn inziens ook een plan B).

19 november 2022 om 18:10



Er staat nu geen 1 speler in het elftal die het niveau van Robben, van Persie, Sneijder, vd Vaart en Stekelenburg aantikt.
Ja VvD was van wereldniveau maar die is blijkbaar ook op zijn retour.

19 november 2022 om 19:11

Naarmate de jaren vorderen wordt imo de rol van Stekelenburg steeds meer overschat. De redding op het schot van Kaka was vooral spectaculair, niet alsof die bal strak in de hoek zat. De blunder op het schot van Forlan in de halve finale vergeten we ook.

19 november 2022 om 23:35

Absoluut waar. Stekelenburg was in vorm. Punt. Totaal niet van wereldklasse (hoeft ook niet). Werd door geen enkele echt grote club gevolgd en ging naar Roma (wat een mooie club is, natuurlijk). Stekelenburg is nooit beter geweest dan bv een Cillessen.

19 november 2022 om 23:39

Van der Vaart had absoluut de technische aanleg, het talent om de wereldtop te halen. Maar uiteindelijk was ie dat niet. Of het nu een gebrek aan tactisch inzicht, werklust of wat dan ook was, v/d Vaart was een prima speler voor de subtop. Daar hield het altijd op. Ook al speelde hij bij een topclub, hij was ook daar nooit omstreden.

19 november 2022 om 19:38

Dat had cruijff moeten zijn, maar helaas vond michels zichzelf belangrijker waardoor het cruijff niet werd en wij in 1990 geen wereld kampioen werden.

Beetje lastig om te zeggen lijkt me. Want je hebt te maken met de spelers uit jouw generatie. Je kunt een hele goede bondscoach zijn, maar als Nederlandse spelers in jouw periode net iets minder zijn dan de generatie ervoor of erna kunnen de prestaties tegen vallen. Bovendien heb je te maken met sterkere of slechtere generaties bij andere landen.

Maar moet Gullit zich niet bezig houden met Egyptische oudheden?

19 november 2022 om 16:40

Vroeger had je ook eindrondes met maar 8 landen, terwijl je tegenwoordig eindrondes met 32 landen hebt.
Dat vind ik ook nog wel een verschil.

19 november 2022 om 18:00

Vroeger was het dus lastiger om je voor een eindronde te plaatsen.

19 november 2022 om 23:40

Met de regels van "vroeger" had een Portugal geen EK gewonnen, bv. Je weet wel, dat team dat 3e werd in een poule met Ijsland en Hongarije.

"bert heeft ons naar een WK-finale gebracht, dus dat is gewoon de beste bondscoach geweest.”

Uhm, en Michels dan? Die heeft ons niet alleen naar een WK-finale gebracht, die heeft ons ook nog een EK-titel bezorgd...

19 november 2022 om 17:02

Klopt maar in 74 had Nederland denk ik wel het beste spelers materiaal van alle landen. In 2010 was dit toch niet het geval.

19 november 2022 om 17:40

In '74 had NL de beste tactiek, want Michels introduceerde in die tijd het totaal voetbal, wat later door alle teams is overgenomen en waarschijnlijk het beste team.

Of ze de beste spelers hadden, dat weet ik niet.

19 november 2022 om 18:01

Het was veeleer Cruyff die de tactiek ontworpen had.

19 november 2022 om 19:24

Helemaal met je eens Oelie Wapper. En de finale van 2010 was, los van het feit dat we verloren, niet bepaald reclame voor het Nederlands voetbal.

19 november 2022 om 21:37

Eerder Happel bij Feyenoord een paar jaar daarvoor.

19 november 2022 om 23:43

Met een Oranje dat voor het eerst sinds de jaren '30 weer meedeed aan een eindtoernooi, bedoel je? Beetje makkelijk lullen, achteraf.

Ik vindt dat Michels en op zekere hoogte van Gaal vooral wat hij gepresteerd heeft als bondscoach op het wk 2014 maar dat is mijn mening

Dat WK had je zelfs moeten winnen als Robben gewoon die kans afmaakt. Maar toch vind ik van Gaal de betere bondscoach, van de coaches die ik meegemaakt heb.

19 november 2022 om 16:57

Maar jij kan dit wk samenwerken (nogmaals?) met Deschamps toch?

Als van Dijk uitvalt zet je de Ligt daar neer. Gezien dit seizoen is die laatste beter ook nog.

Rinus Michels was in 1974 de eerste bondscoach van het Nederlands Elftal die de finale van een WK haalde, en tot nu toe de enige die een prijs won, in 1988. Dat uitgerekend Ruud Gullit, die in 1988 aanvoerder van Oranje was onder Michels, hem blijkbaar niet de beste bondscoach ooit vindt, vind ik wel opvallend. Dat lijkt wel het hardnekkige gerucht te bevestigen dat de spelers Michels nooit zo serieus namen en dat niet hij, maar de topspelers eigenlijk de dienst uitmaakten.

Kees Rijvers! Enorm onderschat. Heeft het fundament gelegd voor het EK 1988 team.

19 november 2022 om 19:41

Alle respect voor Kees Rijvers hoor, maar dit vind ik nogal ver gezocht. Hij was nou eenmaal toevallig bondscoach in de fase waarin de spelers die in 1988 het EK zouden gaan winnen door begonnen te breken. En omdat het Nederlands Elftal in die tijd een erg zwakke lichting had, was er genoeg ruimte om jonge talenten een kans te geven.

20 november 2022 om 08:05

OK. Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat Rinus toevallig coach was van de generatie die Rijvers heeft laten debuteren.

21 november 2022 om 00:12

Lees even mijn reactie boven jouw eerste reactie.

Je moet ook wel mazzel hebben met de generatie voetballers die je hebt. Ik tel 4 generaties die kans maakten/maken op n ek/wk titel. Lichting 88, lichting bergkamp 98, lichting sneider 2010 en nu lichting memphis 22. Hoe bijzonder is dat?
Een bondscoach heeft t dan veel makkelijker. Ik blijf bij van gaal als nr 1. On nederlands hoe hij topsport bedrijft.

19 november 2022 om 18:04

Van Gaal heeft in 2014 goed gepresteerd met Oranje. In 2002 was van Gaal echt slecht. Hij gaf de schuld aan de spelers dat Oranje zich niet kwalificeerde maar hij vergat dat hijzelf de bondscoach was die die spelers geselecteerd had.

19 november 2022 om 19:38

Lichting 74/76 vergeten?

21 november 2022 om 10:24

Lichting 74 had wereldkampioen moeten worden. Gemakshalve even vd de laatste 34 jaar uitgegaan.

Van Marwijk heeft het fantastisch gedaan.....maar heeft niks gewonnen. Er is maar een iemand die de titel beste bondscoach van Nederland mag hebben. En dat is de enige trainer die ooit wat gewonnen heeft met Oranje....Michels.

19 november 2022 om 18:06

Juistum.

Maar van de nog levende coaches is van Marwijk misschien wel de beste.

onder Bert van Marwijk het eerste toernooi dat ik haatte om te kijken , dan liever eerste ronde eruit dan zo verschrikkelijke saai spel te zien.

20 november 2022 om 09:20

Dat zijn veel mensen blijkbaar vergeten: het was echt niet om aan te zen wat Oranje op dat WK deed. Pas tegen Brazilië, in de 2e helft, werd er wat passie op de mat gelegd.

Iemand die oranje het verschrikkelijkste voetbal ooit heeft laten spelen benoemen tot beste ooit. Nee, absoluut niet.

Best lastig wie de beste bondscoach was, denk toch Michels. Makkelijker is wie de slechste bondscoach was. Dat is Blind.

19 november 2022 om 23:30

Nee, Frank de Boer...

20 november 2022 om 00:08

Blind was absoluut de mindere. Mogelijk de slechtste coach die ik ooit heb meegemaakt.

Van Marwijk heeft Huntelaar totaal genegeerd waardoor er geen plan B was in finale. Doodzonde.

Van Marwijk? Die man heeft zijn carrière van toevalligheden aan elkaar hangen. In 2002 schoot Van Hooijdonk Feyenoord hoogstpersoonlijk naar de UEFAcup winst. En zodra Sneijder doelpunten met zijn hoofd begint te maken weet je dat je alle gelul van de wereld hebt en dat dat werkelijk niets met kunde te maken heeft.
Van Marwijk is een trainer die daarnaast alles waar Nederland qua voetbal voor staat overboord heeft gegooid. Vervolgens ook daar niets mee heeft gewonnen.het Nederlandse voetbal compleet de nek omgedraaid en uiteindelijk niets echt gepresteerd. Nee, ik begrijp die verering van Van Marwijk echt niet.

Ik had liever van marwijk gezien op dit wk hij had wel iets opengebroken met dit team van nu.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren