Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Verbazing om Ajax: ‘Het is ongelooflijk hoe snel ze achteruit zijn gegaan’

Laatste update:

Marciano Vink vindt het ongelooflijk hoe snel Ajax achteruit is gegaan. De analist van ESPN blikt in gesprek met De Telegraaf vooruit op de topper tegen PSV van zondagmiddag en uit kritiek op het clubbeleid. “Als je ziet dat Calvin Bassey op die positie voetballend niet meekan, dan is er ergens toch wel iets fout gegaan.”

Marc Overmars had echt de regie in handen”, begint Vink over de gebeurtenissen bij Ajax tot dusver dit seizoen. “Hij was erin geslaagd om Ajax van een bedenkelijk niveau in een aantal jaar naar de subtop van Europa te krijgen. Ajax deed echt weer mee in het Europese voetbal. Dat is wel erg snel veranderd en het gekke is dat er nog zeven, acht spelers in de basis staan die het allemaal wel hebben meegemaakt”, is de analist duidelijk. De Amsterdammers selecteerden afgelopen zomer - vanwege een ware leegloop noodgedwongen - door en gaven ruim honderd miljoen euro uit voor onder anderen Bassey, Brian Brobbey en Owen Wijndal.

Vink vraagt zich af of het geld wel goed is uitgegeven door Ajax. “Als je weinig geld hebt, word je inventief en creatief. Dan draai je elk dubbeltje om en kijk je extra goed of een speler binnen je club en systeem past. Nu zijn er spelers gehaald van wie je je dat kunt afvragen.” De oud-voetballer, die onder meer bij Ajax en PSV speelde, noemt Bassey als voorbeeld. De Amsterdammers betaalden 23 miljoen euro om de verdediger los te weken bij Rangers. “Dan moet je hem toch op zijn minst 23 keer hebben bekeken? Als je dan ziet, dat die jongen op die positie voetballend niet meekan, dan is er ergens toch wel iets fout gegaan. Vergis je niet hoe bepalend dat is.”

Vink haalt Lisandro Martínez aan, die erg belangrijk was in de opbouw van Ajax. “Als je hem kwijtraakt en je haalt Bassey er voor terug, dan heb je een probleem. Hij kan niet je eerste aanspeelpunt zijn omdat hij in paniek raakt, de oplossing niet ziet of de bal niet tussendoor kan spelen.” De analist is daarnaast van mening dat Schreuder moeite heeft met het managen van de grote selectie van de Amsterdammers. “Je ziet een voortdurend geschuif en geschipper. Steven Berghuis op 8, oh nee Berghuis op 10, dan Berghuis rechtsbuiten en dan toch maar weer linksbuiten.” Het probleem is volgens Vink dat er te veel keuzes zijn. “En dan te bedenken dat ze eigenlijk Antony niet kwijt wilden. Als die niet verkocht was, dan had je echt een groot probleem. Dan had je Berghuis, Steven Bergwijn, Davy Klaassen en Mohammed Kudus allemaal voor één positie.”

Vink besluit zijn verhaal met een vooruitblik op de topper tussen Ajax en PSV. Laatstgenoemde maakt volgens de analyticus een serieuze kans op een positief resultaat. “Als RKC goed genoeg is om Ajax pijn te doen, dan kan PSV dat ook. Het is dat RKC niet scherp was in de eindfase, maar in de eerste helft liepen ze er zo doorheen. PSV heeft met Luuk de Jong, Cody Gakpo, Xavi Simons en Noni Madueke wapens om Ajax pijn te doen. Wat PSV liet zien tegen Arsenal was behoorlijk indrukwekkend. Als ze dat weer kunnen brengen, dan maken ze absoluut een goede kans, al heeft PSV het de laatste jaren voor de competitie altijd lastig in de Johan Cruijff ArenA.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Toen messi weg ging bij barca en ronaldo bij madrid, wat bleef er toen vanover? Kun je nagaan wat er gebeurd met een ploeg als je jaarlijks 4à 5 van je toppers moet zien te vervangen. Natuurlijk wordt je dan op een gegeven moment minder. Vind dat bashen op bassey (zeker van de prominenten) wel vreselijke vormen begint aan te nemen. Dat is/wordt gewoon een internationale topverdediger. Pak liever de coach aan zou ik zeggen

5 november 2022 om 15:03

Inderdaad , je ziet gewoon dat Bassey zich aan het ontwikkelen is en dat hij langzaam beter begint te worden

5 november 2022 om 15:57

nja in al die keren dat ik hem heb zien spelen bij Ajax valt mij alleen op dat hij fysiek een echte beer is, maar voor de rest vind ik het een matige verdediger... is niet snel, en kan niet echt goed mee voetballen.

Hoop dat hij dat nog beter gaat ontwikkelen want hij is nog jong. en dan kan het wel een topper worden, maar hij is er nog lang niet!

5 november 2022 om 16:14

Hij is er zeker nog lang niet maar hij heeft alles om er te komen. Je schrijft dat hij niet snel is, dan raad ik je aan om toch nog een paar beelden van hem te bekijken. Snel is hij zeker. Mocht je doelen op snel handelen en snel keuzes maken dan neem ik mij woorden terug. Ik vind de kritiek op Bassey ergens logisch want je verwacht heel veel van een jongen van 23 miljoen. Alleen deze jongen heeft echt alles om die 23 miljoen dubbel en dwars waard te maken. We gaan het zien, ik verwacht over 2/3 jaar gewoon een miljoen of 50 uit de PL voor deze meneer.

5 november 2022 om 16:54

Niet snel?! Hahaha die gast is zonder twijfel een van de snelste verdedigers in de Eredivisie. Denk dat hij buiten wellicht Bergwijn ook de snelste speler in de Ajax selectie is.

5 november 2022 om 15:16

Helemaal eens. En Bassey is toch in principe gewoon uitstekende verdediger 1op1. Schreuder moet hem gewoon beter neerzetten en zorgen dat de verdediging als geheel beter staat en hem in z’n kracht te laten spelen.

5 november 2022 om 15:27

Eens, die Bassey is echt wel goed. Bij Ajax wil iedereen liefst 12 meevoetballende spelers in het veld hebben. Maar dat hoeft helemaal niet. Bassey is een zeer goede verdediger die net bij Ajax is. Dat gaat goed komen. Maak me op dit moment meer zorgen om Bergwijn.

5 november 2022 om 15:50

'Pak liever die coach aan zou ik zeggen'. En dan zeggen dat het bashen op Bassey vreselijke vormen begint aan te nemen. Schreuder is binnengehaald met het idee van een coach in ontwikkeling die het goed laat zien, en daarbij de club ook kent omdat hij recent assistent was. Bassey is gehaald om er meteen te staan en is de op 1 na duurste aankoop ooit. En dat kaat hij in werkelijk nog niets zien.

5 november 2022 om 15:59

Als jij een idee kunt ontdekken in het spel van Ajax dan hoor ik het graag. Zowel voetballend, tactisch, , verdedigend , aanvallend is er geen lijn in te ontdekken. En dan heb ik het nog geeneens over zijn capriolen (tadic op rechts, kudus in de spits) of rare wisselbeleid. Ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat professor schreuder buiten schot blijft in de media.

5 november 2022 om 16:01

En als schreuder bassey gewoon in de defensie neerzet ipv over de middellijn als verdeddelde vleugelaanvaller zal je zien dat het gewoon een internationale topverdediger is.

5 november 2022 om 16:03

En schreuder is er overigens ook uitgeflikkerd omdat hij bleek te lekken naar de media. Misschien dat hij daarom niet wordt aangepakt?

5 november 2022 om 16:20

Schreuder werd in het successeizoen al door de Telegraaf en verlengstukken aan tafel bij VI aangemerkt als het meesterbrein achter het succes. Het is zo duidelijk als wat dat ze Driessen en co hem daarom beschermen.

5 november 2022 om 16:06

Zien de Ajacieden dan echt niet dat Bassey geen Ajax voetballer is? Ik zeg niet dat hij niet kan verdedigen of niet snel is, maar er wordt meer gevraagd van een Ajax verdediger. Het is net zoals Vink zegt, hij ziet vaak de oplossing niet en is geen aanspeelpunt. Prima verdediger voor een club als Rangers maar bij Ajax worden andere eisen worden gesteld.

5 november 2022 om 16:14

Davinson Sanchez, Nicolas Tagliafico, Edson Alvarez en Sebastien Haller zijn ook geen typische Ajax-voetballers, die toch erg succesvol geweest zijn in Amsterdam.

5 november 2022 om 16:17

Dan zorg je ervoor dat het voetballen niet via Bassey gaat. De beste man heeft alles om een top verdediger te worden. Nee het is geen voetballend wonderkind, maar fysiek ijzersterk, rete snel en 1 op 1 meer dan prima. Hij is nog te druistig en laat nog zeker zijn aankoopbedrag niet terug zien, maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij dat wel gaat doen.

5 november 2022 om 16:22

Suarez. Zo ken ik er nog wel een paar. Botman bijvoorbeeld zou niet in het Ajax systeem passen maar kan binnenkort naar de Europese top. In tegenstelling tot de voetballers die jij noemt kan Bassey gewoon niet goed genoeg voetballen en moet hij het vooral hebben van zijn fysiek en snelheid. Zijn voetballende tekortkomingen zie je vooral in topwedstrijden en niet in de gemiddelde eredivisiewedstrijd.

5 november 2022 om 16:48

Daarnaast is hij er pas net, heeft weinig vastigheid, wordt nog wel eens op linksback gedonderd en speelt in een team wat al niet in beste vorm steekt. Dat meevoetballen wordt nooit zo goed als Martinez, maar hij kan er nog genoeg in verbeteren.

Overigens vond ik hem tegen Rangers prima in het meevoetballen, nam de bal mee naar voren en maakte de goede keuzes.

5 november 2022 om 16:53

Botman had geen concurrentie van Lisandro Martinez en een fenomenale Daley Blind. Anders had hij ook wel zijn kansen gekregen. Bovendien: Bassey kan prima met ruimte in de rug spelen, is agressief en dekt goed door. Daarnaast heeft hij een mooie lange trap. Zijn handelingssnelheid ligt nog een stuk te laag, maar maakt hem dat direct enorm slecht?

5 november 2022 om 21:08

@Master 1 niet mee eens. Heb hem al zien indribbelen en echt hele hoe dingen aan de bal zien doen.zeker naarmate hij verder over de middenlijn is. Complete rushes, inclusief uitkappen van tegenstanders en dan op nog terug leggen op middenvelder die direct op doel kan vlammen. Naarmate het dichter bij zo eigen 16 komt des te slechter het wordt. Wat niet gek is. Fout achterin is gelijk dodelijk. Spelers die als echte verdedigers zijn opgeleid leren meestal op 0 risico nemen achterin. Dus weg met die bal en dan zien we wel. Helemaal als je defensie zo lek als een mandje is. Komt echt vanzelf met wat meer vertrouwen. Wat structuur in het elftal, automatisme enndan komt vanzelf dat vertrouwen om wel wat risico te nemen.

5 november 2022 om 16:52

Bassey is een typische speler die in Nederland nooit gewaardeerd zal worden, maar in elk ander land gewoon gezien zal worden als een goede sterke verdediger. Daarom verliest Nederland vaak op grote toernooien, we willen allemaal messi's in een elftal, maar zo'n team wint nooit een prijs.

5 november 2022 om 16:54

De grap is, hij wint enorm veel duels, ook op het internationale podium (hele goede statistieken), en je ziet dat hij echt wel kan voetballen. Alleen zijn handelingssnelheid is nog wat te laag, hij maakt onderdeel uit van een zwak team en heel Voetbalzone doet alsof we het hebben over de duurdere broer van Magallan.

5 november 2022 om 19:04

En dat bashen op Blind en Tadic is wel normaal? Terwijl zij zich bewezen hebben wel voetbal in het team te kunnen brengen. Leuk dat Bassey snel en sterk is, maar Ajax moest het altijd van het voetbal hebben en dat is nu met Sanchez en Bassey weg. Tot overmaat van ramp heb je inderdaad ook nog een coach die het voetbal er helemaal uithaalt. Ajax verdedigde altijd naar voren. Onder Schreuder lopen ze naar achteren en weet men niet meer hoe men druk moet geven. Behoudens Conceicao is er gewoon niet slim ingekocht (brobbey is een terugkoop). Als je op termijn Blind wil vervangen prima, maar haal dan een voetballende verdediger.

5 november 2022 om 23:24

Daar hebben ze Wijndal voor gehaald, maar die heeft nogal pech met blessures. Verder zijn blind en Tadic gewoon hun piek voorbij. Door selecteren is geen overbodige luxe.

6 november 2022 om 00:52

Je bedoelt Wijndal die ook niet kan verdedigen?

6 november 2022 om 10:38

Een assistent, die gepromoveerd wordt naar hoofdtrainer, is meestal een ramp voor een club. Hebben zich jarenlang op de bank zitten opvreten en denken, dat ze het veel beter weten dan hun chef. Zijn stront eigenwijs en wars van goede raad, zodra ze zelf aan het roer staan. Puur arrogant. Dat zie je duidelijk bij de pc, zoals Schreuder overkomt.

Het laatste half jaar won Ajax toch ook gewoon veel wedstrijden met de hakken over de sloot? Cambuur, RKC etc. Spel was toen al niet om aan te zien en die trend zet zich nu gewoon door.

5 november 2022 om 15:32

Dat ligt wel iets genuanceerder, zo waren Cambuur en RKC eigenlijk geen enkel probleem tot dat Ajax plots gas terug nam en het begon te schutteren defensief (en een 2-0 voorsprong weggaf). Maar toegegeven, de laatste wedstrijden onder Ten Hag zag je dat Ajax op zijn laatste benen liep. Enkele sterkhouders waren ook niet fit, Ajax creerde vooral heel weinig en tegenstanders anticpeerde heel goed op de manier van spelen. Dus volgde toen een 4-4-2, waarmee met resultaat voetbal de titel over de streep werd getrokken. Iets wat overigens wel aansluit bij Ten Hag zijn optreden in Manchester.

Verschil met nu, defensief is Ajax echt extreem kwetsbaar. Heel veel tegendoelpunten. Moeite om in de aanval te komen in topwedstrijden (zie Liverpool, AZ en Napoli met hun druk zetten).

Bla bla bla weer zo'n analist met gezeik.
Martinez en Anthony stonden er ook niet gelijk en duurde zeker ruim een half jaar voordat ze goed begonnen te spelen.
Komt bij dat Bassie in een team speelt wat niet geweldig draait, hoe kan hij dan goed spelen?

5 november 2022 om 15:05

@mitch, vind het een lastige. Van Bergwijn is inmiddels ook wel duidelijk dat het niet iemand is die de kar voor Ajax trekt. Presteert leuk in een elftal dat goed draait, maar dan is het ook klaar. Je hebt er wel 30 miljoen voor betaald. De aankoop van Bassey vind ik in die zin vreemd, dat ik het helemaal geen Ajax speler vindt. Niet comfortabel genoeg aan de bal. Kijkend naar de aankopen moet je misschien ook wel concluderen dat je Europees gezien weer (even) bent afgehaakt. Niet erg, maar het laat wel zien hoe moeilijk het is voor een Nederlandse club om echt aan te haken, zelfs met de financiële mogelijkheden die Ajax nu heeft. Was het maar dat aankopen van + 25 miljoen een garantie op succes zijn, dan zat Ajax nu gebakken.

5 november 2022 om 15:29

@gelbe reds

Alvarez is ook geen typische ajax-speler. Maar je hebt 2-3 van dat soort spelers nodig. Alleen maar dartele voetballers is ook niet goed. Denk ook aan Nigel de Jong in Oranje. 1 sloper is prima. Sneijder e.a. doen het voetballen wel.

5 november 2022 om 15:09

Ajax is gewoon een gevalletje Basel. Een periode lang een erg sterke ploeg. Daarna worden spelers weggekocht en zakt alles als een pudding in elkaar. Je moet je gewoon erg veel geluk hebben met een goede lichting uit de jeugd en een aantal aankopen die in potentie topspelers zijn voordat je weer kunt meedoen op Europees topniveau.

5 november 2022 om 15:45

Oh heb ik iets gemist? Heeft basel ook 4x de CL gewonnen, 1x de eurapacup 2, 1x de uefa-cup, 3 wereldbekers, 3supercups en een traditie van het opleiden/afleveren van een hele rits van internationale top-sterren?

6 november 2022 om 11:07

Ik heb het over de recente geschiedenis en niet over prestaties in de vorige eeuw. Met jouw redenatie kunnen we heel wat clubs nu nog steeds topclubs noemen haha.

5 november 2022 om 15:20

O jee ... als die zelfde analisten Ajax ophemelen is het allemaal dikke prima, maar nu er kritiek komt, is het plotseling 'gezeik'.
Bij Antony was het direct duidelijk dat hij vol talent zat, en volgens mij kwam dat er ook vrij snel uit; bij Martinez duurde dat idd wat langer. Je kunt je ook afvragen of er een kern van waarheid in de kritiek zit. Verdedigend is het wel allemaal ok bij Bassey is mijn indruk, maar hij leunt wel erg op zijn fysiek. Voetballend ziet iedereen toch dat het vrij matig is?

5 november 2022 om 15:30

@nj

Ja, dat ziet iedereen wel ja. Maar dat maakt hem niet slecht. De verdediging moet zo georganiseerd worden dat Bassey lekker tegen kan houden, daar is hij goed in, en dat hij niet hoeft op te bouwen.

5 november 2022 om 15:33

@NJfromVOL ja bij Anthony zag je het maar kwam er niet uit, bij Martinez duurde het even, mag het dan ook even duren voor Bassie in een slecht draaiend team.
En kritiek leveren doen wij allemaal, ook ik daar zijn deze discussie voor.

5 november 2022 om 15:56

@vernon
En dan afgezet tegen wat je betaald hebt, begrijp ik de kritiek van Vink volledig.
Een verdediger voor 23 mln ... dan moet je wel wat kunnen,

Hij haalt RKC aan, maar waarom niet Groninten of Cambuur erbij halen? Of past dat niet in zijn straatje

Zo we gaan het hier maar weer eens over hebben? Bassey is geen topper inderdaad en Bergwijn is het nieuwtje ook alweer vanaf. Veel te veel geld betaald. Maar het mindere niveau komt doordat je met Martinez, Mazraoui, Antony en in mindere mate Gravenberch spelers met extra kwaliteit bent kwijtgeraakt. Die extra kwaliteit kan ook Ajax niet terugkopen. Dat hebben ze wel geprobeerd, maar zijn in de valkuil van veel te dure spelers getrapt.

5 november 2022 om 15:31

Martinez had die extra kwaliteit ook niet direct. Antony wel, Mazraoui en Gravenberch hebben er jaren over gedaan.

Het zou kunnen dat er teveel betaald is, maar ook zij hebben wat tijd nodig

Het is nu eenmaal een golfbeweging. Tadic en Blind raken op leeftijd en je ziet dat de inbreng langzaam minder wordt. Je mag en kan ook niet verwachten dat de ene na de andere topspeler gescout en aangetrokken wordt. Het is het lot van de Europese subtop. Die hebben twee, drie jaar een leuk elftal en vallen dan weer uit elkaar om opnieuw te moeten beginnen. Ajax heeft een aantal fantastische jaren gehad, waarin zowel de jeugdspelers als de aankopen ontzettend goed rendeerden. Ik zie daarin ook echt de hand van ten Hag. Het kan maar zo weer een paar jaar duren voordat Ajax weer echt een rol van betekenis gaat spelen in de Champions League. Al met al staat Ajax "gewoon" bovenaan in de eredivisie en zijn ze in een hele goede positie om PSV morgen een ontzettende dreun te geven. Ook in de Europa League kunnen ze ver komen. Als ik dan toch iets mag noemen wat me verbaast, dan is het dat Ajax niet op tijd door heeft geschakeld voor een goede keeper. Pasveer is Europees gezien gewoon echt geen bijzondere keeper, ondanks zijn goede vorige seizoen. Vooral in de achterhoede valt nog enorm veel winst te behalen.

Ajax is niet achteruit gegaan, ze hebben nog steeds CL budget en materiaal. De trainerschap is achteruit gegaan..

Als je week in, week uit laat wisselt, bizarre opstellingen plaatst, mensen een basisplaats geeft die al andershalf seizoen uit totaal vorm zijn.. dan ligt het daar aan.

Met deze selectie had je echt wel 2e kunnen worden, want Liverpool was echt niet zo veel beter. Zeker de thuiswedstrijd was Ajax 1e helft dominant en hadden zij kunnen winnen.

5 november 2022 om 15:04

Je kunt toch niet ontkennen dat de selectie (veel) minder is dAn die van afgelopen seizoenen.
Of vind je Bassey, Sanchez, Taylor, Lucca, Ocampos net zo goed als Nous, Martinez, Gravenberch, Haller en Antony ? En vind jij niet dat Blind, Tadic en Pasveer minder zijn dan afgelopen jaren ?

5 november 2022 om 15:11

Het is iets minder dan vorige seizoen (of seizoenen daarvoor). Maar nog steeds CL kwaliteit en materiaal. Die onzekerheid, stroeve spel en veel rotatie krijg je door z'n trainer. Hierdoor komt er ook geen geslepenheid en vastigheid in je team en weten spelers niet wat zii moeten doen.

Je kunt ook niet ontkennen dat Ajax in 2017, het succesjaar spelers had die CL waardig waren? Sommige hadden zelfs nooit CL gespeeld of zijn zo ver gekomen.

In deze selectie heb je zoveel spelers die PL of CL (of zelfs La Liga) niveau hebben gespeeld. Dat mag geen excuus zijn..

5 november 2022 om 20:17

Iets minder ? Ik vind alle nieuwe spelers minder dan de spelers die er speelden. Daarnaast zijn 3 basis spelers Blind, Tadic en Pasveer ook minder dan vorig jaar. Als je dit bij elkaar optelt heb je een veel minder elftal. Ik vraag mij ook af welke spelers jij op dit moment CL niveau vindt ? De beste speler van Ajax op dit moment is Berghuis en die is geflopt in Engeland. Dat geld ook voor je duurste aankoop.

5 november 2022 om 15:20

Ik dacht dat de trainer ook in dienst was van Ajax. Het is een samenspel toch tussen trainer en spelers? Lijkt me duidelijk dat Ajax een jasje heeft uitgedaan. Ook niet zo gek overigens. Ze hebben het jaren lang gewoon prima gedaan en dan kan zoiets gebeuren. Beter nog, het moest een keer gebeuren.

5 november 2022 om 15:32

Klopt, maar toen ze geld uit gingen geven had ik even hoop dat het niet ging gebeuren. Helaas. Maar misschien is de dip zo korter.

5 november 2022 om 20:12

@Badmeerkoet

Wss een stevige winterjas ipv een simpele lentevestje..

Hoe is het in godsnaam mogelijk, dat je vorige jaar 18punten wint in de poulefase en dit jaar maar 6? Voor 75% echt te wijten aan de trainer/coach

Er vertrekken 5 basis spelers en de vervangers hebben het niveau (nog) niet. Daarbij zijn blind, Tadic en Pasveer minder dan afgelopen jaren. Dus op zich is het niet vreemd dat het niveau minder is.

Als PSV-supporter zal ik er misschien anders naar kijken dan Ajax-supporters die willen dat het hele elftal goed moet kunnen voetballen, maar ik had Bassey maar wat graag bij PSV gezien en ook voor Ajax kan dit volgens mij gewoon een hele waardevolle speler worden mits hij goed gebruikt wordt.

Nee, het is geen Lisandro Martinez, maar als je ziet hoe geweldig hij zich staande houdt bij Manchester United, één van de grotere clubs uit de zwaarste competitie ter wereld, dan is het toch alleszins logisch dat zijn vervanger niet van hetzelfde niveau is? Je hebt zeker afgelopen jaar gewoon de luxe gehad dat een verdediger een dusdanig goede connectie met de ideeën van zijn coach had dat hij constant in het veld de verdediging + Alvarez kon coachen waardoor Ajax de luxe had om met Blind te spelen die inderdaad aanvallend superbelangrijk voor Ajax was. Bassey kan dat niet, maar die jongen is net nieuw in Amsterdam en moet zelf nog wennen. Dan moet een andere speler de coaching overnemen en wat mij betreft is dat Timber ondanks zijn jonge leeftijd omdat hij de beste Ajax-verdediger is.

Bassey is één-op-één nagenoeg onklopbaar, is snel, sterk en een goede mandekker. Nee, voetballend is het allemaal wat minder, maar dat kun je toch prima oplossen door hem kort te laten inspelen op andere spelers? De rest van de Ajax-verdediging is voetballend namelijk meer dan prima. Echter wordt van hem zomaar even verwacht dat hij de verdedigende tekortkomingen van Blind oplost en dat kun je gewoon niet van hem verwachten. Afgelopen wedstrijd tegen Rangers speelde hij met Wijndal en vervolgens Rensch naast zich en ineens was hij één van de beste spelers aan Ajax-kant. Hij is gewoon zo vaak aan het zwemmen in de enorme gaten die Ajax liet vallen en dan is het makkelijk om hem te bashen, want bij hem gaat het er dan knullig uit zien. Natuurlijk is 22 miljoen teveel geld, maar hij is wel Engels en homegrown. Dat teveel dat Ajax nu (mede daardoor) betaalt gaat er bij een uitgaande transfer richting Engeland net zo goed weer als een dikke commissie overheen. Dat transfergeld heeft Ajax nog niet door het putje gespoeld.

5 november 2022 om 15:15

mag ik het hier als ajax fan mee eens zijn?
opbouwen kan je leren maar instinctief verdedigen kunnen er maar weinig goed. echte mandekkers zijn er ook niet veel meer van nu in de top

5 november 2022 om 15:33

Ik ben het als ajacied ook helemaal eens hoor. Ik wil geen 11 raspaardjes in het veld.

5 november 2022 om 15:45

Bassie 1 op 1 onklopbaar? Werd echt helemAal dronken gespeeld door de bij jullie wel bekende lozano.

5 november 2022 om 20:20

Hij is taktisch geen geweldenaar. Als iemand met bal op hem afkomt is hij heel sterk, wordt iemand vanuit de combinatie aangespeeld heeft hij hier veel meer moeite mee.

5 november 2022 om 16:02

M.a.w. Bogarde ?

Het vertrek van Overmars en ten Hag is inderdaad een extreem groot gemis voor Ajax. Maar vele hebben ook kritiek op het functioneren van Huntelaar, Hamstra maar ook van der Sar. Op laatstgenoemde ben ik ook weleens kritisch (zaak Nouri, zaak Promes, zaak Overmars, zaak Bosz), maar over het algemeen vind ik het hem wel naar behoren doen ondanks enkele fouten. Huntelaar en Hamstra vind ik gewoon prima functioneren, alleen vind ik dat ze meer met de scouts zoals Veldmate en van der Zee moeten doen want die weten vooral de wegen in Zuid-Amerika naar goede en haalbare talenten/spelers te vinden.

De aankopen vind ik op Ocampos (was ik eerst wel een voorstander van, nu valt hij zwaar tegen) en Lucca prima en alleen bij Sánchez heb ik nog mijn twijfels, maar de eerste twee zijn gelukkig gehuurd. Bassey die moet gewoon veel 'shit' van Blind op lossen en heeft daar vaak zijn handen vol aan, en Wijndal moet (indien hij fit is) gewoon basisspeler worden. Bergwijn moet gewoon op links spelen en Brobbey doet het eigenlijk altijd wel oké tot goed, terwijl Conceição nu al meer minuten verdiend en misschien zelfs al klaar is voor een basisplek. Iemand als Grillitsch is naar mijn idee vooral voor de korte termijn gehaald, als opvulling en ook omdat Schreuder hem nog kent vanuit zijn periode bij 1899 Hoffenheim en vind hem in de minuten die hij krijgt heel anoniem. Dus niet goed, maar ook niet slecht.

Maar de aankopen en het niveau is gewoon gedaald door Schreuder. Was geen voorstander van zijn komst, maar was wel benieuwd wat hij kon presteren. Helaas gaat hij heel anders een wedstrijd in dan dat ten Hag deed en waar je bij ten Hag nog altijd het gevoel had dat er in topwedstrijden en tegen grote teams een goed resultaat inzat, daar heb ik dat bij Schreuder helemaal niet.

Uiteraard heeft ten Hag een groot gat achtergelaten voor Schreuder en de prestaties evenaar je niet zomaar. Maar dat bepaalde aankopen nog niet functioneren of niet spelen en de resultaten tegenvallen, komt toch vooral door Schreuder en de manier waarop hij zich uitlaat over spelers. Want hij wilt volgens mij letterlijk iedereen tevreden houden en kan daardoor nooit een vaste basis of eenheid creëren.

5 november 2022 om 16:13

Ik snap niet dat je vindt dat Hamstra en Huntelaar het prima doen terwijl zij verantwoordelijk zijn voor de aanstelling van Schreuder. Ik hoor sowieso weinig kritiek op H2 terwijl Schreuder alle shit over zich heen krijgt. Terecht overigens maar het is wel H2 die hem heeft aangesteld.

5 november 2022 om 20:59

Eens, dat was ook een verkeerde beslissing van H2. Maar puur kijkend naar de aankopen doen ze het niet eens slecht vind ik.

Het commentaar op Bassey is allemaal napraten en onjuist.
Kijk hoe Sensie het in het begin deed, Kijk hoe Martinez het deed, kijk hoe Boscalli? het deed/doet
Bassey heeft nog een extra probleem en dat is dat Blind faalt en ook de rechtsback nieuw is (geen Masraoui)
Als je dan nog zegt dat hij faalt dan heb je er geen kijk op.
Ik vind hem goed presteren. Martinez ging er wel eens als een dolle in en kreeg een penalty tegen
Bassey is snel, kan een man passeren en aanvallend goed.
Zijn lange bal is misschien minder. (gelukkig ik hou meer van het snelle korte werk)

Je verkoopt je vier facking sterkhouders van het afgelopen seizoen. Hoe kun je in vredesnaam verwachten om dezelfde kwaliteit er voor terug te krijgen? Volstrekt kansloos. Ajax had deze vier (Noussair, Licha, Antony en Sebastien) nooit allemaal tegelijk van de hand moeten doen. Zo vreemd is het niet dat Ajax zo weg is gezakt. Des te triester natuurlijk!

5 november 2022 om 15:19

noussair liep uit zijn contract konden ze niks aan doen. dit geld had je nooit weer voor licha gekregen net zoals bij antony beiden spelen weer onder ten hag.
en met haller verkopen achteraf is het niet verkeerd uitgepakt. al hoop ik natuurlijk het berste voor haller met zijn gevecht nu en dat ie het wint en terug komt

100% gelijk. Slecht gescoute spelers zonder meerwaarde. Geldt voor Bassey maar ook voor Ocampos en Grillitsch. Beter eigen jeugd gebruikt. Geen enkele meerwaarde nu of id toekomst. Wijndal zou nog s kunnen maar is ook iemand met (grappig genoeg) dezelfde tekortkomingen als Blind, mn defensief.
Verder geen enkele speler die team aantoonbaar meteen beter maakt, treurig.
Nu moet je weer doorselecteren: 3 aankopen dit jaar, aankopen eerdere jaren Pierie, Daramy en spelers die eigenlijk niet meer kunnen: keepers, 2e LB, Tadic… als t dit jaar niet klapt dan volgend jaar wel.
En Schreuder maakt t met z’n zwabber beleid niet beter. Doodzonde

Het probleem is Schreuder met zijn domme opstelling telkens. Kudus spits,middenvelder of rechtsbuiten, Bassey linksback of LCV , Berghuis rechtsbuiten of Tadic daar. Begin gewoon met de juiste poppetjes op de juiste plek te zetten ( Tadic en Blind op de bank bv ) Bergwijn linksbuiten, Brobby spits en Conceição rechtsbuiten. Berghuis’ , Alvarez en Kudus middenveld met Wijndal , Bassey , Timber en Sánchez achterin.

5 november 2022 om 20:22

Bassey heeft ook bij de tangens heel vaak linksback gestaan en Berghuis is als rechtsbuiten gehaald. Dus zo vreemd is dat niet.

We hebben teveel kwaliteit laten vertrekken, zo simpel is het. Dat is deels ook de keuze geweest van het bij elkaar houden van de selectie in de jaren daarvoor. Dat heeft Ajax veel opgeleverd, maar je weet dat er een moment kan komen waarop veel spelers dezelfde stap naar het buitenland willen zetten. En dan kun je nog zeggen : er zijn twee transfers nog geblokkeerd in dit verhaal (kudus en Alvarez) en Timber besloot te blijven.

Het was gewoon dringen bij de uitgang door een samenloop van omstandigheden. Ten Hag vertrok, bij Ajax was het meest haalbare wel ongeveer bereikt voor veel spelers. Antony, Martinez en Haller hadden zich in de schijnwerper gespeeld, waarbij in het geval van Antony en Martinez ze met de trainer mee konden verhuizen. Gravenberch had een 1 jarig contract, dus dat was ook een logische transfer (bovendien vertrok hij voor de andere spelers). En jongens als Schuurs (altijd een beetje 12de man), Danilo (3de spits geworden) en ander breedte materiaal en talenten die niet doorbraken vertrokken ook.

En dan ook nog een nieuwe selectie samen stellen terwijl de architect van het succes (overmars) is vertrokken. Dat is gewoon een hele lastige zaak. Het is duidelijk dat de selectie niet genoeg in balans is. Maar het is helaas nou niet zo dat het simpelweg een verhaal van tijd is. Er zitten best veel 30-ers in de selectie, terwijl spelers als Kudus, Alvarez en Timber volgende zomer wel zullen vertrekken. Dit gaat niet eenvoudig worden. Zowel dit seizoen succesvol te laten zijn als het opbouwen van een nieuwe succesvolle selectie.

Ten Hag heeft gewoon fantastisch gepresteerd met Ajax, waardoor de verwachtingen torenhoog zijn geworden. Hoe ze nu presteren is niet eens zo slecht. Natuurlijk teleurstellend voor de supporters die de laatste jaren verwend zijn. Maar derde worden in deze CL poule is prima als je naar de selecties kijkt. En ze staan ook gewoon bovenaan in de competitie.

Wat vooral achteruit is gegaan is het niveau van veel wat zich "supporter" noemt.
Het is absoluut normaal dat je bij zo veel vertrekkende toppers er niet meteen in slaagt om het kwaliteitsverlies meteen op te vangen. Dat heeft tijd nodig. Voor de spelers en voor de trainer.. Ik erger me aan al die zo genaamde "fans" die alleen maar bezig zijn met afbrekende kritiek en zoeken van zondebokken ! De ploeg staat in de competitie bovenaan, en overwintert Europees (helaas niet in de CL, maar dat is afgelopen jaren vaker voorgekomen). Het is lang niet zo slecht als veel volgers hier doen voorkomen. Gun ze de tijd !!.

5 november 2022 om 15:59

Heeft dat ook niet een beetje te maken met de manier waarop? Je kunt natuurlijk alles afwenden op omstandigheden en geduld predikken ... maar we hebben toch ook duidelijke doelstellingen? Doelstellingen die ook deels op basis van financiele bekostigingen leunen. Het belang om kampioen te worden is heel groot.

En ja, we staan bovenaan (4 punten los zelfs), maar een blik op het programma wat we hebben gehad en wat ons nog te wachten staat geeft aan dat dit een duidelijk vertekend beeld is. De harde waarheid is dat Ajax ongeveer iedere ''grote wedstrijd'' of ''potentiele bananenschil'' heeft aangegrepen te verliezen. En niet op basis van een balletje op de paal of op de lat, er ging echts iets grondig mis bij de nederlagen. Dan is het fijn dat we (afgezien van die uitgeleider tegen GAE) voor de rest onze verwachte overwinningen boeken. Maar je speelt niet een heel seizoen tegen Heerenveen thuis, Volendam uit of Excelsior thuis. Hoe moet dat straks op bezoek in Enschede? De klassiekers of morgen? Als de trainer een aantal moeilijk begrijpbare keuzes maakt en de organisatie defensief niet staat dan is het niet gek dat er kritiek komt. Helemaal als hij in intervieuws de plank gaat misslaan. Misschien dat de proportionaliteit niet te rechtvaardigen valt.

Maar in alle eerlijkheid : ik heb ook echt 0,0 vertrouwen in Alfred Schreuder. Na 18 officiele wedstrijden vind ik ook wel dat er voldoende ligt om een serieus oordeel te vellen. En dan is het hartstikke fijn dat we concurrentie hebben die onderuit gaat in Leeuwarden, struikelt over Excelsior uit of thuis op 1-1 blijft hangen tegen Fortuna ... dat doet niks af aan wat ik bij Ajax ziet.

5 november 2022 om 17:20

De manier waarop maakt inderdaad heel veel uit. Schreuder werd, net als indertijd Ten Hag, al vanaf het begin om alles wat hij zei of deed de grond in geboord. Tadic, Blind, Klaassen idem en dito. Dat heeft niets met echte kritiek te maken, het is louter afbraak-commentaar.
Het is heel veel de waan van de dag. Na de eerste wedstrijd tegen de Rangers kreeg Schreuder nog vragen of dit het beste Ajax ooit was... Dat is nu moeilijk voorstelbaar.
Alhoewel, de tweede wedstrijjd tegen Liverpool gaf, vooral in de eerste helft, m.i. best reden tot optimisme. En Rangers thuis was ook niet slecht. Morgen tegen PSV een nieuwe kans op het kweken van vertrouwen; die match kan alle kanten op. Ik ben er niet van overtuigd dat Schreuder de ideale opvolger van Ten Hag is, maar vind het nog veel te vroeg om hem nu al definitief af te schrijven. En dat geldt zeker ook voor spelers als Tadic, Blind en Klaassen !

5 november 2022 om 17:40

Niks zo oppertunistisch als de media en het sentiment van ons als supporters. En geloof me, als we morgen winnen ben ik echt wel ontzettend blij. Maar ik denk het absoluut niet en ben ervan overtuigd dat met Schreuder als trainer dit seizoen verkeerd gaat aflopen. Ik zal er ook maar gelijk bij zeggen dat ik Schreuder de 1-6 tegen Napoli nog steeds ontzettend kwalijk neem, zo voor het aanzicht van heel Europa afgeslacht worden door zo naief te spelen.

Maar goed, ik zou niks liever dan ongelijk krijgen. Maar ik vrees het ergste. Hopen op mindere resultaten om de trainer eruit te krijgen is behalve dieptriest (tegen het sportieve belang van je club) ook geen enkele garantie dat er ingegrepen gaat worden. En in alle eerlijkheid, ik heb ook geen pasklaar antwoord wie dan wel Ajax naar dat hogere plan zou moeten leiden. In Rotterdam-Zuid zit een trainer in wie ik het wel zie zitten, maar dat is echt onhaalbaar momenteel.

Het wordt absoluut geen eitje morgen, psv heeft alle kans, maar dit zijn toch geen vergelijkingen, 1 wedstrijd aan halen.
Als rkc het kan.. Dan kan psv het ook.

Tja, als rangers van psv kan winnen, dan kan ajax het ook.
Kansloos niveau van die analisten.

Komt mede doordat Huntelaar gewoon veel minder is dan een Overmars, Schreuder minder is dan een Ten Hag. Bassey is minder dan een Martinez. Berghuis minder is dan een Anthony. Als je een Van Gaal daar neer zet, dan krijgt hij het makkelijk draaiende hoor. Kijk maar naar Oranje. Zonder Depay en Frenkie weet hij nog te winnen. Tegen Noorwegen wist hij ook te winnen. Allemaal omdat hij een tactische genie is. Dat heb je of dat heb je niet. Arne Slot is ook eentje die tactisch zeer sterk is net als Ten Hag. Hoop echt dat Ajax na dit seizoen met een nieuwe coach komt. Arne Slot zou in mijn ogen perfect passen bij Ajax.

Zo makkelijk, Ajax raakt jaar op jaar zijn beste spelers kwijt, is jaar op jaar in staat weer een heel goed team op de been te brengen en ja nu is het ff wat moeilijker.
Maar Bergwijn, Brobey, Wijndal zijn prima aankopen.
En vergeet niet Tadic en Blind (ik neem mijn pet af voor ze) worden ook een dagje ouder.

Ajax is Tagliafico, Onana, Mazraooi, Gravenbergh, Haller, Antony, Martinez en Schuurs kwijt geraakt. Hiervan stonden er regelmatig 7 in de basis. Logisch dat je er minder van wordt, maar het zou een stuk beter gaan als Ajax niet zo’n slechte trainer zou hebben. Hij zet de verkeerde spelers op de verkeerde plekken, wisselt te laat en verkeerd en durft falende spelers (blind, Tadic en Klaassen) niet te vervangen.

Bassey vind ik ook wel een aankoop waar ik me vraagtekens bijzet. Brobbey is dan wel een goede spits , maar daar heeft Ajax dan ook veel geld voor betaald het zelfde geld voor Bergwijn.
Nog niet zo lang geleden haalde Ajax spelers voor de helft van die prijs en die bleken vaak een schot in de roos te zijn. Daarna werden deze spelers met dikke winst verkocht, dat zie ik met deze aankopen niet zo gauw gebeuren.
De enige aankoop die me echt kan bekorren en dat ik een echte Ajax-aankoop is die jonge Portugees. Die heeft de bluf en de onbevangenheid die je van een Ajax speler mag verwachten.
Dan blijven er nog een aantal aankopen over, waarvan je nog te weinig hebt gezien om daar een conclusie aan te binden.

5 november 2022 om 15:52

Ik absoluut niet! Bassey is een pure verdediger en die hebben we hard nodig als Blind weer is staat te schitteren.

Al die bijdehandjes die nu kritiek hebben op het beleid hadden moeten opstaan toen Overmars moest vertrekken. Het was duidelijk dat dit op korte termijn een probleem zou opleveren. In Rotterdam en Eindhoven stonden ze te juichen. Ajax had Overmars excuus moeten laten aanbieden en dan gewoon verder. Die vrouwen die dat niet genoeg vonden hadden een andere baan moeten gaan zoeken.

Schrijnend om te moeten beseffen dat zelfs oud profvoetballers kennelijk niet weten dat nieuwe spelers nou eenmaal wat tijd nodig hebben en helemaal wanneer ze uit het buitenland komen. Kijk naar Zlatan, Martinez, Alvarez, die hebben hun eerste jaar op het bankje gezeten. Irriteer me mateloos aan de Vinkjes en Perezjes als zijnde voetbalkenners

Tja, dit is dus het resultaat als je geen TD benoemt die de lijnen uitzet en het scoutingsorgaan niet of nauwelijks wordt ingezet. Je krijgt paniekaankopen of aankopen die er nu nog niet klaar voor zijn. Het is van essentieel belang om rechtsbuitens te scouten op de profielen van spelers die daar succesvol waren in het verleden. Denk aan een Antony of een Ziyech. Idem voor Frenkie/Schone op het middenveld. Idem voor Tagliafico en Martinez.

5 november 2022 om 16:54

Wat je zegt is het hele eieren eten. Maar ik zeg dit al langer, want Overmars liet ook steken vallen. Die maakte aspecten als genoeg lengte of fysiek in je selectie ook vaak ondergeschikt. Ook dat is iets wat een technisch directeur behoort te doen.
Het is nu inderdaad een zooitje. Denk dat we weer terug zijn op niveau Frank de Boer met dit Ajax

Vink heeft vaker gelijk hierover, maar ik vind Bassey niet de juiste speler om zijn punt mee te maken. Bassey is uiteraard te duur gehaald, maar dat wordt ook weer meegenomen in de verkoopprijs. Dus valt op zich wel mee. I

Ik hoop dat Bassey over 1.5 jaar vertrekt met redelijk tot grote winst. Tot die tijd moet je alles doen om hem te laten renderen. Een normale linksback en een voetballende 6 is gewoon nodig om hem te ontlasten. Z'n zwaktes moet je zoveel mogelijk camoufleren. Zelfs met Alvarez is dat gelukt, door een waanzinnig goede verdediging neer te zetten. Dat moet nu ook gebeuren.

Pasveer
Regeer
Timber
Bassey
Wijndal
Kudus
Grillitsch
Berghuis
Conceicao
Brobbey
Bergwijn

Snap niet waarom Bassie nu iedere keer het negative onderwerp van gesprek is.
Hij is de enige die er echt voor vecht, tja misschien geen echte AJAX speler maar wat/wie is dat wel. Ja Blind dat is een echte AJAX speler maar die valt dit seizoen gewoon tegen helaas Tadic is ook gewoon klaar en Klaassen die jongens kunnen het gewoon niet meer belopen waren nooit snel maar nu gewoon echt traag.
Lijkt wel of de trainers van AJAX bang zijn om een Tadic of Blind echt te passeren, je presteerde niet jammer joh de volgende mag zich een aantal wedstrijden laten
zien, maar ja had ik maar mijn papieren moeten halen zoals Schreuder zegt.

Bassey moet even de tijd krijgen om zich te ontwikkelen bij Ajax. Hij heeft voldoende wedstrijden gespeeld waarin hij het gewoon prima heeft gedaan. Maar i.c.m. wennen aan een heel andere speelstijl en twee niet al te sterke backs, is het niet in gespreid bedje terecht komen. Hoofdschuldige van de huidige achteruitgang is in grote mate natuurlijk de hoofdcoach. Die bakt er nik van. En daar heeft Bassey part noch deel aan. Wel kun je je bij het aankoopbeleid afvragen of er niet te veel is uitgegeven voor sommige spelers. En dat er wat lukraak is gekocht, dit gesteund door het gegeven dat er zo lekker was gecasht. Dus wel even een sterke TD aanstellen. Naast natuurlijk een vervanger voor Schreuder.

Vorig jaar was het al enorm slecht, en Ajax heeft onder Ten Hag nog nooit fatsoenlijk onder druk uit kunnen voetballen, dus dat is niks nieuws, en zeker tegen het extreem hoog drukzettende Liverpool en ook Napoli, is het dan geen doen, was onder Ten Hag ook kansloos geweest.

Ten Hag was echter wel zo 'slim' de standaard trainertactiek van een lange fysieke spits voor de lange val te hanteren. Niet dat dat des Ajax is, maar soms ontkom je er niet aan, als je duidelijk niet onder de druk uit kan spelen.

Daar werd ook geen aandacht aan gegeven of enige verbetering in aangebracht onder Ten Hag. Schreuder lijkt daar meer mee aan de slag te willen, snapt alleen niet wat voor spelers daar bij passen...

Overmars was het grote geheim achter het succes van Ajax. Na zijn vertrek stort het langzaam in.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren