Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Redouan El Yaakoubi wordt door FIFPro bekroond met award

Laatste update:

Redouan El Yaakoubi is door de FIFPRO uitgeroepen tot winnaar van de award voor Player Activism. De aanvoerder van Excelsior krijgt de prijs van de wereldwijde spelersvakbond als bekroning voor zijn werk met de Stichting Durf te Dromen. “Ik haal meer voldoening uit de stichting, dan uit het winnen van een wedstrijd", vertelde El Yaakoubi twee weken geleden in Op1.

De FIFPro moedigt voetballers aan om maatschappelijke betrokkenheid te tonen en reikt daarvoor jaarlijks diverse awards uit. El Yaakoubi werd door de VVCS, de Nederlandse spelersvakbond, naar voren geschoven als kandidaat. De 26-jarige verdediger richtte de Stichting Durf te Dromen op om kinderen 'dezelfde kansen te geven die hij heeft gekregen'. De stichting hanteert naar eigen zeggen een unieke formule, waarbij begeleiding in schoolwerk en het stimuleren van talentontwikkeling wordt gecombineerd. De stichting heeft inmiddels diverse vestigingen in Utrecht en denkt aan uitbreiden naar Amsterdam en Rotterdam.

El Yaakoubi werd geboren in het Utrechtse Overvecht, een wijk die al decennia geteisterd wordt door problemen als armoede en criminaliteit. De verdediger kreeg vroeger van zijn leraar Duits te horen dat geen enkele leerling met een Marokkaanse achtergrond het gymnasium wist af te ronden. "Dat knabbelde aan mij. Het heeft niets te maken met intelligentie, maar juist met begeleiding’’, aldus El Yaakoubi, die het gynmasium in Utrecht succesvol wist af te ronden. "De meeste docenten vinden het lastig om met kinderen van andere etniciteit om te gaan", constateerde de verdediger.

Voor El Yaakoubi is de award voor Player Activism een steuntje in de rug, nadat de verdediger twee weken geleden onder vuur kwam te liggen vanwege het weigeren van de OneLove-aanvoerdersband. El Yaakoubi speelde met een eigen band met daarop de tekst 'respect'. Het leidde tot een maatschappelijk debat, waarbij de aanvoerder van Excelsior fel bekritiseerd werd.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Geweldig werk van die jongen, echt hartstikke mooi. Een goed onderwijs en begeleiding is onvervangbaar. Hartstikke mooi voor die gozer en leuk dat het in NL gebeurt.

Mooi werk, jammer dat aan het einde nog over "one love" band gaat. Als je ziet dat hij juist strijd voor gelijke kansen.

28 oktober 2022 om 17:27

Waarom moet iedereen eigenlijk gelijke kansen krijgen?

28 oktober 2022 om 17:29

Dus de mensen die het moeilijk hebben maar links laten liggen?

28 oktober 2022 om 17:29

Hoe bepaal je wie betere kansen moet krijgen?

28 oktober 2022 om 17:48

Master. Gelijke kansen is een utopie en mensen die daarin geloven leven naar mijn mening in een droomwereld en zullen alleen maar teleurgesteld achterblijven. Echter dien je wel de kloof daarin te verkleinen, maar iedereen gelijke kansen is echt onmogelijk en totaal niet realistisch.

28 oktober 2022 om 18:03

Als je niet begrijpt dat iedereen gelijke kansen moet krijgen dan weet ik eerlijk gezegd niet wat je dan wel waardeert in het leven. Sommige mensen worden wat dat betreft wat welvarender geboren dan anderen, dan is het alleen maar mooi dat er een stichting is als deze.

28 oktober 2022 om 18:20

Ik vind dat ook raar. In Nederland heeft iedereen gelijke kansen. Iedereen kan naar school, iedereen kan gaan studeren, iedereen kan sporten en iedereen kan werken als ze willen. De rest bestaat puur uit willekeurige kansen, die de ene wel pakt en de andere niet. Alleen voor een heel klein groepje uit de hogere kringen is er een voordeel aan het begin, maar dat valt ook recht te trekken als je hard werkt en kansen aangrijpt.

28 oktober 2022 om 18:27

Nijogeth. Op papier is dat zeker zo, maar dat is slechts een papierenwerkelijkheid. In de praktijk is het toch anders, maar daar is iets waar een overheid niks aan kan veranderen. De overheid kan slechts de handvaten aanreiken en het speelveld bepalen. Wat daarin gebeurt dat is aan de mensen zelf. Sommige dingen heb je in de hand en sommige weer niet als mens zijnde.

28 oktober 2022 om 18:33

Daar gaat het dus wel om. Het doel moet zijn mensen gelijke kansen te bieden. Als je beginstandpunt is “waarom moet iedereen gelijke kansen krijgen?” dan gaat dat natuurlijk nooit gebeuren.

28 oktober 2022 om 17:35

Ik stel alleen maar deze vraag om hierover een open discussie te kunnen voeren met elkaar

28 oktober 2022 om 17:47

Het is een goede vraag die je stelt, Masterclassbro.

"waarom moet iedereen eigenlijk gelijke kansen krijgen?"

Aangezien je een open discussie hoopte te kunnen voeren, zal ik je vast mijn argumenten geven:

- Mensen worden er minder blij van wanneer ze iemand zien die het slecht heeft
- Mensen die ongelijke kansen hebben, bijv. mensen met een beperking, sociaal- en/ -of- economische achterstand, zijn gemiddeld minder gelukkig
- Wanneer jij ongelijke kansen had, zou je waarschijnlijk blijer zijn wanneer je hulp kreeg met jouw achterstanden

28 oktober 2022 om 18:22

Maar wat zie je als gelijke kansen en waardoor ontstaan zulke achterstanden of aan de andere kant, een voorsprong. Ik denk dat niemand die in Nederland geboren wordt een achterstand heeft op de rest. De kansen om naar school te gaan en te studeren zijn even groot, die kans heeft namelijk iedereen.

28 oktober 2022 om 18:24

Ongelijke kansen zijn feitelijk niet het probleem. Want feitelijk bestaat er niet zoiets als gelijke kansen. Intelligentie en talent zijn in ieder geval voor een aanzienlijk gedeelte erfelijk bepaald. Dus hoe wil je een kind een gelijke kans geven via het onderwijs terwijl een gedeelte op basis van erfelijkheid een voordeel heeft? Om nog te zwijgen van het feit dat thuissituatie en persoonlijke omstandigheden compenseren niet te doen is. Ouders met veel geld zullen dat altijd inzetten als hun kroos op de maatschappelijke lader dreigt te stranden, waardoor nieuwe ongelijkheid ontstaat.

Het enige waar je echt zinvol is dat is het aansturen op de ongelijke uitkomsten. En daar de onrechtvaardige uitkomsten die daar tussen bestaan weg te nemen. Verschillende uitkomsten zijn nog niet eens het probleem. Maar we praten over het verschil in leeftijdsverwachting, aantal gezonde levensjaren of mensen die simpelweg in armoede leven ... dat lijken me de werkelijke problemen. Dat soort onrechtvaardigheden bestrijden is zinvoller dan praten over gelijke kansen. Gelijke kansen zegt namelijk niks over de uitkomsten.

28 oktober 2022 om 18:32

@Lesterr @Nijogeth @adzevedo Bedankt voor jullie reacties. Interessant om te lezen, zo kom ik ook weer tot nieuwe inzichten haha 👍

28 oktober 2022 om 18:34

@Nijogeth, dat is wetenschappelijk gezien gewoon niet waar. Mensen uit kansarme milieus (waarom zouden ze zo heten?) hebben weldegelijk minder kansen door te stromen naar hoger onderwijs.

28 oktober 2022 om 18:39

Lierse1997. Maar dan is het de vraag of dat aan het systeem ligt, of aan iets anders? Ik denk persoonlijk niet dat het aan het systeem ligt, maar eerder hoe mensen er invulling aan geven. Zelfs als je alles gratis gaat maken, dan ga ik er nog vanuit dat je haast dezelfde verhouding gaat zien.

28 oktober 2022 om 18:51

Alsof het systeem alleen maar om geld draait? Want dat lijk je toch te suggereren met je laatste zin.

En aan wat ligt het dan volgens jou? Zijn mensen uit kansarme milieus dommer? Zijn ze luier? Of wat zouden nog redenen kunnen zijn volgens jou?

28 oktober 2022 om 19:00

Lierse1997. Het draait inderdaad voornamelijk om geld ja. Hebben je ouders geen geld, dan blijft studeren gewoon een hogere drempel dan voor iemand waarvan de ouders het allemaal lachend kunnen neertellen. Sommige kinderen komen geen eens tot studeren omdat zij het geld moeten verdienen voor het gezin. Maar met alleen geld kom je er niet. Kinderen die opgroeien binnen kansarme gezinnen (en de daarbijbehorende wijken) zijn nu eenmaal vatbaarder om sneller het verkeerde pad op te gaan. Te stoppen met school en het grote geld verdienen waar je geen diploma voor nodig hebt. Maar jij reageert nu vooral meteen uit het negatieve? Dommer? Luier? Waarom zou dat zo zijn? Hoe zie jij het systeem dan voor je dat je het omdraait? Ik zie het vooral als een utopie om te denken dat de overheid zoiets wel even kan omdraaien.

28 oktober 2022 om 19:03

Ik zie een systeem dat gewoon bewezen mensen met een migratie-achtergrond minder kansen op hoger onderwijs (en binnen hoger onderwijs ook nog eens minder kans op universitair dan hoge school-onderwijs) biedt.

En ik geloof er geen seconde in dat zulke mensen dommer of luier zijn. Dan spelen er dus andere redenen een rol.

28 oktober 2022 om 19:03

@Masterclass
Los van de bedoeling van je vraag, hoe zat jij in de wedstrijd? Wat waren jouw inzichten?

En als antwoord op je vrasg: veel is gebaseerd op de theory of justice van John Rawls. Dit is een theorie die veel invloed heeft gehad op de wijze waarop we naar de wereld kijken en hoe we verschillende mensen steeds eerlijke toch kansen kunnen bieden in de samenleving.

Deze theorie is gebaseerd op een gedachteexperiment. Al de mensen met hun diversiteit komen als het ware een ruimte binnen, zodra ze de onzichtbare sluier passeren die de toegang tot deze ruimte biedt, weten ze meer wie (welke identiteiten) zij zelf droegen toen ze buiten die ruimte waren. Ze weten wel van alle verschillen onder de mens: denk aan huidskleur, ras, geloof, leeftijd, gender, geaardheid etc.. Maar dus niet welke identiteiten ze straks dragen als ze ze deur uitlopen.

In die ruimte gaan ze hypothetisch met elkaar in discussie welke stukken taart in de samenleving naar welke groepen gaat. Welke lansen wie krijgt. En wat denk je dat de mensen dan in die zaal beslissen, als ze niet weten 'wie' ze straks zelf zijn als ze die deur uitlopen. Om die reden bedenken ze een systeem, waarin iedereen met elkaar kan leven, en werkelijke kansen krijgt om te groeien en zich te ontwikkelen, en zelfs te worden wat die hoopt te kunnen worden. Niemand wil de deur uitgaan en dan op basis van de in die kamer besloten regels - waar die zelf bij was - in de samenleving uitgesloten worden of uitgeroeid worden.

Dit is natuurlijk een simpele versie van het veel genuanceerdere verhaal. Maar zeker de moeite waard om te vertellen.

28 oktober 2022 om 19:06

Lierse1997. Want dommer en luier zijn de maatstaven? Ik geloof het ook niet hoor, maar ik vind het te makkelijk om te wijzen naar het systeem. Ik denk dat het systeem toereikend genoeg is om voor iedereen de weg naar het hogere onderwijs toereikend te maken. Maar jij gelooft dus geen enkele seconden dat het niet aan het systeem kan liggen maar dat het aan andere factoren kan liggen die bij de mensen/omgeving zelf kan liggen? Want als het aan het systeem zou liggen dan zou toch niemand uit zo'n positie het hoger onderwijs kunnen halen?

28 oktober 2022 om 19:11

Het is uiteraard niet alleen 1 factor, dat is nooit het geval. Wel zitten we duidelijk in een situatie (die je eigenlijk ook gewoon het systeem kan noemen) waarin mensen met een migratie-achtergrond duidelijk minder kansen krijgen op onderwijsvlak.

En factoren als intrinsieke intelligentie, motivatie en kwaliteiten sluit ik per definitie uit als het om mensen van verscheidene origines gaat.

28 oktober 2022 om 19:14

Lierse1997. Maar worden zij dan tegenhouden bij de ingang van de schoolinstelling?

28 oktober 2022 om 19:16

@Ducktaildo en Lierse
Ik deel jullie mening niet. Het gaat erom dat dit systeem de mensen niet uitsluit die uit een arm gezin komen. Of een gezin met een bepaalde achtergrond, religie, of een persoon met een andere geaardheid. Je moet dus als kind, met welke identiteiten dan ook, voetballer, elektricien, politie, arts, docent of buschauffeur kunnen worden. Als je dat wilt. Het systeem mag je niet op basis van je identiteit uitsluiten. Uiteraard wel oo basis van je kwaliteit. Je wilt immers een chauffeur die veilig rijdt bijv. Er zijn zeker veel verbeteringen in hoe we dit in Ned inclusiever kunnen doen, daar wordt heel hard aan gewerkt, maar het systeem zelf sluit mensen niet uit. Ik ken veel mensen die uit minderheden, of armoede komen, en toch in dit systeem deze rollen vervullen. Ik ben er zelf een van.

28 oktober 2022 om 19:27

@diego, 100% eens. Mensen met niet gediplomeerde ouders hebben per definitie een achterstand in het huidige onderwijs. Wat eigenlijk gewoon een schande is. Want zoals je zegt moet iedereen gewoon moeten kunnen uitvoeren wat er binnen zijn/haar kwaliteiten past.

Ik durf persoonlijk te stellen dat mensen met een migratie-achtergrond (die helaas vaak tot de bovengenoemde categorie behoren) vaak nog een extra barrière moeten nemen. Uiteraard is dat niet omdat het systeem door en door racistisch of xenofoob is, maar het speelt helaas nog steeds een rol. En dat is toch wel gebaseerd op eigen ervaringen in het secundair en universitair onderwijs (wel in België).

28 oktober 2022 om 19:33

Lierse1997. Waarom hebben kinderen met niet gediplomeerde ouders per definitie een achterstand? Die heb ik nog nooit gehoord. Dus ben ik wel benieuwd naar

28 oktober 2022 om 19:54

Nog nooit gehoord? Dat kan ik bijna niet geloven als je of wat ervaring in het veld hebt of regelmatig rapporten van de overheid doorneemt.

28 oktober 2022 om 19:57

@Ducktaildo
Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat met onderwijs en diploma's schoolse vaardigheden worden aangeleerd die belangrijk zijn voor het doen van je werk. Simpele dingen als goed rekenen, samenvatten, plannen, hoofd en bijzaken onderscheiden leer je op school. Ouders die weten hoe belangrijk het is om te studeren, en wat nodig is om te studeren (thuis ook de ruimte creeren om te kunnen studeren), en die hun kinderen kunnen helpen /begeleiden bij het ontwikkelen van de voor hen beste methode om te leren maken het voor een studerend kind makkelijker om deze drempels opnieuw te lopen. Bekijk het simpel, kinderen van topvoetballers halen veel vaker het topvoetbal dan kinderen met talent van ouders die niet goed weten wat hiervoor echt nodig is om topvoetbal te halen. Max Verstappen is ook niet zomaar een talent, hij is ook de zoon van een F1 coureur die zijn kind vanaf jongs af aan alles heeft gegeven om later op dit podium te etaleren. Ook de juiste contacten (welke mensen moeten mijn kind welk onderwerp leren). Voor een leek als ik zou dat een onmogelijke opgave zijn, om mijn kind deze begeleiding te geven. Het komt dan neer op zijn of haar talent, ijzersterke mentaliteit en het geluk dat net de juiste persoon zich om hem ontfermt. Een persoon die net wel weet wat het kind nodig heeft, en wat voor talent die heeft om het te doen ontbolsteren.

28 oktober 2022 om 20:31

@Masterclassbro
Ben nog steeds benieuwd wat jouw inzichten waren, en wat de nieuwe inzichten zijn die je hebt opgehaald?

28 oktober 2022 om 20:36

Diego. Maar hoe kan je dit veranderen. Want Lierse1997 zegt 'wat eigenlijk gewoon een schande is'. Maar in jouw betoog lees ik toch vooral dat het probleem dan bij de ouders ligt (wat ik ook denk), dan bij het systeem?

28 oktober 2022 om 22:58

@ducktaildo Je zegt voortdurend iets over onderwijs, waarbij je aangeeft dat iedereen het kan volgen en dat er dus gelijke kansen zijn. Zo simpel is het absoluut niet.
Ik zit zelf in het onderwijs en er zijn vele redenen waarom sommige kinderen niet op het juiste niveau terechtkomen (en dus hun potentie niet ten volle kunnen benutten). Dit heeft vooral met sociaal-economische achterstand te maken. Er zijn zoveel zaken die meespelen als een kind opgroeit in een omgeving met weinig geld. Daar zitten hele praktische componenten aan: kan een kind bijvoorbeeld doen wat het graag wil, of kan dat niet door bijvoorbeeld een gebrek aan mobiliteit vanuit huis; zijn ouders goed in staat om een kind te ondersteunen in het schoolwerk (kan een hele belangrijke factor zijn); heeft het kind voldoende gegeten, of was er die dag helaas niet zoveel eten in huis…. Maar er zijn ook psychische elementen mee gemoeid: voelt een kind zich thuis op een school (of is de omgeving ‘koud’. Hier kan cultuur ook een rol spelen); heeft een kind een minderwaardigheidscomplex door de achterstand op anderen?
Samenvattend: heeft het kind een achterstand in sociaal, economisch en/of cultureel kapitaal? > Theorie van Bourdieu, aanrader als je echt geïnteresseerd bent in de achterstandsvraag.
Er is nog zoveel meer te zeggen, en niet alleen over kinderen en onderwijs. Uitgaan van het idee dat iedereen (voor de streep) gelijke kansen heeft, is absoluut onjuist. De overheid kan helpen om mensen voor de streep een betere uitgangspositie te geven - door bijvoorbeeld minimumloon te verhogen of andere financiële en ook niet-financiële steun te bieden. Hoe het resultaat na de streep is, is dan voor een belangrijk deel wellicht aan de persoon zelf. Maar dan gaat het niet meer over het al-dan-niet hebben van gelijke kansen. (En ja, totaal gelijke kansen is wellicht onhaalbaar. Maar er bij voorbaat niet naar streven ‘omdat dat nu eenmaal zo is’ verandert natuurlijk helemaal niets.)

29 oktober 2022 om 13:59

@Lierse. Er wordt in dit geval vrijwel altijd gesproken over mensen met een migratie achtergrond die minder kansen krijgen, maar uit ervaring kan ik met zekerheid zeggen dat het voornamelijk een sociaal economisch probleem is. Uiteindelijk heeft het toekomstperspectief van kinderen weinig met intelligentie te maken maar grotendeels met uit welk nest je komt . Ik ken in mijn omgeving een aantal witte kinderen die je met hele grote vragende ogen aan zullen kijken als hun verteld zou worden dat zij op basis van afkomst een bepaald privilege genieten. Helaas schiet de hulpverlening en jeugdzorg hierin zwaar te kort.

28 oktober 2022 om 17:39

Waarom is het jammer dat het over de One Love band gaat? Ik vind het eerder jammer dat hij de band niet om had. De One Love band gaat niet alleen over discriminatie op het gebied van gender en geaardheid, maar ook over discriminatie op het gebied van afkomst en geloof, eigenlijk over alle soorten van discriminatie. Dus gelijke kansen voor iedereen. Waarom zou je zo'n band niet om willen doen?

28 oktober 2022 om 17:46

Wel toevallig dat de actie dan plaatsvindt in de week van Coming out day. Het zal vast wel meer zijn, maar we kunnen niet ontkennen dat dit vooral wordt gedaan om de Lgbt community te pleasen. Sterk van hem dat hij niet meedoet aan deze poppenkast. Het zegt ook veel dat Knvb de aankomende actie ook direct heeft geschrapt. Het is allemaal voor de Bühne.

28 oktober 2022 om 17:46

Hij had hem vorig jaar om. Dit jaar vond hij het teveel gericht op een groepering. Dus of de knvb heeft niet duidelijk uitgelegd waar voor het staat of het is niet goed begrepen door hem. Hij had bij de Ukraine band ook al geuit waarom selectief we nu een band hiervoor dragen terwijl er meer oorlogen zijn. Zoals je ziet doet hij niet een band voor de bühne maar hij spant zich wel degelijk in voor een goede zaak.

28 oktober 2022 om 18:08

Dus hij vond dat de Oekraïne-band en dit keer de One-love band zich te veel richtte op een oorlog of (doel)groep. Maar de stichting die hij steunt en waar hij deze award voor krijgt richt zich toch ook maar op een doelgroep? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super van hem dat hij dit doet, maar ik zet gewoon vraagtekens bij het niet dragen van de One-love band. Het was veel krachtiger geweest om de band wel te dragen en in het interview na de wedstrijd te verkondigen dat hij tegen alle vormen van discriminatie is en niet alleen die op het gebied van gender of geaardheid. En als de KNVB niet duidelijk is geweest met zijn uitleg, iets wat ik niet heel onlogisch vind omdat de KNVB veelal bestaat uit niet capabele mensen, dan vraag ik me af waarom hij de band vorig jaar wel droeg? En buiten de KNVB om is er vaak genoeg vertelt waar die band voor staat, dus hij moet het geweten hebben.

En dat de KNVB de volgende actie heeft afgeblazen vind ik zwak, en een soort van buigen voor de (negatieve) publiciteit.

28 oktober 2022 om 18:24

Hij droeg de respect band, om te laten zien dat hij iedereen respecteerde. Dat doet hij iedere week. Dat hij een stichting heeft die zich inzet voor een bepaalde doelgroep, doet er toch niets aan af dat hij liever respect toont voor iedereen of ieder land dat is binnengevallen?

Schitterend verhaal. Er zijn zat dingen dat je kan bereiken met hard werken. Talent is één, maar zonder hard werken wordt talent niet benut. Er zal vast veel geld bij gemoeid zijn om zo'n stichting op te richten, meer dan hij zelf zou kunnen opbrengen als voetballer bij (slechts) Excelsior denk ik zo. Vergt ontzettend veel arbeid om medestanders/sponsoren te vinden en dat al op die leeftijd. Respect.

Hartstikke mooi dat iemand zich belangeloos voor een stichting inzet die jongeren helpt bij het begeleiden in hun schoolcarriere. Maar ik wil toch wel even aanslaan op het stukje over docenten.

''de meeste docenten vinden het lastig om met kinderen van andere etniciteit om te gaan". Daar ben ik het niet mee eens, vraag aan leraren waar ze concreet tegenaan lopen met leerlingen en je krijgt eigenlijk altijd dezelfde antwoorden : het gedrag, de inzet en het vermogen tot lereren van leerlingen. Leerlingen die zich goed gedragen, met een prima inzet en die prima tot leren komen vormen geen probleem. Dus tenzij je stelt dat dit soort problemen veroorzaakt worden door etniciteit klopt het niet.

En dat kan ik gelijk ontkrachten, er is geen causaliteit tussen etniciteit en een van deze drie genoemde problemen. Dat is niet aantoonbaar gemaakt en ook niet wat op vele scholen de praktijk is. Het is echt niet zoeken met een vergrootglas naar leerlingen met een bepaalde etniciteit zonder probleemen op een van deze drie vlakken. Dat het er relatief gezien meer zijn heeft vooral te maken met de persoonlijke omstandigheden van de kinderen.

Maar laten we asjblieft stoppen met de onzin dat problemen in het onderwijs in het algemeen liggen aan 1) bevooroordeelde leraren 2) de achtergrond van leerlingen. In enkele gevallen zal er vast wel eens een casus voorkomen waarin dit soort zaken een rol spelen, maar in het algemeen absoluut niet.

28 oktober 2022 om 18:15

Nou ik zou zeggen ga er eens op uit in het land en dan niet alleen de randstad, maar ook de rest van Nederland en vraag aan allochtone kinderen hoevaak ze wel niet hebben gehoord van 'altijd jullie soort die de les verstieren'. Ik denk dat je gaat schrikken van het aantal en zeker buiten de randstad van het aantal kinderen wat dit soort opmerkingen herkent uit eigen ervaring.

28 oktober 2022 om 18:50

Ieder kind met zo'n ervaring is er 1 teveel. Wat mij betreft zegt zo'n opmerking vooral iets over de leerkracht zelf. Hoewel ik me die zin eigenlijk alleen in de context ''de leraar is boos en de controle kwijt'' kan voorstellen. Leraren worden ook niet zomaar boos, hoewel dat geen rechtvaardiging voor zulke opmerkingen mag zijn. Helemaal niet als leerlingen deze opmerkingen te horen krijgen terwijl ze niks met het gedrag te maken hebben.

Nogmaals, leraren lopen vooral aan tegen gedrags, motivatie en leerproblemen van kinderen. En als een kind van Marokaanse komaf de les aan het verstoren is dan is dat even irritant wanneer dit een kind van Nederlandse komaf is. Er zullen ongetwijfeld docenten rondlopen met vooroordelen en dit gedrag aan de afkomst wijten. Maar feit blijft dat dit zich alleen kan manifsteren wanneer er problemen zijn.

28 oktober 2022 om 18:54

Sterke tekst, maar ik heb het gewoon te vaak gehoord van kinderen met migratie achtergrond of zelfs die hier geboren zijn en al 3de generatie zijn die dit meemaken. Het is ook zeker gebrek van een leraar, maar daarom ook blij dat ik als Amsterdammer ben opgegroeid het ergste wat ik krijg is dat ik voor feyenoord ben

28 oktober 2022 om 18:37

Hoe verklaar jij dan dat kinderen met een migratie-achtergrond veel minder goed vertegenwoordigd zijn in de hogere klassen van het secundair en hoger onderwijs?

28 oktober 2022 om 19:07

Heb je even? Een deel stapt het Nederlandse onderwijssysteem in met een aanzienlijke taalachterstand. Een groot deel van de ouders is lageropgeleid. Probeer je kind dan maar eens goed te ondersteunen. Armoede problematiek komt vaker voor, confrontatie met verkeerde invloedssferen in de wijk of buurt. Ook de mate waarin de ouders zicht en betrokkenheid houden bij de opvoeding. Er zijn verhoudingsgewijs gewoon meer problemen. Culturele aspecten kunnen soms ook een belemerende factor zijn, bijvoorbeeld druk vanuit huis voor meiden om niet verder te gaan sturderen. Maar ook dat verschilt vaak weer binnen een groep.

Het is veel te complex om simpelweg er een labetje op te plakken ''migratieachtergrond''. Want het leuke is als je met zoveel verschillende migratieachtergronden werkt ... je ziet de verschillen binnen de groep heel goed. Je ziet waar de ouders wel een hoger opleidingsniveau hebben, waar er wel geld is of simpelweg waar ouders zeer betrokken zijn. Maar ook het negatieve, waar ouders bijvoorbeeld thuis geen gezag hebben (en suprise, dan botsen ze met het gezag in de klas), waar de kinderen zelf tolk moeten spelen op oudergesprek of waar simpelweg niet eens een laptop thuis is.

Ik zie de successen en mislukkingen, de succesverhalen zijn ook talrijk. Ook hier zie je, hoogeropgeleide ouders hebben vaak kinderen die ook goed leren. Ouders die nauw betrokken zijn bij school en hun opvoeding goed op de rit hebben halen er veel meer uit. En ook de financiele middelen spelen een rol (want ook hier is de run op bijles enorm).

28 oktober 2022 om 19:13

Uiteraard is het een enorm complex geheel. Niks valt terug te brengen tot 1 of 2 factoren. Maar als de uitkomst is dat mensen met een migratie-achtergrond duidelijk veel minder goed vertegenwoordigd zijn in het hoger onderwijs. Dan mag je toch duidelijk stellen dat er nog steeds iets fout gaat?

28 oktober 2022 om 22:06

@adzevedo: Alhoewel ik je argumenten volledig erken en sterk vind, speelt migratieachtergrond toch een deel. Dit heb ik uit een onderzoek naar schooladviezen gevonden: "uit onderzoek blijkt dat allochtone leerlingen die hoog scoren op de toets vaker dan autochtone leerlingen een lager schooladvies krijgen. Die onderadvisering is bij Nederlanders het laagst (28 procent). Bij Marokkanen, Surinamers en Turken ligt dat aandeel hoger: 41, 34 en 44 procent".

goed bezig jongen,we zijn trots op jou

Dit is dezelfde speler die de Onelove armband niet dragen wilde. ben het dus ook niet eens met deze prijs want die armband dragen zou ook player activism zijn geweest. Blijkbaar interesseert het de Fifpro geen reet. Jammer.

Dit zie je natuurlijk niet terug in de praatshows.

Ik heb mogen werken voor/met stichting durf te dromen. Redouan was een geweldige persoon om mee samen te werken, de kinderen hadden heel veel respect voor hem en hij nam bij mij druk weg door aan te geven dat ik hem bij hem terecht kon als er problemen waren. Ik kan niets dan positief zijn als ik het over hem heb met kennissen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren