Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB diep door het stof na column Van der Zee: excuusmail naar clubs

Laatste update:

De KNVB heeft zijn excuses aangeboden voor de column van Jan Dirk van der Zee. De directeur amateurvoetbal schreef dinsdag in zijn wekelijkse stuk dat hij vanaf het seizoen 2023/24 een pilot wil draaien in de Keuken Kampioen Divisie met vijf spelregelwijzigingen. Clubs waren daar niet van op de hoogte. Onder meer algemeen directeur Hans Martijn Ostendorp van De Graafschap liet via Twitter zijn ongenoegen blijken. De voetbalbond voelde zich daarop genoodzaakt een mail uit te sturen waarin excuses worden gemaakt.

Als het aan Van der Zee en de KNVB ligt wordt vanaf het seizoen 2023/24 begonnen met de pilot in de Keuken Kampioen Divisie. De UEFA en FIFA moeten daar echter wel eerst hun goedkeuring over uitspreken. Dat de plannen niet zijn gedeeld met de clubs schoot al snel in het verkeerde keelgat. "Iedereen mag vrij denken over voetbal, maar Jan Dirk van der Zee heeft als directeur amateurvoetbal een grote verantwoordelijkheid", aldus een gefrustreerde Ostendorp tegen ESPN. De algemeen directeur uitte dinsdagavond al zijn onvrede via Twitter. "Is het misschien goed dat wij daar binnen de Keuken Kampioen Divisie ook iets van vinden voordat Jan Dirk van der Zee er een mening over geeft? Bizar."

‘Vanaf het seizoen 2023/24 vijf nieuwe regels in Keuken Kampioen Divisie’

De KNVB wil vanaf volgend jaar starten met een pilot om vijf spelregelwijzigingen door te voeren.Lees artikel

"Het gaat mij niet eens zozeer over de voorstellen. Je moet altijd blijven nadenken of het anders kan", gaat Ostendorp verder. "Maar het gaat mij erom dat een directeur amateurvoetbal, zonder iemand gesproken te hebben, dit soort dingen roept en daar mee wil oefenen in de Keuken Kampioen Divisie. Dat kan hij doen bij de amateurs, waar zijn verantwoordelijkheid ligt." Ostendorp staat erom bekend zijn mening niet onder stoelen of banken te schuiven. De bestuurder mengt zich op Twitter vaker in discussies over beleidszaken rond het voetbal. De KNVB heeft de woorden van Ostendorp aangegrepen voor een excuusmail.

"Dit is inderdaad aan de clubs. Jan Dirk heeft dit op persoonlijke titel geschreven en excuses gemaakt. Er gebeurt niets in de Keuken Kampioen Divisie zonder dat de clubs daarin gekend worden", vertelt Marc Boele namens de KNVB. Boele is directeur van de Keuken Kampioen Divisie. De mail is uitgestuurd door directeur Marianne van Leeuwen. Alle clubs uit de eerste divisie hebben de mail ontvangen. De voetbalbond stelt dat dergelijke zaken nooit worden doorgevoerd zonder overleg met de clubs. Van der Zee heeft in de media nog niet gereageerd op de ontstane commotie.

"Ik sta voor een open relatie en vooral goed samenwerken met de clubs”, aldus Van Leeuwen. "Nu ontstaat het beeld dat de KNVB zomaar iets beslist. Ik heb de clubs meteen in een mail laten weten dat dit totaal niet aan de orde is. Ik baal hier echt van. Gelukkig reageren ze begripvol." De directrice noemt het wel goed dat er wordt nagedacht over de toekomst van het voetbal. "Op het gebied van innovatie is de KNVB altijd een voorloper in de wereld geweest. In het amateurvoetbal zijn we al bezig met het uitproberen van nieuwe dingen. Natuurlijk denken we na over hoe we het voetbal ook op de langere termijn aantrekkelijk kunnen houden en welke vernieuwingen daarbij passen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Van de amateurtak tot het betaald voetbal, en van de dug-out tot de kantoren: in alle gelederen is de KNVB een bastion van onvermogen.

8 juni 2022 om 12:19

Valt toch wel mee? Je kan van alles iets vinden maar beslissingen wordt altijd wel door iemand bekritiseerd. Er zal een reden voor zijn dat ze doen zoals ze net doen. Zelf vind ik dat de knvb bij de amateurs goed bezig is omtrent scheidsrechters. Goede workshops, aanstellingen en goed bereikbaar met vragen.
Uiteraard kan en mag het beter maar dat is overal wel. Ik heb wel punten maar wellicht zoals hierboven omschreven zit er een reden achter de manier waarop ze het doen.

8 juni 2022 om 12:23

"Er zal een reden zijn dat ze doen zoals ze net doen."

Nee, die reden is er dus niet. Niet alleen laat een directeur amateurvoetbal zich uit over iets waar hij helemaal niet over gaat, maar hij doet dat ook nog eens zonder dat er ook maar op enige manier met de betrokken over is gecommuniceerd. Daar is, buiten incapabiliteit, geen enkele reden voor.

8 juni 2022 om 12:28

Het gaat hier niet eens om of je het eens bent met de beslissingen of niet. Het gaat er om dat het totale proces binnen de bonden zelf totaal niet op orde is. Een directeur amateurvoetbal komt met een idee uit persoonlijke titel en denkt dit gemakshalve direct via de KNVB en Fifa door te kunnen voeren. Zulke handelingen zie je praktisch alleen maar bij organisaties die intern regelrecht een zooitje zijn.

8 juni 2022 om 12:36

Dat klopt helemaal niet wat je stelt. Dat de clubs nu net doen alsof ze nergens van wisten is apekool. Exact deze spelregelwijzigingen zijn al twee jaar geleden door de KNVB als aanstaande opties bekend gemaakt. Dus die verbazing is vooral heel erg gespeeld.

Daarnaast, en dat vind ik veel schrijnender, hier zien we vooral weer dat verstikkende en alles vastroestende kinderachtige gedrag van de clubbestuurders van dit moment. In plaats van gewoon kijken op welke wijze er kan worden ingespeeld en meegedacht over dit soort ontwikkelingen die al jaren spelen laten deze bestuurdertjes vooral zien hoe kleinzielig en bekrompen ze zijn door te gaan huilen dat ze 'niet vooraf geïnformeerd waren'. Wat dus enerzijds al onzin is, maar anderzijds ook al aangeeft dat deze mensen kennelijk een grote behoefte hebben dat hun handjes worden vastgehouden bij alle dingen die ze eng vinden.

Vind je het bv gek dat in Nederland iedereen een pest hekel heeft aan kunstgrasvelden maar dat één club uit Almelo eventjes kan afdwingen dat die enorme meerderheid van clubs en fans van dat plastic af wil gewoon genegeerd wordt? Dát is het niveau van onze club bestuurders van dit moment.

Ook overigens, dat deze man niet een mening zou mogen hebben over spelregelwijzigingen gaat al helemaal nergens over. Uitzonderlijk geval van hele lange en hele gevoelige teentjes bij het club management. Nee, die bestuurders hebben zich hiermee al weer laten zien als kleine kruideniers en als provinciale hotemetoten zonder visie en ambitie.


8 juni 2022 om 12:50

Een clubscheidsrechter curcus 1000 euro. Ja goed bezig! Drempel lekker laag.

8 juni 2022 om 12:53

Dé dag is gekomen, Constant, dat ik het he-le-maal eens ben met je betoog. In de wereld van voetbal is het ieder voor zich en god voor ons allen. Ik ken werkelijk waar geen bedrijfstak waar er alleen maar naar eigen belang wordt gekeken. Of het nu het verplaatsen van wedstrijden is, het toepassen van kunstgrasvelden, speelkalenders, verdeling inkomsten, kunstgras, uit- en thuissupporters, noem het op en elke club kijkt alleen naar haar eigen belang. De topclubs hebben nog wel de neiging om mee te denken met de kleinere clubs, maar ook alleen maar omdat zij gebaat zijn bij een sterke competitie. Eigenlijk is het diep triest. In plaats van gezamenlijk kijken naar vooruitgang is iedereen bezig om vooral geen plek ten opzichte van een ander te verliezen. Ook al betekend dat achteruitgang van het totaal.

8 juni 2022 om 12:56

Nou ja, aangeven dat je nieuwe voetbalregels gaat toepassen in de Keuken Kampioen Divisie zonder dat met de clubs te hebben overlegd, neigt niet naar iets positiefs. Vooral omdat de UEFA en FIFA daar nog helemaal geen toestemming voor hebben gegeven. Ik snap sowieso niet waarom je zoiets binnen het profvoetbal wil testen als de FIFA en UEFA er niet actief mee bezig zijn.

8 juni 2022 om 13:05

Rochus,

"dé dag is gekomen, Constant, dat ik het he-le-maal eens ben met je betoog."

Wat al een mooie dag was vandaag is zojuist nog een stuk mooier geworden!

Maar inderdaad, het streven naar puur eigen belang overheerst inderdaad!...

8 juni 2022 om 13:12

"nou ja, aangeven dat je nieuwe voetbalregels gaat toepassen in de Keuken Kampioen Divisie zonder dat met de clubs te hebben overlegd, neigt niet naar iets positiefs."

Aangezien de clubs álles bepalen en niet de Knvb, waarom is dat dan allemaal zo'n groot probleem precies? Snap het allemaal niet. Dat de clubs hier niet mee bezig zijn klopt niet. Al twee jaar geleden heeft de KNVB aangegeven met deze spelregelaanpassingen te gaan experimenteren. En dat UEFA en FIFA niet actief bezig zijn klopt ook al niet. IFAB (fifa orgaan dat over de spelregels gaat) heeft deze voorstellen al jaren geleden gedaan. Nu klopt het wel dat FiFa en vooral IFAB echt oerconservatieve clubs zijn die normaal gesproken mordicus gekant zijn tegen elke wijziging (vandaar dat invoering VAR ook zo enorm lang geduurd heeft) , maar dat IFAB dus nu al met deze wijzigingen bezig is bewijst al dat FiFa dus wel degeljik moet spelregelwijzigingen bezig is. Dus de KNVB trekt dit echt niet zomaar ineens uit het niets uit de lucht he.

8 juni 2022 om 13:15

Als opties bekendmaken en alle opties in 1 seizoen willen doorvoeren zijn twee geheel losstaande dingen. Snap je niet hoeveel impact bijvoorbeeld zuivere speeltijd op een club, een gemeente, de politie, de ns etc. etc. hebben? Snap je niet hoeveel werk zo'n verandering al teweeg zal brengen? Ook nog eens in combinatie met andere impactvolle regels zoals onbeperkt wisselen. Je kunt leuk en aardig zo'n regel in het leven roepen, maar je dient hiervoor wel te kijken hoe praktisch haalbaar het is.

Je voorbeeld over Heracles is daarnaast totaal onjuist. Dat zich 1 club tegen zo'n regelwijziging kan verzetten heeft alles te maken met de besluitvorming voor de ED door de KNVB (unanimiteit). Heracles volgt hier dus de regels en staan volledig in hun recht. Je zou in zo'n situatie eerder moeten kijken naar het KNVB beleid en daar eerst de veranderingen in teweegbrengen.

Dat het management van clubs zich op hun tenen getrapt voelen is volledig logisch en begrijpelijk. Iemand die totaal niet de bevoegdheid heeft probeert jou iets op te leggen. Natuurlijk word je defensief. Stel dat het mis gaat en iemand moet hier de verantwoording voor dragen. Denk je dat hij dit zal zijn? Natuurlijk niet. Je wordt als club uitgelachen dat je naar de directeur van de amateurtak hebt geluisterd.

8 juni 2022 om 13:28

@cojw onzin wat je zegt. Dat zijn de kosten voor een hele club. Enkel kost nog geen 100 euro.

8 juni 2022 om 13:49

Dus jij geeft aan dat het al bekend was bij de clubs dat het in zou gaan? Blijkbaar wist geen enkele bestuurder dat het vast stond en per wanneer. Ook de knvb geeft met de excuusmail aan dat er alleen nog over gesproken is en nog geen beslissing of jij weet meer dan de rest van Nederland? Vd zee is hiermee te ver gegaan. Hoe je het went of keert

8 juni 2022 om 12:35

Het is echt absurd dat er letterlijk voetbal vernieuwde dingen worden overwogen zonder de clubs bij te betrekken. Eindeloos wisselen, dan haal je al het kracht uit het voetbal; een goede conditie hebben is niets meer waard, veel wedstrijden achter je naam hebben is dan niets meer waard, elke keer het spel stil voor een wissel, het is ongelofelijk.
Ik hoop dat ze faliekant falen. Behalve zuivere speelt tijd. Verandering puur voor de verandering; dat is dit! Net zoals clubs met nieuwe logo’s lachwekkend.

8 juni 2022 om 12:42

"het is echt absurd dat er letterlijk voetbal vernieuwde dingen worden overwogen zonder de clubs bij te betrekken"

Elke voorgestelde wijziging of reglementsaanpassing wordt bepaald en beslist door de clubs zélf. Dat de clubs hier 'niet bij betrokken' zouden zijn dat klopt natuurlijk niet. De clubs bepalen namelijk wat er gaat gebeuren en niet de Knvb.

Verder valt me wederom vooral op dat het voetbal echt een sport is van Dinosaurussen die het liefste voor eeuwig altijd alles hetzelfde willen laten. Als je ongeveer elke andere mondiale sporten beziet heeft het voetbal in dat verband echt een bijzonder merkwaardige behoudzucht en raar soort conservatisme in zich dat werkelijk iedere aanpassing van de spelregels als een ernstige ziekte beschouwt. Hopeloos verouderd!

En dat deze voorstellen veranderingen puur voor de verandering zouden zijn dat is een mening. Maar geen mening die logisch is als je concreet kijkt naar de voorstellen. Want een selfpass en intrap zijn vanzelfsprekend géén kleinigheden. Daarmee verandert het spel wezenlijk. Dat zie je zelf toch ook wel? Elke 'inworp' op de helft van de tegenstander wordt nu een corner. Dat is toch geen verandering 'om het veranderen'??

8 juni 2022 om 13:03

@constant - is het echt zo dat de clubs - gezamenlijk, dus alle 18 uit de ED en alle 20 uit de KKD - daar over beslissen? Zo ja, dan is de ophef wellicht wat overtrokken, want dan hebben de clubs dus het laatste/enige woord. Maar ik heb de indruk dat dit niet het geval is: de KNVB stelt uiteindelijk het spelregelboek vast. En dan is het toch op z'n zachtst gezegd ontzettend slecht gecommuniceerd? Ook al waren deze regelwijzigingen twee jaar terug (zie jouw eerdere post) aangekondigd als opties. Of die optie dan ook werkelijkheid word, is geen zekerheid. Deze aankondiging komt ook nog eens van een bestuurder die niets over de KKD te zeggen heeft.

Maar goed, wat de nieuwe regels zelf betreft, zeg ik: Doen! Eindelijk wat wezenlijke vernieuwing! Dit komt de snelheid en spanning in het spel ten goede.

8 juni 2022 om 13:04

@constant kante - Zolang de FIFA en UEFA hier niet aangaan, heeft het toch totaal geen zin om dit in Nederland te gaan testen in de proftak? Bij de amateurs kan ik het me goed voorstellen, maar zolang de internationale voetbalorganisaties hier niet aangaan, heeft testen in de KKD geen zin.

Dat er wat regels voor verbetering vatbaar zijn, ben ik natuurlijk wel met je eens. Zuivere speeltijd is bijvoorbeeld iets wat het voetbal zeer positief zou bevorderen. Dat belachelijke tijdrekken en de meest vreselijke schwalbes zijn niet meer aan te gluren en verknallen het hele voetbal.

Overigens zie ik een selfpass en intrap niet zitten. Ik zie niet in wat er mis is met een ingooi. Het is veel uitdagender en niet gelijk zo ingrijpend. Betreft wissels vind ik 5 tot 7 keer per wedstrijd wel genoeg. Anders wordt het een grote chaos en blijf je er halve minuten bijtellen. Bovendien is een fout dan snel gemaakt en dan zit je ineens met een onreglementaire uitslag aan je broek.

8 juni 2022 om 13:13

Hoe populair zijn die andere sporten die hun wezenlijke kern constant veranderen door 'mee te gaan met de tijd' in verhouding met voetbal?

Hartstikke leuk als ze bij het NK reddingszwemmen een vernieuwing doorvoeren, maar er is een reden dat voetbal de globale nummer één is. Zo inherent slecht zijn de regels dus niet.

8 juni 2022 om 13:16

Bijna alle voorstellen die nu worden gedaan, zijn gekopieerd uit het hockey. Zuivere speeltijd, doorwisselen, selfpass, komen allemaal al jaren voor bij hockey en maken het spel ontzettend dynamisch en interessant. En dat is toch best een populaire sport.

8 juni 2022 om 13:21

"@constant - is het echt zo dat de clubs - gezamenlijk, dus alle 18 uit de ED en alle 20 uit de KKD - daar over beslissen? Zo ja, dan is de ophef wellicht wat overtrokken, want dan hebben de clubs dus het laatste/enige woord. Maar ik heb de indruk dat dit niet het geval is: de KNVB stelt uiteindelijk het spelregelboek vast. "

KNVB is een vereniging. Clubs zijn lid van die vereniging. Het bestuur van een vereniging heeft weliswaar bevoegdheden op het vlak van het dagelijkse bestuur, maar uiteindelijk zijn de leden (dus de clubs) binnen de Algemene Vergadering de baas. Elk voorgesteld besluit van het KNVB bestuur zal, uiteindelijk, door de clubs gezamenlijk, goedgekeurd moeten worden. En dus hebben die clubs altijd het laatste woord.

Wel fijn te lezen dat jij ook wel wat ziet in de voorgestelde wijzigingen. Ze hoeven niet allemaal het ei van Columbus te zijn, maar intrap en selfpass kunnen denk ik het spel enorm ten goede komen.

8 juni 2022 om 13:25

"@constant kante - Zolang de FIFA en UEFA hier niet aangaan, heeft het toch totaal geen zin om dit in Nederland te gaan testen in de proftak? Bij de amateurs kan ik het me goed voorstellen, maar zolang de internationale voetbalorganisaties hier niet aangaan, heeft testen in de KKD geen zin."

Hoe kom jij erbij dat FiFa en UEFA er niet 'aangaan'? Dat doen ze dus juist wel. IFAB zelf is nota bene al met deze specifieke wijzigingen bezig geweest en heeft experimenten daarmee goedgekeurd!!

Overigens, niet elk experiment leidt ook tot een definitieve wijziging. Dat AbbA systeem bij penalties dat is inmiddels alweer afgevoerd bv.

Vergeet niet he, ik voetbalde al toen je nog gewoon een bal op je eigen keeper terug mocht spelen die de bal dan nog met zijn handen mocht beroeren. Was best een shock toen dat ineens veranderde. Nu weten we niet beter meer.

8 juni 2022 om 13:30

"hartstikke leuk als ze bij het NK reddingszwemmen een vernieuwing doorvoeren, maar er is een reden dat voetbal de globale nummer één is."

Nog veel leuker is dat jij NK Reddingszwemmen dus ziet als een 'mondiale sport'. Dat zie ik anders. Ik had uiteraard Formule 1 racing, Basketball, Cricket, Volleyball en tennis op het oog. En jij hebt het over een 'wezenlijke kern'. Kun jij uitleggen hoe de wezenlijke kern van genoemde sporten dan zou zijn aangetast door de wijzigingen in hun spelregels?

Vooralsnog zie ik niet in dat er iets anders achter zit dan hopeloze behoudzucht van dinosaurussen. IFAB zit dan ook vol met een groepje mannen van gemiddeld ongeveer een jaar of 85. Nough said.

8 juni 2022 om 13:34

"bijna alle voorstellen die nu worden gedaan, zijn gekopieerd uit het hockey. Zuivere speeltijd, doorwisselen, selfpass, komen allemaal al jaren voor bij hockey en maken het spel ontzettend dynamisch en interessant. "

Exact! Nu vind ik dat hockey evenveel overeenkomsten heeft met voetbal als verschillen, maar buitenspel afschaffen en andere aanpassingen hebben het hockey inderdaad goed gedaan. Waarom zou je dat niet tenminste eens proberen in het voetbal eigenlijk? Alleen maar omdat Johan Derksen het allemaal belachelijk vindt? Die man is hét voorbeeld van de vastgeroeste dinosaurus die verstrikt is geraakt in behoudzucht en conservatisme. Maar alles categorisch en bij voorbaat afwijzen staat elke normale ontwikkeling in de weg.

Al blijft het wel zo dat niet iedere wijziging sowieso goed is. Ik denk dat onbeperkt wisselen geen goed plan is. Dat bevoordeelt de grote en rijke clubs enorm denk ik. maar dat wil niet zeggen dat die andere voorstellen allemaal bagger zijn.

8 juni 2022 om 13:43

De spelregelvernieuwingen in het hockey zijn een enorm groot succes. Het voetbal moet niet alles klakkeloos overnemen maar kijken naar verbeterpunten kan echt geen kwaad

8 juni 2022 om 13:47

Precies! Niet zomaar alles kopiëren, maar gewoon wel kijken of bepaalde aanpassingen werken en het spel verbeteren.

Laten we ook gewoon eerlijk zijn, wie stoort zich niet aan tijdrekken, afbraakvoetbal en andere methoden om het spel te traineren? Toch mooi als gekeken wordt om dat aan banden te leggen? Of genieten we wel van een Getafe en Benfica dat het voetballen onmogelijk maakt??

8 juni 2022 om 14:40

Onbeperkt doorwisselen geldt uiteraard niet ten opzichte van alle contractspelers, maar ten opzichte van de wedstrijdselectie. Dus in één wedstrijd kunnen alle op dat moment tot de wedstrijdselectie behorende spelers doorwisselen. Daar wordt mee bedoeld: geen limiet op terug in het veld komen na eerder gewisseld te zijn. Moe? Even wisselen. Pijntje? Even wisselen. Zelfs in de omschakeling kun je wisselen. Je hoeft geen administratie te voeren over de wissels, want je hoeft niet bij te houden wie er hoe vaak in en uit het veld gaan, zo lang er maar maximaal 11 spelers per team op het veld staan.

8 juni 2022 om 15:57

@tilburgajax
Hockey populair? Ga een willekeurige Nederlander op straat vragen om drie clubs te noemen en ze komen niet veel verder dan wat plaatsnamen gokken. En dan is het in Nederland nog populairder van 99% van de landen op deze aardbol. Ook bij de Spelen loopt de aanvraag voor kaarten niet buitengewoon snel.
Het is een sport waar Nederlanders net van doen alsof het wat voorstelt omdat de kampioen regelmatig uit ons land komt. Maar het stelt niks voor. En dat is niet veranderd omdat ze nu allemaal door mogelijk wisselen en een bal het veld in mogen lopen als hij over de zijlijn is gegaan.

@constant Kante
De veranderingen rond sporten als cricket en volleybal en een spelletje als basketbal zijn vergelijkbaar met de jaarlijkse spelregelveranderingen die de voetballerij ook door maakt. Tennis is amper veranderd, alleen is er door technologische vooruitgang een betere beoordeling mogelijk. Honkbal is ook amper veranderd, ze hebben daar in 50 jaar eigenlijk alleen de save rule veranderd. En dat heeft geen invloed op het spelletje zelf.
Formule 1 is inherent een sport waar het technologisch reglement verandert. Maar het sportief reglement verandert amper. Je mag nog steeds niet iemand rammen zonder dat je bestraft wordt.

Ingooien afschaffen en de duur van een wedstrijd veranderen zijn enorm ingrijpende veranderingen die in niks te vergelijken zijn met de voorbeelden die jij noemt. Leuk dat je de regelveranderaars dinosaurussen noemt, maar je sluit je ogen voor de regels die wel degelijk zijn veranderd. Bij de aftrap hoeft de bal niet meer eerst naar voren gespeeld te worden, hands en buitenspel worden ook regelmatig aangepast. De VAR regels zijn ook constant aan verandering onderhevig.
Ik krijg vooral de indruk dat je wil veranderen om het veranderen en niet vanuit de liefde van de sport. Je pleit namelijk voor een compleet andere sport. Want dat gaat het voetbal zijn als al deze veranderingen tegelijkertijd worden ingevoerd. En dan is het dus belangrijk om niet te vergeten dat de sport qua populariteit al ver boven welke andere sport dan ook staat. En de reden dat mensen afknappen op de sport niet de regels maar de overcommercialisering van de sport is. Dus met de regels is in de basis helemaal niks mis. Finetunen is prima. Maar dit gaat veel verder dan dat.

8 juni 2022 om 16:59

"@tilburgajax
Hockey populair? Ga een willekeurige Nederlander op straat vragen om drie clubs te noemen en ze komen niet veel verder dan wat plaatsnamen gokken. En dan is het in Nederland nog populairder van 99% van de landen op deze aardbol. "

Daar ga je wéér Misseva. Het onderwerp was 'mondiale sporten'. Begin je weer over Nederlanders op straat.... En tja, als je in Loosduinen of Edam die vraag stelt krijg je inderdaad een ander antwoord dan wanneer je in Aerdenhout of Wassenaar die vraag stelt over hockey.

Maar los daarvan, voetbal heeft wereldwijd 3,5 miljard aanhangers. Hockey twee miljard. Mondiaal is hockey, dus, gewoon een grotere sport dan basketbal en Volleybal. Tweede sport zelfs.

"@constant Kante
De veranderingen rond sporten als cricket en volleybal en een spelletje als basketbal zijn vergelijkbaar met de jaarlijkse spelregelveranderingen die de voetballerij ook door maakt. "

Totaal niet waar wat je hier zegt. Volleybal is echt totaal veranderd. Vroeger kon je niet eens scoren als je niet de service had. Had je geen 'libero', en waren er nog veel meer dingen die de sport echt fundamenteel veranderd hebben.

Bij tennis hebben we gezien dat veranderingen zoals ook de inzet van technische hulpmiddelen al jaren en jaren geleden ingevoerd werden terwijl het voetbal nog met drogredenen kwam als 'het is de charme van het voetbal dat de scheidsrechter fouten maakt'.

" Leuk dat je de regelveranderaars dinosaurussen noemt, maar je sluit je ogen voor de regels die wel degelijk zijn veranderd. Bij de aftrap hoeft de bal niet meer eerst naar voren gespeeld te worden, hands en buitenspel worden ook regelmatig aangepast.'

Behalve leuk is het treffend, gepast en to the point. Heb jij enig idee wie of wat het IFAB is en wie er in die commissie zitten? Dat zijn geen dynamische jonge lui of oud voetballers oid. Als jij je in de materie had verdiept had je geweten dat IFAB een notoir lastige commissie is dat al tientallen jaren lang het uitgangspunt huldigt dat regels, in beginsel, zo weinig mogelijk, moeten worden aangepast en veranderd. En uit je reactie maak ik op dat je dat niet weet. Deze commissie heeft decennia lang werkelijk eidere spelregelwijziging of - aanpassing getorpedeerd en mordicus tegen gehouden. Dus terwijl anders porten evolueerden en beter en interessanter werden is voetbal niet of nauwelijks veranderd al die tijd. Want ik weet niet waar jij op doelt exact, maar een wijziging van een richtlijn over hoe je hands beoordeeld is uiteraard géén spelregelwijziging op zichzelf. Zoals hockey dat buitenspel compleet afschafte, dat is bij voetbal echt sinds 1992 (afschaffen terugspelen op de doelman) niet meer gebeurd! Dát is mijn punt. Hands én buitenspel bestaan allebei nog als spelregel!!!

En het standpunt dat jij vertegenwoordigt in dit topic, uitgaande van een conservatieve behoudzucht, is exact waar ik tegen ben. Niet elke willekeurige spelregelwijziging is goed en moet omarmd. Sommige dingen werken niet. maar vooraf per definitie alles afserveren als nieuwlichterij zonder steekhoudend argument is een heldere indicatie van onnodige behoudzucht. Het is het vleesgeworden Johan Derksen - argument. 'sorry maar het is 100 jaar prima gegaan, onzin om het te veranderen'.

maar: check even wat het IFAB is, wie erin zitten en leg mij dan maar eens uit waarom ik oude behoudzuchtige mannen géén dinosaurussen zou kunnen noemen.

"ik krijg vooral de indruk dat je wil veranderen om het veranderen en niet vanuit de liefde van de sport. Je pleit namelijk voor een compleet andere sport. "

Dan laten je indruk en je intuïtie je vandaag danig in de steek wat dit betreft. Sterker nog, ik heb hier elders al voordat jji deze aanname deed uitgelegd dat het nonsens is om te stellen dat het 'veranderen om het veranderen' zou zijn. Dat is gewoon niet het geval. Klaar.

Dat ik voor een andere sport pleit is apekool. Daarvoor moet je de regel dat de sport met de voeten gespeeld wordt en je niet met de hand mag spelen aangepast worden. En dat heb ik niet gesteld. Met een selfpass wordt voetbal niet opeens rugby of handbal. Met een intrap blijft voetbal gewoon voetbal. Sneller wel ja. Dat klopt. maar sneller voetbal is dan volgens jou geen voetbal/ Wat dan wel? Leg mij eens uit hoe voetbal met deze voorgesteld wijzigingen opeens geen voetbal meer is. Want constant doorwisselen bv hoe maakt dat van voetbal opeens een andere sport precies? Want ik pleit voor behoud van voetbal én voor invoering van een aantal aanpassingen van de spelregels. En niet voor een ander sport. Dus hoe kom jij dan bij die aanname, want ik snap het niet.

Ben benieuwd.

8 juni 2022 om 17:02

@misseva - zo bezien is geen enkele sport populair behalve voetbal. Ik denk namelijk dat een willekeurige Nederlander evenmin 3 basketbal- of volleybalteams kan opnoemen of de voornamen van tennissers Griekspoor en Van de Zandschulp kent. Dat vind ik dus niet echt een sterk argument. Dat er bij het hockey regelmatig succes wordt behaald op Ek's, Wk's en Olympische Spelen, vind ik eerder een argument dat juist voor mijn standpunt spreekt. Ook al zijn we dan even met zijn allen "successupporter".

Maar goed, die regelwijzigingen - die er nu toch niet komen, althans niet in de KKD - hoef je natuurlijk ook niet in 1 keer in te voeren. Ik snap wel dat het dan iets te snel gaat. Begin eens met de zuivere speeltijd en de selfpass. Volgend jaar onbeperkt wisselen en de intrap. Twee combinaties van tijdbesparing c.q. tempobevordering enerzijds en dynamiek anderzijds. In de basis verandert voetbal nog steeds niet wezenlijk. Het blijft 11 tegen 11, op gras met een bal, hoofdzakelijk met de voeten of andere toegestane lichaamsdelen.

8 juni 2022 om 17:08

@constant - "met een intrap blijft voetbal gewoon voetbal", sterker nog: voetbal wordt zodoende nog méér voetbal. Want een bal met de handen ingooien, is eigenlijk erg tegennatuurlijk als het om V.o.e.t.bal gaat. Eigenlijk een soort gelegaliseerd hands.

8 juni 2022 om 20:02

@constant
Je haalt je populariteitscijfers van sporten van een website die zelf al stelt dat er geen bron voor is. Ik neem het dus met een flinke vrachtwagentruck aan zout.

En het is een makkelijke graadmeter hoe groot een sport is als je een simpele vox populi does. Een mondiale superster is bekend bij een taxi chauffeur in Mogadishu en een beurshandelaar in New York. Dat is een mondiale ster. Een mondiale sport levert mondiale sterren. Dat er 1,4 miljard Indiërs zijn waar hockey een populaire sport is wil niet ineens zeggen dat de populariteit ineens omhoog is geschoten als er een babyboom is in India.
Sinds de self pass in hockey is er geen sprong in populariteit van hockey. Hockey is niet ineens een wereldsport geworden die ontdekt is door andere culturen. Dat is gewoon niet waar.

Grappig dat je me later ook beschuldigt van het niet verdiepen in de Ifab. Het zou je sieren er van uit te gaan dat een ander zichzelf heeft ingelezen en hen als gelijkwaardige conversatiepartner behandelt.
Voorheen maakte het niet uit of een speler aangespeeld werd of niet. Als één speler buitenspel stond werd de situatie afgevlagd. Dat is veranderd. Zoals er de laatste jaren ook al zaken rond de VAR zijn goedgekeurd. Hartstikke leuke Derksen-act voer je dan ook op door naar het verleden te kijken en de spelregelbazen pertinent af te schrijven als dinosaurussen die sec tegen regelveranderingen zijn omdat ze tegen veranderingen zijn. Misschien zijn ze wel tegen deze suggesties omdat het achterlijke ideeën zijn, is dat dat wel in je opgekomen?
Elke tegenstander wegzetten als een conservatieve dinosaurus die zich niet heeft ingelezen is absurd en kinderachtig. Je bent beter dan dat.

Het hockey heeft een verschil tussen een korte en een lange corner. Je mag er niet van buiten de cirkel scoren. Hoge ballen mogen niet. Als je ballen bij het voetbal vanaf de zijlijn zonder problemen de box in mag jagen. Als je zomaar een bal in het strafschopgebied mag gooien na een uitbal is voetbal niet langer een sport waarbij het het opzetten van aanvallen gaat. Het is een spelletje lange ballen en koppen. Het is leuk als één aspect van het spel, maar door deze vorm alle anderen aanvalsvormen overbodig te maken omdat dit een speltype is waar de tegenstander niks aan kan doen tot de bal er in wordt geschoten en daardoor minder risicovol is. Daarmee wordt voetbal volstrekt anders. En dat straft goed-voetballende ploegen die op basis van techniek een tegenstander kapot spelen boven een stel lompe Britse Johnnies die de hele dag met hun vleespet een bal weg koppen. En al die extra kopduels levert ook weer extra gevaar op, daar de link tussen koppen en hersenschade inmiddels toch ook bijna niet meer te ontkennen is.

Ga gewoon lekker hockey kijken. Daar hebben ze alle regels. Maar regels buiten hun context één op één kopiëren is gewoon ondoordacht en onverstandig. Hockey en voetbal hebben overeenkomsten maar ook enorm grote verschillen. Mede door die verschillen werkt het in hockey wel maar in voetbal niet.

8 juni 2022 om 15:50

Nou, nou, nou, ik doe toevallig vrijwilligerswerk bij de KNVB en zie dat er ontzettend veel goed is geregeld. Dat er nu een fout is gemaakt, betekent niet dat alles dan maar verkeerd is.

Hoezo wil de directeur amateurvoetbal een pilot gaan doen in het betaalde voetbal?

Goed dat er zo snel excuses komen, maar verbijsterend dat zo'n man dit niet zelf kan bedenken. Verantwoordelijk voor de amateurs, en dan iets roepen over de KKD, en ook nog zonder enige afstemming. Dan heb je echt een afslag gemist ergens.

Wel echt een poppenkast hoor die knvb. Amateurvoetbal ook echt niet best afgehandeld.

8 juni 2022 om 12:21

Verklaar? Wat is er niet goed afgehandeld?

8 juni 2022 om 13:20

Sergio, het is echt niet zo ingewikkeld. Als je bij de Albert Heijn werkt, gaat de chef zuivel ook niet publiekelijk roepen dat het personeelsbeleid op de schop moet. Want, en nu komt, daar gaat de chef personeelsbeleid over!

8 juni 2022 om 14:44

Beker eruit gegooid. ongelofelijk moeilijk doen bij het verplaatsen van wedstrijden in de 3e en 2e klasse reserve omdat het ''a'' categorie is. Terwijl dit ook gewoon bierteams zijn.

Verder ook heel wat clubs genaaid met niet promoveren een paar jaar geleden. Wij stonden 13 punten los in de 4e divisie en mochten niet promoveren. Ook de onder 23 is een grap. Lopen louter teams rond die er niks van kunnen.

Hoe komen deze hansworsten telkens aan een functie binnen de KNVB? Het is toch echt ongelofelijk wat voor wanbeleid daar wordt gevoerd de afgelopen jaren. Al jarenlang amateurisme ten top. Schande.

8 juni 2022 om 13:11

Tja, ze helpen elkaar aan een baan. Deze man is verantwoordelijk voor de gehele amateurtak, maar heeft eigenlijk 0 relevante ervaring gehad binnen het voetbal. Nu is de amateurtak grotendeels organisatorisch en is beleid op het gebied van voetbal meer oppervlakkig en grootschalig, dus wat dat betreft kan het nog niet heel veel kwaad.

Echter staat de KNVB bol van de lichtgewichten. De KNVB is 1 grote bureaucratische bende waar snugger voetbalverstand op de allerlaatste plaats komt. De grote trots van de KNVB (het scheidsrechtersgilde en trainersgilde) is al jaren een puinhoop waar weinig talent uit voortkomt en het profvoetbal in het algemeen is ook voor verbetering vatbaar.

Hahaha je ziet al dat dit idee doorgeschoven is door iemand die nog nooit een organisationele verandering in het werkveld teweeg heeft gebracht. Willen we dingen anders? Dan leggen we gewoon nieuwe regels op en klaar. Valt dit uberhaupt onder mijn verantwoordelijkheid? Ja wie weet, misschien ook niet.. Maar zien we dan wel. Alsof het totaal geen impact heeft op andere belanghebbenden, de infrastructuur, budget etc. etc.

Ik hoop dat dit het einde voor vd Zee betekent, want dit is een overduidelijk signaal dat hij volledig ongeschikt is.

8 juni 2022 om 13:49

Vast niet. Vd Zee zal wel zeggen dat hij geen actieve herinnering heeft aan die column. Dat smoesje werkt namelijk.

Misschien wat ongelukkig gecommuniceerd maar de wijzigingen lijken mij zeer wenselijk. Goed dat er geïnnoveerd wordt!

Logisch dat ze even door het stof gaan. Verder is innovatie zeker leuk, maar waarom moeten het dan opeens 5 veranderingen tegelijk zijn? Je hebt inderdaad een te conservatief gedeelte in de voetbalwereld, maar dat is toch gewoon te progressief?

"Op het gebied van innovatie is de KNVB altijd een voorloper in de wereld geweest." Laat me niet lachen, alsjeblieft zeg

Ik vind de nieuwe regels helemaal niets.
Inworpen vervangen voor trappen waarom?
Tijdstraf voor gele kaart? Zie het spel er niet beter op worden.
Onbeperkt wisselen helemaal ellendig. Gaan topclubs nog meer spelers kopen. Word het verschil nog groter.

Zuiveren speeltijd? Pak tijdrekken aan en ga niet voor een probleem een regel aanpassen.

Directeur amateurvoetbal? Wie is hij überhaupt om zich uit te spreken over de KKD alsof dat een amateur competitie is? Arrogantie bij de KNVB is stuitend..

8 juni 2022 om 12:45

Waarom mag hij, van jou, eigenlijk geen persoonlijke mening hebben precies? Waar staat dat, dat het hem als directeur amateurvoetbal verboden is om een mening te vormen? En waarom heb jij er zoveel problemen mee dat iemand een mening heeft? Hoe zit dat met jou eigenlijk? Waarom mag jij hier wel een mening over hebben en iemand met verstand van zaken, een benoeming als directeur en werkzaam bij de voetbalbond met ruim 1 miljoen leden niet?

8 juni 2022 om 13:13

Tilburg, willem 2...kkd?

8 juni 2022 om 13:16

Het is gewoon heel onverstandig om je als directeur amateurvoetbal uit te laten over de proftak. Het mag dan een column zijn, maar die man schrijft dat natuurlijk niet als er geen sprake van was. Meneer mag erbij zijn bij de vergaderingen en maakt dergelijke informatie ook gelijk openbaar. Dat is natuurlijk op z'n minst heel erg naief. Dan is het ook niet raar dat clubs gelijk op de achterste poten staan. Ik vind dat Markovv hieronder de situatie bij de KNVB wel redelijk goed omschrijft.

De KNVB is toch inmiddels geheel uitgehold en amper serieus te nemen. Het zijn nietszeggende Bobo's die vooral op Linkedin willen shinen met hun positie. Het is allemaal politiek veilig.

Inmiddels is enig voetbalgochme of vooruitstrevendheid ver te zoeken. Het braafste jongetje van de klas die over de hele linie maar suffe mensen in het zadel houdt.

Maar goed, daar ontkom je wellicht niet aan als overkoepelende organisatie. Maar het is gewoon een beetje triest.

8 juni 2022 om 13:38

"inmiddels is enig voetbalgochme of vooruitstrevendheid ver te zoeken. "

Vind je dat gek? Iemand zegt dat er vooruit gestreefd moet worden en hij wordt direct gekruisigd door kleine luyden die nog nooit iets anders hebben gedaan dan hun eigen kleine tokootje runnen en nooit naar het algemene belang te kijken.dus wie mist nou precies vooruitstrevendheid? De bestuurders van de clubs dus.

8 juni 2022 om 15:11

Goed punt. Eigen clubje eerst is zeker een fenomeen wat je steeds vaker hoort. (niet alleen gebonden aan Nederland of kleinere clubs) Het is wel zo dat de overkoepelende organisatie(s) niet de kracht bezitten om hier verandering in te brengen.

Op bestuurlijk niveau zitten bij de KNVB te veel personen die m.i. aan het watertrappelen zijn en hun eigen straatje schoon willen houden. Je ziet het terug in de aanstellingen van de vertegenwoordigde elftallen; geen enkele aanstelling spreekt tot de verbeelding; Kontermannetjes en Stekelenburgjes begeleiden onze beste talenten...

De rentree van Koeman, de aanstelling van Frank de Boer, van Breukelen, Qatar, Promes. Het is een aaneenschakeling van zieligheid.

Nogmaals ik ben het eens dat wat deze man heeft geroepen best goede ideeën zijn; vooral zuivere speeltijd vind ik een fantastisch idee; tijdrekken is voor toeschouwers het meest frustrerende aan de sport. (In principe zitten we al naar 85 minuten naar overschietende mannen te kijken, in de hoop dat er iets bijzonders uit komt; laat staan dat de helft van de tijd de bal stil ligt.) De manier waarop dit naar buiten komt toont wel weer de bestuurlijke malaise aan bij de Knvb. Ik ga ook niet lopen te vertellen hoe mijn buurman zijn achtertuin moet indelen; ook al zou ik daar profijt van hebben en bij mee willen helpen.

8 juni 2022 om 15:23

"het is wel zo dat de overkoepelende organisatie(s) niet de kracht bezitten om hier verandering in te brengen."

Niet alleen niet de 'kracht', sowieso ook niet de bevoegdheid en niet de beslismogelijkheid. De clubs zijn de baas, niet het bestuur van de Knvb.

"de rentree van Koeman, de aanstelling van Frank de Boer, van Breukelen, Qatar, Promes. Het is een aaneenschakeling van zieligheid."

Eens, behalve de aanstelling van Koeman. Die vind ik logisch en de beste optie by far.

8 juni 2022 om 16:02

De macht, de macht. Gezien het geld dat er in gaat zit er veel macht bij de clubs, dat klopt. Maar als overkoepelende organisatie kan je het speelveld waarin de clubs moeten acteren wel beïnvloeden.

Als je kijkt naar de atletiek-, wieler-, of zwembond zie al jarenlang dat ze daar mee willen met de tijd en de sport. Ik ben iedere olympische spelen weer enorm verrast hoe competitief wij als koud kikkerlandje zijn.

En dat zijn appels en peren vergelijken, dat weet ik. Maar in dat perspectief is de voetbalwereld wel enorm log, en jouw constantering is dat we ons daar maar bij neer moeten leggen? Ik hoop in ieder geval dat een sterk leiderschap bij de KNVB gepaard met een heldere gedeelde visie het ook zeker anders kan.

Over Koeman moeten we het maar eens worden dat we het er niet over eens gaan worden. Bij Frank de Boer vroegen we ons allemaal nog af waarom een geflopte trainer bij clubs de hoogste baan van het Nederlandse voetbal mag bekleden? Is Koemans palmares als coach nou zo bijzonder? Zijn resultaten in de Nations League waren zeer goed en we zaten voor zijn tijd echt wel in donkere tijden. Maar een finaleplaats in de Nations League stelt op zich ook weinig voor toch? Vervolgens verscheurt hij pardoes zijn contract bij Oranje om te falen in Barcelona. Ik vind ook dat hij in de afgelopen maanden ook enorm afbreuk heeft gedaan als persoonlijkheid. Hij is een beetje een ouwe zeur geworden.

Of er betere kandidaten zouden zijn geweest weet ik niet. Als je alleen in de Nederlandse vijver van Blind, Van Gaal, Cocu, Van Bommel, Konterman of van der Looij willen vissen dan zeker. Ik denk dat de huidige lichting met de huidige lichting van spelers er heus wel een gerenommeerde toptrainer aan te stellen valt hoor.

Ik ben al jaren voorstander van het kijken naar spelregelvernieuwing. Maar de KKD kun je daar natuurlijk niet als proefcompetitie voor gebruiken.

8 juni 2022 om 13:44

Waarom eigenlijk niet? Juist wél toch? Of wilde je dit direct in de eredivisie doen?

8 juni 2022 om 13:47

In mijn ogen kun je niet een profcompetitie gebruiken voor een test. Ik zou eerst op grote schaal in het amateurvoetbal invoeren voor je naar het profvoetbal gaat of direct op alle niveaus invoeren

Nou heeft deze directeur van de amateurafdeling ook weer even zijn moment of fame. Denk dat velen hem voor gisteren niet kende, en nu heeft hij binnen 2 dagen al 2 berichten op VZ.

Vraag me sowieso af waarom de directeur van de amateurafdeling een column heeft, en waarom hij nieuws over de KKD naar buiten moet brengen. Het niveau van de KKD is niet altijd even hoog, maar volgens mij behoort het nog steeds tot het profvoetbal in Nederland.

Lekker man, balletje opgooien en iedereen heeft het er even over. Als niemand iets zegt gebeurt er niks. Nu heeft iedereen kunnen lezen dat veel fans hopen dat een deel van deze plannen werkelijkheid mogen worden! Wat de graafschap of elke andere individuele club ervan denkt is niet interessant.

Serieuze pilot draaien, na een driekwart seizoen evalueren en beslissingen maken voor seizoen 23/24!

KNVB: Make it happen & make it great!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren