Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Clubs compleet overvallen door nieuwste plannen KNVB: ‘Bizar’

Laatste update:

De door de KNVB naar buiten gebrachte nieuwe spelregelwijzigingen kan nog niet op veel sympathie rekenen bij clubs uit de Keuken Kampioen Divisie. Dinsdag maakte Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij de voetbalbond, bekend vanaf het seizoen 2023/24 vijf wijzigingen te willen doorvoeren in de eerste divisie. De bond heeft goedkeuring nodig van de UEFA en de FIFA, maar stuit nu ook op weerstand van de clubs.

Voor Hans Martijn Ostendorp, algemeen directeur bij De Graafschap, komt de aankondiging van Van der Zee als een complete verrassing. "Is het misschien goed dat wij daar binnen de Keuken Kampioen Divisie ook iets van vinden voordat Jan Dirk van der Zee er een mening over geeft? Bizar", stelt Ostendorp op Twitter. Als het aan de KNVB ligt wordt vanaf het seizoen 2023/24 begonnen met een pilot in de Keuken Kampioen Divisie. De UEFA en FIFA moeten daar echter wel eerst hun goedkeuring over uitspreken.

De KNVB heeft vijf nieuwe regels opgesteld die uitgeprobeerd zouden moeten worden op het tweede Nederlandse niveau. Zuivere speeltijd is daar een onderdeel van. Verder wil de bond voortaan intrappen vanaf de zijlijn in plaats van ingooien, en dribbelen bij een vrije trap (de zogeheten zelfpass). De vierde regelverandering is de introductie van een tijdstraf, waarbij een speler vijf minuten naar de kant moet bij het ontvangen van een gele kaart. Tot slot pleit de KNVB voor onbeperkt wisselen.

‘Vanaf het seizoen 2023/24 vijf nieuwe regels in Keuken Kampioen Divisie’

De KNVB wil vanaf volgend jaar starten met een pilot om vijf spelregelwijzigingen door te voeren.Lees artikel

"Het is bekend dat de UEFA en de FIFA de neiging hebben om met de hakken in het zand te gaan bij veranderingen, dus er zal nog behoorlijk moeten worden gelobbyd, eer de pilot in de Keuken Kampioen Divisie van start kan gaan", aldus Van der Zee. Naast weerstand van de overkoepelende voetbalbonden kan de KNVB dus nu al rekenen op weerstand van de clubs uit de Keuken Kampioen Divisie. Het is niet bekend of Ostendorp aan de hand van de aankondiging in gesprek gaat met de bond.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Typisch de KNVB om de clubs niet vooraf in te lichten wat de plannen zijn. Net zoals een aantal maanden terug dat ze de hele amateurcompetities willen veranderen en iedereen tegen was.

8 juni 2022 om 07:21

Als de KNVB alles gaat overleggen is er altijd wel een tegenstander die de boel dwars gast kopen zitten. De knvb is tenslotte de baas. Dus zij bepalen. Wel is het handig als de KNVB bijvoorbeeld Ajax erbij betrekt omdat die een grote invloed hebben op het internationale voetbal.

Wanneer de KNVB alles en iedereen erbij gaat betrekken komt er nooit wat van terecht en duren weizigingen eeuwig. Zie bijv. Het kunstgras verbod. Er moet nu wat gebeuren!

8 juni 2022 om 07:24

Haha serieus? Wel alleen Ajax erbij betrekken? Alsof Ajax de elite is.l van Nederland, wat een grap.

8 juni 2022 om 07:27

De naam van Ajax is bekender in het internationale voetbal dan die van de KNVB. Wellicht als Ajax mee stemt in de veranderingen heb je meer kans dat het ook internationaal wordt opgepakt.

8 juni 2022 om 07:27

Hahaha, Ajax er wel bij betrekken? Natuurlijk niet. Iedereen of niemand. Ajax is in een competitie niet belangrijker dan een RKC. Iedereen heeft evenveel invloed. Wat een nonsens. En wat je internationaal voor aanzien hebt, valt ook wel mee

8 juni 2022 om 07:31

Aan de beslissingen van de VAR zien we nu al wekelijks dat Ajax de spelregels bepaalt. Dan kan meepraten over de regels in de kkd er ook wel bij.

8 juni 2022 om 07:39

Duivendrecht, kap eens met ons Ajax fans keer op keer voor lul zetten met je hooghartige gedoe. Man, man, wat een figuur ben jij zeg.. Elke simpele ziel -en toch zeker diegenen die over beslissingen gaan in het internationale voetbal- snapt dat Ajax een club is die onder de Nederlandse voetbalbond valt (of ze de naam KNVB kennen doet verder niet eens terzake). Je weet toch ook dat Manchester United onder de FA valt, en Real Madrid onder de Rfef..

8 juni 2022 om 07:46

De KNVB is geen dictatuur die we dankbaar mogen zijn dat we mogen voetballen. Een bond is er om ervoor te zorgen dat de sport beter en eerlijker kan worden georganiseerd. Ze zijn er dus door en voor de leden. Hoe je dan kunt zeggen dat overleggen onhandig is is mij dan een raadsel. Misschien vergeet de KNVB dit zelf ook weleens en zou veel kritiek weggenomen kunnen worden door soms wel de telefoon te pakken en eens te bellen met je leden.

En ach alleen Ajax is weer een typische arrogantie. Ajax is gelijk in de competitie en misschien handig om connecties ervan te gebruiken maar verwar dat niet met inspraak die alleen zij of de andere topclubs zouden moeten krijgen.

8 juni 2022 om 07:51

Kijk dit zijn de opmerkingen, waardoor je iedereen de bevestiging geeft dat ajax cultuur arrogantie uitstraalt. Mooi, goed bezig, zullen niet al je mede ajax fans op prijs stellen.

Dit is een rede om nog meer te denken dat de jong teams weg moeten uit de 2e divisie.

8 juni 2022 om 08:07

Zijn dit opmerkingen die Ajax een arrogante club maken. Dat vind ik eerlijk gezegd nog dommer dan de al domme opmerking van Duivendrecht. Alsof dit een opvatting is die breed wordt gedragen onder Ajax supporters.

8 juni 2022 om 08:11

Jongens maak je maar niet druk, iedereen op deze site kent Duivendrecht en weet dat hij een troll is. Denk dat ik voor de meeste spreek als ik zeg dat de meeste Ajax fans gelukkig absoluut niet zo zijn.

8 juni 2022 om 08:11

Onjuist. Aan de beslissingen van de VAR kunnen we wekelijks zien dat supporters van PSV en Feyenoord ontzettende jankerds zijn.

8 juni 2022 om 08:36

@ Duivendrecht Volgens jouw redenatie moet de FA dan ook overleggen met Manchester United, die zijn immers ook internationaal populairder. Of gaan we dat toch maar even niet doen?

8 juni 2022 om 08:45

De KNVB is de baas? Volgens mij zijn het de clubs die samen beslissen. De clubs hebben samen de KNVB opgericht en niet andersom.. En waarom moet Ajax altijd overal bij betrokken worden door Ajax fans? Het gaat hier om de amateurs, dat is een hele aparte organisatie, daar heeft Ajax niks over te zeggen. Of heb je het Ajax amateurs?

8 juni 2022 om 08:50

Ik ben het natuurlijk volledig met je eens (@Mangalitsa)

Wanneer leren ze nu eens dat oud voetballers niet per definitie goede bestuursleden, directeuren of trainers zijn. Ja, gezien de rugzak hebben ze een goede basis aan kennis gelegd maar dat wil nog niets zeggen.. Zoveelste communicatie foutje..

8 juni 2022 om 09:05

Dus wij mogen ajax supporters niet over 1 kam scheren. Maar andersom mag het dus wel. Waar komt dan tich het idee vandaan dat ajax supporters over het algemeen arrogant zijn??

Maar terugkomend op het topic, raar dat de directeur amateur voetbal hiermee naar buiten komt zonder overleg met de clubs die het moeten uitvoeren .

8 juni 2022 om 09:24

Ja, laten we ook de internationale invloed van Ajax gebruiken om de bonden van alle WK deelnemers te vertellen dat een WK in Qatar slecht is voor het imago. Doordat zij zich dan terugtrekken zal Nederland reglementair wereldkampioen worden.

8 juni 2022 om 09:30

Daar hebben we de opper troll Duivendrecht weer... wat een kansloze opmerking

8 juni 2022 om 09:40

@ambrosiuss, dat Ajax een arrogante cultuur heeft sluit ik me bij aan, en daar schamen we ons absoluut niet voor. We hebben een geschiedenis waardoor arrogantie ook wel enigzins mag. Zoals spelers als Messi, Ronaldo, de Bruyne en Salah zichzelf ook wel goed mogen noemen van mij, en daarmee arrogant mogen zijn.
Echter de opmerking die hij maakt heeft niks met de Amsterdamse arrogantie te maken, het is gewoon een domme opmerking.

8 juni 2022 om 09:47

Goede regels behalve Onbeperkt wisselen: ze mogen nu al 5x wisselen IPV 3x. Dit zorgt dat topclubs nog minder kans hebben op verlies door bredere selecties. Ik begrijp niet dat niemand hier bezwaar tegen heeft gemaakt.

8 juni 2022 om 09:55

Ik weet niet wat ik enger vind. Duivendrecht die Ajax weer eens boven alles en iedereen plaatst, of de (op dit moment) 42 duimpjes omhoog die hij er voor krijgt. Droevig zeg

8 juni 2022 om 11:03

Mijn hemel Duivendrecht... Het is een verandering in de KKD, maar die hoeven we niet te betrekken, maar Ajax wel? Want dan kan Ajax tegen de UEFA zeggen dat het een goed plan is? Dat is echt fout op so many levels. De UEFA gaat daar totaal niet van onder de indruk zijn, en bovendien hoeft Ajax niet met die wijzigingen te werken. Dus het slaat werkelijk helemaal nergens op.

Inhoudelijk: ik vind het nogal forse wijzigingen. De KKD is natuurlijk geen hoog niveau maar het is ook geen speeltuin.

8 juni 2022 om 11:07

Dankjewel Redbaron en FR-Berend.

Ik ben voor Ajax maar kan me totaal niet vinden in die rare kronkel van Duivendrecht. Overleg maar met de clubs wiens core-business het is om te spelen in de KKD. Ajax is hooguit betrokken omdat Jong Ajax in de KKD speelt, maar voor Ajax is dat bijzaak, in tegenstelling tot de clubs wiens eerste elftal daar speelt.

8 juni 2022 om 11:10

Ik vind de ontwikkelingen opzich een goed idee, maar om nu alleen Ajax er bij te betrekken slaat natuurlijk nergens op, als je mensen munitie wilt geven voor competitie vervalsing moet je het zeker doen..

8 juni 2022 om 12:10

@Duivendrecht, waarom Ajax? Spelen die over een paar jaar in de Keuken Kampioen Divisie?

8 juni 2022 om 07:54

Dit artikel slaat helemaal nergens op.
2 jaar geleden werd dit door de knvb al aangekondigd door gijs de jong.

8 juni 2022 om 09:36

Aankondigen is ook weer iets anders dan een voorstel samen bespreken of op zijn minst input vragen.

8 juni 2022 om 08:46

Eerlijk gezegd kan ik het mij niet voorstellen dat de KNVB de clubs niet vooraf heeft ingelicht, dat ze dit van plan zijn.

Los wat ik van deze regels vind, je komt als bond veel sterker over als je partijen hierin betrekt en ervoor zorgt dat het een gezamenlijk verzoek is.

@Duivendrecht
Jij maakt een klassieke fout. Draagvlak creëer je door mensen te betrekken. Je hoeft geen toestemming, en geen stemrondes.. Je kunt heel goed in zo een bijeenkomst eerst je plannen uitzetten, en aangeven dat je het zo gaat doen. En dat deze bijeenkomst er is om het eerst aan de clubs mede te delen, en hen te vragen 'hoe ze bereid zijn hieraan mee te werken'. Waar ligt de zorg? En waar ligt de uitdaging? Waar ligt de meerwaarde? Welke club wil welke bijdrage leveren? Je creëert eigenaarschap.

Waar jij mee komt vind ik meer machtsspelletjes. De clubs hebben al een wantrouwende band met de KNVB door de vele akkefietjes. En het feit dat ze juist vinden dat teveel macht bij te weinig clubs ligt. Vooral Ajax.

Dit gaat om een pilot, waar ze waarschijnlijk geld voor krijgen, in de KKD. Dan moet je de internationaal gelouterde Ajax niet hierbij apart betrekken. Betrek de clubs, doe dat in brainstormsessiers en er ontstaat een heel andere dynamiek.

8 juni 2022 om 11:52

Hoelang willen we dit niet al? Het komt toch niet als een verrassing? Daarnaast wat Duivendrecht zegt, je moet niet met iedereen overleggen maar alleen met de mensen dat erover gaat anders vind je altijd wel iemand met een negatieve klank.

Ingooien is niet meer van deze tijd. Het is voetbal en alleen ingooien met de hand, haal dat er lekker uit. Zuivere speeltijd schreeuwen we met zijn allen al tijden over en de intrap bij vrije trappen zorgt ervoor dat het spelletje lekker door blijft gaan.

Kan mij alleen niet vinden in het doorlopend wisselen. Voor de scheidsrechter zorgt dat echt voor onduidelijkheid.

8 juni 2022 om 12:24

Sergioramos

De KNVB heeft inmiddels nederig excuses aangeboden.

Natuurlijk moet je overleggen. De KNVB is een bond, geen dictator van een land of CEO van een bedrijf. De bond bestaat uit de clubs en de leden. En nu heeft de directeur amateurvoetbal (!!) iets geroepen over de KKD, waar hij niet over gaat, en zonder af te stemmen. Dat is gewoon triest, en dat weet de KNVB nu dus zelf ook al.

8 juni 2022 om 12:08

Ze moeten gewoon niet zo zeuren. De KNVB heeft wat ideeen en heeft goedkeuring nodig. Of ze nu eerst goedkeuring regelen en daarna met clubs om de tafel gaan, of eerst met clubs aan tafel en daarna goedkeuring vragen, boeit verder toch niet. Goedkeuring betekent nog niet definitief doorvoeren.

Top om eens door te ontwikkelen.

8 juni 2022 om 07:17

Zuivere speeltijd helemaal top inderdaad. De rest slaat nergens op joh. Doorlopend wisselen lijkt me helemaal irritant. Typisch KNVB om het ook op deze manier te doen zonder het te melden. Daar moet je werken als je echt helemaal niks meer kan.

8 juni 2022 om 07:20

Continu doorwisselen hou je het spel wel sneller mee. Daarnaast je spelers frisser (denk ik)

8 juni 2022 om 07:22

Wisselen lijkt me ook niet wat, maar waarom de rest niet. In t hockey voegt het echt wat toe. T spel wordt veel sneller van het dribbelen bij een vrije trap en t werkt in t voordeel van de ploeg die neergehaald is upv de ploeg die de fout maakt.
5 minuten tijdstraf bij geel heeft de neergehaalde ploeg veel meer aan dan alleen geel.
Intrap weet ik niet zeker of dat positief gaat zijn, daarom probeer je t uit

8 juni 2022 om 07:28

Intrappen betekent dat ongeveer elke uit al op de aanvallende helft een corner is. Verder zuivere speeltijd en onbeperkt wisselen.... Mijn vrouw vind al dat ik lang weg ben op de zondag.
En waarom moet het spel persee steeds sneller. Ik zie het nut niet

8 juni 2022 om 07:45

Dit zijn allemaal zaalvoetbal regels. Vervang het kunstgras door een harde ondergrond en je bent er ongeveer

8 juni 2022 om 07:46

Komt die vd Zee uit de hockeywereld zeker? Echt alles is uit die sport gekopieerd

8 juni 2022 om 07:52

Het wisselen lijkt mij dat dit gebeurt terwijl de wedstrijd bezig is. Dus dat is ook positief dan.
Ik zou liever ook een tijdstraf zien bij het wegschieten/aanraken of blokkeren van de bal bij een vrije trap van de tegenstanders.
Intrappen ipv ingooien slaan ze de plak mee mis. Dan zou ik nu gelijk de 3 grootste kerels die je kan vinden in de voetballerij contracteren. En elke "ingooi" alle 3 tegelijkertijd inbrengen en de bal in de 16 schieten. Gelijk daarna terug wisselen weer.

8 juni 2022 om 08:18

Dan wordt het voor de rijkste clubs nog makkelijker om te winnen: meeste geld: meeste contractspelers. Ajax kan 3 eredivisiewaardige teams opstellen. Een Fortuna Sittard is al blij als ze 20 spelers kunnen betalen. Dus onbeperkt wisselen werkt averechts.

8 juni 2022 om 08:25

Ik vind het intrappen ipv ingooien ook wel interessant. Tenslotte spelen we met de voeten ipv handen de keeper daargelaten.

8 juni 2022 om 08:39

Doorwisselen lijkt me niet ideaal, maar onbeperkt wisselen wel, hiermee kun je heel tactisch gaan spelen. Overigens ben ik daarmee wel bang dat de "mindere" ploegen MMA vechters gaan opstellen bij een 1-0 stand om alles te ontregelen. De 5 minuut straf voor geel kan hier overigens wel aan bijdragen in combinatie met zuivere speeltijd.

8 juni 2022 om 09:50

Goede regels behalve Onbeperkt wisselen: ze mogen nu al 5x wisselen IPV 3x. Dit zorgt dat topclubs nog minder kans hebben op verlies door bredere selecties. Ik begrijp niet dat niemand hier bezwaar tegen heeft gemaakt.

8 juni 2022 om 07:21

Op zich zijn dit wel wijzigingen die het voetbal beter kunnen maken (herken veel van de hockey en daar bleken de wijzigingen een succes) maar om nu alle wijzigingen in 1 keer tegelijk door te voeren……? Ik mis nog een regel dat je in de eigen 16 de bal tegen de voet moet bestraffen met een minicorner.

Het wordt zo wel een totaal andere sport in vergelijking met de andere klassen. Niet doen zo vind ik, begin bv eerst eens met zuivere speeltijd. Hoe ga je dit bv doen tussen scheids en scoreboard?

8 juni 2022 om 08:41

Eens ik vind het in essentie goede toevoegingen behalve de strafcorner dan Daarnaast vind ik ook dat het beter is om dit geleidelijk toe te passen door 1 of 2 wijzigingen door te voeren i.p.v. dit hele arsenaal.

Alsjeblieft zeg, er zijn al zoveel wijzigingen doorgevoerd. Zullen we het hier maar even bij laten? Voetbal is geen voetbal meer straks. Ik ben er ook zeker niet voor

8 juni 2022 om 07:10

Vroeger was alles beter

8 juni 2022 om 08:20

Ja, toen was alles beter.

8 juni 2022 om 07:19

Ik vind(behalve het intrappen) de nieuwe regels bijzonder positief. Vooral de selfpass en de speeltijd.

Ik kijk ook regelmatig hockey en daar heeft de selfpass het spel echt leuker gemaakt. Dus blijf niet in het oude hangen als het beter kan.

8 juni 2022 om 07:23

Juist slaap niet dat bange conservatieve gezeur maar leren van andere sporten en blijven verbeteren

8 juni 2022 om 07:24

zullen we dan ook een strafcorner invoeren en kunstgras standaard maken, want ja dat zijn ook regels die het hockey leuker en sneller maken, kleinere doeltjes neerzetten??

8 juni 2022 om 07:26

Hockey is beter geworden door de selfpass, maar wel in combi met de 5 meter regel, de groene kaart voor spelbederf als de verkeerde partij de vrije val neemt (is natuurlijk lang niet altijd duidelijk wie in een duel nu de vrije bal krijgt) en de veel betere acceptatiegrens van spelers. Protesteren tegen een beslissing betekent een kaart bij hockey. Ik zie een selfpass bij voetbal vooralsnog niet zitten.

8 juni 2022 om 11:10

@juweel

Mooie overdrijvingstactiek, maar daar trappen we niet in.

Veranderingen kunnen heel goed zijn, eerst goed over nadenken, en dan uitproberen. Dat betekent niet dat je, zoals jij doet, alles moet kopieren van een andere sport. Je haalt de goede elementen eruit, en de rest niet.

Prima regels en het bevorderd het spel stuk sneller en minder blessures

8 juni 2022 om 07:11

Ja? Onbeperkt wisselen?

8 juni 2022 om 07:20

Ja omdat het wisselen in een wisselvak gebeurd terwijl het spel gewoon doorgaat.

8 juni 2022 om 09:51

Goede regels behalve Onbeperkt wisselen: ze mogen nu al 5x wisselen IPV 3x. Dit zorgt dat topclubs nog minder kans hebben op verlies door bredere selecties. Ik begrijp niet dat niemand hier bezwaar tegen heeft gemaakt.

8 juni 2022 om 08:47

Hou op man, dit is toch pure waanzin? Deze regels bestaan al in een hoop andere sporten. Die trekken een stuk minder toeschouwers. Ook de mensen die deze regels hier zien zitten zitten toch niet op hockeyzone of op handbalzone? Blijf lekker van de sport af joh. En dan heb ik het nog niet eens over het totaal van gebrek aan respect voor de KKD.

8 juni 2022 om 09:47

@brinkgeverweg,

Daarom juist, in die sporten is het een toevoeging geweest, waarom niet proberen dan. Het is een pilot, zoals we de pilot met doellijntechnologie hadden (beste ding ooit). Dit bestond ook al in meerdere sporten, dus was dat ook een slechte beslissing.

Ooh sh*t, ik zie dat ik niet op hockeyzone zit. Verkeerde site, sorry

8 juni 2022 om 09:48

Voor een ajax of psv is doorwisselen inderdaad een leuke optie. Voor de mindere ploegen met veel minder contractspelers slaat het nergens op

Om over een paar jaar er weer achter te komen dat de grote voetbalcompetities hier niet in mee gaan en alles weer word terug gedraaid net zoals met het kunstgras.

Algemeen bekend dat die Van der Zee de verkeerde man is binnen die organisatie. Hij wou ik ooit ook het competitie element schrappen uit het amateurvoetbal. Daarnaast ben je als Nederlandse competitie niet serieus te nemen als je als proefkonijn wilt dienen. Eerst kunstgras, nu dit weer. Tijd dat er mensen met voetbalkennis op die positie komen.

8 juni 2022 om 07:46

Bij de jeugd is dat ook geschrapt

Hoewel ik de wijzigingen zou toejuichen, niet enkel specifiek de voorgestelde, ontbreekt de communicatie weer eens bij de knvb. Ongekend hoe deze organisatie steeds weer flaters slaat op het gebied van communicatie.

8 juni 2022 om 07:58

2 jaar geleden is het anders al aangekondigd. Ze zijn begonnen met de jeugd en zouden steeds verder omhoog gaan. Dus hoe de clubs verbaasd zijn is mij een raadsel.

8 juni 2022 om 12:27

Zie het nieuws hieromtrent van vandaag. Lijkt me duidelijk dat hier geen sprake is van ijzersterke communicatie. Los van al het haantjesgedrag over en weer.

Alleen zuivere speeltijd vind ik een goeie regel om te proberen.
-vrij trappen word een chaos zo gauw de bal stil ligt kan je gewoon door rennen na een overtreding.
-intrappen vind ik altijd al niks wordt waarschijnlijk langen ballen pompen.

Maar goed ooit moet je wat proberen.

8 juni 2022 om 08:04

Maar als je er over nadenkt slaan ingooien eigenlijk ook nergens op en heeft het echt niets met voetbal te maken.

8 juni 2022 om 08:34

Maar daarom is het misschien juist met een reden ingebracht om bijvoorbeeld het spel leuker te maken.

8 juni 2022 om 09:08

Ingooien is juist belangrijk om een onderscheid aan te brengen tussen een hoekschop en een bal over de zijlijn. Daarnaast; als je goed kunt ingooien (wat velen niet kunnen) is het echt een mooi wapen.
Als het echt alleen maar 'voet'bal mag zijn moet de keeper ook zijn handjes thuishouden hé.

8 juni 2022 om 11:59

De goal ook maar kleiner maken dan? Lol, keepen zonder handen. Veel dingen hier geleden meer deze by far de slechtste.

9 juni 2022 om 10:15

Een keeper mag van mij nog wel met de handen, het heet niet voor niets een keeper. Maar als speler ingooien, met alle rare regeltjes zoals netjes vanuit de nek is gewoon raar.

Wat een onzin zeg, als je praat over zuivere speeltijd mag je eerst eens zorgen dat je wat tegen tijdrekken gaat doen. Eerder kaarten uitdelen bij spelers die een bal wegtrappen na een overtreding, die voor de bal gaan staan om snelle vrije trap te voorkomen. En misschien ook direct geel geven bij tijdrekken in plaats van wachten tot de blessuretijd wanneer het allemaal al lang geen zin meer heeft.

8 juni 2022 om 09:17

Inderdaad bloedirritant dat soort spelbederf. Er wordt te weinig tegen opgetreden ook. Bestraffen met een kaart zou veel eerder moeten. Ik vind het van kaarten wel jammer dat de echte gevolgen vaak pas voor een volgende wedstrijd zijn (schorsing) en niet voor de gespeelde wedstrijd zelf. Ideeën over tijdstraffen snap ik daarom wel, maar heb geen idee of dat wat is. Aan het eind van de dag wil ik wel gewoon naar voetbal kijken en niet naar een of andere vage sport.

8 juni 2022 om 10:05

@dunzeldemfries,

Denk je niet dat die regel juist daarvoor is?
Wat heeft het nog voor zin om tijd te rekken als je zuivere speeltijd hebt?

En als spelers tijdrekken in de laatste 5 minuten, en ze krijgen nog even geel en mogen er vanaf, gaan ze dat echt niet doen.

Goede zaak. De keukenkampioen divisie is een uitstekende competitie om dingen uit te proberen. Hopelijk werkt zuivere speeltijd clubs als Getafe, Benfica en lage eredivisie clubs flink tegen hun tactiek.

Het wordt tijd dat goed voetbal weer beloond wordt!

8 juni 2022 om 08:38

Wordt het dan ook niet vervelender voor de tactiek van Ajax?

8 juni 2022 om 10:22

Als ajacied ben ik t hier niet mee eens. Ik heb een grafhekel aan Getafe's tactiek. Dat neemt niet weg dat ik het wel begrijp. Zoals Mourinho zegt, in NL zijn we nogal van het naïef altijd mooi willen voetballen. Soms moet (en mag) het ook wel een lelijk zijn. Ik vind deze gedragingen van de KNVB nogal hautain naar andere landen waar wat meer realiteitszin heerst. Resultaat is waar het allereerst om moet gaan

Bij zo’n beetje elke sport zijn dit al bestaande regels. Prima dat de KNVB iets wil doen aan de snelheid van het spel. De communicatie had natuurlijk wel beter gekund.

8 juni 2022 om 11:51

En zijn al die sporten ook zo populair als Voetbal?

Er zitten een paar interessante aanpassingen tussen zoals zuivere speeltijd, maar vijf wijzigingen in één keer is wel een beetje erg enthousiast. Had het verspreidt over meerdere jaren en dan had je wellicht minder tegenstand.

8 juni 2022 om 07:22

Lekker zeuren on het zeuren wees blij dat er eens wat gebeurd en de KNVB doorpakt

8 juni 2022 om 12:21

Ik snap niet zo goed waar ik zeur? Ik ben juist voor veel van deze wijzingen. Ik snap alleen wel dat veel clubs (en supporters) een groot aantal wijzigingen in één keer zien als teveel van het goede. Ik had het wat tactischer aangepakt en één of twee aanpassingen per seizoen te proberen.

Onbeperkt wisselen lijkt me niet echt wat. De rest, mits op de juiste manier uitgevoerd een absolute toevoeging.

Allemaal dingen die ze bij de hockey al hebben en waar het echt wat toevoegt.
En de kkd clubs moeten niet zeuren. Door deze pilot gaan ze heel veel aandacht uit de hele wereld krijgen

Iedereen wijst altijd naar hoe het bij hockey beter is als het gaat om spelregelwijzigingen. Maar ga dan hockey kijken denk ik dan, we moeten van voetbal toch geen verkapt hockey willen maken? Prima als er hier en daar eens een wijziging komt, maar de KNVB slaat nu door in idioterie. Als je dit allemaal in doorvoert is voetbal voetbal niet meer. Leuk hoor, sneller/aantrekkelijker en weet ik veel welke dooddoeners nog meer, als je kijkt naar hockey met een voetbal. Als ik hockey wil kijken zet ik dat wel op, hoef je de regels bij voetbal niet voor te veranderen m.i.

8 juni 2022 om 10:59

Je geeft werkelijk geen 1 inhoudelijk argument waarom dit niet zou werken. En dan heb je het in 1 van je laatste zinnen over dooddoeners. Je eigen stuk staat er vol van. Ik hoor je ook niet over de invoer van gele en rode kaarten of het feit dat de keeper de bal niet meer mag pakken bij een terugspeelbal. Al deze ideeën zouden het spel ten goede kunnen komen. Daarom is het goed dat deze pilot (mogelijk) wordt opgestart. Werk het niet dan komen de veranderingen er niet. Maar blijf niet zo hangen in dat sentiment.

Prima om meer wissels toe te passen, met name in Engeland zou dit niet verkeerd zijn. Vooral nog met een WK voor de deur. Dit gaat ook hand in hand met zuivere speeltijd, want zo duurt een wedstrijd nog langer. 5 minuten straf zou prima zijn bij een gele kaart, werkt bij rugby ook fantastisch maar daar heb je dan ook een fantastische VAR. Als de VAR goed werkt ben ikhier zeker voorstander van.

8 juni 2022 om 08:00

Het voetbal is al van 3 naar 5 wissels toe gegaan.

Gaan we over op zaalvoetbal buiten intrapen doe je bij de Jo 7 tot 11 en verder gewoon in gooien dribbelen bij een vrijetrap is geen hocky komop zeg laten we het wel bij voetbal houdenn

Het zijn geen gekke regels, maar wel erg veel en ingrijpend om zo in één keer door te voeren. Bovendien gaan FIFA en UEFA dit natuurlijk nooit overnemen. Die laten zich niet onder druk zetten.

Even vergeten te overleggen met degene die als proefkonijn worden gebruikt... is ook niet zo belangrijk uiteraard. Alleen daarom hoop ik al de clubs niet meewerken. Respectloos gedrag moet je afstraffen.

Vijf wijzigingen in een keer is ook veel te veel. Wil je een serieuze competitie zijn of niet? Als je dit allemaal tegelijk doet lijkt het niet meer op voetbal. En er zitten daar toch echt betalende mensen en sponsoren op de tribune die een bepaalde verwachting hebben van wat ze te zien krijgen.

Hopelijk wordt het keihard afgeschoten.

8 juni 2022 om 07:34

Helemaal mee eens. Voor de rest moet er dus nog toestemming gevraagd worden aan de Uefa/fifa. Met andere woorden, hun doen er zelf nog niks mee. Om er weer over een paar jaar achter te komen dat een land als Engeland hier nooit in mee gaat.

8 juni 2022 om 07:45

Klopt. En dan vijf wijzigingen te gelijk. De kkd is al verziekt met die jeugdteams en dan ook nog allemaal testjes gaan doen. Maar wel met een heel serieus gezicht zeggen dat de kkd een volwaardige competitie is die serieus moet worden genomen.

8 juni 2022 om 08:03

Ja succes. Nog even 2 maanden de tijd om het nieuwe spelletje onder de knie te krijgen. Maar goed als je gewoon even promoveert dan ben je er ook weer vanaf. Dan kan je het oude spelletje weer spelen.

Waarom komt de directeur amateurvoetbal hier eigenlijk mee naar buiten?

8 juni 2022 om 12:03

Ik denk niet omdat je als amateur(scheidsrechter) meer bezig bent met je hobby dan werk. Om zoveel wijzigingen door te voeren bij amateurs krijg je de eerste periode zoveel onduidelijkheden dat je het doel voorbij schiet. Prima om dit bij de profs te testen.

8 juni 2022 om 18:20

Maar dat is geen antwoord op de vraag. Gaat erom dat iemand die verantwoordelijk is voor de amateurs, iets communiceert over de prof-tak

Al die bullshitregels erbij die niks toevoegen aan t spel .Voor dan n keer die challenge in bij n dispcutabel moment net als bij tennis .

Waarom moeten ze de laatste tijd ineens alles gaan veranderen. Eerst de opzet van de CL en nu deze regels weer (zuivere speeltijd wel mee eens). Hou het gewoon lekker bij het oude joh, zo kennen wij de sport die wij leuk vinden!

Dribbelen bij een vrije trap, inschoppen ipv gooien. Dit doen ze bij mijn zoontje bij de mini’s ook, maar dat is om het wat makkelijker te maken. Waarom zou je dat veranderen bij volwassenen?

5 minuten tijdstraf bij een gele kaart is natuurlijk absurd. Maar de rest kan best een toegevoegde waarde hebben.

8 juni 2022 om 08:17

Hoezo absurd? Nu worden er vaak gele kaarten op de koop toegenomen in de laatste fase van een wedstrijd, puur om de tegenstander het aanvallen te beletten. Een van de meest vervelende aspecten van de sport.

8 juni 2022 om 12:05

Vind het juist niet gek. Het zorgt ervoor dat je minder snel een overtreding zal maken. Wat Murki zegt, onsportiviteit haal je eruit en de overtredingen partij heeft een nadeel ipv voordeel uit een overtreding.

Ik vind het allemaal best goed klinken. Zuivere speeltijd is natuurlijk top. Intrappen klinkt ook logisch gezien voetbal en niet gooibal. 5 min naar de kant is ook echt een goede, een slimme gele kaart is dan niet altijd zo slim meer.

8 juni 2022 om 10:18

Het is geen ijshockey met een powerplay. Slimme gele kaarten zijn nou eenmaal onderdeel van t spelletje, niks mis mee

8 juni 2022 om 11:21

Nee “slimme” gele kaarten zijn irritant en onsportief. Prima om dan even 5 minuten naar de kant te gaan.

Typerend van de KNVB wel weer. Ik moest zelf eerlijk gezegd ook even op de kalender kijken of het geen 1 april was toen ik deze onzin las. Voor de originele speeltijd is wel wat te zeggen. De rest kan wat mij betreft naar het rijk der fabelen.

* Laatste man mag ook zijn handen gebruiken
* 3 corners penalty
* Wordt er een bal tegen je aangeschoten moet je buiten het vak van de aanvallende partij staan.
Raak je 1 van hun dan mag er weer in
* Schiet je buiten de 16 erin dan krijg je 2 doelpunten
* Maak je hands dan moet je met je benen wijdt staan, kruipt er iemand door je poortje dan mag je weer meedoen

Ontop: Stop met het verneuken van het voetbal!
Ga aan de slag met welke spelers mogen wel of niet mee doen in een Jong Ploeg
Enige punt wat ik nog wil begrijpen is de zuivere speeltijd

Prima, eindelijk verdwijnt langzaam het conservatieve in het voetbal!

Zuivere speeltijd ben ik wel voor maar de rest hoeft van mij niet, tis geen zaalvoetbal.

Prima dat ze iets proberen. Het voetbal begint zo langzamerhand meer en meer op amateur toneel te lijken. Spelers die gillend en op de grond slaand van de pijn binnen en paar tellen weer rennen als een haas. Of net doen of ze aan het hoofd geraakt zijn. En het wordt erger en erger. Kaarten aan naaien , tijdrekken, bij iedere overtreding naar de scheidsrechter om te zeuren, keepers die blessures simuleren, enz. enz. . Er moet iets gebeuren en als dit gaat helpen, prima.

Voetbal is zo'n beetje de minst flexibele sportomgeving die er is. Uiteraard is geld de oorzaak want waar veel geld in omgaat wil je de minste variabelen hebben. Zo gebeuren er geen gekke dingen en is de investering veilig.
Deze 5 maatregelen komen het spel en de sportiviteit zeker ten goede. Het zijn dan ook goede ontwikkelingen. Het strook echter niet met financiële bedrijfsvoering wat voetbal eigenlijk is geworden.

KNVB had de clubs wel beter mogen betrekken, zo te lezen. Verwijt ze dat maar...en niet dat ze willen innoveren.

Nou ja denk dat de speler wel oren hebben naar een intrap ipv ingooi ik bedoel alles na de middelijn is praktisch een vrijetrap die richting goal kan gaan en zelf dribbelen bij een vrijetrap moet ook wel kunnen toch.

Als onbeperkt gewisseld door zou gaan, dan zullen alle rijke clubs te veel spelers gaan kopen. Dit vind ik een slechte zaak.
De rest op “dribbelden na een vrije pas na” vind ik een prima zaak. Let op de knvb had dit wel eerst moeten overleggen met de clubs.

8 juni 2022 om 09:25

Onbeperkt wisselen kun je ook doen met een groep van 16 spelers.

Op zich lijken mij de voorstellen best goed. Het is duidelijk dat de knvb hun proces om belanghebbende tijdig te betrekken bij de ontwikkeling van spel wijzigingen niet op orde heeft. Levert onnodige weerstand en negatieve energie op.

Blijkt maar weer eens dat die KKD totaal niet serieus wordt genomen door de Knvb. Hoe kun je nu in een profcompetitie experimenten gaan uitvoeren?

Echt typisch weer de knvb, als jullie nog goed personeel zoeken dan hoor ik het wel!

Heel typisch van de KNVB. Deze wijzigingen worden nu al als pilot bij de JO13 ingevoerd. Zijn de resultaten daarvan al bekend?

Waarom in een betaalde competitie testen? En 2 waarom niet 1 verandering testen zodat je het effect zuiver hebt.

Vind het niet kunnen dat het in een competitie wordt ingevoerd, dus in de beker hebben ze weer andere regels en als spelers van de Jong elftallen weer bij het eerste spelen weer andere regels. De eredivisie is de Mickey Mouse competitie, KKD wordt dan de Donald Duck competitie op zo een manier.

Nieuwe regels wekken altijd weerstand op, hoe je het ook wendt of keert. Ik moet zeggen dat ik intrappen in plaats van ingooien nog best een interessant idee vind. Wat je wel gaat krijgen is dat alle intrappen in de buurt van de 16 op corners gaan lijken en dat is toch een stuk gevaarlijker dan een ingooi. Verdedigers zullen dan ook extra uit gaan kijken dat die bal niet over de lijn gaat op hun helft. Ben wel benieuwd hoe dat uit gaat pakken, al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik blij ben dat ze het in de KKD gaan testen in nog niet op het hoogste niveau haha.

8 juni 2022 om 10:16

Een intrap vanaf net over de middenlijn kan al voor gevaar zorgen. Slaat nergens op. Het is geen hockey of iets dergelijks. Niet te veel veranderen aan de sport, wordt het niet mooier dan op

8 juni 2022 om 10:31

In de jaren 70 mochten keepers nog gewoon een terugspeelbal oppakken. Het gebeurde dan ook veelvuldig dat er de hele tijd teruggespeeld werd om een resultaat over de streep te trekken.

Ik denk niet dat iemand het nu nog jammer vindt dat deze regel is gewijzigd.

Over 10 jaar vinden we het misschien ook wel belachelijk dat er ooit een tijd was waarin het nemen van een vrije trap een minuut moest duren.

Om voetbal interessant te houden voor de jongere generatie moet je zorgen dat het spel sneller gaat. Als het de hele tijd stil ligt en er vallen weinig goals, dan verliest het zijn aantrekkingskracht.

Waarom zou je als KNVB met zoiets voorop willen lopen? Je neemt je eigen competitie niet serieus op deze manier.

Ik vind het stuk voor stuk regelaanpassingen die de moeite waard zijn om uit te proberen, maar ik weet niet of dit nou de juiste manier is. Het liefst wil je zoiets over een langere periode testen, dus dat daar een competitieformaat in plaats van een toernooi of handvol oefenwedstrijden wenselijk is snap ik volledig. Maar anderzijds kun je het wat mij betreft niet maken richting de Keuken Kampioen Divisie, een volwaardige competitie, om er een proefballonnetje van te maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de gebrekkige communicatie van de KNVB richting de clubs die hierdoor getroffen worden.

Het is ook een belachelijk voorstel. De kkd is geen speeltuin. De kkd is een professionele competitie, geen zomeravondoefentoernooitje. Als de KNVB zo nodig wat wil veranderen aan de kkd, begin dan maar eens met een VAR aan te stellen! Sowieso zijn die 5 "veranderpunten" echt ronduit belachelijk. Het is voetbal hé, geen basketbal of hockey! Gewoon lekker zo laten

zuivere speeltijd zou ik prima vinden maar de rest slaat toch helemaal nergens op? Intrappen vanaf de zijlijn, gewoon een corner/vrije trap dus? Tijdstraf slaat ook nergens op. 'Zelfpass', wat een onzin.

8 juni 2022 om 10:28

Die selfpass zou juist een enorme verbetering zijn en komt de aanvallende partij ten goede. Nu betekent bijna elke vrije trap dat het spel een halve minuut stil ligt en de verdediging zich weer kan organiseren.

Met een selfpass kun je direct doorgaan en dat gaat een hoop gevaar opleveren.

Gewoon proberen. De KKD is geen serieuze competitie met tweede elftallen en geen degradatie dus een prima competitie om mee te testen

De meeste van deze veranderingen zie ik best wel zitten, maar dit zou gewoon door de FIFA zelf georganiseerd moeten worden. Ik zie niet in waarom 1 voetbalbond dit zelf zomaar zou invoeren voor zichzelf, in nota bene een prof competitie. De competitie is op deze manier slechts een experiment en eigenlijk niet meer serieus te nemen. Aan de kant zullen alle ogen wereldwijd voor het eerst op de KKD gericht zijn.

Waar gaat dit heen joh met het voetbal 😒😒 van basten zei een keer dat 11 tegen 11 8 tegen 8 moet worden..... als dit zo door gaat met is voetbal over 20 jaar niks meer joh

Wat een grap dit. Zonder enig overleg en dan ook nog eens van die ingrijpende maatregelen. Ik zie het al voor me dat onze jonge talenten straks gewend raken aan zuivere speeltijd en dat ze vervolgens in Europa door de Getafe's van deze wereld kapot worden gemaakt omdat ze niet om kunnen gaan met tijdrekken. Typisch Nederlands om hier weer mee vooraan te willen lopen. Net zoiets als het niet spelen om de winnen 'maar voor het plezier' in de jeugd. Wanbeleid is het.

Maar is toch al bekend dat de eerste divisie door de KNVB totaal niet serieus wordt genomen? al bijna 10jaar wordt daar nog steeds competitievervalsing met de belofteteams toegelaten. Kijk dit kalender jaar maar eens naar de opstelling van Jong Ajax tegen Emmen en tegen ADO maar een terug. Als tegenstander kan je je niet voorbereiden op wedstrijden tegen belofte teams.

Ik vind de regels helemaal zo slecht nog niet, Ik erger me aan dat geneuzel en getreuzel en de aanstellerij van de heren om tijd te rekken. Ik vind het een goed initiatief, het kan worden ingevoerd, en gaat het niet werken dan wordt het gewoon weer zoals het was. Maar het zal zeker de zuivere speel minuten krijgen en ook het vertragen verbeteren. Want die vijf min. wachten en je team straffen met je domme gedrag wordt daardoor verleden tijd. Zeker als er blessures worden gefaket en daardoor tijdwinst verkregen, en de VAR er 5 tot 10 min erbij trekt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren