Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Italië weigert WK op te geven: ‘Deelname concreter dan mensen denken’

Laatste update:

In Italië hebben ze er alle vertrouwen in dat ze later dit jaar alsnog kunnen deelnemen aan het WK. Het land slaagde er voor de tweede keer op rij niet om zich te plaatsen voor het wereldkampioenschap, maar de perikelen bij Ecuador - dat vermoedelijk een niet-speelgerechtigde speler heeft opgesteld - moet ervoor zorgen dat de equipe van Roberto Mancini alsnog aanwezig is in Qatar. "Het is concreter dan wat mensen denken", stelt voormalig lid van de Olympische CONI-commissie Franco Chimenti.

De Azzurri werd in de halve finale van de play-offs om een WK-ticket uitgeschakeld door Noord-Macedonië (0-1), maar weigert zich neer te leggen bij de uitschakeling. Chimenti, de huidige president van de Italiaanse golffederatie en voormalig lid van de CONI-commissie, ziet een concrete kans om in november alsnog in actie te komen in Qatar. "Er is nog steeds een kans dat Italië op het WK te zien is en die kans is concreter dan wat mensen denken", vertelde hij tegen La Repubblica. "Blijkbaar heeft Ecuador een speler opgesteld die niet speelgerechtigd was. Daar gaan ze de prijs voor betalen."

Vorige week maakte de FIFA bekend dat er een officieel onderzoek gaat komen naar de beschuldigingen van de Chileense voetbalbond dat Ecuador de documenten van Byron Castillo zou hebben vervalst. Castillo speelde tijdens de WK-kwalificatie acht wedstrijden, waaronder twee keer tegen Chili, dat het WK niet haalde. Ecuador pakte vier punten tegen La Roja. Volgens La Repubblica zou de FIFA twee beslissingen kunnen nemen. De eerste optie is dat Ecuador alle punten verliest die zijn behaald in de wedstrijden waarin Castillo speelde, waardoor Chili hoger zou komen te eindigen in de kwalificatiegroep.

De andere optie is Ecuador uit te sluiten van het WK en het ticket aan een ander land te geven. In dat geval zou het ticket naar Italië kunnen gaan, daar zij momenteel het hoogst geklasseerde land zijn op de FIFA-ranking. "Als Ecuador daadwerkelijk wordt geweigerd op het WK moet er een vervanger komen en volgens de regels van de FIFA wordt dan het hoogst geklasseerde land opgeroepen. Op dit moment is dat Italië. Een herkansing zou niet oneerlijk zijn", vervolgt Chimenti. FIFA-voorzitter Gianni Infantino drukte onlangs alle hoop van Italië om alsnog deel te nemen aan het WK de grond in. "Alstublieft, wees serieus", zei hij bij een bezoek aan Florence.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bizarre regel, dat zou dan het Zuid Amerikaanse land die net onder Ecuador is geëindigd toch verdienen? Lijkt me het meest eerlijk. En nog eerder Noord Macedonië dan Italie.

18 mei 2022 om 08:58

Ja dat klopt het lijkt met ook sterk dat Italie naar het WK gaat, hoewel de titel wel zo doet vermoeden. Ook als je het hele artikel leest dan blijkt ook wel dat Italie niet kanidaat nummer 1 is. Italie zal alleen op basis van hun coefficienten naar het WK kunnen. Dat jij aangeeft dat het over een ''regel'' gaat klopt niet. Het zal heel raar om het zo op te lossen. Mocht Ecuador niet naar het WK gaan dan zal het wel Peru worden die als 5e is gekwalificeerd in de WK kwalificatie poule in zuid Amerika.

18 mei 2022 om 09:05

Inderdaad. En bij elke sportbond zou dat ook een logische redenatie zijn. Maar in de weleens van corruptie betichtte FIFA heb je wat meer vrijheid om je redenatie te kiezen... Zou er als Conmebol ook zeker protest tegen aantekenen als Italie - en inderdaad, waarom dan niet Noord-Macedonie? - af mag reizen naar Qatar.

18 mei 2022 om 09:44

Gast waar lul je over. In het artikel staat letterlijk hoe de fifa hierover denkt en jij moet hier weer eens vertellen hoe corrupt de fifa wel niet is.

18 mei 2022 om 09:18

Lijkt mij ook dat Italië niet direct de meeste aanspraak maakt mocht het überhaupt zover komen.
Ze hebben het eerst in de kwalificatiepoule gewoon niet goed gedaan, daarna verprutst tegen Noord-Macedonië. Hadden ze maar beter moeten voetballen.

18 mei 2022 om 09:45

Peru gaat dan direct door. En volgens mij komt dan Colombia in de play-offs terecht. Dat zou de enige terechte regeling zijn.

Huh, dat zou toch heel raar zijn als Italië met dat ticket ervan door gaat. Als Ecuador echt wordt gestraft, ik denk overigens dat er niks gebeurd, dan is het logische gevolg om het ticket door te schuiven naar Chili. Dat is het Zuid-Amerikaanse land onder Ecuador.

18 mei 2022 om 09:33

Volgens die logica zou het ticket toch door moeten schuiven naar Peru? Zij eindigden 5e in de groep (playoff plek), daarna werd Colombia 6e en chili pas 7e

18 mei 2022 om 09:50

Als de wedstrijden van Ecuador te niet worden gedaan vervallen alle punten die de andere landen tegen Ecuador hebben gepakt. Dan zal de ticket naar Chili gaan.

18 mei 2022 om 09:55

Ja maar ze willen dan enkel de wedstrijden eruit gooien waarin deze speler opgesteld stond. En in dat geval zou Chili het meest profiteren.

18 mei 2022 om 09:58

Naar Chili toch niet? Peru staat nu 5e met 5 punten voor op Chili. Dan lijkt mij dat Peru 4e wordt en dan naar het WK gaat. Colombia staat 6e dus die zal dan play offs gaan spelen.

Stel Chili krijgt 3 punten dan komen ze op 22 punten en staan ze alsnog achter Colombia (23 punten) en Peru (24 punten).

18 mei 2022 om 10:51

Wel naar Chili. Deze speler heeft niet meegespeeld tegen Peru en Colombia. Tegen Chili wel 2 keer. Die hebben toen verloren en gelijkgespeeld dus krijgt Chili 5 extra punten.

18 mei 2022 om 11:08

Waarom zou Chili extra punten krijgen? Het verlies wordt niet omgezet in winst, de punten verdwijnen enkel.

18 mei 2022 om 12:35

Volgens mij worden wedstrijden die om zulke redenen onreglementair worden gezien, bestraft met een 3-0 overwinning voor de tegenstander. Dacht dat dat jaren terug ook gebeurde met PSV in de beker toen een speler stond opgesteld die eigenlijk geschorst was.

18 mei 2022 om 09:14

Nee en je zult in dit soort situaties nog meemaken dat ze wereldkampioen worden ook.
Nou dan komen de discussies helemaal los. WK in Qatar, Kampioen die zicht niet zelf heeft kunnen kwalificeren, etc.

Totaal belachelijk natuurlijk, dat ticket moet gewoon doorschuiven naar het eerstvolgende land.

18 mei 2022 om 09:35

Ik vind dat juist wel passen bij hen. Theater, matennaaien, wel uitdelen maar niet kunnen incasseren, misleiding. En dat allemaal onder de noemer 'winnaarsmentaliteit' of 'temperament'. Ik zie het hier allemaal terug. En ik zie de FIFA het ze nog geven ook, terwijl ieder weldenkend mens weet dat het ticket dan naar een Zuid Amerikaans land zou moeten gaan.

18 mei 2022 om 10:17

Een beetje meer respect voor de Italianen mag wel, zij hebben hier toch niet om gevraagd? Daarbij kan Nederland er toch ook wat van. Robben vergeten op t WK, de wedstrijd tegen Portugal op t EK en zo kan ik nog wel even doorgaan.

18 mei 2022 om 10:17



@twenteov: Ja wat dat betreft zou dat scenario nergens beter passen dan bij het Italiaans elftal, dat is waar.

18 mei 2022 om 11:48



Door het spel zo structureel te verzieken hebben ze mijn respect niet, en het doorgaans verdedigende karakter vind ik ook veelzeggend.
En Robben is 1 speler die het deed, Van Bommel kon het ook trouwens, net zulk achterlijk gedrag, ik ben de eerste die dat toegeeft. Toevallig ging ik die zomer ook op vakantie in Mexico met schaamrood op de lippen als ik eraan herinnerd werd (en dat was vaak), gelukkig hadden ze nog meer een hekel aan Argentijnen dus ik hoefde niet met pek en veren het land uit.
Dat matennaaien zit in NL echt niet zo ingebakken als in Italie, lijkt me dat je ook weet dat het daar veel vaker gebeurt dan hier in onze boerenkoolcompetitie en ook in Oranje nauwelijks spelers die dat nodig hebben. Raheem Sterling is ook zo'n 'vent' die het nodig heeft, dat betekent niet dat 'engeland er ook wat van kan'. Uitzonderingen zijn er altijd en als de een het doet betekent het niet dat ik het bij een ander niet mag benoemen lijkt me.

Moet overigens zeggen dat ik het bij het Italiaanse team dat het EK won echt al stukken frisser vond (en ook aanvallender), maar ook daar was het alsnog veel handgebaartjes, manipuleren, vallen, theater. Ik heb daar gewoon geen respect voor, mag toch?
Het is niet zo dat ik Italianen haat ofzo, prachtig land, fijne mensen, goed eten, maar op voetbalgebied moet ik ze gewoon niet. Portugal idem, ik heb moeite met hun spelopvatting en niet op menselijk vlak. (je kunt het beter maar erbij zetten tegenwoordig want ook ik ben super-woke enzo)

18 mei 2022 om 11:55

Alles wat je beschrijft past perfect bij Brazilië.

Hadden wij maar de instelling van de Italianen. Dan hadden we nu minimaal één Wereldbeker gehad.

18 mei 2022 om 12:12

Godenzonen

Ze vragen er nu toch wel om? Ik citeer "een herkansing zou niet oneerlijk zijn", vervolgt Chimenti."

En ja, een schwalbe of hard spel is ook oneerlijk dat klopt. Maar openlijk bedelen om een plek die je niet verdiend hebt, vind ik echt een flink niveau erger.

18 mei 2022 om 15:27

@Vernon Ja, een of andere bobo van het golf vraagt hier om die geenszins iets te maken heeft met nationale elftal van Italië.

18 mei 2022 om 15:29

@Twenteov Fair enough, ik kan goed leven met je uitleg. Ik moet toch zeggen dat er wel wat meer spelers een handje van hebben bij Nederland, maar idd het zit niet ingebakken in de cultuur. Die handgebaartjes maken (wij) ook buiten het voetbal 😜

18 mei 2022 om 17:31

Middelvingers hoogstens 😁

Stel dat dit waar is, dan zou toch eerst volgende uit Zuid Amerika zich moeten plaatsen ipv Italië?

18 mei 2022 om 09:27

Dat zou wel het meest logische zijn. Als ze een Zuid-Amerikaans land gaan vervangen door een Europees land zou ook de hele loting opnieuw moeten

18 mei 2022 om 12:13

Lees het artikel, daarin staan de twee opties. Ik zou ook voor ZAM zijn. Maar blijkbaar kan het ook anders.

Het feit dat ecuador niet naar het WK gaat omdat ze een verkeerde speler hebben opgesteld is naar mijn mening lullig, maar wel logisch. Alleen vind ik het dan raar dat Italie dan zomaar dat WK ticket gaat krijgen. Het lijkt me dan logischer dat Peru het WK ticket dan gaat krijgen , omdat Ecuador dan uit de poule fase van zuid Amerika wordt gediskwalificeerd. Mocht Italie wel naar het WK gaan dan zal ik dat echt heel raar vinden.

Maar goed eerst het onderzoek maar even afwachten.

Hahaha zou bizar zijn als het uitgeschakelde italie dan wel mag deelnemen en alle andere uitgeschakelde landen niet. Omdat italie wat hoger op een lijstje staat.
Met de spelers die ze hebben is Italie het laatste land dat toegevoegd zou mogen worden na deze wanprestatie, wat een afgang om te verliezen van macedonie.
Hopelijk doet Equador gewoon mee en anders Chili. Het voelt een beetje als kleine landjes pesten en proberen een snoepje af te pakken van een kleiner kind.

Dat zou heel raar en oneerlijk zijn..
Als Ecuador zou worden uitgesloten, dan zou de FIFA deze moeten vervangen door het land dat de dupe geworden was vanuit hun eigen kwalificatie competitie en niet door een Europese club.
Sorry hoor maar Italië heeft zichzelf niet weten te kwalificeren en geblameerd, als ze dan alsnog door de FIFA worden toegevoegd, dan is de WK nog corrupter dan het al is

Die Italianen gaan er iets teveel in geloven. Er is werkelijk niets wat rechtvaardigt om te denken Italië zomaar even een ticket krijgt. Een ticket blijft gewoon beschikbaar voor Zuid-Amerika.

Dit is alsof een Nederlandse club de beker wint en een speler heeft opgesteld die niet speelgerechtigd was en een Duitse club eist nu de beker op

18 mei 2022 om 12:15

Ja, of de bijbehorende plek in de Europa League. Is gewoon bizar.




Zou toch heel anders uitzien.
1 Qatar
2 Italie
3 Senegal
4 Nederland

Doe mij dan maar Ecuador of Peru//chili.



18 mei 2022 om 09:05

De hele loting zou dan eigenlijk toch opnieuw moeten gebeuren?

Ecuador staat 46e en Italië 6e.

18 mei 2022 om 09:20

Theoretisch wel ja. Als je het mij vraagt, blijft het zoals het is. Anders gaat Portugal weer in protest omdat zij in pot 1 zaten etc.

18 mei 2022 om 17:39

Alsof er in jouw geschetste scenario geen protest zou komen. Ineens Italie in plaats van Ecuador erbij in de poule. Scheelt maar veertig plekken.

Dit zou smerig zijn. Als Ecuador uitgesloten wordt, dan dient men het land dat achter Ecuador is geëindigd te laten gaan. Of je kijkt naar het hoog geplaatste land in dat continent dat niet is geplaatst voor het WK.

18 mei 2022 om 09:05

Eens! Die tweede optie zou inderdaad ook acceptabel zijn. Pure diefstal om Zuid Amerika van een ticket te beroven op deze manier. Zie het ook eigenlijk niet gebeuren. Zullen wel een paar Italianen voor lobbyen maar kan me niet voorstellen dat er veel Italianen zijn die op deze manier dat ticket willen bemachtigen.

Denk dat Oekraine hem eerder krijgt en dat Schotland - Wales als play-offs finale voor de laatste ticket. Van mij mag Turkije hem krijgen omdat ik ze graag op het WK wil zien, al gaan ze er in de groepsfase toch wel weer uit.

"als Ecuador daadwerkelijk wordt geweigerd op het WK moet er een vervanger komen en volgens de regels van de FIFA wordt dan het hoogst geklasseerde land opgeroepen. Op dit moment is dat Italië. Een herkansing zou niet oneerlijk zijn"

Koekoek.

"volgens La Repubblica zou de FIFA twee beslissingen kunnen nemen. De eerste optie is dat Ecuador alle punten verliest die zijn behaald in de wedstrijden waarin Castillo speelde, waardoor Chili hoger zou komen te eindigen in de kwalificatiegroep."

De enige juiste beslissing lijkt me. Je kan er toch geen Zuid Amerikaans land uitgooien en dan een Europees land voor in de plek doen terwijl de gedupeerden in Zuid Amerika zijn. Schaamteloze poging om toegang te krijgen tot een toernooi waar ze geen recht op hebben.

Hoe kan überhaupt een speler niet speelgerechtigd zijn?

18 mei 2022 om 09:17

geschorst bijvoorbeeld

18 mei 2022 om 09:56

Ja maar mag toch aannemen dat het daar niet om ging...

18 mei 2022 om 09:26

Byron Castillo schijnt in Colombia geboren te zijn ipv in Ecuador.
Om de Ecuadoriaanse nationaliteit aan te vragen zijn er valse iidentiteitspapieren gebruikt waarop hij 3 jaar jonger is dan in werkelijkheid..

Edit; als ik het goed heb, dit alles met de medewerking v/d bond (Ecuador).

18 mei 2022 om 09:56

Dankje!

18 mei 2022 om 13:31

Issue waar die geboren is speelt al sinds 2017. Speelde vanaf 2015 voor nationale jeugd Ecuador. 2017 toen dit ter sprake kwam speelde hij geen interlands meer tot mei dit jaar.
Maar wat ik raar vind is dat land van geboorte als nationaliteit word gezien.
Hij heeft toch nationaliteit van Ecuador. Daarnaast is hij speelgerechtigd verklaard door zuid Amerikaanse bond en FIFA.

18 mei 2022 om 12:16

Volgens mij was er iets met zijn nationaliteit. Dat die niet bleek te kloppen.

Dat zou inderdaad redelijk absurd zijn wanneer Italië op deze manier naar het WK zou gaan. Lijkt mij dat gewoon een Zuid-Amerikaans land dan de plaats van Ecuador in neemt, zeker geen Europees land. Wanneer Italië op deze wijze naar het WK gaat zou dit ook een hard gelach zijn voor Noord-Macedonië wanneer deze van Portugal verliezen.....

En waarom zou Italië dan die plek verdienen?

18 mei 2022 om 14:01

Italië beroep zich op de hoogste klassering op de FIFA lijst.. maar de landen vanuit eu daar zijn tickets al vergeven.. dus zal het ticket naar een land uit zal gaan.... Vooral ook nog omdat Italië niet eens door de halve finale kwam..

Sorry hoor maar op deze manier wil je toch niet naar een WK als je het zelf verzuimd hebt. Maar goed wel een bizarre regel mocht het zo doorgaan je zou dan verwachten dat het team vervangen wordt door een ander land uit Zuid Amerika die het net niet gehaald heeft. En hoe zal het dan gaan met de loting want dan komt ineens een Italië erbij maar blijft die dan in de poule van Nederland of moet de loting weer opnieuw want ja Italië zal in een andere pot gezeten hebben dan Ecuador. Denk dat het toch nog weg interessant kan gaan worden wat de FIFA hier mee gaat doen.

Dus 1 persoon roept wat en gelijk is de kop: Italië weigert WK op te geven...

Zou in ieder geval absurd zijn. Ze hebben zich niet gekwalificeerd in een ander werelddeel. Zoek de vervanger maar in Zuid-Amerika.

Haha wat een losers, neem je verlies man. Sowieso belachelijk dat er dan een land mee zou mogen dat echt niets met het voorval te maken heeft.

Voor mij (als Italiaan) erg vervelend maar ik sluit mij volledig aan bij FIFA. Doe even serieus. Gewoon niet goed gevoetbald, uitgeschakeld, klaar. Volgende toernooi weer proberen, hoe pijnlijk ook als zo’n groot voetballand, maar dit is een verdiende uitschakeling.

Maar dan heb je met Italië ipv Ecuador in je poule wel een serieus probleem. Als alle spelers bij Italië fit zijn en ze kunnen het elftal opstellen wat ze vorige zomer opstelden op het EK op Chiellini na, dan hebben ze echt een sterk elftal. Dan heb je na Poule E met onder meer Spanje en Duitsland de moeilijkste poule die je kan treffen met Senegal en Italië. Enorm fijn dat ome Louis ons dan in de een na laatste selectie gerustgesteld met waarschijnlijk Vincent Janssen en Jordy Clasie.

18 mei 2022 om 11:09

Rens, ze gaan natuurlijk opnieuw loten als italie aan het toernooi wordt toegevoegd.

En dan het WK winnen, stel je voor..

Zomaar wordt dit serieus genomen. Een interview met 1 voormalig lid van Italiaans Olympisch Comite (niet eens voetbalbond).

Dan van Italue is nonsens. Maar stel datver daadwerkelijk iets mis is vind ik niet dat alle wedstrijden ingeldig verklaard moeten worden. Je zou dan zomaar ineens een team dat zich heeft geplaatst kunnen uitsluiten. Stel in nederland blijkt dat een ploeg onderin de ranking 2 * van ajax heeft verloren maar 2* van psv heeft gewonnen. Ploeg blijkt nu iets onrechtmatigs te hebben gedaan. Dan kan de ploeg uit de standenlijst worden gezet, maar toch niet dat psv ineens kampioen wordt toch?

Wat een trieste reacties hier zeg. Het is een interview met een oud lid van het Olympisch comité. En iedereen doet nu alsof de Italianen losers zijn en matennaaiers. Bij het EK werd Italië helemaal opgehemeld en dan nu zo’n reacties. Zo snel kan het gaan in de voetbalwereld blijkt maar weer. On: hoe zeer ik ook wil dat Italië naar het WK gaat, is dit niet de manier. We hebben onze kans gehad en zitten helaas niet erbij. Dat heb ik inmiddels wel geaccepteerd. En zo slecht was Italië helemaal niet. In 3,5 jaar tijd maar 2x verloren en dat was tegen Spanje (met een rode kaart) en tegen Noord-Macedonië iets wat één keer in een mensenleven gebeurd. En die wedstrijd waren ze beter alleen ging de bal er niet in. Maar goed het is wat het is.

18 mei 2022 om 12:12

Het is meer zielig dat Italie als een natte krant speelde en terecht er uit zijn geschopt, vervolgens willen zij een ticket claimen over anderman zijn rug, totaal niet eerlijk ook als Italie hem krijgt.

18 mei 2022 om 13:46

Heb je de reactie gelezen van lucazzuri? Of gekeken wie dit de wereld in heeft geholpen?
Dit is typisch een verhaal wat zijn eigen leven nu gaat leiden.
1 iemand roept wat en iedereen bestempeld Italië gelijk van niet dit is niet eerlijk etc.
Ticket zou ongetwijfeld gewoon naar chili gaan en iedereen in Italië zou dat ook gewoon accepteren. (Op de gene die dit de wereld in heeft gegooid na).

18 mei 2022 om 14:36

@Ricotto: Begrijpend lezen is blijkbaar lastig voor velen hier. Al wordt men wel verleid om zo te reageren (zoals zo vaak hier op vz) door de misleidende titel. Maar dan nog zou men eens de hele tekst moeten lezen ipv zomaar lukraak dingen te roepen.

Gaat niet gebeuren, aangezien dan de hele loting opnieuw zal moeten worden gedaan.

Dan lijkt het mij eerlijker als Chili in plaats van Ecuador naar het WK zou mogen.

18 mei 2022 om 17:20

Ja precies, of nog een paar play-off wedstrijden met die groep om te bepalen of het Peru, Chili, Ecuador of Colombia wordt ofzo

Ik geef italie geen kans op deelname.
De FIFA heeft het tournooi ingericht met maximaal aantal landen europa en andere continenten.
Deze plek behoort niet aan europa zo simpel zal de FIFA redeneren en de plek zal dan bij Chili terecht komen.

De italianen moeten zich niet rijk rekenen hebben het zelf verspeeld en gefaald krijgen op deze manier echt niet kans 3.

Waarom Italië?
In eerste instantie zou er een zuid Amerikaans land logischerwijs in aanmerking komen voor deze plek maar stel dat dat niet zo is dan zou toch eerder een land in aanmerking komen die op zijn minst een finale heeft behaald in de playoffs (noord Macedonië)

Chili lijkt mij dan recht te hebben op een ticket. Niet Italië...

En dan gewoon meegaan en titelkandidaat zijn , ze zullen het nog voor elkaar krijgen ook.

En in welke groep op het WK zou Italie dan moeten spelen ?? Bij Oranje?? Laten we dat maar niet doen ..lol

Belachelijk als Italië op deze wijze wordt toegelaten. Maar de FIFA heeft wel gekkere stunten uitgehaald. Ik zou als Nederland zijnde bij een toelating van Italië samen met de FIFA en de zuid-amerikaanse voetbalbond protest aantekenen en samen optrekken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren