Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Danny Makkelie haalt zich woede op de hals bij Villarreal: ‘Schandalig’

Laatste update:

Danny Makkelie speelde dinsdagavond een cruciale rol in de halve finale van de Champions League tussen Villarreal en Liverpool (2-3). De Nederlandse arbiter werd tien minuten voor rust op de proef geteld toen Giovani Lo Celso in het strafschopgebied werd geschept door Alisson Becker. Makkelie wuifde de protesten weg, tot woede bij Fernando Roig Negueroles. De voorzitter van de Spaanse club noemt het 'schandalig' en stelt dat Makkelie 'niet het niveau had voor een wedstrijd van dit kaliber'.

Villarreal leek dichtbij een remontada, daar Boulaye Dia en Francis Coquelin de 2-0 nederlaag uit het heenduel al voor rust ongedaan maakten. De onvrede aan Spaanse zijde richt zich echter tot een penaltymoment na ruim een half uur spelen, toen de doorgebroken Lo Celso in het strafschopgebied van Liverpool onderuit werd gehaald door Alisson. Makkelie wilde er niet aan en besloot door te laten spelen. Na rust stelde de ploeg van Jürgen Klopp vervolgens orde op zaken en werd een 2-0 achterstand omgebogen in een 2-3 overwinning voor een definitieve plek in de finale.

Negueroles kon er na afloop niet over uit dat Makkelie op slag van rust liet doorspelen bij het moment tussen Lo Celso en Alisson. "Het is echt schandalig dat hij hier geen strafschop voor heeft gegeven", aldus de voorzitter in gesprek met Movistar. "Deze scheidsrechter had niet het niveau voor een wedstrijd van dit kaliber. De doelman van Liverpool haalde Giovani Lo Celso gewoon onderuit. Een andere uitleg is er niet als je het mij vraagt. Ik wil de scheidsrechter niet als excuus voor onze nederlaag gebruiken. Liverpool had veel ruimer kunnen winnen. Maar deze arbitrage was bepaald niet van het juiste niveau om deze wedstrijd te leiden. We hadden hem op belangrijke momenten niet mee."

Het is niet voor het eerst dat Makkelie mikpunt is van discussie. Eerder dit toernooi gebeurde exact hetzelfde na afloop van het Champions League-treffen tussen Real Madrid en Paris Saint-Germain (3-1). Volgens Movistar beenden voorzitter Nasser Al-Khelaïfi en sportief directeur Leonardo destijds woedend richting de kleedkamer van de Nederlandse arbiter. De woede in Parijs ging met name over het besluit van Makkelie om de 1-1 van Real Madrid goed te keuren. Gianluigi Donnarumma treuzelde onder druk van Karim Benzema met het wegtrappen van de bal. Vinícius Júnior profiteerde en zette voor op Benzema, die simpel intikte. Volgens het PSG-kamp beging Benzema echter een overtreding op Donnarumma.

Vond jij het een strafschop?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De keeper speelt gewoon de bal? Wat een zuurpruimen daar.

4 mei 2022 om 09:11

In La Liga wordt het beloond als je naar de grond gaat, gelukkig is dat in de CL niet het geval. Vond het ook geen penalty, Villareal is duidelijk een maatje te klein. Ze hebben het fantastisch gedaan, maar ze hadden geen recht op een finale plek.

4 mei 2022 om 10:28

Eens. Ze kunnen liever de focus verleggen op wat ze wel goed gedaan hebben.

4 mei 2022 om 12:10

Los of ze te klein waren moeten Spaanse ploegen zich maar eens gaan realiseren dat in Europa andere wetten gelden dan in Spanje. Villareal, welkom in Europa! Heerlijk hoe Makelie gisteren floot, mannelijk en naar beide kanten toe gewoon eerlijk. Daardoor kregen we een goede pot te zien in plaats van een pot die kapot gefloten werd.

4 mei 2022 om 14:03

Makkelie floot heel goed. Was imo echt geen penalty. Allisson pakt gewoon de bal en Celso gaat er tussen staan/liggen door foutieve balbehandeling. Niks aan de hand. Die Celso viel ook constant en bleef tollen. Makkelie wist daar goed mee om tegaan.

4 mei 2022 om 09:26

Makkelie heeft een uitstekende wedstrijd gefloten. Daarnaast was het penalty moment echt een lastige, maar ik zou hem ook niet hebben gegeven. Villarreal heeft gestreden voor wat het waard was, maar tegen Liverpool moeten er geen fouten worden gemaakt. Helaas voor hun keepte Rulli niet zijn beste pot.

4 mei 2022 om 09:33

Inderdaad. Lo Celso raakt eerst de bal, draait zich om en valt met de rug naar de goal toe over Becker. Dit is gewoon bewust vallen over de keeper heen. Hoe kun je nou na het spelen van de bal jezelf omdraaien met de rug naar de bal. Slim geprobeerd maar slecht uitgevoerd door Lo Celso.

4 mei 2022 om 11:58

Helemaal mee eens. Lo Celso zoekt het contact op door voorbij de bal de rug erin te draaien. Allison kan niet in het niets verdwijnen dus logisch dat er contact is, maar zeker geen overtreding. Gewoon goed gefloten door Makkelie.

4 mei 2022 om 09:34

Ik vraag me toch een ding af. Allisson speelt inderdaad de bal, maar raakt eerst de man. Als een veldspeler eerst de man en daarna de bal heeft, dan is het een overtreding. Gelden er voor keepers dan andere regels?

4 mei 2022 om 12:11

De speler draait in de keeper om contact uit te lokken of om de bal af te schermen. Zo schat ik die situatie in en daarom vindt ik het geen pingel. Maar het blijft een 50/50 beslissing.

4 mei 2022 om 14:35

Rubentje, Zeker. Keepers mogen bijvoorbeeld ook de bal met de handen beetpakken in het doelgebied. ze mogen hard roepen als ze een bal willen vangen.
Daarbij worden keepers wat meer in bescherming genomen omdat zij vaak met hun hoofd dicht bij de voeten van trappende spelers terecht komen. je kunt je wellicht voorstellen dat dit wat gevaarlijk kan zijn.

4 mei 2022 om 09:38

Allison schuift eerst beide benen van Lo Celso van de grond, Lo Celso wipt de bal via de keeper voorbij de keeper richting het doel. Dit zou overal op het veld een overtreding zijn. 100% penalty, verder floot Makkelie trouwens juist een goede wedstrijd

4 mei 2022 om 09:49

Verschil van mening m.b.t. wel of geen penalty kan ik nog begrijpen, maar aangeven dat de bal voorbij de keeper komt terwijl Allison de bal duidelijk met twee handen pareert is wel vreemd.

4 mei 2022 om 09:52

Ik weet niet waar jij ziet dat Allison de benen van de grond schuift van Lo Celso.. de eerste aanraking met zijn benen begint in de lucht, bijna gelijktijdig als Allison de bal met zijn rechterhand raakt. En Lo Celso wipt de bal juist naar de zijkant toe, niet voorbij de keeper en richting het doel.

4 mei 2022 om 09:58

Volgens mij rolt de bal toch echt achter Alisson na de actie en heeft hij niks klem. Jullie beiden boven mij zijn het eens met elkaar, maar ook hij die het met je eens is zegt dat de bal de keeper passeerde wie is er nu vreemd?

4 mei 2022 om 10:07

Alisson rolt zelf de bal achter hem, als reflex om zichzelf te beschermen tegen de inkomende Lo Celso lijkt mij.

4 mei 2022 om 10:15

Reflex? Welke keeper rolt de bal achter zich langs richting zijn eigen goal? Lo Celso schiet de bal tegen Alisson aan en in de schermutseling rolt de bal toevallig via Alisson langs hem heen. Als Lo Celso de bal niet tegen Alisson had geschoten maar erlangs, was het ook een penalty geweest.

4 mei 2022 om 11:45

@AubuArsenal: Als ik jou was zou ik de herhaling nog maar eens goed terug kijken. Alison gaat duidelijk voor de bal. Je ziet zelfs dat La Celsius nog op springen en dat hij met zijn beide benen tegen Allison zijn lichaam aan springt. Hij wil de penalty uitlokken, dus hij doet dit helemaal zelf. Dit was echt geen penalty, hele goede beslissing van de scheids.

4 mei 2022 om 12:19

Precies, ga nog maar eens rustig alle herhalingen kijken. Dan zie je dat Lo Celso niet de bal langs Alisson speelt.

4 mei 2022 om 12:41

@aubaarsenal je laatste zin is precies waar het om draait: als de bal langs Allison was gegaan was het een 100% penalty geweest. Nu raakt Allison de bal, dan is het simpelweg geen penalty. Hoe lomp het allemaal lijkt maakt dan niet uit.

4 mei 2022 om 12:47

@aubaarsenal,

Kijk nog eens goed. Becker schuift helemaal niet beide benen van de grond, op het moment dat ze elkaar raken heeft Becker zijn benen stijf op de grond en de speler van VR zeker op een halve meter in de lucht met beide omdat hij opspringt.

Becker raakt vervolgens de bal en daarmee is het klaar. Dat Becker wellicht geluk had die bal te raken is geen reden om alsnog een penalty te geven.

Als Becker niet de bal had geraakt was het een ander verhaal.

4 mei 2022 om 14:38

Specsavers man. Het is dat allisson de bal loslaat, maar hij klemt hem gewoon. Dit is 100% een legitieme actie. Ik kan me niet voorstellen dat je serieus bent Auba.

4 mei 2022 om 10:04

Het was gewoon een ontzettend grey area en precies een situatie waarom je het als scheids nooit goed kan doen (in andermans ogen). Liverpoolfans zullen zeggen geen penalty, Villarealfans zullen zich bestolen voelen en de VAR zal nooit de beslissing omdraaien omdat deze niet kan zeggen dat de scheids 100% fout zit bij de beslissing. Denk dat Makkelie gewoon de juiste beslissing heeft gemaakt omdat hij dit ook niet zeker wist. Villareal moet zichzelf afvragen waarom na de eerste tegengoal de hoofden direct gingen hangen en ze het direct opgaven. Voor de rest moet de ploeg voor trots zijn met hoever ze waren gekomen.

4 mei 2022 om 11:03

De keeper speelde helemaal niet de bal. Hij wist niet eens waar de bal was. Deze kwam heel toevallig tegen hem aan.

4 mei 2022 om 11:45

Was gewoon een penalty Lo Celso speelt de bal tegen de keeper. Keeper had niets dan alleen de speler. 100% penalty. Echter is dat natuurlijk niet de reden van het verlies.

Jammer dat je je dan toch laat kennen als slechte verliezer. Wat mij betreft was het 100% geen penalty en floot Makkelie gewoon prima. Je weet dat er een keeper in het doel staat, die ook nog eens de taak heeft om ballen tegen te houden. Alisson had gewoon als eerste de bal en ging ook totaal niet voor de man. Spijtig voor Villareal, maar dan had Lo Celso het maar beter moeten doen. Jammer, want Villareal mag toch terug kijken op een geweldig avontuur.

4 mei 2022 om 10:19

Ik blijf het een twijfelgeval vinden. Becket speelt ook niet de bal, is meer geluk dat die nog tegen hem aankomt. Aan de andere kant torpedeert hij ook niet echt de speler. Laatstgenoemde moet gewoon slimmer zijn. Maar 100% geen penalty ben ik het niet mee eens. Als het morgenavond Feyenoord overkomt, zou ik net zo reageren als Villareal. Overkomt het Ol.M, dan zeg ik uiteraard juiste beslissing 😁. Als dit Ajax zondag overkomt tegen AZ bij een 0-1 voorsprong en ze verliezen vervolgens met 2-1. Vindt je het dan nog steeds 100% geen penalty 😉

4 mei 2022 om 12:15

Alleen al de enorme discussie die gaande is zou iedereen ongeacht voorkeur het inzicht moeten geven dat de beslissing 50/50 is. Stellen dat het 100% wel of geen zekere pingel is, is onzin.

4 mei 2022 om 12:51

@4fredondo,

Punt blijft wel dat Becker de bal raakt! Als hij dat niet deed was het een ander verhaal. Als keeper moet je voor een bal gaan en dat deed hij. Je kan toch niet verwachten dat ie niks doet?

Dat hij wellicht de bal met geluk nog heeft doet er niet meer toe toch? Hij raakt de bal duidelijk met 2 handen, en de speler van VR was met beide benen los van de grond terwijl Becker met beide op de grond bleef en zijn best deed niemand te raken, maar je kan niet in lucht opgaan.

Vond het 100% geen penalty, maar wel na 5x en 2 goede hoeken te hebben gezien. Het leek wel op een penalty maar was het dus niet.

4 mei 2022 om 14:17

Als ik met een flying tackel in kom zetten en jij springt omhoog ter bescherming van jezelf en ik daardoor de bal speel is het nog steeds een overtreding met minimale een gele kaart.

4 mei 2022 om 10:26

100% geen penalty vind ik overdreven anders zou er totaal geen discussie zijn.. Allison had overigens ook niet als eerste de bal, Lo Celso tikt hem naar de zijkant waardoor de lomp inkomende Allison met geluk de bal raakt want hij had totaal geen idee waar de bal was.. Als hij hem had gegeven dan was het ook niet teruggedraaid dus het is gewoon echt een 50/50..

4 mei 2022 om 12:54

@tilburg013,

Daar zit het hem juist in: Als...maar hij schoot de bal niet opzij en Becker raakte de bal met Beide handen!

Dan is het nooit een penalty! Als die speler de bal opzij had gespeeld had die hem wel gekregen. Een keeper mag namelijk meer dan de rest, anders kan je niet keepen.

Regel is wel dat je de bal speelt voor de man en dat gebeurt net aan...ik zeg niet dat er geen geluk bij kwam kijken want dat deed het wel, maar dat maakt uiteindelijk voor de beslissing niet uit.

4 mei 2022 om 10:50

Klopt villareal focust nu puur op het penalty twijfelgeval moment. Makkelie stond uitstekend, beoordeelde de situatie en gaf geen penalty. Maar ik hoor ze niet over Capoue die nu pas in minuut 85 van het veld gestuurd werd maar in de eerste helft gespaard werd bij een situatie die donkergeel was, Makkelie liet best wat toe om de wedstrijd niet dood te fluiten en hier profiteerde villareal flink van.
Buiten dat een fantastisch seizoen van deze Spaanse club, ook een uitstekende eerste helft maar over twee keer 90 minuten de mindere van Liverpool.

Jammer dat ze zich zo laten gaan, was toch wel een mekkerende Spaanse ploeg op het laatst. Jammer dit hadden ze niet nodig!

4 mei 2022 om 09:13

@Prem, het is ook de emotie van zo'n avond natuurlijk. Villarreal heeft Liverpool in de eerste helft echt overweldigd, zo eerlijk moeten we zijn. Dat had ik persoonlijk nooit verwacht. Tweede helft is natuurlijk een compleet ander verhaal, maar zo'n penaltymoment is wel cruciaal. Overigens geloof ik niet in de scorebordfans die dan ineens stellen dat het bij rust 3-0 had gestaan. Schiet eerst die mogelijke strafschop er nog maar eens in en bovendien krijg je dan een andere wedstrijd.

4 mei 2022 om 09:17

Als ze de eerste wedstrijd zo waren ingegaan was het misschien anders gelopen. Toen gewoon met tien man op eigen helft niks doen. Mooi dat zulke ploegen er uit vliegen

4 mei 2022 om 11:51

Neem het ze eens kwalijk tegen dit Liverpool, wat misschien wel een van de beste teams aller tijden is. Uit verdedigen en thuis 110% geven vind ik een goede strategie en het pakte nog bijna goed voor ze uit ook.

Snap dat de underdog een gunfactor heeft, maar dit is nooit een penalty

4 mei 2022 om 09:23

Nooit geen penalty?

4 mei 2022 om 09:45

Ik snap ook echt niet hoe mensen dit geen penalty vinden. Keeper komt te wild uit veegt letterlijk beide benen onderuit en mist de bal

4 mei 2022 om 09:52

Auba. Wat het becker dan moeten doen? Opzij moeten stappen? Becker gaat gewoon naar de grond en pakt de bal. Dat de speler hem uiteindelijk opzoekt (want hij gaat zelf de bal niet achterna) dat heet dan een botsing vind ik.

4 mei 2022 om 10:06

Als je em geeft is het een makkelijke penal, maar valt ie misschien wel uit te leggen en als je hem niet geeft dan kan je dat ook begrijpen. Mooi voorbeeld van een situatie waarin je ziet dat een wedstrijd fluiten niet zwart-wit is en dan interpretatie zo belangrijk is.

4 mei 2022 om 10:26

In de Eredivisie had ie vast en zeker een penalty gegeven.

4 mei 2022 om 12:42

Veegt niks onderuit, speler springt omhoog. Voor de rest kan je penalty geven ligt eraan welke bril je op heb.

4 mei 2022 om 13:07

Sorry moest Nooit een penalty zijn. Excuus voor mijn onoplettendheid.

4 mei 2022 om 09:54

Obstwasser312 dus wel een penalty?

4 mei 2022 om 13:08

Het moest nooit een penalty, het was vroeg en Ik was onoplettend. Het spijt me.

De schrijver van dit artikel heeft ook niet het niveau voor een wedstrijd van dit niveau. Dit moment was bij een 1-0 stand, niet bij een 2-0 stand.

4 mei 2022 om 10:02

Schrijnend hoe sommigen vanachter hun laptop dan besluiten om dit te typen. Je ziet het wel eens vaker dat iemand dan type van "moeilijk he, begrijpend lezen?". Enfin, klagen over klagers wordt het niet leuker op. Fijne dag allemaal en bedankt dr mario voor de correctie!

4 mei 2022 om 10:29




Het artikel is inmiddels aangepast, mijn beste. Er stond in eerste instantie dat het vermeende pingelmoment bij een 2-0 stand was, hetgeen simpelweg feitelijk onjuist is. Succes morgen. Hopelijk ben je morgen rond 11 uur minder zuur dan nu. #klagenoverdeklagervandeklager.



Goed gezien makkelie. Jongen tikt de bal naast de keeper (althans probeert hij) en duikt zelf naar voren. Hij was er mee weg gekomen denk ik indien hij de bal echt goed opzij had getikt, maar nu tikt hij de bal eigenlijk recht naar de keeper die daardoor gewoon de bal speelt. Het was overduidelijk zoeken naar een strafschop. Keeper hield zich al in omdat hij de duikende speler al verwachtte.

Gewoon terecht gewonnen liverpool, hopelijk haalt city de finale. Heb je de 2 beste ploegen van de wereld op dit moment. Betere finale kan niet.

4 mei 2022 om 10:19

Vind het zelf jammer als er twee ploegen uit dezelfde competitie in de finale staan. Verliest zo n finale toch zijn glans, maar hey ik ben ook een Real fan . Zou een finale tussen Villareal en Real Madrid ook minder vinden. Voelt toch wat extra als de eer tussen twee landen ook op het spel staat.

Dat niveau heeft hij ook gewoon niet. Lulletje rozenwater is het, dwingt totaal geen respect af als leidsman. Waar zijn de Pierluigi Collina's van deze wereld?

4 mei 2022 om 09:16

Absoluut waar gewoon een strafschop
Makkelie niet geschikt voor dit soort wedstrijden.
Dat laat hij in Nederlandse wedstrijden te vaak zien.
Graag met pensioen en lekker gaan wandelen met je hond.

4 mei 2022 om 09:23

Ho ho, je hoeft niet per se met pensioen om van een idyllische wandeling met de hond te genieten. Ik spreek uit ervaring!

Voor de eredivisie is het een prima scheids, maar hij komt op mij altijd een beetje over alsof hij niet goed met druk om kan gaan.

4 mei 2022 om 09:26

Oke dan alleen wandelen
Sorry ook voor Nederlandse top wedstrijden ongeschikt

4 mei 2022 om 09:27

Zou eerst zelf langs specsavers gaan als je dit een penalty vind Jortes.

4 mei 2022 om 09:32

Reeds geweest volgens Specsavers ook een strafschop.
Moet je ook eens langs gaan

4 mei 2022 om 09:38

@jortes34 kijk het incident eens goed. Je ziet dat Allison als eerst de bal heeft en dan pas met onfortuin de speler meeneemt. Dat is volgens de regels van uefa en fifa geen strafschop. Zelfs de VAR heeft er naar gekeken en die vonden het ook niks. Ben wel degelijk met je eens dat Makkelie nou niet de beste scheids is op dit niveau, maar kom op zeg om dan te gaan zeggen ga met pensioen vind ik overdreven. Ga zelf eens een wedstrijd leiden als scheidsrechter dan praat je wel anders hoop ik.
Ik ben namelijk zelf een scheidsrechter en in dit geval vind ik jouw reactie nou niet helemaal passen.

4 mei 2022 om 09:51

Dus als iemand op je af komt rennen met de bal en je schuift zn benen onderuit, waardoor alleen de bal nog langs jou rolt, is het geen overtreding?

4 mei 2022 om 10:01

Martijn
Ik heb jaren lang gefloten en ben trainer en coach geweest
Weet goed waar ik het over heb

4 mei 2022 om 10:11

En bedankt. Heb nu koffie geknoeid door het lachen.

Een keeper hoort te keepen. En dat heeft ie op een faire manier gedaan. Blijkbaar heb jij nooit op het veld gestaan.

4 mei 2022 om 12:12

Aubaarsenal, sorry maar je ziet het echt compleet verkeerd. Je kunt toch zien dat de keeper met twee handen de bal raakt? Hij maakt zich breed en gaat naar de goede kant en raakt de bal. Lo Chelso knalt vol tegen hem aan. Als dit niet mag, dan wordt het wel heel moeilijk voor een keeper. Dan kan je als aanvaller de bal net zo goed naar de zijlijn spelen en keihard tegen de keeper aanrennen en op de grond gaan liggen rollen huilen.

Lo Celso is een duikelaar eersteklas, dat moeten we ook niet vergeten.

4 mei 2022 om 09:28

Vind hem juist in Europa uitstekend fluiten. Dat was ook een beetje het geval met Kuipers, in Europees verband beter dan in Nederland. Hetzelfde geldt voor Makkelie, vind hem echt wel prima fluiten en ook hier maakt hij gewoon de juiste beslissing net als bij PSG Real Madrid.

4 mei 2022 om 09:34

Colina heeft een vrij goede naam, vooral na zijn carriere. Maar hij floot is een andere makkelijkere tijd, dat de ploegen veel verdedigender speelden. En als wij alles zouden analyseren bij hem zoals we nu doen zouden we hem een drama vinden.
Hij floot werkelijk voor ieder contact, zat geen tempo in het spel. Maar ieder contact was een vrije trap of pingel (denk aan ronald de boer tegen tjechie ek 2000)
Hij heeft alleen wel charisma, dat absoluut.

4 mei 2022 om 10:10

Nu heb ik soms ook kritiek op het Nederlandse scheidsrechterskorps maar we zijn toch zo verwend. Ik kijk wekelijks Spaans voetbal waar met regelmaat vreemde beslissingen zie en hoor van mijn vrienden wekelijks aan hoe de Engelse collega's van Makkelie blunderen. We mogen in onze handjes knijpen met zulke scheidsrechters. Een Makkelie is namelijk 10x beter dan een Oliver, Taylor, Hernandez Hernandez of Monzano (vind alleen dat Lahoz dit seizoen wel stabieler fluit). Denk dat alleen Italië, Duitsland en Frankrijk vergelijkbare kwaliteit aan refs hebben.

Ik heb het moment met mijn zatte kop inmiddels 50x terug gekeken en zie nog steeds niet waar een eventuele penalty dan op gebaseerd is. Becker deed niets bijzonders, stak zijn armen of benen niet (overdreven) uit en krijgt de bal tegen zijn lichaam. Als Lo Celso die bal nou langs of over Becker had gekregen, dan was het waarschijnlijk een ander verhaal geworden. Nu zie ik een harde, maar faire redding van de keeper.

Hele lastige situatie, de één vindt het een penalty en de ander niet. Alisson kon anders ook niet zoveel, probeert zich nog zoveel mogelijk in te houden lijkt het. Is dat genoeg voor een penalty? Je kan hem geven maar ook weet niet. Echter denk ik dat villarreal met penalty nog steeds niet door was gegaan, Liverpool was te goed de tweede helft.

Zuiver pingel. Keeper speelt wel de bal, maar kan dat alleen maar doen door een overtreding op de speler te begaan. Strafschop dus.

4 mei 2022 om 09:21

Flamengo, als we als keepers niet zo meer mogen uitkomen dan kunnen we beter de regels veranderen en wel zo dat een keeper alleen nog maar mag blijven staan in een één op één situatie.. absoluut geen penalty

4 mei 2022 om 09:55

Dus elke keeper mag nu standaard iedereen zn benen onderuit vegen zolang hij de bal maar raakt?

4 mei 2022 om 10:12



@aubaarsenal
Ik zie je dit al meerdere malen zeggen, maar je ziet toch dat Lo Celso tegen Becker aangspringt, terwijl Becker duikt naar de bal?
In het filmpje hierboven op 40 seconde is het voor mij duidelijk.

4 mei 2022 om 10:14

Volgens mij raakt de keeper de bal en de speler bijna in dezelfde seconde? Het is niet dat hij de speler omvermaait en dan pas de bal raakt. Hij maakt zich breed in de 1 op 1 en raakt dan tegelijkertijd de speler en bal. Celso was er ook niet langs en leek te schrikken van hoe snel Becker uit het doel was. Als neutrale kijker zou ik eerder neigen naar geen penal dan penal.

4 mei 2022 om 10:38

Alisson duikt op de bal, in de camerabeelden van achter het doel zag je dat hij met zijn zij op/tegen de bal landt. Dat hij vervolgens/tevens Lo Celso meeneemt, ja dat mag een keeper in zijn zestien

4 mei 2022 om 10:10

Slechte uitleg. De keeper ging juist naar de goede kant en speelde de bal aan de andere kant van waar de speler zich bevond. Dus hij speelde de bal niet door een overtreding te begaan vind ik.

Ik vind het zelf een lastige, maar ook ik zou geen strafschop geven. Hij speelt weliswaar de man voor de bal, maar in dit geval maakt de speler het er ook naar door in de keeper te draaien, maar wel de bal vooruit te spelen. Daarnaast speelt Becker de man met het (onder)lichaam en de bal met zijn handen zoals bedoeld voor een keeper. Door zo in te draaien zocht de speler de strafschop.
Toen Tadic dit bij Veerman deed in de bekerfinale (het contact zoeken), waren we het allemaal eens dat het geen strafschop was.
Becker keept de juiste kant. Helaas voor hem grabbelt hij de bal richting doel, waardoor het allemaal anders lijkt dan het is.
Maar het is en blijft een discussiepunt waar Makkelie ook niets aan kan doen.

Typisch Spanjaarden, lekker mekkeren als ze verliezen. Zie het zo: als hij de penalty had gegeven, dan was het wedstrijdverloop ook anders geweest en had de 2-0 uit de kopbal niet eens gevallen. Wie weet was Liverpool wel wakker geworden? En de pingel moest er nog in ook? Met andere woorden: je hebt het zelf uit handen gegeven na de 2-0, niet Makkelie. Floot trouwens een prima wedstrijd. Hoe lullig ook voor Villareal: de aanvaller schoot de bal tegen Becker aan. Was hij erlangs of eroverheen: dan was het een pingel geweest.

Ik twijfelde ook maar als je goed kijkt zie je dat de keeper gewoon de bal speelt en die speler wel heel overdreven viel, iets wat zij de hele wedstrijd deden Villareal erg onsportief.

Deze was best lastig, maar kan begrijpen dat je hem niet geeft. In eerste instantie zei ik ook van, is een penalty. Na het terug kijken zie je toch wel dat Alisson de bal had. Ja ook Celso die over hem heen valt maar die kan geen kant op (trouwens Celso moest hier echt veel beter mee omgaan om tot een goal te komen). Ze kunnen ook tegen elkaar op botsen tsja dan is het niet meteen Alisson's schuld. Nee begrijpelijke beslissing, alhoewel geef je hem wel, kun je daar ook gewoon weer redenen voor bedenken.

Misschien een soort van discutabel moment. Maar ik geloof niet dat Villarreal dan alsnog aan de haal was gegaan met de overwinning. De tank was de gehele tweede helft volledig leeg. Alles gegeven in de eerste helft en ingestort in de tweede helft. Nee, Liverpool zou bij een eventuele 3-0 achterstand alsnog de volle buit binnengehaald. Gelijkspel of nipte overwinning. Desondanks natuurlijk knap van Villarreal! Dat mag zeker benoemd worden.

Spanjaarden die ieder contact een vrije trap en pingel vinden, gadver.
En als die gegeven was, met zijn tienen om de scheids staan om een kaart te vragen natuurlijk.

4 mei 2022 om 10:15

Vond het wel meevallen als we de Spaanse standaarden erbij pakken. Dan kan een Valencia, Altetico Madrid, Cadiz of Barcelona op een slechte dag er meer van. Ze waren tot de 75ste minuut amper aan het vallen (niet meer dan in de gemiddelde ED wedstrijd).

Makkelie heeft hier gefaald.
Het was een overtreding.
De keeper hield zijn handen thuis. Iets wat keepers vaak niet doen. Dit alleen heeft Makkelie gezien.
Maar
de keeper gebruikte zijn lichaam om de speler te stoppen en met zijn linkervoet
raakte/schopte hij wel degelijk.
Het was geen smerige overtreding, maar een slimme. Mamkelie en de VAR zijn erin getrapt en hebben gefaald.
de keeper heeft geen eens de bal geraakt. Makkelie heeft Totaal geen aandacht hiervoor gehad en heeft niet nagedacht.

4 mei 2022 om 12:04

Welke beelden heb jij dan bekeken, wanneer heeft Liverpool dan nog meer tegen Villareal gespeeld waar die beelden vandaan komen.
(hiermee doel ik voor je bewering dat de keeper den bal geneens heeft geraakt, kijk eens vanaf zo'n 40 seconden, daar zijn heel veel belden waarin hij duidelijk wel de bal raakt).

I.m.o. een grijze, maar persoonlijk (had het om eerlijk te zijn wel leuk gevonden als Villareal door zou gaan) lijkt het mij toch een goede keepersactie. Een penalty had ik kunnen begrijpen, maar dit begrijp ik ook. Kon beide kanten op, maar ik neig toch vooral naar dat dit een goede keepersactie is.

Ik kan Villareal wel begrijpen. In deze siuatie zou aan beide kanten commotie ontstaan. Als hij hem wel geeft is Liverpool razend en geeft hij hem niet, Villareal.

De vraag is natuurlijk, speelt hij eerst de man of eerst de bal? Het is vrij lastig te zien en als er twijfel is dan zou ik gaan voor doorgaan. Ik persoonlijk denk dat eerst de speler en daarna pas de bal wordt geraakt.

De VAR kan hierin niet optreden omdat het een twijfel is en ze alleen ingrijpen bij een duidelijke fout.

Hij floot een prima partij. De jankende spelers van Villareal kunnen beter de keeper boos aankijken. Die maakt toch echt 2 cruciale fouten.

4 mei 2022 om 10:27

Toch jammer, heb die Rulli een aantal keer zien keepen nu en was altijd wel fan van hem. Alleen door dit soort capriolen zal ie nooit op topniveau keepen.

Het leek mij een strafschop. Je kan twijfelen omdat de keeper van Liverpool natuurlijk ook de bal speelt, maar in eerste instantie natuurlijk wel de man.

4 mei 2022 om 09:50

Die speler van Villarreal was duidelijk op zoek naar contact, dat kon je in de herhaling goed zien. Hij wou geraakt worden. Het is daarom geen penalty.

4 mei 2022 om 11:15

Is dat daadwerkelijk een criteria? Dat is me toch iets te subjectief om daarop te kunnen beoordelen.

Ik heb het een aantal keer bekeken maar ik had echt geen flauw idee. Het was meer alsof hij de bal richting alissons lichaam speelde en tegelijkertijd in botsing kwam met hem.
De keeper had de bal niet in zijn handen. Dus zeg het maar? Moeilijke beslissing voor een scheids.

Keeper komt uit, glijd richting bal, verkleint zijn doel zoals een keeper altijd moet doen en al jaren doet, speler springt/duikt over doelman, doelman haalt bal weg, doelman en speler toucheren elkaar omdat ze in elkaars baan zitten.
En door.
Iedereen is opeens panisch geworden dat dit soort dingen maar een penalty moet opleveren.
2 personen die voor een bal gaan en elkaar tegen komen waarbij er dus 1 wint, optima voetbal dus....

Ja het is ook Makkelie zijn fout dat zij het tempo van de 1e helft niet meer konden evenaren idd.

Makkelie floot superskerp!

100% géén pingel. Goed gefloten van de scheids.en vooral ZÉLF.direct beslist. Klasse gekeept

Een hele moeilijke beslissing
Ga maar eens de schoenen van de scheidsrechter staan.

Zowel de scheidsrechter als de VAR hebben geen penalty gegeven dus ja.

Komt wel vaker voor; voorzitters zijn niet altijd en per definitie mensen met enig verstand of gevoel bij voetbal. Die gaan voor het pluche. De voorzitter van Villarreal zou zomaar zo iemand kunnen zijn. Alle complimenten voor Makkelie, uitstekend gefloten !

Het was een penalty simpelweg omdat de keeper niet bij de bal kon zonder de speler te raken. Op iedere andere plaats op het veld zou een vrije trap worden gegeven. Denk alleen niet dat het voor een andere uitslag had gezorgd.

4 mei 2022 om 11:15

Ik denk dat er sowieso wel op iedere andere plaats dan het doelgebied gefloten gaat worden voor een vrije trap, wanneer een speler met z'n handen naar de bal duikt.

Dit was mijn inzien geen penalty, de speler zocht de keeper.

Had hij 'm wel op de stip gelegd, dan had je er ook niemand over gehoord denk ik. Dit was echt het schoolvoorbeeld van een beslissing die beide kanten op had kunnen vallen.

Was op zn hoogste 50-50, maar ik vond geen penalty een prima besluit. De speler gaat niet voor de bal, maar voor het contact en de keeper raakt bal en speler ongeveer tegelijk.

Tja hele moeilijke beslissing want iedere scheids interpreteert het anders. Voor mij was het ook geen penalty omdat Alisson toch de bal heeft. Maar goed dat is vanuit mijn standpunt. Hij raakt ook met zijn linkerhand natuurlijk Lo Celso dus een andere scheids had hem net zo goed wel op de stip kunnen leggen.

Twijfel geval maar locelso ging duidelijk voor een pingel nadat becker de bal al had geraakt, locelso draaide z'n lichaam in om de val te breken. Ook de vele duikelingen van locelso en parejo hebben invloed op de beslissing van een scheids rechter. Vaak te doorzichtig en onnodig. Vind het een terechte beslissing van makkelie, ondanks dat ik het met regelmaat een matige scheids vind.

Eerste helft was voor Villarreal, maar Liverpool deed het een stuk beter in de tweede helft. Penalty is al genoeg over gediscussieerd, dus dat laat ik maar achterwege. Verval van Villarreal was met name zichtbaar in Capoue, van de held met 2 assists naar de schlemiel met 2x geel. Net als die Rulli, alle goals leken toch geen zekerheidjes maar hij laat zich gewoon door de benen spelen/koppen.

Keeper doet gewoon zijn werk, en zodra Locelso door heeft dat het niks wordt laat hij zich vallen/blijft hij liggen. Triest. Terechte beslissing van Makkelie.

Ik ben geen fan van Makkelie, maar hij heeft het gewoon goed gezien.

Sowieso geen pingel, goede wedstrijd gefloten.

Allison maakt de duik om de bal eruit te halen, en deze bal komt ook op zijn hand, dat Lo Celso half draaiend en vallend probeert om naar de goal te gaan(waar de bal nooit terecht zou zijn gekomen), zorgt ervoor dat Becker daarna hem nog meeneemt in de actie.

Keeper gaat voor de bal, speelt de bal, dus faire redding.

Keeper speelt de ⚽️Kamp Makkelie gelijk👍

Voorzover ik weet is het als de speler eerder bij de bal is dan de keeper is het altijd een strafschop of die het naar links, rechts, achter boven onder speelt maakt het niet uit maar de speler is eerder bij de bal en de keeper is dus fout hier.

4 mei 2022 om 12:10

Hoezo dat, waar haal je deze regel vandaan? (Ik ken m niet in elk geval en kan m ook niet vinden). De keeper ging hier duidelijk voor de bal en heeft (raakt) de bal ook. Dit is te vergelijken met zo'n situatie waarbij de keeper met de handen naar de bal duikt, de speler net de bal aantikt en de keeper de bal én speler meeneemt in de actie.
Met slidings/ tackles zie je dit ook vaak terug, dat beiden meegenomen worden én het hele lijf van de verdediger er nog achteraan komt, niet echt te ontwijken (in die zin vind ik dat Lo Celso niet zoveel te verwijten valt), maar wel een sterke verdedigende actie. Een keeper mag nu eenmaal zijn handen gebruiken (mits binnen de 16 en geen terugspeelbal uiteraard), en komt daardoor heel anders naar je toe dan een verdediger, die moet blijven staan, want die had anders alleen met de voeten vooruit kunnen inkomen.

Als nou juist 1 ding niet heeft geraakt is het de bal wel. 100% pingel. Doet niks af aan de uitslag trouwens

4 mei 2022 om 12:11

Bekijk het filmpje nog eens goed (vanaf zo'n 40 seconden) en beweer dan nog eens dat de keeper de bal niet heeft geraakt...

Eigenaar heeft 100% gelijk. Keeper raakt vol de man en heeft daarna geluk dat de bal perongeluk tegen m aan komt. Eerst speelt de keeper de man! Als Lo celso niet opspringt breekt die gozer zn been hoor. Door dit niet te bestraffen geef je keeper een vrijbrief om als een gek uit te komen met alle gevaren van dien. Vergelijk het met een sliding gestrekt been waarbij iemand nog wel een klein beetje bal raakt, ook een overtreding

4 mei 2022 om 11:58

Niet mee eens Remco:
de bal is los van de voet van Lo Celso, de keeper gaat ervoor liggen en raak de bal. Lo Celso komt tegen hem aan en niet andersom. De keeper mag voor duiken, net zoal een speler met zijn voet een blok mag zetten om een schot tegen te houden. De keeper kegelt niet expres de speler (eerst) onderuit. Dus...geen penalty.

4 mei 2022 om 12:25

Lo celso probeert m er langs te spelen, maar moet springen omdat die allison als een mafkees uitkomt, dat ie perongeluk nog iets van de bal heeft doet er niks aan af. Penalty minimaal, kleur kaart weet ik niet zeker, minimaal geel in ieder geval

4 mei 2022 om 12:48

Waarom ? Omdat hij ervoor gaat liggen ?

Simpel. Gaat er eigenlijk niet om of de keeper eerst de bal raakt Lo Celso is al in de valbeweging, voordat er contact is. Begrijp dat hij opspringt, maar zoekt zelf het contact met de keeper. Goed gezien door Makkelie

In interview klaagde ze niet alleen over penalty moment, maar over een heleboel kleine beslissingen die in hun nadeel uitvielen. Ook 3 niet gegeven vrije trappen in 1e helft

4 mei 2022 om 14:12

Waren constant aan het duiken enzo, gigantische onzin. Makkelie staat er bekend om dat soort dingen niet te belonen dus heel logisch. Mooi avontuur, maar het is niet Makkelie's schuld dat Ruli een clown is.

Je moet de actie een paar keer zien om echt te zien wat er gebeurt. In eerste instantie leek het een penalty, maar er zijn 2 hoeken waarin je ziet dat het terecht geen penalty is.

De speler van Villarreal laat gewoon zijn been op Becker vallen, die de bal alsnog onderschept.
Becker gaat met zijn lijf laag en raakt de bal met beide handen. De speler van VR probeert de bal over hem heen te lobben en dat mislukt en hij laat zijn benen gewoon op de keeper vallen rolt en wil een strafschop.

Goed gezien van Makkelie!

Wat een kinderachtige reactie zeg. Ik vond dit persoonlijk ook geen penalty. Alisson ging voor de bal en toevallig zat daar ook Lo Celso bij. Makkelie floot gewoon een goede wedstrijd en had de wedstrijd prima onder controle. Jammer dat er zo’n reactie moet komen van de leiding van Villarreal.

Wat een grap zeg. Villareal was sinds minuut 1 bezig met schwalbes, de aantal keren dat bijvoorbeeld Coquelin op de grond lag in de eerste helft was echt niet normaal. Dit is 100% geen penalty, Allisson stops en Lo Celso beukt zichzelf erin, zoekt het contact heel opzichtig. Makkelie maakt best fouten hoor, hier en daar kolossale fouten (voor dat de Ronaldo fanboys verhaal komen halen), maar vind het gewoon een van de betere arbiters in Europa en hij floot gisteren nagenoeg foutloos.

Makkeliee heeft geweldig gefloten , en de strafschop werd opgezocht ...
Laat zijn linker been hangen zodat er contact is .
Haalt niet weg dat er meerdere scheids en of VAR hem wel op de stip zouden leggen.
Makkelie had ook eerder al op moeten treden bij dezelfde speler , paar keer gaan liggen terwijl hij amper of niet werd geraakt .
Waarom geen geel of interventie van de VAR bij swalbes...
Zou ik voorstander van zijn.

Wat een bijzondere reacties lees ik allemaal zeg. Ik vermoed veelal van mensen die nooit keeper zijn geweest.
Keepers glijden naar zo'n bal toe om hem te pakken of te blokken. vaak met het hoofd en/of handen naar voren wat dus automatisch een redelijk risicovolle actie is. dit kun je niet vergelijken met een speler op een middenveld (want die gaat maakt geen sliding head first lol). Daarbij raakt hij ook nog eens de bal(hij heeft hem zelfs even klem, maar laat hem daarna in de botsing los). Dit is gewoon (bijna) uitstekend gekeept. Als had hij de bal vastgehouden stonden de mensen op de banken.

Je kan er voor fluiten of niet. Ik had beide beslissingen begrepen.

Keeper duikt naar de bal en speelt de bal. Wat moet hij dan, opzij stappen en de speler voorbij laten?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren