Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Valentijn Driessen roept op tot boycot van ‘bedenkelijk gevalletje’

Laatste update:

Valentijn Driessen heeft in zijn column in De Telegraaf geen goed woord over voor Ronald de Boer. Hij is als ambassadeur aan het WK in Qatar verbonden en sprak zich afgelopen week in de talkshow Jinek op opvallende wijze uit over de sterftecijfers die met het toernooi in verband worden gebracht, volgens hem ‘totale onzin’, ‘uit zijn verband gerukt’ en ‘op een hoop gegooid’. Als het aan Driessen ligt, wordt De Boer voorlopig geboycot.

“Met oliegeld een wereldkampioenschap voetbal, een handvol stadions á raison van 750 miljoen dollar en de mening van Ronald de Boer kopen. Qatar brengt het in praktijk”, schrijft Driessen. Hij vindt dat talkshows De Boer niet meer hoeven uit te nodigen om over Qatar te praten. “Ronald de Boer kan wel geboycot worden. Vraag hem niet meer naar zijn mening over Qatar. Hij is een bedenkelijk gevalletje van wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Zonder enig moreel kompas. Vandaar geeft het talkshows geen pas om deze propagandist, in het uniform van ambassadeur van Qatar, nog langer uit te nodigen en zijn reclameboodschap voor het stuitende bewind in het oliestaatje te promoten.”

Driessen vindt dat De Boer bij Jinek - waar hij overigens te gast was om over padel te praten - zijn ‘laatste recht om te spreken’ verspeeld heeft en zag hem ‘dom uit de hoek komen’. Tegelijkertijd is de chef voetbal van De Telegraaf kritisch op presentator Humberto Tan, die in zijn woorden ‘zich niet had voorbereid, niet had ingelezen en De Boer overal mee liet wegkomen’. “Schrijnend, helemaal voor de voorzitter van de KNVB-commissie Mijnals die strijdt tegen racisme en discriminatie en inclusiviteit en diversiteit wil bevorderen bij de voetbalbond.”

“Die laat De Boer een onverdedigbaar totalitair regime met al zijn uitwassen verdedigen, terwijl de machthebbers in Qatar maling hebben aan de vier KNVB-speerpunten waar hij zich sterk voor maakt namens de commissie Mijnals”, gaat Driessen. Hij vindt dat ESPN respect verdient voor het besluit om de samenwerking met De Boer stop te zetten. “Nadat hij zich even daarvoor belachelijk had gemaakt in een uitzending van Goedemorgen Eredivisie, waar hij zich net zo kritiekloos had uitgelaten over de misstanden in Qatar en de machthebbers verdedigde.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vind de woorden 'valentijn' en 'boycot' in één zin een zeer goed idee! Denk alleen dat mijn insteek lichtelijk afwijkt van zijn visie, maar dat terzijde. Voor de eerste keer had ik graag gewild dat het zo zou werken zoals hij zegt

4 april 2022 om 10:43

Wat Driessen doet staat in geen verhouding tot wat Ronald de Boer doet natuurlijk. Ronald De Boer promoot indirect moord, racisme en slavernij als ambassadeur van dat WK

4 april 2022 om 11:00

Japie, ik reageer totaal niet inhoudelijk op het bericht, zoals je als het goed is ook overduidelijk kan lezen. Uiteraard ben ik het in deze met hem, en dus ook jou Japie, eens. Hopelijk kan je nu gerustgesteld door met de start van je week!

4 april 2022 om 11:01

Japie eens, staat helemaal niet in verhouding! Neemt niet weg dat een enkeltje Australië voor Driessen, een fijne, warme en mooie gedachte is. 😍

4 april 2022 om 11:55

Beste Japie, kun je nog reageren op het nieuws van gisterenavond? Ik miste je bij de reacties, aangezien je altijd reageert op nieuws over onze bondscoach. Alvast bedankt.

4 april 2022 om 12:00

Dat zijn nogal serieuze aantijgingen Japie. Wat houdt dat in voor alle landen die meedoen aan de WK? Promoten zij ook indirect al die dingen? Promote Max Verstappen moord toen hij meedeed aan de F1 in Saudi Arabië vorig jaar en won? Ik zou maar goed gaan opletten waar jij je kleren en eten koopt, je bent moraal zo opgeblazen, dan moet je wel consistent zijn. Ik verwacht dat we geen reacties van jou op de WK wedstrijden gaan zien uiteraard.

4 april 2022 om 12:28

@WK-2022,

Wat een lullige opmerking van je zeg! Japie reageert misschien wat vaak over de trainer van Gaal en dat hij het een rare snuiter vindt. Maar ongetwijfeld vindt Japie het ook heel erg dat V. Gaal k*** heeft. Mag je dan opeens niet meer kritisch zijn?

Ik heb in mijn omgeving veel k***gevallen en sterfgevallen mee gemaakt, ook van mensen die klootzakken waren. Ik gunde niemand k*** of er aan dood te gaan maar mijn mening over die mensen is niet veranderd doordat ze ziek werden.

4 april 2022 om 12:50

@burdym Ik gun inderdaad helemaal niemand die rotziekte, dus ik vind het ook heel erg voor Van Gaal en hoop dat hij weer helemaal goed hersteld. Ik reageer alleen zelden op topics over dit soort dingen omdat zo een trainer waarschijnlijk toch niet leest dat ik met hem meeleef. Sowieso reageer ik zelden op topics over privezaken en meestal alleen op voetbalgerelateerde zaken. Ook vind ik het raar dat ik vaak getagged wordt over dat ik ergens niet op heb gereageerd. Alsof ik verplicht ben om op elk artikel op VZ te reageren. Het is mijn werk niet en ik krijg er ook niet voor betaald, dus ik kan niet 24/7 op VZ gaan zitten

4 april 2022 om 13:04

@aycaramba Ik ga idd dat WK niet kijken. Verder vind ik het zo een drogreden om het te hebben over waar ik tank of wat dan ook. Ik heb geen keuze waar Nederland hun grondstoffen vandaan haalt. Ik kan moeilijk zelf hier ergens een gat in de grond boren en hopen dat er olie uit komt en ik heb ook de financien niet om een of ander modebedrijf op te zetten en zelf mijn kleding te laten maken en ik kan moeilijk naakt over straat lopen. Voor wat oliedollars gaan doen of Qatar Disneyland is, over de rug van dode slaven is wel een geheel vrije keuze en dat is wat Ronald De Boer doet. Je vergelijking slaat dus volledig de plank mis

4 april 2022 om 13:32

Heb oprecht respect voor je Japie, denk niet dat ik het boycot was ik maar zo sterk ik word ingenomen

4 april 2022 om 13:40

Ik neem de mensen die wel gaan kijken ook niks kwalijk. De voetbalkijker bepaald uiiteindelijk niet waar dat WK gehouden wordt, anders was het sowieso nooit in Qatar gespeeld. Voor mij moet het WK echter grotendeels een feest en iets positiefs zijn. Natuurlijk is er wel in elk land wat gaande zoals in Zuid Afrika en Brazilie in het verleden, maar wat er in Qatar is gebeurd gaat echt buiten alle perken imo. Daarom wil ik niks met dat WK te maken hebben. Het wordt tijd dat die FIFA eens een keer hard wordt aangepakt, maar dat blijft waarschijnlijk een utopie

4 april 2022 om 14:03

Dat vind ik wel wat ver gaan. Hij kijkt ervoor weg en promoot het WK. Natuurlijk erg kwalijk, maar moord, racisme en slavernij promoten is nogal vergezocht. Dan moet je ieder persoon die deelneemt aan het WK daarvan betichten, dus ook de voetballers. Maar goed, men doet ook wel alsof het een nieuw fenomeen is. Nu is de situatie in Qatar nog wel wat keren erger, maar tijdens het WK in Zuid-Afrika werd het toernooi volledig afgeschermd van de armoede, terwijl het WK in Brazilie ook allerlei dubieuze situaties had. Om nog maar te zwijgen over 2002 toen het gedoe rond Zuid-Korea heel merkwaardig was. Die werden min of meer de halve finale in gefloten. De WK's laten goed zien hoe vreselijk corrupt de FIFA is.

4 april 2022 om 14:28

Begrijp daar dat je niet gaat kijken naar aankomend WK?
Je promoot dan namelijk indirect moord slaverij etc etc

4 april 2022 om 14:42

@woutballoh Ten eerste ga ik idd het WK niet kijken, maar op wat voor manier promoot je een WK door ernaar te kijken in je huiskamer? Ik volg je punt niet helemaal

4 april 2022 om 14:52

Japie vergelijkingen trekken tussen mensen rechten kwesties is indd niet nodig, en al helemaal als je er zelf last van hebt (bijv racisme) maar toen Derksen racisme (een actueel probleem) vergeleek met de Qatar toestanden liep iedereen met hem mee, echter liet hij ook zien schijt te hebben aan kwesties omtrent racisme, zelfs als het om oranje spelers gaat dus vergeef me als ik zijn verontwaardiging met een korreltje zout neem. Als je met twee maten meet, worden je regels of principes op oneerlijke wijze op verschillende manieren toegepast op verschillende mensen of groepen. In Derksens geval was het om te deflecteren van zijn eigen comments naar de donkere oranje spelers en Akwasi. Maar dat is mijn hele punt niet, hier vind een WK plaats waar Ronald de Boer, voetballers, en managers geen keuze in hadden dus je mag ze niet aansprakelijk houden voor het beoefenen van hun beroep. Coca Cola, Visa, McDonalds, Adidas en een hele reeks aan bedrijven sponsoren de Qatar World Cup, ga je ze allemaal boycotten? Sommige dingen zijn veel groter dan de persoon en daarom vind ik dat Ronald de Boer niks verkeerd doet anders mag je advocaten ook vertellen dat hun beroep geboycot moet worden.

4 april 2022 om 14:54

@japie, de Boer promoot toch vooral het WK door te hopen dat iedereen er naar gaat kijken? Hij is niet verantwoordelijk voor het organiseren van het WK maar toch hou jij hem dat wel kwalijk? Nee, je kunt zoals Sirius zo mooi zegt de Boer verwijten dat hij weg kijkt of de problemen niet ziet of aankaart en daar erg naief in is aangezien hij geloofd dat het ook een positieve bijdrage kan leveren al die aandacht.

Jij vind wel dat de spelers er naar toe mogen terwijl ook de spelers een keuze hebben. Je kunt zeggen ik ga niet voetballen op dit WK vanwege de erbarmelijke toestanden en ik accepteer de consequenties daarvan. Maar dat vind jij dan weer onzin.

Dit is te makkelijk door te zeggen dat iemand dood, verkrachting en alle andere misstanden indirect promoot.

4 april 2022 om 15:42

@ayCaramba. Je mag het met Derksen niet eens zijn, maar het is geen racist. Hoef echt de discussie met Akwasie niet over te doen. Maar wat Derksen zij had zeker niks met racisme te maken. Dat is opgeklopt omdat we net in de BLM gebeuren zaten.

4 april 2022 om 16:46

@Thamike Als hij er alleen is om te zeggen kijk naar het WK, hoezo loopt hij dan elke keer de ellende daar te bagatalliseren?

4 april 2022 om 16:48

@ayCaramba Ik heb niks met Derksen te maken verder. Het gaat over Ronald De Boer die elke keer in de verdediging schiet als er kritiek is op wat er in Qatar gebeurd is en dan net gaat doen of het een soort van Disneyland is en er helemaal niks aan de hand is geweest daar

4 april 2022 om 16:51

Of Derksen daadwerkelijk wel een racist of geen racist is, dat weet hij alleen diep in zijn hart. Zelf heb ik dat idee nooit gehad, maar een donker persoon vergelijken met zwarte piet vind ik persoonlijk wel racistisch. Best ironisch als je altijd hoort dat zwarte piet niets met racisme te maken heeft, maar wel zulke vergelijkingen maken naar een donker persoon. Maar goed er is inderdaad al meer dan genoeg over gezegd door een ieder. Iedereen heeft zijn eigen mening over deze kwestie.

Ik weet ook niet alle cijfers en hoe of wat maar als je in Rondo vergelijkingen gaat maken als ze hebben het wel beter dan waar ze vandaan komen, niet snappende dat ze het alsnog heel slecht hebben in Qatar dan ben ik ook snel klaar met je.

4 april 2022 om 12:14

Het is ook een beetje vreemde discussie aan het worden. De Boer snapt er weinig van en dat klopt maar dat wil niet zeggen dat hij maar boycott moet worden. Diegenen die hier zijn column over schrijft mag ook zijn onjuistheden en rare ideeen en mensen in een kwaad daglicht zetten omdat hij ervoor betaald wordt en moet provoceren.

Dan nog de discussie over cijfers en Qatar. Deze cijfers zullen kloppen als je goed uitlegd wat je met deze cijfers wilt zeggen. Zonder WK hadden er nog steeds veel doden gevallen maar dan bij de bouw van andere gebouwen. Als je een mening hebt over de persoon de Boer moet je zelf ook te raden gaan of jij die corrupte qatar links laat liggen zowel als journalist, als speler en als bond. Maar nee, want dan gaan we politiek en sport scheiden.

Dan kijken naar wat zo n WK oplevert naast corruptie en geld. Ja, er gebeuren ook goede zaken, beetje waar naieve de Boer aan refereert. Er zijn nieuwe wetten aangenomen, er zijn een stuk minder doden gevallen, er worden lonen weer uitbetaald, wel te laat, maar ze worden aan een ieder uitbetaald. Dus qua omstandigheden voor de arbieders is ook verbetering. Dat is ook feitelijk maar is het genoeg. Of vinden we dat je eerst gebruik moet maken van corruptie voor je gaat werken aan je arbeidsomstandigheden.

Teveel discussies die mijn inziens door elkaar lopen en teveel meningen gebasseerd op te weining informatie. Maar een persoon boycotten en dat vanuit de mond van een journalist is journalist onwaardig.

4 april 2022 om 13:26

Je laatste zin geeft natuurlijk perfect weer wat hier mis is.

Het Niveau van Ronald de boer is altijd stuitend, waar hij ook over praat. Het is niet om aan te horen.

Maar dit was echt stuitend. Ben het voor het eerst eens met Valentijn.

4 april 2022 om 10:41

Hoe vaak die gast ‘uhhhh’ zegt. En dan zit zn broer ernaast die alles van Van Gaal goed probeert te praten: ‘ja 5-3-2 werd al heel lang gespeeld dus het is eigenlijk niet zo bijzonder blabla’. Dat terwijl ie het zelf helemaal verpest heeft bij Oranje. Die 2 De Boers zijn echt hele irritante, zelfingenomen gasten als je ze hoort praten op tv.

4 april 2022 om 11:16

Er was ooit een tijd dat ik Ronald de sympathiekere van het stel vond, maar dat is langgg geleden. Laat beiden aub maar snel van het toneel verdwijnen.

Ja dat riep ik van de week ook al. Geef die man niet steeds dat podium om te verkondigen waar hij voor betaald wordt. Het is in en in triest

4 april 2022 om 10:54

Van de ene kant is goed voor een discussie als je 2 kanten van een verhaal aan het woord laat. Of de Boer daarbij de beste spreker is, is echter wel de vraag.

4 april 2022 om 10:58

Maar is het wel een echte discussie als een van de twee partijen een flinke zak geld moet krijgen om een bepaalde mening te representeren?

4 april 2022 om 11:01

Eens met Gilles, een discussie is er pas wanneer mensen argumenten en onderbouwing hebben voor hun standpunten. Het liefst mensen die ergens iets vanaf weten. Een zak geld is geen onderbouwing en ook geen expertise, maar wel de enige reden waarom Ronald de Boer pro Qatar is, let's be real.

4 april 2022 om 11:01

Je kunt nog steeds een discussie voeren als 1 of meerdere personen betaald wordt door 1 van de partijen. Natuurlijk wordt het een discussie waarbij deze persoon niet snel een andere mening aan zal nemen, maar hij kan wel de punten vanuit die kant belichten. Als je alleen maar personen met dezelfde mening hebt krijg je vaak niet echt een discussie.

4 april 2022 om 11:07

@leidsehood,
Eigenlijk zou je ervan uit moeten gaan die iemand die betaald wordt om zich ergens voor inzet zich in het onderwerp verdiept en vanuit hier een discussie aan kan gaan. Dat iemand ervoor betaald wordt is voor mij dan ook geen reden om zo'n persoon geen kans te geven zijn mening te uiten. Ondanks dat ik de laatste discussie van Ronald niet gezien heb, krijg ik het gevoel dat niet het probleem is dat Ronald er geld voor gekregen heeft, maar Ronald inhoudelijk te weinig ervan af weet om echt een discussie te voeren. Dus het geld is dan niet het probleem maar wel het niveau van de persoon.

4 april 2022 om 11:20

@Leidsehood. Ik heb ook nog niemand horen onderbouwen over wat er in Qatar gaande is. Onze regeringen en multinationals vinden het in ieder geval niet ernstig genoeg om ze te boycotten.

4 april 2022 om 12:14

Arbeidsmigranten mochten het land niet uit zonder exitvisum van de werkgever. Een visum dat ze stelselmatig gewoon nooit kregen. Das best kwalijk toch. Stel je voor jij wordt een zomer propper in Blanes en in september zegt je werkgever, je blijft hier nog 2 jaar afwasser, want je mag het land anders niet uit. Best bout.

4 april 2022 om 13:16

@janssen........maar de ene kant van het verhaal wordt verteld nadat er flink voor betaald is. Die kant kan je dus nooit serieus nemen.

4 april 2022 om 13:25

Dat hoeft natuurlijk niet. Ik vind dat iemand die (flink) betaald wordt echt wel zich ergens in verdiept kan hebben en met goede argumenten kan komen. Dat dit gekleurd kan zijn, dat zal zeker het verhaal. zijn. Je hoeft het ook niet eens te zijn met deze argumenten maar op voetbalzone zijn wij het ook wel vaker niet eens met elkaar.
Echter kun je je afvragen in hoeverre de Boer er zich echt in verdiept heeft en daarnaast een echte discussie kan voeren. Over beide punten kun je twijfelen.

Ronald is gewoon een zakkenvuller hetzelfde geldt voor Xavi en Beckham , dit soort figuren doen alles voor de centen en het maakt ze niet uit wat voor soort geld het is 💰

4 april 2022 om 11:40

Je of ze weten er gewoon meer van dan jij, omdat jij slechts wat kopiërende media volgt en zij er geweest zijn en gewoond hebben. Natuurlijk praat je niet slecht over degene die je betaald, maar waarom zouden die spelers, met een goede naam, die naam verbinden aan iets dat daadwerkelijk slecht is. De Qatarese overheid houd het op beduidend minder slechte voorwaarden en slechts enkele mensen die bij de bouw van de stadions zijn overleden. En waarom geloof jij dan toch slechts de Britse mening, die 5000 km verderop zitten?? Ik ga niet verkondigen dat er geen kern van waarheid in de slechte omstandigheden zitten, maar ik ga ook niet klakkeloos wat Britse 'mengen' volgen omdat ze er zo mee zitten dat Qatar dat WK aangewezen heeft gekregen.

4 april 2022 om 12:02

Hoe komen Ronald de Boer en Xavi aan de details over werkomstandigheden van arbeidsmigranten in Qatar dan? Gaat Xavi tussen de trainingen door ff daarheen om te praten met de voormannen daar op de werkvloer? De reden dat ze hun naam eraan verbinden is een combinatie van aan achterlijkheid grenzende naiviteit en hebzucht.

4 april 2022 om 15:34

Dat is jou aanname, maar daar ga je ook voorbij aan de wetenschap die zij eventueel wel hebben. En dus kan het naïef zijn of niet, de hebzucht is helaas verbonden aan het kapitalisme dat we (bijna) allemaal met liefde hebben omarmt, ongeacht de consequenties. Om dan alleen Xavi en De Boer aan te kijken op het verdienen van geld. We zitten 'helaas' op een piramide die voor ons van boven een stuk kleiner is dan beneden ons.

Misschien heel raar, maar wie weet heeft Ronald wel gewoon gelijk... Iedereen heeft in de media maar het getal 6500 gehoord een paar keer en papagaait dat nu na. Maar heeft ook maar één iemand, inclusief Valentijn, onderbouwd onderzoek gedaan om te kijken hoe die 6500 berekent is? Nee, inderdaad niet. Maar toch weten mensen te vertellen dat Ronald er naast zit? Lachwekkend, en tekenend wat er mis is met de samenleving tegenwoordig. Geen discussie of op feiten gebaseerde discussie. Nee, iemand zegt iets wat niet mijn mening is, dus die moet gecanceld worden.

4 april 2022 om 10:57

Hoewel ik wel denk dat Ronald de Boer er - willens en wetens - naast zit, is die cancelcultuur me echt een doorn in het oog. Vroeger was er ook geen sprake cancelcultuur, maar simpelweg repressie. Wat past bij een dictatuur en niet bij een democratie. Het is dan wel erg ironisch dat de vrije pers waar we in ons land zo prat op gaan, dan in de persoon van Valentijn Driessen bepaalt wanneer iemand 'zijn recht van spreken verliest' en achteraf met een oproep tot boycot ook nog collega-journalisten (lees: Eva Jinek) de maat neemt om hem spreektijd te geven. We hebben toch de vrijheid om onzin uit te kramen en het staat onze media vrij om te bepalen of ze daar een podium voor geven.

Vind het vooral bijzonder dat Valentijn Driessen maar openlijk iedereen de maat mag nemen. Zonder veel tegengeluid trouwens, want cijfers over hoe het wel zit in Qatar hoor ik hem niet geven. Maar wanneer gaat de Raad van Journalistiek zich eigenlijk eens buigen over de manier waarop Driessen nieuws 'maakt.' Suggereren dat Slot naar Ajax moet bijvoorbeeld en hem dan (wanneer dat verzinsel rondzingt in de media en Slot zelfs dwingt te reageren op de niet bestaande interesse) bij voorbaat veroordelen als hij die move maakt, vind ik je reinste karaktermoord. Ga lekker voor FOX News werken in Amerika dan Valentijn! Luizige parasiet dat het is.

4 april 2022 om 10:59

Maken getallen uit in dit geval?. Al is er maar een persoon overleden door uitbuiting en het schenden van mensenrechten is dat toch al iets om naar te kijken en iets van te zeggen?. Dat is toch iets wat uit de wereld geholpen moet worden. Het gaat niet zozeer om het aantal, maar gewoon puur om het feit dat die dingen daar gebeuren. En dat dan iemand doodleuk een land gaat zitten promoten waar deze dingen gebeuren is toch gewoon schandalig. In die zin praat iemand dat indirect goed.

4 april 2022 om 11:37

Hou toch op joh, in de helft van de wereld overlijden mensen door uitbuiting en het schenden van mensenrechten. Als het WK gehouden werd in Europa was je waarschijnlijk zonder enige schaamte het Nederlands Elftal wezen aanmoedigen met een shirt en sjaaltje gemaakt door kinderen in een Aziatisch land. dat getal 6500 is enorm opgeblazen...
Tuurlijk is elk persoon dat overlijdt al te veel, maar een groot gedeelte van die '6500' heeft zeer weinig met het wk of stadion bouwen zelf te maken. wanneer een schoonmaakster thuis van de trap zou vallen en zou komen te overlijden zou ze hier bij opgeteld worden.

4 april 2022 om 11:51

Aardige aannames hier over iemand waar je totaal niets van weet. Voor het leuke zal ik je vertellen dat ik zelf geen NL-shirt of sjaal heb. Ik kan dus niet mee doen met het juichen daarin lol.
Maar dat terzijde. Ik geef je zeker gelijk dat het behoorlijk hypocriet is op een aantal vlakken. Maar dat betekent niet dat er niets over gezegd mag worden. Het is nog erger om het zo te ''promoten''.
En precies zoals je zelf zegt als er een aan zo iets overlijdt is het teveel, dus cijfers maken in die zin helemaal niets uit. Dus vervelend voor die schoonmaakster in deze zin dat ze op genomen is in die 6500 maar als er daarin wel nog 1 persoon gestorven is onder zeer erbarmelijke slechte werkomgeving dan is dat er dus 1 teveel.

4 april 2022 om 12:07

Tja dan kan je elk land cancelen….

4 april 2022 om 12:23

Haha ik wist al wel dat ik net op de persoon zou gaan reageren waarvoor dit niet geldt, laat ik die opmerking dan maar overplaatsten naar de 80% van de Nederlanders die wel meedoet aan de oranje gekte

Tuurlijk is de erbarmelijke slechte werkomgeving een punt van kritiek.
Maar waarschijnlijk is dit ook het geval geweest in Zuid-Afrika en Brazilië.
Ik zal niet zeggen dat er niks over gezegd mag worden en ik ben er ook op tegen met alles wat in Qatar gebeurd... Maar het wordt zo opgeblazen omdat het nummer 6500 aan het WK gelinkt wordt en dat is gewoon onzin.

4 april 2022 om 13:02

Haha, het Nederlands elftal shirt wordt gemaakt door kinderen? Dat denk je echt?

4 april 2022 om 10:59

Het getal 6500 is gebaseerd op data van de landen waar de migranten vandaan komen. Het daarwerkelijke getal is onmogelijk te achterhalen, maar de bronnen die dit nummer rapporten zijn betrouwbaar. Verder zijn de bar slechte omstandigheden waarin wordt gewerkt door migraten goed gedocumenteerd. Ronald de Boer krijgt in ieder geval nog geld voor het bagitaliseren van deze feiten. Jij doet het gewoon voor nop? Je had best zelf wat onderzoek mogen doen voordat je hier twijfel ging zaaien.

4 april 2022 om 11:45

De cijfers zouden best kunnen kloppen.
Maar die hebben lang niet allemaal met het WK te maken.
Daarin snap ik zeker dat Ronald de Boer een soort van tegengeluid geeft.

4 april 2022 om 11:55

@fixdeluxe, het is een subjectief tegengeluid want De Boer komt ook niet met een onderbouwing over de getallen. Wat mij betreft is hij gewoon een puppet die betaald krijgt om twijfel te zaaien. Hij, als ambassadeur, krijgt nooit de echte waarheid over de omstandigheden en praat alleen maar over de omstandigheden in zijn mooie villawijk. Voor mij is het heel simpel: als we in Nederland een spoedproject hebben zie je ook zelden een overlijden door bedrijfsongeval. Waarom? Strikte controle en sancties. Wat speelt er in Qatar? Geen van beide en ze zijn al helemaal niet open naar de wereld om instanties iets te laten bekijken. Gewoon een groot rovershol met bedriegers en waarschijnlijk ook bedreigers als je niet meewerkt.

4 april 2022 om 12:16

Elke persoon die door stadion bouw dood gaat is er een te veel. Tevens paspoort afpakken en onderdrukking en huis vestiging. Nou dan weet je hoe de boer in de wedstrijd staat. Even die illegale docu kijken en je weet hoe echt de vork in de steel zit.

4 april 2022 om 11:02

Deze aantallen komen dacht ik van de Guardian. Amnesty International heeft deze aantallen ook ontkend. Dit zijn aantallen van niet Qatarese die gestorven zijn in Qatar sinds 2010. Heeft dus ook niet met het WK te maken.

4 april 2022 om 11:04

Waar het aantal vandaan komt is heel eenvoudig terug te vinden: Human Rights Watch heeft er een vrij duidelijk onderzoek naar gedaan. Een organisatie zonder specifieke belangen hierin, in tegenstelling tot, pak 'm beet, Ronald de Boer...

4 april 2022 om 11:06

@martijn R: Maar die gegevens zijn 'gewoon' terug te zoeken. The Guardian heeft onderzoek gedaan en gegevens opgevraagd bij de overheidsinstanties van Bangladesh, Nepal en Sri Lanka en de ambassade van Pakistan in Qatar. Daarmee kom je in de periode van 2010-2020 op zo'n 6.500 doden. Of die allemaal gerelateerd zijn aan het WK is inderdaad niet te achterhalen. Wat we wel weten is dat de meerderheid van de recente bouwwerkzaamheden in Qatar gelieerd zijn aan het WK. Cijfers vanuit de Filipijnen en Kenia, die ook grote aantallen werknemers sturen ontbreken zelfs nog.
Dat Qatar faalt in het doen van onderzoek naar de doodsoorzaken en vrij structureel 'hartaandoeningen' opgeeft pleit niet voor ze. Indien ze openheid zouden geven kunnen ze dit wellicht tegenspreken, maar dat doen ze dus niet.
Je had dit dus ook zelf kunnen 'onderzoeken' ipv mensen te betichten van na-papegaaien.

4 april 2022 om 11:22

@Ijsmuts; dus feitelijk zegt Ronald de Boer (als ik jou stuk lees) niks onjuist? Hij geeft tevens ook aan dat alle doden uit die landen worden opgeteld en worden gelinkt aan het WK….

4 april 2022 om 11:48

@Barca--070: de Boer zegt in principe niets onjuist want hij komt niet met andere argumenten dan het onderzoek. Dat stelt namelijk dat de meest reeele inschatting in ieder geval 6500 doden zijn voornamelijk gelieerd aan het WK. Door het weg te zetten als 'totale onzin' is juist het kwalijke. Want de opdrachtgever van de Boer (qatar) is juist diegene die geen openheid van zaken geeft/ wil geven.

4 april 2022 om 13:32

@ijsmuts: Precies wat je zegt. Daarbij wil ik je laatste alinea van je eerste comment nog extra benadrukken. Ronald de Boer verdedigt het land dat juist verantwoordelijk voor is dat er geen duidelijke documentatie voor het aantal (en oorzaak van) de doden bestaat. Dat feit alleen is al een schending van de waardigheid van alle slachtoffers die omgekomen.

4 april 2022 om 11:09

Als de Boer gelijk heeft zou hij daar vast met bronnen kunnen aantonen. Iets wat andere mensen die deze getallen roepen ook doen. Daar zijn gewoon onderzoeken na gedaan.

Misschien had je daar zelf ook onderzoek naar kunnen doen dan had je jezelf ook niet hoeven af te vragen of de Boer misschien gelijk heeft. Wat ie dus NIET heeft.

De hele wereld erkent die rapporten maar jij en de boer niet? En dan termen gebruiken als lachwekkend..

4 april 2022 om 11:55

De hele wereld erkent die rapporten? Wat een onzin. The Guardian heeft niet eens goed onderzoek gedaan. Sloppy research waar je niks aan hebt. 6500 doden klopt gewoonweg niet. Jammer dat betrouwbaarheid niks meer uitmaakt tegenwoordig.

4 april 2022 om 12:30

Toon maar aan dan. Ik wacht met volle smart. Want hoe betrouwbaar is jouw reactie? Gebaseerd op? Precies ik wacht wel op je bronnen

4 april 2022 om 13:03

@keeper, nou je kan gewoon het artikel van de Guardian zelf lezen...:
- Qatar has embarked on an unprecedented building programme, largely in preparation for the football tournament in 2022 -- dat is een aanname die ik best wel even wil 'challengen'. In alle landen in de golfregio wordt al 20 jaar enorm gebouwd. Van compleet nieuwe steden, tot 10-baans snelwegen, tot mega-hotels, shoppingmalls met skibanen, F1-circuits etc. En pak hem beet Dubai en Bahrein hebben onlangs geen WK georganiseerd naar mijn weten...
- While death records are not categorised by occupation or place of work, it is likely many workers who have died were employed on these World Cup infrastructure projects -- een aanname dus die totaal niet hard te maken is.
- Het getal gaat over alle arbeidsimmigranten, niet alleen bouwers.
- There have been 37 deaths among workers directly linked to construction of World Cup stadiums (een getal wat ongetwijfeld niet klopt en hoger is, maar ze benoemen zelf dus 6500 en 37, wat nogal een verschil is)
- 80 van de doden is volgens de formele cijfers 'natural' (schrijven ze zelf op in de Guardian). Wat ongetwijfeld niet klopt, maar het is ook nogal een boude stelling dat 100 van alle migranten die overlijd is overleden door slechte werkomstandigheden. Maar daar gaan ze verder uiteraard niet op in en dat sprongetje wordt wel gemaakt in de media.
- Daarnaast benoemd men zelf dat 10 (dus 650) komt door auto-ongelukken - kan je dat dan toeschrijven aan slechte arbeidsomstandigheden?

4 april 2022 om 14:01

Oh de doden die gevallen zijn hebben wellicht niet allemaal betrekking tot het bouwen van stadions. Maar iemand die in de schoonmaak zit en daar onder omstandigheden moet werken, geen tijd en ruimte krijgt om een bv een arts op te zoeken. Niet terug naar eigen land kan want paspoort ingenomen. Dat maakt niet uit?

Het gaat erom dat in Qatar veel arbeidsmigranten werken onder trieste omstandigheden en waar zij 0,0 burgerrechten hebben. Waardoor die mensen komen te overlijden.

Er zijn ook heel veel arbeidsmigranten uit andere landen die daar werken waar er geen cijfers van bekend zijn. Ik denk dat het aantal nog wel eens veel hoger ligt.

4 april 2022 om 11:17

Die cijfers zijn wel degelijk gebaseerd op onderzoek. De BBC heeft in 2021 onderzoek gedaan.

4 april 2022 om 11:34

AI, BBC, Guardian, ontdek je het patroon al?

4 april 2022 om 11:49

Met openbare bronnen die de cijfers bevestigen. Sri Lanka, Bangladesh en Nepal zullen ook wel in de broekzak van the Guardian zitten?

4 april 2022 om 11:53

Ronald de boer, krijgt betaald vanuit Qatar, ontdek je het patroon al?

4 april 2022 om 11:22

En op welk onderzoek baseert Ronald de Boer zijn uitspraken dan? Die hoor ik anders niet. Zal vast op basis zijn van de donaties die hij krijgt vanuit Qatar om het WK te promoten...

4 april 2022 om 11:26

The Guardian heeft 2,5 jaar onderzoek gedaan met een team van twaalf researchers, maar Martijn R van Voetbalzone is iets op het spoor hoor.

4 april 2022 om 11:56

*Westers onderzoek.

4 april 2022 om 12:02

Ja, dat doet er ook heel erg toe want feiten uit een onderzoek zijn natuurlijk heel Westers, of Oosters.

4 april 2022 om 12:07

Feiten kun je vedraaien, heel makkelijk zelfs.

4 april 2022 om 13:13

Niet als je controleerbare bronnen hebt. Die er zijn in dit onderzoek. In tegenstelling tot de Boer, die net als een aantal hier, maar wat roept zonder enig (tegen)bewijs. Over feiten verdraaien gesproken..

4 april 2022 om 14:53

@choplife. Vertel mij wat, dat liet Ronald de Boer afgelopen week nog feilloos zien bij dat TV programma.

4 april 2022 om 11:47

Idd ja, denk dat alles ook zo enorm is uit vergroot. Chris woerts riep laatst na de woorden van de Boer dat ie grotendeels gelijk heeft. Hey dat is gek. Maar ook die cijfers dus, gaat om 10 jaar tijd ofso. Dan denk ik joh, jaarlijks vallen er 10 duizenden doden door verkeersongevallen, drugs en drank! In 2018 alleen had je al 11.000 griepdoden. Die cijfers van 6000 zijn enorm uit z'n verband gerukt, het wordt maar steeds in de rondte gesmeten zonder enig context en exacte uitleg. In Qatar wonen enorm veel migranten en dan is in 10 jaar tijd het normaal dat mensen overlijden door allerlei oorzaken! Hoe heftig het ook klinkt!

4 april 2022 om 12:00

Als je context of uitleg mist dan raad ik je aan het onderzoek te lezen.

4 april 2022 om 12:03

Verkeersdoden vergelijken met de doden die vallen tijdens de bouw van een stadion. Gefelicteerd, de Darwin award van de dag gaat naar jou.

4 april 2022 om 12:20

Dus er zijn specifiek 6000 doden gevallen tijdens het bouwen, dus echt tijdens de werkzaamheden in die stadions? Door ongelukken of?

4 april 2022 om 12:24

@orgullo: Darwin-award of niet, hij heeft wel gewoon gedeeltelijk gelijk.
Die 6500 (wat onderschatting is van het echte getallen) bevat alle doden - dus inclusief verkeersdoden, gewone medische gevallen, drank&drugs of wat dan ook. Dus ja er mist context en uitleg bij dat zogenaamde getal van 6500 wat nu overal gebruikt wordt.

4 april 2022 om 12:26

Sinds dat het WK aan Qatar is toegewezen zijn er 6500 doden gevallen . Er staat dus niet in dat er 6500 doden zijn gevallen tijdens de bouw van al die stadiums. Men vind het wel aannemelijk dat deze mensen naar Qatar zijn gekomen vanwege de toezegging van het WK .

4 april 2022 om 14:52

@maykel24. Nee, hij heeft niet gelijk. Verkeersdoden zijn iets fundamenteel anders dan de doden door de bouw van stadions in mensonterende condities. Mensen moeten reizen voor hun werk waardoor verkeersongevallen er ontegenzeggelijk altijd zullen zijn. Dit WK had niet in Qatar gespeeld hoeven te worden en dus zijn die doden verbonden aan dit WK. Als je dat niet snapt ben je gewoon te stompzinnig om uberhaupt een debat te voeren.

4 april 2022 om 15:37

Hoe denk je dat je behandeld wordt als arbeidsmigrant zonder paspoort en je komt daar in het ziekenhuis terecht na een ongeluk? Denk je dat die mensen verzekerd zijn? Denk je dat die mensen even in de ziekte wet kunnen gaan bij hun werkgever?

Te triest hoor. Maar hey, het onderzoek komt uit het westen dus zal vast wel fake zijn.

Ja neem het midden oosten lekker serieus waar je ze al ophangen als je een homo bent. Dat klinkt als een fatsoenlijk betrouwbaar land ja heus waar!!

4 april 2022 om 15:42

Juist ja, als we niks meer kunnen dan wordt het stompzinnig.

Laat ik nog een leuke statistiek voor je erbij pakken:
- In Qatar zijn 2miljoen arbeidsimmigranten
- Kleine aanname dat dit vooral mannen tussen de 20-40 zijn
- In Nederland wonen er ongeveer 2miljoen mannen tussen de 20-40
- In Qatar sterven er jaarlijk (minimaal) 650 van deze jonge mannen
- In Nederland sterven er jaarlijk 1100 van deze jonge mannen

- In Qatar gaat 100% van deze mensen dood door de toewijzing van een Wk
- In Nederland gaat 0% van deze mensen dood door de toewijzing van een WK

4 april 2022 om 12:00

Misschien moet Martijn R zelf even onderzoek doen? Guardian, Human Rights Watch, Amnesty, kijk maar eens. Het is echt niet best.

4 april 2022 om 12:08

Even snel het artikel gelezen , van een jaar geleden. Die 6500 doden zijn doden die gevallen zijn sinds het WK aan Qatar is toegewezen.
In het oorspronkelijke artikel komt de regering van Qatar met commentaar op het onderzoek.
Ook staat er in het artikel dat Qatar niet zo transparant is , maar is de Nederlandse regering dit wel mbt al de corona doden ?

4 april 2022 om 13:04

Deze informatie is afkomstig van The Guardian en dus ontzettend betrouwbaar. Ik denk dat het werkelijke getal zelfs hoger ligt. Maar goed, met dit soort dingen heb je altijd types zoals jij die gaan doen alsof ze de échte waarheid willen. Vergelijkbaar met hoe mensen kritiek geven op Zelenski en de NAVO om even interessant te doen terwijl het volledig de schuld is van Poetin. Daar is jouw houding vergelijkbaar mee. Bah.

4 april 2022 om 20:35

Andere kranten gaan lezen baas. Die onderbouwde onderzoeken waar je om vraagt, die zijn er juist wel. Misschien dat je zelfs iets met Google kan? Of Amnesty? Tip: In the Prime of their Lives.

Wat Ronald laatst zei bij een talkshow dat vond ik echt walgelijk om aan te horen, deze man moet je ook geen platform geven om zich uit te laten spreken gewoon walgelijk.

4 april 2022 om 11:03

Maar heb jij echt het gevoel dat hij staat voor wat hij zegt en dat hij zegt omdat hij ervoor betaald krijgt.

4 april 2022 om 11:06

Zo niet dan heet het gewoon domheid en wordt hij met de suggestie van Driessen tegen zichzelf in bescherming genomen.

4 april 2022 om 11:19

Nee het gaat hem alleen om het geld, ik heb de Boertjes altijd geldwolven gevonden en alles wat krom is praten zei recht.
Als je niet in ziet wat daar gebeurd is en dat staat zwart op wit ben je echt dom en/of alleen op het geld uit, ik denk beide

Ik snap sowieso niet dat "serieuze" talkshows dit soort voetbaldebielen uitnodigen. Nodig dan mij uit, ik zeg veel meer zinnige dingen en ben tenminste grappig.

'grappig' genoeg heeft de Boer het waarschijnlijk wel bij het rechte einde. Wij weten natuurlijk weinig maar de exacte melding van AI was dat er vanaf het begin van de aanwijzing van het WK er 6500 doden zouden zijn gevallen onder de 'gastarbeiders'.

Dat iedereen dat dan slecht leest, interpreteert en met 6500 doden bij de bouw van WK stadions aan de haal gaat is wat de media tegenwoordig voorstelt. Het zijn opiniemakers geworden die door sensatie willen scoren. En dat lukt goed want er zijn weinig mensen die nog meer dan een headline kunnen lezen.
Het 'dom' maken en houden van de samenleving biedt vele voordelen.

Als er dan echt eens een goed onderzoeksjournalisten platform was die de aantijgingen van het Engelse propaganda orgaan AI eens echt gingen uitpluizen zouden we daar meer aan hebben dan al dat gesjoemel met cijfers enkel en alleen omdat de Britten slechte verliezers zijn, het niet mogen organiseren van het WK, als de 'ontdekkers' van het moderne voetbal.

Al die mensen als Driessen en Derksen die maar een beetje meeschreeuwen zonder zich te verdiepen en wederhoor te plegen, zouden er goed aan doen om eens wat minder slechts een enkele kant van het verhaal te bekijken om echt serieus genomen te worden.

4 april 2022 om 11:47

Door dit soort opmerkingen verliest het woord propaganda wel z'n oorspronkelijke betekenis. Beetje als mensen die alles hilarisch of briljant noemen.

Hadden ze op jouw basisschool geen geschiedenisboek?

4 april 2022 om 15:39

Nee geen goede inderdaad, hoogst waarschijnlijk verdraaide feiten om nationalistische gevoelens te kweken. Maar daarbuiten moet je maar eens kijken wat die jongens doen daar bij AI. Het is een Engels overheids gesteunde organisatie die zout op alle slakken legt behalve van bondgenoten. Frappant nietwaar? En hun 'onderzoeken' worden dan politiek gebruikt door dezelfde politiek die ze financiert. Zeg jij het maar. Ik vind er weinig hilarisch aan..

4 april 2022 om 19:47

Iedereen heeft Twitter, kritiek op Amnesty Internationaal maakt je geen groot kritisch denker, vooral voorspelbaar. De wetten omtrent arbeidsmigranten in Qatar waren tot 2020 gewoon slechte verkapte slavernij. Gewoon de wet, geen complot of propaganda uit het westen. Daar doet geneuzel over Amnesty niets aan af. Ze hebben de wet omtrent exit visums niet voor niets versoepeld na de lens opeens op hun rare landje kwam te staan. Dan kan je nu weer gaan zeuren over sweatshops, de oorlog in Irak of de zweetvoeten van George Soros, maar de omstandigheden voor werkers in Qatar was heel slecht, mensonterend slecht. Als je dit niet kan onderkennen met de voor ieder vrij mens ophande zijnde informatie ben je, bij gebrek aan een beter woord, een debiel. En propaganda is jezelf achter Lenin photoshoppen in een schilderij, The Guardian is hooguit gekleurd, dat is iets anders.

4 april 2022 om 12:01

Mee eens, nou heb ik het niet gezien en kan ik De Boer sowieso niet uitstaan (en vind ik het sowieso kwalijk dat je je laat 'misbruiken' als ambassadeur), maar dat eeuwige getal van 6500 slaat gewoon nergens op. Iedereen kan dat binnen 5 seconden weten, maar niemand die in de media de moeite doet om daar enige correctie op toe te passen.

In Qatar zijn er sinds januari 2011 minstens 6500 arbeidsimmigranten overleden. Punt. Dat was het onderzoek en dat was de uitkomst. Niks over wel of geen stadionslachtoffers of aantallen die direct te linken zijn aan het WK. Of dat getal dan 0 of 5000 of wat dan ook is, geen idee maar ga geen foutieve getallen als je eigen waarheid verkondigen en dan verontwaardigd doen wanneer De Boer het daar niet mee eens is.

4 april 2022 om 12:04

Het onderzoek rammelt, maar 6500 is ook een zeer onvolledig getal daar een aantal landen geen cijfers geven en alle onderzoek ernaar in ieder opzicht extreem wordt gefrustreerd. Wat mij betreft is de werkconstructie van slaven, sorry ik bedoel arbeidsmigranten in Qatar. Daar is veel meer over geschreven. Noem mij een moraalridder, maar ik vind slavernij ook stom als de slaven het overleven.

4 april 2022 om 12:16

Daar ben ik het absoluut mee eens Migi en ik vind nog wel een hoop meer mis met het toewijzen van het WK aan Qatar en voetbalsterren die 'ambassadeur' zijn voor dat WK.
Maar als je het puur over de cijfers hebt dan slaat het nergens op en heeft De Boer een gedeeltelijk terecht punt, zonder dat ik kan zeggen dat de 'echte' cijfers per se veel beter zijn.

6500 is het (onvolledige) aantal arbeidsmigranten dat in 10 jaar tijd is overleden in Qatar:
1) Dat zijn dus alle overlijdens, niet per se werkgerelateerde overlijdens. Van de 2miljoen arbeidsmigranten zal er in die 10 jaar tijd vast ook wel eens iemand zijn omgekomen door een auto-ongeluk, 'gewone' (niet werkgerelateerde) hartaanval of ander medische lijden etc.
2) Niet alle migraten werken aan het WK lijkt me. Er zijn nogal wat gebouwen en projecten uit de grond gestampt daar in de laatste jaren, echt niet allemaal WK (en zeker niet stadion) gerelateerd. Een flauw voorbeeld hierbij is de stad Lusail. Die stad is in 15jaar uit de grond gestampt en kostte een miljard of 50. Die stad wordt nu door velen 'toegewezen' aan het WK, maar stond al in de initiele steigers 5 jaar voor de bekendmaking van de toewijzing van het WK. Ja, de toewijzing zal de groei en grootte van die stad vast hebben beinvloed, maar je kan toch moeilijk gaan beweren dat er zonder WK geen grote constructies in Qatar zouden zijn gemaakt? Kijk maar naar alle 'buur'landen die geen WK mogen organiseren...

4 april 2022 om 12:23

Nee het onderzoek rammelt ook, maar het is de wijze waarop De Boer het, vanuit het totaal ongeinformeerd le positie, brengt. Hij veegt het van tafel met, een verkapt "het is onzin". Dat is het niet. De constructie waarmee ze dit soort moderne slavernij uitbaten is verachtelijk. Wij zijn hier dag in dag uit bezig met sorrt zeggen voor het slavernijverleden terwijl het daar gewoon het heden is. Dat het wj daar wirdt gehouden vind ik overigens niet per se moreel verwerpelijk, maar organisatorisch en logistiek vrij debiel.

4 april 2022 om 12:44

Ik heb het nu toch maar teruggekeken, maar vind het eerlijk gezegd nogal meevallen. Het is Tan die hamert op de doden en het is De Boer die terecht zegt dat dit getal niet klopt en 'alles' op 1 hoop veegt (wat gewoon feitelijk juist is).

Het had Tan goed gestaan als hij daarna was doorgegaan over het innemen van paspoorten, arbeidsomstandigheden etc. maar omdat iedereen op het 'aantal doden' blijft hangen is de makkelijke (en terechte) escape daar dat het getal totaal niet klopt. Dat je vervolgens stelt dat het WK ook 'veel verbetering' heeft gebracht is uiteraard een zwaktebod (hoewel ongetwijfeld vast gedeeltelijk juist), van extreme uitbuiting naar 'een beetje minder' uitbuiting maakt het nog geen plezier om er te werken in de bouw.

4 april 2022 om 14:44

@maykel: maar het is toch terecht om de Boer te vragen met bewijzen te komen dat deze cijfers 'totaal niet kloppen?' Hij krijgt geld van een overheid (qatar) die zelf (bewust) geen cijfers deelt. Hoe kan de Boer met zekerheid stellen dat deze cijfers niet kloppen?

4 april 2022 om 14:49

Inderdaad er klopt niks van want het werkelijke nummer ligt nog veel hoger en dan mag jij er nog 1000 of 2000 vanaf trekken omdat ze zijn overleden aan een ongeluk of wat dan ook. Dan nog zijn er duizenden mensen de dood ingewerkt door Qatar.

4 april 2022 om 14:51

De cijfers kloppen gewoon, maar er zijn zowel argumenten om het wat lager in te schatten als hoger. Er is echter geen twijfel over mogelijk: Qatar heeft duizenden arbeiders de dood ingewerkt.

4 april 2022 om 14:53

Reuters zegt zelf al dat de getallen niet kloppen en dat het aannames zijn. Sterker nog ze schrijven zelf dat 10% auto ongelukken zijn, dat 80% zogenaamd natuurlijk is maar dat ze dat (uiteraard terecht) in twijfel trekken door een aantal voorbeelden maar zonder dat ze benoemen wat ze dan zelf inschatten als reeel aantal en waarom, dat 6% zelfmoord is en dat daarvan ook moeilijk te bewijzen is wat de achtergrond is etc. Kortom dat hele stuk is gewoon een aanschakelijk van globale cijfers met wat aannames zonder enig filter.

Overigens zei De Boer 'alle cijfers zijn op een hoop gegooid', nou daar heeft hij toch weinig aan gelogen?
Overigens maakt Qatar wel cijfers bekend, niet geheel onterecht (en onverwacht) wordt dat natuurlijk ook in twijfel getrokken.

4 april 2022 om 15:27

Haha, nou zo wilde ik je niet noemen maar wat dat betreft zijn we allemaal slaven. De een kan alleen makkelijker een goed betaalde baan aannemen als de ander. Wij hebben de mazzel in NL te wonen, hebben hier het recht op werk, arbeidsvoorwaarden e.d die goed geregeld zijn. Maar al die beste mensen die daar als 'slaven' werken, die zijn niet geforceerd opgehaald met een boot. Die hebben een aanbod gekregen dat ze een beter salaris en omstandigheden opleveren dan thuis. Zo werkt dat nou eenmaal, en moeten we niet te hypocriet over doen. Of wie dacht je dat die kleren die jij aantrekt gemaakt heeft. Wat dat betreft meet de moraalridder wel een beetje met twee maten vind ik.

4 april 2022 om 16:05

Wij mogen ontslag nemen en opbokken, dat is het verschil. We zijn niet allemaal slaven. Ik hou wel van iets nuanceren, maar die constructie met exitvisums is gewoon niet ok, maar goed zover zal Ronald de Boer zich er wel niet in verdiepen. Zodra ik trouwens op tv begin te roepen dat sweatshops niet bestaan en we er niet zo over moeten zeuren, heb je totaal gelijk.

En nu is het ook nog eens waar ook. Die 6500 kloppen niet. Dat zijn alle arbeidsdoden. Dus zelfs een automonteur werd erbij gerekend.

En iedereen praat elkaar na zonder enig onderzoek. Als het mssr in je straatje past. Ach het is qatar. Een arabischr land. Hebben er niks mee... dus we liegen gewoon mee.

En dan heeft er iemand een ander mening, dan moet die geboycot worden? Haha tot zover vrijheid van meningsuiting. Nogmaals. Dat geldt alleen als het in je straatje past haha.

4 april 2022 om 12:42

Maar dat hele gebeuren dat je als gastarbeider het land niet uitmocht zonder exitvisum van je werkgever waardoor je dus eigenlijk gewoon het eigendom van de werkgever bent, vind je verder wel ok zolang je het overleeft of wat?

4 april 2022 om 12:45

Ja zo hypocriet, de dubbele maat en de leugens en hoe makkelijk men anderen maar nabrabbelt. En ja elk dode is er 1 teveel en het is sneu maar de cijfers worden enorm misbruikt! Dat is wel duidelijk. Ik was er ook kritisch op maar begin wel meer in te zien dat er dingen niet kloppen! En hoe de cijfers zijn gemonteerd bij wijze van, zonder enig uitleg. Dat er daar dingen fout gaan zal zeker wel, dat het Wk gekocht is, vast. Maar tsja Rutte is afgelopen tijd ook lekker bezig geweest (gezinnen verwoest, onschuldige mensen gedood bij bombardementen) etc.), maar als er hier een EK plaats vind zoals laatst hoor je er niemand over!

4 april 2022 om 14:10

Kun je aangeven waar er wordt gelogen? Omdat Qatar weigert cijfers te delen moeten we zelf een realistische inschatting maken op basis van de gegevens van overheden die wel zaken delen. Als je geen voer hebt om de cijfers van het onderzoek onderuit te halen vind ik het juist hypocriet om tegen te ageren.

4 april 2022 om 14:46

Laat we dan even blijven hangen op 'realistisch':
- Hoe realistisch acht jij het dat iedere arbeidsimmigrant in Qatar werkt aan de bouw van stadions?
- Hoe realistisch acht jij het dat iedere arbeidsimmigrant in Qatar werkt aan iets dat te maken heeft met het WK (dus dan nemen we hotels, infrastratuur (voor het WK) etc/ ook even mee)
- Hoe realistisch acht jij het dat er op een populatie van 2miljoen mensen tussen pak hem beet 20-40 jaar (aanname) mensen doodgaan aan 'andere' doodsoorzaken.

Nogmaals ik ga die 6500 niet betwisten en ook zeker niet dat het er veel meer zijn. Alleen de context waar het in geplaatst wordt klopt niet, zowel door Reuters als door iedereen in de media daarna. En daar heeft De Boer toch echt gewoon gelijk in.

Een 'goed' verhaal/documentaire over slechte werkomstandingen (zowel in 2010 als nu), innemen van paspoorten etc. heeft veel meer nut dan dat onzinnig gewapper met een getal wat feitelijk van geen kanten klopt.

4 april 2022 om 15:12

@maykel:
Hoe realistisch acht jij het dat iedere arbeidsimmigrant in Qatar werkt aan de bouw van stadions?
Dat is niet wat het onderzoek beweert.
Overigens is het aantal inwoners (lees: arbeidsmigranten) van Qatar sinds de toewijzing van het WK enorm gestegen. In 2017 al met 40 procent. Waar komt die enorme bouwbehoefte opeens vandaan? Qatar zelf communiceert dat het zo'n 300 miljard heeft geinvesteerd in infrastructuur waarvan het meeste ook tijdens de WK gebruikt zal worden. Dat brengt een tijdsdruk met zich mee en komt de omstandigheden van de arbeiders niet ten goede.

Ik vind het overigens frappant dat je de 6500 doden niet betwist, maar een alinea verderop stelt dat het van geen kanten klopt.
Naast de terechte discussie over werkomstandigheden en paspoorten moet je juist ook de discussie aangaan over openheid namens de Qatarese regering met juiste cijfers.

4 april 2022 om 15:36

Dat is niet wat het onderzoek beweert.

- Maar dat is wel wat het onderzoek gedeeltelijk suggereerd en wat vooral het journaille suggereert en iedere keer benoemd wanneer er een discussie over het WK is. Waarom zou je De Boer vragen naar zijn mening over een bediende van een beachresort die gisteren een hartaanval kreeg?
- Enorm gestegen na de toewijzing?
Van met 40% tot 2017, prima. Van 2005 tot 2010 (dus voor de toewijzing) is het meer dan verdubbeld. Overigens zie je exact dezelfde trent in andere golfstaten. Nogmaals er wordt overal in die regio als een idioot gebouwd omdat ook deze landen weten dat olieobrengsten niet oneindig zijn. Ik vind het dus kras om te stellen dat elke migrant daar zit vanwege het Wk...
- Ik betwist zeker niet dat er 6500 migranten zijn overleden (en ook niet dat het er meer zijn), ik betwist alleen dat je die 1-op-1 moet en mag toeschrijven aan het WK. En dat is wat er momenteel wel gebeurd.
- En toch voel ik de behoefte om dat immense cijfer van 6500 ook even in een andere context te plaatsen. We hebben het over 650 mensen per jaar op een totaal van 2miljoen migraten, laten we zeggen mannen tussen 20-40. In Nederland hebben we 'toevallig' ook ongeveer 2miljoen mannen tussen de 20-40. Daarvan sterven er jaarlijks ongeveer 1200 mensen tussen 20-40 en voor zover ik weet niet door de hitte of doordat ze allemaal bouwongelukken hebben. Nou weet ik de cijfers van pak hem beet Pakistan & India niet, maar die zullen vast niet veel beter zijn. Dat getal zegt me dus helemaal niks als niemand er iets van een onderverdeling in weet te maken. Het enige wat we weten dat er van de 2M migraten in Qatar er minimal 650 per jaar overlijden.

Ik ben tegen een gekocht WK in Qatar, ik ben tegen de slechte werkomstandigheden die in verschillende documentaires zijn getoond, ik ben tegen moderne slavernij door het achterhouden van paspoorten, maar ik ben ook tegen het onjuist gebruiken van cijfers en statistiek

4 april 2022 om 16:40

@maykel: volgens mij zijn we het er over eens dat er haken en ogen zitten aan de 6500 die genoemd wordt. Daar waar jij ageert tegen het onderzoek en de onderbouwing ageer ik tegen het gebrek aan een onderbouwd tegengeluid vanuit Qatar of in dit geval 'spokesperson' de Boer. Daar waar de onderzoekers proberen zaken/ aantallen zo goed en zo kwaad als het gaat aan het licht te brengen, daar hult Qatar zich in nevelen.

Nou onze Westerse media vertrouw ik al helemaal niet meer. Zo eenzijdig en mooi het altijd leek is gebleken dat die objectiviteit waar ze voor staan allang niet meer geldt. Maar zullen we het eerste volgende WK in de VS dan ook boycotten aangezien zij een oorlog in Irak zijn begonnen met leugens en daarnaast meer dan 1 miljoen mensen hebben vermoord. En dan heb ik andere landen nog geeneens meegerekend.

Tweede keer in een paar dagen tijd dat ik het volkomen eens ben met Driessen. Moet niet gekker worden. Ronald de Boer verkondigt een heel dubieus verhaal. Hij heeft zijn geweten verkocht voor oliedollars. Deze man moet maar eens lange tijd geboycot worden.

Krijgen we dat kinderachtige gedoe weer van iemand boycotten. Toen dat vanuit oranje naar VI gebeurde werd er schande van gesproken (terecht overigens naar mijn mening) maar nu komt uitgerekend Driessen hier weer mee aanzetten. Wat is dat toch iedere keer dat in een land met persvrijheid en iedereen die z’n mond vol heeft over vrijheid van meningsuiting dat we bij een uitspraak/mening die we niet delen ineens om een boycot gaan roepen.

hmmm om geel vragen is toch zelf geel krijgen. Lijkt mij niet aan Driessen om te bepalen ongeacht of hij wel of geen gelijk heeft mbt Ronald De Boer.

Gelukkig gaat Quatar ons wel helpen met de LNG toevoer :-). Zolang dat kan, kunnen we volgens mij ook zeker naar het WK kijken.

Gek genoeg heb ik wel een jurist gesproken die opleidingen geeft in hoe een OR in te richten binnen het bedrijfsleven. Er gebeurt dus zeker wel wat. En of 6500 klopt? Dat kun je beter in Nepal checken of Bangladesh. Ik denk dat het heel erg is en dat er compensatie moet komen. Daarnaast moet de politiek die sportbonden maar aanpakken, geen toernooien in landen die er een bende van maken en anders niet meer welkom in VS of Europa. Dat helpt meer dan individuele sporters gek te maken

Is toch ook absurd om dat land te promoten? Maar daarheen gaan om een wk te spelen is nog erger. Maar aande andere kant...het is niet aan de spelers om zich te bemoeien met de problemen in dat land. Daar hadden de hoge ome's van de fifa bij moeten denken...ipv zakken vullen met smerig geld.

Wat een onzin allemaal
De media is gewoon tegen de land en geld dat is het gewoon
Aan de doden daar hebben hun het lak aan joh geloof me maar als ze het Zo erg vinden start een giro rekening en helpt die mensen dan

Het slaat helemaal nergens op dit soort praktijken er moet inderdaad een boycot komen qua reputatie van Ronald de Boer
Want dit is pure neomarxisme en hersenloze prietpraat van R.De boer.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren