Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Beugelsdijk en Meijers aandeelhouder in illegaal gokbedrijf; Sparta reageert

Laatste update:

Meerdere profvoetballers zijn betrokken bij een illegaal gokbedrijf, zo meldt het Algemeen Dagblad. Uit onderzoek van de krant komt naar voren dat het Sparta Rotterdam-tweetal Tom Beugelsdijk en Aaron Meijers aandelen hadden in het inmiddels opgeheven gokbedrijf Edobet.

Naast Beugelsdijk en Meijers, komt ook Jordy Clasie in het onderzoek van het Algemeen Dagblad naar voren. De middenvelder van AZ zou grote bedragen over hebben gemaakt naar een rekening van het bedrijf. De krant heeft als bewijs banktransacties en koopcontracten in handen. Beugelsdijk en Meijers zouden respectievelijk één en twee procent aandelen hebben gekocht. Het duo sloot volgens de krant in 2017 een overeenkomst. Beugelsdijk spreekt af dat hij zijn aandeel na zijn profcarrière krijgt geleverd, terwijl Meijers een bedrag van 20.000 euro overmaakt voor de aandelen. Later volgt nog een transactie van 56.000 euro.

Clasie zat vorig seizoen een schorsing uit van twee wedstrijden vanwege gokken op duels in de Eredivisie en de Keuken Kampioen Divisie. In het onderzoek van het Algemeen Dagblad komen twee banktransacties die Clasie in 2019 deed naar voren: hij zou in totaal 30.000 euro over hebben gemaakt naar een bankrekening van de eigenaar van Edobet, al wil dit niet direct zeggen dat hij ook heeft gegokt bij de illegale goksite.

Het duo van Sparta is naar aanleiding van het onderzoek gevraagd om een reactie. "Ik wil niet reageren", zegt Beugelsdijk. "Daar heb ik niets aan, mensen hebben hun oordeel toch al klaar. Het was voor na mijn carrière, dat staat in de documenten. Dat zegt genoeg.” Aaron Meijers heeft ondanks herhaalde verzoeken niet gereageerd op vragen die aan hem zijn gesteld.

Het Algemeen Dagblad meldde in november dat Dirk Kuijt en Wesley Sneijder werden gehoord door de politie als getuige in een groot onderzoek naar de criminele organisatie van de Haagse ‘godfather’ Piet S. Het gaat om het onderzoek Taxus rond de crimineel. Meerdere (oud-)profvoetballers, onder wie vroegere spelers van het Nederlands elftal, zouden zwaar gegokt hebben op de goksite Edobet, die volgens justitie mogelijk van Piet S. is.

Edobet werd volgens het Openbaar Ministerie opgezet door Freddy S., de zoon van Piet S. In de door de hack van berichtendienst Encrochat afgeluisterde gesprekken hoorde de politie dat Sneijder en Kuijt regelmatig via Edobet zouden gokken. In het geval van Kuijt zou het gaat om forse bedragen. “Dirk Kuijt speelt soms 25 ruggen (25.000 euro, red.) per dag,” hoorde de politie in de gesprekken. Kuijt gaf in de verhoren, gelezen door het dagblad, toe dat hij na zijn actieve loopbaan op Edobet heeft gespeeld. Hij speelde op krediet. “Ik liet het vaak staan op de site, maar soms kreeg ik uitbetaald. Ik sprak dan bijvoorbeeld af bij een tankstation met iemand. Ik vond het wel fijn om dit cash te doen, zodat ik anoniem kon spelen.”

De politie deed in 2019 ook onderzoek naar een matchfixingzaak, waarbij de naam van Beugelsdijk genoemd wordt. De NOS meldde in april 2021 dat een Eredivisie-speler ervan wordt verdacht dat hij opzettelijk een gele kaart heeft gepakt, waardoor hij of anderen daar geld aan verdienden. Beugelsdijk heeft tegenover Sparta aangegeven dat hij de betreffende overtreding uitsluitend heeft gemaakt 'in de hitte van de strijd'. De clubleiding heeft inmiddels een statement afgegeven op de website, waarin wordt benadrukt dat men dinsdag werd geïnformeerd dat het Algemeen Dagbad bezig was met een artikel over Edobet en dat er vragen zijn gesteld aan zowel Beugelsdijk als Meijers, toen zij nog niet bij Sparta onder contract stonden.

"De club heeft met beide spelers gesproken en zij hebben aangegeven dat de geïnvesteerde bedragen uitsluitend bedoeld zijn als voorlopige belegging ná hun actieve voetbalcarrière", zo valt te lezen in de verklaring. "Beiden hebben aangegeven op dit moment geen aandeelhouder te zijn in het inmiddels opgeheven bedrijf. Sparta Rotterdam heeft geen betrokkenheid bij de genoemde opgeheven website. Ook waren genoemde spelers niet in dienst bij Sparta ten tijde van de investeringen. Er is voor zover bij de club bekend geen formeel onderzoek ingesteld, maar mocht dit er komen dan zal de club alle medewerking verlenen", aldus de Sparta-leiding.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wordt prison FC groter?

1 april 2022 om 14:55

Met Benjamin Mendy heeft prison fc al een veel betere back dan Meijers en centraal achterin zit het ook goed met onder andere Zouma.

1 april 2022 om 16:39

Beugel-zouma lijkt mij persoonlijk een ijzersterk duo!

Poehhh als dit echt klopt dan wordt het een extreem probleem voor deze heren !

1 april 2022 om 15:16

Mwua, denk dat het wel meevalt. Mits dit losstaat van wedden op eigen wedstrijden staat dit onderzoek toch los van hun eigen voetbalcarriere

4 april 2022 om 11:57

Dat zal wel meevallen. roeptoeteren is heel erg makkelijk maar iets bewijzen en dat bewijs laten toetsen door een rechter, is stukken lastiger.

Fantastisch. Ben je een prof voetballer en verdien je tonnen met geld ga je nog steeds illegale dingen doen lmao.

1 april 2022 om 14:55

Als profvoetballer van het niveau Meijers en Beugelsdijk zal je na het voetbal wel moet blijven werken ze verdienen miljoenen

1 april 2022 om 14:59

Ligt eraan hoe zo'n beugelsdijk geleefd heeft en wat zijn levensstandaard is. Zal inderdaad niet elk jaar los kunnen gaan op ibiza, een villa hebben en een garage vol met auto's. Maar als hij leeft zoals een modale burger dan denk ik dat hij het wel uit had kunnen zingen hoor. Wellicht nog wat bij snabbelen, maar fulltime werken niet hoor.

1 april 2022 om 15:02

Als je het goed aanpakt niet. Met een carriere van 15 jaar en een gemiddeld salaris van 2 ton ben je al een eind op weg. Dan hier en daar nog een beetje bijschnabbelen, zeker bij Beugelsdijk moet dat wel lukken.

Als je je geld dan goed belegt kom je een heel eind. Kun je er nog een parttime baantje bij pakken als jeugdtrainer.

1 april 2022 om 15:32

Bij ADO en Sparta betalen ze echt geen salaris van 2 ton, dat zal maximaal de helft wezen schat ik zo.

1 april 2022 om 15:34

Ik denk dat nog best tegen valt. Spelers aan de onderkant van de Eredivisie zijn echt geen multimiljoenair. Dan heb je het over bruto salarissen van 1 of 2 ton voor basis spelers en voor jonge spelers, of spelers die in de KKD spelen zal dit nog een stuk lager liggen.
Nou moet je geen medelijden hebben met iemand die 10 jaar lang een ton of twee vangt, maar netto kom je dan op een half miljoen of een miljoen wat ze bij elkaar spelen.
Natuurlijk kun je 60 jaar van zo'n bedrag leven, maar dan moet je wel zuinig aan doen. Voor een half miljoen koop je tegenwoordig net een rijtjeshuis dus het zal zeker niet overhouden.

1 april 2022 om 18:59

@wandering, Ado iig wel hoor. Nja betaalde, maar dan kom je als Beugelsdijk zijnde ook echt niet uit op 2 ton gemiddeld over 15 jaar. Dat was sws een laatbloeier die op zijn 22e pas in de eredivisie debuteerde

1 april 2022 om 14:59

grote vraag is in hoeverre ze op de hoogte waren van de illegaliteit. Op basis van de 4 regels die nu bekend is kan je niets zeggen

1 april 2022 om 15:03

Volgens het artikel waren ze mede-eigenaar. Dan word je toch wel geacht te weten wat er zoal gebeurt denk ik. In de praktijk waarschijnlijk niet, maar de vraag is of het OM daar ook zo over denkt.

1 april 2022 om 15:14

In de paar regels die er net stonden waren ze aandeelhouder. Het artikel is overgens aangevuld. De regels waren op basis van de cliffhanger 'later meer'

1 april 2022 om 15:16

Precies, mede-eigenaar dus.

1 april 2022 om 15:24

Dat vind ik te makkelijk. Die gasten investeren hun geld gewoon (net als zoveel Nederlanders) in allerlei bedrijven. Zeker met die paar procentjes die ze hebben kan ik me niet voorstellen dat ze goed op de hoogte waren, maar dat ze gewoon iemand hebben die hun geld 'slim' wegzet, verdeeld over allerlei aandelen. Desondanks ben je natuurlijk juridisch dan wel verantwoordelijk (tenzij het via een organisatie is die zelf die verantwoordelijk heeft vastgelegd).

1 april 2022 om 15:27

Wanny;
In dat geval ben ik mede eigenaar van alles wat in de AEX zit en verantwoordelijk voor hun beleid

1 april 2022 om 16:27

Dat ben je ook. En medeverantwoordelijk. Tenminste, als je direct aandeelhouder van die bedrijven bent. Niet als je in indexfondsen zit.

Er zit nog wel een verschil tussen je geld stoppen in Philips of ASML of een illegaal gokbedrijf. Je kunt je ook niet altijd verstoppen achter het verhaal dat je niet exact wist wat ze deden. Ik neem aan dat jij je geld ook niet zomaar in elk bedrijf stopt.
Bedrijven uit de AEX moeten aan allerlei regels voldoen, dus daarvan mag je als aandeelhouder verwachten dat het bonafide is. Bij Edobet ligt dat toch anders.

1 april 2022 om 16:54

@29er: Dit was echt een louche business hoor. Check dit even: Edobet stond op naam van het bedrijf FA Services Limited, met een geregistreerd adres in Den Haag maar met een betrokkene met Franse nationaliteit. De licentie werd door masterlicentiehouder Cyberluck verstrekt aan FA Entertainment, een bedrijf met een vergunning op Curaçao, beheerd door Pearl Trust gevestigd in het E-Commerce Park aan de Heelsumstraat 51 in Curaçao.

Dan gaan er heel veel alarmbellen rinkelen hoor. Als een bedrijf als dit bij een bank zou komen, worden ze snel weggestuurd. Dit is heel wat anders dat je aandelen aan toonder koopt.

1 april 2022 om 17:13

Wat ik niet snap is dat je uberhaupt aandelen kan kopen in een illegaal bedrijf. Als je beursgenoteerd bent, mag ik toch aannemen dat het bedrijf legaal is.

Los daarvan vind ik het gewoon ongelooflijk stom dat je als voetballer in een gokbedrijf gaat investeren. Investeer voor mijn part in een bordeel of een p*rno-site, ik vind het allemaal prachtig. Maar waarom nou uitgerekend een goksite waar je op voetbalwedstrijden kan gokken? Zo stom.

1 april 2022 om 17:50

@vernon: het was geen beursgenoteerd bedrijf

1 april 2022 om 19:05

@vernon, tja het zijn ook niet bepaald heldere lichten. Clasie kwam nog geen jaar geleden in de problemen wegens betrokkenheid bij gokken op voetbalwedstrijden

4 april 2022 om 12:00

@wanny
Aandeelhouder van een bedrijf in het buitenland. Dat legaal opereerde in het buitenland. Maar dat in Nederland verdacht wordt van illegale activiteiten.
We zullen zien hoe het OM erover denkt. Vooralsnog ligt er nog helemaal niets.

1 april 2022 om 15:26

Klinkt alsof ze gewoon, zoals zoveel mensen, hun geld 'aan het werk zetten'. Stom dat het dan bij bedrijven als deze belandt en dom dat je je niet beter laat informeren, maar we moeten niet overdrijven.

1 april 2022 om 15:35

Totaal niet mee eens. Normale mensen controleren echt wel waar en met wie zij hun geld besteden. Juridisch ben je als mede aandeelhouder ook aansprakelijk. Daarnaast zijn Piet S en zoon geen onbekenden, wanneer je de panorama openslaat weet je al wie het zijn.

1 april 2022 om 15:38

Juridisch ben je inderdaad verantwoordelijk, maar hier in de reacties worden ze weggezet als een stel keiharde criminelen. Waarschijnlijk hebben ze gewoon op veel plekken geld geïnvesteerd en letten ze daarbij niet goed op. Doet mij vermoeden dat ze een goed verhaal kregen, een aandeel kochten en niet verder hebben gekeken dan hun neus lang is. Laakbaar, maar de reacties hier doen alsof ze enorme criminelen zijn.

1 april 2022 om 15:38

de panorama, dan noem je ook wel een kwaliteitskrantje. Hoop dat je ergens anders je info vandaan haalt of een bedrijf legitiem is of niet

1 april 2022 om 16:29

Is gewoon dommigheid.

Maar als je bijv Kuijt bent en je laat je winst uitbetalen op de parkeerplaats, mag je toch wel verwachten dat je snapt dat de kans groot is dat je aan belastingontduiking aan het doen bent.

1 april 2022 om 16:56

@yelle: Dit gaat over een Limited met schimmige constructies met Curacao. Dit is echt wat anders dan ergens je aandelen in kopen op de beurs (aan toonder). Ik vind dat je hier veel te snel en te makkelijk overheen stapt.

1 april 2022 om 17:16

@yelle

Behalve dat het een illegaal bedrijf was, wat je best mag checken, was het ook nog een gokbedrijf. Als er 1 bedrijf is waar je als sporter ver van moet blijven, is het gokken op sportwedstrijden. Investeer in een bordeel, in crypto, maakt me niet uit, maar je bent echt een rund als je als sporter je gaat bemoeien met gokken.

1 april 2022 om 17:38

@29er, dat was natuurlijk om aan te geven dat het in alle lagen wel bekend was. Letterlijk elke krant heeft wel wat geschreven over Piet S.

1 april 2022 om 17:40

@Yelle, ik denk niet dat zij zo vermogend zijn dat ze op veel plekken deze bedragen kunnen rondstrooien zonder enige vorm van kennis.

4 april 2022 om 12:04

@4ever4ajax
Het probleem hier is dat de kwalificatie schimmig geheel van jou kant komt en je er geen enkel bewijs voor hebt. Vanuit Curacao opereerde het bedrijf gewoon met een geldige sublicentie.
De enige klacht hier in Nederland is dat het bedrijf zich ook richtte op Nederlandse klanten. Zoals Unitbet en Bwin dat ook jaren deden.

4 april 2022 om 12:06

@vernon
Het bedrijf was niet illegaal. Het was een legaal bedrijf met een legale gok sublicentie op Curacao.
Alleen vinden we het in Nederland niet goed dat buitenlandse gokbedrijven Nederlandse klanten toelaten. Zoals we jarenlang zagen met Bwin en Unibet.
Voor de rest niets dan vage verdachtmakingen zonder enig bewijs.

Als die voetbalsalarissen al niet genoeg voor je zijn, dan wil ik niet weten wat deze jongens ernaast zouden hebben gedaan wanneer ze gewoon een modaal 9.00 tot 17.00 kantoor baantje salaris gehad zouden hebben.

1 april 2022 om 17:20

Denk juist dat het is dat hun carrière maar kort duurt. Ja ze verdienen meer dan modaal, al denk ik niet dat Beugelsdijk miljonair is. Dus ze zien aankomen dat ze na hun carrière ook inkomsten moeten hebben, en dan ga je investeren. Dat is op zich heel verstandig. Jan Modaal kan zijn werk meestal zijn hele leven doen, voetballers zijn op hun 35e echt wel klaar. Alleen hebben deze sukkels dat niet gedaan in onroerend goed of iets anders neutraals, maar in een gokbedrijf waar je op sportwedstrijden kan gokken. Dom, dom dom.

Nou schorsen maar die handel. Gasten zijn echt zo dom. Verdienen bakken met geld en gaan de criminaliteit in. Hoe dom kun je zijn. Kun je zien wat het te vroeg stoppen met school met voetballers doet. De een gaat in de drugs, de ander steekt mensen neer, weer een ander rijd met drank op mensen dood, illegaal gok circuit opzetten. Gaat lekker dit seizoen.

Dat zet dat vermeende omkopingschandaal (kaartje pakken tegen PSV) ook wel ff in een nader daglicht.

1 april 2022 om 15:13

Als bij Beugelsdijk elke gele kaart na moet kijken in hoeverre hier iets opvallends is, ben je volgens mij nog wel even bezig. Daarbij heb je bij heel veel kaarten wel het gevoel dat het komt omdat hij gewoon te kort komt en het soms te snel voor hem gaat.

1 april 2022 om 15:32

Nou het was al een beetje shady door de locatie (half op het middenveld), tijdstip en manier van die overtreding. Gooi daar bovenop dat er 'ineens' veel was ingezet op die kaart. En dan krijg je dit er ook bij. Er is niks bewezen, maar hij heeft de schijn goed tegen.

1 april 2022 om 15:13

Inderdaad, dacht ik ook gelijk aan. Als dit klopt, dan is het einde carriere vrees ik

1 april 2022 om 16:12

Voor Clasie geldt overigens hetzelfde. Die kwam afgelopen jaar in het nieuws omdat hij geld zou hebben gezet op wedstrijden uit de Eredivisie. Hij gaf toen aan dat zijn buurjongen dit was omdat zijn account geblokkeerd was. Dan is het wel opvallend dat hij ook in dit verhaal weer naar boven komt. Misschien was het rekeningnummer van zijn buurjongen ook wel geblokkeerd en moest hij die van Clasie even lenen?

Jordy Clasie is zelfs international, en investeerde dus veel geld in een illegaal (gok)bedrijf.
Denk dat de KNVB hier verre van blij mee is.

1 april 2022 om 16:30

Ja en ook een schorsing voor gokken op wedstrijden. Zo iemand zou ik als bondscoach toch niet meer oproepen. Dan ga je toch altijd anders kijken als ie iets fout doet.

Hele vreemde reacties hiero. Dit klinkt toch gewoon alsof ze hun geld, zoals hartstikke veel Nederlanders, investeren in oa dit bedrijf, want op de bank levert het niets op. Ja, ze hadden zich beter moeten laten informeren, ja het is dom, ja het is illegaal, maar de reacties hier zijn nogal overtrokken imo.

1 april 2022 om 17:28

"ze hadden zich beter moeten laten informeren, ja het is dom, ja het is illegaal"

Wat moet je dan nog meer doen voordat je reacties mag oproepen? Ik vind die dingen nogal wat. Vooral omdat het sporters zijn en het een gokbedrijf betreft. Dat is echt geen rocket science, dat je daar verre van moet blijven.

1 april 2022 om 17:44

@Yelle, ik schrik een beetje van jouw naïeve reactie. Je kunt anno 2022 toch je geld niet investeren in een illegale gokzaak zonder hier wat vanaf te weten? Het lijkt me aannemelijker dat ze snel en makkelijk geld wilden verdienen en de consequenties en morele bezwaren maar voor lief namen.

4 april 2022 om 12:09

@oenieboy
De kwalificatie illegaal is nergens op gestoeld. Het enige wat hier geldt is dat een gokbedrijf in het buitenland volgens de Nederlandse wet geen Nederlandse klanten mag hebben.
Maar een buitenlands bedrijf heeft daar in principe niks mee te maken. Zij vallen onder een andere jurisdictie dan de Nederlandse.

1 april 2022 om 23:51

Ja, geld investeren in illegale activiteiten is natuurlijk hartstikke normaal. Wat een naïeve reactie zeg. Dit soort acties kunnen gewoon medeplegen opleveren.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren