Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Iran weert vrouwen en moet vrezen voor uitsluiting van WK in Qatar

Laatste update:

De deelname van Iran aan het WK in Qatar staat ondanks een succesvolle kwalificatiecampagne op de tocht. In de laatste kwalificatiewedstrijd in eigen huis tegen Libanon werd de toegang tot het stadion met geweld ontzegd voor vrouwen, zo blijkt uit meerdere beelden.

Het Ministerie van Sport van Iran had mede door tussenkomst van de FIFA tweeduizend kaarten beschikbaar gesteld aan vrouwen. De FIFA zet zich al jaren in om het voor vrouwen mogelijk te maken om voetbalwedstrijden te bezoeken in het land. Het Islamitische regime maakte het decennialang onmogelijk voor vrouwen om op de tribune te zitten tijdens een voetbalwedstrijd. Eenmaal aangekomen werden de vrouwen echter niet toegelaten door de aanwezige beveiliging. Nadat de vrouwen in opstand kwamen zou er door de politie pepperspray gebruikt zijn om de vrouwen in bedwang te houden.

De gebeurtenissen vonden plaats in de conservatieve stad Mashad. Vermoedelijk heeft het religieuze regime ingegrepen zonder overleg of medeweten van de Iraanse voetbalbond. Door de uitsluiting moet Iran vrezen voor deelname aan het WK, zo deelde bestuurslid Mehrdad Seradschi mee op twitter: “We horen verontrustend nieuws van de wereldbond FIFA en de Aziatische bond AFC. Mocht er een uitsluiting komen voor Iran, dan zijn de betrokkenen bij dit bittere incident in Mashad verantwoordelijk."

De wedstrijd in Mashad werd met 2-0 gewonnen door Iran, mede door een doelpunt van Feyenoorder Alireza Jahanbakhsh. Daarmee eindigden de Perzische Leeuwen met 25 punten uit 10 wedstrijden aan kop in hun WK-kwalificatiegroep, mede omdat concurrent Zuid-Korea onderuit ging in hun laatste kwalificatiewedstrijd tegen de Verenigde Arabische Emiraten (1-0). Ondanks de succesvolle kwalificatiecampagne moet Iran dus toch vrezen of het wel mag afreizen naar Qatar in November.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Onpopulaire vraag: wanneer zijn we begonnen om politiek en voetbal weer wel te mengen?

30 maart 2022 om 16:39

Serieuze antwoord: Sinds Rusland-Oekraïne.

Palestinaprotesten leveren boetes op wegesn "politiek". Protesten over discriminatie worden meestal ook niet openlijk ontvangen.

Maar nu met Rusland mag alles wel en sluiten ze zelfs een heel volk uit (alsof die spelers wat te maken hebben met het bestuur!)

Ik vind het zelf echt enorm triest, maar ineens mag alles wel. Hoop dat dat snel ophoudt eigenlijk

30 maart 2022 om 16:41

@Timmio, vergeet ook niet die keer dat Palestina het Olympisch team van Israel gijzelde. Sport misbruiken voor de politieke zaak.

30 maart 2022 om 16:44

Wegens hopelijk begrijpelijke redenen wil ik op een platform als Voetbalzone geen diepe discussies houden over politieke onderwerpen (of tenminste, de inhoud van de conflicten zelf)

Ik keur dan ook niet alles goed van wat toen gebeurde, maar dat staat wel echt volledig los van het punt dat ik wilde maken

30 maart 2022 om 17:01

Nou ik heb eerder het gevoel dat het vanaf Qatar was. Dat is een beetje de eerste keer dat ze ermee begonnen. Bij WK’s daarvoor was er misschien net zoveel geschreven door amnestie international (kennen we Mexico, Argentinië, zuid Afrika nog): maar daar mochten we niks over zeggen. Andere politieke conflicten zijn spelers zelfs ook geschorst vanwege een statement. Maar nu zie je juist weer relatief vaak een statement. Of de roep naar. Vind het nogal opvallend

30 maart 2022 om 17:02

Los van de vraag of het goed of niet goed is.

30 maart 2022 om 17:13

Het is inderdaad de wereld op zijn kop, landen op politieke redenen uitsluiten van een WK in een land waar politiek gezien genoeg mis is. En dan hebben we het nog niet eens over de mensenrechten situatie.

30 maart 2022 om 17:15

Precies! Dat zou alleen moeten mogen als uitgerekend mijn land ervan zou profiteren

30 maart 2022 om 17:27

Straks moet Nederland nog thuis blijven wegens de toeslagen affaire

30 maart 2022 om 17:29

Buiten dat ik het afkeur wat daar gebeurt is, vind ik het wel vreemd van fifa. Toepassen van moderne slavernij is ok, maar weigeren van vrouwen mag niet🤔

30 maart 2022 om 19:34

Politiek en voetbal staan los van elkaar. Echter is het al jaren zo, en zelfs FIFA regel, als politiek zich gaat bemoeien met voetbal kan lidstaat uitgesloten worden van FIFA evenementen. En dan gaat het voornamelijk wat in en bij stadion plaats vind.

Je hebt het over moderne slavernij.
Hele groepen oost Europese arbeiders in een huis proppen. Minimum loon, geen zk verzekeringen, bij ziekte geen loon etc etc.
Mag jij raden waar zich dat afspeelt!!!

30 maart 2022 om 16:40

Sinds altijd al. Het is meer een slap excuus om de discussie te ontwijken.

30 maart 2022 om 16:40

Wanneer zijn die twee ooit niet vermengd geweest?

30 maart 2022 om 17:08

Nou ik kan me voorbeelden herinneren (niet al te lang geleden) van spelers die gewoon een schorsing hebben gekregen nav een statement

30 maart 2022 om 17:11

Maar het ligt aan mij? Lijkt steeds vaker voor de komen. BLM misschien de eerste? Kan jeje afvragen of dat politiek is natuurlijk

30 maart 2022 om 17:17

Nu een echt onpopulaire mening, maar dat is ook precies waarom ik destijds heb uitgesproken dat BLM protesten wat mij betreft niet in de stadions thuishoren. Geen knietjes voor het begin van een wedstrijd.

Als spelers zich individueel willen uitspreken mogen ze dat van mij gewoon doen, maar als collectief dat statement toelaten is een opening voor veel meer, wat alleen maar kan leiden tot "wat mag nou wel en wat niet?" en chaos.

30 maart 2022 om 17:35

Nou precies wat je zegt, ik ben ook lost hoor.

30 maart 2022 om 18:02

@westend: Als je een beetje in je geheugen graaft, dan kom je er wel achter dat het altijd verbonden met elkaar is geweest.

30 maart 2022 om 19:58

@Timmio
Ik join met onpopulaire uitspraak / mening

BLM is een groot racistische bende. Ike, ike, ike, alles wat niet ‘zwart’ is kan stikken. Het verleden kunnen we niet veranderen. Enkel van leren. Mijn inziens verbeter de wereld begin bij je zelf.

OT
Word er vanuit Qatar organisatie voor de vrouw opgenomen is het ook niet goed.

30 maart 2022 om 16:40

Onpopulair antwoord: volgens mij met Rusland / Oekraïne. Wat mij betreft stoppen we ermee, er is anders geen houden aan.

30 maart 2022 om 16:41

sinds de politiek invloed heeft in het stadion/op het voetbal wellicht

30 maart 2022 om 17:54

Volgens mij heb je het in dit geval niet helemaal begrepen. De FIFA staat niet toe dat de politiek inmenging heeft bij de nationale voetbalbond. Nu heeft de FIFA eindelijk voor bij de Iraanse voetbalbond voor elkaar dat er vrouwen naar een wedstrijd mogen en worden ze alsnog niet toegelaten, naar alle waarschijnlijkheid door inmenging van de (lokale) politiek. Juist dat is de reden dat Iran moet vrezen voor sancties.

30 maart 2022 om 17:59

Voetbal en politiek is altijd gemengd geweest. Het is echt niet iets van de laatste jaren: 100 urige oorlog tussen Honduras en El Salvador, de explosieve wedstrijd tussen Dinamo Zagreb en Rode Ster, uitsluiting van Joegoslavie EK '92 vanwege oorlog, de hand van God, ontstaan van hooliganisme enz enz.

Sport en politiek zijn altijd intertwined geweest. Dat men uberhaupt denkt dat het zonder elkaar kan bestaan is serieus naief.

30 maart 2022 om 18:02

Denk bijvoorbeeld aan Mussolini en het WK in Italie, Argentinie en het WK, de Olympische Spelen in Berlijn met Hitler etc..

30 maart 2022 om 18:00

Dit gaat om mensenrechten, dus ja daar maakt de FIFA zich hard voor. Hopelijk wordt Iran uitgesloten van het WK. Al is alleen maar om de bevolking te laten bewegen tegen de extreem conservatieve ayatollah.

30 maart 2022 om 18:57

Tegen de mensenrechten ja? Maar vervolgens wel het WK in Qatar houden.. FIFA moet zich gewoon niet meer gaan bemoeien met dit soort zaken als het zelf hypocriet geld aanneemt van landen waar het ook veelal dagelijks gebeurd.

30 maart 2022 om 19:28

@futures, dat zeg je heel simpel mensen laten bewegen tegen de ayatollahs maar dat gebeurde ook maar die stelletje hoe**zonen schieten jou en je familie af. Dat gaat niet zo simpel. Bevolking in iran is zeer modern maar ze worden tegen gehouden

30 maart 2022 om 18:03

Volgens het BLM statement heb ik het idee

Leeft men in Iran nog steeds in de middeleeuwen je zou zeggen dat ze daar wel met de tijd meegaan en modern zijn geworden, ja gaat vrouwen toch niet weigeren om binnen te komen?

30 maart 2022 om 16:47

sterker nog....doe minimaal 50% vrouwen in het publiek. Minder rellen en beter uitzicht als het weer een k*t wedstrijd is

30 maart 2022 om 16:54

Toen de supercopa van Spanje in Saudie Arabie zou worden gehouden in 2020, is pas voor het eerst toegestaan dat vrouwen naar stadion mochten gaan, en mochten zitten waar ze willen (dus niet apart van de mannen) en zonder dat hoofddoek verplicht was. En dit alleen omdat het een spaanse finale was en de RFEF dit had afgedwongen. Dus er moet veel gebeuren in de regio wat betreft vrouwenrechten. Trouwens ook midden in Europa zijn er nog middeleeuwse opvattingen. Denk niet dat 2 mannen elkaar konden kussen tijdens een EK wedstrijd in hongarije.

30 maart 2022 om 17:18

Het ligt een beetje aan in welk land je komt. De een is erger dan de ander. Helaas voor het imago van vrijwel elk Arabische land, laat staan uit het Midden-Oosten zijn het uitgerekend Qatar en Saudia die de meeste aandacht krijgen (naast Iran, maar die zijn niet Arabisch). En zijn dat nou juist de strengste mensenrechtenschenders van het hele Midden Oosten...

30 maart 2022 om 18:56

Mensenrechten? Wie bepaald dat wat de mensenrechten zijn? Het westen? Hoezo zijn wij de voorlopers van mensen rechten terwijl wij schuldig zijn aan 90% van de doden die er vallen op dit aardbol. Hoezo zijn wij de voorloper als wij zelf hier vrouwen dwingen bepaalde kledij niet te dragen? Ik vind dat we eerst naar ons zelf moeten kijken voordat wij gaan wijzen met ons vinger.

30 maart 2022 om 20:37

Dat vrouwen naar het voetbalstadion mogen is echt geen westers idee. Kom op zeg...

30 maart 2022 om 21:34

@mike_sanchez

Het klopt inderdaad dat het westen anderen niet zo maar de les mag lezen.

Maar het is niet alleen het westen die hier tegen is, ordinaire Iraniers zijn zelf ook tegen dit soort praktijken. Er wordt bijvoorbeeld veel in Iran gedemonstreerd tegen het islamitisch regime en tegen islam over het algemeen. Ook buiten Iran(in Nederland bijvoorbeeld ook) zijn er continu demonstraties tegen het islamitisch regime.

Meeste Iraniers zowel in als buiten Iran zijn ook geen moslim kan ik bevestigen.
Heb je bijvoorbeeld ooit een Iraanse vrouw buiten Iran ooit met hoofddoek gezien? Juist ja.

31 maart 2022 om 12:50

Dwingen bepaalde kledij niet te dragen?! Geen enkele kledij is verboden om te dragen in Nederland. Om veiligheidsredenen zijn volledig gezichtsbedekkende kledingstukken in openbare gebouwen niet toegestaan, zoals bivakmusten bijvoorbeeld. En als er iets verwoestend is voor de positie van vrouwen in de Islam zijn het wel die idiote sluier regels.

2 april 2022 om 17:31

Wat ben jij een ontzettende dwaas. Lukt me niet eens inhoudelijk op je in te gaan. Mensen zoals jij zullen ervoor zorgen dat het hier over 50 jaar onleefbaar is geworden. Schaam je. Over 50 jaar weet je wat ik bedoel

30 maart 2022 om 17:03

Wellicht zegt het je niets, maar Iran was in de jaren 60/70 een enorm vooruitstrevend land, progressiever dan ons eigen landje. Inmiddels is men overtuigd van het feit dat ‘de vrouw’ niets te zoeken heeft in het publieke leven.

30 maart 2022 om 18:30

Men is in dit geval de politieke elite die vreest voor eigen voortbestaan. De gemiddelde Iraniër is nog hartstikke progressief.

30 maart 2022 om 18:40

Komt door het bemoeien van het westen in het land.

30 maart 2022 om 18:46

I know, de Iraniërs (die ik daar heb ontmoet) vind ik ontzettend vooruitstrevend en vooral bizar gastvrij..

30 maart 2022 om 18:50

Ja, zal vast niks met dictatuur en te maken hebben gehad.. ‘Het Westen’ is niet te verwarren met anti communistische bemoeienis..

30 maart 2022 om 21:22

Men niet, het islamitische regime wel

Iraniers zijn over het algemeen tegen dit soort (islamitische) praktijken maar het is het regime die dit soort achterlijke shit in stand houdt.

Iran uitsluiten gaat nooit gebeuren, maar UAE de plek geven en Irak de playoffs in vind ik in theorie natuurlijk niet zo'n slecht idee hahaha

30 maart 2022 om 17:45

Haha ik heb zo het gevoel dat je Irakees bent 😅

30 maart 2022 om 17:57

Mogen Dick, Cor en Željko dan ook weer op het bankje komen zitten?

30 maart 2022 om 18:43

Ehhhh.. Liever niet nee. Ik heb liever Srecko Katanec terug als we mogen kiezen

Vind het echt verschrikkelijk wat de Islamitische Staat daar heeft aangericht in Iran. Tientallen jaren geleden was Iran een voorbeeld voor het rest van de midden oosten. Een vlotte gemeenschap, met veel hoog opgeleiden, vrijheid voor vrouwen om zich te kleden en te uiten hoe ze dat wouden, veel nobel prijzen enzo, maar daar is niks van over. En nee, ik praat niet alles goed, onder de Shah ging er ook heel veel fout en was er genoeg corruptie, maar dit land lach zo ver voor op de rest en zijn gewoon 100 jaar terug de tijd in gegaan door die radicale regering die ze hebben. Ik ken heel veel mensen die Iran zijn ontvlugt en het is heel duidelijk waarom.

30 maart 2022 om 17:25

En weet je ook wie verantwoordelijk was voor die "regime change"? Wie het als een dreiging zag?

30 maart 2022 om 18:51

De laatste Sjah was niets anders dan een dictator ook al werd hij gesteund door het westen. Je hebt gelijk als je zegt dat het nu nog slechter is maar dat heeft bar weinig te maken met de islamitische staat want die hebben in Iran geen moer te vertellen.

30 maart 2022 om 18:55

Het klopt dat het land heel ver teruggeworpen is, maar Iran is denk ik de aartsvijand van de Islamitische Staat. Die hebben er helemaal geen aandeel in.

30 maart 2022 om 18:59

Het is geen islamitische staat. Het is een staat gebasseerd op de shitische politieke systeem. Dat heeft niks met de Islam te maken. Alsof de vrouwen hier mogen kleding als hoe zij dat willen. Hier wordt er ook verboden voor vrouwen om een sluier te dragen. Los van of je dat goed of slecht vind maar als een vrouw kiest dit te dragen en wij het verbieden, waarom wijzen wij ons vinger naar andere landen?

30 maart 2022 om 19:27

Dat islam / religie hier geen enkele aandeel in heeft is een bizarre bewering.

30 maart 2022 om 21:27

@mike_sanchez

Ga je nou serieus deze islamitische shit bagetalliseren met 'alsof de vrouwen hier mogen kleding als hoe zij dat willen. Hier wordt er ook verboden voor vrouwen om een sluier te dragen. ' Mijn hemel.

En hoe bedoel je het is geen islamitische staat? Het regime legt gewoon duidelijk de Shariah op. Shit als stenigen, onthoofden, publieke executies, gedwongen hoofddoek dragen etc. is gewoon allemaal islamitisch en dat doet het regime(niet de gewone burger).

Dat ze de Shia ideologie opvolgen wil niet zeggen dat het geen islamitische staat is. Naja behalve als je Shia's niet als moslims ziet.

'los van of je dat goed of slecht vind maar als een vrouw kiest dit te dragen en wij het verbieden, waarom wijzen wij ons vinger naar andere landen? '

Newsflash Einstein, meer dan 90 procent van de Iraniers zijn hier zelf tegen. Ze demonstreren continu tegen het regime om dit soort 7e eeuwse Islamitische praktijken in hun land te beëindigen maar dat wordt telkens beantwoordt met een Basiji leger die onbewapende demonstranten gewoon neerschiet(zoals in nov 2019 waar bijna 2000 mensen omkwamen in een paar weken). Dus nee het is niet alleen het buitenland dat hier tegen is.

Het is geen politiek als het gaat om het midden oosten....

Ik ben benieuwd wanneer we weer terug gaan naar de scheiding van politiek en sport.

Beetje moe

30 maart 2022 om 17:58

Dit gaat juist over de inmenging van politiek in de sport. Als het hier allemaal lees snappen veel mensen dat niet....

Wat een achterlijk land is dat ook nog steeds. Zulke landen moet je gewoon mijden als de pest, op alle internationale vlakken.

30 maart 2022 om 21:28

Geen achterlijk land, achterlijk regime eerder.

30 maart 2022 om 23:30

One Kurd hoe staat met Haaland? Al een bod van Barcelona binnen?

Vrouwen zien en behandelen als minderwaardig is cultuur, dat moet je respecteren!! Ofzo

31 maart 2022 om 12:02

Haha ja kan toch niet. Er zijn serieus mensen die reageren met dat het westen hier niks over mag zeggen en dat we hun cultuur moeten respecteren. Dit heeft toch werkelijk niks met cultuur te maken. Gewoon basis mensenrechten.

In Iran worden vrouwen minder snel verkracht dan in een VS, in Iran hebben vrouwen meer rechten dan een KSA. Moeten deze landen ook uitgesloten worden ?
Ben het niet mee eens natuurlijk, vrouwen horen in een stadion, maar met Iran uit te sluiten straf je juist de mensen die voor het leven en voetbal zijn, de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn doe je er niks mee. Maar zou me niks verbazen dat het gebeurt, de Fifa wordt beinvloedt door de politiek en schijnheilige moraalridders.

30 maart 2022 om 17:48

Wat voor een scheve vergelijking is dit. Ik weet niet waar je die verkrachting statistiek vandaan haalt, niet dat dat er iets mee te maken heeft omdat de regering niet zegt ga maar verkrachten. Dat vrouwen meer rechten hebben dan in KSA is ook geen prijs waard. Putin heeft minder mensen gedood dan Stalin, laten we daar voor klappen. Verder ben ik met je eens dat ze zich laten beïnvloeden. Door Iran te straffen straf je een regime dat elke kans pakt om zich anders neer te zetten dan ze echt zij . Maar je hebt verder gelijk jammer genoeg zijn het altijd de burgers die hier onder lijden. Maar sws gaan ze Iran nooit buitensluiten voor een WK in Qatar dat weet ik wel zeker.

30 maart 2022 om 18:08

Nee begrijp ik maar de regering is verantwoordelijk voor de veligheid, als VS nou eens met eigen zaken bezig houdt kunnen ze de cijfers omlaag halen.

30 maart 2022 om 20:39

De VS houden zich hier ook niet mee bezig.

In Qatar hebben homo's ook geen rechten (lesbians wss ook niet). Dus waarom dan wel Iran uitsluiten? Vrouwen hebben ook vrijwel geen rechten in Qatar..

Hypocriet zooitje, doe dan beide niet of beide wel.. Ik spreek het niet recht, vind beide landen sowieso achterlijk als om rechten gaat. Hoe kan je in deze tijd nog in de middel eeuwen leven.... Kut landen.

Dus Iran wel straffen, maar doodleuk een WK organiseren in Qatar. Hoe bont wil de FIFA het maken??

Dit is toch zo passe... geloof nooit dat zoiets nog kan en toch.. zelfde geld voor Afrikaanse landen waar infrastructuur etc nog 100 jr achterlopen. 🤷‍♂️ Bizar

31 maart 2022 om 19:26

Met alle respect.. FYI, sommige landen als Rwanda, Namibie, Zuid Afrika, Marokko etc hebben zelfs betere infrastructuur/wegen dan bv. Belgie of andere centraal/Oost-Europese landen. Sterker nog, sommige Aziatische landen staan zelfs hoger dan West-Europese landen. Dus wat is eigenlijk je punt?

https://www.ad.nl/buitenland/belgische-wegen-nog-slechter-dan-in-namibie~a428f6bf/

http://reports.weforum.org/global-competitiveness-index-2017-2018/competitiveness-rankings/#series=EOSQ057

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren