Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Canada ontkurkt champagne: land voor het eerst sinds 1986 naar WK

Laatste update:

Canada heeft zich als eerste Noord- of Midden-Amerikaanse land gekwalificeerd voor het aankomende WK in Qatar. Door een 4-0 zege op Jamaica zijn les Rouges niet meer van de eerste plaats te stoten in de finale kwalificatiegroep van de CONCACAF-zone, met 28 punten uit 13 wedstrijden. Het is slechts de tweede keer in de geschiedenis dat Canada zich plaatst voor een mondiale eindronde: het kwam verder alleen uit op het WK van 1986.

Cyle Larin opende na dertien minuten de score in Toronto, waar het duel met Jamaica gespeeld werd. De spits van Besiktas - die in de gehele WK-kwalificatiecampagne al liefst twaalf keer het net had gevonden - kreeg een prima steekbal van Stephen Eustáquio en schoof bekeken langs Andre Blake. Nog voor rust verdubbelde Tajon Buchanan de marge, waardoor Canada op rozen zat. Het publiek in Toronto moest lang wachten voordat het weer een doelpunt te zien kreeg: in de 82ste minuut maakte Junior Hoilett er pas 3-0 van. In de slotfase werkte Jamaicaanse verdediger Adrian Mariappa de bal nog in eigen doel, waarmee hij de 4-0 eindstand bepaalde.

Door de zege is Canada verzekerd van een plek bij de eerste drie in de kwalificatiegroep, die zich allen direct plaatsen voor het WK. Daarmee komt het land voor het eerst sinds 1986 uit op een mondiale eindronde. Destijds moest Canada met nul punten uit drie duels het toernooi al na de groepsfase verlaten. Ex-PSV'er Atiba Hutchinson, de 39-jarige captain van de huidige Canadese selectie, was de enige speler die toen al geboren was.

De emoties liepen ook hoog op bij Alphonso Davies, de sterspeler van de Canadese nationale ploeg. De vleugelverdediger van Bayern München staat nog altijd langs de kant vanwege hartproblemen in de nasleep van een coronabesmetting en moest het duel met Jamaica thuis volgen. In de race om plek twee en drie in de CONCACAF-kwalificatiegroep gaat het nog tussen de Verenigde Staten, Mexico en Costa Rica. De landen staan alledrie op 25 punten uit 13 duels, met nog één duel te gaan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Superleuk Canada op het WK. Landen uit alle windstreken van de wereld geeft toch altijd een bijzondere impact aan zo'n toernooi.


Super leuk voor Canada dat ze meedoen aan het Wk, vooral na zo'n lange tijd. Hebben ook echt wel leuke spelers in de selectie.

Het laatste gedeelte van de tekst klopt niet helemaal. Amerika en Mexico hebben 25 punten, terwijl Costa Rica 22 punten heeft. Doelsaldo is ook in het voordeel van Amerika en Mexico, namelijk +13 en +7, tegenover +3. Alvarez heeft vannacht de heel belangrijke 0-1 gescoord, waardoor het gat met Costa Rica 3 punten blijft.

28 maart 2022 om 11:47

Inderdaad. Mexico moet ook nog thuis tegen El Salvador en heeft aan een puntje genoeg. Amerika en Mexico zijn dus vrijwel zeker al door naar het WK, of Costa Rica moet met 5-0 van Amerika gaan winnen.

Leuk voor Canada. Goede lichting. Hopelijk mag Davies ook snel weer spelen.

Leuk voor hen, maar eigenlijk krijgen zij te veel plekken daar voor een wk, is relatief makkelijk kwalificeren en ze presteren geen van allen op een wk

28 maart 2022 om 09:54

Ook weer zo'n suf reactie van iemand die gewoon niks leest en opzoekt voordat hij/zij een reactie plaatst. In de kwalificatie reeks van Noord Amerika zitten ongeveer 42 landen die strijden om 4 tickets? Terwijl Europa 51 landen telt en iets van 12 of 14 tickets heeft. Zuid Amerika telt welgeteld 10 leden waarvan 4 directe tickets en 1 playoff extra. Nou makkelijk kwalificeren hoor en hoe oneerlijk, 4 tickets over 40+ teams..

28 maart 2022 om 11:27

Als bij de laatste 16 er ongeveer altijd 10 uit europa komen dan is het toch gewoon terecht dat europa zoveel plekken heeft

28 maart 2022 om 12:10

Er is natuurlijk altijd wel een argument om de verdeling aan te passen. Maar veel meer plekken aan de Concacaf geven zou toch wel afbreuk doen aan het WK. Ik gun Trinidad & Tobago een WK-deelname van harte. Maar het overgrote deel van die bond is toch wel hetzelfde niveau als pak en beet Luxemburg, of zelfs Gibraltar.

28 maart 2022 om 12:21

Dan zal ik als ik jou was eerlijk gezegd niet kijken naar het WK van 2026.... dan doen er 48 landen mee en krijg je 80 wedstrijden. Dan komen er na VS, Mexico en Canada nog 3 landen bij uit de Concacaf.

28 maart 2022 om 12:53

Ik ben ook oprecht een beetje bang voor dat toernooi. Dan krijg je oprecht landen als Panama, Fiji en de Vae.. (op basis van huidige poules en standen)

Daarbij: volgens mij las ik dat er 16 poules van 3 komen. Het hele 'poule' gevoel verdwijnt ook als elk duel een nieuwe poule is.. Drama. Meer Afrikaanse teams is het enige voordeel! Wat balen dat Senegal en Egypte niet beide kunnen, dat Nigeria en Ghana niet beide kunnen en Ivoorkust er ook al niet bij is.

28 maart 2022 om 15:03

Dat aantal is weinig relevant want het leeuwendeel van die landen stelt niets voor. Er is nauwelijks competitie en daar gaat het over.
Europa heeft meer tickets maar het verschil tussen de landen is onderling ook veel minder groot.
Voor de Concacaf heb je VSA, Mexico, nu Canada een beetje en anders eventueel Costa Rica en occasioneel eens een Honduras en Panama. Niemand zit te wachten op Montserrat en Anguilla.

28 maart 2022 om 16:46

Jeronsaik

" In de kwalificatie reeks van Noord Amerika zitten ongeveer 42 landen die strijden om 4 tickets?"

Klopt ja. En met de VS, Mexico, Canada, Costa Rica, Honduras, Guatamala, Nicaragua en Panama heb je ongeveer wel alle landen van enig formaat en enig voetbalformaat gehad. Want daarnaast heb je met 'landen' als Saint Kitts&nevis, Saint Lucia, Martinique, Montserrat, Guadeloupe, kaaimaneilenaden, Curacao, Bonaire, Anguila, Grenada, etc, etc, etc etc nog een veelvoud van Europese landen als Andorra, Liechtenstein en Gibraltar. Dus dat aantal dat vertekend enorm en het is zinloos om zonder context wat cijfers te noemen.

En als je ziet welke landen uiteindelijk elke kwalificatiereeks weer in de top vijf eindigen (VS, Mexico) dan is het niet heel raar om aan te nemen dat het inderdaad 'relatief makkelijk kwalificeren' is.

28 maart 2022 om 16:57

Als je dat lijstje zo ziet ben je blij dat Canada en waarschijnlijk de VS en Mexico zich gewoon plaatsen voor dit WK. Wat dat betreft jammer dat Qatar automatisch mee mag doen, dat Australië niet voorbij Saudi Arabië is gekomen en dat de winnaar van Mali-Tunesië ten koste gaat van een (vermoedelijk) Senegal of Kameroen..

Tuurlijk is het terecht dat die landen zich plaatsen, want zij winnen de wedstrijden die ze moeten winnen, maar stiekem hoop ik altijd dat Colombia en Chili het redden, in plaats van een Ecuador. Toch meer bekende namen daar..

28 maart 2022 om 18:15

Dat snap ik maar zo is het niet, want in Zuid Amerika spelen 10 landen en daar gaan er gewoon 4 door en krijgt de nummer 5 een play-off alternatief. Je zou ook gewoon een ticket kunnen afnemen van Europa en Zuid-Amerika en die bij Afrika en Noord Amerika te leggen.

Of zelfs nog beter, wellicht de "kwalificaties" opsplitsen in echte regios. Zo kun je tickets koppelen aan bijvoorbeeld het Midden-Oosten, Noord Afrika. tickets aan Midden en Zuid Afrika.

Noord-Amerika en Midden-Amerika te spliten en daar wellicht elk 2 tickets of 3 aan te verbinden. Zodat je niet alleen maar landen toe laat maar ook gewoon diversiteit aan een toenooi toevoegd omdat er gewoon meer culturele regios worden vertegenwoordigd.

Dat europa bij de laatste 16 meer landen afvaardigd is logisch, ze krijgen ook de gros van tickets - het is niet alsof Andorra op het toernooi te vinden zal zijn.

En wellicht door meer opsplitsing qua tickets aan regios en niet aan de algemene bonden zullen kleinere landen ook wat meer inversteren in het voetbal.

Want waarom zou Jamaica of Oezbekistan of Sri lanka gaan inversteren in voetbal? de kans dat ze mee gaan doen is toch minimaal. wellicht om de kansen te vergroten wordt ook de motivatie om er voor te gaan hoger?

28 maart 2022 om 10:01

Costa Rica in 2014

Speelde toen heel leuk voetbal. Het is juist leuk dat landen als bijvoorbeeld een Zuid Korea of een Ghana destijds heel ver komen. De underdog die op voorhand geen kans maakt toch heel erg kan verrassen. Dat vind ik de charme van het toernooi. Het zou geen commercieel toernooi moeten zijn.

28 maart 2022 om 11:00

Zoals Jeronsaik zegt, er zijn 42 landen die strijden om een ticket, hoezo is 4 tickets dan teveel? En niet presteren, Mexico is sinds 94 elke keer door de groepsfase gekomen. Leer eerst feiten kennen voor je praat.

28 maart 2022 om 12:18

Ja maar wat voor landen. Nagenoeg allemaal kleine eilanden etc. Canada had in de groepsfase een doelsaldo van +26, in 4 wedstrijden. Dan is er natuurlijk niet echt sprake van competitie.

28 maart 2022 om 16:49

"zoals Jeronsaik zegt, er zijn 42 landen die strijden om een ticket, hoezo is 4 tickets dan teveel?"

Omdat jij alleen naar absolute aantallen kijkt. maar ga even na welke landen er in die serie van 42 landen zitten. Je praat over heel erg veel landen die je niet hoger kan inschatten dan de Faeröer eilanden of San Marino. met alle respect voor die landen trouwens. Maar jij doet net alsof de Concacaf zwaar onderbedeeld zou zijn en dat is voetbaltechnisch gezien dus geen steekhoudend argument.

28 maart 2022 om 18:02

Nergens heb ik gezegd dat ze onderbedeeld zijn.. Maar om te zeggen dat 4 plekken teveel is, lijkt mij zeer overdreven. De Landen die het nu waarschijnlijk gaan halen hebben allemaal spelers in de Europese competities spelen. Moet ook verder wel een beetje eerlijk blijven voor allen continenten of niet?

28 maart 2022 om 11:10

Canada eindigt anders wel boven USA, Mexico en Costa Rica dus dat is een prestatie die wel een WK ticket verdient toch? Ze hebben een paar leuke spelers. Ik vind het leuk om zulk soort landen ene keer te zien op het WK.

28 maart 2022 om 12:20

Klopt!
Maar het kwalificeren daar is toch iets te vanzelfsprekend voor mijn gevoel voor bv een mexico en een vs die er vrijwel altijd bij zijn.

28 maart 2022 om 14:40

Dat is op zich ook wel zo ondanks dat Canada er voor het eerst sinds 30 jaar bij is. Voor Mexico of USA is het altijd prijs waar in in Europa nog wel eens middels de loting een lastige poule kan krijgen. Er zijn in Europa veel meer subtop landen terwijl je daar 3 goeie heb en 5 dramatische. Maarja, zolang Nederland er zelf bij is (wat mij betreft) vind ik het allang goed

28 maart 2022 om 16:42

De Concacaf landen doet het juist beter dan Afrika en Azie op Wk's en Fifa ranking. Als er ergens plekken afgepakt moeten worden zou het daar moeten zijn. Canada, USA en Mexico zijn respectievelijk nr 12, 13 en 33 van de wereld. Noord Macedonië dat 1 wedstrijd verwijderd is van WK staat nr 67. Als je Europa nog 3 plekken zou geven waarvan eentje uit Concacaf, zou Noord Macedonie in aanmerking komen (en Italie nog steeds niet) en dan zou je nr 12 of 13 van de wereld thuis laten.

Dat is toch schitterend. Dat Hutchison op zijn 39ste als aanvoerder nog zijn debuut maakt op het WK. En wat gun ik het die jongen. Nog steeds gewoon topfit en bij Besiktas ook gewoon nog aanvoerder. Hopelijk kan Alphonso Davies er ook bij zijn

28 maart 2022 om 10:34

Bij besiktas is hij ook nog goed, alleen zie je echt dat hij ouder is geworden en steeds minder snelheid heeft in zijn spel maar is zeker een legende.

Gefeliciteerd Bicentini . Toch naar WK gegaan , nadat ze een rattenstreek tegen hem hebben uitgehaald ! Hoop dat hij FFK Curacao kan vergeven en de volgende keer ons naar een WK loodsen.

28 maart 2022 om 11:49

Lijkt met toch nog wel een aantal stappen te ver. Curacao is op dit moment echt niet beter dan Jamaica, Honduras of El Salvador en die zijn kansloos in deze groepsfase voor de WK-tickets. Om het WK te bereiken moet je je kunnen meten met VS, Mexico en Canada en dat is nog erg ver weg.

schitterend en super leuk voor Canada. leuk hun eens voor het eerst in mijn leven in actie te zien op het WK. ben benieuwd wat ze kunnen laten zien.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren