Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Als Ihattaren kijkt naar een broodje shoarma zit er al twee kilo aan’

Laatste update:

Hugo Borst heeft in zijn wekelijkse column in het Algemeen Dagblad hard uitgehaald naar Mohamed Ihattaren. De columnist ziet het niet gebeuren dat de middenvelder bij Ajax zijn voetbalcarrière op de rit krijgt. “Hij heeft bij PSV 1001 kansen gehad en hij heeft ze niet gepakt. Omdat hij zichzelf geen pijn kan doen”, aldus Borst.

“Ajax gaat hem genezen”, schrijft Borst cynisch in zijn column. “Ik wil de boel heus niet grondig verpesten. Maar hebben we niet allemaal genoeg gezien? Wonderen bestaan niet. Het is echt niet zo dat je gezond wordt als je water drinkt op De Toekomst. Er is daar geen heilige bron. Niemand van die club is verlicht. Sorry. De waarheid is: iedereen die Ajax 1 haalt, heeft ongelofelijk hard moeten werken, die heeft tegenslagen moeten overwinnen, die is vaak verdrietig geweest, in huilen uitgebarsten.”

De columnist gelooft niet dat Ihattaren de intrinsieke kracht heeft om na zijn periodes bij PSV en Sampdoria opeens te slagen bij Ajax. “De ware voetballiefhebber zou het zo graag geloven, dat Mo gered is nu hij bij Ajax zit”, aldus Borst. “Die indruk bestaat. Dat-ie daar weer de ge-wel-di-ge voetballer wordt die hij ehhh, nooit geweest is. Want dat is het: alle voetbalkenners hebben beweerd dat hij uitzonderlijk was. Onlangs zei Wim Kieft, een heerlijke cynicus, het weer. Ik wist niet wat ik hoorde.”

Ihattaren maakte zijn laatste speelminuten in juli 2021, toen hij de voorbereiding met PSV meedraaide. Volgens Borst is het dan ook niet reëel om te denken dat de negentienjarige aanvallende middenvelder Ajax bij de hand gaat nemen. “Kieft en anderen geloven het: dat Mo straks uit een onmogelijke hoek de bal weer in de kruising jast. En dat niet één keer doet, maar elke wedstrijd. Dat-ie bij Ajax de nieuwe Ziyech wordt. Jongens, hou op. Met zo’n lichaam zeker? Als Mo kijkt naar een broodje shoarma zit er al twee kilo aan. Een maandje trainen met Ronaldo (de Portugees, niet de Braziliaan), zou dat helpen? Ik denk dat Mo na drie dagen opgeeft”, zo luiden de harde woorden van de columnist.

Borst kijkt er tot slot vreemd van op dat voetbalkenners geloven dat Ihattaren bij Ajax zijn laatste kans krijgt. “Echt? Zelfs als de geest van Johan Cruijff wordt aangeroepen met maretakjes en een trommelaar, Mo reageert niet. Hij heeft bij PSV 1001 kansen gehad en hij heeft ze niet gepakt. Omdat hij zichzelf geen pijn kan doen. Ik vrees dat hij werkelijk denkt dat Ajax Lourdes is.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hugo Borst of hij mag je of totaal niet en zo niet duwt hij je helemaal de grond in
tuurlijk is het niet goed gezien de fysieke toestand van Mo Ihatteren
maar als die nu keihard aan zijn herstel gaat werken zie ik het wel goedkomen

we moeten nu alleen ophouden met Mo en hij moet het nu zelf gaan laten zien
en pas daarna kunnen we zeggen hoe en wat

1 februari 2022 om 12:27

Ik denk dat zijn mentale toestand belangrijker is. Eerst maar eens zien of die in orde is. Dan komt het fysieke deel daarna wel. Niet andersom.

Ik vind het een nare column van Borst. Het zou best kunnen dat Ihattaren een groter probleem heeft dan alleen maar een slechte mentaliteit. Wacht dat nou eerst even af voordat we die jongen weer de grond in boren.

1 februari 2022 om 12:31

Misschien is dit wel goed. Die Borst is een vervelende kwibus met dit soort uitspraken, maar als ik voetballer was geweest hadden dit soort criticasters me waarschijnlijk wel getriggered om ze heel snel hun ongelijk te bewijzen

1 februari 2022 om 12:41

Dat is dus precies waar je je motivatie niet vandaan moet halen. Want wat als je dat ongelijk een paar keer bewezen hebt? WatMotiveert je dan? Motivatie haal je niet uit anderen maar uit jezelf. Dat vergt een professionele instelling. En dat is juist het probleem bij Mo.

1 februari 2022 om 13:04

Ik zou die stukken als voetballer niet eens gaan lezen. Een Hugo Borst die expres zulke teksten doet om weer even in de picture te komen. Anders had niemand het over hem gehad. Goedkoop scoren. Als voetballer jezelf moeten bewijzen tegenover zulke mensen zou ik niets voor voelen. Ik zou mij juist eerder willen bewijzen aan mensen die respect tonen en kritiek kunnen geven op de goede manier. Misschien dat Mo dat mist doordat er niemand in zijn omgeving dat kan/kon na het wegvallen van zijn vader. Ajax moet wel iemand bij hem zetten als een mentor.

1 februari 2022 om 13:07

Raul het is gemakkelijker om te haten en boos te zijn, dan om te vergeven/lief te hebben en kalm te zijn. Dus de explosieve drive die negatieve mensen als Borst creëren, moeten je een explosieve energie en ambitie geven om goede dingen te doen. Je moet alles wat je hebt in die explosieve drive zetten voor die ene ambitie. Dat is een positieve houding hebben en dat staat boven een professionele instelling want je kunt je zo professioneel gedragen als je maar wil maar als dit soort mensen je kunnen breken heb je niks te zoeken in de voetballerij of maatschappij. Kijk naar Ronaldo, die haalt zijn energie uit dit soort haters. Ook een van de redenen dat ik mij niet omring met negatieve mensen, ze hebben een gewoonte om over alles te zeiken.

1 februari 2022 om 13:14

Tuurlijk Japie, jij wel hoor vanaf de zijlijn. Daarnaast is dat juist niet een juiste bron van motivatie. Wat boeit het wat een ander over je denkt? Het moet vanuit jezelf komen anders komt het er gewoon nooit van.

1 februari 2022 om 13:16

Uiteindelijk kunnen we jou dan ook gelijk even. Als Ihattaran fanboy no.1.

1 februari 2022 om 13:42

@RaulSilva Dat moet idd niet je enige motivatie zijn maar het is wel leuk om hun mond te snoeren

1 februari 2022 om 13:44

@Maugaza Fanboy valt mee maar we produceren in Nederland geen bijzondere talenten meer bijna. Als ik er dan na jaren eindelijk een keer weer een zie met creativiteit dan is een kinderhand snel gevuld

1 februari 2022 om 13:54

Japie_krekel

"maar we produceren in Nederland geen bijzondere talenten meer bijna. "

Hier heb je wel een punt, maar dan vooral betrekking tot zulke 10 of aanvallers.

Kijk wat er bij Oranje rondloopt op 10, Klaassen of Wijaldum......

Ook bij mijn club Ajax als je ziet wie allemaal op 10 mochten, Siem de Jong, Klaassen, Donny van Beek, de Wit, Ekkelenkamp. Allemaal lopertjes vooral.
Uit het rijtje had Donny iets meer dan de anderen.

Nu met Berghuis op 10 bij Ajax zie je weer hoe lekker dat was.

Daarom hopelijk, dat een Ihattaren knop om kan zetten en stappen zet.

Zie ook echt liever zo iemand op 10 bij Oranje dan weer rood-aanlopende Klaassen of Wijnaldum.

1 februari 2022 om 14:53

Die posities inderdaad. Met Van Dijk, De Ligt en De Vrij zit het centraal in de verdediging wel goed. Voorin en op het middenveld is er gewoon te weinig creatviteit aanwezig. We moeten het idd hebben van lopers. Of wie weet kan Berghuis wat laten zien ook als 10 in Oranje

1 februari 2022 om 14:58

Raul, kijk naar de Michael Jordan docu “the last dance” -> hij haalde motivatie uit letterlijk anything dat als kritiek kon worden geïnterpreteerd… de tegenstander van volgende week die wat gezegd had, een journalist die zei dat hij het niet meer kon, anything
Het is een prima manier om jezelf te bewegen steeds weer alles te geven en op te laden

1 februari 2022 om 16:07

Ik denk dat Hugo nog weleens gelijk kan krijgen. Ik lees niks geks in zijn stukje. Het is de harde waarheid

1 februari 2022 om 22:06

@curacao Maar combineerde dat met een extreme gedrevenheid en werklust. Die man heeft vlieguren gemaakt daar zeg je U tegen. Niet te vergelijken met iemand als Ihattaren, die het predicaat talent nog niet eens ontstegen is. Het gaat om arbeid. De hele wereld heeft talent. Er zijn er maar heel weinig die dit kunnen kapitaliseren.

1 februari 2022 om 22:09

@japie leuk is dan ook alles wat het is.. wraak is luie vorm van verdriet

1 februari 2022 om 13:12

Eerlijk gezegd kan het mij niet schelen of hij het redt of niet.. ik gun hem net zoveel als Bram van Polen of Art van Peppen, niet meer niet minder.. hij had nooit naar Italië moeten gaan, zoals ik vaker zeg daar kraait geen haan naar hem zoals hier.. hier kan hij in Utrecht zijn Audi showen aan jongetjes van 16.. in Italië kent niemand hem, niet zoals in Nederland waar elke analist (en mensen op VZ) in zijn reet kruipen.van der vaart etc..hij was zo niet met zijn vak bezig dat hij wel met zijn auto naar Nice rijdt want daar krijgt hij aandacht van Stengs of Boadu..in genua kraait niemand naar hem en dat vind hij natuurlijk jammer.. bla bla talent,ja Castagnios was op zijn 16e ook goed..

Wie neemt Hugo borst nou serieus?. ik kan alleen maar lachen om zijn column, Hugo dacht ik moet ook nog even wat negatiefs zeggen over Ihattaren.

1 februari 2022 om 12:09

Ookal is het natuurlijk wat overdreven hard, het is realistischer dan het droombeeld dat iedereen heeft. We hebben allemaal kunnen zien dat Mo kan voetballen, maar ik heb nog geen 30 wedstrijden de nieuwe Ronaldinho gezien bijvoorbeeld. Bakkali was ook weergaloos en zelfs "de nieuwe Cruyff", 400 clubs en trainers gingen dat wel even boven water krijgen. Zo gek is de column van Hugo niet.

1 februari 2022 om 12:14

Toch zie ik liever dat er wat extra energie wordt gestoken in de specialere talenten die misschien wat lastiger zijn zoals een Ihattaren dan in het zoveelste doorsnee talentje met een voorbeeldige instelling. Als je Oranje vaak ziet voetballen doet dat gewoon pijn aan je ogen met het gebrek aan creativiteit wat er is

1 februari 2022 om 12:20

Als ik de tekst zo lees heeft Hugo helemaal niet gezien dat Mo kan voetballen.....

1 februari 2022 om 12:29

@tyuin

Bakkali leek geen serieuze mentale problemen te hebben. Bij Ihattaren denk ik dat de kans groot is dat dat wel zo is. Dat maakt het echt anders. Ik hoop dat ik er naast zit. En ik vind dat het bij dit soort dingen niet nodig is om iemand nog een keer de grond in te boren. Stel dat ik gelijk heb, en Ihattaren heeft een depressie of iets anders ernstigs. Daar sta je dan mooi met je column.

1 februari 2022 om 12:34

PSV deed het ook niet echt handig met Bakkali. Opeens moest de niet fitte Ruiz komen voor een half jaar en door een fout van PSV kon Bakkali geen speelminuten maken in Jong PSV waardoor hij vanuit het niets van basisspeler naar tribuneklant ging

1 februari 2022 om 12:40

@japie_krekel: Het is niet alleen dat het met Ihattaren iets lastiger is om mee om te gaan. Je kunt hem extern maar tot een bepaalde hoogte helpen, de rest moet intern uit hem komen. Laat het het tweede nou zijn wat ik denk dat het probleem bij hem is.

Genoeg spelers die op jonge leeftijd ontzettende kwaliteiten hebben laten zien. Denk aan Bakkali, Adu, Bojan, Drenthe, Knol, Hose, Fischer etc. etc. etc. Soms slagen ze niet omdat ze extreme pech hebben en soms slagen ze niet omdat ze mentaal niet gekneden zijn voor het voetbal.

1 februari 2022 om 12:50

@japie,

Inderdaad. Dat is het volledige en complete verhaal, van alle kanten bekeken. Zo is het exact gegaan, en niet meer dan dat. 100 waterdicht en volledig beschreven. Dit is alle informatie beschikbaar over het Bakkali verhaal. Zoals gewoonlijk heb je het weer van alle kanten en invalshoeken belicht. Keurig.

1 februari 2022 om 13:45

@Fossen doe jij jouw kant van het verhaal eens over Bakkali dan. Ik zeg niet dat Bakkali het niet gered heeft door PSV want hij heeft daarna nog bij een aantal andere clubs gespeeld, maar waarom een niet fitte Ruiz zo nodig nodig gehuurd moest worden voor een half jaar destijds is mij nog steeds een raadsel

1 februari 2022 om 14:11

Ik heb na pakweg 2 jaar met jou discussiëren niet echt het idee gekregen dat jij je ook maar enigszins laat leiden door andere verhalen dan wat jij in je hoofd hebt.... Dus waarom zou ik nou in vredesnaam jou voorzien van informatie die gewoon op te zoeken is? 't is niet dat je ook maar een beetje bereid bent om je mening eventueel te herzien, toch? Of althans, vaak geef je een beetje toe om dan in het volgende topic weer exact met je oude, weerlegde verhaal te beginnen. Dus nee, ik doe niet' mijn' kan van het Bakkali verhaal. Zoals ik net al zei: je hebt het weer keurig van alle kanten belicht. Dus is ook niet nodig.

1 februari 2022 om 14:57

Dat valt wel mee hoor. Ik heb vaak genoeg toegegeven dat Ihattaren fouten heeft gemaakt, alleen snap ik niet dat een coach van iemand die net zijn vader is verloren zo een speler niet even iets anders behandeld op dat moment als de redt van de selectie. Je kan niet iedereen over 1 kam scheren. Zo iemand heeft even een andere benadering nodig. Dan kan je er twintig begeleiders opzetten maar uiteindelijk moet de klik met de coach er zijn want die maakt de opstelling. Een begeleider heeft op dat momoment weinig invloed op zo een speler

1 februari 2022 om 15:04

@Regulator Dat is waar en hij zal zeker in de spiegel moeten kijken maar er zat ook een hoop niet mee. Je vader komt te overlijden, er komt vervolgens een coach die dat niet meeneemt in je beoordeling en die jongen raakt met zichzelf in de knoop. Vlucht naar Italie uit nood, waar hij helemaal eenzaam wordt en binnen een jaar ben je van je voetstuk afgevallen. Hij krijgt nu een herkansing dus die zal hij optimaal moeten benutten. Doet hij dat niet dan houdt het op voor hem

1 februari 2022 om 12:14

Toch heeft hij wel een enigszins punt, al maakt Borst het zoals altijd weer veel te bont. Sommigen maken het nu alsof Ajax het walhalla voor jongens is om hun carriere een nieuw leven in te blazen, terwijl dat natuurlijk absoluut niet zo is. Bij Ajax slaag je als je keihard werkt en doe je dat niet, is er geen plek (meer) voor je. Die gaan Ihattaren echt niet matsen. Het is vrij simpel: Het zal van Ihattaren zelf moeten komen en ik vraag me af of de omstandigheden zich daarvoor lenen.

1 februari 2022 om 12:48

@sirius het moet zeker van Ihattaren zelf komen, maar bij Ajax gaat hij wel genoeg geholpen worden denk ik. Ajax heeft genoeg spelers met ervaring. ik heb al eerder een reactie geplaatst dat Tadic, Ihattaren weer op het juiste pat kan brengen.

1 februari 2022 om 12:56

Het hangt er maar net vanaf hoe gevoelig hij voor de woorden van Tadic is. Niet elke jongen laat zich op z'n plek zetten door een teamgenoot.

1 februari 2022 om 13:14

@Lampen en ik vroeg al eerder welke moeilijke jongen nou echt onder de indruk was van de woorden van Tadic? Hij is een geweldige prof, ja, maar dat betekend niet automatisch dat je binding en een klik hebt met zulke jongens. Zo zal Ronaldo dat ook niet hebben bij United. Dat Timber en Gravenberch naar hem opkijken geloof ik wel. Dumfries had een uitstekende band met Mo, ook een schoon voorbeeld van hoe hard werken je waardering en een basisplaats in Oranje kan opleveren. Ik denk dat ETH de sleutel wellicht zou moeten zijn, maar ik zie eerijk gezegd niet waarom Tadic hem zou moeten raken.

1 februari 2022 om 13:33

@psvlld het is toch simpel Tadic is de aanvoerder van Ajax, als je al van je aanvoerder niks aanneemt dan heeft Ihattaren sowieso niks te zoeken in het profvoetbal.

1 februari 2022 om 13:36

Haha ja, als het ‘zo simpel’ was dan was Mo natuurlijk niet in deze situatie terecht gekomen. Dumfries was aanvoerder van PSV. Andere grootheden hebben ook op hem ingepraat (Zenden, van Nistelrooij). Dus dat is wel echt te makkelijk gedacht.

1 februari 2022 om 14:01

Psvlid

Kom op, een Dumfries kan je qua leiderschap toch niet vergelijken met Tadic.
Die man ademt echt Ajax. Neemt alles super serieus. Ook bij Servie, waar hij zelfs penalty zelf nam ipv ploeggenoot gunnen. Deze man is echt extreem gefocust en eist ook hoge inzet.

Dumfries was/is meer de mattie van iedereen. Het was alleen dat er geen andere kandidaten beschikbaar waren bij PSV, anders was hij toch geen aanvoerder geworden.

"maar ik zie eerijk gezegd niet waarom Tadic hem zou moeten raken."

Zoals ik hierboven al wat geschetst heb, maar ook zijn inzet op zijn leeftijd. Nog steeds super fit. Een beetje een mini-CR7 examplaar.
Hier kan Ihattaren onwijs veel van leren, elke dag zo een inzet.
Een Matthijs de Ligt dacht ook dat hij veel deed, tot hij werkte met CR7 en zag dat je nog meer kan doen. Niet alleen hij maar meer spelers.

" Ik denk dat ETH de sleutel wellicht zou moeten zijn"

Hier ben ik ook mee eens. Zoals v Bommel aangaf (wel ironisch aangezien zijn botsing met latino's) er bestaat geen 1 aanpak die voor iedereen zelfde is. Ik denk dat Schmidt hier juist te kort in kwam, en Erik wel oog heeft voor het individu.

1 februari 2022 om 14:24

Ik vind het allemaal geromantiseerd. Tuurlijk zou dat hij dat kunnen als boegbeeld (alles kan namelijk), ik denk eerder dat een combinatie van veel dingen Mo erboven zal brengen en daarin zie ik Tadic niet als belangrijkste factor. Nogmaals, bij Noa Lang had dat ook geen impact en denk dat hij qua karakter veel dichterbij zit dan een Mathijs de Ligt. Maar dat is duidelijk mijn mening, we gaan het meemaken.

1 februari 2022 om 14:24

Maar dat is vanuit jouw beeld over Tadic. Noa Lang nam het bijvoorbeeld ook niet zo nauw met de woorden van Tadic. Uiteindelijk gaat het om de speler zelf en of hij tegen iemand opkijkt. Als Zenden en Van Nistelrooy het niet gelukt is, betwijfel ik of Tadic iets in te brengen heeft. Je bent hierin afhankelijk van de mindset van de jongeling, niet van de invloed van de aanvoerder.

1 februari 2022 om 15:01

We moeten nu ook weer niet doen of dat Mo opeens niet meer kan voetballen . Ik neem aan dat een jeugdspeler van PSV ook moeite moet doen om het eerste te halen. Onder van Bommel heeft hij het toch niet slecht gedaan, toen was hij volgens vele rijp voor Oranje. Hij raakte bij PSV op een dood spoor. Zijn keuze om naar Italië te gaan pakte slecht uit.
Hij is nu terug in Nederland , nieuwe maar toch ook weer een vertrouwde omgeving. Ik neem aan dat dit positief zal werken.

1 februari 2022 om 12:26

Wie is de volgende die wat negatiefs wilt zeggen over Mo? Sjezus man wat een mafklappers zeg :'. Dat zulke gasten nog platformen als deze krijgen... lachwekkend. En als die gaat vlammen op het veld, dan gaan ze zeker niks zeggen en zichzelf beschermen... ik ken deze verhalen inmiddels wel.

1 februari 2022 om 12:56

Nochtans zegt Borst niets gek? Ok, het is wat gechargeerd door de manier waarop hij het zegt maar die voorlaatste zin is , wat mij betreft, de kern Mo zijn probleem: hij kan zichzelf geen pijn doen.

Simpelweg omdat hij het nooit moeten doen heeft. Zijn talent was altijd (ruim) voldoende om bij de betere te horen (of de beste te zijn). Dat voordeel is hij, door bijna een jaar niet te voetballen, kwijt hoor. Hij zal ontzettend hard moeten werken, tegenslagen overwinnen en de absolute wil moeten tonen om het alsnog te maken. Allemaal zaken die Mo nog nooit in zijn leven heeft moeten doen... en nu opeens bij Ajax zou dat puzzeltje in elkaar vallen?

1 februari 2022 om 13:23

Wie zegt dat hij in de jeugd niet heeft geknokt? Net alsof je met enkel talent bij een top bvo tot de top weet te schoppen en zelfs basisspeler van PSV 1. Dat is gewoon iets zeggen wat in je opkomt, net als dat velen denken te weten wat er allemaal heeft plaatsgevonden bij zijn vorige clubs.

1 februari 2022 om 13:47

@janter: ik heb nochtans voldoende verhalen gehoord dat Mo al vanaf jonge leeftijd privileges kreeg omdat hij zo ontzettend goed kon voetballen. Waar andere voor gestraft werden, kwam hij mee weg.

Dat lijkt me nou niet bepaald het beeld van iemand die heeft moeten knokken maar vooral van iemand die vooral op zijn talent heeft kunnen teren.

Dus nee, ik zeg niet in wat me opkomt. Ik baseer me op welgekende verhalen van Mo bij de jeugd van PSV.

1 februari 2022 om 14:22

Zulke gekke dingen zegt Borst toch niet? De kans dat Ihattaren niet gaat slagen is gewoon een stuk groter dan dat hij dat wel doet.

Als de afgelopen jaren iets hebben aangetoond, dan is het wel dat omgaan met tegenslagen niet echt zijn sterkste punt is. Daarnaast heeft hij problemen met zijn lichaam en kost het hem duidelijk veel moeite om zo gedisciplineerd te leven dat hij niet als Fats Domino het veld op komt als hij een paar weken niet onder begeleiding getraind heeft.

Ook bij Ajax zal het vooral uit hemzelf moeten komen. Als hij niet bereid is om alles opzij te zetten en zich nederig op te stellen, dan gaat het niet lukken. Kan hij die knop wel omzetten, dan kan het met zijn talent nog altijd een hele goede voetballer worden. Maar zoals Borst al zegt, dan moet je wel jezelf pijn kunnen doen en opkrabbelen na tegenslagen.

1 februari 2022 om 18:23

@Thenry_228; met talent alleen kom je er ook niet. Je zal altijd moeten knokken, maar de een moet harder dan de ander knokken. Het is niet dat de bal bij hem komt aanwaaien als een magneet.

1 februari 2022 om 13:19

Want? Wat zegt hij hier nou dat niet klopt dan? Je vindt al die hosannaverhalen over hem realistischer?

1 februari 2022 om 13:30

@gomes1psv er zal vast wel iets kloppen hoor van wat Hugo zegt. maar ik heb gewoon sterk het idee dat Hugo ook even in de hype wil meedoen om Ihattaren aftezeiken.

1 februari 2022 om 16:25

@gomes1psv haha dit is makkelijk. Hugo overdrijft zo erg dat hij juist tegenstellingen doet die nergens op slaan. Nee het klopt dat je van het water in de Arena of Toekomst niet gezond wordt. Het klopt ook dat je niet sterk wordt van het eten van spinazie. Zo kan ik ook wel een colum schrijven waar men van kan zeggen dat alles wat er in staat klopt. Maar als je zo moet overdrijven om je punt te maken dan is je punt schijnbaar heel lastig normaal te maken.

Er zullen vast mensen zijn die zo erg geloven in Mo zijn talent dat ze denken dat hij bij Ajax weer plezier zal krijgen in het spel en gebruik kan maken van zijn talent. Dat er mensen zijn die geloven dat een Ten Hag het erg goed kan doen bij een type speler als Mo. Maar er zijn er zat die denken dat hij hard moet werken, zelf moet veranderen en nog harder moet opstaan na weer te vallen. En als dat lukt kan hij best weer eens die voetballer worden waar je bij ziet dat hij enorm veel talent heeft.

1 februari 2022 om 19:42

Nou ja, het is in ieder geval een sterk onderbouwde mening. Dat mis ik sterk bij die jokers van de Telegraaf en de opportunisten van VI Vandaag. En niet te vergeten ordinaire supporters als Willem van Hanegem, Aad de Mos, de gebroeders Van der Kerkhof, Henk Spaan en Sjaak Swart, clubgekleurde fossielen die hun mening eigenlijk in een flink verwarmd bejaardentehuis zouden moeten geven in plaats van columns en andere mediabijdragen met landelijke dekking.

1 februari 2022 om 16:17

Ik neem Hugo heel serieus en lampen uiteraard niet! Bizar domme actie van ajax om hem binnen te halen, onruststoker 1e klas.

Onzin als je depressief of somber voelt grijp je vaak naar andere middelen , het is heel zwaar om mentaal iets te hebben of iemand te verliezen wordt zwaar onderschat.

1 februari 2022 om 12:06

Sorry hoor, maar ik denk dat we allemaal wel weten hoe het is om een dierbaar iemand te verliezen, en je vader verliezen is helemaal verschrikkelijk (ik heb het gezien bij een van m'n beste vrienden), maar om daar twee jaar na dato nog steeds alles op te gooien... Mensen vergeten dat ook voor het overlijden van z'n pa, mo al een verwend nest was. Binnen de jeugdopleiding waren ze heel positief over zijn techniek, maar allesbehalve over het mentale aspect, wat in de voetballerij nog belangrijker is. Deze jongen heeft er gewoon geen goeie kop op zitten, zo zijn er zoveel. Maar waar die anderen altijd keihard - terecht - worden afgebrand, wordt Ihattaren door velen altijd maar de hand boven het hoofd gehouden.

1 februari 2022 om 12:12

IlMaestro. Gelukkig is elk mens hetzelfde.... Sommige komen gewoon nooit meer over zo'n verlies heen hé. Ik persoonlijk had er haast geen moeite mee en pakte na de uitvaart direct mijn leven weer op, maar waarom zou ik dat moeten verwachten van anderen?

1 februari 2022 om 12:13

@IIMaestro21 daar kun je niet over oordelen, voor de 1 is het intenser dan de andere en kan er moeilijker mee omgaan.
Ik heb mijn vader verloren op jonge leeftijd, was mijn held, huj nam mij altijd mee naar het 700 toernooi van ajax, vond dat prachtig.
Zal altijd mijn held blijven maar ik verwerkte het wel aardig snel moet ik zeggen dus de 1 is de andere niet

1 februari 2022 om 12:32

"maar om daar twee jaar na dato nog steeds alles op te gooien"

Ik ben niet de eerste die het zegt, maar dat "nog steeds" is echt gewoon zinloos. Als iemand een verlies verwerkt op de gezonde manier, dan kan die meestal snel weer zijn leven oppakken. Kijk ook naar Scherpen die zijn broer verloor.

En anderen kunnen dat niet en zitten in de knoop. Daar kan je meestal niks aan doen. En als je die knoop niet oplost, dan kan je daar heel erg lang last van hebben.

1 februari 2022 om 12:52

@Ducktaildo; @mitchajax020, nogmaals, ik wil niks af doen aan de ernst van het feit, maar mensen vergeten dat Ihattaren ook in de jeugd al geen makkelijke jongen was. Dat is echt niet ineens veranderd sinds het overlijden van z'n vader

1 februari 2022 om 13:21

Er zit natuurlijk nog wel een groot gat tussen 'geen gemakkelijke jongen in de jeugd zijn' en gewoon niet meer op komen dagen en 30 kilo te zwaar zijn.

1 februari 2022 om 12:08

Klopt zeker, maar het is geen reden om zover af te zakken als Ihattaran doet. Na 2 jaar alle hulp en kansen genegeerd te hebben mag je best in de spiegel kijken. Hopen dat de transfer naar Ajax het duidelijk maakt

1 februari 2022 om 12:33

De vraag is vooral of hij al in staat is geweest om in de spiegel te kijken. Dat lukt sommigen pas laat, kijk ook naar alcoholisten die pas na jaren kunnen toegeven dat ze uberhaupt een probleem hebben. Dat is voor anderen niet te begrijpen, maar voor veel mensen wel de werkelijkheid. Als je in de knoop zit functioneer je niet als een gezond persoon.

1 februari 2022 om 12:13

Met het 2e deel van je reactie ben ik het eens, maar het grijpen naar andere middelen is een gedragsreactie die is te voorkomen of verhelpen en mag dus niet als excuus worden gezien. Zeker niet onder toezicht van een topvoetbalclub.

1 februari 2022 om 12:18

Dat geeft je als topsporter geen vrijbrief om jezelf volledig te laten gaan. Hij mag het natuurlijk gewoon doen, maar dan moet hij de consequenties ervan ook dragen. Dit is wel wat meer dan enkel een depressie of rouwperiode. We zijn twee jaar verder en het wordt alleen maar erger, lijkt het. Dan zit er qua mentaliteit ook gewoon iets totaal niet goed. Maar goed, het is nu aan Ihattaren om er vol voor te gaan.

1 februari 2022 om 12:47

"enkel een depressie of rouwperiode"

Dat weten we niet. Ik heb zelf helaas ervaring met depressie, en dat valt niet goed te sturen. Als Ihattaren inderdaad een depressie heeft, en daar geen behandeling voor gezocht heeft, dan kan het zijn dat dat allemaal nog ongecontroleerd in zijn systeem zit. Da's lastig profvoetballer zijn dan. En dat is nou juist het hele punt: niemand van ons weet wat er echt in zijn hoofd en lijf zit.

1 februari 2022 om 16:58

@Sirius'Enkel een depressie,' wat is jouw beeld van een depressie? Dat dit even een 'half jaartje' duurt en je je even 'futloos' voelt? Laat me raden, je hebt het zelf nooit gehad en geen klinische psychologie gestudeerd?Vandaar dus ook de 'het is 2 jaar verder en het wordt alleen erger.'Uhm, dat gebeurd in vrijwel alle gevallen van depressie. In meer dan de helft van de gevallen komen mensen er zelfs met hulp nooit meer vanaf.

1 februari 2022 om 20:08

Ik heb nergens aangegeven wat mijn beeld van depressie is, dus dan hoef je niet met termen als 'een half jaartje' en 'even futloos' te strooien alsof ik het geschreven heb. Verder hoef je niet te raden, want je kent me niet. Probeer dus geen inschatting te maken op basis van een mening.

Denkt Borst nu echt dat Ihataren niet hard heeft moeten werken om op 17 jarige leeftijd in PSV 1 te staan? Want dat haalt zijn hele verhaal wel wat onderuit.

1 februari 2022 om 12:02

Slaat idd nergens op dit stuk. Als je op je 17e debuteert in het 1e heb je opzich vrij aardig hard gewerkt. En als je dat kan zonder hard werken is het al helemaal knap.

1 februari 2022 om 12:08

Precies, bovendien dit stukje : "iedereen die Ajax 1 haalt, heeft ongelofelijk hard moeten werken, die heeft tegenslagen moeten overwinnen, die is vaak verdrietig geweest, in huilen uitgebarsten.” Dat is precies wat Ihattaren nu ook nog kan bewijzen. Niemand beweert dat Ihattaren nu bij Ajax zomaar weer even Ajax 1 gaat halen. Wel dat hij , door hard te werken ( en wellicht uit een enigszins depressief dal te komen na verlies van zijn vader ), de kans kan krijgen om dat weer te halen. Borst gelooft blijkbaar niet dat Ihattaren die knop om kan zetten, ik zie daar wel kansen in en bovendien is het voor Ajax verder vrij risicoloos allemaal.

1 februari 2022 om 12:16

Ik denk op recht dat je in de jeugd minder hoeft te doen dan wat er op het hoogste niveau gevraagd wordt. De tegenstand (fysiek en mentaal) is totaal niet te vergelijken. Toen hij als 17 jarige bij PSV speelde was het nog zonder druk, en mocht hij gewoon lekker zijn ding doen zonder dat er consequenties aan vast hingen. Ondanks deze vrijheid haalde hij niet de statistieken waardoor je zou zeggen geef hem alle vrijheid. Echter wordt er om prijzen te winnen meer gevraagd dan een leuke actie. En het is de vraag of Mo dit ooit op kan brengen. En niet voor een maand, maar de rest van zijn carrière. Ook bij tegenslagen.

1 februari 2022 om 12:38

Ik denk dat ook. Maar dat is net het hele punt. Hij heeft het al op het hoogste niveau gedaan.

1 februari 2022 om 12:50

Ik vind dat wel een interessant punt, en weet niet of je echt minder hoeft te doen. Misschien in absolute zin wel, maar als je jong bent zijn de verleidingen ook groter. De testosteron giert door je lijf, en dan is het moeilijker om gefocust te blijven op 1 ding dan als je volwassen bent en je lijf meer tot rust is gekomen.

Ihattaren heeft, zoals lierse terecht zegt, dat topniveau al gehaald. Dus hij heeft echt wel veel moeten doen. Bij hem is er echter iets gebeurd waardoor het helemaal niet gek is dat je leven op zijn kop komt te staan. Dat opeens alles anders is. We moeten afwachten hoe hij er nu mentaal bij staat.

1 februari 2022 om 13:05

Mja, ik heb net het gevoel dat Mo vooral op zijn talent heeft geteerd en het veel minder van het harde werken heeft moeten hebben. Voor sommige jongens, die zo getalenteerd zijn, is het vrij simpel om snel door te breken. Het is echter dan pas dat het begint want dan merken ze ineens dat hun talent alleen niet meer volstaat... Als die houding tijdens de jeugdjaren, door de club, werd gefaciliteerd (vooral teren op talent) dan is het niet makkelijk om de knop om te draaien.

Ik heb genoeg jongens gezien die tot de leeftijd van 16 -17 jaar alles op automatische piloot deden en waarbij alles vanzelf ging.. tot het moment waarop ze wat meer weerstand kregen en het er allemaal niet meer uitkwam.

Op een (veel) lager niveau was ik zelf zo (dus spreek uit eigen ervaring;-)). Tot mijn 14-15 jaar deed ik alles op talent, alles ging vanzelf ( gemiddeld 50 goals per jaar, 20 assists). Maar dan werd de weerstand groter (en sterker) en moest ikzelf harder werken (waar ik dus niet echt ervaring mee had). En opeens ging alles heel wat moeilijker, verlies je wat vertrouwen en voor je het weet is het 'over' en ben je niet langer de uitblinker maar eerder een meeloper, die af en toe nog eens een leuke match speelt. Het verhaal van zoveel jonge spelers:-)

1 februari 2022 om 13:20

Jij speelde bij FC bal op het dak, en niet bij PSV. Je hebt geen flauw idee hoe hard jongens in de jeugdopleiding moeten werken bij dit soort clubs. Ze trainen zo ontiegelijk veel en combineren dat met school, Mo is heel lang fysiek ook nog ijzersterk geweest. Wat een onzin zeg.

1 februari 2022 om 13:43

@ajax: ik zeg toch letterlijk dat het op een veel lager niveau was? En fyi: het was Belgische derde klasse, dus nou ook niet bepaald FC Bal op het Dak;-)

En voor de rest... tja, we zullen zien. Maar ik vrees dat ik er niet ver naast zal zijn. En als ik er toch ver naast zit, chapeau voor Mo! Dan zou hij zich echt knap teruggevochten hebben.

En wauw zeg, Mo was fysiek ijzersterk. Euh, wie niet die op dat niveau speelt? Lijkt me een basisvereiste als je voetballer bent? Maar is dat een teken van hard werken? Of vooral een gevolg van dagelijks te voetballen?

1 februari 2022 om 14:31

Je komt echt niet puur op talent als 17 jarige in het eerste elftal van PSV terecht. Daar moet je staalhard voor werken.

1 februari 2022 om 15:10

Ik denk dat dat op die leeftijd heel erg mee kan vallen. Natuurlijk moet je je best doen op de training en letten op je voeding, maar ik denk dat het verder wel meevalt. Juist vanaf je 18e komen er andere zaken om de hoek kijken, alcohol/vrouwen etc.

1 februari 2022 om 17:05

@Thenry

Belgisch derde klasse is dus bal op dak niveau vergeleken het niveau waarop de jeugd van PSV speelt.

Oftewel zoals anderen hier aangeven, heb je geen idee hoe keihard zelfs de luie spelers bij BVO's worden gedwongen om te werken. Ook de beste talenten worden zonder pardon op de bank gezet als ze aankloten. Tel daarbij op dat ze gewoon 4-5 keer per week trainen en daarbij op school zitten.

Het punt is, je hebt gewoon geen idee en dat is oke.

Leuk al die voorspellingen, laten we het hopen. Niks is zeker.

Azijnzeiker Hugo heeft zijn zegje ook weer gedaan. Heeft ie weer een onderwerp voor zijn column klaar. Fijn voor hem.

1 februari 2022 om 12:51

Exact. Niemand weet wat er in de kop van Ihattaren precies gebeurt. Maar deze zure column is er maar vast uit. Stel dat Ihattaren straks echt instort, en serieuze klachten blijkt te hebben. Daar sta je dan met dit verhaal.

Haha hoe triest ben je als je publiekelijk een jochie van 19 zo de grond in gaat boren. Had al weinig respect voor Hugo B, maar dat is nu toch wel echt tot een nieuw dieptepunt gekelderd.

1 februari 2022 om 12:04

Haha meen je dit nou echt? Dat heeft Mo toch allang zelf gedaan in zijn eigen interview? Alleen maar andere de schuld geven maar aan Mootje ligt t niet. Tuurlijk is dit te makkelijk scoren van Borst. Maar totaal niks nieuws onder de zon. Als jezelf andere de schuld geeft dan weet je dat mensen dit niet pikken en juist jou de schuld gaan geven.

1 februari 2022 om 12:10

Slaat gewoon nergens op om dit over iemand te schrijven. Je mag best kritisch zijn, maar dit is gewoon iemand echt pijn willen doen. Mo heeft zich inderdaad misdragen, maar het is niet zo alsof hij iemand heeft aangerand ofzo hoor. Vind dat je best met wat meer respect je columns mag schrijven. Denk dat mo overigens niet de enige is die een beetje de weg zou kwijtraken als je op 19 jarige leeftijd je pa na een lang ziektebed verliest. Ecut wat een dwaas die hugo.

1 februari 2022 om 12:15

Haha ik weet niet wat jij gelezen hebt, maar een beetje overdreven of niet? Nogmaals makkelijk scoren dit, maar we moeten nou niet doen alsof dit zo ernstig is. En blaugrana doen alsof hij iemand heeft aangerand vind ik echt een domme opmerking van je.

1 februari 2022 om 12:11

Jochie van 19 doet er niet toe. Hij wil voetballen met de volwassenen, beloond worden als volwassene, dan moet je ook beoordeeld worden als een volwassene. Helemaal in de beroepsgroep van Ihattaran. Anders gaat hij maar lekker in de A1 van Ajax ballen als zijn leeftijd zo belangrijk is.

Edit: daarnaast mag je best een dikkere huid ontwikkelen als publiek figuur; je weet dat columnisten de boel scherp opschrijven. Til er niet te zwaar aan

1 februari 2022 om 12:14

Hij gaat in jong ajax spelen. Ajax heeft niet eens een A1 meer…

1 februari 2022 om 12:15

Als het niet hebben van een A1 is waar je over valt, heb je het punt wel gemist vrees ik.

1 februari 2022 om 12:19

Het gaat niet over de A1, maar over Mo. Een speler die tussen de grote heren mee wil doen, maar blijkbaar niet als grote meneer afgerekend mag worden omdat het qua leeftijd nog bijna een kind is. Als hij een topsporter wil zijn hoor je hier mee om te gaan en valt deze kritiek nog reuze mee.

1 februari 2022 om 12:21

Haha lees z'n vorige reacties, er is maar 1 conclusie en dat is dat Borst fout is.

1 februari 2022 om 12:30

"qua leeftijd nog bijna een kind is". Dat is heel scherp van je en ben ik het volledig met je eens. Soms heb je jongeren (en volwassenen) die sociaal-emotioneel op een lagere leeftijd zitten dan anderen. Misschien herken je het wel in je omgeving: Als de emoties oplopen een driftbui krijgen of letterlijk met de voeten stampen, vervallen in patronen die de persoon als kind deed of zelfs wegrennen en dan niets van je laten horen.

Mooie columm van Hugo en er is geen woord aan gelogen

Zo dan. Meneer Borst had dorst en heeft mogelijk de hele fles azijn tot de laatste druppel leeggedronken. Wat een bijzonder vervelend stukje zeg, niet te geloven. Had ie nou echt niks anders kunnen schrijven dan het tot op de enkels affikken van een jonge gast?
Dat Ihattaran fouten heeft gemaakt, soit. Dat het veel fouten waren: ook prima. Maar dit is echt gewoon een stukje om te laten zien hoe scherp zijn pen wel niet is. Nou, die heb ik ook, maar omwille van mijn lidmaatschap van deze site laat ik die maar even niet spreken. Wat een wanker.

1 februari 2022 om 12:54

Helemaal mee eens. Hij sluit achteraan de rij, heeft niks nieuws te melden, en het is alleen maar zuur.

En stel dat Ihattaren straks ook nog eens echt mentale problemen blijkt te hebben. Dan heb je maar mooi een jongen van 19 af staan te zeiken.

Is het serieus nodig om die jongen nu alweer de grond in te schrijven, het is zijn laatste kans ja maar laten we eerst zien hoe hij het oppakt bij Ajax en voor hoe lang, rond de voorbereiding van het volgende seizoen kunnen we pas concluderen of hij deze kans echt gaat pakken.

Ik hoop dat dit wel het laatste plasje geweest is voordat Mo op het traingsveld staat. Hugo bedankt voor je schijt column, als jij naar een broodje shoarma kijkt groeit je baard.

Met vriendelijke groet,

Jari

1 februari 2022 om 15:40

Een baard heb je er binnen een halve minuut vanaf. 10 kilo overgewicht niet. Schijtcolumn, schijtreactie.

In de kern heeft hij gelijk; als ihattaren geen intrinsieke motivatie vindt, om wat voor reden dan ook, zal hij niet slagen bij ajax.

De ethische vraag vind ik interessanter; als je een publiek figuur bent, zoals Ihattaren als voetballer is, moet het dan maar geaccepteerd worden dat er zulke columns over je worden geschreven?

1 februari 2022 om 12:07

Tja als je zelf een groot interview afgeeft met behoorlijk wat aannames en eigen waarheden dan weet je dat dit gaat gebeuren toch? En als je zo'n publiek figuur als Mo bent had je dit al eerder moeten bedenken. Hij toch grotendeels zelfs de heksenjacht ontketend, hoe zonde het ook is.

1 februari 2022 om 12:57

@bramthijs

Feitelijk is dat juist. Maar als Mo mentale problemen heeft, dan komen ook deze acties voort uit die mentale problemen. Hij moet tegen zichzelf beschermd worden.

1 februari 2022 om 12:56

Die ethische vraag is inderdaad levensgroot aanwezig. Stel dat Ihattaren een sluimerende depressie of iets anders ernstigs heeft, die niet behandeld wordt. De aanwijzingen zijn er, dat is geen loze suggestie. Moet je dan als columnist zo'n jonge gast nog even de grond in boren? Ik vind van niet. Ihattaren weet zichzelf niet goed te beschermen, en als je ziek bent moet je omgeving dat voor je doen. En zijn omgeving werkt niet mee. Ik zou in dit geval als journalist Ihattaren als een collega zien die je even met rust moet laten.

1 februari 2022 om 19:50

Mee eens

Hugo Borst, wat een waardeloze gozer is dat. We hebben het over een jongen van 19-jaar met mentale problemen die zijn vader verloren is 2 jaar geleden. Hoop dat hij er bovenop komt en monden gaat snoeren. Het talent zal er zeker nog zijn.

Ik verwacht dat dit bij Ajax best gaat lukken eigenlijk.

Ik proef best wel een bittere smaak in mijn mond. Een digitale me2, door alleen met Hugo Borst ergens over eens te zijn.

Ik geef Ihattaren 0 kans. Te veel indicatoren die er voor mij toe wijzen dat hij echt niet geschikt is voor het topvoetbal. Wellicht was een overstap naar Utrecht een veel beter idee. Minder druk dan bij Ajax of Psv en een kans om in de luwte vooral aan zijn mentale welzijn te werken.

1 februari 2022 om 13:00

@regulator
De druk zou ook groter bij Utrecht kunnen zijn aangezien men dan kan verwachten dat Ihattaran de grote man in de selectie zou zijn qua talent. Het zal van hem moeten komen terwijl hij bij Ajax gewoon niet zo hoog in de rangorde zal staan. Bovendien begint hij ook niet bij Ajax 1 maar sluit hij aan bij Jong Ajax.

1 februari 2022 om 14:26

Vergis je niet. De druk van "top" talent zal hij ook bij Ajax dragen. Of het nou bij het eerste of JAJ is. Jongen staat echter al aardig wat jaren stil in zijn ontwikkeling. Ik vraag me af of hij uberhaupt de verwachtingen nog waar kan maken.

1 februari 2022 om 21:09

@regulator

Volgens mij hangt er nog 1 grote vraag boven de markt, en dat is de vraag of Ihatteren 1) gewoon een slechte topsportmentaliteit heeft of 2) er serieus mentaal iets aan de hand is met hem.

Als het optie 1 is, wordt het nooit wat met hem. Als het optie 2 is, dan heeft hij vooral professionele hulp nodig en moet hij eerst beter worden. Als het optie 2 is zitten al die negatieve analytici en columnisten er verschrikkelijk naast en hebben ze bijgedragen aan de bizarre druk op een ziek kind van 19.

1 februari 2022 om 22:08

@vernon: Ik weet het niet. Ik zou eerder zeggen dat het een mix van beiden is. Van onze kant blijft het wel extreem speculatief. Wat ik vooral frappant vind is dat Ihattaren een netwerk van vrienden & familie, zaakwaarnemers, trainers en al 4 clubs achter zich heeft (gehad) en er lijkt alsnog niet aan de bel te worden getrokken. Misschien ligt dit ook aan hemzelf.

Laten we even eerlijk zijn, maar wanneer heeft de media uberhaupt een positieve rol in iemands leven gespeeld? Het is allemaal speculatief, negatief en heeft vaak genoeg een slechte impact. Daar zijn wij zelf overigens grotendeels schuldig aan, omdat we er op blijven klikken en kijken.

2 februari 2022 om 13:30

Klopt dat hij al veel kansen heeft gehad. Maar als je ziek bent en dat zelf niet zo ziet, dan weiger je hulp. Komt heel vaak voor. Dan kan iedereen aan de bel trekken, maar als je zelf niet open doet, dan gebeurt er niks.

En nee, ik verwacht ook niet dat de media een positieve rol speelt. Maar je kan wel stoppen met een negatieve rol te spelen. Ik probeer mijn bijdrage te leveren door in dit soort topics erop te wijzen dat Ihattaren ook gewoon ziek kan zijn en dat we hem tegen hemzelf moeten beschermen.

Ik heb vertrouwen in Eric Ten Hag, hij is de enige in mijn ogen die Mo weer aan het voetballen kan krijgen want die jongen kan echt ballen maar in zijn bovenkamer zat het niet helemaal goed en Eric met al Zijn ervaring en ook met jongens met Marokkaanse roots gaat het hem wel lukken, ik hoop het echt!

Niet lang geleden op Videoland 'Becoming Zlatan' gekeken. Daar voorspelde Hugo ook dat het niks werd met Ibrahimovic na zijn 1e jaar bij Ajax, verkondigde zijn mening alsof het een feit is en hij een of andere voetbalguru is. Ik ben dus nog optimistischer geworden dat Ihattaren gaat slagen.

1 februari 2022 om 12:22

Het is een columnist en analist, die leven van de waan van de dag en hun mening geven. Daar worden ze ook naar gevraagd.
En verder ga je toch niet iemand afrekenen omdat hij het eens mis had? De hele voetballerij leeft bij de waan van de dag en iedereen die een serieuze mening over voetbal heeft zit er geregeld naast wanneer ze uitspraken doen over de toekomst, omdat niemand een glazen bol heeft (en wellicht een levensles: dit geldt voor veel meer dan de voetballerij)

1 februari 2022 om 14:07

29er

Haal het woord analist maar weg... Hugo is gewoon een columnist. Niet meer.
Gooit wat op papier om vooral discussies uit te lokken. Voor hem makkelijk, steekt zijn neus in witte poeder en gaat denken wie ga ik vandaag helemaal afbranden.

1 februari 2022 om 19:40

Moet een analist per definitie zuur zijn? Je kunt ook gewoon empatisch zijn, maar vooral realistisch. Borst, maar ook Verweij en Driessen verdienen de titel analist niet, ze roepen maar wat.

2 februari 2022 om 13:33

@29er het gaat mij er niet om of iemand het mis heeft. Het gaat erom met welke stelligheid de meest harde teksten de wereld in geslingerd worden. Daar kiezen ze zelf voor. Dat verkoopt namelijk lekker.

Dus ja, daar mag je dan iemand op afrekenen. Als je op TV kijken dan zie je veel analytici zeggen "ik denk dat hij het wel/niet gaat redden, en wel om deze reden..." Dat is een stuk netter. Dan is het ook niet erg als je er een keer naast zit. Als je maar een beetje respectvol blijft.

Zielige poging van Borst om grappig te zijn.
Het zal zeker een flinke taak worden om Mo in de juiste shape en setting te krijgen. Dat hij akkoord gaat om bij jong Ajax te beginnen vind ik ene goed signaal vanuit hem. Heitinga is volgens mij wel een goede daarvoor en wellicht dat ze Bogarde er ook nog wel opzetten. Het zal even duren, maar heb wel vertrouwen dat hij in deze omgeving weer de draad kan oppakken. Liefst in het begin even in de schaduw. Maar ja zullen vast nog wat andere mensen als Borst gaan volgen om Mo nog water de grond in de douwen.

Nou mo lees dit verhaaltje goed door van de heer borst…. Een betere motivatie is er niet lijkt me

Wat een respectloze column zeg. Hoe trap je een 19 jarige jongen nog meer de grond in.

1 februari 2022 om 12:23

Nou ja, precies dit dus. Dat men kritiek op Ihattaran heeft snap ik helemaal en is volkomen gerechtvaardigd. Maar deze 'column' is zoals je zegt gewoon respectloos hard om het hard zijn.

1 februari 2022 om 12:27

Ja helaas zijn er velen als deze gasten. Beetje interessant willen doen en lezers pakken of een bepaalde discussie teweeg brengen. Dit zijn honden die als je ze tegenkomt op straat opeens niks zeggen.

1 februari 2022 om 15:38

Moet je hem dan maar op een roze wolk laten? Multimiljonair op je 19e, die jongen is al verpest.

2 februari 2022 om 13:34

Rutger, Je kan hem op allerlei manieren aanspreken zonder respectloos te worden.

Er is ook nog een kans dat Ihattaren gewoon ziek is. Dan moet je hem tegen zichzelf beschermen in plaats van dit soort belachelijk harde teksten over hem heen storten.

Prima stukje van Borst. Maar even afwachten of hij ook gelijk gaat krijgen. Eén ding is wel zeker tot op heden heeft Ihattaren niet hard voor zichzelf kunnen zijn.

Ik denk eerlijk gezegd dat Ihatarren het makkelijk red. Tuurlijk moet die er hard voor werken maar dat is normaal in de voetbalwereld. Laten we eerlijk zijn, Ajax is toch de club waar hij de afgelopen jaren al wou voetballen? Vond hem best flirterig naar Ajax toen hij nog bij PSV speelde. Hij zit nu bij de club waar hij graag wilt spelen, denk dat hij daarom nu wel de knop gaat omzetten.

1 februari 2022 om 15:37

Bij PSV en in Italië heeft hij ook niet hard gewerkt. Dus makkelijk redden?

1 februari 2022 om 16:38

Ja dat zeg ik.. Denk dat hij het bij PSV niet meer zag zitten, en eigenlijk Italie nooit heeft zien zitten. Nu Ajax is gekomen is er voor hem een wens uitgekomen, en verwacht ik daarom dat hij nu echt zijn best gaat doen en het uiteindelijk best makkelijk red.

2 februari 2022 om 13:36

Ik denk dat het vluchtgedrag was, zoals zoveel mensen doen. "als ik nou maar bij Ajax speelde, dan..."en nu speelt hij er en moet hij het waar maken. Geen excuses meer. Ik ben zeer benieuwd, maar ik denk dat hij er mentaal gewoon niet klaar voor is.

Wat heeft Ihattaren nou eigenlijk gepresteerd? Waaruit blijkt dat hij een groot voetballer zou zijn? Precies uit niets. Een groot voetballer moet alle facetten van het voetbal bezitten, ook mentaal moet het kloppen.

1 februari 2022 om 15:36

Hij heeft een klein half jaar een paar leuke acties laten zien. Meer niet. Dat hij talent had klopt hoor. En dat hij het mentaal lastig heeft na het overlijden van zijn vader is ook begrijpelijk. Maar dat hij in Nederland is om met vrienden te chillen terwijl hij in Italië op het trainingsveld moet staan, is alleszeggend.

Hij heeft wel gelijk vind ik. Ihattaren heeft al zo veel kansen gehad en kan het keer op keer mentaal niet opbrengen. Kan zijn dat het hem nu wel lukt maar ik heb er weinig vertrouwen in.

1 februari 2022 om 14:13

Benzema

Hoeveel kansen heeft hij gekregen dan? Als ik puur voetbaltechnisch kijk, kreeg hij juist minder kansen dan hardlopers zoals Thomas.

Hij speelde bijv onwijs goed tegen Ajax in de beker. Leek er doorheen te komen. En de wedstrijd erpp zat hij gelijk weer op de bank, nadat hij kinderachtige opmerkingen van Schmidt gehoord had.

Tuurlijk heeft Ihattaren veel fouten gemaakt en helemaal door aandacht te zoeken bij zijn trainer op een negatieve manier.

Maar leg eens uit, wat voor toegevoegde waarde heeft het als trainer om de Messi-opmerking te maken, terwijl het er op leek dat hij uit een dal aan het klimmen was.

Maar verder doet het er niet toe. Jongen krijgt in een nieuwe omgeving kans. Hij wilt er voor gaan en alle ellende achter zich laten.

1 februari 2022 om 14:44

Ik heb het niet per se over kansen in het eerste elftal. Maar de kansen om zijn gedrag te verbeteren.

Ik denk dat een paar maandjes trainen met Dusan Demolition Man wel gaat helpen eerlijk gezegd. Grappig dat Borst benoemd dat tegenslagen moet overwinnen om te slagen. Laat dat nou net zijn wat Mo nu de komende maanden mag laten zien. Zijn vader is overleden, wat je nergens terugleest. Zijn trainer vond het leuk om hem te kleineren ipv motiveren (Schmidt). Dan heb je natuurlijk nog de God genaamd Raiola die hem naar een mooie club bracht en hem vervolgens aan zijn lot overliet. Dan moet je echt van goede huize komen om er nog iets van te maken, 90% van de huidige generatie lukt dat niet. Van Bommel geloofde wel in hem en Overmars, Ten Hag en Ajax blijkbaar ook. Als dit project slaagt blijkt Ajax toch niet zo’n kille club te zijn en dat is nou net waar het dankzij Roger bij PSV wel naartoe gaat met de club.

Mo gaat onder de vleugels van Ten Hag en Bogarde gewoon knallen. Hugo Borst praat onzin om deze jongen van 19 zo af te schrijven omdat hij uit een verwarde periode komt. Natuurlijk moet Mo zichzelf pijn gaan doen maar er moet bij Ajax gewoon iemand over hem ontfermen als een soort vaderfiguur of iemand waar hij tegen op zal kijken. Dan komt het goed.

1 februari 2022 om 15:34

En op welke positie moet hij dat bij Ajax doen? Op de plek van Klaassen, Berghuis en Kudus? Ik denk dat je momenteel meer hebt aan een geblesseerde Kudus dan een dikke Ihattaren.

1 februari 2022 om 19:09

Aan een geblesseerde Kudus heb je niet veel. Hij is dat namelijk nogal vaak. Daarnaast zullen Ten Hag en Overmars Ihattaren echt niet voor jan lul gekocht hebben en er een bedoeling achter zitten. Wie weet hebben ze wel een andere rol voor Klaassen in gedachten en komt Mo als stand in voor Berghuis. Of verhuist Berghuis naar rechts als Antony verkocht wordt en rouleert Mo met Klaassen.

Zielig weer om over zijn gewicht te beginnen. Sneu volkje zijn we toch in Nederland. Hugo borst is toch die nitwit die niks meer met voetbal te maken wil hebben?

1 februari 2022 om 21:10

Ja joh die Borst zegt gewoon wat hem uitkomt om zijn portemonnee gevuld te houden. Heeft weinig meer met voetbal, maar schrijft er wel over als dat voor hem handig is.

De column is wat hard, maar ik vind het onzin dat Hugo niet mag laten weten wat hij vind. Ihattaren is geboren met onwijs veel voetbaltalent, daar hij heeft de afgelopen jaren niets mee gedaan. In de topsport en vooral de voetbalwereld, wordt je dan keihard aangepakt. Dat is nou eenmaal hoe het werkt en daar moet je mee leren dealen. Ik denk dat hij mentaal niet sterk genoeg is om de top te bereiken, maar hij mag het tegendeel natuurlijk gaan bewijzen.

1 februari 2022 om 12:58

Het is dan ook een van de kenmerken van een column; je mening scherp opschrijven. Columnisten krijgen niet voor niets meer vrijheden dan andere journalisten.

1 februari 2022 om 13:32

Hugo heeft alle recht om te laten weten wat hij vindt, natuurlijk. Maar het is de toon die de muziek maakt. Ik zeg toch ook niet dat Hugo Borst alleen empathisch is als het zijn eigen moedertje aangaat? Och, kak, nu heb ik het toch gezegd.

1 februari 2022 om 17:01

Sterker nog, ik lees dit zo anders dan de meeste hier. Ja het is hard maar het lijkt meer een oppepper richting Mo, hem compleet afbranden om hem te prikkelen, zo van ik ga het tegendeel keihard bewijzen! Misschien is dat wel wat Mo nodig heeft ipv de zachte hand. Dat heeft blijkbaar niet geholpen bij Psv. Wat opvallend is, is dat Hugo zegt, hij moet leren zichzelf pijn te doen. Tsja denk echt dat de intentie van Hugo totaal niet kwaad bedoeld is maar meer om hem te motiveren. Geloof ik echt.

Wat een niet te serieus te nemen zuurpruim

Volwassen man die een tiener aanvalt getuigd van volwassen gedrag.

1 februari 2022 om 16:02

"volwassen man die een tiener aanvalt"

Nee. Gewoon een voetbaljournalist die een pittige mening heeft over een profvoetballer.

Wat zijn we weer kleinzielig allemaal. Borst zegt hier helemaal niets raars. Lees gewoon het hele artikel ipv meteen te gaan zeuren na de kop en 2 zinnen van de inleiding. Iedereen doet alsof Ten Hag en het heilige gras in de arena hem wel ff zal motiveren. Ik acht die kans klein. Ohatarren heeft een nare tijd achter de rug en heeft duidelijk moeite daarmee om te gaan. Dat is heel menselijk, maar dan word je geen topspeler, en ook dat is menselijk, vrijwel niemand wordt dat namelijk.

Mo had verstandig moeten zijn en in Utrecht moeten gaan spelen. Bij elinkwijk wel te verstaan

1 februari 2022 om 14:15

Laten wij niet hopen dat 1959 jouw geboortejaar is.....

Wat mij hier weer opvalt is, dat al die Moraalridders hier die hem nu de hemel in prijzen. Een maand geleden de zelfde Mo voor alles wat je nu in een keer niet meer mag zeggen hebben uitgemaakt. Als er bij deze club wat gebeurt, wordt je met de grond gelijk gemaakt als je daar wat negatiefs van vind.



Haha,ik moet altijd lachen om jongens als Borst. Er zijn er zooooooooveel van. Ze roepen iets en als het uitkomt dan zeggen ze: zie je wel
Als het niet uitkomt dan zeggen ze : ik sluit niet uit dat het komt door de prikkel die ik hem gegeven heb.
Zo afgezaagd.
Ja hoor Huug je hebt gelijk, linksom of rechtsom je hebt gelijk

Dit doet me denken aan uitspraken van bekende heren zoals Anton Dreesman
Als je het lucht uitdoet zit je in het donker en onheilsprofeten krijgen altijd gelijk, als je maar lang genoeg wacht.
De beroemde econoom JM. Keynes daarentegen zei: in the long run we're all dead

Tjonge... goed stuk van borst man... maar hoe komt hij er nou bij dat ajax vind of zegt dat ajax hem wel even aan het spelen krijgt.. dat verhaal met de geest van Johan Cruyff of een bron met heilig water op de toekomst. Ajax ziet gewoon een kans, 1 voor ajax zelf en de die kans is redelijk goedkoop en 2 voor ihattaren. Tuurlijk heeft ihattaren kansen gehad bij psv maar soms lopen dingen fout. Zelf nooit een fout gemaakt Hugo? Om die jongen nu helemaal de grond in de schrijven vind ik wel triest, door een volwassen kerel die zelf nooit op een respectabel niveau voetbal heeft gespeeld. Sowieso mensen die zelf niet op een eredivisie niveau hebben gespeeld, kunnen hun mening beter voor zich houden. Je weet niks meer dan de rest van de 18 miljoen mensen in NL..



Zie nogal wat mensen die over dit stukje vallen. Hugo komt wat hard uit de hoek, en je kunt 't met m eens zijn of niet. Maar Hij zit momenteel wel wat dichter bij de (huidige) waarheid dan de mensen die de nieuwe Ziyech in deze jongen zien natuurlijk, laten we eerlijk zijn. Het is nu aan Mo om een van de twee kampen de mond te snoeren, interessant.

1 februari 2022 om 14:37

Want Hugo Borst zit Ihatarran dagelijks op de lip en weet exact wat zijn mentale en fysieke gesteldheid is? Nee, dat zit Borst niet dus Borst speculeert alleen in het wilde weg op basis van hetgeen in de media is verschenen in de afgelopen weken/maanden. En Hugo Borst weet dus ook niet hoe Ihattaran zijn problemen te lijf gaat maar geeft hem wel bij voorbaat op als verloren. Nou, dan ben je een hele knappe vent hoor, tjongejonge. Dat zou hetzelfde zijn als ik zou zeggen dat Borst alleen empathisch kan zijn als het om zijn moeder gaat. Slaat ook nergens op maar is wel lekker agressief.

1 februari 2022 om 15:00

Goh begint ie alweer over de moeder van Hugo Borst, die heeft er helemaal niets mee te maken. Hugo is een columnist en zijn werk is om zulke stukken te schrijven. Ik denk dat 90% van Nederland denkt dat de mentale en fysieke gesteldheid van Mo erg matig is. Natuurlijk speculeert hij, maar dat doen alle analisten en columnisten.

Wat een loser is Borst zelf....makkelijk om zo commentaar te leveren uit je luie stoel Hugo...
Ik denk dat Mo niet alleen schuldig was aan de situatie. Schmidt had er ook een aardige vinger in.
Nu is het voor Mo opnieuw beginnen, volle bak erin en kijken waar je sta aan einde seizoen.
Ik denk dat hij nog wel kan verrassen en hopelijk doet Ajax wat ze beloven : hem helpen.

1 februari 2022 om 15:32

Wat kan Schmidt eraan doen dat Ihattaren zich ziek meldt terwijl hij ondertussen lekker aan het zaalvoetballen is? Dat hij zich niet aan het voorgeschreven dieet houdt en dat hij niet komt opdagen bij de fysio?

Het lijk wel of dat de meeste mensen vergeten zijn dat Mo onder van Bommel wel presteerde en geen moeilijkheden veroorzaakte. Ik neem aan dat je bij PSV ook moeite moet doen om het eerste te halen , mocht dat niet het geval zijn dan zou PSV daar hard aan moeten gaan werken..

1 februari 2022 om 15:15

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Waren in de jeugd al aardig wat problemen met 'm. Van Bommel haalde m bij het eerste en dat ging in het begin heel aardig. Maar nog geen jaar later moest van Bommel vertrekken, en dat had niet bepaald positieve uitwerking op Ihattaren.

1 februari 2022 om 17:53

Precies van Bommel vertrok en het werd van kwaad tot erger met Mo. Onder van bommel merkte je niks van zijn vervelende gedrag. Zou het kunnen dat van Bommel hem op de juiste manier benaderde ?
Als hij in de jeugd ook al lastig was , dan ligt het probleem misschien dieper en zou PSV ook eens in de spiegel moeten kijken. Als ik Aad de Mos moet geloven kregen sommige jeugdspelers privileges ?

4 februari 2022 om 16:06

Onder van Bommel merkte je niets van z'n gedrag is niet waar. Hij kwam bij het eerste en het ging hem allemaal redelijk voor de wind. Maar problemen waren er intern wel degelijk. Dat is redelijk binnenskamers gebleven, maar dat was zeker niet misselijk. PSV valt echt totaal niets te verwijten in het pagina's dikke boek Mohamed Ihattaren. Die hebben ze echt alles aangereikt en daar is heel erg veel van geaccepteerd. En die zogenaamde "privileges" Die ome Aad noemt zou je hieronder kunnen zetten, want bij iedere andere club waren ze al lang klaar geweest met die jongen.

Dat is best onredelijk. Als ik namelijk naar een broodje shoarma kijk dan kom ik gelijk 5 kilo aan bovenop de 5 kilo als ik het heb opgegeten.

Wat zijn dit voor soort uitspraken. Laten wij nou eerst met zijn allen afwachten en kijken of Ihatarren weer richting zijn belofte kan werken. Zulke jonge gasten hebben goede begeleiding nodig en steun, niet elke voetballer heeft een goed karakter.

Hier kan ik mij eigenlijk helemaal in vinden. Geen woord verkeerd gezegd!

Het enige voordeel dat Ajax aan deze deal heeft is dat als het goed gaat, hij voor een appel en een ei te kopen is. Is het niks? Je stuurt hem terug. En we hebben Erik Ten Hag (nog) lopen.

Maar wat Hugo hier zegt klopt gewoon. Hij heeft leuke dingen laten zien, maar het is geen topspeler. Het is geen wereldtalent meer, maar wellicht kan hij dat talent toch nog ergens terugvinden.

Ik sta niet achter zijn komst, puur omdat ik vind dat hij het niet verdient. Doe op zijn minst je best. Ga naar de fysio, train met je club en werk je het zweet uit je lijf om te laten zien dat je erbij hoort. Als je vervolgens leest dat Ihattaren 3 maanden niet bij de fysio is komen opdagen, dan verpest hij het zelf.

1 februari 2022 om 21:13

@rutgerr

Stel even dat Ihattaren een depressie heeft, of een posttraumatische stoornis (ja, dat kan echt) of een ander serieus probleem. De tekenen zijn er. Dan is deze column gewoon weer een extra blok druk op een ziek kind van 19. We moeten ook gewoon nog mensen blijven en niet alleen maar dit soort snoeiharde oordelen geven over jonge gasten bij wie we niet in zijn hoofd kunnen kijken.

Boodschap aan Hugo Borst..

Beste Hugo,

Bakkus.

MVG,
DdD.

Kijk als je ooit iets te maken had met voetbal.. coach, speler, materiaalman, kantine juf, fysio therapeut. Dan ja, dan snap ik dat je je mening geeft. Of word gevraagd voor talkshow, dan wel analyses. Maar nu?

Hugo kan je net zo goed vervangen voor een willigkeurig iemand op straat. Die is goedkoper. Hij of zij zou dezelfde mening kunnen geven, met of zonder onderbouwing (zoals Hugo).

1 februari 2022 om 15:57

Hugo Borst verdient al 37 jaar z'n brood met schrijven en praten over voetbal. Dan mag je er op zich best een mening over hebben.

Natuurlijk is het een zuur stukje, maar het is ook gewoon een realistisch verhaal. Ihattaren staat al bijna 2,5 jaar helemaal stil in z'n ontwikkeling, heeft dit seizoen nog helemaal niets gespeeld en zelfs maandenlang niet/nauwelijks getraind. En dat in misschien wel de meest cruciale fase in de ontwikkeling van een voetballer (17-19 jaar). Kan iemand 1 speler noemen die uiteindelijk de top heeft gehaald na zoveel stilstand zo vroeg in z'n carrière? Ik kan echt niemand bedenken.

En bovendien: ik denk eigenlijk dat Ihattaren, als hij echt nog wil, op dit moment meer heeft aan dit soort schoppen onder z'n reet dan aan iemand die 'm schouderklopjes geeft en zegt, "komt goed Mootje, met jouw talent ga je het echt nog wel redden." Ik denk dat hij dat al te vaak gehoord heeft.

1 februari 2022 om 21:14

@cabineessence

Het kan ook zijn dat Ihattaren gewoon echt ziek is, de tekenen zijn er. Dan is dit "realistische verhaal" een bijdrage aan bizarre druk op een ziek kind van 19.

Borst legt op een onorthodoxe manier de pijntjes bloot, kort door de bocht maar helaas wel de realiteit. Ik zie ihattaren niet de motivatie opbrengen om 10 wedstrijden kkd te spelen. Die gaat eerder minuten eisen in ajax1 en als dat niet gebeurt gaan we de oude streken terug zien. Ik hoop dat hij de knop om kan zetten maar heb er nul vertrouwen in.

Met zo’n lichaam zeker? Als Mo kijkt naar een broodje shoarma zit er al twee kilo aan.

Dit is complete onzin. Naja niet dat Mo inderdaad snel bijkomt, dat kan prima, heb ik ook. Het is onzin dat zo'n lichaam per definitie negatief is. Zo'n lichaam (nu heb ik het over jonge mannen) schakelt gewoon snel. Ja ze pikken snel kilo's op maar ze trainen ze er ook weer sneller dan iedereen af. Ik heb zo'n lichaam. Natuurlijk, wanneer ik me niet lekker in mijn vel voel en weinig beweeg en ongezond eet komen er snel kilo's bij. Wanneer ik me herpak zijn ze nog sneller weer weg. Niets te klagen dus. Tenzij je heel vies bent van hard werken, maar dan is er geen enkel lichaam dat je plots in de topsport houdt hoor.

Ik ben zeker blij om te zien dat hij nu een Ajax speler is. Wetende wat hij kan en hopende dat hij het weer gaat laten zien. Mijn vrees was vrij groot toen hij in vorm was en tegen Ajax speelde.. Een dodelijke linkerpoot en overzicht is wat hem sierde. Nu hoop ik dat het allemaal weer goed in het koppie komt en hij vriend en vijand gaat verrassen met zijn geweldige spel. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen met deze jongen. Hij heeft nu wel de juiste mensen om zich heen lopen die hem weer aan het voetballen gaan krijgen. Hij hoeft het niet te doen om een ander zijn ongelijk te bewijzen.. dat is zo kinderachtig. Hij moet het voor zich zelf doen. Go Mo!

Men gaat wel heel hard in op een 19 jarige jongen die 2 jaar geleden zijn vader verloren heeft. Op die leeftijd mag je nog fouten maken want daar leer je van maar meneer Borst it nooit jong gewenst en was altijd foutloos. Ik hoop voor Ihattaren dat bij bij Ajax zijn voeten kan laten spreken zodat iedere hufter zwijgt.

We gaan het zien, hoelang Mo het gaat volhouden, als bankverwarmer op de Toekomst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren