Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

FIFA ontkent 6500 doden: ‘Er zijn slechts drie mensen overleden in Qatar’

Laatste update:

Gianni Infantino ontkent opmerkelijk genoeg dat er minimaal 6500 doden zijn gevallen bij de bouw van de WK-stadions in Qatar, zoals eerder door verschillende overheden aan the Guardian werd gerapporteerd. Volgens de president van de FIFA ligt het werkelijke dodenaantal op slechts drie. "En dat zijn er nog steeds drie te veel", aldus Infantino bij de Raad van Europa in Straatsburg, die de FIFA-preses had uitgenodigd.

The Guardian becijferde in februari 2021 dat er minimaal 6500 doden zijn gevallen in Qatar tijdens werkzaamheden voor het aanstaande WK. Het gaat om arbeidsmigranten die bijvoorbeeld bouwden aan de stadions, of aan vliegvelden die er moesten komen voor het toernooi. Het aantal doden werd in totaal gemeld door India, Pakistan, Nepal, Bangladesh en Sri Lanka; de vijf Aziatische landen waar veel arbeidsmigranten vandaan komen. Het is waarschijnlijk dat het totale aantal doden nog veel hoger ligt, want ook uit de Filipijnen en Kenia komen bijvoorbeeld veel werknemers. Die landen hebben geen cijfers bekendgemaakt.

Het gaat dus om dodencijfers die zijn gerapporteerd door de landen waar de arbeidsmigranten uit afkomstig zijn. Infantino lijkt echter de schuld te geven aan 'de media'. "Ik moet een aantal dingen rechtzetten", zei de Zwitser in Straatsburg. "Ik kan het van een aantal media nog wel accepteren, maar ik hoor hier vandaag ook dat er 6500 mensen zijn omgekomen in Qatar. Dat is simpelweg niet waar. De werkelijke cijfers zijn: drie mensen overleden. En dat zijn er nog steeds drie te veel." Een onderbouwing van die bewering geeft Infantino niet.

Infantino bestrijdt ook dat arbeiders in Qatar onder erbarmelijke omstandigheden moeten werken, zoals uitgebreid is beschreven in diverse internationale media. "Met werk geven we mensen waardigheid", aldus de baas van de FIFA. "De arbeidsomstandigheden zijn dezelfde als in Europa." Infantino deed een dag eerder ook al stof opwaaien met uitspraken over Afrikaanse vluchtelingen.

Tijdens de bijeenkomst in Straatsburg verdedigde Infantino zijn plan om een tweejaarlijks WK te houden. De baas van de FIFA insinueerde daarbij dat zijn idee ervoor kan zorgen dat er minder Afrikaanse migranten overlijden tijdens een oversteek naar Europa. Infantino zei dat 'voetbal overal ter wereld kan helpen levens van mensen te verbeteren'. "We moeten mensen met dit soort projecten hoop geven, zodat ze niet meer willen vluchten." Infantino rectificeerde die quotes even later door te zeggen dat hij in zijn algemeenheid sprak over plannen die kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het continent Afrika.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit kan je toch niet serieus nemen? Hahahaha van 6500 doden naar 3.. pff

27 januari 2022 om 21:42

Zal wel aan zijn maatje Ronald de Boer gevraagd hebben of hij nog iemand wist die goed was met cijfers. Zo kwam die natuurijk bij Frank de Boer uit en krijg je dit....

27 januari 2022 om 22:06

Bizar. En dan ook nog geen onderbouwing geven. Hoe durft hij. Prima om de discussie aan te gaan, maar dit is zo'n extreem gevoelig onderwerp, dat je als topfunctionaris echt niet zomaar zoiets kan roepen en dan niet uitleggen waar je het vandaan hebt.

27 januari 2022 om 22:28

Deze Infantino had beter Infantilo kunnen heten met deze achterlijke en respectloze uitspraak

27 januari 2022 om 22:34

Maar als je weet wat die 6500 doden inhoudt, dus het originele onderzoek er daadwerkelijk op na slaat, dan is dat niet zo gek. Er staat in dat hele onderzoek namelijk geen aantal doden genoemd door de bouw van stadions. Dat onderzoek heeft gekeken naar het aantal gestorven gastarbeiders in de (volgens mij op dat moment 10) jaren sinds de start van de bouw van de stadions. Deze mensen kunnen net zo goed gestorven zijn door een ziekte of een verkeersongeval, maar ook door de aanleg van wegen, de bouw van een appartementencomplex. Absolute cijfers over de doodsoorzaken zijn echter nooit gegeven, maar wel altijd direct zo aangenomen. Het is inderdaad aannemelijk dat er daar mensen sterven tijdens de arbeid, ook hier gebeurt dat gewoon. De aantallen daar zullen inderdaad hoger liggen, maar ik vraag me af of dat echt veel hoger ligt dan in de landen waar die gastarbeiders vandaan komen. We hebben het hier in West-Europa natuurlijk vrij goed geregeld op dat gebied, maar als je ziet hoeveel bedrijfsongelukken er zijn in voormalig Oostblok landen, dan komt dat misschien qua aantallen dicht in de buurt.

28 januari 2022 om 08:09

Verwacht dat Qatar rijker is dan Nederland. Bovendien, je hebt alle reportages gemist? Gezinnen die zonder papa verder moeten leven.. Arbeiders die niet naar huis mogen! Gesjoemel met temperatuur meters... Het gaat maar door

Oftewel Amnesty International zit uit hun nek te lullen??

27 januari 2022 om 21:37

Ik ontken nog bevestig de cijfers van amnesty en consorten. Maar dit zou echt niet de eerste keer zijn, dat amnesty uit hun nek lult. Of netzoals welk ander weidverspreid 'feit' klakkeloos wordt overgenomen.

27 januari 2022 om 21:46

Ach misschien zit Amnesty er 10, 100 of 1000 doden naast. Dat zou zomaar eens kunnen. Maar volgens mij staat het wel redelijk vast dat het er véél meer zijn dan 3. En dan hebben we het alleen nog maar over sterfgevallen, niet eens over de erbarmelijke situatie waarin de arbeiders werken en wonen. Vaak wordt hun paspoort afgenomen zodat ze niet weg kunnen, maken ze ontzettend lange dagen (in de hitte) en krijgen ze voor een habbekrats betaald. Dat zijn praktijken die daar met regelmaat voorkomen en blijkbaar vind de FIFA dat geen probleem.

27 januari 2022 om 22:07

@zuidgekruid

En dit "feit" van Infantino, wat vind je daar dan van? Hij dropt het maar gewoon, het is een meer dan schrijnend verschil met wat Amnesty en hele reeksen landen hebben gezegd. Moeten we zijn statement dan wel geloven?

Ik vind het ronduit verbijsterend om zoets gewoon te roepen. Drie doden. Prima als hij vindt dat Amnesty en co er naast zitten. Maar kom dan ergens mee.

27 januari 2022 om 22:44

Nogmaals ik bevestig nog ontken het. Ik weet het simpelweg niet. Dat geldt hetzelfde voor infantino. Ze hebben beide, voor mij, een lage geloofwaardigheid. Ik heb het er gewoon over dat mensen gewoon klakkeloos dingen overnemen, vaak ook nog eens zonder het rapport te hebben gelezen.... Thats it

27 januari 2022 om 22:50

In eerste instantie trek je de cijfers zelf in twijfel om vervolgens als feit te brengen dat het er meer moeten zijn. Dat is nogal tegenstrijdig vind je niet.

De waarheid zal in het midden liggen aangezien het rapport over gastarbeiders over het algemeen gaat en niet alleen ivm het wk zoals aangenomen is.

27 januari 2022 om 23:15

Wat is tegenstrijdig? Ik geef in eerste instantie alleen aan dat Amnesty international niet zomaar geloofd moet worden. Daarna probeert een andere gebruiker mij in het hoekje van infantino weg te zetten. Waarop ik antwoord dat ze voor mij beiden niet geloofwaardig zijn. Niks tegenstrijdigs aan, lijkt me.

27 januari 2022 om 23:21

@zuidgekruid

Ik probeer je niet in een hoek te duwen, het viel me gewoon op dat je in #13 het alleen over Amnesty hebt, en niet over Infantino. Dus daar heb ik een vraag over gesteld, die je gelukkig beantwoord hebt. Ik kan je goed volgen met #53. Met het belangrijke verschil dat Amnesty tenminste nog een rapport gemaakt heeft met een toelichting. Dat kan je toetsen. Infantino roept gewoon maar wat, met nul uitleg. En nee, ik heb dat rapport niet gelezen, dus ik weet ook niet of ik het een beetje kan geloven. Maar het lijkt me op voorhand voldoende om niet te gaan lopen roepen dat het er maar 3 waren. Ik weet ook van een vriend van me die daar gewoond heeft hoe erg het gesteld is met arbeidsmigranten. Dus dat deel klopt in elk geval wel.

28 januari 2022 om 13:13

Iets ontkennen noch bevestigen doe je alleen als je iets weet.

27 januari 2022 om 22:01

Of - misschien een hele gekke suggestie - wellicht zit Infantino uit zijn nek te lullen omdat hij er een belang bij heeft?

28 januari 2022 om 07:33

Ach, als je kijkt wat Infantino nu woont en waar zijn kinderen studeren kan je er vanuit gaan dat hij er een belang bij heeft.

27 januari 2022 om 22:38

Nou, dat onderzoek waar steeds naar verwezen wordt is vrij duidelijk. Het gaat om gestorven gastarbeiders in Qatar in de 10 jaar dat men de stadions aan het bouwen is. Het gaat in dat onderzoek niet om doden bij de bouw van het stadion en er is zelfs niet uitgezocht wat de doodsoorzaken zijn. Die gemiddeld 650 dode gastarbeiders per jaar die zijn dus gestorven tijdens werkzaamheden, door ziekte, door een verkeersongeval, zelfdoding etc.. Helaas baseert geen enkeling zich op het daadwerkelijke onderzoek, want dan had iedereen ook geweten dat er heel veel vraagtekens zijn omtrent datzelfde onderzoek. Het laat vrij veel open.

27 januari 2022 om 22:49

Dat zijn lang niet alle dode gastarbeiders omdat niet alle landen informatie willen delen.

27 januari 2022 om 22:55

Dat klopt, maar wel de aantallen uit de landen met veruit de meeste gastarbeiders in Qatar.

27 januari 2022 om 22:57

Incorrect. Kenia en de Filipijnen horen daar absoluut ook bij. En dat cijfer van 6500 is ondertussen ook stevig gedateerd omdat het een cijfer is uit het einde van 2020 (exclusief de laatste maanden van 2020 en heel 2021 dus).

27 januari 2022 om 23:13

Ja, maar dat cijfer van 6500 sinds half 2010 verandert natuurlijk niet. Dat blijft 650 per jaar. Overigens bevestigt het wel wat ik zeg, een onderzoek met vooral heel veel vraagtekens. Schijnbaar is het wel ok zonder duidelijkheid 6500 doden aan de bouw van de stadions te wijten, maar is het niet ok om te zeggen dat het allemaal een stuk genuanceerder ligt. Dat vind ik persoonlijk kortzichtig vanuit de westerse media, dat ze niet gewoon zich aan het onderzoek houden.

28 januari 2022 om 06:23

Ja oké maar als je zogenaamd een genuanceerd verhaal wil brengen dan moet je niet alleen die dingen belichten maar ook de punten die ik aangeef.

28 januari 2022 om 12:41

650 is toch gewoon nog steeds bizar veel. We doen net alsof het een rekensom van school zijn, maar het gaat hier over dode gastarbeiders. Dat zijn dus mensen in de leeftijdscategorie die uberhaupt kunnen werken. Vaak vaders van gezinnen die onderhouden moeten worden. Dat is geen groep bejaarden, zwakken, zieken en whatever. En daarvan gaan er dus 650 per jaar (!) dood in Qatar. Dat is gewoon bizar. Of dat er nou 100 bij stadions en 50 bij wegen en 150 door slechte arbeids/leefomstadigheden etc etc zijn, verandert niet zo veel aan de schokkende cijfers.

Ja, Amnesty grijpt het WK ongetwijfeld aan om misstanden aan de kaak te stellen die anders onderbelicht blijven. En dan zal het vast dat er meer doden aan het WK worden toegeschreven dan dat in werkelijkheid het geval is.

Maar de belangrijke boodschap is dat er daar schokkend veel mensen dood gaan door verschrikkelijke omstandigheden. Ook bij WK-stadions. DAAR moet de discussie over gaan. En of het er dan 1000 of 6000 zijn, daar moet je ook naar kijken, maar dat is niet de kern van de zaak.

28 januari 2022 om 13:51

Euh je begrijpt toch wel dat er ook mensen doodgaan aan normale oorzaken. Zeker mensen uit landen met een zeer matige zorg.
Je zal eerst de echte dterfte cijfers moeten gaan bepalen van de gastarbeiders en die dan vergelijken met een peer groep in het land van herkomst.
Maar ja, moeilijk, lastig dus maar gewoon wat roepen.

28 januari 2022 om 16:05

Vernon, in Nederland zijn dat er in de leeftijd tussen 0-65 ieder jaar 20.000 (even 2019 als laatste data gepakt). Veruit het grootste deel van die 20.000 valt onder de werkende bevolking. En dat met ongeveer 8x het aantal inwoners van Qatar.

Niet verkeerd bedoeld, maar zoveel is 650 echt niet.

Beetje een contextloze uitspraak van infantino. Persoonlijk lijkt het me aannemelijk dat hij het heeft over doden die gevallen zijn op de bouwsites van de stadia zelf. Wat natuurlijk ook een hypocriete manier is. Het maakt ook wel meteen duidelijk dat de FIFA totaal niet objectief kan zijn omtrent dit onderwerp.

27 januari 2022 om 21:31

Infantino woont tegenwoordig met zijn familie in Qatar en heeft plannen om het hele hoofdkantoor van de FIFA te verhuizen van Zwitserland naar Qatar, van enige objectiviteit kan uiteraard geen sprake zijn.

27 januari 2022 om 21:40

Snap het wel. Er wordt de suggestie gewekt dat er 6500 doden gevallen zijn door het bouwen van de stadia. Er ontstond een beeld dat dit allemaal door het WK kwam dus niet het geval is

27 januari 2022 om 21:44

Ja kijk je kan wel aankomen met zeggen dat de mensen die een weg bouwen er niks mee te maken hebben. Maar als die weg de nieuwe toegangsweg naar het stadion in een totaal nieuw gebouwde stad met allerhande nieuwe hotels en nieuwe trein- en metrolijnen dan heeft dat natuurlijk wel gewoon alles te maken met het WK.

27 januari 2022 om 22:37

Dat doen ze niet speciaal voor de WK maar om Qatar verder te ontwikkelen. Hoeveel doden vallen jaarlijks in de VS bij bouw werkzaamheden? Overal vallen er doden.

27 januari 2022 om 22:41

Maar Lierse, horen de mensen die een verkeersongeval hadden of door ziekte zijn overleden er dan ook gewoon bij? Want die zitten ook in die 650 dode gastarbeiders per jaar. Persoonlijk vind ik dat geen gigantisch aantal op honderdduizenden gastarbeiders.

27 januari 2022 om 22:56

Ja natuurlijk. Die weg naar dat voetbalstadion en dat nieuwe treinstation naast dat voetbalstadion en die hele nieuwe stad op de plek van het voetbalstadion en al die hotels in de steden van de nieuwe voetbalstadions om extra toeristen tijdens dat wk op te vangen die hadden ze anders ook allemaal gezet.

27 januari 2022 om 23:19

Ze zijn al sinds 2000 flink aan het bouwen daar. Men is net als overal in het Midden-Oosten bezig om uiteindelijk andere inkomsten aan te wenden en dat is toerisme. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoeveel doden er vielen bij het Losail circuit, dat in 2004 klaar was. Of bij de bouw van het grootste deel van Doha, daar zijn ook veel doden bij gevallen, gok ik zo maar. Die bouw van Doha, maar ook andere steden en dorpen gaat gewoon door. Sinds 2010 is het aantal inwoners met de helft gestegen van 1,4 naar ruim over de 2 miljoen.

27 januari 2022 om 22:10

"beetje contextloos"

Dan ben je nog mild voor hem. Het is ronduit schandelijk dat hij over dit extreem gevoelige onderwerp zoiets roept zonder het te onderbouwen. 6500 mensenlevens. Dan moet je een goed verhaal hebben, als je dan met het aantal van 3 aan komt zetten. Stel je voor dat je familie bent van een van die doden. Schandelijk.

27 januari 2022 om 22:31

Ik doelde eerder op het artikel. Misschien heeft hij het wat extra geduid, maar in deze vorm is het niet eens duidelijk over wat hij het heeft.

27 januari 2022 om 22:49

Maar Vernon, het is ook schandalig dat steeds die 6500 doden wordt geroepen, want dat heeft weinig met de bouw van de stadions van doen. Het originele onderzoek laat namelijk heel erg veel open. 10 jaar, 6500 dode gastarbeiders, dat zijn er 650 per jaar op honderdduizenden. Doodsoorzaken zijn niet meegenomen, maar het gaat om alle dode gastarbeiders, dus ook door ziekte, verkeersongeval, ouderdom, zelfdoding, maar ook door bedrijfsongevallen. Echter zijn er totaal geen aantallen bekend, dus is er veel te veel ruimte voor speculatie.

27 januari 2022 om 23:02

Omdat Qatar dat niet wil bekendmaken.

27 januari 2022 om 23:16

Nijogeth

Ruimte voor "speculatie", vooruit. Ja, iemand weet het exact.

Maar ziekte, zelfdoding en bedrijfsongevallen zijn in elk geval categorieen die zomaar met het WK te maken kunnen hebben. Omdat de arbeids- en leefomstandigheden van die mensen werkelijk te verschrikkelijk voor woorden zijn. Stel dat het er geen 6500 zijn. Maar 4000. Of voor mijn part 2000, die aan het WK gelinkt kunnen worden. Dan kan je echt niet met 3 aan komen zetten, zonder uit te leggen waarom die getallen die een paar duizend (!) keer hoger liggen niet kloppen.

27 januari 2022 om 23:23

Nou, Qatar doet geen autopsie bij gastarbeiders. Dat maakt alles giswerk. Het probleem is echter dat media daar ook maar altijd te graag overheen kijken en graag direct met een beschuldigende vinger wijzen, zonder daadwerkelijk met gedegen onderzoek te komen. Ik vind zulke praktijken een beetje eng, net zoals ik ook vind dat de benadering van Qatar ten opzichte van gastarbeiders een beetje eng is.

28 januari 2022 om 00:58

Ik vind jouw goedpraterij van 650 doden per jaar zonder kritisch te kijken kaar dit land nogal eng.

28 januari 2022 om 06:25

Een beetje trumpiaans dit. Als je niet onderzoekt hoe ze sterven dan kan je ze niet in de cijfers opnemen en kloppen de cijfers dus gewoon niet.

28 januari 2022 om 16:10

Uhm, in Nederland sterven ieder jaar 20.000 mensen in de leeftijden 0-65. Het grootste deel daarvan is werkend. Ik zie graag cijfers die het onderbuikgevoel bevestigen, maar die zijn er niet. Om een heel land nu iedere keer af te maken, zonder met feitelijk bewijs te komen, dat past niet bij me.

Dat er iets te zeggen valt over de werkomstandigheden, dat klopt. Maar veel van die documentaires zijn bijvoorbeeld ook aan het zoeken naar misstanden. Die ga je hier in Nederland ook genoeg vinden, al is het maar een supermarkt waar je voor overwerk niet betaald krijgt, omdat je je norm niet behaald hebt.

28 januari 2022 om 18:25

Ja misstanden zijn hier ook, en als we die zien, dan vinden we dat erg. Dan komt er geen topfunctionaris die zegt dat die misstanden er niet zijn. Zoals Infantino doet. En als iemand dat dan wel doet, dan moet diegene dat uitleggen en onderbouwen.

Verder klopt het misschien wel hoor, ik weet ook niet hoeveel het er zijn. Maar van wat we WEL weten, lijkt het me volstrekt onmogelijk dat er maar drie doden zijn. Dus dan ligt de plicht wat mij betreft bij Infantino om een beetje uit te leggen hoe hij op 3 komt. Het onderwerp is te gevoelig om zomaar wat te roepen.

Deze man is ook echt helemaal de weg kwijt. Zijn opmerkingen deze week over dat een tweejaarlijks WK goed zou zijn om de vluchtelingen van de Middelandse Zee te houden was echt het dieptepunt. En dan nu nog even 6500 doden onder het tapijt vegan? Een vuile klap in het gezicht van de nabestaanden, en dan moet je je voorstellen dat hij straks op een troontje zit in de VIP box kaviaar te eten naast al die andere moordenaars. Walgelijk.

27 januari 2022 om 21:33

En dan zeggen dat je verkeerd word geïnterpreteerd over de vluchtelingen, dat deze man nog zo'n publieke functie heeft is rond uit schandalig met deze opmerking erbij.

27 januari 2022 om 21:35

Heeft die dat echt gezegd van de vluchtelingen?

27 januari 2022 om 21:40

“We need to find ways to include the whole world to give hope to Africans so that they don’t need to cross the Mediterranean in order to find maybe a better life but, more probably, death in the sea. We need to give opportunities, to give dignity. Not by charity but by allowing the rest of the world to participate. Maybe the World Cup every two years is not the answer. We discuss it.” -Infantino

27 januari 2022 om 21:49

Ik snap zijn redenering wel. Als er nu om de twee jaar een WK is dan gaat zo een Assad echt wel stoppen met die burgeroorlog.

27 januari 2022 om 21:43

Iedereen spreekt terecht zijn afschuw uit, maar zal je zien dat iedereen straks weer voor de buis zit om elke wedstrijd van het WK te zien.

Er is geen ander woord dan walgelijk voor wat hij nu zegt..

“Slechts 3 mensen”, 3 zijn teveel!

27 januari 2022 om 21:37

Dat klopt, maar bij heel veel grote bouwprojecten vallen nou eenmaal doden, en drie is nogal een ander verhaal dan 6000. Als ik het me goed herinner zijn er bij het aanleggen van bijvoorbeeld de Westerscheldetunnel in Nederland ook slachtoffers gevallen. Bij het aanleggen van de kanaaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk zijn tien mensen omgekomen. Het is niet wat je wil, maar het is gewoon niet altijd te voorkomen.

27 januari 2022 om 21:44

Ja maar dit gaat over Qatar en dan zijn mensen nu eenmaal makkelijker te brainwashen

28 januari 2022 om 01:03

Ja, gigantisch lange shifts bij temperaturen van soms boven de 50, met veel mensen op kleine kamertjes doorbrengen, honderden niet nader onderzochte "hartaanvallen", alleen maar vooraf geselecteerde gastarbeiders beschikbaar stellen voor de media. Nee joh, wij zijn gebrainwashed.

Dit is een schandalige trap na. Het is één ding om over de ruggen van kwetsbare en uitgebuitte arbeiders en nabestaanden een vrolijk voetbalfestijn te organiseren in Qatar, via een weg: zo corrupt als de neten.

Maar om dan ook nog alle leed en doden te gaan ontkennen. Alsof The Guardian een soort flutkrantje is die dit soort cijfers verzint. Ga toch weg, man. Infantiel.

28 januari 2022 om 00:36

Heb je the guardian gelezen? Ik wel. Er staat niet dat er 6500 doden bij de stadions zijn gevallen. Iedereen praat elkaar maar wat na, maar niemand neemt de moeite het artikel te lezen.

Deze man moet toch vervolgd worden voor dit soort leugens. Wat zit hij alles te verdraaien, voorbij schandalig gewoon. Hoeveel reprtages ik heb gezien.. Hij is echt walgelijk

28 januari 2022 om 13:55

Vervolgen voor leugens. Sinds wanneer is het vertellen van leugens strafbaar? En gaan we dan ook Amnesty vervolgen voor het verkondigen van haar leugens of zijn leugens voor de 'goede' zaak wel toegestaan.
Als je het echt schandalig vind, dan kan je het heel eenvoudig oplossen. Niet maar het WK kijken en geen producten van de sponsoren meer kopen. Maar dat schijnt wel erg lastig te zijn voor de meeste mensen, iets roepen en dan gewoon verder niets is toch veel makkelijker.
Dus haalt het WK mooie kijkcijfers en zijn de sponsoren dik tevreden.

Blijkbaar is het voor een organisatie als de Fifa onmogelijk om een normaal persoon aan de leiding te krijgen. De ene na de andere idioot heeft het daar voor het zeggen. Deze Infantino zou een vooruitgang moeten zijn nadat we eindelijk van die corrupte Blatter af waren. Nou niets is minder waar. Infantino blijkt de volgende in het rijtje van op macht en geld beluste bestuurders bij de Fifa te zijn. Vervreemd van de echte wereld en volledig ingepakt door de eindeloze budgetten in het Midden Oosten. Walgelijk wereldje.

Wat zou het zijn dat al die voetbalbestuurders daar in Zwitserland zo laat reageren? Is het soms het drinkwater waardoor ze onzin beginnen uit te slaan of is het de lucht waardoor ze gaan ijlen? Of is de FIFA een organisatie die net zo besmettelijk is als COVID met als gevolg dat iedereen die erbij betrokken raakt automatisch geld en machtsbeluste gek gaat worden met een liefhebberij voor mensenrechtenschendingen?

Het is tijd dat Zuid-Amerika en Europa de handen ineenslaan en eruit stappen. We worden gegijzeld in de FIFA door een bende corrupte bestuurders. Een system waarin praktische onbewoonde eilanden groepen met een voetbalbond net zoveel te zeggen hebben als de landen die de sport groot hebben gemaakt.

We zitten nu alweer te luisteren naar het zoveelste sportverziekende idee : een twee jaarlijks WK. Met gisteren als suggestie dat dit ook nog eens de migratie op de middellandse zee zou kunnen oplossen. Dat we dan vandaag alternatieve feiten horen over het aantal doden, van een man wiens kinderen in hetzelfde land studeren, geeft aan dat dit circus van krankzinnige mensen niet vanzelf stopt. En dat in een jaar dat we een WK gaan spelen in de winter, in de woestijn, in een klein land zonder voetbalcultuur, omdat onbetrouwbare voetbalbestuurders zijn omgekocht.

Tijd voor een afscheiding

De KNVB zou hier tegen op moeten treden en een motie van afkeuring geven. Ze spreken zich tegenwoordig vaak uit over de binnenlandse politiek. Laat ze nu ook maar eens uitspreken over de voetbalpolitiek. #Infantinoout

27 januari 2022 om 21:54

Dat lijkt me wel op z'n plaats ja. Ik stel voor dat VI Vandaag eens iemand van de KNVB laat uitrukken.

27 januari 2022 om 22:16

Dan zit je zometeen met Spanje en Duitsland in de poule

Wat is dat ineens met die man? Die praat nog grotere onzin dan Blatter en Platini bij elkaar. Staat dat ook in de vacature toevallig, dat je zo corrupt en leugenachtig mogelijk moet zijn? Zo ja, ken ik nog wel wat kanshebbers in Den Haag.

Haha dat lijkt me zelfs in prima omstandigheden statistisch onwaarschijnlijk gezien de hoeveelheid arbeiders en het jaarlijks aantal dodelijke ongevallen in constructie wereldwijd... Kom tenminste met iets geloofwaardigs joh. Kan zo bij Goal aan de slag als sportjournalist als die carriere bij de maf-... ik bedoel Fifa op niets uitloopt.

Als je de arbeidsimmigranten niet meerekent dan zou het zomaar kunnen dat er maar 2 slachtoffers zijn gevallen.

Het is algemeen bekend dat de Westerse landen het niet zo nauw hebben met de Arabische landen. Het ligt politiek ook gevoelig tussen deze landen. Er wordt ook dan van alles aangegrepen om het WK in Qatar in kwaad daglicht te stellen. Daarom is er ook naar mijn mening weinig subjectiviteit vanuit de media in Europa en VS.

27 januari 2022 om 22:17

Volgens mij is/was de relatie tussen Qatar en de Westerse landen meer dan prima?

27 januari 2022 om 22:41

Westerse media haat Qatar en Europa heeft gewoon Qatar nodig. Zeker nu met de gas situatie. Al Jazeera is ook veel betrouwbaarder dan een FOX of CNN.

27 januari 2022 om 22:45

@real8madrid
Juist niet , Qatar wordt geboycot en wordt beschuldigd van banden te hebben met terroristen , Iran. Buurlanden van Qatar , maar ook de VS, Engeland en Israël hebben niet zulke nauwe banden meer met Qatar

27 januari 2022 om 22:56

Dan heb ik me duidelijk vergist.

27 januari 2022 om 22:32

Weinig subjectiviteit is net goed hè?

Met een beetje geld is elk persoon een marionet. Wat een beetje oliegeld wel niet kan doen met Infantino

Al is het 3 doden (wat zeker niet het geval was) elke doden is er 1 teveel. We weten beide dat hij hier betaald kreeg van Qatar om dit te zeggen. Had laast vreselijke beelden gezien met rijen lang vol witte zakken van lichamen. Niet alleen dat maar ook de werkomstandigheden daar in de stadions in om te huilen. Het is een regelrechte schande dat de WK daar wordt gespeeld. Qatar is niet eens een voetbal land.

Tja wat hadden we verwacht van de beste man? Dat hij kritisch zou zijn op een WK? En op zijn nieuwe woonplaats? De beste man is niet serieus te nemen. Hij wil een WK organiseren elke 2 jaar om de toestroom van vluchtelingen tegen te houden..

Het zijn er ook geen 6500. Dat staat ook niet in het originele artikel van the guardian. Het is 6500 in heel Qatar bij de bouw van alle infra daar. Dus ook bij het kantoor van ING die ze daar hebben laten bouwen. Dat is uiteraard schandalig. Maar het probleem is natuurlijk veel groter dan alleen het voetbal.

Iemand enig idee hoe deze man zichzelf in de spiegel kan aankijken elke ochtend? Ik zou mezelf de ogen uit mijn kop schamen als ik zo ongelofelijk schaamteloos uit mijn nek liep te lullen over de ruggen van duizenden mensenlevens. Deze man gaat letterlijk over lijken en durft dat niet eens onder ogen te zien. Wat een ongelofelijke bloedhond.

De tsjernobil ramp heeft ook maar 15 doden opgeleverd volgens de Soviet Unie. Beetje dst niveau die Infantino. Is Blatter nog ergens?

Wat een clown.. zou zich kapot moeten schamen... overigens erger ik me dood aan het gezeur dat het westen zo decadent zou zijn.. als ik zie wat die golfstaten allemaal flikken... dat is 100x zo erg...

Hoeveel zal hij krijgen voor elk positief woord dat hij uitspreekt over Qatar? 100k per woord en de rest van zijn leven gratis tanken?

Dit is toch het ultieme bewijs dat er bij de FIFA helemaal niets veranderd is. Een ander poppetje (van Blatter naar Infantino) maar er is verder dus niets veranderd: openlijk totaal misplaatste uitspraken doen om Qatar in een goed daglicht te zetten (Qatar-washing) in ruil voor vermoedelijk heel veel geld. Het is om te lachen als het niet zo triest was geweest. Het totale gebrek aan principes en liefde voor geld (niet voetbal)

Elke een is er een te veel

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren