Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kritiek op Susan Lenderink van Ajax: ‘Bergwijn was 10 miljoen meer waard’

Laatste update:

Henk Spaan is kritisch op de vermeende rol van Susan Lenderink in het mogelijk laten afketsen van de transfer van Steven Bergwijn. De financieel directeur van Ajax had directeur voetbalzaken Marc Overmars in de optiek van de journalist eerder de middelen moeten geven om de vleugelaanvaller over te nemen van Tottenham Hotspur. Volgens Spaan was Lenderink te veel bezig met de getallen en is de kans nu klein dat de Oranje-international naar Amsterdam terugkeert. Bergwijn doorliep tussen 2005 en 2011 de jeugdopleiding van Ajax.

“In plaats van te luisteren naar Overmars en Erik ten Hag en Bergwijn in een eerder stadium aan te trekken, keek ze te veel naar de getallen”, vertelt Spaan in zijn column in Het Parool over Lenderink. “Dusan Tadic en Daley Blind, de grote verdieners bij Ajax, hebben geen restwaarde. Bergwijn, die vóór woensdag ongeveer 23 à 24 miljoen euro kostte, zou na twee jaar Ajax voor minstens het dubbele van de hand kunnen worden gedaan.”

Spaan doelt op de hoofdrol die Berwijn afgelopen woensdag vervulde in het duel tussen Leicester City en Tottenham Hotspur. De ex-speler van PSV kwam in minuut 79 in het veld en zorgde er met doelpunten in minuut 95 en 97 ervoor dat een 2-1 achterstand werd omgebogen in een 2-3 overwinning. “De financieel directeur luisterde niet naar de technische mensen en liet de deal afspringen. Een dag later was Bergwijn, die in zijn eentje drie punten pakte voor Tottenham, zomaar tien miljoen euro meer waard.”

“Je kunt de schuld geven aan het opportunisme van de voetbalwereld, je kunt het opportunisme ook incalculeren”, oordeelt Spaan. Antonio Conte is niet van plan Bergwijn naar Ajax te laten vertrekken. “Hij is voor mij en voor ons een belangrijke speler, omdat hij eigenschappen heeft die we in onze ploeg niet veel hebben”, zei de manager van Tottenham na de miraculeuze ontsnapping in Leicester. "Hij is heel goed in de een-tegen-een-duels en kan een man uitspelen. Hij kan in de aanval spelen, maar ook als nummer tien. We bouwen aan een zo sterk mogelijke ploeg en worden er juist zwakker op als hij vertrekt.”

Conte voorziet een belangrijke rol voor Bergwijn. “Als Steven topfit is, kan hij in de basis beginnen of beslissend zijn als invaller. Volgens mij is hij hier gelukkig en wil hij voor Tottenham blijven spelen.” Bergwijn, voor wie Ajax tevergeefs achttien miljoen euro zou hebben geboden, zei afgelopen woensdag na zijn glansrol tegen the Foxes zelf niets over zijn toekomst.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zoals Ten Hag zou zeggen: dat is een koe in de kont kijken.

Jammer, maar helaas. Niet snel genoeg gehandeld.

22 januari 2022 om 12:14

Bergwijn die al mislukt is in engeland gaat nooit meer 50 miljoen opbrengen. Je krijgt er hoogstens 10 miljoen meer voor en dan moet hij de sterren van de hemel spelen.

22 januari 2022 om 12:19

Ik vind het zelf niet per se jammer , maar helaas. Vond het wel erg veel geld geweest voor de speler Bergwijn eerlijk gezegd. Een speler van 23 miljoen, die ik het eerste halfjaar niet eens een basisplaats zie krijgen.

22 januari 2022 om 14:33

Precies dit. 23mln is gewoon te veel voor een backup. Als Bergwijn een half jaar op de bank zit bij Ajax is die ook 10mln minder waard. Zet je hem er wel in is Antony 10mln minder waard

22 januari 2022 om 12:23

Klopt, het neigt zelfs een beetje naar anti-vrouw. Wellicht ziet Spaan het niet zitten dat er een vrouw op zo een positie zit.
Ik zal je zeggen, elke financieel directeur handelt zoals deze dame en ze heeft goed gehandeld!
Ik vind het schitterend dat ze op deze positie werkt en ze hebben laatst niet voor niets met haar verlengd. Ajax laat zien dat het haar uiterste best doet om meer vrouwen op topposities neer te zetten en geeft een signaal naar de rest van de maatschappij af, chapeau!

22 januari 2022 om 12:33

Denk dat het heel goed is een poortwachter als Lenderink te hebben. Ten Hag heeft zijn belang, Overmars heeft zijn belang, en Lenderink heeft haar rol en verantwoordelijkheid - samen ten goede van het grotere belang van de club. En onder de streep doen ze dat fantastisch, zowel sportief als financieel. Het kan zijn dat Bergwijn meer waard is in potentie en als alles goed zou uitpakken. Maar je moet als club heel goed weten waar je risico neemt en waar de grenzen daaraan zitten. Je kan Overmars zo de onderhandeling insturen maar als de verschillen tussen wat gevraagd wordt en wat je als club te ver gaat moet je gewoon bedanken. Spaan heeft iets eigenaardigs, die ziet zich als soort hoeder van De Toekomst en maakt altijd onevenredig veel stampij als een (voormalig) Ajax talent niet voor 200% gesteund wordt en kansen krijgt. Vreemde vogel is het toch.

22 januari 2022 om 12:38

Hoezo neigt het naar anti-vrouw? Noem eens 1 opmerking van Spaan waaruit je dit zou kunnen afleiden. Het lijkt erop dat je dit gewoon roept omdat hij kritiek heeft op een vrouw. Hij beoordeelt haar toch juist op haar daden in plaats van haar geslacht?

22 januari 2022 om 13:24

Laat gaan Quancios, dit is zijn standaard trolgedrag. Bij kritiek op een Afrikaanse speler is het discriminatie, bij kritiek op een vrouw is het anti-vrouw. Laat lekker gaan.

Verder vind ik de redenatie van Spaan wel erg opportuun. Hij is heel erg fan van Bergwijn, maar ik zou er van staan te kunnen als die ooit nog voor 50 miljoen naar een transfer maakt.

Lekker makkelijk om Lenderink hier de schuld van te geven
Zelf ben ik er niet rouwig om zie Bergwijn liever niet als wel naar Amsterdam komen
Genoeg middelen op die positie

22 januari 2022 om 12:11

En wat moet bergwijn bij Ajax? Helemaal niks. Leuk voor de CL wedstrijden eindstand speel je weer tegen nec enz

22 januari 2022 om 12:14

Want het was zijn jongensdroom om tegen Watford, Brentford en Norwhich op de bank te zitten?

22 januari 2022 om 12:15

Dat geef ik toch zelf al aan dat ik Bergwijn liever niet zie komen
Al totaal niet geschikt voor de cl wedstrijden zoals jij aangeeft

22 januari 2022 om 12:25

Dan ben je 1 van de weinige die Bergwijn graag ziet komen
En sorry maar Bergwijn heeft niks te zoeken in de CL
En speelt in dit Ajax niet zomaar iemand uit de basis

22 januari 2022 om 12:32

Bergwijn speelt gewoon in een topcompetitie en heeft al bewezen uitgeleerd te zijn in de Eredivise. Die had echt geen interesse om nu al terug naar Nederland te komen. En helemaal niet als hij niet eens zeker is van een basisplek. Als hij zou vertrekken bij Spurs zou dat gewoon naar een andere club in een van de topcompetities zijn.

22 januari 2022 om 12:44

@benzema spelen is een groot woord hoor, hij mag af en toe een half uurtje komen opdraven. verder geef ik je gelijk, bij Ajax zou hij ook niet in de basis staan en ik zie niet in waarom hij terug zou willen voor zo’n rol in de eredivisie. geloof ook niet dat hij de kwaliteit heeft om via een omweg alsnog een rol van belang te spelen in de subtop van europa. dus laat het wat mij betreft lekker hoe het is, hij wellicht hartstikke tevreden met zijn bijrol bij een mooie club als Tottenham, en Ajax moet voor dat soort bedragen toch iets beters kunnen vinden zou ik denken.

22 januari 2022 om 13:14

Met Ajax kampioen is toch geen uitdaging man

22 januari 2022 om 13:30

Oke en met Spurs om plek 6 spelen wel dan? Om vervolgens de ConfL of EL niet serieus te nemen doordat ze CL willen voetballen en de focus op de competitie gooien om dan net wel of net niet plek 4 te halen?

22 januari 2022 om 13:48

Ik weet het niet, maar spelen om de zesde plek waar echt tien ploegen makkelijk om mee kunnen strijden vind ik knapper dan vooraf met het spelersmateriaal van Ajax kampioen MOETEN worden.

22 januari 2022 om 12:18

Daarnaast is het toch ook gewoon haar werk om dit soort transfers te beoordelen? Een transferrecord verbreken voor een speler die waarschijnlijk op de bank terecht komt het komende half jaar lijkt me financieel geen goed beleid.

22 januari 2022 om 12:23

Dan heeft Lenderink toch juist goed gehandeld
Staat dat ze Overmars eerder de middelen had moeten geven en heeft ze niet gedaan
Juiste keuze
zou juist dom zijn geweest om wel geld uit te geven voor Bergwijn

22 januari 2022 om 12:49

Ja dat zeg ik toch ook. Vanuit haar positie kan ik deze transfer volledig begrijpen.

22 januari 2022 om 13:10

Was Bergwijn toentertijd aangetrokken, dan zou Berghuis nu niet bij Ajax spelen is mijn veronderstelling. En hoeveel kansen zou Anthony hebben gehad. Beiden zijn nu essentieel voor het spel(beeld) van Ajax.

Ik ben op en top Feyenoorder. Maar de wedstrijd van Ajax tegen Dortmund was toch op en top genieten. Voetbal van het allerhoogste niveau, aanvallend en gedurfd.

Mocht ik Ajacied zijn, dan zou ik er ook allerminst rouwig om zijn. De selectie van Ajax is nu toch perfect in balans. Ze hoeven alleen een vervanger voor Tagliafico aan te trekken, zodat laatstgenoemde kan vertrekken.

22 januari 2022 om 18:03

Spaan begint een beetje Sjaak Swart 2.0 te worden, vermoeiende man. Alsof Bergwijn weer in de Eredivisie zou willen voetballen? Spanje, Italie, Duitsland, allemaal stuk interessanter dan de Eredivisie.

Henk vergeet dat Bergwijn een salaris heeft van 5 a 6 miljoen per jaar. Samen met de transfersom betekent dit een investering van meer dan 50 miljoen.

Ik kan me voorstellen dat Ajax dit risico in deze tijd niet wil nemen.

Ik ben ergens wel blij dat bergwijn niet komt. Voor 24 miljoen, zie ik liever een supertalent uit zuid amerika komen. En die zijn soms zelfs voor goedkoper op te pikken dan 24m.

Dan niet toch? Voor de Eredivisie prima speler, maar vond hem niet van het niveau lozano/memphis/malen bij psv. Ik vind het ook apart van Spurs trouwens. Het is een speler die al 2 jaar niet rendeert en dan na lange tijd weer een goede wedstrijd speelt. Als dat voldoende is om hem er bij te houden of 5-10 miljoen meer te vragen dan zou ik ook ergens anders verder kijken. Waarschijnlijk doet hij het komende half jaar weer niks en kan je hem in de zomer voor 20 miljoen ophalen.

Hahah, Bergwijn voor 24miljoen kopen en dan later nog voor het dubbele weten te verkopen, geloof je het zelf Henk?

22 januari 2022 om 13:19

Henk is natuurlijk niet geheel objectief. Die krijgt echt een waas voor z'n ogen als het over vd Beek, Frenkie, Nouri of Bergwijn gaat haha. Is z'n goed recht natuurlijk maar het druipt er bij hem altijd zo vanaf als het over die generatie gaat.

22 januari 2022 om 18:05

Precies. Hij zegt nog net niet dat hij deze generatie eigenhandig ontdekt heeft.

Ach en als Bergwijn niet toevallig die twee keer gescoord in de blessuretijd vorige week had Spurs hem wel laten gaan voor 20 miljoen en hadden we allemaal geroepen dat dat veel te veel geld was voor Steven Bergwijn en dat Ajax moet uit gaan kijken dat ze die zak geld waar ze op zitten niet te snel verteren.

De opportunist in dit verhaal is Henk Spaan zelf. Ik heb Bergwijn altijd een echt goede voetballer geworden (al had ik zijn PSV-tijd al twijfels of hij het met zijn rendement wel zou redden in de top) en hoop vooral hard dat hij bij Spurs enigszins slaagt.

Jongens kom op zeg hij raakt per ongeluk twee goede ballen die er in vliegen. Is het opeens een wereld voetballer. Conte uit zijn dak terwijl hij hem praktisch nooit basis plaats geeft. Laat hij het de maar komende wedstrijd zien. Als conte hem opstelt. Helaas ging zijn marktwaarde wel omhoog door die doelpunten.

Hele goede actie om hem niet aan te trekken, een financieel directeur staat er voor de balans en juist niet voor het opportunisme. Over 2 jaar voor het dubbele verkopen of gratis laten vertrekken over 4 jaar omdat het niks werd. Nee Bergwijn is een goede speler en welkom, maar er zijn gewoon grenzen en die moeten bewaakt. Ajax ontwikkelt sterren aan de hand van vedetten als Tadic en Blind, daar moet je niet van afwijken om voor veel geld een NLer die al 'voltooid' is te gaan halen. Dat is opportunisme om alleen iemand die nu goed is te halen en niks gaat bijdragen aan de langere termijn ontwikkeling van Ajax als club maar er alleen een paar goede ballen in gaat trappen

Ach, je zou bijna zeggen: maak dat geld lekker over om Mike Verweij blij te maken. Want er is niemand zo erg bezit met deze transfer als deze man. Niet Ajax, niet Bergwijn zelf, niemand.

Opportunistisch! Zo graag wil ik Bergwijn niet, want hij past niet goed genoeg bij een ploeg die vooral op de helft van de tegenstander speelt. 18 miljoen is al veel dus juist verstandig om hier niet aan te beginnen.

Die mevrouw moeten ze een standbeeld geven! 23 mil plus torenhoog salaris voor iemand die ajax heeft verlaten en beschimpt

Schoenmaker houd je bij je leest zou ik zeggen. Deze dame zit daar niet voor niks , die weet goed genoeg wanneer er een gecalculeerde risico kan worden genomen. Natuurlijk is niemand perfect en worden er misschien fouten gemaakt. Uiteindelijk doen ze het bij Ajax niet zo slecht denk ik

Waan van de dag.. Kort door de bocht.. Blablabla..

Ach voor dat bedrag was het ook een gok hoor. Zeker op die positie geef gewoon nu de jeugd de kans als backup van Tadic. En laat je verrassen en door blijven gaan met jeugd. In plaats van alles willen blijven kopen. Volg gewoon Bayern door de buitenkansjes als ze uit hun contract lopen binnen te hengelen in plaats die 24 miljoen neer te leggen. Veels te veel geld voor Ajax.

22 januari 2022 om 13:51

Helemaal mee eens! Gewoon gaan voor buitenkansjes en jeugd. Soms een gerichte grote aankoop is ook niet erg, maar het wordt zo wel een hele dure bank met jongens als Daramy, Klaassen, Bergwijn in dat geval, Brobbey (ook salaris) in aanvallend opzicht en je timmert het helemaal dicht voor jeugdspelers.

48 miljoen zou die kunnen opleveren als ie van Tottenham naar een andere topclub transfereert ja. Waarom zou een toekomstige club zo veel geld willen uitgeven aan een speler die in de ‘prime’ van zijn carrière teruggaat naar de Eredivisie? Ondanks dat het Ajax is. Ging ooit weg bij Psv voor 30 miljoen en tikt imo nu wel een hoger niveau aan. Het is zoals Conte zegt sportief én financieel niet aantrekkelijk om Bergwijn te laten vertrekken. Helemaal niet voor 24 miljoen euro want dan lijden ze nog verlies ook. Totale nonsens dus wat deze vent uitkraamt.

Iemand die om de getallen moet denken heeft teveel naar getallen gekeken. Oké Henk.

Haha hier moet ik erg om lachen. Een kind van 8 zal roepen dat een speler meer waard is geworden na 2 goals.
Nog los daarvan. Wil deze jongen Tadic en Bergwijn vergelijken?
AJAX doet er heel verstandig aan om niet te gaan smijten met geld.
Lig je eruit in de CL en speel je geen CL volgend jaar dan roepen knapen zoals Spaan dat Ajax op te grote voet heeft geleefd. Dus Spaan en consorten andermans geld uitgeven is gemakkelijk

Op VZ staat een artikel over eem club die 660 mln heeft uitgegeven
Over Barca die zuinig aan moet doen
Wakker worden Spaan

Haha hier moet ik erg om lachen. Een kind van 8 zal roepen dat een speler meer waard is geworden na 2 goals.
Nog los daarvan. Wil deze jongen Tadic en Bergwijn vergelijken?
AJAX doet er heel verstandig aan om niet te gaan smijten met geld.
Lig je eruit in de CL en speel je geen CL volgend jaar dan roepen knapen zoals Spaan dat Ajax op te grote voet heeft geleefd. Dus Spaan en consorten andermans geld uitgeven is gemakkelijk

Op VZ staat een artikel over eem club die 660 mln heeft uitgegeven
Over Barca die zuinig aan moet doen
Wakker worden Spaan

Ik snapte niet dat Ajax voor Bergwijn ging en ik denk zeker niet dat hij met enorme winst doorverkocht kan worden. Die Bergwijn interesse komt op mij over als een impulsieve paniekreactie. Ik zou liever in de zomer een meer doordachte aankoop zien.

22 januari 2022 om 13:54

Ik hoef Bergwijn ook niet erbij, maar Ajax is inmiddels wel iets groter geworden. De club hoeft geen spelers meer te halen met het doel ze voor meer geld te verkopen. Het creëren van waarde is niet meer het doel om zwarte cijfers te schrijven, maar het presteren.

Tja, dit zijn van die typische Spaan-uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. Neres zou een aantal jaren terug 50 miljoen euro moeten opleveren en die is nu verkast voor 12-16 miljoen euro (afhankelijk van bonussen). Bergwijn kost in eerste instantie al zo'n 25 miljoen euro en in de Premier League heeft hij nauwelijks weten te imponeren. Hij is dan wel relatief jong, maar hij is geen jong talent meer.

Niemand gaat ooit 48 miljoen voor iemand betalen die mislukt is bij Spurs. Ook niet als ie bij Ajax goed speelt. Zat bewijzen dat dat geen garantie is voor succes in de top. Dat lijkt me inmiddels evident.

Die Spaan is ook gek. De vrouw die als taak heeft om Ajax in financieel opzicht op de rit te houden en die ook erg goed uitvoert nu de kop van Jut maken, omdat Bergwijn mogelijk niet komt... Het moet niet gekker worden. Ik sta er al van te kijken hoeveel risico Ajax neemt, hoeveel geld het uit blijft geven en hoe duur onze bank is. Voor Eredivisie begrippen is dit al waanzin. Ook zonder Bergwijn. Ik begrijp best dat er een keer een limiet is aan de uitgaven die wij op een verantwoorde wijze kunnen doen, zeker in Coronatijd. Waarschijnlijk zijn er nog genoeg financiële middelen over voor Overmars om, indien ze het nodig vinden, een goede buitenspeler erbij te halen. Dat zal dan geen Bergwijn zijn, maar is dat heel erg?

En allemaal door die ene wedstrijd tegen Leicester. Het kan snel gaan in de voetbalwereld, maar ik zie Bergwijn echt niet meer vertrekken in de winter, Conte zal dat absoluut niet accepteren zolang er geen vervanger binnenkomt.

Wat een ontiegelijke onzin kraamt die Spaan hier weer uit. Praat alsof je garantie hebt dat ie meer waard wordt, terwijl speeltijd niet eens gegarandeerd is. T niveau van de Nederlandse sportjournalistiek is echt zo waanzinnig laag. Gewoon “tegen” zijn; als A gebeurt had B moeten gebeuren, als B gebeurt had A moeten gebeuren. Lekker makkelijk.

22 januari 2022 om 14:17

Ik heb alvast n fakkel besteld om mee voor dr huis te gaan staan.

Man man wat is dit simpel gezegd van Henk zeg. “Ze let teveel op getallen”. Maar goed dat Henk nooit ergens financieel directeur geweest is..

Zij is aangetrokken niet om de waarde van spelers te bepalen maar om Ajax gezond te houden.

22 januari 2022 om 18:00

Bergwijn is niet noodzakelijk en zeker niet voor dat bedrag. Want hij gaat Antony of Tadic er niet uit spelen. En zij is er juist om niet onnodig geld uit te geven. Goed gehandeld dus!

Wat opportunistisch. Hoe moest Ajax weten dat hij 2 goals in de extra tijd van de extra tijd zou maken. Je moet toch altijd onderhandelen?

Bullshit laat hem lekker bij tottenham blijven. It takes 2 to tango.
Als bergwijn echt wou zou was het al rond geweest. Laat hem de bank maar in Engeland warm houden.

Blij dat hij niet komt, redelijke speler hoor maar toch niet voor dit geld. Daarnaast vind ik dat hij qua spel niet bij Ajax past.

Ik snap het ook niet al die spelers al zo snel weer terughalen,als je het nou met 1of 2spelers doet is een keer oké,maar moet geen gewoonte worden

Eindelijk iemand die op de centen let en ze uitgeeft als het waard is.
International is geen vaste waarde, bij de spurs geen vaste waarde.
Niet te vergeten het negatieve gepraat van hem over Ajax

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren