Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Driessen hekelt Raiola en KNVB: ‘Laat Nederland dit gebeuren?’

Laatste update:

Valentijn Driessen zet vraagtekens bij ‘de bedenkelijke rol’ van de KNVB en zaakwaarnemer Mino Raiola omtrent Mohamed Ihattaren. De middenvelder liet donderdag voor het eerst uitgebreid van zich horen sinds hij van de radar verdween bij Sampdoria. Het gevallen toptalent van PSV was in De Telegraaf openhartig over de laatste maanden en wil een donkere periode graag afsluiten met een rentree op de Nederlandse velden.

Bij zijn terugkeer in Nederland wisselde Ihattaren van zaakwaarnemer - hij ruilde Raiola in voor Ali Dursun - en inmiddels werkt hij met onder anderen oud-international Gerald Vanenburg aan zijn fitheid. “De huidige entourage van Ihattaren heeft het beste met hem voor”, vertelt Driessen vrijdag in zijn column in De Telegraaf. “Ze willen hem als mens en voetballer redden. Vanenburg is bereid zich opofferingen te getroosten, zolang Ihattaren het iedere dag opbrengt met dezelfde arbeidsethos aan de slag te gaan."

“Al met al is de situatie treurig. Evenzo treurig is het gesteld met de Nederlandse voetbalsamenleving als het niet lukt om het grootste talent van de afgelopen tien jaar te redden van de ondergang door hem aan zijn lot over te laten. Laat Nederland dit gebeuren?”, vraagt de chef voetbal van het dagblad zich openlijk af. Driessen wijst erop dat ‘een droomtransfer een nachtmerrie is geworden’. “De laatste zes maanden is hij als kind verdwaald in de grote mensenwereld, met het grote geld, met grote clubs als PSV, Juventus en Sampdoria en speelbal geworden van de mensen om hem heen.”

“Ihattaren is verantwoordelijk voor z’n eigen leven, maar z’n omgeving met z’n familie en zaakwaarnemer Mino Raiola zijn net zo goed medeverantwoordelijk voor de huidige destructie van zijn voetbalcarrière.” Driessen vraagt zich af waar de mensen zijn die toen blij waren toen Ihattaren niet voor Marokko maar Nederland koos, of jaren eerder toen hij het EK met Nederland Onder 17 won. “Laat de KNVB dit toptalent verzuipen? Zoals voormalig bondscoach Frank de Boer deed. Of zijn evenknie bij Jong Oranje, Erwin van de Looi, die hem volledig links liet liggen. Of directeur topvoetbal Nico-Jan Hoogma.”

Driessen vindt het betreurenswaardig dat Hoogma, ‘de hoeder van het Nederlandse voetbal’ , naar verluidt nooit de moeite nam om eens met ‘het grootste talent’ te praten toen diens loopbaan in een negatieve spiraal terecht kwam. “Hij liet zijn bondscoaches met slappe excuses wegkomen toen ze hem passeerden voor de nationale elftallen. Of neemt iemand als bondscoach Louis van Gaal het initiatief en neemt contact op. Om hem eens bij z’n kladden te grijpen. Of om hem de campus in Zeist en de expertise aldaar aan te bieden en hem zo te ondersteunen bij het terugknokken naar de top.”

Het interview van Ihattaren in De Telegraaf is in de optiek van Driessen ‘een uitnodiging van een negentienjarige die het niet meer weet, hulp vraagt en die hard nodig heeft voor zijn laatste kans’. “Benieuwd of Nederlandse topclubs of de KNVB op hun handen blijven zitten of trachten de teloorgang van dit kind en toptalent te verhoeden.” Ihattaren moest afgelopen zomer na een reeks incidenten weg bij PSV en werd voor 1,9 miljoen euro overgenomen door Juventus, dat hem direct aan Sampdoria verhuurde. Bij de club uit Genua ging het mis. De spelmaker stond er naar eigen zeggen helemaal alleen voor en besloot in oktober zonder overleg terug naar Nederland te gaan.

“Ik ben weggegaan vanwege de omstandigheden bij Sampdoria. Als negentienjarige zat ik daar in een hotelkamer. Alleen, volledig aan mijn lot overgelaten. Ik kon het niet meer opbrengen”, verzekerde Ihattaren aan De Telegraaf. “Allerlei afspraken werden niet nagekomen. Alsof ik niet bestond. Ik kreeg geen salaris, niets werd geregeld, geen bankrekening of verzekering. Toen heb ik voor mezelf gekozen, mezelf in bescherming genomen en ben vertrokken. Het vertrouwen was weg.”

Volgens diverse media gaat Ihattaren, geboren Utrechter, anderhalf jaar op huurbasis voor FC Utrecht spelen. De tiener wil dat niet bevestigen. “Ik weet dat ik een half jaar niet heb gevoetbald en een wedstrijd of vier nodig zal hebben om in mijn ritme te komen. Ik moet nu écht fit worden”, zegt hij. “Ik weet dat ik dat snel voor elkaar kan krijgen. Dat bleek ook afgelopen zomer. Ik wil zweten, kramp krijgen. Ik wil het vóélen dat ik weer voetbal. Heerlijk.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Grootste talent van de laatste 10 jaar is ook wat overdreven, wat heeft hij nou echt laten zien tot nu toe? Onder van Bommel zeker een paar goede wedstrijden maar daar houd het verder ook wel mee op.. Rendement is heel laag, werk ethiek is er ook niet echt, teren op af en toe een momentje is niet genoeg.. Wordt ook moe van dat gezeur over het NL elftal, wat heeft Ihattaren daar te zoeken? Zelfs toen onder de Boer had hij er niks te zoeken, moet hij dan mee genomen worden omdat het anders zielig is voor hem? Hou op zeg, wat een hoop onzin kraamt Valentijntje weer uit op de vroege morgen

14 januari 2022 om 07:34

Dat Grootste talent van de afgelopen 10 jaar heeft Valentijn er zelf van gemaakt. Raakt echt kant nog wal, heeft bij elkaar nog geen 8 goede wedstrijden gespeeld maar werd door iedere analist heilig verklaard met Derksen en Perez voorop. Kreeg het Nederlands elftal bij wijze van spreken cadeau. Een fitte Ihattaren kan best leuk voetballen in balbezit , maar als de foto die we onlangs hebben gezien echt is voorspel ik dat hij nooit meer op niveau komt om professioneel te kunnen voetballen.

14 januari 2022 om 07:37

Grootste talent is natuurlijk erg overdreven, hij komt natuurlijk niet uit de Ajax opleiding!

14 januari 2022 om 07:46

@skylab, klopt, als dat wel zo zou zijn had die al in de top gespeeld, alleen Ajacieden worden toppers, de rest van NL doet niet mee 😉😉

14 januari 2022 om 07:59

Nee, helaas niet, dan was er wel meer van terecht gekomen.

14 januari 2022 om 07:42

Ik heb ook niet veel van hem gezien maar als alle voetbalkenners hem zo erg ophemelen dan hebben ze dat ene glimpje wel gezien wat normale kijkers niet kunnen zien en dat is denk ik hoe belachelijk snel hij aan de bal kan denken want eerlijk gezegd heb ik nooit een wedstrijd van hem gezien waarin hij snel rent, dribbelt of 3 man passeert. Dus ik kan ook niet echt oordelen over deze jongen maar hij is nog 19 en kan altijd nog op z’n 26ste bij Barca of Real spelen. Niks is nog verloren voor deze jongen en als iedereen zegt dat hij de grootste talent is dan geloof ik dat best wel.

14 januari 2022 om 08:05

Als 17jarige zette hij de lijnen al uit bij PSV. Het ontbrak nog aan goals en assists, maar dit komt vaak vanzelf na een tijd. Na het ontslag van Mark van Bommel, verkorte Corona seizoen en de nieuwe trainer (Schmidt), heeft hij eigenlijk nooit meer een structurele basis plek gehad.

14 januari 2022 om 08:25

Haha welke lijnen hebben we het precies over dan? Ik ben psv fan en kijk alles tot de laatste minuut. Die gozer heeft 3x leuk tegen een bal getrapt. Het ontbrak aan veel meer dan alleen goals en assists om te beginnen met loopvermogen, inzet, uitvoering van taken etc..

14 januari 2022 om 08:44

Hij heeft bij elkaar nog geen 10 goede wedstrijden gespeeld maar hij zette wel de lijnen uit. Het grootste talent van dr afgelopen 10 jaar, het is niet alleen Valentijn die kan overdrijven

14 januari 2022 om 08:53

Onder van Bommel was hij echt wel wedstrijd na wedstrijd de beste psver op het veld. Het was alleen een erg slecht PSV, maar misschien maakte dat het nog wel knapper voor een 17 jarig talent. Het was toen echt wel terecht dat hij op dat moment het grootste talent werd genoemd van Nederland. Van de afgelopen 10 jaar is wat overdreven natuurlijk. Het Nederlands elftal was toen ook een logische stap, maar na zijn uitverkiezing ging het snel minder...

14 januari 2022 om 09:21

Vislijnen uitzetten bij de jaarlijkse PSV visdag? Valentijn is niet vies van de boel oppoken.

14 januari 2022 om 08:12

KokkieAFCA. Je hoeft natuurlijk niet veel te laten zien en je kan nog steeds het gootse talent zijn. Het gaat allemaal in potentie en puur voetbaltechnisch gezien was het zeker wel 1 van de grotere talenten. De grootste? Dat durf ik niet te zeggen, maar dat zal ook voor iedereen iets persoonlijks zijn. In de KKD liet die ook echt goede dingen zien. Ik kan mij voetbaltechnisch geen betere jeugdspeler bedenken de afgelopen 10 jaar hoor. Wellicht een Frenkie?

Niet vaak met Driessen eens maar hier zegt ie toch dingen waar ik me wel in kan vinden.

14 januari 2022 om 07:38

Mo moet denk ik maar eens in de spiegel kijken, de enige die hem in de steek heeft gelaten is hij zelf. Ja hij is jong, maar als je alle vorm van begeleiding of hulp afslaat. Raiola regelt een goed contract voor hem bij Juventus, die verhuren hem dan aan Sampdoria en na de eerste de beste tegenvaller komt ie gewoon niet meer. Daarnaast vind ik het grooste Nederlandse talent van de afgelopen 10 jaar ook heel overdreven, talent heeft die zeker hopelijk krijgt hij nu de juiste ( mentale) begeleiding om als nog het maximale uit zijn carrière te halen.

14 januari 2022 om 08:54

Radiola weet maar al te goed hoe hij geld moet verdienen met jonge wispelturige talentjes…

14 januari 2022 om 09:20

Zeker, daarom geloof ik ook zeker dat Raiola er alles aan gedaan geeft om hem op het sportieve pad te houden. Als hij dan niks van zich laat horen, alle telefoontjes negeert. Houdt het op gegeven moment op.

14 januari 2022 om 12:07

Er staat net een stukje op VZ dat een ander geluid laat horen . Dat Mo wel begeleiding had , dezelfde man die ook Balotelli heeft begeleid. Tijd zal het uitwijzen...

14 januari 2022 om 12:11

Een bond verantwoordelijk maken voor jonge spelers die prive problemen hebben? Hoe dan?
Verder heeft Raiola er alles aan gedaan om Mo nog ergens onder te brengen nadat die het zelf helemaal verpest had bij PSV. Net zoals Mo het zelf bij Sampdoria verpest heeft. Als je niet alleen wil zitten in het buitenland, had je dan gedragen bij een prima club in Nederland.

Niemand heeft hem aan zijn lot overgelaten. Bij PSV hebben ze er alles aan gedaan. En je kan er op rekenen dat Raiola zo'n potentieel waardevolle speler ook niet zomaar laat vallen. Ihattaren wilde geen enkele hulp aannemen en dan houdt het een keer op. Zoals gewoonlijk slaat de heer Driessen de plank weer volledig mis.

14 januari 2022 om 08:07

Jongen is zijn vader verloren en moest er binnen 2 3 weken weer staan. Dat noem ik nou echt geen hulp. 18 jaar is een kwetsbare leeftijd om je vader te verliezen. Je bent nog immers een tiener. Bovendien gaat de 1 er anders mee om dan de ander. Daarbovenop had hij ook nog een trainer die het helemaal niet in hem zag zitten omdat gotze gekomen was. Gotze die moet spelen natuurlijk. Madueke en gakpo die in een goede flow zaten. Dat is concurrentie. Dat zorgde ook voor dat Schmidt en psv zoiets had van andere spelers staan er.

Komt veel bij kijken en denk zelf dat het verhaal ergens in het midden ligt. Mo die in een depressie zit zat door het verlies van zijn vader en zich niet 100 procent gaf en psv die druk op die jongen gezet, niet juist geholpen heeft om natuurlijk kapitaal vernietiging te voorkomen

14 januari 2022 om 08:20

Moest hijner staan? Nee hij moest niets. Hij had alle tijd gekregen can PSV maar hij wilde zelf. Als hij daar druk voelde deed hij dat zich zelf aan. Misschien had PSV wel moeten zeggen blijf nog even bij je familie, wij redden het wel. Of een begeleider moeten aan stellen. Maar je kunt niet zeggen dat ie van PSV moest voetballen

14 januari 2022 om 08:26

Mohammed moest er binnen 2/3 weken staan? Hij stond er na een jaar nog niet. Daarnaast als je als speler lak hebt aan de regels, niet wil luisteren lekker doet wat je wil dan is het toch logisch dat de trainer het niet in je zit zitten? Lees anders het interview terug van Mo, hij gaf zelf aan dat het bestuur van psv heel goed voor hem is geweest. Prima dat die jongen het zwaar heeft gehad en depressief is maar hoezo doe je dan niks met de hulp die vanuit psv is geboden? Hoezo besluit je naar italie te vertrekken? Daarnaast moeten we maar afwachten of dat verhaal van Sampdoria wel klopt, beginnen weer geluiden te komen dat het toch weer aan Mo ligt. Als je Mo zijn verhaal leest zie je ook nergens een kritische noot, het is een grote boze wereld en Mo doet niks verkeerd.

14 januari 2022 om 08:28

Wettelijk krijg je zelfs maar een paar dagen vrij van je werkgever. 2 a 3 weken is dan dus zelfs vrij ruim. Daarnaast lijkt me dat hij dit zelf toch ook wel gewoon weer wilde?

14 januari 2022 om 08:29

Zwolly psv sprak duidelijk af dat mo alle tijd kon nemen die hij nodig had. Dat hij dus na 3 weken terug was heeft die jongen zelf voor gekozen.

14 januari 2022 om 12:16

Je spreekt jezelf tegen. Je beweert dat PSV druk zette en dat Mo nauwelijks het verlies van zijn vader kon verwerken want hij moest er weer staan en daarna zeg je dat de trainer van PSV anderen de voorkeur gaf en Mo dus rust gunde.

PSV heeft er alles aan gedaan maar Mo kon duidelijk niet omgaan met de status, de roem en het geld van een profvoetballer. Nu bij Sampdoria gebeurde weer precies hetzelfde. Zodra Mo op de bank gezet wordt, gebeuren er rare dingen. Daar kan hij duidelijk niet mee omgaan.

14 januari 2022 om 08:07

PSV heeft alles uit hem geprobeerd te halen. Hij benadrukt ook de goede band met Gerbrands en De Jong. Ook werd een geweldig filmpje geplaatst na zijn transfer. De deur naar PSV staat nog altijd open in de toekomst, mits er een andere trainer voor de groep staat

'evenzo treurig is het gesteld met de Nederlandse voetbalsamenleving als het niet lukt om het grootste talent van de afgelopen tien jaar te redden van de ondergang door hem aan zijn lot over te laten.' Hij is verdikkeme jarenlang iedere dag langs het bord gelopen met de tekst: "hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt". Nu moet zowat iedereen krom gaan liggen om de carrière van Ihattaren vlot te trekken.

14 januari 2022 om 08:28

Snap je. Deze jongen had er zelf geen zin meer in. Ja tuurlijk het is klote om je vader te verliezen maar je kan dat verlies ook als kracht gebruiken en je vader trots maken. Denk dat zijn vader niet zo blij is met de situatie waar Mo in zit nu, vooral aangezien hef vooral aan de mentaliteit van Mo ligt.

Hoe had De Boer hem moeten selecteren dan? Op basis van sportieve prestaties hoorde hij er gewoon (nog) niet bij. Was hij wel geselecteerd dan was hij weer te vroeg geselecteerd, was het selectiebeleid een lachtertje, waren prestaties niet leidend en dan was Ihattaren kapot gegaan aan het te vroeg hypen van zijn kwaliteiten.

Ihattaren heeft zeker veel talent, maar tot nu toe liet zijn mindset veel te wensen over en kwam dat talent maar zelden tot uiting. Hopelijk voor hem herpakt hij zich en wie weet kan hij dan weer vanuit rustiger vaarwater omhoog kijken. Het laatste wat hij nu nodig heeft zijn wat veren in zijn achterste van Valentijntje.

14 januari 2022 om 08:57

Passion

de Boer had hem zeker niet moeten selecteren voor het EK. Slaat nergens op.

Maar vd Looi had dat eigenljijk wel moeten doen. Hij zat toen in een neerwaartse spiraal en leek alsof iedereen tegen hem was (denk aan belachelijke statement van Psv). Gewoon gevoel geven je hoort er nog bij.

Nu kreeg Ihattaren meer en meer iedereen is tegen mij.

Verder eens dat de zaakwaarnemer en deel familie niet het beste met hem voor heeft. Vooraf zag je al aankomen, dit wordt niets in Italie. De jongen is niet volwassen genoeg, leek tegen depressie (met mijn amateur inzicht vastgesteld) en had juist rust en familie nodig.

14 januari 2022 om 10:04

Ok, dat vd Looi hem wel had moeten selecteren, ben ik wel met je eens. Jong Oranje is eigenlijk een opleidingselftal. Net zoals Jong Ajax niet draait om winnen, maar om het ontwikkelen van talenten voor het eerste, zou dat bij Oranje ook zo moeten zijn. Maar Vd Looi lijkt meer bezig met de kortetermijn resultaten door spelers te selecteren die nu een 6/7 scoren en nooit verder gaan komen dan dat, dan meer grillige spelers de kans te geven die vaker door de ondergrens zakken, maar potentie hebben om écht van waarde voor Oranje te worden.

En Raiola heeft met de overgang naar Juve en directe verhuur naar Sampdoria inderdaad ook niet gekeken naar het sportieve plaatje voor de lange termijn. Die punten ben ik met Valentijn eens. Maar daarnaast slaat hij ook een paar planken flink mis.

Elke topsporter heeft dingen waar hij tegen aan loopt in zijn leven en te maken met tegenslagen. In mijn ogen heeft Mo het voetbal talent dat kan uitgroeien tot top niveau maar is hij mentaal van een niveau dat beter bij de eredivisie past. Ik hoop dat hij bij utrecht op zijn plaats is.

Er zal in Italië best wel het eea zijn voorgevallen misschien wel van beide kanten. Grootste talent zie ik zo 1,2,3 niet maar het was een aardige voetballer die op veler gebied nog een hoop moest leren. Uiteraard springt de Telegraaf in de persoon van dhr Driessen er in om een smeuïg verhaal neer te kalken. Woord en wederwoord is niet aan de orde want dat gaat ten koste van het zielige stukje van Driessen. Hij noemde een in zijn ogen schuldigen aan maar vergat er 1. Duik is in het archief en lees eerst is het vuilnis wat de Telegraaf en andere kranten en tv stations over hem afriepen. Wat dat betreft blijft het ijzig stil.

Driessen heeft volledig gelijk.
Als het goed gaat heb je veel vrienden. Gaat het daarentegen beroerd dan ...
De basis van dit onheil is Schmidt van Psv geweesr.Als hij anders met h.was omgegaan dan was het nooit zover gekomen
Nu moet geem Gaal die kan dat niet (ongeschikt!) Maar wel de KNVB alle faciliteiten bieden die het maar heeft.

Raiola is transfermeester maar geen belangenbehartiger dat is weer gebleken

14 januari 2022 om 07:56

Inderdaad, alles is de schuld van schmidt! Ik heb vernomen dat Schmidt stiekem ook bij Sampdoria in dienst is getreden om Mo ook daar lastig te vallen door zijn salaris niet uit te betalen. Ook heeft hij gebeld met Italiaanse banken om te zorgen dat Mo geen bankrekening kon krijgen. Daarna heeft hij Mo naar Utrecht gereden en de telefoonlijn van Mo doorgeknipt zodat contact tussen de club en Mo onmogelijk was.

14 januari 2022 om 08:22

@cas1; ja echt belachelijk, alles is de schuld van Schmidt!! Zou ook niet weten hoe je zelf zou kunnen bepalen wat voor voedsel je tot je neemt, je sociaal op kunt stellen, zelf je bankrekening of verzekering kunt regelen. Wat is die Roger toch een onmisbare schakel zeg...

14 januari 2022 om 08:31

Het schijnt dat Roger pizza broodjes en sushi bij Mo naar binnen duwt als Mo slaapt.

14 januari 2022 om 10:28

Een soort foie gras maar dan anders.
Maar zonder gekkigheid, ik hoop echt dat Mo zelf in gaat zien dat de sleutel tot succes bij hemzelf ligt. Niet bij een ander. En bovenal, dat hij het plezier in het spelen weer terug kan vinden.

14 januari 2022 om 17:39

Schmidt is alleen verantwoordelijk voor de successen die volop behaald worden.
Goh, dat ik dat niet gezien had zeg
Over een paar maanden nog meer successen en nog meer nieuwe spelers
Ihateren is fout . hIj en hij alleen. Ik denk dat ze in Amsterdam hem echt niet willen. Volgend jaar maakt hij Ajax kampioen

15 januari 2022 om 12:13

Ik kan echt totaal geen chocola van jouw laatste bericht maken @cas1.

Dat heet het kaf van het koren scheiden Valentein. Professioneel voetbal is alleen voor mensen die zich ook professioneel kunnen opstellen.

Mohamed ihattaren heeft gewoon een nieuwe sport hij is nu sumoworstelaar geworden dat mag toch.

Waarom krijgt deze jongen zoveel aandacht? De zoveelste probleem jongen dat het niet waarmaakt.
Ga lekker een interview afnemen bij iemand met wat minder talent maar wel er alles aan doen om het volledige uit zijn carriere te halen en geef hem de fame, Iihattaren heeft het verknald en geeft andere de schuld, dan ben je bij mij sowieso af.

14 januari 2022 om 11:20

Volledig gelijk. Lijkt een rare trend te zijn van de afgelopen 10 jaar. Zelfde geldt voor die haatvlogger waar ineens allerlei deuren voor open gingen. Lijkt bijna wel alsof je je maar beter kan misdragen dan je stinkende best doen.

Er is iets structureel mis met zijn opvoeding. Deze jongen kan nog niet eens een eigen bankrekening openen in het buitenland. Is gewend dat alles voor hem geregeld wordt. Dan is dit het resultaat. Hij is 19 en gewoon niet zelfredzaam. Teveel gepamperd. Te veel omhoog gepraat. En blijkbaar heeft hij geen vangnet van goed vrienden of familie om zich heen. Ze hebben er teveel een prinsje van gemaakt. Dan krijg je dit. Die jongen moet eerst volwassen worden.
Leren op eigen benen te staan. Verdriet van zijn vader verwerken en weer lekker aan het voetballen komen.
Is hij echt zo goed. Dan maakt hij op z'n 24ste ook nog wel een top transfer.

Het is gewoon doodzonde, of het een topper gaat worden, ik weet het niet maar dat het een goede voetballer is ja dat is duidelijk.
Hopelijk herpakt hij zich en komt hij goed terug

14 januari 2022 om 12:21

Een topper wordt hij nooit. Hij mist de mentaliteit daarvoor. Spelers met minder talent komen verder dan Mo omdat die er wel vol voor gaan.
Mo heeft nu al zoveel jaren verloren, hij is nu een mindere speler dan hij was bij zijn debuutwedstrijd. En dat is best triest te noemen. Voor hem zal hetzelfde gelden als een Tannane of een Maher. Op jonge leeftijd lijken ze toppers te worden. Daarna begint de zwerftocht na een club die het nog een keertje wil proberen.

Ja ja het ligt aan iedereen behalve ihattaran zelf

en wat heeft dit te maken met grootste talent? Zou Driessen zich ook zo uitlaten over het kleinste talent?

14 januari 2022 om 10:07

Ik snap niet waarom Driessen zich druk maakt, maar als iemand geen of weinig talent heeft dan zou ik daar inderdaad weinig moeite in stoppen.

Wat een onzin zeg, we praten hier over een miljonair neem ik aan? Kijk eens hoeveel jongeren in Nederland er hulp nodig hebben, en nog gaan ze bezuinigen op de jeugdzorg.
En dan gaat Driessen zich druk maken over zo iemand? Pleur op zeg

Ihattaren is blijkbaar zo bijzonder dat hij niet zelf zijn carriere moet maken, maar dat clubs dat voor hem moeten doen. Heel bijzonder dat Utrecht hieraan begonnen is. Ik geef ze geen schijn van kans.

Tsjongejonge, iedereen had maar te hulp moeten schieten volgens Driessen. Ik vind het bijzonder dat ie niet de materiaalman er nog bij haalt, die had misschien even wat opdrachtjes in positive reinforcement met Ihattaren kunnen doen. Tsjongejonge zeg. Op een gegeven moment ligt de bal bij jezelf, letterlijk en figuurlijk. Dit is eigenlijk Driessen die klaagt dat er geen vaderfiguur is geweest voor Ihattaren de laatste twee jaar.

In principe heeft Valentijn hier gelijk. Maar we hebben het hier over ihattaren. Dat is maar een speler die toevallig het grootste talent leek van zijn generatie. Het kan een keer fout lopen met een talent. Maar dit is erger dan alleen Ihattaren. De KNVB heeft geen enkele bemoeienis en planning voor jonge spelers en heeft van de Looi aangesteld bij Jong Oranje die naar mijn smaak er vreemde selectiecriteria op na houdt en weinig spelers laat doorgroeien. Voor Raiola zijn het allemaal melkkoetjes. Jaarlijks verdwijnen er enkele talenten naar het buitenland die daarmee hun carriere in de vernieling helpen. Ihattaren is lang niet de enige....

Enerzijds heeft Driessen het bij het rechte eind. Waar was zn familie, zaakwaarnemer etc. Eigenlijk kun je hier uit opmaken dat PSV altijd zn beste beentje heeft voor gezet en Schmidt gewoon gelijk heeft gehad, hoe jammer ook eigenlijk. Door iedereen gepamperd en dan komt er een Duitser die terecht meer verlangd. Qua loopwerk zonder bal,qua statistieken. Mo heeft denk ik geen topsportmentaliteit. Zn talent heeft m relatief ver gebracht. Maar er is meer nodig om te slagen.

De reacties op deze jongen is precies waarom ik blij ben dat ik zover van Ned vandaan woon.
Volstrekt respectloos naar een destijds ventje van 17 die zijn grootste fan en grootste vriend verloor. De grote mond die het overgrote deel hier heeft over hoe " zij wel eens even er mee om zouden gaan op de dood van hun vader"
Een kind, want dát was en is hij, wat zijn vader verliest zal op die leeftijd in bijna alle gevallen destructief gedrag gaan vertonen omdat zijn ( of haar) emoties e.d nog niet op een manier zijn ontwikkeld dat ze er logisch mee om kunnen gaan. Bijna alle studies laten zien dat alleen door zeer intensieve begeleiding, door proffesionals op dit gebied , dit in goede banen zou kúnnen leiden. En dan nog is het de vraag of iemand het geestelijk kan handelen.
Dus vóór dat mensen hier die onzin, en aantoonbare nonsens blijven uitkramen. Verdiep je eens in de psyche van een mens.
Ik heb in mijn directe omgeving meegemaakt, jongen net zo oud als deze knul, beer van een vent, op en top gemotiveerd in sport, bovenmatig intelligent....en toen zijn vader stierf afgleed naar de krochten van het mens zijn ondanks dagelijkse hulp omdat hij het geestelijk maar niet aankon.
Hoe ik dat weet....het was mijn broertje. De sterkste en meest gemotiveerde, altijd lachende persoon die er bestond. En ondanks alle hulp heeft hij er op 22 jarige leeftijd een einde aan gemaakt
Het enige wat hij heeft laten weten was, en hij was net als wij allemaal thuis ongelovig... " Ik ga eindelijk naar Papa"

Dus denk even na voordat he van alles beweert over zo'n jongen.
Fijn weekend nog in een koud, in alle opzichten, Nederland. Blijf gezond.

Dat nota bene Driessen meer empathie opbrengt voor deze jongen dan de rest van NL is ook veelzeggend.

Driessen wil moreel leiderschap. Dat kent de KNVB niet.

De enige die het talent en de carrière van Mo kan redden is Mo zelf. En getuige het interview zit die nog diep in de ontkenningsfase. Als hem iets niet bevalt, gooit hij het bijltje erbij neer: bij PSV, bij Sampdoria opnieuw na nauwelijks een maand en zelfs de personal coach waarmee hij laatst nog werkte, vertelde dat Mo ineens niet meer kwam opdagen.

Deze jongen is in de jeugdopleiding juist tevéél gepamperd, niet te weinig. Daarom is hij nu zo verwend en heeft hij geen mentaliteit. Dat moet je niet nog verder vergallen door hem weer te gaan paaien, je moet Mo een spiegel voorhouden: zsm je houding veranderen, hulp accepteren en je carrière redden. Maar ik heb er een hard hoofd in, want die maanden rust lijken hem geen nieuw inzicht te hebben verschaft en zijn nieuwe zaakwaarnemer bevestigt hem enkel in zijn idee dat de schuld bij de boze buitenwereld ligt.

Aaaah Valentijn Driessen zoals we hem kennen. Uit op sensatie, vooringenomen, chargerend, verontwaardigd en uiteraard zelf vrij van enige schuld aan deze situatie.

Ten eerste: 'laat Nederland dit gebeuren?' Er staan duizenden Groningers in de rij om een greep uit een geldpot te mogen doen tot-ie leeg is om hun huizen te repareren, massale burgerlijke ongehoorzaamheid onder de middenstand dreigt omdat een nieuwbakken minister aangeeft niet genoeg mankracht te hebben om te handhaven en er is grote moeite om onze economie te verduurzamen. Hoe is het wel of niet slagen van de carriere van Mohammed Ihattaren belangrijk, dringend, essentieel, interessant of op welke andere manier relevant dat hier naar het landsbelang gerefereerd moet worden?

Ten tweede: waarom wordt de KNVB geacht om hier in te grijpen of bij te sturen, beste Valentijn? De Bond faciliteert clubs en komt op voor hun belangen op strategisch niveau. Clubs en spelers zijn zelf verantwoordelijk voor hun succes en falen; ik mag toch hopen dat het niet de taak wordt van de voetbalbond om een onwillig talent te pamperen tot-ie internationalwaardig is. Als dat de bedoeling is, zijn we wel erg afhankelijk geworden van Mohammed Ihattaren voor onze voetbaltoekomst. Bovendien heeft PSV jarenlang die jongen als een prins behandelt, hem omringt met familie, personal trainers, psychologen, rouwbegeleiders en talloze lakeien om hem op het rechte pad te houden, hem te helpen in zijn ontwikkeling en te behoeden voor slechte keuzes.

Ten derde: 'het grootste talent van de afgelopen 10 jaar?' Doe even normaal zeg. Het is bekend dat Valentijn Driessen Real Madrid-Ajax uit willens en wetens heeft gemist, maar ook in andere wedstrijden had hij prima kunnen vaststellen dat Frenkie de Jong en Mathijs de Ligt wel de grootste talenten van dit land zijn geweest in die periode. Sterker nog, toen Ihattaren uit beeld raakte schakelden media en opinisten moeiteloos over naar Ryan Gravenberch. En toen die uit vorm was bleek Justin Timber ineens ons grootste talent. En daar zit hem ook de rol van Valentijn Driessen en zijn collega's: zelf hebben zij jongens als Ihattaren naar ongekende hoogten geschreven, één grote hozanna. Onder nota bene Driessens aanvoering is er zelfs een waar offensief tegen Roger Schmidt ondernomen om deze tot speeltijd voor Ihattaren te dwingen! Binnen twee jaar blijkt Ihattaren gewoon een onhandelbaar snotjong te zijn dat gaat mokken als hij niet op zijn wenken bediend wordt. Media zouden eens kritisch naar zichzelf moeten kijken. Vorige week nog is Hans Kraay in alle staten als hij Johan Bakayoko in Jong PSV ziet spelen en hem al kroont tot 'de nieuwe Madueke', zoals hij en zijn ESPN-collega's ook Isaac Babari (16) al 'de volgende Ihattaren.' Doe normaal! En als dat niet lukt, kom dan niet met een moralistisch verhaal als dat van Driessen wanneer zo'n jongen om wat voor reden ook niet slaagt of zijn carriere in de prak rijdt.

Wat betreft Ihattaren: die jongen had gewoon groot gelijk. 'niemand maakt hem kapot.' Daar heeft hij zelf eigenhandig voor gezorgd. Kun je 19 jaar zijn en je vader hebben verloren; elke reikende hand om hem te helpen heeft hij afgewezen. Hij besloot zelf om zich te onttrekken aan de trainingsprotocollen, meldde zichzelf telkens ziek terwijl hij dat niet was, stapte zelf over naar Mino Raiola, vloog en reed zelf zonder toestemming naar de Cote d'azur om zijn vrienden te bezoeken, besloot zelf bij Sampdoria weg te blijven en van de radar te verdwijnen, heeft zichzelf rondgevreten en staat door zijn eigen gedrag en keuzes dus voor zijn laatste kans in het profvoetbal bij FC Utrecht. Het blijft sneu dat zo'n jongen zich niet realiseert hoeveel anderen zouden willen zoveel talent te hebben, maar deze hele situatie is zijn eigen schuld.

Driessen belicht nu wel nadrukkelijk een kant van het verhaal. Er zal ook een andere kant aan dit verhaal zitten.
Driessen weet denk ik als geen ander hoe hard en zakelijk de voetbalwereld is . Wel is het goed dat hij dit aankaart. Vanuit de omgeving en de club van die jonge talenten mag worden verwacht dat ze die jonge gasten wat beter begeleiden.
Van de KNVB en bondscoaches zal je dit niet moeten verwachten dat ze achter elk talent zullen aanlopen en hem helpen of begeleiden.
Zeker van van Gaal niet die heeft wel andere dingen aan zijn hoofd, die moest in een korte tijd Oranje laten kwalificeren en ze klaar stomen voor het WK

Tis helaas een verwend kind en geen jonge volwassende, vele jongens op zijn leeftijd zijn veel verder en kunnen de druk en het leven wel aan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren