Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

KNVB wijst uitstelverzoek van PEC tegen Willem II ondanks coronagevallen af

Laatste update:

De wedstrijd tussen PEC Zwolle en Willem II gaat komende vrijdag gewoon door, zo maakt het Brabants Dagblad bekend. De Zwollenaren hadden eerder op de dag een verzoek bij de KNVB ingediend om het duel met Willem II uit te stellen, maar hebben nul op het rekest gekregen.
De selectie van Dick Schreuder kampt met een groot aantal coronabesmettingen en ziet het niet zitten om in actie te komen. Volgens het coronaprotocol van de KNVB moet PEC gewoon in actie komen als het twaalf veldspelers en een keeper op de been kan brengen.

"Het duel gaat in principe gewoon door”, zegt een woordvoerder van de KNVB. "PEC voldoet nu niet aan de richtlijnen om een wedstrijd te kunnen verplaatsen. Dat heeft de bondsarts beoordeeld waarna wij PEC hebben laten weten dat wat ons betreft die wedstrijd gewoon moet doorgaan. Dat is op dit moment de situatie. Stel nu dat er bij PEC op vrijdag ineens weer vijf coronagevallen zijn bijgekomen, dan kan de zaak natuurlijk weer anders worden."

Schreuder wilde in interview met ESPN niet volmondig bevestigen dat er een verzoek is ingediend, maar spreekt wel van een 'probleem' in zijn selectie. "Je hebt in principe altijd genoeg spelers. Maar ik heb nu heel veel spelers vanuit de Onder 21 erbij, die jongens hebben niet eens een contract. Als de KNVB beslist dat we moeten spelen, dan moeten we spelen. Dat is aan hen. Maar wat mij betreft? Wij hebben veel problemen..."

PEC Zwolle - Willem II zou de hervatting van de Eredivisie betekenen na een winterstop van drie weken. Er ging al een streep door enkele duels in de Keuken Kampioen Divisie. Eerder donderdag werd bekend dat FC Dordrecht - Jong AZ vrijdagavond geen doorgang zou vinden vanwege de oplopende besmettingen. Afgelopen zondag viel al het doek voor Excelsior - ADO Den Haag en TOP Oss - Jong AZ.

PEC zette begin januari al een streep door een oefentrip naar Duitsland. De Overijsselse club zou daar een oefenduel tegen Hannover 96 spelen. Vooralsnog is niet bekend om hoeveel besmettingen het gaat bij PEC. De Zwollenaren zullen elke speler keihard nodig hebben, daar de club met zes punten uit de eerste achttien duels stijf onderaan staat in de Eredivisie. Opponent Willem II doet het iets beter en staat met achttien uit achttien op een veertiende plaats.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Beste Knvb..... Excelsior dan?
Die hebben ze ook uitgesteld en had ook gewoon kunnen voetballen.

Of je levert maatwerk!
Of je maakt 1 duidig beleid!

13 januari 2022 om 13:25

Er is nou eenmaal meer mogelijk in de KKD als het gaat om het omplannen van wedstrijden. Zo kan er gespeeld worden tijdens de interlandbreaks. Plus er is geen belemmering mbt Europees voetbal.

13 januari 2022 om 13:32

Zwolle en Willem 2 spelen geen Europees dus die kan je inhalen op een dag wanneer ze Europees spelen

13 januari 2022 om 13:35

Verder kan het goed zijn dat Den Haag goedkeuring heeft gegeven dan is het verplaatsen van een wedstrijd ook veel makkelijker.

13 januari 2022 om 13:44

Dat kan inderdaad, kan maar mag niet van de Uefa. Als er Europees gespeeld wordt mag er geen enkele andere competitie gespeeld worden. Dan zal je eerst in overleg moeten met de UEFA en die gaan natuurlijk nee zeggen.

13 januari 2022 om 13:51

@loyol dat mag gewoon,de Engelse competitie doet dat zo vaak als ze wedstrijden moeten inhalen

13 januari 2022 om 14:01

Voor PEC wel gunstig dat het veel besmettingen nu zijn beter in een keer door de zure corona appel heen dan elke week een paar spelers

13 januari 2022 om 14:12

Kan zijn, maar als de wedstrijd door noodweer afgelast zou worden (wat helemaal niet gek is in januari) zou er ondanks het drukke schema echt wel een oplossing gevonden worden. Dat gebeurt ieder seizoen weleens en het komt altijd goed. Er zijn ook weleens seizoenen geweest waarin complete speelrondes verplaatst moesten worden verplaatst, zoals in 2014 toen er een atoomtop georganiseerd werd in Den Haag met Obama en andere wereldleiders en alle mankracht van de politie nodig was om de boel daar te beveiligen, of in 2019 toen het schema op de schop werd gegooid omwille van de Europese prestaties van Ajax. Kortom, onder druk wordt alles vloeibaar.

13 januari 2022 om 14:24

loYol. Dat mag wel hoor. Er moet dan gespeeld worden voor aanvang van de Europese wedstrijden. Dus als je de wedstrijd om 16.00 inplant, mag er gewoon gespeeld worden.

13 januari 2022 om 14:29

@recoba87: De UEFA heeft besloten dat er geen andere wedstrijden van nationale bonden op tv uitgezonden mogen worden tijdens in ieder geval de CL-wedstrijden. En gezien het feit dat er op zo'n avond 2 wedstrijden zijn is ervoor of erna al geen optie. Ik weet niet of dit ook zo is bij de EL en de Conference League.

13 januari 2022 om 14:29

@quancios dat hoeft niet eens,zo vaak gebeurd dat de Engelse ploegen gewoon om 2045 speelde tijdens een champions leauge avond

13 januari 2022 om 22:06

Bovendien, niet de schuld van de knvb toch?

13 januari 2022 om 18:27

Dat duidelijke beleid is er in dit geval in principe.
De richtlijn is minimaal 12 veld spelers en 1 keeper.
Ik heb begrepen (AD podcast) dat excelsior aan beide voorwaarden niet kon voldoen (geen 12 spelers en geen keeper).

Dit hoeft overigens niet alleen door Corona te komen, er wordt gekeken naar de 25 namen die het vaakst op het wedstrijd formulier staan (om te voorkomen dat 16 jarige spelers met een jeugd contract opgesteld moeten worden), maar hier zitten dus ook "gewone" blessures en schorsingen tussen.

Kan er ook nog wel weer bij natuurlijk, een heerlijk begin van een in mijn ogen toch al kansloze tweede seizoenshelft voor ons. Dit kan een precedent scheppen wanneer de KNVB uitstel geeft terwijl we wel 13 beschikbare spelers in de selectie hebben. Benieuwd wat ze doen maar ze doen er verstandig aan de wedstrijd door te laten gaan, jammer dan voor ons.

13 januari 2022 om 13:52

Jammer voor jullie? Kansloze tweede seizoenshelft? zeg wil niet heel lullig doen maar jullie hebben tenmisnte twee versterkingen voorin. Bij ons is er alleen een reserve rechtback bij gekomen en verder wil Joris vooral wachten op de buitenkansjes die straks liever naar Heracles gaan.

Vergeet niet dat RKC met een B team ons van de mat speelde dus dat moet Zwolle toch ook wel lukken. Daar komt bij dat er hevige ruzie is binnen de selectie (vandaar dat een aantal supporters de spelers opwachte op trainingskamp) dus denk dat de KNVB ons een plezier doet om dit verzoek in te willigen in de hoop dat Joris nog tenminste een centrale verdediger aan trekt. Heerkens is dan wellicht ook weer fit om te spelen en dan zal het voor Zwolle een stuk lastiger zijn dan morgen.

13 januari 2022 om 19:29

@consy Sportieve reactie maar er is anders geen houden aan inderdaad. Covid is voorlopig onder ons en de mate waarin clubs dat onder controle weten te houden wordt onderdeel van de competitie. Niet leuk maar het is niet anders, de wereld veranderd en we zullen ons er toe moeten verhouden.

Ben persoonlijk tegen uitstel om coronabesmettingen, tenzij een club dus minder dan twaalf veldspelers en een keeper kan opbrengen. Om de praktische reden dat je een precedent schept en dat teveel drukt op de resterende tijd waarin het speelprogramma volbracht moet worden. Daarnaast, en voor de KNVB zal dat minder zwaar wegen, heeft deze winterstop wel laten zien hoe sommige clubs en spelers een loopje nemen met regels en protocollen; dat uberhaupt overwogen werd om met een man of vijftig per club af te reizen naar zonniger delen van Europa vind ik te wereldvreemd voor woorden. En je ziet, zodra een club wel zwaar getroffen wordt is het janken geblazen en wordt er om begrip en coulance gebedeld. Hoe Zwolle de boel aanpakt weet ik niet, het is sneu als zij het braafste jongetje van de klas zijn en moeten bloeden dankzij de rest. Maar in het algemeen is de voetballerij als sector iets te hypocriet om nu maatwerk te verlenen.

13 januari 2022 om 13:42

Ik persoonlijk vind het kamikazabeleid van het Knvb.
Met zo weinig A Selectie spelers, betekend dat je amper kan rouleren , of op 16 jarigen moet terugvallen waardoor extreem veel spierblessures op de loer liggen.
Alles voor de poen, ipv de gezondheid van de spelers.
Nog meer spelers kapot maken , lekker slim , laten we zo doorgaan!

13 januari 2022 om 13:55

Vind je zelf dat clubs en spelers er wel heel erg bovenop zitten om zo'n situatie te voorkomen dan? Een gezond lichaam is toch wel het werktuig van een profvoetballer. Het zou niet meer dan normaal zijn als zulke gasten als monniken leefden op dit moment en er de hoogste prioriteit van maakten om zichzelf te beschermen en zoveel mogelijk risico's uit te sluiten. Maar in de Eredivisie is één op de vier spelers niet eens gevaccineerd en - in ieder geval bij de topclubs - zijn toch aardig wat spelers de wereld over gevlogen om te ontspannen, vakantie te vieren en familie op te zoeken. Begrijpelijk vanuit menselijk oogpunt, maar professioneel vind ik dat niet bepaald. En los van het morele aspect - hoe solidair ben je met je fans - vind ik het vanuit dat oogpunt ook belachelijk dat clubs in deze tijd in het buitenland op trainingskamp willen. Hoe Ajax vervolgens omgaat met geinfecteerde spelers en de regels aan zijn laars lapt, is tekent voor de afstand waarop clubs staan ten opzichte van wat er speelt en nodig is om je te verhouden tot deze ellende.

Kortom, eens met je standpunt. Maar laten spelers en clubs eerst zelf eens volwassen omgaan met de situatie voordat je de KNVB verwijten naar het hoofd slingert wanneer de gevolgen lelijk uitpakken.

13 januari 2022 om 16:02

@gomespsv1psv
Ja ik ben het totaal met je eens. Ik zou als club er ook in zitten dat spelers vaccineren. Ik kijk even alleen naar Ajax en vraag me af of de zuid Amerikanen nog naar hun home land zijn geweest mede kerst. Ook totaal onverantwoord. Vraag me af of spelers dat wel realiseren. Doet me denken aan Masraoui die ook naar onzin oefenduels van Marokko moest vorig jaar. Maar ook de clubs. Die trip naar Portugal was ook niet slim nu. Snap wel dat Ajax die vier spelers ondanks dat het niet mag heeft terug gehaald. Je bent daarmee echt niemand tot last ook al mag het volgens de regeltjes niet. Dat vind ik wel een beetje gezever.

13 januari 2022 om 18:37

@fcknudde1988 een team zou niet op 16 jarige spelers terug hoeven te vallen. Om te voorkomen dat dit moet gebeuren is de regel dat er 12 veldspelers en een keeper beschikbaar moeten zijn van de 25 spelers die het vaakst op het wedstrijd formulier hebben gestaan. Kennelijk voldoet PEC niet aan die regels. Ik weet niet of de 5 extra spelers die positief zouden moeten testen die in de tekst genoemd worden een fictief getal is of het daadwerkelijk aantal, maar in dat laatste geval zouden ze dus nu 17 veldspelers en een keeper hebben. Niet ideaal, zeker niet als je bijvoorbeeld een hele aanval of verdediging mist, maar er moet alsnog iets van te maken zijn.

Dus best kans dat ze een aantal jeugdspelers op moeten roepen om de selectie aan te vullen, maar het zal niet zo zijn dat ze die uit de B1 moeten gaan halen.

13 januari 2022 om 14:15

Het grote nadeel hiervan is dat clubs met smalle selecties onevenredig hard worden getroffen in vergelijking met de grotere clubs. Voor Ajax, PSV en Feyenoord zijn - op eredivisieniveau - 5 besmettingen veel gemakkelijker op te vangen dan voor PEC. Het verschil tussen de 13e en 18e man in de selectie is bij dit soort clubs echt immens.

13 januari 2022 om 18:58

Aan de andere kant zullen bij kleine clubs eerder wedstrijden uitgesteld worden omdat die eerder buiten de 12 veldspelers en 1 keeper vallen.

Prima als je daar gehoor aan geeft als Knvb, maar moet dan wel realiseren dat je dat bij de andere ED-clubs ook moet doen. Volgens mij hebben ze heldere eisen gesteld en als je daaraan kan voldoen moet je spelen.

Maar waar slaat die regel op 12 speler plus 1 keeper,stel je keeper raakt geblesseerd of krijgt rood al vroeg in de wedstrijd heb je geen vervanger en mag je een spits op goal gaan zetten

13 januari 2022 om 13:41

In Spanje is het nog veel gekker, daar moet je spelen met 5 spelers of meer. Maar los daarvan kun je je wel afvragen welke regels eerlijk zijn. Ik denk dat er in KKD wel genoeg ploegen zijn waar je maar 2 keepers hebt, en dat je daarna terug moet vallen op jeugdkeepers. Is 1 keeper niet aanwezig, dan heb je al reden om uit te stellen.

13 januari 2022 om 13:56

Kleine kanttekening: Vijf spelers van het eerste elftal. De rest mag/moet aangevuld worden met spelers uit het tweede elftal of de jeugd. Anders kun je namelijk onmogelijk voldoen aan de spelregel dat er minimaal 7 spelers per team op het veld moeten staan.

13 januari 2022 om 13:59

Klopt, maar dit is toch nog "erger" dan in Nederland.

13 januari 2022 om 14:45

Ligt eraan hoe je het ziet, in Spanje moet je dus minimaal 5 A selectie spelers hebben minimaal, in Nederland zou je bij wijze van met een volledig team van jochies dat net in de onder 17 spelen het veld opdraven in de eredivisie

13 januari 2022 om 23:57

Ehm nee?
Alle kkd ploegen hebben 3 keepers hoor!

13 januari 2022 om 18:42

Het gaat om 12 + 1 uit de eerste 25 die beschikbaar moeten zijn. Het is dus niet zo dat jongens uit de A1 die toevallig een contractje hebben voor een appel en een ei ook mee tellen bij de beschikbaarheid van spelers.
Je kan ook nog de keeper uit de jeugd op goal zetten.
Natuurlijk is het niet ideaal, maar op een gegeven moment moet je toch ergens een grens trekken, dit lijkt mij een hele redelijke.

Interessant... er is niet voor niets een protocol, als de KNVB deze zelf gaat negeren dan kon het hek wel eens van de dam zijn. Want wanneer kan/moet er dan wel gevoetbald worden? Ergens moet een meetbare grens getrokken worden en worden gehandhaafd, en die grens is er al (al lijkt 12+1 me wel enigszins krap)

Hoe vervelend het ook voor de clubs is, maar het zou vreemd zijn om nu alweer gelijk een uitzondering te maken. Als je nu een uitzondering maakt is het einde zoek en kun je je afvragen hoe eerlijk het is. Omdat je toevallig tegen Willem 2 speelt is er ruimte om te schuiven, speel je tegen een club die europees speelt is die ruimte er niet. Je moet nu als knvb 1 lijn trekken en daarbij blijven.

13 januari 2022 om 13:50

Dat klopt helemaal maar vind het wel raar dat 12 spelers en 1 keeper de maatstaf is. Met bietje pecht sta je zo met 10 of minder spelers. Is ook niet echt eerlijk lijkt mij voor de competitie. Aan de andere kant van een professionele club en speler mag je toch wel verwachten dat ze opletten met waar ze komen en iedere dag testen etc om het te voorkomen. Lukt mij ook dus dat zou hun ook wel moeten lukken.

13 januari 2022 om 13:55

Ik denk dat je er veel aan kunt doen om het te voorkomen, maar als je bijvoorbeeld jonge kinderen die naar school gaan, dan is de kans op corona gewoon aanwezig. Dus helemaal voorkomen kun je volgens mij niet. Er zijn echter wel plekken waar je je beter niet kunt laten zien. Als je dan ziet dat halve selecties naar het buitenland reizen dan kun je je wel afvragen of dit verstandig is.

Ik vrees voor PEC dat het gewoon ballen wordt. Het kabinet zal morgen ook, al wil ze dat denk ik helemaal niet, versoepelingen gaan doorvoeren.
De actiebereidheid tegen maatregelen van het kabinet wint steeds meer terrein.
Zo zal ook de Knvb, misschien met tegenzin, sporadisch overgaan tot uitstel. Als Pec dit nu al krijgt is het hek van de dam ,vrezen ze in Zeist.
Daarom zal men de vastgestelde regels striks hanteren en de menselijke overwegingen terzijde schuiven
Ik ben blij dat ik dit soort beslissingen niet hoef te nemen

Als de spelers (en hun directe omgeving) zelf zich nou gewoon goed aan de coronaregels houden en hun verstand gebruiken dan raak je niet besmet lijkt mij. Net als alle gewone burgers. Maar goed dat is blijkbaar erg moeilijk. Nu is jouw team daar de dupe van.

Hoe in hemelsnaam kan het zo zijn, dat bij bijna alle profclubs (ook buitenland) bijna alle spelers zijn gevaccineerd, het seizoen gaat het goed, en nu zijn al die gevaccineerde spelers bij bosjes positief. Hoe kan dat???

13 januari 2022 om 14:25

Mag ik je een oprechte vraag stellen? Luister jij ooit wel eens naar de experts op het gebied van vaccinaties en het hele corona gebeuren? Zo nee, dan snap ik je vraag. Zo ja....hoe kan het dan in hemelsnaam zo zijn dat je dan na zo'n lange tijd en na zo vaak vertellen nog steeds niet weet dat een vaccinatie er niet voor zorgt dat je niet meer besmet raakt. Dat juist het doel is je niet zo ziek te maken zodat je niet in het ziekenhuis terecht komt. Niemand heeft ooit gezegd dat je niet meer positief kan zijn na vaccinatie. De bedoeling is gewoon dat je lichaam dat virus door die vaccinatie beter gaat bestrijden en je het ziekenhuis niet nodig hebt.
Je snapt toch dat er de afgelopen tijd veel vakanties zijn geweest. Dat ze overal naartoe zijn gevlogen lekker hutje mutje op elkaar hebben gezeten met familie.

Ik snap probleem van de knvb ivm volle kalender maar nu spelen is toch vorm van competitievervalsing. Willem 2 zou tegen zwaar gehavend PEC spelen terwijl Bv Fortuna over paar weken Bv tegen compleet PEc speelt.

Gewoon spelen. Als de KNVB nu al begint om van de regels af te wijken, dan is het einde gelijk zoek en zal de KNVB altijd worden verweten dat het niet consequent is wanneer een ander team wel wordt verplicht om te spelen.

Ik vind het protocol aan de kaak stellen, terecht, want 12+1 is wel heel karig, maar als het protocol er ligt, dan kun je niet gaan marchanderen, want dan is het eind zoek.

13 januari 2022 om 15:03

Inderdaad, er is ergens een grens bepaald en daar hoor je je aan te houden.
Lullig voor in dit geval PEC , maar als je nu gaat afwijken kan je wel gedag zeggen tegen een verder"normaal" verloop van de competitie omdat er elke week wel ploegen zij die het beter uit gaat komen om niet te spelen.

13 januari 2022 om 19:01

Toch een kleine nuance, het is 12 + 1 van de eerste 25 (de meest voorkomende namen op het wedstrijd formulier).
Alle clubs hebben ook nog een jong team of eventueel de O18 waar ze spelers vandaan kunnen halen om de selectie op te vullen. Het is dus niet zo dat er gekeken wordt naar alle spelers die onder contract staan en die ze op zouden kunnen roepen.
Natuurlijk niet ideaal maar onder de huidige omstandigheden lijkt het me ook geen hele verkeerde regel.

Denk niet dat pec een kans maakt
Hoe zuur het ook is nu je zwaar onderaan staat en iedereen kei hard nodig hebt

Maar dan kan je elk weekend wel meerdere wedstrijden cancellen
het is wat het is
en elke club moet er mee leren omgaan

Dan zeg je toch gewoon dat er een paar een spierblessure hebben, waardoor je maar 10 man hebt.

Het is toch ook wat he. Aan de ene kant hebben ze door de corona periode gezegd dat er 5 wisselspelers mogen worden gebruikt in 1 wedstrijd om overbelasting te voorkomen. Aan de andere kant kan het zijn dat je 3 wedstrijden in een week moet spelen wanneer je 13 spelers ter beschikking hebt. Stel je hebt 10 veldspelers en 3 keepers beschikbaar in die week? Ik wens graag dat de wedstrijden en de competitie zo fair mogelijk is. Misschien ben ik wel de enige fan uit Deventer die zegt dat het fijn zou zijn dat ze de wedstrijd gewoon verplaatsen en dat Zwolle de punten moet pakken zodat er volgend jaar weer een Ijsselderby gespeeld kan worden. Hoop dat het jullie lukt daar in Zwolle.

13 januari 2022 om 20:30

Dat kan niet. De regel is 12 + 1 dus in jouw voorbeeld komen ze dan 2 veldspelers tekort en wordt het uitgesteld

13 januari 2022 om 21:36

Bedankt, die regel kende ik niet. Maar dan heb je alsnog veel spelers die veel belast worden in korte tijd. Mijn voorbeeld ging meer daarom dan over het afgelasten van een wedstrijd.

13 januari 2022 om 22:32

@almachtig, maar dan hebben we het ook maar uiteindelijk over maximaal een week. Er zijn genoeg spelers die continu alles spelen bij Ajax en Feyenoord en ook nog eens alles bij hun land. Alleen de clubs die Europees spelen hebben regelmatig meerdere wedstrijden in een week maar die clubs hebben toch 50/60 spelers onder contract staan als je jong meetelt.

Ik denk oprecht dat Zwolle er juist voordeel van heeft dat deze wedstrijd gewoon door gaat. Er is heel veel onrust in het team van Willem II spelers met elkaar op de vuist enzo en Joris heeft geen idee wie hij moet halen. Plus een centrale verdediger is geschorst de andere geblesseerd en die andere moet ze terug naar Utrecht sturen met het advies dat die jongen gaat stoppen met voetballen. We zullen dus moeten zoeken wie er centraal achterin gaat staan want op het middenveld zijn er 2 geblesseerd. Dus dit is het ideale moment om tegen ons te spelen zelfs met een B team (vraag maar aan RKC). Maar goed ipv 3-0 zal het nu 1-0 worden aangezien je nu je defensie gaat versterken.

Die hebben morgen of overmorgen dus opeens een acuut keepersprobleem.
Durf er geld op in te zetten dat deze match niet doorgaat.

Wel of geen Coronagevallen. Ook zonder besmettingen zou het een prestatie van formaat zijn als PEC opeens een representatief elftal weet op te stellen want dat is voor de winterstop nog geen enkele keer gelukt.

Had de KNVB ook Ajax en Feyenoord of PSV laten spelen met al die corona.denk dat we het antwoord wel weten.

Er zijn veel teveel wedstrijden, met name internationaal. De KNVB zou er goed aan doen om een lange termijn visie op te stellen want Covid gaat niet weg. Wat mij betreft voorrang aan de nationale competities, minder internationale wedstrijden en vanaf november tot en met februari geen wedstrijden. Dan heb ik veel meer kans dat ik meer wedstrijden van mijn seizoenskaart kan zien en on topic ook volwaardige teams

Tja, ik voorspel een storing aan de lichtmasten…

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren