Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

‘Marc Overmars wijst aanbieding van vijftien miljoen euro af’

Laatste update:

Ajax heeft het eerste bod van Shakhtar Donetsk op David Neres afgeslagen, zo meldt UOL. De Braziliaanse krant weet dat de Amsterdammers twintig miljoen euro voor de buitenspeler willen zien in plaats van de geboden vijftien miljoen. Onlangs schreef De Telegraaf dat Ajax juist die vraagprijs hanteerde, die dus hoger lijkt te liggen.

De Braziliaanse tak van Goal maakte afgelopen week al melding van de interesse van Shakhtar. De Oekraïense topclub zou volgens die berichtgeving reeds een bod van vijftien miljoen euro inclusief een doorverkooppercentage hebben uitgebracht. Het bedrag van vijftien miljoen euro bestond uit twee delen: een vaste en een variabele component, maar onduidelijk was hoe de verdeling precies is. De variabelen hingen in ieder geval af van bepaalde doelstellingen.

De Telegraaf noemt vraagprijs van Ajax voor gewilde David Neres

De Telegraaf repte afgelopen maandag nog over een vraagprijs van 'slechts' vijftien miljoen euro voor Neres.Lees artikel

De Telegraaf meldde niet veel later dat Ajax een vast bedrag van vijftien miljoen euro verlangt. Het geld voor Neres zou gebruikt kunnen worden voor het losweken van Steven Bergwijn bij Tottenham Hotspur, die volgens transfermarktexpert Fabrizio Romano mag vertrekken uit Engeland. Volgens journalist Mike Verweij is daar absoluut een verkoop voor nodig. "Daarna kan Ajax pas schakelen en dan zal Overmars actie ondernemen", zei Verweij in de podcast Kick-Off.

Neres - die door Ajax in januari 2017 voor 12 miljoen euro werd overgenomen van São Paulo - speelde dit seizoen 22 keer in het shirt van Ajax, waarvan 16 keer als invaller. Daarin produceerde de buitenspeler vier doelpunten en twee assists. Neres heeft nog een contract tot medio 2023 in Amsterdam en is niet de enige die op de nominatie staat om te vertrekken. Naast de zevenvoudig Braziliaans international krijgt ook Nicolás Tagliafico de kans om zijn vertrekwens in vervulling te laten gaan. Het Algemeen Dagblad schrijft dat Victor Jensen verhuurd mag worden, terwijl ‘moet blijken hoeveel fiducie Danilo nog in een doorbraak heeft nu hij derde spits wordt’. Ajax haalde Brian Brobbey reeds terug om de concurrentie aan te gaan met Sébastien Haller.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Logisch, toch? Die man heeft weliswaar veel blessureleed gekend en weinig ritme op kunnen doen, maar voor onder de 20 gaat ie niet weg

10 januari 2022 om 13:16

Vind hem dat op dit moment niet meer waard eerlijk gezegd

10 januari 2022 om 13:25

Als je ziet wat voor bedragen er worden betaald voor spelers die niks voorstellen dan mag Ajax best 20 miljoen vragen. Koopje.

10 januari 2022 om 13:31

Nou ja, koopje lijkt me vrij overdreven.

10 januari 2022 om 13:37

Vragen mag zeker. Gezien de belangstelling is 20 miljoen geen koopje, want dan zou de telefoon roodgloeiend zijn

10 januari 2022 om 14:10

Vragen mogen ze alles, maar als je kijkt naar zijn prestaties van afgelopen jaren, dan is bijna elk bedrag te hoog. En ja, hij is veel geblesseerd geweest. Maar juist bij spelers die hoofdzakelijk geblesseerd zijn geweest gaat de prijs had naar beneden. Ik vind het van de ene kant stoer dat ze vast houden aan een hoge prijs, maar van de andere kant is dit voor een speler die zo weinig laat zien veel geld en had ik het wel geweten.

10 januari 2022 om 14:28

Ik ben het wel eens met jou Fr010, maar juist daarom begrijp ik het allemaal niet zo.. de haast. De waarde van Neres vind ik heel erg gebaseerd (logisch) op zn prestaties nu, maar ik heb in die jaren dat hij er is ook genoeg periodes gezien dat ie echt heel gevaarlijk was. En op belangrijke momenten tegen grote ploegen. Ik geloof ook echt niet dat Bergwijn het veel beter gaat doen dan Neres in het Ajax systeem. Dus waarom Neres voor 15 miljoen verkopen en dan een Bergwijn voor veel terughalen, met het risico dat hij gewoon niet gaat leveren? Ik zou dan gewoon Neres verlengen en liefde geven. Ik denk dat je dan sneller naar een hogere doorverkoopsom gaat.

10 januari 2022 om 15:18

@soccerfan: excuseer, een koopje?

20 miljoen voor een jongen die het laatst in vorm was 3 seizoenen geleden? Ik denk dat Ajax en Overmars zich in de handjes mogen knijpen met dit bod van 15 miljoen (dat ik persoonlijk al aan de hoge kant vind).

10 januari 2022 om 16:07

Nou dan is Sinisterra dus 40 waard

10 januari 2022 om 16:15

@berend: Als ie er in de CL 5,6 inschiet wel ja...

10 januari 2022 om 16:49

FR Berend, op die prijs zou ik Sinistera wel inschatten. Neres verdiend net zoals sinestera niet heel veel dus een club als shacktar hoeft geen top salaris te bieden om Neres toch een grote vooruitgang qua salaris te bieden. Shacktar heeft nu 15 miljoen geboden waarvan wss 7,5 miljoen vast en de rest gespreid over de duur van het contract wat ze Neres willen aanbieden. Zo een club ziet het dan als volgt de speler kost 7,5 miljoen en die andere 7,5 miljoen rekenen ze bij het salaris op van Neres. Dan hebben ze een goede speler voor 7,5 miljoen met een voor hun begrippen gemiddeld salaris. Als Neres weer in het ritme komt van wekelijks spelen en daardoor de scherpte weer krijgt kan hij shacktar zomaar in de CL schieten en in de toekomst zie ik hem ook nog wel een transfer maken na de PL. Ik denk dat 17,5 miljoen waarvan 10 miljoen direct een mooie deal zou zijn.voor beide clubs.

10 januari 2022 om 13:20

Ik zelf vind 20 miljoen best veel als je ziet wat voor impact hij heeft op Ajax de afgelopen 1.5 jaar dan is dat niet zo heel groot. Zijn prestaties zijn naar mijn mening vrij matig. Natuurlijk was hij in het verleden beter maar ik denk niet dat het nog ooit een speler gaat worden die naar de top kan. Dus het risico is ook best groot dat Shaktar hem nooit met veel winst kan verkopen.

10 januari 2022 om 13:20

Het logisch noemen en vervolgens argumenten opsommen die dat ondermijnen. De logica ontgaat me.

10 januari 2022 om 13:21

Is toch gewoon erg veel? Is weinig bijzonder meer sinds die CL wedstrijden van bijna 4 jaar geleden. Speelt erg weinig en is veel geblesseerd. Zou het heel netjes vinden van Overmars als hij 20 miljoen krijgt.

10 januari 2022 om 15:39

Waha, sinds die wedstrijden van bijna 4 jaar geleden. Die wedstrijden zijn bijna 3 jaar geleden, net zo goed erg lang, maar overdrijven is ook een vak. Dat laatste ben ik met je eens, maar snap niet zo goed dat ze hem nu per se willen verkopen.

10 januari 2022 om 15:54

myvision

"maar snap niet zo goed dat ze hem nu per se willen verkopen."

Is toch logisch? In de zomer is hij nog minder waard dan nu. Er is geen Wk in de zomer, dus in kijker spelen en leuk verkopen? Nope. Daarnaast, Ajax heeft de cash nodig als het nieuwe spelers wil halen. Dit is hét moment.

Los daarvan, men teert op zijn goaltjes in de CL. Best lang geleden inmiddels. Sindsdien, waaronder in het huidige seizoen, bijna niets meer laten zien. Sterker, was eigenlijk vooral in de competitie eerder onzichtbaar dan nuttig. Waarom hangen Ajaxfans zo aan hem? Alleen vanwege die paar goaltjes in de CL? Hoeveel waren dat er? Exact twee in dat gloriejaar (eentje tegen Real, eentje Juventus) en twee in de twee seizoenen daarna bij elkaar. Vier goals in drie seizoenen? Voelt, als je het bekjikt, een beetje als een snel gevulde kinderhand hoor. En yep, ik snap het wel, het is wat Regulator hier ook zegt. Dat seizoen was uniek en heeft velen (zeker als zij de sucessen van 1995 niet meegemaakt hebben) betoverd. Maar als je wat nuchterder kijkt, waar hébben we het dan over? Een peperdure speler van meer dan 20 miljoen die op het schavot wordt geheven omdat die twee goaltjes in de CL maakte? jeetje, ....

10 januari 2022 om 15:57

Februari 2019 zie ik nu idd. Ik dacht 2018, mijn fout. Maar goed, 3 jaar lang is ook al onwijs lang. Na die wedstrijden heeft die niet overtuigt, dat is gewoon veel te lang vooral als je nog een flink bedrag wilt verdienen. Helemaal mee eens wat Constant Kante verder zegt.

10 januari 2022 om 13:26

Ik vind 15 miljoen wel redelijk. Als je na de huidige situatie kijkt is het gewoon een dure bankzitter die niet heel veel meer toevoegt. Uitstekende wissel, maar gaat natuurlijk nooit Antony er uit spelen. Hij wil zelf ook weg. Hopelijk sleept Overmars er meer uit, maar met 15 kan ik leven. Zonde van het verlies maar hij heeft Ajax veel gebracht.

10 januari 2022 om 14:11

Dit seizoen is hij zelfs geen uitstekende wissel. Heeft niets gebracht op de momenten dat het echt van hem gevraagd werd.

10 januari 2022 om 13:28

Als Marc 20 wil en Shakhtar 15 bied, dan is het aannemelijk dat hij voor onder de 20 weggaat.

10 januari 2022 om 13:35

il cacciatore

"maar voor onder de 20 gaat ie niet weg"

Dat is goed nieuwes voor de Neres fans onder ons. Want dan gaat hij dus nu niet weg. En in de zomer krijg je die 20 miljoen al helemaal niet meer.

10 januari 2022 om 14:09

Dat is zeker goed nieuws want het kan zomaar dat komende zomer Anthony verkocht wordt en dan is Neres toch een fijne vervanger.

10 januari 2022 om 14:11

Speedy

Neem toch aan dat als ze Anthony (nu al??) verkopen ze voor dat geld een nieuwe speler halen? Tijdperk Neres bij Ajax is aan het einde gekomen.

10 januari 2022 om 14:20

@speedyafc,

Hij zou op zich een redelijke vervanger kunnen zijn. Maar hij laat ook al een hele tijd niks zien. Daarnaast loopt zijn contract ook nog af volgend seizoen en is het nog maar de vraag of hij die gaat verlengen. Als je nu 15-20 miljoen kan pakken zou je ook een nieuwe speler voor kunnen kopen, misschien Bergwijn of een wat jonger talent.

10 januari 2022 om 14:29

"maar hij laat ook al een hele tijd niks zien. Daarnaast loopt zijn contract ook nog af volgend seizoen en is het nog maar de vraag of hij die gaat verlengen."

Precies dat!
Dit is het moment om te verkopen. Snap ook nog wel dat Overmars probeert er net nog paar miljoen bij te schrapen, zijn goede recht, maar dat hij minstens 20 miljoen moet opbrengen is luchtfietserij. Dan had hij hem veel eerder van de hand moeten doen.

10 januari 2022 om 17:07

Ik denk ook als er een vast bedrag van min 15 mil binnenkomt, dat hij weg is hoor. 20 mil noemen is gewoon een beetje bluffen natuurlijk.

10 januari 2022 om 22:06

Als er voor Botman een bod van 35 miljoen afgewezen wordt dan is die 20 miljoen voor Neres heel reëel.

10 januari 2022 om 13:35

Is denk ik wel bewezen dat Neres geen wereldklasse is, zoals eerder wel verwacht (of gehoopt) werd. Desalniettemin heeft hij genoeg laten zien op CL niveau, en daarom vind ik 20 miljoen een passend prijskaartje. Hij zal zeker in Oekraine genoeg impact kunnen maken! Bij Shaktar lopen voor zover ik weet genoeg Brazilianen rond, dus denk dat hij zich daar goed in zou kunnen passen.

10 januari 2022 om 13:49

Ronaldinho heeft ook genoeg op Champions League niveau laten zien, maar is ook geen 20 miljoen waard.

Ik snap je punt overigens wel hoor, maar we hebben het over Champions League 3 seizoenen geleden, dat is een eeuwigheid in de voetballerij

10 januari 2022 om 16:53

Ik denk dat Neres typisch zo een speler is die het nodig heeft om wekelijks te spelen. Dan zullen zijn kwaliteiten echt wel komen bovendrijven. Snelheid en dribbelen verkeer je niet.

10 januari 2022 om 14:04

Hoezo zou hij niet onder de twintig weggaan? Heeft al twee jaar geen basisplaats meer en speelt weinig. In de minuten die hij speelt laat hij ook zien niet meer het niveau te hebben wat hij had tijdens de succescampagne van Ajax drie jaar geleden. Verder heeft hij nog maar een contract voor anderhalf jaar.

Overmars speelt hier enigszins met vuur. Aankomende zomer is eigenlijk het laatste moment dat hij nog voor een redelijk bedrag kan vertrekken. Afgelopen transferperiodes bleek eigenlijk al dat er niet heel veel interesse is voor Neres, nu kan je hem nog voor 15 miljoen slijten. Daarnaast komt daar ook nog bij dat je Neres eigenlijk niet nodig hebt.

10 januari 2022 om 15:58

Het is logisch om het eerste bod te weigeren, eens kijken wat er maximaal is uit te halen.

10 januari 2022 om 16:21

Ajax gaat zich weer in vingers snijden. In verleden al met Neres en nu weer.

Lijkt me dat ze minimaal 20 mil willen hebben voor Neres. Voor de zekerheid zou ik er nog een doorverkooppercentage bij proberen te doen, wie weet herpakt hij zich en maakt hij later nog een mooie transfer.

Ik zou zeggen rij de fiets maar vast voor en strijk de strik.

10 januari 2022 om 13:19

Hij is helaas geen schim meer van de speler die hij was, maar zo een opmerking verdiend hij niet. Zijn transfersom had hij allang terug verdiend, in het magische Champions League jaar. En soms heeft een speler een nieuwe prikkel en omgeving nodig, ik gun en hoop van harte dat hij weer mooi opbloeit. Bedankt Neres.

10 januari 2022 om 14:12

Nou Sulejmani doe alvast maar een warming up want een ritje op de fiets naar Donetsk is een aardig stukje

10 januari 2022 om 13:18

Dit klopt gewoon. Alles bij elkaar (dus inclusief het doorverkooppercentage dat Ajax afkocht), heeft Ajax 22 miljoen voor Neres betaald. Het was 12 miljoen oplopend tot 15 miljoen (die bonussen zijn gehaald) en 7 miljoen voor het doorverkooppercentage.

10 januari 2022 om 13:18

15 miljoen vast en 7 miljoen variabel was het toch? Die 7 miljoen hebben ze laatst afgekocht waardoor je op 22 in totaal komt.

10 januari 2022 om 13:28



Grasveld.....voor je anderen van fouten gaat lopen beschuldigen zou ik eerst de feiten eens opzoeken. 12 miljoen plus bonussen die uitbetaald zijn, dus dat kwam op 15 miljoen en in 2020 hebben ze nog 7 miljoen betaald voor de laatste 20 transferrechten.

10 januari 2022 om 13:39

grasveld

Leuk verhaal dat je hier verteld. En het ergste is, in feite heb je nog gelijk ook. Ajax betaalde in 2017 inderdaad twaalf miljoen. Maar met jouw bewering geef je onvolledige informatie. Want voor5 die twaalf miljoen heeft Ajax maar een deel van de transferrechten verkregen. Om die rest ook nog af te kopen, zodat Ajax eindelijk volledig de transferrechten in Neres zou bezitten, heeft Ajax in totaal nog eens tien miljoen erbij betaald. Dus, Ajax heeft in totaal 22 miljoen betaald voor Neres. Niet twaalf miljoen.

Dus de fouten zijn, in dit geval, hier door jou gemaakt.

10 januari 2022 om 14:07

Wel mooi dat je zo verongelijkt een reactie schrijft en er dan zelf naast zit.

on-topic; Neres is een bankzitter die eigenlijk al heel lang heel weinig laat zien. Dat er uberhaupt een club is die nog 15 miljoen wil betalen vind ik al heel wat. Nu kan je zaken doen wel aan Overmars overlaten maar gevoelsmatig zou ik toch niet te hoog in de boom gaan zitten.

10 januari 2022 om 14:37

Jij bent anders de grootste fout hier. Neres is gewoon de tweede duurste aankoop uit Aja xgeschiedenis. Een bankzitter. Mijn hemel wat een geniale man is de Overmars he?

10 januari 2022 om 15:01

Was mede verantwoordelijk voor het CL succes van 2018/19. Dat hij na een blessure nooit meer de oude is geworden, is nogal cru om toe te schrijven aan een fout van Overmars. Gelukkig kan Ajax een paar miljoen verlies op 1 speler wel lijden. Op alleen Frenkie en Matthijs werd al 150 miljoen winst gemaakt. En met Antony gaat Ajax ook nog een hoop verdienen.

10 januari 2022 om 15:04

@piranha: oh, dat was toch geen sneer naar Overmars?

Je weet toch dat Overmars de allerbeste TD ter wereld is en hij elke ploeg ter wereld ,waar het even wat minder draait, zo (terug) naar de absolute top piloteert?

10 januari 2022 om 15:06

@silverfront: kan je in die glazen bol van jou ook zien wat Ajax zal verdienen aan Jurien Timber?

Men zei 3 seizoenen geleden ook dat Ajax zo ontzettend veel zou gaan verdienen aan Neres... wat blijkt? Ze gaan er 7 miljoen op verliezen. En terecht, want die heeft sinds die geniale CL campagne niet zoveel meer laten zien als hij fit was. Ik vind 15 miljoen dan best een aardig bedrag.

10 januari 2022 om 15:21

Ik heb Timber ook niet genoemd toch?
Leuk die sarcastische opmerking van je, maar Overmars doet het gewoon uitstekend voor Ajax. En dat is nog een understatement. Zoals ik al zei is Neres na zijn blessures nooit meer op zijn oude niveau gekomen. Dat kan gebeuren, is ook absoluut geen fout van Overmars toch? Dat hoort nu eenmaal bij de risico's die Ajax tegenwoordig kan nemen. 10 jaar geleden had Ajax dit bij wijze van de kop gekost, een jongen van 22m kopen en dan enkele miljoenen verlies lijden. Overigens vind ik 15m ook een aardig bedrag, maar Overmars zal wellicht merken dat Shaktar nog verder kan/wil gaan.

10 januari 2022 om 15:44

Silverfront

Ook voor jou dan nog maar eventjes, want het gaat zó vaak totaal fout hier: bij een verkoop bedrag van vijftien miljoen euro lijdt Ajax géén verlies op Neres. Boekhouden is wat anders dan hoofdrekenen. Op zijn transferbedrag is het eerste deel afgeschreven. Wat resteert is een boekwaarde ruim onder de vijftien miljoen. Dus Ajax realiseert zelfs winst bij verkoop van vijftien miljoen. Tis maar dat je het weet.

Oh enneh, Ajax heeft géén '150 miljoen winst' gemaakt op De Ligt en De Jong. Moet ik je dat ook nog uitleggen?

10 januari 2022 om 15:58

@constant kante, je kunt wel met boekhoudkundige termen gooien, maar als Ajax in totaal 22 miljoen heeft betaald voor Neres, en hij zou voor 15 miljoen verkocht worden, dan lijd je gewoon verlies in mijn ogen. Hoe zijn aankoop bedrag dan in termijnen wordt afgeschreven en dergelijke ga ik niet over, maar 15 miljoen is alles behalve waar Ajax op gehoopt had een paar jaar terug.

De 150 miljoen voor Frenkie en De Ligt is een rond getal wat me zo op het eerste gezicht wel ongeveer waar leek. Ik zal er niet ver vanaf zitten. En nee ik reken inderdaad salariskosten etc niet mee, dus boekhoudkundig zal het zo niet werken. Maar Frenkie en De Ligt hebben geloof ik 155 miljoen in het laatje gebracht aan transfersommen, en Ajax was nog zo'n 10 kwijt aan Willem II en RKC voor opleidingspercentage. Grofweg klopt het plaatje dan toch.

10 januari 2022 om 16:26

"@constant kante, je kunt wel met boekhoudkundige termen gooien, maar als Ajax in totaal 22 miljoen heeft betaald voor Neres, en hij zou voor 15 miljoen verkocht worden, dan lijd je gewoon verlies in mijn ogen. "

Dat mag best natuurlijk, alles zien zoals jij het wel zien. Maar ik smijt niet met boekhoudkundige termen, ik probeer je uit te leggen hoe boekhouden werkt. Dat is nodig, want als je niet weet hoe je moet boekhouden, hoe wil je dan je stelling onderbouwen dat Ajax 'verlies draait' bij een verkoop van vijftien miljoen? Want nogmaals, Ajax draait dus helemaal geen verlies bij die prijs.

Want als jij het hebt over 'winst' in de zin van boekhouding en jaarrekeningen, dan klopt wat jij zegt gewoon niet. Winst is het verschil tussen opbrengst en kosten. En waar jij fout gaat is dat jij het hebt over uitgaven en ontvangsten. Laatste twee termen slaan op in- en uitgaande geldstromen. Eerste twee over het resultaat (oftewel, winst of verlies onder aan die streep).

Dat 15 miljoen niet het gehoopte bedrag was, dat snap ik. Dat was 40-55 miljoen. Maar, dat is een hele andere discussie. Want de boekwaarde wordt, gelukkig, niet gebaseerd op fictieve transferwaardes, maar op de werkelijk betaalde prijs waarbij je dat gehele bedrag ook over de duur van het contract af moet schrijven.

Enfin, van mij mag jij natuurlijk alles roepen en volhouden dat 22 minus vijftien zeven is, en Ajax dus zeven miljoen verlies draait, maar feit is dat je daarmee iets beweert dat niet waar is.

10 januari 2022 om 17:37

@thenry_228 We mogen elke god elke dag op al onze blote ledematen danken dat Overmars nog bij ons wil blijven. Zonder hem kan ik me slechts een zwart gat voorstellen, zo desastreus, zo allesvernietigend, simpelweg het einde der tijden. De zon in ons leven, de reden waarom we elke morgen weer opstaan, zingend, dansend, onszelf vreselijk op onze borst slaand, onze borst waar het logo van de oude smurf binnenkort wordt vervangen door onze eigen klungelsmurf.

10 januari 2022 om 22:08

Dat heb je met lieden die hun huiswerk niet goed doen en dan maar wat neerplempen.

Een beetje dubbel denk ik voor Ajax. Ene kant is 20 miljoen voor een bankzitter die al maanden (misschien wel jaren) geen goede wedstrijd meer heeft gespeeld een bizar hoog bedrag die het verschil in Ajax en PSV tekent. Aan de andere kant heb je er destijds met 22 miljoen wel echt vã©ã©l te veel voor betaald waardoor je nu alsnog verlies lijst (alleen boekhoudkundig niet ivm afschrijvingen). Heeft wel een hoop terugbetaald met zijn CL goals destijds natuurlijk. Maar 20 miljoen blijft heel veel geld, wat Ajax alleen maar kan vragen door het goede werk van Overmars afgelopen jaren.

10 januari 2022 om 13:24

Fossen gelukkig heeft hij inderdaad in het magische jaar en cruciale goals, zijn transfersom dubbel en dwars terug verdiend. En tussen de 15 en 20 miljoen zou ik echt knap vinden, hopelijk dat hij weer opbloeit in een nieuwe omgeving. Off-topic was vergeten te reageren, concurrentie op volle sterkte wil ik graag zo wil ik kampioen worden. Osbipo en Teze vind ik prima achterhoede en jeugd spelers, maar alsnog zou er nog een verdediger bij moeten komen.

10 januari 2022 om 13:37

Ja eens hoor, hij was toen echt geweldig. Het is vaak alleen lastig om zoiets in waarde uit te drukken, maar dat hij belangrijk is geweest voor Ajax staat vast. Brazilianen doen het altijd wel goed bij Shakhtar volgens mij maar vind hem meer een type voor de Spaanse competitie eerlijk gezegd. Bij Sevilla of Valencia oid.

10 januari 2022 om 13:44

Sulejmani

"fossen gelukkig heeft hij inderdaad in het magische jaar en cruciale goals, zijn transfersom dubbel en dwars terug verdiend. "

Dat zijn echt geweldige rekensommetjes hoor. Blind, Tadic, Haller, Anthony, allemaal voor bergen met geld gehaald en ja hoor: uiteraard hebben zij allemaal in de CL (in het magische jaar, plus alle andere jaren neem ik aan?) terug verdiend natuurlijk. Neem aan dat je die salarissen (blind, Haller Tadic allemaal 4-5 miljoen per seizoen) die ze hebben ook meegerekend hebt? Hoe dan ook, ik zou die volledige rekensom van jou (want jij beweert dat het 'dubbel en dwars' terug verdiend zou zijn) graag eens willen zien. Lukt dat vandaag nog? Morgen mag ook hoor. ;

10 januari 2022 om 13:59

Lijkt mij simpel. Als er winst wordt gemaakt en er successen zijn dan hebben gemiddeld genomen alle beslissingen hun waarde gehad. In het geval van Ajax is er veel winst gemaakt.

Hoe druk je uit in geld dat Tadic jonkies professioneler maakt naast zijn goals en assists. En hoe beoordeel je een verdediger die geen goals maakt en misschien wel een goede keeper achter zich heeft. Dat maakt voetbal ook zo mooi. Eindeloze mogelijkheden.

10 januari 2022 om 14:13

"hoe druk je uit in geld dat Tadic jonkies professioneler maakt naast zijn goals en assists. En hoe beoordeel je een verdediger die geen goals maakt en misschien wel een goede keeper achter zich heeft. Dat maakt voetbal ook zo mooi. Eindeloze mogelijkheden."

Exact! Zoveel variabelen. En geen notie of idee welke daarvan bepalend en welke minder bepalend zijn.

Wat dus maakt dat het bijzonder tricky en deardevillish is om te stellen dat iemand 'zijn waarde met goals in de CL terug verdiend heeft'.

10 januari 2022 om 14:21

@constant Kante: Sportief gezien hebben mijn mede Ajacieden en ik het beste seizoen in jaren meegemaakt. Laat dat nou hetgeen zijn waar we allemaal voetbal voor kijken. De avonden van bier en blijdschap. Dit weekend nog heb ik alle goals met een vriend weer eens teruggehaald. Daar hebben al die genoemde spelers aan bijgedragen. Ajax is daar met de winst uit de CL en toenemende populariteit rijkelijk voor beloond. Die populariteit zet zich concreet om in bijvoorbeeld het aantal Adidas punten waar shirts en andere accessoires verkocht worden. Mag dat als dubbel en dwars tellen?

10 januari 2022 om 14:37

" het aantal Adidas punten waar shirts en andere accessoires verkocht worden. "

Eh, wat? Adidas punten? Mag ik vragen wat dat is?

Los daarvan, geen idee op welk seizoen je doelt. Ik neem aan 2019 met die halve finale. En ik snap echt wel wat je bedoelt. PSV haalde in 2005 óók bijna de finale van de CL. En werd dat seizoen kampioen én won de beker. Zelfde prestatie als Ajax in 2019. Dus ik herken je gevoel wel.

En ja, daar hebben alle spelers aan bijgedragen. Tuurlijk. Maar de discussie die Sulejmani aanzwengelt is niet dat we blij mogen zijn met dat mooie seizoen, zijn discussie is dat die betrokken spelers hun transfersommen 'dubbel en dwars' terug verdiend hebben. Dát vind ik nogal een losse uitspraak die ik, als je ervan uitgaat dat er bij Ajax wel heel veel geld terug verdiend moet worden als je zóveel geld aan transfersommen en salaris uitgeeft, graag tegen het licht houd.

Maar tuurlijk ben je trots als supporter en is die ervaring onvergetelijk. Alleen, zie mijn betoog, soms vertroebeld het de kijk op het realisme.

10 januari 2022 om 15:59

Je kan misschien niet op individuele basis vast stellen hoeveel een speler waard is geweest maar als groep kun je best stellen dat ze de investeringen dubbel en dwars terug hebben verdiend.

Over de afgelopen 5 jaar (sinds de komst van Neres) is de netto winst van Ajax ondanks Corona 161 miljoen. 105 miljoen hiervan was als gevolg van het aan en verkopen van spelers (hier zitten dus ook de afschrijvingen in van Neres).

Dan blijft er na het betalen van alle salarissen e.d. en ondanks Corona nog altijd ruim 55 miljoen over die ze dankzij het spelen van wedstrijden en het behalen van resultaten. Gezien de beperkte marges die de meeste clubs draaien kun je dan best stellen dat de groep spelers hun transferbedrag dubbel en dwars hebben terug verdiend.

10 januari 2022 om 16:08

Constant wij hebben een dure huishouding dat ben ik met je eens. Maar de laatste jaren hebben wij op Europees niveau best veel geld binnengeharkt. En ja dan heb je ook nog alle reguliere kosten, en natuurlijk het verlies door alle lege stadions. Maar ook dit seizoen is best veel geld Europees binnen gekomen, wat we zonder deze spelers ook niet hadden behaald. Het is maar hoe je het bekijkt, maar vooruit dan wellicht is er een heel klein kanttekeningetje bij mijn som. 😏

10 januari 2022 om 16:21

Met Adidas punten bedoel ik Adidas winkels en partners.

Vergeet niet dat Ajax alleen al in de CL 100 miljoen heeft verdiend. Daarbij zijn Frenkie en de Ligt voor veel te belachelijke sommen verkocht. Dan zouden we wel globaal kunnen stellen dat de salarissen en transfersommen van oa Blind, Onana, Tadic, Neres en Ziyech dubbel en dwars terugverdiend zijn? Afgezien van dat twee van deze spelers nog steeds een sportieve waarde dragen en Ziyech zijn salaris en transfersom met Chelsea uitbetaald heeft.

10 januari 2022 om 16:35

Haha, heren ik plaag een beetje!
In voetbal is het namelijk onmogelijk om, individueel, te berekenen of te becijferen of iemand met een bijdrage iets 'dubbel en dwars terug verdiend' heeft. Het is een plaatje dat zoveel parameters kent die het onmogelijk maken om daarover echt iets feitelijk zinnigs te zeggen. Wat dat betreft zie ik dat soort uitspraken altijd voor wat ze zijn. Ze betekenen meer in emotionele zin dan in feitelijke.

Want laten we wel zijn, de herinneringen van mij aan PSV 1988 en 2005 (of 2007 en 2016 landstitel uiteraard) zijn onbetaalbaar! Dus dat dit voor jou Regulator (maar ook jullie Sulejmani en Londoncalling) ook zo voelt, dat snap ik volledig. In dat verband zijn discussies over of iemand voor teveel geld is gehaald, of niet, ook best hol als ik erover nadenk, hahaha.

Enfin, als Overmars slim is doet hij Neres snel van de hand. Het enige negatieve scenario is nog dat hij hem in januari niet kwijt raakt. In de zomer wordt het alleen maar minder.

10 januari 2022 om 18:25

Niet vergeten dat alles wat we hier zeggen met een behoorlijke kilo zout serieus moet worden genomen. Veel van de kennis en aannames die wij hebben zijn eigenlijk maar gebaseerd op hearsay en globale informatie. We zitten gewoon te ouwehoeren, alleen dan zonder het bier erbij. Althans niet nu.

10 januari 2022 om 14:09

Fossen

". Maar 20 miljoen blijft heel veel geld, wat Ajax alleen maar kan vragen door het goede werk van Overmars afgelopen jaren."

Overmars heeft het goed gedaan. Dat is geen discussie. Maar dat Overmars álles goed doet, dat is nonsens. Als je op een rij zet wat hij allemaal niet goed heeft gedaan, heb je best een lange lijst. En dit gedoe met Neres is daar een voorbeeld van.

Ik snap absoluut dat mensen natuurlijk liever focussen op wat hij wél allemaal voor moois heeft gedaan, maar als dat het zicht op de realiteit vertroebeld, zoals wel vaker gebeurd omdat mensen vooral door een tunnel kijken, dan is het wel zo reëel om gewoon realistisch te blijven.

Neres is hét voorbeeld dat Ajax gewoon nog steeds Europees gezien bij de kleinere clubs hoort en zelfs geen Europese subtop is. De jeugdopleiding staat onveranderd hoog aangeschreven, en terecht, maar ondertussen is door de geldwoede de focus bij Ajax niet meer bij het opleiden en duur verkopen van die jeugdspelers, maar puur bij het feit dat Ajax een omzetdwang heeft waardoor het elk seizoen opnieuw voor 55 miljoen aan spelers moet verkopen én de groepsfase CL moet halen, wil het break even draaien. Als Ajax die cijfers niet haalt, draait het verlies. Daardoor krijgen jeugdspelers die normaliter kansen zouden krijgen bij Ajax nu geen kansen onder het motto 'ja het niveau is omhoog gegaan, ze kunnen niet aanpikken'. In hun plaats spelen nu de dure aankopen met de enorme salarissen. Prima, zullen velen zeggen, maar ondertussen worden we elk jaar kampioen en doen we leuk mee in de CL. Okay, fair point. Maar, kortzichtig. Want dat Ajax de komende tien-twintig jaar elk seizoen kampioen wordt én groepsfase CL speelt is bijna nul. En dat Ajax in de positie zou zitten om een paar jaar sportieve malaise met eigen vermogen uit te zitten is een extreem naïeve gedachte. Kijk maar even naar de financiële situaties waar Ajax eerder in zat. Ajax was eind 2010 technisch nagenoeg failliet. Maar dat zijn mensen tuurlijk weer vergeten. En het is ook een veeg teken dat de jeugdspelers, die knarsen tandend toekijken hoe de aankopen mega salarissen opstrijken terwijl zij te horen krijgen dat zij 'niet in die categorie' horen, hun contracten niet meer verlengen en lekker transfervrij weggaan.

Hoe dan ook, wie eerlijk is die ziet dat de transferwaardes van Neres (ooit meer dan 50), Onana (30-40), Tagliafico (35), zijn verdampt tot een fractie. Dat is op zich boekhoudkundig geen punt, want die waardes zijn uiteraard nooit in de balans opgenomen. Maar Ajax moet elk seizoen voor 55 miljoen aan spelers verkopen. Twee jaar geleden werd daar nog lacherig over gedaan want: Ach joh, Neres, Onana en Tagliafico gaan een vermogen opleveren en dus ophouden met zeiken! Dat Mazraoui transfervrij weg gaat, heb ik het dan niet eens over. Dát ziet er dus een stuk anders uit ineens.

Dus, ja Overmars doet het goed, maar dit dossier heeft hij, net als paar andere dossiers, niet goed gedaan. En jouw stelling dat Ajax 'dit soort bedragen kan vragen' is op zich niet onjuist. Maar ik voeg eraan toe dat 'iedereen kan vragen wat het wil'. Maar krijgen ze het ook? Oftewel, de supporters hier die stellen dat ze Neres liever bij Ajax houden miskennen dat het in het belang is van Ajax dat hij nu weg gaat (nu levert hij nog wat op, in de zomer zonder WK wordt dat alleen maar minder (en dan zit hij inmiddels twee jaar ruim op de bank) en niet straks. En daarnaast, Ajax wil Bergwijn (waarom dan, want daar snap ik echt niks van) maar daarom zullen ze eerst Neres van de hand moeten doen. Dus het is echt geen geval van 'vraag maar raak, anders blijft hij gewoon'. Ajax moet van hem af. Dus heel veel onderhandelingsruimte heeft Overmars niet. Die twintig miljoen gaat hij niet krijgen voor hem. Ergens tussen 15 en 17. Dat gaat het worden en Overmars doet er verstandig aan dat geld snel te pakken.

10 januari 2022 om 14:16

@constant Kante,

Eh, ik zeg natuurlijk niet dat Overmars álles goed doet haha. Maar we kunnen volgens mij wel concluderen dat Ajax veel geld voor zijn spelers kan krijgen door de successen die het afgelopen jaren heeft behaald. En daarin heeft Overmars een grote rol gespeeld.

En nee, ik snap dat vragen en krijgen niet hetzelfde is, maar jij en ik weten beiden dat Neres niet voor 10 miljoen gaat vertrekken. Het feit dat Shakhtar überhaupt blijkbaar al tot 15 miljoen wil gaan voor een bankzitter zegt veel over de positie van Ajax op de transfermarkt.

10 januari 2022 om 14:44

"maar we kunnen volgens mij wel concluderen dat Ajax veel geld voor zijn spelers kan krijgen door de successen die het afgelopen jaren heeft behaald."

Sure! Ajax staat er goed op. Dát is geen discussie. Discussie is dat Ajax weliswaar veel geld kan vragen (maar niet altijd krijgt uiteraard), maar dat het niet voor álle spelers bedragen krijgt zoals voor De Ligt, De Jong en Ziyech.

"en nee, ik snap dat vragen en krijgen niet hetzelfde is, maar jij en ik weten beiden dat Neres niet voor 10 miljoen gaat vertrekken."

Klopt ook ja. Vandaar dat ik nergens zei: tien miljoen mag die blij zijn. Vijftien vind ik een mooi bedrag. Het zal uiteindelijk net iets meer worden. Maar dat Neres echt weg moet nu, dat staat voor mij wel vast. In die zin ben ik het ermee eens dat Overmars een goed spel speelt maar tegelijkertijd ook op zijn tellen moet passen. Als hij Neres nu niet kwijt raakt, wordt het in de zomer nog minder.

10 januari 2022 om 15:04

@enig

Ik denk dat Ajax erop gerekend had dat Neres voor het begin van de competitie al weg zou zijn. Immers, daarom hebben ze Steven Berghuis aangetrokken.

Het dossier Onana is iets waar Ajax als club weinig aan had kunnen doen. Een beetje hetzelfde als Heracles en Vloet momenteel. Dat zie ik als ondernemersrisico. Een blessure zou hetzelfde kunnen bewerkstelligen.

Tagliafico is in mijn ogen een samenloop van omstandigheden. Door de rode kaart in de JC Schaal en de stormachtige ontwikkeling van Timber en Martinez als centraal duo is Blind naar Nico's plek verbannen.

Maar het doet wel financieel pijn: Onana, Nico, Neres, Nous en Gravenberch.

10 januari 2022 om 15:38

"maar het doet wel financieel pijn: Onana, Nico, Neres, Nous en Gravenberch."

Precies! En die pijn is ook maar relatief, op zich, omdat Ajax ook dit seizoen weer flink geld pakt in de CL. Maar deze dossiers geven ook maar weer eens aan hoe gevaarlijk het is je rijk te rekenen. Hoe vaak hoorden we de afgelopen jaren dat die drie plus Mazraoui de kas eventjes voor mega veel geld zouden gaan spekken? Zo zie je maar weer. Amper een jaar later ziet de wereld er opeens weer totaal anders uit. En ja, overal zijn verklaringen voor. Die komen ook bij PSV voor. Maar dat je dus nooit nu alvast rekening kunt houden met bedragen uit transfers in de toekomst, dat zou een harde les moeten zijn die Ajaxsupporters eens ter harte moeten nemen. En gelet op het feit dat Ajax élk seizoen 55 miljoen aan spelers moet verkopen, waar het gehele beleid en het mega vette salarisgebouw op gebaseerd is, zou dat toch echt mensen aan het denken moeten zetten. Want erop rekenen dat Gravenbergh toch 35 miljoen gaat opleveren (ik zag dat vorige week iemand nog beweren), dan ben je jezelf echt een rad voor ogen aan het draaien.

10 januari 2022 om 16:47

@constant kante Zoals gebruikelijk klopt er weer heel weinig van je verhaal over de financiële situatie van Ajax. Ajax hoeft helemaal niet elk seizoen voor 55 miljoen aan spelers te verkopen. Je haalt nu een quote aan die je volledig uit zijn context trekt en zonder dat je daar de nuances die directie leden van Ajax daar in verschillende interviews of aandeelhouders vergaderingen bij hebben genoemd bij plaatst waardoor je bewust of onbewust (ik ga er inmiddels vanuit dat je het leuk vind om te trollen over dit onderwerp) een verkeerd en foutief beeld schetst.

De afschrijvingslast op spelers is jaarlijks ongeveer 50-55 miljoen. Om die te dekken zou Ajax ook voor dat bedrag spelers moeten verkopen. Daar gaat de quote over. Alleen ga je er steeds volledig aan voorbij dat die afschrijvingslast niet constant is. In totaal is er 140 miljoen die over de komende 5 jaar moet worden afgeschreven waarvan logischerwijs de bulk in het eerst volgende jaar ligt. Koopt Ajax echter geen, of maar voor beperkte bedragen spelers, zoals afgelopen zomer dan hoeven ze ook niet voor een dergelijk bedrag te verkopen. Dit heeft Overmars ook in interviews aangegeven.

Je gaat er steeds vanuit dat Ajax spelers moet verkopen om de salarissen te betalen maar dat klopt helemaal niet, en dat zeggen ze ook nergens. De afgelopen 5 jaar was de operationele winst, dus na het betalen van alle salarissen en zonder transfers 56 miljoen, als Corona er niet was geweest was dit zelfs ongeveer 90-100 miljoen geweest. Dit kun je gewoon allemaal na kijken in de jaarverslagen, die staan gewoon op de website. Dus nee, Ajax hoeft helemaal geen spelers te verkopen voor hun dure salarishuishouding. Dat is een fout die je maar blijft maken, die nergens op gebaseerd is. Die quote van Overmars over die 55 miljoen kun je best gebruiken, maar dan moet je ook alle andere nuances en quotes van Overmars, Susan Lenderink en in het verleden Slop er bij noemen.

10 januari 2022 om 17:03



@constant kante Zoals gebruikelijk klopt er weer heel weinig van je verhaal over de financiã«le situatie van Ajax. Ajax hoeft helemaal niet elk seizoen voor 55 miljoen aan spelers te verkopen. Je haalt nu een quote aan die je volledig uit zijn context trekt en zonder dat je daar de nuances die directie leden van Ajax daar in verschillende interviews of aandeelhouders vergaderingen bij hebben genoemd bij plaatst waardoor je bewust of onbewust (ik ga er inmiddels vanuit dat je het leuk vind om te trollen over dit onderwerp) een verkeerd en foutief beeld schetst.

Ach, gelukkig is er altijd wel weer eentje bij die niet van feiten houdt en liever langs onderbuiken gaat omdat wat iemand zegt hem niet bevalt. Want ohohoh, iemand moet hier op de site eens het lef hebben om iets kritisch te zeggen over Ajax. Want dat mág niet he, want Ajax staat boven de discussies hier. Thanks Londoncalling.

'zoals gebruikelijk klopt er weinig van je verhaal'' London?

Ik vind het leuk om te trollen, zeg jij?
Laat ik het voor jou samen vatten.

" Dus nee, Ajax hoeft helemaal geen spelers te verkopen voor hun dure salarishuishouding. Dat is een fout die je maar blijft maken, die nergens op gebaseerd is. "

Wat jij stelt hier is wartaal. Ajax moet dat al paar seizoenen en als ze gewoon doorgaan zo zal dat zeker zo blijven. Was een bewuste keuze, zodat Ajax kon groeien. Sar heeft het allemaal minutieus uitgelegd, Overmars heeft het bevestigd. Wat daar voor 'nuances' aan zouden zitten dat leg je nergens uit, noch geef je daar invulling aan. Dus inhoudelijk is je bijdrage wat dat betreft flinterdun. Want je komt nergens verder dan 'wat jij zegt klopt niet/uit verband gerukt/fout'. Oh ja? Waaruit blijkt dat? Omdat jij dat zegt of vindt? ja, dus? Feitelijk noch qua grondslag sla je de spijker op zijn kop. je roept maar wat.

En waarom reageer jij op 'trollen' trouwens? Idiote suggestie kerel. Reageer dan gewoon niet. Of normaal zoals de overigen hier wél kunnen.


Ik heb een hoge pet op van Overmars maar ik vind dat hij hier nogal een gok neemt met de 2e seizoenshelft in aantocht.
Persoonlijk heb ik liever dat Neres behouden word van wie je weet wat je eraan hebt in de Ch league.
Dat is bij Bergwijn een gok aangezien hij bijna geen ervaring heeft op Ch league niveau en of hij dat überhaupt aan kan. Zijn statistieken bij Tottenham zijn ook niet echt in het oog springend.

Maar het domste wat je m.i kunt doen is om Nico in deze fase v/d competities te laten gaan aangezien daar geen goede vervanger voor is en die positie sowieso al dun bezet is. Als Martinez en/of Blind wegvalt voorzie ik grote problemen.

10 januari 2022 om 13:32

Aan de huidige Neres heb je niks in de CL. Als je nu zo'n beetje je investering terug kunt krijgen, moet je dat meteen doen.

Je hebt nog Tadic, Anthony, Berghuis, Daramy, Unuvar. Het moet al heel gek lopen wil Neres een plekje veroveren.

10 januari 2022 om 13:47

Ik heb juist de indruk aan de hand van zijn laatste wedstrijden/invalbeurten dat hij zo langzamerhand weer in vorm geraakt en dat hij zeker dit seizoen nog van toegevoegde waarde zal/kan zijn.

De investering is sowieso al terug verdient.

Daramy reken ik door zijn blessures niet eens mee en Unuvar reken ik als een extraatje.

10 januari 2022 om 14:15

Ondanks zijn afwezige vorm staat Neres echt nog wel (ver) voor Daramy en Unuvar. Die beide trouwens ook liever vanaf links spelen.

10 januari 2022 om 14:31

Unuvar krijgt helaas ook helemaal geen kans. Dat is voor mij persoonlijk het grootste aanvallend talent van Ajax en maakte de aankoop van Daramy volledig overbodig. Unuvar vind ik een speler met zo'n exceptioneel talent dat je gerust als stand in zou kunnen gebruiken. Vooral achter een speler die nooit geblesseerd is.

Als Neres weggaat, dan zou ik als Ajax zeker de gok met Daramy en Unuvar nemen. Een Bergwijn is te duur en vind hem totaal niet bij Ajax passen.

10 januari 2022 om 14:52

@regulator,

Unuvar heeft misschien ook wel de 2 beste spelers voor zich, die eigenlijk ook altijd fit zijn. Hij is of een nr 10 of een linksbuiten maar ik moet wel zeggen dat hij als buitenspeler toch wel erg weinig snelheid heeft. Hij doet het dit seizoen natuurlijk erg goed in jong Ajax, maar iemand als Daramy zou daar toch ook goed moeten kunnen presteren? Tot dusver lijkt Daramy mij ook geen hele succesvolle aankoop, maar hij is wel meer een buitenspeler dan Unuvar.

Als Neres weggaat dan zou ik toch wel overwegen om iemand te halen. In principe heb je genoeg opties want je kan Berghuis ook altijd op de vleugels zetten, maar een goede snelle buitenspeler op de bank lijkt mij geen overbodige luxe. Daarnaast weet je niet wie er eventueel vertrekken volgend seizoen.

10 januari 2022 om 14:56

Ik snap die hele Bergwijn fetisj van Ajax ook totaal niet. Nog even los van zijn capaciteiten en kwaliteiten (die alles behalve omstreden zijn), het gaat om een speler uit je eigen jeugdopleiding. Die heeft je opleiding verlaten en is naar de concurrent gegaan en heeft daar 30 miljoen plus bonussen opgebracht. Die wil je nu dus terug gaan kopen voor een mega bedrag (spurs wil natuurlijk een fors deel van de betaalde bedragen terug) zonder marge om hem daarna ooit weer voor veel meer door te verkopen???

Sorry, op zich zou ik het prima vinden als hij naar Ajax gaat (want ik was destijds bij PSV niet enorm gecharmeerd van deze speler en snap nog steeds niet dat Spurs daar ruim 30 voor neergelegd heeft), liever dan een andere betere speler, maar eerlijk gezegd vind ik het een ongans idee als je alle feiten op een rij zet. Eigen jeugdspeler voor een astronomisch bedrag halen, plus vet salaris (de jeugdspelers van Ajax krijgen steeds te horen dat zij niet in de hoogste categorie kunnen, maar als gehaalde speler zal Bergwijn ook 4-5 miljoen per seizoen eisen)??? Wauw.

10 januari 2022 om 16:44

@constant kante,

Bergwijn is voor eredivisie begrippen toch gewoon een erg goede speler? Bij PSV was hij altijd een van de beste in een elftal, dat meer presteerde dan het huidige elftal. Die scoort minimaal 10-15 keer en geeft ook minimaal 10-15 assists.

Buiten dat is het erg kinderachtig om erbij te halen dat hij de opleiding van Ajax heeft verlaten. Hij is volgens mij ook weggestuurd zelfs bij Ajax door een conflict van zijn vader met zijn trainer. Dit is zelfs meer dan 10 jaar geleden! Dat kun je hem nu toch niet meer kwalijk nemen.

10 januari 2022 om 17:20

"bergwijn is voor eredivisie begrippen toch gewoon een erg goede speler? Bij PSV was hij altijd een van de beste in een elftal, dat meer presteerde dan het huidige elftal. Die scoort minimaal 10-15 keer en geeft ook minimaal 10-15 assists."

Voor eredivisiebegrippen? Okay best. Maar dan niet voor Ajax en PSV in mijn ogen. Het niveau dat je moet halen bij die clubs ligt hoger.

Daarnaast, 'minimaal 10-15 goals plus 10-15 assists'??
Bergwijn scoorde bij PSV 2, 8, 15 en 6 goals tussen 2016 en 2020.
Assists: 6-11-12-10.

Aardige cijfers, zeker. maar topcijfers? Vind dat wel meevallen. Niets bijzonders in elk geval in mijn ogen.

Maar, voordat we weer de fouten maken dat we alleen naar kale statistieken kijken, voetbal is veel meer dan alleen maar twee kale statistieken. Er is ook veldspel, bijdrages daarin, onderdeel van het team, werklust, etc. etc.

Begrijp me niet verkeerd, het was geen slechte speler. Integendeel. Prima voor PSV. Maar ik vind het bij PSV al geen topper. Toen Ajax interesse had destijds had ik het prima gevonden als PSV hem voor 25 miljoen aan Ajax had verkocht. Had ik me gek gelachen. Omdat het geen bijzondere speler is, nogmaals. Zoveel scoort hij niet. Gewoon aardig spelertje geen geweldenaar. 30 miljoen echt belachelijk dat PSV dat ervoor kreeg.

"buiten dat is het erg kinderachtig om erbij te halen dat hij de opleiding van Ajax heeft verlaten. Dit is zelfs meer dan 10 jaar geleden! Dat kun je hem nu toch niet meer kwalijk nemen."

Kinderachtig? Hoezo dat dan weer? is toch een feit? En significant, lijkt mij, of niet dan? Denk jij dat de RvC van Ajax zich kan veroorloven om dat als 'kinderachtigheid' niet als factor mee te nemen? Wat denk jij, die hebben Overmars destijds ook verboden hem van PSV te kopen. Veel te duur 9in verhouding).
Daarbij, ik reken hem niks aan, ik reken het Ajax aan dat ze zo do zijn een in mijn ogen aardig spelertje eerst uit je opleiding te laten vertrekken om hem daarna peperduur terug te kopen? Zeg nou zelf, het is toch waanzin?

10 januari 2022 om 18:20

@memphisdepay:
Ik vind Unuvar eerlijk gezegd ook wel meer een 10 dan een buitenspeler. Voor een 10 mist hij echter nog wel het loopvermogen, wat een Ziyech en Berghuis wel hebben. Als Ajax echter haar normale spel blijft spelen (dicht tegen de 16 van de tegenstander), dan zal hij in die rol zeker kunnen excelleren.

Ik schrijf Daramy trouwens absoluut nog niet af. De eerste paar wedstrijden heb ik toch wel wat positieve dingen van de jongen gezien. Jammer dat het er tot dusver niet echt uit is gekomen.

@constant Kante: Terughalen van jeugdspelers is helemaal niets verkeerds mee. Uiteindelijk zijn er duizenden wegen die naar Rome, Ajax in dit geval, leiden. Of dat directe doorstroom is, is natuurlijk veel beter. Maar omwegen zijn ook begrijpelijk.

Met de financien heb ik persoonlijk ook weinig moeite, als het wel een speler is die de investering waard is. Bergwijn is voor mij persoonlijk de nieuwe Promes. Een speler die het redelijk (tot goed) zou doen in de ED, maar je Europees echt niet veel verder zal brengen. Echt niet iemand die een investering waard was. Ik was persoonlijk voor Psv opgelucht toen hij verkocht werd. Ik vond Gakpo veel talentvoller en zag Psv erop alleen vooruitgaan.

Ajax wil vooral wat 'nederlandse' spelers in de basis hebben. Ik snap het nog enigszins vanuit het perspectief van identificatie en de achterban. Ik vind alleen dat het altijd secundair moet staan aan de kwaliteiten en de kosten. Soms, zoals in het geval van Promes, lijkt Ajax echt amateuristische beslissingen te nemen. Ik denk dat hetzelfde voor Bergwijn zal gelden.

10 januari 2022 om 13:32

Maar de statistieken van Haller bij West Ham waren ook niet echt in het oog springend. Natuurlijk wilt dat niet zeggen dat Bergwijn het net als Haller gaat doen, maar statistieken zeggen zeker niet alles.

10 januari 2022 om 13:54

Mee eens maar wel met de kanttekening dat Haller uitstekende statistieken in Duitsland had en toen hij bij West Ham speelde was het een club uit het rechterrijtje die het moest hebben van reactievoetbal waarbij grote afstanden werden overbrugt. Dan komt Haller niet tot zijn recht.

Bergwijn daarentegen speelt bij Tottenham die meer op de helft v/d tegenstander speelt en kan daar het verschil niet maken.

10 januari 2022 om 14:25

Ben ik helemaal met je eens. Bedrag rond de 15 miljoen aanpakken en doorselecteren.
Nico mag van mij zeker blijven, in de verdediging zitten we niet zo breed.

10 januari 2022 om 15:14

Dit is een grap toch? Hij heeft geen CL ervaring? Hij speelt in de premier league allang tegen ploegen van hetzelfde niveau. Alleen de hymne is anders, maar daar zal die niet van wakker liggen natuurlijk.

10 januari 2022 om 17:24

"Dit is een grap toch?"

Nee dat meen ik. Mooi dat hij in de PL speelt maar jij kunt niet zeggen dat hij echt indruk maakt en ik schaal de k.o fase v/d Ch-League hoger in dan de PL.

Ik verkies Neres op dit moment boven Bergwijn, sowieso voor de rest v/h seizoen.

Laat ze maar 20 miljoen betalen. Anders mag Neres van mij gerust blijven want het is geen vervelende jongen op de bank. Heeft ook goede klik met Antony. Valentijn Driesen zal wel blij zijn als dit gebeurd want dan kan hij Bergwijn weer verder naar Ajax schrijven.

Ik vermoed dar het allemaal een beetje bij de onderhandelingstactiek hoort, het roepen van deze bedragen. Ik dacht namelijk eerder gelezen te hebben dat Shaktar maximaal 15 miljoen wenste te betalen, en dan ook nog eens in 2 termijnen. Waarbij de 2e termijn weer afhankelijk was van enkele doelstellingen. Ik vermoed dat Ajax bij 15 miljoen, wat direct wordt overgemaakt akkoord gaat.

Twintig is wat mij betreft echt de ondergrens en alleen maar omdat Neres altijd een betrouwbare speler is geweest. Voor minder gewoon lekker houden en kijken hoe het loopt in juni. Al vekoop je hem dan voor minder. In de CL en competitie kan hij nog heel waardevol zijn

10 januari 2022 om 15:15

Mooi zo, een transferwaarde bepalen op basis van sentiment ("omdat Neres altijd een betrouwbare speler is geweest" ipv naar de sportieve prestaties te kijken, die de laatste 2 seizoenen vrij mager waren van deze jongen.

Ik denk dat Shaktar naar zijn sportieve prestaties kijkt hoor en zich niet laat beinvloeden door enig sentiment (en dan vraag ik me oprecht af waarom ze nog altijd 15 miljoen bieden...)

10 januari 2022 om 15:36

Nee. hem voor een redelijk bedrag laten gaan. Het korte termijn nadeel weegt niet op tegen het lange termijn voordeel. Ajax haalt tegenwoordig veel uit Zuid- Amerika.
Spelers informeren bij elkaar. Laat Neres later nou niet gaan zeggen; ik kwam niet weg, ajax vroeg een idioot hoog bedrag.

Je vraagt je af waarom ze €15 mln bieden. Ik zal je helpen
1. Omdat hij het minstens waard is. Ze weten dat ze straks meer gaan betalen. Als ze nu al €20 bieden wordt dat ook hoger
2. Omdat hij een zeer goede voetballer is. Dat hij niet speelt, komt omdat de man voor hem een nog betere speler is.

Zo simpel zit het in dit geval in elkaar

10 januari 2022 om 15:44

@cas1:

Sterk onderbouwd wel:

- Omdat hij het waard is
- omdat het een goede voetballer is

Nog meer open deuren of ga je nog met overtuigende (tegen)argumenten komen?

Dat het een goede voetballer is, dat staat vast. Alleen is het alweer bijna 3 seizoenen geleden dat hij dat op een ietwat structurele wijze heeft laten zien.

En dat brengt ons meteen bij je eerste punt: hoe kan een speler die de laatste 3 seizoenen vooral uit vorm / geblesseerd was nu 'minstens' 15 miljoen euro waard zijn? Simpel: omdat jij je sentiment laat meespreken.

Ik heb ondertussen begrepen dat het zou gaan max 15 miljoen, in 2 schijven en waarvan dus een deel van de transfersom afhankelijk zou zijn van variabelen.

Het is nou ook niet dat de ploegen in rijen staan aan te schuiven voor deze jongen, waardoor Overmars zich hoog in de boom kan gaan zetten.

Ik heb het hier al een paar keer gezegd. Overmars gaat voor Neres voor de zoveelste keer veel te veel geld vragen. Hoevaak is nu al aan Neres beloofd mee te werken aan een transfer? Ik ben de tel kwijt. Maar elke keer weigert Overmars gewoon elk bod. Zelfs 50 miljoen werd een keer geweigerd. Neres moet nu weer gewoon bij Ajax blijven. Dus hou op om spelers te beloven mee te werken aan een transfer. Overmars is een TD die veel te veel geld vraagt voor zijn spelers. Maar zelf nooit een eurocent teveel uit wil geven. Of het nu gaat om nieuwe spelers te halen of om contracten te verlengen.

Clubs in het buitenland moeten voorzichtig zijn met het aantrekken van Ajacieden, de laatste die is geslaagd in het buitenland is Suarez terwijl ze in de Nederlandse media keer op keer worden gehypt en worden neergezet als de next big thing..

10 januari 2022 om 14:05

Ligt er maar net aan wat je definitie van slagen is.

Slagen imo is, veel wedstrijden spelen voor de club die je aangekocht heeft en afhankelijk v/d positie waar hij speelt zo nu en dan het verschil maken en/of een basisspeler zijn.

In die optiek zijn Vertonghen, Alderweireld, Eriksen, Klaassen (Bremen) en Veltman bv ook allen geslaagd.

Ik heb bewust FdJ en de Ligt niet in dit rijtje gezet omdat dat toch eindeloos gezever oplevert en daar zijn al andere topics voor.

10 januari 2022 om 14:17

De spelers die jij opnoemt werden niet echt gehypt. Heeft er natuurlijk ook mee te maken dat social media nog niet zo groot was.

10 januari 2022 om 14:17

Ik weet niet of ik Klaassen en Veltman erbij had gehaald. Klaassen was inderdaad bij een degradatie kandidaat in Duitsland goed genoeg. Of je daar trots op moet zijn is nog maar de vraag.

10 januari 2022 om 14:24

Daar zal social media zeker veel aan bijdragen + dat voetbal meer en meer aandacht trekt.

Suarez werd in die tijd ook niet gehyped, Liverpool stond toen ook bij lange na niet waar zij nu staan.
Niet veel jaren daarvoor deden ze nog aankopen als Babel en Carrol waar veel te veel geld betaald werd, dus het verwachtingspatroon lag niet heel erg hoog...

10 januari 2022 om 14:38

Het gaat er toch om of zij geslaagd zijn bij de club die ze aangekocht heeft. Dat kun je meten aan het aantal wedstrijden/min dat hij speelt en dat de club tevreden over zijn inbreng is.

Dat gaat voor beide heren op, Klaassen bij Everton niet maar bij Bremen absoluut. Hij is aanvoerder geweest, dat zegt genoeg lijkt mij. Hij speelde daar ook meer controlerend dus op doelpunten kun je hem minder afrekenen.

Dat jij er niet trots op zou zijn, tja dat zegt meer over jou denk ik...

Moisander kan trouwens ook nog in dat rijtje, die heeft tot nu toe ook een geweldige carrière met gewonnen prijzen en aanvoerder zijn bij 3 verschillende clubs en die nu ter afsluiting bij Malmö speelt.

10 januari 2022 om 15:18

Boilessen is ook aanvoerder geweest bij Ajax, maar laten we dat nou niet een geslaagde combinatie noemen. Daarnaast is het vrij duidelijk dat Sangabeast met 'geslaagd' een grotere club dan Ajax bedoelt. Bremen die onderaan staat is dat natuurlijk niet. Ook zijn de anderen namen inmiddels ook al 8 jaren weg.

10 januari 2022 om 17:18

Boilessen vind ik een raar voorbeeld, tijdelijke aanvoerder bij één club met beperkte middelen in opbouw bij Ajax. Die heeft op mij, op een handvol wedstrijden na, geen indruk gemaakt behalve met blessures en zelfoverschatting.

Als Sangabeast dat vrij duidelijk bedoelt dan moet hij dat erbij zetten want voor mij is dat verre van duidelijk. Er staat "de laatste die is geslaagd in het buitenland is Suarez...." dat hypen even daargelaten want dat gebeurde bij Suarez ook niet en dat die spelers al 8 jaar weg zijn, ok maar nog steeds na Suarez zoals geopperd werd.

Dat is erg veel voor een speler die al heel lang geen knikker meer raakt. Zolang Shaktar gek genoeg is omdat er voor te geven, waarom niet.

Dat wordt 17 met clausules..
Denk een mooie deal

In Oekraine kennen ze de reputatie van de Telegraaf nog niet.

10 januari 2022 om 14:18

En blijkbaar hebben ze daar ook nog beelden van ruim 2 jaar geleden en denken ze dat hij sinds die tijd alleen meer gegroeid is.

Het is gewoon doodzonde want voor zijn blessure(s) was hij echt goed hoor.
Nu is hij op de weg terug maar komt er niet uit, misschien houdt hij zich wel in en is bang om weer geblesseerd te raken.
Het zal wel tussen de 15 en 20 miljoen worden gok.
Ben alleen niet gecharmeerd van Bergwijn, haal dan een goede verdediger uit Zuid Amerika want zie Nous vertrekken en misschien Nico ook.

Overmars moet blij zijn met 15 voor een 1,5 jarig contract voor een bankzitter. Hij heeft zelf de fout gemaakt het miet voor 40 aan de Chinezen te verkopen toen. Nu 7 miljoen verlies pakken is okay, lokaal blijft het zuur 18 miljoen te zijn misgelopen. Daar had je weer wat leuks van kunnen kopen. Hopelijk gaat hij eindelijk eens leren van zijn fouten, ookal mag hij ze blijkbaar gewoon blijven maken zonder dat iemand hem aanspreekt.

10 januari 2022 om 14:50

Piranha

"nu 7 miljoen verlies pakken is okay, lokaal blijft het zuur 18 miljoen te zijn misgelopen. "

Even voor jouw begrip, want dit gaat constant fout, maar boekhoudkundig draait Ajax géén verlies van zeven miljoen als ze hem voor 15 miljoen verkopen. Dus nee, Ajax hoeft bij een verkoop van vijftien miljoen helemaal geen verlies van zeven miljoen te incasseren. Want die initiële transfersom van twaalf miljoen ruim is allang afgeschreven. Ajax boekt dus zelfs winst op de transferbalans bij verkoop voor vijftien miljoen!

10 januari 2022 om 17:26

Die afschrijving staat toch echt in een jaarrekening gepresenteerd als kosten en niet als inkomsten. Boekhoudkundig een leuk bedacht sprookje maar het blijft verlies. Ajax probeert leuke spelers goedkoop in te kopen en duurder te verkopen om er winst over te maken terwijl salaris aan ze uit te geven. Kijk dat salaris mag je afschrijven, het aankoopbedrag dat moet Marcje minimaal terugverdienen.

11 januari 2022 om 08:57

Piranha

"die afschrijving staat toch echt in een jaarrekening gepresenteerd als kosten en niet als inkomsten."

Eh, afschrijvingen vormen alleen kostenposten in de V en W rekening, niet in je balans. Maar niet alle kosten zijn ook uitgaven, dat heb ik elders in dit topic al uitgelegd. Uitgaves is geld dat de onderneming verlaat. Kosten zijn gegevens die ten laste van het eigen vermogen komen. En het is simpel, ofwel je snapt dit, of, zoals jij, je snapt dit niet. En als je dan begint met 'sprookjes' en 'marc moet het aankoopbedrag terug verdienen', dan snap je het niet. Sorry, kan er niks meer van maken.

En nee, het is géén verlies. En het blijft géén verlies. Want verlies is een boekhoudkundige term. En als jij vervolgens de regels van het boekhouden niet blijkt te kennen, waar héb jij het dan over? Niet over winst of verlies in ieder geval. Of dachty jij dat Marc en de RvC van Ajax een beetje zoals jij met een lospolsje maar wat dingen roepen de hele tijd? Welnee, zij weten hoe financiële verslaggeving werkt.

Ik vind het al best bijzonder dat er mogelijk nog 15 miljoen op tafel word gelegd. Voor een anderhalf jarig contract van een bankzitter, die al een jaar geblesseerd of uit vorm is. De voetbalwereld leeft met de dag, dus met 2 goede wedstrijden in de CL is zo’n prijs weer marktconform, maar op dit moment lijkt met het aan de hoge kant. De vraag is natuurlijk wel of je een gelijkwaardige vervanger kan halen. Anders is het misschien beter om hem te behouden

Dan kan het wel eens een hele kluif worden om Neres te slijten, want ik vind 15 miljoen best veel voor iemand die amper speelt. En wanneer hij dat wel doet, amper presteert. Maar goed, de markt bepaalt, dus afwachten maar. Daarnaast zou ik Bergwijn niet halen als vervanger. Er lopen vast wel betere, jongere versies rond in b.v. Zuid-Amerika. Goede scouting is daarin bepalend. Spelers met op termijn betere verkoop prognostieken. Althans, zo schat ik dat in.

Van mij mag Neres wel weg. Er is een duidelijk verschil tussen hem en Antony, Antony is velen malen gretiger en Neres is gewoon een vrij luie voetballer. Komt echt te kort.

Het lijkt mij op dit moment nou niet zo fijn om in Oekraïne te gaan wonen en werken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren