Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Mokhtar clubloos: ‘Ik denk dat mijn Marokkaanse afkomst een rol speelt’

Laatste update:

Het lukt Youness Mokhtar maar niet om een nieuwe club te vinden. De dertigjarige linksbuiten speelde in de tweede seizoenshelft van 2020/21 bij ADO Den Haag, maar zit sindsdien werkloos thuis. Clubs als PEC Zwolle, Go Ahead Eagles en Almere City hadden geen behoefte aan zijn komst. "Ik denk dat mijn Marokkaanse afkomst een rol speelt", zegt Mokhtar tegen de NOS over het gebrek aan succes in zijn zoektocht naar een club.

Mokhtar voelt zichzelf door PEC Zwolle als 'grofvuil' behandeld. Hij beleefde twee succesvolle periodes bij de club en bood zich in het afgelopen halfjaar meerdere keren aan voor een terugkeer. "Aan het begin van het seizoen werd gezegd dat er geen plek meer was in de selectie, vervolgens werden Leandro Fernandes en Ryan Koolwijk wel gehaald", verzucht Mokhtar. "Wat mij steekt, is dat ik niet eens mag meetrainen. Toen ik nog speelde, was meetrainen nooit een probleem. Er kwamen jongens uit alle windstreken."

Soufiane Touzani: ‘Marokkaanse jongens hebben vaak een sterke winnaarsmentaliteit’

FC Utrecht wil Mokhtar zelfs niet laten meetrainen met de beloftenploeg. Go Ahead Eagles gaf aan dat de selectie vol is en dat het perspectief op een basisplaats van de huidige spelers niet ontnomen mag worden. "Een week daarvoor werd Cuco Martina wel aan de selectie toegevoegd. Oké, hij speelt op een andere positie dan ik, maar opvallend is het wel", vindt de aanvaller. Almere City FC, een club met meerdere spelers van Marokkaanse komaf, liet volgens Mokhtar weten 'geen onrust' in de selectie te willen hebben.

"Bij die opmerking werd voor mij wel het een en ander duidelijk", vervolgt het jeugdproduct van PSV. "Volgens mij worden jongens die van Marokkaanse afkomst zijn snel als moeilijk bestempeld. Het is toch opvallend dat ook een jongen als Nasser El Khayati, die ook zijn sporen in de eredivisie heeft verdiend, niet aan een club kan komen. Jongens, we willen meetrainen en betalen zelf de brandstof." El Khayati en Mokhtar zijn niet de enige spelers rond de dertig van Marokkaanse komaf die er niet in slagen om aan de bak te komen. Voor spelers als Anouar Kali, Ali Messaoud, Hilal Ben Moussa en Khalid Karami geldt hetzelfde.

Een woordvoerder van PEC bestrijdt in een reactie aan de NOS echter dat er sprake is van discriminatie in het geval van Mokhar. "Het klopt dat hij zich heeft aangeboden bij ons. Het verhaal was dat hij jongere jongens beter zou kunnen maken, maar we hebben met Kostas Lamprou, Ryan Koolwijk en Bram van Polen genoeg ervaren spelers in de groep", luidt de reactie van PEC. "We willen nu geen grotere (trainings)groep om onrust in de selectie te voorkomen. We kunnen ons niet vinden in het discriminatie-aantijgingen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hier kan ik dus niet zo tegen. Altijd dat maar wijzen naar oorzaken waar je geen invloed op hebt als persoon in plaats van zelf te gaan kijken wat je misschien anders kan doen. En al ligt het aan je afkomst,(wat ik zo'n onzin vindt) je kan wel gaan janken over je afkomst of je zorgt dat je zelf kapot werkt tot er een club is die het wel met je aandurft. Voor mensen vallen over mijn reactie, nee ik ben geen Nederlandse jongen die het allemaal niet weet.

3 december 2021 om 12:40

Toen ik dit las dacht ik alleen. Die vent kan er niks van. Zou het niet daar aan liggen?

3 december 2021 om 12:43

Kampioen geworden in de MLS, en veel betekend voor Zwolle. Waarom kunnen ze dan niet zeggen, je bent niet goed genoeg? En allemaal smoesjes bedenken?

3 december 2021 om 12:57

Kampioen van de MLS, houd toch op. Hij heeft dat seizoen 800 minuten in de MLS gespeeld, heeft dus minimaal bijgedragen aan het kampioenschap. Afellay heeft ook de Champions League gewonnen met Barca.. Wat een onzin.

3 december 2021 om 13:13

Nouja 800 minuten is niet weinig. Je hoeft niet zijn prestaties naar beneden te halen (bij Zwolle was hij ook gewoon goed een tijd) om het argument te maken dat zijn discriminatie-aantijging wat ver gezocht is. Ik denk ook niet per se dat Mokhtar er niks van kan. Hij kan toch goed voetballen. Maar kan hij er genoeg van om voor dit soort clubs van waarde te zijn? Zitten hun selecties niet al vol? Moet hij een niveautje lager kijken? Etc etc.

3 december 2021 om 14:10

@r.madridista - Omdat die clubs waarschijnlijk niet eens zozeer smoesjes bedenken. Bovendien zeg je niet zomaar tegen een voorheen gewaardeerde speler dat hij niet goed genoeg is. Hij was niet fit bij ADO, bakte er ook niets van en die informatie komt natuurlijk ook terecht bij clubs. Hoe dan ook is het duidelijk dat Mokhtar moeite heeft om momenteel in de spiegel te kijken.

3 december 2021 om 14:46

Het probleem is denk ik dat Mohktar niet meer de speler is van zijn laatste periode bij PEC toen deed hij het best goed maar daarna er weinig van gebakken en clubs zijn huiverig over aankopen gezien Corona en het beperkte budget en meetrainen van iemand die je niet wil hebben is ook niet fijn voor een trainer die er net zit (bij Pec).

3 december 2021 om 15:03

Uiteindelijk gaat hij tóch in de spiegel moeten kijken en zeggen..."Ik ben geen Ronaldo, noch geen Depay of zelfs Koolwijk, wie ben ik dan?" ....Tja, je bent gewoon een voetballer die ooit leuk kon spelen, maar kopen we niets voor.

De koek is gewoon op, misschien even langs gaan bij de plaatselijke vereniging als je het spelletje nog steeds leuk vind.

Of naar de zandbak🤷🏾‍♂️

3 december 2021 om 15:26

@leidsehood, 800 minuten is net wat minder dan 9 wedstrijden op een volledig seizoen in Amerika. Dan heb je volgens mij minder dan 20% van de wedstrijden gespeeld. Dat vind ik weinig.

3 december 2021 om 12:41

Ik ga niet vallen over je reactie, maar ik zeg wel dat ik het absoluut niet met je eens ben. Ik vind zelf ook dat de discriminatie/racisme kaart veel te snel getrokken wordt. Echter is het gewoon zo dat Marokkaanse voetballers een slechte naam hebben en dat het dan een ‘veiligere’ optie is om een andere jongen aan te trekken. Dat mensen zeggen dat de selectie vol zit, en dan vervolgens spelers aantrekken is toch gewoon raar? Of dat het onrust zou creeren, voor zover ik weet heeft Mokhtar nooit mentaliteitsproblemen of iets dergelijks gehad toch?

3 december 2021 om 12:46

Maar stel jij heb gelijk he ik sluit dat niet uit.
Mokthar voetbalt allang is inmiddels 30.
Clubs kennen hem ook inmiddels. Is het niet gewoon zo dat hij niet goed genoeg meer is.?
Kon het bij Den Haag ook niet meer waarmaken.
Ik zou dan ook eerder voor een talent gaan ook al zou die iets minder zijn.

Ik was trouwens wel van hem gecharmeerd in zijn zwolle tijd.

3 december 2021 om 12:52

Een martina werd ook puur gehaald doordat verdedigers uitvallen en hij multi inzetbaar is. Totaal niet te vergelijken met mokthar qua positie en situatie vd club. Lijkt me heel erg sterk dat het opeens moeilijker is omdat hij Marokkaans is. Bovendien zei gae het nadat martina gehaald is en dus niet ervoor.

3 december 2021 om 12:53

Ach en jongens als Bakkali, Tannane, Taarabt en Ould Chichk blijven dan club na club vinden. Ondanks dat ze overal ofwel niet presteren ofwel zich slecht gedragen ofwel een combinatie van beiden.

Nogal makkelijk dus om enkel en alleen de factor 'afkomst' als argument te gebruiken.

3 december 2021 om 12:55

@r.madridista Tuurlijk is het misschien raar om zo iets te horen. Alleen ik blijf dan toch bij mijn standpunt, je kan natuurlijk op tv zeuren en een racisme/discriminatie kaart trekken of je kijkt gewoon verder. Bedoel bij Almere spelen genoeg Marokkaanse spelers, dan ligt het toch niet aan dat je een Marokkaan ben. En als zowel Pec, Almere, GAE en Utrecht je niet wil dan moet er toch meer spelen dan alleen dat je Marokkaan bent. Wat mij vooral stoort is dat dat voor hem de reden is waarom hij niet geaccepteerd wordt. Ik mis stukje zelf reflectie. Daarnaast ga gewoon verder tot het bij een club lukt en anders stop gewoon. Verder ben ik het ook met je eens hoor dat discriminatie/racisme kaart te snel wordt getrokken. Ik mis vaak zelfreflectie.

3 december 2021 om 13:09

@madridista

Sommige mensen gebruiken wel eens een smoes om iemand niet aan te nemen. In plaats van zeggen "we vinden je te oud en te slecht" zeggen ze dan iets wat misschien minder kwetsend is. Dat zou hier ook zomaar het geval kunnen zijn. We weten het niet zeker, maar de discriminatie-kaart trekken zonder concrete reden, vind ik echt een vreselijk zwaktebod, en kwetsend naar mensen die echt gediscrimineerd worden.

3 december 2021 om 13:17

@barcalover. Ik be net met je eens dat het voor Mokhtar zelf niet constructief is om te blijven hangen bij het discriminatie argument. Je veranderd er niks aan.
Echter waar ik me nog meer aan irriteer, is dat je in NL die kaart dus bijna niet meer mag trekken. Het is huilie huilie- of onzin- of lange tenen-gedrag.... Terwijl er in vele onafhankelijke onderzoeken is aangetoond dat discriminatie bestaat, zelfs in het perfecte Nederland. Moet je er dan altijd maar overheen stappen? Natuurlijk is het moeilijk te bewijzen, en in geval van Mokhtar kunnen het nog tig redenen zijn waarom ze m niet willen hebben. Maar dat je het vermoeden of gevoel niet eens meer mag uitspreken omdat je dan n zeikerd bent...dat vind ik echt heel storend worden.
Overigens doe je alsof het bij Almere City niet zo kan zijn omdat er marokkanen spelen..maar hij geeft zelf aan dat zij letterlijk zeiden dat ze er al genoeg in de selectie hadden en ze geen onrust wilden. Dus afkomst speelde in dit geval zeker een rol.

3 december 2021 om 13:20

Vernon het is ook mijn bedoeling niet om die kaart in dit geval te trekken. Echter sluiten mensen hierbij discriminatie helemaal uit en dat is naar mijn mening ook niet helemaal juist. Ik zeg juist dat discriminatie echt iets kan zijn in de voetbalwereld!

3 december 2021 om 13:32

Maar als Marokkaanse voetballers een groter risicoprofiel hebben dan is het toch logisch om ze niet aan te trekken. Dan is het geen discriminatie dan zijn de kwaliteiten van voetballers beoordeeld en is daar het risico op onrust in meegenomen. Als je daar een hele dikke onvoldoende op scoort wordt je niet toegelaten tot de training.
Zelfde geldt overigens voor mij; ik scoor ook op facetten onvoldoende en mag daarom niet meetrainen met de clubs. Het risico is te groot voor de club op onrust als ze een loser als mij laten meetrainen.

Ik snap die risico inschatting Mokhtar niet. Dat is het verschil

Vind het overigens wel sneu dat die niet aan voetballen toekomt maar zodra je meteen denkt dat je gediscrimineerd wordt snap ik meteen waarom clubs je niet moeten.

3 december 2021 om 13:38

Ik vind dit een leuke reactie. Waarom mensen zich irriteren aan het trekken van de racisme kaart is omdat racisme neer komt op rassenhaat. Rassenhaat is vrij zeldzaam en mensen voelen zich niet zo snel iemand die een ander ras haat.

Discriminatie, de term die jij gebruikt, heb ik persoonlijk al veel minder moeite mee. Discriminatie is een manier om veiligheid te creeren en risico's te mijden. Mensen maken altijd onderscheid en je hebt daar begrijpelijke en onbegrijpelijke vormen in; onderscheid op risico is begrijpelijk daar heb je namelijk een objectieve onderbouwing voor. Bijvoorbeeld voetballers tussen de 30 en 32 uit regio Den Haag hebben vaker een rode kaart dus die hoeven we niet in de selectie. Terwijl subjectieve discriminatie veel meer generaliserend is; de groep wordt te groot gemaakt. Bijvoorbeeld alle Marokkaanse Nederlanders zorgen voor problemen, dan sluit je de hele groep uit. De nuance is flinterdun.

De manier waarop hij zich uitspreekt is frustrerend omdat het feitelijk een aantal voetbalclubs wegzet als racisten en ook een deel van de Nederlanders terwijl er echt legio voorbeelden zijn van een bepaald type voetballers van Marokkaanse komaf die gewoon voor onrust zorgen. Bijvoorbeeld de niet honkvaste voetbalnomaden. Een Afellay bijvoorbeeld was veel honkvaster als voetballer, daarmee kan je stellen een stabieler persoon en dus meer rust in de selectie terwijl Mokhtar meer rondreisde, minder stabiel is en daarom niet mag meetrainen.

Ik vind het prima als iemand de discriminatie of racisme kaart trekt; maar trek hem met zorg en enige nuance. En luister ook naar de mensen die normaal reageren. Met iemand in een slachtofferrol valt niet te praten en dan is het dus vervelend dat diegene die kaart trekt.

3 december 2021 om 13:40

@clarkkent2: Discriminatie vind ik persoonlijk een grove beschuldiging. Gediscrimineerd worden vind ik erg. Beschuldigd worden van discriminatie vind ik net zo erg. Ik vind daarom ook dat er meer achter moet zitten dan alleen een gevoel of vermoeden. Waar je gevoel op gebaseerd is tenslotte zo subjectief dat het echt niet altijd met de realiteit strookt.

Nee, ze zeiden dat ze genoeg spelers in de selectie hadden en geen onrust wilden. Nu voelt iedereen zelf in wat ze met onrust bedoelen. Kan zijn persoonlijkheid zijn. Kan ook groepsvorming. Het kan ook simpelweg zijn dat men even geen plek voor een buitenstaander wil maken ivm met extra kans op besmettingen.

3 december 2021 om 13:42

@magikhetwete: Lees je toevallig boeken uit de jaren '60? Definitie van racisme is al lang veranderd en een veel breder begrip geworden. Ga aub eens met de tijd mee.

3 december 2021 om 14:15

Totaal niet mee eens. Een handjevol jongens met een Marokkaanse achtergrond hebben een slechte naam. Spelers als Harroui, Mazraoui, Aboukhlal, El Ahmadi, Boulahrouz, Afellay, Maher, Bakkal, El Ghazi en ik kan vast nog wel een hele waslijst aan spelers opnoemen als ik Google raadpleeg. Nooit bestempeld als moeilijke jongens of wat dan ook. Het is gewoon een handjevol willekeurige spelers die een wat moeilijk karakter hebben. Ze worden vaak alleen op een stapel geplaatst omdat ze een ding gemeen hebben; hun roots.

3 december 2021 om 16:02

@magikhetwete

Wat jij beschrijft, met je risicoprofiel van Marokkaanse voetballers, is juist bij uitstek WEL discriminatie. Dan beoordeel je namelijk iemand op basis van een groepsprofiel ("lastige Marokkanen" in plaats van op zijn persoonlijke eigenschappen. Je zegt ook nog dat "ze" dan niet aangetrokken worden. Wederom, de groep dus. Discriminatie in optima forma.

3 december 2021 om 16:10

@magikhetwete #55

Mensen irriteren zich aan het trekken van de rassenkaart omdat ze beschuldigd worden van iets wat ze niet gedaan hebben. Zo simpel is het.

Rassenhaat is zeldzaam, zeg jij. Misschien wel als je "haat" letterlijk neemt. Maar afkeer van een ander ras zit juist in de mens ingebakken. Vroeger, toen we nog jagers/verzamelaars waren, was alles en iedereen die er anders uit zag, een bedreiging. Want dat kende je niet, en voor je eigen veiligheid moest je dan het zekere voor het onzekere nemen. Of die onbekende nou een mens met een andere kleur was, of een tijger, of voor mijn part een miereneter. Het is nieuw, en dus gevaarlijk. Zo zijn wij geprogrammeerd.

Het verschil tussen ons en die oude jager/verzamelaar is beschaving. Wij hebben geleerd even door te denken. Dus de initiele afkeuring van het onbekende, kunnen we bijsturen, omdat we inmiddels cognitief weten dat niet alles wat nieuw is, ook gevaarlijk is. Alleen is helaas niet iedereen daar even goed in, en zijn er nog steeds veel mensen die naar dat oude instinct luisteren, en mensen met een andere kleur daarom nog als groep afkeuren, en niet als individu.

3 december 2021 om 13:07

@barcalover, ik ben wel een Nederlandse jongen, ben lid van D66, fel gekant tegen alle vormen van discriminatie, etc etc. Geert Wilders zou mij een enge linkse rakker vinden, verrader van Nederland.

Maar ook ik kan hier niet tegen. Er is werkelijk geen enkele reden om aan te nemen dat zijn afkomst een rol speelt. Er zijn hele volksstammen voetballers clubloos, die proberen dan jaarlijks bij die VVCS wedstrijd op te vallen. Bij tal van profclubs wemelt het van de buitenlanders, of dat nou Grieken, Marokkanen, Turken, Duitsers of wat dan ook zijn. Maar deze speler vindt het zomaar discriminatie. Vreselijk, vooral voor al die mensen die wel echt gediscrimineerd worden.

3 december 2021 om 13:17

Ik zit ook in jouw politiek straatje Vernon (nog een stukje linkser zelfs, oh jee heel eng allemaal) maar ik kan in dit verhaal van Mokhtar ook echt geen enkele goede reden vinden waarom dit aan zijn afkomst zou liggen. Mokhtar ging 'aan' bij het woordje onrust. Maar onrust betekent niet per se dat hij persoonlijk onrust veroorzaakt, zo vat hij dat blijkbaar op. Maar daar kan een club prima mee bedoelen: het proces niet verstoren met last minute nieuwe gezichten. Plus, als hij dit allemaal zo persoonlijk opvat, dan geeft hij op een hele ironische manier die clubs nog gelijk ook: hij zorgt voor onrust. Want wat als Zwolle hem wel had laten meetrainen maar niet had opgesteld, ook door zijn afkomst dan?

3 december 2021 om 13:22

het ligt aan hem he leidsehood..tis zn eigen onzekerheid of niet? Of het nou waar is of niet wat Mokhtar beweert. aten we niet doen alsof discriminatie op afkomst niet bestaat. En de schuld altijd bij degene leggen die het voelt. Iedereen die van buitenlandse komaf is, heeft het weleens meegemaakt. Ja zelfs in het fantastische ontzetten open Nederland. Geloof me, je kan het bijna nooit hard maken. Het is bijna nooit extreem duidelijk. Er staat zelden iemand met snor voor je die roept oprotten zwartjoekel.... Maar dit betekent niet dat het niet voorkomt bij sollicitaties, politie die je aanhoudt of betreding van een horeca etablissement. Sterker nog, dat is allang objectief en wetenschappelijk aangetoond. Dus alsjeblieft, voor je Mokhtar, die dit gevoel heeft, in de gekkies hoek zet...walk a mile in his shoes.

3 december 2021 om 13:23

'fel gekant tegen alle vormen van discriminatie'. Wat vind jij dan van het paradepaardje van d66, van verschillende quotums, zoals bijvoorbeeld een vrouwenqoutum? Niet aanvallend bedoeld of iets, maar echt uit pure interesse. Ik blijf het persoonlijk namelijk een discriminerende maatregel vinden.

3 december 2021 om 13:52

Quota's zijn ook discriminerende maatregelen. Zijn wel bedoeld om een scheefgetrokken markt met dwang nog enigszins recht te trekken. Klopt ook dat het soms niet goed uitvalt. Net zoals praktisch iedere regel. Men is zich er echter helemaal niet bewust van hoeveel discriminatie en seksisme er in (de top van) het bedrijfsleven afspeelt.

3 december 2021 om 14:15

Clarkkent2 laat ik voorop stellen dat ik zeker niet doe alsof discriminatie niet bestaat he. Ik stoor mij vooral aan mensen die altijd schuld bij andere zaken zoeken buiten zich om en nooit zich zelf in de spiegel kijken en hard tegen zich zelf durven te zijn. Daar komt mijn irritaties vandaan. Ik irriteer mij niet aan iemand die zich gediscrimineerd gevoeld. Uiteindelijk vind ik dat als ik iets doe of zeg wat jij discriminerend vind en jij geeft dat aan dan dien ik hier rekening mee te houden en moet ik niet dingen roepen zoals ''jezus kan ook niks meer zeggen he';' Wel merk ik om heen wel dat mensen vaak altijd naar dingen wijzen en ik hoor (vooral bij voetballer) nooit naar zich zelf wijzen en verantwoordelijkheid nemen. Daar komt mijn irritatie aan.

3 december 2021 om 15:33

@clark, volgens mij doen Leidsehood en ik dat ook niet. Persoonlijk vind ik vooral discriminatie op de arbeidsmarkt echt heel erg. Ook in Nederland. Iemand met een Arabische achternaam, zonder strafblad, heeft minder kans om op gesprek te mogen komen dan een Hollandse naam met strafblad. Dat is echt verschrikkelijk. Dus ja, het bestaat, veel meer dan me lief is. Maar dat betekent niet dat iedere keer dat iemand een "gevoel" heeft, gelijk de discriminatiekaart moet trekken.

3 december 2021 om 15:43

@ducktaildo, wat ik daar van vind? Een noodzakelijk kwaad. Ja, het is discriminerend, maar daar waar er twee discriminerende stromingen tegen elkaar opbotsen, kies ik voor de minst schadelijke. Een vrouwenquotum of een allochtonenquotem is een lelijk middel, maar soms gewoon nodig om een scheefgegroeide situatie te herstellen. Een voorbeeld uit mijn eigen omgeving, ik werk bij de overheid, in een traditioneel mannelijke, witte omgeving. Toen er nog maar een enkele allochtoon (sorry, ik krijg die nieuwe term mijn strot niet uit) werkte, zag je gewoon dat zij zich erg aan moesten passen, in kleine dingen, het soort humor, kleine sociale gewoontes van die werkplek. Dat is dan best lastig om als nieuweling bij te komen. Maar toen er in korte tijd ineens een paar bij waren gekomen, ontspande dat allemaal en was het veel beter in balans. Daar kan een quotom bij helpen.

Het is ook weleens mis gegaan. Dat men te lang naar vrouwen zocht, die er niet waren, en uitstekende mannelijke kandidaten had laten lopen. En een sollicitatie waar een man met een werkelijk fantastisch CV niet werd uitgenodigd, omdat er bij "gelijke geschiktheid" de voorkeur aan een vrouw zou worden gegeven. Maar er was helemaal geen sprake van gelijke geschiktheid, die man stak er met kop en schouders bovenuit.

Kortom, die quota zijn niet heilig en niet foutloos. Maar minder erg dan de oude situatie laten voortbestaan.

3 december 2021 om 15:58

Maar dan ben je toch niet felgekant tegen elke vorm van discriminatie? Alleen felgekant tegen de vormen waarin jij discriminatie ziet lijkt mij? Overigens snap ik je uitleg wel, maar wij denken hier dan gewoon anders over

3 december 2021 om 16:05

@ducktaildo: Stel dan eens een solutie voor waarmee je gelijkheid in de arbeidsmarkt creeert, maar geen quota's gebruikt.

3 december 2021 om 16:07

@vernon
Bij Almere spelen er al een aantal jongens van Marokaanse afkomst, dus dan hadden ze wel gezegd we willen niet meer onrust ... Ik weet niet of hij te boek staat als een moeilijke jongen , maar misschien vind Almere hem wel een moeilijke jongen, dat kan

3 december 2021 om 16:12



@ducktaildo, nee, ik ben ook tegen quota. Alleen als je moet kiezen tussen twee kwaden, dan kies ik de minst kwade. Dus ik ben wel degelijk tegen elke vorm van discriminatie, maar in sommige gevallen moet je helaas kiezen. Tenzij jij een betere oplossing weet.

Ben je met mijn uitleg nog steeds tegen quota? En waarom dan? Je zegt dat je de uitleg begrijpt, dan ben ik benieuwd waarom jij een quotum erger vindt dat traditionele vormen van discriminatie, die diep geworteld zitten en veel zwaardere effecten hebben.

3 december 2021 om 16:13

bossie, ja dat kan ook. Er kunnen allerlei redenen zijn. Discriminatie is mogelijk, maar zonder enige vorm van bewijs daarvoor, moet je niet zomaar die kaart trekken, vind ik.

3 december 2021 om 16:14

@vernon: die kaart mag nooit getrokken worden. Tenzij er iemand voor je staat die echt extreem racistsiche uitingen in je gezicht maakt. Dat gebeurd helemaal nooit in de praktijk, dus mag je eigenlijk nooit uiten dat je dat gevoel hebt. Heel raar is dat.

3 december 2021 om 16:18

@clark, nou van mij mag die kaart best getrokken worden hoor, en dat hoeft niet pas als iemand je in je gezicht staat uit te foeteren. Discriminatie is vaak veel subtieler. En als je duidelijke aanwijzingen hebt dat daar sprake van is, trek dan vooral die kaart. Of je er zelf beter van wordt is een tweede, maar onrecht mag zeker aangekaart worden.

Er is bijvoorbeeld allang aangetoond dat sommige bedrijven geen Marokkanen en Turken willen. Niemand die dat tegen de Turk of Marokkaan in zijn gezicht zegt. Je wordt gewoon schriftelijk afgewezen met een lulsmoes. Dan heb je alle recht om de discriminatiekaart te trekken.

3 december 2021 om 16:22

Omdat ik gewoon tegen discriminerende wetten ben, dus ook tegen qouta's. Hoe lang zoiets ook gaat duren, uiteindelijk kan dit ook op een organische manier gaan, en daar ben ik voorstander van. Ik wil een overheid die zo min mogelijk de samenleving een bepaalde kant op duwt. Je geeft zelf al een voorbeeld aan waar het niet goed uitpakt, en daar wil ik voor waken. Ik vind dat kwaliteit leiden moet zijn, en niet hoe je eruit ziet. Maar dat is gewoon mijn politieke opvatting. Overigens vind ik het niet erg dat bedrijven op zoek gaan naar meer diversiteit hoor, maar zoiets moet vanuit een overtuiging komen en niet vanuit oplegging van bovenaf. Gaan wij straks ook een vrouwenqoutum opleggen voor het vak stratenmaker? Dan kan ik je nu al op een briefje geven dat er weinig straten meer worden gemaakt.

3 december 2021 om 19:04

@ducktaildo, het probleem is onder meer dat kwaliteit niet de kans krijgt om leidend te zijn, als bepaalde mensen niet op gesprek uitgenodigd worden, bijvoorbeeld vanwege hun achternaam. Idem met vrouwen in sommige functies en werkomgevingen.

Ik snap het wel hoor, ik vind het ook belangrijk dat de overheid niet te veel dwingt. Maar als het ergens echt fout gaat (en ik vind dat dat hier zo is), dan kies ik uit de andere kwade. Wat je zegt over bedrijven, dat ze uit overtuiging voor meer diversiteit moeten kiezen. Dat betekent dan dus dat ze buitenlanders gewoon moeten kunnen buiten sluiten als zij dat willen? Dat gaat toch gewoon te ver?

3 december 2021 om 14:05

Los van de discussie wel/niet is het niet vreemd dat het zo voelt. Heb je een andere achternaam dan wordt je door de belastingdienst op een fraudeurslijst gezet, wil je een stageplek dan lukt dat niet, adviezen voor middelmare scholen zijn lager zonder reden om nog maar te zwijgen over toegang tot de discotheek. Laten we niet doen alsof discriminatie niet bestaat in Nederland. Als het dan tegenzit is het niet vreemd dat dit ook als oorzaak bovenkomt.

Terecht dat hier een punt over wordt gemaakt. Jongens van Marokkaanse komaf worden tegenwoordig minder geaccepteerd, vanwege de slechte naam die sommige voetballers het geven. Maar iedereen is anders. Een voorbeeldprof als El Khayati, die de Eredivisie aan diggelen schoot met ADO, altijd sympathiek en respectvol en HET schoolvoorbeeld van nooit opgeven, kan niet aan een club komen.

3 december 2021 om 12:40

Dat El Khayati nergens aan de bak kan is wel opmerkelijk. Stond die in 18/19 niet op 17 goals en 12 assists bij een enorm matig Den Haag? Geen idee of afkomst ermee te maken heeft, in ieder geval zeer merkwaardig.

3 december 2021 om 12:42

Inderdaad, had destijds een goed rendement en technisch ook nog van grote klasse. Werd destijds in verband gebracht met Feyenoord, maar is al een speler op leeftijd. Maar als kleinere club is een speler als El Khayati toch mooi om erbij te hebben? Ook lijkt het me gewoon een geweldige gozer en heeft hij nooit problemen gehad

3 december 2021 om 12:44

Als ik zo een creativiteitsloos Zwolle zie zou ik El Khayati altijd halen. Niet eens heel lang geleden bijna dertig G/A in de competitie! Ik kan me ook herinneren dat hij vorig seizoen wat blessuregevoelig was, maar een uitstekende wedstrijd speelde thuis tegen Feyenoord en volgens mij twee keer scoorde.

3 december 2021 om 12:53

Maar ook El Kkayati is na de zandbak ook weer bij Den Haag terug gekomen en kon ook geen potten meer breken.
Zijn spelers aan einde van carierre of misschien nog paar jaar. Als het dan net niet is ga je toch niet een hoop geld betalen

3 december 2021 om 12:49

In het geval van El Khayati snap ik er ook niks van. Neem Sparta, dat heeft een schrijnend gebrek aan creativiteit. Hoe bestaat het dat zij hem niet binnenhalen? Geweldige speler voor alles na de subtop

3 december 2021 om 13:00

Zou dat misschien ook niet aan El Kayati zelf liggen? Want hij heeft zelf gezegd niet overal in te stappen en dat hij het ook niet goedkoop ging doen.

3 december 2021 om 13:03

Dit mag je niet zeggen, dan kan de racisme kaart niet gebruikt worden.

Mensen vergeten dat een verhaal twee kanten heeft en veel van die jongens zijn te oud en/of gewoon niet (goed) genoeg meer.

3 december 2021 om 23:18

Heuvel, ik zag El Khayati laatst bij Rijnmond en daar gaf hij aan open te staan voor alles in de Eredivisie. KKD wil hij niet

3 december 2021 om 12:58

In het oppertunisme van de voetbalwereld is niet echt ruimte voor discriminatie op afkomst toch? Als zijn kwaliteiten buiten kijf staan, dan wil iedereen hem hebben. Als hij het gewoon niet brengt, dan ligt het ook echt meer aan zijn kwaliteit dan aan zijn afkomst. Je ziet toch behoorlijk wat spelers in de eredivisie vanuit alle mogelijke windstreken? Of Marrokaanse spelers uberhaupt minder kansen krijgen, daar kan ik eignelijk niet over oordelen. Geen idee of dat zo is.

3 december 2021 om 13:09

Westend mee eens natuurlijk. Het meerendeel van de voetbalwereld is optimistisch. Sommige clubs hebben het liever niet. En ik zeg niet dat het hier per se klopt, misschien zijn ze ook niet genoeg. Maar mensen doen alsof Nederland een heel vrij en ruimdenkend land is, terwijl het eigenlijk niet zo ruimdenkend is. Discriminatie bij werkgevers bestaat nog steeds veel en het zou me niet verbazen als dat ook hier in de voetbalwereld het geval is. Dat wil niet zeggen dat het klopt wat Mokhtar zegt natuurlijk! Ben ik het met je eens

3 december 2021 om 13:19

Dat ongelijke behandeling nog steeds bestaat binnen Nederland, ben ik het zeker mee eens. Of het nu gaat over een buitenlandse naam of vrouwen. Het is nog behoorlijk eenkennig.

De voetbalwereld daarentegen heb ik dat idee nou net niet. Mede doordat spelers sowieso al overal vandaan komen en in voetballand kwaliteit eigenlijk veel belangrijker is. Heel hard: misschien hebben clubs wel liever Jan de Boer dan Mokhtar binnen de lijnen. Maar als het over voetbalkwaliteit gaat heb je (zeker als kleine club) ook niet zoveel te kiezen. Dan trek je gewoon de beste optie aan. Ik zie hier boven staan waarom Sparta hem niet aanneemt om die reden. Maar daar is de halve selectie volgens mij sowieso al met een dubbele nationaliteit

3 december 2021 om 13:24

Ik kan mij misschien wel voorstellen dat ze een speler van Marrokaanse afkomst minder salaris bieden (om whatever reden). In datzelfde kader. Maar wederom: geen idee.

3 december 2021 om 13:56

@westend: 100 procent met je eens. Ik vind clubs best een toonaangevend voorbeeld van multiculturaliteit. Juist daarin zie ik dat men beoordeelt wordt op kwaliteit en karakter ipv vooroordelen. Wordt overigens ook eens tijd dat ze het naar geaardheid doortrekken haha.

3 december 2021 om 13:22

@r.madridista, ik snap wat je bedoelt, want vooroordelen over Nederlandse Marokkanen zijn er heel veel. En daar kán Mokhtar best last van hebben (gehad). Maar in zijn verhaal doet hij nu een best wel serieuze aantijging, zonder enige vorm van bewijs/argumentatie, zonder echt duidelijke reflectie op zijn eigen kunnen, en zonder dat echt duidelijk wordt dat zijn afkomst een rol speelt. Eens dat El Khayati eigenlijk wel aan de bak moet komen, maar nu betrekt Mokhtar het wat mij betreft iets te specifiek op zichzelf en op de clubs die hem niet wilde, terwijl die daar goede redenen voor hebben gegeven toch?

3 december 2021 om 13:37

Dit geloof je toch zelf niet? Hij kwam vroeger altijd aan een club en nu niet meer, dan is het ineens discriminatie? Of zou het, heel misschien, ook met zijn leeftijd en laatste prestaties te maken kunnen hebben? Mijn god, de nuchterheid is tegenwoordig ver te zoeken, product v de huidige woke maatschappij deze Mokhtar. Om v te braken. Mensen die echt te maken hebben met discriminatie hebben echt recht v spreken, deze jankerd niet. Gewoon niet goed genoeg meer, klaar. Als Wout Brama nog een andere club moet zoeken heeftie ook een probleem.

3 december 2021 om 14:24

@r.madridista - Maar als dergelijke factoren doorslaggevend zouden zijn, zou er toch wel een Belgische, Duitse club in een lagere divisie of wat dan ook komen? Dan zou hij toch al veeeeeeel eerder geen club meer kunnen vinden? Hij was duidelijk niet fit toen hij vorige winter bij ADO kwam en zeker bij die jongens (spelers die een jaar niet gespeeld hebben en uit beeld zijn geraakt) duurt het een halfjaar voordat ze weer intensief kunnen voetballen (in dit geval El Khayati). Ik vind het wel slecht dat je daaraan voorbij gaat. Mokhtar kwam niet fit aan bij ADO en speelde ook werkelijk helemaal niets klaar in dat halfjaartje. Tja, dan staan clubs niet om je te springen. Ik zou als club ook liever voor een jongere talentvolle aanvaller gaan, want een gemiddeld talent komt ook aan de cijfers die Mokhtar nog haalt. Wat dat betreft sluit ik me wel aan bij Twenteov. Werkelijk niemand hierboven haalt het feit aan dat bijvoorbeeld El Khayati gewoon een jaar niet had gespeeld en overduidelijk nog lang niet fit genoeg is.

3 december 2021 om 18:17

Sirius zijn we het zowaar een keer eens met elkaar :-D

4 december 2021 om 00:39

We zijn het wel vaker eens hoor, maar ik reageer voornamelijk op reacties als ik een toevoeging heb of als ik het er (gedeeltelijk) niet mee eens ben.

3 december 2021 om 15:50

@madridista, dat gebeurt zeker, vooral bij schriftelijke sollicitaties waar men op achternaam selecteert. Dat is vreselijk. Maar dat betekent niet dat dit ook bij individuele voetballers het geval is. Die zijn bekend, hun kwaliteiten zijn bekend, en het profvoetbal zit barstensvol Marokkanen en andere spelers met een niet Nederlandse achtergrond. Dus in zo'n individueel geval is het helemaal niet terecht dat er zo'n punt van wordt gemaakt. Ja, als hij een concrete reden zou hebben om dat te denken. Maar die geeft hij niet.

Echt, ik heb veel meer te doen met de schriftelijke sollicitant die gewoon een baan wil maar op basis van zijn naam niet uitgenodigd wordt.

3 december 2021 om 18:20

Vernon helemaal eens, dat v die sollicitaties is echt walgelijk en verdient veel meer aandacht dan dit gehuil v Mokhtar. Heb echter ook weleens gehoord, weet niet of het waar is, dat ze bij bijv de politie juist medelanders v allochtone afkomst prevaleren boven autochtonen. Ergens vind ik dat wel een goeie zaak, maar ook niet helemaal eerlijk, als dat waar is tenminste

Zou me niet verbazen al zijn de eigen keuzes ook behoorlijk ongelukkig.
Daarnaast is er een beroerd trackrecord voor veel NLse spelers met Marokkaanse (voor)ouders dat blijft lastig. Er zijn er niet veel die structureel op topniveau presteren. Soms door blessures maar vaak ook door enorme grilligheid en helaas wat eigenzinnig gedrag.
Meetrainen mag mi echter nooit een probleem zijn?
Kan me voorstellen dat prestatiecontract ook zo te geven is maar moet je weer tegen degradatie willen voetballen (?) lijkt t me geen type voor

3 december 2021 om 13:23

Voor elk positief voorbeeld van welke afkomst dan ook, staan meerdere negatieve voorbeelden tegenover. Uiteindelijk kan ook niet iedereen prof worden. Je kan zeggen dat Mazroui, Ziyech, Assaidi wel zijn geslaagd. Of je legt de focus op andere spelers die niet zijn geslaagd. Waarom lukt het Gakpo wel en Ihatarran niet? Lijkt me ook een stukje vanuit de speler zelf. Een club is nooit gebaat bij het opstellen van slechte (eigen) spelers ten opzichte van transfervrije buitenstaanders.

3 december 2021 om 15:55

Is dat zo, die beroerde track record? Ja, ik kan een paar namen bedenken. Maar dat kan ik ook gemakkelijk voor Nederlandse spelers met enkel Nederlandse ouders. Beoordeel ze vooral als individu, niet als groep. Ik ken deze Mokhtar niet goed, maar als ik zijn carrierepad zie, dan zit er een dalende lijn in. Dan snap ik wel dat een speler met die leeftijd moeilijk een club vindt. Dat heeft dan niks te maken met zijn afkomst.

Wat een domme opmerking. Moet alles maar komen omdat je Marokkaans bent? Misschien ben je gewoon niet zo goed dat die clubs je een meerwaarde vinden. Ja discriminatie bestaat echt, maar in dit geval lult die jongen gewoon uit ze nek. En na zo een opmerking zullen volgende clubs misschien niet 2 of 3x nadenken maar juist 3/4 keer nadenken.

Hahaha ja hoor.. Als je ziet dat een Tannane en zelfs een Ould Chikh kansen blijven krijgen ondanks moeilijk gedrag dan kun je wel stellen dat een Marokkaanse achtergrond geen reet uitmaakt.

3 december 2021 om 13:01

Waar speelt Ould dan, keek er laatst nog naar en die had geen team meer.

3 december 2021 om 14:00

Traint sinds kort met FC Volendam mee. Kans is groot dat hij daar een contract gaat tekenen.

3 december 2021 om 14:27

Eerst ADO zo gek gekregen, nu Volendam waarschijnlijk. Intens zonde, leek best een talentje. Maar wat mijn punt is: als zelf die gasten kansen blijven krijgen, EN een Marokkaanse achtergrond hebben zoals dhr. Mokhtar, dan zal het denk ik niet bepaald liggen aan de achtergrond. Wellicht de kwaliteiten van de speler zelf, of zijn eisen, of een combinatie van beiden.

3 december 2021 om 15:57

Ik hoorde zijn naam ook opeens weer voorbij komen, en toen dacht ik ook direct: zo, lastige gozer, die heeft dus nog een kans gekregen. En dat gaat dan puur om zijn kwaliteiten vs gedrag.

Daarom zijn ook alle Marrokaanse jongens clubloos. Triest onzin verhaal, een beetje introspectie en zelfreflectie zou op zijn plaats zijn. Lekker alles afschuiven op discriminatie terwijl hij wellicht gewoon te slecht is.



''go Ahead Eagles gaf aan dat de selectie vol is en dat het perspectief op een basisplaats van de huidige spelers niet ontnomen mag worden. "een week daarvoor werd Cuco Martina wel aan de selectie toegevoegd. Okã©, hij speelt op een andere positie dan ik, maar opvallend is het wel", vindt de aanvaller.''

Als hij hier iets achter weet te vinden, dan kan je overal wel iets achter gaan zoeken. Allereerst was er misschien wel nog ruimte toen Martina een week eerder gecontracteerd werd, ten tweede geeft hij zelf al aan dat het een andere rol binnen het team betreft, ten derde heeft Martina een indrukwekkender cv met Premier league ervaring.

Iets wat je vaker ziet; als iets tegen zit direct de racisme kaart trekken en de slachtofferrol induiken. Ik snap als club dat je op dit soort spelers niet zit te wachten. Alles behalve een topsportmentaliteit

Nee Mokhtar, dat heeft te maken met je voetbalkwaliteiten in combinatie met je leeftijd. Bij gelijkwaardige kwaliteiten kiezen Nederlandse clubs liever voor een jonge speler met potentie, daar kun je nog wat aan verdienen. Het is een aanvaller die in de laatste 3,5 jaar slechts 5 goals heeft gemaakt.

Mokthar gewoon in de spiegel kijken. Altijd maar de racisme kaart trekken. Zoek de oorzaak eens bij jezelf, maar heej dat kan het niet zijn natuurlijk. Hou toch op. De reactie van pec vind ik dan wel weer opmerkelijk, dat ze genoeg ervaring hebben, en dan drie spelers opnoemen…. Als pec juist ergens een gebrek aan heeft is het ervaring. Maar Mokthar, je bent maar eenvoudige speler, en tijden veranderen nu ook weer met de Corona.

Uiteraard, het ligt aan de afkomst. Zou het ook kunnen zijn omdat hij de afgelopen jaren nergens een basisplek had, een handjevol wedstrijden heeft gespeeld en ook clubloos is geweest? Hij is gewoon niet meer in beeld. Er zijn inderdaad een aantal Marokkaanse jongens die het voor de rest verpesten en ik geloof dat het soms echt wel verschil maakt, zeker als er keuze is tussen een niet-Marokkaanse en Marokkaanse jongen. In dit geval klinkt het alleen erg ongeloofwaardig, omdat Mokhtar gewoon geen bijzondere kwaliteiten heeft.

er zullen meerdere oorzaken voor zijn, maar dat de afkomst een rol speelt lijkt me niet, er zijn ook zat hollandse jongens van die leeftijd die niet aan de bak komen in de voetballerij, ik denk dat clubs eerder zullen kijken of een speler bruikbaar is of kan worden, zeker nu in deze corona tijd er minder geld beschikbaar is. Dan is het slimmer om een speler van begin 20 in de selectie op te nemen die die plek in neemt, die jongen kan nog groeien en daar kan nog op verdiend worden. een speler van 30(+) zal dat niet meer hebben. en dat hij aangeeft dat meetrainen toen hij daar speelde nooit een probleem was dat ligt misschien ook aan wie er nu voor de groep staat, deze trainer wil dat misschien gewoon niet. en meetrainen bij jong utrecht, dat snap je zelf toch ook wel, waarom zou je daar mee moeten trainen, dat is een jong elftal, die hebben jou dus helemaal niet nodig. nee ik denk dat clubs het gewoon niet in je zien zitten waarschijnlijk omdat je niet goed genoeg (meer) bent, er is geen ploeg die verplicht is om spelers aan te nemen. en als er dan al namen genoemd worden dan zou ik Kali zeker niet noemen die heeft een ploeggenoot een gebroken kaak geslagen, dus ja daar kleeft nog een verleden aan, en dan maakt het niet uit of je marokaan, keniaan, duitser, of canadees bent

Man man wat een waardeloos verhaal ook weer. Puur gebaseerd op aannames en onderbuik gevoelens. Dus omdat de clubs hem niet meer willen hebben ligt het aan zijn afkomst? Vind dit soort berichten in de media juist schadelijk voor de beeldvorming van Marokkanen. Hij zet zich zelf zelf neer als slachtoffer die gediscrimineerd wordt alleen lees ik nergens dat dit werkelijk gebeurd, behalve dat hij dit 'denkt'.

Het is een goed recht van een ieder club om een speler te weigeren. Ik zie het probleem niet.

Gebrek aan zelfreflectie en topsport mentaliteit lijkt me eerder, z'n laatste goede seizoen was 2017-18 daarna nooit meer dat niveau gehaald. El Khayati vind ik wel onbegrijpelijk dat geen enkele club uit het rechterrijtje hem oppikt, geen restwaarde maar echt een hele goede voetballer die mits blessurevrij gewoon bij 15-20 goals betrokken kan zijn, ook nog is een hele aardige gozer.

Mokhtar, wees blij dat het om je Marokkaanse afkomst gaat en dat je niet een 'boze blanke man' bent zoals ik; dan krijg je pas de Zwarte Piet toegeschoven. Ik ben ook nog eens Fries met Poolse roots, daar kunnen die Hollanders al helemaal niks mee.Ow man wat word ik moe en gallisch van al die afkomst discussies! De Affelay en Ihattaren van Nederland worden juist omarmt dankzij hun kwaliteiten, dus misschien zit Mokhtar zijn tijd er op. In VVCS team zitten toch ook genoeg kaaskoppen, mag ik dat zeggen? Ja ik mag dat zeggen!Pff... wat lucht uit de ballon.

En misschien is dit ook wel de reden dat niemand je wil. Je presteert matig, maar dat ligt natuurlijk ook niet aan jezelf, maar je medespelers, publiek, club, discriminatie van medespelers etc etc. Waarom zou iemand een matig presterende en provocerende zeurpiet willen?Ik lees net dat hij zichzelf ook bij Twente weer heeft aangeboden, terwijl hij spelend bij Zwolle vooral bezig was met provoceren bij onze supporters. Lekker bord voor je kop..

Ik denk dat kwaliteiten de boventoon voeren en ook hoe je als persoon bent. Ik ken deze jongen verder niet maar als je bij verschillende clubs niet mee mag doen omdat ze geen onrust willen dan heb je misschien naam. Vind het vrij kinderachtig om niet in de spiegel te kijken en naar allerlei andere dingen te wijzen.

Het kan aan mij liggen maar is hij bij zowel Zwolle als Twente niet heel vervelend vertrokken. Bij Twente toen de oliedollars ineens heel verleidelijk werden, en bij Pec vanwege een lucratieve Turkse aanbieding, nadat Pec hem nota bene de kans gaf om weer op niveau te komen na zijn rampzalig avontuur in de zandbak. Ironisch genoeg heeft hij bij beide buitenlandse avonturen nooit zijn salaris ontvangen. Maar nee hoor meteen de racismekaart trekken. Zelfreflectie is echt ver te zoeken bij hem, en juist zo bezorgt hij Nederlanders met een Marrokaanse achtergrond een slechte naam.

Krijgen wij weer die discussie vanwege zijn afkomst.
Kijk in de spiegel, misschien ben je niet zo goed meer dat de clubs je niet willen

Laten we de racisme kaart weer eens trekken. Bij go ahead spelen Heil, Oratmangoen en Cordoba afwisselend op links en kunnen Berden, Cardona, mulenga en Botos op rechts uit de voeten.

Er zitten veel buitenlandse spelers met o.a. 2 een Marokkaanse achtergrond bij de selectie!

Bij Utrecht spelen al jaar en dag veel Marrokkaanse jongens die daar kans op kans krijgen.

Zou t ook aan jezelf kunnen liggen?

En over de namen die hij noemt:
Kali heeft er een op z’n neus geslagen.
Messaoud is te zwaar!
Karami was wissel bij go ahead en Excelsior!
Moussa bij Emmen ook wissel
En El khayati (ivm interlands) is volgens mij een geldkwestie omdat hij niet uit de Eu komt en dus 5 ton plus moet hebben!

Harroui, auassar, mazraoui, labyad, tannane, Ziyech?, enz.

Lekker gemakkelijk om de kaart te trekken. Misschien moet hij eens gaan beseffen dat hij de laatste jaren weinig tot niets gepresteerd heeft. Geen enkele eredivisieclub zit op hem te wachten.

Ik denk persoonlijk niet dat zijn afkomst er iets mee te maken heeft maar laten we eens aannemen dat dit wel zo is. Wie wil je dat dan kwalijk nemen. Ik begrijp nooit zo goed dat zo’n jongen dan bij wijze van spreken bozer is op die clubs dan op die jongens zoals Kali, Tannane, Ihattaren etc. wiens reputaties blijkbaar ook op hem afstralen. Het ligt nooit aan de Marrokkaanse gemeenschap.

Er zijn toch genoeg Marokkaanse spelers die wel een club vinden. Ould chick net nog. Ik vind mohktar een paar jaar geleden best een prima voetballer, maar soms heeft een club geen zin om de balans te verstoren en dan roepen om Koolwijk en Martina is al helemaal onzin aangezien ze een andere positie spelen. Het is wel zo dat spelers van Marrokkaanse afkomst het soms een beetje tegen zit in de publieke opinie, maar vind dit wel heel makkelijk. Misschien zitten clubs niet te wachten op een oude mooiweer voetballer die niet stinkend hun best doen, ongeacht of je de benzine wel of niet betaald. Ik mis echt een stuk zelf reflectie bij voetballers tegenwoordig. Kan iets ooit ook aan jezelf liggen?

Dan ben je echt een schaamteloze narcist. Er voetballen genoeg jongens in het Nederlandse (betaalde) voetbal met een Marokkaanse achtergrond. Ik kan echt heel slecht tegen dit soort uitspraken als het eigenlijk nergens op gebaseerd is. Mokhtar is 30 jaar, is sinds de zomer al clubloos, waarschijnlijk totaal niet fit (zeker niet wedstrijdfit), heeft niets klaargespeeld tijdens z'n halfjaartje ADO en zelfs op z'n beste dagen was hij niets meer dan een aardige Eredivisie-aanvaller.

Ach hou toch op man!
Ik krijg hier echt kriebels van...
Ben Moussa heeft 2 perioden bij Emmen gezet. De eerste keer toen hij vertrok naar ik dacht Roemenie liep het uit op een blamage. Hij mocht in de winter direct terugkomen bij Emmen.
Maar hij wil en eist een basisplek... Dus contract niet verlengt.

Reda Kharchouch dan... Zo geblesseerd als wat, direct welkom bij Fc Emmen. alle tijd en geduld mee..

Het is geen vrij-brief dat je een grote bek mag hebben omdat je Marrokkaan bent.

Daarbij komt is dat Reda min of meer publiekslieveling is/gaat worden bij ons. Omdat hij een positieve strijder is!

Ik mag ook bij geen enkele bvo meedoen, zal wel aan mijn Haarlemse afkomst liggen. Wat een getreurd, als ze je niet willen dan willen ze je niet. Dat heeft niks te maken met je achtergrond, maar met je kwaliteiten.

Luciano Narsingh
Paul Gladon
Nigel de Jong
Jan-Arie van der Heijden
Erik Valkenburg
Dean Koolhof
Sherwin Seedorf
Giovanni de la Vega
Piet Velthuizen
Tom Hiariej
Daan Klinkerberg
Sander van Looy
Lorenzo van Kleef
Andrew Medonca
Lassana Faye
Jeff Stans
Lorenzo Ebecillio

en nog talloze spelers zijn ook allemaal transfervrij, misschien komt het omdat ze Nederlanders (soms met andere roots) zijn?

Ik denk ook dat het daaraan ligt Youness. Ik het is een grof schandaal. Ik lekker stoppen met voetballen.

Lekker gemakkelijk! Het staat buiten kijf dat diverse spelers het imago van Marokkanen geen goed hebben gedaan. Eerder waren dat gasten als El Hamdaoui, Aissati, Bakkali en Ihattaren bijvoorbeeld, terwijl huidige ED-spelers Mahi, Bel Hassani en Tanane recent of eerder enfant terribles waren en Zakaria Labyad zelfs van een geweldsdelict wordt verdacht. Toch zijn zij vier van de 28 Marokkaanse spelers in de Eredivisie. Op de 468 spelers in de competitie is dat 3,5%. In de wetenschap dat Marokkanen 2,4% van de Nederlandse bevolking vormen is dat dus nog steeds een bovengemiddelde afspiegeling. Kortom: ja er lopen een paar engnekjes tussen, maar de Marokkaanse achtergrond lijkt niet echt leidend te zijn voor clubs. Kerel kan er waarschijnlijk gewoon geen reet meer van. En als je de discriminatiekaart openlijk trekt geeft dat in ieder geval een visitekaartje af van je mentaliteit.

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 3.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren