Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Barcelona gaat overstag en genereert in één klap 48 miljoen euro

Laatste update:

Barcelona is van plan om de naam van het vernieuwde Camp Nou te verkopen, zo maakte de club bekend op een speciaal belegde persconferentie. De Catalanen gaan met de commerciële deal 48 miljoen euro per jaar genereren. De meer dan 100.000 socio's (leden) van de club krijgen in een referendum nog wel het laatste woord over die plannen.

Op zondag 19 december is dat referendum over Espai Barça, zoals het project genoemd wordt. Naast de verbouwing van het stadion valt onder het plan ook de verbouwing van het het Estadi Johan Cruijff, het tweede voetbalstadion van de club, en het Palau Blaugrana, het basketbalstadion van de club, als ook de aanleg van de Barça campus, een gebied rond het stadion met onder meer kantoren en parkeerplaatsen. Eerder werd Espai Barça al goedgekeurd op de Buitengewone Algemene Ledenvergadering, nu mogen de socio's zich uitspreken over het project.

Het is de bedoeling dat de verbouwing van het Camp Nou in 2022 start en drie jaar later afgerond is. De club wil tijdens die periode zoveel mogelijk in het stadion blijven spelen, maar verwacht in het seizoen 2023/24 een ander onderkomen nodig te hebben. Barcelona zoekt nog naar een geschikt stadion om in die voetbaljaargang te spelen. "We zullen de stadsrand niet verlaten, we zullen bijvoorbeeld niet in Girona gaan spelen", aldus algemeen directeur Ferran Reverter, die als mogelijkheid het Olímpico Lluís Companys noemde. Dat stadion stamt uit 1927 en werd volledig gerenoveerd voor de Olympische Spelen van 1992 en staat op de berg de Montjuïc in Barcelona. Het biedt plaats aan 65.000 toeschouwers.

Tijdens het referendum zal ook gestemd worden over de financiering van het plan. Zoals al eerder bekend wil Barcelona maximaal 1,5 miljard euro lenen bij Goldman Sachs om de plannen mogelijk te maken. 900 miljoen euro daarvan is bestemd om Camp Nou te renoveren. Na afronding van Espai Barça verwacht Barça jaarlijks 200 miljoen euro extra inkomsten te generen. President Joan Laporta stelde woensdag dat dat bedrag 'conservatief' ingeschat is en mogelijk dus hoger uitpakt. Dat staat nog los van de 48 miljoen euro die dus binnengehaald zal worden met de verkoop van de naam van het stadion.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit zijn nogal financiële risico’s in tijden van Corona waarbij je nog geen idee gaat hebben hoe alles zal uitpakken. Gedurfd maar we gaan het meemaken

2 december 2021 om 14:21

Tja, persoonlijk heb ik liever dat ze vastgoed bouwen waarmee ze EUR 200m jaarlijkse inkomsten genereren (verminderd met kosten zal dat toch een flink bedrag aan winst opleveren), dan dat ze 300m wegpissen aan Coutinho, Dembele en/of Griezmann. Vastgoed lijkt me een minder groot risico dan deze spelers namelijk. Zeker als je er 50m per jaar extra voor kan vangen om de stadionnaam te verhuren lijkt het me financieel een no-brainer.

2 december 2021 om 14:44

Ik heb nog nooit een gebouw een doelpunt zien scoren

2 december 2021 om 15:34

technisch gezien is een doelpaal onderdeel van het stadion...

Afgezien daarvan, ik heb ook nog nooit een zak geld zien scoren, maar toch winnen de clubs met het meeste geld het vaakst de prijzen.

2 december 2021 om 16:02

Een doelpaal is geen vastgoed, maarja..

En 95% van alle doelpunten word gescoord door een gekochte speler die toch echt met een zak geld is binnengehaald.

Tja alles wat je eerst bij een club als Barcelona niet zag gebeuren, zie je nu wel. Een kat in het nauw maakt rare sprongen, is nu wel duidelijk.

Ik neem aan dat de socio’s nu wel zullen twijfelen. De club heeft geld nodig, maar een stadion naam aanpassen is toch ook wel pijnlijk.

Persoonlijk ben ik blij dat Real Madrid niet verder ging met Microsoft om de stadion naam te veranderen.

1 december 2021 om 19:14

Heb jij er een probleem mee dat Madrid met Emirates op het shirt speelt? Om mee te kunnen doen met alle rijke eigenaren en de club van de socios te houden lijkt het me een klein offer. In de volksmond zal het Camp Nou altijd zo blijven?

1 december 2021 om 19:17

Klopt, ik zal het ook altijd Camp Nou blijven noemen. Denk ook dat het gewoon, bijvoorbeeld, Camp Nou Rakuten wordt.

1 december 2021 om 19:39

Ik heb niks tegen de Emiraten, of een bepaalde sponsor op je tshirt.

Barcelona was daar wel altijd op tegen, vandaar dat ik zeg dat alles waar Barcelona op tegen was, bv aankopen van dure spelers, eigen spelers uitfluiten, legendes disrespecten tot en met sponsors op je shirt of stadionnaam, nu opeens wel allemaal doet.

Uiteindelijk zal iedereen het wel doen, geld is tegenwoordig alles. Maar ja, eerst stoer staan pronken maar nu wel meedoen is best grappig.

1 december 2021 om 19:50

“Eigen spelers uitfluiten”

Alsof dat sinds net gebeurd, gebeurd altijd en in elk stadion, zelfs in bernabeu gebeurd het, vraag het clublegende Ronaldo anders even.

1 december 2021 om 19:58

Wat @cmg dus zegt. Het probleem is niet dat je een sponsor hebt, welke dat ook is. Wel dat je eerst zegt dat jij niet zoals de andere clubs bent, en je daarmee je club boven de rest wilt plaatsen om nu toch maar 'even normaal' als de andere clubs te zijn. En daar is niets mis mee.

1 december 2021 om 20:44

Ik zie veel rancune en jaloezie richting Barça.. Ach ja, niet gek als je de grootste speler ter wereld hebt geproduceerd en het best team ooit onder pep.

Die haat komt nu echt tevoorschijn 😂

1 december 2021 om 22:00

Dus omdat men dat vroeger niet zag zitten, en nu wel is dat stoerdoenerij? Sommige Madridista's staan hier echt klaar om bij alles te bashen over Barca haha, gewoon lachwekkend en imo vooral heel veelzeggend...
Als Barca dit niet zou doen, dan was er kritiek dat ze hun verantwoordelijk niet nemen gezien de financiële situatie en als ze het wel doen, dan zijn ze hypocriete meelopers. Geen nuances of niks.

2 december 2021 om 00:28

Grootste schuld van n club aller tijden: 1.4 miljard plus 1.5 miljard van Goldman Sachs maakt 2.9 miljard.. SCHULD!!!
Zo kunnen wij het ook bij FC Den Bosch en RKC- geef ons 10% van zo n schuld en we worden ook kampioen

2 december 2021 om 09:50

Dus jij wilt dat jou cluppie 29 miljoen schuld heeft?😂🤣

2 december 2021 om 10:17

Is 10% van 2.9 miljard tegenwoordig 29 miljoen?

2 december 2021 om 10:18

Blijf maar hangen in het verleden choppife.Succes in de Europa league

2 december 2021 om 10:42

Grote clubs, zoals Barcelona en Real Madrid hebben een rijke geschiedenis, maar kunnen daar niet op blijven teren. Als ze mee willen doen met het nieuwe (olie)geld, dan zullen ze nieuwe inkomsten moeten genereren. Real heeft financieel een voorsprong op Barça, dus zal laatstgenoemde inventief moeten zijn om aansluiting te houden in binnen- en buitenland. Aankopen dure spelers, dat is niet waar. Johan Cruyff, Ronaldo de Nazario, Maradona waren aankopen die op dat moment recordaankopen waren. Dure spelers die niets toevoegen, Coutinho, Dembele, daar zijn we wel op tegen, maar dat zou iedere club moeten zijn. Spelers uitfluiten, als het goed gaat, is iedereen tevreden, gaat het slecht is iedereen ontevreden. Niets menselijks is de Catalaan vreemd, zoals je ziet.

2 december 2021 om 11:16

Zieke schuld, ben ook benieuwd hoe Goldman Sachs zich opstelt als Barca in gebreken blijft. Hoe zit het met de fair play regel? Ben benieuwd of ze echt bezig zijn met herstel, of dat ze de schuldig keihard verhogen en hopen op betere tijden.

2 december 2021 om 12:28

Het probleem is dat vanuit Barca altijd werd gezegd dat zij geen shirtsponser wilden. Dat Real Madrid alleen portemonnee is en geen jeugd opleidt. Deze propaganda verhalen uit Barca horen wij jaren richting Madrid. Nu zijn de supporters van Real Madrid zat en wijzen terecht erop dat Barca tegen zijn eigen filosofie die zij hebben verkocht, als een Disney verhaal, nu handelen.

2 december 2021 om 16:34

@madridskoo: ik denk dat jij zo'n type Madrileen bent die plots verdwijnt wanneer Barca het beter doet, dus geniet nog van dit seizoen zou ik zeggen.
@Gordinho: Welke propagandaverhalen, waar heb je het over? Hebben ze bij Barca ooit opmerkingen gemaakt over dat Real Madrid een shirtsponsor draagt?
En wat vroeger misschien een extra luxe was, kan vandaag een noodzaak zijn.
Dit verandert echter niets wezenlijks aan de club, wat is er nu raar, krom of hypocriet om op een gegeven moment te veranderen van standpunt of idee? Dit gaat maar over een traditie, geen fundamentele principes. Ik ben er redelijk zeker van dat alle mensen wel eens veranderen van gedacht en bovendien kan je daar in dit geval niet eens over spreken want in het verleden waren er andere clubvoorzitters - en besturen, er is niet één Barca-stem of vertegenwoordiger.
Zoals ik al zei, dit is bashen om te bashen. En aan alle anderen die hier de financiële experts willen uithangen: doe jullie research i.p.v. onzin uit te kramen, dit bestuur is intensief bezig met de schuldensanering en besparingen, maar kijkt ook naar haalbare investeringen. Het één sluit het ander niet uit, er is geen sprake van vervalsing of fraude want Barca houdt zich juist heel strikt aan de FFP, anders kon Messi wel blijven.
Maar ik ga niet in detail alles uitleggen, wie wil bashen om te bashen is niet geïnteresseerd in feiten en argumentatie.

2 december 2021 om 17:31

Barcelona houdt zich heel strikt aan de FFP? Ga even je mond spoelen. Ze hebben alle geluk van de wereld dat de FFP van vorig seizoen niet meetelt want dan hadden ze de komende 3 jaar geen CL mogen spelen met hun verlies van bijna een half miljard.

2 december 2021 om 12:32

Normaal zou het heel gevoelig kunnen zijn maar net als bij Ajax verwacht ik niet heel veel problemen omdat het stadion eigenlijk helemaal geen naam heeft. Nieuw kamp/nieuwe plaats is niet echt een naam. En ik zie niet al te veel dingen veranderen. Barca was al een koopclub in de tijd van van Gaal.

Dan heeft Barcelona zijn ziel verkocht. En dat zeg ik als Barca fan

1 december 2021 om 19:15

Bijna 50 miljoen per jaar. Melancholie wint helaas geen prijzen, dat kan je dus niet laten liggen.

1 december 2021 om 20:14

Dat je het niet kan laten liggen klopt. Zeker in deze tijd heeft Barcelona niet de luxe om dit te laten lopen, maar voor mij als voetballiefhebber vind ik het toch afdoen aan waar Barca ooit voor stond. De club met het herkenbare shirt, geen sponsor/later Unicef op de borst, tradities etc. Nu is er weinig meer van over.

1 december 2021 om 19:15

Kan je wel senitmenteel gaan doen maar het is niet alsof ze in slaven gaan handelen he. Is slechts een kleine naamswijziging die ik voor lief neem als dit echt 48 miljoen oplevert. En daarnaast zal het stadion in de volksmond gewoon camp nou blijven heten hoor. Je moet geen beleid voeren op basis van sentiment.

1 december 2021 om 19:17

Het alternatief is helaas de verkoop van een club aan een rijke eigenaar.

1 december 2021 om 19:56

Kwestie van tijd vrees ik. Tenzij Real en Barcelona zich conformeren om ex-winnaars van de CL te zijn.

1 december 2021 om 20:21

Madrid heeft binnenkort als het een beetje meezit qua pandemie mega veel inkomsten uit het vernieuwde stadion. Die komen dan op 1 qua inkomsten.

1 december 2021 om 19:16

Dat riepen mensen ook toen ze van Unicef naar hun eerste echte sponsor gingen,denk niet dat barcelona daar wakker van ligt,zodra ze weer presteren op het veld,is iedereen het weer vergeten..

1 december 2021 om 19:42

Alsof je met 48€ miljoen euro per jaar weer zal presteren..

Denk dat Barcelona met een ander plan moet komen, maar goed. Ik denk dat binnen nu en 5 jaar op dit tempo te koop staat.

Tenzij de jeugd van Barcelona met tovenaar Xavi opeens alles en iedereen kapot spelen.

1 december 2021 om 22:03

Alsof die 48 miljoen/jaar de enigste bron van inkomsten zijn 🤣
Ik voel de angst voor de terugkeer van Laporta, er zijn nog steeds onverwerkte trauma's, lach en provoceer maar verder, we zullen in de nabije toekomst wel zien...

2 december 2021 om 14:27

Omg ja we zijn echt bang van een Ansu Fati of Dembele, zien vaker een coach weggaan dan dat ze ermee samen werken.

Vaker out dan dat ze effectief spelen.

Denk dat Real Madrid in de nabije toekomst het gat nog meer zal vergroten .

Veel succes met je dromen, hopelijk kan Laporta inderdaad Barcelona naar een degelijk niveau brengen. Wat concurrentie maakt het altijd leuker, voor nu is Barcelona geen concurrent.

Wedstrijden tegen Sevilla, Atletico Madrid, Sociedad zijn spannender.

2 december 2021 om 15:07

Haha, wat heeft Real gewonnen vorig jaar??
Indd helemaal niks, Barca won de beker.
Als Real in Barcelona met 2-6 komt winnen, en in Bernabeu met 5-0 wint, dan kan je zeggen dat je Barca domineert.
Maar nu kan je gewoon niks zeggen.
Dat Barca dit jaar niks wint kan goed zijn, net zoals Real vorig jaar.
Maar volgend jaar speelt Barca terug voor de prijzen.

1 december 2021 om 19:20

Hou alsjeblief op met sentimentele moralistische uitspraken , de club is praktisch sportief en financieel failliet door 10 jaar slecht beleid van Rossel Bartomeu en de onvoorzienbare Corona crisis. Er moet nu dringend maatregelen genomen worden om het tij te doen keren, en als dit inhoud om de stadionnaam voor 50 miljoen euro per jaar te verkopen en 100 miljoen shirtsponsor gelden te ontvangen vanuit Saudi Arabië dan is het zo, als PSG Mancity Chelsea en Newcastle zonder reden dergelijke gelden mogen ontvangen waarom Barça niet, omdat ze zogezegd Mes que in club zijn of wat.

2 december 2021 om 10:24

Ik als Barça fan vind het maar slap gelul van je. Alsof bayern, Chelsea en nog velen anderen ook 'hun ziel' hebben verkocht. Marketing technisch, en dus financieel, erg slim én noodzakelijk

2 december 2021 om 12:30

Een andere persoon die jaren in Disney verhalen geloofd en Barca fan is geworden. Nu worden jullie wakker en is het duidelijk dat alle verhalen uit Barca puur propaganda waren.

Als het echt 200 miljoen extra inkosten gaat genereren is dat natuurlijk prima. Ben wel benieuwd hoe lang dit 200 miljoen per jaar gaat opleveren ongeveer. Toch wel een belangrijk iets bij het maken van een investering. MAar als dit echt zo is bied dit natuurlijk wel weer goeie mogelijkheden om geld te lenen om als club te herstellen.

1 december 2021 om 19:16

Het hele project levert dat bedrag op. Door het missen van skyboxen en restaurants, hotels en andere faciliteiten loopt de club veel geld mis. Met concerten kun je ook goed verdienen in het sportpaleis. Het Palau Sant Jordi is vaak volgeboekt en is veel moeilijker te bereiken.

1 december 2021 om 19:44

huh, er staat toch 200 miljoen per jaar? Rest van je reactie begrijp ik overigens wel. maar is toch 200 miljoen per jaar.

1 december 2021 om 20:16

De extra inkomsten dienen als onderpand. Anders zou de club dit niet kunnen lenen.

1 december 2021 om 20:26

a oke. bedankt man! is duidelijk nu

2 december 2021 om 12:32

Dus die 200 miljoenen komen niet op de begroting van Barca, maar is meer om de aflossingen te betalen. Mijn advies aan Barca is om de 1 miljard schuld om te zetten in aandelen en wordt gewoon een BV (SAD in Spanje).

2 december 2021 om 12:58

De aflossingen vinden over 35 jaar plaats. Die zijn dus een fractie per kaar van die inkomsten.

2 december 2021 om 13:39

Verhalen die te mooi zijn om waar te zijn, zijn dat meestal ook. Zeker als Goldman Sachs ermee betrokken is. Die slepen er zoveel geld uit als ze kunnen.

Uhmm Mes que un club uhmm. Nee maar je ziet wat er gaande is, ze moeten haast wel anders kun je niet tegen de olie centen bij bepaalde clubs op. Uiteraard heeft barto er een puinhoop van gemaakt maar zulke klassieke clubs moeten nieuwe dingen verzinnen want zij hebben geen sneue olie pot die allerlei gaten opvult. En ook de stap naar een nieuwe camp nou is een must. Wel opvallend, Perez en Real zijn er al aan begonnen. Heeft Laporta en co de blueprint van Perez gekregen of? Lol nee maar uiteindelijk hebben ook die clubs elkaar nodig, dat ze sterk en stabiel zijn, ook om de eigen competitie weer te laten groeien. Maar nu is er ook een nieuwe vijand met die oliestaten die clubs overkopen en een uefa die achter ze aan loopt, tsja.

1 december 2021 om 19:34

Dus dan halen de ‘traditionele’ clubs dat maar in door zelf met veel passie geld uit diezelfde oliepot te graaien? Altijd dat gezeik over die bepaalde clubs. Ze doen gewoon wat Real Madrid en Barcelona jarenlang zelf ook deden, alleen hebben ze nu meer geld. En dan is het meteen slecht natuurlijk.

1 december 2021 om 19:46

Nee je mist het hele punt helaas. Er is een verschil tussen een oliestaat dat eigenaar is van een club en dan zogenaamd sponsor deals etc. aangaat met zichzelf om de kas van de club aan te vullen e.d. of om allerlei spelers bepaalde salarissen te kunnen bieden via allerlei kromme constructies. En gek genoeg versoepelt uefa de boel nog eens extra zodat ze lekker alle ruimte hebben. Maar de andere clubs hebben gewoon te maken met uitgaven en inkomsten en als zij een sponsordeal aangaan dan is dat niet met zichzelf, neem een deal met Fly emirates bijv. niks mis mee als het niet van jezelf afkomstig is en daar gaat het dus mis. Die staatsolie clubs gaan deals aan met zichzelf. Neem Psg, Oreedoo oid is zogenaamd een sponsor van hen maar dat is gewoon van Qatar en dus die eigenaar die Psg in zijn beheer heeft! Dus de hele eco voetbal systeem raakt verpest en dat is de zorg maar zo ver kan men helaas niet kijken, tjsa!

1 december 2021 om 19:55

Iedereen is tegen modern football tot 'hun' club opgekocht wordt door een rijke eigenaar en er ineens topspelers naar hun team komen. Verder is het natuurlijk niet hetzelfde van een sponsor uit Qatar/china te hebben, als een eigenaar die zelf een club blijft sponsoren @lierse1997. Dat kan je toch niet over dezelfde kam scheren?

1 december 2021 om 19:55

Het hele ecosysteem waarin Real Madrid een van de absolute machtsfactoren is raakt verstoord. Voor veel kleinere clubs was het hele ecosysteem al lang verstoord.

1 december 2021 om 19:59

@Concha, voetbal draait al tientallen jaren om het grote geld. Dat vinden de supporters van de grote clubs niet zo erg. Totdat er clubs komen die nog meer geld hebben.

Chelsea is bijvoorbeeld momenteel niet meer afhankelijk van Abramovic. Die kunnen hun eigen kosten ondertussen dekken. Is het dan nog een olieclub? Want zo heeft elke wereldclub wel een bepaalde periode gehad waarin het gunstige factoren heeft meegemaakt. Een absolute topclub wordt je door externe factoren en wat geografisch geluk. Dat is dan ook de reden dat er geen absolute topclubs zijn uit kleinere landen of kleinere steden uit landen.

1 december 2021 om 20:01

Tuurlijk daar ben ik het mee eens. Maar ergens is het ook logisch dat Madrid nu in opstand komt, net doordat de toekomst voor hun als topclub er aan dit tempo niet rooskleurig uitziet. Ze gaan hun beklag niet doen omdat Belgische/nederlandse clubs niet meer kunnen stunten in Europa (al toont Ajax aan van wel) en Real 3 keer de CL na elkaar wint.

1 december 2021 om 20:07

En dat van Chelsea is een positieve zaak. Zolang er wordt geinvesteerd zodat die club verder kan, ook als hij zich terugtrekt. Maar denk je dat dat het geval is bij PSG? Als die stekker daar uitgetrokken wordt, gaat die club overkop. City heeft volgens mij ook goed geinvesteerd in de jeugdontwikkeling en zijn faciliteiten wat alleen maar positief is. Maar als het een 'leuk speeltje' is van een rijke eigenaar, gaat dat na een tijdje vervelen en ga je over op iets nieuws. Die FFP is er in eerste instantie gekomen om te vermijden dat er morgen ineens 3 nieuwe topclubs zijn, dus ter bescherming van de traditionele topclubs. Die clubs moeten dus een gestage groei doormaken, wat in principe wel meer stabiliteit inbouwt. En je ziet duidelijk dat niet elke club deze regels moet volgen. Dan is het wel oneerlijke concurrentie.

1 december 2021 om 20:12

@Concha, het is ook geen kritiek op de club Real Madrid. Het is volkomen logisch wat ze doen. Als je bovenaan de voedselketen staat dan ben je stil en blij daarmee. Als er plots iemand je voorbij steekt dan zoek je manieren om terug naar de top te gaan (bv de Super League, wat vanuit het standpunt van Real een logisch besluit is).

Supporters die er continu over liggen te mopperen vind ik dan echter weer wel vrij hypocriet.

1 december 2021 om 20:22

Zeker en vast. Ben ook geen absolute voorstander van die Superliga. Ik zou veel liever een soort van salarycap zien, waardoor je uiteindelijk meer topspelers bij diverse clubs ziet. En mogelijk dus ook meer aangevuld met jeugd. Je ziet toch meteen het verschil in binding met de club. Een Vinicius die op jonge leeftijd bij de club komt, of een Bale/hazard die als absolute vedette binnenkomen. Al denk ik dat Hazard veel meer pech heeft gehad dan Bale. De ene houdt van het spelletje (de kern, niet het fysieke) en de andere ziet het puur als job. Maar goed, dat is een andere discussie. Bottom line is denk ik dat we wel op een keerpunt staan van deze hele bubbel. En je hoort toch steeds meer twijfels aan het concept voetbal zoals vandaag doordat de jeugd liever iets interactiever bekijkt (tiktok, esports,..). Boeiende tijden.

1 december 2021 om 20:29

Er blijft een verschil tussen een club bijv. als Milan, of Man u die achterop lopen. Of Liverpool voorheen eveneens maar daarna sterk terugkomt. Wellicht met een rijke eigenaar maar 1 geen oliestaat en 2 gewoon rekening houdend met de inkomsten en uitgaven. Arsenal zie je ook proberen terug te keren, geven ook veel uit. Maar ze verpesten het eco voetbal systeem niet. En als je als grote club, waar je jaren voor gebikkeld hebt, je even een mindere tijd hebt, dat kan, dan probeer je terug te komen. Maar nu heb je gewoon oliestaten die een club kopen en meteen alles en iedereen voorbij schieten. Alsof een bakker jarenlang een sterk bedrijf neerzet, en vervolgens komt er een rijkeluiskind en neemt een zaak naast je over die groter wordt en neemt je customers af etc., dat is gewoon krom. Had je een concurrent die zich ook jarenlang inzet en die wordt opeens groter dan jij, dan is dat wat anders. Liverpool was afgelopen tijd de CL winnaar en een Bayern, maar daar hoor je niemand over zeuren. Die verpesten ook het eco voetbal systeem niet! Die hebben zich jarenlang ingezet om tot een sterk en stabiele club uit te groeien. Neem Newcastle, als die binnen 4,5 jaar een absolute topclub wordt, dan is dat toch absurd. Maar ja vinden die fans wel super cool, tsja ze zijn nu zelfs welkom he met hun centen, maar de mensen uit Arabië mogen ze vast niet uhm! Dat is pas hypocriet!

2 december 2021 om 10:20

En dan noem je Milan. De club die zo groot geworden is door ome Silvio. Het equivalent van een sjeik in de jaren 80. Maar ja dat is al 40 jaar geleden dus dat weten we niet meer.

2 december 2021 om 12:46

Sociofan, ik ben niet met je eens. PSG en City doen inderdaad wat alle topclubs in de verleden hebben gedaan om aan de top te komen. Voetbal bestaat meer dan 100 jaar. Wat dacht je dat Manu, Arsenal, Liverpool, Inter, Juventus en Milaan altijd groot waren? Nee, maar in het verleden hebben rijke eigenaren, investeerders geld gepomp in die clubs zodat zij successen hebben behaald, daarna komen de fans, dan de sponsers en hierdoor kunnen deze clubs spelers van andere clubs kopen om zo groot te blijven. Een probleem van de huidige FFP-regels is dat deze grote clubs verdedigd en onmogelijk maakt om kleine clubs groot te maken. PSG en City investeren nu om in 3 jaar groot te worden. Nu leiden deze 2 clubs verliezen maar worden over 20 jaar beloond. Verschil tussen de werkwijze van PSG en City tegenover andere clubs uit het verleden is dat zij op langere termijn denken. In het verleden, zoals Bernard Tapie (olympique Mariselle), Berlosconi (AC Milaan), dat PSG en CITY op een lange termijn denken.

1 december 2021 om 19:51

Op zich niet meer dan normaal, en ik heb er ook geen probleem mee. Wat wel storend is is de hypocrisie die ze regelmatig verkopen: toen ze met Unicef afkwamen konden ze zichzelf niet genoeg op de borst kloppen en tonen hoe ze anders zijn dan de andere clubs. x-tijd later... Enfin.

1 december 2021 om 20:13

“Wel opvallend, Perez en Real zijn er al aan begonnen. Heeft Laporta en co de blueprint van Perez gekregen of?” De plannen voor het verbouwen van het stadion zijn er al jaren. In 2015 of 2016 zijn ze al aan het project begonnen.

1 december 2021 om 20:22

Deze verbouwing is al 15 jaar geleden gepland. Bartomeu heeft getreuzeld.

2 december 2021 om 12:35

Probleem van Barca was altijd de Catalaanse nacionalisten die politici trokken als directieleden in plaats van ondernemers. Helaas hebben gefaalde en gefrusteerde politici geen visie voor de ttoekomst.

Hadden ze beter een jaar geleden kunnen doen om de onvervangbare Messi te behouden met het geld dat daarmee vrij komt. Dan was Messi gewoon nog een paar jaar gebleven om vervolgens in Argentinie af te bouwen bij zijn jeugdclub.

Tja, ook dit is de kracht van een club als Barcelona. Het blijven toch commercieel zeer aantrekkelijke clubs. Mede hierdoor blijven ze waarschijnlijk aardig kredietwaardig en kunnen ze nu ook extra geld lenen. Dit staat even los van al het emotionele (moet het wel kunnen, ze verkopen hun ziel, etc).

Ik verwacht ook wel dat binnen 3 jaar Barcelona (en ook Real) "gewoon" weer top zijn.

2 december 2021 om 10:10

Dus Real, (op eenzame hoogte koploper, vorig seizoen halve finale CL, nu bijna groepswinnaar, La Liga winnaar 2019) is volgens jou niet top? oké 🤨

2 december 2021 om 14:28

Nee, ik vind Real momenteel geen topteam hebben (relatief gezien uiteraard) en ook niet overtuigend voetballen. Ze zijn duidelijk aan het bouwen en doorselecteren.

2 december 2021 om 14:47

Door selecteren? Hahaha, ik geloof dat jij zelden tot nooit naar de club in kwestie kijkt. Op Ramos Varane na staan daar excact nog dezelfde veteranen die er al jaren spelen. Over door selecteren gesproken: alle oude veteranen hebben stuk voor stuk een nieuw contract gekregen. Dat is dus letterlijk het tegenovergestelde van "door selecteren". Niet overtuigend voetballen? Ze hebben letterlijk één van het hoogste puntenaantal én doelsaldo in de top 5 competities.

2 december 2021 om 18:33

Real Madrid is wel degelijk aan het door selecteren. Zolang je nog goed genoeg bent, blijf je toch gewoon staan? Leeftijd is maar een getal. Maar kijkend naar leeftijd, hoeveel dertigers staan er in de basis en wat staat er achter? Kroos, Modric en Benzema zijn de dertigers en moeten die al vervangen worden? Benzema is nog niet zo goed geweest als nu en ook aan Kroos zie je niet dat hij al vervangen dient te worden. Ter vervanging van Kroos en Modric staan Valverde en Camavinga al klaar. Verder heb je met Courtois, Militao, Mendy
en Vinicius 4 andere spelers dat nog heel lang mee kan, dus de basis is toch wel gelegd. Enige plek waar aandacht ligt is de rechtsbuiten positie en daar zijn ze al mee bezig in de persoon van Mbappe en wellicht Haaland.
Dus je kan wel roepen dat ze niet aan net doorselecteren zijn, dat klopt toch niet helemaal. Bale en Marcelo zijn de volgende 2 dat eind van het seizoen zal vertrekken en daarmee heb je alleen nog Modric op de loonlijst dat niet nog een seizoen of 3 door kan.

2 december 2021 om 18:58

Wat jij opsomt is allesbehalve door selecteren. Afscheid nemen van een paar waardeloze spelers is niet hetzelfde als door selecteren. Nogmaals, deze selectie speelt nu al bijna 3 jaar excact in deze formatie, Varane Ramos uitgezonderd. Niet gek opkijken als er deze zomer alleen Mbappe wordt gekocht, oftewel weer de grotendeels dezelfde formatie volgend seizoen. Dus kijkend naar de definitie van door selecteren, de samenstelling van het team én nieuwe aankopen (welgeteld 1), kun je feitelijk stellen dat Real Madrid niet aan het door selecteren is. De aankoop Camavinga veranderd daar niks aan.

Het is gewoon een druppel op een kokkende plaat, om wat geld binnen te harken, daar tegenover staat dan meer dan 3 miljard schuld, die ze van ze leven nooit meer kunnen aflossen, is het probleem alleen maar vooruit schuiven met die lening het een gat met het andere gat vullen, en weer andere gat weer valt zullen ze blijven lening . En het liedje van vooraf aan weer zal beginnen.

1 december 2021 om 19:30

Ach wat moet Laporta doen? Bezuinigen ( doet ie), schulden herschikken ( doet ie) en nieuwe inkomsten zoeken (doet ie).

Je kan veel zeggen van Barca maar niet dat Laporta niet zijn best doet om de club opnieuw op het goede pad te helpen.

Aan het wanbeleid van zijn voorgangers kan hij toch ook weinig doen?

1 december 2021 om 19:36

Dat camp nou verbouwd moet worden kan ik geloven. Dat die verbouwing veel meer moet kosten dan de verbouwing van bernabeu (bijna twee keer zoveel) en meer dan zowat elk stadion dat ooit gebouwd is (alleen Tottenham was nog duurder geloof ik), zou ik echter niet als ‘besparen’ categoriseren.

1 december 2021 om 20:18

Het project van Barcelona is veel groter en de kosten zijn wat hoger. Het hele Barcelona project omhelst het al gebouwde JC stadion, het nieuwe Camp Nou, het nieuwe sportpaleis, hotels, kantoren, restaurants, gebiedsontwikkeling. Het Bernabeu ligt op een kleine plot land.

2 december 2021 om 10:25

Leuk zo een grote ambities. Maar moet je dat nu echt realiseren als je meer dan een miljard schulden hebt? Waardoor het alleen maar meer gaat worden? Daarnaast weten we ook uit ervaring dat het bijna altijd meer zal kosten dan begroot. Daar staat Barcelona dan met een spiksplinternieuw complex maar wel met meer dan 3 miljard openstaande schulden.

2 december 2021 om 10:57

@lierse: ik was eerlijk gezegd niet op de hoogte van het project rond het stadion dus daarom dat ik van de indruk was dat Laporta wel deed wat hij moest doen.

Zo een megalomaan project in de huidige financiele situatie van Barcelona is inderdaad niet onder de noemer 'besparen' te plaatsen

Zeker omdat dergelijke projecten, voor een of andere reden, steeds veel duurder uitvallen dan voorzien.

2 december 2021 om 12:59

Het is allesbehalve megalomaan. Het is bovendien op eigen grond. De waarde van het gebied gaat over zijn kop. Het is volgens FFP ook geen schuld maar een investering.

2 december 2021 om 14:34

De duurste investering (voor zover ik weet) ooit in de voetballerij in infrastructuur door een voetbalclub is niet megalomaan?

2 december 2021 om 15:02

Het is extreem megalomaan. En aangezien de kip met gouden eieren weg is zijn ze gewoon maar een Spaanse club geworden. Het is maar de vraag of ze ooit nog zoveel gaan verdienen. Maar ja, sprookjes he..

2 december 2021 om 18:08

De realiteit is dat Barcelona allang voor Messi een stadion had met toen zelfs capaciteit voor 120,000 toeschouwers. De realiteit is dat Barcelona voor Messi al het beste bezochte sportmuseum had. Geen club heeft zoveel leden en fans wereldwijd. Jij had indertijd het Camp Nou ook megalomaan gevonden?

2 december 2021 om 18:23

Je verkoopt feiten dat niet klopt. Bayern München heeft de meeste leden. Qua fans is het natuurlijk maar gissen… ik kan mij wel voorstellen dat veel jeugdige mensen voor Barcelona zijn door deGouden jaren. Nu is dat al even weg en profiteren andere clubs daarvan. Je ziet nu al dat camp nou niet meer vol zit en dan is het nog maar net dat ze er slecht voor staan. Dat zegt toch wel genoeg?

De totale commerciele inkomsten na de renovatie levert conservatief berekend 200 miljoen euro op per jaar. De verkoop van de stadionsnaam levert 50 miljoen per jaar op en Nike betaalt tussen 100 en 150 miljoen per jaar en als ze ingaan op de 100 miljoen euro die een saudisch investeringsfonds wil betalen om shirt sponsor te worden dan hebben ze per jaar tussen de 450 en 500 miljoen inkomsten. Ik hoop dat Laporta herverkozen wordt zodat hij in die 10 jaar als president terug op z'n oude sportieve en financiele niveau krijgt. Visca Barca

Ziel verkocht?, rare sprongen? Ieder andere club met een sheikh als eigenaar koopt spelers vanaf 100 miljoen euro, dit is gewoon een goed investeringsplan om zo de komende jaren er een goede winst uit te halen. Het idee is mooi en geweldig!
Ben alleen bang dat onze vriend corona een hoop zal verpesten,,

Beetje misleidende titel. Barcelona genereert niet in één klap 48 miljoen euro, maar Hoopt die te genereren. De rechten zijn, zoals in het artikel ook staat, helemaal nog niet verkocht.

Mooi plan , geweldig voor de toekomst echter vandaag de dag moet Barcelona de vingers op de knip houden ivm héél slecht management de laatste jaren , als dit geld maar niet gebruikt gaat worden voor de openstaande leningen.

2 december 2021 om 15:11

Wat denk je zelf?! Natuurlijk moeten ze de schulden gaan terug betalen en waarvan doen ze dit en waarmee doen ze dit denk je? Niet met die chocoladeletters die de Sint momenteel uitdeelt …

De kop van dit stuk klopt niet. Ze kunnen 48 miljoen te genereren, het besluit is nog niet genomen. De socios kunnen het nog gemakkelijk tegenhouden.

Dat gebash op elkaar hier is niet okay. En ook al reageert een Madridista afkeurend, dan hoeft er niet meteen op zijn nek gesprongen te worden. Net zoals dat omgekeerd ook nergens voor nodig is. De situatie van Barcelona is niet okay en je kan dan wel zeggen eigen schuld dikke bult en dat is het ook, maar hiermee is het Spaanse voetbal wel in een neerwaartse spiraal gekomen. Daarmee worden alle clubs geraakt, niet alleen de kleintjes, die misschien wel kunnen omvallen, maar ook mijn eigen Real Madrid, ook al zullen die niet zo gauw omvallen. Ik heb liever dat alle clubs hier gezond zijn en dat er op volle sterkte tegen elkaar en tegen andere Europese clubs kan worden gevoetbald.

Er is toch niemand die het stadion zo gaat noemen dus lekker doen. Ze moeten iets.

Hoe krijgt Barcelona dit voor elkaar? Real Madrid moest spelers verkopen en grote aankopen uitstellen om te voldoen aan alle eisen en Barcelona neemt er gewoon nog even een extra lening tegenaan? 2,6 miljard schuld? Dat kan toch niet?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren