Ajax ontkent plaagstoot richting UEFA met ‘nieuwe’ spelersbus
Ajax verscheen woensdag met een opvallende spelersbus in Istanbul voor het Champions League-duel met Besiktas (1-2). De Amsterdammers hadden de originele bestickering eenmalig ingewisseld voor een variant met drie gekleurde vogels, verwijzend naar de three little birds. Ajax trad in Turkije bovendien voor het eerst in het miljardenbal aan met het derde zwarte shirt. Eerder kreeg de club nog een tik op de vingers van de UEFA en moesten de vogeltjes van het shirt verwijderd worden, daar het in strijd is met de regelgeving.
Commercieel directeur Menno Geelen ontkent dat de nieuwe look een plaagstoot is richting de Europese voetbalbond. "Zeker niet. De UEFA heeft heldere regels", vertelt de directeur tegen Ajax Life. "Wij hebben ons daaraan te houden. Of we het er nou mee eens zijn of niet, we conformeren ons eraan. Het staat ons wel vrij om buiten het veld dingen te doen en die ruimte pakten we. We misten de vogeltjes woensdagavond, maar vooral de supporters. In het filmpje eerder die ochtend, lieten we blijken dat ook als ze er niet bij zijn, we weten dat ze er tóch zijn. De vogeltjes konden we daar mooi voor gebruiken."
Ajax speelt sinds deze zomer in het zwarte shirt. Met het tenue, dat half augustus officieel werd gepresenteerd, brengt Ajax een ode aan Bob Marley en zijn nummer Three Little Birds, dat geregeld in de Johan Cruijff ArenA te horen is. Op de achterkant van het originele shirt staan drie vogels afgebeeld, maar die moesten verwijderd worden van de UEFA. Het was woensdag voor het eerst dat Ajax het shirt aan de rest van Europa kon laten zien. Tot voor kort was het shirt alleen te zien in de Eredivisie.
Geelen erkent dat het een behoorlijke operatie was om de spelersbus om te turnen. "Alles moest in Istanbul gebeuren", aldus de commercieel directeur. "Van bussen regelen, tot zwart wrappen op de dag voor de wedstrijd. De nacht voor de wedstrijddag moesten de vogeltjes erop en zijn de foto's gemaakt. Creatieve collega’s van marketing en media komen geregeld samen om dingen te bedenken, te toetsen en nog beter te maken. Heel veel plannen sneuvelen, maar gelukkig komt er ook veel tot uitvoer."
Meer nieuws
Optie gelicht: huurling van 10 miljoen keert niet terug bij Ajax
John van den Brom ontvangt officiële aanbieding van Vitesse
Liverpool legt eerste contact met Arne Slot, maar Feyenoord weet van niets
Thiago Silva weet definitief voor welke club hij Chelsea gaat inruilen
John van 't Schip heeft hoopvol nieuws uit de ziekenboeg van Ajax
Kan Feyenoord gaan cashen? In Engeland weten ze vraagprijs voor Arne Slot
Meer sportnieuws
Die tik op de vingers is ook wel overdreven hoor... De UEFA heeft bepaalde regels waar clubs zich aan moeten houden, maar ze hebben Ajax nooit bestraffend toegesproken of zoiets...
Leuke stunt dan om de three little birds, op de bus te zetten 😁 het mocht niet op de shirts, maar volgens mij vervalt alles buiten het veld, wat ajax wil doen.
Inderdaad. Ik vond het in eerste instantie ook opmerkelijk dat die vogeltjes niet mogen, maargoed je moet nou eenmaal grenzen stellen en dan heb je dit soort situaties.
Die vogeltjes op de bus is ook overdreven, maar alles voor de likes en exposure. Wat is de Wereld snel veranderd door al die social media toestanden.
Ik vind het juist prachtig en velen vinden dat gelukkig ook...lekker undercover en niet standaard met de club logo of naam.
Is net als niet de type van je auto op de achterkant plaatsen, als iedereen weet dat het een Mercedes is.
Heerlijk dit👍🏾👍🏾👍🏾👍🏾
Dat heb ik ook met m'n Skoda....
Vind het juist eens fijn dat er voetbalclubs zijn die afstappen van de ‘50 mentaliteit en met de tijd meegaan. Beetje meer plezier en diversiteit in het leven is gewoon noodzakelijk.
Ik zat gisteren tijdens de wedstrijd nog te denken in een oplossing: Een bedrijf opzetten dat Three Little Birds heet, in het logo exact zo de drie vogeltjes laten terugkomen als in het originele shirt en vervolgens dat bedrijf als shirtsponsor (zoals Curaçao) op je shirt zetten. Volgens mij kan het dan niet meer verboden worden door de UEFA
Het is meer een middelvinger naar de rest van de eredivisie. "kijk, wij weten van gekkigheid niet wat we met al ons geld moeten"
Geld wat ze op eigen kracht gekregen hebben . Als je daar al over valt #afgunst
Haha, Bingo, er is er weer eentje. 29er maakt een leuk grapje, wat helemaal niet anti-Ajax is, maar er zijn weer lange tenen gevonden. Tja.
OT: mooie bus! Hoeft niet gelijk een plaagstoot richting de UEFA te zijn, kan ook gewoon een oplossing zijn voor wat wél mogelijk is. En een mooie ook.
Hoezo afgunst, ik vind het geweldig wat Ajax presteert zowel op het veld als financieel/commercieel.
Ondergetekende heeft zelf als seizoenskaarthouder memorabele competitie/beker/Europese wedstrijden in de Meer/Olympisch stadion/Arena jaren '90 beleeft, aangemoedigd en meegejuicht ergo je slaat de plank volledig mis.
M.v.g Douwe Dabbert.
#Ismokeweedyoushouldtoo.
Welke afgunst Johnny? Ik maak alleen maar duidelijk hoe groot het verschil tussen Ajax en de rest momenteel is. Hoogstens zit er nog wat jaloersie bij, wat Ajax in de plus staat, staat mijn club bijna in de min
Nederland (dus ajax) is naar mijn weten de enige competitie waar een (klein) gedeelte van de CL inkomsten worden verdeeld over de hele competitie (dit geval de eredivisie). Dusja, dat Ajax het nu goed doet zal een ieder goed vallen haha.
Mooie actie, altijd lekker om binnen de regels een stel muggenzifters een hak te zetten. Maar daar weten de reaguurders van VZ ook vaak wel raad mee.
Prachtige bus moet ik zeggen, voor wie voetbal volgt onmiskenbaar Ajax, voor wie niet.. een 'gewone' bus met leuke vogeltjes erop. Zo past Ajax zich goed aan aan de maatschappij zonder iemand voor het hoofd te willen stoten.
Oke nu ben ik wel erg burgerlijk en politiek correct geloof ik.
Ajax is toch weer even onderwerp van gesprek. Missie weer geslaagd.
Het moet toch lekker zijn om de marketing voor Ajax te mogen doen. Het succes op het veld van de laatste jaren gaat perfect gepaard met het wasdom van social media. Buiten dat om heeft Ajax met Amsterdam als achtertuin al een groter bereik als clubs uit Eindhoven of Alkmaar, zeker internationaal.
Paste gewoon weer zeer goed in de social campaign die was opgezet voor het voor het eerst dragen van dit shirt in Europa. Niks met een plaagstoot te maken, wel alles met een filmpje dat 's ochtends wordt gepushed, foto's die gedurende de dag in dezelfde stijl worden geplaatst met uiteindelijk ook nog als klap op de vuurpijl een spelersbus die in dezelfde stijl naar het stadion rijdt en waar ook weer foto's van geplaatst worden. Wederom een ijzersterke social campaign. Als Online marketeer kan ik smullen van dit soort lekker lopende campagnes.
Toch vind ik het raar dat de Three Little Birds in Europa niet zijn toegestaan. 'de Europese voetbalbond ziet het als een andere uiting dan het clublogo, logo kledingsponsor of mouwsponsor. Andere uitingen zijn niet toegestaan.'
Maar Besiktas speelt met de Turkse vlag op de borst. Dat is geen clublogo. Hoe zit dat dan?
Het hele reglement voor shirts telt meer dan 60 pagina's (waar je je al niet druk om kan maken, maar google is your friend als je niets te doen hebt).
Daarin wordt exact omschreven hoe groot logo's en sponsor uitingen e.d. mogen zijn en ook welke andere uitingen er op een shirt mogen staan. Erkende nationale symbolen en vlaggen horen daar kennelijk ook bij.
De Turkse vlag op het shirt is voor de landskampioen, iets wat is toegestaan. Italiaanse clubs doen het ook al decennia, vroeger verving de scudetto zelfs vaak het clublogo op de shirts, en ook de bekerwinnaar heeft het recht om een ronde tricolore te dragen in alle competities. Als de Eredivisie zoiets zou invoeren zou dat ook mogen. Alleen kiezen de meeste competities alsook de Eredivisie ervoor om dit te verwerken in de competitie badge op de mouw, zoals in de Eredivisie waar deze goud is in plaats van blauw en wit.
Ziet er geweldig uit hoor. In combinatie met het filmpje in de ochtend en het dragen van de Marley shirts is het wel echt heel stijlvol gedaan vind ik. Ajax zet zich gewoon erg goed neer als merk momenteel. Mensen kunnen net doen alsof het allemaal alleen maar geld kost, maar die vergeten dat het wel onderdeel is van een hele campagne die ervoor zorgt dat fans alle merch eten als zoete koek.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.