Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kieft: ‘Iedereen is opgewonden over hem, maar hij heeft niet eens een basisplek’

Laatste update:

Wim Kieft heeft in zijn wekelijkse column in De Telegraaf een sneer uitgedeeld aan Steven Bergwijn. De aanvaller van Tottenham Hotspur schoot het Nederlands elftal deze week met een doelpunt en een assist naar het WK ten koste van Noorwegen (2-0), maar de oud-voetballer vindt het te vroeg voor een jubelstemming. Ook maakt Kieft zich zorgen over het niveau van de Eredivisie, wat spelers volgens hem geen enkele garanties geeft om te slagen in het buitenland.

"Zeker de individuele toptalenten van Ajax van tweeënhalf jaar terug hebben het moeilijk", spreekt Kieft zijn zorgen uit. "Met Hakim Ziyech, Donny van de Beek, Matthijs de Ligt en zelfs Frenkie de Jong, maar ook Steven Bergwijn, afkomstig van PSV. Hun tekortkomingen komen in het buitenland aan het licht terwijl die in de Eredivisie gecamoufleerd werden. Dat baart mij zorgen. De Jong kwam onder Ronald Koeman verder naar voren te spelen omdat Sergio Busquets op De Jongs positie een klasse beter is. Hij versnelt het spel als geen ander, zet spelers voor de keeper en verspeelt de bal nooit. Voor dat topniveau komt De Jong nog tekort terwijl hij op zijn huidige positie meer naar voren te weinig rendement heeft."

Ook over de ontwikkeling van De Ligt is Kieft niet bepaald te spreken. De centrumverdediger, die zijn plek in het Nederlands elftal onder Louis van Gaal heeft moeten afstaan aan Stefan de Vrij, is ook bij Juventus niet altijd verzekerd van een basisplek. "Hij moet bij Juventus concurreren met oudjes zoals Leonardo Bonucci en Giorgio Chiellini en dan krijg je het moeilijk in een land als Italië, waar ze gek zijn van ervaren verdedigers op leeftijd", aldus Kieft. "De Ligt wil zich te veel manifesteren en dan maakt hij fouten. Terwijl hij zichzelf beter de tijd kan gunnen en vertrouwen op zijn kwaliteiten. Die bezit hij voldoende."

De Ligt, die door afwezigheid van De Vrij dinsdag terugkeerde in de basis bij Oranje, zag hoe Bergwijn tegen de Noren een hoofdrol voor zich opeiste. De aanvaller schoot op aangeven van Arnaut Danjuma de 1-0 tegen de touwen en was niet veel later de aangever bij de 2-0 van Memphis Depay. "Over Bergwijn doet iedereen opgewonden na zijn doelpunt en assist tegen Noorwegen, maar in bijna twee jaar Tottenham Hotspur is het hem niet geluk om een basisplaats te veroveren", is Kieft kritisch. "Je moet nog maar zien of hem dat lukt onder Antonio Conte. Bergwijn heeft ruimte nodig om zich te onderscheiden. Dat is het grote verschil met Antony van Ajax. Die heeft diepgang en snelheid, maar kan tevens goed uit de voeten in de kleine ruimte."

Kieft kon daarentegen wel genieten van het optreden van Virgil van Dijk, die het elftal bij de hand nam tegen Noorwegen en leiderschap toonde. De verdediger van Liverpool kreeg na afloop van het gelijkspel tegen Montenegro de nodige kritiek te verwerken. "Naast Van Dijk hielden ook de ervaren Daley Blind, Frenkie de Jong en Stefan de Vrij hun mond", schrijft Kieft. "In dit rijtje wordt vaak Memphis Depay gezet, maar die hoort daar niet in thuis. Hij is evenals Marco van Basten vroeger een aanvaller, een intuïtieve speler, die veel meer met zichzelf bezig is dan met het team. Spelers als Depay en Van Basten zijn belangrijk vanwege hun doelpunten en assists."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ach het ziet er allemaal beter uit dan pakweg 5 jaar geleden. Kunnen allemaal wel negatief blijven denken en verwachten dat wij allemaal wereldspelers hebben, maar op het moment is dat gewoon niet zo. Zitten nu gewoon bovenin de Europese subtop. En heb het idee (als je de jongere elftallen van oranje ziet) dat het alleen maar beter kan gaan worden. Hebben maar mijn mening nu wel officeel de slechtste periode van het Nederlands elftal achter ons. Met dit team kunnen wij het iedereen gewoon lastig maken. Nou nog Berghuis ipv Klaassen op het middenveld en wellicht kan er dan weer eens gevoetbald gaan worden. Ben blij dat wij verlost zijn van het pure middelmaat dat Bruma, Rekikiki, Promes, Babel, Veltman, Vilhena, Hoedt enz... heet. Nu Klaassen nog buiten de basiself en het begint ergens op te lijken

Het is niet zo gek dat Bergwijn niet in de basis stond. In 474 minuten in alle competities, waarvan 271 in de Premier League, heeft hij in totaal 0 goals gemaakt en 1 assist gegeven. Hij is dus bij minder dan 1 op de 5 wedstrijden betrokken bij een doelpunt, niet bijster veel naar mijn mening.

De statistieken van zijn concurrent Gakpo zijn beduidend beter, wel gezegd hebbende dat de Premier League natuurlijk de zwaarste competitie is,

Cody Gakpo
In 1417 minuten, heeft hij 7 goals en 8 assist gegeven. Hij is dus betrokken bij 15 doelpunten in alle competities. Hij is dus ongeveer elke wedstrijd betrokken bij een doelpunt. Wel daarbij zeggende dat Gakpo in de Europa League speelt en Bergwijn in de Conference League acteert.

19 november 2021 om 23:05

Wat Gakpo laat zien bij PSV heeft Bergwijn al gedaan en beter zelfs

20 november 2021 om 14:22

Je vergeet dat van Gaal beide heren op de trainingen meemaakt dus je moet niet alleen kijken naar wat ze bij hun clubs presteren. Het is een momentopname, de volgende keer laat Gakpo het weer zien of is hij nodig in het strijdplan. Winnende coach heeft gelijk, dus bergwijn op rechts tegen Noorwegen was goed, doelpunt en assist 😊

20 november 2021 om 16:21

Met deze vergelijking loop je weer tegen de lamp aan. Gakpo heeft nog geen transfer gemaakt naar een betere competitie dus in de logica van Kieft worden de tekortkomingen van. Gakpo gemaskeerd door het lagere niveau van de Eredivisie.

Ja dus? We zijn wel enthousiast over Gakpo en Lang, die in een veel slechtere competitie spelen, terwijl Bergwijn zich al lang bewezen heeft in zo’n zwakke competitie als de Eredivisie.

19 november 2021 om 20:26

Al lang bewezen? Vond Bergwijn toch niet echt een speler die zich al lang heeft bewezen in de eredivisie. Depay had dat, Bergwijn vond ik daarvoor toch echt te wisselvallig

19 november 2021 om 20:29

Wat Gakpo en Lang nu doen, deed Bergwijn ook. Ik vind het raar om spelers die het goed in de Eredivisie te gaan hypen en dan te doen alsof deze beter zijn dan andere goede Nederlandse spelers die het lastig hebben in het buitenland. Net als mensen die doen alsof van de Beek er niets meer van bakt omdat hij bankt bij Man United. Klaassen ook zo’n geval, heeft het in het buitenland lastig gehad, toen door velen afgeschreven, en nu hij terug is in Nederland is hij ineens onmisbaar in Oranje.

19 november 2021 om 20:37

Ik ben het volledig met je eens, fijn ook dat je het ‘geval’ Klaassen even aanhaalt. De tafelgasten van elk programma op tv hebben hem afgeschreven toen Davy in het buitenland speelde. In retrospectief werd destijds zelfs de bewezen diensten van Klaassen gebagatelliseerd. Nu hij weer in de eredivisie speelt is hij weer dé man.

19 november 2021 om 20:38

Ik heb het toch niet over Gakpo en Lang?

19 november 2021 om 20:51

Nee, maar ik haal gewoon wat voorbeelden aan. Wim Kieft vindt dat we Bergwijn niet zo moeten loven. Maar Bergwijn is gewoon een van de betere buitenspelers die we hebben. Hij speelt niet alles bij Tottenham, maar wie zegt dat zijn Nederlands elftal concurrenten het wel bij Tottenham zouden redden?

19 november 2021 om 20:59

Nee, maar jij hebt het erover dat Bergwijn al lang heeft bewezen in de eredivisie en daar ben ik het niet mee eens.

19 november 2021 om 21:01

Je hebt gelijk, Gakpo en Lang zouden bij Tottenham ook niet zoveel spelen als dat ze nu doen en het is ook niet te zeggen dat ze het beter zouden doen. Op rechts is Bergwijn op dit moment gewoon het beste wat we hebben aangezien hij als een van de weinige op die plek diepgang brengt en ik Berghuis ook beter vind op 10. Een aanval met Lang/Danjuma, Depay en Bergwijn met Berghuis, Frenkie en Wijnaldum erachter heeft in mijn ogen de beste kans van slagen.

19 november 2021 om 21:02

Hoe heeft iemand die dubbele cijfers als goals/assist haalde in de Eredivisie niet geslaagd? Tuurlijk was hij soms echt onder de grens qua wisselvalligheid, maar een Depay heeft misschien nog wel meer slechte wedstrijden gespeeld toen hij nog bij PSV zat en dat is er nog steeds niet uit

19 november 2021 om 21:04

Klopt, zelf vind ik eigenlijk ook Berghuis de beste optie op rechts. Bergwijn zelf vind ik op links beter. Maar wellicht is het inderdaad interessant Berghuis in Oranje eens op “10” te proberen en dan Bergwijn nog eens op rechts te zetten, aangezien dat een van de weinigen is die Berghuis daar kan vervangen.

20 november 2021 om 00:06

Uiteindelijk zijn het alle drie geen potentiele topaanvallers. Als je kijkt naar de flanken, zijn de echte topaanvallers op hun leeftijd al veel verder. Dan valt de hype rond Lang in ieder geval nog mee. Bergwijn voorheen en momenteel Gakpo werden/worden gezien als de toekomst. Tja, met alle respect, maar zoveel is het toch allemaal niet?

20 november 2021 om 12:15

Ik wordt zo moe van de gelul over dat de Eredivisie zo 'zwak' is. We hebben Europees de meeste coefficienten bij elkaar gespeeld van alle landen. Dus hoezo zwak. Ja we zullen nooit zo sterk worden Engeland of Duitsland. Maar doen of we er geen kloten van kunnen komt mij inmiddels wel de strot uit.

20 november 2021 om 13:29

Zo slecht doen we het niet als klein land, maar ten opzichte van de grote competities is het verschil gewoon groot. Overigens zeggen die coefficienten niet zoveel, want de reden waarom we het zo goed doen komt door die Conference League. Daar waar clubs voorheen verzaakten op 1 of 2 niveaus hoger, komen ze in dit toernooi wel mee. Leuk voor de coefficienten, maar laten we nou niet doen alsof er nou zo'n geweldig niveau word gehaald door de clubs.

20 november 2021 om 16:42

Ik heb het toch ook niet over dat er een geweldig niveau gehaald wordt of wel? Dit is precies het punt wat ik wil maken, ook weer zon mooie denigrerende opmerking
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat Nederland niet zo zwak is als wat iedereen wil doen laten voorkomen.

20 november 2021 om 14:23

Precies, en bergwijn heeft het niet slecht gedaan met een doelpunt en assist 😉

Bergwijn is van alle opties die we hebben dus Lang, Danjuma en Gakpo de beste die op rechtsbuiten kan staan als Berghuis er niet bij is. Bergwijn zijn beste positie is ook linksbuiten alleen het is gewoon karig in ons land. En ik zie ook niet zo snel iemand doorbreken daar voor het WK.

19 november 2021 om 20:29

Bergwijn heb ik liever als rechtsbuiten dan Berghuis. Laat Berghuis maar op 10 staan, daar missen we overduidelijk creativiteit.

19 november 2021 om 21:16

Van gaal speelt alleen de laatste wedstrijden met 1 6 en zonder 10…,

20 november 2021 om 00:08

Het is ook allemaal lood om oud ijzer. Berghuis is door z'n leeftijd en kwaliteiten aan de bal wat beter, maar dit zijn geen jongens die over meerdere wedstrijden gezien het verschil gaan maken. Ook Berghuis heeft dat niveau niet zozeer. We hebben al een paar jaar met de slechtste aanval in decennia te maken en het lijkt er nog niet op dat dat snel gaat veranderen.

Ik kan me vinden in Keft zijn woorden wat het niveau van de Nederlandse spelers betreft, maar hij heeft al heel heel lang niet meer gekeken naar Busquets. Hij is natuurlijk nog steeds begenadigd met een mooie trap en inzicht, maar hij is te langzaam geworden en raakt de bal juist te gemakkelijk kwijt. Het gevolg is dat de achterhoede in de problemen komt

Altijd maar dat gezever van het is maar de nederlandse competitie en we hebben geen niveau. We zijn gvd de 7e competitie van europa en ploegen als vitesse maken tottenham het niet voor niets moeilijk

Dus Bergwijn is vooral dit seizoen zijn vorm aan het terug vinden. Begon goed aan het seizoen, met een basisplaats bij Tottenham en een terugkeer bij het NL elftal.

Enkel ernaast gezeten vanwege een blessure en nu is het afwachten hoe het onder Conte zal gaan. Toch een mooie terugkeer bij NL en een prachtig moment door ons de laatste kick naar het WK te geven. Al met al een redelijk goede start van het seizoen, hij zet iig de stijgende lijn in.

Toch weet een Kieft negatief te doen. Deze jongen zou juist complimenten moeten krijgen om hoe hij zich terugknokt. Ook in zijn spel is een nieuw niveau van scherpte te zien.

Triest hoor, we zouden dit juist als positief moeten ervaren en die jongen supporten. Ook de rest, want op het WK moeten zij het doen. Niet die populaire praatjes van Kieft.

Het is gewoon een goede voetballer!Moet wel zeggen dat ik m niet explosief vind als een paar jaar terug maar Conte trekt dat wel recht

Ik mag Kieft wel graag horen, want hij is een van de weinigen die altijd wat nuance brengt. Loopt iedereen in de polonaise, dan tempert hij en is iedereen en alles negatief dan brengt hij daar ook vaak wel wat nuance.

Hij slaat de spijker op zijn kop. Als team.presteert Ajax top. Maar er zijn maar weinig individuele spelers en met name Nederlandse spelers die de europese top halen. Ligt dat onze cultuur. Hebben buitenlandse in Nederland opgeleide spelers meer gif in zich om ook buiten Nederland te slagen? Biivoorbeeld Suarez, en Vertongen. Spelers als Davids, Zeedorf, kluivert, Snijder zijn vaj een andere generatie. Kan het te maken hebben met de huidige opvoeding? Wat denk jij?

Je kan je afvragen waar het aan ligt dat die spelers van Ajax het ergens anders moeilijk hebben en het bij Ajax goed deden. Niet alleen in de eredivisie maar ook in Europa . Ligt het misschien aan de samenstelling van het team ? Of is de scouting in het buitenland niet zo goed?

Daarom worden er goals van Frenkie verwacht, hij is een positie opgeschoven omdat het niet werkte. Hij dribbelt vaak, dan moet je eigenlijk de aanvallers vinden en niet breed of terug spelen. Dat is zijn taak.

Misschien dat Pep hem beter kan maken, als dat City gerucht klopt. Barcelona is een middenmoter momenteel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren