Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Kasper Dolberg deelt diagnose: spits lijdt aan diabetes type 1

Laatste update:

Kasper Dolberg lijdt aan de chronische auto-immunziekte diabetes type 1, zo heeft de Deense spits maandag zelf naar buiten gebracht via Instagram. Ondanks de diagnose verwacht de aanvaller te kunnen blijven voetballen op topniveau. Patiënten die lijden aan deze ziekte moeten iedere dag insuline spuiten. Diabetes type 1 ontstaat meestal op jonge leeftijd, maar kan op elke leeftijd ontstaan.

De 24-jarige Dolberg ontbrak de afgelopen weken in de wedstrijdselectie van Nice. De ex-Ajacied moest de wedstrijden tegen Olympique Marseille en Angers aan zich voorbij laten gaan omdat hij zich niet goed voelde. Zondag maakte hij zijn rentree als invaller tegen Montpellier, waarna hij via Instagram heeft laten weten waarom hij in de weken daarvoor afwezig was.

“Beste supporters”, laat Dolberg weten op de website van OGC Nice. “Er is deze week gebleken dat ik diabetes type 1 heb. Natuurlijk is dat een verrassing voor me, maar eerlijk gezegd ben ik opgelucht dat ik eindelijk weet waarom ik me de afgelopen twee weken niet goed heb gevoeld. Ik ben ook blij dat de doktoren hebben bevestigd dat het met de juiste behandeling geen gevolgen heeft voor mijn carrière. Ik heb afgelopen week getraind en voel me al beter. Om gewend te raken aan de behandeling, heb ik samen met Kasper Hjulmand (de Deense bondscoach, red.) besloten dat ik deze week geen interlands zal spelen. Ik wil de club en de Deense voetbalbond bedanken voor hun steun en begrip.”

Bij een auto-immuunziekte valt het afweersysteem het lichaam aan. Normaliter ruimt het afweersysteem alleen ziektes op, maar bij sommige mensen vernielt het afweersysteem de cellen die insuline aanmaken, in de alvleesklier. In dat geval is er sprake van diabetes type 1. Insuline regelt de bloedsuiker in het lichaam.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Welke van de 2 is dodelijk/gevaarlijk? Een tante is blind geworden door diabetes maar weet ff niet welk type ze heeft.

8 november 2021 om 11:11

1 is vaak erger en kun je vaak niks aan doen. 2 komt vaak door eigen toedoen en is makkelijker om mee om te gaan. Progressieve ziekte, dus als je het al jong krijgt heeft dat zeer waarschijnlijk consequenties op latere leeftijd, vooral als je er niet goed mee omgaat.

8 november 2021 om 11:12

Geen van beide is volgens mij dodelijk, je kan er tegenwoordig mee leven, van beide kan je blind worden, maar diabetes type 1 is pittiger dan 2.

8 november 2021 om 11:14

Type 2 kan je nog van genezen als je gezond leeft. Type 1 moet je meteen spuiten. Maar beide zijn gevaarlijk hoor. Je krijgt uiteindelijk problemen met andere functies in je lichaam. Je kan bijv hartproblemen en andere kwalen krijgen. Maar je wil liever type 2 dan 1 hebben.

8 november 2021 om 11:30

En bij type 1 krijg je bij een lage bloedsuikerspiegel ook van die nare aanvallen. M'n vader en broer hebben beide type 1 en die hebben ook een insulinepomp en een sensor voor de bloedsuiker op hun arm

8 november 2021 om 11:35

@Bartvan der Veen Wat bedoel je met aanvallen? De hypo's, pomp en sensor begrijp ik wel, maar wat bedoel je met aanvallen?

8 november 2021 om 12:22

Denk dat hij de hypo en hyper bedoeld. Dat is ook een soort van aanval wat je ineens overkomt.

8 november 2021 om 11:15

2 is de ouderdomsvariant die ook voor door obesitas wordt veroorzaakt. Met type 1 is er vaak een genetische oorzaak. Ook vaak op termijn leidt dit tot amputatie.

8 november 2021 om 15:33

Ouderdomsvariant is eigenlijk een ouderwetse naam geworden. Heel veel jonge mensen krijgen het tegenwoordig, inderdaad door teveel en te slecht eten en andere vormen van ongezond leven.

8 november 2021 om 11:18

De 'grens' tussen beide aandoeningen lijkt te vervagen. Waar vroeger werd gedacht dat enkel diabetes type 1 erfelijk was, is dat nu niet meer de heersende opinie. Verder zit er in wezen niet zo heel veel verschil tussen beide aandoeningen, al is type 1 inderdaad nog 'gevaarlijker' (maar het ligt eigenlijk met name aan hoe trouw iemand zich aan leefstijladviezen en de behandeling houdt. Overigens gaat de kennis en behandeling met sprongen vooruit, ben benieuwd of en wanneer het iets tijdelijks wordt in plaats van een aandoening voor het leven.

8 november 2021 om 11:21

En dan heb je naast type 1 en 2 ook nog Mody. Maar inderdaad gaat ook voor deze variant de behandelingen met sprongen vooruit. Elke ochtend een 2 milligram pilletje en ik kan alles eten en drinken wat ik wil

8 november 2021 om 11:31

@Backcorner
Er is wel degelijk een overduidelijk verschil. Type 1 is een auto immuun ziekte en maakt in tegenstelling tot type 2 helemaal geen insuline meer aan. Beiden hebben ook een andere behandeling. Bij 1 ben je volledig afhankelijk van het toedienen van insuline en zul je de hele dag rekening moeten houden met je bloedsuiker spiegel en met wat je eet en doet en daar de insuline op aan passen. Daar kom je nooit vanaf en de kans is groot dat je op latere leeftijd er veel meer last van gaat krijgen aangezien type 1 vaak op jonge leeftijd al begint. Type 2 kun je met een gezonde leefstijl al een heel eind komen.

8 november 2021 om 15:36

Volgens mij is type 2 op zich niet erfelijk, maar is de levensstijl die dit doorgaans veroorzaakt erfelijk. Maw gemiddeld genomen volgen we de goede en slechte voorbeelden van onze ouders en omgeving, waardoor we gemiddeld genomen ook veel van dezelfde problemen krijgen in het leven.

Is het dan niet apart dat die daar nu pas achter komt? Al weet ik persoonlijk niet heel veel van de ziekte.

8 november 2021 om 11:12

Er zijn eigenlijk 3 momenten in je leven waar je er meestal achterkomt. 0-4 jaar, 8-14 jaar en 21-30 jaar. Ik behoor tot de 2e groep, maar hij dus tot de 3e groep.

8 november 2021 om 11:13

Hoezo tot je 30? Want daarna ben je save ofzo?

8 november 2021 om 11:14

Nee, dat niet. Zover ik weet komt het niet vaak voor dat jouw lichaam na ongeveer jouw 30e nog de alvleeskliercellen aan gaat vallen.

8 november 2021 om 11:16

Meegemaakt met iemand die al tegen de 50 aan liep. Type 2 wat later overging in type 1.

8 november 2021 om 11:21

Ik zeg nu maar wat zonder echt er wat van te weten. Maar heb je dan niet op bepaalde momenten echt suiker nodig en anders ga je out?

8 november 2021 om 11:31

Klopt, als je teveel insuline toedient (evt. In combinatie met sporten) kun je een hypo(glykemie) krijgen. Dat los je op door suiker in te nemen.

Ik lijdt nu 1,5 jaar aan Diabetes type 1. Het begin is erg moeilijk, maar ik kan er nu gelukkig mee leven. Met alle technologie van nu is het erg makkelijker geworden, maar het blijft een rotziekte. Type 1 heeft niks te maken met dik of dun. Als ik het goed zeg worden de cellen in jouw alvleesklier opeens aangezien als een ziekte en worden dus kapot gemaakt. Het hormoon insuline wordt minder en uiteindelijk niet meer aangemaakt. Dat moet je dus handmatig toedienen via een pen of automatische pomp. Zolang je goed je bloedglucose waardes in de gaten houd is er niks te vrezen over latere aandoeningen, zoals amputaties of blindheid. Deze week ook de week van diabetes, met zondag 14 november de dag van diabetes. Hopelijk gaan steeds meer mensen begrijpen dat type 1 gewoon een ziekte is die, zover de wetenschap nu weet, uit het niets komt en niet omdat je ongezond leeft. De oorzaak van de ziekte is ook nog onbekend. Er wordt veel geld ingezameld naar onderzoek. Btw, Nacho Fernandez (Real Madrid) en Jan-Arie van der Heijden (?) lijden beiden ook aan diabetes type 1. Nacho had het op 12e leeftijd gekregen (net als ik) en is alsnog profvoetballer geworden, dus je kan er prima profsporter mee worden.

8 november 2021 om 11:21

Erg vervelend voor je man! Goed om te horen dat je er nu gelukkig mee kan leven. Lijkt me zowel mentaal als fysiek erg moeilijk, maar ik hoop dat je op een gegeven moment door routine er eigenlijk gedachteloos mee om kan gaan. Het vervelendste aan die ziekte lijkt me dat je er gewoon dagelijks mee bezig bent en moet zijn.

8 november 2021 om 11:42

In het begin is het echt een mentale rollercoaster geweest. Elke keer een naald in je buik/been is echt niet fijn. Hoge en lage waardes kunnen je chagrijnig, moe en druk kunnen maken.

8 november 2021 om 11:28

Yes,bij Type 1 word je alvleesklier aangevallen door je eigen immuunsysteem en heb je geen insuline meer die koolhydraten/suikers voor je verwerken. Mijn DT1 diagnose is inmiddels alweer 16 jaar geleden. Het is mentaal soms wel echt zwaar (continue moeten opletten, nooit is gewoon met je vrienden ook zonder na te denken ja zeggen op het broodje shoarma na het stappen waar je ook al moest opletten hoeveel alcohol je drinkt), ook krijg je altijd wel een keer te maken met hypo's (veel te laag suiker), hoe goed je ook ingeregeld bent. Maar er valt goed mee te leven en de techniek gaat hard. Waar ik in het begin alles handmatig moet doen heb ik inmiddels een testapparaatje op mijn arm die mijn waardes naar mijn telefoon stuurt en zelfs waarschuwt als ik hard aan het dalen of stijgen ben. Heb ik een tijdlang een automatische pomp gehad die insuline voor me inspuit (momenteel handmatig want kreeg te vaak ontstekingen op de plek waar de pomp zat). En als je ziet wat voor onderzoeken er momenteel zijn voor toekomstige behandelingen word het alleen maar beter en makkelijker. Het is en blijft wel echt kut, maar gelukkig heb je veel zelf in hand met diabetes. Mooi dat ze bij Dolberg achter zijn gekomen waardoor die zich minder goed voelde en dat de behandeling al goed is gestart!

8 november 2021 om 11:29

Insuline is daarnaast belangrijk voor de opslag van suikers. Je bloed heef een bepaalde suikerwaarde en op basis van die waarde gaat je lichaam insuline aanmaken. De functie daarvan is opslag van de koolhydraten(suikers). Die suikers worden uit je bloed onttrokken en opgeslagen in je lever en spieren.

Voor de sporters hier....
Drink je bijvoorbeeld een energie drink voor het sporten dan gaat je suikerwaarde zo erg omhoog dat je insuline aanmaakt. Insuline onttrekt suikers uit je bloed voor opslag.
Voor sporten heb je suikers nodig in je bloed.
Ga je sporten na het drinken van hoge suiker, dan is je insuline nog steeds bezig om suikers te onttrekken uit je bloed
Je hebt dan 2 factoren die suikers uit je bloed halen en dan krijg je een suikerdip.
Hiervoor heb je isotonen. Dit zijn drankjes die suikers aan je bloed toevoegen, maar niet zo een hoge waarde hebben dat je insuline aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je langer kan sporten en juist meer energie hebt.

Niet heel relevant aan diabetes type 1, maar ik kan me voorstellen dat wanneer jij de koolhydraten niet goed opslaat om later te gebruiken bij het sporten, dat je een groot energie te kort hebt.
Vooral voetbal is een koolhydraten sport en daarvoor extra belangrijk om een goede suiker voorraad te hebben die je kan gebruiken.

8 november 2021 om 12:11

Ik leef met je mee en door je reactie ben ik er meer over te weten gekomen, waarvoor dank. Als je het niet erg vindt om een vraag te beantwoorden, vroeg ik me af in hoeverre het jou dieet heeft aangepast.

8 november 2021 om 12:16

Heel fijn dat je er nu meer van weet. Eigenlijk verandert mijn dieet helemaal niet. Ik eet hetzelfde als voor mijn diagnose. Alleen moet je nu koolhydraten tellen. Bijvoorbeeld: je eet 2 boterhammen met kaas. In een sneetje brood zit ongeveer 15 koolhydraten. In kaas en boter zitten geen koolhydraten. Dus in totaal 30 koolhydraten. Dan heb je van je ziekenhuis een ratio gekregen. Bijvoorbeeld 1:5. Per 5 koolhydraten die je eet, spuit je 1 eenheid insuline. 30/5=6, dus dan spuit ik 6 eenheden. Stel gerust nog meer vragen!

8 november 2021 om 12:18

Seods beterschap & sterkte.. ❤️🙏🏾

8 november 2021 om 12:27

Thanks🙏🏽 Uiteindelijk moet ik het er maar mee doen. Ik kan wel gaan zeuren maar daar gaat het niet ineens van genezen. Het feit dat ik alles nog normaal kan doen is al geruststellend. Het het allemaal veel erger gekund.

8 november 2021 om 13:17

Hey vriend...als ik jou was zal ik op internet medical medium volgen... Heel veel mensen die met natuurlijk eten en drinken genezen van onder andere suikerziekte. Sterkte en hou je taai

8 november 2021 om 13:20

@Killabee, als dat de ollossing was dan was er natuurlijk al een medicijn

8 november 2021 om 13:49

Denken in oplossingen is altijd het beste, maar natuurlijk heb je weleens een moeilijke dag. Laten we hopen dat de medische industrie, in de toekomst type 1 grotendeels of volledig kan genezen.

8 november 2021 om 13:57

Eens ik ken heel veel mensen die het hebben.
Maar hoe zit het met sporten?
Want als je veel rent daalt je suiker. En tussendoor eten is lastig volgens mij.
Tijdens voetballen zal waarschijnlijk geen hyper krijgen maar hoe voorkom tijdens 45 minuten een hypo.
Hoe doet een nacho dat.
Of jij alsje sport

8 november 2021 om 16:16

Salaam Khalid, als ik sport, zorg ik dat ik minder insuline spuit dan normaal. Insuline is een soort sleutel die de deurtjes (cellen) moet openen. Sporten zorgt ervoor dat die "deur gesmeerd wordt met olie", dus eigenlijk dat de cellen makkelijker open gaan. Als je minder spuit in combinatie met sporten zorgt dat dus voor een goed balans (bij mij in ieder geval)

8 november 2021 om 19:10

Sterkte! Ik heb diabetes type 1 sinds mn 5e. Over het algemeen prima mee te leven maar op sommige momenten/ dagen intens zwaar.

En veel mensen denken nog steeds dat alleen dikke ongezonde mensen diabetes kunnen krijgen. Nou nee dus. Heb iemand dicht bij me staan met die ziekte en het is geen pretje. Constant rekening houden met wat je eet en constant je bloedsuikerspiegel in de gaten houden. De kwalen die je er nog door kan krijgen.

8 november 2021 om 11:23

Het is toch wel zo dat mensen met overgewicht, over het algemeen, meer kans hebben op het krijgen van diabetes?

8 november 2021 om 11:30

Meer kans op diabetes type 2. Type 1 heeft daar niets mee te maken.

8 november 2021 om 11:31

Type 1 kan iedereen overkomen. De aanmaak van insuline stopt volledig. Type 2 heeft vaak een relatie met overgewicht of ouderdom. Alvleesklier maakt nog wel insuline maar het lichaam raakt minder gevoelig voor insuline daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel.

8 november 2021 om 11:34

Ah oké 👍

8 november 2021 om 14:18

Jij hebt het over diabetes type 2. Dat is de variant die veroorzaakt wordt door leefstijl. Sterker nog, dat is de variant die ook vaak weer verdwijnt als je gezond gaat eten en leven. Eigenlijk is het dus bijna een normale reactie van het lichaam op de hoeveelheid vetten en suikers, ipv echt een aandoening.

Sterkte Kasper. Het is rot voor je hopelijk komt er snel betere oplossingen om dit te genezen/voorkomen.

8 november 2021 om 12:33

Hopelijk wel inderdaad. Er is nog steeds geen genezing voor deze ziekte. Wel is er natuurlijk medicatie. Er wordt nu wel getest met een kunstmatige alvleesklier. Ik ben benieuwd of die een groot gedeelte van de problemen kan oplossen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren