Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Barcelona luidt noodklok: zelfs de ovens in Camp Nou kunnen niet aan

Laatste update:

Het Camp Nou is dringend toe aan renovatie, zo benadrukte vicepresident Elena Fort van Barcelona maandag op een perspresentatie. Het stadion van de Catalanen is ernstig verouderd en vertoond allerlei gebreken. Barça wil een lening aangaan voor 1,5 miljard euro om het Camp Nou aan te pakken, maar wacht nog altijd op goedkeuring.

Er zijn al jarenlang plannen om de faciliteiten van Barcelona te renoveren, door de club het project Espai Barça genoemd. De Spaanse topclub vroeg maandag opnieuw aandacht voor het project. "De catering kan geen oven gebruiken, omdat er onvoldoende elektrische capaciteit is", zei vicepresident Fort ter illustratie. "Bovendien worden de lichtmasten tijdens de wedstrijden gemonitord om ervoor te zorgen dat de zekeringen niet springen en we niet in het donker komen te zitten." Daarnaast moet Barcelona voor elke Europese thuiswedstrijd een boete betalen aan de UEFA, omdat het stadion niet aan de richtlijnen voldoet.

Het Camp Nou, dat plaats biedt aan net geen 100.000 toeschouwers, is inmiddels 64 jaar oud. "Afgelopen zomer hebben we voor 1,8 miljoen euro kosten gemaakt om de meest dringende gebreken te verhelpen", aldus Fort. "Die waren nodig om het stadion nog te kunnen openen voor het publiek en te kunnen gebruiken op wedstrijddagen." De grotere mankementen die het stadion kent konden niet worden aangepakt. "We hebben verouderde ingangen, met slechts 15 liften en geen roltrappen. Slechts 28 procent van de stoelen is overdekt en de nooduitgangen zijn niet efficiënt."

Barcelona kijkt met jaloezie naar zijn grote concurrenten Real Madrid en Atlético Madrid en naar stadgenoot Espanyol, zo gaf president Joan Laporta maandag aan in een presentatievideo . Real liet het Santiago Bernabéu afgelopen jaar voor ongeveer een half miljard euro verbouwen, terwijl Atlético sinds vier jaar in het volledig gerenoveerde Wanda Metropolitano speelt. Espanyol betrok in 2009 het nieuwe RCDE Stadium. Voor Barça zijn de moderne onderkomens van de concurrenten een voorbeeld voor hoe het hernieuwde Camp Nou eruit moet komen te zien.

Zaterdag wordt tijdens de algemene ledenvergadering gestemd over de financiering van Espai Barça. Als de plannen van Barcelona om 1,5 miljard euro te lenen daar worden goedgekeurd, dan volgt een referendum waarin de socio's van de club zich mogen uitspreken over het project.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Op dit moment een lening aangaan van 1.5 miljard? En wie gaat die lening dan verstrekken. En wie gaat überhaupt die rekening betalen. Al die Zuid-Europese zijn zo enorm goed in geld uitgeven wat er niet is of waar iemand anders uiteindelijk voor op kan draaien.

18 oktober 2021 om 18:47

Dan hebben ze een schuld van 2,9 miljard als ik me niet vergis. Hoe kan Barcelona in godsnaam voldoen aan de FFP? Misschien zit ik er helemaal naast, maar dat is toch bijna onmogelijk?

18 oktober 2021 om 18:56

Investeringen in de infrastructuur vallen niet onder de FFP. Anders zou een nieuw stadion bouwen bijvoorbeeld onmogelijk zijn voor voetbalclubs.

18 oktober 2021 om 19:02

1,5 miljard voor een stadion? Madrid heeft het meest moderne stadion ter wereld gebouwd voor iets minder dan de helft als ik me niet vergis. Ben toch wel benieuwd wat barca met 1,5m gaat doen.

18 oktober 2021 om 19:05

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het alleen voor een stadion is. Mogelijk zitten er nog andere investeringen bij in bijvoorbeeld het trainings-en jeugdcomplex?

18 oktober 2021 om 19:09

@Lierse1997, 😅😅. En dan zeggen ze dat domme vragen niet bestaan. Thanks.

18 oktober 2021 om 19:19

De basketbalcomplex en de ijshockeycomplex ook als ik het goed heb.

18 oktober 2021 om 19:43

Klinkt logisch, maar aan de andere kant versterkt het ook weer de oneerlijke concurrentie. Telstar krijgt die lening denk ik niet Gevolg: minder inkomsten. Gevolg: gat met de top wordt groter en groter

18 oktober 2021 om 20:07

Het gaat om een gebiedsontwikkeling. Net als Feyenoord City. Het jeugdcomplex is al opgeleverd maar deze staat elders in de stad. Net als het Johan Cruijff stadion. Dit gaat om een hotel, horeca, kantoren, een museum, een stadion voor 15,000 toeschouwers (te gebruiken voor de indoor teams en ook voor concerten).

18 oktober 2021 om 20:10

De geschatte inkomsten uit het project zijn 200 miljoen per jaar. Als Telstar zich in een miljoenenstad zij bevinden dan vermoed ik dat Telstar ook zo'n project zou kunnen ontwikkelen.

18 oktober 2021 om 20:13

Maar die 200 miljoen extra inkomsten die zijn voor een investeringsmaatschappij? En is dat voor een bepaalde termijn of hoe zit dat systeem in elkaar?

18 oktober 2021 om 20:21

Zij krijgen de extra inkomsten boven een afgesproken bedrag voor een bepaalde tijd (30 jaar geloof ik).

18 oktober 2021 om 23:21

Nee. Telstar, maar ook Ajax etc, zou de momentane marktrente vr zakelijk OG ( 4% ) moeten betalen.
Reden: EU. ....

18 oktober 2021 om 23:24

3.1 miljard
EU garandeert bestaan zuidelijke banken wd de rente van 4 ) vr Ned clubs) naar 1% vr zuidelijke clubs geldt..
Dat verschil betalen wij

18 oktober 2021 om 19:59

De geldschieter staat al klaar. Zij denken goed te kunnen verdienen aan het stadion. Zij krijgen alle extra inkomsten uit het stadion. De inkomsten zijn min of meer het onderpand. Het gaat niet alleen om het voetbalstadion, ook om een groot museum, skyboxen, kantoren, een hotel, horeca, een multifunctioneel indoor stadion waar 15,000 man in kunnen (meer als er concerten worden gegeven). Een investering geldt inderdaad niet als een schuld volgens FFP.

18 oktober 2021 om 20:14

Toch is het lachwekkend en triest tegelijk. Even de schuld meer dan gaan verdubbelen. Op dit moment zouden dit soort plannen de ijskast in moeten gaan, maar in Spanje is het kennelijk de gewoonste zaak ter wereld om geld uit te geven dat er niet is. Geldschieters investeren in rendement, dus of het nou van de omzet af gaat of het wordt een lening, het is een verlies.

18 oktober 2021 om 20:21

De mensen die het geld verstrekken denken er aan te kunnen verdienen. Er valt immens te verdienen aan het complex. Het stadion en alles eromheen gaat in de eerste fase worden gebouwd. Daarna pas volgt de nieuwe indoor arena. De investering in het stadion van Madrid wordt ook niet meegeteld als schuld. Het is effectief een investering.

18 oktober 2021 om 20:31

Barcacorporate, hoe zit het ook alweer visca? Bestaat dat nog?

18 oktober 2021 om 22:39

Visca
Wat houdt Barca er aan over?

18 oktober 2021 om 23:11

Precies, madrid is baas van eigen stadion, barca zou dus niet meer fe baas van eigen stadion zijn en alle inkomsten mislopen?

19 oktober 2021 om 08:58

Wie is nu zo gek om nu in Barcelona 1.5 miljard te investeren en ik denk dat het helemaal niet goed gekeurd worden ze komen deze schuld al niet te boven laat staan nog eens het dubbele wanneer valt het kwartje bij Barcelona dat ze niet meer die Barcelona waren dan voorheen, en te ver boven hun stand willen leven , ze zijn niet meer god in Spanje.

Zekeeer nog een lening, alsof er nog niet genoeg schulden zijn.

Tjah wat doe je als je een half miljard in de schulden staat? Nog anderhalf bij aanplakken natuurlijk.

18 oktober 2021 om 19:10

1,2 miljard volgens mij. Lekker verdubbelen toch

18 oktober 2021 om 20:19

En dan gewoon alles op rood zetten en je bent weer gezond...

18 oktober 2021 om 23:33

Zoniet probeer je gewoon een lening van 3 miljard toch?

18 oktober 2021 om 21:38

Ieder bedrijf is met deze schulden al 3x technisch failiet. Lekker bijlenen dus

18 oktober 2021 om 23:17

Schuld is nu 1.6 miljard, kort maar vn lang. Hooguit 1% rente/ jaar. DE EU garandeert de lage rente via de monetaite politiek door de ECB: opkopen alle staatsleningen wd de basisrente op 1% blijft
Feitelijk financieren wij deze leningen- weinigen begrijpen dat merk ik

19 oktober 2021 om 00:21

Ik denk dat de meeste vooral niet weten hoe we het financieren. Mensen denken dat dat van belastinggeld gebeurt.

Haast failliete Barca wil nòg een lening van 1,5 miljard. Je zou haast denken dat hij zit te trollen.

18 oktober 2021 om 19:04

Dat kan toch alleen tegen woekertarieven neem ik aan? Wat een wanbeleid..

18 oktober 2021 om 19:19

Waarschijnlijk staat het Camp Nou ertegenover als onderpand, dus ik verwacht niet dat de rente enorm hoog is. Vaak gaan leningen voor grote infrastructuur via een aparte onderneming.

18 oktober 2021 om 20:11

De inkomsten uit het project vormen het onderpand.

Nog een lening? Lijkt me niet verstandig op dit moment barca heeft schulden zat en bartomeu moet hoe dan ook een deel van de schulden aan barca geven clown dat ie is

18 oktober 2021 om 23:13

Wordt je nooit moe van jezelf met het als maar alles afschuiven op bartomeu?

18 oktober 2021 om 23:18

Daar wordt ik zeker niet moe van. Hij heeft heel de club verpest en er is jarenlang wanbeleid geweest onder hem hij verdiend het om zwart gemaakt te worden

19 oktober 2021 om 00:23

Lijkt het je ook niet verstandig als die te maken schulden zorgen voor hogere inkomsten dan uitgaven op die investeringen?

Anderhalf miljard lenen, lekker man wanneer je met beide benen in de modder zit. Nu gooien ze ook nog het bovenlichaam erbij. Zou dit ook de schuld van Schmidt zijn?

Juventus bouwt heel stadion voor 155 miljoen. Bernabeu verbouwing is 800miljoen? Bayern stadion was 340miljoen. Maar Barca heeft 1,5miljard nodig?

18 oktober 2021 om 18:59

De Bernabeu kost volgens het artikel hierboven 500m en niet 800m

18 oktober 2021 om 19:11

Je zou haast denken dat een flink deel hiervan wordt aangetrokken om de selectie te versterken. Met zoveel schuld is die club (nu al) technisch failliet.

18 oktober 2021 om 20:56

Als het goed is zou dat niet moeten kunnen want volgens FFP moeten ze kunnen aantonen waar het geld voor de transfers vandaan komen, en dan kan je niet zeggen;” uit het potje dat bedoeld was voor de renovatie wat lekker buiten de FFP valt..”

18 oktober 2021 om 23:13

Nee zo werkt dat niet. Lage rente omdat er een pnderpand is: grond

18 oktober 2021 om 19:17

Het gaat niet alleen om het stadion. Maar om het gehele gebied rondom het stadion met ook basketbal onderkomen voor de basketbalclub. De verbouwing alleen kost geen 1,5 miljard. Zie het als Feyenoord City kost ook ruim een miljard alleen het stadion kost de helft.

18 oktober 2021 om 21:28

Feyenoord City moet volledig uit de grond gestampt worden. Bij Barca gaat het om renoveren. Ik vind het veel hoor.

19 oktober 2021 om 12:51

Meer dan renoveren. Het is vernieuwbouwen. Stadion moet aangepast worden naar moderne standaarden er moet een dak op, de capacitiet moet met 10000 omhoog. En dan heb je het nog niet over het gehel gebied wat er nog wel opnieuw gebouwd moet gaan worden.

18 oktober 2021 om 23:17

Heb je ooit gekeken hoe duur een nieuwe oven is? Of elektriciteit per maand in Spanje? Met 1,5 miljard gaat het nog krap worden.....

Te makkelijk om deze lening zonder nadere informatie af te branden. Om uit het diepe dal te komen kunnen deze investeringen waarschijnlijk niet achterwege worden gelaten. Meer mogelijkheden, meer inkomsten om nog maar te zwijgen over de risico’s van een verwaarloosd stadion, die afgelopen weekend weer duidelijk zijn geworden!

18 oktober 2021 om 19:01

Die bedrag lijkt een beetje overdreven maar denk dat ze wat van het geld willen gebruiken om de selectie te versterken.

18 oktober 2021 om 23:39

Als je zo diep in het dal zit is het aangaan van een nieuwe lening dusdanig duur (lees: rente is zo hoog) dat zulke nevenprojectjes, als ze überhaupt al winstgevend zijn, niet opwegen tegen het risico van de hogere kosten. Luchtkastelen als die van Twente en AZ worden op deze manier gebouwd.

Lekker hoor weer Barcelona. Kan je net aan je transfervrije spelers inschrijven doordat Busquets, Pique, Alba en Roberto een deel van hun salaris opofferen, je kan Messi niet behouden en moet Griezmann zelfs verhuren en je wil nog een 1,5 miljard lening aan gaan. Tja zou wel triest zijn hoor als ze nog is 1,5 miljard krijgen. En voor wat? Zo’n dure verbouwing ook nog. Real heeft een heel modern stadion dat niet eens de helft is.

1,5 miljard? Welke malloot heeft dat berekend? Bernabeu wordt gerenoveerd voor 400-500 miljoen en als je de digitale plannen mag geloven wordt het het meest moderne, luxueuze en een van de mooiste en grootste stadions ter wereld. Waar heb je dan in hemelsnaam driemaal zoveel geld voor nodig?

18 oktober 2021 om 19:15

Er was toch al lange tijd sprake van een nieuwe monsterlening bij Barcelona om bestaande schulden te betalen? Want het is inderdaad wel gewoon vrij onmogelijk dat ze al dat geld willen uitgeven aan een verbouwing.

18 oktober 2021 om 21:24

Als ze het ergens kunnen uitgeven is het wel bij Barcelona. Hoe het bijvoorbeeld gegaan is met de transfer van Griezmann, dat kan je gewoon niet verzinnen.

18 oktober 2021 om 22:20

Die is gewoon afgelopen zomer al gebeurd. 500 miljoen bij Goldman Sachs als ik me niet vergis

18 oktober 2021 om 22:54

Vergeet niet dat Perez uit de bouw wereld komt. Die heeft het bedrag flink naar beneden kunnen krijgen.

18 oktober 2021 om 23:29

66,6%? Wat een koopje zeg

Dit krijg je toch niet meer uitgelegd? Hoe kunnen voetbalclubs zo veel schuld hebben en dan nog een keer een lening aan gaan, terwijl ik als starter geen hypotheek meer kan krijgen.

18 oktober 2021 om 23:10

1% rente van n lening van 1.5 miljard is maar 15 miljoen/ jaar. Geen aflossingen bij de 3 grote banken- deze worden toch wel op de been gehouden door ons....EU burgers

18 oktober 2021 om 23:29

Wat probeer je allemaal te zeggen? Ik snap er niets van

Wedstrijd in het donker klinkt zo gek nog niet. Doe maar de CL-potjes. Misschien gaan ze dan wel winnen.

Ik denk dat ze naast de "verbouwing" van het stadion, ook een "verbouwing" van de selectie willen financieren , anders lijkt me anderhalf miljard wel heel erg veel geld.

Ze vergeten nog de kapotte stoelen haha. Ik geloof dat ik dat toen zag na een wedstrijd van Barca. Er waren gewoon bepaalde stoelen die echt scheuren hadden etc. terwijl dat de 'topplekken' moeten voorstellen haha.

Koop maar even een paar jaar geen spelers van 150 miljoen.

Haha, grappig om te zien hoe niemand in de reacties iets snapt van sportfinanciën. Had niks anders verwacht

18 oktober 2021 om 19:39

Grappig om te zien dat iemand die een ieder in deze topic beschouwd als onwetend mbt sportfinanciën, maar zelf niet met een mening of onderbouwing komt.

18 oktober 2021 om 20:33

Maar gelukkig is DusanTadic1900 natuurlijk wel een sportfinancien hotshot

Barcelona moet gewoon opnieuw beginnen, weg met je spelers, verkoop ze en begin met je jeugd. Doe wat Twente deed of zo, maar kap hiermee zeg ze graven steeds dieper.

18 oktober 2021 om 20:35

Ik had het idee dat met het laten gaan van Messi en Griezmann een begin werd gemaakt aan het financieel herstel. Geen grote uitgaven, maximale bezuinigingen. Helaas lees je dan weer dit soort berichten waardoor je denkt dat ze er nooit uit gaan komen. De enige oplossing is gewoon Europese regelgeving met bijv een maximale schuld van 100 miljoen voor elke club. De enige manier om dit soort rare praktijken te voorkomen.

18 oktober 2021 om 22:52

GEen grote uitgaven? Aguero en Depay komen gratis voetballen?

19 oktober 2021 om 00:23

Dat is niet te vergelijken. Het vertrek van Messi was gedwongen en het laten gaan van Griezmann was logisch, Die man representeerde vooral enorme kosten en stelde daar te weinig tegenover. Dit zou, als ik het goed begrijp, Barca geen geld moeten kosten, alleen maar opleveren. Tegenover die investering staat namelijk volgens mij dat ze 30 jaar lang (een deel van) de opbrengsten die dit project moeten opleveren afstaan aan de investeerder. Op die manier verdient Barca meer geld op termijn zonder dat het hen iets kost dat ze nu hebben, het kost hen alleen maar een deel van wat het hen oplevert. Dat is een goede deal voor zowel Barca als de investeerder. Bekijk het zo: jij hebt een business plan maar geen geld om dat plan van de grond te krijgen. Dan kan het zomaar zijn dat je een partij vind die het nodige geld wil investeren en in ruil daarvoor willen ze de komende x-aantal jaar een deel van de opbrengsten van je bedrijf. Dat jij voor het starten van dar bedrijf al in schuld staat hoeft in theorie geen verschil te maken. Zolang die schulden niet zo hoog zijn dat je failliet moet verklaren voor je bedrijf lag genoeg loopt om het de investeerder de moeite waard te maken.

Dat verklaart die fluoriserende tenues van de afgelopen jaren: dan konden ze lekker de lampen uit laten tijdens de trainingen en elkaar toch gewoon blijven zien.

Bizar hoe dat daar allemaal gaat in zuid Europa en dat ze er nog mee wegkomen ook.

19 oktober 2021 om 00:24

Denk je dat dat exclusief is in Z-Europa? Hoeveel banken denk je dat er hier en in de VS overeind zijn gehouden in en na 2008 met belastingsgeld toen ze in de problemen zaten door hun eigen stommiteiten en hebberigheid?

Het zou echt schandalig zijn als ze nog een lening van 1,5 miljard krijgen. Dan is de totale schuldenlast bijna 3 miljard euro, terwijl de club 4 miljard euro waard is in al z'n verenigingen. Dan maar even wachten met de renovatie van het stadion. Andere clubs moeten hun schulden ook drastisch terugbrengen. Ze moeten daar in Spanje eens leren om geen geld uit te geven dat er niet is. Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar daar is het werkelijk iets structureels.

19 oktober 2021 om 07:37

Maar als dit gebiedsontwikkeling is, met multifunctioneel stadion, ook voor concerten a la JC Arena en GelreDome en museum, en Barca is eigenaar, dan kan het wel een slimme zet zijn. De stad Barcelona is een wereldstad, dus er zal animo genoeg zijn. Zoals hierboven al omschreven is de rente slechts 1% en is de verwachting een additionele 200 mln per jaar uit de faciliteiten te halen. Een gebouw heeft een afschrijving van circa 50 jaar, dus op de lange termijn kan dit wel win-win zijn voor zowel Barca als de investeerder.

Heb onlangs nog een wedstrijd en het museum bezocht. Heb mijn steentje op die manier al bijgedragen.
Maar om nou weer een lening goed te keuren. Alsof het geld aan de bomen groeit.

Hadden jullie Messie nou maar gewoon vanaf het begin een normaal loon gegeven! Dan was er niets aan de hand geweest

Zou het niet mooi zijn als de UEFA gewoon regelgeving zou opstellen waarin wordt vastgelegd dat elke club maximaal 100 miljoen schuld mag hebben, of liefst helemaal geen schuld. Dat wanneer je in de min staat je dit eerst af moet lossen voordat je weer mag investeren. Klinkt een beetje als een utopie, maar clubs als Ajax en Bayern tonen aan dat het kan.

18 oktober 2021 om 23:41

Hoe je het ook bekijkt is dat een onzinnig idee vanuit elk standpunt. Allereerst waarom zou de Uefa zoiets doen? Hoe meer geld er geleend wordt hoe meer er wordt gespendeerd hoe meer de Uefa overal van kan meepikken. Daarnaast leven we in een kapitalistische maatschappij, zulke regels bestaan er in geen enkele industrie specifiek voor die industrie, hoe krijg je dat dan plots in het voetbal geimplementeerd? Als je het al doet, doe het dan tenminste relatief aan de waarde van de club of de omzet. Een bedrag erop plakken helpt niemand. De kleine clubs gaan overkop met een fractie daarvan en de grote clubs hebben plots niets meer aan lenen want wat is 100 miljoen?

Met alle respect voor alle Barca fans, maar die club is wel zo enorm failliet. Wie trekt er nou eens de stekker uit? Kan toch niet

18 oktober 2021 om 23:06

Zelfde gold voor het LAND Griekenland in 2014 en het LAND Italie in 2020: oeverloos schulden maken in de transferunie

Nog meer geld lenen? Misschien even de prioriteiten op een rijtje? Om te beginnen stoppen met te dure spelers aanschaffen en genoegen nemen met een mindere selectie? Je hebt jaren op te grote voet geleefd, daarvoor zal je nu jaren op de blaren moeten zitten en niet op louche manieren geld genereren.

Er is al n schuld van 1.6 miljard
Schuld wordt dan 3.1 miljard
En dat mag allemaal dankzij de ECB die de rente kunstmatig op ca 1% houdt, terwijl deze in n normale markt veel hoger zou zijn
En wie betaalt deze schulden eigenlik? Wij, belasti ngbetalers uit NW- Europa
Ze parasiteren gewoon op de wetenschap dat maar weinigen dit monetaire gesubsidiair doorhebben!!

19 oktober 2021 om 00:08

Wel, goedemorgen en welkom in de wereld! In 2008 na het instorten van de huizenmarkt en de daaropvolgende economische crisis gingen een heleboel investeringsbanken (voor een groot stuk de verantwoordelijke partij voor de crisis) kopje onder om vervolgens kunstmatig overeind gehouden te worden met belastingsgeld. Die banken hebben nu eenmaal een waarde en een functie.

Het maakt niet uit hoeveel mensen dat 'monetaire gesubsidiair' (van een pleonasme gesproken) doorhebben, wat doet dat ertoe? De enige partijen die Barca in deze kunnen dwingen tot een faillissement zijn in feite de crediteurs, voor een groot stuk banken. Waarom zouden ze dat doen? Tuurlijk dan hebben ze nu op korte termijn (tenminste een deel van) hun investeringen terug maar dat kost ze extra werk en wat levert het op? Barcelona is een bedrijf dat banken de voorbije 30-40 jaar enorm veel geld heeft opgebracht en enorm gegroeid is financieel. Zolang die banken er van overtuigd zijn dat Barcelona uit dit (financiele) dal kan klimmen is het alleen maar logisch dat ze hen nu matsen en daarbij helpen zodat die rentes op termijn weer hoger gezet kan worden. Dat doen ze niet uit hun liefde voor Barca, dat doen ze uit winstbejag. Dit is financieel gezien op dit moment gewoon de interessantste aanpak voor de banken die geld krijgen van Barca.

Wie gaat er verder iets aan veranderen? Andere crediteuren zoals Ajax in het geval van Barca? Er is altijd wel een bank te vinden die Barca het geld om Ajax af te betalen wil voorschieten vanwege de hierboven genoemde redenen.

La Liga? Waarom zouden die een van hun grootste en meest succesvolle clubs op de wip gooien? Zijn ze zo 15% van hun kijkers kwijt.

De Uefa? Zelfde als hierboven. Daarnaast schept dat een gevaarlijk precedent waar de andere grote clubs het niet perse mee eens zijn en zou wel eens tot een machtsstrijd kunnen leiden.

De stad Barcelona? Of de Catalaanse of Spaanse regering? Die zouden wel gek zijn. FC Barcelona is een enorm grote factor in de Spaanse, Catalaanse en Spaanse economie. Die leveren enorm veel toeristen op, ook in het laagseizoen. Elk weekend passeren er (tien)duizenden toeristen vanwege die club. Dat is geld in het laatje van vliegtuigmaatschappijen, de luchthaven, hotels, taxidiensten, restaurants, cafe's, openbaar vervoer, musea, winkels etc etc. Flinke duit daarvan gaat uiteraard naar de belastingen. Om nog maar te zwijgen over de honderden miljoenen aan belastingen die de overheid rechtstreeks uit Barca en haar werknemers trekt.

Of je het nu over de banken hebt, de competities waar Barca aan verbonden is of de overheden waar ze verantwoording aan moeten afleggen, voor elk van deze partijen zou Barca dwingen tot faillissement gelijkstaan aan het slachten van de gans met de gouden eieren. Dat doet niemand graag. Veel beter dus (financieel gezien) om de gans erbovenop te helpen zodat ze snel terug goud schijt.

Ongelooflijk en niet te onderbouwen. Ik kan me geen bank voorstellen die deze lening wil aangaan zonder overheidsgarantie. Duurste voetbalstadion is nu Wembley, dat ca 1,1 mrd kostte. Blijkbaar is het barca stadion in echt heel erg slechte staat

Wat doe je als je net een miljoen hebt vergokt aan de roulette tafel? 2 miljoen inzetten op rood, natuurlijk! Het financiële beleid van Barcelona in een notendop.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren