Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Eigen vermogen van PSV keldert: ‘Fans hoeven zich geen zorgen te maken’

Laatste update:

Het eigen vermogen van PSV is meer dan gehalveerd, vertelt financieel directeur Jaap van Baar in een toelichting op de jaarcijfers. Maandagochtend presenteerde de club de financiële cijfers over het boekjaar 2020/21. Niet alleen is er voor het eerst in tien jaar sprake van een nettoverlies, dat 23,2 miljoen euro bedraagt. Het eigen vermogen is gekelderd van 40 naar 17 miljoen euro, vertelt Van Baar via de officiële clubkanalen. Hij geeft daarentegen wel aan dat de liquiditeit van de club op orde is.

Volgens Van Baar is het resultaat heel duidelijk. “Wij hebben een fors verlies geleden. Een nettoresultaat van 23 miljoen euro verlies. De afgelopen negen jaar hebben we zwarte cijfers geschreven en het eigen vermogen is meer dan gehalveerd. Dat was veertig miljoen euro en dat valt nu terug naar zeventien miljoen euro, dus de boodschap in het kort is dat het in financieel opzicht een heel zwaar jaar was.” De financieel directeur geeft aan dat de coronapandemie van grote invloed is geweest op de jaarcijfers. “Ja die invloed is natuurlijk groot geweest. De boodschap is fors, 23 miljoen euro verlies, maar daar zit een verhaal achter.”

PSV presenteert rode jaarcijfers: 23,2 miljoen euro verlies

PSV presenteerde maandagochtend de jaarcijfers over 2020/21.Lees artikel

“Enerzijds is het de coronapandemie, we hebben een jaar lang gespeeld zonder supporters in het stadion, onze zakenrelaties waren niet welkom en alle andere gerelateerde omzetstromen die tijdens een wedstrijd worden gerealiseerd die vielen eigenlijk volledig weg”, verklaart de financieel directeur. “Gelukkig hebben we steun gekregen van deze supporters en zakelijke relaties en zijn we uiteindelijk in staat geweest om het groot deel van die omzet toch te ontvangen. Dat heeft de impact van de pandemie verkleind”, vervolgt de vorige maand aangestelde Van Baar. “Daarnaast hebben we als PSV gebruikgemaakt van de steunmaatregelen vanuit de Nederlandse overheid. Ik denk ook dat we daar recht op hebben, want we hadden een heel hoog omzetverlies.”

“Aan de andere kant hebben we het transferresultaat, daar zien we ook de impact van de coronapandemie”, legt de financieel directeur uit. “Waar wij als opleidingsclub jaarlijks gewoon een aantal spelers moeten verkopen, hebben we vorig jaar alleen een middelgrote transfer bewerkstelligd in de vorm van Sam Lammers naar Atalanta. De echte grote transfers waar we nog wel op gehoopt hadden, die vonden later pas plaats”, doelt de financieel directeur op de transfers van Denzel Dumfries (minstens 12,5 miljoen euro) en met name Donyell Malen (minstens 30 miljoen euro), die pas meegaan in het volgende boekjaar. “Een jaarrekening is een timingsmoment. We sluiten de boeken op 30 juni 2021. De vijf transfers die we afgelopen zomer hebben gedaan, vallen allemaal in het nieuwe boekjaar. Dat is de andere nuancering van het resultaat. Het maakt het niet beter, maar het is wel het verhaal waarom het verlies zo groot is.”

Van Baar legt vervolgens uit wat dit betekent voor de PSV-supporters. “Onze fans hoeven zich zeker geen zorgen te maken, maar we moeten ook realistisch zijn. Het heeft wel een impact gehad. De impact op totaalniveau is twintig miljoen euro, exclusief transfers. De liquiditeit is echter op orde en we hebben een goede transferzomer na balansdatum gehad. De afgelopen negen jaar hebben we zwarte cijfers gedraaid, dus we hadden een eigen vermogen wat een deel van de klap heeft kunnen opvangen. De realiteit is wel dat we zeer zorgvuldig om moeten gaan met ons kapitaal, maar dat betekent niet dat onze sportieve ambities gewijzigd zijn.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

" Het eigen vermogen is gekelderd van 40 naar 17 miljoen euro, vertelt Van Baar via de officiële clubkanalen. "

Oke mijn vraag beantwoord uit ander topic.

Zoals aangegeven, heeft het wel impact, want EV wordt veel minder.

18 oktober 2021 om 13:46

Het heeft wel impact, maar het EV zal inmiddels ook weer gegroeid zijn door de transfers die later hebben plaatsgevonden.

18 oktober 2021 om 13:55

Fr010

Eens, alleen kunnen wij er nu niets over zeggen. Verwachting is netto winst volgend boekjaar, alleen weten we niet wat PSV gaat doen in de winter.

Kunnen nog paar keer verliezen, waardoor paniek komt omdat plek 2 dreigt kwijt te raken aan Feyenoord of AZ. Dus paar paniekaankopen (vooral als de spitsen niet scoren). Of een van de sterspelers Madueke of Gakpo raakt rest vh seizoen geblesseerd en dus vervanger nodig. Met Bruma en Vertessen schieten zij niets op.

Dus (deel van de) winst kan in theorie al in de winter weg gegeven worden.

18 oktober 2021 om 14:02

Ja klopt, is helemaal afhankelijk van wat ze het komende jaar doen. Maar psv kennende gaan ze er verstandig mee om.

18 oktober 2021 om 14:05

Fr010frdam

" Maar psv kennende gaan ze er verstandig mee om."

Nou ja, een Baumgartel, Doan, Bruma, 2 Australische verdwaalde boswandelaars,



Moet wel zeggen, sinds Schmidt zijn de aankopen wel veel beter (en goedkoper).

Net als bij jullie, met zeer weinig kosten, goede versterkingen gehaald. Zeer knap.

18 oktober 2021 om 14:10

Er kan natuurlijk van alles gebeuren, maar hetzelfde kan bij de concurrentie natuurlijk gebeuren. Op dit moment heeft PSV gewoon zeker de beste papieren voor de 2e plaats. Ze staan nu al een aantal punten los op de concurrentie die jij noemt, zeker op AZ. Daarbij komt nog is kijken dat AZ, Feyenoord en Ajax allemaal nog tegen elkaar moeten, PSV heeft na volgende week al tegen al deze toppers gespeeld.

Je schetst een verhaal wat werkelijkheid kan worden maar waarschijnlijk komt het toch niet uit. Ik ga hier toch ook niet verkondigen dat er bij Ajax een dip op kan treden en PSV dan verzekerd is van Cl inkomsten.

18 oktober 2021 om 15:07

@memphis, als Feyenoord de inhaalwedstrijd wint, staat PSV maar 2 punten voor op Feyenoord. Dat noem ik heel weinig. Als PSV zondag zou verliezen en Feyenoord zou winnen, is het alweer omgedraaid.

18 oktober 2021 om 15:36

De verschillen zijn inderdaad niet zo heel groot maar op dit moment denk ik wel dat PSV de beste papieren heeft. Het seizoen duurt nog heel lang dus eigenlijk kan er nog van alles gebeuren natuurlijk. Tot nu toe heeft PSV denk ik het moeilijkste schema gehad.

Verder zijn er 100derden scenario's mogelijk maar het lijkt mij sterk dat PSV de winst of een groot deel daarvan gaat laten verdampen.

18 oktober 2021 om 19:33

Tot nu toe heeft PSV alleen Feyenoord als topper gehad en die wedstrijd is verloren. Toen PSV tegen AZ speelde, was AZ een schim van hoe ze nu spelen. Het was los zand en erna werd door velen gezegd dat AZ alleen op basis van vorig jaar een topclub was. Dus in mijn ogen heeft PSV maar 1 wedstrijd tegen een topclub gehad. Dat zou je dus ook van Feyenoord kunnen zeggen en die hebben die betreffende wedstrijd gewonnen...


Met andere woorden: op basis van wat jij stelt, (het aantal gespeelde wedstrijden en het puntenverschil) kun je niet stellen dat PSV de beste papieren heeft.

18 oktober 2021 om 19:35

Toevoeging: als team vind ik Feyenoord zelfs beter, maar als je naar de individuele kwaliteiten kijkt, is PSV beter.

Dat is toch wel gigantische zeg.. van 40 miljoen naar 17.
Dat de corona periode er in hakte was alom wel bekend, maar nu zo langzaam maar zeker de feitelijk cijfers naar buiten komen blijft het toch wel schrikken.

18 oktober 2021 om 13:22

Transfers van Malen en Dumfries zijn niet in de cijfers meegenomen, dus het is allemaal wel te overzien denk ik zo hoor.

18 oktober 2021 om 13:34

Het zal inderdaad aan de eindstreep nog redelijk mee vallen door dikke verkopen, maar dit blijven toch on Nederlandse bedragen.
Hopelijk blijft het bij deze ene periode en kunnen we vanaf nu altijd met publiek spelen, dut geeft maar weer eens aan hoe belangrijk onder andere de supporters zijn voor de clubs.

18 oktober 2021 om 13:48

Klopt, maar dat betekent ook dat je die transfers moet gebruiken om verlies op te vangen ipv te herinvesteren. Dit verklaart wel waarom PSV deze transferperiode op zich weinig transfergeld heeft uitgegeven.

18 oktober 2021 om 13:24

Zondag winnen van Ajax en niemand heeft het hier nog over.

18 oktober 2021 om 13:31

zou niet zo mooi zijn, dit soort cijfers weg duwen in een hoekje om 1 wedstrijd.

18 oktober 2021 om 13:32

@Lampen: Haha, grappenmaker. Dit word een minimale 3-0 overwinning voor Ajax. Zijn gewoon veel verder en beter.

18 oktober 2021 om 13:33

Maak me geen zorgen probeer ik meer te zeggen in andere woorden.

18 oktober 2021 om 13:34

Dat was te zien tegen Utrecht, nog niet zo heel lang geleden.
Ajax is kwalitatief wat sterker inderdaad, maar jij gaat weer veel te makkelijk uit van een simpele overwinning voor Ajax.

18 oktober 2021 om 13:35

Zorgen zullen ook niet direct nodig zijn, dit is gewoon een klote periode waar de clubs door heen moeten komen.

Gelukkig lijkt het voor bijna alle clubs redelijk goed af te lopen, als dit nog 1-2 jaar langer had geduurd was meer dan de helft van Eredivisie failliet..

18 oktober 2021 om 13:36

Ok deze ga ik onthouden.

18 oktober 2021 om 13:36

Ik begin te begrijpen waarom jij permanent met een laag puntentotaal en waarschuwing zit.

Als ik deze verhalen van PSV lees dan ben ik toch vrij content met het feit dat mijn eigen club 'slechts' een verlies van 8 ton heeft geleden over hetzelfde boekjaar. Desalniettemin hoop ik voor alle clubs in het betaald voetbal dat lopend boekjaar een stuk betere cijfers zal brengen.

18 oktober 2021 om 13:33

Azrico

Resultaat was zeer knap bij jullie. Behalve Covid ook een stuk dak, supporters met bus rijden naar Ado om de 2 weken.

18 oktober 2021 om 13:58

Ja, maar we hebben het hier ook over een topclub. AZ heeft een hele andere broek aan. Bovendien zijn de cijfers van AZ helemaal niet zo rooskleurig, want AZ was vorig jaar nog de club die het grootste percentage van de omzet besteedde aan spelerssalarissen.

Je moet gewoon geen vergelijkingen trekken tussen AZ en PSV. Die laatste moet kampioen worden elk jaar en AZ mag een keertje toppen en als het slechter gaat dan vinden ze het ook goed. Er heerst een totaal andere ambitie.

18 oktober 2021 om 14:12

B__hol Het is totaal irrelevant of AZ een topclub is of niet. Ik had ook de vergelijking met Vitesse of Utrecht kunnen trekken, want die hebben ook een verlies van respectievelijk 4 en 5 miljoen geleden. Leuk dat je het percentage salarissen tov omzet aanhaalt, maar je laat dan weg dat AZ het één na hoogste EV in de Eredivisie heeft en zelfs de hoogste rentabiliteit. Zowel relatief als absoluut. Maar daar gaat dit niet om, het gaat erom dat ik vind dat 23 miljoen in verhouding enorm veel is.

18 oktober 2021 om 14:52

@azrico - Dat AZ het zo laag heeft weten te houden, heeft natuurlijk alles te maken met de transfersommen, want het is onmogelijk om zonder transfers niet richting meerdere miljoenen te gaan als je ook nog een eigen stadion in beheer hebt. Ze hebben betreft de selectie ook weinig uitgegeven in de afgelopen twee jaar. Echter is AZ toch relatief 'klein' met een begroting van 25 miljoen euro. PSV is een aantal keren groter en dan is het kostenplaatje van zo'n pandemie best hevig. Ajax had bijvoorbeeld 8 miljoen euro verlies, maar incasseren ook flinke bedragen uit eerdere en op dat moment huidige transfers. Als Ajax niets verkocht had, kom je ook op dergelijke bedragen uit. Hoe groter je bent, des te harder de klappen zijn in relatieve zin. Het zorgt er echter ook voor dat je die klappen beter op kunt vangen.

18 oktober 2021 om 15:00

Het maakt natuurlijk wel degelijk uit. Een topclub heeft een hele andere financiële huishouding dan een niet-topclub. AZ doet geen aankopen van 5m+, terwijl PSV die wel doet. Daarop vindt jaarlijks afschrijving plaats, waardoor je met hoge kosten zit. Het verkoopresultaat kan echter ook veel hoger zijn, wat je bijvoorbeeld ziet door de transfer van Malen (maar deze valt in het volgende boekjaar). Vanwege Corona heeft PSV aan het einde van boekjaar 2019/20 geen mooie transfers gemaakt (alleen Lammers), waardoor het transferresultaat voor dit jaar gewoon heel erg tegen is gevallen.

Als je bedenkt dat PSV het boekjaar 2020/21 begon met een transferresultaat van zo'n 10m, en ze het huidige boekjaar beginnen met een positief resultaat van zo'n 45m, dan zie je dat het huidige boekjaar al weer 35m positiever is begonnen. Reken daarbij dat je al snel zo'n 20 miljoen uit je stadion haalt, en dan is het resultaat (bij overigens gelijkblijvende omstandigheden) voor boekjaar 2021/22 gewoon heel erg positief (zo'n 55m - 23m = 32m winst voor belastingen). Nu heeft PSV natuurlijk wel veel nieuwe spelers aangetrokken en een wat hogere salarishuishouding, maar ze zijn echt prima gezond.

18 oktober 2021 om 14:12

Het is soms ook een beetje schuiven met cijfers. Als PSV Malen een maand eerder verkocht had was het resultaat bij wijze van spreken dit jaar positief geweest. Het gaat erom dat je het grotere geheel bekijkt. Het boekjaar moet nu eenmaal op een bepaald moment worden afgesloten, maar het is natuurlijk wel een moment opname.

18 oktober 2021 om 14:15

Psvfan, Tuurlijk, dat snap ik ook. En ik misgun PSV ook helemaal niks. Maar het zijn toch wel cijfers die aantonen dat voor de relatief 'gezonde' Eredivisie de impact enorm is geweest. En gelukkig zullen de cijfers door de verkoop van Malen en Dumfries lopend jaar heel anders zijn, want nog zo'n jaar en het complete EV was verdampt.

18 oktober 2021 om 14:24

Absoluut met je eens. Uiteindelijk kun je wel zien dat AZ, ondanks de vele inkomsten uit transfers, gewoon een goed gedegen beleid voert. Het is natuurlijk heel verleidelijk om al deze miljoenen van Stengs, Boadu en Koopmeijners gelijk uit te geven maar ik denk dat ze bij AZ wel het hoofd koel houden.

Het verbaast me dat mensen dit niet hadden zien aankomen we hebben een coronacrisis gehad logisch dat we verliezen lijden als een malle. En psv houd gewoon genoeg eigen vermogen door concerten als groots van ons aller guus.

18 oktober 2021 om 13:25

Het eigen vermogen is puur een balanspost, zijnde het verschil tussen alle activa (bezittingen om het maar zo te zeggen) minus alle schulden. Het zegt dus niets over de inkomsten door concerten of evenementen.

Nog steeds een gezonde club, hoop oprecht voor PSV dat ze Gakpo en Madueke ieder voor 30 miljoen later nog kunnen verkopen.
Momenteel weinig aan de hand aangezien alle clubs veel hinder hebben gehad van corona.

18 oktober 2021 om 13:35

Wie koopt Madueke nou voor 30 miljoen van ons op dit moment? Blijft ontzettend zuur dat we geen CL hebben gehaald. Interlandniveau/CL niveau leveren uiteindelijk de klappers op, EL en Eredivisie helaas niet.

18 oktober 2021 om 13:38

Madueke heeft zijn Engelse paspoort mee. Blijft interessant voor Engelse clubs. Daar gaat Psv sws goed centjes voor krijgen.

18 oktober 2021 om 14:59

Wat een negatief gedoe. Heb je niks gelezen over de interesse afgelopen zomer. Het is gewoon een groot talent en daar gaat PSV zeker een mooi bedrag voor ophalen dat kan ik jou op een briefje geven. Moet hij natuurlijk wel blessurevrij blijven. Spelers als Bergwijn hebben het toch ook niet laten zien op interlandniveau en cl. Dat je alleen geld kan verdienen als je spelers in de cl uitblinken is een fabeltje.

18 oktober 2021 om 13:36

@raaijkeweske

"dat ze Gakpo en Madueke ieder voor 30 miljoen later nog kunnen verkopen.'

Maar ze zullen dan ook minimaal 3 spelers moeten kopen om vervangers te halen. Sowieso voor deze 2 spelers (met Bruma, Vertessen ga je concurreren met Groningen) en vervanger voor Zahavi als hij weggaat.

Daarnaast nog wat andere zwakke plekken in het elftal zoals rechtsback, maar ook back-ups nodig zoals keeper (mvogo vervanger), etc

Dus gaat ook wat geld kosten.

18 oktober 2021 om 13:41

Vervangers zullen altijd een gok blijven, dat is bij iedere club. Zoals hierboven benoemd CL gaat wel het één en ander makkelijker maken.
Ik vind het geen slechte cijfers als je meeneemt dat nog niet alle uitgaande transfers mee genomen zijn.
Ik vind het een stemmingsbericht, niks meer en niks minder.

18 oktober 2021 om 15:31

Aan de andere kant lijkt ook iedereen te vergeten dat de seizoenskaarten gewoon vrolijk zijn doorbetaald en er gebruik is gemaakt van de regelingen vanuit de overheid. De positieve kant is inderdaad de uitgestelde transfersommen die dit seizoen dus in de boeken komen. De minder positieve kant is dat dit maar in beperkte mate 'door corona' komt, aangezien men daar grotendeels gewoon voor is gecompenseerd door of de overheid of de eigen supporters (terwijl bijvoorbeeld kosten voor het open hebben van het stadion juist weer veel lager waren).

Dit heeft dit dus wel een grote impact. De risisco's die je kan nemen daalt sterk. Met 40 miljoen kan je bijvoorbeeld nog een transfer van 10 miljoen net over de streep trekken. Met nu maar 17 miljoen zal je wel twee keer nadenken.

18 oktober 2021 om 13:46

Die 10 miljoen komt dan toch als bezitting terug op de balans, dus dat heeft geen directe impact op je eigen vermogen. Dat komt pas als je hem gaat afschrijven over de contractperiode.

Maar in plaats daarvan zullen andere afschrijvingen stoppen omdat spelers weg gaan. Zolang de totale afschrijving dan ongeveer gelijk blijft zit je goed.

Belangrijk is dat je liquiditeit op orde is. De meeste bedrijven gaan failliet door een gebrek aan liquiditeit, niet door een gebrek aan eigen vermogen.

18 oktober 2021 om 14:08

@wanny

het gaat toch niet om dat het als bezitting komt...het gaat om dat PSV zoals afcca aangeeft: "met nu maar 17 miljoen zal je wel twee keer nadenken.' dus 2 x nadenken voor een transfer doen.
Stel winter staan zij 3e..komt buitenkansje, dan zal PSV vermoedelijk eerst goed nadenken of risico te rechtvaardigen is. Gaat aankoop helpen om plek 1 of 2 te pakken of niet.. Met meer geld op rekening, kan je ook eerder risico's nemen.

18 oktober 2021 om 14:26

@MrKrillin. Het eigen vermogen is niet hetzelfde als het geld dat je op de rekening hebt. Je eigen vermogen is het verschil tussen de totale bezittingen die je hebt en de (toekomstig) verplichtingen die je hebt.

18 oktober 2021 om 14:46

Klopt, maar meer geld op de rekening is niet hetzelfde als 17 miljoen euro eigen vermogen.

Kan me overigens niet voorstellen dat PSV in procenten zo'n hoog omzetverlies heeft gehad. Seizoenkaarten en sponsoring zijn allemaal al vooruit betaald. TV gelden ook. Europese inkomsten lopen ook gewoon door.

Wat je mist zijn overige inkomsten rond wedstrijden en anderszins uitbaten van het stadion. Dat zal geen 50 van je omzet zijn hoop ik. Daarbij vallen er ook een hoop kosten weg als je geen activiteiten hebt.

Belangrijkste is dat PSV onvoldoende uitgaande transfers heeft gehad en daardoor verlies maakt. Zonder transfers komen ze gewoon elk jaar geld tekort.

18 oktober 2021 om 17:28

Precies Wanny, PSV komt zonder transferwinst jaarlijks 25 tot 30 miljoen tekort. Dat was voor Corona al zo. Dat is schrikbarend veel bij een eigen vermogen van (tot vorig seizoen) van 40 mln. Ik begrijp niet dat ik me geen zorgen over het voortbestaan van mijn club hoef te maken.

Vooral jammer dat ze eigenlijk elk jaar een grote transfer nodig hebben om de boeken rond te krijgen. Eigenlijk zouden ze daar van af moeten om sportief echt stappen te kunnen zetten. Als je dat voor elkaar krijgt kan je in de zomer overwegen om het team bij elkaar te houden zodat je het jaar er op een ingespeeld(er) team hebt waarmee je Ajax beter aan kan vallen.
Nu zal dat toch toch wat lastiger zijn. Als je móet verkopen ben je sneller geneigd een aannemelijk bod te accepteren in plaats van echt het onderste uit te kan te halen.

Waar bij Ajax dit een daling van 10% zou zijn (ev=220 miljoen) is dit bij PSV de helft. Dit laat ook zien in hoeverre Ajax de komende jaren risico's kan nemen in aankopen en investeringen etc.

18 oktober 2021 om 14:43

Laat ze die risico's maar nemen. Vervolgens een paar miskopen later en een aantal jaar CL missen en je zit zo weer op het niveau van voor 2014. Zo ging het bij PSV 10 jaar geleden ook bijna mis

18 oktober 2021 om 15:34

Buiten dat PSV toen never nooit 200 miljoen EV had, zeg ik ook dat Ajax de komende jaren risico's kan nemen. Mocht dit slecht uitvallen (bijvoorbeeld 100 miljoen reductie in vermogen) zullen ze weer wat zuiniger moeten doen. Echter op dit moment is de trasnferresultaat vrij positief.

18 oktober 2021 om 16:05



Volgensmij neemt Ajax al enorme risico's door te begroten op CL-niveau en de gigantische salarishuishouding met langdurige contracten. Nog meer grote risico's daarbij optellend kan al op korte termijn slecht uitpakken. Is natuurlijk ook altijd maar 'als'. Enige grote investering zonder al te veel risico zou naar mijn mening voor Ajax enkel het kopen van het stadion zijn. Je moet er als Ajax gewoon ook altijd rekening mee houden dat een goede lichting jeugd bij PSV, aangevuld met gerichte sterke aankopen voor eredivisie begrippen gewoon prima een aantal jaar op rij in Nederland kampioen kan worden. Als je als Ajax zijnde dan op CL-niveau begroot, loopt je jaarlijks al 40-50 miljoen euro mis waardoor het EV gigantisch afneemt.

18 oktober 2021 om 20:57

Dat Ajax momenteel op CL begroot ben ik het mee eens. Echter is een daling van 40 miljoen naar 17 miljoen forser. Dan een daling van 222 naar 182 bij een incidentele misstap zoals bijvoorbeeld mislopen kwalificatie CL. Verder denk ik nog steeds dat Ajax verruit de favoriet is voor de titel. Als je met deze uitgebalanceerde selectie niet kampioen kan worden heb je zelf grandioos gefaald. Denk daarbij ook dat de wedstrijden op hoger niveau, de bank van Ajax en de ervaring met het spelen van veel wedstrijden in Europees verband. De doorslag gaat geven t.o.v. PSV/Feyenoord.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren