Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Advocaat verbaasd over zoektocht Oranje: ‘Lijkt door iedereen vergeten’

Laatste update:

Dick Advocaat begrijpt niet dat de naam van Bert van Marwijk nooit is gevallen als opvolger van Frank de Boer bij het Nederlands elftal. De twee oud-bondscoaches staan dinsdag tegenover elkaar tijdens het WK-kwalificatieduel tussen de Verenigde Arabische Emiraten en Irak. Voor beide trainers telt met twee punten uit drie duels alleen de winst, willen zij nog kans houden op deelname aan het WK 2022 in Qatar.

Louis van Gaal was deze zomer voor de KNVB de enige kandidaat om het stokje van De Boer als bondscoach van Oranje over te nemen na een mislukt Europees kampioenschap. Advocaat verbaast zich hierover. “Weet je wat ik nou zo gek vind? Dat Bert niet eens werd genoemd als kandidaat-bondscoach van het Nederlands elftal”, laat Advocaat weten tegenover Voetbal International. “Toen De Boer vertrok, heb ik zijn naam niet gehoord. Als je kijkt naar wat hij heeft gepresteerd in zijn loopbaan, dat is toch geweldig? De UEFA Cup gewonnen, TOTO KNVB Beker, Saoedi-Arabië naar het WK gebracht en, volgens mij de grootste prestatie, tweede geworden met Oranje tijdens het WK. Tweede!"

Volgens Advocaat heeft iedereen het nog steeds over de derde plaats van Van Gaal op het WK 2014 in Brazilië, maar de prestatie van Van Marwijk vier jaar daarvoor is volgens de bondscoach van Irak minstens net zo knap. “We waren vicewereldkampioen, hoor", gaat Advocaat verder. "Heel apart, het lijkt of iedereen dat is vergeten. Maar Bert is nog geen zeventig jaar, staat midden in het leven, heeft verschrikkelijk veel ervaring. Van Gaal vind ik een toptrainer, maar Bert is ook heel goed.”

Van Marwijk heeft naar eigen zeggen na zijn vertrek bij Oranje meteen gezegd dat het Nederlands elftal voor hem één keer is geweest. “Dick was het drie keer”, memoreert de bondscoach van de Verenigde Arabische Emiraten. “Nu is Louis het ook voor de derde keer geworden en de oudste bondscoach in de historie van ons voetbal. Ieder zijn ding. Ik heb het drie jaar, elf maanden en twee weken geweldig naar mijn zin gehad. Alleen de laatste twee weken waren niet leuk, doordat het misging tijdens het EK in 2012. Maar twee jaar daarvoor werden we tweede op het WK. Zo dicht bij elkaar ligt dat.”

Volgens Van Marwijk is het bondscoachschap van Nederland een zware job. “Je bent elke dag in het nieuws, omdat je wordt besproken en gewogen. En dan?”, vraagt hij zich af. “Kijk naar Frank de Boer, ik vond het pijnlijk hoe we met zo’n jongen zijn omgegaan. Zelfs Joachim Löw, wereldkampioen in 2014 geworden, en Didier Deschamps, vier jaar later kampioen met Frankrijk, kregen het te verduren.” De Verenigde Arabische Emiraten en Irak nemen het dinsdagavond om 18:45 uur in Dubai tegen elkaar op.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bert van Marwijk had het ontzettend verbruid en heeft al tien jaar niets bijzonders neergezet in de voetballerij. Dan moet je hem uit de zandbak trekken om een totaal nieuwe generatie spelers ineens naar het WK en een respectabele eindstand daar te leiden?

Nee Dickie, blijf jij lekker in Irak kroketjes eten.

12 oktober 2021 om 16:09

Want van Gaal heeft de afgelopen 10 jaar veel bereikt wil je zeggen. Wat Advocaat zegt klinkt heel plausibel. Gezien de selectie is de prestatie van van Gaal (3e op het WK) vindt ik wel beter, maar van Marwijk heeft toch ook gewoon gepresteerd. Meer dan andere namen (cocu, van Brockhorst) die genoemd werden.

12 oktober 2021 om 16:26

Joh van Gaal heeft overduidelijk meer gepresteerd in zijn carrière dan Marwijk. Nu zeg ik niet dat hij niets heeft bereikt hoor integendeel. Maar van Gaal heeft bewezen met een groep als deze er alles uit te kunnen halen. Meerdere malen, verschillende plekken.

12 oktober 2021 om 16:33

En twee jaar later was bert in de groepsfase uitgeschakeld.

12 oktober 2021 om 16:43

Van Gaal was overigens de eerste in jaren die zich niet wist te plaatsen.dat lag volgens hem overigens alleen aan de spelers, niet aan de coach. Kortom ook succesvolle coaches lukt het niet altijd. Hij is niet heilig.

12 oktober 2021 om 17:08

En v gaal kon zich de 1e x niet eens plaatsen

12 oktober 2021 om 17:49

Van Gaal is geflopt bij United, maar heeft in die tien jaar brons gehaald met een Nederland dat startte met Dirk Kuyt op linksback en bruno martins indi als sleutelspeler had. Bij Bayern succes, met AZ even kampioen geworden voor het eerst in 25(?) jaar. Al heb je het dan al over 15 jaar. Het zijn onvergelijkbare carrieres eerlijk gezegd en het is een beetje intellectueel oneerlijk om te doen alsof ze vergelijkbare CV's hebben.

12 oktober 2021 om 22:04

Maar je moet niet vergeten, Van Gaal was beschikbaar. Van Marwijk moest afgekocht worden en een contract dat er nog bij komt.

Dat is als clubtrainer bij de grotere clubs toch niet veel anders? Als ten Hag geen kampioen wordt dit jaar staat Valentijn ook weer vooraan om hem neer te sabelen hoor.

12 oktober 2021 om 16:21

Yup, hoge bomen... Daar staat een vrij aardig salaris tegenover.

Voor een paar miljoen per jaar en zo'n mooie baan mag half Nederland ook kritiek op mij hebben

Verbaast me dan weer niets dat Advocaat hier weer van op kijkt. Van Marwijk heeft na zijn succes met Oranje, buiten het debacle twee jaar later, weinig meer gedaan in het voetbal dat tot de verbeelding spreekt. Dat dat vooral het met oogkleppen opstrijken van veel geld was in landen waar het niveau van voetbal en het oog hebben van de mensenrechten beide weinig hoog staan aangeschreven, heeft - mede door de shame-campagne van Johan Derksen en andere mediafiguren - zijn imago hier geen goed gedaan. Zoiets ontgaat Advocaat en zijn compaan Cor Pot - die na drie vijfsterrenervaringen in de beter beschermde wijken van Bagdad glashard beweert dat de rapporten van Amnesty International gedateerd zijn - die niet bepaald vies zijn van dergelijke klusjes. Dat mag natuurlijk, maar zowel moreel als sportief zak je wel af naar een niveau waarmee je je niet meer bij de KNVB in de kijker speelt.

Dat gaat ook niet veranderen trouwens. Na Van Gaal komt er denk ik een jongere trainer; Bosz, Ten Hag, Slot of Fraser. Of door een gekke wending komt Koeman in beeld. Maar de oude garde wordt niet meer uit de woestijn weggetrokken door Zeist.

12 oktober 2021 om 16:33

Toch reuze benieuwd wie t na van Gaal wordt. Namen die jij noemt zie ik ook wel eindigen. Benieuwd vooral of deze namen naast clubtrainer ook bondscoach willen zijn en kunnen zijn vooral. Periodiek een ploeg opladen en klaarstomen ipv dagelijks een heel seizoen. Denk dat ten Hag een club kiest na Ajax.. Slot nog bij Feyenoord zit dan. Fraser zou een mogelijkheid kunnen zijn. Bosz natuurlijk ook maar toch... toch niet een zeker gevoel over. Het is bij hem alles of niets en vaak is het niets. En bij Lyon zit hij ook net..
Laat Fraser maar flink in de leer gaan bij van Gaal. Bepaalde kneepjes leren. Dan zie ik hem wel de job nemen. Maar als het aan mij ligt wordt het ten Hag. Maar dan alleen als hij er iig Ajax niet voor inruilt want ik ben tevreden met die kerel 😁En dat ouwe soepie mogen ze zeker vergeten in Zeist. Tijd voor een nieuwe generatie.

12 oktober 2021 om 20:34

Bosz sluit ik echt niet uit hoor. Hij moet altijd even de tijd krijgen bij clubs, maar hij krijgt zijn teams vaak wel goed op rit. En dat hij bij Leverkusen is ontslagen, zegt ook iets over de vloeibaarheid van verwachtingen bij een club van dat kaliber. Intussen heb ik de indruk dat Van Gaal, die gezien de beschikbaarheid van trainers én de slappe, visieloze kliek in Zeist die toch geen draagvlak heeft zelfs zijn vertrek bij Oranje in de hand heeft, langer dan één eindronde wil blijven. In dat geval komt deze discussie pas medio 2024. Tegen die tijd zal Bosz wel oren hebben naar het bondscoachschap, denk je niet?

12 oktober 2021 om 23:05

Ben het volkomen met je eens, laat dat duidelijk zijn, maar als je Van Marwijk niet ziet zitten vanwege zijn "gat in zijn cv" en wel Van Gaal neemt (ook een behoorlijk gat).. Die logica begrijp ik dan weer even niet.

12 oktober 2021 om 23:35



Klopt, die overeenkomst zag ik inderdaad over het hoofd. Feit is wel dat Van Gaal altijd een vernieuwer is geweest, wat je van pakweg generatiegenoten als Advocaat en Hiddink niet echt kunt zeggen. Hoe zelfingenomen hij ook mag zijn, hij kijkt wel over zijn eigen schaduw - bijvoorbeeld hoe hij vanaf zijn geloof is gestapt door tegenwoordig 532 de voorkeur te geven boven 433 - en tactisch is hij een Rembrandt. En ten slotte is Van Gaal in staat iemand op individueel niveau te laten floreren, en groeien. Hoewel Van Marwijk in 2010 als procesmanager natuurlijk een huzarenstukje leverde, zie ik hem niet als een mastermind die die extra 10 uit een groep als deze perst.

Nou Dick, wat mij betreft blijven we hem vergeten, hoor! Wat ben ik blij niet meer naar dat slaapverwekkende voetbal van Bert te hoeven zien. Zo erg als FdB was het natuurlijk niet, sterker nog: het resultaat was er in 2010 natuurlijk wel, maar ik heb er destijds niet van genoten en ben dan ook blij dat hij uit de picture gebleven is.

12 oktober 2021 om 15:59

Bert verdiend toch wel wat meer respect. Als de schoenmaat van Casillas een maatje kleiner was geweest, dan was hij een nationale volksheld geweest en had niemand het meer over het povere spel van Oranje. Als ik terugdenk aan de toernooien van 1998 en 2000, in mijn ogen het beste oranje ooit, dan doet mijn oranje voetbalhart nog steeds pijn. Dan maar liever met lelijk voetbal ver komen.

12 oktober 2021 om 16:14

Klopt. Je moet spelen naar je mogelijkheden, en dat heeft Oranje onder van Marwijk destijds gedaan. De basis was een enorme teamgeest en een Sneijder in topvorm, i.c.m. Robben. En natuurlijk heeft van Marwijk later weinig potten meer kunnen breken - hij was nooit in beeld bij de echte topclubs - maar hij verdient zeker de credits voor dat toernooi. Daarnaast heeft hij Feijenoord ook nog eens naar de UEFA Cup geleid. Dus geen koekenbakker. En laten we eerlijk zijn, van Gaal heeft ook zijn missers als coach op zijn palmares. Naast zijn topprestaties. Niemand heeft nu eenmaal een rechte curve in prestaties.

12 oktober 2021 om 16:28

Dan wil ik bij deze een groot verschil aangeven tussen v Marwijk en v Gaal en dat is dat vMarwijk het hele toernooi niet aan heeft gedurfd om RvP te wisselen. RvP was dat toernooi één v/d minste spelers qua nivea.

12 oktober 2021 om 16:40

Je wil zeggen dat het voor Spanje onmogelijk zou zijn geweest om te scoren in 30 minuten?
De grootste misser van Robben was het niet gaan liggen na een overtreding van Puyol. Dat was een veel grotere kans. Dan was het tegen 10 man en een vrije trap op een mooie plek met Sneijder in de gelederen.
Iedereen heeft het maar over die kans in de 61e minuut.

12 oktober 2021 om 17:18

Dan had ie moeten kiezen uit Huntelaar, Babel of Kuyt in de spits. Daar had je ook geen potten mee gebroken. Van Persie was destroys nog steeds een meerwaarde op het veld door Robben en Sneijder beter te laten renderen.

12 oktober 2021 om 18:49

Kuyt speelde iedere wedstrijd basis en Huntelaar was op dat moment een goede spits voor Oranje. Twee jaar later was hij overall (niet alleen Oranje) topscorer in de kwalificatie voor het ek '12.

RvP liep dat toernooi meer in de weg dan dat hij lijnen trok.

Edit; Robben heeft de eerste 3 wedstrijden v/h toernooi door blessure niet kunnen spelen dus dat renderen kan deels de prullenbak in.

12 oktober 2021 om 19:07

Dan vergeet je wel te melden dat vPersie topscorer was van de sterkste competitie ter wereld. Dus zo makkelijk was die beslissing dan ook weer niet.

12 oktober 2021 om 19:27

Dat is niet correct wat jij nu zegt, in het seizoen '09-'10 heeft RvP blessures gekend waardoor hij tot welgeteld 10 doelpunten kwam. Ook is het zo dat de PL op dat moment (nog) niet persé de sterkste competitie ter wereld was.

12 oktober 2021 om 21:02

Kom op man, het enige wat Dirk Kuyt kon was zijn mouwen opstropen en vol gas geven, voor de rest een zeer matige voetballer van een destijds zeer matig Liverpool. Robben viel in de 3e poulewedstrijd in om precies te zijn en gaf een assist via de paal op Huntelaar. Over Huntelaar gesproken, die was in het seizoen voor het WK2010 gigantisch geflopt bij Milan, zo erg dat ze na dat seizoen meteen afscheid van hem namen. Het seizoen daarvoor hetzelfde verhaal bij Real, dus zo’n zekerheidje was Huntelaar ook weer niet voor van Marwijk. Dat ie 2 jaar later aan de lopende band scoort is niet relevant voor dit onderwerp. Dan snap ik dat van Marwijk voor van Persie kiest, in alles een betere voetballer dan Huntelaar en Kuyt en de statistieken bewijzen zijn gelijk, Oranje heeft immers de finale gehaald dat toernooi.

12 oktober 2021 om 21:15

Onzin, Douwe Dabbert! Denk je dat van Gaal Depay durft te wisselen? Nee dus.

12 oktober 2021 om 22:13

Deels eens over Kuyt maar je doet hem imo te kort. Ik zeg een redelijk L' pool ipv matig, nagenoeg ieder seizoen basisspeler 285 wedstrijden voor de club, 104 interlands.

Huntelaar is qua persoonlijkheid geen typische Madrid speler maar dat hij geflopt is vind ik te kort door de bocht. Hij is in de winterstop gekomen en dan is het lastig om je in het team te spelen. Toch 20 wedstrijden gespeeld (gem 56 min p/w) 8 goals.
Toen werd Perez herkozen als voorzitter en die wilde een nieuw galactico opbouwen en kocht dat jaar oa Benzema, Kaka en Ronaldo. De aankopen v/d vorige voorzitter moesten het veld ruimen waaronder alle Nederlanders.

Bij Milan was het inderdaad wat minder maar dat is naar mijn mening niet zo verwonderlijk als je binnen een half jaar 2x van (top)club moet wisselen. Toch nog 30 wedstrijden (gem 45 min p/w) 7 goals en wil ik bij deze er bij vermelden dat hij regelmatig als rechtsbuiten werd geposteerd.
Hier is hij vertrokken oa omdat Milan Zlatan aantrok.

12 oktober 2021 om 22:15

Omdat v Gaal op het moment niet de beschikking heeft over een betere spits zal hij het niet zo snel doen maar hij durft het wel.
Hij heeft gister FdJ toch ook gewisseld, iets wat ik onder zijn voorgangers niet heb zien gebeuren.

12 oktober 2021 om 22:27

Oranje was inde periode van Bert ijzersterk ondanks matige namen achterin. Wat velen mensen zijn vergeten is het eerste jaar/ anderhalf jaar na het WK. Oranje speelde toen ongekend goed en was toen echt de beste ploeg ter wereld. Kijk hiervoor even de wedstrijden Zweden thuis en Hongarije uit terug. Zo goed heb ik Oranje nooit meer zien spelen.

Van Gaal is op dit moment de beste keus, dat laten de resultaten en het met vlagen goede spel zien. Maar ja, als we verliezen tegen de Noren dan wordt ie afgebrand. Niets is zo veranderlijk als de voetbalwereld.

Ik vind het sowieso een zwaktebod dat we altijd maar weer terug blijven keren naar een steeds ouder wordende generatie die het telkens maar weer moet gaan doen. Qua prestaties ben ik nu soort van blij met van Gaal, maar het blijft een zwaktebod dat er blijkbaar niemand van de volgende generatie geschikt is voor de job. Wellicht ten Hag of Slot op lange termijn.

12 oktober 2021 om 15:59

Voordat de generatie Eth/as aan bod komt, zullen eerst jongens als Gio en Cocu de kans gaan krijgen. Zie zowel Ten Hag als Slot eerst nog een (aantal) mooie club(s) in het buitenland trainen.

12 oktober 2021 om 16:05

Gio en Cocu zijn net als Frank totaal geflopt in het buitenland. Lekker wegblijven bij Oranje dus.

12 oktober 2021 om 16:06

Ik zeg ook op lang termijn, want ik denk dat ze voorlopig liever nog even clubs trainen. Overigens is ten Hag (51) wel ongeveer dezelfde generatie als Cocu (50) en Gio (46). Ten Hag had alleen de pech dat hij niet zo'n top voetbalcarriã¨re heeft gehad dus hij moet zijn trainerscarriã¨re wat meer opbouwen. Uiteindelijk misschien alleen maar beter maar dat weten we niet.

12 oktober 2021 om 18:00

Gio geflopt? Laat me niet lachen man. Hij is na minder dan een jaar zelf opgestapt omdat hij dichterbij zijn familie wilde zijn.

12 oktober 2021 om 18:52

@soccerfan_1,

Of iemand geflopt is vind ik eerlijk gezegd niet heel belangrijk. Vroeg of laat flopt haast iedere trainer in het buitenland van Mourinho tot van Gaal. Iemand als Peter Bosz heb ik persoonlijk ook best hoog zitten maar hij wordt ook overal ontslagen. Dat hoeft dus echt niet alles te zeggen.

Ik vind het veel belangrijker wat de spelers vinden van een bepaalde trainer. De boer leek niet goed om te kunnen gaan met ego's en zijn communicatie leek ook waardeloos het afgelopen ek.

Cocu en van Bronckhorst hebben het bij Feyenoord en PSV goed gedaan, daarnaast is het aanbod zo beperkt dat je ze een kans kan geven.

Stel maar een jongere trainer aan. Op De Boer na (die het waardeloos deed), zijn we sinds Van Marwijk namelijk twee teruggevallen op Van Gaal, Advocaat als interim, Hiddink en Blind. Koeman was de juiste man, maar bij hem weet je dat hij het alleen maar slechter kan doen na zijn eerste periode.

Tijd voor trainers als Bosz en Ten Hag, met daarachter trainers die potentie hebben als ze het lange tijd goed blijven doen bij hun clubs (Slot en Van Bommel).

vMarwijk was een coach van 1 systeem en boel bij elkaar houden. Laatste poulewedstrijd durfde hij niet met Huntelaar te starten waardoor Hunter nooit een alternatief werd tijdens WK. Was wel nodig, zeker op t einde. Enfin, goede selectie, aardige man, prima resultaat maar niemand die hem herinnert (zeker in het buitenland niet zoals wel duidelijk geworden is)

Grappig dat meerdere mensen met het argument komen dat Van Marwijk de afgelopen tien jaar niet veel meer gepresteerd heeft. Van Gaal won in 2016 nog een FA Cup, maar afgezien daarvan is zijn laatste gewonnen prijs zelfs nog ouder dan Van Marwijk's zilveren WK-medaille.

12 oktober 2021 om 16:46

Die bronzen medaille telt dan niet? Die was echt 4 jaar later

12 oktober 2021 om 17:15

Ja en als wij van alle prijzen die v Gaal gewonnen heeft afzien dan heeft v Marwijk er veel meer gewonnen

Misschien wel bewust vergeten Dick. Met alle respect van marwijk heeft het toch al de laatste 10 jaar niet meer laten zien. Buiten dat vind ik dat ook een zwaktebod als de knvb hier op terug grijpt. En ja dat heb ik ook met van gaal, hoewel de positie van van gaal nu misschien even anders is hoop ik niet dat ze daar op de lange termijn mee door gaan.

Volgens mij was de KNVB op zoek naar iemand die, behalve in bezit van autoriteit en ervaring, beschikbaar was. Van Marwijk was al elders bondscoach en is dus logischerwijs niet in beeld geweest.

Het heeft natuurlijk ook te maken met het moment van vertrek.

Van Gaal vertrok na dat succesvolle WK en dat blijft dan hangen in de gedachten van het volk.

Van Marwijk vertrok na een dramatisch EK waar Oranje niet eens de groepsfase overleefde. Dat blijft mensen bij, dus ik vind het niet zo gek dat de KNVB niet bij hem uitkwam.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren