Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Jurriën Timber openhartig over ritueel: ‘Ik heb het altijd bij me’

Laatste update:

Jurriën Timber hoopt de komende dagen interland nummer zeven en acht toe te voegen aan zijn voetballoopbaan. De verdediger van Ajax behoort tot de Oranje-selectie voor de WK-kwalificatieduel met Letland (vrijdagavond) en Gibraltar (maandag) en mag hopen op speelminuten onder bondscoach Louis van Gaal. Dat Timber een stormachtige ontwikkeling doormaakt heeft hij mede te danken aan de Bijbel, zo blijkt uit een interview van de centrumverdediger met Trouw.

Timber is gelovig en leest in aanloop naar zijn wedstrijden standaard een stuk voor uit het Heilige Schrift. "De Bijbel heb ik altijd bij mij. Of ik nu naar het Nederlands elftal ga of naar uitwedstrijden met Ajax, hij zit in mijn tas", vertelt Timber in gesprek met bovengenoemde krant. "Voor iedere wedstrijd die ik speel lees ik standaard hetzelfde stukje uit de Bijbel, Psalm 91. Dat gaat over Gods bescherming en geeft mij het gevoel dat er iets over mij waakt, iemand achter mij staat. Overal waar ik ga." Hij hoopt daarin dingen uit de Bijbel mee te nemen zodra hij het veld betreedt. "Al is dat soms niet makkelijk", geeft de Oranje-international te kennen. "Ik heb ook dingen gedaan waarvan ik achteraf dacht: dit is niet goed, zo hoort het niet.

De mandekker van Ajax kreeg de Bijbel van zijn moeder. "Ze zei: ‘Lees dit voor iedere wedstrijd, het zal je kracht geven’", vervolgt Timber. "Sindsdien doe ik dat en het brengt succes. Er zijn wel eens dagen dat ik de Bijbel vergeet, maar dan lees ik de Psalm gewoon op mijn telefoon. Ik sla het ritueel nooit over. Nu ik ouder word, ga ik steeds meer zelf met de Bijbel aan de slag, misschien omdat ik ’s zondags nooit mee kan naar de kerk. Mijn moeder bidt wel iedere week voor mij en daarnaast kijk ik kerkdiensten terug op You­Tube. In de vakantieperiode probeer ik mijn afwezigheid in de kerk een beetje in te halen."

Timber geeft toe dat er in de topsport maar weinig streng gelovigen zijn. "Maar bij Ajax en het Nederlands elftal zijn wel jongens met wie ik over de Bijbel spreek. Cody Gakpo van PSV bijvoorbeeld, of hier in Amsterdam met Terrence Douglas van Jong Ajax. We hebben het over verzen of filmpjes die we hebben gezien. Over het algemeen ben ik iemand die dingen liever voor zichzelf houdt, maar het geloof delen is ook wel fijn. En misschien kan ik sommige jongere jongens ook wat meegeven. Ik denk dat het geloof meer mensen in de sportwereld kan helpen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Steeds meer spelers zie je met een bijbel lopen en een kruisje slaan voor de wedstrijd. Oprechte vraag, is het niet hypocriet dat je aan de ene kant (streng) gelovig bent en je aan de bijbel houdt, maar als het voor je carrière uitkomt er wel voor kiest om op zondag gewoon te voetballen ipv het houden van een rustdag? Tegenwoordig lijkt het meer een hype te worden onder jongeren.

8 oktober 2021 om 10:34

ach, iedereen moet zelf doen wat hij wil natuurlijk. Volgens mij mag je best de bijbel lezen en kruisjes slaan zonder meteen je leven erop aan te passen. Je kan ook kracht of motivatie halen uit een gedicht, een compositie of een foto.

8 oktober 2021 om 10:34

Die hele zondagsrust is toch sowieso een beetje een wassen neus? Ik ben niet gelovig, maar hoezo zou je niet kunnen geloven als je op zondag voetbalt. Dat staat toch totaal los van elkaar?

8 oktober 2021 om 10:43



Dat ligt volledig aan hoe streng je geloof is. Dat is voor iemand die erbuiten staat lastig te beoordelen. Als jouw heilige boek voorschrijft dat je zondags rust moet houden en jij je zo strak mogelijk aan die regels wilt houden, dan houd je rust. Zo simpel is dat. Dan ga je toch lekker zaterdags voetballen? Blijkbaar is het geloof bij Timber niet zo streng.

8 oktober 2021 om 10:49

@FCG De zondag staat niet in de Bijbel als zijnde de dag dat je niet mag werken.

8 oktober 2021 om 11:05

Misschien niet specifiek de zondag, maar de zevende dag is de rustdag, en in het Christendom al een millennia of 2 de zondag. Dan ligt het aan hoe streng jouw geloof is, of jij helemaal niet werkt o.i.d.

Trouwens, leuke manier van argumenteren, niet inhoudelijk reageren, maar op 1 specifiek punt wat net niet 100% klopt puntjes pakken, terwijl je heel goed weet dat de strekking van mijn verhaal gewoon klopt.

8 oktober 2021 om 11:18

Als het over de zondagsrust icm voetballen op zondag gaat is het wel degelijk relevant om te benoemen dat de zondag helemaal niet in de Bijbel staat alszijnde de rustdag. Daar kan je wel over piepen, maar dat is dan natuurlijk niet helemaal terecht.
Sterker nog, het Jodendom baseert hun sabbat (op zaterdag) op dezelfde tekst als het Christendom dit doet voor wat velen als de zondag zien.

Dus het gaat over een verschillende interpretatie van de tekst. Dat maakt iemand niet direct minder gelovig.

8 oktober 2021 om 11:41

Klopt officieel is sabat zaterdag

8 oktober 2021 om 11:49

We hebben het over de zondagsrust zoals die algemeen gebruik is. Timber blijkt uit de tekst duidelijk Christelijk en niet Joods. Het gaat duidelijk over de bijbel en het Christendom, niet over het Jodendom. Aangezien in elke (noemenswaardige) Christelijke kerk in Nederland de zondag de rustdag is, is het helemaal niet relevant.

Het stukje over hoe streng het geloof is, had ik beter moeten verwoorden. de ene kerk staat op zondag een stuk meer toe dan de andere. Zo predikt de ene complete zondagsrust, de ander dat een kerkbezoek zondags genoeg is, maar het blijf allemaal persoonlijk. De ene vindt de complete zondagsrust nodig om zijn geloof te belijden en wil daarom niet voetballen, een ander vindt het regelmatig een stuk van de bijbel lezen genoeg, et cetera.

8 oktober 2021 om 10:34

Niet alle christelijke stromingen zijn zo strikt. Bij katholieke voetbalclubs speel je gewoon op zondag. En zelfs binnen het protestantisme heb je strenge en relaxte stromingen.

8 oktober 2021 om 11:30

Klopt dat niet alle stromingen zo strikt zijn, maar is dat niet apart? Je kan toch niet kiezen wat jou het beste uitkomt uit de bijbel en de rest maar even vergeten? Een rustdag staat genoemd (los of het zaterdag of zondag is) en op de rustdag wordt er normaliter niet gewerkt. Ik zie geen uitzondering voor voetballers.

8 oktober 2021 om 12:37

Hier zijn echt eeuwenlang oorlogen om gevoerd man. De conclusie in de wereld met een westerse invloedssfeer is breed getrokken dat je je eigen interpretatie van het christendom er op na mag houden. Mijn overgrootvader was katholiek, mijn oma is opgegroeid in het apostolisch genootschap. Overgrootvader aan de andere kant was een strikte calvinist. Een 'rustdag' is al duizend keer verschillend uitgelegd in verschillende christelijke stromingen. Als je de bijbel letterlijk leest zouden alle christenen homoseksuelen moeten stenigen, niet meer dan twee verschillen kledingsstoffen door elkaar moeten dragen en mogen ze ook geen schaaldieren eten.

8 oktober 2021 om 10:34

Je kunt toch kracht uit je geloof halen en proberen een goed mens te zijn? Je hoeft niet gelijk in een klooster. Laat mensen gewoon doen waar ze zich goed bij voelen(zonder dat dat ten koste gaat van andere/of je geloof opdringt)..

8 oktober 2021 om 11:47

Dan krijg je cherry-picking. En het geeft heel veel verkeerde dingen. Als iedereen maar gewoon z’n gang gaat en kijkt wat hij of zij goed vind om te hanteren. Want zo reageerde mensen in de oorlog ook met de bijbel in de hand om dan vervolgens bommen te laten vallen op mensen.

On: het is mooi dat Timber er kracht uit haalt. Ik zou niet zeggen dat het daardoor komt. Ik zou eerder zeggen dat hij het talent heeft gekregen.

8 oktober 2021 om 10:36

Naja, je mag je geloof toch invullen hoe jij dat wil. Ik vind dat je een prima Christen kan zijn zonder letterlijk alles uit de bijbel te volgen. Het is toch vooral een leidraad.

8 oktober 2021 om 11:48

Ja cherry-picking zo heb je bijv veel mensen die serie moordenaars zijn maar dan een kruisje slaan ofzo gaat nergens over.

On: wat als timber bid en bij de tegen partij ook ?

8 oktober 2021 om 12:40

Dat is weer een wat extreem voorbeeld. Ik heb zelf helemaal niets met geloof, ik vermoed dat ik spontaan in de fik vlieg als ik een kerk inloop, maar dat gezeur van stromingen dat alleen zij het ware geloof aanhangen vind ik nog vermoeiender dan het hele concept zelf. Als God bestaat, hoop ik dat ie boven dat soort onzinnigheden staat, maar goed, daarom denk ik dan ook dat ie niet bestaat.

8 oktober 2021 om 13:19

Nieuw woordje geleerd Nooblex?

De bijbel is een boek vol symbolieken, ieder uiteindelijk zijn eigen interpretatie en toepassing. Wie ben jij om te zeggen hoe iemand zijn geloof moet beoefenen.

Ooit het eerste testament gelezen?

9 oktober 2021 om 12:01

Het eerste waar heb je het over ? Of bedoel je oude testament? Is vrij duidelijk beschreven wat wel en niet hoort in de bijbel. Het is wel aan de personen om er wel of niet toe te passen in het leven.

8 oktober 2021 om 10:37

Het mooie van religie is dat ieder het op zijn eigen manier kan interpreteren. Zo vindt Timber vooral steun in de Psalmen van de Bijbel en een ander vindt de rustdag juist heel belangrijk.

Nou kunnen we geen discussiëren over in hoeverre je een goede christen/katholiek bent als je je niet aan ALLE 'regels' houdt, maar ik denk dat dit geen discussie voor voetbalzone is

8 oktober 2021 om 10:43

Ik heb liever, dat ze de bijbel lezen dan dat ze zich bezig houden met een andere carrière. 🙏🏾🤷🏾‍♂️

8 oktober 2021 om 16:34

Deze reactie is zwaar underrated! Die andere ‘carrières’ waar je mogelijk aan refereert vind ik soms tot het schamende aan toe

8 oktober 2021 om 10:47

Geloof draait niet om of je wel of niet of 1 of 2 keer na de kerk gaat. Geloof draait om een relatie met God. Tuurlijk tijdens een kerkdienst krijg je weer meer informatie. Maar God vraagt aan ons om een band met Hem te krijgen. En als hij op zondag voetbalt en een andere moment in de week tijd voor God neemt of een kerkdienst terug kijkt is dat natuurlijk ook goed.

8 oktober 2021 om 10:51

Ik heb sowieso het idee dat veel (veel = niet alle!) christenen de Bijbel gebruiken als een soort menukaart: wat je bevalt dat pik je eruit en de rest laat je lekker achterwege. En dan krijg je bijvoorbeeld mensen die zelf drie keer gescheiden zijn, maar wel met de Bijbel in de hand homoseksuelen vertellen dat ze zondig zijn. Of die voor de doodstraf zijn, terwijl dat loodrecht tegen het zesde gebod ingaat.

8 oktober 2021 om 10:53

Ik denk dat je het wel breder kan trekken naar veel gelovigen.

8 oktober 2021 om 11:25

Misschien was ik niet heel duidelijk, maar dit bedoel ik er dus mee. Los van of zaterdag of zondag nou de rustdag is. Veel gelovigen kiezen wat zij willen volgen/ geloven, maar hetgeen niet uitkomt met hun levensstijl laten ze links liggen. Ik vind het behoorlijk hypocriet in ieder geval. En ja, iedereen mag zelf weten wat ze geloven, maar het staat een ieder ook vrij om aan te kaarten dat iets hypocriet is.

8 oktober 2021 om 12:36

@Cabinessence, Daarom staat er ook dat je niet moet oordelen. Je mag dingen wel benoemen. Je voorbeeld 3x scheiden en een homo vertellen dat het een zonde is, is toch in het het leven eigenlijk zo? Als jij vandaag iemand een trap geeft in een ruzie, en dag erna zie jij dat een persoon een ander persoon slaat, zeg jij daar dan niks van omdat jij dag ervoor een trap aan een ander gaf?
@DVV20, Het probleem is dat gelovigen worden gezien als mensen die perfect moeten leven. Niemand is perfect iedereen heeft zijn of haar eigen iets wat ze verkeerd doen. Het gaat erom dat je je best doet, dat je intenties goed zijn. Iemand kan elke zondag in de kerk zitten, met geen goed hart. Dat maakt diegene absoluut niet beter dan iemand die er niet vaak is maar wel een goed hart heeft.

Ik ben absoluut niet gelovig, maar ik vind het jammer dat er wereldwijd zoveel misbruik van het geloof wordt gemaakt. Met oorlogen, seksueel misbruik, onderdrukking. Ik denk dat het geloof op zich veel goeds zou kunnen brengen.

8 oktober 2021 om 10:40

Joh trap even een open deur in. Geloof, gecombineerd met een gezonde dosis logisch nadenken en een beetje naastenliefde zou heel goed zijn. Er zijn alleen veel teveel mensen die de gezonde dosis logisch nadenken of de naastenliefde ontbreken.

8 oktober 2021 om 12:45

Nouja een open deur, dat is wat onaardig wanneer Slayer1 een heel vriendelijke opmerking maakt en je het zelf over naastenliefde hebt Ben het overigens inhoudelijk helemaal met jullie eens.

8 oktober 2021 om 10:45

Wat een stomme reactie. Ben je daarom ook tegen scholen, ziekenhuizen, bejaardencentra, sportverenigingen en werk? Ook daar vinden misstanden plaats, uit nam van wat dan ook.Snap overigens niet waarom dit artikel hier moet komen. Heeft werkelijk niets met voetbal te maken

8 oktober 2021 om 10:51

Meneertje, kun je even aangeven waar ik geschreven heb dat ik 'tegen' ben?

8 oktober 2021 om 11:03

Als die ziekenhuizen, scholen etc. deze misstanden ook onder het tapijt vegen, de daders niet aanpakken en alles intern houden dan mag je die organisaties ook hard aanpakken. Georganiseerd geloof (i.e. religie) heeft de mensheid meer ellende gebracht dan goeds. Wat je persoonlijke spirituele overtuigingen zijn heeft daar niets mee te maken, daar ben je volledig vrij in. En als je daar steun of hoop uit put, is dat natuurlijk mooi. Maar de gesloten, dogmatische en machtsbeluste religieuze organisaties verdienen alle kritiek die ze tegenwoordig over zich heen krijgen.

Ik vind het maar een raar iets.
Zelfde geldt voor spelers die scoren die dan naar boven kijken en wijzen.
Is God dan boven? Die is overal toch? Dat je dan gescoord hebt vanwege je kwaliteit maar dan God bedankt. Heeft God dan speciaal aan jou gedacht? En de miljoenen andere spitsen die misschien nog een betere mens en strenger gelovige is, maar niet hebben gescoord? Maar God heeft speciaal aan jou gedacht? Ben jij zo bijzonder dan? Van de miljarden mensen op aarde vindt God het belangrijk om jou te laten scoren, terwijl intussen God rekening moet houden mer het hele universum en echte belangrijke dingen?

8 oktober 2021 om 10:54

Het hele idee van een 'personal God' is extreem egoïstisch en ijdel. Maar goed, kritiek leveren op religies is een bijzonder hardnekkig taboe.

8 oktober 2021 om 12:56

Nee, kritiek op religie is helemaal niet taboe in Nederland hoor. Sterker nog, secularisme is de norm. De tweede partij in Nederland (pvv) is sterk anti-islam, de derde partij (d66) is duidelijk anti-conservatief en de eerste partij (vvd) is uitgesproken liberaal en daarmee niet-religieus. Zeker geen taboe dus. Ik ben zelf agnost (neig naar atheïsme) en heb echt nooit ervaren dat geloofskritiek een taboe is. Misschien in de bible belt of in sterk gelovige gezinnen, maar niet in Nederland in het algemeen.

8 oktober 2021 om 12:56

Ik vind overigens de kritieken op het geloof die jij (egoïstich en ijdel) en Mvbfan (raar en dommig) geven erg simpel en absoluut geen recht doen aan wat Timber uitlegt. Timber benadert het geloof juist uitgesproken individueel, als een spirituele bron van inspiratie en moed. Niet als iets wat hij anderen oplegt, niet als een God die per definitie de wereld controleert, en dus helemaal niet als iets egoïstisch of iets dommigs. Het is juist heel begrijpelijk dat mensen die onder druk staan op zoek gaan naar manieren om daarmee om te gaan en naar inspiratie om te presteren, als dat Bijbelverzen zijn, who cares, dat is volgens mij precies hoe die verzen ooit bedoeld zijn of in ieder geval hoe ze duidelijk het meeste kracht hebben (ook voor mij als agnost): als symbolische inspiratiebron.

8 oktober 2021 om 13:32

@leidsehood, misschien dat het in Nederland wat minder duidelijk naar voren komt vanwege onze vrije samenleving, maar op vele plekken in de wereld is religiekritiek niet mogelijk of zeer ongewenst. Hier is het vaak wat geniepiger en uit het zich in de vorm die jij ook bezigt, namelijk door te zeggen dat het mij niets aangaat. En in zekere zin klopt dat ook, dat probeerde ik hierboven in een andere post ook aan te geven. Als Timber graag verzen uit de Bijbel leest en daar kracht uit put, dan is dat m.i. prima. Maar er is een verschil tussen spiritualiteit en religie (georganiseerd geloof) en die twee worden nogal eens op een hoop gegooid om iemand monddood te maken.

Overigens wordt Wilders toch ook altijd aangepakt door mensen die claimen dat hij discrimineert jegens moslims? Waartegen hij zichzelf altijd moet verdedigen door te stellen dat hij geen probleem heeft met moslims, maar met de islam. Zelfde verhaal. Overigens vind ik wilders die grens wel degelijk overgaan, door te spreken over kopvoddentaksen, Marokkanen etc. Dat zijn persoonlijke aanvallen die ik de ware aard van het beestje tonen en niets meer met religiekritiek te maken hebben.

Als bijbelverzen (of Aya's uit de Koran) alleen symbolisch zijn bedoeld, waarom zijn er dan kerken (als in de organisatie achter religies) nodig om de boel te enforcen. Wie is de paus om mij te vertellen hoe ik moet leven? Of dat mensen in Afrika geen condooms mogen gebruiken (resultaat: miljoenen doden om een stukje tekst). Het gaat toch om het cherrypicken van stukjes tekst die jou kracht geven? Niet dus.

En nogmaals, mensen moeten lekker geloven wat ze zelf willen. Maar ik mag daar dan van zeggen dat ik het ijdel en egoïstisch vind als jij gelooft dat er een God is die naar je gebeden luistert als je maar braaf genoeg bent. Dan draait het om jou, niet om God.

8 oktober 2021 om 11:07

Je klinkt als iemand die niet in God gelooft. En dat is je goed recht, niemand verplicht je om überhaupt ergens in te geloven.
Wat ik dan wel vreemd is, is dat je iemands geloof in twijfel trekt en daarbij ook eigenlijk alles wat bij het geloof komt kijken.
Want ja, als er een God is. Waarom gaan er dan mensen dood?

Het geloof is niet iets tastbaars, dat betekent dat het voor jou kan zijn waar jij kracht uit haalt. Of dat nou daadwerkelijk het geloven in God is, of gewoon geloven dat er meer is dan enkel hetgeen wij kennen of kunnen zien, voelen of ruiken. Als ik kracht haal uit een Bic pen en deze voor elke werkdag een kus geef mag ik dat toch zelf weten? Is een Bic pen dan zo bijzonder? Nee, voor anderen misschien niet, voor mij wel. Ik doe er niemand kwaad mee.
Net als dat deze jongen niemand kwaad doet door een bijbel bij zich te houden.

Nog even voor de goede orde, ik ben zelf ook Atheïst.

8 oktober 2021 om 12:50

@isco24 - Tja, de afstand tussen logica en iets spiritueels is nou eenmaal ongelooflijk groot. Het zijn eigenlijk twee uitersten van het spectrum. Je kunt een geloof niet verklaren met logica en je kunt logica niet verklaren met geloof.

8 oktober 2021 om 16:57

In Gods ogen is een ieder bijzonder. Ook jij bent een bijzonder en een uniek persoon. Als iemand niet scoort wil het niet zeggen dat je in Zijn ogen minder belangrijk bent. Hij zegent je op een andere manier……

"ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden." - Johan Cruijff

Ik vind dat Timber er wel mooi in staat. Religie is natuurlijk iets persoonlijks en als hij kracht haalt uit iets waar hij verder niemand anders mee lastig valt is dat natuurlijk erg mooi.

8 oktober 2021 om 11:07

Ik ben zelf ook niet gelovig. Maar volgens mij bidden spelers niet om te winnen, maar om gezond te blijven en om in staat te zijn het maximale uit zichzelf te halen.

8 oktober 2021 om 13:00

Die quote van Cruyff is zo mooi. Op basis daarvan kan je een hele leuke discussie met mensen over het geloof of God beginnen: wat betekent God dan en vooral ook: wat betekent God niet. Volgens mij zou Timber prima met een leuke reactie op die opmerking moeten kunnen komen waarin hij Cruyff gelijk geeft maar toch de waarde van het slaan van een kruisje uitlegt. Maar goed, ben benieuwd of er religieuze VZ-ers zijn die dat kunnen doen.

8 oktober 2021 om 13:35

Ik heb niet zoveel met deze uitspraak, snap ook niet zo goed waarom zoveel mensen weglopen met dit soort uitspraken. Zijn ze simpel, helder en diep of gewoon simplistisch?

Die 22 spelers zijn natuurlijk niet allemaal even gelovig. Als Team A bestaat uit 11 zwaar devote katholieken en team B uit 11 heren die het kruisje puur voor de vorm slaan dan weet ik wel welk team God laat winnen .

Prima dat Timber dit doet verder, een persoonlijke keuze die hem blijkbaar kracht geeft.

Als het voor hem werkt is dat prima toch. Heel veel sporters die iets hebben met (bij)geloof. Michael Jordan droeg iedere wedstijd van zijn profcarriere dezelfde shorts onder zijn wedstrijdbroek. Hij won het college-kampioenschap met North Carolina toen hij die shorts droeg en als bijgeloof droeg hij het daarna altijd. Wel iedere keer gewassen overigens hahah. Lebron James doet voorafgaand aan iedere wedstrijd een poeder toss. Mark van Bommel dronk voorafgaand aan iedere wedstrijd uit dezelfde beker, die hij dan ook altijd op dezelfde plek terugzette. Als het voor deze mensen werkt, dan is het helemaal prima.

Ik laat iedereen in zijn waarde, zelf ben ik katholiek maar absoluut niet gelovig, kerk en het geloof nee ik heb het niet zo op dit sprookjes boek

8 oktober 2021 om 11:26

Dan ben je dus ook niet katholiek.

8 oktober 2021 om 12:52

@martinator - Volgens mij ben je katholiek als je gedoopt word. In dat opzicht kun je je dus alleen "officieel" ontdoen als je jezelf uit laat schrijven bij de kerk. Maar goed, dat weet ik ook niet zeker. Ik meende zoiets een keer gelezen te hebben.

8 oktober 2021 om 13:03

Dit klopt. Een heleboel mensen zijn officieel katholiek (schrijven zich om uiteenlopende redenen niet officieel uit) maar geloven niet. Het uitschrijven is een aantal jaar geleden wel makkelijker gemaakt, precies om die reden. Mijn vader is ook katholiek maar niet gelovig in de zin zoals de Kerk dat bedoelt. De opmerking van Martinator is dus niet correct. Los van het feit dat ik zou zeggen: eh mag Mitchajax even lekker zelf bepalen hoe hij zichzelf ziet...

8 oktober 2021 om 13:23

@Martinator precies wat Sirius zegt, ik ben gedoopt en dus katholiek maar zeker geen praktiserende

8 oktober 2021 om 13:28

LeidseHood dank je wel voor je juiste uitleg

8 oktober 2021 om 14:49

@leidsehood, ik bepaal niet hoe hij zich mag/moet voelen. Dat zeg ik ook niet . En ik bedoel ermee: je zegt katholiek te zijn, maar bent niet gelovig. Dit gaat in mijn wereld niet op. Ik ben zelf ook gedoopt, maar ben ook niet Christelijk.

8 oktober 2021 om 12:40

Ik snap dat je losjes in je geloof kan staan, maar iemand die katholiek is zou de bijbel geen sprookjesboek noemen 😅

8 oktober 2021 om 13:25

@Bongioro ik ben gedoopt dus katholiek maar mijn ouders kozen ervoor om mij te dopen, niet ik dus kan ik wel gedoopt en daardoor katholiek zijn, wil niet zeggen dat ik geloof in de bijbel

Ik heb een zwak voor deze jongens. Zij proberen het geloof te belijden zoals voorgeschreven staat in oa de 10 geboden en daar is niks mis mee imo. In de boeken Spreuken, openbaringen oa staan wijsheden in waar veel van te leren valt. Heel actueel in veel gevallen.
Christen, joods, moslim dat maakt vind ik niet uit. Geweldig dat mensen daar inspirerende krachten uit halen. Voor sommigen kan dat net het laatste stapje naar succes betekenen. Zelf ben ik een ongelovige Thomas, vandaar dat ik niet echt succesvol ben😜

Bizar hoeveel mensen zo een sterke mening hebben over iets wat ze blijkbaar zelf niet toepassen. En dan nog willen roepen wat wel of niet goed is

Leef en laat leven.

8 oktober 2021 om 13:48

Komt misschien door een stukje geschiedenisbesef, want in het verleden was leef en laat leven niet bepaald het credo van de meeste religies. Maar ik denk dat de meeste mensen het geen worst uitmaakt waar iemand zich in zijn vrije tijd mee bezig houdt.

9 oktober 2021 om 16:45

Als het bij een mening blijft... Probleem wordt het pas als er voor anderen bepaalt wordt wat wel en wat niet mag. Zo mag iemand met een doodswens niet geholpen worden, omdat er een andere groep is die vindt dat dat niet hoort.

Is mooi van Timber. Lijkt me een jongen met een goede opvoeding die met beide benen op de grond staat. Goed voor hem dat hij kracht uit zijn geloof haalt.

Is mooi dat iemand houvast heeft aan een religie. Kan er alleen maar respect voor hebben als zij zich gedragen als hoe ze zich voordoen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren