Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Barcelona heeft rekening openstaan bij Ajax van 48 miljoen euro

Laatste update:

Barcelona is tot 2024 gebonden aan het afbetalen van 115,7 miljoen euro aan transfersommen, zo onthult 2Playbook op basis van inzicht in de jaarrekening van de club. Ajax is de grootste crediteur van Barcelona: de Amsterdammers hebben de komende jaren nog recht op in totaal 48 miljoen euro vanwege de verkoop van Frenkie de Jong en Sergiño Dest. Dat is overigens precies conform de afspraken die gemaakt zijn.

In totaal heeft Barcelona afgelopen seizoen 81 miljoen euro van zijn openstaande rekeningen betaald. Barça nam De Jong twee jaar geleden voor 86 miljoen euro over van Ajax. Van die transfersom is nu 54 miljoen euro overgemaakt, waarvan 16 miljoen euro het laatste seizoen. In totaal heeft Ajax nu nog recht op 32 miljoen euro voor De Jong plus 16 miljoen euro voor Dest, die vorig jaar voor 25 miljoen euro werd verkocht aan Barça.

Verder heeft Barcelona nog altijd een rekening openstaan bij Liverpool voor Philippe Coutinho. Afgelopen boekjaar maakte de Spaanse club 29 miljoen euro over aan the Reds, waardoor nu nog een bedrag van 13 miljoen euro verschuldigd is. Voor Miralem Pjanic moet Barça nog 39 miljoen euro betalen, waarvan 37 miljoen euro aan Juventus. AS Roma, Olympique Lyon, FC Metz en Schifflange 95 verdelen het overige deel.

Zelf heeft Barcelona nog recht op 25,4 miljoen euro aan transfersommen voor verkochte spelers. Zo heeft de club nog recht op 8,2 miljoen euro van OGC Nice vanwege het verkopen van Jean-Clair Todibo afgelopen zomer. Barça rekent nog op enkele tonnen van Borussia Dortmund voor Paco Alcácer en krijgt nog kleine opleidingsvergoedingen voor Mauro Icardi en Thiago Alcántara van respectievelijk Paris Saint-Germain en Liverpool.

Barcelona maakte enkele dagen geleden al bekend een verlies van 481 miljoen euro te hebben geleden in het seizoen 2020/21. Als gevolg van de coronapandemie daalde de omzet van 1047 naar 765 miljoen euro. Barcelona is erin geslaagd de loonkosten met 24 procent te verlagen naar 470 miljoen euro. Het vertrek van grootverdiener Lionel Messi had daar het grootste aandeel in.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die hebben toch aardig wat lijken in de kast liggen bij Barca. Volgens mij heeft Setien ook nog geld van ze tegoed

5 oktober 2021 om 15:21

Als ik jouw reacties in elk Barca gerelateerd topic zie, zou ik bijna denken dat ze jou ook geld verschuldigd zijn...

5 oktober 2021 om 15:32

stiekem is japie setien. even zonder grappen. ik begrijp dat er afspraken gemaakt worden over deel betalingen, maar dit zijn toch wel weer donkerkleurende wolken boven het kamp Barca. Eerst de hele kwestie inschrijven van spelers en salaris. En nu komt weer even lekker naar boven hoeveel barca nog aan ander clubs verschuldigd is. Barca is nog lang niet uit de problemen. dus ik vind Japies opmerking toch aardig gegrond hier.

5 oktober 2021 om 15:33

@Garrincha10 ik begreep net dat het netjes wordt afbetaald maar toch vind Barca de meest onsympathieke club in Europa de laatste jaren. Wat ze met Setien hebben geflikt kan echt niet en die Laporta vind ik een enorme bullenbak

5 oktober 2021 om 15:56

Afspraken over deelbetalingen zijn aan de orde van de dag, en dit was al lang duidelijk (staat gewoon in elke jaarrekening hoe veel er nog open staat bij andere clubs). Geen lijk in een kast dus, hooguit een lijk.

5 oktober 2021 om 16:22

Waarom gegrond? Dit was al allemaal lang en breed bekend en is dus totaal geen nieuw nieuws.

5 oktober 2021 om 16:35

ik denk dat het voor een groot deel van de achterban van barca niet geheel duidelijk zal zijn geweest waar die 1,4 miljard schuld uit bestaat. Dat daarin nog relatief grote transferschulden in zitten aan andere clubs lijkt mij niet echt een heel lekker bericht. Dus wat dat betreft zal het voor een groot deel van de mensen best wel zijn dat er constant nieuwe dingen naar buiten komen. Dit zal de barce supporter best rauw op hun dak vallen.

5 oktober 2021 om 16:49

Lekker relevant of de supporters het weten of niet. Hij heeft het over lijken in de kast, en dat is hier toch echt niet het geval.

5 oktober 2021 om 17:05

het verslechterd het sentiment rondom barca alleen maar. of dit nu al lang en breed bekend was of niet. het feit dat nu nog een keer de nadruk gelegd wordt op dat barca nog veel betaalafspraken heeft die het moet nakomen, gaat ongetwijfeld voor onrust zorgen. niet alleen bij de supporters. ook clubs zullen dit meenemen in hun onderhandelingen over spelers die barca wil hebben. Mensen die zich meer in barcelona hebben verdiept zullen hiervan op de hoogte zijn. dat de afspraken zijn gemaakt betreft deelbetalingen betekend niet dat ze zullen worden nagekomen. Dat Barcelona nog zoveel verschuldigd is aan clubs geeft wel aan dat de club zeker niet stabiel is.

5 oktober 2021 om 18:42

Wezenlijk verandert er dus gewoon niks. Dat mensen die niet goed op de hoogte zijn, iets plots ontdekken moet toch niet betekenen dat er “donkere wolken samen pakken boven kamp Barca”.

5 oktober 2021 om 19:54

Precies Lierse. Dit is totaal geen lijk in de kast. Deze termijnbetalingen staan gewoon al een paar jaar in de boeken. Dit is totaal geen nieuws of ontdekking van verborgen geheime transacties of zoiets. Dát zouden lijken zijn geweest. Dit niet.

5 oktober 2021 om 20:35

“Dat Barcelona nog zoveel verschuldigd is aan clubs geeft wel aan dat de club zeker niet stabiel is.” Dit zijn gewoon regelingen die getroffen zijn met de andere clubs als dat jij doet met de bank voor je hypotheek in principe. Hoogstwaarschijnlijk betaald Ajax Haller over een x-aantal jaar af aan West Ham ipv die 22 miljoen in een keer. Betekent dit dan ook dat Ajax een instabiele club is? Barcelona heeft het zwaar momenteel, dat weet iedereen. Maar dit nieuwsbericht zorgt er niet voor dat zij instabieler zijn dan wij denken/weten in principe. Barcelona betaald gewoon ‘netjes’ de schulden af zoals deze zijn afgesproken.

5 oktober 2021 om 21:26

Ja , je hebt soms een bullebak nodig. Als ze op oude voet waren doorgegaan dan had het eind resultaat wel eens veel erger kunnen zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Laten we maar niet naar jou luisteren wat Barcelona betreft voor het voorbestaan van de cub

5 oktober 2021 om 22:50

Zou de jaarrekening net als bij Ajax als beursgenoteerde onderneming op te vragen zijn?

6 oktober 2021 om 10:48

@Cokie Laporta met zijn loze beloftes. Wie had hij nou allemaal beloofd te halen bij die presidentsverkiezingen? Allemaal grote namen en uiteindelijk zijn Luuk De Jong, Memphis, een Agüero zijn retour en Eric Garcia gehaald

5 oktober 2021 om 15:25

Setien met zijn hele staf las ik ergens. Hebben jarenlang alle kosten die ze maakten vooruitgeschoven. Een tragedie eigenlijk dat ze zoveel hebben betaald voor spelers als Frenkie en Dest, daar horen de verantwoordelijke gewoon celstraffen voor te krijgen.

5 oktober 2021 om 18:09

Je kan het ook overdrijven he. Ja, er is (te) veel risico genomen, maar het voormalige bestuur kan ook niet kwalijk worden genomen dat er een crisis kwam die 30% van de omzet heeft doen verdampen.

5 oktober 2021 om 18:41

Met die 30% had het er ook niet beter uitgezien. Misschien maar beter dat de crisis kwam, zo is het wanbeleid eindelijk afgestraft. Barcelona stond bekend om hun salarishuis, die was bruut en wel uitgekeerd door het voormalig bestuur. Vrij frappant wat je hier allemaal concludeert.

5 oktober 2021 om 15:26

Dit is toch te gek voor woorden! Fijne bedrijfsvoering… In het bedrijfsleven was je al lang failliet geweest. Bij de knvb trouwens ook.

5 oktober 2021 om 15:28

Nee joh, in het bedrijfsleven staan ook miljardenschulden uit. Als de rentelasten en vastgelegde aflossingen maar tijdig worden voldaan.
Zie het als een hypotheek; ik moet ook nog 600k betalen maar heb geen moeite om aan de verplichtingen te voldoen. Kan maandelijks m'n kosten prima betalen (rente en aflossing) en dat terwijl mijn inkomsten per maand onder de 1% van die 600k liggen.

5 oktober 2021 om 16:26

Daar heb je zeker gelijk in. Maar die schulden worden meestal gedekt door een redelijk waardevast onderpand. Als De Jong in vorm is, kost hij 86 miljoen. Als hij een tijd uit vorm is, keldert dit enorm! Ik denk dat er geen club is die bijvoorbeeld 16 miljoen voor Dest betaalt op dit moment.

5 oktober 2021 om 16:58

Ooit van Evergrande gehoord? Hebben een schuld van zo'n 240 miljard en staan ook nog altijd overeind (hoelang is wel de vraag maar toch). Schulden maken zegt weinig over de bedrijfsvoering, je moet er alleen wel wat tegenover kunnen zetten en dat werd met de pandemie voor een club als Barcelona vrij lastig. Al helemaal wanneer je kwa kaartverkoop voor een groot gedeelte afhankelijk bent van toerisme.

5 oktober 2021 om 18:50

@magikhetwete nee joh. Die bedrijven opereren ook op internationale markten waar tientallen miljarden in om gaan. Als er dan investeringen gedaan moeten worden om een paar procent meer marktaandeel te veroveren is dat logisch want er zit nog voor miljarden groeipotentieel in. Daarnaast hebben ze enorme bezittingen. In de omzet van Barca zit weinig rek en hebben Ze relatief weinig bezittingen want de spelers hebben ze nodig. Dan is een schuld van 1.5 keer de jaaromzet echt heel veel. Daarnaast word ik een beetje moe van de mensen die dit al 10 jaar goedpraten. Eerst was het 200 miljoen...nee maar dat is niet erg. Toen een half miljard...Neeee maar barca kan terugbetalen...nu 1.3 miljard...genoeg is genoeg nu eens.

5 oktober 2021 om 18:52

Klopt. De Jong is 2 jaar geleden gekocht voor 75 miljoen met een 5 jaren contract. de Fifa schrijft voor jaarlijks lineair afschrijven dus zijn boekwaarde nu is 45 miljoen. (Ik laat de bonussen even buiten beschouwing). Jaarlijks wordt er op Frenkie ongeveer 15 miljoen euro afgeboekt en dat is al in de begroting opgenomen.
Als Frenkie volgend jaar zomer dus verkocht wordt voor 37 miljoen maakt Barcelona 7 miljoen euro winst. (37-30). Dat bedrag kan dan gebruikt worden om de schulden af te lossen.
Tegelijkertijd neemt de post afschrijving vergoedingssommen af met 30 miljoen omdat die per direct wordt geactiveerd.

Voor Dest en alle andere spelers op de balans geldt hetzelfde. Barcelona kan het dus prima uitzingen zolang ze voldoende liquide middelen hebben om de kredieten te betalen. Als ze contracten een tijdje respecteren en dan boven boekwaarde verkopen of een contract verlengen en dan verkopen dan maken ze makkelijk winst. Daarom was ook het niet verkopen van Messi voor 100mln vorig jaar zo'n domme zet. Dat was een directe winst van 100mln (boekwaarde 0) en het wegschrijven van een salarispost van ongeveer 100mln. Dat had op de financiele resultaten gewoon 200 mln gescheeld.

Het onderpand is er in dit geval niet, maar het is ook weer niet zo dat Frenkie een waarde vertegenwoordigd van 75/86 miljoen euro en dat Barcelona anders verliest lijdt.

5 oktober 2021 om 15:27

Nee, deze bedragen waren al bekend, staan in de jaarrekening en vallen onder de al eerder genoemde schulden van Barcelona.
115 miljoen euro aan nog te betalen afkoopsommen valt mij nog enigszins mee. Vind het schokkender dat de schulden meer dan een 1 miljard lijken te zijn terwijl daarvan dus maar ongeveer 10% transfersommen (die wel vaker in termijnen worden voldaan) is.

5 oktober 2021 om 15:30

Ben zelf ook geen fan van het beleid van Barcelona hoor maar dit is vrij gangbaar in het voetbal. Manchester United zal de transfersom van Sancho ook in termijnen betalen.

5 oktober 2021 om 15:30

Nou ja de Jong en Dest zijn sowieso geen lijken in de kast die worden afbetaald volgens de afspraken, daar was al openheid over.
Hoe het met de andere spelers zit, dat weet ik niet.

5 oktober 2021 om 15:31

Japie dit is nog maar topje van de ijsberg, er zitten nog meer verborgen problemen binnen Barca

5 oktober 2021 om 15:48

Dit is geen lijk in de kast. Dit is gewoon conform de afspraak dat de transfersommen gespreid worden betaald.

5 oktober 2021 om 15:51

Is toch gewoon normaal dat je spelers in termijnen betaald?

5 oktober 2021 om 15:55

Dat doen bijna alles clubs, ik ben meer voorstander van dat de club het bedrag in een keer betaald, vind dat over termijnen gaan maar niets,

5 oktober 2021 om 16:10

Dit is niet alleen iets van voetbalclubs natuurlijk. Alle bedrijven betalen liever in termn.

5 oktober 2021 om 18:11

Betaal jij je huizen ook in 1 keer af Aqua?

5 oktober 2021 om 16:06

Maar dit is toch niet direct een lijk in de kast. De bedragen staan gewoon op de jaarrekening en de meeste clubs, zelfs die met geld in kas zoals Ajax of Bayern, betalen transfers vaak in termijnen.

5 oktober 2021 om 17:10

Ik heb dit al veel eerder gezegd hier, dat ajax dat bedrag nog kreeg maar ze verklaard mij voor gek nu blijkt het toch zo te zijn

5 oktober 2021 om 18:50

Wat een stemmingmakerij zeg. Iedere club betaalt transfers over meerdere seizoenen en dit wisten we allang. Er is zat kritiek op Barca en een groot gedeelte daarvan is terecht, dit gaat te ver.

6 oktober 2021 om 10:06

@fcb_catalunya. Deze berichten komen nu naar buiten en worden besproken omdat Barca een schuld heeft van 1.2 miljard en een negatieve eigen vermogen heeft van 500 miljoen euro. In technische termen is Barca failliet. In principe nu kan ieder schuldeiser naar de rechtbank gaan en het faillesement van Barca aanvragen. Dus het betalen op termijn en niet nakomen van afspraken kan een groot probleem worden.

5 oktober 2021 om 21:49

Een lijk in de kast is iets negatiefs wat moedwillig buiten de bekendheid wordt gehouden, dat is hier helemaal niet aan de orde. Het is heel normaal dat transferrechten van spelers in termijnen worden betaald. Dat doet Ajax vermoedelijk zelf ook.

Tja dat wordt weer iemand verkopen en nog meer in de kosten snijden. Wat mij betreft staan er overigens genoeg spelers op de nominatie om te verkopen/niet te verlengen. De gifbeker moet helemaal leeg.

5 oktober 2021 om 15:30

Wat mij betreft mag iedereen verkocht worden op Pedri en Araujo na. Frenkie zo snel mogelijk van de hand doen nu je er nog wat voor kan vangen, en Dest als cadeau meegeven.

5 oktober 2021 om 15:38

Als het zo doorgaat bij Barca kunnen ze met een beetje geluk Michiel Kramer halen voor naast Luuk De Jong

5 oktober 2021 om 15:43

En Jordy Clasie misschien voor als vervanger van Frenkie. Die blijkt ook over de tikkie links tikkie rechts kwaliteiten te beschikken.

5 oktober 2021 om 16:10

ik vergelijk frenkie met Blind vroeger die was daar ook koning in in balletjes breed en terug, waar Blind daarvoor werd afkraakt werd Frenkie erom geprezen, omdat hij hoge pass percentage haalt met het spel dat hij Frenkie speelt met zijn safehouse gamplay...

5 oktober 2021 om 17:58

En luuk de jong erbij aub.

6 oktober 2021 om 10:10

@patsercontrole, Ansu Fat en Pedri eidigen hun contracten in 2023, dus Barcelona moet nu gaan onderhandelen met deze spelers. Ansu Fati en Pedri zijn de spelers met de hoogste tramsferbedragen volgens Transfermarket bij Barca. Dus Barca heeft een grote probleem. Dus deze spelers verkopen is niet zo onlogisch. Piqu, Alba,busquest verkopen komt alleen in de fantasie van Barca-fans. Niemand wil deze spelers.

5 oktober 2021 om 15:33

Nee dat hoeft toch helemaal niet. Barcelona heeft toch ook gewoon omzet, als ze van de omzet gewoon de kosten kunnen betalen is er niets aan de hand.
Stel ze hebben komend jaar 500 miljoen euro omzet en 520 miljoen euro kosten.
Als in de kosten 100 miljoen aflossing zit betekent het een verlies van 20 miljoen maar wel een daling van de schulden van 80 miljoen.
Deze kosten zijn opgenomen in de begroting en kunnen leiden tot een verlies terwijl de schulden wel dalen.
Klinkt misschien niet logisch wat ik zeg maar zo werkt het wel. Alle schulden moeten op een bepaalt moment betaald worden, dat gebeurt maar kan dus weer leiden tot een nieuwe kredietlijn.

5 oktober 2021 om 15:46

Ja dat klopt, maar de grote vraag is kan Barca dit uberhaupt straks nog betalen willen ze mits nog meestrijden in de top van Europa waarbij je miljoenen salaris aan topspelers moet kunnen bieden en kunnen kopen terwijl ze nog een berg schulden hebben van hier tot tokyo

5 oktober 2021 om 20:54

Enige probleem is dat ze in Barcelona alleen dit niet 5 jaar vol houden en dus weer de portomonnee gaan trekken (in de winter misschien al en anders zeker volgend seizoen). Dan los je wel schuld af maar bouw je ook meteen weer nieuwe op. Het zou echt goed zijn als Barca gewoon nu een jaar vol op eigen jeugd inzet en dan er 2 jaar op topniveau uit te zijn om daarna weer terug te komen en weer een goed elftal te hebben wat een waarde vertegenwoordig waar ze geen honderden miljoen voor geïnvesteerd hebben.

Die zouden ze eigenlijk wegens oplichting niet moeten betalen. Die hebben echt een kat in de zak gekocht bij ajax met frenkie. Bij dest daarentegen was het al duidelijk dat die het niveau niet aankan.

5 oktober 2021 om 15:21

Van het oude Barca met Xavi en Iniesta en Busquests zal Frenkie en Sergino er niet in hebben gestaan daar heb je een punt maar in dit huidige Barca zijn ze sterkhouders. Ik zie hun wel de nieuwe 'oude' garde worden

5 oktober 2021 om 15:51

Dest is alles behalve een sterkhouder, kan alleen hard rennen; verdedigend matig en aanvallend pure middelmaat; en voordat je zegt; maar,maar, hij staat basis!?” Er staan een hoop basis momenteel die allemaal niet voldoen

5 oktober 2021 om 15:22

Barca koopt alleen maar katten in de zak. Wat was nou hun laatste geweldige aankoop die ze naar een hoger niveau heeft getild? Waarschijnlijk Suarez of Neymar

5 oktober 2021 om 15:26

Japie// Pedri was anders ook wel een aardige aankoop. Maar indd Barcelona heeft een partij geld door de plee gespoeld met aankopen zoals Dembele, Coutinho, dest en frenkie. Alhoewel de eerste 2 genoemde vooral vanwege blessures miskopen lijken te zijn en vooral dembele altijd wel potentie laat zien om een wereldtopper te worden.

5 oktober 2021 om 15:35

Pedri vergat ik idd. Dat is echt een geweldig talent maar wie doet de scouting bij Barca? Die moeten ze echt ontslaan

5 oktober 2021 om 16:39

Een ieder die geen zeef als geheugen gebruikt, weet dat er herhaaldelijk mensen zijn ontslagen en daar zijn veel berichten over op VZ geweest. Van Zubi tot Abidal, van Braida tot Roberto.

5 oktober 2021 om 17:00

Geld door de plee gespoeld met de aankoop van Frenkie? Totaal niet serieus te nemen deze reactie.

5 oktober 2021 om 18:00

Wat voor extra brengt frenkie dan? Onzichtbaar!

5 oktober 2021 om 19:20

Kneitertje veel, maar als je je enkel focust op doelpunten en assists zal het niet veel voorstellen. Mogelijk vind je Iniesta ook maar een middelmatige voetballer.

5 oktober 2021 om 19:38

Kroos en modric brengen ook niet veel doelpunten of assists maar je hoort niemand over hun. Mensen kijken niet enkel naar goals/assists dus gebruik dat niet als drogreden. Wie de wedstrijden ziet van barca weet dat frenkie niks extra brengt. Hij haalt de bal achter op, versnelt een half druk zettende spits gaat dan lopen, lopen en nog eens lopen en passt uiteindelijk de bal 5 meter naar links of rrechts. Nou lekker zeg dat je daar 86 miljoen hebt betaald. Bij de post nl hadden ze een type als frenkie veel goedkoper kunnen vinden.

6 oktober 2021 om 10:50

@HagRobyo extra zekerheid met zijn risicoloze passjes

5 oktober 2021 om 15:22

Goeie redenatie kerel. Hoeft Real Hazard ook niet af te betalen zeker?

5 oktober 2021 om 16:26

En wat denk je naast Hazard van bijvoorbeeld Bale, Jovic, James,

5 oktober 2021 om 18:26

Bale? Deze man heeft echt goede jaren gedraaid. BBC was naast MSN 1 van de beste voorhoede aller tijden.

5 oktober 2021 om 15:26

Klopt, het restant niet betalen en De Jong en Dest weer terugsturen naar Ajax. Ik denk niet dat Ajax daar mee zou zitten. Barca heeft tot nu toe meer gehad aan De Jong dan aan een Coutinho, Griezmann of Pjanic. Misschien dat ze eerst bij hun oude clubs moeten aanbellen.

5 oktober 2021 om 15:27

Daar kan Ajax ook echt wat aan doen..

5 oktober 2021 om 15:32

En als Frenkie weer 4 goede potten speelt is het een wereldgozer..

5 oktober 2021 om 17:04

Grootste onzin die ik gelezen heb vandaag.

5 oktober 2021 om 18:03

Scheelt dat Ajax met bankgaranties werkt dus dat wordt lekker dokken. Zo niet zijn ze zelfs meer geld verschuldigd

Wat een hoop geld voor spelers die het (om het enigszins eufemistisch te benoemen) nou niet echt boven verwachtingen hebben gedaan.

Dan kun je wel begrijpen hoe het financieel zo in elkaar aan het storten is nu.

5 oktober 2021 om 15:24

En waar zou het stoppen vraag ik me af. 1.4 miljard.. Als de stadions weer vol zitten komt er natuurlijk weer geld binnen. Maar stel het lukt ze om elk jaar 100 miljoen af te betalen, dan ben je gewoon 14! jaar verder. Al hoeft een club natuurlijk niet helemaal schuldenvrij te zijn, maar een jaar of 6/7 gaat dit wel kosten vermoed ik.

5 oktober 2021 om 15:30

Denk je echt dat die stadions weer helemaal vol komen dan? Dat het hetzelfde blijft als in het Messi tijdperk? Het huidige Barca is geen team waar toeristen voor naar het stadion komen lijkt me. Ik ben erg benieuwd naar de jaarcijfers. Afgelopen jaar was Barca de club met de meeste inkomsten, gevolgd door Real en United. Echter zijn Real en United zolang ik me kan herinneren koplopers op deze lijst. Barca zie ik echter buiten de top 5 eindigen na dit jaar. Messi was natuurlijk gewoon het gezicht van Barca.. elk shirtje, elk sjaaltje. Er speelt nu geen enkele echte top speler meer.Nu komen er weer zure Barca fans die gaan beredeneren waarom ik als United fan niet zo mag praten over hun club. Kom de realiteit onder ogen.. Barca was de laatste jaren al volledig afhankelijk van Messi.. zowel qua inkomsten als sportief.

5 oktober 2021 om 15:35

Zie boven. Als in de begroting jaarlijks opgenomen is dat er 300 miljoen wordt betaald en ze kunnen feitelijk maar 250 miljoen betalen dan dalen de schulden enorm terwijl er wel verlies wordt gemaakt. Ik schat in dat het ongeveer op die manier boekhoudkundig in elkaar zit.

5 oktober 2021 om 15:35

Naja in Nederland zijn ze ook vol 😜. Mwah er zal altijd wel weer een ander op staan. Op dit moment is alles negatief natuurlijk, ook een van de redenen dat het niet loopt sportief gezien imo. Wie zegt dat een Fati of Pedri niet de nieuwe wereldster gaat worden? We gaan het zien, maar toeristen zullen wel blijven komen, en dat levert Barcelona gewoon veel geld op.

5 oktober 2021 om 15:49

Tuurlijk zullen er toeristen blijven komen, zoals die ook bij AS Roma of Arsenal komen. Zullen er toeristen staan te dringen om het stadion binnen te komen om een glimp van Messi of Neymar op te vangen? Denk het niet. Had Zandvoort zo druk geweest als Max niet had mee gedaan? Mensen komen voor de sterren. Alleen de die hard fans blijven komen als het ook minder gaat. Die bizarre inkomsten van de afgelopen jaren gaan ze dus echt niet meer binnen halen.

5 oktober 2021 om 16:24

Ja dat denk ik. Bernabeu zat ook niet plots veel leger na het vertrek van Ronaldo.

5 oktober 2021 om 17:51

Dit is zo gek om te lezen van een United fan? Jullie team is welgeteld 10 jaar absolute poep geweest en de prestaties kwamen uit dezelfde schuif. Het spel was om je ogen uit te lepelen en van sterren kan je niet spreken. Toch zat United al die tijd nog in de top 3-5 clubs met hoogste omzet en was Old Trafford zelden niet vol... Madrid en Barca zijn nóg populairder wereldwijd dan United.

5 oktober 2021 om 17:59

Overigens hetzelfde geval met Madrid tussen 2007 en 2009. Geen echte sterren meer, tenminste niet in vergelijking met de galactico's, slechte prestaties, 1/8 finale CL er steevast uit tegen de Lyons van de wereld etc maar wel gewoon een extreem hoge omzet blijven draaien en de aantrekkingskracht om 2 gouden bal winnaars en een van de grootste talenten ter wereld naar die 'vervallen club' te trekken. Gek hoe kort het geheugen van de gemiddelde VZ-ganger lijkt te zijn.

5 oktober 2021 om 18:10

@Lierse Real Madrid is ook nooit zo afhankelijk geweest van een bepaalde speler zoals Barca dat van Messi was.

5 oktober 2021 om 18:44

Wat hebben prestaties op het veld te maken met het aanzien en de populaties dat/die een club heeft? Barcelona is en blijft een gigantisch grote en populaire club. Daar doet het vertrek van een ster, zelfs al heet die Messi, niets van af.

5 oktober 2021 om 19:30

De vergelijking met Milan wordt gemaakt omdat ook dit ooit een wereldclub was. Ik kan het natuurlijk fout hebben, maar het lijkt me extreem naief om te denken dat Barca zonder Messi net zoveel inkomsten gaat binnen halen als ervoor. En ik heb het dan ook niet over een daling van een paar procent.Maar goed, we gaan het zien zodra volgend jaar de cijfers bekend gemaakt worden!

5 oktober 2021 om 20:17

Ik ben er inderdaad benieuwd naar. Het vertrek van Ronaldo heeft bijvoorbeeld geen al te groot effect gehad (geen negatief toch, misschien wel een minder grote groei) en ik geloof niet dat Barcelona zo een andere club is dan Real eerlijk gezegd. Als het sportief echt volledig zou inkakken (dus erger dan een vierde plek) dan zou het wel erger kunnen worden. Maar dat zou met de huidige selectie wel echt een schande zijn.

5 oktober 2021 om 15:51

Frenkie en Dest hebben weinig te maken met de financiele instorting. Elke club heeft miskopen, dan vallen deze 2 nog wel mee.

5 oktober 2021 om 15:56

Bedoelde ook nog niet zo zeer die twee, maar de lijst met (hele dure) miskopen van Barcelona is de jaren wel heel erg groot.

Hier vielen mij de namen Pjanic en Coutinho vooral op, maar denk ook aan Dembele bijvoorbeeld. Dat is, zowel qua transfersom, als qua salaris, wel een heleboel geld.

5 oktober 2021 om 17:00

Dat klopt idd. Het salaris is gewoon idioot gedaan, maar er zitten me toch miskopen tussen hoor.. Griezmann, Coutinho, Dembele, Pjanic (al was dat een ruil). Doe daar een Frenkie bij en je zit op 500 mln.

Maar, lopen ze achter met hun betalingsregeling of is dit precies wat er is afgesproken? Het kale feit dat er een bedrag open staat zegt niet zo veel.

5 oktober 2021 om 15:22

Aan de ene kant snijdt het hout wat je zegt, maar feit blijft wel dat het heel bizar is wat voor betalingsafspraken een club kan maken als je een schuld hebt van 400 tig miljoen

5 oktober 2021 om 15:27

Het staat letterlijk in de tekst dat dit conform de afspraken is.

Ze moeten nog 'even' 37 miljoen aftikken voor Pjanic, die geflopt is. Coutinho nog aan het afbetalen ook.. Natuurlijk is het het nieuwe voetbal met al die gespreide transfersommen maar dit is echt waanzin.

Pffff wat een drama is dit dan heeh, lijkt mij dat het gerucht dat Marc en erik samen naar baca gaan ook weer in de prullenbak kan haha.

Barcelona lijkt wel van die type gasten die een dikke auto kopen maar hem niet kunnen onderhouden.. ik ben echt benieuwd welke plan Barcelona heeft om hier uit te geraken. Rekenen zij echt op jongens als Fati etc en dan hopen dat zij prijzen gaan winnen waardoor er ook weer geld binnen komt? Of hoe gaan ze het doen.

5 oktober 2021 om 15:26

Ik zou toch denken dat supporters best snappen dat je de komende 4 jaar geen kampioen wordt en niet meedoet om de CL. Maar elk jaar top 4, stunten in de beker en zo ver mogelijk in de CL. Dan kan je de club echt wel weer omhoog krijgen. Maar dan moet je denk ik wel kiezen voor jeugdspelers en jong kopen.

5 oktober 2021 om 15:45

Real Madrid kent ook alle moeite in de laliga en Atletico wint ook maar moeizaam, is niet zo dat Barca kansloos is voor de titel, sterker nog met de spelers die ze hebben zijn ze aan hun stand verplicht om voor de titel te spelen.

5 oktober 2021 om 16:41

Als outsider, ja. Het niveau van Barça is gewoon te laag om favoriet genoemd te worden. Met name in de voorhoede.

5 oktober 2021 om 21:33

En de media is het type die opschrijft dat het onderhoud voor de komende 6 jaar ongeveer 150.000 euro kost en vertelt dat we dat helemaal niet kunnen betalen. Met onderhoud van 25.000 per jaar en dus 2.000 euro per maand is het ineens een stuk overzichtelijker, zeker omdat er nog 6 jaar aan inkomsten binnenkomt.

De berichtgeving is echt zo waardeloos slecht vanuit de media, ze snappen echt helemaal niets van finance dus ik kan het mensen ook echt niet kwalijk nemen dat dit de reactie is. Het gaat slecht met Barcelona maar de ellende is eindig, geef het maar 3 of 4 jaar en je zult zien dat het er heel anders voor staat en de weg omhoog weer wordt ingezet.

Zou lekker Lenglet, Sergi Roberto en Samuel Umtiti verkopen. Luuk de jong terugsturen, aangezien dit niet het niveau is wat Barcelona moet nastreven. Voor de rest gewoon de jeugd de kans geven en proberen over 2 jaar als er zwaar gesaneerd is om weer één of twee wat meer ervaren topspelers te halen. Veel slechter dan nu kan het niet gaan, dus geef gewoon de jeugd de kans. Misschien komt er dan weer een lichting met jeugdspelers net zoals in de tijd van Xavi, Iniesta, Busquets...

5 oktober 2021 om 17:35

Die namen zullen moeilijk verkoopbaar zijn, er is weinig interesse want het zijn toch niet echt goede voetballers (meer): dat worden zware verliezen denk ik. Ze moeten in elk geval alles op alles zetten om niet de echte sterkhouders door financieel zwaar weer kwijt te raken en dat zijn toch echt Pedri, Araujo en Fati, misschien Dembele als die ooit fit kan blijven. Bij Real Madrid waren de verkopen van Hakimi en Reguilon bijvoorbeeld ook gewoon noodzakelijk om de club boven water te houden.

Te gek voor woorden dat dit kan en mag. Ik zie liever de spelers vertrekken voor een iets lagere transfersom en direct geld ontvangen, dan voor absurde bedragen en vijf jaar op je geld moeten wachten.
Nu kan Ajax he geld niet of nauwelijks investeren.

5 oktober 2021 om 15:33

Anderzijds heb je een gegarandeerd inkomen voor de komende paar jaar. Stel dat op de één of andere manier geen van je talenten breken meer door en al je aankopen floppen, dan heb je in de komende 3 jaar alsnog 48 miljoen om naar uit te kijken.

5 oktober 2021 om 18:03

en dan krijg jij ineens 86 miljoen toegestopt waar je geen blijf mee weet en als winst noteert en ben je straks 40 miljoen kwijt aan belastingen... Klinkt als een waterdicht plan. Of je geeft het meteen allemaal uit aan nieuwe spelers en koopt maar lukraak wat zoals Barca met de Neymar miljoenen deed. Ook geen al te best idee. Betalingen in termijnen is ook voor de verkopende club vaker wel dan niet interessant, tenzij ze een rechtstreekse vervanger in dezelfde prijscategorie op het oog hebben bv.

5 oktober 2021 om 20:11

Zit ook wat in. Waar het me meer om gaat is dat Barca kan kopen, kopen, kopen en nu in ene bijna failliet zijn. Ze hadden beter niet zo met miljoenen moeten smijten.

5 oktober 2021 om 20:15

Daar ben ik het mee eens hoor. Alleen zit dat probleem volgens mij dus niet in het systeem van betalen bij transfers.

Ajax heeft volgens mij de betaling van Frenkie de Jong verkocht aan een investeerder. Dit betekent dat zij al het geld hebben en dat de investeerder het met Barca moet uitvechten, mocht er niet betaalt worden.

5 oktober 2021 om 16:49

Op VI wel ergens gelezen dat het al aan een bank is verkocht idd.

Vind dat zo kwalijk dat dit gewoon kan, dat in delen betalen. Je koopt toch ook geen auto die je totaal niet kan betalen en dan maar in delen neer legt, zonder dat je weet of je over een jaar nog een baan hebt….. oneee dat doen genoeg domme mensen wel!.

Je moet pas halen als je et kan halen

5 oktober 2021 om 15:34

Hoeveel mensen kopen er niet op afbetaling, moeten geld lenen voor een grote aankoop? Het is in Nederland de gewoonste zaak om voor je huis een 30 jarige verplichting aan te gaan. In het bedrijfsleven is het niet anders.
Ik lees genoeg simpele en verontwaardigde reacties, maar ik zou zeggen: "welkom in de echte wereld"; daar gaat er anders aan toe dan met Fifa o.i.d.

5 oktober 2021 om 16:48

Het is precies dit. Het is zelfs de normaalste zaak om schulden aan te gaan om andere schulden af te lossen (dus je leent geld om een kortlopender schuld af te lossen). Dat is ook allemaal niet problematisch zolang je maar blijft betalen. Het wordt pas echt een probleem als je niet meer gaat betalen, en dat kan ik niet afleiden uit het verhaal hierboven. Dit verhaal lijkt me meer sensatiezoekerij dan dat het echt een probleem illustreert. Welkom in de wereld van de financiën.

Naar mijn weten heeft Ajax dit afgekocht (bij Frenkie) bij een bank (als dit de juist benaming is). Oftewel (stel) Ajax heeft 100 miljoen te goed over 4 jaar, dan verkopen ze dit aan een bank voor laten we zeggen 90 miljoen direct krijgen. Oftewel op papier zal deze schuld bij Ajax staan maar in de praktijk heeft Ajax zijn geld al en is het een bank (oid) die nog zijn geld moet krijgen.

Ach, niets bijzonders. Veel bedrijven hebben schulden. Veel landen hebben schulden, Veel mensen hebben schuldig
Het wordt pas een probleem als je geen mogelijkheden ziet om inkomsten te genereren in de toekomst, om de schulden te kunnen afbetalen

5 oktober 2021 om 16:19

Die gehele schuldeneconomie is een ponzi-scheme. Je kunt het wel bagataliseren, maar bij hoge schulden kan tegenslag catastrofaal zijn

5 oktober 2021 om 17:08

Ik bagatelliseer het niet.
Als land A een tekort heeft kan zij dit alleen oplossen als land B een overschot heeft
Als land B een overschot heeft wat moet zij hiermee doen? Dit kan zij alleen kwijt aan
land A.
Waarom den je dat de Chinezen zoveel geld hebben uitstaan inde VS? Niet omdat ze zoveel van de Amerikanen houden. Eigenbelang

Betalen in termijnen is ook alleen een voordeel wanneer je ook zeker weet dat je het terug kan betalen zonder dat hier consequenties aan vast zitten. Nu is dus de consequentie dat je geen nieuwe spelers kan halen omdat met het beschikbare geld, de betalingstermijnen betaald moeten worden en dat is niet niks als ik het zo lees. Het vervelende voor Barca aan deze situatie is dat wanneer er een speler de sterren van de hemel speelt, deze eigenlijk verkocht moet worden om zo weer nieuwe spelers te halen en/of betalingstermijnen af te betalen.

Klopt deze informatie wel? Ik dacht via een journalist van Voetbal International te hebben meegekregen dat Ajax de rechten voor Frenkie de Jong aan een bank had verkocht en daarmee hun geld al binnen heeft. Het bedrag wat Barcelona dus nog open heeft staan moet als goed is naar een bank.

Had Ajax dit geld al niet ontvangen en is Barcelona dit geld niet schuldig aan een tussenpartij?

5 oktober 2021 om 17:10

Volgens mij staat Barcelona gewoon als debiteur op de balans bij Ajax.

5 oktober 2021 om 17:41

Daarover is geen enkele deal nog officieel beklonken.

Nou maar hopen dat Bartomeu ergens het bonnetje heeft verstopt om ze terug te brengen

Opeisen, zodra het kan. Wat mij betreft geen medelijden. Financial Fair Play moet maar eens echt doorgedrukt worden. Al deze clubs die zware schulden hebben moeten maar eens voelen.

Ook weer goedkoop scoren dit. Laten uitschijnen alsof het absurd is dat er nog transferbedragen moeten overgemaakt worden. Dat gebeurt overal zo. Elke speler wordt in termijnen gekocht.

Je betaalt ook geen auto in 1x aan de garage. We weten dat Barcelona er financieel slecht voorstaat. Dit heeft daar niets mee te zien. (Dat er teveel is betaald voor dergelijke spelers is een andere discussie)

Je zou zeggen dat ze voorlopig niet om Ajacieden zich hoeven te melden! Want als ze echt Gravenberch willen hebben kan het zijn dat Ajax vanwege ricico spreiding dit gewoon niet doet! Eerst de andere afbetalen dan kan je komen om nieuwe! Vind dit ook weer een soort van competitie vervalsing overigens: speler kopen moet betekenen aftikken! Maar misschien is dit belasting technisch gunstiger voor Ajax...

Zo lang ze betalen of een regeling treffen is er niks aan de hand . Het wordt pas interessant als ze het niet kunnen betalen en geen regeling kunnen treffen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren