Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

Turkse media: ‘We hoopten dat Besiktas hem had kunnen testen’

Laatste update:

De Turkse media zijn niet onverdeeld negatief na de 2-0 nederlaag van Besiktas tegen Ajax in de tweede groepswedstrijd van de Champions League. Er wordt in Turkije veelvuldig stilgestaan bij het afgekeurde doelpunt van Kenan Karaman, na een duwtje jegens Jurriën Timber. Tegelijkertijd klinken er ook positieve geluiden over Ajax én het Nederlandse voetbal.

“Toen ik de wedstrijd bekeek, schoot me iets te binnen: eind 2019 stond Turkije tiende en Nederland elfde op de UEFA-ranglijst. Tegenwoordig zijn wij gezakt naar de achttiende plaats en staat Nederland zevende”, schrijft Hürriyet. De krant haalt aan dat Turkije in maart nog met 4-2 van Oranje won, maar in september met 6-1 verloor. Bovendien versloeg PSV Galatasaray tweemaal. “Oké, het is natuurlijk onmogelijk om onze voetbalcultuur te vergelijken met die van Nederland.”

“Ze kunnen op ieder platform favoriet zijn, inclusief EK’s en WK’s. Maar nog niet zo lang geleden leek het Turkse voetbal zo dicht bij Nederland. Hoe kan het dat de afstand nu weer zo groot is?”, vraagt Hürriyet zich af. “Ajax is een bijna-perfect team. Als ze de bal hebben, is het niet makkelijk die weer af te pakken. Maar Ajax is niet perfect, ze hebben ook handicaps. We hoopten bijvoorbeeld dat Besiktas de 38-jarige doelman Remko Pasveer had kunnen testen met schoten van afstand, maar dat is niet gelukt.”

“Ajax is een instituut, Turkse clubs zouden hun beleid moeten kopiëren”, voegt Fotomaç toe. In de Turkse media klinkt veel begrip voor de personele problemen bij Besiktas, dat maar liefst elf spelers moest missen in Amsterdam. “Ajax domineerde en beheerste ieder aspect van het spel. Met hun passing was iedere aanval gevaarlijk. Maar als de bal van Batshuayi in de eerste minuten niet op de paal was gegaan en de scheidsrechter het doelpunt van Karaman had goedgekeurd, hadden we nu misschien over hele andere dingen gepraat.”

Het afgekeurde doelpunt van Karaman wordt door Fanatik, Hürriyet en Fotomaç afgedaan als ‘schandalig’. “Ondanks dat het er voor Besiktas niet inzat, had de 2-1 Ajax nerveus gemaakt. Het was een typische schouderduw”, schrijft Fanatik. Nihat Kahveci, voormalig spits van Besiktas, Real Sociedad en Villarreal, doet daar nog een schepje bovenop. “Dat doelpunt had overal ter wereld geteld: op tapijt, op zand, overal!”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ons aller Ajax heeft Nederland weer op de kaart gezet!

29 september 2021 om 10:47

Jij als Eindtovenaar zou ook niet weerstaan in dit elftal van Ajax.

Maar goed.. Als ik Tadic gisteren zag spelen zal zelf jij hem niet de basis uit spelen!

29 september 2021 om 11:07

Wij als Eindtovenaren zullen nooit een van de Godenzonen uit de basis spelen ;-).

29 september 2021 om 12:01

Als je goed bent dan zeggen we wel dat je uit onze jeugdopleiding komt of vroeger in een Ajax pyjama sliep. Maak je geen zorgen, de godenzonen status is soms relatief

29 september 2021 om 12:04

Zo zie je maar hoever je als club kan schoppen met een gezond beleid. Altijd instroom van jeugdspelers met daarbij gerichte aankopen die een mix zijn van ervaring en kwaliteit. 10 jaar geleden werd Ajax weggespeeld door de Europese top en vloog je er in de EL eruit tegen nietszeggende clubs uit Oost-Europa. Nu is de club financieel gezonder dan ooit, heeft het een gat geslagen met de binnenlandse concurrentie en heb je een selectie die Europees gewoon prima mee kan komen, zelfs tegen de top op een goeie dag. En dan nog zie je als de wedstrijd gister dat je met Timber, Mazraoui, Gravenberch en in mindere mate ook Klaassen en Blind dat je vasthoud aan de filosofie van eigen jeugd die je opleidt.

29 september 2021 om 12:31

Waarom is der op dit acc altijd zo'n veel te overdreven wederzijds respect naar de concurrenten, het is helemaal niet mooi dat Ajax het zo goed doet, doet me psv hard alleen maar pijn

29 september 2021 om 13:17

Je snapt dat deze reactie met een knipoog was, hoop ik toch?

29 september 2021 om 13:17

Dit draadje is vrij cynisch, dat lijkt me na de tweede reactie helemaal duidelijk.

29 september 2021 om 13:44

Gast psv of niet, je zou dit juist alleen maar moeten toejuichen, uiteindelijk als er 2 directe plaatsen beschikbaar zijn voor de cl cash psv dankzij ajax, kortom goed voor nlse voetbal.

Ik snap niet dat iedereen het over een afgekeurd doelpunt heeft. De scheids floot al voor de 'overtreding' voordat Karaman scoorde. Dat was natuurlijk een gelukje aan onze kant, daar was weinig aan de hand. Maar afgekeurd is het niet, want het spel lag al stil (daarom kon de VAR er ook niets mee).

29 september 2021 om 10:48

Die mensen die dit zeggen zijn helemaal gek, als Gravenberch, Tadic en Haller alle kansen afmaken was het 7-1, als als als

29 september 2021 om 10:50

Klopt, maar het grote verschil tussen de twee is dat de ene door toedoen van de scheids is en de andere door de spelers zelf.

29 september 2021 om 11:39

Ja tis idd pech, denk dat menig scheids niet hadden gefloten. Maar soms heb je dat, wij ajacieden hebben ee een handje vol van. Ik hoop iig dat bjk op volle oorlogsterkte is straks voor de return.

29 september 2021 om 11:51

@alexdesouza07,

Klopt niet wat je zegt. Allebei door toedoen van de spelers. Als hij geen overtreding maakt dan heeft Timber gewoon de bal

29 september 2021 om 12:33

Er was geen overtreding lol.

29 september 2021 om 13:24

@j3ro3ntje.. Welke overtreding ;-)...

29 september 2021 om 11:35

Geldt de regel dat je een gele kaart krijgt wanneer je de bal wegschiet na een fluitsignaal nog? In dat geval had die Karaman eigenlijk een kaart moeten krijgen

29 september 2021 om 11:53

Hahahahahahaha, ja die regel geldt wel inderdaad. Dat zou wel heel erg zijn geweest als de scheids dat had gedaan (maar strikt genomen heb je gelijk).

29 september 2021 om 16:04

Robin van Persie enters the chat.

29 september 2021 om 13:15

Inderdaad! Er was helemaal geen goal, was allang gefloten

29 september 2021 om 15:11

Allang? Die halve seconde?

"maar als de bal van Batshuayi in de eerste minuten niet op de paal was gegaan en de scheidsrechter het doelpunt van Karaman had goedgekeurd, hadden we nu misschien over hele andere dingen gepraat.”"

Zelfde over de veel kansen die Ajax liet liggen.

Besikas heeft alles aan gedaan om de schade beperkt te houden en dat is gelukt. Knap.

29 september 2021 om 10:56

Mij leek dat schot op de paal buitenspel.
Daarentegen vond ik het fluiten voor een overtreding voorafgaand aan de 2-1 onterecht gefloten.
Ajax speelde in die fase sowieso zeer ongeconcentreerd.

Het grote probleem was het uitblijven van de 3-0 en de kans daartoe was gigantisch. Daardoor bleef Besiktas in de wedstrijd.

29 september 2021 om 16:19

Dat klopt, dat was buitenspel en was bij een VAR check afgekeurd. Maar dat ging verdedigend even mis.

29 september 2021 om 16:35

Dat zeker. Dat ging makkelijk.

29 september 2021 om 10:59

Dit is gewoon gezet omdat Besiktas kansloos werd geacht en zwaar de underdog was maar het was gewoon een heel ander wedstrijd geweest als het 0-1 was geweest. Mentaliteit van het spel verandert dan en de druk op Ajax zou dan meer groeien. Nu moest Besiktas de 1-1 zoeken ipv een 0-1 verdedigen dat verandert de wedstrijd wel hoor.

29 september 2021 om 11:33

Wat een enorme dooddoener zeg. Als Besiktas scoort... ja dat was nou net het probleem. Dat lukte dus niet. Als telt niet in het voetbal!

29 september 2021 om 13:13

Als als als, maar uiteindelijk was die '0-1' volgens mij gewoon buitenspel hoor. Wel een prima actie overigens. Batshuayi liet zien dat hij ondanks dat hij amper een bal kreeg, toch zeer gevaarlijk kan zijn. Maar buiten dat alles, Besiktas was gewoon compleet kansloos. 17 schoten om 4. Dik over de 60% balbezit voor Ajax. Besiktas mag van geluk spreken dat ze er met 2-0 vanaf zijn gekomen.

29 september 2021 om 11:12

Inderdaad. Misschien was de wedstrijd anders gelopen qua spel, maar Besiktas zou dit sws niet kunnen winnen. Je mist daarvoor de talent en ervaring voor. Indien de 2-1 goedgekeurd zou worden dan zou Ajax een schepje bovenop doen en weer dominant spelen zoals de eerste helft. Ik ben wel blij met onze jeugdspelers en hun motivatie maar ze missen de ervaring nog. En over Karaman en Tore ga ik vandaag geen woord vuil maken. Dat heb ik gisteren genoeg gedaan.

Sommige Turkse media willen het nederlaag toerekenen aan de scheids. Maar dat is oneerlijk tegenover het spel van Ajax van eerste helft en zonder zelf kritiek kan je nooit groeien. Ik hoop dat onze selectie fit is voor de return zodat we een leuke pot kunnen zien. Tegenover Ajax verliezen is nooit een schande.

29 september 2021 om 18:24

Nee ik zeg niet dat Ajax niet zou winnen. De wedstrijd zou volledig anders kunnen lopen omdat voetballen met een 1-0 voorsprong anders is dan voetballen met een 0-1 voorsprong. Uiteindelijk heeft Ajax zwaar terecht gewonnen en is het ook een fantastische ploeg.

Frustratie over de afgekeurde goal is te begrijpen, bij een 2-1 kan het altijd spoken.
Echter is het Ajax zelf dat zich in de spiegel aan mag kijken dat het dan nog zo spannend was geworden. Er moet veel effectiever met de kansen worden omgegaan. Nu kom je er nog mee weg, omdat je gewoon een paar klasse beter bent dan de tegenstander deze wedstrijd.

29 september 2021 om 10:47

Zoals 4ever4ajax al stelt, er is geen goal afgekeurd. Er was al gefloten. Dat de speler dan alsnog de bal toch op doel schiet, doet er dan niet toe.

29 september 2021 om 10:55

@speedyafc
Volgens mij zit er nog geen halve seconde tussen het fluitje en het schot.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar de uitkomst van de aanval was niet anders geweest.
De aanvaller schiet hem trouwens ook niet echt top binnen, maar Pasveer is gewoon te traag.

29 september 2021 om 11:14

Ik heb van Persie daar destijds in Nou Camp gewoon een tweede gele kaart voor zien krijgen.
De speler weet drommels goed dat er al gefloten is. Geen druk meer want er is al gefloten dus doet ie maar wat met die bal. Hert was raar dat ie geen geel kreeg.
Er is niks mis met de oren van Pasveer dus dat die zich niet bovenmatig inspande nadat de scheidsrechter floot, dat begrijp ik wel.
Ja dan rolt ie zo raar binnen maar goed, deed er al niet meer toe. Iedereen wist al dat er afgefloten was.

29 september 2021 om 11:48

Het was raar dat ie geen geel kreeg? Op Youtube staat de samenvatting, ik adviseer je deze terug te kijken. De tijd tussen de fluit en zijn schot is zo minimaal dat daar niet op te anticiperen viel. Ik vind je niet echt objectief in deze.

29 september 2021 om 12:29

Je hebt het zelf over een halve seconde. Reactie tijd van een topsporter is een tiende van een seconde. Hij had het fluitje dus allang gehoord en besloot uit frustratie toch nog te schieten. Andere spelers krijgen daar geel voor, zoals van Persie destijds. Hij kwam ermee weg. Kan ik mee leven maar noem het dan geen afgekeurde goal.

29 september 2021 om 13:15

Allemaal leuk en aardig, maar Pasveer had die inzet gewoon niet gehad. Maar prima verder. Het had de wedstrijd volgens mij niet heel anders gemaakt. Ajax laat zich tegenwoordig niet makkelijk van de wijs brengen en ik denk dat ze er gewoon nog eentje bij hadden gemaakt. Het was sowieso een redelijk wonder dat het maar bij 2-0 bleef.

29 september 2021 om 13:57

dit is de grootste lariekoek die ik ooit heb gelezen.

2 minuten op google levert dit op:

The fastest possible conscious human reactions are around 0.15 s, but most are around 0.2 s. Unconscious, or reflex, actions are much faster, around 0.08 s because the signal doesn't have to go via the brain. Reflex actions occur in response to danger, for example moving your hand away from something hot or blinking when something moves quickly towards your eyes.

daarbij gaf de commentator al aan dat hij vond dat de scheids zacht op zijn fluit blies. eerder in de wedstrijd was ook al een situatie waar dit gebeurde dus het is helemaal niet onmogelijk dat hij de scheids niet heeft gehoord voordat hij schoot.

ik ben het met je eens dat het geen afgekeurde goal is omdat ervoor al werd gefloten, maar dit soort onzin verkopen om je gelijk te halen zonder het te factchecken slaat natuurlijk nergens op.

29 september 2021 om 14:59

Ik ging uit van de definitie zoals die in de sport gehanteerd wordt. Bij atletiek geeft men een valse start als er binnen een tiende van een seconde gereageerd wordt op het startschot. Men gaat er in de sport dus vanuit dat een mens na een tiende van een seconde op het start signaal kan reageren.
Hier heeft Onside het over een halve seconde. Meer dan genoeg tijd om het fluit signaal te horen en te verwerken in het brein van een getrainde sporter.
Dat een commentator het wat moeilijk hoort in het stadion, dat begrijp ik maar op het veld horen de spelers het prima.
Kortom, de aanvaller wist drommels goed dat er gefloten was maar besloottoch te schieten uit frustratie.

Lekker focussen op de afgekeurde goal in plaats van de 22 kansen die Besiktas in de eerste helft tegenkreeg. Logisch natuurlijk met de vele afwezigen aan de kant van Besiktas, maar dat is precies de reden dat Turkije 18de staat op de ranglijst. Je focussen op de verkeerde dingen. Oude vedettes qua naam aantrekken die het niveau niet meer hebben of aankunnen, bijvoorbeeld. Qua talent en kwaliteit zou Turkije natuurlijk veel hoger moeten staan.

Staat Turkije inmiddels 18de op de ranglijst? Dat is echt verrassend slecht en natuurlijk helemaal verwonderlijk omdat ze een aantal jaar geleden nog bijna Nederland inhaalde. Heel apart dat het Turkse voetbal zo op zijn gat ligt nu maar naar jaren van uitgerangeerde vedettes halen voor meerdere miljoenen per jaar begint toch zijn tol te eisen.

29 september 2021 om 11:21

Vind het eerlijk gezegd nog mee vallen 18de. Na de 4-2 winst op Nederland voor mijn gevoel echt bijna alles verloren

29 september 2021 om 11:26

Je haalt 2 dingen door elkaar. De beste man boven je heeft het over de coëfficientenlijst, niet het Turkse elftal.

29 september 2021 om 14:03

Inhaalde? Turkije stond boven Nederland..

Ok eerlijk is eerlijk er waren twee momenten waarin Besiktas kon scoren maar als je ziet hoeveel Ajax nog had kunnen scoren dan nog had het 8-2 kunnen zijn dus kom niet meer verhalen over n onterechte afgekeurde goal en de bal op de paal die imo buitenspel was , Besiktas gewoon 2 maren te klein met zoveel ontbrekende basisspelers, zo eerlijk moet je zijn

Is leuk dat hij over die bal op de paal begint maar die was natuurlijk ook afgekeurd vanwege buitenspel.

29 september 2021 om 11:06

Dat had ik nog wel willen zien. In het stadion zeiden wij allemaal tegen elkaar dat het op 1 lijn was en de herhaling neigt er ook naar, zou echt VAR millimeter werk zijn geweest

29 september 2021 om 16:22

Nope, kijk de beelden maar terug, millimeter werk of niet, het was buitenspel

Ik moet wel lachen om de constante ‘als’ verhalen als Besiktas met de basis elf speelt dat het heel anders was geweest dan een magere 2-0 en zelfs winst. Een net zo grote als is dat als Ajax zijn grote kansen had gemaakt het hier zo 5/6-0 was geworden met levensgrote kansen voor leeg goal missen.

Laten we het vooral hebben over die afgekeurde goal ,die wat mij betreft geldig bevonden kon worden, in plaats van de 6-1 wat het was geworden als Ajax de vele 80 tot 100% kansen had afgemaakt.

29 september 2021 om 10:56

Goal was nooit afgekeurd, want hij floot daarvoor al. Uiteraard is de overtreding discutabel, maar dat is altijd met dat soort momenten.

Stond Batshuaiy (spelling?) geen buitenspel?

29 september 2021 om 11:05

Het leek er niet op. Op het oog in de herhaling staat hij op een lijn met martinez, maar je weet nooit hoe de VAR zijn lijntjes zou leggen mocht die bal er in zijn gegaan...

Het was inderdaad schandalig dat de scheidsrechter voor een schouder duw fluit.
De wedstrijd had anders kunnen zijn als de scheidsrechter het spel niet negatief beinvloed had.
Ook al werd je daarvoor weggespeeld. Het gaat uiteindelijk om de kansen die je maakt.

29 september 2021 om 11:09

Lekker heel de dag al aan het provoceren. Besiktas had nergens aansprak op en hebben heel de wedstrijd op 2 meter van de keeper gestaan. Wedstrijd had heel anders kunnen zijn, in welke sprookjes geloof jij? Ze hebben 3 schoten op goal gehad.

29 september 2021 om 11:18

Je kan compleet tegen de verhouding in een punt pakken.
De kans daarop is groter als je met met 2-1 achterstaat dan met 2-0.

Het is niet relevant dat Besiktas werd weggespeeld. Besiktas scoorde de 2-1.
Dat had de stand moeten zijn op basis van gescoorde doelpunten op dat moment.
Bij een 2-1 stand heb je veel meer kans op een punt.

29 september 2021 om 11:23

Nee hoor, bij 2-1 krijg je ook gewoon 0 punten.

29 september 2021 om 11:27

@EA_Snorts
Je kan bij een 2-1 uit het niets de 2-2 maken. De kans op een gelijkspel bij een 2-1 achterstand is groter dan bij 2-0.

29 september 2021 om 12:00

@pressing12

Het is ook niet relevant wat jij vind dat de stand had moeten zijn.

Want op basis van gescoorde doelpunten was het gewoon nog steeds 2-0. Er was namelijk al gefloten voordat hij schoot, dus er is nooit gescoord.

29 september 2021 om 16:26

Dit besiktas heeft behalve die bal op de paal en het doelpunt dat geen doelpunt was geen kans gehad. Ze zijn gewoon 80 minuten lang weggetikt. Dan is de kans op een punt niet zo groot.

29 september 2021 om 11:27

Ik ben kennelijk een van de weinige mensen die het wel terecht vond dat de scheidsrechter floot. Natuurlijk bestaat er zoiets als de schouderduw, maar hij kwam met een aanloop op Timber af. Ik zal nooit het beeld vergeten waarbij een speler in volle vaart, dus met aanloop, Overmars onderuit duwde waardoor Overmars een langdurige knieblessure opliep. Toen werd het door de scheidsrechter wel afgedaan als schouderduw, maar persoonlijk vind ik dat er wel een grens is. De ene schouderduw is de andere niet en het is niet nodig om hiermee een speler te lanceren.

29 september 2021 om 16:28

Ik ben het na het zien van de beelden met je eens, overtreding net als bij Feijenoord van het weekend gefloten had moeten worden. Overigens, zag ik dit in het stadion niet goed.

Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat je als krant durft te stellen dat er ooit wat in heeft gezeten voor besiktas. Zijn op de eerste minuten na in de eerste helft helemaal tuureluurs getikt. Het is dat die keeper 2 ballen redt waarvan hij zelf geen weet had en dat Ajax in de tweede helft misschien wel de armoedigste helft op de wedstrijd tegen twente na heeft gespeeld.

Besiktas heeft 85minuten lang met zijn kont in de krib gelegen maar als ik de turkse media moet geloven was het soms een turkse wervelstorm in de tweede helft. Dat ging dan waarschijnlijk in zo'n moordend hoog tempo dat ik het heb gemist haha

Waar ik overigens ook nog benieuwd naar ben en iets waarbij Turkse supporters misschien antwoord op kunnen geven:

Wordt er in die kranten nog iets gezegd over het schandalige gedrag van de besiktas fans mbt het vuurwerk en de halve aanslagen die zijn gepleegd?

29 september 2021 om 13:54

Zeur niet joh. Ajax heeft het zelfde gedaan naar PSV 😉

Haha. Kijk, dat je zegt dat die 2-1 niet had uitgemaakt oid kan ik snappen. Maar zeggen dat het geen onterecht afgekeurd goal is omdat de scheids daarvoor fluit slaat nergens op. Je zou kunnen zeggen dat als hij vroeg had gefloten de Ajax-spelers het hadden laten liggen en Besiktas daarom had gescoord, maar dat gebeurt ook niet.
Op het moment dat de scheids fluit (00:07 in het filmpje) staat Kenan op het punt te schieten, oog in oog met de keeper en staat de keeper ook gewoon nog steeds te keepen. Het is niet dat de Ajax-verdediging en keeper het fluitje horen en het spel laten liggen oid.

Zelfs in het buitenland vinden ze die 2 oude bokken als keepers niets, we wilden hem testen pfff nou Overmars zet je dit niet tot denken want 1 schot in de hoek en 5 minuten later duiken ze pas

En dat Turkse kranten zeggen dat het anders had kunnen lopen klopt in principe ook.
Dat je veel kansen creeert of veel schoten hebt, veel balbezit wil niet zeggen dat je de punten had.
Feit is dat er een bal op de paal kwam en een goal onterecht afgekeurd is. 2 goals en je hebt er 2 gemaakt.
Ajax heeft een handjevol kansen gemist, zeker, maar je hebt geen garantie dat ze de derde maken.
Dat ze een enorm overwicht hadden wil niet zeggen dat dat per se in de score uitgedrukt hoeft te worden en de score "rechtvaardig" hoeft te zien.
Kijk maar naar gisteren naar Real Madrid.

76% belbezit tegenover 24%.
31 schoten tegenover 4.
11 schoten op doel tegenover 3.
705 passes tegenover 273.

Eindstand: 1-2.

29 september 2021 om 11:30

Ja inderdaad, Ajax komt goed weg zeg tegen de kampioenen van Besiktas. Met bibberende knietjes naar Istanbul..

29 september 2021 om 11:34

Zouden die Turken door hebben dat Ajax op letterlijk 70% speelde in de 2e helft, als we gas zouden geven had het hier oprecht 5-0 geworden.

29 september 2021 om 12:08

@bjk4ever,

Snap jij de voetbalregels?

1: Een bal op de paal is geen goal.
2: Als de scheidsrechter fluit voordat je uberhaupt schiet, dan is de aanval voorbij, dan kan de VAR niks meer doen, dan telt je schot niet meer.

Ofterwijl, Besiktas heeft welgeteld 0x gescoord.

En je kan mooi roepen; als dit, als dat.
Feit is dat Ajax 2 keer scoort en Besiktas 0 keer.

29 september 2021 om 12:14

@j3ro3ntj33__ je eerste 2 punten hadden een uitspraak kunnen zijn van Johan 😀

Jammer om te zien hoe het Turks voetbal zo erg leeft, maar qua prestaties niks op de kaart wordt gezet. Een aantal jaren geleden was Fener nog oppermachtig tegenover Ajax en tegenwoordig staat het Nederlands voetbal ver boven de Turkse. De grootste oorzaak hiervan is denk ik het geduld. In Turkije staan clubs vaak onder druk door de fans en moet de club er gelijk staan. De jeugd krijgt weinig kansen, waardoor door selecteren niet mogelijk is. Bij een Ajax vertrekken spelers uit de jeugd voor miljoenen naar topclubs en komen er weer nieuwe namen uit de jeugd bij de selectie. Financieel ga je hier sterk op vooruit, waardoor ook meer mogelijk is. Het beleid van Nederlandse clubs is een groot voorbeeld van hoe het eigenlijk zou moeten. Het probleem begint denk ik bij onze mensen (turkse) zelf.

Misschien moeten ze daar beleid gaan voeren en geen volgevreten vedettes meer binnenhalen voor miljoenen

Nu hebben ze weer een Pjanic gehaalt die miljoenen verdient

Alsof het een soort vanzelfsprekendheid is dat een keeper van 38 in de war raakt van afstandsschoten. Vreemde uitspraak. Zo beroerd is Pasveer nou ook weer niet

Dit weten de Nederlanders onder ons niet natuurlijk maar er is zo fucking veel respect voor Ajax in Turkije, je zou bijna denken dat het een Turks club is.

Niet alleen met deze wedstrijd maar bij elke gesprek over 'beleid' komt Ajax altijd naar voren als de modelclub die Turkse clubs moeten gaan volgen.

Beetje jammer eigenlijk dat hier dan mensen zo ontzettend negatief en soms wel provocerend zijn richting Turkse clubs.

29 september 2021 om 13:20

@chilii,

Dus omdat een Turkse club Ajax een mooie club vind, moet ik Turkse clubs ook mooi vinden?

Ik haat Turkse clubs, en dat is vooral aan hun te danken.
Gisteren gingen ze met vuurwerk gooien in een vak met supporters, als Turkije of een Turkse club wint, zie je allemaal Turken toeterend over straat rijden in het land waarvan ze winnen.

Misschien eens nadenken dat dit kan komen omdat ze zelf zo provocerend als iets zijn.

ON: Ajax gaat de uitwedstrijd ook zonder veel problemen winnen, als ze gisteren wat scherper waren en hadden aangezet, waren ze er omheen gelopen.

29 september 2021 om 14:21

Joh ga lekker huilen man. Je moet helemaal niks maatje. Dat is 1

Ten 2e, vuurwerk gooien op supporters is nooit goed, maar uitgerekend een Nederlander mag wel een toontje lager zingen als het gaat over supporters die zich misdragen.

Loop niet zo te zeiken omdat toeteren man, we winnen nooit wat, en als we winnen toeteren we gewoon. Klaar, punt. Als je dat heel erg vind moet je de politiek maar in gaan om dat te laten verbieden. Dit is een vrij land en we mogen doen wat we willen. Het is altijd een probleem als de Turken wat vieren/doen.

Jij hebt, helaas voor jou, geen 2 culturen waarmee je bent opgegroeid, wij zijn dat wel en we vinden het heerlijk! Dat pakt niemand van ons af, niet een blonde man, ook niet een man met zwart haar. Wij zijn wie wij zijn. Als jij toeteren provocerend vind zegt dat meer over jou dan over ons hoor.

Verder alles goed ?!

29 september 2021 om 14:44

Tja haat je ook Nederlandse clubs dan, een antieke fontein vernietigen en miljoenenschades veroorzaken deden de Turkse supporters niet. Vuurwerk is een individuele actie, hooligans zijn een supporters collectief.

29 september 2021 om 14:44

@chilii,

Eerst zitten huilen om respect en vervolgens overal gefrustreerd op reageren.
Nu doe je precies waar altijd over geklaagd word.
"een Nederlander mag wel een toontje lager zingen als het over supporters gaat".
Dus ik kan nu ook zeggen: Turken mogen wel opletten met commentaar geven over moorden plegen en diefstal, omdat er wel eens een Turk dat ooit heeft gedaan.
Je bent nu gewoon bezig met discriminatie.
En waarom mogen wij niet klagen als er mensen gewoon in levensgevaar gebracht worden ?!

Nederland is inderdaad een vrij land, dus waar jij mag doen wat je wil, mag ik ervan vinden wat ik wil. Het is vooral een probleem dat het bij Turken altijd op een aparte manier moet.
Je kunt gewoon vieren wat je wilt, maar het gaat altijd gepaard met vernielingen, vechten etc.

Ik ben blij dat ik maar met 1 cultuur ben opgevoed, zou echt nog geen halve procent van het Turkse cultuur in me willen hebben. Bahbah, Geef mij maar gewoon onze Nederlandse cultuur, alleen dan nog zorgen dat iedereen die hier naartoe komt zich ook aanpast, zoals wij dat ook zouden moeten doen als wij ergens naartoe emigreren

29 september 2021 om 15:01

Eerst: “Je bent discriminerend bezig!!!”
Vervolgens: “Ik zou nog geen halve procent Turkse cultuur willen, bahbah(!)”

“Je mag niet praten over moord en diefstal omdat ergens een Turk dat wel eens gedaan heeft (??)”

Man wat ben jij een hopeloos geval zeg, zielig ventje. IQ vergelijkbaar met dat van een goudvis.

29 september 2021 om 15:09

@fbsk07,

Ik haat ook bepaalde Nederlandse clubs ja.

29 september 2021 om 15:16

@fbsk07,

Dus als ik geen procent van een bepaalde cultuur wil hebben ben is racist of discriminerend? Wat een bullshit. Daarmee geef ik gewoon aan dat ik trots ben op hoe ik opgevoed ben en in welke cultuur ik wil leven, en ik dat gewoon wil houden.

Die 2e aanhaling, probeer ik juist te zeggen dat dat niet moet, dat het slecht is.

Hij zegt "maar uitgerekend een Nederlander mag wel een toontje lager zingen als het gaat over supporters die zich misdragen".

Het gaat niet zo, als 1 iemand, of 1 bepaalde groep iets doet, dat we dan over heel de bevolking zoiets kunnen zeggen.

We kunnen toch ook niet zeggen dat alle Duitsers tegen Joden zijn, of dat alle Moslims terroristen zijn, of dat alle Nederlanders moordenaars zijn, omdat toevallig in het verleden 1 of een paar mensen zoiets gedaan hebben?

29 september 2021 om 15:45

@ Jeroentje

Wat heeft moorden en diefstal hier nou mee te maken ? Nederlandse club supporters hebben heel vaak alles vernield wat betreft een voetbal wedstrijd.. Volgens mij hebben Turkse supporters niemand vermoord dus wat praat je nou ? Wat ik zei is alles behalve discriminatie, triest dat jij dat zo ziet of wilt zien.

Volgens mij geef ik duidelijk aan dat het niet goed is wat is gebeurd toch met het gooien van vuurwerk naar die mensen ? 'bij Turken altijd' ik proef idd bij jou een vreemd soort haat tegen de Turken, zou bij god niet weten waarom. Wij zijn best schappelijke mensen hoor.

Ik ben een groot feestbeest, zeker als Fener wat wint ( Al 7 jaar niet meer ) of als Turkije wat presteert ( Wat dus ook bijna nooit gebeurd ) Ik heb nog nooit iets vernield... Dus ook dat kan de prullenbak in.

Wat heb ik te maken met mensen die emigreren naar Nederland ? Ben ik verantwoordelijk voor ieder die zich hier komt vestigen ? Ik ben gewoon in Nederland geboren dus waar moet ik me aan aanpassen ?! Mijn pa heeft ook beschuitjes uitgedeeld op zijn werk toen ik werd geboren 29 jaar geleden, trouwens, hij zelf is ook in 1971 hier in Schiedam geboren dus waar praat je nou over man ? Je lijkt me inderdaad een gefrustreerde, Turken-hater, ik ga je geen rascist noemen want dat is weer zo makkelijk he.

Ik ben superblij met mijn beide culturen, ik ben een verijkking voor me zelf, ik spreek meerdere talen + de talen die zowel jij als ik op school hebben geleerd..

Er is trouwens niets 'bahbah' aan de Turkse cultuur, maar hey nogmaals, jij bent een gefrustreerd mannetje die geprovoceerd wordt van een auto toeter, bruh doe iets met je leven man.

29 september 2021 om 16:28

@chilii,

Jij bent echt een lachtertje joh,

Je spreekt je ene deel tegen met je andere.
"nederlandse voetbal supporters" hebben niets vernield. Nederlandse voetbal supporters kijken een wedstrijd en gaan daarna lekker naar huis.
Hooligans zijn geen supporters. Ik voel me nu aangesproken omdat jij zegt dat "nederlandse supporters" dit doen, maar ik zou zoiets nooit in mijn hoofd halen.

Dit voorbeeld probeer ik je al 80x uit te leggen, dat dit hetzelfde zal zijn als dat ik zeg dat bijvoorbeeld alle Feyenoord supporters Berghuis bedreigen, maar dat zijn alleen een paar hersenloze mensen, jij scheert alle supporters over 1 kam, dat mag je niet doen.

Maar ik ga verder gen aandacht meer geven aan je en je gaat lekker op de blok. Word niet veel wijzer van personen als jij. En ze irriteren me ook nog

Succes met je leventje

Ik lees op social media veel reacties van Besiktas-fans die de scheids de schuld geven van de nederlaag. Hebben zij dan een compleet andere wedstrijd gezien dan wij?

29 september 2021 om 12:55

Tja er zullen er ook daar genoeg supporters zijn met boter op hun hoofd net als bij elke club.

Jullie moeten de Turkse media niet kwalijk nemen jongens, BJK heeft natuurlijk vaak de scheids mee in eigen land ivm een trainer die goed gekeken heeft hoe Fatih Terim dat doet. onder druk zetten van de scheids... Ze zijn nu natuurlijk helemaal verbijsterd dat er niet wordt gefloten voor elke scheet in Europa. Daar moeten die gasten nog aan wennen joh, gun ze die ruimte.

Als we met de rust op 6-0 hadden gestaan zouden we ook over andere dingen spreken

Wat kunnen we lekker selectief lezen. Er wordt een hoop veren in ajax gestoken en mensen vallen erover dat er ook wordt gesproken over de fout van de scheidsrechter. De loftuigingen over ajax en Nederlands voetbal lezen we even overheen en vallen we erover dat de fout van de scheidsrechter ook aandacht krijgt.

Batshuayi stond buitenspel dus als het doelpunt was geweest ❌
Ajax had al minimaal 4-0 moeten staan voordat de tegenactie kwam die door scheidsrechter volledig onterecht als overtreding betiteld werd.
Het is niet Besiktas die goed werk leverde maar Ajax die de kansen niet afmaakte.
Tegen Dortmund zal gekeken worden hoever Ajax staat, maar verdedigend loopt er nogwel eens één door heen dat mag op dit niveau niet dat is ook typisch iets Nederlands.

Verbaast me niks dat het Turks voetbal zo is afgezakt op de ranglijst. Als je nu Galatasaray of Fenerbahçe bekijkt, subtop clubs van weleer. Het is nu gewoon arme troef ten op zichtte van de gloriejaren. Het gaat al jaren mis bij verkeerd beleid, iedere cent die er binnenkomt wordt eerder geïnvesteerd in duurdere oude ervaren spelers. Terwijl grote verkopen uit blijven om met die inkomende transfergelden als club verder te kunnen groeien op het veld en als organisatie. Vroeger echt leuk om naar te kijken in Europa.

Aah die Turkse kranten ook. Zo chauvinistisch als wat natuurlijk! Maar de feiten liggen er gewoon, Ajax is op dit moment een maat te groot voor Besiktas. Met als als als kom je er niet, dat lees je hierboven weer bij veel Besiktas-supporters. Dat er veel spelers geblesseerd zijn telt niet, de invallers moeten er gewoon staan. Daar blijf ik bij, laatst zei ik dit ook al en alles wat Besiktas is viel over mij heen. Uiteraard hoop ik dat Turkse clubs het goed doen in Europees verband zodat het puntenaantal van Turkije weer zal stijgen maar hier is een centrale aanpak in de vorm van een masterplan voetbal voor nodig. Zolang dit niet gebeurt krijgen we nog veel discussie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren