Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risicos van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.
 

UEFA geeft zich gewonnen in strijd met Barça, Juventus en Real Madrid

Laatste update:

De UEFA geeft de juridische strijd met Barcelona, Juventus en Real Madrid definitief op, zo blijkt uit een statement dat de Europese voetbalbond maandagavond uitgaf. De UEFA wilde de drie clubs straffen voor hun deelname aan de oprichting van de Super League, maar werd eerder teruggefloten door de Madrileense rechtbank.

In de verklaring van de UEFA is te lezen dat de procedure die tegen Barcelona, Juventus en Real Madrid was gestart nietig wordt verklaard, alsof de procedure nooit heeft bestaan. De UEFA dreigde om de drie grootmachten voor twee jaar uit te sluiten van Europees voetbal en een boete op te leggen, maar kreeg eind juli al slecht nieuws: toen oordeelde de Madrileense rechtbank dat de oprichting van de Super League door de clubs niet onrechtmatig was.

Oorspronkelijk zou de Super League gaan bestaan uit twaalf clubs, want ook Arsenal, AC Milan, Atlético Madrid, Chelsea, Internazionale, Liverpool, Manchester City, Manchester United en Tottenham Hotspur waren betrokken bij de oprichting. Vanwege de enorme weerstand vanuit de eigen supporters en de UEFA trokken de negen clubs zich echter al snel terug. Ze kwamen met de voetbalbond overeen gezamenlijk vijftien miljoen euro in een fonds te storten dat ten goede zou komen aan de ontwikkeling van jeugdvoetbal in Europa. De UEFA heeft nu besloten dat bedrag niet te zullen innen.

Barça, Juve en Real maakten eind juli al bekend nog altijd te werken aan een Super League. "We zijn verheugd dat we vanaf nu niet langer slachtoffer zullen zijn van de bedreigingen van de UEFA. Ons doel is om het Super League-project op een constructieve en collaboratieve manier verder te ontwikkelen, waarbij we rekenen op de bijdrage van alle belanghebbenden van het voetbal: fans, spelers, coaches, clubs, nationale en internationale competities en federaties."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
27 september 2021 om 23:42

De Uefa is veel corrupter. City die onder een cl ban uitkwam, PSG/City die met miljarden mogen smijten, vage constructie Neymar, rare keuzes wat betreft scheidsrechters aanstellen.

28 september 2021 om 00:50

De UEFA is altijd een soort van middleman geweest die zonder echte eigen bijdrage, heel veel geld opstrijkt. Ze stellen in principe enkel wat regels op en thats it.

28 september 2021 om 01:46

En dan nog steeds is een super league veel erger.
SL is een gesloten systeem. Dus niks met fairplay te maken. Dat is nog veel erger dan oliemagnaten die op een vage manier Neymar overnemen. Het neigt veel meer naar dictatorship.

28 september 2021 om 09:00

Wat de UEFA hier poogde te doen is de definitie van een dictatuur?

28 september 2021 om 10:54

Maar de Uefa is momenteel een dictator. Dus ja welke is beter?

Verrassend… Blaffende honden bijten niet. Typisch UEFA.

28 september 2021 om 09:36

Om te bijten moet je wel tanden hebben. Die had de Uefa blijkbaar niet.

28 september 2021 om 10:14

Dit inderdaad, ze konden weinig anders na die rechterlijke uitspraak. Daar is weinig 'typisch Uefa' aan. Meer 'typisch fatsoenlijke rechtsstaat'.

28 september 2021 om 10:05

Bruma / Deze ESL gaat de UEFA natuurlijk miljarden aan inkomsten verlies helpen, dus logisch dat ze zich meteen lieten horen, maar ze staan gewoon schaak nu. Die ESL competitie wordt echt spectaculair, veel mensen hebben er nu alleen nog problemen mee omdat Florentino de president van de ESL is, maar goed dat hou je alitjd.

28 september 2021 om 10:15

Niemand staat schaak, de Super league is al voorbij voordat die begonnen was. De Engelse clubs doen niet mee. Willen ze alsnog meedoen, dan worden de uit de PL gegooid. Bayern en PSG deden sowieso al niet mee.
Er komt dus helemaal geen spectaculaire Superleague. De betere teams doen helemaal niet mee.

28 september 2021 om 10:30

Word spectaculair inderdaad met maar drie clubs, ze staan helemaal niet schaak want die ESL is inmiddels door alle supporters compleet uitgekotst. Wie de president is boeit niemand wat, waarom aanbid jij Florentino Perez?

28 september 2021 om 10:35

Zeker Insidermadrid. Het is al decennia een opportunistisch spel tussen de UEFA en Fifa. Nu komt daar een gevaar voor hen bij. Alles draait om geld, zo ook bij de nieuwe competitie. Logisch ook. Maar roep dát dan gewoon, in plaats van blaffen met allerlei drogargumentatie waarom deze competitie er niet zou moeten komen. Hier trapt niemand in.

28 september 2021 om 10:42

@FCT / Je hebt je duidelijk niet in de materie verdiept. Die drie clubs die jij opnoemt, dat waren we de enige 3 clubs die hun cojones toonde. Die andere 9 clubs, waarvan jij denkt dat ze niet meer meedoen lol, die zitten contractueel ook vast aan de ESL, willen ze er onder uit, dan moeten zij een boete van 300 miljoen per club betalen. En daarnaast, Liverpool en Manutd zijn de drijvende krachten achter dit hele ESL verhaal, Florentino is slechts de man die alles en iedereen met elkaar in contact brengt vanwege zijn goede politieke contacten

28 september 2021 om 10:45

@bruma / Inderdaad! En je moest eens weten hoeveel geld er verdwijnt in de zakken van business people die niets met de sport te maken hebben maar toch jaarlijks een aardige bonus opstrijken. Daarom is deze ESL zo belangrijk, we hebben transaparantie nodig en we moeten er voor blijven zorgen dat het geld bij de clubs terecht komt zodat zij hun stadion kunnen uitbreiden, en parkeerplaatsen kunnen bouwen en faciliteiten kunnen leggen, en spelers kunnen kopen van kleinere clubs die daardoor ook weer kunnen groeien. En als laatst : wie wil er in hemelsnaam van september tot december naar een poule van 4 clubs kijken? Real zit dit seizoen met Shaktar en Sheriff in de poule... denkt er hier ook maar iemand dat het Bernabeu vol zit voor zulke wedstrijden? Het is genoeg geweest

28 september 2021 om 10:50

Het is de droom van clubs als Shaktar en Sheriff om mee te doen aan zo een grote competitie en het feit dat ze dat sportief hebben afgedwongen is waar sport in mijn ogen om draait, de wereld draait niet alleen om Real Madrid, andere kleinere clubs bestaan ook. Als je competitie uit het spel haalt, waarom zou je in hemelsnaam nog naar een sport kijken? En wat is je bron voor deze boete van 300 miljoen euro? Ik geloof je best hierin hoor, ben gewoon benieuwd naar wat meer onderbouwing.

28 september 2021 om 16:57

ESL belangrijk? Weet je wel wat die inhoudt en hoe het gaat werken?
Er zouden dan nog maar 12 clubs in de wereld zijn waar het om zou draaien, de rest boeit niet meer. Geen degradatie of promotie en al het geld gaat naar die 12 clubs.

En er willen genoeg mensen naar zo'n wedstrijden kijken. Dat de underdog stunt, dat is een charme van het voetbal. Dat je af en toe een echte topper hebt, dat is de charme van het voetbal.

Vraag me af of jij ook zo zou reageren als het niet Real was.

Ben nu benieuwd wat de clubs (voornamelijk uit de pl) gaan doen. Zullen ze zich weer aansluiten in dit groepje?

Ps, mensen en fans die schreeuwen dat de Super League het voetbal kapotmaakt. Het voetbal is al kapot, mede mogelijk gemaakt door PSG en City. Traditionele voetbalclubs als Barcelona, Real, Liverpool en Juve zijn niet opgewassen tegen olie- en gasgeld. Ook maken die clubs het voetbal kapot door vage constructies om regels te omzeilen, ja dan lijkt het me logisch dat Real en Barca denken zoek het maar uit Uefa.

27 september 2021 om 23:43

De Engelse clubs niet denk. Volgens mij zijn zij akkoord gegaan met een maatregel die zo'n dergelijke stap haast onmogelijk maken, omdat ze dan een enorme boeten krijgen.

27 september 2021 om 23:44

Je noemt het traditionele clubs maar Barca is een van de grootste uitgevers van de laatst jaren. Ook nog eens met geld dat ze niet hebben.. voor de rest wel met je eens. Chelsea mag trouwens ook wel in dat rijtje met City en PSG. Zijn eigenlijk de grondlegger voor dit fenomeen en geen een club heeft zoveel spelers gekocht en zoveel uitgegeven als Chelsea de afgelopen 20 jaar..

27 september 2021 om 23:46

Uitgeven is op zich geen probleem als je Neymar voor 222m verkoopt. Barcelona was voor de coronauitbraak ook de club met de grootste omzet. Dat je dan veel uitgeeft is gedoogd. PSG is qua status een kleine club, haal het oliegeld weg en ze zijn niveau AZ.

27 september 2021 om 23:47

Dit is ook de reden dat ik Chelsea niet noem. Ze zijn eigendom van een oligarch, maar verkopen dusdanig veel spelers dat hun kosten enigszins gerechtvaardigd worden. PSG en City verkopen weinig tot nooit.

28 september 2021 om 00:18

Lol hoe denk je dat Chelsea aan die spelers is gekomen die ze nu 'verkopen'?? Ze zijn gewoon eerder begonnen dan City/PSG maar mensen zijn dat al vergeten

28 september 2021 om 08:49

Ja Chelsea doet dat nu goed inderdaad.. maar dat is pas de laatste jaren. Daarvoor was Chelsea gewoon de grootste koopclub die alles kocht wat los en vast zat en elke trainer er na een half jaar/jaar uit gooide. En dat is dus ook precies het probleem van Barca. Je blind staren op omzet maar je kostenplaatje niet in de gaten houden.. wanbeleid heet dat.

27 september 2021 om 23:46

Het een hoeft het andere niet te rechtvaardigen he. Echter zou ik zelf ook niet weten hoe we onze sport weer puur kunnen maken. Wat ik wel weet is dat deze clubs niet het recht hebben om dit met elkaar te beslissen, er zijn tal van clubs die nog meer gedupeerd zijn op sportief vlak door de financiële ongelijkheid van de laatste twintig jaar en daarbij hebben die Spaanse clubs ook een grote vinger in de pap gehad

27 september 2021 om 23:56

Sorry, maar wat een hoop onzin verkondig jij hier

28 september 2021 om 09:52

Kom op zeg, Juve is het speeltje van de miljardairs familie die de eigenaren zijn Fiat. Liverpool is al jaren geleden opgekocht door Amerikaanse investeerders. Barcelona is de club die 1,3 miljard euro geleend had om zo van de andere clubs te kunnen winnen. Real is bekend van Ronaldo die eigendom was van een bank die met Europees geld gered moest worden. De Europese belastingbetalers bleken de transfer van Ronaldo betaald te hebben.
Oh ja, en niet vergeten, in de succes periode van Barcelona stond er heel groot Qatar op de borst. Want oliedollars om het salaris van Messi te betalen zijn natuurlijk wel welkom.

28 september 2021 om 10:05

@ HZ7-22 Als voetbal kapot zou zijn, dan zou ik er niet meer van kunnen genieten. Maar ik geniet er nog wekelijks van. Dus in mijn geval ben ik het er totaal niet mee eens. Wat Voetbal wel kapot zou maken is dat de rijke clubs een eigen league krijgen, waardoor een ouderwets champions league avondje tot het verleden behoort. Champions league blijft voor mij de mooiste competitie die er is. In principe heeft elke ploeg kans en hoop om te kwalificeren voor de champions league. Dat is zoals het zou moeten zijn.

28 september 2021 om 10:10

@HZ7 / Er komt nu een soort tweedeling tussen UEFA en ESL, wordt spannend om te zien wie zich waar aansluit, maar ik garandeer je dat Liverpool en Manutd de kant van de ESL kiezen. Die twee clubs zijn namelijk de drijvende kracht achter dit hele ESL project, het zijn de Amerikanen die dit plan hebben opgezet. Het was echter Florentino die besloten heeft om dit project gehaast naar buiten te brengen, dit komt omdat hij met de UEFa had gesproken dat de clubs er slecht aan toe zijn en niet alleen van tv-inkomsten kunnen leven, en toen lachte de UEFA hem uit en zeiden tegen hem dat er in 2024 veranderingen komen voor meer gegarandeerde prijsgeld. Florentino reageerde passend : in 2024 zijn alle clubs al dood

28 september 2021 om 11:14

Nou ik garandeer je dat Manchester Untied en Liverpool helemaal niet zonder de PL kunnen. Met alleen SL voetbal zijn die clubs in no-time failliet.

Ik snap het even niet hoor, maar de UEFA organiseert zelf Europese toernooien en is overkoepelend voor de nationale bonden. Dan kunnen zij, linksom of rechtsom, toch wel bepalen wie er mee mag doen aan die Europese toernooien? De FFP is ook iets dat opgelegd is aan de clubs, clubs die zich er niet aan houden kunnen ook uitgesloten worden. Dan kan het wel, maar nu niet? Wellicht ligt het aan de reglementen en was hier niks over opgesteld en kan er dus ook niet een dergelijke straf opgelegd worden, maar regel dat dan alsnog. Zulke clubs moet je wel kunnen straffen, want anders blijf je dergelijke pogingen zien en zal het een keer in een bepaalde vorm lukken.

27 september 2021 om 23:44

Clubs kunnen er volgens mij voor kiezen om bijvoorbeeld een CL over te slaan (wat nog niet gebeurd is). Als je zulke clubs wil straffen, ben je eigenlijk gewoon een dictatuur aan het volgen. Clubs hebben volgens het Europees recht het recht om een toernooi te organiseren. Het ECC toernooi wordt niet door de UEFA georganiseerd, toch deden clubs als Bayern, Man u, Barca, Real, Tottenham etc eraan mee.

27 september 2021 om 23:48

Het is ook niet een verbod om zelf een toernooi te organiseren, maar de mogelijkheid om clubs die dat doen niet toe te laten tot UEFA-toernooien of zelfs competities.

28 september 2021 om 00:00

Alsof rechten er heden ten dagen daadwerkelijk toe doen.. Veranderen ze toch de regels en klaar is Kees. Dat doet de politiek ook. Democratie bestaat niet meer, dus waarom zou dat in het voetbal anders zijn?

28 september 2021 om 00:07

Elke nieuwe permanente wet moet gewoon getoetst worden aan de grondwet hoor.

28 september 2021 om 00:07

Democratie op zich werkt wel, maar de uitvoering niet. Ongeacht welke politieke voorkeur je hebt, er zijn zoveel partijen dat het besturen van het land haast onmogelijk wordt... Zelf heb ik het liefst één of twee partijen die het oppakken en echt beleid kunnen maken dan 4 of 5 partijen die op elk vlak half werk leveren vanwege alle compromissen... Zelfs als die 1 of 2 partijen beleid voeren waar ik juist op tegen ben, vind ik het beter. Je kan beter 100% één kant op gaan, dan geen duidelijk koers kiezen. Maar nu met zoveel partijen, zoveel meningen, zoveel verschillende standpunten. Het is gewoon niet meer te doen.

28 september 2021 om 11:17

@De toekomst
Je hebt helemaal gelijk. Net zoals de SL een gesloten competitie op kan zetten en zelf kan bepalen wie er wel of niet mee mogen doen, kunnen alle andere clubs dat ook. Dus is het uitsluiten van de SL clubs een peuleschilletje en echt zo gebeurt.

28 september 2021 om 11:41

Natuurlijk niet. Je denkt dat ze makkelijk even een nieuwe competitie kunnen maken? Benieuwd wat je dan gaat doen met alle sponsorcontracten die zijn afgesloten in naam van de oude competitie.

27 september 2021 om 23:45

De UEFA mag natuurlijk niet lukraak straffen beginnen uit te delen als die straffen nergens vernoemd staan. En blijkbaar stond het dus niet in het bondsreglement. Dan heeft de UEFA niks te zeggen natuurlijk, jij kan ook geen 5000 stokslagen opgelegd krijgen van een rechter omdat je door het rood reed.

27 september 2021 om 23:49

Nee, dat zeg ik toch ook op slot? Ze moeten het nu qua reglementen potdicht maken.

27 september 2021 om 23:52

Correct, het was dan ook een beaming van dat gedeelte 😉.

28 september 2021 om 09:40

@De Toekomomst
Er is helemaal geen Super League. Er waren plannen om die op te gaan richten. De Uefa kan/wil nog niet gaan straffen nu er nog geen daden zijn. Zodra clubs daadwerkelijk in een andere league gaan spelen, wordt het een heel ander verhaal.
Aangezien Engeland al niet meer meedoet, is de Superleague al dood voordat die begonnen is.

Tot zover het geleuter dus dat die Spaanse rechtbank er niets over te zeggen had en dat de rechter wel in de broekzak van Perez zou zitten. Als ik de uefa trouwens was dan zou ik die miljarden die ze krijgen eens snel investeren in wat juridische mensen om de reglementen waterdicht te maken want een goede advocaat maakt er brandhout van.

27 september 2021 om 23:46

Haha dat dus. Hadden ze gelijk moeten doen en zeker toen dit in het nieuws kwam, want toen was het anti-Super League sentiment zo hoog dat haast alle deelnemende clubs ook akkoord zouden gaan met reglementen die het verboden of haast onmogelijk maakten. Nu zien diezelfde clubs dat het niet strafbaar is, heeft het plan even kunnen weken en gaan ze er misschien alsnog voor..

27 september 2021 om 23:54

Dan kunnen ze het nog steeds alleen in de toekomst strafbaar maken denk ik (al heb ik geen idee hoe retroactief een bondsreglement mag zijn) en het draagt ook een risico met zich mee, want het nodigt alleen maar meer uit tot afscheiding. Wat uiteindelijk toch niet het doel van de Super League was.

28 september 2021 om 00:02

Dat zeg ik ook. Ze hadden het, nadat het nieuws over de Super League naarbuiten kwam, gelijk in een juridisch vat moeten gieten om het in de toekomst wel te kunnen voorkomen/bestraffen. Toen was er zoveel weerstand en trokken sponsoren zich terug, clubs kregen enorme kritiek van hun achterban en ze kwamen één voor één terug op hun besluit met vaak bijbehorende video. Die clubs hadden op dat moment zeker meegegaan in het accepteren van reglementen die zo'n stap tegen gingen. Nu is bekend dat het niet strafbaar was en zijn ze misschien toch weer geïnteresseerd in zo'n competitie, want ze hebben weinig te vrezen..

28 september 2021 om 00:08

Zeker en vast, toen was er echt wel veel weerstand, de UEFA heeft inderdaad het momentum wat laten varen.

28 september 2021 om 09:38

Je haalt zaken door elkaar. De Uefa gaat nu niet over tot maatregelen maar besef wel, er is helemaal geen Superleague, er waren alleen plannen. Het is heel lastig om te gaan straffen als er nog geen daden zijn.
In Engeland is men duidelijk, deelname aan de Superleague betekend uit de PL gegooid worden. Die clubs doen dus niet mee. Daarmee is defacto de Superleague al voorbij voordat ie ooit begonnen is.

28 september 2021 om 10:16

Te voorbarig. De Engelse teams mogen ook gewoon meespelen in de CL, EL en conference league, dus wie weet wat er gaat gebeuren.

28 september 2021 om 10:20

Niks voorbarig, in Engeland zijn de regels van de PL klip en klaar, ze staan het niet toe.

28 september 2021 om 10:21

Momenteel niet nee. Jij doet alsof dat een eeuwigdurend vaststaand feit is, wat per definitie voorbarig is.

28 september 2021 om 10:30

De PL was heel erg duidelijk en die maken de regels nu nog strenger. De PL is de grote winnaar van alle leagues. De Superleague wil met hun concurreren om het grote geld binnen te halen. De PL doet er dus alles aan om dat te voorkomen.
Momenteel is het gewoon een vaststaand feit dat de PL het niet toe staat. Daarmee treden er dus geen Engelse clubs toe tot de Superleague. Eeuwigdurend is niet relevant, als de Superleague nu mislukt zal het wel weer een tijdje duren voor iemand een volgende een poging wil wagen.

28 september 2021 om 10:49

Ooit komt er wel iets in die aard, daarvoor ligt er teveel geld voor het rapen. Zelfs voor de PL clubs, die trouwens grotendeels in handen zijn van miljardairs die alleen in geld denken. Doen alsof het idee super league dood en begraven is, is dus voorbarig. Al kan ik me perfect inbeelden dat ze het omwille van de PR een nieuwe naam geven.

28 september 2021 om 10:53

Ooit is niet nu. De huidige Superleague is al dood voordat die begonnen is. De komende jaren zullen er geen PL clubs deelnemen aan andere competities.

28 september 2021 om 11:02

Ja dat is lekker makkelijk. We praten alleen over het heden terwijl het over een project gaat dat pas binnen enkele jaren echt tot uiting zal komen. Zoals gezegd voorbarig.

28 september 2021 om 11:19

Er is geen project meer, de Engelse clubs zijn er allang uitgestapt en de SL is nog geeneens gestart. Het is niets meer dan een zeer geheimzinnige organisatie.
De overige Europese clubs zullen nooit een gesloten SL toestaan. Dat was al meteen duidelijk toen dit plan bekend gemaakt werd. En daarmee is de SL al dood voordat ie geboren was.

28 september 2021 om 12:00

En jij denkt dat clubs mee doen aan een toernooi waar ze zelf geen zeggenschap in hebben? De UEFA is afhankelijk van de clubs. Zeggen de clubs, zoek het uit met je ellende, wij organiseren onze eigen toernooi dan hebben ze een probleem en dat gebeurd dus nu.

28 september 2021 om 12:58

Nu hebben de clubs misschien niet veel te zeggen maar ze mogen tenminste meedoen met dat toernooi.

Tja, leek me ook sterk dat die clubs zoiets zouden opstarten als ze van te voren niet hadden uitgezocht of ze überhaupt daarin in hun recht zouden staan. Uiteindelijk kent deze zaak met welke uitkomst dan ook geen winnaars, vooral de clubs zullen nog lang afgeschminkt blijven onder voetbalfans

27 september 2021 om 23:57

Mwah, dat afschminken zal snel over zijn hoor. Dat gebeurt meestal snel. We zijn supporters, fans van clubs, dat is een gevoel dat diep zit. Het kan soms verkeren, dat we even wat negatief zijn over clubs, maar uiteindelijk als clubs als Real, Juve en Barca weer imponeren gaan we ze ook weer adoreren.

28 september 2021 om 01:19

Misschien heb je gelijk, maar ik heb er nog steeds een nare nasmaak aan overgehouden. Was ooit enorme fan van Barcelona, in een paar jaar tijd is daar niks meer van over. Heb eigenlijk alleen nog Ajax waar ik een warm gevoel van krijg (en Oranje als het loopt). De buitenlandse clubs raken voor mij hun magie steeds meer kwijt en die Super League was wat dat betreft echt the nail in the coffin. Kan er gewoon niet tegen, jaren lang liegen en bedriegen en wanneer het je te heet onder de voeten wordt weglopen en meer geld (indirect) stelen. Ze komen er mee weg omdat het met voetbal te maken hebt, maar in principe is het gewoon misleiding en belangenverstrengeling. Het lijkt allemaal met een sisser af te lopen, maar laten we toch hopen dat voor zover en zo lang het nog kan de sport van ons blijft en niet van zakenlui die het uitmelken

28 september 2021 om 09:35

Er is helemaal niets opgestart. De Uefa wilde gaan straffen voor de intentie. Daar ziet de uefa nu van af. Maar zodra er echt een Superleague opgestart wordt, is het een heel ander verhaal.

28 september 2021 om 10:18

En welk UEFA-reglement gaat er voor zorgen dat er dan een heel ander verhaal is? En wat als bijvoorbeeld de FIFA wel achter een dergelijk concept gaat staan?

28 september 2021 om 10:32

Een reglement is niet nodig, de lokale league organisaties zullen daarvoor zorgen. In Engeland is dat al gebeurt, de PL staat het niet toe. Wanneer de Superleague wil doorzetten, zullen andere leagues volgen.

28 september 2021 om 10:51

Natuurlijk zijn er reglementen nodig. Ook nationale competities kunnen niet gewoon clubs zonder enige juridische onderbouwing eruit gooien. Als dat er niet is maakt de rechter gewoon meteen gehakt van een dergelijke sanctie.

28 september 2021 om 10:56

Volgens mij snap je er niet veel van. De Superleague beroept zich op de EU regels om zelf wedstrijden te organiseren. Ze denken dat het mogelijk is om een eigen competitie op te richten en zelf te bepalen wie er wel of niet mogen meedoen.
De EU regels die dat voor hun mogelijk moeten maken gelden ook voor de andere clubs. Die kunnen dus hun eigen league opzetten zonder de Superleague clubs.
Geen enkele rechter maakt daar gehakt van, de regels gelden voor iedereen dus wat de Superleague kan, kunnen de anderen ook.

28 september 2021 om 11:04

Jij snapt er niet veel van. Je kan een club niet straffen als hij niks strafbaars doet. En als het oprichten van een eigen competitie niet als strafbaar staat in de uefa-reglementen dan heeft de uefa geen enkele reden om die clubs te straffen. En datzelfde geldt voor de nationale competities. In de PL is er nu een aanzet tot iets dergelijks gebeurt. Maar dat is ook minder waterdicht dan je zou denken.

28 september 2021 om 11:21

Denk nou eens een keertje na zeg. Als de SL een eigen, gesloten competitie op kan zetten in de EU, dan kunnen de andere clubs dat ook op nationaal niveau. Die kunnen dus wel degelijk SL clubs uitsluiten van hun competitie net zoals de SL hun uitsluit van de Sl.
Heeft niets met straffen te maken, het is een kwestie van uitsluiten.
De PL is zo waterdicht als het maar kan. Doe je mee aan de SL dan doe je niet mee aan de PL.

28 september 2021 om 11:45

Denk zelf na. De premier league heeft een lopend tv-contract waar ze niet onder uit kunnen en dan hebben we het nog niet over de andere contracten. En dat geldt ook voor de Serie A en La Liga. Die kunnen dus niet gewoon even een nieuwe competitie oprichten zolang ze aan die contracten vastzitten. En heeft la Liga recent zelfs niet een deel van hun rechten voor 50 jaar verkocht? Dan kunnen ze daar nog 50 jaar wachten voor ze een nieuwe competitie kunnen opstarten.

En is het waterdicht? Wat als de super league in zee gaat met de FIFA?

28 september 2021 om 11:56

De PL heeft in haar voorwaarden staan dat clubs niet in een andere competitie uit kunnen komen zonder toestemming van de PL. De PL heeft dus geen enkel probleem met haar lopende TV contract. Je denkt weer niet na, dit is voor de PL werkelijk geen enkel probleem. Die clubs kunnen geen SL spelen.
En over lopende contracten kan je ook gewoon onderhandelen, is ook al geen enkel probleem.
En of clubs verplicht zijn om in een competitie te blijven spelen, geen idee of dat wel in de contracten staat. Kan ook zomaar zijn dat de organisatie van de competitie een wassen neus is en clubs er zo uit kunnen stappen.
Super League kan in zee gaan met wie ze willen, dat veranderd niets aan dat de andere clubs ervoor kunnen kiezen niet meer met de SL clubs te willen spelen.

28 september 2021 om 13:00

“Gewoon onderhandelen”. Ja natuurlijk, dat wordt een fluitje van een cent om onder al die contracten uit te komen, om nog maar te zwijgen over het sluiten van nieuwe contracten. Je doet het allemaal wel heel eenvoudig voor.

28 september 2021 om 13:11

Het lijkt me allemaal een stuk eenvoudiger dan het opzetten van een nieuwe, gesloten league in een crisissfeer waarbij de Uefa, de vele honderden uitgesloten clubs, het publiek en de politiek zwaar tegen zijn. Wat denk je dat het met sponsors doet als ze miljoenen fans boos tegenover zich krijgen?
En in de PL speelt dit probleem helemaal niet, de PL kan de clubs zo uit de PL gooien conform de huidige reglementen en ze hebben al aangekondigd dit te gaan doen. Het publiek en de politiek in Engeland steunt hun er ook nog eens in. Sterker nog, onder druk van de fans keerde de PL eigenaren zich al heel snel af hun SL plannen.

28 september 2021 om 12:09

Het bijzondere is dat wanneer deze clubs het op eigen houtje doen ze worden uitgemaakt voor alles en nog wat maar wanneer de UEFA ineens een 3e toernooi de wereld inslingert en zo een deel uitsluit omdat zij niet groot genoeg zijn, dan is het geen probleem?

Het draait alleen om geld, zowel bij de clubs als bij de UEFA en de UEFA houdt nu te veel geld achter en is daar wilt men een stokje voor steken. Lijkt mij niet meer dan logisch.

Het is gewoon een ordinaire machtsstrijd die de sport compleet gaat verwoesten. Als ik die laatste alinea lees. Mijn god, wat een hoop bij elkaar geraapte onzin is dat zeg. Denken die Super League mensen nou echt dat mensen dom zijn? Dit hele idee is puur voor één reden en dat is het financiële wanbeleid van de Europese grootmachten onder het tapijt te stoppen. Terecht dat die oliesjeiks kritiek krijgen, maar mensen als Perez, Agnelli en hun vrienden zijn geen haar beter. Het is één grote maffia die gewoon nu een openbare oorlog is tussen twee kemphanen die alle macht naar zich toe willen krijgen. Ja, ja, "we denken aan de fans". Tuurlijk.....

28 september 2021 om 00:14

Gelukkig zitten wij goed. Ajax blijft enorm dicht bij zichzelf en werkt ontzettend hard om juist een club van het volk (dan bedoel ik de Ajacieden) te zijn/blijven/worden.

28 september 2021 om 07:58

Let mma op: Zodra Ajax de kans krijgt doen ze mee aan de SL, want daar willen hun spelers heen en zijn de miljoenen te verdienen. Kwestie van tijd …

Nou mooi nieuws. Kunnen deze 3 clubs even opdonderen naar hun super league zodat we verder kunnen gaan met de resterende clubs. Laat ze maar wekelijks met hun 3 tegen elkaar spelen. Mijn gok is Real 1ste Juve 2de en Barca 3de maar als Koeman dan ontslagen is zie ik Barca nog wel 2de worden.

28 september 2021 om 00:52

Ze wilden gewoon actief blijven in de nationale competities.

28 september 2021 om 01:52

Dat mag dus niet, volgens mij. Nationale competities vallen onder de UEFA.

28 september 2021 om 09:32

Ze willen zoveel maar daar gaan de nationale competities over. Op dit moment staan de reglementen van de meese competities dat niet toe.

28 september 2021 om 09:39

Over nationale competities wordt in het artikel niets gezegd. Is uitsluiting daarvan dan ook niet meer bespreekbaar? Ik las begin dit jaar dat clubs die deelnamen aan competities die niet onder de UEFA vielen, reglementair kans liepen op uitsluiting van nationale competities.

Is dit dan ook niet meer mogelijk?

28 september 2021 om 10:17

Love / Dat was slechts een dreigement van de Uefa, die hoopte daarmee dat Florentino zijn ESL werk neer zou leggen. Kijk, de ESL wordt gespeeld met 2 poules van 10 clubs, wat betekent dat je veel meer poule wedstrijden krijgt maar wel uitgesmeerd over een langere periode omdat de knockout fase al begint bij de kwartfinale, ipv 8e finale. Het plan van de ESL is om de nationale competitie gewoon af te werken maar wel iets in te korten, en dat er midweeks meer ESL gespeeld gaat worden in een seizoen, dit zal dan gedekt worden door minder internationale voetbalwedstrijden. De ESL wil ook die internationale wedstrijden in gaan korten zodat we niet meer naar Albanie - Nederland hoeven te kijken en spelers niet geblesseerd en vermoeid terug komen na ellenlange reizen. Clubs en spelers verdienen namelijk geen drol aan die wedstrijden, maar moeten wel in september oktober en november maar liefst 6 weken bij elkaar die ongein uitvoeren. Dat is straks ook meteen klaar

28 september 2021 om 10:20

Correct, op dit moment. Ze hebben het gewoon allemaal heel slecht gebracht. Uiteindelijk zal wat PR en een zak met geld wel wat hoofden doen draaien in de nationale competities.

28 september 2021 om 11:45

@insidermadrid
Kortom, de SL denkt de macht te hebben dat de Fifa en Uefa het aantal interlands gaat inkorten. Ze denken dat de nationale comeptities het aantal wedstrijden gaan inkorten door clubs uit de nationale competitie te gooien.
Maar ja, we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren. Dan moeten spelers er dus voor kiezen om nooit meer een EK of WK te spelen.
En doordeweeks heb je gewoon de Europese competitities die gewoon doorgaan. Niks exclusieve tijdssloten voor de SL, keiharde concurrentie met de CL en de EL. Ajax-Besiktas kijken of Real tegen Milan. Denk dat de meeste Nederlanders hun keuze al gemaakt hebben.
Het hele SL verhaal is lachwekkend en al mislukt voordat het begonnen is.

28 september 2021 om 11:50

@lierse1997
Zak met geld? Je hebt het over honderden clubs die je moet compenseren. Wat denk je dat een Engelse club per jaar wil hebben als die geen PL meer kan spelen door inkorting van de PL?
De SL heeft die miljarden die dan jaarlijks nodig zijn helemaal niet. De SL wil juist meer geld naar haar clubs, ze vinden dat ze in de CL teveel met de andere clubs moeten delen.
Het is echt de grootste onzin die er maar is. Ja je kan een SL oprichten en als club erin gaan spelen maar dan kan je de rest op je buik schrijven. En dan levert de SL nooit genoeg op om dat verlies te compenseren.
Daarmee is de Sl al dood voordat die geboren is.
Oh ja, en vergeet niet, voor Real en Barcelona geldt dat de socio's er eerst nog voer moeten stemmen. De voorzitters hebben geeneens de macht om in een SL te stappen zonder stemming. En die stemmingen zijn niet voor niets nog altijd niet ingepland.

Ik vraag mij af of de uefa ze wel gewoon uit de bond mag zetten? Dat is een heel ander vraagstuk dan een tijdelijke schorsing. Dat zullen ze overigens niet doen, maar vraag het mij af. Wordt een club gezien als een lid van een sportbond die bij onbehoorlijk gedrag niet meer welkom is of juist als een bedrijf dat dan onrechtmatig in zijn bedrijfvoering geblokkeerd wordt? Kortom is de fifa nog baas in eigen competities?

28 september 2021 om 01:18

Zo tijdens het schrijven denk ik steeds meer dat tweede. Er zijn veel mensen die in de infrastructuur van zo'n club werken en ze hebben eigen commerciele activiteiten ontplooid als je dan geen regel overtreedt denk ik niet dat een lidmaatschap beindigd kan worden.

28 september 2021 om 09:33

Ja ze mogen uit de bond gezet worden als ze een competitie buiten de bond om organiseren. Dit zag je jaren geleden al in het darten.

Hopen dat de overige teruggetrokken clubs ruggengraat hebben, en dus stand bij voet houden maar ik vrees het ergste.🥱

28 september 2021 om 08:02

Ik schreef het hierboven ook al: Ajax zal tzt ook mee doen aan de SL. Zodra ze de miljoenen zien die verdient worden en Ajax spelers gekocht worden door clubs uit die SL gaat Ajax daar heen. Het gaat net zoiets worden als de Amerikaanse leagues voos basketbal, ijshockey en honkbal.

28 september 2021 om 10:21

Fr / Juist, klopt precies wat je zegt. Deze ESL league heeft veel weg van basketbal (over hockey en honkbak weet ik te weinig), maar je moet dit idd met basketbal vergelijken. En tuurlijk zal Ajax ook bij deze ESL aansluiten. Het is tijd om wakker te worden dames en heren. Startgeld CL : 20 miljoen. Startgeld ESL : 350 miljoen euro. Lijkt me geen lastige rekensom. En Ajax is absoluut een top 20 club, Florentino gaat de Amsterdammers zeker uitnodigen, maar eerst krijgt Overmars nog ff een draai om zn oren haha

28 september 2021 om 22:01

Ronnie ondanks Ajax er van zou profiteren, ben ik er pertinent tegen! Eentonige bende, en altijd dezelfde clubs ik moet er niet aan denken!

28 september 2021 om 22:10

Stel dat men straks, net als bij de NHL, MLB en NFl, zo’n 30 clubs heeft en gewoon in poules verdelen en dan onderling tegen elkaar speelt, dan zie je elk jaar de creme de la creme tegen elkaar spelen. Daarna nog finalerondes voor bijv kampioenschap noord Europa en kampioenschap zuid Europa en die 2 spelen de finalevoor algeheel Europees kampioen.

Daarnaast, laten we hopen dat PSV en Feyenoord mee kunnen doen, is het voor de Nederlandse fans ook leuker.

28 september 2021 om 09:34

Vrees? Waarvoor? De Superleague wordt niet toegestaan. De Uefa kan nu echter niet zomaar gaan straffen omdat er nog helemaal geen Superleague is. Maar als ze die echt oprichten en erin gaan spelen, dan kan de Uefa ze gewoon uitsluiten.

28 september 2021 om 10:30

@speed / uitsluiten van wat? Het valt je allemaal wel zwaar he met die ESL. Is dat toevallig omdat de machtige president Florentino Perez de touwtjes in handen heeft daar? Jij denkt dat de UEFA dus Real Madrid en Barcelona gaat uitsluiten van de Laliga? Dan heb je geen Laliga meer.

28 september 2021 om 10:36

Laliga zal ze gaan uitsluiten, niet de Uefa. Net zoals al in Engeland gebeurt is, de PL staat deelname aan de Superleague niet toe.
Laliga zal gewoon overleven zonder Barcelona, Real en Atletico. Voor clubs als Sevilla, Sociedad, Valencia en de anderen is het een geweldige mogelijkheid om landskampioen te kunnen worden, Hun fans zullen heel blij zijn.
Real, Barca en Atletico fans mogen zich gaan verheugen op wedstrijdjes tegen AC Milan, Juve e.d. Maar Laliga voetbal zal er niet meer inzitten.

28 september 2021 om 12:19

Waarom zou La Liga ze uitsluiten? Ze spelen nu toch ook CL naast de competitie? Waarom zou dat, dan niet meer kunnen? En waarom zal de PL de clubs uitsluiten? Volgens mij snap jij het concecpt niet helemaal. Het is een toernooi zoals de CL maar dan minder oninteressante potjes zoals tegen een Kopenhagen, CSKA Moskou en Dinamo Zagreb maar alleen wedstrijden van absolute top.

28 september 2021 om 12:57

De PL heeft al gezegd dat ze het niet toestaan. Het staat ook in hun reglementen. Waarom is dat zo moeilijk om te begrijpen?

Ik snap het concept prima, een gesloten competitie voor een beperkt aantal clubs die daar heel veel geld mee verdienen waarmee ze hun club behoorlijk kunnen versterken. Clubs die niet toegelaten worden, zullen langzaam wegzakken in hun eigen competitie.

Het is geen toernooi zoals de CL. De CL heeft een open karakter, er doen tientallen clubs in mee uit bijna alle Europese landen.
Verder kent de CL een knock out fase die erg spannend is en een zachte landing in de EL voor de nummers drie. En vergis je niet in de SL, zodra een aantal ploegen niet meer bovenin meedraaien in hun league, zijn die potjes ook niet interessant. Want AC Milan tegen Arsenal voor plek 8 of 9 in hun SL league is ook totaal niet boeiend.

Nou kijken wat ons Ajax nu gaat doen.. Er is heel veel geld te verdienen en voor Ajax is dat eigenlijk nu het geen "probleem" is heel aantrekkelijk. Ajax kan nu zeggen wij opleiden de talenten en laten die week in week uit spelen tegen clubs als Real Juve Barca en wie weet.... Dat is eigenlijk alleen maar een plus plus situatie.

28 september 2021 om 10:22

Gesus / Real Juve Barca Atletico Liverpool Manutd Dortmund AC Milan Inter Milan, van deze clubs weet ik zeker dat zij zich snel zullen aansluiten als de ESL eenmaal opgezet is. En absoluut dat Ajax ook mee moet in deze prachtige League. Ajax is overduidelijk een top 20 club

28 september 2021 om 10:43

Liverpool en Manchester United zullen zich niet aansluiten want dan worden de uit de PL gegooid.
Ajax zal gewoon in de CL blijven spelen, meer kans om te winnen zelfs. De Superleague is al dood voordat die geboren is.

28 september 2021 om 10:45

Prachtige league inderdaad waar alleen geen competitie is, geen promotie of degradatie en waar supporters van kleinere lokale clubs (als ikzelf) de droom maar van moeten opgeven dat we er ooit aan mee mogen doen. Nee, de SL is door alle spelers, managers en supporters al (terecht) compleet uitgekotst en om goede redenen. Ik begrijp niet waarom jij alles van Real goedpraat en waarom jij Florentino Perez ziet als een of andere god.

28 september 2021 om 10:53

@Kid / Dat was het oude concept, ik zie dat je je niet in de materie verdiept hebt. Binnenkort worden de nieuwe plannen voor de ESL gelaunched. Beter wacht je daarop voordat je conclusies begint te trekken. Welke club support jij als ik vragen mag? Ik ben het met je eens dat clubs als Arsenal en Spurs die niet konden degraderen uit de ESL complete waanzin is, wat hebben die clubs ooit bereikt? Dat was echter een oud concept, logisch dat daar ook klachten over kwamen. Maar vergeet niet dat de Formule 1 ook een gesloten competitie is, daar hoor je ook niemand over huilen. Waarom ik Florentino zie als 1 of andere god? Ken jij nog een andere president die maar liefst 6x de CL heeft weten te winnen? Dat is niet niks he. Een beetje respect graag. Florentino is de leider van de vrije wereld. Wij laten ons niet kleineren door de UEFA

28 september 2021 om 11:25

Niemand klaagt over de SL als gesloten competitie. Men wil alleen niet dat clubs die veel geld in de gesloten SL verdienen ook nog eens in lokale competities gaan spelen en daar extreem gaan domineren.
De vrije wereld zit helemaal niet op een speeltje van Saudi-Arabie te wachten. Die gaan net zoals de SL hun eigen competities ook deels gesloten maken, SL clubs mogen niet meedoen.
Heel veel succes met de SL zonder een lokale competitie.

28 september 2021 om 12:19

Ik heb me zeer zeker in de huidige opzet verdiept, staat gewoon op de website van de ESL. In de huidige CL opzet kunnen Nederlandse clubs theoretisch op basis van sportieve prestaties meer CL en EL tickets afdwingen voor andere Nederlandse clubs, waardoor goed presterende teams als Ajax het niveau omhoog kunnen trekken. In de opzet die is geschetst op de website van de ESL kunnen slechts 5 clubs buiten de 15 founding zich kwalificeren, er staat niks over degradatie dus het lijkt me ook niet dat deze 15 clubs kunnen degraderen, maar goed ik laat me graag verassen. Ajax zal elk jaar de enige club zijn die uberhaupt mee zou kunnen doen aan de ESL. Op deze manier is de financiele kloof tussen Ajax en de rest al binnen een jaar onoverbrugbaar, nog erger dan het nu is. Dit is het hele idee achter de ESL, onvoorwaardelijke deelname ongeacht sportieve prestaties en een financiele elite creeeren waar de kleine clubs nooit meer tegenop kunnen boksen. Nationale competities gaan hier kapot aan, hoe kan je dit verdedigen? Perez leider van de vrije wereld? Is hij Nelson Mandela nu of Gandhi? Gewoon een hebberige zakenman, prima die sportieve prestaties verder hoor maar doet niks af van dat hij voetbal kapot probeert te maken voor zijn eigen financiele gewin.

Een Madrileense rechtbank bepaalt dat Real Madrid vrijuit gaat...ja ja.

En ondertussen in de Premier League aan het onderzoeken waar en hoe zij wedstrijden in andere continenten kunnen laten spelen. Dat is geen haar beter voor de supporters.

Ik denk dat het ook een tijdrovend probleem geworden was, dus snap ik de UEFA wel. Raar dat bijvoorbeeld een Spaanse rechtbank hier uitspraak over kan doen terwijl het hier een internationale zaak betreft. Ik denk dat de UEFA beter kan uitzoeken hoe ze zich hier beter tegen kunnen weren. Daarbij is de zaak al lek geschoten door de Premier League, waardoor in elk geval de Engelse clubs niet meer mee kunnen doen.

28 september 2021 om 10:32

@maya / Engelse clubs niet meer mee kunnen doen?? Hoe kom je daarbij. Liverpool en Manutd zijn de drijvende kracht achter dit hele ESL verhaal. Het is juist andersom van wat jij zegt, clubs kunnen nu niet meer onder de ESL uit, anders moeten zij ieder een boete van 350 miljoen euro aan de ESL betalen.

28 september 2021 om 10:45

De PL clubs kunnen niet instappen in de Superleague want dan worden ze uit de PL gegooid.
Dat hele boete verhaal is maar afwachten, tot op heden is de hele Superleague organisatie een groot geheim mysterie.
De geruchten zeggen dat Saudi Arabie erachter zit maar officeel is nog niets bekend.

28 september 2021 om 15:00

Precies, dat bedoelde ik ook.

Dit zag iedereen natuurlijk al aankomen. UEFA kan deze clubs nooit een schorsing opgeven omdat deze clubs indirect zorgen voor inkomsten voor de UEFA

28 september 2021 om 10:33

@thijs / Ik weet niet zo zeer of het daarmee te maken heeft, maar volgens Europese wetgeving is er geen verbod om zelf een League op te zetten, dat wist Florentino al vanaf het begin.

28 september 2021 om 10:47

Klopt maar de lokale leagues kunnen dat wel. Die hebben dezelfde macht als de Superleague organisatie, ze kunnen zelf bepalen wie er mee mag doen en wie niet.
Verder is Engeland geen onderdeel van de EU en er dus niet aan gebonden.

28 september 2021 om 10:58

Nee die kunnen dat niet als het niet in hun bondsreglementen staat. Dus die kunnen niet zomaar bepalen wie er meedoet en wie niet.

28 september 2021 om 11:06



Liers / Dit probeerde ik hem ook al uit te leggen, maar het dringt niet echt door. Uitsluiten zou toch ook niet de oplossing moeten zijn? Dat hele cancel-culture gebeuren slaat zo erg door. En als nationale competities daar zelfs aan denken, aan uitsluiten, dan heb je straks een Laliga zonder Real en Barcelona... lijkt me niet echt mogelijk

28 september 2021 om 11:29

Man dit is echt humor zeg. De SL sluit andere clubs uit, het is een gesloten competitie. En dan kom jij met droge ogen zeggen, uitsluiting is niet de oplossing????
Nationale competities zullen SL clubs gaan uitsluiten. Is ook beter voor ze want dan hebben ze kans op CL deelname. Anders gaat die naar de SL clubs, want die winnen alles, en die zullen dan van deelname afzien want ze gaan SL spelen.

Laliga zonder Barcelona en Real is prioma mogelijk. Sterker nog, Valencia, Sevilla, Sociedad en al die anderen kunnen dna ook eens kampioen worden en CL gaan spelen.

28 september 2021 om 11:31

@lierse1997
Eventjes de league opnieuw oprichten in samenwerking met de bond en de SL clubs zijn uitgesloten. Fluitje van een cent. Precies hetzelfde wat de SL clubs nu willen doen. De SL bepaald ook wie er wel of niet mee mogen doen. Geen enkel verschil.




Het stond al vanaf dag 1 vast dat het geblaat van de zo gelauwerde Ceferin precies dat was: geblaat. Geen juridische middelen beschikbaar om zijn woorden (dreigementen) in daden om te zetten. Die staat nu aardig voor schut.



28 september 2021 om 11:08

1334/ Helemaal met je eens. Ceferin, die maar geen oplossing voor al het racisme kan vinden en daar ook geen tijd en energie in wil steken. Maar de ESL moest dezelfde dag nog aangevochten worden en kapot gemaakt worden. Die hele UEFA is een grap, ze staan op het punt om te vallen en hadden nooit verwacht dat Florentino zo machtig zou zijn om zoveel clubs bij elkaar te brengen en dit plan te laten werken. Ik kan niet wachten tot de ESL van start gaat, het wordt de mooiste show ooit, en na 1 jaar ESL gaat iedereen zich afvragen waaorm we dit niet eerder gedaan hebben.

28 september 2021 om 11:32

Komiek, niemand zit te wachten op een paar Spaanse clubs, een paar Italiaanse clbus aangevuld met wat B garnituur om zo een league te gaan spelen.
SL gaat er ook helemaal niet komen, iedereen weet dat allang want zonder lokaal voetbal vallen de SL clubs gewoon om.

Geloof mij nou maar, dit is echt niet het einde van de strijd tussen de UEFA en die drie clubs. Ik denk dat een aantal slimme juristen van de UEFA tot het inzicht zijn gekomen dat het makkelijker is om de eigen reglementen aan te passen dan de strijd in de rechtszaal te voeren. Kijk er niet raar van op als er binnenkort een addendum komt dat clubs alleen toestaat om aan UEFA-gelieerde competities deel te nemen.

28 september 2021 om 11:48

Dat gaat nooit gebeuren want dan kunnen Europese clubs niet meedoen aan het WK voor clubs wat een oorlogsverklaring zou zijn aan de fifa. Dus dan ook FIFA-gelieerde competities en dan is het paard van Troje binnen.

28 september 2021 om 12:28

De UEFA is een lid van de Fifa, dus dat zal ook geen probleem zijn. Bovendien ben ik geen jurist. Vele slimmere mensen dan ik zullen de regels vast wel zo kunnen schrijven dat de bij UEFA aangesloten bonden alleen deelnemers in hun competities mogen accepteren als ze zich conformeren aan UEFA-competities.

Wat Perez heeft gezegd dus: ze kunnen doe drie bovengenoemde clubs nooit maar ook nooit straffen. Deze man weet wat hij doet.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren